Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat fijn dat er zo een topic loopt op GoT. Zelf heb ik een BeagleBone besteld, helaas zit hier wat productie vertraging op.

De R-Pi topic is in iedergeval bookmarked ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik23
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 20:57
j1nx schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 17:09:
[...]

Wat dacht je van elke winkel om de hoek in nederland? Inclusief slijtage van je schoenen blijf je dan nog onder de euro denk ik ;)

@Eggda
Op zick leuk, echter zal ubuntu niet draaien op de Raspberry Pi. Tenminste niet in de nabije toekomst. Ubuntu heeft er voor gekozen met hun ARM support niet meer de ARMv6 te ondersteunen en alleen de ARMv7

Laat de R-Pi nou net een oude ARMv6 CPU hebben :(

Maar goed, debian zal het wel doen 8)
oudere versie's van ubuntu dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:24

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

SiM0 schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 13:03:
Ik hoop dat ik één van de 10000 eerste bordjes kan bemachtigen want het kan volgens mij wel weer een poosje duren voordat de tweede batch er zal zijn.
Dat gaat lastig worden ben ik bang..zou er ook graag een willen maar denk dat de website gelijk plat ligt :P
erik23 schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 18:21:
[...]

oudere versie's van ubuntu dan?
Debian ondersteunt het nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wikipedia: Display Serial Interface

Dit is de type interface die hij ook bied voor een lcd scherm.

Bron:
http://elinux.org/Raspber...rfacing_to_Raw_LCD_Panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiM0
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-12-2024
Mr_gadget schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 18:29:
[...]

Dat gaat lastig worden ben ik bang..zou er ook graag een willen maar denk dat de website gelijk plat ligt :P
Hopelijk niet, echt geen zin om nog een paar maanden te wachten. (Had hem eigenlijk al graag nu gehad, kon ik er al deze vakantie mee spelen. :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-07 09:51

j1nx

Geek - Enjoying life

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:26
@j1nx
Vet, maar nog lang niet genoeg trouwens:
@0.43
Free Memory: 100MB
Resolutie: 1600*900@0Hz. 7.49 FPS

PS: Ik wil er echt een :)

[ Voor 11% gewijzigd door Biersteker op 04-01-2012 17:51 ]

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snijtafel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:33
We zullen zien, ziet er in ieder geval veel belovend uit.
Hoop er eentje te scoren als hij te koop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
hey, hoe hebben zij dat bordje al gekregen? :)
Dat ziet er goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:24

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Misschien een idee om dat met meerder mensen ze te verzoeken :)
Maar het is toch een opensource project? Dan kan je gewoon zelf je boards laten maken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubu
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-09 20:24
SiM0 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 23:46:
Hopelijk zijn er niet teveel mensen die ze in grote hoeveelheden gaan kopen, om ze later te verkopen met winst op sites als ebay. Als je 5000 van die dingen kan kopen voor €25 en het duurt nog een tijdje voordat ze weer verkrijgbaar zullen zijn, krijg je ze voor €35-40 wel weg op ebay denk ik. Easy money, maar heb ik wel een kleinere kans om er één te bemachtigen. Hopelijk zijn ze zo slim om een max aantal/persoon.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat ze inderdaad een maximum per persoon gaan instellen voor de eerste batch. Don't quote me on it maar zou zelfs 1 per persoon kunnen zijn.
Mr_gadget schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 23:50:
Misschien een idee om dat met meerder mensen ze te verzoeken :)
Maar het is toch een opensource project? Dan kan je gewoon zelf je boards laten maken :9
Dat klopt, maar de CPU die er op zit valt als particulier (via de normale wegen dan hè) niet te verkrijgen. Ook zal je veel duurder uit zijn, niet alleen voor de fabrikatie van 't boardje maar ook je BOM alleen zal waarschijnlijk al meer zijn dan 25,-. En dan heb ik het nog niet eens over de moeite die het kost om zo'n BGA chip betrouwbaar te solderen ;) Kortom, het kan, maar is veel en veel meer moeite + kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dCY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-05 15:11

dCY

Ik kijk uit naar de release van de Rasberry pi.

Ik heb even verder gekeken wat de tegen hangers zijn van de Rasberry, deze heb ik gevonden:

Cubox van run solid Cubox

Die vind ik net iets beter tbh dan de Rasberry.
Het is wel een klein stukje duurder namelijk 99 eur + 30 eur verzendkosten.
Er zit wel een casing omheen, 4x meer werkgeheugen, ARMv7 dus nieuwere Ubuntu kan ermee omgaan en een gigaport ipv 10/100 port zoals bij de rasberry.
XBMC on CuBox [YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=twEoMYEJls4]

Cotton Candy van FXI tech Cotton Candy
Die is alleen nog niet verkrijgbaar.

Persoonlijk ga ik nu voor de CuBox ipv Rasberry.

[ Voor 14% gewijzigd door dCY op 05-01-2012 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Laatst online: 16:14

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Die CuBox is zeker interessant, echter denk ik dat de kracht van de Pi wel de prijs is voor het overgrote deel van de afnemers. Ik houd hem iig in de gaten, eSata, 1GB mem en Gigabit ethernet icm die CPU maakt hem net ff wat krachtiger/sneller denk ik. Overigens, als je vergelijkt wat erbij geleverd wordt, is mss het prijsverschil niet eens zo groot? Microsd kaart, lader plus behuizing ....

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiM0
Die cubox is inderdaad interessant, zeker door die sata poort. Echter blijf ik bij de RPI, kost een vierde en voldoet ook waar ik hem voor ga gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubu
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-09 20:24
Zien er beide inderdaad wel mooi uit alhoewel ik wel denk dat die Cotton Candy wel erg duur gaat zijn, zit zo te zien dezelfde SoC in als in de Samsung Galaxy S2, is wel echt een powerhouse maar kost waarschijnlijk wel wat.
Wat voor veel mensen denk ik ook meespeelt is de community, die is van de Rpi nu al vrij groot, terwijl hij nog niet eens uit is. Er zal waarschijnlijk vrij snel vanalles in elkaar geklust worden, wat je dan niet meer zelf hoeft te doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBloem
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Rubu schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 03:12:
[...]
Dat klopt, maar de CPU die er op zit valt als particulier (via de normale wegen dan hè) niet te verkrijgen. Ook zal je veel duurder uit zijn, niet alleen voor de fabrikatie van 't boardje maar ook je BOM alleen zal waarschijnlijk al meer zijn dan 25,-. En dan heb ik het nog niet eens over de moeite die het kost om zo'n BGA chip betrouwbaar te solderen ;) Kortom, het kan, maar is veel en veel meer moeite + kosten.
Prijs heb je gelijk, dat is ook het enige wat indrukwekkend is aan dit project, 25 dollar kan ik het niet maken met winst en vraag me af of dat jullie hem er ook voor kunnen kopen. Ik zal tot jullie er eentje echt in handen hebben voor 25 dollar septisch blijven.

BGA kan je zo in je grootmoeders over bakken, is geen enkel probleem. Wellicht even oefen met wat goedkope cortex M0 chipjes, heb hier nog aantal liggen die ik van NXP heb gekregen, zal die eerdaags eens gaan bakken op printje met gewone oven zonder modificaties. Moet niet alles als moeilijk bestempelen want dat is het niet, met de hand solderen is lastiger dan BGA bakken in oven, kan zelfs in oven zonder extra aanpassingen. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
mad_max234 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 13:57:
[...]

Prijs heb je gelijk, dat is ook het enige wat indrukwekkend is aan dit project, 25 dollar kan ik het niet maken met winst en vraag me af of dat jullie hem er ook voor kunnen kopen. Ik zal tot jullie er eentje echt in handen hebben voor 25 dollar septisch blijven.
Ach in principe moet het best kunnen, het is nieuw dat je zon development boardje voor dat geld kan krijgen, maar kijk naar bijvoorbeeld een mediaspeler. Je kan een simpele mediaspeler die HD kan afspelen en netwerkconnectie heeft voor laten we zeggen 50 euro krijgen (en dat is omhoog afgerond).

Als je dan ervan uitgaat dat er iets vergelijkbaars als een Raspberry inzit (je moet toch wel wat rekenkracht hebben), en dat ze software zelf er helemaal voor hebben moeten schrijven, er een redelijk nette behuizing omheen zit, een afstandsbediening bij zit, misschien ook nog wat kabels, BTW er al overheen is, en ze bij voorkeur ook nog wat winst maken op die dingen, ze rekening moeten houden met garantieafhandeling/DOA producten, etc, dan zijn die dingen eigenlijk nog goedkoper. Verschil is dan uiteraard dat je hier zelf op kan gaan kloten. (Al zie ik het nog steeds als overhyped, vooral gezien dat het zou moeten zijn om interesse in techniek in het onderwijs te promoten, zie totaal niet in waarom dit dan beter dan bijvoorbeeld een arduino zou werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:49

Nikeo

Jawelles

Dat filmpje staat gelukkig ook al op youtube: YouTube: XBMC running on Raspberry pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-09 05:38
Cool! Nu wachten tot de verkoop begint!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo

Nikeo

Jawelles

- Moderators van het raspberry pi forum mogen niks zeggen over XBCM, of het werkt op de pi, of het ondersteund wordt of dat er aan een speciale versie wordt gewerkt... Ik denk dat ze dus een verrassing in petto hebben. Misschien dat ze een werkende versie op de SDHC cards gaan zetten die ze tegelijk met de pi launch willen verkopen. http://www.raspberrypi.or...c-running-on-raspberry-pi
- de pi foundation gaat tegelijk met de boards ook zélf een standaard plastic casing verkopen. link ff kwijt

[ Voor 9% gewijzigd door Nikeo op 07-01-2012 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiM0
Pff casing heb ik niet nodig. Dat ding is zo klein dat je het gewoon overal kwijt kan. Ik ga het gewoon achter tegen m'n TV bevestigen. (Media center)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-04 13:23

Phalox

Solar Powerrrd

En dat ga je doen hoe? Dubbelzijdige tape? En dan steekt je poetsvrouw eens een keertje haar vochtige doek achter de tv...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiM0
Zoiets ja. Poetsvrouw hebben we niet en zal m'n moeder wel vertellen dat het daar zit, dat ze wat voorzichtiger is. Ook heb ik zo een soort 'inkeping' achter in mijn tv waar de RPI perfect in gaat passen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo

Nikeo

Jawelles

Bespaar je die paar euro dan maar. Dan weet ik zeker dat mijn pi langer leeft dan de jouwe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiM0
Lol ja want van wat dubbelzijdige plakband gaat hij ook helemaal kapot gaan. En nee, ik ga hem niet opstoken door er geen lucht bij te laten komen, ben wel iets slimmer als dat. :'')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hebben, hebben, hebben. :D

De ideale thin-client en terminalbak die je nog is een keer ergens meeheen kan nemen. Alleen al daarvoor zou ik er twee van kopen, minstens. Laat staan als zuinige backupserver die niet meer doet dan de hele dag bestanden accepteren van mijn thuisserver en wegschrijven naar een externe HDD.

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2012 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kronolith
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:17

kronolith

[EDIT]

SiM0 schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 22:42:
Lol ja want van wat dubbelzijdige plakband gaat hij ook helemaal kapot gaan. En nee, ik ga hem niet opstoken door er geen lucht bij te laten komen, ben wel iets slimmer als dat. :'')
Ik denk weet wel zeker dat hij met case wat meer beschermd is als zonder case. Waardoor hij logischer wijze ook langer mee zal gaan.

En je telefoon heeft ook een grote luchttoevoer natuurlijk :F

OT: Hoop dat ze snel in de verkoop gaan en dat ik er een weet te bemachtigen. XBMC erop en gaan! :)

[ Voor 10% gewijzigd door kronolith op 08-01-2012 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 23:22
mij lijkt het ook een superleuk ding, kan mooi automatisch overdag wat pythonprogs runnen en file serveren. en dat met een paar watt verbruik. super

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:29

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Nu nog een Sata Raid controller die kan samendraaien met de RaspberryPi :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:31

Rmg

Armageddon_2k schreef op maandag 09 januari 2012 @ 13:37:
Nu nog een Sata Raid controller die kan samendraaien met de RaspberryPi :P
USB raid :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k
  • Laatst online: 10-09 15:29

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

}:| Start running, I'm giving you a headstart. }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:50

ralpje

Deugpopje

Draait 'ie in dat Youtube-filmpje nou gewoon XBMC vanaf een USB-stick, of zie ik dat verkeerd?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Het is wel te hopen dat ze een versie met PVR-functionaliteit daarvoor gebruiken, of dat een afgeleide zoals die van dushmaniac / Lars op den Kamp ook op de RaPi draait. Dan draai je op een servertje met daarin 1 of meerdere TV-kaarten een TV-server zoals bijvoorbeeld TV Headend, en kun je voor de prijs van een enkele decoder op ieder beeldscherm in huis een RaPi aansluiten. Dan heb je niet alleen het voordeel dat je op al die plekken betrekkelijk goedkoop TV kunt kijken, maar ook dat je opnames (naast andere media natuurlijk), die je natuurlijk op die server laat opslaan, op al die plekken kunt bekijken. Dus niet zoals bij 'gecertificeerde' decoders dat als je in de woonkamer iets hebt opgenomen, je dat later niet in de slaapkamer kunt af- of terugkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nofi, maar ik draai thuis meerdere USB-sticks in software RAID :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghehe
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-08 19:04

Ghehe

400 pound hacker

http://www.raspberrypi.org/archives/509
We’ve started manufacture!
Afbeeldingslocatie: http://4.bp.blogspot.com/-KqFy8TJe2eA/Tr_OczspysI/AAAAAAAAFMw/hprqMvElpjI/s1600/happy-crying-face-tumblr-meme.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo

Nikeo

Jawelles

Helaas mag je maar 1 per adres bestellen. Daar gaat mijn plan om voor 7 vrienden tegelijk in te kopen en zo shipping te besparen :/

Ik heb een heel mooi doosje waar hij hopelijk inpast, mits de 3,5mm audiojack en de composite out niet teveel uitsteekt! Als ik de zijkanten van het laadje voor het grootste deel wegsloop past het perfect. Vijl ik er gaatjes in.

Afbeeldingslocatie: http://www.imagedump.nl/img845/3714/12imag1591.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

Echt, die bedragen op ebay, gekke mensen die Engelsen 8)7... Kan nog wat worden die eerste batch van 10000 stuks. Zal mij benieuwen hoe en of we überhaupt 1 unit kunnen bemachtigen.
Tevens vind ik het een btje naïef dat ze d88 de productie in de UK te kunnen houden en tegelijkertijd de kosten en productietijd acceptabel te houden, stukje damagecontrol van Liz (haar uitgebreide toelichting daarop) I quess.

Wat mij trouwens wel opvalt is dat het doel waarvoor de Pi initieel is ontworpen, iets met kinderen en programmeren, in mijn ogen totaal onderbelicht blijft. Volgens mij is er door die foundation over het e.e.a. goed naged8!
Een doel met daarin het belang van kinderen (= de toekomst) verwerkt is natuurlijk sowieso een booster voor je marketing in sommige segmenten/doelgroepen :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benji83
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 30-04 15:58
Ik wacht nog wel even een tijdje met een Pi aanschaffen, tot er meer ervaringen zijn.
Ik wil er zeker graag een hebben, maar er zijn nog veel andere ARM based linux bordjes, goed, die zijn niet ZO goedkoop en klein maar nogsteeds laag budget en klein.
Het enige gemis vind ik, zoals eerder genoemd, een SATA poortje, maar die zie je überhaupt niet veel op ARM borden.

Ik wacht vol spanning af naar de eerste ervaringen, en vooral naar wat de community allemaal gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
WeaZuL schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 08:18:
Een doel met daarin het belang van kinderen (= de toekomst) verwerkt is natuurlijk sowieso een booster voor je marketing in sommige segmenten/doelgroepen :z
In zijn algemeenheid klopt die opmerking waarschijnlijk wel, alleen denk ik niet dat dat hier een rol speelt. De RaPi heeft op dit moment een zodanig goede en unieke prijs-prestatie verhouding dat mensen dat ding toch wel willen kopen. De meesten kijken voornamelijk daar naar en weten volgens mij niet eens van oorspronkelijke doelen en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

Beuzelarij schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 11:03:
[...]

In zijn algemeenheid klopt die opmerking waarschijnlijk wel, alleen denk ik niet dat dat hier een rol speelt. De RaPi heeft op dit moment een zodanig goede en unieke prijs-prestatie verhouding dat mensen dat ding toch wel willen kopen. De meesten kijken voornamelijk daar naar en weten volgens mij niet eens van oorspronkelijke doelen en dergelijke.
Ik doelde meer op die ebay veilingen ... wat zouden de beweegredenen zijn van een weldenkend persoon om zoveel $ neer te leggen voor een beta exemplaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
WeaZuL schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 12:34:
[...]

Ik doelde meer op die ebay veilingen ... wat zouden de beweegredenen zijn van een weldenkend persoon om zoveel $ neer te leggen voor een beta exemplaar?
De charity van de organisatie steunen vermoed ik. Plus bragging rights.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien omdat die weldenkende persoon de behoefte heeft een deel van zijn / haar welvaart te delen met een goed doel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Op een manier dat je het duidelijk maakt aan je omgeving (kijk eens, ik heb hem nu al, betekend dat ik hoop geld aan een goed doel heb gegeven, goed van me he). Als je geld aan een goed doel wilt geven kan je dat uiteraard ook gewoon rechtstreeks doen.
Wat mij trouwens wel opvalt is dat het doel waarvoor de Pi initieel is ontworpen, iets met kinderen en programmeren, in mijn ogen totaal onderbelicht blijft. Volgens mij is er door die foundation over het e.e.a. goed naged8!
Kom op zeg, is die 8 nu echt nodig? Je tikt verder gewoon normaal, en dan moet je zo eindigen...

Maar verder komt dat waarschijnlijk doordat het ding compleet ongeschikt daarvoor is. Op het lijstje van leuke dingen die je ermee kan doen staat dat nog ander checken of dat de zwaartekracht nog werkt.

Uit mijn hoofd was het voor kinderen en techniek in het algemeen. Als je dan dingetjes wilt doen als temperatuursensoren uitlezen, servo'tje aansturen, etc, kan je dus net zo goed, of eigenlijk beter, een Arduino pakken. (Of AVR/PIC/ andere uC development board). Dan kan je heel makkelijk dingen inlezen, wegschrijven, etc. Daarvoor voegt dit echt helemaal niks toe.

Als je puur naar programmeren kijkt, dan kan je het net zo goed voor een normale computer doen, je hebt sowieso iets nodig om dat ding op te programmeren, dus ze moeten een computer al hebben.

De dingen die je ermee kan doen zullen al snel of veel te ingewikkeld worden voor een beginner (oftewel de mensen die je nog interesse in de techniek wilt meegeven, degene die al druk met linux proggen bezig zijn hebben dat al wel), of je kan ze gewoon beter op een uC doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

furby-killer schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 13:17:

[...]

Maar verder komt dat waarschijnlijk doordat het ding compleet ongeschikt daarvoor is. Op het lijstje van leuke dingen die je ermee kan doen staat dat nog ander checken of dat de zwaartekracht nog werkt.

Uit mijn hoofd was het voor kinderen en techniek in het algemeen. Als je dan dingetjes wilt doen als temperatuursensoren uitlezen, servo'tje aansturen, etc, kan je dus net zo goed, of eigenlijk beter, een Arduino pakken. (Of AVR/PIC/ andere uC development board). Dan kan je heel makkelijk dingen inlezen, wegschrijven, etc. Daarvoor voegt dit echt helemaal niks toe.

Als je puur naar programmeren kijkt, dan kan je het net zo goed voor een normale computer doen, je hebt sowieso iets nodig om dat ding op te programmeren, dus ze moeten een computer al hebben.

De dingen die je ermee kan doen zullen al snel of veel te ingewikkeld worden voor een beginner (oftewel de mensen die je nog interesse in de techniek wilt meegeven, degene die al druk met linux proggen bezig zijn hebben dat al wel), of je kan ze gewoon beter op een uC doen.
Misschien moet je je toch eens verdiepen in wat het ding is, kan en doet (hint: www.raspberrypi.org ) want je opmerkingen raken kant noch wal ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 13:24:
[...]

Misschien moet je je toch eens verdiepen in wat het ding is, kan en doet (hint: www.raspberrypi.org ) want je opmerkingen raken kant noch wal ...
Misschien in plaats van random linkjes dumpen kan je me uitleggen waarom mijn opmerkingen kant nog wel raken...

Edit: oké door een blijkbaar foutieve vertaling van een FP artikel dacht ik dat het doel was ook kinderen voor techniek in het algemeen te interesseren, maar het is dus enkel en alleen voor programmeren, mijn fout, maar lijkt me niet veel invloed op de rest hebben. Waarom zouden ze beter/makkelijker/leuker op zon dingetje dingen kunnen programmeren dan op een gewone computer? En als het is omdat ze buiten een computer om resultaat kunnen zien, waarom zou het dan beter zijn dan een microcontroller board?

Uiteraard is een raspberry vele malen krachtiger dan een microcontroller, maar waar heeft een leerling die net wat begint met programmeren dat voor nodig? Lijkt mij dat je dan toch echt meer moet denken aan LEDjes faden ofzo. Of direct op de computer iets programmeren en nog heel veel meer rekenkracht hebben.

[ Voor 52% gewijzigd door Sissors op 11-01-2012 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarmee zou ik jou het plezier en de verrassingen van je eigen ontdekkingstocht ontnemen ... ;)

Bovendien zie ik het niet als mijn taak om andermans gebrek aan onderzoek te compenseren. Waarom zou ik energie steken in andermans educatie waar die ander zelf die energie er niet in steekt?
Zo random is de link nl niet ..

/edit:
dit was een reaktie op de eerste zin, voordat de bovenstaande post ge-edit werd.
mbt LEDjes, servo's etc: zoek eens op 'Gertboard' op die 'random' site.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2012 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 13:39:
Daarmee zou ik jou het plezier en de verrassingen van je eigen ontdekkingstocht ontnemen ... ;)

Bovendien zie ik het niet als mijn taak om andermans gebrek aan onderzoek te compenseren. Waarom zou ik energie steken in andermans educatie waar die ander zelf die energie er niet in steekt?
Zo random is de link nl niet ...
Right, oftewel je kan het niet zeggen waarom ik er naast zit. Post dan gewoon niks. Je kan ook nog een link naar wikipedia.com plaatsen en me vertellen dat ik daar maar moet zoeken waarom ik het fout heb...

Zo moeilijk is de vraag niet hoor, simpelweg wat er bijzonder aan een Raspberry zou zijn dat die specifiek geschikt is om jongeren aan het programmeren te krijgen en educatief te helpen bij programmeren, op manieren die een gewone computer of microcontroller niet kunnen.
Dat je er een mediacenter mee kan maken is leuk voor een hobbyist die dat wil doen, maar heeft weinig te maken met onderwijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

doe eerst zelf eens onderzoek voordat je een ander vraagt om je eigen gebrek daaraan te compenseren ...

Alleen al de tekst
Lijkt mij dat je dan toch echt meer moet denken aan LEDjes faden ofzo.
geeft aan dat je dat niet hebt gedaan.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2012 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Heb ik gedaan, ik heb daaruit bepaalde conclusies getrokken, daar ben jij het niet mee eens, prima. Maar dan moet je wel met argumenten komen en niet met: LALALALALALLAAL IK HOOR JE TOCH NIET.

Volgens mij heb je trouwens uberhaupt ook niet gelezen waar het over ging bij het stuk dat je hebt gequote.

[ Voor 22% gewijzigd door Sissors op 11-01-2012 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet nodig

[ Voor 91% gewijzigd door Sprite_tm op 12-01-2012 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Niet nodig

[ Voor 96% gewijzigd door Sprite_tm op 12-01-2012 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

furby-killer schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 13:59:

Volgens mij heb je trouwens uberhaupt ook niet gelezen waar het over ging bij het stuk dat je hebt gequote.
furby-killer schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 13:31:
[...]

Uiteraard is een raspberry vele malen krachtiger dan een microcontroller, maar waar heeft een leerling die net wat begint met programmeren dat voor nodig? Lijkt mij dat je dan toch echt meer moet denken aan LEDjes faden ofzo.
Vooruit dan maar: http://www.raspberrypi.org/archives/500
Let in het bijzonder op het filmpje ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:04
On topic!

Het doel achter de Raspberry Pi staat netjes op hun website inclusief doelgroep(en):
About us

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04:32
furby-killer schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 14:08:
Doelgroep is mensen die het irritant vinden als andere weigeren argumenten te geven en enkel schreeuwen dat zei gelijk hebben?

Anyway ik hoop dat iemand anders hier nog zou willen vertellen waarom ik er al dan niet naast zit (voor duidelijkheid, niet gezegd dat hij nutteloos is, enkel dat ik niet zie waarom dit ding bijzonder geschikt zou zijn voor het onderwijs), want sommige zullen toch nooit wat inhoudelijks posten.
Ik kan het eigenlijk ook niet vertellen. Voor een simpel projectje wat een paar relais moet bedienen pak ik ook eerder een arduino dan dit. Voor een HTPC mist het weer belangrijke dingen, zoals een sata poort en een behuizing. Een Apple TV heb je voor 80 euro als je deze importeert en doet precies wat een HTPC moet doen met voeding, met behuizing en afstandbediening. Is ook nog eens bijna plug and play. Kost wat meer, maar krijg je een hoop gemak voor terug.

Het enigste wat ik er misschien wil mee wil proberen is een car pc, maar dat had ook met een ander stukje hardware gekunt. Het enigste voordeel wat ik tot nu nog erin zie is de prijs, die is gewoon erg laag.
Al moet ik zeggen dat hun laatste post over de productie niet echt van professionaliteit getuigd. Pas op dit moment erachter komen dat productie in Engeland duur is en lang duurt? En dat dit niet in het budget past? Goh, wie had dat nou verwacht.. Het bedrijf waar ik momenteel werk(o.a. assemblage) hanteert nu bijna 3 maanden levertijd omdat het zo vol zit.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Die pagina ken ik uiteraard, maar ik kan er in iedergeval niet uit opmaken waarom de Raspberry PI specifiek geschikt zou zijn.

Edit: Oké nog een keer helemaal gelezen, enige relevante stukje:
But we felt that we could try to do something about the situation where computers had become so expensive and arcane that programming experimentation on them had to be forbidden by parents; and to find a platform that, like those old home computers, could boot into a programming environment.
Sorry, maar dit klinkt nogal wereldvreemd voor mij. Computers zijn zo duur geworden? Die dingen worden alsmaar goedkoper. En als ze echt denken dat een significant gedeelte van afname aan programmeerskills komt doordat die studenten geen programma mogen schrijven van hun ouders op de dure thuiscomputer, denk ik toch echt dat ze niet realistisch zijn.
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 14:09:
[...]

[...]

Vooruit dan maar: http://www.raspberrypi.org/archives/500
Let in het bijzonder op het filmpje ...
Kijk eens, iets inhoudelijks...

Wat je duidelijk wilt maken begrijp ik echter nog niet. Bij mij zit het aansturen van een servo motor op hetzelfde niveau als een LEDje faden, oké een volgend niveau. Eerste opdracht LEDje knipperen, tweede faden, derde servo aansturen (echt zo moeilijk is dat niet). Zoals ik had geschreven was mijn punt dat om leerlingen interesse mee te geven voor programmeren begin je met iets simpels, zoals een LEDje faden (of een servo aansturen), maar je gaat niet een mediacenter programmeren.

Nou is zon servo draaien leuk, maar dan vraag ik me dus af, wat voegt dit toe dat je niet die leerlingen met een arduino of soortgelijk iets kan meegeven. Ik neem aan dat je weet dat die dingen ook prima een servo kunnen laten draaien, daar heb je echt geen rekenkracht voor nodig.

@Wesley, exact mijn punt inderdaad. Qua HTPC/mediacenter is het natuurlijk leuk dat mensen er zelf mee kunnen hobbyen (niet dat die prijs dan heel veel uitmaakt, maar je hebt gewoon een leuk compleet boardje), al zijn kant en klare mediacenters tegenwoordig zo goedkoop dat je daar echt niet zelf tegen kan werken, oftewel het moet echt puur hobby iets zijn. Prima, niks mis mee, als je daar zin in hebt, go for it. Maar ik zie niet in welke relevantie dat heeft voor onderwijs doeleinden.

[ Voor 18% gewijzigd door Sissors op 11-01-2012 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

furby-killer schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 14:21:

Nou is zon servo draaien leuk, maar dan vraag ik me dus af, wat voegt dit toe dat je niet die leerlingen met een arduino of soortgelijk iets kan meegeven. Ik neem aan dat je weet dat die dingen ook prima een servo kunnen laten draaien, daar heb je echt geen rekenkracht voor nodig.
Even afgezien fan het feit dat he hier 180 graden draait (eerst zou de interesse gewekt worden door te experimenteren met LEDjes, nu blijkbaar toch weer niet):

Misschien kan een rol spelen dat Arduino's in (ik noem maar een zijstraat) Nigeria moeilijk verkrijgbaar en gezien de lokale levensstandaard onbetaalbaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04:32
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 14:27:
[...]

Even afgezien fan het feit dat he hier 180 graden draait (eerst zou de interesse gewekt worden door te experimenteren met LEDjes, nu blijkbaar toch weer niet):

Misschien kan een rol spelen dat Arduino's in (ik noem maar een zijstraat) Nigeria moeilijk verkrijgbaar en gezien de lokale levensstandaard onbetaalbaar zijn?
Dat laatste vat ik even niet. De prijs is voor zover ik weet aardig gelijk? De klonen zijn zelfs nog goedkoper, en wanneer je zelf aan de slag gaat en een lading laat produceren kan het helemaal goedkoop. Een arduino kost wat hardware betreft een fractie van een Pi.
Enigste voordeel van de Pi is dan dat het bedrijf wat erachter zit meer moeite voor de export naar dit soort landen zou doen.

[ Voor 3% gewijzigd door wesleytjuh op 11-01-2012 14:29 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 14:27:
[...]

Waar draai ik 180 graden dan? Interesse wordt nog steeds gewekt door zulk soort dingen waarbij ze duidelijk resultaat zien, of dat nu een LEDje is dat fade of een servo die draait maakt weinig uit. Ik mis blijkbaar nu even waar ik iets ander heb beweert, misschien heb ik ergens kromme zin gemaakt die ik niet zo bedoelde, maar ik zie het niet. Of is omdat ik zeg dat servo ronddraaien leuk is, is experimenten met LEDJes automatisch niet meer leuk?

Over de Arduino, als eerste mag jij ook nog wel even de site lezen, want de Raspberry is niet gemaakt met als doel derde wereldlanden (kan uiteraard wel, maar dat was niet het oorspronkelijke doel).

Daarnaast, waarom zou een Arduino, die niks duurder is dan dit, onbetaalbaar zijn, en is iets dat even duur is of duurder wel prima betaalbaar?

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 11-01-2012 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mbt draaien: lees even je eigen teksten terug.

mbt de kosten van een Arduino: daarbij heb je ook nog een computer nodig om het ding te programmeren / aan te sturen / uit te lezen. Een Raspberry Pi is zelf de computer. Scheelt dus zo'n EUR 150 (uitgaande van een oudere tweedehands pc).

mbt 3e wereld landen: dit was wél mede het oorspronkelijke doel van de Foundation. Dat er nu in 'het westen' veel belangstelling voor is onder hobbyisten doet aan dat oorspronkelijke doel niets af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo

Nikeo

Jawelles

Ze verkopen met opzet de A modellen voor de kinderen/scholen en de B modellen voor de community.

Je kunt geen programmeertutorials en een community krijgen als je de pro's en enthousiastelingen niet óók een geeft die net iets meer kan. Daarom doen ze dat. En hun markt is inderdaad niet voor arme landen. Echt voor westerse landen met Engeland in het bijzonder.

@wesleytjuh: ze gaan er ook een simpel plastic caseje bij verkopen hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 13:53
Nikeo schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 23:32:
Helaas mag je maar 1 per adres bestellen. Daar gaat mijn plan om voor 7 vrienden tegelijk in te kopen en zo shipping te besparen :/
Waar lees je dat?
Kan het nog niet echt terugvinden :$

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Staat in de FAQ onderaan op hun site.
How many can I buy in one go?
For the first batch we are limiting orders to one per person. This restriction will be relaxed as production gets in to full swing, and we can be sure of getting boards to all who want them. This should prevent (to some extent) Ebay scalping, and ensure as many different individuals as possible get their Raspberry Pi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Geen idee waarvoor ik er 1 ga gebruiken, maar zodra bestelbaar koop ik er 1. In de auto, media station, webserver... we zien wel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankivo
  • Laatst online: 02-06 13:53
furby-killer schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 15:53:
Staat in de FAQ onderaan op hun site.

[...]
Ah!
Dank u..

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 11:00

EMP

Krulloos!

Ik vind het lastig om de performance can de CPU in te kunnen schalen. ARM-11 op 700 MHz... Is er een vergelijking beschikbaar waarin te zien is hoe deze zich verhoud tot andere linux-capabele CPU's?

Ik draai momenteel een low-power servertje op een VIA C3-500 MHz. Deze is erg langzaam met bijvoorbeeld het inladen van pagina's op mijn wiki. De Pi klinkt als een prima alternatief, maar ik vraag mij toch af hoeveel deze sneller zal zijn.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-05 21:10
hmm, waar zou deze te koop zijn? zit te denken om er 1 aan mn pa te geven voor zn verjaardag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zonder je meteen te wijzen op het eerst doorlezen van de laatste berichten: Hij is nog niet te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
ferry, ik wist al dat hij nog niet te koop is. maar wanneer die uitkomt zou je hem dan in de shop van rasberry pi moeten kopen, of kan je hem gewoon in een winkel kopen hier in nederland. (of weten we dit uberhaupt nog niet?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:19

Garyu

WW

Hmmm, ik zit te kijken of dit niet een goedkoop NAS-systeem zou kunnen worden. USB-hardeschijf eraan hangen en gaan? De ARM Processor is stukken sneller in dat wat je in de goedkope NASsen terugkan vinden, en natuurlijk ook een stuk goedkoper.

[ Voor 35% gewijzigd door Garyu op 11-01-2012 17:51 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benji83
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 30-04 15:58
Al lever je dan wel weer snelheid in door de USB interface

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:21
Garyu schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 17:51:
Hmmm, ik zit te kijken of dit niet een goedkoop NAS-systeem zou kunnen worden. USB-hardeschijf eraan hangen en gaan? De ARM Processor is stukken sneller in dat wat je in de goedkope NASsen terugkan vinden, en natuurlijk ook een stuk goedkoper.
Ik gebruik m'n WNDR3700 met USB harde schijf als NAS, helaas heeft de router te weinig geheugen voor apps als sickbeard en couchpotato. Ik denk dat de RasPi dat beter trekt. Ik ga zoiets proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Waarom denkt ineens iedereen als het gaat om programmeren aan ledjes en andere dingen aansturen?

Daar is hij helemaal niet voor bedoeld. Diegene die hier ooit eens aan een arm kernel/bootloader/of device driver heeft geknutseld weet waar de kracht van deraspberry pi in zit.

Diegene die het niet weten, hebben hem ook niet nodig voor die reden.

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Garyu schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 17:51:
Ik denk dat je hier (of trouwens voor bijvoorbeeld een router mod) moet gaan als je of graag eraan wilt hobbyen, of als je customization erg belangrijk vind. Dan is dit een prima optie.

Als je gewoon een NAS wilt hebben zonder fratsen dan kan je volgens mij beter een goedkope NAS in de pricewatch uitkiezen, nauwlijks duurder uit na voeding, doosje, etc, en het zal gewoon out of the box werken, terwijl dit dingen zijn waar je gewoon bereid moet zijn wat rondkloot en google tijd in te gooien voordat het werkt. Al kan je dan natuurlijk wel alles zelf bepalen.

Oftewel als je het voor hobby/customization doet: ja. Als je het doet om geld te besparen, niet echt.
Waarom denkt ineens iedereen als het gaat om programmeren aan ledjes en andere dingen aansturen?

Daar is hij helemaal niet voor bedoeld. Diegene die hier ooit eens aan een arm kernel/bootloader/of device driver heeft geknutseld weet waar de kracht van deraspberry pi in zit.

Zo was dat niet bedoelt, ging erom dat het oorspronkelijk primair bedoelt was voor het onderwijs, en het ging er dan om als je scholieren kennis wil laten maken met programeren (/techniek) op zon soort extern device, je dan eerder bezig wilt zijn met LEDjes te laten knipperen, dan met device drivers en bootloaders maken (denk iig dat dat niet de favoriete eerst prog ervaring is van de gemiddelde scholier). Met als vervolg vraag, als je bezig bent met LEDjes knipperen en servo'tjes ronddraaien, voegt al die rekenkracht dan nog wel iets toe en kan je niet beter een uC board pakken.

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 11-01-2012 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

En wie zegt dat die dingen voor scholieren bedoelt zijn. Ga een naar het youtube kanaal van die jongens en kijk dan even naar de verschillende interviews.

Ik snap namelijk niet helemaal op welke feiten jij je conclusies hebt gebaseerd. Leg eens uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 12:26
j1nx schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 20:03:

Het ding is primair bedoeld om de jongere generaties wat meer te leren 'spelen' met programmeren en knutselen, en als dat ledjes knipperen is dan is dat het.

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
j1nx schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 23:01:
En wie zegt dat die dingen voor scholieren bedoelt zijn. Ga een naar het youtube kanaal van die jongens en kijk dan even naar de verschillende interviews.

Ik snap namelijk niet helemaal op welke feiten jij je conclusies hebt gebaseerd. Leg eens uit?
Moet ik er nu echt vanuit gaan dat je niet aan het trollen bent? Gezien dat jij degene bent die steeds maar bleef klagen dat ik gewoon de hele site moest lezen (en toen bleek dat je hele punt was dat je dacht dat een servo rond laten draaien veel moeilijker is dan een LEDje laten faden, wat het niet is).

Vraag 1 van hun FAQ:
What’s a Raspberry Pi?
The Raspberry Pi is a credit-card sized computer that plugs into your TV and a keyboard. It’s a capable little PC which can be used for many of the things your desktop PC does, like spreadsheets, word-processing and games. It also plays high-definition video. We want to see it being used by kids all over the world to learn programming.
Of anders lees hun about sectie eens door: http://www.raspberrypi.org/sample-page , primaire reden dat dat ze dat ding gingen maken was voor jongeren/scholieren.

Dat je ook andere dingen erop kan doen staat daar uiteraard compleet los van, en daar heb ik het ook verder niet over.

[ Voor 32% gewijzigd door Sissors op 12-01-2012 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

furby-killer schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 09:17:
[...]

Moet ik er nu echt vanuit gaan dat je niet aan het trollen bent? Gezien dat jij degene bent die steeds maar bleef klagen dat ik gewoon de hele site moest lezen (en toen bleek dat je hele punt was dat je dacht dat een servo rond laten draaien veel moeilijker is dan een LEDje laten faden, wat het niet is).

[...]
Volgens mij verwar je mij nu met iemand anders, maar hoe dan ook. Het is niet om te trollen. Iedereen mag zijn eigen mening hebben en ik probeer ook niet mijn gelijk te halen. (Dat laat ik aan de gelovige over)

Ik probeerde op een speelse manier het volgende duidelijk te maken;
Het feit dat jij bij het aspect "jongere/leren/programmeren" denkt aan dingetjes aan sturen en arduino achtige dingen is eigenlijk PRECIES de reden waarom ze de jongere generaties weer warm willen krijgen voor ECHT programmeren i.p.v. scriptjes en voor gekauwde software

Ik weet niet precies wat je leeftijd is, maar gezien de goede opbouw van je post verwacht ik dat je in de "volwassen" sektie valt ;)

Ik kan mij nog goed herrineren, dat ik als kind;
  • Op de commodore-64, avond na avond aan het programmeren was in BASIC
  • Enkele jaren later ik op de amiga bij vrijwel elk spel in de code dooko op zoek, naar cheat mogelijkheden
  • Ik daarna op windows95 Visual Basic leerde kennen en de nodige programma's daarmee heb gemaakt.
  • En zo nog wel wat, maar begin me nu te oud te voelen...
Anyway, dat begon allemaal al op jonge leeftijd ~10 jaar. En het is dat ik later meisjes leerde ontdekken anders had ik waarschijnlijk wel doorgestoten naar een leuke programmeer opleiding/baan.

Vraag vandaag de dag een 10 jarige of ze wel eens van C++, C#, Python, of wat dan ook gehoord hebben. Je krijgt dan waarschijnlijk een antwoord in de vorm van; "? Waar staat dat dan bij facebook/hyves" "Is dat een addon op farmville?"

Ik weet wel dat je bovenstaande ook op een PC kan doen en dat die vandaag de dag goedkoper worden, maar nog steeds niet zo goedkoop als $25

Twee goede interviews met Eben vind je hier;
YouTube: Raspberry Pi presents the $25 PC at ARM TechCon 2011
YouTube: Seneca works with Raspberry Pi

Vandaag de dag is er ook een enorme verschuiving in de markt. Steeds meer en meer word embedded. Embedded maakt vandaag de dag allemaal gebruik van ARM architectuur. Het is zuinig, efficient en vandaag de dag ook nog eens zeer krachtig.

Ik weet niet of je al eens in aanraking bent geweest om voor die dingen te programmeren, maar de software die daar op draait, draait in 90% van de gevallen op een NAND chip icm. een bootloader.

Programmeren voor die dingen is echt niet moeilijk, je kan op zowel windows als wel linux werken. Programmeren in C++ en cross-compilen voor de ARM achitektuur. De hardware waar het op moet draaien is vandaag de dag niet meer zo super duur. Media spelers voor ongeveer $50 - $100, tablets vanaf $100, etc ...

MAAR .....

Wanneer je de code wil testen, dan zal je het moeten flashen naar je device. En wat gebeurt er als je een niet werkend iets naar je device flashed? Daar komt de uitdrukking "Bricked" vandaan. Waar een goedkope $100 tablet ineens veranderd in een erg dure $100 "baksteen".

Niemand schrijft in 1 keer juiste code, dat gaat altijd gepaard met veel leren, testen, uitproberen, vallen en weer opstaan, ga zo maar door. Als je bij al die keren dan steeds een nieuwe tablet moet kopen, tsja dan word het wel erg duur.

Fabrikanten hebben daarop ingespeeld door developer boards te maken;
http://microcontrollersho...info.php?products_id=3480
http://www.armdesigner.com/Productss90.html

Nou geloof me, die zijn niet goedkoop !!!

Dit alles heeft als gevolg, dat waar ik op jonge leeftijd op mijn commodore 64 werd aangetrokken om te gaan programmeren. Vandaag de dag de jongere generatie niet word aangetrokken om te gaan leren knutselen met dingen die een zeer goede toekomst hebben. Een kind dat nu begint te kijken naar ARM/Bootloaders/Android/Embedded stuff, daar warm voor begint te lopen en daardoor de juiste opleiding kiest om erin verder te gaan. Geloof me; Tegen de tijd dat hij aan zijn carriere begint, heeft hij het waarschijnlijk al beter voor elkaar als jij en ik te samen.

Een van de reden dat kinderen er nu niet mee gaan spelen is omdat het allemaal veelste duur is. Waar een kind nog wel een embedded device kan kopen van zijn kranten wijkje, kan hij er niet meerdere kopen in het geval hij er weer eens een bricked. Developerboards zijn er wel, maar voor die prijzen kan je ook een goede desktop pc kopen, dus die drempel is te hoog.

TADA, daar is de Raspberry-Pi !!!

Allereerst; Geen NAND, maar alles op een SD. Mocht je het verklooien, dan kan je altijd de SD gewoon weer formateren. Echter als je echt een boerenl*l bent en het toch weet kapot te maken. Met $25, heb je al snel een snel een hogere "so what!, weggooi" waarden.

Dat is even voor wat de Foundation bedoelt. met het "leer process", wat het initieele doel is van de Foundation.

Dan als tweede. Om goed gebruik te kunnen maken van de Rasberry-Pi, meerder OS'en beschikbaar te hebben, betere device drivers te hebben, etc ... Hebben ze besloten om de allereerste boardjes voornamelijk te richten aan de "Hacker/Tweakers" doelgroep.

Deze doelgroep zijn erg gewiekst in het fenomeen, om meer uit iets te halen. Kijk bijvoorbeeld naar de linux developers groep die zich richten op linux te kunnen draaien op van alles en nog wat. Die mensen zorgen ervoor dat er een stabiel OS op basis van linux gemaakt word. (Als voorbeeld bijboorbeeld de ArchLinux jongens en de PogoPlug) Dat hoeft de foundation dan al niet meer te doen.

De hacker/tweakers communitie is een snelle, daadkrachtige, maar ook koopkrachtige communitie, die de Foundation snel en accuraat verder kunnen helpen in hun doel. Het zal mij ook niet verbazen, dat de boards die uiteindelijke voor het primaire doel gebruikt gaan worden, een of twee revisie van deze af liggen. Waarbij de hackers/tweakers communitie vrijwel alle bugs uit het design gehaald hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik denk dat de hoofdzaak dat kinderen nauwelijks nog gemotiveerd worden om wat lower level te gaan spelen, is dat er veel minder noodzaak toe is dan vroeger.

Vroeger als je iets wilde wat je niet had, dan moest je het vaak zelf bouwen. En de informatie hoe dat te doen moest je vaak zelf uitzoeken, of boeken huren bij de bieb (de wat, papa?). Nu is het veel makkelijker om het even op te zoeken of dat wat je wil er al is (veel grotere kans).

En daarnaast heb je nu natuurlijk vele malen meer afleiding dan je vroeger hebt. Dus zal mij benieuwen of het wat zal doen voor de populariteit onder kinderen. Verder vind ik het persoonlijk wel een leuk hebbedingetje waarvoor ik denk dat er veel nuttige toepassingen voor zijn.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Nouja, een dergelijk board maakt het natuurlijk wel interessanter om mee aan te kloten en ik sluit me dan ook wel een beetje aan bij het verhaal van j1nx.

Dit board biedt natuurlijk wel wat meer potentie dan het programmeren van een willekeurige uC. Je kan op het ding zelf kloten en alles kapotmaken zonder het kapot te maken, je kan spelen met Arduino-like IOs en je hebt de potentie om ook serieuzere dingen te doen dan lampjes aan te sturen.

M.a.w., je kan beginnen met je lampjes, maar je kan véél meer. En door de community die er rondomheen ontstaat kan je ook veel afkijken en dus veel sneller leren. Wat mij wel afgeschrikt heeft in het verleden is het diepe water en de kans op bricken, en dat is met zo'n apparaat gewoon niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
j1nx schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 11:36:
[...]

Volgens mij verwar je mij nu met iemand anders, maar hoe dan ook. Het is niet om te trollen. Iedereen mag zijn eigen mening hebben en ik probeer ook niet mijn gelijk te halen. (Dat laat ik aan de gelovige over)
Mijn excuses inderdaad, ik verwarde je met iemand anders, dus ik trek ook het troll comment terug :)
Ik probeerde op een speelse manier het volgende duidelijk te maken;
Het feit dat jij bij het aspect "jongere/leren/programmeren" denkt aan dingetjes aan sturen en arduino achtige dingen is eigenlijk PRECIES de reden waarom ze de jongere generaties weer warm willen krijgen voor ECHT programmeren i.p.v. scriptjes en voor gekauwde software
Hier ben ik het zelf niet helemaal mee eens, hoewel Arduino een hoop libraries heeft, en oké dat is voor een flink gedeelte de reden dat je Arduino ipv een AVR dev board gebruikt, kan je prima low level een Arduino aansturen en gewoon die speciale functies niet gebruiken (krijg je ook nog eens wat snelheid uit die dingen). En dan ben je gewoon C/C++ aan het proggen, of als je die hard bent assembly. En ook al gebruik je wel veel standaard arduino libs, dan is het uiteraard nog steeds niet het slepen van vierkantjes in een GUI om een programma te maken.

Dus ik begrijp in principe je punt over Arduino software specifiek, maar dan heb je ook nog gewoon een AVR dev board bijvoorbeeld, die je dan in C progged, toch redelijk low level, en het voordeel van zon boardje is dat je redelijk 1 op 1 kan zien wat er gebeurd vaak.

En ook relevant vanwege wat jij noemt aan de onderkant van je post, juist omdat dit een redelijk populair bordje lijkt te zijn bij een specifieke groep tweakers/hobbyers, ga ik ervan uit dat er bijzonder snel een hele hoop libraries zullen zijn ala Arduino.
Ik weet wel dat je bovenstaande ook op een PC kan doen en dat die vandaag de dag goedkoper worden, maar nog steeds niet zo goedkoop als $25
Je kan er denk ik wel vanuit gaan dat iedereen een PC heeft. Dan is de argumentatie van de makers twee punten (op het moment geen tijd om de youtube filmpjes te kijken, andere keer maar :) ):
Als eerste dat computers steeds duurder worden, dat is gewoon niet waar.
En als tweede, dat de kinderen, mede omdat computers steeds duurder zouden worden, daar niet op mogen programmeren van hun ouders en dat ze daarom een boardje nodig hebben wat flink wat rekenkracht heeft (HD enzo lijkt me beetje overbodig voor deze eis ook), en goedkoop is zodat ze ermee mogen kloten.

Een leuk idee voor degene die met dat probleem kampen, maar laten we wel wezen, de mogelijke teruggang in programmeerkwaliteiten en ervaring bij de jeugd komt niet doordat ze niet van hun ouders op de computer wat mogen proggen.
Een van de reden dat kinderen er nu niet mee gaan spelen is omdat het allemaal veelste duur is. Waar een kind nog wel een embedded device kan kopen van zijn kranten wijkje, kan hij er niet meerdere kopen in het geval hij er weer eens een bricked. Developerboards zijn er wel, maar voor die prijzen kan je ook een goede desktop pc kopen, dus die drempel is te hoog.
Voor specifiek de reden waarom iemand die embedded systemen met een hoop rekenkracht (waarbij AVR niet zou voldoen) niet zou gaan programmeren ook al wil hij wel, is dit een valide punt. Echter ik denk niet dat het een voorname reden is dat kinderen/scholieren dat niet gaan doen, ik denk dat gebrek aan interesse een groter probleem is, en dat verandert niet met prijs.

Ook bij degene die wel willen programmeren, denk ik dat simpelweg webbased en telefoon apps heel veel populairder zijn, en dat dat compleet onafhankelijk van de prijs is van de raspberry, ook al zou je ze gratis weggeven, dan denk ik nog niet dat er veel mee gaan kloten.
En degene die kloten met hardware aansturen (van LEDstrips tot servos tot sensoren uitlezen) is in 95% van de gevallen een AVR/PIC/arduino krachtig zat. En die kosten ook niks als je ze kapot maakt.

Edit:
je hebt de potentie om ook serieuzere dingen te doen dan lampjes aan te sturen.

M.a.w., je kan beginnen met je lampjes, maar je kan véél meer. En door de community die er rondomheen ontstaat kan je ook veel afkijken en dus veel sneller leren. Wat mij wel afgeschrikt heeft in het verleden is het diepe water en de kans op bricken, en dat is met zo'n apparaat gewoon niet erg.
Voor duidelijkheid, mijn LEDjes aanstuur iets was als eerste stap bedoelt, met een Arduino/AVR/PIC kan je ook heel veel meer dan LEDjes aansturen, en ze zijn krachtig zat voor veruit het meeste van de applicaties waarbij je direct hardware als verlichting (bijvoorbeeld een LED strip in huis) of servos wilt aansturen.

En toch wel een gemis imo van de Raspberry vergeleken met uCs, is het gebrek aan AD converters. Als je zulk soort dingen gaat aansturen is regelmatig ook een AD converter een nuttig iets.
Om bij de voorbeelden te blijven, keukenverlichting bij mij bestaat uit LED strips aangestuurd door een AVR met bewegingssensor en omgevingslicht sensor, en die tweede zit op de AD converter. En niet helemaal een servo, maar als je een brushless motor zonder aparte sensoren wilt aansturen moet je een AD converter/analog comparator hebben om zijn positie te bepalen.

[ Voor 13% gewijzigd door Sissors op 12-01-2012 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

@Furby-Killer

Ik begrijp dat je je twijfels er over hebt dat, het hebben van deze goedkope hardware de jeugd er ook daadwerkelijk tot aanzet om het te gaan gebruiken. Dat weet ik niet, maar was ook niet echt de vraag. Het is echter wel jouw mening en dat is je goed recht.

In de interviews zal je opmerken dat de Foundation is opgericht vanuit de vraag van het onderwijs. Met andere woorden, de raspberry-pi, is het antwoord op de vraag vanuit verschillende secties in de UK. Ik heb die kennis verder niet, dus daar doe ik geen uitspraken over. Ik neem verder maar aan, dat de vraag er ook is.

De Foundation zelf gaat overigens ook niet lobbien bij de jeugd, dat laten ze aan de universiteiten over zoals die Seneca knakkers.

Het zijn de universiteiten dia aan de bel getrokken hebben; Jongens het gaat niet goed met het verloop. Daar moeten we nu wat aan doen anders is er in de toekomst te weinig kennis en kwaliteiten om aan de vraag van de consument te blijven voldoen.

Na een of ander onderzoek, is gebleken dat het voornamelijk om boven genoemde aspecten gaat. Daarom is de Foundation opgericht om in ieder geval het hardware/kosten aspect te tackelen. Niets meer en niets minder.

De toekomst zal leren of het een S.M.A.R.T doel is geweest, maar het is in ieder geval een doel. En in het kader van de discussie die hier is ontstaan ook HET doel van de Foundation.

Wat wij er verder persoonlijk van vinden en in het geval van jou, zo je twijfels hebt of het te doen is. Dat doet er verder niet toe ;) Dat is ieder zijn mening en gelukkig mogen wij die mening nog uitspreken hier in nederland. We hebben elkaars mening maar te respecteren, toch?

Ik ben alleen blij dat ik waarschijnlijk binnenkort weer nieuw speelgoed heb om mee te spelen. Ik ben een tweaker, dus ik maak mijn eigen;
  • NAS
  • STB
  • HTPC
  • CAR-PC
  • etc ...
Zijn er zo en zo al 4, waar ik ze voor kan gebruiken _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door j1nx op 12-01-2012 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
[...]
Wanneer je de code wil testen, dan zal je het moeten flashen naar je device. En wat gebeurt er als je een niet werkend iets naar je device flashed? Daar komt de uitdrukking "Bricked" vandaan. Waar een goedkope $100 tablet ineens veranderd in een erg dure $100 "baksteen".

Niemand schrijft in 1 keer juiste code, dat gaat altijd gepaard met veel leren, testen, uitproberen, vallen en weer opstaan, ga zo maar door. Als je bij al die keren dan steeds een nieuwe tablet moet kopen, tsja dan word het wel erg duur.
Dat is toch echt niet meer een probleem tegenwoordig. Tegenwoordig zijn dit soort ARM-based systemen zo complex dat ze een eigen OS hebben, als je zelf een app maakt zit je onder het OS en kan je een crashende app gewoon weer verwijderen. Als je het echt bont maakt kan je met de bootloader gewoon het OS opnieuw installeren.

Het enige waar je echt mee kan bricken is als je zelf aan de bootloader gaat klooien, maar dat valt meer onder hacken/jailbreaken dan serieus ontwikkelen. Anders heb je geen reden om daar aan te lopen prutsen.

Ik heb ook veel met PICs gespeeld, die veel meer lowlevel zijn, en ondanks dat ik geen dure devkits had, kan je die gewoon, als je er een crashend programma in laadt, opnieuw programmeren. Bij sommige zelfs in-circuit, dus zonder de chip er steeds uit te hoeven halen.

Ik denk dat het 'probleem' van de jeugd meer is dat programmeertalen steeds abstracter worden, en low-level kennis simpelweg niet meer nodig is om een leuke toepassing te maken. En waarom zou je ook, tenzij je je specifiek op OS ontwikkeling richt. Het is gewoon de kant die de industrie op gaat. We bouwen in software voort op de ontwikkeling (libraries) van anderen zodat het steeds abstracter wordt.

En dat lijkt me ook niet slecht. Het gaat er om dat je wat maakt waar mensen wat aan hebben. Als je allerlei low-level of GUI zooi zelf moet maken dan kost dat alleen maar extra tijd (en gaat het niet lekker werken in lijn met de rest van het OS). Je geeft zelf ook al aan dat je zelf begon op een C64 en later in Visual Basic bezig was, dat is ook een veel abstractere omgeving ondanks dat het heel licht gebaseerd is op dezelfde Basic taal uit de C64, het verschil zijn de enorme libraries waar je mee kan praten, en het automatisch genereren van GUIs enz.

Raspberrypi's are vooral interessant voor studenten die zich op procesautomatisering of electronica richten, niet voor applicatie ontwikkelaars, die kunnen prima overweg met de SDK's voor de iPad, Android enz. Als scholieren/studenten graag algemeen willen leren programmeren dan hebben ze helemaal geen speciale hardware nodig, en dat maakt het zelfs een stuk ingewikkelder.

Ik ga mijn Raspberrypi trouwens ook gewoon gebruiken als Linux 'servertje', misschien voor wat media enzo. Maar ik ga er geen heel OS voor lopen schrijven, of een low-level programma. Het grote voordeel is gewoon de lage prijs. Die maakt het mogelijk om hem als een super geavanceerde microcontroller te gebruiken (al zal ik inderdaad ook de AD Converters missen zoals iemand al zei).

[ Voor 9% gewijzigd door GekkePrutser op 13-01-2012 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Toch is het geniaal om kennis op te doen hoe de onderliggende electronica werkt. Als je zelf met registers aan de slag moet en bitjes schuiven en dan ziet dat er wat gebeurt, geweldig.

Hoe vaak ik me als kind bezig heb gehouden hoe dat nou werkt dat een computercommando "print" uiteindelijk bij de printer aankomt, wat voor signalen er hoe over die kabel gestuurd worden, enzovoorts, dat vond ik geweldig. Hetzelfde bij zo'n analoge 14k4 modem, hoe werkt dat - je hoort van alles maar wat is dat eigenlijk wat je hoort, en waarom zo en niet anders? Met dit soort dingen kan je dat toch geweldig goed uitvinden?

Ik zou het dan ook echt het meest vergelijken met een Arduino board, maar dan met veel meer performance en minder IO, en veel zelfstandiger. Je kan alles op dit ding zelf programmeren en zit dus "dichter bij de bron".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-09 11:52

Fantasma

Just a ghost.

Ben eigelijk wel benieuwd naar dit bordje, geen idee of ik het ga kopen, maar het is zeker wel interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Kijk naar de laatste jaren. Daar komt ineens apple met iOS en Google met Android, beide voor embedded devices.

Wie maakt dat denk je? Mensen, een heleboel mensen. Apple en Google hebben misschien de meest grootste moeite om hun development afdeling te vullen met capabele mensen. Mensen die juist getrained zijn en de juiste kennis op hebben gedaan tijdens hun opleiding. Dat is denk dat de Foundation en de univerisiteiten bedoelen. Als er bij de universiteit vanuit de insustrie vraag is naar 100 developers per jaar, maar je ziet dat je maar 50 inschrijvingen hebt per jaar, dan weet je dat de industrie te kort gaat komen op de lange termijn.

We hebben het hier niet over het low-level programmeren wat wij met zo allen thuis (niet) doen, maar over de mensen bij de grotere bedrijven die voor de innovatie moeten zorgen.

Welke opleiding heb je nodig om bij Apple aan het werk te kunnen op de iOS afdeling? Ik weet het niet, jij? Misschien had ik het wel geweten als ik op jongere leeftijd al in aanraking van geweest met embedded devices.

Ik weet niet precies hoe ze het precies van plan zijn om te doen en of het ze ook lukt (denk het niet), maar ik ga ze daar in ieder geval niet voor gebruiken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Maar je bent wel een deel van de community rondom deze apparaatjes en gaat (direct of indirect) helpen om ze tot een succes te maken :).

Ik weet dat wij hier ALTIJD om embedded developers verlegen zitten, en ook hardware engineers die een beetje PCB design kunnen maken zoeken we permanent, maar ja - als het een beetje mee zit zijn de eerste afgestudeerden die tijdens de schooltijd met de Raspberry in aanraking zijn gekomen pas in 2020 beschikbaar of zo.. dat duurt me te lang ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Garyu schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 16:31:
Maar je bent wel een deel van de community rondom deze apparaatjes en gaat (direct of indirect) helpen om ze tot een succes te maken :).
Dat heb ik ook al gezegt. Ik denk ook inderdaad dat het een zeer slimme zet van ze is om eerst de tweakers community te voorzien. Die maken het product wel af 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt me ideaal als backup en webserver. Ga er zeker een aanschaffen zodra hij uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
j1nx schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 16:07:
Kijk naar de laatste jaren. Daar komt ineens apple met iOS en Google met Android, beide voor embedded devices.

Wie maakt dat denk je? Mensen, een heleboel mensen. Apple en Google hebben misschien de meest grootste moeite om hun development afdeling te vullen met capabele mensen.
Maar het zijn maar een heel klein aantal mensen die zich daadwerkelijk met de hardware bezig houden. iOS en Android zijn complete OSen met alle abstractieniveaus van dien. De enigen die code schijven die direct met de hardware babbelt zijn de mensen die de drivers en kernel schrijven. De GUI designers (waar ontzettend veel werk, en bovendien op het moment veel meer innovatie in zit) babbelen tegen de grafische libraries aan. Die bijna hetzelfde werken als op desktop systemen. En de kernels zijn al behoorlijk volwassen.

Ik denk dat de RaspberriPi echt een super ding wordt om mee te knutselen, maar ik vraag me af of het nou echt het kennisniveau van de industrie gaat helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Precies. Ik denk dat het helemaal niks gaat doen om mensen te leren programmeren, net als destijds Sinclair's pogingen, en recenter allerlei versimpelde dingen zoals Arduino, etc.

Het wordt gebruikt door mensen die geen kennis of zin hebben om zelf wat te bouwen, voor eenvoudige low-level-toepassingen (GPIO's langzaam aan en uitzetten, eenvoudige protocollen implementeren) en met een volledig OS erop. Ik zie maar heel weinig mensen die hier echt serieus op gaan zitten programmeren.

en @garyu (coole naam trouwens): is er echt zo'n heftig gebrek aan elektronische design engineers? Toen ik m'n bedrijfje hierin begon had ik nou niet echt het idee dat ik in een vacuum sprong...

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

[...]

Fabrikanten hebben daarop ingespeeld door developer boards te maken;
http://microcontrollersho...info.php?products_id=3480
http://www.armdesigner.com/Productss90.html

Nou geloof me, die zijn niet goedkoop !!!
Daar heb ik ook nog altijd vraagtekens bij.
Bijv. van die prototype/developer boards met een bepaald IC, touchbuttons, speciale sensor OID. Wat i/o er aan, en vervolgens een vermogen er voor vragen. Losse IC: 7€ developer board: 80€...
Ik weet niet, maar als ik interesse in je product heb, en vervolgens schrik van de prijs, dan bedenk ik mij nog wel een keer voordat ik daadwerkelijk kies welk type ik voor mijn product wil gaan gebruiken.

Maarja, als ze ze te goedkoop maken gaan wij tweakers waarschijnlijk massaal van die leuke speelboardjes bestellen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
_ferry_ schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 19:40:
[...]

Maarja, als ze ze te goedkoop maken gaan wij tweakers waarschijnlijk massaal van die leuke speelboardjes bestellen :+
je mag er nog maar 1 per adres kopen dacht ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05:38

Firesphere

Yoshis before Hoshis

megadoom schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 22:04:
[...]

je mag er nog maar 1 per adres kopen dacht ik :+
Voorlopig ja, zodat er niet iemand een bulk besteld en de handel op marktplaats/ebay zet.

Na de eerste of tweede wordt bulk-bestellen waarschijnlijk wel mogelijk.

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik weet dat wij hier ALTIJD om embedded developers verlegen zitten, en ook hardware engineers die een beetje PCB design kunnen maken zoeken we permanent, maar ja - als het een beetje mee zit zijn de eerste afgestudeerden die tijdens de schooltijd met de Raspberry in aanraking zijn gekomen pas in 2020 beschikbaar of zo.. dat duurt me te lang
mux schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 18:49:
en @garyu (coole naam trouwens): is er echt zo'n heftig gebrek aan elektronische design engineers? Toen ik m'n bedrijfje hierin begon had ik nou niet echt het idee dat ik in een vacuum sprong...
Volgens mij is er zo ongeveer een gebrek aan elk type ingenieur, er zijn gewoon te weinig studenten, inclusief voor dingen als embedded developers. Kan me enkel voorstellen dat er wel voldoende basis webdevelopers zijn omdat dat dat nog redelijk hip is, maar zodra het iets minder bekend wordt is er gewoon een gebrek.

En inderdaad zoals GekkePrutser zegt, volgens mij is het voor het merendeel van de IOS developers niet significant anders dan bijvoorbeeld OSX, simpelweg omdat ze ook gewoon in een hoge taal bezig zijn, en er tegenwoordig zoveel rekenkracht in smartphones wordt gegooid dat ze ook daar weinig rekening mee hoeven te houden. Voor UI designers uiteraard ander verhaal, maar dat is nogal los van raspberry.
Precies. Ik denk dat het helemaal niks gaat doen om mensen te leren programmeren, net als destijds Sinclair's pogingen, en recenter allerlei versimpelde dingen zoals Arduino, etc.
Ik ga er vanuit dat dit sowieso uiteindelijk redelijk op Arduino gaat lijken, als in dat er voor alles libraries komen, en de meeste mensen die zelf ervoor programmeren (dus niet een standaard linux distro erop gooien en op de grote knop "Setup as NAS" klikken) dus ook niet low level ermee bezig zullen zijn, maar gewoon standaard libs pakken. Al helemaal omdat de extra rekenkracht van een raspberry tov een arduino ervoor zorgt dat het minder uitmaakt wanneer die libs net zo inefficient als die van arduino zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Krijgt een "foundation" eigenlijk fundings van de staat of iets in die trend?

Het zou natuurlijk ook een klein leugentje kunnen zijn voor fundings om de boardjes te kunnen maken. Soort van bewijs dat we met zijn alle al jaren voor de gek worden gehouden door de industrie en hun enorme marge. (Er zit nog zo'n $5,- winst op die boardjes)

Ik bedoel, hoe duidelijk ik ook het originele doel van de raspberry-pi heb beschreven (hun woorden), zijn we het er eigenlijk allemaal we lover eens, dat we zo onze twijfels hebben. Misschien is het gewoon het rookscherm wat ze nodig hebben om dit te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door j1nx op 13-01-2012 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Zullen we de discussie weer iets meer naar het technisch vlak toetrekken?
Dit is en blijft EL, hoewel de politieke zaken van de Foundation op zich misschien een discussie waard zijn, is dat een discussie die beter elders op GoT gehouden kan worden.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:17

Stoney3K

Flatsehats!

furby-killer schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 13:38:
En toch wel een gemis imo van de Raspberry vergeleken met uCs, is het gebrek aan AD converters. Als je zulk soort dingen gaat aansturen is regelmatig ook een AD converter een nuttig iets.
Mee eens: Ik denk zelfs dat de Pi samen met een board met genoeg snelle AD/DA converters een prima instap zou kunnen zijn als DSP-platform.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Sprite_tm schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 23:20:
[mbr]Zullen we de discussie weer iets meer naar het technisch vlak toetrekken?[/]
Dit is en blijft EL, hoewel de politieke zaken van de Foundation op zich misschien een discussie waard zijn, is dat een discussie die beter elders op GoT gehouden kan worden.
Mijn eigen plan was te stoppen met deze discussie zodra dat ding geleverd zou worden en een technische discussie enig nut zou hebben, oftewel wanneer mensen ermee bezig zijn en hulp nodig hebben (dan wel hun resultaten willen showen).
Pagina: 1 2 ... 54 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1494256">Raspberry Pi: aankoop&amp;levering</a>
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1511319">~~~~~~~~~~~~~~~[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC</a>
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1514963">~~~~~~~~~~~~~~~[GPIO] Raspberry Pi</a>.

Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_USB_Wi-Fi_Adapters">geteste USB WLAN stickjes</a>
Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_Powered_USB_Hubs">geteste USB hubs</a>

~~~[/html]