Acties:
  • 0Henk 'm!

• MikeXL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-07-2015
Ik heb al een tijdje een tx-sr508. Hij heeft het altijd prima gedaan alleen ik wil nu de analoge videoingangen voor het eerst gebruiken en daar krijg ik geen beeld over. Het gaat hierbij zowel over de component als de composiet ingangen. Ik heb ze allemaal geprobeerd maar het wil maar niet werken, geluid krijg ik wel. Ik had er mijn xbox en xbox 360 mee aan willen sluiten.

Iemand enig idee? In de handleiding kon ik in ieder geval niks nuttigs vinden en ook mijn zoekopdrachten op google wilden niet baten.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0Henk 'm!
Poxie schreef op zondag 12 juni 2011 @ 13:09:
Ik heb al een tijdje de TX-SR707 en ben daar zeer tevreden over. Maar nu wil ik een speciale game/film kamer creëren met een Xbox 360, Popcorn Hour A-210 en een nog te kopen 3D TV.

De receiver heeft 1.3a HDMI poorten dus 3D doorgeven gaat niet lukken denk ik. Hoe zouden jullie dit gaan aansluiten om toch 3D te kunnen ervaren zonder een nieuwe receiver te moeten kopen?
Alles apparatuur met 3D ondersteuning eerst naar de TV en met S/PDIF naar de Onkyo. Overigens kan je dingen als de XBox nog steeds eerst direct naar de Onkyo laten lopen aangezien deze geen 3D ondersteunt. Overigens zijn er ook Blu-rayspelers met twee maal HDMI uit: ééntje met HDMI 1.4 voor naar de TV en eentje met HDMI 1.3 naar de receiver. Dan heb je 3D én HD Audio.
MikeXL schreef op zondag 12 juni 2011 @ 13:50:
Ik heb al een tijdje een tx-sr508. Hij heeft het altijd prima gedaan alleen ik wil nu de analoge videoingangen voor het eerst gebruiken en daar krijg ik geen beeld over. Het gaat hierbij zowel over de component als de composiet ingangen. Ik heb ze allemaal geprobeerd maar het wil maar niet werken, geluid krijg ik wel. Ik had er mijn xbox en xbox 360 mee aan willen sluiten.

Iemand enig idee? In de handleiding kon ik in ieder geval niks nuttigs vinden en ook mijn zoekopdrachten op google wilden niet baten.

Alvast bedankt!
Wat wil je voor elkaar krijgen? Want de TX-SR508 kan geen analoge ingangen laten zien via de HDMI out. Als je een apparaat met component op de Onkyo aansluit moet je ook vanaf de Component Out van de Onkyo naar de TV gaan.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MikeXL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-07-2015
@FeaR

Bedankt! Ging er vanuit dat dat gewoon moest kunnen. Maar dan moet ik helaas iets anders bedenken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
MikeXL schreef op zondag 12 juni 2011 @ 14:42:
@FeaR

Bedankt! Ging er vanuit dat dat gewoon moest kunnen. Maar dan moet ik helaas iets anders bedenken.
Waarom gebruik je niet gewoon hdmi? Zijn je poorten vol?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW

Acties:
  • 0Henk 'm!
MikeXL schreef op zondag 12 juni 2011 @ 14:42:
Als je analoog naar digitaal conversie had willen hebben had je één type hoger moeten nemen: de TX-SR578...

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 410588

Vorige week heb ik een Onkyo TX-609 gekocht.
Afgelopen vrijdag heb ik deze geinstalleerd. Front speakers gebi-amped en 4 apparaten via HDMI aangesloten. Versterker ingesteld op bi-ampingen en HDMI through.

Alles werkte 100% en helemaal zoals ik het wilde... tot vandaag:

De HDMI ingangen (van 1 tot en met 5) doen het niet meer. De HDMI out (naar de TV) werkt nog prima. Op de display geeft de receiver ANALOG aan en niet meer HDMI. Wat ik ook probeer (versterker aan, uit, via HDMI through, etc.) de ingangen achter werken niet meer. De AUX aan de voorkant is de enige die het nog wel doet.

Ik heb een factory reset uitgevoerd. Daarna voor de zekerheid maar 1 HDMI ingang aangesloten. De receiver begon op DIGITAL, maar in een flits schoot deze weer naar ANALOG.
Bij 'display' laat deze dan bij input 'V' zien, maar op de analoge ingangen zit niets aangesloten.

Zie ik iets (een instelling b.v.) over het hoofd of hebben de HDMI ingangen het begeven en moet ik de versterker gaan ruilen?

:'(

Groet,
Lowtje

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Nu online
Al gegeken bij "1. HDMI Input"?

Analogue of HDMI zegt volgens mij alleen iets over het geluid. Niet over het beeld. Dus als je op dat moment geen geluid via hdmi afspeelde is het logisch zat er analogue staat.

[Voor 91% gewijzigd door HarmoniousVibe op 12-06-2011 22:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

HarmoniousVibe schreef op zondag 12 juni 2011 @ 22:34:
Al gegeken bij "1. HDMI Input"?

Analogue of HDMI zegt volgens mij alleen iets over het geluid. Niet over het beeld.
Ja, maar hier is niets aan veranderd. Gewoon de default settings.
Ik gebruik nu alleen even de CBL/SAT ingang en deze staat op HDMI 3. Doet helemaal niets meer. Als ik de HDMI kabel van mijn SetTopBox direct in de TV stop, dan krijg ik gewoon beeld en geluid. Zelfde geldt voor mijn streamer en Xbox360. Geen beeld en geen geluid :'(
Of ik nu in HDMI 3, 1, 2, 4 of 5 de kabel stop, geen beeld, geen geluid en geen through als de receiver in standby staat. Alleen de AUX op de voorkant werkt nog .

[Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 410588 op 12-06-2011 22:42]

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08-2021
HarmoniousVibe schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 22:33:
[...]

De receiver uitzetten is sowieso erg makkelijk. Daar heb je namelijk een dedicated knop voor op je AB. Ik kan als mijn AB in TV-modus staat gewoon de receiver uitzetten met die knop.

Hem alleen als receiver-AB gebruiken kan heel simpel door hem nooit in een andere modus te zetten. Als je AB in een andere modus springt doordat je van ingang verandert moet je even als die input selectors resetten naar code 62503 (of misschien 52503).

Maar volgens mij heb ik sterk het vermoeden dat wij elkaar niet begrijpen. Ik vind je erg onduidelijk: nu heb je het ineens over uitzetten, terwijl dat bij mijn weten nog nooit ter sprake is geweest. En wat bedoel je met 'de boel'? Het feit dat je zegt dat je hem puur alleen als remote voor je receiver wilt gebruiken doet mij vermoeden dat je met 'de boel' je receiver bedoelt. Echter klink 'de boel' in mijn oren als een soort meervoud, wat weer in tegenstelling zou zijn met je latere uitspraak.

Enfin, ik weet niet of het aan mij of aan jou ligt, maar ik zou het iemand anders vragen :).
Ik wil met mijn onkyo remote enkel de onkyo bedienen en die ook uitzetten via de remote. Zodra ik van input wissel dan springt de remote ook in een andere modus, ik moet deze weer op reciever mode zetten om dan mijn reciever uberhaupt uit te krijgen. Hetzelfde geldt voor het instellen bass/treble etc dit werkt alleen in reciever mode en zodra ik wissel van input kan ik hier niet bij tot ik de remote weer in reciever mode zet. Je tip met controller codes was uiteindelijk de juiste, ik de mijne op 62503 gezet en nu werkt het zoals ik het wil.

• HarmoniousVibe
  • Nu online
Prima, ben blij dat het probleem is opgelost.

Ik heb ook een vraag: is het mogelijk om de receiver (ik heb een NR509) als het ware te locken op een bepaald signaaltype? Ik vind het namelijk lichtelijk vervelend dat als ik tijdens het afspelen van het ene nummer switch naar een ander nummer, hij opnieuw gaat checken wat voor signaal er binnenkomt en er dus een stilte valt tijdens het switchen.

Het liefst zou ik zien dat hij gewoon standaard LPCM verwacht (de default) en alleen gaat switchen als het signaal ook echt is veranderd (naar DTS/DD of DSD of wat dan ook). Momenteel gaat het volgens mij zo:

1. receiver krijgt LPCM binnen
2. LPCM valt weg
3. Receiver valt terug in modus geen signaal (of hoe je het ook wilt noemen)
4. Receiver krijgt LPCM binnen van nieuwe track
5. Receiver schakelt weer terug naar de LPCM-modus.

Het liefst zie ik dat stap 3 wegvalt en stap 5 daardoor dus overbodig wordt. Is dit mogelijk? Mijn Z5500 deed dit wel gewoon goed.

Nu heb ik zelf alleen mijn HTPC en Xbox360 aangesloten, maar ik kan me zo ook voorstellen dat als je een gewone PC digitaal aansluit je alle notification sounds mist. Heeft iemand hier een oplossing voor?

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ik heb gisteren bij een kennis geprobeerd om zijn (inmiddels 10+ jaar oude) TX-DS777 aan de praat te krijgen met een AC Ryan. Maar wat ik ook probeerde, de digitale ingang (zowel optisch als coax) gaven geen geluid. Ook niet nadat ik via de setup had aangegeven dat voor de gekozen input de digitale ingang gebruikt moet worden. Het leek wel alsof het apparaat gewoon geen digitale signalen meer kon verwerken. Een test met de optische uitgang van een digitenne kastje was ook geen succes.

Is het aannemelijk dat alleen het digitale deel van een receiver kapot is? Of kan het dat moderne digitale signalen niet meer compatibel zijn met die van een paar jaar geleden?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Poxie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-03 16:26
FeaR schreef op zondag 12 juni 2011 @ 14:04:
[...]

Alles apparatuur met 3D ondersteuning eerst naar de TV en met S/PDIF naar de Onkyo. Overigens kan je dingen als de XBox nog steeds eerst direct naar de Onkyo laten lopen aangezien deze geen 3D ondersteunt. Overigens zijn er ook Blu-rayspelers met twee maal HDMI uit: ééntje met HDMI 1.4 voor naar de TV en eentje met HDMI 1.3 naar de receiver. Dan heb je 3D én HD Audio.
Dank je wel! Ik had zelf ook aan de optie van S/PDIF zitten denken, maar dan verlies je de HD Audio (Want optisch gaat maar tot DTS, toch?). Maar goed dat is dan alleen in het geval van een 3D film. Als ik dan 3D ga kijken zet ik ff mijn kabeltjes om naar de TV. Bespaar ik in ieder geval wat centen op een nieuwe receiver :-)

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-03 18:12

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Ik ben op zoek naar een, nog nog, simpele reciever.
Eigenlijk ben ik vooral op zoek naar het volgende

- iets wat gewoon alle audioformaten aankan (dts-hd dolby-truehd, etc)
- minimaal 3, maar liever meer hdmi 1.4 inputs, 1 output is voldoende ( ik heb een xbox360, ps3 en settop voor tv, dus met 3 zit ie gelijk vol)
- Vermogen 100watt lijkt mij meer dan afdoende. Zeker omdat ik in het begin gewoon mijn huidige Creative Z5500 speakers (8ohm) wil aansluiten en eventueel later fatsoenlijke speakers.
- Niet te duur (500+ euro wordt al snel te duur)
- Digitale inputs zijn erg fijn voor het geval de hdmi inputs vol zitten en je een apparaat met hdmi aan de tv hangt en het geluid via de reciever laat lopen (zoals ik nu met mijn ps3 doe, hdmi in tv en toslink in de z5500)

Omdat ik nu een 5.1 set heb en dat voldoende vind (ik ga voorlopig en mogelijk "nooit" 7.1 aansluiten), kleine speakers zal aansluiten (ook als ik ze vervang zal het geen hele zware worden, mijn woonkamer is daar te klein voor), is mijn oog gevallen op de SR309.

Alleen vraag ik mij af wat de ervaringen hiermee zijn. Wat kan hij minder dat de grotere broertjes. Is in mijn geval goedkoop duurkoop? ~ 300 euro vind ik een redelijk bedrag om mee te beginnen.

ps. het afstellen van de speakers aan de hand van een microfoon die je ergens plaatst is een hele fijne pre, maar ik weet niet hoe onkyo dit noemt en in welke modellen dit zit.

[Voor 6% gewijzigd door nhimf op 14-06-2011 15:01]

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Anoniem: 410588 schreef op zondag 12 juni 2011 @ 22:40:
[...]

Ja, maar hier is niets aan veranderd. Gewoon de default settings.
Ik gebruik nu alleen even de CBL/SAT ingang en deze staat op HDMI 3. Doet helemaal niets meer. Als ik de HDMI kabel van mijn SetTopBox direct in de TV stop, dan krijg ik gewoon beeld en geluid. Zelfde geldt voor mijn streamer en Xbox360. Geen beeld en geen geluid :'(
Of ik nu in HDMI 3, 1, 2, 4 of 5 de kabel stop, geen beeld, geen geluid en geen through als de receiver in standby staat. Alleen de AUX op de voorkant werkt nog .
Volgens mij hebben de HDMI ingangen het gewoon begeven.
Probleem is niet opgelost, maar ik heb de receiver geruild, nu doet alles het weer.

• HarmoniousVibe
  • Nu online
nhimf schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 14:59:
Ik ben op zoek naar een, nog nog, simpele reciever.

[...]
Voor €300 heb je echt wel een betere receiver. 3 x hdmi is wel erg krap. Dat geef je zelf eigenlijk ook al aan. Ik zou eens even goed door de pricewatch bladeren (Onkyo, Yamaha).

Verder moet je wel een klein beetje goochelen om de subwoofer van je (Logitech?) Z5500 te kunnen blijven gebruiken. Die sub heeft namelijk alleen een proprietary aansluiting, dus je zul de sub via de control pod van de Z5500 moeten aansluiten. Hoeft geen probleem te zijn, maar het is wel handig om dat even in je achterhoofd te houden. Zonder sub is de Z5500 namelijk drie keer niks.

Die microfoon vind ik nogal overrated. Dat instellen kun je zelf ook wel. Wat ik wel handig vind is de Audyssey Dynamic EQ. Deze corrigeert voor het verlies van dynamic range op een lager volume. Deze functionaliteit moet de 309 missen volgens mij.

[Voor 14% gewijzigd door HarmoniousVibe op 14-06-2011 15:49]

• nhimf

nhimf

HarmoniousVibe schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 15:45:
[...]

Voor €300 heb je echt wel een betere receiver. 3 x hdmi is wel erg krap. Dat geef je zelf eigenlijk ook al aan. Ik zou eens even goed door de pricewatch bladeren (Onkyo, Yamaha).

Verder moet je wel een klein beetje goochelen om de subwoofer van je (Logitech?) Z5500 te kunnen blijven gebruiken. Die sub heeft namelijk alleen een proprietary aansluiting, dus je zul de sub via de control pod van de Z5500 moeten aansluiten. Hoeft geen probleem te zijn, maar het is wel handig om dat even in je achterhoofd te houden. Zonder sub is de Z5500 namelijk drie keer niks.
Ik zal inderdaad even verder kijken :-)
De sub is geen probleem gok ik, ik heb nog een passieve sub liggen, al is deze wel minder krachtig.

• HarmoniousVibe
  • Nu online
Ik geloof niet dat je een passieve sub kunt aansluiten.

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:23

JB

Cédric roelt!

HarmoniousVibe schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 15:51:
Ik geloof niet dat je een passieve sub kunt aansluiten.
Waarom niet?

Mijn boefje is liev!

• HarmoniousVibe
  • Nu online
Omdat de 309 en hoger geen versterkt LFE-kanaal heeft? Alleen een pre-out. Als je een versterkt kanaal wilt moet je of een losse versterker doen of een stapje omlaag doen en een Onkyo HT-R390 kopen, maar dan kun je weer geen actieve sub aansluiten.

[Voor 30% gewijzigd door HarmoniousVibe op 14-06-2011 16:04]

• Anoniem: 159816
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik zou het hele true-hd etc gebeuren gewoon laten vallen als eis. Je gaat dat toch niet horen.

• HarmoniousVibe
  • Nu online
Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 15:59:
Ik zou het hele true-hd etc gebeuren gewoon laten vallen als eis. Je gaat dat toch niet horen.
Niet op de Z5500 nee. Dan zijn de speakers nog altijd de bottleneck.

• Niet online
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 16:02:
[...]

Niet op de Z5500 nee. Dan zijn de speakers nog altijd de bottleneck.
De speakers & versterker zijn nog wel een tijdje de bottleneck hoor.

• nhimf

nhimf

Nou volgens mij ondersteunen ze allemaal wel dts hd in deze prijsklasse, dus ik heb niet een idee dat het veel uit maakt als ik het laat vallen.

In elk geval staan er wel andere speakers op de planning, maar initieel nog niet.

Maar wat is er zo "slecht" aan de sr309? Wat zou er dan beter zijn?

• HarmoniousVibe
  • Nu online
Er is niks 'slecht' aan de 309, maar zoals al zei kun je voor €300 ook een stap hoger gaan en kijken naar bijvoorbeeld de 509 of 608. Ik zei slechts dat 3 hdmi-inputs wel erg weinig is. En je kunt ook niet zomaar overstappen op S/PDIF als je hdmi-inputs op zijn. Althans, niet als er ook beeld nodig is. Dan zul je dat direct via de TV moeten doen (niet echt handig) of via component/vga en die ook weer via component door te lussen naar de TV (ook niet echt handig). En zelf vind ik de Audyssey Dynamic EQ wel erg fijn.

[Voor 6% gewijzigd door HarmoniousVibe op 14-06-2011 17:21]

• Niet online
nhimf schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 16:30:

Maar wat is er zo "slecht" aan de sr309? Wat zou er dan beter zijn?
Dat moet je niet aan mij vragen, ik vind 90% van de surround bakken troep :P

• nhimf

nhimf

Ik heb een tv met 3 a 4 inputs en een universele afstandsbediening ( harmony one), dus op zich is dat niet perse een probleem. Maar de 509 lijkt idd ook een goeie. Die heeft ook netwerk support.

nhimf schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 14:59:
- Vermogen 100watt lijkt mij meer dan afdoende. Zeker omdat ik in het begin gewoon mijn huidige Creative Z5500 speakers (8ohm) wil aansluiten en eventueel later fatsoenlijke speakers.
Altijd grappig dergelijke uitspraken. Die TX-SR309 gaat de 100 Watt toch niet eens halen. De TX-SR309 trekt 300 Watt uit het stopcontact, haal daar zo'n 50 Watt vanaf voor alle processing en je hebt 250 Watt over om alle kanalen van vermogen te voorzien. Houdt dan ook nog een rekening met dat een Klasse A/B versterker geen rendement heeft van 90 - 100% zoals een Klasse D versterker.

Maar goed, aan de andere kant van het verhaal heb je de kwestie dat je je niet blind moet staren op het aantal Watt, want met normaal gebruik zijn een paar Watt al meer dan genoeg om geluid uit je speakers te krijgen.

Enige waar je mee kan zitten is de subwoofer van de Z-5500 en het aansluiten ervan. De heeft namelijk geen eigen subwooferingang. Dat gaat allemaal via het control-dock welke bij de Z-5500 zit. Grote kans dus dat er nog een losse (actieve) subwoofer gekocht moet gaan worden.

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:16
TX-NR609 bij Amazon.de besteld. Idioot prijsverschil van 442 euro vs. 599 euro bij de reguliere NL dealers.

Ik wordt doodziek van de HDMI sync issues met mijn huidige 606. Laatste truck is de boel weer aan de gang krijgen via m'n PS3, die eerst minuten staat te klapperen (TV geeft niet ondersteund formaat aan) dan beeld, dat na 2 minuten verdwijnt, dan PS3 uit, Onkyo uit, Onkyo weer aan, PS3 aan en hopla er is beeld. Vervolgens doen de andere apparaten die aan de 606 hangen het ook weer. Vraag is alleen hoe lang. Varieert van een dag tot een paar weken. Hoe langer de Onkyo in standby is geweest, des te meer kans dat het mis gaat.

Ding is meer dan 3 jaar oud en van wat ik op internet lees, heb ik zo zie zien ook te maken met rotte capaciteiten (??) op het HDMI sub-board van de 606. OSD is ook al een jaar foetsie.

Mijn 606 ga ik nog proberen in de 2e hands verkoop te gooien. Garantie/reparatie is een issue, omdat het ding ook al uit Duitsland komt via DigitalStreet.nl.

iMac 24" 2021 | Mac mini (M1, 2020) | iPhone 14 Pro 256GB | iPad Pro 11" 256GB | AW Series 8 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Shield TV | PS5/PS VR | XSX | Nest Audio | Netatmo | Hue | Harmony Elite | FRITZ!Box 7590 AX (XS4ALL)

• surfing john
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:14
dilemma:

ik kan niet kiezen tussen de 509 € 309,- en de 608 €365,-

ik heb een 5.1 opstelling en dat blijft zo (speakers gaan wel vervangen worden Focal of Dali)

luister veel stereo en voor de films wordt de 5.1 opstelling gebruikt

verder worden aangesloten:

mediaplayer WD live Hub
TV Panasonic plasma
HTC Desire (soms)
USB stick, is een wens

509 is splinternieuw, de 608 (heel goed und grundlichgetest door Area.DVD) gaat er bijna uit, wie heeft er een advies voor me?

[Voor 4% gewijzigd door surfing john op 14-06-2011 19:21]

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-03 15:17
Iemand toevallig enig idee hoe ik de audio settings in het home menu kan vast zetten? Ik wil de center iets harder hebben maar moet dit telkens handmatig wijzigen. Kan ik dit niet opslaan op een of andere manier?

• HarmoniousVibe
  • Nu online
FeaR schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 18:58:
[...]

Enige waar je mee kan zitten is de subwoofer van de Z-5500 en het aansluiten ervan. De heeft namelijk geen eigen subwooferingang. Dat gaat allemaal via het control-dock welke bij de Z-5500 zit. Grote kans dus dat er nog een losse (actieve) subwoofer gekocht moet gaan worden.
Nou, in principe zou je de sub pre-out op de receiver gewoon moeten kunnen aansluiten op de oranje line-in van de control pod. In beide gevallen gaat het over een line-level verbinding. Alles wat je nodig hebt is een trs naar tulip-kabel.

• HarmoniousVibe
  • Nu online
Neefdave schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 19:27:
Iemand toevallig enig idee hoe ik de audio settings in het home menu kan vast zetten? Ik wil de center iets harder hebben maar moet dit telkens handmatig wijzigen. Kan ik dit niet opslaan op een of andere manier?
Setup => 6. Level calibration

• nhimf

nhimf

FeaR schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 18:58:
[...]

Altijd grappig dergelijke uitspraken. Die TX-SR309 gaat de 100 Watt toch niet eens halen. De TX-SR309 trekt 300 Watt uit het stopcontact, haal daar zo'n 50 Watt vanaf voor alle processing en je hebt 250 Watt over om alle kanalen van vermogen te voorzien. Houdt dan ook nog een rekening met dat een Klasse A/B versterker geen rendement heeft van 90 - 100% zoals een Klasse D versterker.

Maar goed, aan de andere kant van het verhaal heb je de kwestie dat je je niet blind moet staren op het aantal Watt, want met normaal gebruik zijn een paar Watt al meer dan genoeg om geluid uit je speakers te krijgen.
Ik weet dat je normaliter aan een paar watt genoeg hebt, maar niets lijkt me zo vervelend aan een versterker die doorfikt doordat je speakers teveel willen.
Dit is volgens mij prima op te lossen door er een verloopje tussen te hangen. Even uit mijn hoofd is het een rs232 type aansluiting dus daar is wel wat mee te fabriceren, want de signalen gaan volgens mij gewoon analoog over dat kabeltje.
Nee het is niet je-van-het, maar voor nu afdoende :-)

HarmoniousVibe schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 22:19:
[...]Nou, in principe zou je de sub pre-out op de receiver gewoon moeten kunnen aansluiten op de oranje line-in van de control pod. In beide gevallen gaat het over een line-level verbinding. Alles wat je nodig hebt is een trs naar tulip-kabel.
Dat zou in principe wel kunnen inderdaad. Met een stereo RCA naar mini-jack kabel zou je er zo te zien al zijn. Wordt alleen even testen of je de left of de right van de RCA in de receiver moet stoppen. Mooi is inderdaad anders aangezien je dus de hele Z-5500 weer neer moet zetten inclusief dock welke niet echt meerwaarde heeft dan alleen de subwoofer doorlinken.

Het is jammer dat de instappers van Onkyo geen S/PDIF Out hebben, anders kon je gewoon de hele Z-5500 aansluiten op die ene uitgang van de Onkyo. Je hebt dan wel geen HD Audio, maar dat is met de speakers van de Z-5500 toch niet te horen.
nhimf schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 08:04:
[...]Ik weet dat je normaliter aan een paar watt genoeg hebt, maar niets lijkt me zo vervelend aan een versterker die doorfikt doordat je speakers teveel willen.
Zet het dan ook niet als eis neer als je toch weet dat het niet van toepassing is. Als jij een versterker wilt die echt 100 Watt stabiel over alle kanalen doet kom je toch in een andere prijsklasse terecht. Maar als je later andere speakers aan de Onkyo wilt gaan hangen dan zou ik de TX-SR309 zeker overslaan. Of je andere speakers moeten ook modelletje melkpakje worden net als de speakers van de Z-5500. Er gaan zeker speakers zijn die de TX-SR309 niet gaat trekken, want in de praktijk dippen veel speaker toch wel onder de 4 Ohm en soms zelfs lager. Iets waar een TX-SR309 toch sneller moeite mee kan hebben.

Dus je moet die 100 Watt of laten varen of verder kijken dan een TX-SR309 als je echt belang hecht aan het geleverde vermogen.

• nhimf

nhimf

Ik zat destijds te kijken naar de JBL e80 serie speakers en die zouden 8ohm zijn.

Maar als ik het zo lees, kan ik beter even wachten en dus gelijk maar in het hogere segment gaan zitten ;-)

Dat is de nominale opgegeven impedantie inderdaad, alleen heb je daar niets aan. Genoeg speakers die nominaal 8 Ohm zijn, maar op bepaalde waarden toch tegen de 4 Ohm gaan zitten. Dat kan al lastig zijn voor bepaalde versterkers/receivers. Maar ook genoeg speakers die zelfs onder die 4 Ohm duiken en richting de 3 Ohm gaan. Mijn speakers zijn ook 8 Ohm nominaal, maar ze dippen ook naar 2.9 Ohm op een bepaalde frequentie. Alleen de nominale waarde zegt dus niet veel. Helaas is JBL niet het merk wat de minimale impedantie weergeeft van de JBL E-reeks. Persoonlijk zou ik ook verder kijken dan die JBL E-serie, want het zijn niet echt de beste speakers om het zo te stellen.

• nhimf

nhimf

FeaR schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 08:57:
Dat is de nominale opgegeven impedantie inderdaad, alleen heb je daar niets aan. Genoeg speakers die nominaal 8 Ohm zijn, maar op bepaalde waarden toch tegen de 4 Ohm gaan zitten. Dat kan al lastig zijn voor bepaalde versterkers/receivers. Maar ook genoeg speakers die zelfs onder die 4 Ohm duiken en richting de 3 Ohm gaan. Mijn speakers zijn ook 8 Ohm nominaal, maar ze dippen ook naar 2.9 Ohm op een bepaalde frequentie. Alleen de nominale waarde zegt dus niet veel. Helaas is JBL niet het merk wat de minimale impedantie weergeeft van de JBL E-reeks. Persoonlijk zou ik ook verder kijken dan die JBL E-serie, want het zijn niet echt de beste speakers om het zo te stellen.
Ik dacht inderdaad dat de impedantie de minimum was, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Dus eigenlijk moet ik, bij dit soort speakers, op zoek gaan naar een reciever die goed met 2ohm om kan gaan?
In onkyo termen, we zitten immers in het Onkyo topic :-), welke zou dat zijn?

Ik staar me zeker niet blind op die JBL' s hoor, maar destijds (jaren terug imiddels) had ik deze op het oog.
Anyway, ik ben geen audiofiel (om het maar zo te noemen) maar goed geluid wordt ik wel blij van. Het mag op zich wel wat kosten, maar moet wel binnen het redelijke blijven :-)

• wildcheese
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-03 15:48
FeaR schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 08:57:
<cut>Persoonlijk zou ik ook verder kijken dan die JBL E-serie, want het zijn niet echt de beste speakers om het zo te stellen.
Bij speakers is het vrij subjectief, je vind ze goed of niet. Ik heb al enkele jaren E80 en ben er zeer te spreken over. Heel neutraal geluids beeld. Heb ze toen vergeleken met B&W en Klipsch, beide 3x duurder en ik vond de JBL's de betere. Maar goed, iedereen kan wat anders vinden uiteraard ;)

Inmiddels heb ik mijn 609 erop aangesloten, op zich prima combi al draait de standaard setup er wel erug veel bass bij. Ik dacht even dat ik stiekum een bass box aangesloten had. Moet je van houden (ik helaas niet), of speakers kopen die iets minder laag weergeven ;). Source direct is een optie, dan klinkt het allemaal wel neutraal, maar dan gebruikt ie (uiteraard) maar 2 speakers. Een oplossing zou zijn die dynamic equalizer aan te passen, maar dat heb ik nog niet gevonden.
nhimf schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 09:10:
[...]Ik dacht inderdaad dat de impedantie de minimum was, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Dus eigenlijk moet ik, bij dit soort speakers, op zoek gaan naar een reciever die goed met 2ohm om kan gaan?
In onkyo termen, we zitten immers in het Onkyo topic :-), welke zou dat zijn?
Het ligt aan de speaker, want er zijn ook genoeg speakers die geen rare dippen vertonen en dus op elke versterker aangesloten kunnen worden. Wat die JBL E80's doen is gewoon niet te zeggen zonder ze echt na te meten en te testen. Maar echt lastig zullen ze - denk ik - niet aan te sturen zijn, want Google laat wat setjes zien met de E80 aangesloten op niet echt krachtige versterker. Hoe kom je trouwens nu opeens bij die 2 Ohm? Die heb ik nergens aangehaald volgens mij.

Overigens zal een receiver vinden die stabiel op 2 Ohm kan werken niet te doen zijn. Er zijn zelfs eindversterkers welke dat niet of met moeite trekken. Van Onkyo dacht ik dat vanaf de 700 serie speakers van 4 Ohm officieel werden ondersteunt, maar dat is puur om je al fabrikant in te dekken want een TX-SR608 trekt dat ook goed. Nadeel met dit soort dingen is dat het in de meeste gevallen allemaal wel goed zal gaan. Alleen je hebt van die uitzonderingen die het lastig kunnen maken. Maar goed, je moet maar net de speakers treffen die onder de 4 of zelfs 3 Ohm duiken. Al geven de wat betere fabrikanten dat altijd wel netjes op.

Het is overigens ook niet zo dat die speakers veel op een lage impedantie werken, maar ze kunnen er naartoe dippen en dat moet de receiver wel netjes op kunnen vangen. Het is gewoon lastig te zeggen welke receiver je moet kopen als je niet weet welke speakers je er later op aan wilt sluiten.
wildcheese schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 09:25:
[...]Bij speakers is het vrij subjectief, je vind ze goed of niet. Ik heb al enkele jaren E80 en ben er zeer te spreken over. Heel neutraal geluids beeld. Heb ze toen vergeleken met B&W en Klipsch, beide 3x duurder en ik vond de JBL's de betere. Maar goed, iedereen kan wat anders vinden uiteraard ;)
Speakers zijn smaakafhankelijk, dat klopt inderdaad. Echter zijn JBL's kwalitatief gewoon niet je van het. Maar aan de andere kant mag en kan je dat ook niet verwachten van vloerstaanders welke net over de honderd euro per stuk zijn.

[Voor 6% gewijzigd door FeaR op 15-06-2011 09:37]

• nhimf

nhimf

FeaR schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 09:33:
[...]

Het ligt aan de speaker, want er zijn ook genoeg speakers die geen rare dippen vertonen en dus op elke versterker aangesloten kunnen worden. Wat die JBL E80's doen is gewoon niet te zeggen zonder ze echt na te meten en te testen. Maar echt lastig zullen ze - denk ik - niet aan te sturen zijn, want Google laat wat setjes zien met de E80 aangesloten op niet echt krachtige versterker. Hoe kom je trouwens nu opeens bij die 2 Ohm? Die heb ik nergens aangehaald volgens mij.
Die 2ohm komt van dat je zelf zegt dat je speakers onder de 3 komen, vandaar. Maar ik lees ook dat je het hebt over dippen, dus niet continue (beetje rare hersenspinsel van mij zo op de vroege ochtend)
Overigens zal een receiver vinden die stabiel op 2 Ohm kan werken niet te doen zijn. Er zijn zelfs eindversterkers welke dat niet of met moeite trekken. Van Onkyo dacht ik dat vanaf de 700 serie speakers van 4 Ohm officieel werden ondersteunt, maar dat is puur om je al fabrikant in te dekken want een TX-SR608 trekt dat ook goed.
In de specsheet van de TX-NR609 staat:

Speaker Impedance
4 Ω–16 Ω or 6 Ω–16 Ω

Dus je zou verwachten dat 4ohm geen probleem moet zijn.

Maar is het niet zo dat een versterker die bijv 4ohm aankan op zich 2ohm ook wel hapt, zolang je maar niet je speakers te hard gaat zetten? Ik moet bekennen dat ik niet helemaal into de technische details zit, maar dat had je vast al wel door :P
Nadeel met dit soort dingen is dat het in de meeste gevallen allemaal wel goed zal gaan. Alleen je hebt van die uitzonderingen die het lastig kunnen maken. Maar goed, je moet maar net de speakers treffen die onder de 4 of zelfs 3 Ohm duiken. Al geven de wat betere fabrikanten dat altijd wel netjes op.

Het is overigens ook niet zo dat die speakers veel op een lage impedantie werken, maar ze kunnen er naartoe dippen en dat moet de receiver wel netjes op kunnen vangen. Het is gewoon lastig te zeggen welke receiver je moet kopen als je niet weet welke speakers je er later op aan wilt sluiten.
In hoeverre is dit een praktisch probleem? Ga je het echt merken bij normaal gebruik? Of heb je er alleen last van bij hogere volumes? of juist bij lagere?
[...]

Speakers zijn smaakafhankelijk, dat klopt inderdaad. Echter zijn JBL's kwalitatief gewoon niet je van het. Maar aan de andere kant mag en kan je dat ook niet verwachten van vloerstaanders welke net over de honderd euro per stuk zijn.
Ze zijn blijkbaar een heel stuk goedkoper geworden over de jaren :-)
Ik heb ze ook nooit beluisterd en heb ze alleen puur op specs en uiterlijk op het oog gehad. Zie het maar als een voorbeeld en zeer zeker niet perse de speakers die ik uiteindelijk wil gaan kopen.

• wildcheese
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-03 15:48
[...]
Tjsa, als je prijs gaat koppelen aan kwaliteit dan ken ik er nog wel een paar. De JBL E80 zijn uitloop modellen, ik denk dat ze daarom goedkoper zijn geworden. In de tijd dat ik er naar keek waren ze 300 Euro, en ik heb ze vergeleken met speakers van 900. En tjsa, toch de JBL's geworden. Afijn, maar back ontopic ;)

• Niet online
[...]

Beetje kort door de bocht. JBL TiK serie is wel leuk hoor. Ik ga Focal toch niet kwalitatief onderschikt noemen aan andere merken, omdat ze ook mindere luidsprekers hebben.

• Maksietje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-08-2022

Maksietje

Keer je om en kijk vooruit

surfing john schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 19:18:
dilemma:

ik kan niet kiezen tussen de 509 € 309,- en de 608 €365,-

ik heb een 5.1 opstelling en dat blijft zo (speakers gaan wel vervangen worden Focal of Dali)

luister veel stereo en voor de films wordt de 5.1 opstelling gebruikt

verder worden aangesloten:

mediaplayer WD live Hub
TV Panasonic plasma
HTC Desire (soms)
USB stick, is een wens

509 is splinternieuw, de 608 (heel goed und grundlichgetest door Area.DVD) gaat er bijna uit, wie heeft er een advies voor me?
Niet dat ik me ergens mee wil bemoeien, maar je weet dat de 509 er ook al vanaf 265 is link
En als je het zo bekijkt, dan zou ik toch voor de 509 gaan.

Life is all about priorities!!

nhimf schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 09:52:
[...]Maar is het niet zo dat een versterker die bijv 4ohm aankan op zich 2ohm ook wel hapt, zolang je maar niet je speakers te hard gaat zetten? Ik moet bekennen dat ik niet helemaal into de technische details zit, maar dat had je vast al wel door :P
Zoek eerst anders eens op wat er gebeurt als een speaker van 4 Ohm naar 2 Ohm zou dippen, of in andere woorden: wat er gebeurt met het vermogen wat de receiver moet leveren op dat moment. Dan zal je snappen dat 2 Ohm voor een standaard receiver zeer zwaar is en de kans zeer groot is dat de receiver in de beveiliging kan schieten. Als je een receiver koopt welke een stabielere voeding heeft en ook een dergelijke dip op kan vangen (dat gebeurt door de grote elco's in de receiver) is er niets aan de hand. Alleen in welke klasse je moet gaan kijken is lastig te zeggen als je niet zeker weet welke speakers je gaat kopen. Als je speakers koopt die netjes 6 - 8 Ohm zijn en blijven is er niets aan de hand.
Anoniem: 159816 schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 13:36:
[...]
Beetje kort door de bocht. JBL TiK serie is wel leuk hoor. Ik ga Focal toch niet kwalitatief onderschikt noemen aan andere merken, omdat ze ook mindere luidsprekers hebben.
Ik had het hier over de E-reeks. De ES-reeks is al een stuk beter. Die E-reeks zit niet extreem veel beter in elkaar dan die speakers van Skytec die je soms voorbij ziet komen.

[Voor 53% gewijzigd door FeaR op 15-06-2011 18:00]

• Dennisch
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-01-2022
Ik kom er zojuist achter dat een nieuw model is toegevoegd aan de reeks receivers met Spotify ondersteuning!
Volgens de website van spotify is de tx-nr579 nu ook geschikt voor Spotify :) (dit nieuws maakt mij blij).
Alleen .. als ik op de site van Onkyo ga kijken staat er niets over geschreven :(

Is er iemand die hier meer over kan vertellen?

AMD Athlon X2 6000+ AM2, MSI K9N SLI Platunim, XFX GTX 260 xXx 896mb, 4 GB DDR2 800, 2 TB HDD

• Juronymous
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-03 13:43
Momenteel ben ik aan het kijken voor een nieuwe receiver en speakers. Zat aan een Onkyo of Pioneer receiver te denken en ben inmiddels ook aan het bezoeken van hifi-zaken begonnen en daar vooral naar speakers aan het luisteren. Recent werd mij echter bij een hifi-zaak afgeraden om voor Onkyo te gaan, omdat zij meer richting Harman-Kardon aan het gaan zijn. Hoe is jullie kijk hierop?
De betreffende zaak (Hobo Hifi Apeldoorn) heeft overigens niets van Onkyo. Ook hebben ze geen Pioneer receivers, maar de verkoper raadde mij een Pioneer aan als ik toch voor Onkyo of Pioneer wilde kiezen. Verder raaddehij Marantz of Denon aan, welke hij wel verkocht natuurlijk. Denon vind ik persoonlijk qua uiterlijk niet zo mooi, Marantz wel, maar dan neig ik al snel naar een 7005.

Anoniem: 280847

ik heb een 608 en een ps3 slim die verbonden zijn door een hdmi kabel.
op de ps3 slim staat de audio uitvoer op lpcm

heb 2 vraagjes

1) als ik nu een bluray afspeel met true hd(the dark night) of dts-hd (inception) brandt het lampje van true-hd of dts-hd niet. Enkel het lampje van pcm en hdmi lichten op.Hoe kan ik ervoor zorgen dat deze ook oplicht. Iets aan de settings in de 608 veranderen

2) kies ik op de onkyo best de luistermodus direct om de soundtrack die op de dvd/br staat zo natuurgetrouw weer te geven. Of moet ik elke keer als ik een film kijk manueel de listeningmode aanpassen naar deze die op de doos staat van de film.

er staat verdomme zoveel formaten op dat ik niet weet welke dejuiste
Juronymous schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 09:09:
Marantz wel, maar dan neig ik al snel naar een 7005.
Voor welke Onkyo had je willen gaan? Want de SR7005 is op dit moment het topmodel van Marantz aangezien ze met de 8000 en 9000 serie zijn gestopt.
Anoniem: 280847 schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 12:25:
ik heb een 608 en een ps3 slim die verbonden zijn door een hdmi kabel.
op de ps3 slim staat de audio uitvoer op lpcm

heb 2 vraagjes

1) als ik nu een bluray afspeel met true hd(the dark night) of dts-hd (inception) brandt het lampje van true-hd of dts-hd niet. Enkel het lampje van pcm en hdmi lichten op.Hoe kan ik ervoor zorgen dat deze ook oplicht. Iets aan de settings in de 608 veranderen
Je zegt zelf dat je de uitvoer op "LPCM" hebt staan en dat de recevier dan "PCM" aan geeft. Lijkt me dan meer dan logisch dat je de andere optie aan moet zetten qua audio-uitvoer, dus bitstream.

• Juronymous
FeaR schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 12:56:
[...]

Voor welke Onkyo had je willen gaan? Want de SR7005 is op dit moment het topmodel van Marantz aangezien ze met de 8000 en 9000 serie zijn gestopt.
Mijn budget lag rond de 1000 euro, dus zat aan een Onkyo TX-NR809 of een Pioneer VSX-1020 of 2020 te denken. Marantz in die range trok me niet zo en zoals gezegd vind ik de Denon modellen niet zo mooi.
Ik moet er wel bij zeggen dat het budget inmiddels flink is opgerekt en er nu een totaal budget is voor receiver en speakers rond de 3000 euro. Hierdoor is de Marantz SR7005 in zicht gekomen evenals een duurdere Pioneer (hopelijk zakt de prijs van de SC-LX83 iets door de komst van de 85). Eigenlijk ben ik dus nog redelijk aan het zoeken, maar neig ik nog steeds heel erg naar Pioneer. Maar om on topic te blijven richting Onkyo, vroeg ik me gewoon af of de verkoper van Hobo Hifi voor zichzelf sprak met zijn opmerking over Onkyo, of dat het inderdaad een algemene trend aan het worden is.
Denk dat het meer een trend aan het worden is. Om maar wat voorbeelden te noemen: de Denon AVR-3311 wordt vervangen voor de AVR-3312. De AVR-3312 is lager en lichter dan zijn voorganger, dat is veelal al niet veel goeds. Ook heeft de AVR-3312 geen klepje meer zoals de luxere receivers van dat merk. Je ziet bij Denon dus een verschuiving van de series. Waar de AVR-2809 ooit als instap hoger segment werd neergezet werd dat bij de komst van de AVR-3300 serie mid-end. Marantz idem: zoals gezegd is de top nu de SR7005 (pre-pro uitgezonderd). Vroeger had Marantz ook nog de 8000 en de 9000 serie welke vooral uitblonken in stereo. Nu stopt Marantz dus bij de 7000-serie wat gewoon mid-end is.

Merken gaan zich nu vooral richten op wat consumenten willen: veel HDMI ingangen, netwerk en meer eigenlijk niet. Vooral te zien dat dingen als meerkanaals analoge in- en uitgangen tegenwoordig pas op de wat hogere modellen zitten. Vroeger zat dat al op receivers van een paar honderd gulden. Maar goed, de gemiddelde consument heeft dat niet nodig en dat laten we dan dus ook maar weg. Dat soort dingen zie je nu.

Met een budget van 3000 euro zou ik overigens nooit meer dan 1000 euro voor een receiver neerleggen. Die 2000 euro die je overhoudt zijn namelijk niet echt veel voor een complete 5.1 set. Zeker als je een beetje in de range wilt blijven van de aangeschafte receiver. En het is zonde om straks een zeer goede receiver te hebben staan en er dan mindere kwaliteit speakers op aangesloten te hebben. Al hangt één en ander natuurlijk ook af wat je van plan bent met de speakers en de opstelling.

• Juronymous
FeaR schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 14:45:
Met een budget van 3000 euro zou ik overigens nooit meer dan 1000 euro voor een receiver neerleggen. Die 2000 euro die je overhoudt zijn namelijk niet echt veel voor een complete 5.1 set. Zeker als je een beetje in de range wilt blijven van de aangeschafte receiver. En het is zonde om straks een zeer goede receiver te hebben staan en er dan mindere kwaliteit speakers op aangesloten te hebben. Al hangt één en ander natuurlijk ook af wat je van plan bent met de speakers en de opstelling.
Oh sorry voor deze kleine onduidelijkheid/verwarring. Het budget is voor de receiver en vooralsnog alleen de frontspeakers. De uitbreiding naar 5.1 volgt in de toekomst. Dus vandaar nu een richtprijs voor receiver rond de 1500 euro en hetzelfde geldt voor de speakers. Qua speakers wordt het waarschijnlijk iets van Monitor Audio RX8 (hoogglans), Focal Chorus 816W of Dali Ikon 6 MkII (alle 3 beluisterd bij Hobo Hifi en vooral de MA en Focal's zatten erg dicht bij elkaar IMHO). De receiver moet dus ook een goed stereo beeld neer kunnen zetten (muziek/film verhouding ligt rond 50/50).
Juronymous schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 15:22:
[...]Oh sorry voor deze kleine onduidelijkheid/verwarring. Het budget is voor de receiver en vooralsnog alleen de frontspeakers. De uitbreiding naar 5.1 volgt in de toekomst. Dus vandaar nu een richtprijs voor receiver rond de 1500 euro en hetzelfde geldt voor de speakers. Qua speakers wordt het waarschijnlijk iets van Monitor Audio RX8 (hoogglans), Focal Chorus 816W of Dali Ikon 6 MkII (alle 3 beluisterd bij Hobo Hifi en vooral de MA en Focal's zatten erg dicht bij elkaar IMHO). De receiver moet dus ook een goed stereo beeld neer kunnen zetten (muziek/film verhouding ligt rond 50/50).
Ow, dan is het netjes :)
Ikzelf heb ook ongeveer zo'n verdeling: Denon AVR-2809 (€1299,-) met een paar Focal Chorus 826W (€1099,- per stuk). Dan lijkt het allemaal nog onschuldig als je over dat soort bedragen praat. Maar ik heb nu een 3.1 staan en als ik alles optel dan is het toch niet grappig meer eigenlijk, van dat geld had ik ook een hele leuke motor kunnen rijden :X

• Rickz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-03 10:43
Ik heb ook de knoop maar doorgehakt, en een Onkyo tx-nr609 besteld. Op het moment nog Jamo E430 (dacht ik) speakers staan, deze verhuizen naar de achterkant, en daar komen een paar Jamo S608 speakers voor in de plaats. En dan later nog even kijken naar een leuke center :)

Of kan ik beter een Jamo S608 HCS3.0 kopen, en de S602 gebruiken voor rear ipv de E430?

Known as dlm | PSN ID = Rickz1989

• Deef_K
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 22:26:
[...]

Setup => 6. Level calibration
Dit bedoel ik niet echt, wil alleen de center aanpassen en opslaan.

• HarmoniousVibe
  • Nu online
Neefdave schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 16:20:
[...]

Dit bedoel ik niet echt, wil alleen de center aanpassen en opslaan.
Ja... dat kan daar. Op de NR509 in ieder geval.. Misschien heb je een andere of oudere receiver. Staat dat niet gewoon in de manual?

[Voor 14% gewijzigd door HarmoniousVibe op 16-06-2011 16:23]

• Deef_K
Ik heb de 608, niet veel ouder dus.

edit: staat wel iets in de handleiding, zal er eens mee gaan spelen.

[Voor 50% gewijzigd door Deef_K op 16-06-2011 16:29]

• surfing john
Juronymous schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 09:09:
Momenteel ben ik aan het kijken voor een nieuwe receiver en speakers. Zat aan een Onkyo of Pioneer receiver te denken en ben inmiddels ook aan het bezoeken van hifi-zaken begonnen en daar vooral naar speakers aan het luisteren. Recent werd mij echter bij een hifi-zaak afgeraden om voor Onkyo te gaan, omdat zij meer richting Harman-Kardon aan het gaan zijn. Hoe is jullie kijk hierop?
De betreffende zaak (Hobo Hifi Apeldoorn) heeft overigens niets van Onkyo. Ook hebben ze geen Pioneer receivers, maar de verkoper raadde mij een Pioneer aan als ik toch voor Onkyo of Pioneer wilde kiezen. Verder raaddehij Marantz of Denon aan, welke hij wel verkocht natuurlijk. Denon vind ik persoonlijk qua uiterlijk niet zo mooi, Marantz wel, maar dan neig ik al snel naar een 7005.
Klinkt alsof ze een gekleurd advies gegeven hebben, ze proberen natuurlijk hun eigen gevoerde merken te verkopen, als ik jou was zou ik toch ook naar een dealer gaan die beide merken wel verkopen (liefst natuurlijk 1 die geen Denon en Pioneer verkopen, kijken wat hun advies is! hahaha) luister vooral en probeer dat te doen met je eigen speakers of gelijkwaardige wat prijs/klankkleur niveau betreft, ik weet niet of je ook van plan bent ook nieuwe speakers aan te schaffen. Vroeger bij een Hifi zaak gewerkt, vond het altijd leuk als collega's "vreemde"merken stonden af te zeiken tegenover de klanten, er werd alleen maar gedacht aan de persoonlijke scores.

• davidBE
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-01-2019
Zijn er nog mensen die problemen ondervinden met hun TXNR509 & PS3 op 1080p?
Rechtstreeks naar de televisie: geen problemen.

Met de NR508 had ik het probleem niet...

(Ruis: witte pixels en signaal die uiteindelijk weg valt).

Heel wat over te vinden op het internet, maar de oplossing vind ik niet (deep colour staat uit)

• 210667
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Advies gevraagd....Ben niet zo groot behuisd maar wil wel eens richting 5.1. Hoofdzakelijk voor films.

Setting is:

Panasonic VT30 42inch
Panasonic BTD 310
HDI-Dune Max
UPC-Cisco

Mijn intentie is het aanschaffen van de:

Onkyo NR609
http://www.kieskeurig.nl/...609/specificaties/956068/

In combinatie met de Harman Kardon HKTS 16BQ
http://www.kieskeurig.nl/...6bq/specificaties/909458/

Het gaat mij met name om het aansluiten van alle apparatuur via HDMI op de receiver en de HDMI-output van de receiver naar mijn tv.

Ben niet echt een super-audiofreak, maar lijkt dit een aardige combinatie?

• Juronymous
surfing john schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 18:44:
[...]

Klinkt alsof ze een gekleurd advies gegeven hebben, ze proberen natuurlijk hun eigen gevoerde merken te verkopen, als ik jou was zou ik toch ook naar een dealer gaan die beide merken wel verkopen (liefst natuurlijk 1 die geen Denon en Pioneer verkopen, kijken wat hun advies is! hahaha) luister vooral en probeer dat te doen met je eigen speakers of gelijkwaardige wat prijs/klankkleur niveau betreft, ik weet niet of je ook van plan bent ook nieuwe speakers aan te schaffen. Vroeger bij een Hifi zaak gewerkt, vond het altijd leuk als collega's "vreemde"merken stonden af te zeiken tegenover de klanten, er werd alleen maar gedacht aan de persoonlijke scores.
Ik kijk ook voor nieuwe speakers ja. Heb nu alleen nog maar naar speakers geluisterd aangesloten op de apparatuur van de luisterruimtes. Is wel de bedoeling om uiteindelijk de gewenste receiver met de gewenste speakers te beluisteren, maar ik weet nu van beiden nog niet exact wat ik wil, wat het lastiger maakt. Maar dat gaat zeker goed komen.
Het klonk mij ook als gekleurd advies overigens, maar van Onkyo en Pioneer werd mij de Pioneer aangeraden, terwijl ze die dus ook NIET hadden (maakt het advies al iets minder gekleurd). Maar ik zal me verwijderen uit het Onkyo topic, omdat ik waarschijnlijk toch voor Marantz of Pioneer ga (door toegenomen budget).

• Unkie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-03 20:04
210667 schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 23:13:
Advies gevraagd....Ben niet zo groot behuisd maar wil wel eens richting 5.1. Hoofdzakelijk voor films.

Setting is:

Panasonic VT30 42inch
Panasonic BTD 310
HDI-Dune Max
UPC-Cisco

Mijn intentie is het aanschaffen van de:

Onkyo NR609
http://www.kieskeurig.nl/...609/specificaties/956068/

In combinatie met de Harman Kardon HKTS 16BQ
http://www.kieskeurig.nl/...6bq/specificaties/909458/

Het gaat mij met name om het aansluiten van alle apparatuur via HDMI op de receiver en de HDMI-output van de receiver naar mijn tv.

Ben niet echt een super-audiofreak, maar lijkt dit een aardige combinatie?
Toevallig.. Ik ben ook voor zo'n setje aan het kijken. Ik hou van goed geluid maar ben ook geen echte audio freak!

Waarom kies je voor de TX-SR609 en niet de TX-SR608 (scheelt 100 euries)?

• 210667
  • Niet online
Unkie schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 11:13:
[...]

[...]

Waarom kies je voor de TX-SR609 en niet de TX-SR608 (scheelt 100 euries)?
Goeie vraag. Zoveel verschillen ze niet. Maar ik ben wel iemand die dan liever de jongste koopt... ;)

Maaar ik vroeg mij af of deze combinatie wel redelijk is. Misschien geen high-end....maar toch..

• HarmoniousVibe
  • Nu online
Het verschil is de netwerkfunctionaliteit...

• 210667
  • Niet online
Ben ik nu ook achter. Gaat het de 609 worden..thx

• The_Big_Easy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
Ik begrijp dat de de receivers vanaf de NR579 en hoger een speciale Qdeo video chip aan boord hebben voor een upscaling tot aan 4k. De instappers hebben 'slechts' reguliere upscaling tot tot 1080p. Aangezien ik net een HD LED tv heb aangeschaft (Samsung D6500) zal ik voorlopig nog niet van resoluties van 4k gaan genieten :+

Wat ik me echter wel afvraag is of die Qdeo chip ook nog een verbetering laat zien in de reguliere SD->HD upscaling. Doet die Qdeo dat wezenlijk beter/mooier dan de chip in b.v. de NR509? En zou de kwaliteit van die Qdeo upscaling zich verhouden tot de upscaling zoals door mijn Samsung gebeurd? Kan iemand hier wat zinnigs over melden?

Ik vraag me nl. sterk af of ik het prijsverschil van 150,- tussen een NR509 en een NR579 te rechtvaardigen vind. Verder dan 5.1 ga ik niet en ook een THX certificering boeit me niet zo. Vermogen van de 509 lijkt me opzich al voldoende om b.v. die Harman kardon set die hierboven al werd genoemd aan te sturen. Blijft over de Qdeo chip als enigste verschil...

• HarmoniousVibe
  • Nu online
De NR509 heeft helemaal geen upscaler volgens mij.

Voor mij maakte dat niets zoveel uit, omdat ik toch bijna alles in HD heb en XBMC mbv lanczos3 ook vrij goed kan upscalen. Bovendien is het met XBMC erg lastig om in de native resolutie te laten outputten. Hij schaalt het zelf eigenlijk altijd naar de ingestelde resolutie.

Verder heb ik wel gelezen dat het een hele goede scaler is, maar goed, 4k upscaling lijkt me vooralsnog vrij nutteloos. Die resolutie haalt geen enkele TV en tegen de tijd dat die er wel zijn kun je ook wel een nieuwe receiver kopen.

En ik heb ook ernstig mijn twijfels of de Dune wel automatisch in de resolutie van het bronbestand output. Als je 1080p instelt, zal hij waarschijnlijk altijd in die resolutie outputten en hoeft en kan de Onkyo dus al niks meer (te) doen. Je kunt zien of dat zo is door iets met een resolutie op te zetten die lager is dan 1080p. Als je na het starten van de film je TV van resolutie ziet verspringen dan output hij wel in de native resolutie van het bronbestand. En anders schaalt hij het zelf op. Deze info kun je overigens ook gewoon via het OSD van je TV opvragen natuurlijk.

[Voor 34% gewijzigd door HarmoniousVibe op 17-06-2011 16:20]

• The_Big_Easy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 16:16:
De NR509 heeft helemaal geen upscaler volgens mij.
:? bij de SR309 en NR509 staat in de OP van dit topic toch echt het volgende:
HDMI aansluitingen: 4 inputs en 1 output met upscaling tot en met 1080p
Verder heb ik wel gelezen dat het een hele goede scaler is, maar goed, 4k upscaling lijkt me vooralsnog vrij nutteloos. Die resolutie haalt geen enkele TV en tegen de tijd dat die er wel zijn kun je ook wel een nieuwe receiver kopen.
Eensch :)

• GANGSTERKILLER
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-05-2018
210667 schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 13:05:
Ben ik nu ook achter. Gaat het de 609 worden..thx
Goede keus! Heb je de HKTS 16 er ook bij gekocht? Ik heb zelf de Onkyo TX-SR608 in combinatie met de HKTS 11, en daar ben ik ontzettend blij mee! Het geluid is loepzuiver, ook bij hoge volumes wordt het niet schel. Blu-ray films kijken is echt genieten met die lossless audio formaten... _/-\o_

Ik weet niet of Celine Dion je ding is, maar bij de Blu-ray, Live In Las Vegas, weet je niet wat je hoort! De bitrate van de Dolby True HD track is zo ontzettend hoog, bij sommige songs haalt die de 10 Mbps (!) (getest op PS3). Echt belachelijk. Ik heb heel wat Blu-ray's gezien, maar dit is ongekend wat de audio betreft. Een dikke aanrader!

Als ik de TX-SR608 nog niet had, zou ik zeker voor TX-NR609 gaan. De opties en HDMI ingangen die je op deze receiver hebt vind je bij geen enkele andere receiver voor zo'n aantrekkelijke prijs. Grote kans dat de TX-NR609 opnieuw een EISA Award gaat winnen voor beste HT receiver (net als de TX-SR608). Veel plezier ermee! :)
The_Big_Easy schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 16:22:
[...] :? bij de SR309 en NR509 staat in de OP van dit topic toch echt het volgende:
HDMI aansluitingen: 4 inputs en 1 output met upscaling tot en met 1080p
Er is een verschil tussen upscalen en converting ;)
Upscalen van HDMI in 720p naar HDMI Out op 1080p kunnen alle modellen. Echter kunnen de modellen vanaf de TX-NR579 ook analoge bronnen converten en upscalen tot 4K over HDMI. Dus als je analoge bronnen aan wilt sluiten is het vanaf de TX-NR579 een betere keuze aangezien je dan van de receiver maar één HDMI kabel naar de TV hebt.

• Masselink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:23

Masselink

Voor de dorst

Ik heb een infinity HCS 5.1 set aangevuld met 2 Kef IQ7 speakers. Mijn Harman Kardon AVR 330 (geen HDMI, maar zeer goed geluid) ondersteund geen True HD en DTS HD. Dit wil ik wel, want dan maak ik optimaal gebruik van mijn 7.1 set. Beelden komen vanaf een mediacenter PC met HDMI en gaan naar een 47" panasonic Plasma.

In mijn zoektocht ben ik ook langs een paar Onkyo's gekomen, maar weet niet helemaal welke nu te kiezen. Wellicht dat iemand me kan helpen

Onkyo TX-SR508 voor € 230 in Duitsland
Onkyo TX-SR608 voor € 334 in Duitsland

Is het prijsverschil de moeite waard? Zie ik nog iets over het hoofd?

Koffie en meer...

Je zou ook de meerkanaals analoge ingangen van de Harman Kardon kunnen gebruiken. Heb je alleen wel een geluidskaart of onboard nodig welke de HD Audio voor je kan decoderen, maar tegenwoordig is dat niet zo'n heel groot probleem meer.

• HarmoniousVibe
  • Nu online
FeaR schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 17:02:
Je zou ook de meerkanaals analoge ingangen van de Harman Kardon kunnen gebruiken. Heb je alleen wel een geluidskaart of onboard nodig welke de HD Audio voor je kan decoderen, maar tegenwoordig is dat niet zo'n heel groot probleem meer.
Dat doet de software, niet de geluidskaart :). Die accepteert alleen PCM als input.

Om het even, gaat om het principe dat je niet perse HDMI nodig hebt voor HD Audio.

• 210667
  • Niet online
GANGSTERKILLER schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 16:25:
[...]

Goede keus! Heb je de HKTS 16 er ook bij gekocht?

[beetje genipt]
Ja, de 609 bij amazon.de en de HKTS16 BQ bij bobshop. Volgende week ermee aan de gang.

Enig idee wat de lengte is van de achterspeakers-aansluitkabel. Moet zeker een meter of 10 van de receiver naar die boxen overbruggen.

Nu zat ik ook even naar de HDMI-ingangen te kijken. Er zijn er 5. Waar ik mijn Blu-ray en UPC-box aan moet hangen, dat lijkt mij evident. Op welke ingang kan ik mijn HDI-Dune Max het beste zetten? Of maakt dat niet uit?

• GANGSTERKILLER
210667 schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 19:02:
[...]

Ja, de 609 bij amazon.de en de HKTS16 BQ bij bobshop. Volgende week ermee aan de gang.

Enig idee wat de lengte is van de achterspeakers-aansluitkabel. Moet zeker een meter of 10 van de receiver naar die boxen overbruggen.

Nu zat ik ook even naar de HDMI-ingangen te kijken. Er zijn er 5. Waar ik mijn Blu-ray en UPC-box aan moet hangen, dat lijkt mij evident. Op welke ingang kan ik mijn HDI-Dune Max het beste zetten? Of maakt dat niet uit?
Ok, top! Die kabels voor je surround speakers bij de HKTS 11 zijn 12 meter, die zullen vast en zeker ook bij de HKTS 16 zitten. Het maakt niks uit op welke input je de HDI-Dune Max zet, al die HDMI inputs zijn hetzelfde (behalve de naam). Zorg er wel eerst voor dat je een HDMI kabel verbindt tussen je TV en de receiver (willekeurige HDMI input op je TV en HDMI out op je receiver). Ik ben benieuwd naar je bevindingen, laat je het even weten? ;)

[Voor 5% gewijzigd door GANGSTERKILLER op 17-06-2011 19:46]

• m@fkeez
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
210667 schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 19:02:
[...]

Het maakt niets uit in elke hdmi poort je hem doet, omdat je dit in het menu toch kunt toewijzen. (als ik het snel en goed zag). Ben zelf ook net voor de 609 gegaan. De hkts 11 had ik al hangen aan mijn jvc receiver, maar nu met de 609 eraan weet ik niet wat ik hoor. Had niet gedacht dat het zo'n groot verschil zou maken.
Nu heb je zelfs op laag volume al fantastisch dts geluid.

Voordeel is ook dat ik nu geen andere geluidskaart meer in mijn htpc hoef te zetten.
De ATI radeon hd stuurt alles (beeld en geluid) perfect via haar hdmi poort door.
Echt genieten nu met mkv en blu-ray. :)

• GANGSTERKILLER
m@fkeez schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 20:29:
[...]
De hkts 11 had ik al hangen aan mijn jvc receiver, maar nu met de 609 eraan weet ik niet wat ik hoor.
Goede match hè, Harman Kardon satelliet speakers en Onkyo receiver? _/-\o_

Ik heb ook een instap Denon aan m'n HKTS 11 gehangen maar dat klinkt toch een stuk minder open/helder. Ik prefereer de neutrale open sound van Onkyo over de warmer klinkende Denon, maar dat is heel persoonlijk. Ik wil in de toekomst niks anders meer dan Onkyo, zij bieden in mijn ogen (oren) het meeste "bang for your buck".

Wat zijn je equalizer settings? Of gebruik je de Audyssey instellingen? Ik heb alles handmatig ingesteld, ik krijg zo een veel beter geluid... :)

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-03 20:13

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Een instap Denon is natuurlijk geen eerlijk vergelijk met een mid-end Onkyo receiver hé ;)

• GANGSTERKILLER
Priyantha Bleeker schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 21:26:
Een instap Denon is natuurlijk geen eerlijk vergelijk met een mid-end Onkyo receiver hé ;)
Daar heb je gelijk in, maar ik heb ook een duurdere Denon (AVR-1910) met een duurdere Onkyo vergeleken (TX-SR806), ik heb naar wat films en concerten kunnen luisteren en toen viel me ook al op dat Onkyo toch beter in mijn oren klinkt. Die gast in de winkel vond de Denon weer beter klinken, echt een smaak ding dus... ;)

• surfing john
Toch vanavond maar de knoop doorgehakt en de 608 gekocht bij Correct voor € 345,-, mooie prijs!
Net alles aangesloten, luidspreker setup nog niet gedaan, zo te horen is dat echt nodig, er komt nu een wat kaal geluid uit de Elipsons. Loop me wel rot te zoeken naar de instelling (nu de TV (Panasonic) via HDMI is aangesloten) als die er al is om het geluid zonder dat de receiver aanstaat via de tv te laten lopen of moet de receiver altijd aan staan?

• 210667
  • Niet online
GANGSTERKILLER schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 19:34:
[...]

Ok, top! Die kabels voor je surround speakers bij de HKTS 11 zijn 12 meter, die zullen vast en zeker ook bij de HKTS 16 zitten. Het maakt niks uit op welke input je de HDI-Dune Max zet, al die HDMI inputs zijn hetzelfde (behalve de naam). Zorg er wel eerst voor dat je een HDMI kabel verbindt tussen je TV en de receiver (willekeurige HDMI input op je TV en HDMI out op je receiver). Ik ben benieuwd naar je bevindingen, laat je het even weten? ;)
Ik ga het zeker laten weten. Die lengte van de snoeren is dus perfect. Dat met die HDMI's gaat dus ook goed komen. Mooi zou nog zijn als ik de naam zou kunnen veranderen in de setup. B.v. pc veranderen in HDI-Max... >:)

Maar nogmaals, de 21ste komt de 609 van amazon binnen en ook de speakerset.....en als alles hangt en speelt, zal ik hier mijn bevindigen vertellen....

• GANGSTERKILLER
surfing john schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 23:44:
Loop me wel rot te zoeken naar de instelling (nu de TV (Panasonic) via HDMI is aangesloten) als die er al is om het geluid zonder dat de receiver aanstaat via de tv te laten lopen of moet de receiver altijd aan staan?
Nee, je receiver kan gewoon uit zodra je ARC (Audio Return Channel) aan hebt staan. Ga naar Hardware Setup > HDMI en hier zet je HDMI Control (RHID) op On, Audio Return Channel op Auto en als laatste Power Control op On. Nu kan je receiver uit en loopt het geluid via je TV.
210667 schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 23:45:
[...]

Ik ga het zeker laten weten. Die lengte van de snoeren is dus perfect. Dat met die HDMI's gaat dus ook goed komen. Mooi zou nog zijn als ik de naam zou kunnen veranderen in de setup. B.v. pc veranderen in HDI-Max... >:)

Maar nogmaals, de 21ste komt de 609 van amazon binnen en ook de speakerset.....en als alles hangt en speelt, zal ik hier mijn bevindigen vertellen....
Je kan de naam van de input zeker veranderen in het menu. De 21ste krijg je alles binnen dus, dat is zo voorbij. Dat wordt genieten, dat kan ik je garanderen! ;)

[Voor 35% gewijzigd door GANGSTERKILLER op 18-06-2011 01:25]

GANGSTERKILLER schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 21:43:
[...]
Daar heb je gelijk in, maar ik heb ook een duurdere Denon (AVR-1910) met een duurdere Onkyo vergeleken (TX-SR806), ik heb naar wat films en concerten kunnen luisteren en toen viel me ook al op dat Onkyo toch beter in mijn oren klinkt. Die gast in de winkel vond de Denon weer beter klinken, echt een smaak ding dus... ;)
De TX-SR806 was dan ook een hele goede receiver. Dat was de eerste van de TX-SRxx6 reeks welke de moeite waard was. De modellen onder de 800 serie hadden namelijk veel problemen met het inkakken van de voedingen als er vijf speakers werden aangestuurd. De 806 leverde vrolijk 125 Watt geloof ik met vijf kanalen. Met zeven kanalen kakte deze TX-SR806 dan ook in, maar dat doen wel meer receivers. De TX-SR806 is dan ook niet gelijk met een Denon AVR-1910. Denk dat je de TX-SR806 meer moet vergelijken met een Denon 2300 of 2800 serie. De TX-SR806 was echt een mooi apparaat, heb hem zelf ook even gehad. Alleen 1080p over HDMI werkte niet, kreeg je blauwe pixels/artifacts op je scherm. Toch jammer...

• GANGSTERKILLER
FeaR schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 01:44:
[...]

De TX-SR806 was dan ook een hele goede receiver. Dat was de eerste van de TX-SRxx6 reeks welke de moeite waard was. De modellen onder de 800 serie hadden namelijk veel problemen met het inkakken van de voedingen als er vijf speakers werden aangestuurd. De 806 leverde vrolijk 125 Watt geloof ik met vijf kanalen. Met zeven kanalen kakte deze TX-SR806 dan ook in, maar dat doen wel meer receivers. De TX-SR806 is dan ook niet gelijk met een Denon AVR-1910. Denk dat je de TX-SR806 meer moet vergelijken met een Denon 2300 of 2800 serie. De TX-SR806 was echt een mooi apparaat, heb hem zelf ook even gehad. Alleen 1080p over HDMI werkte niet, kreeg je blauwe pixels/artifacts op je scherm. Toch jammer...
De TX-SR806 lag boven mijn budget, maar ik vond het ook een mooie receiver. En impressive geluid (aangesloten op verschillende zuilspeakers). De Denon 2300 en 2800 serie heb ik niet kunnen testen. In de TX-SR608 zit een ventilator, had ik liever niet gehad maar hij blijft nu in ieder geval erg koel! Jouw TX-SR806 werd zeker behoorlijk heet? Ik heb verder geen last van artifacts met 1080p resoluties of HDMI handshake problemen. Ik heb wel alle video processing uitgezet (kan via een verborgen optie), ik moet dan wel de OSD missen maar dat boeit me echt helemaal niks.

Ik heb dit gedaan omdat ik geen gestotter wil zien tijdens het kijken van 1080p/24p content. En die video upscaler heb ook niet nodig, ik heb toch geen SD bronnen aangesloten op de receiver. Voor de rest ben ik echt meer dan tevreden over de TX-SR608, hij heeft alles wat ik wil van een receiver en hij is perfect voor de HKTS 11. Welke receiver heb jij als ik vragen mag? :)
GANGSTERKILLER schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 03:57:
[...]De TX-SR806 lag boven mijn budget, maar ik vond het ook een mooie receiver. En impressive geluid (aangesloten op verschillende zuilspeakers). De Denon 2300 en 2800 serie heb ik niet kunnen testen. In de TX-SR608 zit een ventilator, had ik liever niet gehad maar hij blijft nu in ieder geval erg koel! Jouw TX-SR806 werd zeker behoorlijk heet? Ik heb verder geen last van artifacts met 1080p resoluties of HDMI handshake problemen. Ik heb wel alle video processing uitgezet (kan via een verborgen optie), ik moet dan wel de OSD missen maar dat boeit me echt helemaal niks.

Ik heb dit gedaan omdat ik geen gestotter wil zien tijdens het kijken van 1080p/24p content. En die video upscaler heb ook niet nodig, ik heb toch geen SD bronnen aangesloten op de receiver. Voor de rest ben ik echt meer dan tevreden over de TX-SR608, hij heeft alles wat ik wil van een receiver en hij is perfect voor de HKTS 11. Welke receiver heb jij als ik vragen mag? :)
De TX-SR806 heeft ook een ventilator intern, maar desondanks werd deze met goed gebruik toch netjes 50 - 60 graden. De TX-SR806 heb ik overigens maar iets van een halve week gehad vanwege de blauwe artifacts. Vond het niet acceptabel dat een apparaat van dat geld het niet voor 100% deed. Heb de TX-SR806 toen terug naar Correct gebracht en mijn geld terug gekregen. Daarna pas onderzoek gedaan en veel merken hadden op dat moment problemen met de PS3 of andere apparatuur. Ook Harman Kardon en Yamaha hadden problemen. Alleen Denon en Marantz leken probleemvrij, geen enkel topic gevonden toen over problemen met die merken en de PS3. Daarom een paar maanden later een Denon AVR-2809 uit Duitsland gekocht via een inkoopactie. Was toen geloof ik nog geen €840,- kwijt terwijl je in Nederland zo'n €1299,- mocht betalen voor die receiver. Moet wel gezegd worden dat de prijzen in Duitsland sowieso lager liggen en dat we in totaal zo'n 25 receivers hadden gekocht bij één winkel. Dus dan kan er heel veel met de prijs gedaan worden. De Denon is zonder ventilator en wordt nog niet eens handwarm bij flink gebruik, maar dat is iets waar die serie van Denon ook bekend om stond. Nu staat de receiver hier toch heel vrij, dus voor mij maakt het eigenlijk niets uit. Nu nog een keer een leuke eindversterker achter de receiver zetten om nog meer controle uit de speakers te krijgen. Maar ik speel dan ook met een vloerstaanders en die hebben iets meer controle nodig dan een HKTS 11-set. Zeker als de vloerstaanders vrolijk dippen naar de 2.9 Ohm. Niet dat de receiver het niet trekt, maar ik heb het idee dat er meer in zit.

Anoniem: 315629

TX-NR1009 met Audyssey MultEQ XT aangekondigd: http://www.nl.onkyo.com/en/products/tx-nr1009-43224.html
Is Audyssey MultEQ XT werkelijk de oplossing voor het afregelen van niet optimaal te plaatsen luidsprekers? Flatscreen staat in hoek van de kamer en de luidsprekers kunnen enkel assymetrisch staan (Links ver, rechts heel dicht)

• davidBE
De TX-SR806 heeft ook een ventilator intern, maar desondanks werd deze met goed gebruik toch netjes 50 - 60 graden. De TX-SR806 heb ik overigens maar iets van een halve week gehad vanwege de blauwe artifacts. Vond het niet acceptabel dat een apparaat van dat geld het niet voor 100% deed. Heb de TX-SR806 toen terug naar Correct gebracht en mijn geld terug gekregen. Daarna pas onderzoek gedaan en veel merken hadden op dat moment problemen met de PS3 of andere apparatuur.
Zelfde probleem als mij, maar dan witte sneeuw hier. Heb nu nieuwe HDMI kabels besteld (1.4 high speed), hopelijk is het hiermee opgelost.

• HarmoniousVibe
  • Nu online
Ik wil de remote van de Onkyo gaan gebruiken om mijn HTPC aan te sturen. Ik heb een IR-module besteld op Ebay die over 1 a 2 weken binnenkomt als het goed is. Zijn er meer mensen die hier evaring mee hebben? Ik wil uiteraard niet dat er overlap is met de signalen voor de receiver zelf of met de andere aangesloten apparaten (Bravia, Xbox360).

Nu zal ik uit de lijst met Remote Control Codes een code moeten toewijzen aan de BD/DVD-input (of evt aan de custom mode), maar ik heb geen idee welke ik het beste kan kiezen. Ik denk zelf dat ik het beste weg kan blijven van de categorieën TV en DVD, omdat er zeker bij TV's er altijd wel overlap is tussen bepaalde TV's. En ik wil niet dat ik per abuis mijn TV gaan aansturen als ik iets op mijn HTPC wil regelen. Maar afgezien daarvan, zou ik gewoon elke willekeurige code kunnen kiezen? Een code voor een BR-speler bijvoorbeeld?

davidBE schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 08:36:
[...]
Zelfde probleem als mij, maar dan witte sneeuw hier. Heb nu nieuwe HDMI kabels besteld (1.4 high speed), hopelijk is het hiermee opgelost.
Het probleem zou liggen in de processing/chip van het specifieke model. Weet niet of je dat dan met een andere kabel op gaat kunnen lossen.

• davidBE
Bij de 508 versie had ik het niet..
Er zit niets anders op dan, PS3 verbinden met HDMI van de televisie en geluid via een optische kabel?

• surfing john
Nee, je receiver kan gewoon uit zodra je ARC (Audio Return Channel) aan hebt staan. Ga naar Hardware Setup > HDMI en hier zet je HDMI Control (RHID) op On, Audio Return Channel op Auto en als laatste Power Control op On. Nu kan je receiver uit en loopt het geluid via je TV.

Super tip, bedankt.

• surfing john
Net de speakers ingesteld via de Audissy, levert wel een verbetering op t.o.v. de aansluiting zonder enige instelling gemaakt te hebben, maar merk nu dat mijn 16 jaar oude Elipsons aan vervanging toe zijn. Aangezien ik al wat jaren uit de hifi branche ben, ben ik niet helemaal up to date meer, volg de ontwikkelingen nog zijdelings.
De Elipsons zijn warm klinkende speakers zonder bonkig te worden, zoek toch wel een gelijkwaardig geluid voor mijn 608 (ik weet het, je kan alleen oordelen na het beluisteren) maar wil toch graag jullie ervaringen weten wat het beste past bij deze Onkyo.

• GANGSTERKILLER
FeaR schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 08:59:
[...]

Het probleem zou liggen in de processing/chip van het specifieke model. Weet niet of je dat dan met een andere kabel op gaat kunnen lossen.
Heb je zoiets gehad FeaR? http://www.kabeltje.com/forum/viewtopic.php?f=7&t=10
Kabeltje.com beweert dit probleem op te kunnen lossen met een betere HDMI kabel. Jammer dat je het nu niet meer kan testen aangezien je de TX-SR806 niet meer hebt. Zou het dan toch zo zijn dat niet alle HDMI kabels hetzelfde kunnen ondanks de pure digitale overdracht...? Je Denon AVR-2809 on the other end, die heeft dit probleem niet! :F
Graag gedaan! :)

[Voor 54% gewijzigd door GANGSTERKILLER op 18-06-2011 14:16]

GANGSTERKILLER schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 14:07:
[...]Heb je zoiets gehad FeaR? http://www.kabeltje.com/forum/viewtopic.php?f=7&t=10
Kabeltje.com beweert dit probleem op te kunnen lossen met een betere HDMI kabel. Jammer dat je het nu niet meer kan testen aangezien je de TX-SR806 niet meer hebt. Zou het dan toch zo zijn dat niet alle HDMI kabels hetzelfde kunnen ondanks de pure digitale overdracht...? :F
Kabeltje.com kan zo veel beweren, maar het lag zeker niet aan de HDMI-kabel. Ik heb meerdere HDMI kabels getest en allemaal hadden ze hetzelfde probleem. En als ik nu de enige was die het probleem van de blauwe pixels had, had het nog gekund. Maar ik was bij lange na niet de enige. Het lag/ligt echt aan de chip van de TX-SR806. Er is namelijk een verschil tussen artifacts welke door een slechte HDMI-kabel komen en een fout in de processing/chip van de receiver. Bij de TX-SR806 lag het dus aan de chip. Overigens bleek het wel gerepareerd te kunnen worden. Zou zo'n $50 kosten voor de zilveren versie en $80 voor de zwarte (ook nog zoiets aparts...).

De artifacts zagen er zo uit:

De donkere delen in het beeld werden gevuld met blauwe pixels.

Overigens zitten de HDMI kabels die ik toen had nu nog steeds aangesloten, maar dan via een Denon receiver en die heeft helemaal geen problemen. Dus nog een bewijs dat het niet aan de kabel ligt/lag.

Het verhaal wat er op dat andere forum wordt gezegd is overigens wel waar. Na een x afstand kan je met duudere kabels zeker beter resultaat halen. Alleen hoe duur die kabels moeten zijn is dan weer een andere discussie: enkele tientjes kan al genoeg zijn, maar genoeg mensen die meteen naar een paar honderd euro gaan kijken.

• GANGSTERKILLER
Ok, dan ligt het dus echt aan de TX-SR806! Het ziet er verschrikkelijk uit! Mooi dat de Denon AVR-2809 dit niet heeft. Heb je de Onkyo klantenservice gebeld destijds? Zij moesten dit gewoon gratis repareren, je had toch garantie?

• HarmoniousVibe
  • Nu online
Zie HarmoniousVibe in "zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen ...".

Ik vind dat met die blauwe pixels er niet uitzien als een probleem met de kabel. Verder is het zo dat als je een HDMI high-speed (cat 2) gecertificeerde kabel koopt deze het altijd zou moeten doen. Anders had die kabel dat label nooit mogen krijgen. Dat label geeft namelijk dat die kabel tot op die lengte in ieder geval 1080p, 4K, 3D en Deep Color moet kunnen afspelen. Normaal 1080p-signaal zou dus sowieso geen probleem mogen zijn.

Die pixels waren dus ook geen probleem van de kabel. Gewoon een fout in de TX-SR806. Heb nooit eens overwogen de TX-SR806 te laten maken. Was best wel teleurgesteld in Onkyo en heb besloten voor een ander merk te gaan. Natuurlijk heeft elk product wat minpunten, maar de blauwe pixels vond ik wel te erg. Zeker bij een apparaat waar je in die tijd zo'n 700 euro voor moest betalen. Later bleek dat de Denon ook nog eens wat leuke opties had die de Onkyo niet had. Dingen als HDMI Passthrough en ook de remote van de Denon is een stuk gebruiksvriendelijker.

Over HDMI-kabels: labels zeggen niet altijd iets, dat is het lullige van het geval. Veel merken plakken gewoon een certificaat/label op de kabel terwijl deze dat helemaal niet mag dragen. Dat krijg je met kabels uit China en omstreken. Idem dat er op veel kabels heel groot "HDMI 1.4" staat. HDMI 1.4 is de aanduiding voor apparatuur, niet voor kabels. Of kleine letters op de kabel zijn ook leuk: kabels van 10 meter welke tot 5 meter High Speed zijn en alles daarna niet meer. Maar toch mag de kabel dan High Speed dragen.

• HarmoniousVibe
  • Nu online
Ik meen ergens een arrest gelezen te hebben dat een niet goed functionerende gecertificeerde category 2-kabel valide grond was om de koopovereenkomst eenzijdig te vernietigen. Er werd toen door de retailer aangevoerd dat dit slechts een algemene aanprijzing was (net als het 'beste' wasmiddel tegen vlekken e.d. wat wel is toegestaan), maar dat argument werd niet door de rechtbank overgenomen, volgens mij omdat het ging over zeer specifieke, technische productkenmerken.

De rechtbank beschouwde een dergelijke kabel die door de retailer als dusdanig wordt aangeprezen (nog afgezien van of de producent dat label er al dan niet illegaal heeft opgeplakt of dat het er überhaupt op zit) moet functioneren binnen de aangeprezen specificaties. Als dat niet zo was, was dit een vernietigingsgrond vanwege het ontbreken van overeenstemming tussen aanbod en aanvaarding. Een consument moet immers kunnen vertrouwen op de mededelingen van de aanbieder. Maar goed, ik zal maar ophouden over kabels in dit topique :)

[Voor 15% gewijzigd door HarmoniousVibe op 18-06-2011 15:11]

• surfing john
[quote]GANGSTERKILLER schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 14:07:
[...]

Heb je zoiets gehad FeaR? http://www.kabeltje.com/forum/viewtopic.php?f=7&t=10
Kabeltje.com beweert dit probleem op te kunnen lossen met een betere HDMI kabel. Jammer dat je het nu niet meer kan testen aangezien je de TX-SR806 niet meer hebt. Zou het dan toch zo zijn dat niet alle HDMI kabels hetzelfde kunnen ondanks de pure digitale overdracht...? Je Denon AVR-2809 on the other end, die heeft dit probleem niet! :F

[...]

Graag gedaan! :)
Bestaat er ook een instelling voor een mediaplayer? als ik nu muziek afspeel vanaf de mediaplayer en dan de TV op standby zet valt gelijk ook het geluid weg, de receiver gaat dan ook gelijk in een standby functie, heb geen zin om de TV de hele tijd aan te laten staan terwijl er uren lang muziek afgespeeld wordt, de enige oplossing die ik kan bedenken is de mediaplayer extra met een optische kabel aan te sluiten op de receiver (nog niet uitgeprobeerd), maar vind dit toch een soort workaround aangezien ik alles via HDMI kabels heb aangesloten.

dat werkt niet met een extra optische kabel: of ik heb geluid of ik heb beeld, weet het even niet

[Voor 4% gewijzigd door surfing john op 18-06-2011 17:59]

• GANGSTERKILLER
surfing john schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 17:25:
Bestaat er ook een instelling voor een mediaplayer? als ik nu muziek afspeel vanaf de mediaplayer en dan de TV op standby zet valt gelijk ook het geluid weg, de receiver gaat dan ook gelijk in een standby functie, heb geen zin om de TV de hele tijd aan te laten staan terwijl er uren lang muziek afgespeeld wordt, de enige oplossing die ik kan bedenken is de mediaplayer extra met een optische kabel aan te sluiten op de receiver (nog niet uitgeprobeerd), maar vind dit toch een soort workaround aangezien ik alles via HDMI kabels heb aangesloten.

dat werkt niet met een extra optische kabel: of ik heb geluid of ik heb beeld, weet het even niet
Ik heb zelf ook een media player (AC Ryan Playon HD) maar mijn receiver gaat niet op standby wanneer ik mijn TV uitzet, en ik heb gewoon geluid. Het zou heel goed kunnen dat je media player Audio Return Channel niet ondersteund. Werkt ARC wel met je andere hardware (zoals een digitale kastje of game console?) Met een optische kabel moet het wel lukken, maar dit moet je wel eerst toewijzen aan een HDMI input in het menu van je receiver. Ga naar Input/Output Assign > Digital Audio Input en kies vervolgens een input uit voor OPT1 of OPT2.
Pagina: 1 2 3 ... 56 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee