MdO82 schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 21:24:
Ik had gelezen dat je een RP kan programmeren als een wifi ap.
Echter heb ik dan hier een vraag over. Is het verstandig om zomaar de stroom eraf te halen?
Ik heb nu een oude wifi ap staan op zolder die zorgt voor de wifi verbinding boven.
Deze heb ik achter een schakelaar zitten omdat deze overdag niet nodig is.
Deze wifi ap heeft er geen problemen mee dat de stroom onderbroken wordt.
Is dit raadzaam voor een RP?
Gezien de software die erop gezet wordt gebaseerd is op linux heb ik altijd begrepen dat het voor een linux based machine niet raadzaam is.
Het probleem zit in de lees en schrijf acties naar het flashgeheugen. Ik ga er even vanuit dat je geen usb disk gaat gebruiken, ik zou niet weten waarom je dat doet als het alleen als AP gaat draaien. Een 1GB (micro)SD kaartje is genoeg. Indien de stroom eraf gaat terwijl er acties uitgevoerd worden naar die storage kan er corruptie optreden. En daar kan de kernel een probleem mee hebben.
Als je het os volledig in memory zou laten draaien, zoals bv een LiveCD doet dan is er, voor wat betreft het OS, geen enkel probleem om de stroom eraf te trekken.
Je kunt je afvragen of de Raspberry zelf wel goed tegen kan, maar nergens heb ik nog geluiden gehoord dat dit niet zo is.
Ik zou eerder twijfelen over de stroomadapter die je gebruikt. Is het een chinees maandagochtend product dan zou deze het best nog wel eens willen begeven na een paar weken. Een goede telefoonlader van een beetje goed merk zou het toch zeker wel 2 jaar vol mogen houden. In any case, een usb stroom adapter heb je zo vervangen.
Ik heb overigens 3 Raspberry's draaien als AP. En 1 van de redenen is het stroom verbruik. Dat is zo ontzettend laag dat ik mij er niet druk over ga maken dat ze 24/7 aan staan.
Er staat nog wel op mijn verlanglijstje om, in ieder geval, de raspberry's via zonnepanelen van stroom te voorzien. PoE is ook nog een nice-to-have. Maar eerst moet ik daarvoor goed uitdokteren hoe dat precies zit met stroomverlies, voltagesconversies en stroomopslag. Had toch beter op moeten letten met Natuurkunde

.