Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 10:54

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Ik heb ook een raspberry gekocht en ik vind het wel een grappig ding, maar ben al vanaf 1800 uur gisteren bezig de RTL8188CUS chipset (wifi) geinstalleerd te krijgen en dat is me een pain in the ass :) Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is een blogpost over het installeren van de wifi-adapter van de rtl8188cus.

http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewtopic.php?t=6256&p=128270

De commands die je moet invoeren zijn:

sudo wget -O /boot/install-rtl8188cus-latest.sh http://dl.dropbox.com/u/8...tall-rtl8188cus-latest.sh
sudo /boot/install-rtl8188cus-latest.sh
De rest gaat automatisch.
Voor dit commando is wel een internetverbinding vereist, dus je zal een lan-verbinding moeten aanleggen.
Op het forumlinkje dat ik al gegeven heb, staat ook een instructie voor de mensen die geen internet hebben.
Deze instructie met/zonder internet werkt goed met mijn DealExtreme wifi adapter: http://www.dealextreme.com/p/ultra-mini-nano-usb-2-0-802-11n-150mbps-wifi-wlan-wireless-network-adapter-48166

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:00
mcDavid schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 10:49:
Ik heb het niet geprobeerd maar het lijkt me dat het gewoon moet werken.
Met een device als dit moet je er toch niet op rekenen dat je tijdens het kijken van HD-video nog iets anders kunt doen, dus schrijven naar je NTFS-disk moet dan maar even wachten.
En het lezen? NTFS is erg zwaar in linux, dus hoe je het ook doet, je blijft zo waarschijnlijk haperingen krijgen bij HD-video.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb geen haperingen onvervonden wanneer ik 1080P content afspeelde van mijn usb drive in NTFS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 19:01

thof

FP ProMod
kfaessen schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 00:40:
[...]

Harde schijf geformatteerd als EXT3/4? En netwerkstream via NFS? Dat zijn namelijk de minst zware manieren om films mee af te spelen.
Ik denk dat het daar mis gaat, het is NTFS schijf en via het netwerk ging via SMB. Eens even mee puzzelen, kan de hardeschijf niet zomaar gaan formatteren naar ext3/4 omdat deze externe schijf vol staat met data :)

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
-LA- schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 08:50:
[...]

Dirty regions is in zowel openelec als raspbmc al standaard aangepast (op 3 geloof ik, 1 werkt idd niet goed).
Ah.
En hier werkt XBMC subtitles echt heerlijk, nooit zoveel gemak gehad bij het downloaden van een sub ;)

Denk toch dat je nog iets niet goed ingesteld hebt staan.
Tja, ik zou niet weten wat. Ik heb niets aparts ingesteld in XBMC en met puTTY of WinSCP ook niet.
Overigens werkt NFS hier ook niet met OpenElec (kan het selecteren maar doet dan verder niets) dus ik gebruik hier (nog) SMB.

Oh, en ik had gisteren HDMI-CEC op onze tv aangezet (LG LW570s) maar dat lijkt ook nog niet goed te werken (kan niet navigeren). De tv ziet het als 'Disc afspelen'.

EDIT: whoeps. Moet je natuurlijk wel NFS aanzetten op je Qnap :+ ...
Jammer dat je image niet kunt updaten. Want elke dag verschijnt er wel weer een nieuwe image van OpenElec en om nou telkens weer alles opnieuw in te gaan stellen...

EDIT #zoveel: Nieuwe versie van OpenElec geüpdate (dus 4 bestanden in 'update' map gezet en reboot) en:
- Library's verwijderd, nieuwe aangemaakt voor films/series met NFS en werkt prima nu.
- HDMI-CEC werkt nu gedeeltelijk; pauzeren/stoppen e.d. werkt, navigeren ook redelijk maar met Android app is beter
- Even pauzeren en ondertiteling opzoeken werkt nu ook.

Een ding zijn ze wel goed in; doorontwikkelen. _/-\o_

[ Voor 36% gewijzigd door Piet91 op 20-07-2012 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HDMI-CEC werkt hier super en is wel heel handig.
Vergeet ook niet dat je dit moet activeren op XBMC bij de webservice waar poort 80 en xbmc staat ben naam ff kwijt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 12:31:
Er is een blogpost over het installeren van de wifi-adapter van de rtl8188cus.

http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewtopic.php?t=6256&p=128270

De commands die je moet invoeren zijn:

sudo wget -O /boot/install-rtl8188cus-latest.sh http://dl.dropbox.com/u/8...tall-rtl8188cus-latest.sh
sudo /boot/install-rtl8188cus-latest.sh
De rest gaat automatisch.
Voor dit commando is wel een internetverbinding vereist, dus je zal een lan-verbinding moeten aanleggen.
Op het forumlinkje dat ik al gegeven heb, staat ook een instructie voor de mensen die geen internet hebben.
Deze instructie met/zonder internet werkt goed met mijn DealExtreme wifi adapter: http://www.dealextreme.com/p/ultra-mini-nano-usb-2-0-802-11n-150mbps-wifi-wlan-wireless-network-adapter-48166
Thanks, had dat topic ook gevonden idd en het werkt als een tierelier vooralsnog :) Stuk beter zo'n mini adaptertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof

thof

FP ProMod
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 13:31:
HDMI-CEC werkt hier super en is wel heel handig.
Vergeet ook niet dat je dit moet activeren op XBMC bij de webservice waar poort 80 en xbmc staat ben naam ff kwijt...
Hier ook werkt super in combinatie met mijn Samsung XL2370HD tv/monitor. Wel nog even uitvogelen hoe dat precies zit met welk knopje voor welke functie is op de afstandsbediening.

Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houthacker
  • Laatst online: 17:46
Externe schijf (NTFS): 2MB/s max (dd en samba), vrijwel 100% cpu.
Opnieuw geformatteerd (vFAT): 27MB/s (dd), ~7MB/s (samba).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kraades schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 07:18:
[...]

Afspelen van 1080p H.264 formaat met DTS vanaf een USB WD MyPassport 500 GB disk gaat bij mij goed. Geformatteerd op ext4. Ook OpenELEC.
Bij nader inzien gaat het niet goed een en al haperingen. Verschillende films 1080p H.264 DTS, verschillende SD kaartjes, verschillende OpenELEC versies. Films op een USB disk geformatteerd op ext4.

Wat doe ik verkeerd? En kan ik nog iets extra's ergens instellen/finetunen? Bedankt.

P.S.
Ik gebruik deze build:
http://sources.openelec.t...0704203304-r11493.tar.bz2

Gebruiken jullie andere/nieuwere builds?

Edit: ik speel dit af via de TV dus ik denk dat DTS softwarematig op de Pi moet worden gedecodeerd wat teveel is voor de Pi... (?)

[ Voor 22% gewijzigd door technorabilia op 21-07-2012 08:41 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Hier wil ik ook niet echt vorderen met mijn volgende projectje. Ik heb een lcd display van bitwizard maar krijg het niet voor elkaar om iets op het display aan te passen.

Ik heb deze tutorial gevolgd: http://www.bitwizard.nl/w...de_to_SPI_on_Raspberry_Pi

en deze:

http://www.bitwizard.nl/w.../Raspberry_Pi_LCD_program

Ik heb ook de nieuwste raspbian (de oude debian heb ik ook al geprobeerd) geprobeerd met de aangepaste kernel welke SPI enabled heeft.

Wat doet het wel:
De raspberry start op, het lcd display licht blauw op en er staat heel erg licht (je moet hem helemaal schuin houden om het te kunnen lezen) de standaard "welkomst" tekst op van het lcd display.

Ik kan de voorbeeld commando's uitvoeren en de applicatie geeft geen fouten terug, maar de tekst is niet aangepast. Ook het donker en lichter maken van de achtergrond werkt niet, alsmede het contrast instellen.

Ik heb geprobeerd de kabels op de andere aansluiting aan te sluiten, ook heb ik in de shell de poort aangepast met -a (gewisseld tussen 82 en 84).

Is er hier iemand die hier al iets meer mee heeft gedaan? De kabel lijkt me wel juist aangesloten aangezien het display blauw oplicht (ik heb hem gepositioneerd adv nummer 6 welke op de breakout en op het lcd scherm duidelijk zichtbaar zijn), ik durf hem niet om te draaien omdat ik dan misschien de RPi beschadig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik werk bij BitWizard, en wil je bij deze beloven dat we jou gaan helpen, tot je je LCD aan de praat hebt!
In de eerste plaats is het belangrijk dat je op je RPi-serial de SPI poort gebruikt welke gelabeled is als SPI0 (de middelste connector). SPI1 werkt ook, maar dan moet je bw_lcd wel vertellen dat je de andere SPI poort gebruikt (met de -D switch).
Op de tweede regel van de welkom tekst staat het adres van de LCD module: "A: 82" is als het goed is het adres waarmee die uitgeleverd is. Als bij jou het adres anders is (lijkt me sterk, maar je weet maar nooit), zal je dat ook in de commando's aan moeten passen.
Dat de tekst zo licht is, betekent waarschijnlijk dat het contrast niet goed staat. Dat kan je aanpassen met het volgende commando:
code:
1
sudo ./bw_lcd -a 82 -c 128

Dit commando zet het contrast halverwege. Je kan spelen met het laatste getal, om het contrast te finetunen.

De connector omdraaien kan overigens wel, heb ik ook wel eens per ongeluk gedaan. De Pi gaat er zeker niet kapot van, en het is me ook nog niet gelukt om op die manier een LCD te mollen. Toch raad ik het af om dat expres te doen.

Maandag zal ik op de zaak even een image voor een 2GB kaart maken dat gegarandeerd werkt, en die ter download aanbieden. Als dan blijkt dat het nog steeds niet met jouw LCD module werkt, moeten we misschien gaan overwegen om je LCD om te ruilen.

Voor ondersteuning mag je ons ook mailen op info@ , dan wordt het hier geen slow-chat.

Edit: Ik bedenk me net, dat ALS de EEPROM in de controller van slag is, het display als het goed is terugvalt naar adres 0x00. probeer dus eens het volgende commando:
sudo ./bw_lcd -a 00 -r 240 -v 130
Dit commando verandert het adres van een module die adres 0x00 heeft, naar 130, oftewel 0x82. Vervolgens kan je met het commando eerder in deze post, het contrast goedzetten.
Ook meteen even mijn collega die je bestelling in elkaar gezet en verzonden heeft geSMSt. Hij heeft je module is zeker weten getest voordat hij op de post ging (zoals het hoort), en deze werkte toen goed. Ik ben nu dus erg benieuwd, waar/wat fout gaat/gegaan is.

Edit2: Het bw_lcd programma is nog niet uitontwikkeld, en heeft dus wat nukken. Als je een adres van een module meegeeft, moet dat in hex zijn. Als je echter een register en registerwaarde meegeeft, moeten die twee binair meegegeven worden. Ik heb hier al rekening mee gehouden in het commando in mijn vorige edit, maar wil het ook nog even specifiek zeggen.

[ Voor 24% gewijzigd door TommyboyNL op 21-07-2012 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Wow wat een service, ik ga er direct mee aan de slag met de informatie. Als ik het zo lees heb ik inderdaad de juiste procedure gevolgd (ik heb de code bekeken en vrijwel alles wat fout kan gaan zal een foutmelding geven, de poorten zijn inderdaad ook op de juiste manier aangesloten SPI0 op de RPi breakout en SPI2 op het lcd). Het kan misschien inderdaad zo zijn dat de eeprom van slag is.

Als ik er met je informatie niet uit kom dan mail ik wel en zal uiteindelijk de oplossing hier posten (dit is een mooie naslag voor andere tweakers die hetzelfde idee hebben).

Edit: Als iemand een leuk idee heeft hoe ik een case voor de RPi kan maken met een display erop (en breakout kaart) dan hoor ik het graag.

Edit 2: @TommyboyNL: Ik heb al een PM gestuurd en een e-mail. Het soldeertin zat inderdaad met de 5V verbonden.

[ Voor 14% gewijzigd door DutchKel op 21-07-2012 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Kan je alsjeblieft voor mij checken of er wel een soldeerbrug op je RPi-Serial zit?
Afbeeldingslocatie: http://www.bitwizard.nl/catalog/images/dsc04427_small.jpg
Naast de tekst "(C) BitWizard" zitten 3 eilandjes onder elkaar. Als het goed is, zijn bij jou de bovenste twee doorverbonden met een tinbrug (oftewel een klodder soldeertin). Als dat niet het geval is, krijgen je SPI devices niet genoeg power, en dat kan het gedrag verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
ok, ik loop dus wat achter met mijn tv. Deze heeft geen hdmi. Ik heb wel plannen om de tv te vervangen :P maar hoe kan ik in de tussentijd de composite connector als video output kiezen? ik heb de laatste build van Openelec geinstalleerd, en tijdens de boot krijg ik heel kort eventjes beeld maar daarna wordt het sneeuw etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 05:38

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Dat zou automatisch gedetecteerd moeten worden lijkt me. En volgens mij is't gewoon sowieso al dat'ie de output ook naar de composite drukt.

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
ik lees op internet dat dat eerst geenabled moet worden. SSH toegang werkt blijkbaar ook niet standaard, en de webserver staat standaard ook uit, want de android app krijgt ook geen toegang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Notehoutelade schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 15:45:
ik lees op internet dat dat eerst geenabled moet worden. SSH toegang werkt blijkbaar ook niet standaard, en de webserver staat standaard ook uit, want de android app krijgt ook geen toegang.
Als je de laatste raspbian neemt dan krijg je bij de eerste boot via hdmi een aantal vragen die je moet beantwoorden om ssh en dergelijke aan te zetten.

Heb je niet toevallig een monitor met hdmi of een hdmi -> dvi stekker en een monitor met dvi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
kfaessen schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 16:01:
[...]

Als je de laatste raspbian neemt dan krijg je bij de eerste boot via hdmi een aantal vragen die je moet beantwoorden om ssh en dergelijke aan te zetten.

Heb je niet toevallig een monitor met hdmi of een hdmi -> dvi stekker en een monitor met dvi?
ah, dat verklaart eea :) helaas, geen omvorm-mogelijikheden in huis... Komt er dus op neer dat je sowieso voor de eerste boot HDMI moet gebruiken, om eventueel daara composite aan te zetten?

edit: weet iemand ongeveer de vragen die gesteld worden? Ik zou met een usb keyboard 'blind' wel antwoord kunnen geven op de vragen, om ook ergens SSH aan te zetten :)

[ Voor 13% gewijzigd door Notehoutelade op 21-07-2012 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnQnl
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:11
Met het config.txt bestand op de SD kaart kun je composiet output forceren, meer informatie hier http://elinux.org/RPi_config.txt

Ik weet niet precies hoe dit bij OpenELEC geregeld is, maar anders kan het het eens proberen bij de standaard distributie van RaspberryPi zelf.

edit: hmm toch lijkt dit alleen te zijn om HDMI te forceren / in te stellen.

[ Voor 12% gewijzigd door JohnQnl op 21-07-2012 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCostanzo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 17:43
kraades schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 22:29:
[...]

Edit: ik speel dit af via de TV dus ik denk dat DTS softwarematig op de Pi moet worden gedecodeerd wat teveel is voor de Pi... (?)
Ik denk dat het zeker zal helpen als je Pi de audiostream gewoon door kan sturen zonder deze zelf te hoeven decoderen. Ik zelf merkte veel verschil tussen een 1080p met dts afgespeeld direct via de tv waarbij de pi zelf de dts deed, en via een receiver waarbij ik in OpenELEC/XMBC aangegeven had dat er een dts-capable receiver was, waardoor de receiver de boel decode, dat scheelde een stuk in 'soepelheid' van het afspelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuppie007
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 06:40
ik heb laatst een wlan stickje gekocht op DX, een edup ep-n8513 maar krijg hem onmogelijk aan de praat. op wikidevi.com staat dat het een Realtek RTL8188CUS chip heeft en voor linux de driver rtl8192cu beschikbaar is. in eerdere posts staan een aantal stappen, geprobeerd. maar na alles ingesteld te hebben geeft ie bij een reboot allemaal "no such device found"

iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
wuppie007 schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 19:52:
ik heb laatst een wlan stickje gekocht op DX, een edup ep-n8513 maar krijg hem onmogelijk aan de praat. op wikidevi.com staat dat het een Realtek RTL8188CUS chip heeft en voor linux de driver rtl8192cu beschikbaar is. in eerdere posts staan een aantal stappen, geprobeerd. maar na alles ingesteld te hebben geeft ie bij een reboot allemaal "no such device found"

iemand ervaring?
Heb je er een powered usb hub tussen gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuppie007
kfaessen schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 20:09:
[...]

Heb je er een powered usb hub tussen gezet?
Nee, gewoon direct op m'n PI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
wuppie007 schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 20:14:
[...]

Nee, gewoon direct op m'n PI
Dan is de kans groot dat die te weinig stroom krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
JohnQnl schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 16:29:
Met het config.txt bestand op de SD kaart kun je composiet output forceren, meer informatie hier http://elinux.org/RPi_config.txt

Ik weet niet precies hoe dit bij OpenELEC geregeld is, maar anders kan het het eens proberen bij de standaard distributie van RaspberryPi zelf.

edit: hmm toch lijkt dit alleen te zijn om HDMI te forceren / in te stellen.
heb de SD kaart in linux geopend, maar daar kun je weinig mee, heb geen toegang tot het bestandssysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King4589
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-09 14:12
wuppie007 schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 19:52:

iemand ervaring?
Ik heb een vergelijkbaar stikje die ik heb is echter merkloos en die van edup ziet er het zelfde uit bij mij staat er dat het een ralink is.

Maar bij deze zat een driver cdtje met een readme (niet als .txt heeft ook linux codering dus windows laat het niet mooi zien) en voor linux staat daar in dat je zelf de driver moet compilen, ik weet niet wat je al gedaan hebt maar dat is best een werkje als je niet weet hoe het werkt.

ik heb geprobeerd om die van mij werkend te krijgen in ubuntu x64/86 das best een werkje aangezien de driver en alle documentatie verouderd is mag je zelf aardig wat uitzoeken. ik verwacht dat er niet veel verschil zit tussen het maken van de driver voor x86 als ARM maar er zijn dingen die niet goed werken zal dus uitvogelen zijn.

Tevens kan de usb poort op de R-pi niet veel stroom Apère geven ik weet niet precies hoeveel per poort maar het is niet veel. en bij mijn wifi stick staat 330ma max dat kan tegen de limiet aan zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
King4589 schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 20:37:
[...]

Ik heb een vergelijkbaar stikje die ik heb is echter merkloos en die van edup ziet er het zelfde uit bij mij staat er dat het een ralink is.

Maar bij deze zat een driver cdtje met een readme (niet als .txt heeft ook linux codering dus windows laat het niet mooi zien) en voor linux staat daar in dat je zelf de driver moet compilen, ik weet niet wat je al gedaan hebt maar dat is best een werkje als je niet weet hoe het werkt.

ik heb geprobeerd om die van mij werkend te krijgen in ubuntu x64/86 das best een werkje aangezien de driver en alle documentatie verouderd is mag je zelf aardig wat uitzoeken. ik verwacht dat er niet veel verschil zit tussen het maken van de driver voor x86 als ARM maar er zijn dingen die niet goed werken zal dus uitvogelen zijn.

Tevens kan de usb poort op de R-pi niet veel stroom Apère geven ik weet niet precies hoeveel per poort maar het is niet veel. en bij mijn wifi stick staat 330ma max dat kan tegen de limiet aan zitten
De RPi is 150mA per poort maximaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuppie007
heeft iemand nog een goed alternatief voor een wireless stickie?
(het liefst ook waar je hem hebt gekocht)

[ Voor 25% gewijzigd door wuppie007 op 21-07-2012 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King4589
Notehoutelade schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 20:30:
[...]

heb de SD kaart in linux geopend, maar daar kun je weinig mee, heb geen toegang tot het bestandssysteem.
Als het goed is staat er ook een fat partitie op, daarin hoort een config.txt thuis. op het officiële raspberry pi forum kan je een thread vinden config.txt http://www.raspberrypi.or...1&hilit=config.txt#p40351

hieronder staat mijn config.txt ik had dit wat aan moeten passen om te zorgen dat mijn volledige scherm gebruikt word

letop kopieer nooit zomaar iemands config deze kan je R-pi overclocken en je garantie laten vervalen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
# uncomment if you get no picture on HDMI for a default "safe" mode
#hdmi_safe=1

# uncomment this if your display has a black border of unused pixels visible
# and your display can output without overscan
#disable_overscan=1

# uncomment the following to adjust overscan. Use positive numbers if console
# goes off screen, and negative if there is too much border
#overscan_left=16
#overscan_right=16
#overscan_top=-10
#overscan_bottom=-10

# uncomment to force a console size. By default it will be display's size minus
# overscan.
framebuffer_width=1920
framebuffer_height=1080

# uncomment if hdmi display is not detected and composite is being output
#hdmi_force_hotplug=1

# uncomment to force a specific HDMI mode (this will force VGA)
#hdmi_group=1
#hdmi_mode=1

# uncomment to force a HDMI mode rather than DVI. This can make audio work in
# DMT (computer monitor) modes
#hdmi_drive=2

# uncomment to increase signal to HDMI, if you have interference, blanking, or
# no display
#config_hdmi_boost=4

# uncomment for composite PAL
#sdtv_mode=2

#uncomment to overclock the arm. 700 MHz is the default.
#arm_freq=800

# for more options see http://elinux.org/RPi_config.txt
#disable_overscan=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Notehoutelade schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 20:30:
[...]

mount -o remount,rw /flash
King4589 schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 20:46:
[...]

letop kopieer nooit zomaar iemands config deze kan je R-pi overclocken en je garantie laten vervalen
Het gaat dan m.n. om de overvoltage settings. Het gebruik hiervan wordt permanent op de soc gezet en idd garantie vervalt hierdoor.

[ Voor 40% gewijzigd door technorabilia op 21-07-2012 22:35 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King4589
wuppie007 schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 20:46:
er zijn van die "range extenders" en repeaters met lan aansluitig(en) aan de achter kan die werken eigenlijk als omgekeerd wireless accespoint. met ddwrt kan dit ook worden gedaan met sommige routers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
King4589 schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 20:46:
[...]

Als het goed is staat er ook een fat partitie op, daarin hoort een config.txt thuis. op het officiële raspberry pi forum kan je een thread vinden config.txt http://www.raspberrypi.or...1&hilit=config.txt#p40351

hieronder staat mijn config.txt ik had dit wat aan moeten passen om te zorgen dat mijn volledige scherm gebruikt word

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
# uncomment if you get no picture on HDMI for a default "safe" mode
#hdmi_safe=1

# uncomment this if your display has a black border of unused pixels visible
# and your display can output without overscan
#disable_overscan=1

# uncomment the following to adjust overscan. Use positive numbers if console
# goes off screen, and negative if there is too much border
#overscan_left=16
#overscan_right=16
#overscan_top=-10
#overscan_bottom=-10

# uncomment to force a console size. By default it will be display's size minus
# overscan.
framebuffer_width=1920
framebuffer_height=1080

# uncomment if hdmi display is not detected and composite is being output
#hdmi_force_hotplug=1

# uncomment to force a specific HDMI mode (this will force VGA)
#hdmi_group=1
#hdmi_mode=1

# uncomment to force a HDMI mode rather than DVI. This can make audio work in
# DMT (computer monitor) modes
#hdmi_drive=2

# uncomment to increase signal to HDMI, if you have interference, blanking, or
# no display
#config_hdmi_boost=4

# uncomment for composite PAL
#sdtv_mode=2

#uncomment to overclock the arm. 700 MHz is the default.
#arm_freq=800

# for more options see http://elinux.org/RPi_config.txt
#disable_overscan=1
op de SD kaart heb ik 2 partities gekregen, Storage en System. Beide geen Fat partitie, en in de System partitie ook geen config.txt helaas? ik heb de laatste Elec build van 20 juli. Is dit er dan uit gehaald misschien?

edit: gelukt om de Storage map met schrijfrechten te mounten. in de hidden folder /.config een bestand aangemaakt met de naam ssh_enable. Zou volgens de readme voldoende moeten zijn, echter werkt het niet.
de Samba server in Openelec doet het dan weer wel... schiet niet echt op :(

[ Voor 6% gewijzigd door Notehoutelade op 21-07-2012 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuppie007
King4589 schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 20:51:
[...]

er zijn van die "range extenders" en repeaters met lan aansluitig(en) aan de achter kan die werken eigenlijk als omgekeerd wireless accespoint. met ddwrt kan dit ook worden gedaan met sommige routers
had ik inderdaad nog niet aangedacht maar eigenlijk had ik m'n vraag niet goed geformuleerd. wie heeft wel een goed werkend wifi stickie? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand wat de maximale snelheid is wat de hardware (en de reader) aankan?
Op internet heb ik iets gevonden van maximum 22mb/s, bedoelen ze hier megabit of megabyte mee? Iemand die hier meer over weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Verwijderd schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 22:02:
Weet iemand wat de maximale snelheid is wat de hardware (en de reader) aankan?
Op internet heb ik iets gevonden van maximum 22mb/s, bedoelen ze hier megabit of megabyte mee? Iemand die hier meer over weet?
Sommige hebben de cpu al op 1GHz geklokt, is dat niet het antwoord wat je bedoelde dan moet je de vraag beter definieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kfaessen schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 22:03:
[...]

Sommige hebben de cpu al op 1GHz geklokt, is dat niet het antwoord wat je bedoelde dan moet je de vraag beter definieren.
sorry vergeten dat het over de sd kaart gaat, ik wil weten welke class ik moet kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
Notehoutelade schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 20:56:
[...]

op de SD kaart heb ik 2 partities gekregen, Storage en System. Beide geen Fat partitie, en in de System partitie ook geen config.txt helaas? ik heb de laatste Elec build van 20 juli. Is dit er dan uit gehaald misschien?

edit: gelukt om de Storage map met schrijfrechten te mounten. in de hidden folder /.config een bestand aangemaakt met de naam ssh_enable. Zou volgens de readme voldoende moeten zijn, echter werkt het niet.
de Samba server in Openelec doet het dan weer wel... schiet niet echt op :(
weer een stapje verder. Webserver enabled via aanpassing op de SD kaart. ik kan echter nog steeds niets op het beeld krijgen om de composite uitgang te enablen. Weet iemand welk config file aangepast wordt op de SD kaart om dit via die omweg dan maar te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Hoe krijg ik dat CEC aan de praat?
Mijn TV ondersteund het, Philips 37PFL5405, maar ik heb geen flauw idee, OpenElec beweerd netjes "New remote detected: HDMI-CEC", maar niks werkt.

Ik gebruik trouwens een Harmony.

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Firesphere schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 22:38:
Hoe krijg ik dat CEC aan de praat?
Mijn TV ondersteund het, Philips 37PFL5405, maar ik heb geen flauw idee, OpenElec beweerd netjes "New remote detected: HDMI-CEC", maar niks werkt.

Ik gebruik trouwens een Harmony.
Hier bij mijn panasonic moet ik eerst Viera Link activeren, dit is de HDMI-CEC benaming voor panasonic toestellen.
Daarnaast moet je bij je XBMC instellingen bij Input devices even kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Een class-4 kaartje is snel zat, maar class-10 is niet veel duurder. Zelf heb ik meerdere kaartjes succesvol in gebruik, waaronder een SanDisk 16GB Class-10/UHS1 welke volgens SanDisk 45MB/s aankan. Ding kostte 15 euro, dus niet heel veel duurder dan een lagere class.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Verwijderd schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 22:48:
[...]

Hier bij mijn panasonic moet ik eerst Viera Link activeren, dit is de HDMI-CEC benaming voor panasonic toestellen.
Daarnaast moet je bij je XBMC instellingen bij Input devices even kijken ;)
Staat allemaal aan en open. Bummer, dan maar de iPhone-remote als extra geval gebruiken. Vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
tjonge.. blijkt dat de laatste builds een bug hebben waardoor composite het niet doet. laatste build waar het wel nog werkt, is de laatste van 13 juli. Bug is al gemeld maar nog niet opgelost sindsdien.

maar ik heb tenminste beeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Koop gewoon een goeie Full-HD, HDMI-capable TV.
En meteen HD-TV signaal er bij.
Is veel leuker :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
staat op de planning, maar om daarvoor dit bordje te laten liggen kan ik ook niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King4589
Verwijderd schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 22:07:
[...]

sorry vergeten dat het over de sd kaart gaat, ik wil weten welke class ik moet kopen
origineel werd een class 6 aangeraden er waren/zijn soms/geregeld problemen met class 10 de kernel oid kon er niet goed mee overweg. zelf gebruik ik een class 10 8gb kaartje dat werkt wel goed.
wat helemal afgeraden word zijn kaartjes met een converter dus een micro-sd naar sd. ik heb zelf een mini-sd naar sd die werkt ook niet zo lekker opstarten duurt lang en geeft met regelmaat een lees/schrijf fout bij het booten daarna werkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Ik heb hier gewoon 2 microSD kaartjes in convertors in gebruik voor mijn Pies, gaat gewoon perfect. Het grootste probleem zijn meestal waggelle adapters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb de Kingston SD10V/8GB class 10 a €7.50 uit dit lijstje gekozen en deze werkt dus ook.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:21

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Een vraag, ik zit te denken om met een Pi mijn 3d printer aan te sturen. Nu kan ik me levendig voorstellen dat de op Python draaiende software (Prontrface, https://github.com/kliment/Printrun#readme en Slic3r of Skeinforge) prima zal werken. Wat ik me wel afvraag:

Kan ik een webbased interface maken dat een STL bestandje aanpakt en dat dan doorstuurt naar dat Python scriptje? Veiligheid is niet zo van belang, het is om in mijn klas de 3d printer makkelijk vanaf alle computers aan te sturen met een getekend bestandje.

Update: het schijnt er al kant en klaar aan te komen: http://www.itux.co.za/201...-to-have-a-web-interface/

[ Voor 11% gewijzigd door sebastius op 22-07-2012 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-LA- schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 10:08:
[...]

Als de Pi sensors had wel ja ;)
Wat meer info hier. De Pi heeft wel sensors maar je kunt niet bij de data.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:45

EaS

Waarschijnlijk zal het antwoord zijn: "lees het topic nog eens door", maar heb m'n raspberry nu geprobeerd met zowel raspbmc (nightly builds) als Openelec. De XBMC interface is erg 'sluggish' (m'n HTPC daarentegen knalt erover). Is dit nu echt te wijten aan de snelheid van de SD kaart? Ik gebruik een no-name 1GB SD kaart van een x aantal jaar oud. Of is het meer te wijten aan de beta-status op het raspberry platform?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:03

NSG

Je weet niks!

@EaS , kijk eens naar je eigen usericon, dan heb je het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
ik zit te denken om een case te bouwen met aan de voorkant zo'n soort van 3,5" card reader, en via dat ding de raspberry van stroom te voorzien. Hiermee misschien ook de Xbox remote in verwerken zodat ik de bestaande remote kan blijven gebruiken. Daarnaast vind ik het vrij onhandig dat het bordje aan alle zijden wel een connector heeft, dus als ik alles in een kastje krijg dat mooi in het audio meubel past, heb ik 2 vliegen in 1 klap :)
via de cardreader meteen randapparatuur kunnen aansluiten, usb hdd, sd kaartje uit de camera etc. Maar hoe unmount je die dingen voordat je ze uit wilt trekken? ik kan de optie niet vinden in Openelec..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-08 23:17
Notehoutelade schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 23:11:
tjonge.. blijkt dat de laatste builds een bug hebben waardoor composite het niet doet. laatste build waar het wel nog werkt, is de laatste van 13 juli. Bug is al gemeld maar nog niet opgelost sindsdien.

maar ik heb tenminste beeld :)
Zit met hetzelfde probleem, voor een oudere tv op de hobbykamer met alleen scart en composite ingangen had ik een Pi gekocht en aangesloten met de laatse build. Werkte dus niet en na wat zoeken kom ik ook op die bug uit. Na het installeren van de oudere build werkt het nu wel, hopelijk halen ze die bug er snel uit zodat wij ook van de laatste builds kunnen genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
ik los anders op, ik haal een nieuwe tv :). kwaliteit via composite is niet goed. Wel van films die je afspeelt (720 bijv), maar de interface van XBMC is erg onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:45

EaS

Enes_81 schreef op zondag 22 juli 2012 @ 20:54:
@EaS , kijk eens naar je eigen usericon, dan heb je het antwoord.
Enes_81, klopt. Cpu usage is grotendeels van de tijd 100%. Soms ook een stukje eronder (en dan lijkt het iets soepeler te gaan allemaal). Maar over het algemeen lijkt het ding (100%) ergens mee bezig te zijn. Uptime is ondertussen 57 minuten (laatste openelec build), dus het bijwerken van diverse zaken zou toch onderhand voorbij moeten zijn. Hmm. Zou een antieke SD kaart dan toch zoveel invloed hebben? Laat ik het anders stellen: Er zijn hier dus users die XBMC extreem vloeiend (confluence skin?) op een raspberry draaien, zonder haperingen? Geen haperingen via streaming o.i.d?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kijk maar eens met top...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wtrdk
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-09 11:39
Vorige week heb ik Raspbian er op gezet (de officiele) en sindsdien valt de netwerkverbinding om de haverklap weg.
Als ik hem opstart kan ik er gewoon bij met Putty (SSH), en via http (apache). Maar na ongeveer een uur reageert hij nergens meer op, totdat ik de power uit en aan zet, en dan doet hij het weer.
In de syslog vind ik dit terug:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Jul 22 22:57:32 pi ifplugd(eth0)[939]: Link beat lost.
Jul 22 22:57:34 pi kernel: [ 3326.093403] smsc95xx 1-1.1:1.0: eth0: link up, 100Mbps, full-duplex, lpa 0xCDE1
Jul 22 22:57:34 pi ifplugd(eth0)[939]: Link beat detected.
Jul 22 22:57:34 pi kernel: [ 3326.899158] smsc95xx 1-1.1:1.0: eth0: link down
Jul 22 22:57:35 pi ifplugd(eth0)[939]: Link beat lost.
Jul 22 22:57:36 pi kernel: [ 3328.517531] smsc95xx 1-1.1:1.0: eth0: link up, 100Mbps, full-duplex, lpa 0xCDE1
Jul 22 22:57:36 pi ifplugd(eth0)[939]: Link beat detected.
Jul 22 22:57:37 pi kernel: [ 3329.331166] smsc95xx 1-1.1:1.0: eth0: link down
Jul 22 22:57:38 pi ifplugd(eth0)[939]: Link beat lost.
Jul 22 22:57:38 pi kernel: [ 3330.933433] smsc95xx 1-1.1:1.0: eth0: link up, 100Mbps, full-duplex, lpa 0xCDE1
Jul 22 22:57:39 pi ifplugd(eth0)[939]: Link beat detected.
Jul 22 22:57:39 pi kernel: [ 3331.763178] smsc95xx 1-1.1:1.0: eth0: link down
Jul 22 22:57:40 pi ifplugd(eth0)[939]: Link beat lost.
Jul 22 22:57:41 pi kernel: [ 3333.381418] smsc95xx 1-1.1:1.0: eth0: link up, 100Mbps, full-duplex, lpa 0x4DE1
Jul 22 22:57:42 pi kernel: [ 3334.203306] smsc95xx 1-1.1:1.0: eth0: link down
Jul 22 22:57:43 pi kernel: [ 3335.797565] smsc95xx 1-1.1:1.0: eth0: link up, 100Mbps, full-duplex, lpa 0x4DE1
Jul 22 22:57:44 pi ifplugd(eth0)[939]: Link beat detected.
Jul 22 22:57:44 pi kernel: [ 3336.634933] smsc95xx 1-1.1:1.0: eth0: link down
Jul 22 22:57:45 pi ifplugd(eth0)[939]: Link beat lost.
Jul 22 22:57:46 pi kernel: [ 3338.405183] smsc95xx 1-1.1:1.0: eth0: link up, 100Mbps, full-duplex, lpa 0x4DE1
Jul 22 22:57:46 pi ifplugd(eth0)[939]: Link beat detected.
Jul 22 22:57:47 pi kernel: [ 3339.235317] smsc95xx 1-1.1:1.0: eth0: link down
Jul 22 22:57:47 pi ifplugd(eth0)[939]: Link beat lost.
Jul 22 22:57:48 pi kernel: [ 3340.861439] smsc95xx 1-1.1:1.0: eth0: link up, 10Mbps, full-duplex, lpa 0x4C61
Jul 22 22:57:49 pi ifplugd(eth0)[939]: Link beat detected.

Weet iemand wat hier gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EaS schreef op zondag 22 juli 2012 @ 21:14:
[...]

Enes_81, klopt. Cpu usage is grotendeels van de tijd 100%. Soms ook een stukje eronder (en dan lijkt het iets soepeler te gaan allemaal). Maar over het algemeen lijkt het ding (100%) ergens mee bezig te zijn. Uptime is ondertussen 57 minuten (laatste openelec build), dus het bijwerken van diverse zaken zou toch onderhand voorbij moeten zijn. Hmm. Zou een antieke SD kaart dan toch zoveel invloed hebben? Laat ik het anders stellen: Er zijn hier dus users die XBMC extreem vloeiend (confluence skin?) op een raspberry draaien, zonder haperingen? Geen haperingen via streaming o.i.d?
Ik vind dat het bij mij nog vrij vlot draait XBMC Class 6 kaartje of 4 denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:46

iMars

Full time prutser

w.d schreef op maandag 23 juli 2012 @ 08:30:
Vorige week heb ik Raspbian er op gezet (de officiele) en sindsdien valt de netwerkverbinding om de haverklap weg.
Als ik hem opstart kan ik er gewoon bij met Putty (SSH), en via http (apache). Maar na ongeveer een uur reageert hij nergens meer op, totdat ik de power uit en aan zet, en dan doet hij het weer.
In de syslog vind ik dit terug:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Jul 22 22:57:32 pi ifplugd(eth0)[939]: Link beat lost.
Jul 22 22:57:34 pi kernel: [ 3326.093403] smsc95xx 1-1.1:1.0: eth0: link up, 100Mbps, full-duplex, lpa 0xCDE1
Jul 22 22:57:34 pi ifplugd(eth0)[939]: Link beat detected.
Jul 22 22:57:34 pi kernel: [ 3326.899158] smsc95xx 1-1.1:1.0: eth0: link down
Jul 22 22:57:35 pi ifplugd(eth0)[939]: Link beat lost.
Jul 22 22:57:36 pi kernel: [ 3328.517531] smsc95xx 1-1.1:1.0: eth0: link up, 100Mbps, full-duplex, lpa 0xCDE1
Jul 22 22:57:36 pi ifplugd(eth0)[939]: Link beat detected.
Jul 22 22:57:37 pi kernel: [ 3329.331166] smsc95xx 1-1.1:1.0: eth0: link down
Jul 22 22:57:38 pi ifplugd(eth0)[939]: Link beat lost.
Jul 22 22:57:38 pi kernel: [ 3330.933433] smsc95xx 1-1.1:1.0: eth0: link up, 100Mbps, full-duplex, lpa 0xCDE1
Jul 22 22:57:39 pi ifplugd(eth0)[939]: Link beat detected.
Jul 22 22:57:39 pi kernel: [ 3331.763178] smsc95xx 1-1.1:1.0: eth0: link down
Jul 22 22:57:40 pi ifplugd(eth0)[939]: Link beat lost.
Jul 22 22:57:41 pi kernel: [ 3333.381418] smsc95xx 1-1.1:1.0: eth0: link up, 100Mbps, full-duplex, lpa 0x4DE1
Jul 22 22:57:42 pi kernel: [ 3334.203306] smsc95xx 1-1.1:1.0: eth0: link down
Jul 22 22:57:43 pi kernel: [ 3335.797565] smsc95xx 1-1.1:1.0: eth0: link up, 100Mbps, full-duplex, lpa 0x4DE1
Jul 22 22:57:44 pi ifplugd(eth0)[939]: Link beat detected.
Jul 22 22:57:44 pi kernel: [ 3336.634933] smsc95xx 1-1.1:1.0: eth0: link down
Jul 22 22:57:45 pi ifplugd(eth0)[939]: Link beat lost.
Jul 22 22:57:46 pi kernel: [ 3338.405183] smsc95xx 1-1.1:1.0: eth0: link up, 100Mbps, full-duplex, lpa 0x4DE1
Jul 22 22:57:46 pi ifplugd(eth0)[939]: Link beat detected.
Jul 22 22:57:47 pi kernel: [ 3339.235317] smsc95xx 1-1.1:1.0: eth0: link down
Jul 22 22:57:47 pi ifplugd(eth0)[939]: Link beat lost.
Jul 22 22:57:48 pi kernel: [ 3340.861439] smsc95xx 1-1.1:1.0: eth0: link up, 10Mbps, full-duplex, lpa 0x4C61
Jul 22 22:57:49 pi ifplugd(eth0)[939]: Link beat detected.

Weet iemand wat hier gebeurt?
Probeer eens een andere kabel? Ik had precies hetzelfde. Had geen connectie, maar zag op een andere linux bak met tcpdump wel alle requests binnen komen. Een andere kabel was mijn oplossing...

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wtrdk
iMars schreef op maandag 23 juli 2012 @ 11:25:
[...]

Probeer eens een andere kabel? Ik had precies hetzelfde. Had geen connectie, maar zag op een andere linux bak met tcpdump wel alle requests binnen komen. Een andere kabel was mijn oplossing...
Hij doet het nu alweer een paar uur goed. Ik hou het in de gaten en zal er eens een andere kabel aan hangen.
Wat vreemd is is dat het pas optreedt sinds Raspbian er op staat. Met Wheezy (Alpha) had ik deze problemen niet.
Performance van Raspbian is wel weer een stuk beter! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:09
Met alle huidige distributies haal ik met iperf slechts 65 mbit/s over het netwerk. Bij een oude distro haalde ik 95 mbit/s. Wat is jullie ervaring hierin? Heeft iemand tips om dit te verbeteren?

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

wuppie007 schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 20:46:
http://www.dealextreme.co...ess-network-adapter-48166

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 09:13
Ik zit met een probleempje en ben het hier nog niet tegengekomen. Noch vind ik op internet echt informatie m.b.t. mijn issue. Ik heb Raspbmc en Open Elec gebruikt en beide gaven mij via HDMI (rechtstreeks naar de TV) geen correct geluid. Spraak valt naar de achtergrond weg en als je muziek erop hebt (met veel bass), dan wordt het geluid stukken zachter als de bass erin komt.

Heb al diverse settings geprobeerd, alleen op 2.0 als geluidsinstelling (dat is de TV ook). Krijg echter geen correct geluid. Overigens ook al 2 HDMI kabels gebruikt. Geen verschil helaas.

Wat me opvalt is dat dit bij .mkv-files heel extreem is. Bij andere files wat minder weg, maar over 't algemeen gooit de Raspberry Pi erg veel bass naar de TV en mogelijk kan die van mij daar niet zo goed tegen? Ik heb geen idee meer...

Met mp3 lijkt het goed te gaan. Veel minder bass waarneembaar, daardoor trekt de TV het wel gewoon.

[ Voor 22% gewijzigd door ksborg op 23-07-2012 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Lijkt me iets met de comprimering niet in orde of het weergeven ervan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wtrdk
w.d schreef op maandag 23 juli 2012 @ 12:24:
[...]

Hij doet het nu alweer een paar uur goed. Ik hou het in de gaten en zal er eens een andere kabel aan hangen.
Wat vreemd is is dat het pas optreedt sinds Raspbian er op staat. Met Wheezy (Alpha) had ik deze problemen niet.
Performance van Raspbian is wel weer een stuk beter! :)
Damn... Kabel vervangen, hij leek weer online te zijn, maar sinds een half uur kan ik m'n pi weer niet bereiken. Ik zit op m'n werk, dus even resetten gaat ook niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof

thof

FP ProMod
w.d schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 10:57:
[...]

Damn... Kabel vervangen, hij leek weer online te zijn, maar sinds een half uur kan ik m'n pi weer niet bereiken. Ik zit op m'n werk, dus even resetten gaat ook niet lukken.
Ik had een installatie met OpenElec en bij mij lag het aan de aangesloten USB devices. Deze namen te veel stroom (wireless toetsenbord + muis) waardoor ik een ping kreeg van ongeveer 3 seconden en veel time-outs. Dus wellicht is het iets in die hoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:48

Rmg

ksborg schreef op maandag 23 juli 2012 @ 20:40:
Ik zit met een probleempje en ben het hier nog niet tegengekomen. Noch vind ik op internet echt informatie m.b.t. mijn issue. Ik heb Raspbmc en Open Elec gebruikt en beide gaven mij via HDMI (rechtstreeks naar de TV) geen correct geluid. Spraak valt naar de achtergrond weg en als je muziek erop hebt (met veel bass), dan wordt het geluid stukken zachter als de bass erin komt.

Heb al diverse settings geprobeerd, alleen op 2.0 als geluidsinstelling (dat is de TV ook). Krijg echter geen correct geluid. Overigens ook al 2 HDMI kabels gebruikt. Geen verschil helaas.

Wat me opvalt is dat dit bij .mkv-files heel extreem is. Bij andere files wat minder weg, maar over 't algemeen gooit de Raspberry Pi erg veel bass naar de TV en mogelijk kan die van mij daar niet zo goed tegen? Ik heb geen idee meer...

Met mp3 lijkt het goed te gaan. Veel minder bass waarneembaar, daardoor trekt de TV het wel gewoon.
http://forum.stmlabs.com/...1235&highlight=downmixing is een 5.1 downmixing probleem :/ Had er ook last van. Het is niet bij alle mkv's hier iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik krijg 1channel niet werkend. Ik kan de add-on wel installeren en ik kan ook door de films/series e.d. doorbladeren (uiterst traag overigens) maar afspelen wil niet. Gok dat het bij anderen (OpenElec gebruikers) ook niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wtrdk
thof schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 16:05:
[...]

Ik had een installatie met OpenElec en bij mij lag het aan de aangesloten USB devices. Deze namen te veel stroom (wireless toetsenbord + muis) waardoor ik een ping kreeg van ongeveer 3 seconden en veel time-outs. Dus wellicht is het iets in die hoek?
Ik vrees dat het daar niet aan ligt, ik heb er namelijk verder niets aan hangen. Allen m'n pi, sd-kaart en ethernetkabel.
Zou het kunnen dat ik teveel services draai? Als ik naar het geheugengebruik kijk heeft hij in ieder geval nog genoeg over (ong.96 mb vrij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EaS schreef op zondag 22 juli 2012 @ 21:14:
[...]

Hier draait die idle op 20%, navigeren in de xbmc interface gaat niet helemaal vloeiend wel acceptabel.
Full HD films (1080p 30GB) met DTS/AAC downmix vanaf externe hdd gaat helemaal vloeiend. Dalijk ff sd card benchen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:51
Ik heb vanmiddag de laatste build van OpenElec(11646) erop gezet op een 8GB Class 10 kaartje en nu wilde ik mijn workgroup wijzigen, maar opeens werd het apparaat gereboot... meer mensen last van gehad?
Ook geeft de Pi na het bootscherm niet altijd beeld. Na een paar keer rebooten doet die het soms wel weer, dan zie ik gewoon het menu verschijnen. Ik heb eerst mijn iPhone lader eraan gehangen en later die van mijn iPad, maakte geen verschil.

Verder gaat het menu wel soepel vind ik. HDMI-CEC werkte direct op mijn Samsung LE40B652. Nog even uitvogelen welke knop wat is, maar das een detail ;)

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof

thof

FP ProMod
Meauses schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 17:33:
(...)

Ook geeft de Pi na het bootscherm niet altijd beeld. Na een paar keer rebooten doet die het soms wel weer, dan zie ik gewoon het menu verschijnen. Ik heb eerst mijn iPhone lader eraan gehangen en later die van mijn iPad, maakte geen verschil.

(...)
Ik ervaar dat mijn pi ook niet altijd goed boot, maar dan is dat alleen als ik de service usb poort van mijn tv gebruik voor de stroom. Met een losse (RS Components) adapter gaat het wel altijd goed. Misschien een stroom issue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

Ik heb Constellation draaien op mijn Ipad en maak daarmee verbinding met de Pi(openelec). Ik heb alle servrices draaien die moeten draaien op de pi. Ik heb als webserver 8085 ingesteld(in de router geforward).
Nu wil het dat ik heeeeeel soms een groen lampje heb in constellation dat JSON, ok is. Meestal is hij echter oranje(alleen HTTP ok).

Weet iemand waar dat aankan liggen? Het is namelijk verrekte handig als hij wel gewoon groen is, want dat werkt een stuk prettiger. Pi heeft een vast ip adres middels address reservation.

Ander probleem.
Op mijn android telefoon heb ik de xbmc remote geinstalleerd. Die werkt naar behoren, behalve bij TV shows. Als ik op movies klik zie ik al mijn films, maar bij TV shows staat niks. Iemand daar een idee over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

De Pi heeft een redelijke voeding nodig, een losse USB-adapter (ik gebruik 1 van logitech, die bij m'n muis zat), is efficienter dan een in/out port zoals van een pc of een TV o.i.d.

Eventueel kun je een usb-hub met voeding gebruiken, maar dat kan ook falen als je er zware dingen als wireless spul in plugt.

Dus, devies:
Hang je pi gewoon aan een echte USB-oplader en je probleem is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08 18:10
Firesphere schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 19:56:
De Pi heeft een redelijke voeding nodig, een losse USB-adapter (ik gebruik 1 van logitech, die bij m'n muis zat), is efficienter dan een in/out port zoals van een pc of een TV o.i.d.

Eventueel kun je een usb-hub met voeding gebruiken, maar dat kan ook falen als je er zware dingen als wireless spul in plugt.

Dus, devies:
Hang je pi gewoon aan een echte USB-oplader en je probleem is opgelost.
Inderdaad, ik vermoed dat 99% van vage problemen, zoals vastlopers, door een slechte voeding wordt veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
_starbuck_ schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 20:09:
[...]
Inderdaad, ik vermoed dat 99% van vage problemen, zoals vastlopers, door een slechte voeding wordt veroorzaakt.
Dat is mijn ervaring ook. De enige voeding hier waar ik goede ervaringen mee heb is die van mn HTC telefoon. Een merkloos 1 ampere ding en een Nokia 1.2A voeding zijn niet stabiel bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
_starbuck_ schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 20:09:
[...]

Als ik de hoeveelheid problemen langs zie komen met voedingen die prima de specs moeten halen lijkt het meer een kwestie van een incompatibel voeding dan een slechte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

Ik heb die van mij wel in mijn samsung tv hangen en heb nergens last van. De tv heeft 2 aansluitingen, waarvan er 1 met een hdd markering. Ik neem aan dat deze wat meer power geeft dan de andere usb aansluiting.

Mijn tv boven, een qmedia , geeft niet genoeg power uit de usb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
ik had een Nokia AC 10 gekocht bij een duitse webshop via Ebay. Echter na een uurtje begeven, had opeens geen verbinding meer met de rpi. Alle ledjes waren uit.. ik was nog bang dat het ding stuk was, maar op de lader van mijn telefoon werkte de rpi wel (700 mah). De Nokia lader doet niets meer... contact met de duitse webshop levert tot nu toe nog niets op, men reageert niet. Sollicitatie voor een slechte beoordeling op ebay :)

zou het nut hebben zo'n lader open te schroeven? er zitten 2 schroefjes waar je zo'n driehoek bitje voor nodig hebt, en uiteraard heb ik net die weer niet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Notehoutelade schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 21:24:
ik had een Nokia AC 10 gekocht bij een duitse webshop via Ebay. Echter na een uurtje begeven, had opeens geen verbinding meer met de rpi. Alle ledjes waren uit.. ik was nog bang dat het ding stuk was, maar op de lader van mijn telefoon werkte de rpi wel (700 mah). De Nokia lader doet niets meer... contact met de duitse webshop levert tot nu toe nog niets op, men reageert niet. Sollicitatie voor een slechte beoordeling op ebay :)

zou het nut hebben zo'n lader open te schroeven? er zitten 2 schroefjes waar je zo'n driehoek bitje voor nodig hebt, en uiteraard heb ik net die weer niet 8)7
Hm.. mijn Nokia komt ook van Ebay en zou een originele moeten zijn. Zo ziet hij er van buiten ook uit. Ik heb hem even opengeschroefd (ik had wel zo'n bitje liggen), maar van binnen is het minder spectaculair. Misschien toch nep?
furby-killer schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 20:20:
[...]

Als ik de hoeveelheid problemen langs zie komen met voedingen die prima de specs moeten halen lijkt het meer een kwestie van een incompatibel voeding dan een slechte.
1.2 ampere=1.2 ampere en 5 volt DC=5 volt DC. Zou niet zo spannen moeten zijn :)

[ Voor 16% gewijzigd door FatalError op 24-07-2012 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
hij lijkt echt, dwz het nokia logo en text zitten in het plastic zelf, geen stikker ofzo. wie zal het zeggen :)

ik heb wel nog een 5v, 2A adapter liggen van naar ik vermoed een oude router of wireless accesspoint. op zich moet dat omsolderen naar een usb micro kabel (rood en zwart?) ook wel werken lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

2A lijkt me heel veel, geadviseerd is 750-1500mA, ik weet niet of een 2A aansluiten dan kwaad kan.

Ik dacht nog een lader te hebben liggen, maar dat is een 500mA, schiet dus ook niet op.

Als ik jou was zou ik gewoon bij de electrozaak om de hoek even een usb-lader halen. Probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Firesphere schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 21:39:
2A lijkt me heel veel, geadviseerd is 750-1500mA, ik weet niet of een 2A aansluiten dan kwaad kan.

Ik dacht nog een lader te hebben liggen, maar dat is een 500mA, schiet dus ook niet op.

Als ik jou was zou ik gewoon bij de electrozaak om de hoek even een usb-lader halen. Probleem opgelost.
Nee, je kan zelfs 1000A aansluiten (theoretisch) zolang hij maar 5v is :) Hij gebruikt alleen het aantal ampere wat hij nodig heeft. Als het dus teveel is, is er geen probleem. Zolang het maar niet te weinig is.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
ik geef die duitsers nog 1 dag, ik vond net nog een reply tool op hun site. even kijken of dat nog wat oplevert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:51
furby-killer schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 20:20:
[...]

Inderdaad, met mijn iPad lader bleef rasbian hangen bij ntpd (dat gebeurde bij openelec en raspbmc dus eerder, waarschijnlijk vanwege het overclocken) en met mijn Blackberry lader (750mA) ging hij in één keer door met rasbian. Jammer dat het zo gevoelig is...

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
FatalError schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 21:33:
[...]

1.2 ampere=1.2 ampere en 5 volt DC=5 volt DC. Zou niet zo spannen moeten zijn :)
En toch, zoals bovenstaande ook bevestigd, zijn er veel problemen met voedingen die gewoon goed genoeg horen te zijn als je kijkt hoeveel stroom ze kunnen leveren. Als ik zou moeten gokken zou ik zeggen dat er op de RPI een spanningsregelaar zit die niet echt geweldig is, en daardoor erg gevoelig voor storingen (ripple enzo) op de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
furby-killer schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 23:12:
[...]

En toch, zoals bovenstaande ook bevestigd, zijn er veel problemen met voedingen die gewoon goed genoeg horen te zijn als je kijkt hoeveel stroom ze kunnen leveren. Als ik zou moeten gokken zou ik zeggen dat er op de RPI een spanningsregelaar zit die niet echt geweldig is, en daardoor erg gevoelig voor storingen (ripple enzo) op de voeding.
Ik denk eerder dat USB power niet altijd 5V is maar soms ook 4,8V of nog minder (afhankelijk van de toepassing waar de adapter voor gemaakt is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksborg
  • Laatst online: 12-09 09:13
Rmg schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 16:12:
[...]

http://forum.stmlabs.com/...1235&highlight=downmixing is een 5.1 downmixing probleem :/ Had er ook last van. Het is niet bij alle mkv's hier iig
Kijk, dat was de info die ik zocht. Nu hoef ik het probleem in elk geval niet bij mezelf te zoeken. Was best frustrerend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:48

Rmg

Notehoutelade schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 21:24:

Neuh, zit waarschijnlijk alleen een trafo en een paar diodes en misschien nog een condensator.

Als ie schakelend is nog een ictje en een spoeltje of 2. maar echt iets maken gaat lastig worden ( of er moet een condensator te vervangen zijn die het probleem is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Zijn er al mensen die bruikbare geluidskwaliteit krijgen uit de analoge poort? Ik heb de laatste Debian met MPD en dat werkt allemaal out-of-the-box, maar als ik aan het volume zit, of als hij een nieuwe track start, dan hoor ik een 'knal' uit de speakers komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-track
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16-12-2023
Effies een vraagje...

Ik heb m'n RPi (Raspbmc) met NFS verbonden aan m'n NAS.
Als ik nu MP3's afspeel en dan met name een mix cd. Heb ik steeds het probleem dat XBMC tussen
de nummers gaat lopen bufferen. Er is dan even een stilte van 2 a 3 seconden. Heel irritant!

Heb alle instellingen in XBMC al nagelopen maar ik blijf dit probleem houden.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuntimeError
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-09 23:58
Ik wil eigenlijk web-tv (webpagina met Flash) bekijken vanuit Raspbian. Nu zag ik dat Adobe Flash niet gaat werken. Ik zag dat er wel een aantal open source alternatieven zijn. Iemand hier ervaring mee op de Raspberry Pi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King4589
flash draait behoorlijk zwaar op alle hardware, in linux is het veelal dat flash zwaar op de cpu moet draaien mede doordat drivers hun werk niet altijd goed doen. Als je dat dan op een simpel 700mhz cputje wil draaien zal het waarschijnlijk niet echt top draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Heb geen ervaring met raspbian maar wel met "open source alternatieven voor flash". Ze zijn allemaal reverse-engineered en lopen gigantisch achter op Adobe Flahs (4.0 compatible ofzo), en/of zitten vol met bugs. Althans zo was het een paar jaar geleden, maar sindsdien is Adobe Flash voor linux behoorlijk verbeterd en het lijkt me stug dat ze dat bijgehouden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BioHzRd
  • Laatst online: 18-04 09:41
Ik heb het al even gezocht maar vond er niet direct iets over maar ik vrees ervoor dat mijn antwoord 'nee' zal zijn.

Zou het gaan om CLI mode (Rasdebain distro bijvoorbeeld) xbmc + sickbeard + sabnzb + couchpotato te laten draaien en als download / streaming servertje te gebruiken.

Ik denk dat de cpu en zeker het RAM hiervoor te weinig zal zijn.

Maar welk alternatief heb je ? Zotac computers die rond 200€ zijn...
Of zijn er andere in het raspberry pi wereldje die dit wel aankunnen ?

Update: blijkbaar bestaat er SABnzbd-suite voor openELEC , lijkt me wel intressant

[ Voor 8% gewijzigd door BioHzRd op 26-07-2012 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:04

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Als je alleen wil streamen kan je ook een Nas nemen toch? Synology of Qnap.

Als je hem ook op de tv wil aansluiten kan je kijken naar b.v. een Gooseberry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof

thof

FP ProMod
Er zijn tussen de revisies 11552 en 11650 van OpenElec voor de rPi wijzigingen geweest aan het HDMI-CEC gedeelte. De "return" knop werkt nu wel op mijn Samsung afstandsbediening, echter kan ik bij het toevoegen van de een SMB share geen Server name en shared folder invoeren, omdat ik geen toetsenbordje krijg. Great, weer puzzelen of een usb toetsenbordje regelen :) Eens zien of er een config file is voor HDMI-CEC, iemand suggestie?

Overigens deze AB, er bestaat ook een versie met play/pause buttons er op, maar die heb ik helaas niet :)
Afbeeldingslocatie: http://www01.cp-static.com/objects/high_pic/1348029570_afstandsbedieningen-samsung-remote-controller-bn59-00942a.jpg

Wel kunnen er veel meer soorten video sources toegevoegd worden:
- Windows network (SMB)
- Apple Filing Protocol (AFP)
- Secure Shell (SSH/SFTP)
- Network Filesystem (NFS)
- RSS Feed
- UPnP server
- iTunes music share (DAAP)
- FTP server
- WebDav server (HTTP)
- WebDav server (HTTPS)
- Web server directory (HTTP)
- Web server directory (HTTPS)
- TuxBox client
- MythTV client
- VDR Streamdev client
- HTS Tvheaded client

[ Voor 26% gewijzigd door thof op 26-07-2012 16:28 . Reden: Toevoeging beschikbare protocollen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Je kan toch ook gewoon je sources.xml (via ssh) bijwerken om je share toegankelijk in xbmc te maken :?

[ Voor 6% gewijzigd door sloth op 26-07-2012 16:32 ]

Pagina: 1 ... 18 ... 54 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1494256">Raspberry Pi: aankoop&amp;levering</a>
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1511319">~~~~~~~~~~~~~~~[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC</a>
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1514963">~~~~~~~~~~~~~~~[GPIO] Raspberry Pi</a>.

Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_USB_Wi-Fi_Adapters">geteste USB WLAN stickjes</a>
Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_Powered_USB_Hubs">geteste USB hubs</a>

~~~[/html]