Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:34
Ik heb al een hele tijd een PI Cameramodule liggen en daar al meer pogingen op los gelaten om die aan de gang te krijgen op een RPI (1e gen).

Het resultaat is altijd alleen maar dat ik via Firefox kan kijken en dat het niet echt vloeiend en soepel loopt.

Ik wil:

-De PI en Cameramodule inzetten als IP camera, bedraad of wireless
-Eventueel de PI aanmelden op surveillance station op mijn Synology DS114
-Van buiten mijn eigen netwerk in kunnen loggen op de camera en beelden bekijken

De meeste handleidingen die ik kan vinden online zijn van geruime tijd geleden en het lijkt wel of hier weinig ontwikkeling in zit (of ik kijk verkeerd)

Is er iemand die het bovenstaande aan de gang heeft gekregen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nder
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-08 22:15
u_nix_we_all schreef op maandag 23 maart 2015 @ 11:31:
[...]

Nee, natuurlijk niet. >:) Motion en zoneminder zitten beide gewoon in de raspbian repositories. Het is wel zo dat die pakketten meer kunnen dan alleen opnemen, bijv. alleen opnemen als er beweging gedetecteerd wordt. Als je alleen wilt opnemen vraag ik me af of een beetje ip-cam dat zelf niet kan, bijv. naar een share op een nas (of pi) ofzo.
Ik ben niet al te gevorderd met de pi. maar ik heb nu raspbian er op staan is raspbian repositories iets anders dan ? 8)7 . En hoe krijg ik dan bv motion er op ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Nder schreef op maandag 30 maart 2015 @ 20:03:
[...]

Ik ben niet al te gevorderd met de pi. maar ik heb nu raspbian er op staan is raspbian repositories iets anders dan ? 8)7 . En hoe krijg ik dan bv motion er op ? :)
De repository is het software archief van debain (raspbian in dit geval). Met het commando:
code:
1
sudo apt-get install motion
kun je motion installeren. Maar als je niet bekend bent met werken met linux is het configureren (config files bewerken , werken met commandline) wellicht nog een hele kluif.

Dit gaat ook allemaal flink off-topic hier in het raspberry pi electronica topic.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steenz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09-2024
XanderDrake schreef op maandag 23 februari 2015 @ 15:01:
[...]

Ik had eerst de lader van mijn nexus 5 (denk ik), dat was geen succes: ondanks dat ie 1.2 ampere leverde op 5v, wat meer is dan een normale goedkope USB oplader, knalde mn RPi2 eruit zodra ik zware berekeningen uitvoerde of iets op een snelle USB stik deed.

Degene die ik gelinkt heb werkt zeer goed, compleet stabiel, een week uptime ondanks zware berekeningen en USB stikcs. Hij ziet er wel anders uit dan de MyCom wil voordoen, maar dat boeit natuurlijk weinig.

Ik las dat er ook een 2A USB lader bij de Appie te koop is, voor maar 6€. Misschien is dat ook een oplossing.
tweak_dude schreef op zondag 01 maart 2015 @ 17:45:
[...]

Bedankt, de voeding van Mycom is binnen.
De geleverde voeding komt niet overeen met de product-pagina (zowel uiterlijk als typenummer zijn anders), niet zo netjes van Mycom.

Gelukkig doet de voeding het wel uitstekend. Ook bij zware belasting gaat de rode led van Pi niet uit. Dus duidelijk beter dan de 2A voeding van SOS solutions :)
Ik heb toevallig dezelfde voeding besteld, en ook een totaal andere voeding gekregen. Die van mij is een Frogswell GDP12AV-0502000-EU (zoiets). Ik zal hem denk ik de komende dagen wel gaan testen, maar is dat toevallig dezelfde als die van jullie? Dan weet ik dat ik in principe goede resultaten kan verwachten :)

Vind het overigens totaal niet netjes, en al helemaal niet omdat het product op de website op de foto allerlei verloopstekkers laat zien... (het lijkt deze te zijn gezien het typenummer).

[ Voor 13% gewijzigd door steenz op 31-03-2015 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:42

XanderDrake

Build the future!

steenz schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 18:09:
[...]

[...]

Ik heb toevallig dezelfde voeding besteld, en ook een totaal andere voeding gekregen. Die van mij is een Frogswell GDP12AV-0502000-EU (zoiets). Ik zal hem denk ik de komende dagen wel gaan testen, maar is dat toevallig dezelfde als die van jullie? Dan weet ik dat ik in principe goede resultaten kan verwachten :)

Vind het overigens totaal niet netjes, en al helemaal niet omdat het product op de website op de foto allerlei verloopstekkers laat zien... (het lijkt deze te zijn gezien het typenummer).
Ja ze zijn allemaal zo arbitrair verschillend dat het goed zou kunnen. En inderdaad, niet netjes van de MyCom, maar gezien hij beter werkt dan sommige andere 2A usb voedingen ga ik niet klagen.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:57

Christiano007

Ich bin der champion

Welke wifi dongle raden jullie aan voor de R2 ? Ik wil graag wireless xmbc(kodi) streamen naar de andere kamer. En maakt het dan nog heel veel uit of je voor een 150 of 300 mbps dongle gaat?

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:25
Christiano007 schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 22:36:
Welke wifi dongle raden jullie aan voor de R2 ? Ik wil graag wireless xmbc(kodi) streamen naar de andere kamer. En maakt het dan nog heel veel uit of je voor een 150 of 300 mbps dongle gaat?
Deze werkt probleemloos op mijn RPI2 ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Christiano007 schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 22:36:
Ik stopte een erg no-name (officieel oude SMC) USB WIFI-G dongle in mijn RPi2 en hij werkte out of the box. Ik denk dat elke gangbare wireless-N dongle goed zou werken, met een max tot 250 mbps (max snelheid USB).

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
eens een balletje opgooien.... is er al iemand die DAB+ radio ontvangt op zn Pi?

mij lukt dat nog niet, rtl-dab, sdr-j etc krijg ik op dit moment nog niet door de compiler heen ....

andere rtl packages ( fm,sdr,tcp etc ) werken wel gewoon..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Nope heb er alleen Flarm en ADS-B mee ontvangen. Van de week trouwens een RPi 2b gekocht om zowel een Flarm als een ADS-B receiver op dezelfde pi te kunnen draaien. Met de single core ging dat sowieso niet lukken, deze moet het op zijn sloffen kunnen.
Het nieuwe voedingscircuit is in ieder geval een vooruitgang, mijn model B had altijd een brown-out zodra je de sdr-dongle erin stak. De 2b draait gewoon keurig door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-08 07:57

Younes

Wie, Wat, Waar?

Ik wil graag mijn rpi (versie 1) inzetten als VPN server. Bevind me namelijk regelmatig op publieke wifi netwerken en wil mijn internetverkeer encrypten. Ik heb een Draytek Vigor met VPN functie, maar het is toch veel leuker om zelf iets in elkaar te knutselen. Daar heb ik de RPI ook voor gekocht immers.

Simpel een tutorial volgen om OpenVPN te installeren is mij na 3 pogingen nog steeds niet gelukt. Ik kom foutmeldingen tegen die men niet bespreekt in de tutorial. Ik zoek eigenlijk een tutorial die wel 'out of the box' werkt door die simpelweg te volgen?

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
mcDavid schreef op donderdag 02 april 2015 @ 09:35:
Nope heb er alleen Flarm en ADS-B mee ontvangen. Van de week trouwens een RPi 2b gekocht om zowel een Flarm als een ADS-B receiver op dezelfde pi te kunnen draaien. Met de single core ging dat sowieso niet lukken, deze moet het op zijn sloffen kunnen.
Het nieuwe voedingscircuit is in ieder geval een vooruitgang, mijn model B had altijd een brown-out zodra je de sdr-dongle erin stak. De 2b draait gewoon keurig door.
heeft mn B geen last van.. SDR dongle kan er zo in en uit.. de tplink wifi stick daar aan tegen niet...
mgoed, eerst eens zorgen dat de software kant "werkt" mocht de Pi dan toch te langzaam zijn kan ik hem altijd vervangen door een 2B :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PublishedMeteor
  • Laatst online: 21:47
Younes schreef op donderdag 02 april 2015 @ 11:48:
Ik wil graag mijn rpi (versie 1) inzetten als VPN server. Bevind me namelijk regelmatig op publieke wifi netwerken en wil mijn internetverkeer encrypten. Ik heb een Draytek Vigor met VPN functie, maar het is toch veel leuker om zelf iets in elkaar te knutselen. Daar heb ik de RPI ook voor gekocht immers.

Simpel een tutorial volgen om OpenVPN te installeren is mij na 3 pogingen nog steeds niet gelukt. Ik kom foutmeldingen tegen die men niet bespreekt in de tutorial. Ik zoek eigenlijk een tutorial die wel 'out of the box' werkt door die simpelweg te volgen?
Het is inderdaad leuk om dit zelf te doen, maar verwacht natuurlijk niet dezelfde resultaten performance als die van je Draytek. Heb zelf een Raspberry Pi 1,5 jaar draaiend gehad voor VPN en nog een paar andere toepassingen, echt een leuke oplossing!

Zelf deze tutorial meerdere keren gebruikt: http://raspberrypihelp.ne...1-openvpn-server-tutorial

Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

PublishedMeteor schreef op donderdag 02 april 2015 @ 13:18:
[...]

Het is inderdaad leuk om dit zelf te doen, maar verwacht natuurlijk niet dezelfde resultaten als die van je Draytek. Heb zelf een Raspberry Pi 1,5 jaar draaiend gehad voor VPN en nog een paar andere toepassingen, echt een leuke oplossing!

Zelf deze tutorial meerdere keren gebruikt: http://raspberrypihelp.ne...1-openvpn-server-tutorial

Succes ermee!
Waarom zou ik niet dezelfde resultaten verwachten? Ik verwacht juist meer, want ik kan alles helemaal zelf bepalen in de configuratie. Dat kan met de draytek niet. Bedoel je misschien de performance?

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PublishedMeteor
  • Laatst online: 21:47
Younes schreef op donderdag 02 april 2015 @ 13:24:
[...]

Waarom zou ik niet dezelfde resultaten verwachten? Ik verwacht juist meer, want ik kan alles helemaal zelf bepalen in de configuratie. Dat kan met de draytek niet. Bedoel je misschien de performance?
Ik bedoel uiteraard de performance, sorry voor de onduidelijkheid. De Raspi heeft max 100mbit en dit is een vrij grote bottleneck heb ik zelf gemerkt. Werkt verder voor gewoon wat internetten prima hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

PublishedMeteor schreef op donderdag 02 april 2015 @ 13:27:
[...]

Ik bedoel uiteraard de performance, sorry voor de onduidelijkheid. De Raspi heeft max 100mbit en dit is een vrij grote bottleneck heb ik zelf gemerkt. Werkt verder voor gewoon wat internetten prima hoor!
Ik dank je voor de link. Dat wordt poging nummer 4 :P. De RPI heeft inderdaad maar maximaal 100mbit, maar ik zal maar 1 verbinding tegelijkertijd in gebruik hebben. Mocht het tegenvallen, dan zoeken we een andere oplossing.

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cilph
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 23:27
Heeft iemand ooit Docker werkend gekregen op een Pi, Pi2 of Odroid? Lijkt me leuk om mee te prutsen.

[ Voor 7% gewijzigd door Cilph op 02-04-2015 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Ik hou dus al een tijdje de touchscreens voor RPi2 in de gaten. Er begint schot in de zaak te komen:
http://www.circuitbasics....touchscreen-raspberry-pi/

Dit is een complete tutorial ook voor de RPi2. Zo te zien kan je veel soorten schermpjes via die driver laten aansturen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Cilph schreef op donderdag 02 april 2015 @ 13:40:
Heeft iemand ooit Docker werkend gekregen op een Pi, Pi2 of Odroid? Lijkt me leuk om mee te prutsen.
Lijkt me niet, Docker werkt alleen op x86_64 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cilph
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 23:27
GekkePrutser schreef op donderdag 02 april 2015 @ 14:26:
[...]

Lijkt me niet, Docker werkt alleen op x86_64 :)
Waarom zou dat zijn? Lijkt me toch dat het alleen gebruik maakt van de container support in de Linux kernel? Natuurlijk ga je wel andere base images nodig hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Cilph schreef op donderdag 02 april 2015 @ 14:32:
[...]
Waarom zou dat zijn? Lijkt me toch dat het alleen gebruik maakt van de container support in de Linux kernel? Natuurlijk ga je wel andere base images nodig hebben...
Ja, ik weet het hoe en waarom ook niet maar ik baseerde me hierop:
Due to current Docker limitations, Docker is only able to run only on the x86_64 architecture.
En het staat op Wikipedia.

Ik ben mezelf toevallig net aan het verdiepen in Docker, vandaar.

[ Voor 13% gewijzigd door GekkePrutser op 02-04-2015 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-09 14:32
Younes schreef op donderdag 02 april 2015 @ 11:48:

Softether VPN server is makkelijk te installeren op een Raspberry en bevat zowel het openvpn als het l2tp protocol voor je client.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 15:57

Rye

prutser001 schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 00:03:
Wil ik b.v. het menu (muis bewegen) tijdens het draaien van een film dan is de RPIB haperend en stotterend waar bij de RPI2 alles heerlijk soepel gaat.
Heb die van mij vandaag binnen gekregen en net even met OpenElec zitten spelen, maar als ik een film aan heb staan en de muis beweeg dan hort en stoot de cursor met 8fps over het scherm.
CPU load is maar een paar procent op alle cores dan. De video speelt soepel door op de achtergrond, alleen de interface is zo traag als stront door een trechter.

Ik lees overal dat de rpi2 snappy is, snel, geweldige verbetering ten opzichte van de 1... echter kan ik me nu maar alleen afvragen wat voor een vreselijk traag onding die 1 dan wel niet geweest moet zijn.

Heb ik misschien iets over het hoofd gezien? Misschien een verkeerde OpenElec build? Of ben ik gewoon verwend omdat ik XMBC/Kodi op niks tragers dan een fatsoenlijke PC heb gedraait? (op de Xbox 1 na dan, maar die voelde zelfs vlotter aan dan de rpi2).

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-09 09:11
Zijn er meer mensen hier die Volumio gebruiken?

Ik heb mijn oude raspi 1 eens voorzien van Volumio en een PCM2704 DAC. Werkt verbazingwekkend goed eigenlijk. Maar ik heb bij spotify playback vaak toch een hickup ergens in het nummer. Gewoon limiet van de hardware of is hier nog wat aan te doen?

mensen trouwens nog ervaring met andere audio distributies? Volumio werkt, maar ook niet meer dan dat. Ik luister eigenijk alleen spotify en die functionaliteit is nogal beperkt (Je kan geen radio te starten, zoeken is beperkt etc).

[ Voor 29% gewijzigd door haakjesluiten op 04-04-2015 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Rye schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 22:24:
[...]

Heb die van mij vandaag binnen gekregen en net even met OpenElec zitten spelen, maar als ik een film aan heb staan en de muis beweeg dan hort en stoot de cursor met 8fps over het scherm.
CPU load is maar een paar procent op alle cores dan. De video speelt soepel door op de achtergrond, alleen de interface is zo traag als stront door een trechter.

Ik lees overal dat de rpi2 snappy is, snel, geweldige verbetering ten opzichte van de 1... echter kan ik me nu maar alleen afvragen wat voor een vreselijk traag onding die 1 dan wel niet geweest moet zijn.

Heb ik misschien iets over het hoofd gezien? Misschien een verkeerde OpenElec build? Of ben ik gewoon verwend omdat ik XMBC/Kodi op niks tragers dan een fatsoenlijke PC heb gedraait? (op de Xbox 1 na dan, maar die voelde zelfs vlotter aan dan de rpi2).
Ik heb geen muis, maar via toetsenbord en telefoon reageert alles vloeiend. Ook tijdens het afspelen van een film, weet je zeker dat ze een 2 hebben opgestuurd?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-09 09:11
Even los dat ik nooit een muis aan mijn rpi gehad heb. Waarom zou je xbmc met een muis besturen? Met de app of afstandbediening ga je inderdaad vloeiend en snel door de menu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 15:57

Rye

Marzman schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 19:47:
[...]

Ik heb geen muis, maar via toetsenbord en telefoon reageert alles vloeiend. Ook tijdens het afspelen van een film, weet je zeker dat ze een 2 hebben opgestuurd?
Toetsenbord, afstandbediening en via app gaat het prima. Met de muis gaat het ook prima, alleen niet als er een film afspeelt.

Als de film op de achtergrond draait gaat het ook goed, alleen als deze op de voorgrond draait en je bijv. de film wilt pauzeren of ondertitels wilt selecteren.

Las ergens dat tijdens het afspelen de interface wordt vastgezet op 10fps.
Overigens voelt de muis nooit heel direct aan, wel soepel, maar niet "snappy".
Start ik mn normale HTPC op en daar mn K400 op aansluit dan is het wel "snappy".

Is zeker weten een rpi2

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:53
Ik heb sindskort een tweede Pi 2 erbij en deze had eerst continue "low power" meldingen en komt nu in een eindeloze reboot bij het gebruik van een Samsung 1A telefoon lader. Mijn andere Pi 2 doet het perfect op dezelfde voeding.
Dezelfde kabel die ik gebruik icm mijn lader op een USB poort laat de tweede Pi 2 wel werken(met low power meldingen). Hij lijkt me dus niet defect. De telefoonlader is, zoals bekend, aan de zwakke kant, echter het verschil tussen twee Pi's komt nogal vreemd over.Jammergenoeg heb ik geen echt fatsoenlijk 2A voeding in huis. Hebben anderen met meerdere Pi 2's ook dergelijke verschillen tussen Pi 2's gemerkt?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:57

Christiano007

Ich bin der champion

Rye schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 20:11:
[...]

Toetsenbord, afstandbediening en via app gaat het prima. Met de muis gaat het ook prima, alleen niet als er een film afspeelt.

Als de film op de achtergrond draait gaat het ook goed, alleen als deze op de voorgrond draait en je bijv. de film wilt pauzeren of ondertitels wilt selecteren.

Las ergens dat tijdens het afspelen de interface wordt vastgezet op 10fps.
Overigens voelt de muis nooit heel direct aan, wel soepel, maar niet "snappy".
Start ik mn normale HTPC op en daar mn K400 op aansluit dan is het wel "snappy".

Is zeker weten een rpi2
Zag ergens een instelling dat je die 10 fps kunt wijzigen.

Heb trouwens het volgende probleem:

Als ik de image van openelec erop zet, dan werkt het de eerste boot. Kan ook gewoon alles doen en iets kijken. Is stroom eraf en wil ik hem daarna weer opstarten dan blijft het gewoon zwart. Zet ik Openelec er opnieuw op, zelfde verhaal.

[ Voor 16% gewijzigd door Christiano007 op 05-04-2015 17:31 ]

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doerakje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:44
Hoe haal je de stroom er af? Sluit je eerst keurig af, of ruk je gewoon de stekker er uit? Dat laatste kan de oorzaak zijn.
Al een ander OS geprobeerd? Xbian werkt out of the box ook prima.

You can't be late until you show up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
intussen er wel achter dat de oude raspi model B wel een behoorlijke spanningsdrop heeft.. volgens de meter gaat er 5.121 volt in... en meet ik op de usbpoort van de Pi is er nog maar 4.735 volt over :P toch maar eens de een mod doen

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:00
SMSfreakie schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 16:23:
intussen er wel achter dat de oude raspi model B wel een behoorlijke spanningsdrop heeft.. volgens de meter gaat er 5.121 volt in... en meet ik op de usbpoort van de Pi is er nog maar 4.735 volt over :P toch maar eens de een mod doen
Dit is ook zo op de pi2 hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Dacuuu schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 16:36:
[...]

Dit is ook zo op de pi2 hoor.
vind t nogal een drop om eerlijk te zijn..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Hmm daar moet ik ook eens naar kijken. Voed mijn Pi 2b via de gpio en heb er 2 dvb-t dongles aan hangen. Eén daarvan heeft ineens wat mindere ontvangst, misschien komt dat wel door de voeding.
Gelukkig kan ik de spanning nog wat opvoeren, die is nu 4,85v ongeveer, gemeten op de gpio. Morgen even testen wat dongle #2 doet als ik de spanning opschroef naar 5-5,1v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RDNZN
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19-08 13:47
Goedemiddag, ik heb de pi B en zou hier een Minecraft servertje op willen draaien heb al raspbian erop maar Java lukt me niet.. heeft iemand een goede en werkende handleiding? want alle linkjes enzo die ik had werken niet :( Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Welke linkjes heb je gevolgd en welke foutmeldingen krijg je?

[ Voor 20% gewijzigd door Raven op 11-04-2015 14:27 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:14
ik weet niet of ik deze vraag in het juiste topic stel.

ik heb thuis voor een domotica projectje een Arduino mega aangesloten via de usb poort op de Raspberry
maar zou dit graag anders willen aansluiten.

nu ben ik op internet wel een aantal shields tegengekomen voor de Raspberry met een atmega 328
maar zijn deze er ook voor een atmega 2560 en of is dit zelf te maken?

hoe comuniceerd de raspberry dan met de Arduino is dit serieel of zit er op de GPIO pinnen ook een USB aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-06 15:45
Ik draai open elec Xbmc op mijn rpi 2. Iedere keer als ik m'n pi aanzet
Moet ik mijn resolutie via videosettings wijzigen van desktop naar full HD..iemand een idee hoe ik dit de pi laat onthouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:21
Dat kun je in config.txt forceren:
http://elinux.org/RPiconfig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-06 15:45
Moeten jullie dit ook elke keer wijzigen, (of forceren)? Of heb ik gewoon een verkeerde build van openelec?:p zoals je wellicht begrijpt -> noob here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-09 20:34
problemen met phpmyadmin.

Als ik apache op wil starten krijg ik deze melding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
pi@domoticzpi ~ $ sudo /etc/init.d/apache2 restart
[....] Restarting web server: apache2apache2: Could not reliably determine the server's fully qualified domain name, using 127.0.1.1 for ServerName
apache2: Could not reliably determine the server's fully qualified domain name,using 127.0.1.1 for ServerName
(98)Address already in use: make_sock: could not bind to address [::]:80
(98)Address already in use: make_sock: could not bind to address 0.0.0.0:80
no listening sockets available, shutting down
Unable to open logs
Action 'start' failed.
The Apache error log may have more information.
 failed!
pi@domoticzpi ~ $

Het enige wat ik op de site te zien krijg is " Welcome to nginx "
Kan het zijn dat Domoticz draait?
En wat is hier aan te doen?

[ Voor 4% gewijzigd door 19roland70 op 12-04-2015 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Queros schreef op zondag 12 april 2015 @ 17:19:
Moeten jullie dit ook elke keer wijzigen, (of forceren)? Of heb ik gewoon een verkeerde build van openelec?:p zoals je wellicht begrijpt -> noob here
config.txt wijzigt niet bij een update van OE. Wel bij een clean-install.
Geen idee waarom je RPi en je monitor voor de verkeerde modus kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Ik heb een pi met normale behuizing. Leuk kastje, maar niet echt geschikt om actief mee te experimenteren. Tenminste, niet als je met de aansluit mogelijkheden (camera, GPIO) wil gaan kloten.

Wat doen jullie op dit vlak? Geen behuizing? Of zijn er kastjes die wel beschermen maar het ding goed toegankelijk houden?

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natsu
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-09 09:32
Er zijn best wel behuizingen die gpio enzo nog wel goed bereikbaar houden, maar is inderdaad wel iets om op te letten. Deze heb ik bijvoorbeeld: http://www.modmypi.com/ra...r/clear-raspberry-pi-case . Je kunt hierbij een stukje plastic eruit drukken boven de GPIO poorten. Camera weet ik niet omdat ik dat niet gebruik, maar zo te zien kan dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 17:41
ik heb plex media server draaien op de pi2. Interessant draadje hier... Met ondertiteling in de webclient loopt het nog niet helemaal lekker, maar op iPhone en Android tablet lijkt het wel te werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannisi
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03:39
19roland70 schreef op zondag 12 april 2015 @ 21:04:
problemen met phpmyadmin.

Als ik apache op wil starten krijg ik deze melding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
pi@domoticzpi ~ $ sudo /etc/init.d/apache2 restart
[....] Restarting web server: apache2apache2: Could not reliably determine the server's fully qualified domain name, using 127.0.1.1 for ServerName
apache2: Could not reliably determine the server's fully qualified domain name,using 127.0.1.1 for ServerName
(98)Address already in use: make_sock: could not bind to address [::]:80
(98)Address already in use: make_sock: could not bind to address 0.0.0.0:80
no listening sockets available, shutting down
Unable to open logs
Action 'start' failed.
The Apache error log may have more information.
 failed!
pi@domoticzpi ~ $

Het enige wat ik op de site te zien krijg is " Welcome to nginx "
Kan het zijn dat Domoticz draait?
En wat is hier aan te doen?
Er draait al een andere webserver op port 80. Iets gebruikt dus nginx, dat zou best Domoticz kunnen zijn. 1 van de 2 moet dus op een andere port.

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 07:08

elsinga

=8-)

Vraagje: ik heb een Pi2 met een PiTFT 3.5" TFT touchscreen er op. Nu zit de PiTFT net iets verschoven en past dus niet in een standaard behuizing. Kent iemand een behuizing waar deze combi netjes in past?

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

Queros schreef op zondag 12 april 2015 @ 12:57:
Moet ik mijn resolutie via videosettings wijzigen van desktop naar full HD..iemand een idee hoe ik dit de pi laat onthouden?
Gewoon de Pi niet meer uitzetten :+

Even zonder gekheid, ik heb dezelfde combinatie maar zonder problemen. Normaal zet ik mijn Pi nooit uit, maar soms gaat ie even van de stroom af maar dan onthoud hij wel mijn resolutie settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Queros schreef op zondag 12 april 2015 @ 17:19:
Ik moest dit ook forceren met mijn vorige tv: als ik de pi opstartte zonder dat de tv aanstond was iedere keer de resolutie verkeerd. Als de tv wel aanstond ging het wel goed in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Bij mij wordt het gewoon onthouden, in de 5.0.8 image stond het zelfs standaard op Full HD. Misschien moet je eens een verse image installeren?

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is de feitelijke resolutie bij Desktop ook niet gewoon 1080p?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suren01
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 15:27
Hoi allemaal,

Ik ben van plan om een Raspberry Pi aan te schaffen omdat het erg omslachtig is om steeds mijn laptop via een HDMI kabel aan de TV aan te sluiten. Ik kies dan toch liever voor een apparaat dat ik bij m'n TV kan plaatsen en niet steeds hoef te ontkoppelen.

• Wat voor type moet ik hebben? En welke accessoires zijn vereist / een must?
• Ik ben van plan om Kodi te draaien / live streams van voetbalkanalen. Dus geen zware applicaties

Alvast bedankt :)

Steel Dogg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier is een apart topic voor. Zie "Let op" hieronder...

- RPi 2 met voldoende sterke voeding bij voorkeur 2A en class 10 SD kaartje met min. 4GB
- Bedienen via CEC als je TV dit ondersteunt, Kodi Remote app en/of een IR receiver/losse AB
- Je kunt kiezen voor OpenELEC, XBian of OSMC of zelf aan de gang met Raspbian
- Voor add-ons zoek op Fusion of SuperRepo

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PI Juice :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
  • Laatst online: 08-09 00:48
Rye schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 22:24:
[...]

Dat moet wel, zelfs de rPi1 is bij mij supervloeiend en snappy met OpenElec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zijn er inmiddels al 5GHz wifi adapters die out of the box werken met de RPi/Raspbian??

Op http://elinux.org/RPi_USB_Wi-Fi_Adapters staan geen specs vermeld (wat zoeken lastig maakt) en als ik daarop Google kom ik alleen mensen tegen die dat werkend proberen te krijgen, vooralsnog niets kunnen vinden dat gewoon meteen (goed) werkt.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://www.action.nl/media/catalog/product/cache/1/image/500x500/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/2/5/2545667.png
Action heeft weer een USB-voeding in de aanbieding: Dymond 2.1A voor €4,39.
Geen ervaring mee of het wat is voor de Pi, maar omdat er vorige keer een behoorlijke run was op die Philips adapter die bij Action werd aangeboden: Dav1d in "Raspberry Pi"....

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 20-04-2015 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-09 20:57
Zou toch iets meer vertrouwen hebben in een Philips apparaat ;) Merk wel dat de RFXcom niet perfect ontvangt dus een andere voedig proberen is wellicht best een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 12:19

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Ik heb het PiJuice project gebacked, dus ik ben benieuwd. Ben ook nog aan het wachten op een HDMIPi. Lijkt me samen een leuke combinatie.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunturion
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09 18:04
Ankona schreef op zondag 12 april 2015 @ 21:25:
Ik heb een pi met normale behuizing. Leuk kastje, maar niet echt geschikt om actief mee te experimenteren. Tenminste, niet als je met de aansluit mogelijkheden (camera, GPIO) wil gaan kloten.

Wat doen jullie op dit vlak? Geen behuizing? Of zijn er kastjes die wel beschermen maar het ding goed toegankelijk houden?
Ik maak zelf gebruik van de volgende case. Voldoet denk ik precies aan je eisen.
VAnTurenhout schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 15:29:
[...]

Hoeft helemaal niet. Bij mij draait dit zo al ruim een jaar...'s avonds gaat gewoon hard de stekkerdoos met een schakelaar uit, waarop (onder andere) de voeding voor de Pi zit...
Ik heb dit probleem ook op de RPi2 bij OpenElec 5.0.8. Dit probleem is ook bekend en er wordt aan gewerkt zie top ic op GitHub.

Om deze reden draai ik ook OSMC. Deze draait zonder problemen.
Ik had even hetzelfde probleem. Setting op 1080p zetten en dan rebooten vanuit het menu was bij mij de oplossing.
Raven schreef op maandag 20 april 2015 @ 14:20:
Zijn er inmiddels al 5GHz wifi adapters die out of the box werken met de RPi/Raspbian??

Op http://elinux.org/RPi_USB_Wi-Fi_Adapters staan geen specs vermeld (wat zoeken lastig maakt) en als ik daarop Google kom ik alleen mensen tegen die dat werkend proberen te krijgen, vooralsnog niets kunnen vinden dat gewoon meteen (goed) werkt.
Ja die zijn er. Iemand op het OpenElec forum heeft er een aantal getest. De volgende usb WiFi adapters werken out of the box op de 5Ghz band:
  • Edimax EW-7811UTC - Dual Band AC600 (150 Mbps/433 Mbps)
  • D-Link Wireless AC Dual-Band Nano USB Adapter (DWA-171 rev A1) - Dual Band AC600
  • Netgear AC600 WiFi USB Mini Adapter (A6100) - Dual Band AC600

[ Voor 59% gewijzigd door sunturion op 21-04-2015 16:07 ]

In the name of God, impure souls of the living dead shall be banished into eternal damnation. Amen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op maandag 20 april 2015 @ 16:48:
[afbeelding]
Action heeft weer een USB-voeding in de aanbieding: Dymond 2.1A voor €4,39.
Geen ervaring mee of het wat is voor de Pi, maar omdat er vorige keer een behoorlijke run was op die Philips adapter die bij Action werd aangeboden: Dav1d in "Raspberry Pi"....
Zojuist even zo'n lader opgehaald bij de Action om te testen op de Raspberry Pi 1 B+ & Raspberry Pi 2 B+

Snelle Test:
Met OpenELEC (Open Embedded Linux Entertainment Centre) tijdens het afspelen van een normaal filmpje,
Op beide poorten (A/B) blijft de Rainbow square (under-voltage) in beeld Afbeeldingslocatie: https://www.safaribooksonline.com/library/view/raspberry-pi-hacks/9781449362737/images/rasp_0103.png.jpg

Uit de handleiding:
Poort A is bedoeld voor het snel laden van alle Samsung producten
Poort B is bedoeld voor het snel laden van alle Apple producten
alle overige merken worden op de normale snelheid geladen op poort A / B

Meting:
5 Volt lijn tijdens het afspelen van een normaal filmpje.

Raspbery Pi B+
- Orginele 2A SOS voeding levert 5,41V
- Dymond 2.1A voeding levert 4,82V

Raspbery Pi 2 B+
5 Volt lijn tijdens het afspelen van een normaal filmpje
- Orginele 2A SOS voeding levert 5,32V
- Dymond 2.1A voeding levert 4,75V

Verder nog geen vastlopers gehad...

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2015 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

sunturion schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 14:30:
[...]

Ja die zijn er. Iemand op het OpenElec forum heeft er een aantal getest. De volgende usb WiFi adapters werken out of the box op de 5Ghz band:
  • Edimax EW-7811UTC - Dual Band AC600 (150 Mbps/433 Mbps)
  • D-Link Wireless AC Dual-Band Nano USB Adapter (DWA-171 rev A1) - Dual Band AC600
  • Netgear AC600 WiFi USB Mini Adapter (A6100) - Dual Band AC600
:D , maar dat ze in OpenElec werken, betekend dat dan ook meteen dat (de kans groot is dat) ze werken in Raspbian?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Raven schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 16:53:
[...]
:D , maar dat ze in OpenElec werken, betekend dat dan ook meteen dat (de kans groot is dat) ze werken in Raspbian?
Als ik doorklik naar die pagina zie ik dat die getest zijn met OpenElec 4.95.1
Ik weet niet welke kernel versie die gebruikt, maar bij OE 5.0 zaten ze op kernel 3.17(punt nogwat)
Raspbian zit nu op kernel versie 3.18.7 , dus als er geen regressie is kun je er van uitgaan dat die werken ja.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 16:14:
[...]

Zojuist even zo'n lader opgehaald bij de Action om te testen voor de RasPI 2 B+

Op beide poorten blijft de Rainbow square: under-voltage in beeld [afbeelding]
Met OpenELEC (Open Embedded Linux Entertainment Centre)

Meting:
Orginele 2A SOS voeding levert 5,32V
Dymond 2.1A voeding levert 4,75V

Verder nog geen vastlopers gehad... meer tests volgen

Uit de handleiding:
5,32V? 't Zal waarschijnlijk geen kwaad kunnen maar da's wel een stukje boven de 5% tolerantie!

Zelf heb ik mijn RPi2 4,5v gevoerd (op de GPIO) en dat heeft prima stabiel gedraaid een week lang. Je houdt alleen dat regenboog icoontje als je er een scherm aan hangt idd.

[ Voor 3% gewijzigd door mcDavid op 21-04-2015 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

Uit de handleiding:
Dat is een beetje vreemd, een Raspberry Pi is geen van beiden en krijgt dus minder stroom?

Bij mij wordt het wel een beetje vervelend dat ik een uur moet wachten voor de Raspberry Pi weer opstart als de spanning er al op heeft gestaan. Gisteren na mijn werk wilde ik een serie kijken, stekker er in maar een beetje omhandig met het er in doen waardoor hij waarschijnlijk even wel/niet/wel contact maakte. En daarna starte hij niet meer op (scherm bleef zwart). Toen maar via popcorntime op de laptop gekeken.

Vanmorgen weer geprobeert en hij werkte weer normaal. Is dat een groot genoeg defect om een andere te vragen? De Pi start eigenlijk gewoon nooit op als de stekker er al in zat.

[ Voor 40% gewijzigd door Marzman op 21-04-2015 19:00 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Marzman schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 18:25:
[...]

Dat is een beetje vreemd, een Raspberry Pi is geen van beiden en krijgt dus minder stroom?
Nee, die kan ook de hele 2.1A pakken.

De Raspberry Pi neemt gewoon zoveel als die nodig heeft.

Maar de tablets e.d. van de verschillende merken doen dat niet om de lader niet te beschadigen (officieel is de USB spec namelijk maar 500mA oftewel 0.5A). De meegeleverde merkladers gebruiken daarom een proprietary manier om zichzelf aan de tablet/telefoon bekend te maken, zodat die weet dat hij veilig aan de stroom kan trekken zonder de lader te beschadigen.

Het probleem is dat hier geen standaard voor is, dus Apple en Samsung hebben beiden een eigen maniertje bedacht. Bij Apple is dat weerstanden tussen de datalijnen, zodat er een bepaald voltage op staat. Hoe Samsung het doet weet ik eigenlijk niet, het zal wel ongeveer net zo gaan verwacht ik, maar wellicht hetzelfde maar met andere voltages.

Vandaar dat die weerstanden nodig zijn voor bepaalde apparaten. Maar een raspberry pi kijkt daar helemaal niet naar, die trekt gewoon wat hij nodig heeft. Je zou dus in principe een lichte 500mA lader ook best kunnen beschadigen met een Pi met veel randapparatuur er aan. Al zal in de praktijk gewoon de spanning inzakken en je pi daardoor gaan hangen e.d.

[ Voor 3% gewijzigd door GekkePrutser op 21-04-2015 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:00
mcDavid schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 17:10:
[...]

5,32V? 't Zal waarschijnlijk geen kwaad kunnen maar da's wel een stukje boven de 5% tolerantie!

Zelf heb ik mijn RPi2 4,5v gevoerd (op de GPIO) en dat heeft prima stabiel gedraaid een week lang. Je houdt alleen dat regenboog icoontje als je er een scherm aan hangt idd.
Heb niet helemaal in het stroomgebeuren gedoken, maar als je hem voed via de GPIO verwacht ik ook dat je minder verlies hebt in het hele gebeuren.. Want als je het voltage meet Op de raspberry pi, is die ook lager als het voltage wat uit je AC adapter komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Dacuuu schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 18:39:
[...]

Heb niet helemaal in het stroomgebeuren gedoken, maar als je hem voed via de GPIO verwacht ik ook dat je minder verlies hebt in het hele gebeuren.. Want als je het voltage meet Op de raspberry pi, is die ook lager als het voltage wat uit je AC adapter komt.
Klopt, je bypassed dan de polyfuse die een redelijke voltage drop heeft. Maar je zit ook wat minder gunstig t.o.v. de condensators die speciaal bij de micro-USB plug zitten om de spanning te stabiliseren.

En ik heb het ingesteld met een DC-DC converter die bijna direct aan de GPIO hangt, een USB-kabel die je er gewoonlijk nog tussen hebt, kan ook nog een aardige voltage drop hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

u_nix_we_all schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 17:09:
[...]

Als ik doorklik naar die pagina zie ik dat die getest zijn met OpenElec 4.95.1
Ik weet niet welke kernel versie die gebruikt, maar bij OE 5.0 zaten ze op kernel 3.17(punt nogwat)
Raspbian zit nu op kernel versie 3.18.7 , dus als er geen regressie is kun je er van uitgaan dat die werken ja.
Ok :)

Ze staan trouwens geen van 3'en op http://elinux.org/RPi_USB_Wi-Fi_Adapters ...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 06:23
[...]

Zojuist even zo'n lader opgehaald bij de Action om te testen op de Raspberry Pi 1 B+ & Raspberry Pi 2 B+

Snelle Test:
Met OpenELEC (Open Embedded Linux Entertainment Centre) tijdens het afspelen van een normaal filmpje,
Op beide poorten (A/B) blijft de Rainbow square (under-voltage) in beeld [afbeelding]

Uit de handleiding:

Meting:
5 Volt lijn tijdens het afspelen van een normaal filmpje.

Raspbery Pi B+
- Orginele 2A SOS voeding levert 5,41V
- Dymond 2.1A voeding levert 4,82V

Raspbery Pi 2 B+
- Orginele 2A SOS voeding levert 5,32V
- Dymond 2.1A voeding levert 4,75V

Verder nog geen vastlopers gehad...
Zouden de adapters van een Samsung oplader ook gebruikt kunnen worden?
Deze levert volgens de specs van de stekker 5v-2A

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:36
Bij mij werkt het al 2 maanden 24x7 prima op een Xperia 1.5A lader, incl. een usb-audio dac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 06:23
Het is dus eigenlijk gewoon proberen ;)
Als je maar niet boven de 5volt komt waarschijnlijk ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
De rainbow-square is een indicator van under-voltage.
Dus je kunt er beter (een beetje) boven zitten, dan eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaadstra
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:24

zaadstra

Überprutser

Gisteren bij de Action de Dymond 2.1A voeding gescoord. Gemeten met een Charger Docter (ebay 1,50).
Er komt hier onbelast 5.11 V uit. Belast met 1.1 A zakt het tot 5.07 V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-09 14:32
Heeft iemand al debian 8 op de raspberry 2 draaien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik was ook net aan het kijken...
Moet ik dan zoiets uitvoeren met debootstrap?
http://blog.kmp.or.at/201...r-own-raspberry-pi-image/

Misschien dat dit ook wel werkt?
https://github.com/debian...nst/blob/v1.0.6/README.md
En dat de release op jessie zetten...

[ Voor 33% gewijzigd door technorabilia op 26-04-2015 17:08 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:49
mesa57 schreef op zondag 26 april 2015 @ 13:19:
Heeft iemand al debian 8 op de raspberry 2 draaien ?
Ja, instructies kun je hier vinden.
En de RPI2 Jessie image hier.

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 17:37
Stomme vraag misschien, maar lijk het niet te kunnen vinden:

Ik wil met mijn Raspberry die volgende week binnenkomt Pimatic (of wat anders voor domotica) draaien op de achtergrond en dan op de voorgrond Kodi/XMCB/Xbian/o.i.d.Kan dit?

En kan ik bijvoorbeeld vanuit Raspbian ook Kodi/o.i.d. starten en dan van daaruit weer terug naar Raspbian?

Ik wil namelijk mijn raspberry voor meerdere doeleinden tegelijk draaien. (Mediacenter, klik aan klik uit, download server).

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik weet niet hoe hoeveel resources pimatic gebruikt, maar met pilight kan het zeker (als je een filter gebruikt). Verschil van NodeJS t.o.v. C.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttoNL
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-04-2024
Ik heb elk topic op het wereld wijde web afgestruind maar nergens gelijke problemen kunnen vinden, dus ik post hier ook nog even een korte samenvatting.

Mijn Pi boot hooguit 60% van de keren op. Ik gebruik een nieuwe supported Integral 16 gb class 10 micro sdhc en een nieuwe sandisk 4gb class 6 en een velleman 3.1A adapter.
Ik heb hem aangesloten via HDMI aan de TV en verder zit er alleen een netwerkkabel in. Het zijn dus niet de gebruikelijke SD kaart en Voeding problemen denk ik want beide kaarten waren net nieuw en als hij wel boot kan ik prima lezen en schrijven naar SD kaart.
Als hij niet boot dan blijft er maar text langs scrollen waar ik uit haal dat hij de data niet kan lezen en dan gaat ie maar een andere sector proberen. Zo blijft hij volgensmij oneindig proberen tot ik op den duur maar de stekker er uit moet trekken. Na elke paar mislukte boots herinstalleer ik dus maar de OS want ik ga er vanuit dat ik dan wel wat data corruptie heb veroorzaakt, maar na 1 of 2 boots gebeurt het gewoon allemaal weer.

Mn Pi is nu bijna onbruikbaar, want ik gebruik hem alleen via VCN en SSH. Elke keer dat hij niet boot moet ik weer een keyboard muis en scherm met de Pi verbinden, hem tot 4x rebooten en dan kan ik alle hardware loskoppelen zodat ik hem de rest van de dag kan gebruiken. (Hij crasht niet)

Aangezien er niets over een dergelijk probleem in een troubleshooting topic staat is het niet vreemd om hier mee terug naar de winkel te gaan toch? Of zie ik toch nog iets over het hoofd?
Alle hulp is zeer welkom!

Uitgebreidere samenvatting van probleem met video van wat ik op het scherm zie

[ Voor 7% gewijzigd door OttoNL op 29-04-2015 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Probeer eens een ander OS?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttoNL
Das nog een idee. Ik wil natuurlijk wel Raspbian kunnen gebruiken, maar misschien zie ik nog wat zinnigs :)

*Schrijft image*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttoNL
Intussen nog niet de andere OS gebruikt, maar wel terug gegaan naar Okaphone om een andere kabel te testen. Ik leg het hele verhaal voor en de kerel achter de toonbank 'ja iedereen komt terug met deze kabel'
Dus ik vraag hem 'waarom raadden jullie mij die kabel dan aan?'
Zegt ie dat ze dat niet deden -,-

Kortom, de kabel was vermoedelijk het probleem. Hij is nu al 4x achter elkaar geboot en dat is boven het gemiddelde. Ik zal nog een paar keer proberen vandaag, maar mochten meer mensen mijn probleem hebben.... Een goeie adapter heb je niets aan als ze je een cheapo kabel aansmeren

Edit:
Nope, werkt nog steeds niet, net weer 2x achter elkaar wou hij niet opstarten...

[ Voor 12% gewijzigd door OttoNL op 29-04-2015 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

De USB kabel of de HDMI kabel?

Bij mij start hij niet goed warm op (restart, of als de stekker er al in heeft gezeten). Ik ben nu aan het testen of hij wel gewoon blijft werken als ik hem aan laat staan.

[ Voor 74% gewijzigd door Marzman op 29-04-2015 19:10 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttoNL
HDMI heb ik niet gecheckt. Heb een relatief goedkope kabel maar heb nog nooit topics gevonden van andere personen bij wie de problemen door de HDMI kabel veroorzaakt werden.

Ik heb net mn USB kabel vervangen omdat de persoon die hem mij aansmeerde mij nu vertelde dat die kabels helemaal niet geschikt zijn. Zucht.

Morgen ga ik dus de adapter vervangen, want hij denkt nu dat dat het probleem is. Ik krijg nu ook (volgensmij is dat nieuw) van die low-power vierkantjes tijdens het booten.
Als ze langer dan 1 sec verschijnen boot hij niet, als hij maar 0,5 sec verschijnt dan boot hij wel, maar dan krijg ik ook de foutmelding 'kernel lacks cgroups .....'

Edit: Net gecheckt... Zonder HDMI kabel doet hij het zelfde.

[ Voor 26% gewijzigd door OttoNL op 29-04-2015 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik bedoelde ook niet dat je dat moet proberen ofzo, ik vroeg me gewoon af over welke kabel je het had :)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 21:20
Ik heb zojuist de piface1 op mijn piface2 gezet en alles leek te werken.
behalve mijn water meter. iemand ervaring met deze setup?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttoNL
Ah zo, ja de USB dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
Otto: voor een usb2 > micro usb kabel, moet je ff kijken naar smartphones laad kabels.
Deze kabels zijn iets dikker.
Ik gebruik een oude LG kabel én ook die 5 V / 3.1 A Velleman adapter.
Voor de rest gebruik ik PNY, TDK, Kingston, EMC en Philips (micro)SDHC's, class is afhankelijk welk O.S. gebruikt wordt.

Afbeeldingslocatie: http://www.okaphone.nl/product/images/psseusb12.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Nu beschikbaar: Windows 10 preview voor Raspberry Pi 2 :)
http://blogs.windows.com/...ngs-windows-10-to-makers/

Iemand al geprobeerd?

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttoNL
Ik heb intussen, op aanraden van Okaphone, een dikkere kabel gehaald.
Nogsteeds te laag voltage
Ik heb intussen, op aanraden van Okaphone, de adapter vervangen
Nogsteeds te laag voltage

Vanavond breng ik de Pi naar Okaphone en gaan ze voor me kijken. Als zij er ook niet uit komen dan maar een andere Pi...

Ik ben het intussen ook goed zat. 15 uur kloten, 3 tripjes naar de stad (is een aantal kilometer op de fiets)
Dit zou een leuk klein projectje moeten worden, ik verwachtte niet de moeilijkste mierenneukerigste PC die ik van m'n leven gezien heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttoNL
En nee Windows nog niet geprobeerd, er is een link naar de downloadpagina, maar de download zelf staat niet op die pagina jammergenoeg :(

[ Voor 11% gewijzigd door OttoNL op 30-04-2015 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttoNL
Sorry voor de spam maar ik ben er uit! Hopelijk heeft iemand anders wat aan mijn 15 uur kloten.

De lader is prima, maar de kabels die ze me blijven verkopen bij Okaphone zijn te lang. De eerste die me werd aangeraden was 1.8 meter en cheapo. Toen belde ik en hoorde ik dat die niet geschikt zijn en dat iedereen daar mee terug komt. Toen kreeg ik een 2.0 meter lange kabel die het dubbele koste en nog cheapo-er voelde, maar dikkere draden had. Die maakte de problemen erger, maar toen kon ik gelukkig eindelijk de low-power-vierkantjes zien.
Toen ging ik dus die adapter halen en werkte het nog niet, maar nu net pakte ik de kabel van mijn Asus MemoPad HD7 en nu boot hij al 8 a 10 X achter elkaar en ik zie geen vierkantjes. (Eerst zag ik vierkantjes kort als hij wel bootte en lang als hij niet bootte).

De 2e boot kreeg ik wel een I/O error, maar dat zal aan de SD kaart liggen. 50X niet correct booten zal vast wat schade aan de SD kaart hebben gedaan.

Tijd om een korte kabel te halen en nog een SD kaartje te vervangen...

[ Voor 5% gewijzigd door OttoNL op 30-04-2015 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:13
Voor mensen die kabels willen vergelijken: op de kabel staat meestal iets als : 28AWGx1P 24AWGx2C; dat betekent dat er 1 paar in zit met de dikte 28AWG en 2 losse draden van 24AWG. Het paar is de D+ en D-; de twee losse draden zijn de 5V en de GND.
Hoe lager de AWG maat, hoe dikker de draad, hoe lager de weerstand en des te meer spanning je nog overhoud aan de andere kant van de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttoNL
Goeie tip.

Oh ja wou nog wel even melden, bij Okaphone geloofden ze mn verhaal nauwelijks. Ze verkopen tientallen Pi's die prima werken met de kabels en adapters die ze leveren.

Nu ik een goeie kabel heeft boot hij (so far) 80% van de keren. Anders blijft ie hangen op waiting for /dev/ to be fully populated en krijg ik later reeksen met I/O errors.*

Dus ik denk dat het mijn Pi is. De kabels van Okaphone (niet de goedkope, maar de 2.0m lange kabel van 7,95) en de adapter zijn niet het probleem. Volgensmij zijn sommige Pi's gewoon overgevoelig voor zulke dingen. Zoals ik eerder ook al een keer noemde (in dit of officieel forum) de problemen zijn er ook als ik niet de lowvoltage melding krijg. Mijn Pi kan ook vreemd doen als hij onder de 5v maar boven de 4.65v binnen krijgt.

*Weet iemand of dit veroorzaakt kan worden door een corrupte SD kaart? Zou me niet verbazen als hij een keer kapot is na 50 mislukte boots. Raspberry forums zeggen Ja.

[ Voor 19% gewijzigd door OttoNL op 30-04-2015 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:36
Heb je hem al eens opnieuw gepartitioneert? Kan ook filesystem corrupt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttoNL
Heb net SD kaart geformatteerd, de partities weer gereset naar normaal, opnieuw een Raspbian img gedownload, geschreven, getest, nog steeds boot hij 1/5 x niet op wegens een I/O error.
En daar voor nog meld hij dus waiting for /dev/ etcetera.

Vergeleken met eerder is het al stuuuukken beter, maar wel vreemd.
Maar in mijn eerdere experimenten heb ik wel geleerd dat mijn Pi niet pas begint te falen met booten wanneer het voltage onder de 4.65v komt slightly daar boven ook al.
Dus het is altijd onmogelijk te zeggen wat het probleem is, aangezien ik niet altijd een low power melding krijg terwijl een te laag voltage volgensmij soms wel het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-09 11:50
OttoNL schreef op donderdag 30 april 2015 @ 16:22:
Heb net SD kaart geformatteerd, de partities weer gereset naar normaal, opnieuw een Raspbian img gedownload, geschreven, getest, nog steeds boot hij 1/5 x niet op wegens een I/O error.
En daar voor nog meld hij dus waiting for /dev/ etcetera.

Vergeleken met eerder is het al stuuuukken beter, maar wel vreemd.
Maar in mijn eerdere experimenten heb ik wel geleerd dat mijn Pi niet pas begint te falen met booten wanneer het voltage onder de 4.65v komt slightly daar boven ook al.
Dus het is altijd onmogelijk te zeggen wat het probleem is, aangezien ik niet altijd een low power melding krijg terwijl een te laag voltage volgensmij soms wel het probleem is.
Wat ik begrepen heb van een aantal hackerspace leden is dat er een aantal sd kaarten zijn die niet fijn werken met de raspberry pi. Heb je het al eens geprobeerd met een ander merk sd kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttoNL
Yup supported Sandisk en supported Integral geprobeerd.

De eerste tig boots had hij dus voedings problemen. Toen kunnen beide SD kaartjes corrupt geworden zijn. Denk ik.
De symptomen zijn nu het zelfde (hoewel de problemen ietsje minder vaak voorkomen), maar nu weet ik 99,9% zeker dat de voeding en kabel goed zijn dus neig ik naar corrupte SD kaarten. Of een kapotte Pi.

Ik heb een nieuw kaartje besteld die er morgen zou moeten zijn, maar nu twijfel ik of ik die er wel in moet steken. Het word een prijzig projectje als er nog meer SD kaarten kapot gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door OttoNL op 01-05-2015 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
OttoNL schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 01:23:
Ik heb een nieuw kaartje besteld die er morgen zou moeten zijn, maar nu twijfel ik of ik die er wel in moet steken. Het word een prijzig projectje als er nog meer SD kaarten kapot gaan.
Voor die micro SDHC kun je ook bij Norrod terecht, daar haal ik ze weg.
Bij heavy spoed in buurt: Kruidvat TDK 8 GB C10, kost wel een kleine € 10,-, maar soms moet je wat...
Pagina: 1 ... 47 ... 54 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1494256">Raspberry Pi: aankoop&amp;levering</a>
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1511319">~~~~~~~~~~~~~~~[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC</a>
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1514963">~~~~~~~~~~~~~~~[GPIO] Raspberry Pi</a>.

Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_USB_Wi-Fi_Adapters">geteste USB WLAN stickjes</a>
Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_Powered_USB_Hubs">geteste USB hubs</a>

~~~[/html]