• Bartjuh!
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-11 21:49
Ik heb sinds gisteren ook deze router in het bezit. Alleen heb ik een raar probleem dat ik niet opgelost krijg. Het installeren van de router was een fluitje van een cent. Alles leek te werken. De laptop krijgt bekabeld internet en ook mijn telefoon pakte het draadloze signaal meteen op en kon internetten. Echter als ik met mijn laptop draadloos wil gaan maakt hij wel verbinding met het netwerk maar krijg ik geen internet.

Heb al aantal dingen geprobeerd die in de handleiding staan (ander ip-adres aan router toekennen en het clonen van het mac adres) allen zonder resultaat.

Heeft iemand van jullie enig idee in welke hoe ik het probleem moet zoeken?

Alvast hartelijk bedankt.

• dask
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-05 18:06
Kijk eens even bij de eigenschappen van je wifiverbinding op je laptop ofdat je ip staat ingesteld op automatisch toewijzen, of een ip in de range van je router.
RvL schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 14:35:
@Ultraman
Even een vraag over de firewall regels die ik standaard in je build tegen kwam.

Ik zie dat je/OpenWRT verkeer vanaf een aantal poorten vanaf de WAN interface accepteert terwijl dat volgens mij niet helemaal nodig is. Het gaat om de volgende regels:
config 'rule'
	option 'src' 'wan'
	option 'proto' 'udp'
	option 'dest_port' '137-138'
	option 'target' 'ACCEPT'

config 'rule'
	option 'src' 'wan'
	option 'proto' 'tcp'
	option 'dest_port' '139'
	option 'target' 'ACCEPT'

config 'rule'
	option 'src' 'wan'
	option 'proto' 'tcp'
	option 'dest_port' '445'

Dit zijn dus de poorten voor NetBIOS en Windows Shares en zijn voor zover ik weet nodig om SAMBA goed te laten werken. Mijn vraag is echter: waarom vanaf de WAN interface? Persoonlijk wil ik SAMBA juist alleen op m'n LAN houden, dus zou de interface m.i. LAN moeten zijn. Als ik bestanden over internet wil bereiken gebruik ik wel SFTP :)
Die poorten dienen inderdaad niet via het internet benaderbaar te zijn tenzij je daar een gegronde onderbouwing voor hebt.

Er is wel een grote maar
Maak ik hier een denkfout?
Misschien, misschien niet. Gaan we wel uit komen.

Zijn dit daadwerkelijk de defaults die mijn build genereren?
Heb je een complete reset gedaan of een flash vanaf een stock firmware naar mijn OpenWRT build?

Want ikzelf upgrade van build naar build middels sysupgrade omdat ik hier maar één WR1043ND, welke tevens in "productie"-omgeving staat als ik het zo mag noemen. Tijdens zo'n sysupgrade worden de configuratiebestanden bewaard. Mijn firewall blijft dus gelijk, en ik kan je verklappen: deze regels staan hier niet in.
Ik ben begonnen met de OpenWRT default zoals ik die ooit van rc5 heb gekregen en heb daar op verder gebouwd hier. De configuratie hier is dat vanuit het LAN alles geaccepteerd wordt. Dat is voor zover ik weet OpenWRT default. Ik heb deze poorten hier dus ook niet expliciet in mijn configuratie staan, niet voor LAN noch voor WAN zones.

Heb jij in jouw geval een sysupgrade gedaan of een verse flash vanaf stock bijvoorbeeld?
Want indien je een sysupgrade hebt gedaan is het goed mogelijk dat deze rules op een andere manier in je firewall configuratie zijn beland.

Als je een factory flash hebt gedaan dan zou je gewoon OpenWRT defaults moeten krijgen, want ik heb aan dergelijke configuratie niets aangepast ten opzichte van wat er in de backfire svn te vinden is.
Ik zit nu helaas in Windows omdat ik even wilde gaan gamen en mijn build omgeving is Linux. Anders ging ik nu gelijk een poging doen om even na te kijken of ik dit in de build files terug kan vinden.
Ik heb het bij deze genoteerd voor morgen en ik wil bij deze ieder die mijn build gebruikt even vragen zijn/haar firewall regels na te kijken. Als er iets dergelijks in staat dan ben ik daar benieuwd naar en dan moeten we eens gaan uitzoeken hoe die daar komen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 06-12-2011 20:54 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik kan in ieder geval bevestigen dat deze poorten niét open staan in de standaardconfiguratie van de firewall (OpenWrt Backfire 10.03.1 RC6+ checkout). Ik raadpleeg routineus regelmatig (driedubbele alliteratie :P) de
iptables -L
output en als die poorten ertussen gestaan hadden had ik dat wel gemerkt.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:09
Ik heb de build van Ultraman, en ik heb die poorten op 't eerste zicht ook niet open staan.
(icmp & upd 68 zijn volgens mij de enige poorten die open staan).

[ Voor 26% gewijzigd door whoami op 06-12-2011 21:39 ]

https://fgheysels.github.io/

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:02

RvL

OK, dan moet ik dat wellicht rectificeren maar dan heb ik geen flauw idee hoe ze er wel in komen. Ik heb mijn router nadat deze uit de doos is gekomen direct op een eerdere build van je gezet. Ik heb geen factory reset gedaan. Hij kwam immers net uit de factory.

Waarschijnlijk zijn deze poorten dan tijdens een van mn spelerijtjes erin gekomen. Wellicht vanuit een package?

Anyway, ik heb deze er nu dus ook uitgehaald, evenals een regel waardoor alle poorten op de router vanaf WAN accepted werden.

Valt me overigens wel op dat me dit niet eerder is opgevallen...

@whoami
UDP 68 klopt inderdaad. Deze moet openstaan ivm de DHCP server. Dat is ooit als fix voor een issue standaard aan de firewall toegevoegd.

[ Voor 17% gewijzigd door RvL op 06-12-2011 22:03 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-08 03:53

Verwijderd

Iemand die me kan zeggen waar ik verschillende apparaten/computers aangesloten via LAN (kabel) toegang kan geven of blokkeren tot het internet :?

Bij de draadloze apparaten heb ik alles ingesteld onder de knop "Wireless" om dan alles verder in te stellen met "Wireless MAC Filtering".
Het leuke bij "Wireless MAC Filtering" is dat ik netjes een naam van het apparaat kan geven bij het Mac-adres :)

Helaas vind ik deze functie niet terug voor de apparaten die bekabeld (LAN) zijn aangesloten :?

• AvWijk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-10 23:54
Ik heb het voor elkaar gekregen om niet meer de webinterface op te kunnen van mijn router (+ OpenWRT 10.03.1-rc6). LuCI - Lua Configuration Interface is heel kort zichtbaar op een zwarte achtergrond maar knalt gelijk door naar Page Not Found.

Ik heb nml geprobeerd een sysupgrade te doen met de laatste versie die in de trunk staat, maar werkt dus niet.

Wat ik heb geprobeerd:

- Herstel via failsafe > zelfde probleem! http://wiki.openwrt.org/doc/howto/generic.failsafe
- Nog een keer sysupgraden, ik krijg de melding 'TRX not found.

Ik kan gewoon op internet via mijn router en heb SSH toegang. Hoe re-flash ik het ding met de laatste factory image uit de trunk?

[ Voor 11% gewijzigd door AvWijk op 11-12-2011 06:44 ]

Als je er normaal via SSH in kunt heb je de failsafe modus niet nodig.
Ik heb een jaar deze router gebruik zonder uberhaupt LuCi er op te hebben, dus alles puur via de console.

Je kunt een sysupgrade uitvoeren middels de console.
Die "TRX not found" is in een aantal gevallen enkel een cosmetisch foutje en heeft dan geen gevolgen voor het proces. sysupgrade is het veiligste proces en tevens de makkelijkste. Dus als je dat nogmaals kunt proberen, zeker doen.

Mocht je toch een volledige flash willen/moeten doen dan kun je dat doen met het mtd commando.
Zie daarvoor: OpenWRT Wiki - sysupgrade
En doe ook zeker even wat research over hoe je met mtd om gaat, er is meer over geschreven op de wiki en in de fora. Het is een krachtige en daarmee ook potentieel gevaarlijke tool. Onderbreek een lopend flash proces van mtd nooit! Want je kunt dan een half complete of corrupte ROM overhouden. En ik spreek daar uit ervaring, ik heb een keer een flash proces per ongeluk ergens onderbroken. Mijn geluk was dat de failsafe modus en de basale functies nog werkte, ik miste een sloot commando's maar mtd was gelukkig al wel aanwezig en toen heb ik de flash kunnen overdoen.
Pas dus op met mtd, volg instructies en onderbreek deze niet, mocht je tot deze methode moeten teruggrijpen.

Aangezien jouw router werkt en sysupgrade in princiepe ook werkt verwacht ik niet dat je mtd nodig hebt.
Controleer ook zeker de configuratie en installeer bijvoorbeeld LuCi eerst eens opnieuw.
Het is ook goed mogelijk dat je een configuratiefout of tegen een regressie bent aangelopen in trunk, waardoor uhttpd je LuCi niet juist serveert.
Controleer ook eerst die mogelijkheid.

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:19
Is het iemand überhaupt gelukt om, met welke firmware dan ook, de router als repeater te laten fungeren? Ik heb een DD-WRT-handleiding gevolgd, stap voor stap, maar er komt geen sterker signaal uit.

• The_Andrieske
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-07 11:19
Ik heb gisteren de TP-link (3.13.4 Build 110429 Rel.36959n) ook eens in ons netwerk gezet heb nu wel 2 dchp's (modem/router & tp-link router) maar dat ga k later nog veranderen. Het werkt goed, de snelheid is beter en het bereik ook. Maar soms kan ik geen gebuik meer maken van het internet, ik blijf verbonden met de router maar de paginas laden niet meer, als ik dan men draadloos op pc eve uit en aan zet lukt het weer.

Men broertje had net hetzelfde maar hij is verbonden via powerline adapters en kon helemaal niet meer verbinden, ik merkte ook dat het lampje van SYS niet knipperde, dus heb ik de tp-link eve uitgetrokke en toen werkt het bij hem ook weer.

Weet iemand hier een oplossing voor???

Grtz

• AvWijk
@Ultraman Merci!

LUCI was kennelijk dus niet eens geïnstalleerd. Toch werkt zo'n Trunk versie nog niet helemaal vlekkeloos, of moet ik meer packages installeren om mijn volledige functiontionaliteit terug te krijgen? Zo staat hij bijvoorbeeld op 'Collecting data...' voor een boel dingen in de webinterface, zoals netwerkinformatie. Verder mis ik mijn tab Services.

Verder, als ik alsnog wil reflashen, is het flashen van de sysupgrade image (ipv. de Factory) genoeg, ook als ik terug wil naar de Release Candidate?

Bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door AvWijk op 11-12-2011 15:29 ]

AvWijk schreef op zondag 11 december 2011 @ 15:28:
@Ultraman Merci!

LUCI was kennelijk dus niet eens geïnstalleerd. Toch werkt zo'n Trunk versie nog niet helemaal vlekkeloos, of moet ik meer packages installeren om mijn volledige functiontionaliteit terug te krijgen? Zo staat hij bijvoorbeeld op 'Collecting data...' voor een boel dingen in de webinterface, zoals netwerkinformatie. Verder mis ik mijn tab Services.
Ah, je had LuCi nog niet geïnstalleerd ;)
Collecting Data... constant is een foutje, maar die hoeft niet bij LuCi te liggen.
Ijk heb er ook wel eens last van gehad, maar dat was hier na een browser cache clear en een router reset opgelost. Probeer ook zeker een andere browser of de private modus om te controleren of het werkt.
Verder, als ik alsnog wil reflashen, is het flashen van de sysupgrade image (ipv. de Factory) genoeg, ook als ik terug wil naar de Release Candidate?
Bedankt!
Ik vermoed van wel, want in princiepe vervangt zo'n image de firmware terwijl het je configuratie files backupped en terugzet.
Als je terug wilt naar een rc, bijvoorbeeld rc6, waarom pak je dan niet mijn build? Dat is rc6, met iets nieuwer spul er in en mogelijkheid om kanaal 12 en 13 te gebruiken. Werkt verder exact als de stock rc6.
OF heb je de volslanke versie nodig met ondersteuning voor PPPoA/E etc?

• AvWijk
Ultraman schreef op zondag 11 december 2011 @ 15:44:
[...]
Ah, je had LuCi nog niet geïnstalleerd ;)
Collecting Data... constant is een foutje, maar die hoeft niet bij LuCi te liggen.
Ijk heb er ook wel eens last van gehad, maar dat was hier na een browser cache clear en een router reset opgelost. Probeer ook zeker een andere browser of de private modus om te controleren of het werkt.

[...]
Ik vermoed van wel, want in princiepe vervangt zo'n image de firmware terwijl het je configuratie files backupped en terugzet.
Als je terug wilt naar een rc, bijvoorbeeld rc6, waarom pak je dan niet mijn build? Dat is rc6, met iets nieuwer spul er in en mogelijkheid om kanaal 12 en 13 te gebruiken. Werkt verder exact als de stock rc6.
OF heb je de volslanke versie nodig met ondersteuning voor PPPoA/E etc?
Heb zeker interesse in je build! Kun je me DM'en met de link? Howto vind ik waarschijnlijk wel in deze thread..
De topicstart linkt naar een post van mij van waaruit de builds te vinden zijn.
Uiteindelijk kom je dan bij deze post uit: Ultraman in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND"

Succes en veel plezier er mee :)

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-11 22:25
Ik heb nog wel een leuke ervaring te posten over de TP-link. Wat blijkt namelijk: De standaard firmware bounced mDNS packets (berichtjes van verschillende computers die even aan het hele netwerk laten weten welk IP-adres ze hebben) die via de WAN-poort komen, terug het netwerk op.

De gemiddelde thuisgebruiker zal hier geen weet van hebben omdat er normaliter niet dat soort pakketjes via de WAN-poort komen, maar ik woon in een grote studentenflat met een LAN door de hele flat. Zo'n groot netwerk zorgt sowieso al voor veel mDNS packets, maar door de komst van een paar TP-link routertjes, waaronder die van mij, worden die packets ook nog eens in een soort endless loop continue heen-en-weer geslingerd over het hele netwerk heen. Gevolg: duizenden tot miljoenen pakketjes per seconde leggen het hele netwerk plat.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-11 22:04
Ultraman schreef op zondag 11 december 2011 @ 19:19:
De topicstart linkt naar een post van mij van waaruit de builds te vinden zijn.
Uiteindelijk kom je dan bij deze post uit: Ultraman in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND"

Succes en veel plezier er mee :)
Heb het even toegevoegd aan de TS. Als iemand ook nog wat wil toevoegen moet diegene even contact opnemen via DM, medeauteur worden is geen probleem :).

@mcDavid, toevallig op de TU Delft-campus? Broadcast storm op netwerk - oplossing nodig
nieuws: Studenten campus TU Delft woedend over versoberd internet

[ Voor 22% gewijzigd door Puch-Maxi op 12-12-2011 01:01 ]

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 11:55:
Iemand die me kan zeggen waar ik verschillende apparaten/computers aangesloten via LAN (kabel) toegang kan geven of blokkeren tot het internet :?

Bij de draadloze apparaten heb ik alles ingesteld onder de knop "Wireless" om dan alles verder in te stellen met "Wireless MAC Filtering".
Het leuke bij "Wireless MAC Filtering" is dat ik netjes een naam van het apparaat kan geven bij het Mac-adres :)

Helaas vind ik deze functie niet terug voor de apparaten die bekabeld (LAN) zijn aangesloten :?
Bij "DHCP Settings" en "Address Reservation" kan ik de computers of apparaten een vast ip-adres geven en toegang verlenen tot het internet. Maar hoe kan ik vreemde apparaten de toegang tot het internet blokkeren zonder het mac of ip-adres te kennen :?

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-11 19:10
Door alleen apparaten toegang te verlenen waarvan je het mac-adres kent, lijkt me ;)

Daarmee sluit je "vreemde" apparaten automatisch uit.

Edit: In Wireless --> Wireless mac filtering kun je dit iig voor WiFi instellen.

[ Voor 45% gewijzigd door chielmi op 12-12-2011 17:44 ]

Verwijderd

Ik heb bij "DHCP Settings" en "Address Reservation" verschillende computers en apparaten een vast ip-adres geven, zodat deze toegang krijgen tot het internet.
Toch kan een apparaat (Sony Blu-ray) dat nog geen ip-adres heeft gekregen wel verbinding maken met het internet :? 8)7

• D.I.N.G
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-11 21:49
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2011 @ 18:29:
Ik heb bij "DHCP Settings" en "Address Reservation" verschillende computers en apparaten een vast ip-adres geven, zodat deze toegang krijgen tot het internet.
Toch kan een apparaat (Sony Blu-ray) dat nog geen ip-adres heeft gekregen wel verbinding maken met het internet :? 8)7
Maar als je reservations toegevoegd dan wordt de rest niet automatisch geblokkeerd. Ik heb dd-wrt op de mijne staan dus ik kan niet voor je kijken welke instelling je moet hebben.

• mcDavid
Dat topic gaat inderdaad over mijn flat ja. Inmiddels zijn de beheerders er achter dat de broadcast-storm eigenlijk voor 99% veroorzaakt wordt door een viertal TP-link routers. Waaronder dus (tot voor kort) die van mij. Ik ga nu nog eens een poging doen om toch OpenWRT werkend te krijgen met PPPoE. Het moet kunnen.
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2011 @ 18:29:
Zo'n reservation kent een IP adres toe aan een MAC adres. Dat apparaat krijgt dat telkens hetzelfde IP toegewezen. Ik gebruik deze functionaliteit om te zorgen dat bepaalde apparaten een vast IP hebben als het ware.

Wat jij wilt is limiteren op MAC adres. Ik weet zeker dat het voor WiFi kan, maar of je dit ook kunt doen voor het bekabelde deel op de stock firmware zou ik niet weten.
Wat je zou kunnen doen is voor al je apparaten een IP reserveren en vervolgens in de firewall regels alleen die bekende IPs toelaten. Als je slim bent geef je je apparaten een op een volgende range, das makkelijk firewall regel maken.
Maar of dat met de stock firmware ook kan... Met OpenWRT kan ik het wel als ik het zou willen.

Verwijderd

Bedankt voor je toelichting :)

Ik kan inderdaad bij WIFI alle apparaten toegang geven of blokkeren tot het internet en deze apparaten zelfs een naam geven.
Alleen is dit blijkbaar niet mogelijk bij aparaten dit bekabeld zijn aangesloten.
Ik kan deze laatste alleen een vast ip-adres geven en dit helaas zonder naam, dus Mac of ip-adres van het aparaat onthouden is hier de boodschap :?

• JCBelt
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-08 17:10
Steeds 2 weken ben ik in het bezit van de TL-WR1043N en ik ondervind wat problemen. De router dient ter vervanging van mijn Linksys WRT54G (v7). De linksys begon problemen te geven door op willekeurige momenten zowel bedraad als draadloos de verbinding te verbreken met de verschillende gebruikers op het netwerk. Ik ging ervan uit dat de Linksys "af" was en heb dus, na het lezen van verschillende beoordelingen, de TL-WR1043N aangeschaft.

De installatie van de nieuwe router ging zonder problemen. Met een kabel in LAN poort 1 heb ik het volgende gedaan:
- Het standaard IP adres veranderd naar 192.168.2.1, omdat de router achter mijn telfort modem hangt met het adres 192.168.1.1
- Gebruikersnaam en wachtwoord veranderd
- De SSID veranderd, en WPA met een PSK ingesteld
Verder wireless instellingen zijn als volgt
Channel = auto (Waarbij de router kanaal 4 of 4+8 kiest, dit is volgens mij afhankelijk van de channel width, 20/40 mhz)
Mode = 11bgn mixed
Channel width = automatic
Max Tx Rate = 300 Mbps
MAC address = ongewijzigd, niet gecloned
WDS status = Disabled
- Firmware heb ik niet veranderd, de router is geleverd met FW versie 100820

Na de instellingen te hebben veranderd heb ik de router via de WAN poort aangesloten op het modem en op die manier krijgt de router zonder problemen een internetverbinding. Normaal gesproken maak ik vooral gebruik van de internetverbinding door mijn PC via een kabel aangesloten op een LAN poort van de router. Deze netwerk en internetverbinding is tot nu toe altijd zeer stabiel geweest.

Ik heb alleen wel problemen met apparaten die een Wifi verbinding opbouwen met de router.
Het ene moment is er niets aan de hand en is er gewoon een snelle en stabiele verbinding, maar op andere moment worden sites als google en tweakers niet of verschrikkelijk traag geladen. Dit gebeurt ook wanneer er een "line-of-sight" is met de router en het signaal naar de router varieert tussen de 72 Mbps en 135 Mbps. Ik heb nu inmiddels ook al enkele keren meegemaakt dat het wifi helemaal niet meer zichtbaar is, terwijl het lampje op de router voor WLAN wel blijft branden/knipperen.

Hoewel ik niet bijzonder veel kennis heb van Wifi netwerken heb ik gelezen dat er interferentie kan optreden wanneer verschillende WLAN gebruik maken van hetzelfde kanaal. Daarom heb ik gisteravond met behulp van inSSIDer even gekeken welke kanalen er bij mij in de buurt gebruikt worden.

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/1087n6w.jpg
Voor deze printscreen had ik de instellingen al iets veranderd om een stabiele verbinding te krijgen.
Het netwerk met de SSID "Wireless" is mijn TP-Link, de andere netwerken zullen van mijn buren zijn. De andere netwerken die het sterkste signaal hebben in mijn huis zitten rond een RSSI van rond de -55 dB.
Dit zou voor problemen kunnen zorgen, maar in mijn ogen verklaart het niet dat het hele WLAN op een gegeven moment niet meer zichtbaar is.

Ik heb de volgende zaken al geprobeerd:
- Kanaal handmatig op 6 gezet (dit leek gisteren een rustig kanaal)
- Mode op mixed B/G gezet
- Channel width op 20 Mhz

Ik maak verbinding met het WLAN met de volgende apparatuur:
- 1x iPhone 4s (B/G/N)
- 2x laptop (B/G)
- 1x netbookje (B/G/N)
- 1x Xbox 360 (B/G (N?)
- 1x Playstation 3 (B/G (N?))
Zoals ik hierboven al zei, heb ik 1 PC waarmee ik via een kabel verbinding maak met de router.

Het gebeurt overigens slechts heel zelden dat alle apparaten tegelijk verbinding maken met het WLAN en de problemen doen zich bijvoorbeeld ook voor wanneer alleen de iPhone of het netbook verbinding proberen te maken.

Ik wil vanavond in ieder geval proberen om de nieuwste versie firmware op de router te installeren (hoewel de huidige versie (100820) als het goed voor wat betreft WLAN de meest stabiele versie is), maar ik ben erg benieuwd of iemand tips voor mij heeft.

Alvast bedankt!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:36
Als ik naar je inSSID printscreen kijk, zou ik eerder op channel 3 gaan zitten. Je overlapt nu volledig met AY-media; dat moet dan minder zijn.
Wat bij mij wel kwa stabiliteit hielp was Wireless op WPA2 personal, WPA2-PSK / AES te zetten en niet op Automatisch te laten staan. Voorheen verbrak mijn laptop nog wel eens Wireless de verbinding; daar heb ik nu geen last meer van.

Iets anders:

Ik had de TP-link 1043 als 'hoofd router' en de 740N als 'accespoint' boven. Regelmatig pleurde een van beiden volledig uit het netwerk, stekkertje eruit/erin was dan voldoende.
Sinds ik mijn TP-link 740N even terzijde heb gelegd omdat ik OpenWRT niet werkend kreeg, heb ik mijn Cisco Linksys WRT160NL als tussenoplossing weer uit de kast getrokken met DD-WRT. Zowel de TP-1043 als de Cisco draaien nu al een week tot volle tevredenheid; de TP-1043 loopt opeens ook niet meer vast.
Zouden de 1043 en de 740N met hun standaard firmware elkaar interferen op een of andere manier? :?

• mcDavid
Ik ben weer bezig met OpenWRT. Ik heb het idee dat ik al iets verder kom dan de vorige keer. Ik heb in ieder geval beter in de gaten waar het op mis gaat.

Ik heb de laatste RC6 build van Ultraman geinstalleerd. Ik heb hier PPPoE op geinstalleerd. Hiertoe heb ik de router via een "wwan" verbinding (client op een draadloos netwerk) verbinding laten maken met internet. Deze verbinding wordt ook gedeeld door de computers die eraan hangen, dus wat dat betreft doet de router wat een router hoort te doen. Tot zover gaat alles dus goed.
Vervolgens stel ik op de WAN verbinding PPPoE in. Ik zet alle instellingen goed (username, password, acname, servicename). Alles gaat nog steeds goed.
Nu plug ik de netwerkkabel in de WAN poort. De router detecteert dat, gaat herstarten en daarna doet'ie niets meer. Er is geen verbinding meer mee te maken. De lampjes gaan wel gewoon branden en het WAN-lampje knippert heel snel.
Als ik de netwerkkabel er weer uit haal en de router herstart, draait alles weer alsof er niets gebeurd is.
Iemand enig idee wat ik nog zou kunnen proberen?

• mcDavid
DustSpinner schreef op woensdag 14 december 2011 @ 14:24:
Iets anders:

Ik had de TP-link 1043 als 'hoofd router' en de 740N als 'accespoint' boven. Regelmatig pleurde een van beiden volledig uit het netwerk, stekkertje eruit/erin was dan voldoende.
Sinds ik mijn TP-link 740N even terzijde heb gelegd omdat ik OpenWRT niet werkend kreeg, heb ik mijn Cisco Linksys WRT160NL als tussenoplossing weer uit de kast getrokken met DD-WRT. Zowel de TP-1043 als de Cisco draaien nu al een week tot volle tevredenheid; de TP-1043 loopt opeens ook niet meer vast.
Zouden de 1043 en de 740N met hun standaard firmware elkaar interferen op een of andere manier? :?
Zou misschien ook door het echoën van mDNS packets kunnen komen?
mcDavid in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND"

Met wireshark zou dit te detecteren moeten zijn...

• JCBelt
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-08 17:10
DustSpinner schreef op woensdag 14 december 2011 @ 14:24:
Als ik naar je inSSID printscreen kijk, zou ik eerder op channel 3 gaan zitten. Je overlapt nu volledig met AY-media; dat moet dan minder zijn.
Wat bij mij wel kwa stabiliteit hielp was Wireless op WPA2 personal, WPA2-PSK / AES te zetten en niet op Automatisch te laten staan. Voorheen verbrak mijn laptop nog wel eens Wireless de verbinding; daar heb ik nu geen last meer van.

*knip*
Bedankt voor de tip! Ik heb de security settings handmatig op WPA2-PSK / AES gezet en het wifi kanaal op 1. Dat kanaal was op dat moment het "leegst".

De verbinding lijkt nu helemaal stabiel, ik heb tot nu toe in ieder geval niet meer meegemaakt dat de verbinding verbrak of dat het gehele wifi-netwerk verdween. Ik heb geen nieuwe firmware hoeven te installeren.

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-10 17:39
Hoi allemaal,
Ik vond vorige week dit topic en heb naar aanleiding daarvan maar eens OpenWRT geinstalleerd. RC6 build van Ultraman. Ik heb eerder al DD-WRT (SP1) op mijn TP-Linkje gehad, maar die begon na een tijdje vreemde kuren te vertonen (forwards verdwenen volledig in de web interface, bij een herstart werd de SSID dd-wrt ipv de normale etc). OpenWRT lijkt to nu toe goed te werken. Nu ben ik er wat meer mee aan het spelen geweest. Ik wilde een FTP server op het beestje gaan draaien, waarbij de bestanden via NFS vanaf mijn server werden gerouteerd en er eventueel geschreven kon worden op een USB stick die ik in de USB poort heb gestopt. Ik heb dus wat extra pakketjes geïnstalleerd en daarbij is het ergens mis gegaan. Als ik nu namelijk de web interface wil openen krijg ik na het inlogscherm de volgende melding:
code:
1
2
3
4
5
6
/usr/lib/lua/luci/controller/qos.lua:24: attempt to call global '_' (a nil value)
stack traceback:
    /usr/lib/lua/luci/controller/qos.lua:24: in function 'v'
    /usr/lib/lua/luci/dispatcher.lua:531: in function 'createtree'
    /usr/lib/lua/luci/dispatcher.lua:182: in function 'dispatch'
    /usr/lib/lua/luci/dispatcher.lua:146: in function </usr/lib/lua/luci/dispatcher.lua:145>

Nu heb ik ook qos nog een keer geinstalleerd, omdat ik even niet doorhad dat dat al geinstalleerd was en toen vertelde ie dat die al geinstalleerd was, maar er wel een nieuwere versie was. Die laatste is toen geinstalleerd. Dat was alleen wel een paar dagen geleden en tot gisterenavond deed de webinterface het nog gewoon. Moet ik het toch daar zoeken of in een van de pakketten die ik gisteren geinstalleerd heb (voornamelijk usb pakketten)?

• dask
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-05 18:06
dask schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 17:26:
Is er een mogelijkheid om vanuit Putty terug een backup terug te zetten? Ik geraak momenteel niet meer in Luci/login. Of moet ik via de failsafe-mode werken?

code:
1
2
3
4
5
6
/usr/lib/lua/luci/controller/samba.lua:25: attempt to call global '_' (a nil value)
stack traceback:
    /usr/lib/lua/luci/controller/samba.lua:25: in function 'v'
    /usr/lib/lua/luci/dispatcher.lua:531: in function 'createtree'
    /usr/lib/lua/luci/dispatcher.lua:182: in function 'dispatch'
    /usr/lib/lua/luci/dispatcher.lua:146: in function </usr/lib/lua/luci/dispatcher.lua:145>

edit: Is uiteindelijk gelukt via de failsafe mode.
Ik heb eerder hetzelfde probleem gehad met het installeren van het ftp pakketje. Je zou kunnen proberen vanuit LuCi het ftp pakketje te verwijderen (ken wel het commando niet).

Uiteindelijk heb ik het probleem opgelost door onderstaande code uit te voeren, zodat alles gereset wordt in LuCi en daarna een backup er terug opgezet.
[code]
mtd -r erase rootfs_data
[/code]

Maar zoals Ultraman eerder schreef, moet je oppassen met die mtd-codes en ze zeker niet onderbreken.
Correct me if I am wrong :)

edit:
Ik heb het nog eens uitgeprobeerd wat je enkele post verder hebt gedaan:
Inderdaad na een opkg update en opgk list-upgradable, en daarna alle pakketjes upgraden; werkt de Luci interface terug. Blijkbaar was de oude interface nog niet samba-ready :)

[ Voor 9% gewijzigd door dask op 15-01-2012 17:05 ]

• AvWijk
Thanks Ultraman. Intussen draai ik op jouw build. Wat is de changelist eigenlijk tov. de originele RC6?
Dit viel me overigens op... damn.. hoe sterk is dat signaal nu wel niet?? Ben ik over een week niet geroosterd :9

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/jg5xq8.gif

• Puch-Maxi
Ik geloof ook niet dat dergelijke hoog zendvermogen echt nut heeft voor gebruik binnenshuis. 20 of 21dBm is voor normaal gebruik al mooi zat, zou een hoger zendvermogen ook invloed hebben op de stabiliteit van de router?

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ja, want dat betekent meer verbruik en dus meer warmte-ontwikkeling :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:00
Heeft iemand enig idee of deze router overweg kan met een 2TB My Book Essential? (USB 2.0)?

Gisteravond aangesloten maar router zag de HDD zo 1,2,3 niet. Maar hij zag mijn WD 2.5" 500GB HDD ook niet.

Ze zijn allebei als NTFS geformatteerd. Kan dit er nog wat mee te maken hebben? Las namelijk wel dat die alleen fat32 zou lezen?

Daarnaast, als blijkt dat dit niet werkt, kan iemand mij dan bevestigen dat het met de OpenWRT firmware wel gaat werken?

• mcDavid
Volgens mij kan het alleen met Fat32 inderdaad. OpenWRT kan natuurlijk sowieso wel EXT2/3 enzo overweg, en er zijn ook NTFS-3G packages voor. Maar waarom je dat zou willen is mij een raadsel. 2 terabyte aan je routertje pfft...

[ Voor 8% gewijzigd door mcDavid op 17-12-2011 12:52 ]

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-10 17:39
Ik ben een stukje verder. Ik heb na de commando's opkg update en opgk list-upgrade een hoop paketten die daaruit kwamen geupgrade en nu zie ik de Luci interface weer. Enige wat nog niet werkt (voor zover ik nu zie) is dat op de 1e tab de WAN Status, DHCP Leases en Associated Status op "Collecting data" blijft staan. Iemand daar nog tips voor?

Edit:
Lijkt een browser dingetje. In IE9 gaat een stuk uitlijning fout, maar de "collecting data" meldingen zijn verdwenen.
In Firefox geeft ie een JavaScript error. XHR.Poll is not a function

Edit 2:
Ok, never mind. Ik moest gewoon mijn browser cache even legen.

[ Voor 27% gewijzigd door martdj op 17-12-2011 13:51 ]

OpenWRT 10.03.1 final is vannacht getagged.

Er zijn weer enkele wijzigingen doorgevoerd en de meest interessante daarvan is de mac80211 backport vanuit trunk met datum code 2011-12-01.

De officiële aankondiging:
Backfire 10.03.1 final
21 December 2011

The OpenWrt Release Team would like to announce the final
Backfire Interim Release 1 (10.03.1).

Binaries can be downloaded at http://downloads.openwrt.org/backfire/10.03.1/

Highlights since Backfire 10.03.1 RC6:

* Added support for the TP-Link TL-MR3420
* Added support for the Netgear WNDR3800
* Added support for the D-Link DSL-2650U
* Another round of mac80211 improvements and stability fixes
* Changed wireless interface numbering schema to support restarts of single radios
* Fixed ethernet on newer Compex WP543 Boards
* Fixed race condition in link state handling of ag71xx ethernet driver
* Fixed cpmac ethernet regressions on various AR7 boards
* Fixed various busybox issues
* Fixed dropbear segmentation fault when using remote port forwardings
* Fixed the second ethernet port on Ubiquiti NanoStation M devices
* Prevent accidental bridging of station mode interfaces
* Indefinitely try to resolve NTP server addresses, improves reliability of time sync

Known Issues:

* Most open tickets at the time of the final builds
* Various 5GHz channels may be locked due to lacking DFS support and other regulatory requirements

More detailed information available at:

https://dev.openwrt.org/milestone/Backfire%2010.03.1

Detailed core changelog at: https://dev.openwrt.org/log/branches/ba … 8695-29592
Detailed packages changelog at: https://dev.openwrt.org/log/branches/pa … 8695-29592

Yours truly,
The OpenWrt developer team
Ik zal er indien mogelijk vandaag een build van maken en dan beloof ik ook dat ik een poging doe om een volslanke variant te maken. Iemand nog suggesties hoe ik een dergelijke variant zal noemen? Chunky?

• accountabc
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-10 15:14
JASVoO

(Just Another Slim Version of OpenWRT)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hier gaan ze iig als broodjes. Heb de voorkeur om steeds 1 op voorraad te houden, maar met het tempo waarin mensen vragen om een router of accesspoint kan ik het niet bijhouden. Laatste is weggegaan met je laatste OpenWRT build erop, had geen zin om dat ding terug te flashen en OpenWRT werkt verder prima op dat ding.
Mijn standaard build staat qua configuratie klaar. Ik heb alleen nu geen mogelijkheid om mijn build te testen, want zoiets moet ik doen wanneer de rest van het huis geen gebruik maakt van het internet. En om hem nu in de avond er uit te beuken doe ik liever niet. Want ik heb nu ook weinig tijd om te herstellen mocht het mis gaan.

Zijn er trouwens hier mensen die gebruik maken van de iptables-ipp2p module en de L7 protocol tools?
Want ik niet meer zo, dus misschien kan ik ze wel gewoon uit mijn normale build halen en alleen in de chunky release die ik ga maken laten zitten, als niemand ze hier gebruikt.

• DriesA
  • Laatst online: 03-11 16:50
Hey,

Ik heb twee TP-Link TL-WR1043ND toestellen die beiden als Access Point staan ingesteld (en via een router in hetzelfde netwerk zitten). Ze draaien beiden de meeste recente DD-WRT (v24 preSP2 (Build18007)

Beiden zenden een wifi-signaal uit met dezelfde SSID en security settings. Ze dienen beiden om elk een deel van het huis draadloos af te dekken. Voor de 'gebruiker' zou het niet moeten boeien of er nu 1, 2, 3 of 20 draadloze access points staan. Ze zouden automatische van de ene in de andere moeten overgaan als ze door het huis wandelen, zonder dat ze er iets van merken.

Ik dacht dat dit vanzelf ging door dezelfde SSID en security settings toe te passen. Maar wat ik dan soms merk is dat ik een zwak signaal heb, omdat de laptop communiceert met de verste AP die dan nog net bereikbaar is, ipv de AP die vlakbij staat.

Iemand een idee hoe ik dit aanpak? Ik heb wat gelezen over 'WDS', maar dat lijkt me eerder om een signaal te repeaten (de AP stuurt het signaal gewoon verder naar de AP die op het bedraad netwerk zit).

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-10 18:28
Ja, dat probleem heb ik ook en ik heb daar ook nog geen handige oplossing voor gevonden (behalve dan met een cisco wireless controller of een areohive setup, maar dat is me net iets te duur)

Verwijderd

@hierboven: goede wireless kaart (moderne Atheros en Intel) en roaming gaat vlekkeloos, ook zonder WiFi controller. Ook als je al lopend je verplaatst tussen de twee dekkingszones. Thans mijn ervaring.

@nog verder hierboven: w00t! 10.03.1 uit. Mooi wark zegg'n ze dan hier in het hoge noorden. Maar ik blijf liever bij de vanilla releases (vaak nog wat kaler gemaakt door mij), voor ieder wat wils zo ook Ultramans' builds (welke overigens ook klasse zijn).

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-11 20:46

Sebazzz

3dp

Even een vraagje, hebben jullie ook het probleem dat bepaalde types mobieltjes moeilijk doen met wifi. Ik heb een Motorola Milestone en dat gaat gewoon goed maar op de Galaxy SII van mijn vader gaat alles een stuk moeizamer. Verbinden gaat ook goed en de eerste megabytes gaan ook zonder problemen door de lucht. Maar uiteindelijk lijkt de verbinding in te slapen ofzo waardoor je opnieuw moet verbinden voordat het weer werkt. Dit probleem had ik ook op de Samsung Galaxy Ace van mijn vriendin voordat ik er CyanogenMod 7 op zette.

Is dit een bekend probleem? De router draait OpenWRT kamikaze.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2011 @ 23:36:
@nog verder hierboven: w00t! 10.03.1 uit. Mooi wark zegg'n ze dan hier in het hoge noorden. Maar ik blijf liever bij de vanilla releases (vaak nog wat kaler gemaakt door mij), voor ieder wat wils zo ook Ultramans' builds (welke overigens ook klasse zijn).
In princiepe zitten mijn builds redelijk dicht bij de vanilla configuratie. Alleen heb ik er dingen die ik voor connectiviteit niet nodig heb er uit gehaald (PPPoA/E etc) en packages voor IPv6 en QoS ondersteuning standaard meegebakken. Dat zijn de grootste verschillen. Als je PPPoA/E oid nodig hebt kun je die gewoon uit de official repo installeren natuurlijk. Compatible blijven met die repo's vind ik belangrijk, vandaar dat ik ook backfire branch gebruik en geen trunk versies die regelmatig veranderingen ondergaan.

Maar stel ik zou alle packages default laten, mag je bovenstaande negeren, dan is er een significant verschil tussen mijn build en de vanilla: Je kunt kanaal 12 en 13 gebruiken als je je country code in de configuratie opgeeft. De vanilla build heeft namelijk de mogelijk om als user de country code voor WiFi te veranderen disabled, omdat dat in de VS wetgeving niet mag. Er wordt dus altijd een US domein gebruikt. En dat is met de flink bevolkte 2.4GHz band hier in de buurt niet handig. ;)

Natuurlijk ben je geheel vrij om zelf je keuze te maken. Maar als ik iets voor je kan doen qua build dan hoor ik dat graag :)

Misschien is het wel een idee om ipv wat ik nu doe een vanilla build te maken met enkel de User Configurable WiFi Domain optie ingeschakeld en een chunky build met IPv6, QoS en de andere aangevraagde features er bij.

[ Voor 8% gewijzigd door Ultraman op 23-12-2011 09:47 ]

• RealR
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-03-2024
Sinds kort draai ik OpenWrt, de build van Ultraman om precies te zijn, en ondervind regelmatig een wegvallende verbinding. Router is op 20MHz en WPA2 (AES) ingesteld . Wat me verder opvalt is dat ik in de system log regelmatig de volgende regels zie:
code:
1
2
OpenWrt user.err kernel: ath: Failed to stop TX DMA, queues=0x004!
IEEE 802.11: deauthenticated due to local deauth request

Iemand enig idee?

[ Voor 13% gewijzigd door RealR op 23-12-2011 22:44 ]

RealR schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 21:06:
Sinds kort draai ik OpenWrt, de build van Ultraman om precies te zijn, en ondervind regelmatig een wegvallende verbinding. Router is op 20MHz en WPA2 (AES) ingesteld . Wat me verder opvalt is dat ik in de system log regelmatig de volgende regels zie:
code:
1
2
OpenWrt user.err kernel: ath: Failed to stop TX DMA, queues=0x004!

Iemand enig idee?
Jah, das een bekende bug of compatibility issue. Je draait zeker Wifi N? Want op Wifi G heb ik hier geen last van :)
Er zou er wel aan gewerkt zijn en vanaf r28772 trunk zou daar een patch voor in zitten zo uit mijn hoofd. Of in ieder geval een fix waardoor het een stuk minder vaak zou gebeuren. Die patch is met de 10.03.1 release opgenomen in de backfire branch omdat ze mac80211 uit trunk hebben gebackport.
Zodra ik dus mijn build bijwerk zou je die dus eens kunnen proberen.

En ik wil nu die build gaan maken, alleen reageert de LuCi repository niet... krijg time-outs. Gelukkig heb ik die gisteren nog gesynced, dus zal die vast wel up-to-date zijn, maar fijn is anders :P

Nieuwe versie beschikbaar: Ultraman in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND"

En mijn nieuwe build is klaar! Ik heb hier inmiddels een sysupgrade succesvol uitgevoerd en het loopt weer als een zonnetje. Deze versie is dus gebaseerd op de nieuwe release met een nieuwere mac80211 backport (van december ipv november,r29599 ) waar ook een cleanup op is uitgevoerd door de OpenWRT devs zelf (r29607)
Iets nieuwer dan de official tagged 10.03.1 dus, welke <=r29598 is.

De nieuwe build is dus gebaseerd op OpenWRT Backfire 10.03.1 r29607, wederom te vinden op mijn Dropbox en spoedig ook op de FTP van eymey.

Opmerkingen
De configuratie is vrijwel onveranderd gebleven, dus normaal Backfire zonder PPPoA/E, maar met IPv6 en QoS toegevoegd en de optie om kanaal 12 en 13 bruikbaar te maken wanneer de juiste landinstelling is opgegeven.
Wel heb ik iptables-mod-ipp2p en bijbehorende kernel module er uit geplukt omdat ik daar niets mee doe, welke ik vorige keer had toegevoegd om er mee te experimenteren, en niemand heeft hier aangegeven daar gebruik van te maken. Layer7 filter tools heb ik wel in de build gelaten omdat deze handig zijn voor o.a. QoS en ik ze zelf daarvoor ook gebruik.

Images
Vergeet niet de md5sum van de files te controleren voordat je flashed.

Voor de overstappers de benodigde volledige factory image:
openwrt-ar71xx-tl-wr1043nd-v1-squashfs-factory.bin (mirror)
md5sum: b42337507379986036ade74c9430c78c

Voor de upgraders, de sysupgrade image:
openwrt-ar71xx-tl-wr1043nd-v1-squashfs-sysupgrade.bin (mirror)
md5sum: c3a2821a509a5b6c6b6c60bdb772aaa8

Ook de configuratie is natuurlijk weer beschikbaar voor wie er zelf mee aan de slag wilt: .config (mirror)

Disclaimer:
Gebruik is volledig op eigen risico.
Ik ben dus niet aansprakelijk als deze brouwsels je router slopen, brand veroorzaken of je moeder beledigen.

Speelze! Feedback welkom natuurlijk.

PS:
En dan nu eens, als een brave nerd, verder met het maken van een configuratie voor de beloofde chunky build op deze rustige kerstavond...

[edit]
Chunky versie staat inmiddels al een tijdje online, ik voeg hier nu even een link toe: Ultraman in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND"

[ Voor 15% gewijzigd door Ultraman op 22-01-2012 13:33 ]

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:33
@Ultraman: Goed werk!!!!

En mooi op tijd. Zo kan ik op 2e kerstdag als we bij mijn ouders op bezoek gaan ook de TP-Link daar even van deze nieuwe FW voorzien :).

Deze build is nog gebaseerd op de config die je altijd gebruikte? Ben benieuwd naar de 'chunky' :).

En ach... hier is kerstavond ook rustig :). Finale van Serious Request gekeken, vriendin is nu naar bed en ik ga nog ff zien dat ik onze nieuw blu-ray speler goed ge-wired krijg :P. Ondertussen lekker stemmig de opgenomen carols van de BBC erbij aan :)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

eymey schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 22:51:
@Ultraman: Goed werk!!!!

En mooi op tijd. Zo kan ik op 2e kerstdag als we bij mijn ouders op bezoek gaan ook de TP-Link daar even van deze nieuwe FW voorzien :).
:Y Dat ga ik ook doen, maardan morgen ;)
Deze build is nog gebaseerd op de config die je altijd gebruikte? Ben benieuwd naar de 'chunky' :).
Correct.
En aangezien jij geïnteresseerd bent ben ik nu gemotiveerd om die build vandaag of morgen er uit te kunnen gooien. Plus bier helpt hier, ik zit redelijk op mijn "Ballmer Peak" nu denk ik :+
En ach... hier is kerstavond ook rustig :). Finale van Serious Request gekeken, vriendin is nu naar bed en ik ga nog ff zien dat ik onze nieuw blu-ray speler goed ge-wired krijg :P. Ondertussen lekker stemmig de opgenomen carols van de BBC erbij aan :)
Mijn vriendin moest werken vandaag en dat doet is nog haar weekendbaan van toen ze nog thuis woonde. Ik heb het rijk alleen dus vandaag :Y)
Alleen wel erg rustig... Ook vrienden van me zijn eigenlijk allemaal ergens naar toe, met vriendin bijv, of ouders, etc.
Ach :) Vanaf morgen ik ook.

• eymey
hehe, mijn vriendin mag om 06:00 aan de bak in de zorg, gelukkig maar paar uurtjes.

Op zich zal ik zelf eerlijk gezegd die 'chunky' niet zo snel gaan gebruiken. Was alleen meer benieuwd naar wat er in komt te zitten :). Bij m'n ouders hebben ze eigenlijk genoeg aan een stabiele (vooral qua wireless) router :)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

De eerste 'chunky' build configuratie is klaar en de build wordt nu gecompileerd.

Welke features zijn er toegevoegd ten opzichte van mijn originele build, welke voorziet in IPv6, QoS en WiFi kanaal 12,13 mogelijkheid:
  • PPP, PPPoA, PPPoE
  • ATM Bridge (AAL5)
  • 3G/UMTS support
  • USB storage, filesystems: ext2/3/4 & FAT32 en utilities hiervoor
  • Samba, delen van je storage met Windows clients
Wat zich vertaalt in de volgende packages:
PPP, PPPoA, PPPoE
ppp
ppp-mod-pppoe
ppp-mod-pppoa

ATM Bridge (AAL5)
br2684ctl

3G/UMTS support
comgt
luci-proto-3g
kmod-usb-serial-option
kmod-usb-serial-motorola-phone
kmod-usb-acm
sdparm
usb-modeswitch
usb-modeswitch-data

USB Storage
block-mount
blkid
cfdisk
fdisk
e2fsprogs
kmod-fs-ext4
kmod-fs-vfat
kmod-nls-iso8859-1
kmod-nls-iso8859-15
kmod-nls-utf8
kmod-usb-storage
kmod-usb-storage-extras
luci-app-samba
samba3
swap-utils
usbutils

Ook een paar meegepakt welke optioneel zijn, maar in princiepe wel handig kunnen zijn.
Daarnaast is Samba niet aangevraagd maar ik een vermoeden heb dat mensen die USB Storage gebruiken deze ook met hun netwerk willen delen. Als dat echter meer gebeurd via sshfs of NFS dan hoor ik het graag. Dat is namelijk iets wat je ook prima zelf kunt installeren.

Zo te zien is de compile job al enige tijd klaar, dus ik zal hem eens uploaden...

[edit]
Chunky Images
Vergeet niet de md5sum van de files te controleren voordat je flashed!

Voor wie met OpenWRT begint de benodigde volledige factory image:
openwrt-ar71xx-tl-wr1043nd-v1-squashfs-factory.bin ([url=...]mirror[/url])
md5sum: d83e51018cf048724d264469b960f8a8

openwrt-ar71xx-tl-wr1043nd-v1-squashfs-sysupgrade.bin ([url=...]mirror[/url])
md5sum: ca56dee593381fcea8efb1c23cb44aac

Ook de configuratie is natuurlijk weer beschikbaar voor wie er zelf mee aan de slag wilt: .config ([url=...]mirror[/url])

Disclaimer:
Gebruik is volledig op eigen risico. Deze images zijn "as-is".

Feedback is erg welkom!
Zijn er bijvoorbeeld nog pakketten die er in zouden moeten zitten? Of moet iets er uit, bijv Samba?

[ Voor 34% gewijzigd door Ultraman op 25-12-2011 10:42 ]

• Puch-Maxi
@Ultraman, bedankt voor de builds! Hij staat er alweer op. :*)

Prettige feestdagen allen!

TP-Link TL-WR1043ND Kerstboom!

• RealR
Heb net een sysupgrade uitgevoerd met de nieuwe build van Ultraman, gebaseerd op OpenWRT Backfire 10.03.1 r29607. Het ziet er tot nu toe veelbelovend uit als het gaat om de stabiliteit en snelheid van wifi. Het is in ieder geval de eerste firmware sinds de aanschaf van het apparaat (heb verschillende stock, dd-wtr en openwrt geprobeerd) waarbij ik een snelle stabiele draadloze verbinding op 40MHz heb :)
Ik zal de verbinding de komende tijd monitoren en mocht er iets veranderen dan zal ik mijn waarnemingen hier posten.

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:02

RvL

@Ultraman

Goed werk weer! Heb hem zelf helaas nog niet kunnen proberen, maar ik zal morgen de not-chunky versie eens gaan proberen!

Als hij net zo stabiel is als de vorige is het weer een prachtige build!

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Verwijderd

Hoi Ultraman,

Enkele weken geleden heb ik ook een TL-WR1043ND gekocht en er gisteren je nieuwe build van Openwrt opgezet. Werkt prima tot nu toe!
De nieuwste originele firmware van TP-Link gaf af en toe problemen met het wegvallen van de Wifi verbinding, beetje vreemd vind ik en of dat het dan een bug in de firmware betreft of iets anders weet ik niet.

Is er misschien ook de mogelijkheid om er minidlna in te bouwen als mediaserver met een USB disk als opslag?

Bedankt voor je build van Openwrt, ik hou in de gaten wanneer je weer een update voor ons hebt!

Groeten,
Eric

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2011 01:12 ]

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-02 10:10
Gezien ik een printserver nodig heb, heb ik ook OpenWrt gezet op mijn router (de non-chunky versie van Ultraman om precies te zijn).

CUPS installeren wilde wel, maar werkend krijgen... ho maar. Heb maar p910nd gebruikt en dat werkt prima.
Na een hele dag geklooi met CUPS vond ik het wel tijd om wat te gamen, dus heb ik mijn Xbox 360 aangezet, maar herrinnerde mij toen dat ik de poorten voor Xbox Live open moet zetten zodat ik fatsoenlijk kan spelen.

Bij de orginele firmware was het zo dat als ik DHCP uitzette en static IP's gebruikte, dat mijn XBL connectie binnen een paar minuten werd verbroken en dat het onmogelijk was om daarna weer verbinding te krijgen (totdat ik de 360 rebootte). Dit werkte wel als ik DHCP aanzette, maar dan een statische lease gebruikte voor de 360 op basis van zijn MAC adres.

Nu heb ik met OpenWrt hetzelfde probleem, alleen helpt het gebruik van een statische lease niet meer. Elke paar minuten moet ik dus de kabel eruit en weer erin stoppen om weer even te kunnen spelen. Weet iemand hier een oplossing voor toevallig?

(EDIT) wat meer informatie:
Er staat niks in de syslog en kernel log. Ik heb alleen wat poorten opengezet en een statische lease ingesteld. De rest van de instellingen zijn default.

[ Voor 8% gewijzigd door Oguz286 op 27-12-2011 01:37 ]

Verwijderd

Ultraman schreef op zondag 25 december 2011 @ 00:34:
De eerste 'chunky' build configuratie is klaar en de build wordt nu gecompileerd.

Welke features zijn er toegevoegd ten opzichte van mijn originele build, welke voorziet in IPv6, QoS en WiFi kanaal 12,13 mogelijkheid:
  • PPP, PPPoA, PPPoE
  • ATM Bridge (AAL5)
  • 3G/UMTS support
  • USB storage, filesystems: ext2/3/4 & FAT32 en utilities hiervoor
  • Samba, delen van je storage met Windows clients
Wat zich vertaalt in de volgende packages:
PPP, PPPoA, PPPoE
ppp
ppp-mod-pppoe
ppp-mod-pppoa

ATM Bridge (AAL5)
br2684ctl

3G/UMTS support
comgt
luci-proto-3g
kmod-usb-serial-option
kmod-usb-serial-motorola-phone
kmod-usb-acm
sdparm
usb-modeswitch
usb-modeswitch-data

USB Storage
block-mount
blkid
cfdisk
fdisk
e2fsprogs
kmod-fs-ext4
kmod-fs-vfat
kmod-nls-iso8859-1
kmod-nls-iso8859-15
kmod-nls-utf8
kmod-usb-storage
kmod-usb-storage-extras
luci-app-samba
samba3
swap-utils
usbutils

Ook een paar meegepakt welke optioneel zijn, maar in princiepe wel handig kunnen zijn.
Daarnaast is Samba niet aangevraagd maar ik een vermoeden heb dat mensen die USB Storage gebruiken deze ook met hun netwerk willen delen. Als dat echter meer gebeurd via sshfs of NFS dan hoor ik het graag. Dat is namelijk iets wat je ook prima zelf kunt installeren.

Zo te zien is de compile job al enige tijd klaar, dus ik zal hem eens uploaden...

[edit]
Chunky Images
Vergeet niet de md5sum van de files te controleren voordat je flashed!

Voor wie met OpenWRT begint de benodigde volledige factory image:
openwrt-ar71xx-tl-wr1043nd-v1-squashfs-factory.bin ([url=...]mirror[/url])
md5sum: d83e51018cf048724d264469b960f8a8

openwrt-ar71xx-tl-wr1043nd-v1-squashfs-sysupgrade.bin ([url=...]mirror[/url])
md5sum: ca56dee593381fcea8efb1c23cb44aac

Ook de configuratie is natuurlijk weer beschikbaar voor wie er zelf mee aan de slag wilt: .config ([url=...]mirror[/url])

Disclaimer:
Gebruik is volledig op eigen risico. Deze images zijn "as-is".

Feedback is erg welkom!
Zijn er bijvoorbeeld nog pakketten die er in zouden moeten zitten? Of moet iets er uit, bijv Samba?
Hoi Ultraman,

Het valt me bij jouw Openwrt build op dat als ik via Luci de wireless instellingen wijzig er enkele instellingen niet goed worden opgeslagen: als ik kies voor security WPA2-PSK en de key ingeef dan staat er na het saven en applyen niet meer dedoor mij ingegeven key maar het admin inlogwachtwoord dat ik zelf reeds eerder had ingesteld. Als ik voor een ander kanaal kies dan staat er na het saven i.p.v. het kanaalnummer: root
Is dit niet een beetje vreemd? Ik ben van de stock TP-Link firmware overgegaan op jouw Openwrt firmware.

Groeten,
Eric

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Weet iemand hier wat van?
Sebazzz schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 08:16:
Even een vraagje, hebben jullie ook het probleem dat bepaalde types mobieltjes moeilijk doen met wifi. Ik heb een Motorola Milestone en dat gaat gewoon goed maar op de Galaxy SII van mijn vader gaat alles een stuk moeizamer. Verbinden gaat ook goed en de eerste megabytes gaan ook zonder problemen door de lucht. Maar uiteindelijk lijkt de verbinding in te slapen ofzo waardoor je opnieuw moet verbinden voordat het weer werkt. Dit probleem had ik ook op de Samsung Galaxy Ace van mijn vriendin voordat ik er CyanogenMod 7 op zette.

Is dit een bekend probleem? De router draait OpenWRT kamikaze.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ben je zeker dat je Kamikaze draait? De TP-Link wordt pas officieel ondersteund sinds Backfire.

Als je Kamikaze draait kan je best gewoon upgraden (een complete reflash is beter, aangezien het hier om een nieuwe branch gaat).

Mijn GSM probeert ook stroombesparend te werken met WiFi - als de verbinding niet actief gebruikt wordt dan wordt de verbinding in slaapstand gezet. Ik heb uiteindelijk onder CM7 moeten aanvinken dat ie de verbinding actief moet houden, dat helpt iets maar niet veel.

[ Voor 13% gewijzigd door Borromini op 27-12-2011 19:09 ]

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-10 12:34
Mijn antwoord is iets offtopic maar je kan even proberen een andere modem te flashen op je telefoon. Hierdoor kan je proberen uit te sluiten dat het door de combinatie modem / openwrt komt. Of even tijdelijk dd-wrt op je router flashen en kijken of het probleem nog steeds bestaat.

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Bedankt voor de reacties :)

Het is inderdaad backfire zie ik nu. Het lijkt echt specifiek met Samsung mobieltjes te zijn, met de originele software er op. Geen idee of HTC's het ook hebben.

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-11 19:10
Mijn HTC Sensation heeft nergens last van, maar de Samsung Galaxy Mini van m'n vriendin raakt een paar keer per week de WiFi verbinding kwijt. Lijkt aan telefoon te liggen. Herstart van telefoon lost het probleem op. Als dit probleem zich binnenkort nog eens voor doet zal ik eens testen of een herstart van de router het probleem ook oplost.

Draai de laatste stock firmware.

• Puch-Maxi
Geen problemen hier met OpenWRT en een ZTE Blade, zowel met KPN-rom als RLS5.

• RealR
RealR schreef op zondag 25 december 2011 @ 15:49:
Heb net een sysupgrade uitgevoerd met de nieuwe build van Ultraman, gebaseerd op OpenWRT Backfire 10.03.1 r29607. Het ziet er tot nu toe veelbelovend uit als het gaat om de stabiliteit en snelheid van wifi. Het is in ieder geval de eerste firmware sinds de aanschaf van het apparaat (heb verschillende stock, dd-wtr en openwrt geprobeerd) waarbij ik een snelle stabiele draadloze verbinding op 40MHz heb :)
Ik zal de verbinding de komende tijd monitoren en mocht er iets veranderen dan zal ik mijn waarnemingen hier posten.
Update: het probleem met de regelmatig wegvallende verbinding is helaas nog aanwezig evenals de melding in het systemlog:
code:
1

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:21

Tacoos

i am i

Ik heb inderdaad nog steeds hetzelfde issue met de laatste openWT build van ultraman.

Daarnaast een vraag: mijn tl-wr1043 hangt aan een unmanaged switch (ook tp-link).
Hoe kan ik zien en/of instellen met welke snelheid beiden (bedraad) met elkaar communiceren in de openwrt software?

Ook verbindt de laptop zich nu met 65 mbps terwijl dat voorheen 150 mbps was. doorvoer snelheid is wel ongeveer gelijk met max 4.6 - 5 mb/s voor grote bestanden

[ Voor 24% gewijzigd door Tacoos op 30-12-2011 13:59 ]

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:00

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Weet iemand of ik deze router gewoon bij een Saturn of Mediamarkt kan ophalen? Ik moet vandaag eigenlijk een ander hebben, heb m'n eigen gesloopt. :X

Verwijderd

Saturn en MM hebben ze niet, alleen die Sweex/Sitecom meuk en de bekende Cisco's. routershop.nl had hem afaik wel.

Verwijderd

Beekforel schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 12:44:
Weet iemand of ik deze router gewoon bij een Saturn of Mediamarkt kan ophalen? Ik moet vandaag eigenlijk een ander hebben, heb m'n eigen gesloopt. :X
Bij 4launch in Eindhoven hebben ze hem volgens mij ook zo liggen...

Groeten,
Eric

• fahri86
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-08 08:56
Beste forumleden,

Ik heb enkele dagen terug deze router aangeschaft na alle positieve reacties die ik hier heb gelezen. De eerste ervaring is heel erg tegenvallend. De reden hiervan is dat ik hem niet aan de praat kan krijgen.

De gewone installatieprocedure (easysetup) werkt niet goed. Aan het eind krijg ik de foutmelding dat er geen netwerkverbinding mogelijk is. Verbinding met de router is prima, pingen lukt ook.
Als ik de router configuratiescherm (192.168.1.1) wil openen krijg ik de volgende pagina tevoorschijn hoewel de reset eerst is uitgevoerd.

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/2ztkc3c.png

De reset werkt niet correct.
Ik weet niet meer hoe ik er uit moet komen. Is dit een voorkomend probleem en heeft iemand hier een oplossing voor? Graag zie ik jullie reactie tegemoet.

• Datk
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Beste alle,

Alle beste wensen voor het nieuwe jaar :)
in het nieuwe jaar wil ik gelijk een vraag stellen over de router.

dit is inmiddels mijn 2e router de andere had veel conectie problemen waarna tp-link advies uitbracht om deze te update daarna was deze bricked deed 1 min conecten daarna lag alles weer plat.
deze is rma gegaan nu na 6 maanden draaid alles stabiel dacht zal weer is lezen of er een update was en ja hoor :)
gelijk gedownload en een update gedaan en gezien ik zo blij was en het niet in de gaten had deed ik dit op mijn laptop en dus draadloos :+ weet niet of dit uiteindelijk kwaad kan maar alles lijkt te werken al was het in het begin wel weer moeilijk om alles aan de praat te krijgen.
weet niet of iemand mij kan uitleggen waarom het niet kan of wat er dan fout kan gaan.
en of het normaal is dat er in het begin moeilijk ging om een verbinding tot stand te krijgen.
Ook ik heb de melding gehad zoals de gebruiker hierboven wat ik heb gedaan is de modem eruit en de router spanningsloos toen de router weer verbonden en daarna de modem en toen kon ik weer inloggen.

mijn tweede vraag is eigenlijk mijn router hangt in de meterkast ook al hang ik deze er buiten draadloos kom ik niet boven de 17 mbps is dit normaal ? heb de laatste firmware erop staan
Firmware Version: 3.13.4 Build 110429 Rel.36959n
Hardware Version: WR1043ND v1 00000000
test heb ik met speedtest.net gedaan.

tot nu toe 24/7 heb ik nog geen total loss gehad maar ben ook niet aan het gamen geweest of met torrents bezig geweest hopelijk blijft dit dan ook goed gaan.
zelf heb ik een ziggo abbo alles in een plus waarmee ik bedraad gewoon 40 haal.
een hoop getyp maar ben weer benauwd dat alles straks weer plat gaat.

Edit; daar was ik dus al bang voor verbinding is zeer traag en is nu vanaf gister twee keer uit gevallen waarna ik hem moest resetten.

Edit; router is nu helemaal defect krijg niets meer aan de gang toen ik de snelheid hoger wilde krijgen.
inloggen gaat niet meer en internet zit er ook niet meer in.
kijken of ik de bon kan vinden en dan gaat deze rma.

[ Voor 8% gewijzigd door Datk op 02-01-2012 18:49 ]

Phenom x4 955 BE @ 3516mhz, Gigabyte GA-MA790XT-UD4P, 4x 2 GB Corsair XMS3 DDR3-1333, Coolermaster CM690, Windows 7 X64

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Even voor de zekerheid, deze router werkt met de juiste firmware toch zonder problemen met ziggo? (Uden, Brabant) Want ik heb op dit moment nog ziggo. Ik stap binnenkort waarschijnlijk wel over op glasvezel, moet ik daar problemen mee verwachten? Waarschijnlijk stap ik over naar OnsBrabantNet (heb de keuze uit OBN, tweak, KPN, plinq, 'Helden van nu', TriNet en XS4ALL)

• Tacoos

Tacoos

i am i

Ik heb mijn tl-wr1043 vanavond geflashed naar de officiele tp-link versie 100820.
Onder 110429 liep ie regelmatig vast, zeker als er torrents lipen en was de wireless snelheid max 4.5 Mb/s.
Met de laatste OpenWRT built van Ultraman liep ie evengoed nog dicht en ging t ook niet sneller dan 4.5 Mb/s, maar was de verbindingssnelheid max 65 Mbps ipv 150 Mbps.
Nu haalt ie bij grote bestanden zelfs 8.5 Mb/s! Hopelijk loopt ie ook niet zo snel meer vast.

• mcDavid
Ik_ben_Mark3 schreef op maandag 02 januari 2012 @ 17:51:
Even voor de zekerheid, deze router werkt met de juiste firmware toch zonder problemen met ziggo? (Uden, Brabant) Want ik heb op dit moment nog ziggo. Ik stap binnenkort waarschijnlijk wel over op glasvezel, moet ik daar problemen mee verwachten? Waarschijnlijk stap ik over naar OnsBrabantNet (heb de keuze uit OBN, tweak, KPN, plinq, 'Helden van nu', TriNet en XS4ALL)
Het is een router, geen modem. Heeft dus helemaal niets met je internetprovider te maken.
Tacoos schreef op maandag 02 januari 2012 @ 22:44:
Ik heb mijn tl-wr1043 vanavond geflashed naar de officiele tp-link versie 100820.
Onder 110429 liep ie regelmatig vast, zeker als er torrents lipen en was de wireless snelheid max 4.5 Mb/s.
Met de laatste OpenWRT built van Ultraman liep ie evengoed nog dicht en ging t ook niet sneller dan 4.5 Mb/s, maar was de verbindingssnelheid max 65 Mbps ipv 150 Mbps.
Nu haalt ie bij grote bestanden zelfs 8.5 Mb/s! Hopelijk loopt ie ook niet zo snel meer vast.
Als dat zo is, is er toch echt wat mis met het apparaat. De mijne haalde altijd makkelijk 11MB/s (88Mbit) over de WAN. En draadloos op zijn minst wel 7MB/s.
Wat je ook kunt proberen is het maximaal aantal connecties van je torrentclient flink terugschroeven, het is algemeen bekend dat routers daar niet goed tegen kunnen.

• Agaron
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-10 20:20
@fahri86

Ik heb dit probleem ook gehad. Je hebt waarschijnlijk ook NOD32 als virus scanner?
Voer onderstaande link uit en het moet weer normaal werken :)

How do I exclude my TP-Link router from protocol filtering in my Windows ESET security product?

Verwijderd

Ik heb de router net. Heb hem geinstalleerd als access point. Doet het goed, maar na een tijdje kan ik geen draadloze verbinding meer maken. Lukt pas weer als ik hem even van de stroom af haal. Weet iemand hoe je dit op kan lossen? Heb firmware 110429

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-11 00:09
Ultraman schreef op donderdag 10 november 2011 @ 07:04:
[...]
En daar zit je probleem vermoed ik.
In plaats van dat de router zijn LAN interface IP adres 192.168.1.1 toekent zal hij middels DHCP vragen om een geldig IP adres voor zijn eigen LAN interface. En aangezien jij geen DHCP server elders in je netwerk hebt zitten krijgt hij die nooit toegewezen.
Dus: Je LAN interface heeft nu geen geldig IP adres.

Nu kom je de router niet meer in.
Dat gaat je via de web-interface ook niet meer lukken overigens.
Je zult de router nu moeten starten in fail-safe modus en dan kun je inloggen middels telnet.

Wat te doen:
1. Schakel de router uit.
2. Schakel de router weer in
3. Op het moment dat je SYS lampje begint te knipperen druk jij op de QSS knop welke aan de voorkant van je router zit. Druk hier op, of druk herhaaldelijk, totdat je SYS lampje snel gaat knipperen
4. Je router start nu naar fail safe mode en is bereikbaar middels telnet op IP 192.168.1.1
5. Stel je PC in op een vast IP in dezelfde range, bijvoorbeeld 192.168.1.2. Dit kun je doen in de netwerk-instellingen bij de settings voor TCP/IP. Als je niet weet hoe dit moet Google dan even en als het niet lukt zijn er hier vast mensen bereid om even in stappen te vertellen hoe dat moet in jouw OS (Windows?)
6. Open een command line, in Windows: Start -> Run... -> cmd , Mac/Linux: open een Terminal
7. Voer in de terminal:
telnet 192.168.1.2

8. Je zult zien dat je nu inlogt op je OpenWRT router
9. Nu zul je de netwerk configuratie op je OpenWRT router moeten aanpassen, dit bestand open je middels
vi /etc/config/network

Let op: vi is niet direct erg intuitief, zeker als je een klikaap bent zal dit even wennen zijn. Je kunt niet direct gaan typen in vi, het kent verschillende modi. Standaard zit je in de command modus en je wilt naar de insert modus. Hoe doe je dat? Druk op i op je keyboard. Je bent nu in de insert modus en je zult zien dat de volgende letters die je intypt ook in de file verschijnen.

10. Pas nu de configuratie aan zoals deze moet zijn, bijvoorbeeld
code:
1
2
3
4
5
6
config 'interface' 'lan'
    option 'ifname' 'eth0.1'
    option 'type' 'bridge'
    option 'proto' 'static'
    option 'ipaddr' '192.168.0.1'
    option 'netmask' '255.255.255.0'

11. Wanneer je klaar bent met het invoeren druk op Esc. Je valt in vi dan terug naar de command modus.
12. Druk Shift+; (dus je typt ":" zonder de aanhalingstekens), nu zie je linksonder de : verschijnen, nu kun je een command opgeven.
13. Druk nu op w en op q, gevolgd door [Enter]. Daarmee voer je het volgende uit: write en quit, opslaan en afsluiten dus.
14. Controleer even of je wijzigigen gelukt zijn en of de inhoud van de file klopt, voor de zekerheid gewoon.
Dit commando zet de inhoud van /etc/config/network op je console:
cat /etc/config/network

15. Geef op je prompt nu het command
reboot

16. Je router zal herstarten en als het goed is zal deze bij normaal opstarten weer werken zoals je gewend bent.
Utlraman, ik heb precies iedere stap gevolgd die je me gaf. Echter ik stuit toch op een probleem. wanneer ik bij stap 13 wil opslaan zegt ie dat het filesystem 'read only' is. Dus ik kan niets opslaan.... Zie onderstaande afbeelding:

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1843982/Probleem.png

Wat nu?

• mcDavid
Gebruik anders even deze stappen om 'm weer te resetten naar de default settings:
http://wiki.openwrt.org/d...failsafe#in.failsafe.mode

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-11 00:09
Ja, dat is gelukt. Nu kan ik gewoon weer in de webinterface komen. Bedankt.

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

mcDavid schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 00:53:
[...]

Het is een router, geen modem. Heeft dus helemaal niets met je internetprovider te maken.
Voor zover ik uit reacties bij verschillende routers kan opmaken is dat routers wel degelijk problemen kan hebben met de modem die geleverd wordt door de provider. En dat wordt in dit topic zelfs ook genoeg met een bepaalde firmware icm ziggo.

Ik zit alleen met de volgende vraag. Al die features die op deze router zitten zijn leuk, maar ik denk dat ik ze uiteindelijk toch niet zal gebruiken. Net als de 1Gbps lan verbinding. (In dit huis tenminste)
Ik heb even 4 routers vergeleken, TP-Link en ICIDU (wat als ik het goed begrijp dezelfde hardware kan hebben)
http://tweakers.net/price...1996;268160;280090;282435
USB poort gebruik ik niet (heb een Asus WL500G gehad die vorige week kapot is gegaan, daar nooit de USB van gebruikt). En 1Gbps zal ik ook niet gebruiken. Welke van de 4 kan ik dan het beste nemen? Wat zijn de voordelen onderling als je die features buiten beschouwing laat (usb, 1gbps, uitgebreide router features)
Ze zijn alle drie 20 euro goedkoper (incl. verzendkosten)

• Tacoos

Tacoos

i am i

mcDavid schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 00:53:
[...]

Als dat zo is, is er toch echt wat mis met het apparaat. De mijne haalde altijd makkelijk 11MB/s (88Mbit) over de WAN. En draadloos op zijn minst wel 7MB/s.
Wat je ook kunt proberen is het maximaal aantal connecties van je torrentclient flink terugschroeven, het is algemeen bekend dat routers daar niet goed tegen kunnen.
Misschien was ik niet duidelijk:
Met de voorlaatste officiele firmware van tp-link (100820) haal ik bedraad makkelijk 10-11 Mb/s (helaas heb ik geen 2 systemen met gigabit netwerk om te zien wat er echt doorheen kan)
Wireless haal ik nu dik 8 Mb/s, dat was met OpenWRT maar 4.5 mb/s max.

Verwijderd

Ik zou graag terug gaan naar de officiële firmware. Ik heb nu Gargoyle 1.5, dat is hetzelfde als OpenWRT maar een andere interface.

Hoe doe ik dit zonder problemen?

• BounceCloud
Let Me Google It For You.

Bovenste link, onderaan. Et voilá. Zou zonder problemen moeten werken, doch: altijd voor eigen risico.

Verwijderd

DustSpinner schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 15:43:
Let Me Google It For You.

Bovenste link, onderaan. Et voilá. Zou zonder problemen moeten werken, doch: altijd voor eigen risico.
Had het anders moeten vragen :p

Die link had ik al gevonden, maar lukt dat zonder problemen? Iemand ervaring?

Verwijderd

Hallo,

Heb een paar weken terug ook tp-link aangeschaft. Jammer genoeg merk ik dat de verbinding de hele tijd weg valt! Wat is de beste manier om dit te verbeteren, heb de topic een beetje doorgelezen maar kan er zelf niks van uithalen. Als jullie mij kunnen helpen graag!

• BounceCloud
Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 20:04:
[...]

Ik heb vanuit het verleden o.a. een WRT54GL en WRT160NL van DD-WRT terug naar de officiële firmware gebracht op die manier. Hoewel daar geen gemodificeerde firmware voor gebruikt hoefde te worden, is het grotendeels hetzelfde.
De file op hun wiki is gemodificeerd om terug te flashen. Hoe, en wat weet ik niet, maar bij DD-WRT werkte het zonder problemen.

Wellicht dat je op het forum van gargoyle wat meer info kunt inwinnen?

• Tacoos

Tacoos

i am i

Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 20:04:
[...]

Yep, ik ben deze week terug gegaan van OpenWRT de laatste ultraman built naar officiële firmware 100820 en dat ging op die manier zonder problemen.
Mogelijk krijg je een foutmelding zoals bij Fahri86 maar dat was bij mij opgelost door in FF de geschiedenis te wissen etc.

Met 100820 lijk ik hogere snelheden te halen dan met 110429.
Of ie dan ook minder snel hangt weet ik nog niet.

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik_ben_Mark3 schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 16:18:
Ik zit alleen met de volgende vraag. Al die features die op deze router zitten zijn leuk, maar ik denk dat ik ze uiteindelijk toch niet zal gebruiken. Net als de 1Gbps lan verbinding. (In dit huis tenminste)
Ik heb even 4 routers vergeleken, TP-Link en ICIDU (wat als ik het goed begrijp dezelfde hardware kan hebben)
http://tweakers.net/price...1996;268160;280090;282435
USB poort gebruik ik niet (heb een Asus WL500G gehad die vorige week kapot is gegaan, daar nooit de USB van gebruikt). En 1Gbps zal ik ook niet gebruiken. Welke van de 4 kan ik dan het beste nemen? Wat zijn de voordelen onderling als je die features buiten beschouwing laat (usb, 1gbps, uitgebreide router features)
Ze zijn alle drie 20 euro goedkoper (incl. verzendkosten)
Iemand die mij ermee kan helpen? Ik zit nu namelijk zonder router en dat is behoorlijk vervelend :)

• mcDavid
die anderen zijn ook LAN 100Mbit, beetje jammer. Ook zal de processorkracht een stuk lager zijn, wat je merkt als je bijv. torrents gaat downloaden of gaat skypen. Ze zullen dan eerder traag worden of vastlopen.
Maar ik denk dat ze allemaal al beter zijn dan je vorige router dus je moet zelf weten of je dat geld het waard vindt.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:47

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik zou ook een beetje aan de toekomst denken, er zijn zat mensen die ik ken die hun router meer dan 5 jaar hebben, zou toch jammer zijn als je nu eerst iets gaat halen wat je over 2 jaar weer kunt vervangen waarna je dus meer geld kwijt bent dan als je meteen een iets duurdere en meer capabele had gehaald.

Als je het geld kunt missen zou ik het doen in ieder geval. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ja daar dacht ik in eerste instantie ook aan, maar ik bekeek het nu zo. Ik bespaar nu 20 euro op de router en deze voldoet voorlopig nog aan mijn eisen (verwacht ik tenminste). Als ik straks echt meer nodig heb, dan zal dat waarschijnlijk op z'n vroegst pas over 2 jaar zijn. Dan kan ik beter tegen die tijd weer een router kopen voor bijvoorbeeld 40 a 50 euro. Dan heb ik waarschijnlijk een router die een stuk beter is dan deze en kost het maar iets meer. (het klinkt in mijn hoofd waarschijnlijk logischer ;) )

Maar wat is de beste router in de prijsklasse tot ongeveer 25 euro. Ik had er hierboven al 4 genoemd. Maar ik weet bij een router echt niet waar ik op moet letten en wat goede en slechte zijn.

• AvWijk
Hello,

Ik draai nog steeds de laatste OpenWRT van Ultraman, maar ik heb problemen met mijn WiFi.
In eerste instantie lijkt het bereik eenmaal verbonden prima te zijn, maar slechts 2 deuren verderop (tussen slaapkamer waar de router staat, badkamer, keuken) is het in de keuken vrij slecht. Ik krijg dan ook regelmatig connect timeouts, maar het stomme is als ik eenmaal verbonden ben heb ik 'vol' bereik?

Ik zit op channel 8 wat het beste uitkomt qua kanaal, WPA-2. Transmit Power is 22dbm (158mW)
Als ik me in dezelfde kamer bevind als de router is het minder problematisch, maar heb soms wel last van uitval (spontane reconnects)

[ Voor 5% gewijzigd door AvWijk op 06-01-2012 20:42 ]

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-02 10:10
Oguz286 schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 01:35:
Gezien ik een printserver nodig heb, heb ik ook OpenWrt gezet op mijn router (de non-chunky versie van Ultraman om precies te zijn).

CUPS installeren wilde wel, maar werkend krijgen... ho maar. Heb maar p910nd gebruikt en dat werkt prima.
Na een hele dag geklooi met CUPS vond ik het wel tijd om wat te gamen, dus heb ik mijn Xbox 360 aangezet, maar herrinnerde mij toen dat ik de poorten voor Xbox Live open moet zetten zodat ik fatsoenlijk kan spelen.

Bij de orginele firmware was het zo dat als ik DHCP uitzette en static IP's gebruikte, dat mijn XBL connectie binnen een paar minuten werd verbroken en dat het onmogelijk was om daarna weer verbinding te krijgen (totdat ik de 360 rebootte). Dit werkte wel als ik DHCP aanzette, maar dan een statische lease gebruikte voor de 360 op basis van zijn MAC adres.

Nu heb ik met OpenWrt hetzelfde probleem, alleen helpt het gebruik van een statische lease niet meer. Elke paar minuten moet ik dus de kabel eruit en weer erin stoppen om weer even te kunnen spelen. Weet iemand hier een oplossing voor toevallig?

(EDIT) wat meer informatie:
Er staat niks in de syslog en kernel log. Ik heb alleen wat poorten opengezet en een statische lease ingesteld. De rest van de instellingen zijn default.
Niemand? ;( Ik moet custom firmware gebruiken zodat het ook fungeert als printserver, dus teruggaan naar fabrieksfirmware is eigenlijk geen optie ;(

• Greenie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-08-2022
Net DD-WRT op mijn 1043N gezet, ten opzichte van stock firmware is hij toch naar mijn wete iets beter geworden :)
(Zeker wifi van 6mbps -> 10mbps op men android tablet)

Enkel krijg ik nu af en toe een D/C in mIRC :x

En tips/tweaks van de std configuratie altijd welkom :D
Mijn broadband is 60mbps dus er is nog verbetering mogelijk op wifi

[ Voor 22% gewijzigd door Greenie op 09-01-2012 11:18 ]

• Proxx
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05-2024
ik heb hier 3maal de dd-wrt firmware op deze tp-links en ze lopen vast.

http://www.dd-wrt.com/php...1797&highlight=tlwr1043nd

dus kan ik makkelijk van dd-wrt over naar openWRT ?

[ Voor 4% gewijzigd door Proxx op 09-01-2012 11:37 ]

Proxx wijzigde deze reactie 31-07-2015 13:37 (1337%)

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:48

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 20:16:
Heb een paar weken terug ook tp-link aangeschaft. Jammer genoeg merk ik dat de verbinding de hele tijd weg valt! Wat is de beste manier om dit te verbeteren, heb de topic een beetje doorgelezen maar kan er zelf niks van uithalen. Als jullie mij kunnen helpen graag!
Mijn broer heeft ook zo'n ding, en heeft voortdurend problemen met de verbinding. Internet lijkt goed te werken, maar de wifi clients hebben geen internet (wel wifi verbinding). Gisteren de hele toestand via factory reset opnieuw ingesteld voor 'm, maar nu is het weer bal.

Hij heeft Ziggo met een Ubee modem. Welke alternatieve firmware is aan te raden voor een goede stabiele verbinding?

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• eymey
Met de meest recente firmware van Ultraman lijkt de TP-link die bij m'n ouders hangt het nu prima te doen! Zij hebben UPC icm. een Cisco kabelmodem.

Ook de wifi verbindingen zijn nu goed stabiel. Hoor iig geen klachten meer van m'n zusje (die met een laptop 2 verdiepingen hoger zit tov. de meterkast, waar de tp-link hangt).

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:48

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik ga het eens proberen dan. Hopen dat ik er geen presse-papier van maak... :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Pagina: 1 ... 9 ... 56 Laatste