Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:02
Ik heb ook een rPI met raspbmc erop. Alles werkt, en nu heb ik net een mooie update naar OsX Mountain Lion gekregen, waarmee ik met itunes kan airplayen. En nu vind hij de rasperrypi ook netjes, alleen als ik erop druk selecteert hij hem zo lang ik de knop ingedrukt houd maar blijft het vinkje niet staan en gebruikt hij hem niet als airplay speaker. Hoe kan ik dit fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

even een vraagje

welke software zet ik best op de rapid pi.

deze wat stabiel is
ik zou er ook graag xbmc opzetten
moet dit op zelfde sd kaartje
en hoe zet ik dit op sd kaart.

ik lees dat je dit met program moet doen .
welk program is dit

dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 05:38

Firesphere

Yoshis before Hoshis

OpenElec is voor zover mij bekend de stabielste.
Zie hier voor instructies:
http://www.squirrelhostin...osting-blog-info.php?id=9

Zorg er voor dat je een goede SD-kaart hebt, en je zou klaar moeten zijn voor de start.

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-09 19:31

L0g0ff

omg

Ik ben bezig om een eigen web radio'tje in elkaar te knutselen met MPD (music player daemon), een wifi dongle, een kleine 12v versterker en twee oude boxen die nog uit mijn oude auto komen zo'n 8 jaar geleden :)

Software matig ben ik al een heel eind. Ik wil alleen op een nette manier een shutdown kunnen geven wanneer ik de radio uit wil zetten om kans op corruptie te voorkomen.

Heeft iemand een idee of het mogelijk is dit met een hardware matige schakelaar voor elkaar te krijgen?

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

thof

FP ProMod
Misschien kun je gebruik maken van de GPIO mogelijkheden van de PI. Ik kwam ergens op het net iets tegen dat iemand er mee ledjes aan en uit kon zetten. Misschien kan dat ook in omgekeerde volgorde gebruikt worden, om uit te lezen of er wel of geen stroom op een pinnetje staat. Zal voor je dat topic eens proberen op te zoeken. Wellicht ook handig voor mijn Pi met OpenElec/XBMC.

Edit, interessant leesvoer:
http://www.raspberrypi.or...viewtopic.php?f=33&t=8479
http://www.instructables....h-your-Raspberry-Pi-GPIO/
http://www.raspberrypi.or...viewtopic.php?f=37&t=8360
http://www.raspberrypi.or...viewtopic.php?f=44&t=7554

Enigszins vergelijkbare plannen:
http://www.raspberrypi.or...wtopic.php?t=3219&p=43286
http://www.raspberrypi.or.../viewtopic.php?f=9&t=3094

[ Voor 37% gewijzigd door thof op 27-07-2012 00:15 ]

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:36
Heeft er iemand op de debian voor raspberry pi reeds een vpn draaiende gekregen?
ik heb hier al verschillende handleidingen gevolgd, maar zonder succes. (zie eerdere posts)
ik krijg steeds de melding op de client dat de remote server de connectie heeft beeindigd.
ik vermoed dat een deel van het probleem in het niet werken van iptables op de Pi is.
bij het toevoegen van rules aan iptables krijg ik volgende error:

root@raspberrypi:~# iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth0 -j MASQUERADE
FATAL: Module ip_tables not found.
iptables v1.4.8: can't initialize iptables table `nat': iptables who? (do you need to insmod?)
Perhaps iptables or your kernel needs to be upgraded.

als ik logging aanzet, dan zie ik volgende bijkomen in debug log bij een test login:

Jul 27 10:24:42 raspberrypi pppd[1884]: using channel 2
Jul 27 10:24:42 raspberrypi pppd[1884]: sent [LCP ConfReq id=0x1 <mru 1400> <auth chap MS-v2> <magic 0xb0c87e53>]
Jul 27 10:24:45 raspberrypi pppd[1884]: sent [LCP ConfReq id=0x1 <mru 1400> <auth chap MS-v2> <magic 0xb0c87e53>]
Jul 27 10:24:48 raspberrypi pppd[1884]: sent [LCP ConfReq id=0x1 <mru 1400> <auth chap MS-v2> <magic 0xb0c87e53>]
Jul 27 10:24:51 raspberrypi pppd[1884]: sent [LCP ConfReq id=0x1 <mru 1400> <auth chap MS-v2> <magic 0xb0c87e53>]
Jul 27 10:24:54 raspberrypi pppd[1884]: sent [LCP ConfReq id=0x1 <mru 1400> <auth chap MS-v2> <magic 0xb0c87e53>]
Jul 27 10:24:57 raspberrypi pppd[1884]: sent [LCP ConfReq id=0x1 <mru 1400> <auth chap MS-v2> <magic 0xb0c87e53>]
Jul 27 10:25:00 raspberrypi pppd[1884]: sent [LCP ConfReq id=0x1 <mru 1400> <auth chap MS-v2> <magic 0xb0c87e53>]
Jul 27 10:25:03 raspberrypi pppd[1884]: sent [LCP ConfReq id=0x1 <mru 1400> <auth chap MS-v2> <magic 0xb0c87e53>]
Jul 27 10:25:06 raspberrypi pppd[1884]: sent [LCP ConfReq id=0x1 <mru 1400> <auth chap MS-v2> <magic 0xb0c87e53>]
Jul 27 10:25:09 raspberrypi pppd[1884]: sent [LCP ConfReq id=0x1 <mru 1400> <auth chap MS-v2> <magic 0xb0c87e53>]
Jul 27 10:25:12 raspberrypi pptpd[1882]: CTRL: Reaping child PPP[1884]

[ Voor 51% gewijzigd door Promy op 27-07-2012 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Promy schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 10:08:
Heeft er iemand op de debian voor raspberry pi reeds een vpn draaiende gekregen?
ik heb hier al verschillende handleidingen gevolgd, maar zonder succes. (zie eerdere posts)
ik krijg steeds de melding op de client dat de remote server de connectie heeft beeindigd.
ik vermoed dat een deel van het probleem in het niet werken van iptables op de Pi is.
bij het toevoegen van rules aan iptables krijg ik volgende error:

root@raspberrypi:~# iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth0 -j MASQUERADE
FATAL: Module ip_tables not found.
iptables v1.4.8: can't initialize iptables table `nat': iptables who? (do you need to insmod?)
Perhaps iptables or your kernel needs to be upgraded.
modprobe iptable_nat

Je kunt het beste 'iptable_nat' toevoegen in /etc/modules om het bij het opstarten al in te laden.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

OhMyGod schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 23:14:
Ik ben bezig om een eigen web radio'tje in elkaar te knutselen met MPD (music player daemon), een wifi dongle, een kleine 12v versterker en twee oude boxen die nog uit mijn oude auto komen zo'n 8 jaar geleden :)
[..]
Heb jij geen last van harde knallen/pops/ruis als je van nummer wisselt? Welke distro gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:51
kfaessen schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 13:42:
[...]

Wow wat een service, ik ga er direct mee aan de slag met de informatie. Als ik het zo lees heb ik inderdaad de juiste procedure gevolgd (ik heb de code bekeken en vrijwel alles wat fout kan gaan zal een foutmelding geven, de poorten zijn inderdaad ook op de juiste manier aangesloten SPI0 op de RPi breakout en SPI2 op het lcd). Het kan misschien inderdaad zo zijn dat de eeprom van slag is.

Als ik er met je informatie niet uit kom dan mail ik wel en zal uiteindelijk de oplossing hier posten (dit is een mooie naslag voor andere tweakers die hetzelfde idee hebben).

Edit: Als iemand een leuk idee heeft hoe ik een case voor de RPi kan maken met een display erop (en breakout kaart) dan hoor ik het graag.

Edit 2: @TommyboyNL: Ik heb al een PM gestuurd en een e-mail. Het soldeertin zat inderdaad met de 5V verbonden.
Om eventjes mezelf te quoten:
Probleem: Ik had met een LCD van bitwizard problemen dat ik hem niet kon aansturen en het contrast was ontzettend laag.

Alles leek goed aangesloten en bitwizard heeft mij goed geholpen met het troubleshooten.

De uiteindelijke oplossing bleek de kabel om te draaien. Dus als je een lcd hebt waarbij het contrast heel laag is en je kunt hem niet aansturen, draai dan de kabel om en probeer het nog eens.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:36
zAo schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 10:20:
[...]

Heb jij geen last van harde knallen/pops/ruis als je van nummer wisselt? Welke distro gebruik je?
ik krijg hierop een FATAL: Modules Iptable_nat not found.

heb m'n vorige post wat aangevuld met debug info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:42
Net even de ingewanden van mijn 'originele' nokia ac10e van ebay vergelekenmet de ingewandenvan een echte nokia lader.. Die echte nokia ziet er een heel stuk beter uit van binnen. Wat op ebay als origineel verkocht wordt is dus niet altijd origineel.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApOE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-07 10:36
Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 21:41:
even een vraagje

welke software zet ik best op de rapid pi.

deze wat stabiel is
ik zou er ook graag xbmc opzetten
moet dit op zelfde sd kaartje
en hoe zet ik dit op sd kaart.

ik lees dat je dit met program moet doen .
welk program is dit

dank je
De "Rapid Pi" is een nieuw model? :P

Wellicht dat dit speeltje niets voor jou is?
Aangezien er op de Raspberry Pi een quickstart guide staat en zelfs dit... had je dit best zelf kunnen vinden.

Ik heb de Pi net 24uur en begin ook vanaf 0, maar vanavond zet ik middels " Win32DiskImager" onder win7 “wheezy” op een SD-kaart.

En om je op weg te helpen:
There's two variants of XBMC: OpenELEC and Raspbmc. Search the forums. You just install it like any other distro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wtrdk
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-09 11:39
Ik ben een beetje aan het experimenteren met overclocken via /boot/config.txt, echter als ik het bestand opsla, de pi reboot en het bestand weer open missen er stukken uit het bestand, zijn instellingen weer in oorspronkelijke staat, en staan er onderaan het bestand een heleboel gekke tekens (^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@)
Heel vreemd. herkent iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesseln
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-08 16:44
Ik wacht nog steeds op mn pi. Ik heb mezelf aangemeld in April bij RS. Heeft iemand al pi's binnengekregen van rond die periode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
wesseln schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 16:41:
Ik wacht nog steeds op mn pi. Ik heb mezelf aangemeld in April bij RS. Heeft iemand al pi's binnengekregen van rond die periode?
Dat is wel erg offtopic, je kunt het beter hier vragen: Raspberry Pi: aankoop&levering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiTrO-EXILE-
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-09 18:36
w.d schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 15:43:
Ik ben een beetje aan het experimenteren met overclocken via /boot/config.txt, echter als ik het bestand opsla, de pi reboot en het bestand weer open missen er stukken uit het bestand, zijn instellingen weer in oorspronkelijke staat, en staan er onderaan het bestand een heleboel gekke tekens (^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@)
Hoe edit jij je config.txt? Via SSH? FTP? Of gewoon SD er uit en mounten in Windows/Linux?

G25 Race Wheel |G5 Mouse | G11 Keyboard | E6600 C2D |Asus P5k-E Wifi/Ap| Kingston HyperX 2 GB DDR2-800 | ATI Sapphire HD2900XT|Samsung 300GB SATAII | Caviar 200GB SATA|Chieftec CA-01BL-BL-B EATX|Zalman ZM600-HP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:27

Damian

Insane Obtrusion

Hmm, poging 1 om XBMC er op te zetten mislukt. Is volgens mij de Raspbmc versie. Ding boot, eerste keer ging ie tot installen, ineens zwart beeld, ook geen beeld meer na reboot. Na half uur gaf ie weer beeld, maar bleef ie hangen op formatting partitions.

Nu de OpenElec maar eens proberen.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Damian schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 18:34:
Hmm, poging 1 om XBMC er op te zetten mislukt. Is volgens mij de Raspbmc versie. Ding boot, eerste keer ging ie tot installen, ineens zwart beeld, ook geen beeld meer na reboot. Na half uur gaf ie weer beeld, maar bleef ie hangen op formatting partitions.

Hoe moet het in hemelsnaam goed komen als je niet eens weet wat voor image je erop gezet hebt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
FatalError schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 12:04:
Net even de ingewanden van mijn 'originele' nokia ac10e van ebay vergelekenmet de ingewandenvan een echte nokia lader.. Die echte nokia ziet er een heel stuk beter uit van binnen. Wat op ebay als origineel verkocht wordt is dus niet altijd origineel.
heb weinig vergelijkingsmateriaal helaas. Duitse webshop reageert nergens op, dus krijgt alvast een slechte beoordeling op ebay. In de tussentijd heb ik de Pi aangesloten met de lader van mijn Galaxy Ace, 700mah, werkt prima. ook via de laptop usb poort werkt hij prima.

Helaas nog geen nieuwe tv, dus via het gele stekkertje, en analoog geluid dat af en toe flink kraakt tijdens gebruik van het menu in XMBC. kraken doet ie gelukkig niet bij het afspelen van video. Kwaliteit blijft bagger vergeleken met wat mogelijk zou zijn, dus de zoektocht naar een hd tv gaat voort. ik zie intussen door de bomen het bos niet meer, maar daar is dit topic niet voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

mcDavid schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 18:52:
[...]

Hoe moet het in hemelsnaam goed komen als je niet eens weet wat voor image je erop gezet hebt :?
bla bla.

Raspbmc versie krijg ik niet aan de praat. Openelec r11372 lijkt wel te werken. Moet zeggen dat een aantal mkv's niet echt lekker afspelen. Even Wheezy erop zetten, en dan maar eens in linux duiken, daar is ie namenlijk voor bedoeld, mijn linux kennis upgraden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiTrO-EXILE-
Deze raspbmc kan je even probeeren.

Normale Raspbmc installt bij 1e boot maar heb idee dat er probleem is met update server ofzo.

dit is een prebuild image. Even op SD kaart gooien met win32imager.
Booten en gaan.

http://www.4shared.com/rar/_xUU3bjh/rasp...ddons.html (ps addons zijn UK only dus die mogen er weer af)

Bij boot problemen even als je USB/NETW zooi er uit gooien. Kan power issue zijn.

G25 Race Wheel |G5 Mouse | G11 Keyboard | E6600 C2D |Asus P5k-E Wifi/Ap| Kingston HyperX 2 GB DDR2-800 | ATI Sapphire HD2900XT|Samsung 300GB SATAII | Caviar 200GB SATA|Chieftec CA-01BL-BL-B EATX|Zalman ZM600-HP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:55

Rmg

Damian schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 18:34:

(zoals ook in de handleiding staat) formatting partitions duurt wel een half uur.

Probleem met de MKV's zal wel komen doordat ze een DTS geluidstrack hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

NiTrO-EXILE- schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 19:54:
Deze raspbmc kan je even probeeren.

Normale Raspbmc installt bij 1e boot maar heb idee dat er probleem is met update server ofzo.

dit is een prebuild image. Even op SD kaart gooien met win32imager.
Booten en gaan.

http://www.4shared.com/rar/_xUU3bjh/rasp...ddons.html (ps addons zijn UK only dus die mogen er weer af)

Bij boot problemen even als je USB/NETW zooi er uit gooien. Kan power issue zijn.
Moet je voor 4shared tegenwoordig ingelogd zijn?

Ik heb een 1.2 Amp adapter bij RS erbij gekocht, die zal wel goed zijn dan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCostanzo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 17:43
Voor alle mensen die vragen hebben over de voedingen, naast voldoende amperes, is het voltage ook erg belangrijk,

http://elinux.org/R-Pi_Tr...leshooting_power_problems

Daar kun je zien hoe je het voltage meet dat de Rasppi echt binnenkrijgt van je voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 18:13
Is toch ook al een aantal keren genoemd? 5V, 1,2A. Zolang je maar 2 waardes weet. De rest checkt de locale elektro-boer wel.

PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCostanzo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 17:43
Froggle schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 20:37:
Is toch ook al een aantal keren genoemd? 5V, 1,2A. Zolang je maar 2 waardes weet. De rest checkt de locale elektro-boer wel.
Klopt, maar het artikel uit mijn link laat ook zien wat de acceptable waardes zijn, en hoe je deze (goed) kunt meten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
ik kom er nu pas achter dat dvd's niet af te spelen zijn (video_ts).. Dacht eerst dat er iets mis was, maar het zit er gewoon niet in. had ik dat eerder geweten.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee ken ik ook niet

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2012 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ApOE schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 14:10:
[...]

De "Rapid Pi" is een nieuw model? :P

Wellicht dat dit speeltje niets voor jou is?
Aangezien er op de Raspberry Pi een quickstart guide staat en zelfs dit... had je dit best zelf kunnen vinden.

Ik heb de Pi net 24uur en begin ook vanaf 0, maar vanavond zet ik middels " Win32DiskImager" onder win7 “wheezy” op een SD-kaart.

En om je op weg te helpen:

[...]
bedank voor info.

Dat speeltje komt wel in orde.
Niet dat ik zo slim ben maar ik doe mijn best.
Bedank

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2012 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:47
Verkeerde codering misschien? (UTF-8, ANSI)

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiTrO-EXILE-
Notehoutelade schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 22:50:
ik kom er nu pas achter dat dvd's niet af te spelen zijn (video_ts).. Dacht eerst dat er iets mis was, maar het zit er gewoon niet in. had ik dat eerder geweten.. :(
Geen MPEG2 ondersteuning inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Notehoutelade schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 22:50:
Helaas geen licentie aanwezig. Hopelijk komt er ooit nog eens een licentie pack beschikbaar.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
OhMyGod schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 23:14:

Software matig ben ik al een heel eind. Ik wil alleen op een nette manier een shutdown kunnen geven wanneer ik de radio uit wil zetten om kans op corruptie te voorkomen.

Heeft iemand een idee of het mogelijk is dit met een hardware matige schakelaar voor elkaar te krijgen?
Bij BitWizard ben ik een module aan het ontwikkelen, welke onder andere dit perfect kan. De hardware werkt, alleen zijn we nog bezig met de software, en documentatie. Ik verwacht deze over ongeveer anderhalve week in onze webshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08 18:10
zAo schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 17:49:
Zijn er al mensen die bruikbare geluidskwaliteit krijgen uit de analoge poort? Ik heb de laatste Debian met MPD en dat werkt allemaal out-of-the-box, maar als ik aan het volume zit, of als hij een nieuwe track start, dan hoor ik een 'knal' uit de speakers komen.
Nee, dat is een bekend probleem. Ik heb er uiteindelijk maar een USB geluidskaart aangehangen, maar zelfs dat lost niet alle problemen op. Zoek maar eens op USB-audio op het forum van de officiele site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
kraades schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 00:37:
[...]

Helaas geen licentie aanwezig. Hopelijk komt er ooit nog eens een licentie pack beschikbaar.
ik hoop dat er dan een slimme programmeur hier iets op weet te vinden, want zo gaat mijn idee voor de htpc niet echt op. Stom dat ik dit niet eerder heb opgemerkt, liefst voordat ik 'm kocht. driekwart van alles op de NAS is DVD, om alles nou om te zetten naar een ander formaat voel ik weinig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Notehoutelade schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 10:50:
[...]

ik hoop dat er dan een slimme programmeur hier iets op weet te vinden, want zo gaat mijn idee voor de htpc niet echt op. Stom dat ik dit niet eerder heb opgemerkt, liefst voordat ik 'm kocht. driekwart van alles op de NAS is DVD, om alles nou om te zetten naar een ander formaat voel ik weinig voor.
Ga er maar van uit dat DVD nooit ondersteund gaat worden.

Het licentieprobleem ging namelijk over de hardware, er zit in de GPU geen instructies om MPEG2 af te spelen omdat de licenties de RPi te duur zouden maken dus dient het softwarematig te gebeuren, daarvoor is echter de CPU te langzaam dus hebben ze de hele ondersteuning van DVDs eruit gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:35
Net deze blackberry adapter binnen gekregen van dealextreme. Doet 't prima:

http://www.dealextreme.co...berry-8900-100-240v-34006

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesseln
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-08 16:44
kfaessen schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 10:57:
[...]

Ga er maar van uit dat DVD nooit ondersteund gaat worden.

Het licentieprobleem ging namelijk over de hardware, er zit in de GPU geen instructies om MPEG2 af te spelen omdat de licenties de RPi te duur zouden maken dus dient het softwarematig te gebeuren, daarvoor is echter de CPU te langzaam dus hebben ze de hele ondersteuning van DVDs eruit gelaten.
Is er een mogelijkheid dat het ooit mogelijk is om MPEG2 via de GPU te decoderen? Officieel danwel onofficieel? Ik heb namelijk gelezen dat de gpu het zeker moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
ja, zoiets kwam ik ook tegen. het zit wel in de chip, maar men weet niet hoe het aangestuurd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 18:13
Wijnands schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 11:03:
Net deze blackberry adapter binnen gekregen van dealextreme. Doet 't prima:

http://www.dealextreme.co...berry-8900-100-240v-34006
Klopt toch ook? 5V en 1000mA (1A) ±5%

PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:35
Froggle schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 11:23:
[...]

Klopt toch ook? 5V en 1000mA (1A) ±5%
Jawel, maar met dealextreme zijn de gegevens op de website niet altijd juist. Post 't alleen hier voor het geval iemand het nodig had.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centurion
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-09 14:50
Ik heb er ook 1 besteld op Farnell, hoop dat hij snel geleverd wordt.

Was net begonnen met het leren van Python, mijn eerste programmeertaal, dus de native ondersteuning daarvan was genoeg om mij over de streep te trekken.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-09 19:31

L0g0ff

omg

thof schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 23:19:
Misschien kun je gebruik maken van de GPIO mogelijkheden van de PI. Ik kwam ergens op het net iets tegen dat iemand er mee ledjes aan en uit kon zetten. Misschien kan dat ook in omgekeerde volgorde gebruikt worden, om uit te lezen of er wel of geen stroom op een pinnetje staat. Zal voor je dat topic eens proberen op te zoeken. Wellicht ook handig voor mijn Pi met OpenElec/XBMC.

Edit, interessant leesvoer:
http://www.raspberrypi.or...viewtopic.php?f=33&t=8479
http://www.instructables....h-your-Raspberry-Pi-GPIO/
http://www.raspberrypi.or...viewtopic.php?f=37&t=8360
http://www.raspberrypi.or...viewtopic.php?f=44&t=7554

Enigszins vergelijkbare plannen:
http://www.raspberrypi.or...wtopic.php?t=3219&p=43286
http://www.raspberrypi.or.../viewtopic.php?f=9&t=3094
Tnx voor je antwoord. Ik zal eens even gaan onderzoeken of het lukt.
zAo schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 10:20:
[...]

Ik gebruik Raspbian. Er zijn idd wel wat knallen/pops/ruis bij het wisselen van een nummer maar ik heb stille hoop dat ik dat nog wel opgelost krijg ;-)

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:19
Ik ben terug van vakantie, en vorige week is hij idd geleverd! Echter had ik er geen rekening mee gehouden dat er een zo'n usb aansluiting op zat om hem van stroom te voorzien!
De rest had ik al klaar liggen.. Kan ik op zoek gaan naar een kabeltje :(

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Piet91 schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 16:19:
Ik krijg 1channel niet werkend. Ik kan de add-on wel installeren en ik kan ook door de films/series e.d. doorbladeren (uiterst traag overigens) maar afspelen wil niet. Gok dat het bij anderen (OpenElec gebruikers) ook niet werkt?
Geen respons zal wel betekenen dat ik gelijk heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wesseln schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 11:07:
[...]

Is er een mogelijkheid dat het ooit mogelijk is om MPEG2 via de GPU te decoderen? Officieel danwel onofficieel? Ik heb namelijk gelezen dat de gpu het zeker moet kunnen.
Hier staat een stukje over libraries en codecs.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!
OhMyGod schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 18:50:
Ik gebruik Raspbian. Er zijn idd wel wat knallen/pops/ruis bij het wisselen van een nummer maar ik heb stille hoop dat ik dat nog wel opgelost krijg ;-)
Ik verwacht dat er hier iets hardware matig achter zit. Zodra ik mijn externe usb geluidskaart uitzet zonder eerst mijn monitoren uit te zetten, dan krijg ik ook zo'n knal. Waarschijnlijk zet de raspberry pi zijn mini-jack uitgang helemaal uit zodra er geen signaal meer is en weer aan wanneer dit signaal er wel is. Ideaal zou zijn wanneer er bij geen signaal 'stilte' zou worden uitgezonden, dus 0% geluid ipv dat de poort ook echt uitgezet wordt. Misschien dat iemand er achter kan komen of het geen signaal scenario vervangen kan worden door een 0% geluid scenario en daarmee het knallen opgelost wordt.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-08 14:22
Het is vast niet heel moeilijk, maar ik kan het niet vinden. Ik ben een beginner betreft linux.
Ik probeer een Sitecom Wifi dongle te installeren(WL-1000). Deze heeft een realtek chipset, dus heb ik van hun site een driver(?) gedownload van hier (scrollen naar: 8192SU).
Ik begrijp dus uit een aantal forums dat ik deze moet compileren met het "make" commando. Maar als ik dat probeer krijg ik gelijk de volgende error:
code:
1
No rule to make taget `modules`. Stop

Dus in mijn zoektocht naar de oplossing voor deze foutmelding loop ik vast. Uit verschillende forums begrijp ik dat ik eerst iets van "Development tools" moet installeren. Als ik daarnaar zoek voor debian 6 krijg ik erg verschillende zoek resultaten. Dus ik zie door het bos de bomen niet meer. :s Wat moet ik nou installeren, en vooral ook hoe.. Alvast bedankt

EDIT: Kleine aanpassing in de zoek-query doet wonderen. Ik vond deze website. Ik ga even verder knutselen....

[ Voor 7% gewijzigd door Yoram op 29-07-2012 03:05 ]

Hallo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d.baars
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-01-2023
OhMyGod schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 18:50:
[...]

Tnx voor je antwoord. Ik zal eens even gaan onderzoeken of het lukt.

[...]

Probeer eens de nieuwste firmware te installeren, ze zijn ermee bezig geweest en het probleem lijkt opgelost te zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:02
d.baars schreef op zondag 29 juli 2012 @ 11:52:
[...]

Probeer eens de nieuwste firmware te installeren, ze zijn ermee bezig geweest en het probleem lijkt opgelost te zijn!
Waar lees je precies dat het opgelost is? Ik lees alleen maar dat zowel nieuwe firmware als teaks in mpd niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApOE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-07 10:36
NiTrO-EXILE- schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 18:02:
[...]

Hoe edit jij je config.txt? Via SSH? FTP? Of gewoon SD er uit en mounten in Windows/Linux?
Check deze link eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bas-r schreef op zondag 29 juli 2012 @ 12:16:
[...]
Waar lees je precies dat het opgelost is? Ik lees alleen maar dat zowel nieuwe firmware als teaks in mpd niet helpen.
De mpd tweak werkt bij mij in ieder geval perfect! Na onderstaande aanpassing in mpd.conf heb ik geen last meer van 'plopjes'.

code:
1
2
3
4
5
6
    audio_output {
            type            "pipe"
            name            "my pipe"
            command         "aplay -f cd 2>/dev/null"
            format          "44100:16:2"
    }

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2012 @ 13:13:
[...]

De mpd tweak werkt bij mij in ieder geval perfect! Na onderstaande aanpassing in mpd.conf heb ik geen last meer van 'plopjes'.

code:
1
2
3
4
5
6
    audio_output {
            type            "pipe"
    }
Het enige probleem is dat naar mijn idee xbmc geen gebruikt maakt van mpd.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Een vraagje, is er iemand die wil kijken of hij Pronterface (https://github.com/kliment/Printrun/tree/experimental) werkend kan krijgen op zijn Pi (werkt op Python)? En dan gaat het me vooral om de web-interface (de handleiding staat er onder).

De bedoeling is dat de Pi mijn 3d printer gaat aansturen maar ik vind nergens duidelijk of de boel gaat draaien op zo'n printje :) En voordat ik nou zo'n ding 'voor niks' bestel dacht ik, laat ik het eens vragen :)

[ Voor 12% gewijzigd door sebastius op 29-07-2012 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:57
sebastius schreef op zondag 29 juli 2012 @ 13:21:
Een vraagje, is er iemand die wil kijken of hij Pronterface (https://github.com/kliment/Printrun/tree/experimental) werkend kan krijgen op zijn Pi (werkt op Python)? En dan gaat het me vooral om de web-interface (de handleiding staat er onder).

De bedoeling is dat de Pi mijn 3d printer gaat aansturen maar ik vind nergens duidelijk of de boel gaat draaien op zo'n printje :) En voordat ik nou zo'n ding 'voor niks' bestel dacht ik, laat ik het eens vragen :)
De Pi heeft geen standaard seriële poort, dus dat gaat niet werken.
Een incomplete implementatie van een seriële poort is wel te vinden in de vorm van 3 pinnetjes: http://lavalink.com/2012/03/raspberry-pi-serial-interfacing/

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

De printer zit via een USB aansluiting (usb-serieel omzetting achtig iets) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2012 @ 13:13:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
    audio_output {
            type            "pipe"
    }
Die zijn dan inderdaad weg, maar na ~20sec spelen komt er gekraak doorheen; onafhankelijk van het nummer of codec (FLAC&MP3) :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1: Sudo Mount FAT partitie in /boot
2: Sudo nano /boot/config.txt
3: Voer commando: "sync" uit (Dit lijkt het probleem op te lossen stond volgens mij op raspbmc forums)
4: Sudo reboot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghehe
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 15:58

Ghehe

400 pound hacker

Ah, net een Bouncer (ZNC) op mijn rpi gezet. 8) Nu kan ik mijn favoriete chans 24/7 volgen. Was een perfect klusje voor mijn rpi aangezien die toch dag en nacht opstaat. Ik moet wel zeggen dat je bij het 'make' command ziet dat de processor niet zo heel krachtig is want het duurde echt lang om alles te builden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er hier iemand die vloeiend 1080p + DTS over zijn netwerk (NFS) kan streamen zonder externe DTS decoder?
Mij lukt het namelijk wel met openelec OpenELEC-RPi.arm-devel-20120517204442-r11034 (Ik heb dan wel het aantal frames terug gezet naar 25 / 30 fps.). maar met de nieuwe versies of Raspbmc geeft hij om de 5 sec. een schokje.
Heeft iemand hier een verklaring voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ghehe schreef op zondag 29 juli 2012 @ 18:08:
Ah, net een Bouncer (ZNC) op mijn rpi gezet. 8) Nu kan ik mijn favoriete chans 24/7 volgen. Was een perfect klusje voor mijn rpi aangezien die toch dag en nacht opstaat. Ik moet wel zeggen dat je bij het 'make' command ziet dat de processor niet zo heel krachtig is want het duurde echt lang om alles te builden.
Met een bouncer blijf je als het ware toch gewoon online als je client pc uitgaat, dan blijft de bouncer toch geconnect op de server?

Wat is hier het nut eigenlijk van kun je wat toepassingen noemen? Heb namelijk geen idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2012 @ 19:36:
[...]

Met een bouncer blijf je als het ware toch gewoon online als je client pc uitgaat, dan blijft de bouncer toch geconnect op de server?

Wat is hier het nut eigenlijk van kun je wat toepassingen noemen? Heb namelijk geen idee
Zoek het IRC protocol maar eens op en je weet direct waarvoor hij het gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kfaessen schreef op zondag 29 juli 2012 @ 19:39:
[...]

Zoek het IRC protocol maar eens op en je weet direct waarvoor hij het gebruikt.
Ik ken het IRC protocol, maar als je zelf disconnect wat heeft het dan voor zin om te bouncen aangezien je die berichten toch niet leest. Of kun je met een bouncer alle gemiste berichten toch bekijken door je bouncer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2012 @ 20:00:
[...]

Ik ken het IRC protocol, maar als je zelf disconnect wat heeft het dan voor zin om te bouncen aangezien je die berichten toch niet leest. Of kun je met een bouncer alle gemiste berichten toch bekijken door je bouncer?
Je mag niet meer raden ;). De bouncer logt de prive berichten en ook de channel berichten, volgens mij kun je zelf bepalen of je de channel berichten achteraf nog wilt lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghehe
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 15:58

Ghehe

400 pound hacker

Ja inderdaad, als ik via mijn irc client connecteer met mijn bouncer dan zie ik alle gemiste berichten van toen ik weg was. :) Is handig om discussies te volgen of als je op (kleine) #dev chans zit om te kijken wat andere mensen hebben beslist oid, you get the point. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2012 @ 19:06:
Is er hier iemand die vloeiend 1080p + DTS over zijn netwerk (NFS) kan streamen zonder externe DTS decoder?
Mij lukt het namelijk wel met openelec OpenELEC-RPi.arm-devel-20120517204442-r11034 (Ik heb dan wel het aantal frames terug gezet naar 25 / 30 fps.). maar met de nieuwe versies of Raspbmc geeft hij om de 5 sec. een schokje.
Verklaring heb ik niet direct. Ik lees her en der dat een libnfs update wat roet in het eten heeft gegooid, maar ik twijfel zelf nog of dat wel de oorzaak is. Wil het nog eens over FTP of direct vanaf SD gaan proberen hier.

Maar ik heb er in ieder geval ook last van. r11034 speelt 1080p met DTS geluid OK af, prima kijkbaar.
Recentere builds niet, maar die hebben dan weer een vlottere interface, muziek prev/next werkt goed en je hebt HDMI-CEC wat ook lekker is.
Beetje een afweging... Ik heb twee SD kaartjes liggen waarvan een dus r11034 om deze reden.
Die kun je gewoon DTS geluid voederen en het werkt.

Ik vind het ook een beetje jammer zo. Hoop dat ze het nog opgelost krijgen, maar heb geen idee of er echt iemand mee bezig is. Zelf heb er op moment geen focus op want ik heb genoeg andere klusjes...

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wtrdk
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-09 11:39
Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2012 @ 17:46:
[...]

1: Sudo Mount FAT partitie in /boot
2: Sudo nano /boot/config.txt
3: Voer commando: "sync" uit (Dit lijkt het probleem op te lossen stond volgens mij op raspbmc forums)
4: Sudo reboot
Ik doe het via SSH, nu maar eens proberen op bovenstaande manier. Dank voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowinG
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:20
Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2012 @ 19:06:
Dit is inderdaad bekend bij het team van Raspbmc: zodra je geen DTS-passthrough kan gebruiken (dus een DTS-capable versterker), moet de CPU van de Pi het signaal zelf downmixen. Je kan je voorstellen dat dit niet echt bijzonder rap gaat op een 700 mhz processortje.

Nu is het goede nieuws dat de RC4 van Raspbmc gecompileerd is mbv HardFP, waardoor het floating point berekeningen hardwarematig uitgevoerd kunnen worden (ipv softwarematig zoals nu het geval is met SoftFP). Vanaf die versie zal DTS wel vloeiend moeten gaan, mensen melden dat de menu's van XBMC vloeiend zijn als nooit tevoren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik krijg geen toetsenbord toestand meer voor elkaar op mijn Pi. Ik hoop niet dat hij stuk is. geen idee waardoor het zou moeten zijn gekomen. Waarschijnlijk zijn mijn toetsenborden te krachtig. Mijn dekstops bord wil 500mA, mijn draadloze 5 inch bordje wil 300 en van het simpele ding van mijn huisgenoot heb ik geen idee maar zo langzaamaan begin ik te vermoeden dat ook dat te veel kan zijn als ik naar zijn familie kijk. Er blijkt nu maar 100mA door de USB van de pi te kunnen, kwam ik naderhand achter. Ik denk dat ik maar een powered hubje moet kopen en dan nog eens proberen. Ik dacht toch dat ik al eerder mijn draadloze bordje erop had gezet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 05:38

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Koop gewoon een simpele powered USB-hub en je hele probleem is opgelost ;)

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

staat al in de bestelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Amanoo: Ik begrijp dat het niet helemaal van toepassing is maar de RPI's USB poorten leveren volgens mij 150mA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik dacht 100, maar beiden bleken voor de meesten van mijn apparaten te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2012 02:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:01
Amanoo schreef op zondag 29 juli 2012 @ 23:27:
Ik dacht 100, maar beiden bleken voor de meesten van mijn apparaten te weinig.
De zekeringen op de USB-poorten zijn aan de krappe kant. In sommige gevallen werken apparaten die 100mA trekken niet omdat de spanningsval over de zekering te groot is. Je kunt een voeding zoeken die net een hogere spanning levert (bijv. 5,25V i.p.v. 5,0V) en het nog eens proberen.

Verder werken de zekeringen thermisch. Als je er teveel stroom doorheen trekt loopt de weerstand op. Pas na een paar uur is de zekering weer in oorspronkelijke staat. Het kan dus zijn dat als je even snel een 500mA-apparaat inprikt, je daarna een tijdje zelfs geen 100mA-apparaat kunt gebruiken.

Des te meer redenen voor een powered hub :)

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09 20:58

Ruudjah

2022

Ik ga binnenkort eens knutselen met de rpi. Vooral projecten die met beeld iets gaan doen.

Wat is een "hackable" digicam met redelijke optica, ter grootte van pakweg een half pakje cigaretten, die ik met USB kan aansturen? Bestaat zoiets uberhaupt?
  • Zooming
  • autofocus
  • (fl)oss sdk/android support
  • Waterdicht te maken
Wat prijs betreft natuurlijk zo goedkoop mogelijk, maar ik snap dat dit niet voor €5 gaat werken. Iemand tips? Bestaat er een camera die veel gebruikt wordt icm rpi? Heb al even rondgekeken, maar een uur tijd investeren heeft nog niets opgelevert.

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 14:14
Inmiddels heb ik ook mn Raspberry Pi netjes aan de gang gekregen (aanvankelijk veel freezes, maar dit is inmiddels verholpen door een andere voeding te nemen) en draait stabiel op OpenElec. Zojuist heb ik hiervoor een iMon UltraBay besteld, zodat ik mn Pi ook met remote kan bedienen en alles netjes in een behuizing kan gaan proppen daarna. Probleem wat ik verwacht te gaan tegen komen (en waar ik uiteraard pas ná bestellen bij stil heb gestaan :X ) is dat dit ding nog voeding moet gaan krijgen ook.
Dit gebeurt normaal gesproken via een kabel die van de voeding van de pc naar het mobo gaat, maar die is uiteraard niet op de Pi beschikbaar.

Ik ben al even wezen rond zoeken, maar het zou gaan om 3 aders die voor de stroomvoorziening zorgen: rood (+5V), Paars (+5V Stand-By) en Zwart (grnd).
Nu is mijn plan om deze op een powered USB-hub te prikken, waarbij rood en paars op rood van de USB komen, en zwart op zwart. Dat zou uiteraard wel betekenen dat de standby-functie niet meer werkt zoals bedoeld was, maar daar valt mee te leven. Ik heb helaas nog geen specs van de Ultrabay kunnen vinden, dus het is nog wachten op levering, maar zou dit gaan werken?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Qua stroom gaat dit natuurlijk prima werken. Als er drivers voor zijn gaat het ding ook wel werken met je Pi vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 14:14
Volgens mij zou het wel moeten kunnen werken. Heb al wel gelezen dat de iMon VFD er werkend op is, en de VFD en de UltraBay ontlopen elkaar niet zo gek veel... Ik heb dus goede hoop dan :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:55

Rmg

Ruudjah schreef op maandag 30 juli 2012 @ 14:58:
Ik ga binnenkort eens knutselen met de rpi. Vooral projecten die met beeld iets gaan doen.

Wat is een "hackable" digicam met redelijke optica, ter grootte van pakweg een half pakje cigaretten, die ik met USB kan aansturen? Bestaat zoiets uberhaupt?
  • Zooming
  • autofocus
  • (fl)oss sdk/android support
  • Waterdicht te maken
Wat prijs betreft natuurlijk zo goedkoop mogelijk, maar ik snap dat dit niet voor €5 gaat werken. Iemand tips? Bestaat er een camera die veel gebruikt wordt icm rpi? Heb al even rondgekeken, maar een uur tijd investeren heeft nog niets opgelevert.
misschien is het interessant om hier op te wachten http://www.raspberrypi.org/archives/1254

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah

Ruudjah

2022

Rmg schreef op maandag 30 juli 2012 @ 16:52:
[...]

misschien is het interessant om hier op te wachten http://www.raspberrypi.org/archives/1254
Dank je voor de link. Maar die cam lijkt niet te kunnen zoomen. Ik blijf die module in de gaten houden.

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Ruudjah schreef op maandag 30 juli 2012 @ 17:47:
[...]

Dank je voor de link. Maar die cam lijkt niet te kunnen zoomen. Ik blijf die module in de gaten houden.
Je hoeft er ook niet mee in te zoomen, je zorgt dat je RPi wieltjes heeft en dan kun je hem ernaartoe rijden naar het onderwerp wat je wilt zien/opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah

Ruudjah

2022

Voor de toepassing(en) die ik in gedachten heb is zoomen een belangrijke component. Daarnaast zal het inderdaad ook fysieke beweging gaan gebruiken om het zichtveld te positioneren. Voor de eerste prototypes zal het zoomen niet direct van levensbelang zijn, maar mettertijd zou ik zoomen wel graag willen opnemen. Omdat het moeilijker is dan ik dacht om een dergelijke module voor raspberry prijs te bemachtigen, begin ik er vroeg mee. Verder hoop ik dat er een soort van dropin replacement mogelijk is, zodat wanneer een dergelijke module er is ik direct aan de slag kan om dat erin te stoppen.

[ Voor 52% gewijzigd door Ruudjah op 30-07-2012 19:30 ]

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ultraman schreef op zondag 29 juli 2012 @ 20:58:
[...]

Verklaring heb ik niet direct. Ik lees her en der dat een libnfs update wat roet in het eten heeft gegooid, maar ik twijfel zelf nog of dat wel de oorzaak is. Wil het nog eens over FTP of direct vanaf SD gaan proberen hier.

Maar ik heb er in ieder geval ook last van. r11034 speelt 1080p met DTS geluid OK af, prima kijkbaar.
Recentere builds niet, maar die hebben dan weer een vlottere interface, muziek prev/next werkt goed en je hebt HDMI-CEC wat ook lekker is.
Beetje een afweging... Ik heb twee SD kaartjes liggen waarvan een dus r11034 om deze reden.
Die kun je gewoon DTS geluid voederen en het werkt.

Ik vind het ook een beetje jammer zo. Hoop dat ze het nog opgelost krijgen, maar heb geen idee of er echt iemand mee bezig is. Zelf heb er op moment geen focus op want ik heb genoeg andere klusjes...
Nieuwsgierig geworden heb ik ook r11034 geprobeerd en dit is voor mij de eerste build die 1080p met DTS afspeelt (zonder extrene DTS decoder). Bedankt voor de tip! Ik heb de films overigens op een lokale USB disk staan. Ik hoop dat ze het fixen want blijkbaar kan de Pi het dan toch wel aan?

Wel is mijn geluid op deze versie relatief erg zacht. Iemand nog suggesties waar dat aan kan liggen?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Ruudjah, is een canon camera met chdk firmware misschien niet iets voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Graag gedaan ;)

Ik denk dat de bouwers van openelec eens serieus naar deze versie moeten kijken zodat ze kunnen zien wat er fout is gegaan in de daarop volgende builds mbt 1080p en DTS. Want 1080p met DTS is dus wel mogelijk zelfs streamend over een netwerk. Ik heb dit trouwens ook aanggegeven via https://github.com/OpenELEC/OpenELEC.tv/issues/1025. Krijg alleen geen reactie.

Maar ik ga dadelijk eens raspbmc rc3 met wat nightly builds proberen, die zouden ook moeten werken. RC4 zou het helemaal moeten worden las ik op hun forum.
kraades schreef op maandag 30 juli 2012 @ 19:51:
[...]

Nieuwsgierig geworden heb ik ook r11034 geprobeerd en dit is voor mij de eerste build die 1080p met DTS afspeelt (zonder extrene DTS decoder). Bedankt voor de tip! Ik heb de films overigens op een lokale USB disk staan. Ik hoop dat ze het fixen want blijkbaar kan de Pi het dan toch wel aan?

Wel is mijn geluid op deze versie relatief erg zacht. Iemand nog suggesties waar dat aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah

Ruudjah

2022

Springuin schreef op maandag 30 juli 2012 @ 20:04:
Ruudjah, is een canon camera met chdk firmware misschien niet iets voor je?
Even rondgeklikt. Ziet er allemaal wel aardig uit! Ook omdat die powershots beginnen bij zoń 5 tientjes. Chdk lijkt ook bijzonder veel modellen te ondersteunen. Als ik dingen verpruts gaan er niet direct honderden euros foetsie, en blijft ook de totale packageprijs laag.

Bedankt voor de tip!

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2012 @ 20:21:
Graag gedaan ;)

Ik denk dat de bouwers van openelec eens serieus naar deze versie moeten kijken zodat ze kunnen zien wat er fout is gegaan in de daarop volgende builds mbt 1080p en DTS. Want 1080p met DTS is dus wel mogelijk zelfs streamend over een netwerk. Ik heb dit trouwens ook aanggegeven via https://github.com/OpenELEC/OpenELEC.tv/issues/1025. Krijg alleen geen reactie.

Maar ik ga dadelijk eens raspbmc rc3 met wat nightly builds proberen, die zouden ook moeten werken. RC4 zou het helemaal moeten worden las ik op hun forum.

[...]
Ik heb nog even bevestigd op GitHub. Ben benieuwd naar de bevindingen met Raspbmc.

P.S. je hebt het daar overigens over weer een andere versie? :?

[ Voor 4% gewijzigd door technorabilia op 30-07-2012 21:46 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kraades schreef op maandag 30 juli 2012 @ 21:45:
[...]

Ik heb nog even bevestigd op GitHub. Ben benieuwd naar de bevindingen met Raspbmc.

P.S. je hebt het daar overigens over weer een andere versie? :?
Hy bedankt voor je reactie en de tip, ik heb het even aangepast op github.Waarschijnlijk is dat de reden dat er niet gereageerd werd.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:56
Gisteren ook de Rpi ontvangen :)

Er staat nu Raspbmc op (normale installer via de site). Gisteren even die 1080p + DTS geprobeerd over een netwerk via Samba en dat leverde bij mij inderdaad hetzelfde probleem op. Om de ongeveer 10 seconden een minuscuul schokje.

So far; zeer tevreden :) Menu reageert nog wat traag; maar nagenoeg alles speelt hij prima af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je zou nog een nightly build kunnen proberen...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ovigo
  • Laatst online: 08-09 18:59
Helaas is mijn Pi afgelopen week overleden :( Nadat ik m 2 dagen niet gebruikt had ingeplugd, slechts een power led, en na 2 minuten zelfs dat niet meer. Nu maar eens zodra ik tijd heb proberen een RMA procedure op te zetten met RSonline...

Wel vreemd, enige wat ik misschien "fout" heb gedaan is dat ik mijn harde schijf eerst op de pi en zijn (USB-)voeding heb aangesloten waardoor de stroom kortstondig de verkeerde kant op liep. Maar daar zou het toch niet stuk van moeten gaan? Vooral omdat de schijf op dat moment zelf ook al stroom trekt... Maar eerst maar eens zien of RS-online een beetje mee wil werken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het zelfde gehad na een fout op de sd kaart, misschien even opnieuw installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ovigo
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 14:46:
Ik heb het zelfde gehad na een fout op de sd kaart, misschien even opnieuw installeren?
Merk op dat nu zelf de rode power LED niet meer aangaat. Ik dacht dat zelfs bij een fout op de SD-kaart de powerled nog wel aan zou gaan aangezien deze direct aan de powersource zou hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

ovigo schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 14:49:
[...]

Merk op dat nu zelf de rode power LED niet meer aangaat. Ik dacht dat zelfs bij een fout op de SD-kaart de powerled nog wel aan zou gaan aangezien deze direct aan de powersource zou hangen?
Klopt. Klinkt als een defecte voeding-regelaar, is vrij eenvoudig te vervangen. Kan ik eventueel voor je doen :)

[ Voor 4% gewijzigd door sebastius op 31-07-2012 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 20:23

CodeIT

Code IT

Voor mij lijkt die uitleg (in de startpost) alleen te gaan over XBMC. Of geldt dit voor de gehele image?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ovigo
sebastius schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 15:13:
[...]

Klopt. Klinkt als een defecte voeding-regelaar, is vrij eenvoudig te vervangen. Kan ik eventueel voor je doen :)
Bedankt voor het aanbod :) Op zich ben ik zelf ook niet heel erg bang om een soldeerbout ter hand te nemen. Wat bedoel je precies met een Voedingregelaar? Heb de schematics er even bijgepakt (Pi hier nu niet ter hand), maar werd er niet heel snel wijs uit. Dat zou dan gaan om de "D17 SMBJ 5V" of zo? Moet bekennen dat ik uberhapt nog niet heb doorgemeten of er met de voeding attached nog spanning over TP1-TP2 staat.

Edit: Ik ben niet helemaal helder. Ik zie 3 voltage regulators op de schematics, RG2 voor de +3V3, RG3 voor de +2V5 en RG1 voor de +1V8. Met een beetje geluk is dan allen degene van de 3V3 eruit gesprongen?

[ Voor 13% gewijzigd door ovigo op 31-07-2012 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-08 15:47
Wat hebben jullie aan de Pi hangen qua storage?
Ik ben nu aan het kijken voor een USB schijf, maar kun je dan via FTP ofzo een beetje makkelijk daar wat data op krijgen?
Was eigenlijk wel gesteld op Sabnzbd die direct iets in de juiste map gooit, maar dat draait op de vaste pc

http://www.tabletsnederland.nl Alles over tablets |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

* Amanoo heeft een 16GB SD kaart en een losse 1.5TB archief-schijfje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centurion
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-09 14:50
Werken class 10 kaartjes nog steeds slecht?

-

Pagina: 1 ... 19 ... 54 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1494256">Raspberry Pi: aankoop&amp;levering</a>
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1511319">~~~~~~~~~~~~~~~[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC</a>
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1514963">~~~~~~~~~~~~~~~[GPIO] Raspberry Pi</a>.

Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_USB_Wi-Fi_Adapters">geteste USB WLAN stickjes</a>
Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_Powered_USB_Hubs">geteste USB hubs</a>

~~~[/html]