• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-11 22:04
Nee dat maakt in dit geval niet zoveel uit, de Netgear WNDR3700 is ook voorgedragen en deze komt al reeds uit 2009. Daarbij werd voorgaande jaren de Linksys WRT54GL ook genomineerd, deze router komt zelfs uit 2006!

My favorite programming language is solder.

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-11 14:46
ok :)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Zow, ik ben de komende twee weken even lekker druk met deadlines en studeren voor tentamens, dus die volslanke build moeten jullie nog even op wachten. Maar dan ga ik hem voor jullie maken en ik heb ook twee mirrors aangeboden gekregen waarvan er op eentje misschien ook wel ruimte is voor packages.
Bedankt heren!

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Puch-Maxi
Succes met je tentamens!

• Hydrosine
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-10 09:47
Yay mijn setje is compleet.
Raar dat het device met de meeste mogelijkheden tevens het kleinste is :P

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hN520.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Hydrosine op 25-10-2011 15:32 ]

• Puch-Maxi
Wat kan de MikroTik allemaal meer dan de TP-Link? :) Ik ken het bedrijf trouwens wel, heb er al eens vaker wat van besteld. Je hebt 123 posts :D.

• Hydrosine
Puch-Maxi schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 14:46:
Wat kan de MikroTik allemaal meer dan de TP-Link? :) Ik ken het bedrijf trouwens wel, heb er al eens vaker wat van besteld. Je hebt 123 posts :D.
Yay 123 posts! *O*

QoS, trafficshaping, radius server, bgp, 200 vpn connecties (zoveel staat licentie toe) van allerlei typen. BGP MPLS OSPF.

Maar je kan beter even kijken op dit linkje: klik!

Heel veel functies ga ik natuurlijk niet gebruiken in mijn thuisnetwerkje maar wil graag ervaring hebben met dit soort apparaten zodat ik deze ook eventueel in kan zetten in professionele omgevingen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:41
Op zich kan je er qua functionaliteit niets meer mee dan wat je ook al met die TP-Link router kon. Verschil is dat je elke poort los op Gbit snelheid hebt verbonden, terwijl bij de TP-Link router alles via een Gbit VLAN trunk werkt.

• Hydrosine
_JGC_ schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 14:53:
Op zich kan je er qua functionaliteit niets meer mee dan wat je ook al met die TP-Link router kon. Verschil is dat je elke poort los op Gbit snelheid hebt verbonden, terwijl bij de TP-Link router alles via een Gbit VLAN trunk werkt.
Ben ik niet helemaal met je eens, want je hebt deze functionaliteit alleen als je zelf aan de gang gaat met OpenWRT of DDwrt en dat was juist wat ik niet wilde.

Maar laten we vooral verder gaan met discussieren over de TP-Link want daar is dit topic voor ;)
Misschien dat ik eens een topic open voor MikroTik als meerdere hier interesse in hebben.

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-11 12:28
heb deze router deze week gekocht, maar loop tegen 1 probleem aan:
Ik heb meerdere servers die ik van buitenaf wil kunnen benaderen, in mijn oude router kon ik aparte poorten (bv 5000) intern forwarden naar poort 80 op een bepaalde server. Poort 80 heb ik geforward naar server 1, nu wil ik poort 5000 forwarden naar poort 80 van server 2, maar krijg dan de error Error code: 14004
The entry already exists or its port is contained by another one.

Iemand enig idee hoe dit op te lossen?

• Magnolia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-11 19:25
Magnolia schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 23:57:
[...]

Heb hetzelfde probleem. Ook de 2 stock firmwares geprobeerd. Mijn WiFi klapt er om de 2-3 dagen uit. Komt alleen weer up als ik een powerreset doe. Ook de webinterface is dan niet bereikbaar. Erg irritant aangezien ik dit moet horen van mijn huisgenoten. Mijn pc is namelijk verbonden via UTP kabel en daar blijft internet probleemloos werken. Ben opzoek naar een oplossing..

edit:

Wat meer details. Gaat om een UPC 120mbit verbinding icm een zwart cisco (type?) modem. Er zijn 3 laptops en 1 vaste pc in huis. Ook nog een aantal smartphones/tablets. Ik heb gewoon de standaard instellingen gebruikt. Niks gewijzigd. Wel heb ik de security op WPA2-PSK gezet. De Wifi chips ken ik niet aangezien het niet mijn laptops zijn. Wifi-g mode only vind ik niet echt een oplossing. Dan mis ik wel heel veel snelheid van mijn 120mbit internet abonnement. Ik ga het wel even proberen voor een paar dagen.
Dit was mijn probleem. Ik draai nu 11 dagen 11g only mode en de router werkt nog steeds probleemloos. Iemand een idee hoe ik hem stabiel krijg op 11bgn mixed mode?

nb draai atm:

Firmware Version: 3.12.2 Build 100820 Rel.41891n
Hardware Version: WR1043N v1 00000000

Ontspan.

• razoon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10 01:10

razoon

"Keep on keeping on"

Ik heb een HD aangesloten op de USB poort.
Tot mijn verbazing werkt het streamen naar mijn Mede8er goed.

Nu heb ik de FTP server ook gestart maar lukt het me niet om in te loggen.

Tenminste, mijn bedoeling is om van buitenaf in te kunnen loggen.
Ik heb het met FTP://[ipadres] geporbeerd vanuit Chrome en Explorer.
Maar gewoon lui vanaf de bank thuis.

Als ik mijn WAN-ipadres neem dan lukt het niet. Maar met LAN-ipadres kan ik er wel op komen.

Waarom werkt het niet als ik het WAN-ipadres invul?
Hoe kan ik testen of het van buiten wel werkt? En zijn er nog bepaalde instellingen waar ik aan moet ik denken?

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:24
Met een proxy? Of echt extern uiteraard.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• razoon

razoon

"Keep on keeping on"

LED-Maniak schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 17:52:
Met een proxy? Of echt extern uiteraard.
Ik heb geen proxy xerver nee.

• razoon

razoon

"Keep on keeping on"

Ok, het lukt me wel via http://www2ftp.de/
Dan zal het toch wel werken.

• Puch-Maxi
Probeer je vanuit je eigen LAN te connecten naar je WAN-IP? Dat gaat idd niet werken, even via het netwerk van je buurman proberen of via je telefoon. :)

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-10 20:34
Iemand hier ervaring met deze router icm een externe HDD en Timemachine? Lukt me niet om mijn MacBook (10.6.8) te laten backuppen naar de externe schijf.

Draai stock firmware. Als ik bovenstaande wil laten werken, moet ik dan over naar OpenWRT/DD-WRT? Welke raden jullie aan m.b.t. bovenstaande?

[ Voor 32% gewijzigd door Muncher op 30-10-2011 14:35 ]

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:14

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Voor zover ik weet zit er standaard geen timemachine in..Misschien dat openwrt het heeft. Maar Apple maakt het andere fabrikanten het graag moeilijk :/

• Puch-Maxi
Time Machine is enkel de back-up applicatie die Apple gebruikt. Je kunt best met Time Machine back-ups maken naar een SMB share. Zie http://devolblog.devolfam...re-as-a-timemachine-disk/.

• Muncher
Thanks Puch-Maxi. Daar is denk ik wel OpenWRT/DD-WRT voor nodig, aangezien de router zelf op stock 'slechts' FAT/FAT32/NTFS ondersteunt.

Ik denk dat DD-WRT het meest geschikt is voor mij (ben niet echt bekend met Linux). Is er een goede how-to beschikbaar? Van het DD-WRT forum wordt ik niet heel veel wijzer (behalve heel veel waarschuwingen :)).

• Puch-Maxi
Het filesystem maakt in principe niet uit, SMB is slechts het netwerkprotocol. Het bestandssysteem kan dus best NTFS, EXT2/3 of zelfs FAT zijn. In dit geval is FAT en FAT32 minder geschikt omdat het files van maximaal 4GB aan kan. Minder geschikt dus voor back-ups :) SMB is eigenlijk ook minder geschikt, het heeft veel overhead. Je zou NFS kunnen gebruiken op OpenWRT of zelfs AFP (Netatalk). Maar het kan dus best met de officiële firmware :)

• Muncher
Klopt, alleen is een timemachine backup eigenlijk altijd groter dan 4 GB... Dus dat wordt toch een alternatieve firmware, denk ik.

• Puch-Maxi
Ik geloof dat NTFS mounten (met officiële fw) ook prima gaat hoor, dan is 16TB je max :+

• stijnec1
stijnec1 schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 11:21:
heb deze router deze week gekocht, maar loop tegen 1 probleem aan:
Ik heb meerdere servers die ik van buitenaf wil kunnen benaderen, in mijn oude router kon ik aparte poorten (bv 5000) intern forwarden naar poort 80 op een bepaalde server. Poort 80 heb ik geforward naar server 1, nu wil ik poort 5000 forwarden naar poort 80 van server 2, maar krijg dan de error Error code: 14004
The entry already exists or its port is contained by another one.

Iemand enig idee hoe dit op te lossen?
heb vandaag nieuwe firmware via de mail ontvangen van TP link, en deze doet precies wat ik wil.
Perfecte support van TP Link!

• Mabili
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-10 18:46
stijnec1 schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 17:53:
[...]

heb vandaag nieuwe firmware via de mail ontvangen van TP link, en deze doet precies wat ik wil.
Perfecte support van TP Link!
Welke versie heb je dan ontvangen?

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-10 18:28
Ja, sharing is caring zullen we maar zeggen, wij zijn natuurlijk benieuwd naar nieuwe firmwares.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-11 22:25
waarschijnlijk gewoon 110429:
4. Virtual server support different internal/external port;
http://www.tplink.com/en/support/download/?model=TL-WR1043ND

Verwijderd

Beste lui, OpenWRT Backfire 10.03.1-rc6 is uit. :)
http://www.openwrt.org

• AvWijk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-10 23:54
Zo, dat kreng gaat RMA. Nu al de zoveelste keer dat hij het laat afweten, na OpenWRT 30 dagen stabiel te hebben gedraaid (originele FW niet eens 3 dagen stabiel) start-ie na een simpele portforward niet eens meer op.
Nu maar gewoon weer voor een echt merk kiezen, denk ik.

[ Voor 11% gewijzigd door AvWijk op 02-11-2011 14:46 ]

• mcDavid
RMA sturen met OpenWRT erop geflasht zal je hooguit wat verzendkosten opleveren lijkt me!

Als hij niet wil opstarten kun je de failsafe mode gebruiken:
1) herstarten (stroom eraf en weer erop)
2) zodra het SYS lampje begint te knipperen, de QSS knop indrukken tot hij snel blinkt.
3) telnetten naar 192.168.1.1, met je computer op ip 192.168.1.2

[ Voor 3% gewijzigd door mcDavid op 02-11-2011 17:34 ]

Verwijderd

AvWijk schreef op woensdag 02 november 2011 @ 14:45:
Zo, dat kreng gaat RMA. Nu al de zoveelste keer dat hij het laat afweten, na OpenWRT 30 dagen stabiel te hebben gedraaid (originele FW niet eens 3 dagen stabiel) start-ie na een simpele portforward niet eens meer op.
Nu maar gewoon weer voor een echt merk kiezen, denk ik.
Kein Problem hier, ik denk dat je:
  • of een gaar productiemodel had
  • of je per ongeluk hem gebricked had toen je die forward instelde
Werkelijk nog nooit problemen gehad met mijn TL-WR1043nd, wat een topapparaat naast mijn vorige WRT320n.

Even wat anders: ik zit te wachten op een update van de trunk package repo, er zit een bug in iw waardoor de txpower-setting genegeerd wordt (staat nu altijd op 23dBm :| )
Zelfcompileren van de huidige trunk kan natuurlijk ook, maar daar ben ik nu even te lui voor :+

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2011 14:59 ]

• stijnec1
Mabili schreef op woensdag 02 november 2011 @ 00:53:
[...]

Welke versie heb je dan ontvangen?
wr1043nv1_en_3_13_5_up(110523)

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-10 08:04
Wil je die firmware eens doorsturen?
Nick.manisoft apestaartje gmail . Com

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-11 16:25

RvL

Sinds vandaag heb ik ook een WR1043ND, ter vervanging van mijn D-Link DIR-635 welke ik steeds eenvoudiger op z'n knieën wist te dwingen.

Ik heb ook meteen de OpenWRT image van Ultraman geflashed en moet zeggen dat dat me goed bevalt. Het een en ander aan kennis is echter een beetje roestig geworden, waardoor het me niet meer lukt om een simpele poort open te zetten... Althans, volgens Vuze (Azureus) en de online portscanner van GRC is de port in kwestie gesloten.

Het gaat om TCP&UDP poort 11077, welke ik gebruik voor BitTorrent.

Wie wijst me in de goede weg?

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Zelf heb ik dit ooit gedaan in pure iptables. Dat heb ik nou eenmaal ooit geleerd toen ik voor het eerst een PC omtoverde tot router... Zoiets waarvan je weet dat het werkt blijf je gebruiken.
Dat was toen ik voor het eerst OpenWRT gebruikte en even iets op mijn manier wilde doen.

Echter heeft OpenWRT er met het UCI systeem wel een prima, voor mij althans, begrijpbare schil omheen gebouwd. Prima leesbaar en pas ik hier in huis nu ook toe om het juiste verkeer naar het juiste VLAN te sluizen. En port forwards zijn natuurlijk ook geen probleem voor deze methode.
Heb je OpenWRT Wiki - Firewall Configuration al bekeken?
En dan misschien wat specifieker het gedeeltje > Opening Ports?

Daar staan volgens mij wel wel wat voorbeelden die je kunt omtoveren tot iets wat werkt voor jouw situatie en het in de /etc/config/firewall configuratie zetten. :)

Mocht je het old school willen doen en buiten UCI om dit willen doen dan kan dat ook natuurlijk.
Hier een snippet uit de /etc/firewall.user van de router waar mijn server, met Bittorrent daemon, achter hangt. Daar heb ik nog puur iptables gebruikt. Hier in huis maak ik nu gebruik van UCI, heb echter nog geen spectaculaire dingen hoeven doen, maar het bied voldoende huis/tuin/keuken mogelijkheden.
## Bittorrent forward to alpha @ 192.168.0.8:58881
iptables -t nat -A prerouting_wan -p tcp --dport 58881 -j DNAT --to 192.168.0.8:58881
iptables        -A forwarding_wan -p tcp -d 192.168.0.8 --dport 58881 -j ACCEPT

Daarvan IP:Port aanpassen aan jouw situatie en in /etc/firewall.user mikken zal ook werken.

[ Voor 19% gewijzigd door Ultraman op 04-11-2011 00:46 ]

• RvL

RvL

Die pagina over de Firewall config had ik inderdaad al gevonden.

Aan de hand daarvan en aan de hand van een stukje firewall config wat ik heb moeten doen om SMB te laten werken kwam ik tot het volgende stukje code:
code:
1
2
3
4
5
config 'rule'
        option 'src' 'wan'
        option 'proto' 'tcp'
        option 'dest_port' '11077'
        option 'target' 'ACCEPT'

Op dezelfde wijze heb ik o.a. poort 139 open gezet en deze geeft bij GRC ShieldsUp Stealth. Poort 11077 geeft echter Closed...

Nu de dekens nog...

Met die regel is niets mis volgens mij, maar ik ben even benieuwd of hij doet wat jij wilt.
Op welke machine draai je BitTorrent eigenlijk? Op je router?

Dat poort 11077 nu als Closed wordt aangemerkt geeft aan dat de regel prima werkt.
Wat je nu doet: Zet poort 11077 op de router open voor het internet. Zolang er geen service achter die poort op de router draait zal hij logischerwijs closed zijn, er is geen service die naar die poort luistert.
Indien je Bittorrent op je router draait: is die correct geconfigureerd om naar jouw extern IP:11077 te luisteren?

Of wil je Bittorrent op een andere machine draaien? Dat is wat ik doe op mijn server.
Dan wil je aan Destination NAT doen. Ik hintte er al naar met mijn iptables rules.

* Ultraman ziet de tijd: omg, slapen

[ Voor 4% gewijzigd door Ultraman op 04-11-2011 01:19 ]

• RvL

RvL

Ah natuurlijk. Ik moet hier om 0.30 ook niet meer aan beginnen ;-)

Ik heb het voorbeeld wat op de pagina Firewall Configuration staat aangepast naar eigen situatie en dan werkt het wel.
code:
1
2
3
4
5
config redirect
        option 'src' 'wan'
        option 'src_dport' '11077'
        option 'proto' 'tcpudp'
        option 'dest_ip' '192.168.1.116'

offtopic:
Het is toch allemaal wat verroest sinds dat ik in 2002 voor het laatst een oude Celeron om heb gedoopt tot router op school. Destijds volledig met iptables.

Ander probleem waar ik tegen aanliep is het mounten van een ext3 partitie. Ik sluit een HDD (1TB) aan op de USB port. Deze HDD heeft 2 partities: 900GB NTFS, 100GB ext3.

Na het installeren van de juiste packages kan ik de NTFS partitie netjes mounten:
code:
1
2
3
mount -t ntfs /dev/sda1 /mnt/shares -o rw,sync
of
ntfs-3g /dev/sda1 /mnt/shares -o rw,sync

Met de (nog lege) ext3 partitie probeer ik hetzelfde te doen, maar deze mount hij niet:
code:
1
mount -t ext3 /dev/sda2 /mnt/shares - o rw,sync

Uiteraard is de NTFS partitie unmount op het moment dat ik de ext3 partitie probeer te mounten. Ook package kmod-fs-ext4 is geïnstalleerd, maar toch wil hij hem niet mounten...

Nu de dekens nog...

• stijnec1
Nock372 schreef op donderdag 03 november 2011 @ 23:47:
Wil je die firmware eens doorsturen?
Nick.manisoft apestaartje gmail . Com
verstuurd

• Rub3s
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-10 11:26

Rub3s

+3 , omdat het kan

Mag de rest er ook van meegenieten? :P

Wat is er anders in die firmware? Extra opties? of alleen maar bugfixes?

Zelf sta ik op het punt om dd-wrt te installeren (o.a. omdat openwrt toch iets te hardcore voor mij lijkt), maar ik twijfel nog een beetje tussen standaard firmware en dd-wrt (>standaard werkt opzich redelijk nu, maar is vrij karig qua opties)

• Weerz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-11 22:09
Wellicht kan je hem ergens online zetten?
Denk dat er meer zijn die hem willen testen :P

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

• RvL

RvL

RvL schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 08:27:
[...]
Ander probleem waar ik tegen aanliep is het mounten van een ext3 partitie. Ik sluit een HDD (1TB) aan op de USB port. Deze HDD heeft 2 partities: 900GB NTFS, 100GB ext3.

Na het installeren van de juiste packages kan ik de NTFS partitie netjes mounten:
code:
1
2
3
mount -t ntfs /dev/sda1 /mnt/shares -o rw,sync
of
ntfs-3g /dev/sda1 /mnt/shares -o rw,sync

Met de (nog lege) ext3 partitie probeer ik hetzelfde te doen, maar deze mount hij niet:
code:
1
mount -t ext3 /dev/sda2 /mnt/shares - o rw,sync

Uiteraard is de NTFS partitie unmount op het moment dat ik de ext3 partitie probeer te mounten. Ook package kmod-fs-ext4 is geïnstalleerd, maar toch wil hij hem niet mounten...
Even mezelf quoten over dit probleem. Op deze pagina wordt gesteld dat vanaf r26645 kmod-fs-ext3 niet meer wordt ondersteund en dat kmod-fs-ext4 gebruikt moet worden. Ultraman in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND" gebruikt r28485 en daar lijkt dit op een of andere manier niet op van toepassing.

Zojuist package kmod-fs-ext4 verwijdert en kmod-fs-ext3 geïnstalleerd en het werkt als een zonnetje.

Nu de dekens nog...

Hmm dat is vreemd aangezien kmod-fs-ext4 ook de ext3 ondersteuning zou moeten kunnen doen. Misschien had je met type 'ext4' moeten moeten. Zolang je extends niet inschakeld is ext4 vrijwel gelijk aan ext3 volgens mij.
Een benieuwd: Is er een specifieke reden dat je ext3 gebruikt? Bijvoorbeeld omdat er een ext2 driver is voor Windows en je daarmee ext2/3 filesystem kunt lezen.

Mijn tentamens zitten er op nu. Moet nog wel een presentatie maken voor dinsdag, maar de kans bestaat dat ik tijd vind om een nieuwe build te maken deze week. Helaas is er in backfire niet al te veel nuttigs veranderd de afgelopen tijd. Ik houd de dev timeline een beetje in de gaten.
Maar ik zou wel een volslanke build kunnen maken zodat hij makkelijker te gebruiken is en alle packages online kunnen knikkeren op de FTP van eymey. :)
Dan kan ik misschien ook wel uitzoeken hoe ik de URL voor de package repo kan aanpassen zodat je dat zelf niet meer hoeft te doen en gelijk opkg out-of-the-box kunt gebruiken.

[Edit]
En toen zag ik dat rc6 officieel uit is :D
Ik zal dus binnenkort even een nieuwe build maken, want de officiële rc6 is natuurlijk leuk, maar ik heb o.a. de optie aanstaan dat je zelf je country kunt kiezen. Dan kun je ook gebruik maken van channel 12 en 13, dat kan met de officiële niet.
Maak ik eerst een versie met mijn eigen configuratie en dan kan ik daarna wat meer opties aanzetten voor een volslanke versie. Zijn daar nog request voor? (anders dan zaken als PPPoA/E en een aantal nuttige (of alles als dat te doen is) in een repo)

[ Voor 42% gewijzigd door Ultraman op 05-11-2011 12:01 ]

Verwijderd

No shit sherlock, maar dat postte ik een paar berichten terug ook al! :p

En inderdaad, poort forwardings kan je regelen met een redirect in de UCI firewall config.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2011 14:12 ]

• RvL

RvL

De reden waarom ik voor ext3 heb gekozen is puur voor testdoeleinden. Ik weet dat de prestaties van ext3 onder linux beter zijn dan van ntfs. Schrijven naar de ntfs share gaat met maar liefst 500KB/s. Ik hoop dat ik met ext3 wat sneller kan schrijven, al is het maar met 1MB/s.

Vanavond eens verder mee stoeien. Ik wil me ook eens in gaan lezen in het zelf bakken van een firmware, maar een stap tegelijk ;)

Nu de dekens nog...

Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 14:11:
No shit sherlock, maar dat postte ik een paar berichten terug ook al! :p
Die post las ik dus toen ik nog iets verder omhoog scrollde ;)
RvL schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 14:24:
De reden waarom ik voor ext3 heb gekozen is puur voor testdoeleinden. Ik weet dat de prestaties van ext3 onder linux beter zijn dan van ntfs. Schrijven naar de ntfs share gaat met maar liefst 500KB/s. Ik hoop dat ik met ext3 wat sneller kan schrijven, al is het maar met 1MB/s.
Aha, en wat je zegt klopt idd. Als je meer performance wilt kan ik je trouwens aanraden om niet sync te mounten en mogelijk zelfs ext2 te gebruiken omdat die geen journal bijhoudt wat weer writes scheelt. Dit heeft echter wel twee consequentie dat je de USB disk wel eerst moet unmounten voordat je hem ooit uit de router trekt. Anders loop je de kans om het filesystem te corrupteren.
Vanavond eens verder mee stoeien. Ik wil me ook eens in gaan lezen in het zelf bakken van een firmware, maar een stap tegelijk ;)
Als je daar nog tips bij nodig hebt kun je me DMen of op zich hier vragen natuurlijk. Het lijkt in eerste instantie best moeilijk.
Maar als je de benodigde tools eenmaal op je machine hebt staan is het best goed te doen.
Alleen als je het onder Windows doet kan ik je denk ik niet zo goed helpen met specifieke dingen daarover want daar heb ik de ballen verstand van. :+

Oh en trouwens, sinds vandaag de Netgear die hier voor de TP-Link stond er af getrokken. Die heb ik nu dus daadwerkelijk vervangen. Een maand lang geen klachten gehad over de nieuwe router en het WiFi, en bij navraag waren er idd geen problemen -> mooi, dan trek ik dat andere kastje er tussenuit, die is nier meer nodig.
IPv6 packages die ik in had gecompileerd dus nu ook daadwerkelijk kunnen benutten:
IPv6 all stars
:*

[ Voor 15% gewijzigd door Ultraman op 05-11-2011 15:11 ]

• RvL

RvL

@Ultraman
Met je build van 18 oktober krijg ik regelmatig de volgende foutmelding:
code:
1
2
Nov  5 16:36:25 OpenWrt user.err kernel: ath: DMA failed to stop in 10 ms AR_CR=0x00000024 AR_DIAG_SW=0x42000020 DMADBG_7=0x00026020
Nov  5 16:36:25 OpenWrt user.err kernel: ath: Could not stop RX, we could be confusing the DMA engine when we start RX up

Hier beschrijven ze hetzelfde probleem. Iemand beschrijft dat hij/zij het met r26885 niet heeft.

Ervaar jij deze problemen ook? Verbinding valt op dat moment ook weg en dat is best vervelend

Edit:
Zojuist het verschil bekeken tussen kopiëren (beide richtingen) naar een NTFS share en een ext3 share:
NTFS:
schrijven naar share: 450 - 500KB/s
Lezen vanaf share: 4,2 - 5 MB/s

EXT3:
schrijven naar share: 2 - 5 MB/s (wel veel meer CPU load)
lezen vanaf share: 5 MB/s

Vooral bij het schrijven naar de share is er dus veel te winnen, al is gemiddelde load dan toch wel erg hoog (CPU piek van 2.54 volgens LuCi).

Niettemin is de laagste schrijfsnelheid hoger dan mijn internetbandbreedte. Mijn plan is dan ook om mijn externe HDD aan de router te laten hangen, torrents op m'n pc te laten downloaden en deze rechtstreeks naar de ext3 share te laten schrijven. Ik wil het de router niet aandoen om ook de load van de torrentclient en het downloaden nog te dragen :)

Vanaf de ext3 share kan ik dan vervolgens streamen naar m'n mediaspeler.

EXT2 gaat 'm niet worden, juist omdat het bestandssysteem corrupt kan raken bij verwijderen zonder unmounten. Voor je het weet trekt vrouwlief de HDD los en zit je er mee te kijken. Ik ga wel eens kijken wat het zonder sync doet.

[ Voor 49% gewijzigd door RvL op 05-11-2011 21:32 ]

Nu de dekens nog...

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Zou je dit ook eens mijn richting willen sturen? :)
Ik heb sinds vandaag ook zo'n WR1043ND, maar de WAN-LAN throughput klopt hélemaal niet :(
Ik bedoel, wat ben ik met 0.8 Mbit die steeds lager en lager uitvalt? Als ik m'n laptop rechtstreeks verbind met m'n modem haal ik tenminste vrolijk 28 Mbps van m'n beloofde 30. Denk er sterk aan om deze terug te brengen en iets anders te kiezen. Dat recht heb ik toch, als consument? Anders ben ik dik gesjareld..

Email: sanieboy2 [apenstaartje] hotmail [puntje] com

• Lizard
  • Laatst online: 05-11 14:34
Kan iemand die firmware niet ergens online zetten?

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-10 18:28
Als je de firmware even naar mij stuurt zet ik ´m wel ergens online.
RvL schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 17:11:
@Ultraman
Met je build van 18 oktober krijg ik regelmatig de volgende foutmelding:
code:
1
2
Nov  5 16:36:25 OpenWrt user.err kernel: ath: DMA failed to stop in 10 ms AR_CR=0x00000024 AR_DIAG_SW=0x42000020 DMADBG_7=0x00026020
Nov  5 16:36:25 OpenWrt user.err kernel: ath: Could not stop RX, we could be confusing the DMA engine when we start RX up

Hier beschrijven ze hetzelfde probleem. Iemand beschrijft dat hij/zij het met r26885 niet heeft.

Ervaar jij deze problemen ook? Verbinding valt op dat moment ook weg en dat is best vervelend
Jah, dit heb ik ook ervaren. Alleen heb ik niet altijd een wegvallende verbinding, maar het komt zeker voor.

Dit lijkt een regressie te zijn. Ik had bij mijn ouders een oude trunk build van februari draaien (r25...?) en ik moet zeggen dat ik WiFi-N daar stabieler vond dan bij mij thuis met een paar weken oude backfire, altijd al.
Ik sta nu thuis op Wifi-G modus en dan lijkt het opgelost.

Er is echter wel wat opgedoken in trunk: https://dev.openwrt.org/changeset/28772
Dit zou moeten helpen, maar als ik zo kijk is het nog niet in alle gevallen verholpen.
Zodra hier iets van naar backfire gaan bouw ik een nieuwe versie.

Ik heb afgelopen zaterdag ook een nieuwe backfire gemaakt, maar het aantal wijzigingen tussen die en mijn build welke hier al staat is erg klein. Vandaar dat ik die niet gepubliceerd heb, maar dat kan ik nog wel doen. rc6 packages zijn daarmee prima bruikbaar overigens, dus dat maakt dingen makkelijk. :)

Ook wil ik nog steeds trunk gaan proberen, maar het ontbreekt mij aan tijd en gelegenheid. Ik moet immers wel het internet draaiende houden, anders worden mijn huisgenoten ongelukkig met me.

• eymey
Zonder een speel box wordt het inderdaad al snel lastig :). En de enige manier om goed te testen is toch op een apparaat dat je dan ook dagelijks gebruikt. Maar ja, je wil liever weer niet dat dat dagelijks gebruik te veel belemmerd wordt.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Mabili
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-10 18:46
stijnec1 schreef op donderdag 03 november 2011 @ 21:10:
[...]

Zou je de nieuwe firmware ook eens naar mij kunnen sturen?
lusamedia apestaartje gmail . Com

Wil hem ook wel eens uitproberen en kan hem dan ook eventueel ook online zetten zodat anderen hem binnen kunnen halen. :)

• dôh
  • Laatst online: 17:34
Ultraman schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 07:54:
[...]

Jah, dit heb ik ook ervaren. Alleen heb ik niet altijd een wegvallende verbinding, maar het komt zeker voor.

Dit lijkt een regressie te zijn. Ik had bij mijn ouders een oude trunk build van februari draaien (r25...?) en ik moet zeggen dat ik WiFi-N daar stabieler vond dan bij mij thuis met een paar weken oude backfire, altijd al.
Ik sta nu thuis op Wifi-G modus en dan lijkt het opgelost.

Er is echter wel wat opgedoken in trunk: https://dev.openwrt.org/changeset/28772
Dit zou moeten helpen, maar als ik zo kijk is het nog niet in alle gevallen verholpen.
Zodra hier iets van naar backfire gaan bouw ik een nieuwe versie.

Ik heb afgelopen zaterdag ook een nieuwe backfire gemaakt, maar het aantal wijzigingen tussen die en mijn build welke hier al staat is erg klein. Vandaar dat ik die niet gepubliceerd heb, maar dat kan ik nog wel doen. rc6 packages zijn daarmee prima bruikbaar overigens, dus dat maakt dingen makkelijk. :)

Ook wil ik nog steeds trunk gaan proberen, maar het ontbreekt mij aan tijd en gelegenheid. Ik moet immers wel het internet draaiende houden, anders worden mijn huisgenoten ongelukkig met me.
Zou je jouw nieuwe build online willen zetten? Ik gebruik je vorige onofficiële RC6 build en hij bevalt erg goed! Mijn verbinding (Ziggo 120/10) heeft geen last meer van terugval. Dit kwam voorheen met de oude OpenWRT wel voor, dan had ik nog 'maar' 60/10 na een aantal dagen. Met een reboot van de router werkte alles weer perfect. Nu geen last meer van! :)

• eymey
@Ultraman: Je hebt de upload space, dus tenzij de tijd je echt tegen houdt staat mijn bandbreedte tot je (en jullie) beschikking :P ;)

Aan de andere kant: Als er nog volop bewegingen rond Wifi-N stabiliteit zijn in trunk en het is slechts een kwestie van tijd tot het in backfire zit.....

dôh schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 19:34:
[...]

Zou je jouw nieuwe build online willen zetten? Ik gebruik je vorige onofficiële RC6 build en hij bevalt erg goed! Mijn verbinding (Ziggo 120/10) heeft geen last meer van terugval. Dit kwam voorheen met de oude OpenWRT wel voor, dan had ik nog 'maar' 60/10 na een aantal dagen. Met een reboot van de router werkte alles weer perfect. Nu geen last meer van! :)
Die nieuwe build heeft dermate weinig wijzigingen dat het eigenlijk de moeite van upgraden niet waard is als je nu mijn vorige release gebruikt. Heb het bij mij thuis dan ook niet gedaan, enkel nog bij mijn ouders omdat ik daar ook eens een keer een nieuwe in wilde knallen.
Maar als jij hem graag wilt kan ik vast wel even voor je kijken vanmiddag als ik op tijd thuis ben. Vanavond sporten dus geen tijd om het dan te doen.

Trunk r28772, die met ath9k radio patches, veroorzaakt trouwens nog wat problemen. Helaas heeft het volk die het ticket heeft aangemaakt totaal geen nuttige informatie achtergelaten anders dan modelnr...
Maar eens afwachten of daar nog wat nuttigs uit komt.
Het zit voorlopig niet in backfire en dus ook niet in mijn builds.

@eymey: yup, uber thanks daarvoor. Een volgende complete build zal ik daar zeker op zetten :)

[ Voor 7% gewijzigd door Ultraman op 09-11-2011 06:39 ]

• roboreaper
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-11 22:47

roboreaper

Collecting your robots

ik heb nu zelf ook een wr1043ND aangeschaft en lees hier nu veel instabilitiet met draadloze verbindingen

met stock firmware zijn er geen problemen maar is deze in het duits?

met de up to date firmware van tp-link zelf ,is draadloos instabiel?

zelf ben ik niet bekend met dd-wrt. zijn er handleidingen voor om te volgen en welke build is het stabielst?

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:10
Met de laatste firmware van TP-link is de configuratie van mijn router gewoon in het Nederlands, en is de WiFi volledig stabiel en snel.

• jan groen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:10
chielmi schreef op woensdag 09 november 2011 @ 13:39:
Met de laatste firmware van TP-link is de configuratie van mijn router gewoon in het Nederlands, en is de WiFi volledig stabiel en snel.
welke firmware gebruik je?

[ Voor 0% gewijzigd door jan groen op 09-11-2011 15:29 . Reden: typo ]

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-11 00:09
Misschien dat iemand mij kan helpen:

Omdat de internetverbinding er om de zoveel dagen uitklapte, heb ik besloten om openwrt uit te gaan proberen. Dus ik die firmware geinstaleerd. Dat lukte.

Nadat ik die firmware installeerde heb ik het adres van de router ingevoerd 192.168.1.1 en kon ik inloggen. Even mijn wachtwoord gewijzigd.
Toen ben ik een beetje gaan rondneuzen wat ik allemaal kon doen en wilde ik eerst zorgen dat mijn computers via dhcp de ip adressen kregen toegewezen.
Dat deed ik op deze pagina: (zag er niet helemaal zo uit, maar soortgelijk)
Bovenaan heb ik van static gewoon dhcp gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1843982/3-lan%20thumb.jpg

Het middelste rode blokje moet je maar even niet naar kijken, ik heb dit plaatje op internet gevonden.

Daarna op save en restart. En toen kon ik niet meer in de router komen, ik kon hem uberhoubt niet meer vinden in het netwerk. een netscan tool gebrobeerd. Router helemaal weg.
Daarna nog een harde reset geprobeerd (knopje op de achterkant), maar dat doet ook niets... Wat nu?
Ik kan helemaal niets meer met de router: Geen internet, ik kan niets instellen :'(

[ Voor 4% gewijzigd door Double J op 09-11-2011 16:08 ]

• dôh
  • Laatst online: 17:34
Double J schreef op woensdag 09 november 2011 @ 16:07:
Misschien dat iemand mij kan helpen:

Omdat de internetverbinding er om de zoveel dagen uitklapte, heb ik besloten om openwrt uit te gaan proberen. Dus ik die firmware geinstaleerd. Dat lukte.

Nadat ik die firmware installeerde heb ik het adres van de router ingevoerd 192.168.1.1 en kon ik inloggen. Even mijn wachtwoord gewijzigd.
Toen ben ik een beetje gaan rondneuzen wat ik allemaal kon doen en wilde ik eerst zorgen dat mijn computers via dhcp de ip adressen kregen toegewezen.
Dat deed ik op deze pagina: (zag er niet helemaal zo uit, maar soortgelijk)

[afbeelding]

Het middelste rode blokje moet je maar even niet naar kijken, ik heb dit plaatje op internet gevonden.

Daarna op save en restart. En toen kon ik niet meer in de router komen, ik kon hem uberhoubt niet meer vinden in het netwerk. een netscan tool gebrobeerd. Router helemaal weg.
Daarna nog een harde reset geprobeerd (knopje op de achterkant), maar dat doet ook niets... Wat nu?
Ik kan helemaal niets meer met de router: Geen internet, ik kan niets instellen :'(
Als ik het goed zie dan heb je het IP adres van je router nu op 192.168.1.2 gezet, heb je dat al geprobeerd?

• Double J
Die afbeelding heb ik op het net gevonden, die is niet van mij.
Ik heb de hele 192.168.1.x range gescand en niets gevonden (router rechtsreeks aan computer via een kabeltje)

Het oorspronkelijke ip-adres was 192.168.1.1, maar daar is ook niet te vinden. Mijn computer geeft wel aan dat de kabel is aangesloten, maar er is niets te vinden.

[ Voor 32% gewijzigd door Double J op 09-11-2011 16:14 ]

• roboreaper
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-11 22:47

roboreaper

Collecting your robots

als je bij status kijkt bij je netwerk verbinding krijg je dan ook geen gateway adres?
verbonden dmv kabel dan

• Double J
Misschien moet ik nog iets meer informatie geven:

Ik heb de router op dhcp gezet, maar de computer krijgt geen ip adres toegewezen. Ik kan ook niet meer in de interface van de router komen.
Als ik handmatig mijn ip adres bijvoorbeeld zet op 192.168.1.100 dan gebeurt er nog niets.

En ik zie bij status dus geen gateway adres, want de computer krijgt geen adressen toegewezen, en als je zelf adressen toewijst, moet je je gateway ook zelf kiezen.

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:10
De 110429, de laatste gereleasde versie op de TP-link site.

• mcDavid
Double J schreef op woensdag 09 november 2011 @ 16:26:
Misschien moet ik nog iets meer informatie geven:

Ik heb de router op dhcp gezet, maar de computer krijgt geen ip adres toegewezen. Ik kan ook niet meer in de interface van de router komen.
Als ik handmatig mijn ip adres bijvoorbeeld zet op 192.168.1.100 dan gebeurt er nog niets.

En ik zie bij status dus geen gateway adres, want de computer krijgt geen adressen toegewezen, en als je zelf adressen toewijst, moet je je gateway ook zelf kiezen.
mcDavid schreef op woensdag 02 november 2011 @ 17:33:

Als hij niet wil opstarten kun je de failsafe mode gebruiken:
1) herstarten (stroom eraf en weer erop)
2) zodra het SYS lampje begint te knipperen, de QSS knop indrukken tot hij snel blinkt.
3) telnetten naar 192.168.1.1, met je computer op ip 192.168.1.2
hier meer info over de failsafe mode: http://wiki.openwrt.org/t...-wr1043nd?s#failsafe.mode

chielmi schreef op woensdag 09 november 2011 @ 19:49:
[...]

De 110429, de laatste gereleasde versie op de TP-link site.
Die is alleen engels bij mij :?
Maar over de draadloze verbinding geen klachten inderdaad. Hij loopt weleens vast, maar dat komt over het algemeen doordat'ie geDDOS't wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door mcDavid op 09-11-2011 20:35 ]

• Puch-Maxi
Niet vergeten te stemmen op de TP-Link TL-WR1043ND. :*)

Double J schreef op woensdag 09 november 2011 @ 16:07:

En daar zit je probleem vermoed ik.
In plaats van dat de router zijn LAN interface IP adres 192.168.1.1 toekent zal hij middels DHCP vragen om een geldig IP adres voor zijn eigen LAN interface. En aangezien jij geen DHCP server elders in je netwerk hebt zitten krijgt hij die nooit toegewezen.
Dus: Je LAN interface heeft nu geen geldig IP adres.

Nu kom je de router niet meer in.
Dat gaat je via de web-interface ook niet meer lukken overigens.
Je zult de router nu moeten starten in fail-safe modus en dan kun je inloggen middels telnet.

Wat te doen:
1. Schakel de router uit.
2. Schakel de router weer in
3. Op het moment dat je SYS lampje begint te knipperen druk jij op de QSS knop welke aan de voorkant van je router zit. Druk hier op, of druk herhaaldelijk, totdat je SYS lampje snel gaat knipperen
4. Je router start nu naar fail safe mode en is bereikbaar middels telnet op IP 192.168.1.1
5. Stel je PC in op een vast IP in dezelfde range, bijvoorbeeld 192.168.1.2. Dit kun je doen in de netwerk-instellingen bij de settings voor TCP/IP. Als je niet weet hoe dit moet Google dan even en als het niet lukt zijn er hier vast mensen bereid om even in stappen te vertellen hoe dat moet in jouw OS (Windows?)
6. Open een command line, in Windows: Start -> Run... -> cmd , Mac/Linux: open een Terminal
7. Voer in de terminal:
telnet 192.168.1.2

8. Je zult zien dat je nu inlogt op je OpenWRT router
9. Nu zul je de netwerk configuratie op je OpenWRT router moeten aanpassen, dit bestand open je middels
vi /etc/config/network

Let op: vi is niet direct erg intuitief, zeker als je een klikaap bent zal dit even wennen zijn. Je kunt niet direct gaan typen in vi, het kent verschillende modi. Standaard zit je in de command modus en je wilt naar de insert modus. Hoe doe je dat? Druk op i op je keyboard. Je bent nu in de insert modus en je zult zien dat de volgende letters die je intypt ook in de file verschijnen.

10. Pas nu de configuratie aan zoals deze moet zijn, bijvoorbeeld
code:
1
2
3
4
5
6
config 'interface' 'lan'
    option 'ifname' 'eth0.1'
    option 'type' 'bridge'
    option 'proto' 'static'
    option 'ipaddr' '192.168.0.1'
    option 'netmask' '255.255.255.0'

11. Wanneer je klaar bent met het invoeren druk op Esc. Je valt in vi dan terug naar de command modus.
12. Druk Shift+; (dus je typt ":" zonder de aanhalingstekens), nu zie je linksonder de : verschijnen, nu kun je een command opgeven.
13. Druk nu op w en op q, gevolgd door [Enter]. Daarmee voer je het volgende uit: write en quit, opslaan en afsluiten dus.
14. Controleer even of je wijzigigen gelukt zijn en of de inhoud van de file klopt, voor de zekerheid gewoon.
Dit commando zet de inhoud van /etc/config/network op je console:
cat /etc/config/network

15. Geef op je prompt nu het command
reboot

16. Je router zal herstarten en als het goed is zal deze bij normaal opstarten weer werken zoals je gewend bent.

[ Voor 4% gewijzigd door Ultraman op 10-11-2011 07:36 ]

• Neptunus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-10 14:41
Ik probeer twee wifi's parallel te draaien.

a) Een voor toegang tot lan/wlan via wifi
b) Een van een guest wifi voor toegang tot wlan alleen (dus niet lan)

Ik gebruik Backfire (10.03, r20728).

Ik heb de configuratie opgezet volgens:
http://wiki.openwrt.org/doc/recipes/guest-wlan

Het stomme is dat het soms wel werkt en soms niet. Misschien is mijn firwall configuratie niet helemaal goed. Verder zie ik ook het volgende in de system log:
code:
1
2
3
4
Nov  9 20:19:02 Grapple daemon.info hostapd: wlan0: STA d4:20:6d:b9:ff:b4 IEEE 802.11: disassociated
Nov  9 20:19:03 Grapple daemon.info hostapd: wlan0: STA d4:20:6d:b9:ff:b4 IEEE 802.11: deauthenticated due to inactivity
Nov  9 20:24:47 Grapple daemon.info hostapd: wlan1: STA f8:db:7f:46:68:13 IEEE 802.11: disassociated
Nov  9 20:24:48 Grapple daemon.info hostapd: wlan1: STA f8:db:7f:46:68:13 IEEE 802.11: deauthenticated due to inactivity

Kan iemand mijn netwerk configuratie nakijken of er misschien nog wel een foutje in zit.

uci export network
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
package 'network'

config 'interface' 'loopback'
        option 'ifname' 'lo'
        option 'proto' 'static'
        option 'ipaddr' '127.0.0.1'
        option 'netmask' '255.0.0.0'

config 'interface' 'lan'
        option 'ifname' 'eth0.1'
        option 'type' 'bridge'
        option 'proto' 'static'
        option 'ipaddr' '192.168.1.1'

config 'interface' 'wan'
        option 'ifname' 'eth0.2'
        option 'proto' 'dhcp'

config 'interface' 'guest'
        option 'proto' 'static'
        option 'ipaddr' '10.0.0.1'
        option 'defaultroute' '0'
        option 'peerdns' '0'
        option 'ifname' 'wlan1'

config 'switch'
        option 'name' 'rtl8366rb'
        option 'reset' '1'
        option 'enable_vlan' '1'

config 'switch_vlan'
        option 'device' 'rtl8366rb'
        option 'vlan' '1'
        option 'ports' '1 2 3 4 5t'

config 'switch_vlan'
        option 'device' 'rtl8366rb'
        option 'vlan' '2'
        option 'ports' '0 5t'

config 'route'

uci export wireless
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
package 'wireless'

config 'wifi-device' 'radio0'
        option 'type' 'mac80211'
        option 'channel' '5'
        option 'macaddr' '74:ea:3a:db:1e:ac'
        option 'hwmode' '11ng'
        option 'htmode' 'HT20'
        list 'ht_capab' 'SHORT-GI-40'
        list 'ht_capab' 'DSSS_CCK-40'

config 'wifi-iface'
        option 'device' 'radio0'
        option 'network' 'lan'
        option 'mode' 'ap'
        option 'maxassoc' '3'
        option 'ssid' 'tjaWifiAP'
        option 'encryption' 'psk-mixed'
        option 'key' '1234567890'

config 'wifi-iface'
        option 'device' 'radio0'
        option 'ssid' 'guest'
        option 'network' 'guest'
        option 'mode' 'ap'
        option 'encryption' 'none'

uci export dhcp
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
package 'dhcp'

config 'dnsmasq'
        option 'domainneeded' '1'
        option 'boguspriv' '1'
        option 'filterwin2k' '0'
        option 'localise_queries' '1'
        option 'local' '/lan/'
        option 'domain' 'lan'
        option 'expandhosts' '1'
        option 'nonegcache' '0'
        option 'authoritative' '1'
        option 'readethers' '1'
        option 'leasefile' '/tmp/dhcp.leases'
        option 'resolvfile' '/tmp/resolv.conf.auto'

config 'dhcp' 'lan'
        option 'interface' 'lan'
        option 'start' '200'
        option 'limit' '10'
        option 'leasetime' '1h'

config 'dhcp' 'wan'
        option 'interface' 'wan'
        option 'ignore' '1'
        option 'dynamicdhcp' '0'

config 'host'
        option 'mac' '00:1d:7d:09:45:af'
        option 'ip' '192.168.1.110'
        option 'name' 'Jetfire'

config 'host'
        option 'name' 'Skyfire   '
        option 'mac' '00:26:18:63:48:6f'
        option 'ip' '192.168.1.100'

config 'dhcp'
        option 'interface' 'guest'
        option 'start' '220'
        option 'limit' '10'
        option 'leasetime' '1h'

uci export firewall
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
package 'firewall'

config 'defaults'
        option 'syn_flood' '1'
        option 'forward' 'DROP'
        option 'input' 'DROP'
        option 'output' 'DROP'

config 'zone'
        option 'name' 'lan'
        option 'input' 'ACCEPT'
        option 'output' 'ACCEPT'
        option 'forward' 'REJECT'
        option 'network' 'lan'

config 'zone'
        option 'name' 'wan'
        option 'output' 'ACCEPT'
        option 'masq' '1'
        option 'mtu_fix' '1'
        option 'input' 'DROP'
        option 'forward' 'DROP'

config 'forwarding'
        option 'src' 'lan'
        option 'dest' 'wan'

config 'rule'
        option 'src' 'wan'
        option 'proto' 'udp'
        option 'dest_port' '68'
        option 'target' 'ACCEPT'
        option '_name' 'Accept DHCP from ISP'

config 'rule'
        option 'src' 'wan'
        option 'proto' 'icmp'
        option 'icmp_type' 'echo-request'
        option 'target' 'DROP'
        option '_name' 'Drop ping from WAN'

config 'include'
        option 'path' '/etc/firewall.user'

config 'redirect'
        option 'src' 'wan'
        option '_name' 'Sabnzbd '
        option 'proto' 'tcp'
        option 'src_dport' '9090'
        option 'dest_ip' '192.168.1.100'
        option 'dest_port' '9090'

config 'rule'
        option 'target' 'ACCEPT'
        option 'src' 'wan'
        option 'proto' 'tcp'
        option 'dest_port' '10000'
        option '_name' 'SSH Router'

config 'rule'
        option 'target' 'ACCEPT'
        option '_name' 'Sabnzbd on Skyfire'
        option 'src' 'wan'
        option 'proto' 'tcp'
        option 'dest_port' '9090'

config 'redirect'
        option 'src' 'wan'
        option '_name' 'Apache'
        option 'proto' 'tcp'
        option 'src_dport' '80'
        option 'dest_ip' '192.168.1.100'
        option 'dest_port' '80'

config 'rule'
        option 'target' 'ACCEPT'
        option '_name' 'Apache'
        option 'src' 'wan'
        option 'dest' 'lan'
        option 'proto' 'tcp'
        option 'dest_port' '80'

config 'zone'
        option 'name' 'guest'
        option 'input' 'REJECT'
        option 'output' 'ACCEPT'
        option 'forward' 'REJECT'

config 'forwarding'
        option 'src' 'guest'
        option 'dest' 'wan'

config 'rule'
        option 'target' 'ACCEPT'
        option 'src' 'guest'
        option '_name' 'Allow DNS Guest -> Router'
        option 'proto' 'tcpudp'
        option 'src_port' '53'

config 'rule'
        option 'target' 'ACCEPT'
        option 'src' 'guest'
        option '_name' 'Allow DHCP Guest -> Router'
        option 'proto' 'udp'
        option 'src_port' '67-68'
        option 'dest_port' '67-68'

ifconfig
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
br-lan    Link encap:Ethernet  HWaddr 74:EA:3A:CD:1E:AC
          inet addr:192.168.1.1  Bcast:192.168.1.255  Mask:255.255.255.0
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:4056 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:3584 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0
          RX bytes:467458 (456.5 KiB)  TX bytes:2464691 (2.3 MiB)

eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 74:EA:3A:CD:1E:AC
          RX packets:8082 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:7154 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:3723942 (3.5 MiB)  TX bytes:2338344 (2.2 MiB)
          Interrupt:4

eth0.1    Link encap:Ethernet  HWaddr 74:EA:3A:CD:1E:AC
          RX packets:3023 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:2636 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          RX bytes:365137 (356.5 KiB)  TX bytes:1734905 (1.6 MiB)

eth0.2    Link encap:Ethernet  HWaddr 74:EA:3A:CD:1E:AC
          inet addr:nnn.nnn.nnn.nnn  Bcast:nnn.nnn.nnn.255  Mask:255.255.254.0
          RX packets:5017 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:4510 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          RX bytes:3240144 (3.0 MiB)  TX bytes:601762 (587.6 KiB)

lo        Link encap:Local Loopback
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
          RX packets:7 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:7 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          RX bytes:682 (682.0 B)  TX bytes:682 (682.0 B)

mon.wlan0 Link encap:UNSPEC  HWaddr 74-EA-3A-CD-1E-AC-00-00-00-00-00-00-00-00-00-00
          RX packets:642 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          RX bytes:62282 (60.8 KiB)  TX bytes:0 (0.0 B)

wlan0     Link encap:Ethernet  HWaddr 74:EA:3A:CD:1E:AC
          RX packets:1030 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:1250 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          RX bytes:128815 (125.7 KiB)  TX bytes:794763 (776.1 KiB)

wlan1     Link encap:Ethernet  HWaddr 7A:EA:3A:CD:1E:AC
          inet addr:10.0.0.1  Bcast:10.0.0.255  Mask:255.255.255.0
          RX packets:1369 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:1153 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          RX bytes:147559 (144.1 KiB)  TX bytes:800391 (781.6 KiB)

route -n
code:
1
2
3
4
5
6
Kernel IP routing table
Destination     Gateway         Genmask         Flags Metric Ref    Use Iface
10.0.0.0        0.0.0.0         255.255.255.0   U     0      0        0 wlan1
192.168.1.0     0.0.0.0         255.255.255.0   U     0      0        0 br-lan
nnn.nnn.nnn.0   0.0.0.0         255.255.254.0   U     0      0        0 eth0.2
0.0.0.0         nnn.nnn.nnn.254 0.0.0.0         UG    0      0        0 eth0.2

iptables -nvL
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
Chain INPUT (policy DROP 0 packets, 0 bytes)
 pkts bytes target     prot opt in     out     source               destination
  570 68037 ACCEPT     all  --  *      *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0           state RELATED,ESTABLISHED
    2   134 ACCEPT     all  --  lo     *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0
    2    96 syn_flood  tcp  --  *      *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0           tcp flags:0x17/0x02
 1455  154K input_rule  all  --  *      *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0
 1455  154K input      all  --  *      *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0

Chain FORWARD (policy DROP 0 packets, 0 bytes)
 8601 3906K zone_wan_MSSFIX  all  --  *      *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0
 7170 3741K ACCEPT     all  --  *      *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0           state RELATED,ESTABLISHED
 1431  165K forwarding_rule  all  --  *      *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0
 1431  165K forward    all  --  *      *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0

Chain OUTPUT (policy DROP 0 packets, 0 bytes)
  701 98324 ACCEPT     all  --  *      *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0           state RELATED,ESTABLISHED
    2   134 ACCEPT     all  --  *      lo      0.0.0.0/0            0.0.0.0/0
  176 15574 output_rule  all  --  *      *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0
  176 15574 output     all  --  *      *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0

Chain forward (1 references)
 1323  159K zone_lan_forward  all  --  br-lan *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0
    0     0 zone_wan_forward  all  --  eth0.2 *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0
  108  6480 zone_guest_forward  all  --  wlan1  *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0

Chain forwarding_guest (1 references)

Chain forwarding_lan (1 references)

Chain forwarding_rule (1 references)

Chain forwarding_wan (1 references)

Chain input (1 references)
  237 21232 zone_lan   all  --  br-lan *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0
  893  111K zone_wan   all  --  eth0.2 *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0
  323 21710 zone_guest  all  --  wlan1  *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0

Chain input_guest (1 references)

Chain input_lan (1 references)

Chain input_rule (1 references)

Chain input_wan (1 references)

Chain output (1 references)
  176 15574 zone_lan_ACCEPT  all  --  *      *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0
  162 11809 zone_wan_ACCEPT  all  --  *      *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0
    9  2112 zone_guest_ACCEPT  all  --  *      *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0

Chain output_rule (1 references)

Chain reject (6 references)
    0     0 REJECT     tcp  --  *      *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0           reject-with tcp-reset
  317 19682 REJECT     all  --  *      *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0           reject-with icmp-port-unreachable

Chain syn_flood (1 references)
    2    96 RETURN     tcp  --  *      *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0           tcp flags:0x17/0x02 limit: avg 25/sec burst 50
    0     0 DROP       all  --  *      *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0

Chain zone_guest (1 references)
    0     0 ACCEPT     udp  --  *      *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0           udp spt:53
    6  2028 ACCEPT     udp  --  *      *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0           udp spts:67:68 dpts:67:68
    0     0 ACCEPT     tcp  --  *      *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0           tcp spt:53
  317 19682 input_guest  all  --  *      *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0
  317 19682 zone_guest_REJECT  all  --  *      *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0

Chain zone_guest_ACCEPT (1 references)
    0     0 ACCEPT     all  --  wlan1  *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0
    9  2112 ACCEPT     all  --  *      wlan1   0.0.0.0/0            0.0.0.0/0

Chain zone_guest_DROP (0 references)
    0     0 DROP       all  --  wlan1  *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0
    0     0 DROP       all  --  *      wlan1   0.0.0.0/0            0.0.0.0/0

Chain zone_guest_MSSFIX (0 references)
    0     0 TCPMSS     tcp  --  *      wlan1   0.0.0.0/0            0.0.0.0/0           tcp flags:0x06/0x02 TCPMSS clamp to PMTU

Chain zone_guest_REJECT (2 references)
  317 19682 reject     all  --  wlan1  *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0
    0     0 reject     all  --  *      wlan1   0.0.0.0/0            0.0.0.0/0

Chain zone_guest_forward (1 references)
  108  6480 zone_wan_ACCEPT  all  --  *      *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0
    0     0 forwarding_guest  all  --  *      *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0
    0     0 zone_guest_REJECT  all  --  *      *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0

Chain zone_lan (1 references)
  237 21232 input_lan  all  --  *      *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0
  237 21232 zone_lan_ACCEPT  all  --  *      *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0

Chain zone_lan_ACCEPT (3 references)
  237 21232 ACCEPT     all  --  br-lan *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0
   14  3765 ACCEPT     all  --  *      br-lan  0.0.0.0/0            0.0.0.0/0

Chain zone_lan_DROP (0 references)
    0     0 DROP       all  --  br-lan *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0
    0     0 DROP       all  --  *      br-lan  0.0.0.0/0            0.0.0.0/0

Chain zone_lan_MSSFIX (0 references)
    0     0 TCPMSS     tcp  --  *      br-lan  0.0.0.0/0            0.0.0.0/0           tcp flags:0x06/0x02 TCPMSS clamp to PMTU

Chain zone_lan_REJECT (1 references)
    0     0 reject     all  --  br-lan *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0
    0     0 reject     all  --  *      br-lan  0.0.0.0/0            0.0.0.0/0

Chain zone_lan_forward (1 references)
 1323  159K zone_wan_ACCEPT  all  --  *      *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0
    0     0 forwarding_lan  all  --  *      *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0
    0     0 zone_lan_REJECT  all  --  *      *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0

Chain zone_wan (1 references)
    0     0 ACCEPT     udp  --  *      *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0           udp dpt:68
    0     0 DROP       icmp --  *      *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0           icmp type 8
    0     0 ACCEPT     tcp  --  *      *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0           tcp dpt:10000
    0     0 ACCEPT     tcp  --  *      *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0           tcp dpt:9090
  893  111K input_wan  all  --  *      *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0
  893  111K zone_wan_DROP  all  --  *      *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0

Chain zone_wan_ACCEPT (3 references)
    0     0 ACCEPT     all  --  eth0.2 *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0
 1584  175K ACCEPT     all  --  *      eth0.2  0.0.0.0/0            0.0.0.0/0

Chain zone_wan_DROP (2 references)
  892  111K DROP       all  --  eth0.2 *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0
    0     0 DROP       all  --  *      eth0.2  0.0.0.0/0            0.0.0.0/0

Chain zone_wan_MSSFIX (1 references)
  275 15780 TCPMSS     tcp  --  *      eth0.2  0.0.0.0/0            0.0.0.0/0           tcp flags:0x06/0x02 TCPMSS clamp to PMTU

Chain zone_wan_REJECT (0 references)
    0     0 reject     all  --  eth0.2 *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0
    0     0 reject     all  --  *      eth0.2  0.0.0.0/0            0.0.0.0/0

Chain zone_wan_forward (1 references)
    0     0 zone_lan_ACCEPT  tcp  --  *      *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0           tcp dpt:80
    0     0 ACCEPT     tcp  --  *      *       0.0.0.0/0            192.168.1.100       tcp dpt:80
    0     0 ACCEPT     tcp  --  *      *       0.0.0.0/0            192.168.1.100       tcp dpt:9090
    0     0 forwarding_wan  all  --  *      *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0
    0     0 zone_wan_DROP  all  --  *      *       0.0.0.0/0            0.0.0.0/0

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-11 04:45
Hierbij de nieuwe firmware welke nog niet op de TP-Link website te vinden is:
http://www.multiupload.com/CUEXOKMVNZ

Ik heb deze via een mail van TP-Link ontvangen, daarbij werd er gemeld dat het een Beta firmware betreft.
Zelf gebruik ik OpenWRT op mijn router, en dat draait goed dus heb ik deze firmware nog niet geprobeerd.
Ultraman schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 15:08:

....

Oh en trouwens, sinds vandaag de Netgear die hier voor de TP-Link stond er af getrokken. Die heb ik nu dus daadwerkelijk vervangen. Een maand lang geen klachten gehad over de nieuwe router en het WiFi, en bij navraag waren er idd geen problemen -> mooi, dan trek ik dat andere kastje er tussenuit, die is nier meer nodig.
IPv6 packages die ik in had gecompileerd dus nu ook daadwerkelijk kunnen benutten:
[afbeelding]
:*
Ik heb nu ook een tijdje een tunnel (via tunnelbroker.net) draaien op mijn router welke mooi alle apparaten die er achter zitten een IPv6 adres geeft, maar ik krijg bij de http://www.test-ipv6.com/ website een score van 9/10. Dat wil zeggen dat de DNS servers die ik gebruik geen IPv6 connectiviteit bieden.

Toen ik nog DD-WRT gebruikte bij een andere router (Cisco E2000) had ik deze IPv6 DNS adressen (van OpenDNS) gewoon in de config file van dnsmasq gezet. En toen had ik wel een 10/10 score, alleen met OpenWRT ben ik er nog niet helemaal uit hoe ik dat (netjes) moet fixen.
Ik weet niet of jij een nette oplossing daarvoor heb? aangezien jij een 10/10 score hebt ;) .
Prolution schreef op donderdag 10 november 2011 @ 15:31:
Ik heb nu ook een tijdje een tunnel (via tunnelbroker.net) draaien op mijn router welke mooi alle apparaten die er achter zitten een IPv6 adres geeft, maar ik krijg bij de http://www.test-ipv6.com/ website een score van 9/10. Dat wil zeggen dat de DNS servers die ik gebruik geen IPv6 connectiviteit bieden.

Toen ik nog DD-WRT gebruikte bij een andere router (Cisco E2000) had ik deze IPv6 DNS adressen (van OpenDNS) gewoon in de config file van dnsmasq gezet. En toen had ik wel een 10/10 score, alleen met OpenWRT ben ik er nog niet helemaal uit hoe ik dat (netjes) moet fixen.
Ik weet niet of jij een nette oplossing daarvoor heb? aangezien jij een 10/10 score hebt ;) .
Ik heb dit volgens mij opgelost door in de radvd configuratie de RDNSS te specificeren, als volgt:
code:
1
2
3
4
5
config 'rdnss'
    option 'interface' 'lan'
    option 'ignore' '0'
    list 'addr' '2620:0:ccc::2'
    list 'addr' '2620:0:ccd::2'

Dat zijn de twee IPv6 (sandbox) rDNS servers van OpenDNS.

Test wel met een OS dat daadwerkelijk iets doet met RDNSS gegevens die radvd adverteert. Windows 7 doet dat namelijk niet, die negeert de RDNSS info dus zul je daar je (recursive) DNS met de hand in moeten stellen om 10/10 te krijgen.
Moderne Linux distributies met recente packages pikken de RDNSS data doorgaans wel op en dan kun je dus 10/10 halen. Hoe het met de Mac zit, dat weet ik niet want ik die heb ik niet in huis.

Overigens is 9/10 al prima om zonder problemen gebruik te kunnen maken van IPv6. Alleen gaan je DNS request over IPv4 en zolang dat draait zal dat geen probleem opleveren. En als we al ooit IPv6 only worden dan zal dat nog flink wat jaren duren.

Verwijderd

Vanmorgen toch maar de stap genomen en OpenWRT er op gezet, vol zenuwen natuurlijk.
Maar uiteindelijk is het gelukt!

De voornaamste reden voor mij om OpenWRT te gaan gebruiken is omdat hij ondersteuning biedt voor vlans, maar nu ik de firmware draai, weet ik niet zo goed hoe er aan te beginnen.
In mijn proces van leren had ik graag wat hulp gehad.

Ik wil dus een poort uit de 4-poort switch reserveren als extra WAN-poort zodat ik er in totaal 2 heb, is het dan voldoende dat ik in /etc/config/network (ik neem even poort 2 als voorbeeld) bij 'option ports' van vlan 1 verander naar '1 3 4 5t' (dus poort 2 weg uit die vlan) en dan poort 2 zet bij vlan 2 ('option ports' '0 2 5t')

Zou dit in principe werken? Voor een beginner als mij lijkt het van wel, maar zo simpel zal het wel niet liggen. Daarom is alle hulp heel erg geapprecieerd aan deze beginner!

Ik dank jullie bij voorbaat!

• Harrie
  • Laatst online: 21:56

Harrie

NederVlaming

Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 15:21:
Vanmorgen toch maar de stap genomen en OpenWRT er op gezet, vol zenuwen natuurlijk.
Maar uiteindelijk is het gelukt!

De voornaamste reden voor mij om OpenWRT te gaan gebruiken is omdat hij ondersteuning biedt voor vlans, maar nu ik de firmware draai, weet ik niet zo goed hoe er aan te beginnen.
In mijn proces van leren had ik graag wat hulp gehad.

Ik wil dus een poort uit de 4-poort switch reserveren als extra WAN-poort zodat ik er in totaal 2 heb, is het dan voldoende dat ik in /etc/config/network (ik neem even poort 2 als voorbeeld) bij 'option ports' van vlan 1 verander naar '1 3 4 5t' (dus poort 2 weg uit die vlan) en dan poort 2 zet bij vlan 2 ('option ports' '0 2 5t')

Zou dit in principe werken? Voor een beginner als mij lijkt het van wel, maar zo simpel zal het wel niet liggen. Daarom is alle hulp heel erg geapprecieerd aan deze beginner!

Ik dank jullie bij voorbaat!
Volgens mij gaat het werken zoals je zegt. Maar Georche heeft een heel uitgebreide post geschreven die uitlegt hoe een extra poort aan je WAN te knopen, zie hier:
Georche in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND"

Verwijderd

Het is gelukt! Nu maar eens gaan kijken naar die package manager, had graag wat torrents 's nachts binnengehaald...

Ik heb hier (denk ik) ook eens gelezen over een package voor de led lampjes anders te laten werken, heeft iemand een naam daarvan?

• Fewi
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-04-2024
De router werkt prima maar het wil me maar niet lukken een harde schijf te koppelen, hij wordt niet herkend, ik heb een 3,5 inch Samsung HD400LD in een conceptronic case geprobeerd en een 2,5 inch WD 250gb in een conceptronic. Beide worden niet herkend, een usb stick wordt direct gezien, wat kan ik hier aan doen??

• dask
  • Laatst online: 18-05 18:06
Fewi schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 19:29:
De router werkt prima maar het wil me maar niet lukken een harde schijf te koppelen, hij wordt niet herkend, ik heb een 3,5 inch Samsung HD400LD in een conceptronic case geprobeerd en een 2,5 inch WD 250gb in een conceptronic. Beide worden niet herkend, een usb stick wordt direct gezien, wat kan ik hier aan doen??
Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd, maar het zal binnenkort gebeuren.
Heb je de stappen van Nivk's review doorlopen, gedeelte "Aansluiten van USB opslagapparaat"?
productreview: TP-Link TL-WR1043ND review door Nivk

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:07
Fat32 formateren

[ Voor 6% gewijzigd door saharoen op 12-11-2011 16:30 ]

Fewi schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 19:29:
Wat wordt niet herkend?
De disken fysiek of de filesystems op de disk?
Welke firmware gebruik je?
Welk filesystem staat er op de disk?
Hoe sluit je de disken aan? Enkel op de USB van de router of krijgen ze ook nog stroom via een aparte adapter?

Dit is echt veels te weinig informatie, wat heb je al geprobeerd om het probleem op te lossen?

[ Voor 11% gewijzigd door Ultraman op 13-11-2011 00:03 ]

• Weerz
Ik gebruik nu al een tijdje deze router naar (bijna)volle tevredenheid.
Dat bijna zit in de snlheid als ik bestanden vanaf mijn computers/laptops(draadloos) naar de externe (usb)HDD overzet. De snelheid komt niet boven de 1.82mb/s.

Verschillende kanalen geprobeerd, andre mhz ook.
Oudere firmwares en nieuwe, zelfs de laatste beta.

Sommige hoor ik aangeven dat ze bijna 5mb halen met draadloos.
Nu ben ik zeer benieuwd hoe, want bestanden van 1,5gb duren nu echt lang.

Alvast dank voor de hulp.

Ps.
Originele firmwares zijn het.
Ddwrt kreeg ik niet voor elkaar een externe hd eraan en open wrt is net russisch voor me. (en nee dat spreek ik niet)

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

• mcDavid
Je bedoelt een USB-schijf op de USB-poort van de router? Dan is gewoon de USB snelheid de beperkende factor, niet je wifi snelheid.

Ik haal hier met gemak 8MB/s of meer via wifi.

• Weerz
Dat bedoel ik idd.
Alleen is het een nieuwe verbatim 3.0/2.0 2TB.
aangesloten aan de pc haalt hij 40mb/s

Andere hd met usb 2.0 precies hetzelfde probleem.

Dus ik wil graag die 8mb halen :-) alleen hoe :?

[ Voor 19% gewijzigd door Weerz op 13-11-2011 18:04 ]

• mcDavid
Als je bijv. de review van Nivk bekijkt zie je dat dat helemaal geen rare snelheid is voor de interne USB poort.
productreview: TP-Link TL-WR1043ND review door Nivk

Als je sneller wilt moet je een betere kopen, of een NAS gebruiken.

• Weerz
Maar hoe haal jij die 8mb dan?

• mcDavid
Dat is de WIFI-doorvoersnelheid (ongeveer, ik heb geen echte benchmark gedaan ofzo). Niet de USB-doorvoersnelheid.

• eymey
Weerz schreef op zondag 13 november 2011 @ 18:02:
Dat bedoel ik idd.
Alleen is het een nieuwe verbatim 3.0/2.0 2TB.
aangesloten aan de pc haalt hij 40mb/s

Andere hd met usb 2.0 precies hetzelfde probleem.

Dus ik wil graag die 8mb halen :-) alleen hoe :?
Je bedoelt MB/s neem ik aan? (megabyte/s, je schrijft nu megabit/s).

Vergeet het gebruiken van een 1043ND voor NAS opslag, tenminste als je echt een beetje performance wil. Zoals vaker hier gezegd is USB inderdaad gewoon de zwaar limiterende factor (of beter gezegd, de CPU). Er is geen DMA, niks.

Met WIFI kan je inderdaad 80 MB/s halen, maar dat is dan dus alleen wifi. Wil je zo snel naar je storage halen, koop dan een NAS (en een redelijk fatsoenlijke ook). Volgens mij ga je trouwens over de USB nog nieteens 100 mbit (12 MB/s) halen.... :)

• mcDavid
80MB/s is wel een beetje overdreven hoor ;) Theoretisch maximum van de WIFI-N standaard is ongeveer 18-19 MB/s maar in de praktijk is zelfs dat nauwelijks haalbaar. Zoals gezegd ik haal ongeveer 8MB/s met de TP-Link. Of de router of mijn laptop dan de bottleneck is, dat weet ik niet.

De maximale overdrachtsnelheid van USB2 is ongeveer 35-40 MB/s. Op een computer is dat wel haalbaar (mits de schijf die eraan hangt ook zo snel is) maar met de beperkte rekenkracht van een router is dat inderdaad een utopie.

• eymey
Oeps , mybad. Wifi had ik idd wel in mbits moeten specificeren (dus veiligheidshalve rekening te houden met ong. 80 mbit/s effectief).

Hoe dan ook, de transfer snelheid van Wifi is meestal nog wel acceptabel voor toegang tot een NAS maar de NAS functionaliteit in de TP-link zal wrs. zelfs dat gewoon niet halen.

• deef-
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-01 16:51
Ik heb een TP-Link WR1043ND router (+ een tweede als bridge + diverse wifi clients) staan met OpenWRT erop. Nu werkt dat prima, maar aangezien ik veel dikke betonnen muren heb heb ik in sommige kamers nauwelijks ontvangst. Zou het vervangen van de antenne(s) door een van de volgende exepmplaren moeten helpen?

http://www.tplink.com/en/...7&model=TL-ANT2408CL#spec
http://www.tplink.com/en/...7&model=TL-ANT2405CL#spec

Ik neem aan dat ik dat alle 3 de antenne's moet vervangen op de router.

• eymey
Idd alle 3 antennes vervangen.

Of het helpt hangt ook van de rest van je apparatuur af. Je clients moeten namelijk ook weer signalen naar je TP-link sturen dus uds ook krachtig genoeg zijn. Wel is het hoogstwaarschijnlijk zo dat de grotere antennes ook gevoeliger zullen zijn. En dus wrs ook wat makkelijker de signalen van je clients opvangen.

But your mileage may vary :)

• mcDavid
Je kunt in OpenWRT ook het zendvermogen hoger zetten dan normaal. Maar of dat helpt is altijd maar de vraag want de andere kant (je computer) heeft natuurlijk ook een beperkt vermogen. Zelfde geldt voor betere antennes. Overigens kan ook het richten van de antennes een hoop uitmaken, ze stralen omnidirectioneel, dus in een soort donut-vorm om de antenne heen heb je de beste ontvangst. Boven en onder de antenne aanzienlijk minder. Moet je signaal omhoog? leg je antennes plat.

Als je ze gaat vervangen moet je ze wel alle drie doen inderdaad, het hele idee van WiFi-N is juist dat alle antennes tegelijk gebruikt worden.

• deef-
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-01 16:51
Bedankt, ik ga het proberen met nieuwe antenne's. Ik heb de zendsterkte in openwrt al eens aangepast, maar dit had weinig merkbare invloed op de signaalsterkte in huis (met android wifi analyzer app bekeken). Heb ook al met alu folie zitten klooien, maar dat hielp ook geen zier.

• Weerz
Thanks voor de info.
Mijn snelheid is idd 1,86MB/s.

Zou het middels het volgende apparaat te omzeilen zijn?
Afbeeldingslocatie: http://i00.twenga.com/computer/overige-netwerk-randapparatuur/sharkoon-usb-lanport-100-p_635991vb.jpg

Sluit hem op een lanport aan en gebruikt hij niks van de router, maar van het apparaat.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:26
Ik heb die router nu van maandag draaien. (Maandag & dinsdag wat zitten prutsen, en de router af en toe eens gereboot, om de settings toe te passen).
Deze morgen had ik geen internet-toegang meer; ik kon wel pingen naar de router, ik kon zien dat de router een IP adres had gekregen van m'n provider, etc...
Router gereboot, en alles werkt weer. Wel vervelend natuurlijk.

Ik ga de standaard-firmware dus ook eens vervangen door OpenWRT of DD-WRT. Voor zover ik uit dit topic begrepen heb, is DD-WRT iets makkelijker te installeren (en in gebruik?), maar, wordt dit niet zo snel doorontwikkeld als OpenWRT.
Als ik het goed begrepen heb, kan ik OpenWRT installeren door de laatste build van Ultraman (of de komende build) op die router te installeren, en dan ben ik 'good to go' ?
Moet ik dan verder nog bijkomende packages installeren, bevat die build de nodige 'standaard' features ?

https://fgheysels.github.io/

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:58

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Ik vind het een goede en stabiele router. Ook qua functionaliteit heb ik niet te klagen. Het enige nadeel is de lage doorvoersnelheid van de USB poort. Gelukkig heb ik ook nog een NAS servertje in het netwerk hangen, dus ik ben niet compleet van de TL-WR1043ND afhankelijk.

[edit]Ik ben trouwens wel benieuwd naar de doorvoersnelheid van dat Sharkoon dingetje.

[ Voor 14% gewijzigd door NaoPb op 16-11-2011 12:21 ]

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

• RvL

RvL

whoami schreef op woensdag 16 november 2011 @ 09:21:
[...]
Ik ga de standaard-firmware dus ook eens vervangen door OpenWRT of DD-WRT. Voor zover ik uit dit topic begrepen heb, is DD-WRT iets makkelijker te installeren (en in gebruik?), maar, wordt dit niet zo snel doorontwikkeld als OpenWRT.
Als ik het goed begrepen heb, kan ik OpenWRT installeren door de laatste build van Ultraman (of de komende build) op die router te installeren, en dan ben ik 'good to go' ?
Moet ik dan verder nog bijkomende packages installeren, bevat die build de nodige 'standaard' features ?
Met de OpenWRT build van Ultraman kun je direct aan de slag. De noodzakelijke zaken (WiFi, firewall e.d.) zitten daarin.

Extra packages installeren ligt aan wat je wil doen. Als je de USB poort wil gebruiken en je wil daar een NTFS schijf aan hangen, dan zul je dat package moeten installeren. Netwerkshares (SAMBA) idem. Al raad ik dit echter niet aan: zoals hierboven al wordt aangehaald is de doorvoer van de USB poort niet geweldig (NTFS schrijven 500KB/s, lezen 5MB/s, EXT3 iets sneller). Dat heeft voornamelijk te maken met de processor, die op dat gebied toch wel wat slagkracht mist :). De load wordt dan dus ook erg hoog (zie ook RvL in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND")

Met deze build lijkt mijn router erg stabiel te zijn. Geen vreemde problemen. Ook het probleem wat in de hier bovenstaande link wordt geschetst komt niet of nauwelijks meer voor. Het WiFi is sinds de laatste herstart zo'n 11 dagen gelden niet meer weggevallen en ook de overige verbindingen zijn gewoon stabiel.

[ Voor 15% gewijzigd door RvL op 16-11-2011 12:45 ]

Nu de dekens nog...

Zorg wel dat je de nieuwste van me pakt, volgens mij is dat die van 18 oktober.
Ik heb de post waar de TS naar linked dan ook even aangepast.

Official rc6 en die build verschillen heel weinig en er zijn maar nauwelijks boeiende dingen gebackport sindsdien. Dus vandaar dat ik nog geen nieuwe heb gemaakt.
Wanneer er interessante fixes zijn, die ik nie gemist heb, dan maak ik natuurlijk een nieuwe.

• kapert
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:17
Prolution schreef op donderdag 10 november 2011 @ 15:31:
Hierbij de nieuwe firmware welke nog niet op de TP-Link website te vinden is:
http://www.multiupload.com/CUEXOKMVNZ

Ik heb deze via een mail van TP-Link ontvangen, daarbij werd er gemeld dat het een Beta firmware betreft.
Zelf gebruik ik OpenWRT op mijn router, en dat draait goed dus heb ik deze firmware nog niet geprobeerd.
Bedankt voor het uploaden! Ik kan bij deze dus ook bevestigen dat die werkt:

Firmware Version: 3.13.5 Build 110523 Rel.36959n :)

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:26
Het is me gelukt om OpenWRT te installeren, echter, ik denk dat ik iets fout heb gedaan. :P

Mijn bedoeling was om de build van Ultraman te installen, en ik heb dus netjes de bin file gedownloaded waarnaar gelinkt wordt in zijn post van 18/10.
Echter, ik zie dat WiFi disabled of 'not associated' is. Ik zie ook dat OpenWRT Backfire 10.03.1-RC6 geinstalleerd is .... Volgens mij is dat dus niet de build van Ultraman, maar de 'standaard build' ?

Hoe krijg ik die WiFi nu aan de klap ? Ik vermoed dat ik één of andere package zal moeten installen ?

'k Denk dat ik nog iets mis; ik wil ook één van mijn LAN poorten als een WAN poort gaan instellen; wat googlen leert mij dat ik dat zou kunnen doen met het nvram commando, maar dat is blijkbaar 'unknown' op m'n router. Ook een missing package ?

-> ik zit net even te neuzen, en ik vind in /etc/config een file network met daarin een vlan sectie; wellicht kan het daar ook mee ...

/n00b

[ Voor 35% gewijzigd door whoami op 16-11-2011 21:29 ]

https://fgheysels.github.io/

• Weerz
Heb een benchmark gevonden voor de sharkoon.
Wel duits. http://www.pcwelt.de/prod...erver-im-Test-428790.html

Maar winst valt mee als ik van de server uit ga, maar pc versie zou super zijn.
Twijfel |:(

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-11 15:45
Als ik een 2TB harde schijf aansluit op deze router, middels usb. Als NTFS geformatteerd en ik sluit deze bedraad aan op mijn mediaplayer, kan ik de bestanden op de HDD zonder problemen afspelen?
Pagina: 1 ... 7 ... 56 Laatste