Wat fijn dat er zo een topic loopt op GoT. Zelf heb ik een BeagleBone besteld, helaas zit hier wat productie vertraging op.
De R-Pi topic is in iedergeval bookmarked
De R-Pi topic is in iedergeval bookmarked
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Verwijderd
oudere versie's van ubuntu dan?j1nx schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 17:09:
[...]
Wat dacht je van elke winkel om de hoek in nederland? Inclusief slijtage van je schoenen blijf je dan nog onder de euro denk ik
@Eggda
Op zick leuk, echter zal ubuntu niet draaien op de Raspberry Pi. Tenminste niet in de nabije toekomst. Ubuntu heeft er voor gekozen met hun ARM support niet meer de ARMv6 te ondersteunen en alleen de ARMv7
Laat de R-Pi nou net een oude ARMv6 CPU hebben
Maar goed, debian zal het wel doen
Dat gaat lastig worden ben ik bang..zou er ook graag een willen maar denk dat de website gelijk plat ligtSiM0 schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 13:03:
Ik hoop dat ik één van de 10000 eerste bordjes kan bemachtigen want het kan volgens mij wel weer een poosje duren voordat de tweede batch er zal zijn.
Debian ondersteunt het nog wel.
Verwijderd
Hopelijk niet, echt geen zin om nog een paar maanden te wachten. (Had hem eigenlijk al graag nu gehad, kon ik er al deze vakantie mee spelen.Mr_gadget schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 18:29:
[...]
Dat gaat lastig worden ben ik bang..zou er ook graag een willen maar denk dat de website gelijk plat ligt
Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.
[ Voor 11% gewijzigd door Biersteker op 04-01-2012 17:51 ]
Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat ze inderdaad een maximum per persoon gaan instellen voor de eerste batch. Don't quote me on it maar zou zelfs 1 per persoon kunnen zijn.SiM0 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 23:46:
Hopelijk zijn er niet teveel mensen die ze in grote hoeveelheden gaan kopen, om ze later te verkopen met winst op sites als ebay. Als je 5000 van die dingen kan kopen voor €25 en het duurt nog een tijdje voordat ze weer verkrijgbaar zullen zijn, krijg je ze voor €35-40 wel weg op ebay denk ik. Easy money, maar heb ik wel een kleinere kans om er één te bemachtigen. Hopelijk zijn ze zo slim om een max aantal/persoon.
Dat klopt, maar de CPU die er op zit valt als particulier (via de normale wegen dan hè) niet te verkrijgen. Ook zal je veel duurder uit zijn, niet alleen voor de fabrikatie van 't boardje maar ook je BOM alleen zal waarschijnlijk al meer zijn dan 25,-. En dan heb ik het nog niet eens over de moeite die het kost om zo'n BGA chip betrouwbaar te solderenMr_gadget schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 23:50:
Misschien een idee om dat met meerder mensen ze te verzoeken
Maar het is toch een opensource project? Dan kan je gewoon zelf je boards laten maken
[ Voor 14% gewijzigd door dCY op 05-01-2012 19:29 ]
NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict
Prijs heb je gelijk, dat is ook het enige wat indrukwekkend is aan dit project, 25 dollar kan ik het niet maken met winst en vraag me af of dat jullie hem er ook voor kunnen kopen. Ik zal tot jullie er eentje echt in handen hebben voor 25 dollar septisch blijven.Rubu schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 03:12:
[...]
Dat klopt, maar de CPU die er op zit valt als particulier (via de normale wegen dan hè) niet te verkrijgen. Ook zal je veel duurder uit zijn, niet alleen voor de fabrikatie van 't boardje maar ook je BOM alleen zal waarschijnlijk al meer zijn dan 25,-. En dan heb ik het nog niet eens over de moeite die het kost om zo'n BGA chip betrouwbaar te solderenKortom, het kan, maar is veel en veel meer moeite + kosten.
Sweet!!!!PBloem schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 12:23:
Ze hebben XBMC aan de gang gekregen op de Raspberry
http://forum.xbmc.org/sho...a01295302&t=113824&page=4
Filmpje
http://dl.dropbox.com/u/14341410/2011-12-26-100700.ogv
Ach in principe moet het best kunnen, het is nieuw dat je zon development boardje voor dat geld kan krijgen, maar kijk naar bijvoorbeeld een mediaspeler. Je kan een simpele mediaspeler die HD kan afspelen en netwerkconnectie heeft voor laten we zeggen 50 euro krijgen (en dat is omhoog afgerond).mad_max234 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 13:57:
[...]
Prijs heb je gelijk, dat is ook het enige wat indrukwekkend is aan dit project, 25 dollar kan ik het niet maken met winst en vraag me af of dat jullie hem er ook voor kunnen kopen. Ik zal tot jullie er eentje echt in handen hebben voor 25 dollar septisch blijven.
[ Voor 9% gewijzigd door Nikeo op 07-01-2012 12:50 ]
Verwijderd
[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2012 23:30 ]
Ik denk weet wel zeker dat hij met case wat meer beschermd is als zonder case. Waardoor hij logischer wijze ook langer mee zal gaan.SiM0 schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 22:42:
Lol ja want van wat dubbelzijdige plakband gaat hij ook helemaal kapot gaan. En nee, ik ga hem niet opstoken door er geen lucht bij te laten komen, ben wel iets slimmer als dat. :'')
[ Voor 10% gewijzigd door kronolith op 08-01-2012 11:20 ]
E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8
USB raidArmageddon_2k schreef op maandag 09 januari 2012 @ 13:37:
Nu nog een Sata Raid controller die kan samendraaien met de RaspberryPi
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Het is wel te hopen dat ze een versie met PVR-functionaliteit daarvoor gebruiken, of dat een afgeleide zoals die van dushmaniac / Lars op den Kamp ook op de RaPi draait. Dan draai je op een servertje met daarin 1 of meerdere TV-kaarten een TV-server zoals bijvoorbeeld TV Headend, en kun je voor de prijs van een enkele decoder op ieder beeldscherm in huis een RaPi aansluiten. Dan heb je niet alleen het voordeel dat je op al die plekken betrekkelijk goedkoop TV kunt kijken, maar ook dat je opnames (naast andere media natuurlijk), die je natuurlijk op die server laat opslaan, op al die plekken kunt bekijken. Dus niet zoals bij 'gecertificeerde' decoders dat als je in de woonkamer iets hebt opgenomen, je dat later niet in de slaapkamer kunt af- of terugkijken.PBloem schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 12:23:
Ze hebben XBMC aan de gang gekregen op de Raspberry
http://forum.xbmc.org/sho...a01295302&t=113824&page=4
Filmpje
http://dl.dropbox.com/u/14341410/2011-12-26-100700.ogv
In zijn algemeenheid klopt die opmerking waarschijnlijk wel, alleen denk ik niet dat dat hier een rol speelt. De RaPi heeft op dit moment een zodanig goede en unieke prijs-prestatie verhouding dat mensen dat ding toch wel willen kopen. De meesten kijken voornamelijk daar naar en weten volgens mij niet eens van oorspronkelijke doelen en dergelijke.WeaZuL schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 08:18:
Een doel met daarin het belang van kinderen (= de toekomst) verwerkt is natuurlijk sowieso een booster voor je marketing in sommige segmenten/doelgroepen
Ik doelde meer op die ebay veilingen ... wat zouden de beweegredenen zijn van een weldenkend persoon om zoveel $ neer te leggen voor een beta exemplaar?Beuzelarij schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 11:03:
[...]
In zijn algemeenheid klopt die opmerking waarschijnlijk wel, alleen denk ik niet dat dat hier een rol speelt. De RaPi heeft op dit moment een zodanig goede en unieke prijs-prestatie verhouding dat mensen dat ding toch wel willen kopen. De meesten kijken voornamelijk daar naar en weten volgens mij niet eens van oorspronkelijke doelen en dergelijke.
De charity van de organisatie steunen vermoed ik. Plus bragging rights.WeaZuL schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 12:34:
[...]
Ik doelde meer op die ebay veilingen ... wat zouden de beweegredenen zijn van een weldenkend persoon om zoveel $ neer te leggen voor een beta exemplaar?
I mentioned it once, but I think I got away with it.
Verwijderd
Kom op zeg, is die 8 nu echt nodig? Je tikt verder gewoon normaal, en dan moet je zo eindigen...Wat mij trouwens wel opvalt is dat het doel waarvoor de Pi initieel is ontworpen, iets met kinderen en programmeren, in mijn ogen totaal onderbelicht blijft. Volgens mij is er door die foundation over het e.e.a. goed naged8!
Verwijderd
Misschien moet je je toch eens verdiepen in wat het ding is, kan en doet (hint: www.raspberrypi.org ) want je opmerkingen raken kant noch wal ...furby-killer schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 13:17:
[...]
Maar verder komt dat waarschijnlijk doordat het ding compleet ongeschikt daarvoor is. Op het lijstje van leuke dingen die je ermee kan doen staat dat nog ander checken of dat de zwaartekracht nog werkt.
Uit mijn hoofd was het voor kinderen en techniek in het algemeen. Als je dan dingetjes wilt doen als temperatuursensoren uitlezen, servo'tje aansturen, etc, kan je dus net zo goed, of eigenlijk beter, een Arduino pakken. (Of AVR/PIC/ andere uC development board). Dan kan je heel makkelijk dingen inlezen, wegschrijven, etc. Daarvoor voegt dit echt helemaal niks toe.
Als je puur naar programmeren kijkt, dan kan je het net zo goed voor een normale computer doen, je hebt sowieso iets nodig om dat ding op te programmeren, dus ze moeten een computer al hebben.
De dingen die je ermee kan doen zullen al snel of veel te ingewikkeld worden voor een beginner (oftewel de mensen die je nog interesse in de techniek wilt meegeven, degene die al druk met linux proggen bezig zijn hebben dat al wel), of je kan ze gewoon beter op een uC doen.
Misschien in plaats van random linkjes dumpen kan je me uitleggen waarom mijn opmerkingen kant nog wel raken...Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 13:24:
[...]
Misschien moet je je toch eens verdiepen in wat het ding is, kan en doet (hint: www.raspberrypi.org ) want je opmerkingen raken kant noch wal ...
[ Voor 52% gewijzigd door Sissors op 11-01-2012 13:35 ]
Verwijderd
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2012 13:46 ]
Right, oftewel je kan het niet zeggen waarom ik er naast zit. Post dan gewoon niks. Je kan ook nog een link naar wikipedia.com plaatsen en me vertellen dat ik daar maar moet zoeken waarom ik het fout heb...Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 13:39:
Daarmee zou ik jou het plezier en de verrassingen van je eigen ontdekkingstocht ontnemen ...
Bovendien zie ik het niet als mijn taak om andermans gebrek aan onderzoek te compenseren. Waarom zou ik energie steken in andermans educatie waar die ander zelf die energie er niet in steekt?
Zo random is de link nl niet ...
Verwijderd
geeft aan dat je dat niet hebt gedaan.Lijkt mij dat je dan toch echt meer moet denken aan LEDjes faden ofzo.
[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2012 13:46 ]
[ Voor 22% gewijzigd door Sissors op 11-01-2012 14:02 ]
[ Voor 96% gewijzigd door Sprite_tm op 12-01-2012 11:41 ]
Verwijderd
furby-killer schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 13:59:
Volgens mij heb je trouwens uberhaupt ook niet gelezen waar het over ging bij het stuk dat je hebt gequote.
Vooruit dan maar: http://www.raspberrypi.org/archives/500furby-killer schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 13:31:
[...]
Uiteraard is een raspberry vele malen krachtiger dan een microcontroller, maar waar heeft een leerling die net wat begint met programmeren dat voor nodig? Lijkt mij dat je dan toch echt meer moet denken aan LEDjes faden ofzo.
Ik kan het eigenlijk ook niet vertellen. Voor een simpel projectje wat een paar relais moet bedienen pak ik ook eerder een arduino dan dit. Voor een HTPC mist het weer belangrijke dingen, zoals een sata poort en een behuizing. Een Apple TV heb je voor 80 euro als je deze importeert en doet precies wat een HTPC moet doen met voeding, met behuizing en afstandbediening. Is ook nog eens bijna plug and play. Kost wat meer, maar krijg je een hoop gemak voor terug.furby-killer schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 14:08:
Doelgroep is mensen die het irritant vinden als andere weigeren argumenten te geven en enkel schreeuwen dat zei gelijk hebben?
Anyway ik hoop dat iemand anders hier nog zou willen vertellen waarom ik er al dan niet naast zit (voor duidelijkheid, niet gezegd dat hij nutteloos is, enkel dat ik niet zie waarom dit ding bijzonder geschikt zou zijn voor het onderwijs), want sommige zullen toch nooit wat inhoudelijks posten.
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Sorry, maar dit klinkt nogal wereldvreemd voor mij. Computers zijn zo duur geworden? Die dingen worden alsmaar goedkoper. En als ze echt denken dat een significant gedeelte van afname aan programmeerskills komt doordat die studenten geen programma mogen schrijven van hun ouders op de dure thuiscomputer, denk ik toch echt dat ze niet realistisch zijn.But we felt that we could try to do something about the situation where computers had become so expensive and arcane that programming experimentation on them had to be forbidden by parents; and to find a platform that, like those old home computers, could boot into a programming environment.
Kijk eens, iets inhoudelijks...Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 14:09:
[...]
[...]
Vooruit dan maar: http://www.raspberrypi.org/archives/500
Let in het bijzonder op het filmpje ...
[ Voor 18% gewijzigd door Sissors op 11-01-2012 14:25 ]
Verwijderd
Even afgezien fan het feit dat he hier 180 graden draait (eerst zou de interesse gewekt worden door te experimenteren met LEDjes, nu blijkbaar toch weer niet):furby-killer schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 14:21:
Nou is zon servo draaien leuk, maar dan vraag ik me dus af, wat voegt dit toe dat je niet die leerlingen met een arduino of soortgelijk iets kan meegeven. Ik neem aan dat je weet dat die dingen ook prima een servo kunnen laten draaien, daar heb je echt geen rekenkracht voor nodig.
Dat laatste vat ik even niet. De prijs is voor zover ik weet aardig gelijk? De klonen zijn zelfs nog goedkoper, en wanneer je zelf aan de slag gaat en een lading laat produceren kan het helemaal goedkoop. Een arduino kost wat hardware betreft een fractie van een Pi.Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 14:27:
[...]
Even afgezien fan het feit dat he hier 180 graden draait (eerst zou de interesse gewekt worden door te experimenteren met LEDjes, nu blijkbaar toch weer niet):
Misschien kan een rol spelen dat Arduino's in (ik noem maar een zijstraat) Nigeria moeilijk verkrijgbaar en gezien de lokale levensstandaard onbetaalbaar zijn?
[ Voor 3% gewijzigd door wesleytjuh op 11-01-2012 14:29 ]
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Waar draai ik 180 graden dan? Interesse wordt nog steeds gewekt door zulk soort dingen waarbij ze duidelijk resultaat zien, of dat nu een LEDje is dat fade of een servo die draait maakt weinig uit. Ik mis blijkbaar nu even waar ik iets ander heb beweert, misschien heb ik ergens kromme zin gemaakt die ik niet zo bedoelde, maar ik zie het niet. Of is omdat ik zeg dat servo ronddraaien leuk is, is experimenten met LEDJes automatisch niet meer leuk?Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 14:27:
[...]
Even afgezien fan het feit dat he hier 180 graden draait (eerst zou de interesse gewekt worden door te experimenteren met LEDjes, nu blijkbaar toch weer niet):
Misschien kan een rol spelen dat Arduino's in (ik noem maar een zijstraat) Nigeria moeilijk verkrijgbaar en gezien de lokale levensstandaard onbetaalbaar zijn?
[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 11-01-2012 14:33 ]
Verwijderd
Waar lees je dat?Nikeo schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 23:32:
Helaas mag je maar 1 per adres bestellen. Daar gaat mijn plan om voor 7 vrienden tegelijk in te kopen en zo shipping te besparen
How many can I buy in one go?
For the first batch we are limiting orders to one per person. This restriction will be relaxed as production gets in to full swing, and we can be sure of getting boards to all who want them. This should prevent (to some extent) Ebay scalping, and ensure as many different individuals as possible get their Raspberry Pi!
Ah!furby-killer schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 15:53:
Staat in de FAQ onderaan op hun site.
[...]
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.
[ Voor 35% gewijzigd door Garyu op 11-01-2012 17:51 ]
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Ik gebruik m'n WNDR3700 met USB harde schijf als NAS, helaas heeft de router te weinig geheugen voor apps als sickbeard en couchpotato. Ik denk dat de RasPi dat beter trekt. Ik ga zoiets proberen.Garyu schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 17:51:
Hmmm, ik zit te kijken of dit niet een goedkoop NAS-systeem zou kunnen worden. USB-hardeschijf eraan hangen en gaan? De ARM Processor is stukken sneller in dat wat je in de goedkope NASsen terugkan vinden, en natuurlijk ook een stuk goedkoper.
Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.
Ik denk dat je hier (of trouwens voor bijvoorbeeld een router mod) moet gaan als je of graag eraan wilt hobbyen, of als je customization erg belangrijk vind. Dan is dit een prima optie.Garyu schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 17:51:
Hmmm, ik zit te kijken of dit niet een goedkoop NAS-systeem zou kunnen worden. USB-hardeschijf eraan hangen en gaan? De ARM Processor is stukken sneller in dat wat je in de goedkope NASsen terugkan vinden, en natuurlijk ook een stuk goedkoper.
Zo was dat niet bedoelt, ging erom dat het oorspronkelijk primair bedoelt was voor het onderwijs, en het ging er dan om als je scholieren kennis wil laten maken met programeren (/techniek) op zon soort extern device, je dan eerder bezig wilt zijn met LEDjes te laten knipperen, dan met device drivers en bootloaders maken (denk iig dat dat niet de favoriete eerst prog ervaring is van de gemiddelde scholier). Met als vervolg vraag, als je bezig bent met LEDjes knipperen en servo'tjes ronddraaien, voegt al die rekenkracht dan nog wel iets toe en kan je niet beter een uC board pakken.Waarom denkt ineens iedereen als het gaat om programmeren aan ledjes en andere dingen aansturen?
Daar is hij helemaal niet voor bedoeld. Diegene die hier ooit eens aan een arm kernel/bootloader/of device driver heeft geknutseld weet waar de kracht van deraspberry pi in zit.
Diegene die het niet weten, hebben hem ook niet nodig voor die reden.
[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 11-01-2012 20:13 ]
Het ding is primair bedoeld om de jongere generaties wat meer te leren 'spelen' met programmeren en knutselen, en als dat ledjes knipperen is dan is dat het.j1nx schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 20:03:
Waarom denkt ineens iedereen als het gaat om programmeren aan ledjes en andere dingen aansturen?
Daar is hij helemaal niet voor bedoeld. Diegene die hier ooit eens aan een arm kernel/bootloader/of device driver heeft geknutseld weet waar de kracht van deraspberry pi in zit.
Diegene die het niet weten, hebben hem ook niet nodig voor die reden.
Moet ik er nu echt vanuit gaan dat je niet aan het trollen bent? Gezien dat jij degene bent die steeds maar bleef klagen dat ik gewoon de hele site moest lezen (en toen bleek dat je hele punt was dat je dacht dat een servo rond laten draaien veel moeilijker is dan een LEDje laten faden, wat het niet is).j1nx schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 23:01:
En wie zegt dat die dingen voor scholieren bedoelt zijn. Ga een naar het youtube kanaal van die jongens en kijk dan even naar de verschillende interviews.
Ik snap namelijk niet helemaal op welke feiten jij je conclusies hebt gebaseerd. Leg eens uit?
Of anders lees hun about sectie eens door: http://www.raspberrypi.org/sample-page , primaire reden dat dat ze dat ding gingen maken was voor jongeren/scholieren.What’s a Raspberry Pi?
The Raspberry Pi is a credit-card sized computer that plugs into your TV and a keyboard. It’s a capable little PC which can be used for many of the things your desktop PC does, like spreadsheets, word-processing and games. It also plays high-definition video. We want to see it being used by kids all over the world to learn programming.
[ Voor 32% gewijzigd door Sissors op 12-01-2012 09:25 ]
Volgens mij verwar je mij nu met iemand anders, maar hoe dan ook. Het is niet om te trollen. Iedereen mag zijn eigen mening hebben en ik probeer ook niet mijn gelijk te halen. (Dat laat ik aan de gelovige over)furby-killer schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 09:17:
[...]
Moet ik er nu echt vanuit gaan dat je niet aan het trollen bent? Gezien dat jij degene bent die steeds maar bleef klagen dat ik gewoon de hele site moest lezen (en toen bleek dat je hele punt was dat je dacht dat een servo rond laten draaien veel moeilijker is dan een LEDje laten faden, wat het niet is).
[...]
I mentioned it once, but I think I got away with it.
Mijn excuses inderdaad, ik verwarde je met iemand anders, dus ik trek ook het troll comment terugj1nx schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 11:36:
[...]
Volgens mij verwar je mij nu met iemand anders, maar hoe dan ook. Het is niet om te trollen. Iedereen mag zijn eigen mening hebben en ik probeer ook niet mijn gelijk te halen. (Dat laat ik aan de gelovige over)
Hier ben ik het zelf niet helemaal mee eens, hoewel Arduino een hoop libraries heeft, en oké dat is voor een flink gedeelte de reden dat je Arduino ipv een AVR dev board gebruikt, kan je prima low level een Arduino aansturen en gewoon die speciale functies niet gebruiken (krijg je ook nog eens wat snelheid uit die dingen). En dan ben je gewoon C/C++ aan het proggen, of als je die hard bent assembly. En ook al gebruik je wel veel standaard arduino libs, dan is het uiteraard nog steeds niet het slepen van vierkantjes in een GUI om een programma te maken.Ik probeerde op een speelse manier het volgende duidelijk te maken;
Het feit dat jij bij het aspect "jongere/leren/programmeren" denkt aan dingetjes aan sturen en arduino achtige dingen is eigenlijk PRECIES de reden waarom ze de jongere generaties weer warm willen krijgen voor ECHT programmeren i.p.v. scriptjes en voor gekauwde software
Je kan er denk ik wel vanuit gaan dat iedereen een PC heeft. Dan is de argumentatie van de makers twee punten (op het moment geen tijd om de youtube filmpjes te kijken, andere keer maarIk weet wel dat je bovenstaande ook op een PC kan doen en dat die vandaag de dag goedkoper worden, maar nog steeds niet zo goedkoop als $25
Voor specifiek de reden waarom iemand die embedded systemen met een hoop rekenkracht (waarbij AVR niet zou voldoen) niet zou gaan programmeren ook al wil hij wel, is dit een valide punt. Echter ik denk niet dat het een voorname reden is dat kinderen/scholieren dat niet gaan doen, ik denk dat gebrek aan interesse een groter probleem is, en dat verandert niet met prijs.Een van de reden dat kinderen er nu niet mee gaan spelen is omdat het allemaal veelste duur is. Waar een kind nog wel een embedded device kan kopen van zijn kranten wijkje, kan hij er niet meerdere kopen in het geval hij er weer eens een bricked. Developerboards zijn er wel, maar voor die prijzen kan je ook een goede desktop pc kopen, dus die drempel is te hoog.
Voor duidelijkheid, mijn LEDjes aanstuur iets was als eerste stap bedoelt, met een Arduino/AVR/PIC kan je ook heel veel meer dan LEDjes aansturen, en ze zijn krachtig zat voor veruit het meeste van de applicaties waarbij je direct hardware als verlichting (bijvoorbeeld een LED strip in huis) of servos wilt aansturen.je hebt de potentie om ook serieuzere dingen te doen dan lampjes aan te sturen.
M.a.w., je kan beginnen met je lampjes, maar je kan véél meer. En door de community die er rondomheen ontstaat kan je ook veel afkijken en dus veel sneller leren. Wat mij wel afgeschrikt heeft in het verleden is het diepe water en de kans op bricken, en dat is met zo'n apparaat gewoon niet erg.
[ Voor 13% gewijzigd door Sissors op 12-01-2012 13:44 ]
[ Voor 4% gewijzigd door j1nx op 12-01-2012 14:28 ]
Dat is toch echt niet meer een probleem tegenwoordig. Tegenwoordig zijn dit soort ARM-based systemen zo complex dat ze een eigen OS hebben, als je zelf een app maakt zit je onder het OS en kan je een crashende app gewoon weer verwijderen. Als je het echt bont maakt kan je met de bootloader gewoon het OS opnieuw installeren.j1nx schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 11:36:
[...]
Wanneer je de code wil testen, dan zal je het moeten flashen naar je device. En wat gebeurt er als je een niet werkend iets naar je device flashed? Daar komt de uitdrukking "Bricked" vandaan. Waar een goedkope $100 tablet ineens veranderd in een erg dure $100 "baksteen".
Niemand schrijft in 1 keer juiste code, dat gaat altijd gepaard met veel leren, testen, uitproberen, vallen en weer opstaan, ga zo maar door. Als je bij al die keren dan steeds een nieuwe tablet moet kopen, tsja dan word het wel erg duur.
[ Voor 9% gewijzigd door GekkePrutser op 13-01-2012 14:07 ]
Dat heb ik ook al gezegt. Ik denk ook inderdaad dat het een zeer slimme zet van ze is om eerst de tweakers community te voorzien. Die maken het product wel afGaryu schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 16:31:
Maar je bent wel een deel van de community rondom deze apparaatjes en gaat (direct of indirect) helpen om ze tot een succes te maken.
Maar het zijn maar een heel klein aantal mensen die zich daadwerkelijk met de hardware bezig houden. iOS en Android zijn complete OSen met alle abstractieniveaus van dien. De enigen die code schijven die direct met de hardware babbelt zijn de mensen die de drivers en kernel schrijven. De GUI designers (waar ontzettend veel werk, en bovendien op het moment veel meer innovatie in zit) babbelen tegen de grafische libraries aan. Die bijna hetzelfde werken als op desktop systemen. En de kernels zijn al behoorlijk volwassen.j1nx schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 16:07:
Kijk naar de laatste jaren. Daar komt ineens apple met iOS en Google met Android, beide voor embedded devices.
Wie maakt dat denk je? Mensen, een heleboel mensen. Apple en Google hebben misschien de meest grootste moeite om hun development afdeling te vullen met capabele mensen.
Daar heb ik ook nog altijd vraagtekens bij.j1nx schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 11:36:
[...]
Fabrikanten hebben daarop ingespeeld door developer boards te maken;
http://microcontrollersho...info.php?products_id=3480
http://www.armdesigner.com/Productss90.html
Nou geloof me, die zijn niet goedkoop !!!
je mag er nog maar 1 per adres kopen dacht ik_ferry_ schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 19:40:
[...]
Maarja, als ze ze te goedkoop maken gaan wij tweakers waarschijnlijk massaal van die leuke speelboardjes bestellen
Voorlopig ja, zodat er niet iemand een bulk besteld en de handel op marktplaats/ebay zet.megadoom schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 22:04:
[...]
je mag er nog maar 1 per adres kopen dacht ik
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Ik weet dat wij hier ALTIJD om embedded developers verlegen zitten, en ook hardware engineers die een beetje PCB design kunnen maken zoeken we permanent, maar ja - als het een beetje mee zit zijn de eerste afgestudeerden die tijdens de schooltijd met de Raspberry in aanraking zijn gekomen pas in 2020 beschikbaar of zo.. dat duurt me te lang
Volgens mij is er zo ongeveer een gebrek aan elk type ingenieur, er zijn gewoon te weinig studenten, inclusief voor dingen als embedded developers. Kan me enkel voorstellen dat er wel voldoende basis webdevelopers zijn omdat dat dat nog redelijk hip is, maar zodra het iets minder bekend wordt is er gewoon een gebrek.mux schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 18:49:
en @garyu (coole naam trouwens): is er echt zo'n heftig gebrek aan elektronische design engineers? Toen ik m'n bedrijfje hierin begon had ik nou niet echt het idee dat ik in een vacuum sprong...
Ik ga er vanuit dat dit sowieso uiteindelijk redelijk op Arduino gaat lijken, als in dat er voor alles libraries komen, en de meeste mensen die zelf ervoor programmeren (dus niet een standaard linux distro erop gooien en op de grote knop "Setup as NAS" klikken) dus ook niet low level ermee bezig zullen zijn, maar gewoon standaard libs pakken. Al helemaal omdat de extra rekenkracht van een raspberry tov een arduino ervoor zorgt dat het minder uitmaakt wanneer die libs net zo inefficient als die van arduino zijn.Precies. Ik denk dat het helemaal niks gaat doen om mensen te leren programmeren, net als destijds Sinclair's pogingen, en recenter allerlei versimpelde dingen zoals Arduino, etc.
[ Voor 3% gewijzigd door j1nx op 13-01-2012 23:12 ]
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
Mee eens: Ik denk zelfs dat de Pi samen met een board met genoeg snelle AD/DA converters een prima instap zou kunnen zijn als DSP-platform.furby-killer schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 13:38:
En toch wel een gemis imo van de Raspberry vergeleken met uCs, is het gebrek aan AD converters. Als je zulk soort dingen gaat aansturen is regelmatig ook een AD converter een nuttig iets.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Mijn eigen plan was te stoppen met deze discussie zodra dat ding geleverd zou worden en een technische discussie enig nut zou hebben, oftewel wanneer mensen ermee bezig zijn en hulp nodig hebben (dan wel hun resultaten willen showen).Sprite_tm schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 23:20:
[mbr]Zullen we de discussie weer iets meer naar het technisch vlak toetrekken?[/]
Dit is en blijft EL, hoewel de politieke zaken van de Foundation op zich misschien een discussie waard zijn, is dat een discussie die beter elders op GoT gehouden kan worden.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq