• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
Mooie oplossing met die expanders, 3 van die chassis onder elkaar ziet er echt vet uit!

Ik ben zelf ook aan het kijken hoe ik nu verder kan uitbreiden. Ik heb 24 sloten, en 1 IBM 1015 + 8 poorten onboard. Ik denk dat ik er een pricewatch: LSI SAS 9201-16i in ga steken en toekomstige uitbreiding met een ri-vier chassis met expander ga doen.

ri-vier heeft daar een kant-en-klare oplossing voor, lijkt een HP 36 poort expander te zijn.

https://ri-vier.eu/rivier...r24-p-340.html?cPath=1_40

[ Voor 4% gewijzigd door Extera op 21-08-2014 13:38 ]

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Nu online
Extera schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 13:38:
Mooie oplossing met die expanders, 3 van die chassis onder elkaar ziet er echt vet uit!

Ik ben zelf ook aan het kijken hoe ik nu verder kan uitbreiden. Ik heb 24 sloten, en 1 IBM 1015 + 8 poorten onboard.

ri-vier heeft daar een kant-en-klare oplossing voor, lijkt een HP 36 poort expander te zijn.

https://ri-vier.eu/rivier...r24-p-340.html?cPath=1_40
Heb je geen ruimte voor een of twee extra IBM 1015 kaarten? Een stuk goedkoper dan deze sas expander.
https://ri-vier.eu/24-por...et-p-343.html?cPath=18_61

[ Voor 6% gewijzigd door Q op 21-08-2014 14:29 ]

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:34
Een SAS expander voor 24 poorten heb je al voor 175 dollar op Ebay. Dat is ongeveer net zoveel als 2 IBM M1015's. Als je geen PCI-e sloten meer over hebt is zo'n expander natuurlijk wel een mooie oplossing: al je schijven aan je expander. :)

Als ik over ga naar 19" case met 24 bays dan zou ik op dit moment een ASRock E3C224D4I-14S als basis nemen met een 24 poort expander. De expander sluit je aan op het moederbord en de 24 schijven op je expander. 8)

[ Voor 31% gewijzigd door GioStyle op 21-08-2014 14:38 ]

• Extera
Q schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 14:26:
[...]

Heb je geen ruimte voor een of twee extra IBM 1015 kaarten? Een stuk goedkoper dan deze sas expander.
https://ri-vier.eu/24-por...et-p-343.html?cPath=18_61
Nee, helaas, dat maakt uitbreiding op dit moment een kostbare zaak.
Eigenlijk moet er dan ook een nieuw moederbord in voor de extra PCI-e sloten. (pricewatch: Supermicro X9SCM-F voor 4x 8x)
die vereist echter weer ECC, en dan ben ik flink aan de beurt qua kosten.

Heeft zo'n kaart als deze: http://www.ebay.com/itm/N...Cards&hash=item3ce6401650

alleen stroom nodig via PCI-e? In dat geval ik nog zat powered riserkaarten liggen van het bitcoin mining. Dan is dat de goedkoopste oplossing....

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 11:06
Voor zover ik op de foto's kan zien wel. Het eerste stukje van de poort is power, de rest is data.
Op de foto's zie je geen enkel baantje aangesloten. (behalve de allerlaatste, maar dat is aarde volgens mij)

Ik vraag me af of buiten de bandbreedte beperking SAS Expanders ook een IOPS beperking kennen... Dat lijkt mij iets meer van belang... Of je nou 1GB of 1.5GB/s haalt, maakt natuurlijk weinig uit...

Even niets...

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-09 18:30
Ik heb een kleine upgrade toegepast. Draai nu 10x4TB WD Greens in RAIDZ-2 + 10x2TB Hitachi, eveneens in RAIDZ-2, in dezelfde pool. Effectief 48TB beschikbaar dus.

• Q
  • Nu online
Extera schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 14:47:
[...]

Nee, helaas, dat maakt uitbreiding op dit moment een kostbare zaak.
Eigenlijk moet er dan ook een nieuw moederbord in voor de extra PCI-e sloten. (pricewatch: Supermicro X9SCM-F voor 4x 8x)
die vereist echter weer ECC, en dan ben ik flink aan de beurt qua kosten.

Heeft zo'n kaart als deze: http://www.ebay.com/itm/N...Cards&hash=item3ce6401650

alleen stroom nodig via PCI-e? In dat geval ik nog zat powered riserkaarten liggen van het bitcoin mining. Dan is dat de goedkoopste oplossing....
Zo'n expander van ebay zou dan wel een mooie optie zijn. De bandbreedte zou er moeten zijn dus als het werkt, lijkt het mij ook een goede oplossing.

• FireDrunk
Ik vraag me af of je zonder morren 2 van de aansluitingen van een M1015 direct op zo'n expander kunt hangen zonder dat je OS gelijk 2 keer de disks ziet. Normaal zijn die dubbele aansluitingen zodat je redundantie kunt creeeren door meerdere controllers dezelfde disks te geven, maar ik zou het juist willen om de bandbreedte tussen de M1015 en de expander te vergroten.

Iemand die daar ervaring mee heeft?

Even niets...

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Ik vroeg mij nu wel is af wat jullie met 20tb of meer doen?, ik heb een kleine nas van 16tb en als ik al mijn favoriete films heb gedownload, en alle toffe series er heb op gezet dan kom ik aan 7tb, en wat voor internet plannen moet je wel niet hebben om daar zo veel data op te kunnen zetten? Verder gebruiken jullie het vooral persoonlijke of ben je it-er die wel wat weet van hardware op een bedrijf?

[ Voor 16% gewijzigd door thibautb op 21-08-2014 18:13 ]

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

thibautb schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 18:12:
Ik vroeg mij nu wel is af wat jullie met 20tb of meer doen?, ik heb een kleine nas van 16tb en als ik al mijn favoriete films heb gedownload, en alle toffe series er heb op gezet dan kom ik aan 7tb, en wat voor internet plannen moet je wel niet hebben om daar zo veel data op te kunnen zetten? Verder gebruiken jullie het vooral persoonlijke of ben je it-er die wel wat weet van hardware op een bedrijf?
Spoilert !!!!!!!!!!
Pssttt niet verder vertellen pr0n ;)

Maar verder toch vooral:

- foto en video materiaal van eigen hand, ca. 2 TiB, apennootjes dus
- rips van DVD/BD/CD materiaal in bezit, ca. 7 TiB
- tv series, ca. 6 TiB

Zoals je ziet is de 16 TiB vol aan t geraken en is de wens om de huidige storage server ui te breiden langzaam aan t ontstaan. Met wat werk krijg ik nog eens10 drives in de CM Stacker gestopt en met 10 x 4 TiB in RAID-Z2 herbegrt de server dan ca. 48 TiB ('het met liefde en zoetgevooisde stem geuite "het KRENG is nu als zo zwaar" kon de pijn in de rug na de trapgang naar boven met de recente verhuizing niet verbergen).

De planning is om de uitbreiding in oktober te gaan doen.

[ Voor 35% gewijzigd door Pantagruel op 21-08-2014 20:14 . Reden: Wat er nu echt op staat ;) ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-08 10:43
thibautb schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 18:12:
ik heb een bioscoop thuis en stream alles met blu ray iso of 3d bluray.. 50 gig per film.. tikt lekker aan..

60 TB can not be enough

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 13:52
nou ja spoilert, het staat ook al genoemd in de topic start 8)

• Extera
FireDrunk schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 16:50:
Ik vraag me af of je zonder morren 2 van de aansluitingen van een M1015 direct op zo'n expander kunt hangen zonder dat je OS gelijk 2 keer de disks ziet. Normaal zijn die dubbele aansluitingen zodat je redundantie kunt creeeren door meerdere controllers dezelfde disks te geven, maar ik zou het juist willen om de bandbreedte tussen de M1015 en de expander te vergroten.

Iemand die daar ervaring mee heeft?
Hier zijn er een aantal dat doen. en dat werkt prima

http://hardforum.com/showthread.php?t=1484614&page=104

Waarom zou je de bandbreedte willen vergroten?
Je hebt 4x 6Gbit per multilane poort. Dat is 3GB/s full duplex per poort.

Even uitgaande van vlotte SATA disks haal je 150 MB/s per disk?
maal 24 kom ik op 3600MB/.s, je komt wel iets te kort. Ik heb echter geen idee hoe een systeem daar mee omgaat.

Reken ik nu te makkelijk of kan je 20 snelle disks aan 1 poort hangen?
Hoe gaat het systeem om met een te volle aansluiting?

wanneer ga je het merken, mocht je toch 24 disks aan 1 multilane poort hangen? Volle performance haal je alleen met benchmarks, misschien met scrubs en resilvers?

Het zou ideaal zijn om uitbreiding te doen door een leeg chassis en een expander te kopen.

• thibautb
Ik heb eigenlijk zo ook altijd de drang om meer te downloaden zodat hij wat voller geraakt, kennen jullie dat gevoel ook van ooh ik moet ng wat downloaden en OOOH 48GB voor een aflevering pakken we zo gaat ie snel vol zijn, vind ik helemaal mooi...

Mijn internet verbinding liet het wel een lange tijd niet toe totdat ik eindelijk werd toegelaten om een business verbinding te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online
Als je het niet voor minder dan blu-ray doet (30-50 gig per stuk) of bij series voor 1080p gaat dan gaat het hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Extera schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 21:50:
[...]

Hier zijn er een aantal dat doen. en dat werkt prima

http://hardforum.com/showthread.php?t=1484614&page=104

Waarom zou je de bandbreedte willen vergroten?
Je hebt 4x 6Gbit per multilane poort. Dat is 3GB/s full duplex per poort.

Even uitgaande van vlotte SATA disks haal je 150 MB/s per disk?
maal 24 kom ik op 3600MB/.s, je komt wel iets te kort. Ik heb echter geen idee hoe een systeem daar mee omgaat.

Reken ik nu te makkelijk of kan je 20 snelle disks aan 1 poort hangen?
Hoe gaat het systeem om met een te volle aansluiting?

wanneer ga je het merken, mocht je toch 24 disks aan 1 multilane poort hangen? Volle performance haal je alleen met benchmarks, misschien met scrubs en resilvers?

Het zou ideaal zijn om uitbreiding te doen door een leeg chassis en een expander te kopen.
SATA en SAS doen 8b/10b encoding (wat het ook moge zijn), waardoor een 6Gb aansluiting gewoon 600MB/s haalt (vandaar het plafond voor SSD's). 1 * Multilane SAS is dus 2.4GB/s.

Ik vraag me dus af of je die bandbreedte ook echt haalt, als dat zo is, prima, dan kan je er dus rustig vanuit gaan dat je je over het *sequentiele* gedeelte niet druk hoeft te maken...

Nu nog qua IOPS 8-)

Stukje over SAS en Expanders:
http://www.tomshardware.com/reviews/sas-6gb-hdd,2392.html

[ Voor 3% gewijzigd door FireDrunk op 22-08-2014 08:15 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
Ik heb de discussie hier maar even voortgezet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRReeL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-02 21:31
:9~ Afbeeldingslocatie: http://i1273.photobucket.com/albums/y413/_iRReeL_/IMAG0945_zps998248a9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1273.photobucket.com/albums/y413/_iRReeL_/IMAG0991_zps279f0ac1.jpg

System specifications
ComponentOmschrijving
CaseFake Ammo crate
ProcessorIntel Avoton C2550 @ 2.4GHz
RAM16 GB ECC
MotherboardASRock C2550D4I
LAN2 x Intel® i210 onboard
PSUNexus Value 430
Controller Onboard: Intel® C2550 / Marvell SE9172 / SE9230
Disk10x Seagate 4TB (ST4000DM000)
SSD1x Crucial M4 60GB
Arrays1 pool Z2 Ashift=12
Bruto storage 36.2 TB
Netto storage 27.1 TB
OSFreeBSD 10.0 Release
FilesystemZFS
Extra IPMI met iKVM support

Er is in principe niets bijzonders aan deze build, behalve de behuizing misschien, vandaar dat ik het toch ff wil posten

Ik heb er ook nog niet veel tijd aan kunnen besteden dus is nog niet echt afgewerkt.

Ik heb voor het moederbord gekozen vanwege Mux blog wat aangeeft dat dit een nette energie zuinige oplossing kan zijn en deze C2550 werd op vraag/aanbod aangeboden. Verder heb ik het geheugen en PSU van mijn oude server overgenomen en de HDD's kon ik iets goedkoper kopen. HDD's zitten in de ri-vier 5-in-1 cage (fan houder verwijderd)

Energie verbruik volgens een goedkoop metertje is meestal rond de 70 Watt. Ik weet niet of de disks down spinnen. Ik heb verder de onboard controller niet aangepast (geen IT flash).

De kast heb ik bij een of andere woonshop express gekocht en met de zaag ff wat gaten gemaakt. Rechts is een 12 CM fan en aan de achterkant nog een fan en disks zijn meestal rond de 30 graden (momenteel 24-28 graden). Ik wilde graag een kleine kast voor 10 HDD's en vond deze kast ook wel grappig. Bevalt mij ook wel goed want is erg stil en lekker koel. Ik moet de kast nog afwerken en o.a. aan/uit schakelaar monteren (gelukkig heeft het mobo IPMI :))

Voor de rest eigenlijk niets aangepast aan de ZFSguru installatie. Ik wil in de toekomst nog een VM installeren (vandaar 60GB SSD) en Owncloud maar de script install nu ging mis dus moet ik verder nakijken. Verder wil ik nog kijken naar het energie verbruik om te kijken of dat nog iets lager kan.

ZFS: FreeBSD10+ZFSguru, ASRock C2550D4I , 16GB, Nexus Value 430w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
vette build!
IPMI is echt heerlijk, dat mis ik nu echt op mijn ZFS build.

Mooie temps ook voor zo'n kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online
iRReeL schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 16:20:
:9~ [URL=http://s1273.photobucket.com/user/_iRReeL_/media/IMAG0945_zps998248a9.jpg.html]
Wat een super leuke build! Weer eens wat anders dan het 19 inch geweld. Je HD temps zijn beter dan met mijn kast.

[ Voor 7% gewijzigd door Q op 22-08-2014 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Jij hebt dan ook 7200RPM schijven 8-) Dat maakt 100% verschil 8-)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online
Dat is waar.

De write performance van de RAIDZ3 ashift=9 configuratie verslechterde zo hard van 1.1 GB/s naar 850 MB/s dat ik van de 24 drive RAIDZ3 ga afstappen. Ik maak me met name zorgen over de snelheid van het resilveren.

Ik ben nu aan het testen met een RAIDZ2 van 18 drives en een RAIDZ2 van 6 drives samen in 1 pool. Ik ben nu eerst aan het testen met de schrijf performance, die stukken beter is met 1,8 GB/s.

De prijs die ik hiervoor betaal is:

1. Meer risico met een 18 disk RAIDZ2.
2. Minder capaciteit, nu 71 TiB vs 74 TiB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
-Moondust- schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 16:41:
Bart, welke Zalman koelers heb je op je Areca gezet? Hoe heb je die gemonteerd? Als je nog zin en tijd hebt om daar foto's van te maken, dan hou ik me aanbevolen.
Hierbij de foto's van de Zalman koelers op de Areca. Koelers zijn samen met de achterste casefans aangesloten op temperatuurregeling moederbord en lopen daardoor normaal gesproken niet op volle snelheid.

Voorkant van de Areca met beide koelers. Alle componenten op de Areca die voorheen onder Areca koellichaam zaten zijn beplakt met koelelementen zoals beide blauwe die tussen de ronde koperkleurige Zalman koelers zit. Deze blauwe dingen zitten standaard bij de Zalman koelers.
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-TT2tVflA7rc/U_eSbhRqlEI/AAAAAAAABOs/rGPzU8E8Ats/w800-h331-no/IMG_2165.jpg

achterkant van de Areca kun je de zilverkleurige thumbscrews zien waarmee de Zalman koelers op de Areca zijn geschroefd. Hier zit standaard de bevestiging van de Areca koeler.
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-T3m0N-sP8iQ/U_eScO7VwEI/AAAAAAAABOo/dhkfGIpLaDQ/w800-h383-no/IMG_2167.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-09 19:17
@BartNL
Bedankt voor de foto's. Ik vind het een supergave oplossing. Ik ben alleen bang dat de Zalmans voor mij teveel herrie gaan maken aangezien de minimale rpm 1300 is. Als dat 600 was geweest had ik het wel aangedurfd. Is er een mogelijkheid om de Zalman lager dan de minimale spec-snelheid te laten draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamD
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-06 14:39
Even een serieuze vraag, ik heb dit topic niet helemaal doorgelezen maar ik zie hier riante opslag voorbij komen.
Maar.. voor wat? :X
Ik bedoel.. beetje opslag voor serie's, backups, fapmateriaal, muziek etc is toch geen 50+ TB voor nodig?
Of hosten sommige van jullie TPB er nog naast? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SamD schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 08:15:
Ik bedoel.. beetje opslag voor serie's, backups, fapmateriaal, muziek etc is toch geen 50+ TB voor nodig?
code:
1
2
Filesystem     Size    Used   Avail Capacity 
storage         43T     31T     12T    72%

50TB+ nog niet maar het schiet lekker op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamD
Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 09:34:
[...]

code:
1
2
Filesystem     Size    Used   Avail Capacity 
storage         43T     31T     12T    72%

50TB+ nog niet maar het schiet lekker op :)
Kan je een voorbeeld geven wat jij zoal opslaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Voor de meesten zal geleden dat videobestanden in hoge kwaliteit worden opgeslagen en veel ruimte innemen. Een beetje bluray is toch al snel 30-40GB. Bij een redelijke collectie tikt het snel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online
SamD schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 08:15:
Even een serieuze vraag, ik heb dit topic niet helemaal doorgelezen maar ik zie hier riante opslag voorbij komen.
Maar.. voor wat? :X
Hee lieve luie donder, je hebt helemaal niets gelezen, niet eens de topic start, foei, want daar staat een antwoord op je vraag. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Q op 24-08-2014 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
-Moondust- schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 22:36:
Ik ben alleen bang dat de Zalmans voor mij teveel herrie gaan maken aangezien de minimale rpm 1300 is. Als dat 600 was geweest had ik het wel aangedurfd. Is er een mogelijkheid om de Zalman lager dan de minimale spec-snelheid te laten draaien?
geluid is iets persoonlijks maar in mijn setup zijn de Zalmans niet hoorbaar. Misschien omdat ik vooral de wat hogere toon van de harddisks en de kleine fans op de Chenbro expanders in de andere behuizingen hoor. Ik zou vanwege dat geluid mijn fileserver niet in dezelfde ruimte willen waar ik normaliter ook zou wonen. DAt geldt volgens mij voor alle setups met 24 of meer harddisks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamD
Q schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 11:21:
[...]

Hee lieve luie donder, je hebt helemaal niets gelezen, niet eens de topic start, foei, want daar staat een antwoord op je vraag. ;)
Jawel, jawel heb wel iets opgevangen uit het starter topic!
Het enige wat ik me afvroeg is hoeveel films / muziek / series je dan opslaat met 50+ TB.
Maar krijg langzamerhand al een aardig idee, helemaal als Bluray films al snel 30-40 GB zijn.

En 95% van de ICT'ers zijn vrijgezel, dus de rest van de opslag is ook al snel vol. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
SamD schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 08:33:
[...]

Jawel, jawel heb wel iets opgevangen uit het starter topic!
Het enige wat ik me afvroeg is hoeveel films / muziek / series je dan opslaat met 50+ TB.
Maar krijg langzamerhand al een aardig idee, helemaal als Bluray films al snel 30-40 GB zijn.

En 95% van de ICT'ers zijn vrijgezel, dus de rest van de opslag is ook al snel vol. *O*
Rare vooroordelen heb jij... 95% van de IT-ers vrijgezel? En dat zou gelijk suggereren dat ze complete verzamelingen porno aanleggen?

Dat zijn 2 compleet overtrokken vooroordelen... erg raar...

Maar goed, ik als je het zo graag wil weten, ik heb 4*4TB (niet genoeg voor dit topic, maar ik stond er ooit in :P)

4TB films, 3TB series, 0.7TB aan Microsoft en Linux ISO's (ik heb een MSDN account), ~1TB aan desktop backups en her en der nog wat rommol (<100GB aan Game Installers enzo).

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamD
FireDrunk schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 08:52:
[...]

Rare vooroordelen heb jij... 95% van de IT-ers vrijgezel? En dat zou gelijk suggereren dat ze complete verzamelingen porno aanleggen?

Dat zijn 2 compleet overtrokken vooroordelen... erg raar...

Maar goed, ik als je het zo graag wil weten, ik heb 4*4TB (niet genoeg voor dit topic, maar ik stond er ooit in :P)

4TB films, 3TB series, 0.7TB aan Microsoft en Linux ISO's (ik heb een MSDN account), ~1TB aan desktop backups en her en der nog wat rommol (<100GB aan Game Installers enzo).
Haha, ik had wel verwacht dat jullie snel door de trol heen zouden prikken ;w .
Thx voor een inzage in ieder geval. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.server-works.com/rsz_img_20140906_161716.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.server-works.com/rsz_img_20140906_161727.jpg

System specifications
ComponentOmschrijving
CaseX-case 16x hotswap
Processor2x Xeon E5506
RAM24 GB ECC
MotherboardSupermicro X8DTL
LAN2 x Intel® onboard
PSUSeasonic Platinum 1000w
Controller Areca ARC-1320 16i
Disk15x Seagate 4TB (ST4000DM000)
SSD1x Intel 320 40GB (OS), 1x Crucial MX100 128GB(ZIL) 1x MX100 256GB (L2ARC)
Arrays1 pool 3x5disk RAIDZ vdev Ashift=12
Bruto storage 60 TB
Netto storage 43 TiB
Performance1.3GB/sec read/write
OSFreeBSD 9.3 Release
FilesystemZFS
Extra IPMI met iKVM support

Afgelopen weekend het moederbord, cpu en ram een upgrade gegeven. Eindelijk ECC.
Helaas is het systeem niet stabiel. Tijdens heavy disk IO (een scrub bijv) gaat de Areca driver of de controller over zijn nek. Veel errors in /var/log/messages en de storage is moeilijk tot niet te openen.
Na een reboot weer gefixed. The story continues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

heeft die areca van jou ook een web gui en zo ja kan je daar nog opkomen, als ik niet meer op de webgui kon komen dan werd de kaart te warm

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee helaas. Alleen de RAID controllers van Areca hebben een LAN aansluiting. De 1320 is een domme HBA.
Neemt niet weg dat hij misschien te warm word natuurlijk. Al is dat wel gek gezien de server lucht uit het koude gangpad aanzuigt.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2014 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 08 september 2014 @ 12:45:
Nee helaas. Alleen de RAID controllers van Areca hebben een LAN aansluiting. De 1320 is een domme HBA.
Neemt niet weg dat hij misschien te warm word natuurlijk. Al is dat wel gek gezien de server lucht uit het koude gangpad aanzuigt.
Ik heb zelf in het verleden met andere RAID controllers mee gemaakt dat deze oververhit raakte en er gewoon helemaal uit klapte (gelukkig geen data verlies).

Ik merk dat die dingen altijd pittig heet worden en daarom koel ik ze altijd actief met een zelfgebouwde constructie. Hetzij met een slot koeler (die tegenwoordig moeilijk te vinden zijn) of een fan die van boven lucht er op blaast.

Ik heb geen bewijs, maar mijn indruk is dat de lucht tussen de PCIe kaarten bijna stil staat en dat de warmte zich daar gaat ophopen.

Mooie upgrade ik zal je gegevens in de TS bijwerken als ik thuis ben (en het niet vergeet).

[ Voor 5% gewijzigd door Q op 08-09-2014 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

Q schreef op maandag 08 september 2014 @ 13:14:
[...]

Ik heb zelf in het verleden met andere RAID controllers mee gemaakt dat deze oververhit raakte en er gewoon helemaal uit klapte (gelukkig geen data verlies).

Ik merk dat die dingen altijd pittig heet worden en daarom koel ik ze altijd actief met een zelfgebouwde constructie. Hetzij met een slot koeler (die tegenwoordig moeilijk te vinden zijn) of een fan die van boven lucht er op blaast.
Akust heeft ze (http://www.akust.com/prod...-slot-bracket-w-80mm-fan/) welke verstelbaar zijn:
Afbeeldingslocatie: http://www.akust.com/wp-content/uploads/2013/10/83.1-500x380.jpg

modDIY heeft 'slider bar' type fan houders (http://www.moddiy.com/pro...ide-Fan-Mounting-Kit.html )
Afbeeldingslocatie: http://www.moddiy.com/product_images/o/377/view_image__04644_zoom.jpg
Ik heb geen bewijs, maar mijn indruk is dat de lucht tussen de PCIe kaarten bijna stil staat en dat de warmte zich daar gaat ophopen.

Mooie upgrade ik zal je gegevens in de TS bijwerken als ik thuis ben (en het niet vergeet).
Geen al te hard bewijs, maar als ik een kaart in t slot naast de IBM M1015 HBA steek (aan de zijde van t koellichaam) dan lijkt er bij heftig data verkeer idd een soortiment van 'warmtestuwing plaatst te vinden. Het is niet dat de boel uitvalt, maar t koellichaam op de chip vd M1015 word verrektes heet, een wel gemikte 8 cm low cfm fan op een omgebogen PCI bracket geeft nu verkoeling.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goede tips! Bedankt.

Ik heb even houtje touwtje een 80mm fan op de 2 PCIE kaarten gemonteerd. Scrub is nu bezig.
Wanneer het inderdaad blijkt te helpen ga ik een definitive oplossing zoeken. Die van Akust ziet er goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goshimaplonker298
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-05 11:45

Goshimaplonker298

BOFH Wannabee

Verwijderd schreef op maandag 08 september 2014 @ 11:01:

[...]

Afgelopen weekend het moederbord, cpu en ram een upgrade gegeven. Eindelijk ECC.
Helaas is het systeem niet stabiel. Tijdens heavy disk IO (een scrub bijv) gaat de Areca driver of de controller over zijn nek. Veel errors in /var/log/messages en de storage is moeilijk tot niet te openen.
Na een reboot weer gefixed. The story continues.
Voeg mij bij de comments direct boven mij.
Een M1015 / LSI-9211 heeft nog een redelijk grote hoeveelheid luchtstroom nodig om koel te blijven.
Volgens de specs minimaal 200lfm das 1m/s of 30m3 per uur. over de heatsink.
Gaat het in jouw kast niet redden. Fan erboven monteren is de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas :(

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
Sep  8 16:58:41 storage kernel: COMMON_CONTROL=0xff51
Sep  8 16:58:41 storage kernel: PORT_PHY_CONTROL0=0x122f00
Sep  8 16:58:41 storage kernel: ALL_PORT_INT_STATUS=0x0
Sep  8 16:58:41 storage kernel: HBA_1320_MAIN_INT_ENABLE=0x0
Sep  8 16:58:41 storage kernel: HBA_1320_MAIN_INT_CAUSE=0x0
Sep  8 16:58:41 storage kernel: Non-specific NCQ error0 = 0x0
Sep  8 16:58:41 storage kernel: Non-specific NCQ error1 = 0x0
Sep  8 16:58:41 storage kernel: SRS INT status0 = 0x0
Sep  8 16:58:41 storage kernel: SRS INT status1 = 0x0
Sep  8 16:58:41 storage kernel: COMMON_SAS_SATA_INT_ENABLE=0x1e00fffb
Sep  8 16:58:41 storage kernel: COMMON_SAS_SATA_INT_CAUSE=0x0
Sep  8 16:58:41 storage kernel: COMMON_POST_Q_RD_PTR=0x1ff
Sep  8 16:58:41 storage kernel: COMMON_POST_Q_WR_PTR=0x1ff
Sep  8 16:58:41 storage kernel: COMMON_DONE_Q_WR_PTR=0x7b
Sep  8 16:58:41 storage kernel: DoneQ[0]=0x7b
Sep  8 16:58:41 storage kernel: Last PostQ index= 0x1ff
Sep  8 16:58:41 storage kernel: Last DoneQ Index= 0x7b
Sep  8 16:58:41 storage kernel: Core1 Packet Request Count     =0x6c46a9a
Sep  8 16:58:41 storage kernel: Core1 Packet Return Count      =0x6c46a96
Sep  8 16:58:41 storage kernel: Core1 Packet (Req-Rtn) Count   =0x4
Sep  8 16:58:41 storage kernel: Core1 Command Delivery Count   =0x6c42c00
Sep  8 16:58:41 storage kernel: Core1 Command Completed Count  =0x6c42bfc
Sep  8 16:58:41 storage kernel: Core1 Command DPC Count        =0x0
Sep  8 16:58:41 storage kernel: Core1 Waiting CCB count=0x0
Sep  8 16:58:41 storage kernel: Core1 Completed CCB count=0x0
Sep  8 16:58:41 storage kernel: Core1 Waiting Register set CCB count=0x0
Sep  8 16:58:41 storage kernel: Core1 Target 0x7 waiting EH CCB count=0x0
Sep  8 16:58:41 storage kernel: Core1 Target 0x8 waiting EH CCB count=0x0
Sep  8 16:58:41 storage kernel: Core1 Target 0x9 waiting EH CCB count=0x0
Sep  8 16:58:41 storage kernel: Core1 Target 0xa waiting EH CCB count=0x0
Sep  8 16:58:41 storage kernel: Core1 Target 0xb waiting EH CCB count=0x0
Sep  8 16:58:41 storage kernel: Core1 Target 0xc waiting EH CCB count=0x0
Sep  8 16:58:41 storage kernel: Core1 Target 0xd waiting EH CCB count=0x0
Sep  8 16:58:41 storage kernel: Core1 Target 0xe waiting EH CCB count=0x0
Sep  8 16:58:41 storage kernel: Core1 Target 0x81 waiting EH CCB count=0x0
Sep  8 16:58:41 storage kernel: Running Slot=0x0, 0x1248000, 0x0, 0x0,
Sep  8 16:58:41 storage kernel: Running Slot=0x0, 0x0, 0x0, 0x0,
Sep  8 16:58:41 storage last message repeated 2 times
Sep  8 16:58:41 storage kernel: Resetting Slot=0x0, 0x0, 0x0, 0x0,
Sep  8 16:58:41 storage last message repeated 3 times
Sep  8 16:58:41 storage kernel: Completing Slot=0x0, 0x0, 0x0, 0x0,
Sep  8 16:58:41 storage last message repeated 3 times
Sep  8 16:58:41 storage kernel: Core1 Target 0x7 Running CCB count=0x0, Tag Map=0x0
Sep  8 16:58:41 storage kernel: Target 0x8 Cdb=0x28,0x0,0x3b,0xda,0x5,0x58,0x0,0x0,0x40
Sep  8 16:58:41 storage kernel: Target 0x8 Cdb=0x28,0x0,0x3b,0xda,0x5,0x98,0x0,0x0,0x40
Sep  8 16:58:41 storage kernel: Target 0x8 Cdb=0x28,0x0,0x3b,0xda,0x5,0xd8,0x0,0x0,0x40
Sep  8 16:58:41 storage kernel: Target 0x8 Cdb=0x28,0x0,0x3b,0xda,0x6,0x18,0x0,0x0,0x40
Sep  8 16:58:41 storage kernel: Core1 Target 0x8 Running CCB count=0x4, Tag Map=0xf
Sep  8 16:58:41 storage kernel: Core1 Target 0x9 Running CCB count=0x0, Tag Map=0x0
Sep  8 16:58:41 storage kernel: Core1 Target 0xa Running CCB count=0x0, Tag Map=0x0
Sep  8 16:58:41 storage kernel: Core1 Target 0xb Running CCB count=0x0, Tag Map=0x0
Sep  8 16:58:41 storage kernel: Core1 Target 0xc Running CCB count=0x0, Tag Map=0x0
Sep  8 16:58:41 storage kernel: Core1 Target 0xd Running CCB count=0x0, Tag Map=0x0
Sep  8 16:58:41 storage kernel: Core1 Target 0xe Running CCB count=0x0, Tag Map=0x0
Sep  8 16:58:41 storage kernel: Core1 Target 0x81 Running CCB count=0x0, Tag Map=0x0

Verwijderd

Probleem opgelost met bios setting.
http://www.supermicro.com/support/faqs/faq.cfm?faq=10371

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:14
Dat het ooit zoiets simpels kan zijn wat zoveel ellende veroorzaakt... wel fijn dat het opgelost is!

• Q
  • Nu online
Valt weer mee, dus geen airflow probleem.

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-09 19:08

Midas.e

Is handig met dinges

Topic is opeens nutteloos geworden met de komst van 10TB disks :p

Hacktheplanet / PVOutput

• Q
  • Nu online
Midas.e schreef op woensdag 10 september 2014 @ 13:46:
Topic is opeens nutteloos geworden met de komst van 10TB disks :p
Laat maar zien die 24 disk chassis met 10 TB disks voor een totaal van zeg 200 TB in 2xRAID6. ;)

• -Venom-
Jup... zodra ik de staatsloterij win vanavond knal ik er 20x10 tb in *O* *O* *O* *O*

• BartNL
sowieso goed nieuws dat er de ontwikkeling weer op gang lijkt te komen. Hopelijk dalen de 5 en 6TB nu wat sneller in prijs zodat ze volgend jaar richting 0,30 €/GB zitten :Y

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Ik heb ook fans boven de M1015 kaarten staan met zo een moddyi beugel. Anders worden 2 M1015 naast elkaar inderdaad veel te heet.
In 1 PC een 140 mm en andere PC 120 mm low speed fan over alle kaarten heen (2xm1015 en X520Da2)
Ze zitten op een fancontroller, dus lawaai valt mee.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• FireDrunk
Die X520 zal ook wel lekker warm worden :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op maandag 08 september 2014 @ 16:04:
Goede tips! Bedankt.

Ik heb even houtje touwtje een 80mm fan op de 2 PCIE kaarten gemonteerd. Scrub is nu bezig.
Wanneer het inderdaad blijkt te helpen ga ik een definitive oplossing zoeken. Die van Akust ziet er goed uit.
Ik heb deze : pricewatch: Zalman FB123, 92mm

Alleen zit er op het moment een 2,5 inch HDD op gemonteerd om het OS te booten van mijn HTPC zodat alle 6 HDD plekken door 3,5 inch modellen gebruikt kunnen worden voor storage :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online
Die heb ik dus ook in mijn kast zitten :).

Het enige wat ik jammer vind van de M1015 kaarten is dat je de temperatuur van de kaart nergens kunt uitlezen, zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Gewoon met de vinger aan het koelblokje voelen, zere vinger, M1015 te heet :)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online
Mwah, misschien goed excuus om nog eens wat met arduino in elkaar te knutselen, dus in mijn geval 3 temp sensoren op die heatsinks plakken en via serial/usb dan uitlezen en misschien wel de fan daarmee aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Daar zijn toch genoeg fancontrollers voor?

http://tweakers.net/categ...ollers-en-lcds/producten/

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online
Zitten daar ook losse sensors bij die je op componenten kunt plakken?

Dit zou ik willen

- data kunnen uitlezen via usb onder linux
- 3x sensoren uitlezen
- 1 fan aansturen

[ Voor 44% gewijzigd door Q op 15-09-2014 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Bij de meeste zitten idd altijd sensoren bij, die kun je dan uitlezen op dat paneel.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Soms wel ja, niet elk merk doet dat, en ze zijn niet allemaal even accuraat (vooral de losse sensoren).
Maar ze zijn er wel degelijk.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online
Zal nog eens wat beter kijken, ik wil die lelijke panelen helemaal niet, ik wil wat headless dat ik remote kan uitlezen.

Maar eigenlijk zoek ik een goed excuus om met arduino te spelen. ;)

• Phasmid
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-09 15:22
Zou het niet goedkoper en betrouwbaarder zijn om over te stappen op LTO met zulke amounts of data? :P

• Q
  • Nu online
Reken het eens na?

• Extera
Q schreef op maandag 15 september 2014 @ 21:47:
Zitten daar ook losse sensors bij die je op componenten kunt plakken?

Dit zou ik willen

- data kunnen uitlezen via usb onder linux
- 3x sensoren uitlezen
- 1 fan aansturen
Sommige controllers kan je ook met software aansturen

http://www.phoebetria.com/

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 21:07
Ook eens mijn duit in het zakje doen :)

Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/bCHTT/7337bfd667.jpg

meer foto's: azerty in "Storage showoff topic - 20+ TB storage systems"

System specifications
ComponentValue
CaseLian Li PC-A75X
CPUIntel G3220
RAM32 GB
MotherboardSuperMicro X10SL7-F
Operating systemZFSGuru
Controlleronboard LSI 2308 + onboard sata
Hard drive10 x WD Green WD40EZRX (4 TB)
Hard drive1 x Crucial M500 (120 GB)
RAID array configuration RAIDZ2 met 10 disks
Netto storage capacity32 TB, ongeveer 27TiB na ZFS overhead
Network1 x Intel® i210AT dual port GbE Controllers, 1x Realtek RTL8211E PHY (dedicated IPMI)
UPSGeen
FilesystemZFS
Idle power usage~60 Watt
Extra-

(inventaris: ZFS)

Deze is ter vervanging van een Synology met 4x3TB (in RAID5), die vol zat :+ Het is mijn eerste zelfbouw server, en 2e keer dat ik zelf iets in elkaar zet. Hij dient puur als opslag op dit moment.

Kabels zitten niet 100% netjes weggewerkt omdat de voedingskabel voor het moederbord + cpu juist te kort is... Maar goed, de server blijft toch altijd dicht. Wat ik wel nog wil uitvissen, is hoe ik mijn UPS op ZFSGuru draaiend kan krijgen, zodat als de stroom uitvalt hij deftig uitschakelt. Ander iets is het stiller laten draaien van de fans die er standaard bijkomen (3x140mm, 1x120mm).

[ Voor 4% gewijzigd door azerty op 31-07-2016 11:19 ]

• brederodekater
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06 17:02
Wow cool, een A75X! :9~ :)

Zou je wat meer foto's kunnen posten? Ik ben heel erg benieuwd naar de cable management opties/ruimte aan de achterkant met zo veel schijven.

Ik wil zelf ook deze kast aanschaffen. Het zou dus leuk zijn om een goede indruk te krijgen van deze kast wanneer deze als storage bak in gebruik is. Het meeste wat ik tot nu toe online heb kunnen vinden is van mensen die deze kast voor water-cooling doeleinden aanschaffen.

• azerty
brederodekater schreef op woensdag 17 september 2014 @ 18:01:
Wow cool, een A75X! :9~ :)

Zou je wat meer foto's kunnen posten? Ik ben heel erg benieuwd naar de cable management opties/ruimte aan de achterkant met zo veel schijven.

Ik wil zelf ook deze kast aanschaffen. Het zou dus leuk zijn om een goede indruk te krijgen van deze kast wanneer deze als storage bak in gebruik is. Het meeste wat ik tot nu toe online heb kunnen vinden is van mensen die deze kast voor water-cooling doeleinden aanschaffen.
Zal morgen eens kijken (belichting gaat nu tegenvallen) en mijn post dan wat updaten :)

• BartNL
wsitedesign schreef op woensdag 17 september 2014 @ 16:49:
Kabels zitten niet 100% netjes weggewerkt omdat de voedingskabel voor het moederbord + cpu juist te kort is... Maar goed, de server blijft toch altijd dicht. Wat ik wel nog wil uitvissen, is hoe ik mijn UPS op ZFSGuru draaiend kan krijgen, zodat als de stroom uitvalt hij deftig uitschakelt. Ander iets is het stiller laten draaien van de fans die er standaard bijkomen (3x140mm, 1x120mm).
ziet er goed uit. Geluid van de fans is niet via moederbord fancontrol terug te regelen? Persoonlijk lijkt het mij vreemd dat 120mm en 140mm fans in dit systeem meer geluid moeten maken dan de 10 harde schijven. Zou dan ook eerst checken of het wel de fans zijn die je hoort ;)

• thibautb
.

verkeerde post... }:O }:O }:O

[ Voor 88% gewijzigd door thibautb op 17-09-2014 23:17 ]

• Extera
Erg mooie build!

In Freenas kan je UPS vanuit de GUI instellen. Het moet dus zonder twijfel ook onder ZFSguru werken :)

• azerty
Bij deze wat meer foto's:

Server
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/HmyBIu0eSVZqMnAcYcDv0npH/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gyJMivspa8aO8cMhx0bysQw8/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/R0AjYXP1l01RlN9N5ipy96ag/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Ya4ZXqkBTcDms8sRMGFGUaII/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qbASe8IldlRPpX15PjuA2lvr/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/iSBBukWPccy5jQRujSr422PK/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qON2NAurw9fUl1acTmwBi5CO/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8QhXE5C0uoVPpkjaDYdIgtbT/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/T97D7MCX755i2iR8eVlejXKo/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9V0Rg9bwwEYZD3iSqPg7nXqw/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/C7R1as0ItLKkcwCGZOw8fzKb/thumb.jpg
Extera schreef op donderdag 18 september 2014 @ 09:20:
Erg mooie build!

In Freenas kan je UPS vanuit de GUI instellen. Het moet dus zonder twijfel ook onder ZFSguru werken :)
Er is een package installeerbaar (Network UPS Tools (NUT)), maar ik ben niet zeker of het gaat werken met mijn specifiek model. Maar dat is een vraag voor in het ZFS(Guru) topic :p
BartNL schreef op woensdag 17 september 2014 @ 22:27:
[...]

ziet er goed uit. Geluid van de fans is niet via moederbord fancontrol terug te regelen? Persoonlijk lijkt het mij vreemd dat 120mm en 140mm fans in dit systeem meer geluid moeten maken dan de 10 harde schijven. Zou dan ook eerst checken of het wel de fans zijn die je hoort ;)
Het zijn de fans hoor :p (De disks spinnen down na 8 seconden geen gebruik geloof ik, default bij de WD green's). De 3 front fans draaien op 900 rpm, de achterste op 1400 en de processor op 1000rpm. Ik heb nog niks geprobeerd, maar ik gok dat ik het met IPMI ga moeten configureren (tenzij je een idee hebt? :p)

[ Voor 12% gewijzigd door azerty op 18-09-2014 18:10 ]

• BartNL
wsitedesign schreef op donderdag 18 september 2014 @ 17:57:Ik heb nog niks geprobeerd, maar ik gok dat ik het met IPMI ga moeten configureren (tenzij je een idee hebt?
Moederbord heeft PWM fan headers en zou erg vreemd zijn als die niet via moederbord bios regelend te krijgen zijn.

• -Moondust-
@wsitedesign
Ik heb ook een SuperMicro X10SL7-F waarvan ik de fans veel lawaai vind maken (4 x 120mm). In de webGUI van Supermicro kan ik alleen een optie vinden om de fans volgens een bepaald protocol te draaien. Als de fans voluit gaan is het een stofzuiger. De stand Optimal is de minst lawaaiige stand, maar nog echt niet acceptabel. Ik heb met speedfan wat geklooid, maar dat leverde niets op. Ik denk dat ik fans met een lager minimum rpm moet hebben en dan van de betere kwaliteit zoals Noctua's. Nu heb ik overigens wel al Supermicro's Super Doctor III en Super Doctor 5 gedownload, maar nog geen moeite genomen om dat te installeren. De hoop is eigenlijk dat ik daar meer kan instellen dan in de webGUI. Ik hou me aanbevolen voor eventuele verbeteringen in het fangeluid die jij weet te bewerkstelligen.

• azerty
-Moondust- schreef op donderdag 18 september 2014 @ 22:33:
@wsitedesign
Ik heb ook een SuperMicro X10SL7-F waarvan ik de fans veel lawaai vind maken (4 x 120mm). In de webGUI van Supermicro kan ik alleen een optie vinden om de fans volgens een bepaald protocol te draaien. Als de fans voluit gaan is het een stofzuiger. De stand Optimal is de minst lawaaiige stand, maar nog echt niet acceptabel. Ik heb met speedfan wat geklooid, maar dat leverde niets op. Ik denk dat ik fans met een lager minimum rpm moet hebben en dan van de betere kwaliteit zoals Noctua's. Nu heb ik overigens wel al Supermicro's Super Doctor III en Super Doctor 5 gedownload, maar nog geen moeite genomen om dat te installeren. De hoop is eigenlijk dat ik daar meer kan instellen dan in de webGUI. Ik hou me aanbevolen voor eventuele verbeteringen in het fangeluid die jij weet te bewerkstelligen.
hij stond tot nu toe op standard, dus heb hem eens op optimal gezet. Als het nog te luid blijft, ga ik er inderdaad wel wat mee klooien via ipmitools denk ik :)

@BartNL, zou nog eens moeten kijken, maar ik geloof van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online
@wsitedesign
Onder linux kun je je fans zelf aansturen via /sys/class/hwmon/hwmon2/device/pwm2
of zelfs gescript via https://github.com/louwrentius/storagefancontrol

Dit vereist 4-pins PWM fans.

Of je koopt gewoon een fan controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Q schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 00:06:
Dit vereist 4-pins PWM fans.

Of je koopt gewoon een fan controller.
Ik draai op Windows en heb 4-pins PWM fans, maar ik zie geen mogelijkheid ze langzamer te laten draaien dan de specs. Ik had eigenlijk wel verwacht dat dat zou kunnen door een lager voltage aan te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
PWM != gestuurd door voltage. PWM = pulse width modulation, dat wil zeggen dat de Fan pulsen krijgt van 12 volt, en dat de tijd tussen die pulsen bepaald hoe snel je fan draait.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online
Dus als je MB 3-pin headers heeft heb je niets aan je PWM-fans en vice versa.

• jacovn
@wsitedesign
Ik heb 2 X9 serie moderborden. Op X9SCM-F is alles wel te regeln, op een X9SCM-IIf niet.
Dus heb ik maar PWM mates gekocht voor rond de 10 euro en een 4 pin distributie kabel die gevoed wordt vanuit een sata plug en de aansturing overneemt vanuit die pwm man.

Zo afregelen dat de hdds en de CPU niet te warm worden.

De fanwall van de Norco goed dichtstoppen deed overigens wonderen voor de temperatuur. Die kabel openingen waren toch de weg van de minste weerstand voor de lucht bljkbaar..

[ Voor 0% gewijzigd door jacovn op 25-09-2014 12:10 . Reden: spelling fouten ]

• -Moondust-
Een fancontroller kan fans ook niet lager dan de minimum specs laten draaien toch?

• jacovn
Die PWM man in ieder geval niet. Maar dat is ook een 10 euro oplossing, maar voldoet goed, heeft 3 presets.

• BartNL
minimum specs bij fans lijkt mij geen harde grens. Om een fan door het dode punt vanuit stilstand krijgen heb je meer spanning / pulsen nodig dan om diezelfde fan daarna draaiende te houden. Volgens mij zijn er wel fancontrollers die dat kunnen. Makkelijker is een grotere stille fan te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen die nog een bepaalde kaart aanraden voor een 24 disk setup? Wil liefst 6TB schijven dus weet niet precies hoe dat qua ondersteuning zit momenteel. Case heeft SFF-8087 aansluitingen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online
Een IBM M1015 met expander misschien? Wat voor case heb je? Wat voor config wil je draaien (hw/sw) raid?

[ Voor 27% gewijzigd door Q op 29-09-2014 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

Verwijderd schreef op maandag 29 september 2014 @ 16:20:
Mensen die nog een bepaalde kaart aanraden voor een 24 disk setup? Wil liefst 6TB schijven dus weet niet precies hoe dat qua ondersteuning zit momenteel. Case heeft SFF-8087 aansluitingen..
Q schreef op maandag 29 september 2014 @ 17:17:
Een IBM M1015 met expander misschien? Wat voor case heb je? Wat voor config wil je draaien (hw/sw) raid?
Kan niet 1-2-3 vinden of er M1015 met 6TB disks zijn getest, maar vlgs de datasheet van LSI kan de LSI SAS 9211-8i (SAS2008 I/O chip, welke ook op de M1015 zit) wel 6TB drives aan (compat. sheet hier)

De SATA 6TB's die vlgs die lijst werken zijn de HGST Ultrastar HE (HUS726060ALA640) en de Seagate (ST6000NM0024 ,512e)

[ Voor 17% gewijzigd door Pantagruel op 29-09-2014 21:10 . Reden: quote vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Q schreef op maandag 29 september 2014 @ 17:17:
Pantagruel schreef op maandag 29 september 2014 @ 20:33:
[...]

[...]

Kan niet 1-2-3 vinden of er M1015 met 6TB disks zijn getest, maar vlgs de datasheet van LSI kan de LSI SAS 9211-8i (SAS2008 I/O chip, welke ook op de M1015 zit) wel 6TB drives aan (compat. sheet hier)

De SATA 6TB's die vlgs die lijst werken zijn de HGST Ultrastar HE (HUS726060ALA640) en de Seagate (ST6000NM0024 ,512e)
Die nieuwe Inter-tech IPC 4U-4424 ziet er wel OK uit. Volgens mij replica van die Norco 24-bay case maar dan met USB 3.0 etc. Als jullie nog ideeën hebben is dat ook welkom uiteraard. Moet wel weer 6x 8087 hebben voor die Inter-tech case... OS wordt 2012 Storage met ik denk gewoon HW raid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 08:42:
Die nieuwe Inter-tech IPC 4U-4424 ziet er wel OK uit. Volgens mij replica van die Norco 24-bay case maar dan met USB 3.0 etc. Als jullie nog ideeën hebben is dat ook welkom uiteraard. Moet wel weer 6x 8087 hebben voor die Inter-tech case... OS wordt 2012 Storage met ik denk gewoon HW raid.
Ik ben ook aan het zoeken naar een 24 bay case. Ik heb de Inter-tech gevonden die idd er oke uitziet. Voordeel is inderdaad een USB-aansluiting op de voorzijde.

Ook kijk ik naar de X-Case rm 424 Pro. Helaas geen USB, maar wel SGPIO. Ri-vier heeft aangegeven de TGC-4224 voorlopig niet meer te hebben Wel verwacht hij de RVS4-06A over +/- 7 weken weer. Helaas geeft de site niet zoveel info over deze case.

Belangrijkste voor mij is dat de case behoorlijk stil moet zijn. Daarom lijkt de X-case erg interessant, vanwege de temp controlled fans.

ik kom overigens af van een standaard case met 4 x 4-in-1 Hot-Swapbays.. en die maken behoolijk wat herrie ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online
Wat ik heb geleerd over die wat dure 24 bay Supermicro cases, is dat die dingen een 24-disk expander hebben ingebouwd. Dus je hebt maar 1x of 2x 8087 nodig en dus 1x M1015 om de 24 disks aan te sturen, bandbreedte zat.

Je kunt zelfs een sm mobo kiezen met ingebouwde hba, dan heb je niet eens een losse m1015 nodig.
SM cases zijn vaak prijzig, maar je krijgt er wel iets moois voor terug. En helaas ook wat lawaai.

Ik moet er nog eens een artikeltje over schrijven, maar als ik mijn build nu opnieuw zou doen, dan zou ik zeker kijken naar een supermicro 24 bay build, de kast is wat duurder, maar het maakt de boel ook wel eenvoudig.

[ Voor 20% gewijzigd door Q op 30-09-2014 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het prijsverschil is wel enorm tussen zo'n Norco-achtige kast en een Supermicro. Ik vind het geen moeite om een kaart te kiezen met 6x 8087 (prijs terzijde) en wat extra kabels te trekken.

pricewatch: Areca ARC-1882ix-24

Zo een bijvoorbeeld.

EDIT:

Ok misschien iets te voorbarig een conclusie getrokken.
http://www.supermicro.com...4U/846/SC846E26-R1200.cfm

Deze bijvoorbeeld kost ~1300 en scheelt me een hoop geld qua andere RAID controller en voeding etc. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer met die 100 verschillende SCxxxxxx types.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2014 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
Nadeel van Supermicro vind ik dat je direct een powersupply krijgt die (wat mij betreft) wat te luxe is. Redundant hoeft van mij niet zo en 1200 watt?

Er zijn wel meer kasten te vinden met ingebouwde expanders, bijv: http://www.xcase.co.uk/ra...kplane-649-00-x-case.html

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 14:24:
Het prijsverschil is wel enorm tussen zo'n Norco-achtige kast en een Supermicro. Ik vind het geen moeite om een kaart te kiezen met 6x 8087 (prijs terzijde) en wat extra kabels te trekken.

Zo een bijvoorbeeld.

EDIT:

Deze bijvoorbeeld kost ~1300 en scheelt me een hoop geld qua andere RAID controller en voeding etc. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer met die 100 verschillende SCxxxxxx types.
Als je een RAID controller van 1000 euro kunt uitsparen, indeed. Ik zou zelf zoeken naar wat oudere 24 poorts supermicro cases, maar ik weet zo snel geen types.

[ Voor 5% gewijzigd door Q op 30-09-2014 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
MrBarBarian schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 09:36:
[...]
Belangrijkste voor mij is dat de case behoorlijk stil moet zijn. Daarom lijkt de X-case erg interessant, vanwege de temp controlled fans.
zou voor mij geen doorslaggevend argument zijn. Alle casefans zijn temperatuur te regelen. Mijn Ri-Vier case is stil dankzij achteraf ingebouwde temperatuur regelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
Ik vind niet dat het nodig is om hier een nieuw topic over te starten maar zou graag een nas-server maken, die minstens acht schijven houd met mogelijkheden tot uitbreiden zonder te veel kosten, ga het in een 19' rack maken, welke case zou ik het beste gebruiken? Misschien eentje met ingebouwde sas/sata expander, dat had ik ergens gelezen dat er zo een cases bestaan, en zou ik best xeon gebruiken of gewoon een z97 platform dingie? Mijn budget ligt rond de 1000 zonder de hdd's en rack zelf, maar dat maakt nu niet zo veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
post dan wel effe in het DIY NAS topic en niet in dit show topic ;)

Dit is voor de achteraf post :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goshimaplonker298

Goshimaplonker298

BOFH Wannabee

Verwijderd schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 14:24:

Zo een bijvoorbeeld.

EDIT:

Heb zelf 2x een Supermicro 847E16 thuis draaien ( 36 disks per 847 chassis, 24 voor en 12 achter.)
Of je nu een 846 of 847 chassis kiest. De E26 version is alleen interessant mocht je dual ported SAS disks en dubbele controllers gaan gebruiken. Deze heeft namelijk 2x een expander op de backplane. Met SATA disks gaat dat niet werken en de Supermicro trays hebben geen ruimte voor een SATA to SAS interposer.

Qua lawaai valt het naar mijn mening wel mee, maar de 846/847 serie van Supermicro is niet fluister stil te krijgen. Komt voornamelijk door de fans in de redundant PSU. Case fans gaan redelijk richting stil met PWM maar de PSU fans hebben hun eigen leventje en blijven relatief luid.

Kijkend naar de Supermicro 846 zou mijn advies zijn om voor een 846E16 of 846BE16 te gaan ( verschil E en BE is dat de BE Platinum level powersupplies heeft en optioneel 2x een 2.5" hotswap tray) De boel na de dash geeft powersupply type en wattage aan.
Dus een 846BE16-R1K28B is 24 disks, single expander, redunante 1280 Watt platinum level PSU en optioneel 2x 2.5" hotswap tray achter.

Mocht je willen weten hoe het klinkt. PM mij maar kan je een keer langskomen in R'dam om te horen hoe luid/stil het is.

Qua kwaliteit haalt Norco, X-case en weet ik niet wie het niet bij Supermicro. Je betaald er wel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Venom-
Persoonlijk zou ik voor een case gaan waar een normale ATX voeding in kan, het totaal is dan een stuk stiller te krijgen want de voedingen die in een supermicro zitten zijn gewoon niet stil te krijgen (of dat moet geen probleem zijn)
Daarbij mocht een voeding ooit stuk gaan (wat niet ongewoon is) is een normale atx voeding vaak een stuk vriendelijker geprijsd dan de redundant variant van bijvoorbeeld supermicro.

Maar het blijft een dure hobby, elke case zal zo wel zijn voor en nadelen hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Q schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 17:58:
[...]

Als je een RAID controller van 1000 euro kunt uitsparen, indeed. Ik zou zelf zoeken naar wat oudere 24 poorts supermicro cases, maar ik weet zo snel geen types.
Die schelen nieuw al bijna niets met de nieuwere modellen en tweedehands is geen optie aangezien het zakelijk wordt gebruikt.
Goshimaplonker298 schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 22:39:
[...]

Heb zelf 2x een Supermicro 847E16 thuis draaien ( 36 disks per 847 chassis, 24 voor en 12 achter.)
Of je nu een 846 of 847 chassis kiest. De E26 version is alleen interessant mocht je dual ported SAS disks en dubbele controllers gaan gebruiken. Deze heeft namelijk 2x een expander op de backplane. Met SATA disks gaat dat niet werken en de Supermicro trays hebben geen ruimte voor een SATA to SAS interposer.

Qua lawaai valt het naar mijn mening wel mee, maar de 846/847 serie van Supermicro is niet fluister stil te krijgen. Komt voornamelijk door de fans in de redundant PSU. Case fans gaan redelijk richting stil met PWM maar de PSU fans hebben hun eigen leventje en blijven relatief luid.

Kijkend naar de Supermicro 846 zou mijn advies zijn om voor een 846E16 of 846BE16 te gaan ( verschil E en BE is dat de BE Platinum level powersupplies heeft en optioneel 2x een 2.5" hotswap tray) De boel na de dash geeft powersupply type en wattage aan.
Dus een 846BE16-R1K28B is 24 disks, single expander, redunante 1280 Watt platinum level PSU en optioneel 2x 2.5" hotswap tray achter.

Mocht je willen weten hoe het klinkt. PM mij maar kan je een keer langskomen in R'dam om te horen hoe luid/stil het is.

Qua kwaliteit haalt Norco, X-case en weet ik niet wie het niet bij Supermicro. Je betaald er wel voor.
Thanks voor de info! Dat maakt een hoop meer duidelijk. Het enige wat ik niet kan vinden is of de 846 wel SATA3 ondersteund. Bij andere staat het namelijk duidelijk aangegeven en hier zag ik bijvoorbeeld alleen SATA/SAS2 support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 14:23
Goshimaplonker298 schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 22:39:
[...]

of meer bandbreedte (SAS MPIO), ik ben momenteel aan het kijken naar een 417E26 (72x 2.5") maar met 10k sas disks of een stapel SSDs erbij is dat wel zo fijn.
Of naar een 417E26 JBOD chassis (88x 2,5")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goshimaplonker298

Goshimaplonker298

BOFH Wannabee

Verwijderd schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 08:59:
[...]

Die schelen nieuw al bijna niets met de nieuwere modellen en tweedehands is geen optie aangezien het zakelijk wordt gebruikt.

[...]

Thanks voor de info! Dat maakt een hoop meer duidelijk. Het enige wat ik niet kan vinden is of de 846 wel SATA3 ondersteund. Bij andere staat het namelijk duidelijk aangegeven en hier zag ik bijvoorbeeld alleen SATA/SAS2 support.
De E16, E26, de TQ en A modellen (E16/E26 = expander, TQ = kabeltje naar elke disk en A = SFF-8087 per 4 disks op de backplane) ondersteunen allemaal SATA3. In de praktijk pakt een oude passieve backplane uit het SATA 1 tijdperk ook SATA3. Met expanders ligt het aan de Chip. De LSI expander op de E16 en E26 backplanes doet SATA 3 disks gewoon op SATA 3 speed.
Met de E1/E2 versie moet je oppassen die heeft nog een oude sas1 expander das iets wat je wilt vermijden als je het kan.

Dit is de verkorte output van lsiutil van mijn server (847E16, gebruikt voor de zelfde backplane als een 846E16). Zijn allemaal SATA disks die netjes op SATA 3 speed negotiaten.

Type      NumPhys    PhyNum  Handle     PhyNum  Handle  Port  Speed
Adapter      8          0     0001  -->    3     0009     0    6.0
                        1     0001  -->    2     0009     0    6.0
                        2     0001  -->    1     0009     0    6.0
                        3     0001  -->    0     0009     0    6.0
                        4     0002  -->    3     0023     1    6.0
                        5     0002  -->    2     0023     1    6.0
                        6     0002  -->    1     0023     1    6.0
                        7     0002  -->    0     0023     1    6.0

Expander    38          0     0009  -->    3     0001     0    6.0
                        1     0009  -->    2     0001     0    6.0
                        2     0009  -->    1     0001     0    6.0
                        3     0009  -->    0     0001     0    6.0
                       12     0009  -->    0     000a     0    6.0
                       13     0009  -->    0     000b     0    6.0
                       14     0009  -->    0     000c     0    6.0
                       15     0009  -->    0     000d     0    6.0
                       16     0009  -->    0     000e     0    6.0
                       17     0009  -->    0     000f     0    6.0
                       18     0009  -->    0     0010     0    6.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
BartNL schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 20:34:
[...]

zou voor mij geen doorslaggevend argument zijn. Alle casefans zijn temperatuur te regelen. Mijn Ri-Vier case is stil dankzij achteraf ingebouwde temperatuur regelaar.
Snap ik.. Alleen is Ri-vier niet instaat om op (redelijk) korte termijn te leveren. Het gaat dus de X-Case worden.

Alleen nu een probleempje op een pool, nadat afgelopen week een disk kapot was gegaan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
 pool: media
 state: ONLINE
status: One or more devices has experienced an error resulting in data
        corruption.  Applications may be affected.
action: Restore the file in question if possible.  Otherwise restore the
        entire pool from backup.
   see: http://zfsonlinux.org/msg/ZFS-8000-8A
  scan: scrub in progress since Wed Oct  1 14:50:48 2014
    2.38T scanned out of 4.20T at 289M/s, 1h49m to go
    0 repaired, 56.75% done

Hopelijk fixed de scrub het. Anders een mooie reden om de pools weer eens opnieuw te organiseren ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
heeft er iemand ervaring met http://www.serverhome.nl/ want die hebben wel heel wat scherpe prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isitlightagain
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-09 22:22
thibautb schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 19:14:
heeft er iemand ervaring met http://www.serverhome.nl/ want die hebben wel heel wat scherpe prijzen.
Geen ervaring verder mee, maar de goedkope prijs kan komen doordat het voornamelijk Refurbished hardware is (staat bij elk product bij indien dat zo is)
Pagina: 1 ... 30 ... 38 Laatste

Let op:
Om heftige discussies te voorkomen in het topic, lees eerst goed de start post om te weten waar aan het systeem moet voldoen. Ben je van mening dat jouw systeem toch in dit topic hoort maar valt hij niet binnen de gestelde eisen, neem dan contact op met een van de auteurs van dit topic zij zullen open staan voor goede argumenten, zoals ook vermeld in de start post.

Gebruik de in de TS geplaatste tabel om dit topic leesbaar te houden!