Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-04 13:23

Phalox

Solar Powerrrd

Het word pas een interessant bord wanneer er zulke 'libraries' aan code snippets, of aan volledige stukken software beschikbaar komen. Da's trouwens ook de ENIGE reden dat Arduino zo'n succes is.

Als die code er niet zou komen, dan is het waarschijnlijk het zoveelste moederbord dat in de kast beland omdat je niet de tijd hebt om alles vanaf 0 op te zetten. Maar aangezien XBMC reeds met een port bezig is, zie ik het toch nog redelijk optimistisch in! Daarnaast ging ook Qt support leveren voor dit bord (hopelijk ook in de vorm van libraries om alle hardware aan te spreken)

We zullen nog even afwachten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 23:22
blijf het fascinerend vinden: processing power van de 'cray 2 supercomputer' uit 1985 ofzo nu voor 25 euro aan je tv.

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Phalox schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 11:25:
Het word pas een interessant bord wanneer er zulke 'libraries' aan code snippets, of aan volledige stukken software beschikbaar komen. Da's trouwens ook de ENIGE reden dat Arduino zo'n succes is.
Het is dan ook gewoon een atmega, als het dat niet had, had het niks meer. (Nou ja, een bootloader, dolle pret).

Maar als je dat dus hebt bij de raspberry, dat kan ik je garanderen dat iedereen te gaat gebruiken (vooral vanwege zijn processing power zal het weinig uitmaken als die libraries hopeloos inefficient zijn), en dan heb je dus ook weer niet dat het scholieren leert om low level te proggen.

[ Voor 21% gewijzigd door Sissors op 14-01-2012 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haifisch
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-05-2023
Ik ben er in geïnteresseerd. Ik heb een Chromebook als hoofdcomputer dus ik val niet echt in de doelgroep van dit apparaat (en deze website). Ik zou er graag Android 2.3 opzetten en het dan aansluiten op een TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:52

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

furby-killer schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 15:18:
[...]

Het is dan ook gewoon een atmega, als het dat niet had, had het niks meer. (Nou ja, een bootloader, dolle pret).

Maar als je dat dus hebt bij de raspberry, dat kan ik je garanderen dat iedereen te gaat gebruiken (vooral vanwege zijn processing power zal het weinig uitmaken als die libraries hopeloos inefficient zijn), en dan heb je dus ook weer niet dat het scholieren leert om low level te proggen.
Ben het er mee eens dat je met een arduino niet heel snel low level programmeren leert. Maar ik denk dat het voor een aantal wel een eerste stap kan zijn. Als je het echt leuk vind ga je vanzelf wel een niveau dieper. En de instap is ook een stuk makkelijker en betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Je moet natuurlijk ook aan libraries geraken, en die worden geschreven door mensen die wat dieper op de hardware willen ingaan. Daarnaast ga je mensen hebben die er gewoon helemaal voor gaan en vanaf 0 beginnen;

Als het platform een succes is, ga je op alle niveaus mensen hebben, anders dan zal het een stille dood sterven, en heb je nog de die hards die overblijven.

Ik hoop dus dat er een mooie site komt: download, upload and run! Misschien ga je morgen even naar een LAN: je haalt het bordje van je TV, steekt er andere software op, en je hebt een NAS (of mogelijk zelfs een gameserver!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:20
Ik kan bijna niet wachten tot deze beschikbaar komt. Ik wil er een poor man's multiroom audio systeem mee maken op basis van een kleine linux distributie met squuzeplay. Moet alleen even kijken hoe ik jackplug of een optisch uitgang uit erop kan krijgen. Usb geluidskaart?

Weet iemand hoe het zit met de voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:14

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Gezien het feit dat organisatie ach8ter Cubox al een 1e batch heeft verstuurd naar de verschillende afnemers zijn ze daar al iets verder. Ik kwam het volgende tegen op het Cubox forum:

"Memory size is 1GB, out of them 256MB (video engine) + 128MB (graphics engine) are fixed allocated in boot time that can be configured (or completely removed) by kernel configuration"

Ik ben benieuwd hoe men dit (default) bij de RP in gedachten88 had. Het valt aan te passen (kernel recompile) maar wat is de reden eigenlijk om fixed memory allocation toe te passen? Bijv. in het geval van een NAS, heeft fixed video/graphics memory allocation dan enig nut?

Tevens, is het dan ook zo dat wanneer je de RP gaat inzetten als XBMC host je een specifieke kernel moet laden wil je volledig van de functionaliteit kunnen genieten?

Ja ik loop op de feitjes vooruit, het duurt mij allemaal te lang :/

[ Voor 20% gewijzigd door WeaZuL op 17-01-2012 17:32 ]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Nog nooit van dat ding gehoord. Het succes van zulke projecten valt of staat bij je community. Die van RP is blijkbaar al gigantisch groot, en het ding is er nog niet eens!

Waarom in godsnaam gebruik je in heel je bericht mooi en verzorgd nederlands, om dan alles wat als 'acht' klinkt te vervangen door een 8? Ridicuul en overbodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

Phalox schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 13:58:
Nog nooit van dat ding gehoord. Het succes van zulke projecten valt of staat bij je community. Die van RP is blijkbaar al gigantisch groot, en het ding is er nog niet eens!

...
Het gaat mij niet op de CuBox, het gaat mij om de vaste memory allocatie en of dit fenomeen ook mogelijk toegepast gaat worden bij de Rpi. Mogelijk dat je daar iets kunt verhelderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghehe
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-08 19:04

Ghehe

400 pound hacker

http://www.raspberrypi.org/archives/553

Volgens Eben zijn de R-pi's binnen 2 weken in Groot-Britannië. Dus binnen 3 weken zullen de orders wel opengaan. :D

----

Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik met de R-pi ga doen eens ik hem heb. Langs de ene kant wil ik er een media-station van maken maar langs de andere kant zou ik het ook willen gebruiken als leermiddel (ben 19 jaar en Informatica student) om mijn low-level skills eens uit te breiden. Ze zijn momenteel namelijk niet zo groot. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

WeaZuL schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 18:03:
[...]

Het gaat mij niet op de CuBox, het gaat mij om de vaste memory allocatie en of dit fenomeen ook mogelijk toegepast gaat worden bij de Rpi. Mogelijk dat je daar iets kunt verhelderen?
Mijn beste gok is dat dedicated geheugen weer een stap in memory allocatie overslaat en zo alles weer wat sneller laat verlopen. Uit de website leid ik af dat de CuBox vooral moet dienen als media center/workstation.

Ik heb wel nergens de achterkant van die cube gezien: waar zitten de aansluitingen ?!

In hun laatste posts zeggen ze terug wat over hun originele target!

[ Voor 5% gewijzigd door Phalox op 17-01-2012 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lezzmeister
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-07 04:15
Nee, weinig shots van de achterkant inderdaad.
Maar ze zitten er wel op.
Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/-HevVMAZcEO4/TujXc6G_sjI/AAAAAAAAXGM/u8ltPIzcQ2g/s1600/solidrun_cubox3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleezball
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-08 23:21
Het is dat er een mooi doosje omheen zit maar de SolidRun CuBox moet een 99 Euro gaan kosten wat nogal een slag meer is dan de RPi. De CuBox is net als de Raspberry Pi nog niet verkrijgbaar, wel te pre-orderen.

Ik zelf ga voor de 25 Dollar Raspberry Pi om eens mee te 'spelen' zodra het bordje verkrijgbaar is, ik ben helemaal lekker gemaakt door dit filmpje op Youtube. En natuurlijk door alle andere mogelijkheden dat het bordje biedt voor dat kleine bedrag.

... Je hébt soms van die dagen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga ook een r-pi aanschaffen. Kan neit wachten tot de verkoop los gaat. Wel neem ik de 35 dollar versie zodat er netwerkmogelijkheid ingebakken zit. Zeker nu XBMC beschikbaar is lijkt me dit wel een heel leuke optie. Ik denk dat ik zelf een case ontwerp en die met een 3D printer ga printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somers1234
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:29
Zou je op de goedkope versie niet zelf die netwerkfunctionaliteit toe kunnen voegen? Een connector heb je er namelijk zo op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor het verschil van 10 dollar? Ik ga in ieder geval niet moeilijk lopen doen. Daar komt bij dat het dubbele RAM een HEEL groot verschil gaat uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:23
Iemand al gevonden waar je ze nu kan bestellen/pre-orderen?

Trakt | Last.fm | discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze zullen besteld kunnen worden in de shop van r-pi En ze verschijnen als.... ze verschijnen (ready when they are ready)...

De eerste productieorders zijn geplaatst, dus verwacht dat de shop voor r-pi units open gaat tussen nu en..... (doe een gok) 4 weken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Volgens mij is de eerste batch alleen maar de duurdere versie toch?

Geloof dat dit topic wel wat minder electronica is geworden sinds het nieuwsbericht op de frontpage :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Weinig elektronica om over te praten totdat hij daadwerkelijk geleverd wordt. En dan zullen er waarschijnlijk meer topics worden geopend op andere plekken, want het heeft in principe niet meer veel met elektronica te maken als mensen willen weten hoe ze XMBC erop moeten zetten of NAS software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-09 09:58
Ik heb ook zitten kijken om een CuBox aan te schaffen, maar als je die wil gebruiken als mediaspeler kan je beter een Apple TV nemen, die is inclusief verzending 10 euro goedkoper. Als workstation is die wel interessanter. En de R-Pi is idd leuk om mee te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:51

iMars

Full time prutser

sleezball schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 22:07:
Het is dat er een mooi doosje omheen zit maar de SolidRun CuBox moet een 99 Euro gaan kosten wat nogal een slag meer is dan de RPi. De CuBox is net als de Raspberry Pi nog niet verkrijgbaar, wel te pre-orderen.

Ik zelf ga voor de 25 Dollar Raspberry Pi om eens mee te 'spelen' zodra het bordje verkrijgbaar is, ik ben helemaal lekker gemaakt door dit filmpje op Youtube. En natuurlijk door alle andere mogelijkheden dat het bordje biedt voor dat kleine bedrag.
Wat wil je spelen? Het filmpje wat je noemt, is de duurdere variant van $35. Op de $25 variant werkt XBMC namelijk niet. Geheugen is de beperkende factor: http://forum.xbmc.org/sho...hp?p=995749&postcount=139

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterDE
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-03-2023
Ik volg al een eindje dit project, en ik moet zeggen, het is geweldig :)
De community die erachter zit is met 1000 dingen bezig, de productie draait op volle toeren, en binnen 1-2 weken zijn ze eindelijk bestelbaar (type B ), hopelijk vallen de verzend kosten een beetje mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-09 13:16
wouterDE schreef op maandag 23 januari 2012 @ 22:39:
Ik volg al een eindje dit project, en ik moet zeggen, het is geweldig :)
De community die erachter zit is met 1000 dingen bezig, de productie draait op volle toeren, en binnen 1-2 weken zijn ze eindelijk bestelbaar (type B), hopelijk vallen de verzend kosten een beetje mee :)
Volgens de site van Royal Mail komt een pakketje van 60 gram op £1.49. Valt reuze mee dus.

http://elinux.org/RaspberryPiBoard#Shipping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

Hier een gast die al een case heeft laten printen bij een 3-d printing service op basis van de op voorhand verstrekte dimensies van RP. Ik zeg doet u mij die maar _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:04

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

WeaZuL schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 08:24:
Hier een gast die al een case heeft laten printen bij een 3-d printing service op basis van de op voorhand verstrekte dimensies van RP. Ik zeg doet u mij die maar _/-\o_
ik heb deze casing liever in het zwart, dus jij mag 'm van mij hebben.. :*)

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-09 11:52

Fantasma

Just a ghost.

Is stiekem wel een leuke case ja :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Zonder montage gaten zal dat ding gewoon blijven rammelen.
Toch wel een serieuze design flaw! In elk PCB ontwerp dat ik maak, en montagegaten vergeet, vloek ik telkens weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdhoe
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:31
Ik heb de CuBox besteld (preorder). Wel wat duurder 99€ (130 met verzendkosten). Maar de hardware is een stuk beter (Cortex A8, 1gb ddr3, 1gbits lan) en deze is met behuizing en voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Phalox schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 13:57:
Zonder montage gaten zal dat ding gewoon blijven rammelen.
Toch wel een serieuze design flaw! In elk PCB ontwerp dat ik maak, en montagegaten vergeet, vloek ik telkens weer!
Het kan wel zonder, als je zo'n kastje neemt met van die sleuven voor printplaten. Die zitten meestal vrij strak zodat het totaal niet rammelt. Zo doe ik dat meestal met experimenteer bordjes.

Maar in dit geval is dat wel een beetje lastig omdat aan elke kant poorten zitten (dus je kan hem er niet horizontaal in schuiven.

Edit: Ik zie nu dat dat gewoon totaal niet kan in dit geval omdat er aan elke kant wel een poort uitsteekt.

[ Voor 8% gewijzigd door GekkePrutser op 24-01-2012 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou wel cool zijn als die gast de bestanden die in 3D printer software kunnen worden ingeladen zou posten... Dan print ik de case wel zelf. (in het zwart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:11
Phalox schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 13:57:
Zonder montage gaten zal dat ding gewoon blijven rammelen.[...]
Niet als de case precies past. Heb je wel het risico dat je met wat schuurpapier aan de slag moet omdat die iets te klein is uitgeprint ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een strookje dubbelzijdig foam tape doet ook wonderen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Jep, en voor massaproductie leveren ze er ook een stukje duct tape bij? Dit is gewoon een serieuze design flaw, en lapmiddeltjes als een kastje uitvijlen of tape zijn niet iets wat je op grote schaal wilt doen.

Toch merkwaardig hoe de kwaliteit van grote projecten het echt niet is wat het moet zijn. Kijk maar eens naar de pcb layout van een arduino. Post die layout op eender welk elektronicaforum, en je zou er veel commentaar op krijgen hoe het beter kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_x007
  • Laatst online: 20:50
De case komt nog wel, de foundation brengt nog een case uit maar de focus hebben ze eerst bij productie gelegd om de boards er zo snel mogelijk uit te krijgen. tegen de tijd dat ze fatsoenlijk verkrijgbaar zijn is er ook wel een goede case bij te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

4 gaatjes waren idd wel erg handig geweest..Nu worden het van die beun oplossingen. Maar misschien wilden ze het graag op creditcard formaat houden of kostentechnisch kwam het zo beter uit. Maar er komt vast wel een versie 2 met gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kom op, waar hebben we het over. Hoe moeilijk is het om even een case te printen? En als het ontwerp niet in eerste instantie naar tevredenheid is, dan pas je het ontwerp aan en doe je een 2e poging. Met een beetje 3D printer is echt een perfect passende case te maken.
En als je dat niet zelf wil doen, dan wacht je totdat r-pi er een te koop aanbiedt en bestel je die daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 13:53
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 22:57:
Kom op, waar hebben we het over. Hoe moeilijk is het om even een case te printen? En als het ontwerp niet in eerste instantie naar tevredenheid is, dan pas je het ontwerp aan en doe je een 2e poging. Met een beetje 3D printer is echt een perfect passende case te maken.
En als je dat niet zelf wil doen, dan wacht je totdat r-pi er een te koop aanbiedt en bestel je die daar.
Huh? Heb ik iets gemist. Zijn 3d-printers ineens apparaten die iedereen heeft?

:+

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:02

Rmg

frankivo schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 09:23:
[...]

Huh? Heb ik iets gemist. Zijn 3d-printers ineens apparaten die iedereen heeft?

:+
Nog niet, maar shapeways is een prima betaalbare service voor zulke dingen ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 13:53
Rmg schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 09:41:
[...]

Nog niet, maar shapeways is een prima betaalbare service voor zulke dingen ;) :+
Ah! Dat is nieuw voor mij. Nice :D

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of je gaat even langs bij 1 van de 9 Fablabs in Nederland of 2 Fablabs (bijna 3) in Belgie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StygMa
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-09 21:42
Iemand een idee hoe duur die behuizing was via Shapeways?
Ik ga zeer waarschijnlijk ook nog wel een behuizing in elkaar knutselen met solidworks en hier op school laten printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:17

Stoney3K

Flatsehats!

Misschien een mooie intikker, maar de Pi is natuurlijk wel een prima platform om het RepRap principe (en andere RP machines) mee uit te kunnen breiden.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
StygMa schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 14:27:
Iemand een idee hoe duur die behuizing was via Shapeways?
Ik ga zeer waarschijnlijk ook nog wel een behuizing in elkaar knutselen met solidworks en hier op school laten printen.
Je betaalt per cm3 en de prijs verschilt natuurlijk per materiaal, dus er is niet veel zinnigs over te zeggen. Als je hem in zilver laat printen ben je denk ik wel wat kwijt ^^
Zelf zou ik hem dan in het goedkoopste plastic doen wat ze kunnen en hem dan zelf lekker in de goede kleur spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:27
Mr_gadget schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 22:40:
4 gaatjes waren idd wel erg handig geweest..Nu worden het van die beun oplossingen. Maar misschien wilden ze het graag op creditcard formaat houden of kostentechnisch kwam het zo beter uit. Maar er komt vast wel een versie 2 met gaten.
Maar op dit plaatje lijken er wel 4 gaatjes in te zitten:

Afbeeldingslocatie: http://www.geek.com/wp-content/uploads/2012/01/raspberry_pi_beta_001-580x317.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tp1 en tp2 zijn geen montagegaten; En die gaten bij S2 en C5 zijn de montagegaten voor de SD reader behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvB
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-07 18:10
Verwijderd schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 19:00:
tp1 en tp2 zijn geen montagegaten; En die gaten bij S2 en C5 zijn de montagegaten voor de SD reader behuizing.
idd, tp1 en tp2 zijn voor testpinnen,
en idd... hoe kan je bij zon pcb ontwerp vergeten om montagegaten te maken...
Ik koop dit leuke dingetje sowieso... xbmc erop en in de beeldbuis verwerken:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
Hopelijk zijn er al mensen die het volgende hebben bedacht.... Verschillende ambilight clone projectjes zijn nog iets kleiner als raspberrypi en kosten ook maar een paar tientjes aan onderdelen. Wat zou het fantastisch zijn als ze dat weten te combineren in 1 recht uit de box werkend apparaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Dennisdn schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 16:04:
Hopelijk zijn er al mensen die het volgende hebben bedacht.... Verschillende ambilight clone projectjes zijn nog iets kleiner als raspberrypi en kosten ook maar een paar tientjes aan onderdelen. Wat zou het fantastisch zijn als ze dat weten te combineren in 1 recht uit de box werkend apparaatje.
Volgens mij heeft de RaspberryPi geen DA converters... Dus dat wordt een beetje lastig.

Of je zou moeten gaan PWM'en op de GPIO poorten. Dat zou nog wel kunnen eigenlijk. Moet je wel nog wat vermogens electronica toevoegen voor de aansturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Of je neemt een RGB ledstrip, sommigen kan je met SPI aansturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

Nieuws omtrent library's en codecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperSjoerd
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-08 18:25
Heeft iemand al bevestiging over wanneer de Raspberry Pi precies uitkomt... Ik kan namelijk niet wachten tot ik er 1 in mijn bezit heb

Intel Core I7 3770 | 16GB DDR3 | Asus P8P67 | 16TB Random HDD's | 265GB Samsung 830 | HD7970

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:19

Garyu

WW

SuperSjoerd schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 11:01:
Heeft iemand al bevestiging over wanneer de Raspberry Pi precies uitkomt... Ik kan namelijk niet wachten tot ik er 1 in mijn bezit heb
Over twee tot drie weken zal de eerste batch klaar zijn neem ik aan. Dus nog even geduld :)

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghehe

Ghehe

400 pound hacker

Garyu schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 11:05:
[...]

Over twee tot drie weken zal de eerste batch klaar zijn neem ik aan. Dus nog even geduld :)
Als we Eben mogen geloven dan zijn de chips één van dezer dagen in Engeland.
Source: http://hardware.slashdot....r-now-in-production-video
Werd gepost op 17 januari en hij zegt letterlijk "...a little over two weeks time." Dus dat is ongeveer nu. :P Dus lijkt me eerder volgende week in verkoop te gaan moest alles op schema lopen natuurlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

Ghehe schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 11:27:
[...]

Als we Eben mogen geloven dan zijn de chips één van dezer dagen in Engeland.
Source: http://hardware.slashdot....r-now-in-production-video
Werd gepost op 17 januari en hij zegt letterlijk "...a little over two weeks time." Dus dat is ongeveer nu. :P Dus lijkt me eerder volgende week in verkoop te gaan moest alles op schema lopen natuurlijk. :)
Enkel de chips of de complete boards? Ik zat vanochtend vroeg al te F5'en in de shop maar zag daar niet echt veel gebeuren ... :/ ik verwacht toch ook eigenlijk een dezer dagen iets te kunnen bestellen eigenlijk .... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

De boards neem ik aan, de chips zijn immers al lang klaar? Het "enige" werk is de integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-08 07:57

Younes

Wie, Wat, Waar?

Garyu schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 11:45:
De boards neem ik aan, de chips zijn immers al lang klaar? Het "enige" werk is de integratie.
Kan het zo gauw niet vinden, maar weten jullie of het mogelijk is om te betalen met Paypal?

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Zie: http://www.raspberrypi.org/forum/off-topic/payment-method.

Paypal, credit card, wire transfer. Alles is mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Garyu schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 11:54:
...
Paypal, credit card, wire transfer. Alles is mogelijk.
Ik vrees alleen dat ze heel snel uitverkocht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

Bitcoins? Vooralsnog keiharde euro's / dollars

[ Voor 8% gewijzigd door WeaZuL op 01-02-2012 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-08 07:57

Younes

Wie, Wat, Waar?

Verwijderd schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 12:04:
[...]

Ik vrees alleen dat ze heel snel uitverkocht zijn.
Inderdaad. Dus dat betekent dat je er als de kippen bij moet zijn. Probleem is dat je niet weet wanneer de verkoop start....

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
The Raspi will initially only be available to purchase through raspberrypi.com –if you sign up to the mailing list on the front page you’ll be notified as soon as we’re ready to start shipping.
Ik kan alvast niet wachten om er eentje te hebben :)

[ Voor 17% gewijzigd door sloth op 01-02-2012 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ze houden het wel heel spannend ja...
De FAQ is trouwens weer geupdate, nu staat er februari 2012 concreet vermeld. Het lijkt erop dat de volgende batch met case wordt geleverd? ;)
When can I buy one?

We are hoping to have the Raspberry Pi available to order in February 2012. The initial production run will be 10 000 uncased development-style boards with further productions runs starting once these have been sold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-09 21:36
Mr_gadget schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 15:51:
De FAQ is trouwens weer geupdate, nu staat er februari 2012 concreet vermeld. Het lijkt erop dat de volgende batch met case wordt geleverd? ;)

[...]
In de faq staat dat de educational version sowieso met case komt, ik denk dat ze de rest nog even afwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

Mr_gadget schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 15:51:

[...]
Bartske schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 15:52:
[...]

In de faq staat dat de educational version sowieso met case komt, ik denk dat ze de rest nog even afwachten
Hmzz bijzonder, dat betekend dat de kopers van de eerste batch of duurder uit zijn t.o.v. kopers van de tweede batch omdat er simpelweg geen case bij de eerste batch zit, of de kopers van de volgende batch(es) een hogere aanschaf prijs kunnen gaan genieten dan de initieel gestelde $25/$35 :?

Nou wil ik niet crybaby-achtig over komen, maar toch een saillant detail :9

[ Voor 4% gewijzigd door WeaZuL op 01-02-2012 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghehe

Ghehe

400 pound hacker

Maar als je bij de eerste batch zit, kan je wel lopen pronken met je raspberry pi op alle mogelijke gebieden (je kan erover bloggen, foto's van je r-pi verspreiden op sociale media, constant zeggen wat je er al mee hebt gedaan, bij familie en vrienden zeggen dat jij je r-pi al hebt,...) En je kan zelf een case maken wat je Tweakergehalte ook nog wat omhoog duwt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-09 21:36
WeaZuL schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 15:59:
[...]

[...]

Hmzz bijzonder, dat betekend dat de kopers van de eerste batch of duurder uit zijn t.o.v. kopers van de tweede batch omdat er simpelweg geen case bij de eerste batch zit, of de kopers van de volgende batch(es) een hogere aanschaf prijs kunnen gaan genieten dan de initieel gestelde $25/$35 :?

Nou wil ik niet crybaby-achtig over komen, maar toch een saillant detail :9
Mwhja je kan de ipad 1 meteen kopen, en dan als de ipad 2 uitkomt gaan klagen dat hij betere specs heeft dan de ipad 1 wanneer die uitkwam voor (ongeveer) dezelfde prijs, maar zo werkt het nou eenmaal niet. Mocht dat ding nog een beetje gehyped worden kan je straks voor een paar euro ook wel zo'n case van dealextreme afhalen denk ik. En ze weten nog niks zeker zeiden ze alleen wat ze zeker wisten is dat als er een educational version komt (wat wel oorspronkelijk de bedoeling was) die met een case zou komen (ook wel logisch). Er staat verder niks over de prijs bij. Maar als je zeker wilt zijn moet je nog even afwachten tot de 2e batch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Support voor XBMC op de Pi gaat de goede kant uit.
Er komt een custom linux distributie geoptimaliseerd voor de Pi met XBMC in, Raspbmc.

* sloth is nu nog ongeduldiger :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiM0
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-12-2024
Ben echt benieuwd wanneer ze in verkoop gaan. Ik zelf verwacht maandag ofzo. Wil er echt eentje hebben, heerlijk om films recht naar m'n tv te kunnen streamen zonder mijn desktop te moeten verhuizen. (Ja, dat doe ik nu elke keer... :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strunkie
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-10-2024

Strunkie

> Post is rechts!

Ik ben benieuwd hoe WiFi dongels, usb receivers, usb to 3.5mm mic/audio, afstandsbedieningen gaan werken op deze Raspberries :)

^ Post is hierboven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin33
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-09 21:03

kevin33

Welkom in Utopia.

Strunkie schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 19:18:
Ik ben benieuwd hoe WiFi dongels, usb receivers, usb to 3.5mm mic/audio, afstandsbedieningen gaan werken op deze Raspberries :)
Je kunt er een Linux Variant opzetten, als die het supporten, dan zou het aansluiten van een wifi stick o.i.d. geen punt moeten zijn.

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:35
Er zit toch al wifi op? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Laatst online: 28-08 19:53

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Crap, juist, het is ethernet dat op de 'dure' versie zit... :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09 22:16
De goedkope heeft Wifi, de duurdere heeft Wifi en een ethernetpoort (RJ45) aan boord, toch?

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Afbeeldingslocatie: http://dmkenr5gtnd8f.cloudfront.net/wp-content/uploads/2011/11/Raspi-Model-AB-Mono-1.png

B heeft Ethernet, A niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathieu_Hinder
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-03 12:59
Nee, geen van de twee heeft Wifi. De duurdere heeft een ethernetaansluiting, de goedkopere heeft een ethernetcontroller maar geen aansluiting, dus kan je niet zomaar je kabeltje inpluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Ah, verkeerd begrepen, thanks. Waar wordt die controller dan precies voor gebruikt? Maakt die goedkopere adapters mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

citruspers schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 21:25:
Ah, verkeerd begrepen, thanks. Waar wordt die controller dan precies voor gebruikt? Maakt die goedkopere adapters mogelijk?
Je kan er dan zelf een stekkertje op solderen als je wil. De controller kost waarschijnlijk praktisch niks en zat al in het design geintegreerd, dus waarom eruithalen als het niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
Ik heb me maar vast ingeschreven in de raspberry shop.
Je kunt kleine toetsenbord stickers "pre ordenen".....
Zou je daarmee stiekem een echte raspberrypi reserveren? Want waarom zou je een mini sticker reserveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Laatst online: 22:02

Rmg

Dennisdn schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 15:52:
Ik heb me maar vast ingeschreven in de raspberry shop.
Je kunt kleine toetsenbord stickers "pre ordenen".....
Zou je daarmee stiekem een echte raspberrypi reserveren? Want waarom zou je een mini sticker reserveren?
dat was gewoon een test voor hun webshop, staat er ook ;) zou er niet teveel achter zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin740
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-03-2024
Hoop dat ik wel net op tijd ben om er eentje te kopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:07
ik heb niet alle voorgaande posts gelezen maar gisteren wel gelezen op phoronix dat een groot gedeelte closed source is, zoals de videokaart driver. Daarbij is de hoofddriver die nodig is nog niet eens in de kernel opgenomen.
Een grote dealbreaker voor mij.
Ik had gehoopt op nu eens een "open" oplossing. Het is nu maar de vraag hoelang ze binaire blobs blijven maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
MisterE schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 16:24:
[...]
Ik had gehoopt op nu eens een "open" oplossing. Het is nu maar de vraag hoelang ze binaire blobs blijven maken.....
Die binaire blob is noodzakelijk, omdat ze anders niet die chip kunnen gebruiken. Kijk maar onder Open vs Closed source in dit artikel: http://www.raspberrypi.org/archives/592

[ Voor 23% gewijzigd door Caelorum op 03-02-2012 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001

iMars

Full time prutser

Mathieu_Hinder schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 21:22:
Nee, geen van de twee heeft Wifi. De duurdere heeft een ethernetaansluiting, de goedkopere heeft een ethernetcontroller maar geen aansluiting, dus kan je niet zomaar je kabeltje inpluggen.
De goedkopere heeft ook de helft van het werkgeheugen (128MB ipv 256MB) en 128MB is te weinig voor bijvoorbeeld XBMC ;)

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
MisterE schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 16:24:
ik heb niet alle voorgaande posts gelezen maar gisteren wel gelezen op phoronix dat een groot gedeelte closed source is, zoals de videokaart driver. Daarbij is de hoofddriver die nodig is nog niet eens in de kernel opgenomen.
Een grote dealbreaker voor mij.
Net zoals in de PC-wereld zijn de officiële grafische drivers alleen als binary drivers beschikbaar. Wel is er een project gaande die bezig is de driver voor de Mali 400 GPU te reverse-engineeren. Hopelijk volgen er meer, maar dat zal zeker geen kortetermijnwerk zijn helaas.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:07
brama schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 20:57:
[...]

Net zoals in de PC-wereld zijn de officiële grafische drivers alleen als binary drivers beschikbaar. Wel is er een project gaande die bezig is de driver voor de Mali 400 GPU te reverse-engineeren. Hopelijk volgen er meer, maar dat zal zeker geen kortetermijnwerk zijn helaas.
ook dat zag ik op phoronix. maar dat zal waarschijnlijk alleen voor het 3D gedeelte zijn. Ik vermoed niet voor de video acceleratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-08 06:43

GeeBee

Oddball

(jarig!)
Als je de Pi als mediaplayer wilt gaan gebruiken en bv achterop je tv gaat tapen of anders netjes boxed gaat bevestigen, zou je dan de Pi van spanning kunnen voorzien via de aanwezige usb-poort van een tv, ook al is dat niet meer dan een service-poort?
Dat scheelt weer een adapter in een stopcontact.

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Nu online
GeeBee schreef op zondag 05 februari 2012 @ 02:09:
Als je de Pi als mediaplayer wilt gaan gebruiken en bv achterop je tv gaat tapen of anders netjes boxed gaat bevestigen, zou je dan de Pi van spanning kunnen voorzien via de aanwezige usb-poort van een tv, ook al is dat niet meer dan een service-poort?
Dat scheelt weer een adapter in een stopcontact.
De usb aansluiting aan de achterzijde van mijn tv is niet enkel een service poort.

Maar een aansluting voor usb sticks e.d.

Dit is een usb poort en die heeft dus een 5v spanning en moet 500 ma kunnen leveren.

Dus ja. Echter als je dan weer een hardeschijf op je Pi aansluit wordt het misschien wat lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aandachtspunt is misschien wel dat (iig bij mijn tv) de spanning op de usb poort wegvalt als de tv op standby gaat. Ik ben altijd een beetje huiverig voor het botweg uitzetten van computers ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-08 06:43

GeeBee

Oddball

(jarig!)
On the other hand... de Pi heeft geen on/off. Zelfs in de FAQ staat gewoon:
Where’s the on / off switch?
To switch on: just plug it in!
To switch off: remove power.

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Helaas vinden linux bestandssystemen dat niet zo leuk, als je in een keer de spanning er af trekt. Qua bestandscorruptie zal het wel meevallen, maar het is een beetje zuur als je een serie wil kijken en je eerst 10 minuten op een FSCK moet wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En ik weet niet wat er gebeurd met een smb of nfs mount vanaf een NAS ...
Om nog maar niet te spreken over openstaande databases op die NAS.
Lokaal zal het nog wel meevallen, en anders zijn de kosten voor een extra SD kaartje als backup ook geen drama. Maar ik loop liever geen risico met 3 TB ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-09 11:52

Fantasma

Just a ghost.

citruspers schreef op zondag 05 februari 2012 @ 13:56:
Helaas vinden linux bestandssystemen dat niet zo leuk, als je in een keer de spanning er af trekt. Qua bestandscorruptie zal het wel meevallen, maar het is een beetje zuur als je een serie wil kijken en je eerst 10 minuten op een FSCK moet wachten.
Je kan toch gewoon ook afsluiten dan denk ik?
(Ik druk bv niet op een uit knop op m'n computers af te zetten hoor,ik klik op afsluiten, hij sluit af en ik kan dan gewoon stekker uit trekken zonder problemen.)

Om op te starten moet je dan alleen maar "stekker" terug insteken, is wel handig eigenlijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Fantasma op 05-02-2012 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Het is net als bij de SheevaPlug (ook zo'n arm systeempje). Als je je zooi veilig wil stellen dan moet je gewoon een shutdown -h now down voor je hem uit het stopcontact trekt :) En als je ext3 gebruikt (Linux Journalled) dan is de kans dat het fout gaat al een stuk kleiner natuurlijk. Al geeft dat wel veel extra writes op je flash cellen maar dat spul is toch zo goedkoop dat ik voor de extra zekerheid ga.

Overigens gaat dit een mooie opvolger worden voor mijn SheevaPlug... Mits het me lukt om er eentje te bemachtigen want de kans lijkt me klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

Een mooie opvolger? Is die Sheevapug niet krachtiger qua memory en CPU?

Sheevaplug:
1.2 GHz ARM Marvell Kirkwood 88F6281 (ARM9E)
512 MB SDRAM, 512 MB Flash

Pi:
ARM1176JZF-S 700 MHz (ARM11)
128 or 256 MiB

Wat is nu het verschil tussen ARM9 1200Mhz en ARM11 700Mhz :?

[ Voor 59% gewijzigd door WeaZuL op 05-02-2012 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
WeaZuL schreef op zondag 05 februari 2012 @ 14:42:
Een mooie opvolger? Is die Sheevapug niet krachtiger qua memory en CPU?
Hmm ja inderdaad... Nu je het zegt... Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de RaspberryPi dualcore Arm A8 was. 8)7 Maar het is gewoon een arm11 zoals de Sheeva (oh nee de Sheeva is idd arm9) en lager geclockt. Dat het geheugen minder was, wist ik al wel. Maar ik zit op de sheeva nu aan 60MB ofzo van de 512 dus dat boeit niet zo.

Maar ik hoop er toch eentje te bemachtigen, ik zou er graag XMBC op hebben :) En het lijkt me super omdat deze GPIO's heeft, de Sheeva had dat niet (en ook geen video/audio out trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

De sheevaplug is misschien sterker op CPU, maar op GPU weet ik het niet. Daarnaast kost de Sheevaplug (uit mijn hoofd) ook 120 dollar, wat dus ongeveer 3x de prijs van een Raspberry is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dat is natuurlijk weinig relevant als hij hem al heeft en het erom gaat of hij hem moet vervangen of niet.
Pagina: 1 ... 3 ... 54 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1494256">Raspberry Pi: aankoop&amp;levering</a>
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1511319">~~~~~~~~~~~~~~~[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC</a>
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1514963">~~~~~~~~~~~~~~~[GPIO] Raspberry Pi</a>.

Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_USB_Wi-Fi_Adapters">geteste USB WLAN stickjes</a>
Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_Powered_USB_Hubs">geteste USB hubs</a>

~~~[/html]