Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
- Ultraman
- Registratie: Februari 2002
- Laatst online: 30-11 23:58
Fijn om te horen. Wel natuurlijk de md5sum gecontroleerd?whoami schreef op woensdag 16 november 2011 @ 20:52:
Het is me gelukt om OpenWRT te installeren, echter, ik denk dat ik iets fout heb gedaan.
Mijn bedoeling was om de build van Ultraman te installen, en ik heb dus netjes de bin file gedownloaded waarnaar gelinkt wordt in zijn post van 18/10.
Heb je het WiFi wel geconfigureerd?Echter, ik zie dat WiFi disabled of 'not associated' is.
Dat kan zowel via LuCi (de webui) als via de command line interface (/etc/config/wireless). Zie ook de OpenWRT wiki voor meer informatie.
Als hier iets niet lukt, post dan even je settings. En dan geef ik voorkeur aan de inhoud van /etc/config/wireless en /etc/config/network
Dat is prima in orde. Er zal niet "10.03.1-Ultraman" staan. Ik bouw immers een 10.03.1-rc6 met aangepaste configuratie. Waaronder ook de optie om channel 12 en 13 bruikbaar te hebben voor je WiFi als je je land correct instelt, official build heeft dat niet.Ik zie ook dat OpenWRT Backfire 10.03.1-RC6 geinstalleerd is .... Volgens mij is dat dus niet de build van Ultraman, maar de 'standaard build' ?
Ook kun je prima gewone rc6 packages installeren, die werken op mijn build ook
WiFi werkt met zowel mijn build als de officiële versie out-of-the-box, al is hij default disabled, er is enkel configuratie nodig.Hoe krijg ik die WiFi nu aan de klap ? Ik vermoed dat ik één of andere package zal moeten installen ?
Hoe om te gaan met VLANs en een andere poort als WAN aan te merken is een paar posts eerder nog gevraagd en er is een link gegeven. Ik stel voor dat je even iets hoger in de draad kijkt dan kom je de betreffende post vanzelf tegen, het was deze week of afgelopen weekend nog volgens mij.'k Denk dat ik nog iets mis; ik wil ook één van mijn LAN poorten als een WAN poort gaan instellen; wat googlen leert mij dat ik dat zou kunnen doen met het nvram commando, maar dat is blijkbaar 'unknown' op m'n router. Ook een missing package ?
-> ik zit net even te neuzen, en ik vind in /etc/config een file network met daarin een vlan sectie; wellicht kan het daar ook mee ...
/n00b
De documentatie die jij gevonden hebt is waarschijnlijk wat oudere documentatie, OpenWRT gebruikt al aardige tijd niet meer 'nvram' voor haar configuratie. DD-WRT doet dat nog wel omdat deze ooit gebaseerd is op een oude OpenWRT (White Russian? of nog eerder?).
Jij zult voor het configureren van VLANs inderdaad in /etc/config/network moeten zijn. Zie voor meer informatie dus die eerdere post en anders kan ik mijn voorbeeld wel posten. Het is gelukkig niet zo moeilijk zodra je je even inleest
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
De 1043ND hangt achter de UPC Arris modem. Beschikt over de meeste recente firmware en is 'standaard' ingesteld via de wizzard (DHCP, Dynamic IP...). De 740N zit via een UTP-kabel naar boven LAN-LAN gekoppeld en dient als accespoint (DHCP uit, Static IP).
Elke +/- 7 dagen vervallen alle connecties naar een van beide routers. SSID etc... wordt gewoon uitgezonden, maar geen enkel device kan meer een connectie maken. Het gebeurd niet met beide routers tegelijk, ze weigeren apart van elkaar dienst. Vandaag de 740N en afgelopen maandag moest ik de 1043ND even een stroompauze geven.
De main-router geeft dan ook bedraad geen internet meer door en is niet meer bereikbaar. Even de stekker eruit en erin doen lost het probleem op.
Begint onderhand een beetje irritant te worden om elke week naar zolder te moeten klimmen om daar de stekker er even uit te trekken.
Iemand een ideetje?
Je zou even een reset kunnen proberen of de laatste firmware die een paar pagina's terug gepost is.DustSpinner schreef op donderdag 17 november 2011 @ 20:32:
Beschik sinds kort ook over twee TP-link routers; de 1043ND als 'main' router en de 740N als Accespoint boven, maar ervaar wat problemen.
De 1043ND hangt achter de UPC Arris modem. Beschikt over de meeste recente firmware en is 'standaard' ingesteld via de wizzard (DHCP, Dynamic IP...). De 740N zit via een UTP-kabel naar boven LAN-LAN gekoppeld en dient als accespoint (DHCP uit, Static IP).
Elke +/- 7 dagen vervallen alle connecties naar een van beide routers. SSID etc... wordt gewoon uitgezonden, maar geen enkel device kan meer een connectie maken. Het gebeurd niet met beide routers tegelijk, ze weigeren apart van elkaar dienst. Vandaag de 740N en afgelopen maandag moest ik de 1043ND even een stroompauze geven.
De main-router geeft dan ook bedraad geen internet meer door en is niet meer bereikbaar. Even de stekker eruit en erin doen lost het probleem op.
Begint onderhand een beetje irritant te worden om elke week naar zolder te moeten klimmen om daar de stekker er even uit te trekken.
Iemand een ideetje?
Het kan ook aan de hardware liggen. Je ben niet de eerste die problemen heeft. Lijkt een beetje dat je mazzel moet hebben met die routers. Hier werkt hij met de standaard firmware zeer stabiel en alles blijft prima werken.
Nog een tip zodat je niet op zolder hoeft te klimmen. Ik heb er een klik aan klik uit module tussen zitten. Een module waarmee je de lampen met 1 remote aan en uit kunt zetten. Kost iets van 10 a 15 euro bij de Gamma voor 3 modules + remote.
Mijn kabelmodem en Router zitten ook op een niet zo handig plek in de woonkamer in een kastje achter een tafel. Moet steeds veel weghalen om de boel even een keer te resetten. Nu heb ik voor zowel het modem als voor de router een module er tussen gezet. Als ik een keer een reset moet doen van 1 van de apparaten dan druk ik even op de remote op uit en paar seconden later weer op aan en we kunnen weer verder. Het bereik is ook zeer goed dus met een kleine ingreep scheelt het weer een klim
Als voorbeeld wat ik bedoel. Zijn overal verkrijgbaar soms zelf bij de Lidl.
http://www.klikaanklikuit.nl/home/
Tuurlijk.Ultraman schreef op donderdag 17 november 2011 @ 17:59:
[...]
Fijn om te horen. Wel natuurlijk de md5sum gecontroleerd?
Vanavond ff checken.Heb je het WiFi wel geconfigureerd?
Dat kan zowel via LuCi (de webui) als via de command line interface (/etc/config/wireless). Zie ook de OpenWRT wiki voor meer informatie.
Als hier iets niet lukt, post dan even je settings. En dan geef ik voorkeur aan de inhoud van /etc/config/wireless en /etc/config/network
Dat verwachtte ik ook niet; ik dacht echter dat uw build nog een rc5 was.Dat is prima in orde. Er zal niet "10.03.1-Ultraman" staan. Ik bouw immers een 10.03.1-rc6 met aangepaste configuratie. Waaronder ook de optie om channel 12 en 13 bruikbaar te hebben voor je WiFi als je je land correct instelt, official build heeft dat niet.
Dat had ik ondertussen al gevonden hoor. (Check m'n edit - denk ik -Hoe om te gaan met VLANs en een andere poort als WAN aan te merken is een paar posts eerder nog gevraagd en er is een link gegeven. Ik stel voor dat je even iets hoger in de draad kijkt dan kom je de betreffende post vanzelf tegen, het was deze week of afgelopen weekend nog volgens mij.
https://fgheysels.github.io/
Ik heb nl al een sitecom gigabit router (300N WLR-4001) voor de WAN verbinding.
Heeft iemand ook ervaring met de combi Sitecom en deze router? Wil namelijk niet dat ik teveel gaat inleveren qua snelheid. Wil eventueel een NAS aansluiten op de TP
My favorite programming language is solder.
Sinds dinsdag heb ik ook zo`n mooie tp-link, aangezien mn oude soekris bordje met pfSense het ziggo 120mbit geweld niet meer aankon. Aangzien mn ouders er mee overweg moeten kunnen heb ik express voor een standaard routertje met originele firmware gekozen. Echter ervaar ik wat problemen
Ik had hem geconfigged met de wizard en verder WPA2-psk aangezet, verder alle settings standaard gelaten. Echter heeft de laptop van mijn ouders vaak last dat hij de wifi verbinding verliest (en verbind ook weer direct uit zichzelf na enkele seconden). Na het lezen van deze thread besloten om wifi-N (G only) uit te zetten (downloaden doen ze toch weinig met die laptop), channel width op 20MHZ gezet en de dhcp lease time flink omhoog geschroeft.
Echter mag dit niet baten, het reconnecten lijkt niet (of minder vaak) voor te komen. Echter loopt nu het wifi deel van de router eens in de 2 dagen vast.
Ik draai firmware 3.13.4 Build 110429 Rel.36959n zoals ie uit de doos kwam (volgensmij ook de nieuwste firmware).
Iemand een suggestie, of is mijn router gewoon kaduuk?
Er zijn meer mensen die problemen ervaren met build 110429. Advies is om de voorlaatste firmware (build 100820) te proberen. Maar Prolution heeft ook een beta firmware (build 110523) te pakken gekregen. Die zou je ook nog even kunnen proberen (staat vanaf nu ook in de TS)
Hij kan natuurlijk ook gewoon DOA zijn
Zit er toevallig en Atheros chip in de laptop? Zo ja, even de laatste driver downloaden -link-.
[ Voor 44% gewijzigd door Puch-Maxi op 18-11-2011 20:47 ]
Ben nog een beetje aan het twijfelen om de openWRT firmware te installeren, ivm de VLAN optie -> Telenet digicorder
Zou er in de toekomst een firmware upgrade komen vanuit TP-Link zelf, met de VLAN-optie? Of is dit een utopie aangaande instabiliteit?
De groep consumenten die dit nodig heeft is namelijk bijzonder klein. Alleen in veel duurdere routers of small-office-home-office apparaten kom je het tegen.... of iig de optie om poorten in de switch op te splitsen of te grouperen (bv. bij sommige Zyxel modellen).
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Eigenlijk is het simpel om te doen hoor. Ik heb het aangepast in het config bestand (/etc/config/network), en dat is zeker doenbaar, als je je eerst eens 5 minuten inleest.dask schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 23:20:
Ik heb deze router nu reeds een week in gebruik, en het ding doet zijn werk behoorlijk op 150Mbps (Realtek RTL8188CE Wireless LAN 802.11n COMBO).
Ben nog een beetje aan het twijfelen om de openWRT firmware te installeren, ivm de VLAN optie -> Telenet digicorder.
Echter, ik heb ook gezien dat het eigenlijk ook via de web-interface van OpenWRT kan.
Ik zie niet in wat dit met stabiliteit te maken heeft.Zou er in de toekomst een firmware upgrade komen vanuit TP-Link zelf, met de VLAN-optie? Of is dit een utopie aangaande instabiliteit?
Hij heeft idd een Atheros wifi kaartje, zoiezo die driver maar ff updaten en eventueel een firmware up/downgrade. Zal zondag is even het een en ander proberen.Puch-Maxi schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 19:47:
dj_dysaster
Er zijn meer mensen die problemen ervaren met build 110429. Advies is om de voorlaatste firmware (build 100820) te proberen. Maar Prolution heeft ook een beta firmware (build 110523) te pakken gekregen. Die zou je ook nog even kunnen proberen (staat vanaf nu ook in de TS).
edit:
Hij kan natuurlijk ook gewoon DOA zijn.
Zit er toevallig en Atheros chip in de laptop? Zo ja, even de laatste driver downloaden -link-.
To dare is to do
Heb je de TP-Link op WPA2 + AES staan? Krijgen ze wel een ip?
@Hieronder, kan gebeuren.
[ Voor 11% gewijzigd door Puch-Maxi op 19-11-2011 18:25 ]
To dare is to do
Persoonlijk vond ik het via de webconfig zelfs nog een stuk lastiger dan via de network file ! Sommige zaken zijn erg lastig te vinden in LuCi!whoami schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 09:48:
[...]
Eigenlijk is het simpel om te doen hoor. Ik heb het aangepast in het config bestand (/etc/config/network), en dat is zeker doenbaar, als je je eerst eens 5 minuten inleest.
Echter, ik heb ook gezien dat het eigenlijk ook via de web-interface van OpenWRT kan.
[...]
Ik zie niet in wat dit met stabiliteit te maken heeft.
Ik had wat zitten klooien in de instellingen, en kon m'n router niet meer bereiken. Failsafe mode, terug naar default settings en alles opnieuw instellen.
Ik had op de LAN interface het protocol van 'static' naar 'dhcp' gewijzigd. Niet slim dus.
bbox2 wordt enkel als modem gebruikt en WR1043ND maakt dan de PPPOE connectie.
Dit werkte goed tot vanavond.
Sinds vanavond heb ik het probleem dat de verbinding wegvalt, de WR1043ND is dan onbereikbaar tot ik hem reset.
Daarna herhaalt dit zich (internet werkt terug tot WR1043ND terug crasht)
Ik heb geen enkele instelling gewijzigd.
Weet iemand waaraan dit zou kunnen liggen? (ben afhankelijk van router / modem voor tv dus is erg vervelend) (:
Zie ik iets over het hoofd?
edit: ik moet blijkbaar een scriptje runnen
http://www.geek-pages.com...-port-4-with-dhcp?start=1
Werkte niet
Ik ben dan ingelogd in telnet op de router. En zou dan de code moeten copy en pasten in de command line.
Maar hoe paste ik de code, want ctrl+v werkt hier precies niet
RMB lol
[ Voor 70% gewijzigd door dask op 20-11-2011 21:54 ]
Firmware Version:Puch-Maxi schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 22:25:
Welke firmware gebruik je?
3.13.4 Build 110429 Rel.36959n
Hardware Version:
WR1043ND v1 00000000
(de originele tplink firmware dus)
[ Voor 7% gewijzigd door fjskmdl2 op 19-11-2011 23:05 ]
Sinds gisteren is de verbinding compleet weggevallen. Zowel WiFi als het bekabelde netwerk.
Het begon (raar genoeg) toen een huisgenootje van me zo'n usb wireless ontvangertje had gekocht voor haar PC.
Nadat ze verbinding had gemaakt viel in het hele huis de verbinding weg
Vervolgens heb ik toch via een direct kabel, in kunnen loggen op de router. Settings staan gewoon allemaal zoals ze altijd stonden. Niets bijzonders. Vervolgens maar een factory reset gedaan. Maar zodra ik verbinding wilde maken weer hetzelfde probleem, de verbinding valt weg en blijft weg
Dit heb ik onlangs ook gedaan, gebruik de revert image van deze site om de TP naar originele FW te flashen, daarna kun je er zo OpenWrt opzetten.dask schreef op zondag 20 november 2011 @ 17:22:
Ik zou nu toch van DD-WRT naar openWRT willen gaan, moet ik dan eerst terug flashen naar TPlink, of kan ik rechtsreeks de factory image van Ultraman in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND" inladen.
edit: ok openWRT staat erop, en ik heb wifi enabled
De interface van openWRT bevalt me net iets beter zo op het eerste gezicht.
edit2: Wonderbaarlijk, wat mij in eerste instantie niet lukte met DD-WRT is gelukt met openWRT, de VLAN staat nu op poort 1, met dank aan de post van Georche
Georche in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND"
Mijn digicorder heeft nu terug zijn eigen ip en ik kan terug op de online diensten.
Super!
[ Voor 95% gewijzigd door dask op 20-11-2011 20:32 ]
- Ultraman
Weer een tevreden klantdask schreef op zondag 20 november 2011 @ 17:29:
Dit is misschien het veiligst, ik zal me daar effe registreren.Thnx
edit: ok openWRT staat erop, en ik heb wifi enabled
De interface van openWRT bevalt me net iets beter zo op het eerste gezicht.
edit2: Wonderbaarlijk, wat mij in eerste instantie niet lukte met DD-WRT is gelukt met openWRT, de VLAN staat nu op poort 1, met dank aan de post van Georche![]()
Georche in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND"
Mijn digicorder heeft nu terug zijn eigen ip en ik kan terug op de online diensten.
Super!
Van OpenWRT naar DD-WRT en vice versa kun je gewoon direct doen. Die twee doen niet zo flauw om eerst te controleren of de firmware wel van het zelfde merk is.ihre schreef op zondag 20 november 2011 @ 17:27:
[...]
Dit heb ik onlangs ook gedaan, gebruik de revert image van deze site om de TP naar originele FW te flashen, daarna kun je er zo OpenWrt opzetten.
Wel (zoals altijd) opletten dat je een geschikte versie flasht.
[ Voor 5% gewijzigd door mcDavid op 21-11-2011 01:45 ]
Jij bent natuurlijk ook bedankt voor de config
We zijn een paar dagen verder en alles loopt vrij stabiel tussen de 120-150Mb/s, af en toe een dropdown naar 40 Mb/s. Nosignal = 1 toegevoegd in de wireless config.
Het downloaden van torrents gaat hier nu tot ongeziene snelheden (3MB/s), aangezien mijn internet abo slechts een lijn van 20Mb/s is, is dit wel indrukwekkend.
Op een gegeven moment viel mijn connectie weg naar beperkte toegang, zou dit komen omdat het allemaal wat te snel ging met het dl
- Ultraman
Bekijk je kernel log maar eens. ls je er genoeg verkeer door jaagt dan wil hij, zeker op Wifi-N, nog wel eens in de problemen krijgen en wordt je wifi even geherstart. Dat kan een tijdelijk connectieprobleem geven.
In kernel log zie je meestal iets in de trant van "Could not stop DMA RX engine".
Er zijn in trunk weer wat bewegingen die hier mogelijk wat aan doen, maar deze worden nog getest en zijn dus nog niet allemaal te vinden in backfire. Ik kan ook niet zeggen of ze allemaal gebackport worden, maar de tijd zal het leren, ik verwacht van wel.
https://dev.openwrt.org/changeset/29275/branches/backfire
Altijd de moeite waard om es te kijken/testen zou ik zeggen.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
- Ultraman
Ah, kijk dat is de moeite waard. Die change had ik nog niet gespot.Borromini schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 14:41:
Backfire SVN heeft onlangs weer een serieuze backport gezien:
https://dev.openwrt.org/changeset/29275/branches/backfire
Altijd de moeite waard om es te kijken/testen zou ik zeggen.
Hoewel het aantal ath9k gerelateerde dingen beperkt is, is een nieuwe versie max80211 altijd interessant.
Daar ga ik wel een nieuwe build voor maken
Een patch waarvan ik hoop dat ze hem op trunk recht krijgen, is nog niet op alle platformen stabiel is deze https://dev.openwrt.org/changeset/28772
Die is nog niet gebackport naar backfire voor zover ik weet.
[ Voor 27% gewijzigd door Ultraman op 22-11-2011 17:09 ]
Inderdaad dat was het, dus dit is dan iets dat "at random" gebeurt?Ultraman schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 14:29:
Kan zijn dat de wifi radio even wegviel.
Bekijk je kernel log maar eens. ls je er genoeg verkeer door jaagt dan wil hij, zeker op Wifi-N, nog wel eens in de problemen krijgen en wordt je wifi even geherstart. Dat kan een tijdelijk connectieprobleem geven.
In kernel log zie je meestal iets in de trant van "Could not stop DMA RX engine".
1
2
3
| 0x00026020 ath: Could not stop RX, we could be confusing the DMA engine when we start RX up ath: DMA failed to stop in 10 ms AR_CR=0x00000024 AR_DIAG_SW=0x42000020 DMADBG_7=0x00026020 |
EDIT:
Juist nog eens hetzelfde tegengekomen bij dl, internet connectie valt weg -> beperkte toegang
Met Win 7 problemen oplossen gerepareerd: de standaardgateway was niet beschikbaar
[ Voor 11% gewijzigd door dask op 22-11-2011 23:27 ]
- Ultraman
Daarmee heb ik de waarschuwing hier nog wel eens, maar geen uitvallende wifi verbinding.
Ik maak zelf maar weinig gebruik van WiFi, maar alle "normale" mensen hier in huis gebruiken het allemaal.
Oftewel, ik heb nergens last van en de rest gooit met vier man tegelijk bittorrent, streaming video en de rest simultaan over WiFi en het moet allemaal maar goed gaan.
Ben benieuwd of dit met mijn nieuwe build nog steeds het geval is. Die ga ik morgenvandaag fabriceren verwacht ik.
En als ik tijd over heb dan kan ik daar ook een versie bij maken welke ook met PPPoA/E overweg kan.
Zijn de packages in rc6 recent genoeg voor iedereen? Of moet ik die ook meenemen als het kan?
- Ultraman
Zojuist een nieuwe build gemaakt. De configuratie is zoals jullie van mij gewend zijn.
De sysupgrade heb ik hier over mijn oude build heen gegooid en draait als een zonnetje. Enkel de LED configuratie moest ik even bijwerken en de tijd synchronisatie, zie voor die laatste de opmerkingen.
De nieuwe builds zijn gebaseerd op OpenWRT Backfire 10.03.1-rc6 r29294 en inmiddels te vinden op mijn Dropbox. Later zal ik deze ook uploaden naar de FTP die eymey ter beschikking heeft gesteld en deze post bijwerken om die links hier aan toe te voegen.
Opmerkingen
Het ntpclient package is uit de build gehaald. De NTPd functionaliteit is opgenomen in Busybox waardoor ntpclient overbodig is geworden in de meeste gevallen. De configuratie voor de NTPd in Busybox wordt gedaan in /etc/config/system. Plak aan het einde van die file
config 'timeserver' 'ntp' list 'server' '0.nl.pool.ntp.org' list 'server' '1.nl.pool.ntp.org' list 'server' '0.openwrt.pool.ntp.org' list 'server' '1.openwrt.pool.ntp.org'
Dit is mijn configuratie waarin ik ook de .nl pool heb opgenomen. Die adressen kun je naar smaak aanpassen. Vervolgens kun je /etc/config/timeserver verwijderen.
Voor wie niet met de commandline speelt of aan de slag wilt: Dit alles in ook vanuit LuCi te configureren. Je vind de configuratie hiervoor onder tabblad "System" en dan wijst het zich vanzelf. De defaults die daar gegeven worden zijn ook prima bruikbaar.
Images
Vergeet niet de md5sum van de files te controleren voordat je flashed.
Voor de overstappers de benodigde volledige factory image:
openwrt-ar71xx-tl-wr1043nd-v1-squashfs-factory.bin
md5sum: fcf49831bbc2092ee899a3a80d13b28e
Voor de upgraders, de sysupgrade image:
openwrt-ar71xx-tl-wr1043nd-v1-squashfs-sysupgrade.bin
md5sum: 7d7cef57ab4a94de75a16f552305b62e
Ook de configuratie is natuurlijk weer beschikbaar voor wie er zelf mee aan de slag wilt: .config
Disclaimer:
Gebruik is volledig op eigen risico.
Ik ben niet aansprakelijk als deze brouwsels je router slopen, brand veroorzaken of je moeder beledigen.
Speelze! Feedback welkom natuurlijk.
Een volslanke image met ondersteuning voor o.a. PPPoA/E, ATM ga ik nog maken. Ik zit te denken om er ook filesystem support in op te nemen voor USB sticks.
Zijn er verder nog verzoekjes wat in zo'n volslankere image?
[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 26-11-2011 11:57 ]
Ik heb de router in G-modus gezet, en zal de volgende dagen wat testjes uitvoeren. Momenteel is de bitrate 48Mb/s.Ultraman schreef op woensdag 23 november 2011 @ 00:56:
Ben je al eens teruggevallen naar Wifi-G modus?
Daarmee heb ik de waarschuwing hier nog wel eens, maar geen uitvallende wifi verbinding.
Ik maak zelf maar weinig gebruik van WiFi, maar alle "normale" mensen hier in huis gebruiken het allemaal.
Oftewel, ik heb nergens last van en de rest gooit met vier man tegelijk bittorrent, streaming video en de rest simultaan over WiFi en het moet allemaal maar goed gaan.
PS: Als ik bijvoorbeeld in de toekomst een firmware upgrade maak, moet ik dan de custom scripts opnieuw uitvoeren?
- Ultraman
"custom scripts"?dask schreef op woensdag 23 november 2011 @ 19:22:
[...]
Ik heb de router in G-modus gezet, en zal de volgende dagen wat testjes uitvoeren. Momenteel is de bitrate 48Mb/s.
PS: Als ik bijvoorbeeld in de toekomst een firmware upgrade maak, moet ik dan de custom scripts opnieuw uitvoeren?
Bedoel je daarmee de door jou aangemaakte configuratie?
Als je OpenWRT draait kun je gebruik maken van de sysupgrade image om te updaten. Met die methode blijft je huidige configuratie bewaard indien je dat aangevinkt laat staan in de LuCi WebUI tijdens het upgraden.
Ook kun je vooraf een backup maken van je configuratie bestanden. Ik raad aan om dat te doen, want mocht er onverhoopt iets mis gaan dan is terugzetten een kwestie van copy-paste.
Maar upgraden met sysupgrade gaat bijna altijd prima en erg snel. Wat wel eens voorkomt is dat je bepaalde kleine dingen even goed moet zetten, bij mij wordt met een upgrade soms mijn LED configuratie niet 100% OK overgedragen, dat is vanuit LuCi zo gepiept. En soms komt het voor dat je even een bepaalde functie uit->apply->aan->apply moet doen om het weer werkend te krijgen, dat was met deze upgrade hier het geval voor de radvd, welke mijn netwerk van IPv6 voorziet. Even die uitgevinkt, apply, weer aangevinkt en apply en hij deed het weer. Configuratie blijft dus mooi bewaard.
[Edit]
Grmbl, toch iets te vlot geweest met image bakken.
Zit er dik in dat ik morgen even een nieuwe bak of eind van de week.
https://dev.openwrt.org/changeset/29297
Er zijn weer wat fixes uit trunk toegevoegd, echt net nadat ik mijn repository synchroniseerde.
Daarnaast een stapel cleanups in backfire, maar dat hoeft niet interessant te zijn, en ook een merge van de laatste hostapd uit trunk.
De build hierboven is prima te gebruiken, maar verwacht eerdaags een iets nieuwere versie want ik ben altijd benieuwd naar dit soort dingen.
[ Voor 15% gewijzigd door Ultraman op 24-11-2011 01:52 ]
Bij elke zware aanpassing neem ik backups, kan ik snel terug switchen
Nu wil ik DDNS instellen.
Fri Nov 25 17:30:46 2011: I:INADYN: IP address for alias 'xxxxxxxx.homeftp.net' needs update to 'xxxxxx'
Maar toch wordt het ip niet geupdate.
Als oplossing wou ik dan gewoon DDNS instellen op mijn 2e tp-link WR1043ND (die als switch achter de eerste hangt) (standaard firmware 3.13.4 Build 110429 Rel.36959n, WR1043ND v1 00000000)
Hier kan ik echter ook DDNS niet op activeren:
Connection Status: DDNS not launching!
Als ik dan in de system log kijk:
DDNS WARNING Get server IP failed.
DDNS WARNING Update failed.
Hoe kan ik terug dyndns werkend krijgen? Bij voorkeur op de DD-WRT router, maar indien niet mogelijk zou ik het toch op de switch (standaard firmware) willen doen (maar werkt dus ook niet)
EDIT:
ik vermoed dat ik op de switch "get server ip failed" krijg omdat hij als switch ingesteld is of ben ik mis?
Blijkbaar is er een DDNS bug in de laatste DD-WRT versie(s)
Nu moet ik op of de router / of de switch een ddns kunnen instellen... Weet iemand welke DD-WRT versie ik kan flashen op TP-LINK WR1043ND V1.8, die 100%zeker dyndns ondersteunt?
En kan ik deze dan gewoon via de dd-wrt web interface over de huidge heen flashen?
[ Voor 21% gewijzigd door fjskmdl2 op 25-11-2011 19:06 ]
- Ultraman
-------
Ik meldde eerder al dat ik een nieuwe build zou maken waarin nog wat kleine fixes waren opgenomen en hier is die build dan!
De nieuwe builds zijn gebaseerd op OpenWRT Backfire 10.03.1-rc6 r29337, wederom te vinden op mijn Dropbox en inmiddels ook op de FTP van eymey.
Opmerkingen (gekopieerd van mijn r29294 build omdat dit voor eerdere versies nog van belang is)
Voor de upgraders:
Het ntpclient package is uit de build gehaald. De NTPd functionaliteit is opgenomen in Busybox waardoor ntpclient overbodig is geworden in de meeste gevallen. De configuratie voor de NTPd in Busybox wordt gedaan in /etc/config/system. Plak aan het einde van die file
config 'timeserver' 'ntp' list 'server' '0.nl.pool.ntp.org' list 'server' '1.nl.pool.ntp.org' list 'server' '0.openwrt.pool.ntp.org' list 'server' '1.openwrt.pool.ntp.org'
Dit is mijn configuratie waarin ik ook de .nl pool heb opgenomen. Die adressen kun je naar smaak aanpassen. Vervolgens kun je /etc/config/timeserver verwijderen.
Voor wie niet met de commandline speelt of aan de slag wilt: Dit alles in ook vanuit LuCi te configureren. Je vind de configuratie hiervoor onder tabblad "System" en dan wijst het zich vanzelf. De defaults die daar gegeven worden zijn ook prima bruikbaar.
Images
Vergeet niet de md5sum van de files te controleren voordat je flashed.
Voor de overstappers de benodigde volledige factory image:
openwrt-ar71xx-tl-wr1043nd-v1-squashfs-factory.bin (mirror)
md5sum: 8e0986b7e250fbabcf05bb28f46b8048
Voor de upgraders, de sysupgrade image:
openwrt-ar71xx-tl-wr1043nd-v1-squashfs-sysupgrade.bin (mirror)
md5sum: 195cbcee0580b31294ddada3bf6cb0cc
Ook de configuratie is natuurlijk weer beschikbaar voor wie er zelf mee aan de slag wilt: .config (mirror)
Disclaimer:
Gebruik is volledig op eigen risico.
Ik ben niet aansprakelijk als deze brouwsels je router slopen, brand veroorzaken of je moeder beledigen.
Speelze! Feedback welkom natuurlijk.
Nogmaals:
Een volslanke image met ondersteuning voor o.a. PPPoA/E, ATM ga ik nog maken. Ik zit te denken om er ook filesystem support in op te nemen voor USB sticks.
[ Voor 103% gewijzigd door Ultraman op 24-12-2011 21:25 ]
Heb hem zojuist op mijn TP-Link geflashed. Op de één of andere manier doet het Overview tab het niet meer. Deze blijft staan op 'collecting data...'. Een factory default reset heeft niet mogen baten. Ik heb de sysupgrade versie gepakt. Zijn er anderen die dit ook hebben?Ultraman schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 11:56:
Ik meldde eerder al dat ik een nieuwe build zou maken waarin nog wat kleine fixes waren opgenomen en hier is die build dan!
...
- Ultraman
Ben toen ingelogd via SSH en daar was alles OK.
Daarna heb ik eens in LuCi een setting aangepast en toen trok het zichzelf volgens mij recht.
Misschien dat de LuCi update iets anders doet dan voorgaande versie waardoor er even iets geinitialiseerd moet worden. Iets simpels als een LED configuratie is misschien al geschikt om dat truukje uit te halen, zo niet: probeer iets anders
Laat even weten of dat het verhelpt aub.
Ik heb in ieder geval niets speciaals hoeven doen of te hoeven resetten naar defaults om die statistieken weer werkend te krijgen.
[Edit]
Grml, net even ingelogd op mijn doosje.
Staat ook ineens weer op "collecting data..." en komt daar niet vanaf blijkbaar.
Eens prutsen...
[edit2]
Eens geopend in een andere browser dan Firefox 9.0, in dit geval Internet Explorer 9.
Toen werden de velden direct gevuld. Misschien browser gerelateerd of cache?
Eens verder prutsen...
[edit3]
Firefox private navigation geopend om mijn cookies en mogelijk cache te omzeilen.
Daarmee werd ook de LuCi statistieken direct voorzien van nuttige vulling.
Het werkt dus wel.
Probeer eens dat soort dingen uit en kijk of het werkt.
[ Voor 109% gewijzigd door Ultraman op 26-11-2011 15:54 ]
We zijn weer een aantal dagen verder.dask schreef op woensdag 23 november 2011 @ 19:22:
[...]
Ik heb de router in G-modus gezet, en zal de volgende dagen wat testjes uitvoeren. Momenteel is de bitrate 48Mb/s.
Momenteel loopt het downloaden stabiel, Wifi-N op 40Mhz (daarvoor op 20dBm en nu op 17 dBm veel stabieler), verder geen lockups gehad. Wifi-G vond ik toch iets te traag
Ik ga binnenkort de routerconfig verder uitbreiden om zo toegang te krijgen tot een externe hdd op de usb poort van de router. Ik heb begrepen dat ik enkele pakketjes zal moeten installeren. Op volgende link heb ik wat interessante materie gevonden ivm de installatie.
http://knowhow.bart.prokop.name/install/openwrt/wr1043nd
Is dit de juiste info die ik nodig heb?
[ Voor 2% gewijzigd door dask op 26-11-2011 19:39 . Reden: foutje in info ]
Hoe heb je de 2 verschillende draadloze netwerken op deze router gerealiseerd?_JGC_ schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 00:11:
Zojuist nog even de firewall afgeconfigd zoals dat in de handleiding staat voor een Guest WLAN. In mijn geval is er op de switch ook een guest VLAN aan gekoppeld. Clients in dat VLAN kunnen nu alleen op poort 21, 80 en 443 connecten met WAN en alleen op poort 53 en 67-68 richting de router.
Verwijderd
Maar kan ik deze ook nog gewoon via een netwerkkabel aansluiten op mijn ac ryan playon hd2, zodat ik die ook in mijn netwerk zie en via mijn ac ryan ook op internet kan ?
Of is dit te kort door de bocht ?
- Ultraman
Heb je het al eens geprobeerd?Verwijderd schreef op zondag 27 november 2011 @ 16:05:
Ik heb deze router draadloos aangesloten op mijn laptop.
Maar kan ik deze ook nog gewoon via een netwerkkabel aansluiten op mijn ac ryan playon hd2, zodat ik die ook in mijn netwerk zie en via mijn ac ryan ook op internet kan ?
Of is dit te kort door de bocht ?
Op de stock firmware zijn bedrade en draadloze verbinding één netwerk, zou dus prima moeten werken.
De router werkt prima maar het wil me maar niet lukken een harde schijf te koppelen, hij wordt niet herkend, ik heb een 3,5 inch Samsung HD400LD in een conceptronic case geprobeerd en een 2,5 inch WD 250gb in een conceptronic. Beide worden niet herkend, een usb stick wordt direct gezien, wat kan ik hier aan doen??
Sorry voor de late reactie, er staat ntfs filesystem met twee partities op de 2,5 inch schijf, ik gebruik de nieuwste originele firmware 3.13.4 build 110429 rev36959n. Na het lezen van bovenstaande reacties een partitie waar niets opstaat geformateerd naar FAT32 en primair gemaakt. Wordt nog steeds niet gezien door de router, de 2,5 inch enkel via de usb poort de 3,5 inch ook via stroomUltraman schreef op zondag 13 november 2011 @ 00:02:
[...]
Wat wordt niet herkend?
De disken fysiek of de filesystems op de disk?
Welke firmware gebruik je?
Welk filesystem staat er op de disk?
Hoe sluit je de disken aan? Enkel op de USB van de router of krijgen ze ook nog stroom via een aparte adapter?
Dit is echt veels te weinig informatie, wat heb je al geprobeerd om het probleem op te lossen?
[ Voor 17% gewijzigd door Fewi op 27-11-2011 18:19 ]
Verwijderd
Ik heb het inderdaad geprobeerd, maar mijn mediaspeler krijgt geen ip-adres. Wel een nummer, maar dat begint met 169.Ultraman schreef op zondag 27 november 2011 @ 17:12:
[...]
Heb je het al eens geprobeerd?
Op de stock firmware zijn bedrade en draadloze verbinding één netwerk, zou dus prima moeten werken.
Wat zou dat kunnen betekenen?
Ik heb er namelijk niet veel verstand van. Ik dacht, plug een netwerkkabel in mijn router en dan naar mijn mediaspeler. Maar dit werkt dus helaas niet.
- Ultraman
Weet je zeker dat dat andere SSID van jouw TP-Link is en niet van je buurman? (om even een voorbeeld te geven)Fewi schreef op zondag 27 november 2011 @ 18:26:
Nog een vraagje , waarom zie ik de TP link 2 keer bij mijn draadloze netwerken, een keer als TPLink_wR1043ND en een keer als TPLink_9D77E6 (is de SSID)??
De stock firmware had bij mij maar één SSID. Maar wie weet heeft deze nu de mogelijkheid tot gast wifi? Zou dat het kunnen zijn? Ik gebruik deze niet meer dus voor mij is het gissen...
Volgens mij heb je niet gezocht wat een "169" IP mogelijk kan inhouden of wel?Verwijderd schreef op zondag 27 november 2011 @ 18:48:
Ik heb het inderdaad geprobeerd, maar mijn mediaspeler krijgt geen ip-adres. Wel een nummer, maar dat begint met 169.
Wat zou dat kunnen betekenen?
Ik heb er namelijk niet veel verstand van. Ik dacht, plug een netwerkkabel in mijn router en dan naar mijn mediaspeler. Maar dit werkt dus helaas niet.
Dat soort basale dingen opzoeken is wel iets wat we hier op Tweakers van elkaar verwachten: eigen inzet om het probleem op te lossen. Als je zoekt op "IP begint met 169" dan vind je in ieder geval vanalles.
Een IP welke begint met 169.xxx.xxx.xxx is een privaat adres, en in dit geval een soort van noodnummer wanneer een apparaat geen geldig IP krijgt vanuit het netwerk.
Je AC Ryan lijkt dus niet in staat te zijn een adres te krijgen van de DHCP server in je TP-Link.
Weet je zeker dat de verbinding wel in orde is? Test de netwerkkabel bijvoorbeeld eens of gebruik een andere.
Valt er nog iets te configureren aan je ACRyan? Misschien zijn er instellingen die niet goed staan waardoor deze geen verbinding kan krijgen?
Gewoon met de OpenWRT build uit dit topic. Vervolgens een extra SSID aanmaken in de wireless config, een guest zone toevoegen en daar je firewall config op aanpassen. Overigens geen echt open guest netwerk, wel eentje met een simpele WPA key. Ik gebruik dat netwerk vnml om reparaties te kunnen doen aan computers, je wilt niet dat die dingen gaan spammen, DoS'en of hacken als je een geinfecteerde computer in je netwerk hangt.ieperlingetje schreef op zondag 27 november 2011 @ 13:00:
[...]
Hoe heb je de 2 verschillende draadloze netwerken op deze router gerealiseerd?
- Ultraman
Zo heb ik hier 3 netwerken (en dus 3 SSIDs met eigen sleutels) voor de 3 stellen die hier in dit stadspand wonen. Geen mogelijkheid tot kruisbestuiving wat betreft malware, broadcast verkeer of man-in-the-middle attack (behalve ikzelf, want beheer de router) mogelijk.
Als je daar vragen over hebt, ieperlingetje, zijn er hier best mensen die je daarbij op het juiste spoor kunnen zetten. Op de OpenWRT wiki staat een hoop informatie waar je mee vooruit kunt om de boel werkend te krijgen. Een tweede SSID is prima vanuit de LuCi WebUI in te stellen, dat heeft weinig voeten in de aarde.
Als het op een apart subnet of eigen VLAN moet heeft het iets meer voeten in de aarde, maar nog steeds geen black magic. Je zult je alleen even moet inlezen zodat je begrijpt waar je mee bezig bent en het hoeft heus niet bij de eerste poging goed te gaan. Ik heb hier ook even moeten ontdekken hoe die combinatie ging werken.
[ Voor 54% gewijzigd door Ultraman op 28-11-2011 14:23 ]
Ik heb veel last van het vastlopen van de router na een aantal dagen (dan is hij niet meer bereikbaar).Puch-Maxi schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 19:47:
dj_dysaster
Er zijn meer mensen die problemen ervaren met build 110429. Advies is om de voorlaatste firmware (build 100820) te proberen. Maar Prolution heeft ook een beta firmware (build 110523) te pakken gekregen. Die zou je ook nog even kunnen proberen (staat vanaf nu ook in de TS).
edit:
Hij kan natuurlijk ook gewoon DOA zijn.
Oorspronkelijke firmware was 110429, nu heb ik er build 100820 opgezet maar het probleem blijft hetzelfde...
(Ik heb ook al even dd-wrt geprobeerd maar de ddns werkt daar niet dus was er meteen terug af)
Iemand een idee wat ik nog kan proberen?
Bedankt voor de info, ik ben van plan om deze router aan te schaffen ter vervanging van een wrt54g, want ondanks de mogelijkheden dat ik via alternatieve firmware heb verkregen bijna eindeloos waren, begin je het toch wel te merken dat dat ding al redelijk oud isUltraman schreef op maandag 28 november 2011 @ 14:14:
Als je daar vragen over hebt, ieperlingetje, zijn er hier best mensen die je daarbij op het juiste spoor kunnen zetten. Op de OpenWRT wiki staat een hoop informatie waar je mee vooruit kunt om de boel werkend te krijgen. Een tweede SSID is prima vanuit de LuCi WebUI in te stellen, dat heeft weinig voeten in de aarde.
Als het op een apart subnet of eigen VLAN moet heeft het iets meer voeten in de aarde, maar nog steeds geen black magic. Je zult je alleen even moet inlezen zodat je begrijpt waar je mee bezig bent en het hoeft heus niet bij de eerste poging goed te gaan. Ik heb hier ook even moeten ontdekken hoe die combinatie ging werken.
Klopt is van de buurman!!, Komt hier volle bak binnen, maar met die usb schijf wil me nog steeds niet lukken, hierboven op 27 november heb ik wat extra gegevens ingevoerd, wil je dit nog even bekijken svp??Ultraman schreef op zondag 27 november 2011 @ 23:03:
[...]
Weet je zeker dat dat andere SSID van jouw TP-Link is en niet van je buurman? (om even een voorbeeld te geven)
De stock firmware had bij mij maar één SSID. Maar wie weet heeft deze nu de mogelijkheid tot gast wifi? Zou dat het kunnen zijn? Ik gebruik deze niet meer dus voor mij is het gissen...
- Ultraman
Ik zie dat je OpenWRT nog niet gebruikt hebt?fjskmdl2 schreef op maandag 28 november 2011 @ 18:25:
Ik heb veel last van het vastlopen van de router na een aantal dagen (dan is hij niet meer bereikbaar).
Oorspronkelijke firmware was 110429, nu heb ik er build 100820 opgezet maar het probleem blijft hetzelfde...
(Ik heb ook al even dd-wrt geprobeerd maar de ddns werkt daar niet dus was er meteen terug af)
Iemand een idee wat ik nog kan proberen?
Ik heb een artikel op de OpenWRT wiki gezien over DynDNS en volgens mij zijn er packages voor die dat voor je kunnen bijhouden. Misschien een idee om te kijken hoe actueel die informatie is en of het je wat lijkt?
Dan zou je mijn build van een paar dagen geleden kunnen gebruiken en de extra packages voor DynDNS installeren van de official rc6.
Of heb je speciale zaken als PPPoA/E of ATM encapsulation nodig om op internet te raken?
Want ik besef me dat ik de door mij beloofde "volslanke" build daarmee nog niet heb gemaakt.
DynDNS kan ik daar ook mooi in stoppen. Ik heb een beetje een drukke week nu... zet het bij deze op het lijstje van features.
Haha, toevallig de buren.Fewi schreef op maandag 28 november 2011 @ 18:49:
Klopt is van de buurman!!, Komt hier volle bak binnen, maar met die usb schijf wil me nog steeds niet lukken, hierboven op 27 november heb ik wat extra gegevens ingevoerd, wil je dit nog even bekijken svp??
Wat je disk probleem betreft... Ik heb eerlijk gezegd niet echt een idee en ik zou ook niet weten hoe je te helpen met de standaard firmware er op.
Dat NTFS niet zou werken is inderdaad zo, maar FAT32 dus ook niet.
Ik heb nog nooit een disk of stick aan mijn router gehangen met de originele firmware, dus er tips over geven is dan wat lastig.
Mogelijk een incompatibiliteit? Ik zou het niet weten zo.
Verwijderd
Heb KPN Glasvezel 100/100mbit.
Internet komt binnen via modem met wireless, die heb ik middels een cat6 met de TP-Link verbonden.
Werkte meteen, maar volgens mij werkt hij nog steeds als Router en niet puur als access point wat ik wel wil.
Normaliter (hiervoor had ik een airport extreme) kon je aangeven dat je hem puur als access point gebruikt en niet als router, hier kan ik dat niet vinden.
Had DHCP uitgeschakeld maar kreeg gelijk problemen, kan iemand mij vertellen hoe dit het beste in te stellen voor de beste performance, kan het nergens goed werkend vinden.
Dank.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Verwijderd
dus van Experiabox -> TP-link niet in de wan port maar in een netwerk poort?eymey schreef op maandag 28 november 2011 @ 23:53:
Als je de TP-Link alleen maar als switch/AP wil gebruiken, dan moet je z'n DHCP-server uitzetten, het IP-adres instellen op iets binnen het subnet van je Experiabox. EN de TP-link gewoon met 1 van z'n LAN poorten op de Experiabox aansluiten, dus je haalt de WAN kant van de TP-link helemaal uit het verhaal weg.
Wel kun je evt met OpenWRT de WAN poort aan het LAN-VLAN toewijzen, op die manier heb je alsnog 5 LAN poorten.
Verwijderd
Ik heb een modem van UPC, met daarachter deze router.
Ik krijg via mijn laptop wel verbinding met de router (draadloos), maar kan dan niet op internet.
Bij de instellingen van de router staat dat deze een static IP adres heeft, maar dit stond op dynamic.
Als ik dit terugzet op dynamic en dan de router laat "detecten" dan geeft hij geen IP, maar geeft hij aan dat het Static moet zijn.
Via mijn iphone kan ik nu ook niet meer op internet, via WIFI.
Hopelijk is mijn probleem een beetje duidelijk en kan iemand mij helpen of tips geven. Ik heb al heel wat geprobeerd, maar niets werkt. Soms weet ik ook niet wat ik aanpas, omdat ik er niet veel verstand van heb :-)
Bedankt voor de reacties !
Gr. Kylian
http://downloads.openwrt....3.1-rc6/atheros/packages/
Gebruikmakend van "opkg install <link>" in Putty, krijg ik altijd iets in de trend van:
1
2
3
4
5
| Downloading http://downloads.openwrt.org/backfire/10.03.1-rc6/atheros/packages/kmod-usb-storage_2.6.30.10-1_atheros.ipk. Unknown package 'kmod-usb-storage'. Collected errors: * pkg_hash_fetch_best_installation_candidate: Packages for kmod-usb-storage found, but incompatible with the architectures configured * opkg_install_cmd: Cannot install package kmod-usb-storage. |
Wat doe ik fout, moet ik iets aanpassen?
http://downloads.openwrt.org/backfire/10.03.1-rc6/ar71xx/packages
Dit kun je aanpassen in /etc/opkg.conf. Mijn opkg.conf ziet er bijvoorbeeld als volgt uit:
src/gz packages http://downloads.openwrt.org/backfire/10.03.1-rc6/ar71xx/packages dest root / dest ram /tmp lists_dir ext /var/opkg-lists option overlay_root /overlay
Nu de dekens nog...
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| root@OpenWrt:~# opkg install http://downloads.openwrt.org/backfire/10.03.1-rc6/a r71xx/packages/kmod-usb-storage_2.6.32.27-1_ar71xx.ipk Downloading http://downloads.openwrt.org/backfire/10.03.1-rc6/ar71xx/packages/km od-usb-storage_2.6.32.27-1_ar71xx.ipk. Installing kmod-usb-storage (2.6.32.27-1) to root... Collected errors: * satisfy_dependencies_for: Cannot satisfy the following dependencies for kmod- usb-storage: * kmod-scsi-core * * opkg_install_cmd: Cannot install package kmod-usb-storage. root@OpenWrt:~# |
opkg update opkg install kmod-usb-storage
Allereerst vertel je opkg dat hij zijn pakketlijst bij moet werken en daarna vertel je hem dat hij het pakket kmod-usb-storage moet downloaden. Hij kiest dan zelf de laatste versie en alle dependencies, ofwel alle afhankelijkheden. Dat laatste gaat nu fout.
Nu de dekens nog...
Ik was hier eigenlijk al effe aan het knoeien
Zo werkt het overigens voor alle pakketten die je wil installeren: gewoon de pakketnaam gebruiken. Van tijd tot tijd de pakketlijst updaten.
Je kan met het volgende commando kijken of er pakketten zijn die een upgrade in de repo hebben staan:
opkg list-upgradable
Echter, als het gewoon werkt zoals het behoort te werken, dan is er eigenlijk geen behoefte aan een nieuwe versie imho.
Vergeet je overigens ook niet om de juiste pakketten voor het bestandssysteem te installeren? Anders kun je nog niet veel met je USB HDD. Voor meer info zie ook: http://wiki.openwrt.org/doc/howto/usb.storage
OpenWRT is een mooi systeem, met soms een stijle leercurve. Kennis van Linux in het algemeen helpt zeker. De Wiki van OpenWRT beschrijft ook een hele hoop
[ Voor 11% gewijzigd door RvL op 30-11-2011 00:28 ]
Nu de dekens nog...
Nog even uitzoeken hoe ik files naar de disk pomp, maar in ieder geval, openWRT rocks!
Ik heb net geflashed naar uw firmware (openwrt-ar71xx-tl-wr1043nd-v1-squashfs-factory.bin)Ultraman schreef op maandag 28 november 2011 @ 22:46:
[...]
Ik zie dat je OpenWRT nog niet gebruikt hebt?
Ik heb een artikel op de OpenWRT wiki gezien over DynDNS en volgens mij zijn er packages voor die dat voor je kunnen bijhouden. Misschien een idee om te kijken hoe actueel die informatie is en of het je wat lijkt?
Dan zou je mijn build van een paar dagen geleden kunnen gebruiken en de extra packages voor DynDNS installeren van de official rc6.
Of heb je speciale zaken als PPPoA/E of ATM encapsulation nodig om op internet te raken?
Want ik besef me dat ik de door mij beloofde "volslanke" build daarmee nog niet heb gemaakt.
DynDNS kan ik daar ook mooi in stoppen. Ik heb een beetje een drukke week nu... zet het bij deze op het lijstje van features.
[...]
Haha, toevallig de buren.
Wat je disk probleem betreft... Ik heb eerlijk gezegd niet echt een idee en ik zou ook niet weten hoe je te helpen met de standaard firmware er op.
Dat NTFS niet zou werken is inderdaad zo, maar FAT32 dus ook niet.
Ik heb nog nooit een disk of stick aan mijn router gehangen met de originele firmware, dus er tips over geven is dan wat lastig.
Mogelijk een incompatibiliteit? Ik zou het niet weten zo.
Nu wil ik die geflashte router puur als switch gebruiken. Kan dit standaard?
Kan jij mij zeggen hoe ik de firewall kan afleggen + portforwarding kan doen? alvast bedankt
(kan ik trouwens de wan poort als als gewone lan gebruiken?)
[ Voor 12% gewijzigd door fjskmdl2 op 30-11-2011 19:37 ]
- Ultraman
Ja. De LAN poorten gebruiken en DHCP voor de LAN interface uitschakelen.fjskmdl2 schreef op woensdag 30 november 2011 @ 18:57:
[...]
Ik heb net geflashed naar uw firmware (openwrt-ar71xx-tl-wr1043nd-v1-squashfs-factory.bin)
Nu wil ik die geflashte router puur als switch gebruiken. Kan dit standaard?
Waar heb je die voor nodig? Maw: Wat wil je hiermee doen?Kan jij mij zeggen hoe ik de firewall kan afleggen + portforwarding kan doen?
Een simpele switch heeft immers geen firewall. De firewall houdt zich bezig met verkeer van WAN VLAN. Verkeer binnen het LAN VLAN heeft vrij spel voor zover ik weet.
Dat kan als het goed is wel.alvast bedankt
(kan ik trouwens de wan poort als als gewone lan gebruiken?)
De WAN poort is eenzelfde poort als de LAN poorten, alleen zit deze in een apart VLAN. Als je die Port uit het WAN VLAN haalt en in het LAN VLAN stopt zou dit volgens mij voldoende moeten zijn om te werken zoals jij wilt.
Dit kan vanuit de LuCi configuratie maar ik vond die niet bijster intuïtief, maar het kan wel.
Misschien denk jij daar anders over, dus kijk er even naar.
Zelf vond ik het makkelijker om in de /etc/config/network file de configuratie aan te passen.
Zo uit mijn hoofd is de WAN poort port nummer 0, die zou je dan bij het rijtje voor het LAN VLAN kunnen betrekken en dan de sectie die die port aan het WAN VLAN toekent wegmikken
[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 01-12-2011 06:36 ]
3g modem ondersteuning op de USB poort!!!Een volslanke image met ondersteuning voor o.a. PPPoA/E, ATM ga ik nog maken. Ik zit te denken om er ook filesystem support in op te nemen voor USB sticks.
thnx!
- Ultraman
Goeie, voeg ik toe mijn lijstje.menn0 schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 14:23:
[...]
3g modem ondersteuning op de USB poort!!!
thnx!
IPV6 ondersteuning via "6RD" kan ook een mooie zijn, maar dat wordt pas ondersteund vanaf een kernelversie die nu alleen in Trunk te vinden is
Op http://wiki.openwrt.org/toh/tp-link/tl-wr1043nd?sUltraman schreef op donderdag 01 december 2011 @ 06:35:
[...]
Ja. De LAN poorten gebruiken en DHCP voor de LAN interface uitschakelen.
[...]
Waar heb je die voor nodig? Maw: Wat wil je hiermee doen?
Een simpele switch heeft immers geen firewall. De firewall houdt zich bezig met verkeer van WAN VLAN. Verkeer binnen het LAN VLAN heeft vrij spel voor zover ik weet.
[...]
Dat kan als het goed is wel.
De WAN poort is eenzelfde poort als de LAN poorten, alleen zit deze in een apart VLAN. Als je die Port uit het WAN VLAN haalt en in het LAN VLAN stopt zou dit volgens mij voldoende moeten zijn om te werken zoals jij wilt.
Dit kan vanuit de LuCi configuratie maar ik vond die niet bijster intuïtief, maar het kan wel.
Misschien denk jij daar anders over, dus kijk er even naar.
Zelf vond ik het makkelijker om in de /etc/config/network file de configuratie aan te passen.
Zo uit mijn hoofd is de WAN poort port nummer 0, die zou je dan bij het rijtje voor het LAN VLAN kunnen betrekken en dan de sectie die die port aan het WAN VLAN toekent wegmikken
Internet (WAN) 0
LAN 1 1
LAN 2 2
LAN 3 3
LAN 4 4
Gigabit Media Independent Interface 5
mijn /etc/config/network ziet er als volgt uit:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| config 'interface' 'loopback'
option 'ifname' 'lo'
option 'proto' 'static'
option 'ipaddr' '127.0.0.1'
option 'netmask' '255.0.0.0'
config 'interface' 'lan'
option 'ifname' 'eth0.1'
option 'type' 'bridge'
option 'proto' 'static'
option 'netmask' '255.255.255.0'
option 'ipaddr' '192.168.1.2'
option 'gateway' '192.168.1.1'
config 'interface' 'wan'
option 'ifname' 'eth0.2'
option 'proto' 'dhcp'
config 'switch'
option 'name' 'rtl8366rb'
option 'reset' '1'
option 'enable_vlan' '1'
config 'switch_vlan'
option 'device' 'rtl8366rb'
option 'vlan' '1'
option 'ports' '1 2 3 4 5t'
config 'switch_vlan'
option 'device' 'rtl8366rb'
option 'vlan' '2'
option 'ports' '0 5t' |
Kan jij mij hiermee zeggen wat ik juist moet wijzigen om de wan als gewone switch port werkend te krijgen? Ik ken er onvoldoende van om met uw verwoording de wijzigingen te kunnen uitvoeren
Alvast bedankt!
Daar staan de poortnr's van je router die in dat specifieke vlan toegewezen zijn.
Poortnr 0 is de WAN poort, 5 is de CPU.
Als je dus op regel 32 de '0' weghaalt, en deze op regel 27 toevoegt, dan zou je 5 LAN poorten moeten hebben ipv 4.
- Ultraman
[ Voor 72% gewijzigd door Ultraman op 02-12-2011 17:33 ]
1
2
3
4
5
6
| /usr/lib/lua/luci/controller/samba.lua:25: attempt to call global '_' (a nil value)
stack traceback:
/usr/lib/lua/luci/controller/samba.lua:25: in function 'v'
/usr/lib/lua/luci/dispatcher.lua:531: in function 'createtree'
/usr/lib/lua/luci/dispatcher.lua:182: in function 'dispatch'
/usr/lib/lua/luci/dispatcher.lua:146: in function </usr/lib/lua/luci/dispatcher.lua:145> |
edit: Is uiteindelijk gelukt via de failsafe mode.
[ Voor 4% gewijzigd door dask op 04-12-2011 14:36 ]
Mijn netwerk ziet er zo uit:
De 1043ND is de 'main router' met DHCP etc... De WR740N staat als WiFi versterker boven en is bedraad verbonden aan de 1043ND.
Om te kijken of ik een beetje met OpenWRT overweg zou kunnen en straks eventueel op de 1043ND ermee te werken, heb ik besloten om OpenWRT op de 740N te zetten.
De 740N moet enkel dienen als WiFi accespoint. Geen DHCP etc...
Nu zit ik al twee dagen te kloten, met deze guide als handboek. Tallozen keren via telnet de router weer moeten herstellen met firstboot, maar ik krijg hem gewoon niet aan de gang. Zouden jullie even mee kunnen kijken?
/etc/config/network
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| config 'interface' 'loopback'
option 'ifname' 'lo'
option 'proto' 'static'
option 'ipaddr' '127.0.0.1'
option 'netmask' '255.0.0.0'
config 'interface' 'lan'
option 'ifname' 'eth0.1'
option 'type' 'bridge'
option 'proto' 'static'
option 'ipaddr' '192.168.1.1'
option 'netmask' '255.255.255.0'
config 'switch'
option 'name' 'eth0'
option 'reset' '1'
option 'enable_vlan' '1'
config 'switch_vlan'
option 'device' 'eth0'
option 'vlan' '1'
option 'ports' '0 1 2 3 4' |
/etc/config/wireless
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| config wifi-device radio0
option type mac80211
option channel 11
option macaddr b0:48:7a:bf:f3:7e
option hwmode 11ng
option htmode HT20
list ht_capab SHORT-GI-40
list ht_capab TX-STBC
list ht_capab RX-STBC1
list ht_capab DSSS_CCK-40
# REMOVE THIS LINE TO ENABLE WIFI:
config wifi-iface
option device radio0
option network lan
option mode ap
option ssid [SSIDnaam]
option encryption psk2
option key [Key] |
/etc/config/dhcp
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| config dnsmasq
option domainneeded 1
option boguspriv 1
option filterwin2k 0 # enable for dial on demand
option localise_queries 1
option rebind_protection 1 # disable if upstream must serve RFC1918 addresses
option rebind_localhost 1 # enable for RBL checking and similar services
#list rebind_domain example.lan # whitelist RFC1918 responses for domains
option local '/lan/'
option domain 'lan'
option expandhosts 1
option nonegcache 0
option authoritative 1
option readethers 1
option leasefile '/tmp/dhcp.leases'
option resolvfile '/tmp/resolv.conf.auto'
#list server '/mycompany.local/1.2.3.4'
#option nonwildcard 1
#list interface br-lan
#list notinterface lo
#list bogusnxdomain '64.94.110.11'
config dhcp lan
option interface lan
option start 100
option limit 150
option leasetime 12h
option ignore 1
config dhcp wan
option interface wan
option ignore 1 |
Na /etc/init.d/network reload komt de WiFi gewoon up, kan ik er verbinding mee maken met mijn laptop, maar internet krijgt hij niet.
Alles duizelt op dit moment even voor mijn ogen, kan iemand een verhelderend licht laten schijnen?
1
| option 'ports' '0 1 2 3 4' |
De switch heeft vijf poorten, en hier zitten ze alle vijf in hetzelfde VLAN. Geen WAN-poort dus.
[ Voor 5% gewijzigd door Borromini op 03-12-2011 18:29 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
De OpenWrt wiki specifieert 0 als WAN-poort. Da's al wat ik erover kan zeggen. Ik heb al configs zien passeren van andere mensen hier (als je wat naar boven scrollt kan je zelfs vergelijken), die hebben poort 0 in een apart VLAN staan, net omdat het de WAN-poort is.
Wat jij gedaan hebt is je router in een gewone switch veranderd. Als je 't effectief wil laten routern zal je toch de standaardinstellingen moeten hanteren.
[ Voor 19% gewijzigd door Borromini op 03-12-2011 19:09 ]
Bedraad toen hij het perfect maar draadloos voor geen meter
Hij draait al een behoorlijke tijd met dezelfde instellingen dus daar kan het niet echt aan liggen
Over wireless is gewoon nagenoeg geen verkeer mogelijk, dit gaat met pieken en dalen, op bepaalde momenten doet hij het gewoon goed maar een paar minuten later kan het weer drama zijn....
Het laden van een webpagina is dan zo goed als onmogelijk, pingen naar de router gaat extreem langzaam en doet zo'n 1500 a 3000ms
Probleem doet zich voor op meerdere apparaten Desktop (G), Netwerkprinter (G), Smartphone (N)
Alle dns'en en ip's en dergelijke kloppen allemaal
Alles lijkt gewoon perfect te kloppen, alleen is de verbinding extreem brak
Zelfs een power off werkte net niet
Iemand die dit herkend? Of een goed idee heeft?
Heb de TP-Link pas enkele dagen, ik vermoed dat er mee terug moet.
Dit model was me aangeraden in de computerwinkel, maar heb er inmiddels al spijt van.
- Ultraman
Wat meer informatie en zelfwerkzaamheid aub.
Zonder enige informatie over gebruikte firmware, instellingen van het wireless, update van drivers PCs uitgevoerd, wat al geprobeerd is om het probleem op te lossen en welke kanalen in de omgeving in gebruik zijn valt er weinig over te zeggen.
Lees zeker de draad even door en als je de originele TP-Link firmware gebruikt: met de meest recente waren volgens mij problemen. En overwegen om over te stappen op iets anders kan natuurlijk ook.
[ Voor 6% gewijzigd door Ultraman op 04-12-2011 23:49 ]
Heb hem net terug gezet naar die oudere firmware versie maar geeft helaas geen verschil
Na firmware upgrade zijn je settings weg, wat heb ik veranderd:
SSID+beveiliging veranderd
Router locatie naar 192.168.2.1
Wachtwoord van admin account veranderd
De problemen doen zich voor met meerdere apparaten dus daar kan het probleem niet liggen
HP Laserjet P1102W (G)
Samsung Galaxy S II (N)
Desktop pc Win 7 x64 (G cheap-ass TP-link adaptertje)
Acer 4820TG laptop Win 7 x64 (N)
Desktop (Win 7 x64 Gbit) doet het perfect
Screen van status:

Ping van laptop naar router (geen bereik issues, zowel router als laptop stonden op me bureau):

Channels: (Erg apart dat mijn beide zenders op de zelfde channels draaien, dat zullen elkaars grootste stoorzenders zijn, en ze zouden beiden automatisch beste channels moeten zoeken
- Ultraman
Val eens terug op 20MHz mode, wat een max speed van 150Mbps inhoud, en stel je kanaal met de hand in op iets wat vrij is. Als ik zo kijk dan lijken mij kanaal 9, 13 en 3 dan je beste gokken.
Dit soort dingen als het veranderen van het kanaal naar een vrije locatie en het terugvallen op de een "neighborhood"-friendly en meer compatible 20MHz modus zijn zaken die regelmatig in dit topic naar voren komen om zeker te proberen bij problemen.
Als dat niet werkt zou je ook terug kunnen vallen op WiFi-G only modus en kijken wat dat doet.
Ik ben misschien wat kort af nu, maar dat is niet omdat ik je niet wil helpen. Integendeel zelfs, maar het is niet erg vermakelijk om informatie vijf keer te moeten herkauwen. Elke twee pagina's (op default instellingen) komt dit terug omdat iemand met een probleem de draad niet doorzocht heeft.
Ik gebruik die 2 routers (de D-link is ook van mij) al tijden samen, zelfs met dezelfde SSID / security (nu even niet omdat wireless van de TP-link onbruikbaar is)
Ik ben niet echt direct een n00b op netwerk gebied, dus zo simpel zal de oplossing niet zijn helaas
Zal hem zo wel even herstarten op 20Mhz@Channel 9
Maar ben bang dat het niet veel zal helpen
- Ultraman
Meestal werkt het inderdaad wel, maar verre van optimaal.nooberke schreef op maandag 05 december 2011 @ 15:23:
Die channels zijn ook echt het probleem niet, dat het zo niet optimaal is weet ik zelf ook wel
Dat het niet de volledige oplossing zal zijn kan ik met je ens zijn.
Zet dat soort informatie dan in je post aub.Ik gebruik die 2 routers (de D-link is ook van mij) al tijden samen, zelfs met dezelfde SSID / security (nu even niet omdat wireless van de TP-link onbruikbaar is)
was me wel opgevallen, maar ik kon er niet hard uithalen dat de D-Link jouw D-Link was. Waardoor jij dus twee routers gebruikt met hetzelfde SSID+Passphrase om je netwerk zo uit te breiden. Of het uitmaakt dat het in dit geval om twee totaal verschillende routers gaat weet ik niet, maar blijkbaar werkte het?Erg apart dat mijn beide zenders op de zelfde channels draaien
Probeer de TP-Link in ieder geval even als stand-alone, als dat werkt kun je weer een stap verder en de twee gelijk maken.
Hoe ervaren iemand is op netwerkgebied kan ik door een post niet ruiken. Aan de hand van de informatie kan ik enkel een inschatting maken en ja, dan zit je er wel eens naast.Ik ben niet echt direct een n00b op netwerk gebied, dus zo simpel zal de oplossing niet zijn helaas
Zal hem zo wel even herstarten op 20Mhz@Channel 9
Maar ben bang dat het niet veel zal helpen
Het kan ook best zijn dat je TP-Link doosje simpelweg een defect ontwikkeld heeft natuurlijk.
Zou je eventueel nog kunnen verifiëren door hem volledig te factory resetten en nog eens te proberen. Een andere firmware, bijvoorbeeld mijn OpenWRT build, kun je ook proberen. Flashen gaat op dezelfde manier als een originele TP-Link firmware en je kunt daarmee ook wat jij wilt via de WebUI doen.
Terug flashen naar stock is daarna mogelijk
[ Voor 4% gewijzigd door Ultraman op 05-12-2011 18:46 ]
Mijn halve netwerk is verre van optimaalMeestal werkt het inderdaad wel, maar verre van optimaal.
Dat het niet de volledige oplossing zal zijn kan ik met je ens zijn.
De TP-link staat als 2e router achter de D-link gekoppeld, nee niet als switch/accespoint via een lan poort zoals het hoort maar op de WAN poort
Zit een geweldig brakke powerline adapter tussen welke het niet accepteert dat er meerdere ip's over gaan
De eerste stap om het netwerk te verbouwen is hier na maanden zeiken eindelijk genomen, dus alles gaat binnenkort toch op de schop en kan daarbij de TP-link altijd nog afdanken als Gbit switch
Na het wisselen naar 20Mhz / Chan 9 deed hij het wel weer even goed, maar hij knalde er helaas toestraks toch weer uit
Heb er ook nog niet echt een logica in kunnen ontdekken, de meeste router problemen zijn vaak weg na een power off, maar dat maakt echt geen drol uit
Zal morgen nog wel even het geval resetten
Even een vraag over de firewall regels die standaard in je build tegen kwam op een of andere manier in mijn configuration zijn gekomen.
Ik zie dat je/OpenWRT verkeer vanaf een aantal poorten vanaf de WAN interface accepteert terwijl dat volgens mij niet helemaal nodig is. Het gaat om de volgende regels:
config 'rule' option 'src' 'wan' option 'proto' 'udp' option 'dest_port' '137-138' option 'target' 'ACCEPT' config 'rule' option 'src' 'wan' option 'proto' 'tcp' option 'dest_port' '139' option 'target' 'ACCEPT' config 'rule' option 'src' 'wan' option 'proto' 'tcp' option 'dest_port' '445'
Dit zijn dus de poorten voor NetBIOS en Windows Shares en zijn voor zover ik weet nodig om SAMBA goed te laten werken. Mijn vraag is echter: waarom vanaf de WAN interface? Persoonlijk wil ik SAMBA juist alleen op m'n LAN houden, dus zou de interface m.i. LAN moeten zijn. Als ik bestanden over internet wil bereiken gebruik ik wel SFTP
Maak ik hier een denkfout?
[ Voor 3% gewijzigd door RvL op 06-12-2011 22:06 . Reden: rectificatie ]
Nu de dekens nog...