Steeds 2 weken ben ik in het bezit van de TL-WR1043N en ik ondervind wat problemen. De router dient ter vervanging van mijn Linksys WRT54G (v7). De linksys begon problemen te geven door op willekeurige momenten zowel bedraad als draadloos de verbinding te verbreken met de verschillende gebruikers op het netwerk. Ik ging ervan uit dat de Linksys "af" was en heb dus, na het lezen van verschillende beoordelingen, de TL-WR1043N aangeschaft.
De installatie van de nieuwe router ging zonder problemen. Met een kabel in LAN poort 1 heb ik het volgende gedaan:
- Het standaard IP adres veranderd naar 192.168.2.1, omdat de router achter mijn telfort modem hangt met het adres 192.168.1.1
- Gebruikersnaam en wachtwoord veranderd
- De SSID veranderd, en WPA met een PSK ingesteld
Verder wireless instellingen zijn als volgt
Channel = auto (Waarbij de router kanaal 4 of 4+8 kiest, dit is volgens mij afhankelijk van de channel width, 20/40 mhz)
Mode = 11bgn mixed
Channel width = automatic
Max Tx Rate = 300 Mbps
MAC address = ongewijzigd, niet gecloned
WDS status = Disabled
- Firmware heb ik niet veranderd, de router is geleverd met FW versie 100820
Na de instellingen te hebben veranderd heb ik de router via de WAN poort aangesloten op het modem en op die manier krijgt de router zonder problemen een internetverbinding. Normaal gesproken maak ik vooral gebruik van de internetverbinding door mijn PC via een kabel aangesloten op een LAN poort van de router. Deze netwerk en internetverbinding is tot nu toe altijd zeer stabiel geweest.
Ik heb alleen wel problemen met apparaten die een Wifi verbinding opbouwen met de router.
Het ene moment is er niets aan de hand en is er gewoon een snelle en stabiele verbinding, maar op andere moment worden sites als google en tweakers niet of verschrikkelijk traag geladen. Dit gebeurt ook wanneer er een "line-of-sight" is met de router en het signaal naar de router varieert tussen de 72 Mbps en 135 Mbps. Ik heb nu inmiddels ook al enkele keren meegemaakt dat het wifi helemaal niet meer zichtbaar is, terwijl het lampje op de router voor WLAN wel blijft branden/knipperen.
Hoewel ik niet bijzonder veel kennis heb van Wifi netwerken heb ik gelezen dat er interferentie kan optreden wanneer verschillende WLAN gebruik maken van hetzelfde kanaal. Daarom heb ik gisteravond met behulp van inSSIDer even gekeken welke kanalen er bij mij in de buurt gebruikt worden.

Voor deze printscreen had ik de instellingen al iets veranderd om een stabiele verbinding te krijgen.
Het netwerk met de SSID "Wireless" is mijn TP-Link, de andere netwerken zullen van mijn buren zijn. De andere netwerken die het sterkste signaal hebben in mijn huis zitten rond een RSSI van rond de -55 dB.
Dit zou voor problemen kunnen zorgen, maar in mijn ogen verklaart het niet dat het hele WLAN op een gegeven moment niet meer zichtbaar is.
Ik heb de volgende zaken al geprobeerd:
- Kanaal handmatig op 6 gezet (dit leek gisteren een rustig kanaal)
- Mode op mixed B/G gezet
- Channel width op 20 Mhz
Ik maak verbinding met het WLAN met de volgende apparatuur:
- 1x iPhone 4s (B/G/N)
- 2x laptop (B/G)
- 1x netbookje (B/G/N)
- 1x Xbox 360 (B/G (N?)
- 1x Playstation 3 (B/G (N?))
Zoals ik hierboven al zei, heb ik 1 PC waarmee ik via een kabel verbinding maak met de router.
Het gebeurt overigens slechts heel zelden dat alle apparaten tegelijk verbinding maken met het WLAN en de problemen doen zich bijvoorbeeld ook voor wanneer alleen de iPhone of het netbook verbinding proberen te maken.
Ik wil vanavond in ieder geval proberen om de nieuwste versie firmware op de router te installeren (hoewel de huidige versie (100820) als het goed voor wat betreft WLAN de meest stabiele versie is), maar ik ben erg benieuwd of iemand tips voor mij heeft.
Alvast bedankt!