Acties:
  • 0 Henk 'm!
7o9 schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 21:47:
[...]

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de 100mA op de usb poorten voor beide richting geldt. Dus ik denk dat je gelijk hebt. We gaan het zien.
Je kunt de Pi ook aan de usb port van je computer of tv hangen (meestal ~500 mA) en aansluiten op de micro usb dus zal wel goed gaan.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 14:44
kraades schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 23:28:
[...]

Je kunt de Pi ook aan de usb port van je computer of tv hangen (meestal ~500 mA) en aansluiten op de micro usb dus zal wel goed gaan.
500mA schijnt wel krap te zijn, 700 of 1A schijnt stabieler te draaien.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:37
Gister ook iets raars gehad. Ik wou hem even inzetten als mediacenter. Dus eerst raspbmc erop gezet, stroom erop. Maar toen kreeg ik een mooi rainbow color screen en een flits van een stukje command line met weinig nuttige dingen erin.
Vervolgens openelec geprobeerd, exact hetzelfde...
Andere voeding (1,5A ipv 1A), exact hetzelfde...
Andere rasp pi (heb er 2 :9 ), exact hetzelfde...

Na veel zoeken op internet kwam ik erachter dat het ook wel eens aan het usb kabeltje kon liggen. Andere usb kabel er tussen en hij deed het :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-09 07:12
XanderDrake schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 14:25:
Zijn er ook al mensen die spellen hebben geprobeerd te spelen op de RPi :P ?
Desnoods text based adventure games?
Strak plan, hier ga ik iets mee doen!

I'll keep you posted! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Lieuwe15 schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 12:17:
Na veel zoeken op internet kwam ik erachter dat het ook wel eens aan het usb kabeltje kon liggen. Andere usb kabel er tussen en hij deed het :X
Goedkope chinese micro-usb kabeltjes :r Ik had er ook één besteld via DealExtreme, werkte voor geen meter. (telefoon laadt er ook maar 5% per uur mee op) Terwijl het originele Samsung-kabeltje en oplader prima werken met de Pi.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-09 15:11
Dat probleem had ik ook inderdaad maar dan voor mn telefoon. Ik dacht dat mn oplader stuk was maar nee die kabel is gewoon slecht... 1 nacht aan de oplader en maar 80% vol.... pft toch maar iets meer dan 2 dollar p/s uitgeven....

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
7o9 schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 21:47:
[...]

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de 100mA op de usb poorten voor beide richting geldt. Dus ik denk dat je gelijk hebt. We gaan het zien.
Ik heb 'm nu als volgt aangesloten.
(van boven naar beneden: pi, powered hub, disk)

Probleem is dat de disk niet wordt gemount als ik de stekker in het stopcontact steek.
Ik moet de usb kabel van de disk er even uit/in doen wil de disk mounten.
Enig idee hoe ik er voor kan zorgen dat de disk direct bij opstarten worden gemount?
Afbeeldingslocatie: http://img585.imageshack.us/img585/8738/46842800.jpg

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is by design volgens mij. Mijn usb -> pci/sata adapter doet het ook alleen als ik de harde schijf eerst aansluit, en daarna pas de usb connector (op windows). Andersom doet hij het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De usb disk wordt nu automatisch gemount door deze regel toe te voegen:

pi@raspbmc:~$ tail -1 /etc/fstab
/dev/sda1   /media/usb   ext4   defaults,user,auto,noatime   0   0
pi@raspbmc:~$

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centurion
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-09 14:50
Berryboot is erg handig, heb nu openELEC en Wheezy naast elkaar op 1 SD kaart, bij boot kan je aangeven welk OS hij moet booten.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centurion
Kan niet zeggen dat ik weg ben van Linux, eerste ervaringen zijn buitengewoon stroef.

Mounten van een lege disk is onmogelijk omdat hij zogenaamd al in gebruik zou zijn. Daar gaan m'n NAS plannen.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:48

franssie

Save the albatross

Ik denk dat dat meer een Linux topic probleem dan een RPi topic probleem is.
Google op Linux. De Pi kan het wel, jij ook, je moet nog leren hoe.

edit: realisseer me net dat dit ws je eerste Pi/Linux ding kan zijn en dan is mijn reactie wel onvriendelijk, de Pi is uiteindelijk niet bedoeld om mensen XBMC te laten draaien, maar om uit te dagen dat programeren leuk is.

Dus sorry, wat lukt niet? Hoe heb je de boel aan elkander geknoopt en welke foutmeldingen (of meldingen) krijg je?

[ Voor 61% gewijzigd door franssie op 13-08-2012 00:26 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Het valt me op dat iedereen hier dezelfde hub lijkt te nemen. Ik heb ook de hub uit bovenstaand plaatje (van kraades).

Wat meer ontopic, ik kan geen info vinden over network sharing van harde schijven op een netwerk. Althans, niet via de command line (en ik heb geen scherm op mijn Pi, ik SSH alles). Misschien dat ik gewoon niet kan Googlen. Ik wil graag gewoon via Explorer/Nautilus/etc programma's op kunnen browsen en ook nog DLNA gebruiken voor streamen van media. Voor DLNA heb ik nog niet gezocht maar voor het andere doel nog weinig geluk. Moet er daarna ook nog achterkomen hoe ik kan browsen opd e schijf buiten mijn netwerk, maar wel goed beveiligd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 05:38

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Centurion schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 23:34:
Kan niet zeggen dat ik weg ben van Linux, eerste ervaringen zijn buitengewoon stroef.

Mounten van een lege disk is onmogelijk omdat hij zogenaamd al in gebruik zou zijn. Daar gaan m'n NAS plannen.
De meeste RPi OSsen herkennen de disk al bij boot, en mounten'm dan automatisch.

Ruwe gok is dat'ie al gemount is, waarschijnlijk onder /media/usb0

In welk bestandssysteem is je USB-disk geformatteerd? Als'ie dat al is. Als het NTFS is, of FAT, herformatteer je disk dan naar EXT4 (Linux native format), dat scheelt resources en heeft absoluut geen invloed op je NAS/Sharing functionaliteit.

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Amanoo schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 00:42:
Het valt me op dat iedereen hier dezelfde hub lijkt te nemen. Ik heb ook de hub uit bovenstaand plaatje (van kraades).

Wat meer ontopic, ik kan geen info vinden over network sharing van harde schijven op een netwerk. Althans, niet via de command line (en ik heb geen scherm op mijn Pi, ik SSH alles). Misschien dat ik gewoon niet kan Googlen. Ik wil graag gewoon via Explorer/Nautilus/etc programma's op kunnen browsen en ook nog DLNA gebruiken voor streamen van media. Voor DLNA heb ik nog niet gezocht maar voor het andere doel nog weinig geluk. Moet er daarna ook nog achterkomen hoe ik kan browsen opd e schijf buiten mijn netwerk, maar wel goed beveiligd.
Kijk daarvoor naar samba.

Het was me niet duidelijk of je vanuit windows naar linux wilt of andersom De stappen die je moet volgen zijn voor Windows --> Linux zijn:

1. Voeg cifs toe als deze nog niet is geinstalleerd:
code:
1
apt-get install cifs

2. Maak een mountpoint aan:
code:
1
mkdir /media/windowsmap

3. Voeg vervolgens je share toe:
code:
1
mount -t cifs -o username=...,password=... //X.X.X.X//share /media/windowsmap

X.X.X.X = ip adres van windows.
share = je gedeelde map vanuit windows

Voor Linux --> Windows:

1. Zoek naar smb.conf en open deze in een editor
2. Voeg een share toe (onderaan het bestand), bijv:
code:
1
2
3
4
[sharenaam]
path = /padnaarjeshare
writeable = yes
readable = yes

[i]Voor alle opties hier zie: http://www.samba.org/samb...anpages-3/smb.conf.5.html
3. Sla het bestand op en herstart samba
code:
1
service samba restart

4. Voeg een user aan samba toe (weer in de console) en geef de user een wachtwoord:
code:
1
smbpasswd -a username

5. Voeg je share toe aan je windows via //X.X.X.X//share
6. Voer eventueel je hierboven aangemaakte username en password in.

X.X.X.X = nu het ip adres van je pi.

ps. Denk aan sudo

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Oja, beetje slordig opgeschreven. Ik wilde dat de Pi een host wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Amanoo schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 01:00:
Oja, beetje slordig opgeschreven. Ik wilde dat de Pi een host wordt.
Dan kijk je naar mijn stukje Linux ---> Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik heb nog een apart probleem, ik zie geen inhoud in de harde schijf. Als ik hem in de PC plug gaat het goed, er staat gewoon data op. Waarom ziet Linux niks als ik naar de schijf ga en ls uitvoer?

Ik heb trouwens ook nog permissieproblemen, zie ik, kan er verband mee houden. Ik dacht dat ik met chmod het goed toegankelijk had gemaakt, maar het valt tegen. mkdir zegt geen toegang te hebben.

[ Voor 33% gewijzigd door Amanoo op 13-08-2012 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Amanoo schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 01:13:
Ik heb nog een apart probleem, ik zie geen inhoud in de harde schijf. Als ik hem in de PC plug gaat het goed, er staat gewoon data op. Waarom ziet Linux niks als ik naar de schijf ga en ls uitvoer?
Wat is je filesystem? Het handigste is het om er een LinuxFS van te maken, Ext4 is de nieuwste geloof ik?

Dat zou je een boel gedoe kunnen schelen. Backup je disk, maak er een Ext4 van via de pi (google even op "formatting a (usb) disk under Linux via SSH), en kopieer de backup terug via de Samba-instellingen.

Dat zou je probleem moeten oplossen denk ik.

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

NTFS heb ik nu. Een backup maken is niet te doen. Er staat enorm veel data op en ik heb geen andere harde schijven met genoeg ruimte. Ik mag mijn desktop compleet leegformatteren en dan zou ik nog ruimte te kort komen.

[ Voor 137% gewijzigd door Amanoo op 13-08-2012 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Dan zou ik echt je disk herformatteren naar Ext4.

Ik zou je een voorbeeld samba kunnen geven, ware het niet, dat de harddisk waar die config op staat ietwat ehm... los in de kast ligt.

Samba is niet heel ingewikkeld. Met een beetje inlezen zou je dat wel moeten lukken lijkt me. Zorg er wel voor dat de samba-users rechten hebben op de mount, dus dat ze in de juiste groep zitten! (Als windows-user Pietje inlogt op de Pi, maar Pietje niet in de Samba Share group zit, heeft Pietje geen toegang tot de Samba Share)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Laatst online: 09:50
I.v.m. de keuze voor het filesystem: ik wil de raspberry gaan gebruiken als media server (Logitech Media Server) voor al m'n audio (FLAC compressed). Momenteel hangt er een externe 2,5 USB disk aan m'n Squeezebox Touch. De performance daarvan vind ik echter niet voldoende. Daarom wil ik de Logitech Media Server op een RPi laten draaien. De USB-disk komt dus hieraan te hangen.

Als ik FAT32 blijf gebruiken, houd ik compatibiliteit met bijv. m'n Windows laptop. Qua performance zou echter een native Linux FS aan te raden zijn.
Qua Linux ben ik een redelijke n00b. Vandaar dat ik benieuwd ben naar julllie ervaringen/adviezen. Een zoektocht op internet leverde me nog niet echt voldoende op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:34

thof

FP ProMod
Amanoo schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 00:42:
Ik niet :9 Op ebay heb ik ook een Powered USB hub weten te vinden voor ~4,50 euro:

Afbeeldingslocatie: http://i875.photobucket.com/albums/ab314/youkeshu/youkeshu-5/AC406_2f.jpg
Link: http://www.ebay.nl/itm/32..._trksid=p3984.m1497.l2649

Nog niet de tijd gehad om er uitgebreid mee te testen, maar ook mijn doel: maar één stopcontact gebruiken in plaatst van twee. Het aantal ampère moet ik nog even op zoeken, ben bang dat hij niet heel krachtig is, stond namelijk niet vermeld bij de advertentie.

Edit met specificaties:
1000 milliampère, +-50 milliampère
7 poorten (5 voor horizontaal, 2 achter verticaal)
USB 1.1 en USB 2.0 compatible
Met handig verwijderbaar voetje

[ Voor 10% gewijzigd door thof op 13-08-2012 13:45 ]

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Cranberry schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 13:34:
I.v.m. de keuze voor het filesystem: ik wil de raspberry gaan gebruiken als media server (Logitech Media Server) voor al m'n audio (FLAC compressed). Momenteel hangt er een externe 2,5 USB disk aan m'n Squeezebox Touch. De performance daarvan vind ik echter niet voldoende. Daarom wil ik de Logitech Media Server op een RPi laten draaien. De USB-disk komt dus hieraan te hangen.

Als ik FAT32 blijf gebruiken, houd ik compatibiliteit met bijv. m'n Windows laptop. Qua performance zou echter een native Linux FS aan te raden zijn.
Qua Linux ben ik een redelijke n00b. Vandaar dat ik benieuwd ben naar julllie ervaringen/adviezen. Een zoektocht op internet leverde me nog niet echt voldoende op.
Ik zou toch kiezen voor een native Linux FS, in geval van nood zijn er een aantal mogelijkheden om op je Windows laptop toch de USB disk uit te lezen.
Bijvoorbeeld via Ext2Read, een Ext2/3/4 FS reader voor windows.
Of een Linux-Liveboot, waarmee je gewoon naar je Windows harddisk kan schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

thof schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 13:37:
[...]

Ik niet :9 Op ebay heb ik ook een Powered USB hub weten te vinden voor ~4,50 euro:

[afbeelding]
Link: http://www.ebay.nl/itm/32..._trksid=p3984.m1497.l2649

Nog niet de tijd gehad om er uitgebreid mee te testen, maar ook mijn doel: maar één stopcontact gebruiken in plaatst van twee. Het aantal ampère moet ik nog even op zoeken, ben bang dat hij niet heel krachtig is, stond namelijk niet vermeld bij de advertentie.
Oogt mooi, maar kijk wel uit met eBay meuk. Het wil best wel voorkomen dat de adapters brandgevaarlijk zijn of dat zo'n hub niet in staat is 5v 500mA te elveren per USB poort. Of dat hij soms gewoon heel andere spanningen erop zet. 230 wil je er niet graag ophebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:54
Centurion schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 23:34:

Doe eens ''mount'' in je command line en post het hier? Misschien is hij namelijk al gemount.

Trouwens, formatteren zou met ''mkfs.ext4 /dev/usb0'' moeten lukken. Je bent dan wel alles kwijt, maar daar kan je niet veel aan doen behalve backuppen. Sowieso moet je data eigenlijk gebackupped zijn als het belangrijk is, maarja, dat is aan jezelf.

Heb je ook geen vriend ofzo waar je je data even kan stallen?

Dit heeft trouwens meer met Linux dan met de RPI te maken, maargoed. Gebruik je een GUI of de CLI?

[ Voor 6% gewijzigd door marcop23 op 13-08-2012 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Linux is iets wat je moet leren en waar je aan moet wennen. Het is juist een erg flexibel systeem. Nu ik er steeds meer aan gewend raak vind ik juist Windows bijzonder stroef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Firesphere schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 13:40:
[...]

Ik zou toch kiezen voor een native Linux FS,
Maakt het vanuit performanceperspectief nog uit of ik kies voor ext2/3/4 (sowieso zonder journaling natuurlijk)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Ext4 is de meest recente, vandaar de 4 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
ext4 is ook het snelst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyDude
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-12-2024

HeyDude

Blijven lachen!

Toevallig vond ik deze Wiki: http://elinux.org/index.php?title=RPi_Distributions

Alle distributies voor de Raspberry op een rij (even doorscrollen naar beneden)

Klik hier ! | Mijn V&A advertenties | Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zijn er hier mensen die spelen met de GPIO pinnen? Ik ondertussen wel en heb ook wat ideetjes waarbij het handig zou zijn als we elkaar kan helpen en met elkaar mee kunnen denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centurion
Ben al aardig wat verder, bedankt voor de goede tips :).

Was gisteren wat geïrriteerd door het grote verschil met windows.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApOE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-07 10:36
CurlyMo schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 17:14:
Zijn er hier mensen die spelen met de GPIO pinnen? Ik ondertussen wel en heb ook wat ideetjes waarbij het handig zou zijn als we elkaar kan helpen en met elkaar mee kunnen denken.
Toevallig vandaag voor het eerst een Breadboard aan de GPIO's gehangen en wat ledjes laten dansen.
Heel simpel maar erg gaaf (zeker als dit je eerste Linux, Python ervaring is) :P

- van de week een LCD schermpje er aan hangen, lijkt me leuk/handig om "met zn allen" wat ideeën/ ervaringen uit te wisselen!

[ Voor 11% gewijzigd door ApOE op 13-08-2012 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King4589
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-09 14:12
Dat kun je zo niet stellen, voor het meeste (thuis) gebruik is ext4 het snelst. maar ext2 is in bepaalde gevallen sneller. hier laten ze een vergelijking zien bij het schrijven is EXT2 sneller.

maar laten we maar niet te veel afdwalen, ext4 is in genoeg gevallen de beste keus

--

Ik ben ook een beetje wezen klooien met GPIO gewoon simpel zoals gedaan bij themagpi deel 2-3 ik denk dat ik er volgende week weer wat meer mee ga doen. ik dacht er over om een controllert (links-rechts-boven-onder A-B) te maken maar ik kom nog knopjes te kort naast python ervaring :P

er zou trouwens een commando moeten zijn om de gpio's uit te zetten dat er standaard geen stroom op de 5/3v staat weet iemand of dit er is zo ja wat is het commando?

[ Voor 9% gewijzigd door King4589 op 13-08-2012 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApOE
er zou trouwens een commando moeten zijn om de gpio's uit te zetten dat er standaard geen stroom op de 5/3v staat weet iemand of dit er is zo ja wat is het commando?
Commando in Python?

Niet alle GPIO's zijn "GPIO's" Pin 3&5 zijn bijv I2C en daar staat (eigen ervaring :P) altijd spanning op.
Als ik in Python
code:
1
2
3
4
5
6
import RPi.GPIO as GPIO
import time

GPIO.setmode(GPIO.BOARD)

GPIO.setup(3, GPIO.OUT)  # **bij 3 kan je ieder gewenste pin invullen**

Gaat de spanning er af (lees de ledjes die altijd branden gaan uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King4589
nee die bedoel ik niet. buiten python om. dat de hardware er van uit staat.

Er staat altijd spanning op pin 1 en 2 de 3.3 en 5 volt, dat zou je toch ook uit moeten kunnen zetten als standaard.

Bijvoorbeeld als je afsluit (shutdown -h now) dan blijft daar spanning op staan, mits aangesloten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApOE
Die 5V komt direct van de USB af, dus denk niet dat die uit kan.
Die 3.3V komt wellicht direct van de Broadcom chip af, meen dat ik zoiets ergens heb gelezen (vandaar dat we daar maar weinig stroom van kunnen tappen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou graag deze willen aansluiten op de GPIO via shift registers. Ik heb hem nog niet, maar het moet best te doen zijn. Ik denk dat de display driver moeilijker zal zijn :)

http://www.ebay.nl/itm/1p...ain_0&hash=item3a779c0809

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-09 19:51
CurlyMo schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 22:33:
Ik zou graag deze willen aansluiten op de GPIO via shift registers. Ik heb hem nog niet, maar het moet best te doen zijn. Ik denk dat de display driver moeilijker zal zijn :)

http://www.ebay.nl/itm/1p...ain_0&hash=item3a779c0809
Check deze eens: http://www.bitwizard.nl/c...t_info.php?products_id=93 samen met http://www.bitwizard.nl/c...t_info.php?products_id=69

Het is al een start :)
King4589 schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 21:44:

Er staat altijd spanning op pin 1 en 2 de 3.3 en 5 volt, dat zou je toch ook uit moeten kunnen zetten als standaard.

Bijvoorbeeld als je afsluit (shutdown -h now) dan blijft daar spanning op staan, mits aangesloten natuurlijk.
Dit staat gewoon in de FAQ:
Where’s the on / off switch?
To switch on: just plug it in!
To switch off: remove power.

[ Voor 32% gewijzigd door DutchKel op 14-08-2012 00:55 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
King4589 schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 21:44:

Nee hoor, waarom zou dat moeten, is alleen maar extra hardware voor nodig en zo nuttig is het niet.

Over de spanning op de GPIO pinnen: als je je daar zorgen over maakt dan kan je de GPIO als input configureren. Helemaal "uitzetten" zal niet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elect
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Gisteren door middel van Ramlog en tmpfs de /var/log en en /var/www/mrtg bestanden in het ramgeheugen gezet. Hopelijk is dit positief voor de levensduur van de SD kaart. Zou het toch jammer vinden als een kaartje van 4 tientjes de geest geeft.

Voor de tutorial mensen, ik heb er blogpost voor gemaakt.

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApOE
Wellicht leuk/handig om een GPIO topic te openen?
Zo kunnen we tips, tricks, how-to's en tutorials met elkaar delen en onze projecten showen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit is voor mij de inspiratie geweest.
- Aansturen met zo'n TFT met de GPIO pinnen:
http://spritesmods.com/?art=spitft&page=1
- Het versturen van de benodigde commando's via SPI:
http://www.instructables....Pi-Communicating-with-a-/
- En de simpelste oplossing:
YouTube: Raspberry PI + 3.5" LCD + Touchscreen | alan.ibrus.ee blog

Standaard drivers voor het scherm heb ik wel in C waarin ook alle benodigde commando's zijn gedefinieerd. Eerst maar eens een scherm kopen en proberen de backlight aan en uit te zetten en het scherm helemaal zwart en helemaal wit te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-09 09:58
Ik wacht op het RasPiComm bordje omdat ik het via RS-485 met dit wil laten communiceren.

Mijn idee is om de RasPi als centrale hub voor domotica te laten fungeren. Bediening zou via web kunnen of de raspi in de muur bouwen achter een klein lcd paneeltje.

Meer artikels en informatie over de Elektor Bus kan je vinden op www.elektor.com/elektorbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Laatst online: 14-09 21:23

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ben al een tijdje aan het kloten met een phidget interface bordje te gebruiken in combinatie met ROS maar dat wil nog niet echt lukken..

Die Allwinner die vandaag op Ibood staat is ook wel een leuk alternatief voor een RPi. Stukje krachtiger alleen minder grote community eromheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
Niet echt, die heeft geen IO pinnen en enkel USB en HDMI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

En je kan op de Allwinner ook minder makkelijk een ander OS zetten.

Ik wil nog een mooi systeem hebben om op de harde schijf van de Pi data te zetten en te lezen via het internet. Ik kan nu niet testen of ik Samba werkend heb, want ik ben nu niet thuis, maar dat is toch alleen via het lokale netwerk. Ik moet nog via het internet dit kunnen. FTP is wel populair, maar ben er zelf nog niet zo weg van. Ik wil het protocol wel kunnen gebruiken met Android. Films kunnen streamen met het protocol is een plus, maar niet noodzakelijk. Weet iemand een mooi systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
Samba kan je toch even goed over het internet doen? Net als bij ftp moet je gewoon zorgen dat de juiste poorten in de firewall van de router openstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Laatst online: 14-09 21:23

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Hipska schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 12:18:
Niet echt, die heeft geen IO pinnen en enkel USB en HDMI
Dan koppel je er toch een arduino of iets dergelijks aan op de usb poort :) Je kan er ook ubuntu op draaien.
Amanoo schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 19:42:
En je kan op de Allwinner ook minder makkelijk een ander OS zetten.

Ik wil nog een mooi systeem hebben om op de harde schijf van de Pi data te zetten en te lezen via het internet. Ik kan nu niet testen of ik Samba werkend heb, want ik ben nu niet thuis, maar dat is toch alleen via het lokale netwerk. Ik moet nog via het internet dit kunnen. FTP is wel populair, maar ben er zelf nog niet zo weg van. Ik wil het protocol wel kunnen gebruiken met Android. Films kunnen streamen met het protocol is een plus, maar niet noodzakelijk. Weet iemand een mooi systeem?
Je kan sshfs of webdav gebruiken. Maar films streamen over het internet is lastiger, er zijn hier op tweakers ook een paar topics te vinden van mensen die het met een normale pc hebben geprobeerd maar dat werkte ook al niet heel goed. Laat staan dan het met een RPi gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mr_gadget schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 12:03:
Dan koppel je er toch een arduino of iets dergelijks aan op de usb poort :) Je kan er ook ubuntu op draaien.
Waardoor het geheel gelijk 2x zo duur is als een Pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
CurlyMo schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 12:10:
[...]

Waardoor het geheel gelijk 2x zo duur is als een Pi.
Dat was het toch al. Ander apparaat, andere doelgroep. Wie zo'n Allwinner koopt is waarschijnlijk helemaal niet van plan GPIO's te gebruiken, anders had'ie wel een RPi gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xburchartz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-09 14:55
Cranberry schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 13:34:

Er is al een kant en klare Squeezebox server image beschikbaar voor de Raspberry Pi: Squeezeplug Maakt dus niet uit of je een n00b bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Hipska schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 11:56:
Samba kan je toch even goed over het internet doen? Net als bij ftp moet je gewoon zorgen dat de juiste poorten in de firewall van de router openstaan.
Samba is naar mijn weten niet bedoeld voo rop internet en dan ook absoluut niet veilig om hiervoor te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Amanoo schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 14:38:
[...]

Samba is naar mijn weten niet bedoeld voo rop internet en dan ook absoluut niet veilig om hiervoor te gebruiken.
FTP is dat ook niet dus daar hoef je het niet om te laten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hipska schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 14:23:
Elke voeding die meer 1A of meer kan leveren volstaat..

Edit: Wat ik mij afvraag is: Zou het mogelijk zijn om een powered USB hub aan de Pi the hangen en de Pi daar zelf ook mee te laten voeden?
Voor wie zich ervoor interesseert.
- Verbruik Pi via hub: 10w
- Verbruik Pi zonder hub: 3w

Het verbruik van de Pi wordt dus meer dan verdrievoudigd. Dat vond ik wel veel. Dan is het niet echt een apparaatje meer wat je constant aan laat staan (naast een NAS, router en modem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
  • Laatst online: 09:24
CurlyMo schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 18:10:
[...]

- Verbruik Pi via hub: 10w
- Verbruik Pi zonder hub: 3w

Het verbruik van de Pi wordt dus meer dan verdrievoudigd. Dat vond ik wel veel. Dan is het niet echt een apparaatje meer wat je constant aan laat staan (naast een NAS, router en modem).
Het lijkt me dat de hub dan de boosdoener is, de pi zal echt niet meer verbruiken doordat hij door
Een hub gevoed wordt..., heb je.de hub al gemeten zonder pi?

If good's on the left, then I'm sticking to the right.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
CurlyMo schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 18:10:
[...]

....
Ja, daar interesseer ik me zeker voor! Welke hub gebruik jij?
Zal mi zoals hierboven al gesuggereerd wordt, wel aan de hub liggen (of de efficiëntie van de voeding van de hub).

Zelf wil ik de RPi ook voeden d.m.v. powered hub. Aan de hub moet een WD 2,5" USB-disk komen te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Speedsmile schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 20:21:
Het lijkt me dat de hub dan de boosdoener is, de pi zal echt niet meer verbruiken doordat hij door
Een hub gevoed wordt..., heb je.de hub al gemeten zonder pi?
Wat is inderdaad vrij logisch :) De hub verbruikt dan dus 10-3 = 7w. Het is een simpele sitecom model CN-019 4 poorts hub (6v 2A).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 12:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Pfff ik moet mijn Pi denk ik maar weer weg-V&A'en. Ik heb geen behoefte aan een XBMC en de toepassing waar ik hem voor heb aangeschaft (server voor de 3d printer) is eigenlijk behoorlijk zinloos. En een tweede toepassing, multiple-choice-toetsen nakijken, is hij te traag voor. Heb er een WiFi stick en 16gb SD kaart bij. Wat zou ik er nog voor kunnen vragen? Hoef geen winst, alleen mijn kosten er weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
sebastius schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 21:26:
Wat zou ik er nog voor kunnen vragen? Hoef geen winst, alleen mijn kosten er weer uit.
Er zijn voor m'n gevoel nog meer dan genoeg liefhebbers. Voor de RPi op zich betaalt men al snel meer dan €40 (op marktplaats bijv).
Als 't allemaal werkt (WiFi via de USB WiFi stick), dan denk ik dat je 'm redelijk snel zonder noemenswaardig verlies weer kwijtraakt.
Suc6 iig ;-)

• Hipska
Amanoo schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 14:38:
[...]

Ik zei enkel maar dat het net zo goed over internet kan werken, over de veiligheid heb ik niets gezegd, daardoor is het inderdaad niet aan te raden..

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-08 06:43

GeeBee

Oddball

sebastius schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 21:26:
Pfff ik moet mijn Pi denk ik maar weer weg-V&A'en. Ik heb geen behoefte aan een XBMC en de toepassing waar ik hem voor heb aangeschaft (server voor de 3d printer) is eigenlijk behoorlijk zinloos. En een tweede toepassing, multiple-choice-toetsen nakijken, is hij te traag voor. Heb er een WiFi stick en 16gb SD kaart bij. Wat zou ik er nog voor kunnen vragen? Hoef geen winst, alleen mijn kosten er weer uit.
Tip: Tel de bonnetjes bij elkaar op

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-09 09:51
GeeBee schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 13:06:
[...]

Tip: Tel de bonnetjes bij elkaar op
En post het dan eens hier :)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• King4589
DiedX schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 13:09:
[...]

En post het dan eens hier :)
en verveelvoudig het bedrag met 0,4 tel er 10% bij en je hebt je een mooie prijs ;)

• ApOE
Move.to: Vraag & Aanbod?

On topic: Gister een 16x2 LCD aan mn Pi gehangen. Werkt als een trein :)
Erg leuk om op deze manier bezig te zijn, precies waar ik mn Pi voor heb gekocht.

Merk wel dat er erg veel tijd in gaat zitten, verzin steeds weer nieuwe dingen om te proberen!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

ApOE schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 16:19:
Move.to: Vraag & Aanbod?

On topic: Gister een 16x2 LCD aan mn Pi gehangen. Werkt als een trein :)
Erg leuk om op deze manier bezig te zijn, precies waar ik mn Pi voor heb gekocht.

Merk wel dat er erg veel tijd in gaat zitten, verzin steeds weer nieuwe dingen om te proberen!
Hoe heeft u dat gedaan? Ik heb nog wel ergens zo'n ding liggen en wil ook iets anders met de Pi dan XBMC er op zetten..

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Demoniac schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 16:21:
[...]
Hoe heeft u dat gedaan? Ik heb nog wel ergens zo'n ding liggen en wil ook iets anders met de Pi dan XBMC er op zetten..
Je kan gigantisch veel met de Pi hoor. Ik doe zelf wat Python met XBMC plugins, maar er is echt veel meer beschikbaar wat je er mee kan.

XBMC is voor de "huis-tuin-keuken koper" gewoon het hele doel. Een goedkoop Mediacentre.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos
  • Laatst online: 14-09 20:16

iChaos

It's Lupus.

Gisteren ook hier aangekomen (naja, hij was er al, maar ik was op vakantie dus kon ik er nog niet mee beginnen).

Draait inmiddels een Raspbian met sshd, 32GB MicroSDHC, rootpartitie vergroot om de hele SD-kaart te gebruiken.

Zit nu alleen te denken waar ik hem voor ga gebruiken.. XBMC is wel zwaar overbodig met een AppleTV in de woonkamer, en een Xtreamer, een Xbox1 met XBMC en een PS3 als streamer in de slaapkamer.

ownCloud ziet er wel interessant uit om een makkelijke manier van het delen van bestanden m.b.t. schoolwerk e.d. te hebben, en verder eens kijken hoe Transmission het doet :)

Edit: inmiddels apache2 erop, ownCloud geinstalleerd, Twitter Bootstrap gebruikt om een snelle pagina op te draaien met links naar de verschillende services die erop draaien, en die homepage was klaar in 20 minuten :) Leuke tools :*)

[ Voor 113% gewijzigd door iChaos op 19-08-2012 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:03
Ik heb nu m'n Pi helemaal ingesteld als download server. SABnzbd, Couch Potato, Sick Beard. Maar nu.. Ik heb een NAS, en daarmee moet m'n Pi dus altijd mee verbonden staan omdat daarop alles binnen moet komen. Ik krijg het alleen niet voor elkaar om op Raspbian een netwerklocatie in te stellen.

Toevallig iemand hier ervaring mee?

PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

je moet je nas toch gewoon behandelen als een netwerkshare?

Een automount in /etc/fstab en je downloads naar dat mountpoint sturen zou moeten werken dan.
Iets als dit:
//192.XXX.1.XXX/ /home/nas cifs username=UserName,password=Password,uid=UID,gid=GID 0 0
En uiteraard de /home/nas directory, en je zou een automount moeten hebben waar je naartoe kan downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos
  • Laatst online: 14-09 20:16

iChaos

It's Lupus.

Ik mis even waarom je Pi download naar je NAS, waarom niet alle services op de NAS zelf draaiend houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
@Firesphare: Ah thanks, ik ga eens kijken hoever ik er mee ga komen. Als je toevallig ergens eens een handleiding hiervoor hebt gezien zou het fijn zijn, gezien ik nog nieuw ben met dit systeem.

@iChaos: Omdat mijn NAS heel letterlijk alleen opslag en een UTP lijntje naar m'n router is.

edit:

@Firesphare: Uiteindelijk toch allemaal gelukt. Moest nog workgroup=WORKGROUP toevoegen. :+

[ Voor 176% gewijzigd door Froggle op 20-08-2012 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-09 17:51

Rincewind

Take me in your arms tonight

Tipje voor iedereen die de SD-card teveel vindt uitsteken: pIO MicroSD adapter voor de Raspberry. Voor $12 krijg een MicroSD adapter die precies past in de PI en het is (weer) een Kickstarter-project. Ik ben al een backer :)

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
Nu ben ik dus aan het pielen om SABnzbd automatisch te laten opstarten. Ik krijg het niet voor elkaar.

Ik doe dus dit:
code:
1
sudo /etc/init.d/sabnzbd start

code:
1
2
3
4
5
Starting SABnzbd.

Fatal error:
  Cannot create INI file /var/sabnzbd.ini
Specify a correct file or delete this file.

Heeft dit iets met permissies te maken of moet ik ergens anders kijken?

Het volgende is ook al zo ingesteld als ze op de meeste websites zeggen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
### BEGIN INIT INFO
# Provides:          SABnzbd
# Required-Start:    $network $remote_fs $syslog
# Required-Stop:     $network $remote_fs $syslog
# Default-Start:     2 3 4 5
# Default-Stop:      0 1 6
# Short-Description: Start SABnzd at boot time
# Description:       Start SABnzbd.
### END INIT INFO

case "$1" in
start)
  echo "Starting SABnzbd."
  /usr/bin/sudo -u sabnzbd -H /usr/local/sabnzbd/SABnzbd.py -d -f /var/sabnzbd.ini
;;
stop)
  echo "Shutting down SABnzbd."
  p=`ps aux | grep -v grep | grep SABnzbd.py | tr -s \ | cut -d ' ' -f 2`
  if [ -n "$p" ]; then
    kill -2 $p > /dev/null
    while ps -p $p > /dev/null; do sleep 1; done
  fi
;;
*)
  echo "Usage: $0 {start|stop}"
  exit 1
esac
exit 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApOE
Demoniac schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 16:21:
[...]
Ik ben weer een stapje verder :)
Middels een MCP3008 chip en een TMP36 kan ik temperatuur meten.

Na wat gepiel met het maken en combineren van de div. scripts geeft mijn lcd nu datum, tijd en temp aan :D

* en wisselt temp & IP-adres op de 5-sec

[ Voor 4% gewijzigd door ApOE op 21-08-2012 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
Heb je een fotootje van je RPi + opstelling? Ben wel benieuwd.

Oh ja, en de code mag je ook altijd delen als je daar zin in hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApOE
Hipska schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:09:
Heb je een fotootje van je RPi + opstelling? Ben wel benieuwd.

Oh ja, en de code mag je ook altijd delen als je daar zin in hebt.
Ja is goed, zal vanavond eens een foto online zetten.

Code zal ik ook posten, ik merk verschillende code als "class" en import deze dan zodat ik geen meters code hoef door te scrollen om iets wijzigen (text, led-blink, oid).

Net als vele leer ik ook spelenderwijs, als er interesse voor is wil ik best eens een tut/how-to maken.

Ook lijkt een apart GPIO topic een goed idee, weet niet of iemand dat (samen) wilt maken?

Ga 1-dezer dagen aan de gang met het I2C gebeuren, met een MCP23017 hebben we in 1 keer 16 extra GPIO's om mee te spelen.

[ Voor 8% gewijzigd door ApOE op 21-08-2012 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:50
Van de week bezig geweest met SSH erop te zetten en transmission met web access.
Werkt allemaal naar behoren. Toen kwam ik op het idee om owncloud erop te zetten.

Alles ingesteld en als laatst dus de bestanden in de www map te zetten. Werkte niet...
Blijkt me sd kaart al vol te zitten, 2GB...

Maarja wat mijn bedoeling was is om via web transmission dus alles te downloaden naar een externe hd.
Via owncloud instellen dat er toegang is naar de externe hd.

Owncloud ondersteund carddav voor adres boek en caldav voor agenda.
Kan ik lekker me bestanden web based anywhere beheren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ApOE schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:50:
[...]
Ook lijkt een apart GPIO topic een goed idee, weet niet of iemand dat (samen) wilt maken?

Ga 1-dezer dagen aan de gang met het I2C gebeuren, met een MCP23017 hebben we in 1 keer 16 extra GPIO's om mee te spelen.
Een eigen topic is een goed idee!

Ik maar hier gebruik van 595 shiftregisters voor extra GPIO's. Werkt ook prima :)

[ Voor 27% gewijzigd door CurlyMo op 21-08-2012 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik ben bezig met een eigen domotica-systeem. De verschillende 'nodes' van het systeem communiceren met de Raspberry Pi over WiFi (dmv WiFly-modules) De R. Pi dient hier als server, deze handelt alle requests af, doet logging, presenteert alles op een website enz. Op de R. Pi hebt ik Apache, PHP en MySQL draaien. Server-side draait een in PHP geschreven daemon die UDP-pakketten ontvangt van de nodes en hier op reageert. Theoretisch gezien zou de server ook onder Windows kunnen draaien, of gewoon onder x86 Linux, maar het voordeel van de R. Pi is natuurlijk dat het stroomverbruik veel lager is en daardoor gemakkelijk 24/7 kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApOE
CurlyMo schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 12:07:
[...]

Een eigen topic is een goed idee!

Ik maar hier gebruik van 595 shiftregisters voor extra GPIO's. Werkt ook prima :)
Gebruik je WiringPi of Python?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ApOE schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 12:48:
[...]

Gebruik je WiringPi of Python?
wiringPi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:55
Rincewind schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 14:45:
Tipje voor iedereen die de SD-card teveel vindt uitsteken: pIO MicroSD adapter voor de Raspberry. Voor $12 krijg een MicroSD adapter die precies past in de PI en het is (weer) een Kickstarter-project. Ik ben al een backer :)
Tja, beetje nutteloos project als je gewoon nu eentje kan bestellen op http://www.adafruit.com/b...adapter-for-raspberry-pi/ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zijn er mensen hier die gebruik maken van een TSOP infrarood ontvanger? Ik heb namelijk een scriptje geschreven die toetsen van de afstandbediening omzet naar unieke codes (zonder gebruik van Lirc) maar ik heb thuis maar 2 AB's om mee te testen (Dealextreme dingetje & Digitenne). Als er meer mensen zijn die dit gebruiken, dan zouden die kunnen kijken of mijn script ook daar naar behoren werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Waar haal je zo'n ding? Ik heb nog wel een stapeltje ab's liggen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-09 14:53
JER00N schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 12:31:
Ik ben bezig met een eigen domotica-systeem. [...]
Heb je deze speciaal voor de Raspberry Pi geschreven? is de code openbaar? klinkt leuk!

Zijn de prestaties voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Ah, zelf solderen?

Hmmm, daar heb ik momenteel helaas echt de tijd niet voor :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Firesphere schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 00:10:
Ah, zelf solderen?

Hmmm, daar heb ik momenteel helaas echt de tijd niet voor :'(
Zelf solderen of via jumper cables. Hier zit het nu ook niet gesoldeerd :)
http://www.dealextreme.co...20cm-length-55454?item=10

Vervolgens hang je pin:
1: 3.3v
2: GND
3: GPIO 1

Dan werkt het geheel al out-of-the-box, maar je moet je signaal natuurlijk wel decoderen. Daarvoor draai je dan mijn scriptje om welke afstandsbediening dan ook in te lezen (mits hij 38kHz is) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

die jumpertjes heb ik nog wel een hele stapel van liggen denk ik, ff m'n 8051 onder een laag stof vandaan halen. Daar zou wel een stapel van die kabeltjes in moeten liggen.

* Firesphere gaat toch maar zo'n IRDA receiver bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApOE
[b][message=38787219,noline]Als er meer mensen zijn die dit gebruiken, dan zouden die kunnen kijken of mijn script ook daar naar behoren werkt?
Waar heb je het scipt in geschreven, python?
Zal ook even een TSOP4838 bestellen, kan wel wat handige toepassingen verzinnen voor IR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Fire69 schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 22:03:
[...]Tja, beetje nutteloos project als je gewoon nu eentje kan bestellen op http://www.adafruit.com/b...adapter-for-raspberry-pi/ :P
Die van dit nieuwe project is een tikkie anders. De adapter van Adafruit steekt nog steeds een klein beetje uit.

En nutteloos ... dat zou betekenen dat er voor ieder idee maar 1 oplossing zou mogen zijn? Er is ruimte genoeg voor een paar alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ApOE schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 07:50:
[...]

Waar heb je het scipt in geschreven, python?
Zal ook even een TSOP4838 bestellen, kan wel wat handige toepassingen verzinnen voor IR.
C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApOE
Ok ivm wiringPi zeker.
Zal me daar ook eens in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, ik gebruik inderdaad wiringPi, daarnaast vind ik C ook lekkerder werken dan python. Daarnaast heb ik het idee dat C ook wat sneller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
ranjo schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 23:42:
[...]

Heb je deze speciaal voor de Raspberry Pi geschreven? is de code openbaar? klinkt leuk!

Zijn de prestaties voldoende?
Zoals ik al zeg, het is gewoon Apache/PHP/MySQL en communicatie gaat over UDP, dus het zou in feite ook gewoon moeten werken op andere platforms. Ik ben al eerder bezig geweest met domotica-systeempjes die op PHP draaien maar dat draaide onder Windows op mijn HTPC. Om dat ding 24/7 aan te laten staan is nogal zonde wbt energieverbruik. Plus dat een hoop dingen onder Linux net ff beter werken (cronjobs en ssh om maar wat te noemen).

De code is nog niet openbaar, het staat allemaal nog in de kinderschoenen (ben er net 4 weken mee bezig, waarvan 2 weken op de Raspberry). Uiteindelijk is het wel de bedoeling dat alles openbaar wordt inclusief schema's etc. van de nodes.

Prestaties lijken tot nu toe goed, PHP en alles werkt gewoon vlot. Alleen phpMyAdmin is erg traag maar dat is volgens mij altijd by phpMyAdmin :P MySQL-queries worden gewoon vlot afgehandeld.

Hier nog een foto van een node:

Afbeeldingslocatie: http://pics.jer00n.nl/domo3node.jpg

Het rooie ding is een WiFly van Roving Networks, dit is een Wifi-module. Het grote IC is een PIC16F886 microcontroller die bij temperatuursensoren kan uitlezen, dingen aan en uit kan zetten etc. De helft van het printje bestaat uit experimenteerprint, hierop kun je eventueel nog extra dingen solderen. Als je dat deel niet nodig hebt kan je het gewoon afzagen/afbreken. Afmetingen van de print zijn +/- 100 x 100 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Je hebt dus meerdere van ditsoort prints in je huis hangen die je via WiFi commando's toestuurt?

Ik heb zelf van de week een 433.92MHz zend/ontvangst module besteld, die wil ik aan mijn arduino hangen om mijn klik-aan/klik-uit schakelaars te kunnen bedienen. Of eventueel andere arduino's opdracht geven bijv. de oven vast aan te zetten enzo.

Een eenvoudig php-scriptje dat seriele commando's naar de arduino stuurt heb ik al werkend. Dit draait op mijn mediacenter pc. De muziek aan- en uit zetten wil me alleen nog niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mcDavid schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 15:16:
Ik heb zelf van de week een 433.92MHz zend/ontvangst module besteld, die wil ik aan mijn arduino hangen om mijn klik-aan/klik-uit schakelaars te kunnen bedienen. Of eventueel andere arduino's opdracht geven bijv. de oven vast aan te zetten enzo..
Ik heb via ebay zo'n usb dingetje gescoord voor 20 euro. Werkt (ook) perfect (op de RPi) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
haha die van mij was 3,50 voor een verzend- en een ontvangstmodule. Maar die moet je dan dus wel zelf aansluiten en programmeren. Ben benieuwd of dat me gaat lukken. Ik doe het allemaal via een arduino (sorry, dacht even dat dit het domotica-topic was) maar op de GPIO's van een RPi moet het natuurlijk ook kunnen.
Pagina: 1 ... 21 ... 54 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1494256">Raspberry Pi: aankoop&amp;levering</a>
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1511319">~~~~~~~~~~~~~~~[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC</a>
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1514963">~~~~~~~~~~~~~~~[GPIO] Raspberry Pi</a>.

Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_USB_Wi-Fi_Adapters">geteste USB WLAN stickjes</a>
Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_Powered_USB_Hubs">geteste USB hubs</a>

~~~[/html]