Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Edit:
Misschien nog interessant voor iemand: mijn installatie van Raspbmc en OpenELEC op de RaspPi.
[ Voor 106% gewijzigd door technorabilia op 16-07-2012 22:41 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Ik had hem in de brievenbus liggen in een bubbeltjes envelop. Dus geen ding dong of tring. Ik moet wel bekennen dat ik een grote gleuf heb en het is ook best hoog. In een kleine gleuf past die zeker niet.Loekie schreef op maandag 16 juli 2012 @ 23:37:
Hoe wordt de MMP case bezorgd? Gewone post, postnl, UPS? Ik ben inmiddels op vakantie en dan is het wel handig om te weten wat m'n brievebusleger kan verwachten.
Wie kopt hem in?kfaessen schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 00:12:
In een kleine gleuf past die zeker niet.
Het is hier helaas geen HK... Anders had ik hem zelf al in het bericht ingekopt.
Ik dacht dat dit zou moeten werken met het ip:6789 (6789 is de poort waarop het draait.) in te type in de browserbar. Maar moet nzbget op de pi daarvoor runnen in deamon mode of console mode of nog iets anders?
edit: firewall staat uit op windows pc.
edit2: ik denk dat ik nog nzbgetweb nodig heb om een interface te krijgen op mijn pc. Ik heb dit gevolgd voor de installatie: http://raspberry-blog.com...g-nzbget-on-raspberry-pi/
Daar zit geen nzbgetweb bij denk ik. Iemand die weet hoe ik een interface in mijn browser kan krijgen?
zoiets als dit : http://files.computertotaal.nl/2009/2/filmmuziek-005.png
edit3: hier: http://nzbget.sourceforge.net/Download kan ik de web interface downloaden in een .zip file. Iemand die weet hoe ik deze moet installeren?
[ Voor 99% gewijzigd door teddysleep op 17-07-2012 14:09 ]
Overwogen het README bestand in de zip te openen? Met name het hoofdstuk '3. Installation' klinkt veelbelovend.teddysleep schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 12:51:
edit3: hier: http://nzbget.sourceforge.net/Download kan ik de web interface downloaden in een .zip file. Iemand die weet hoe ik deze moet installeren?
Ondersteund je TV geen CEC? Dan heb je die infrarood ontvanger ook niet meer nodigkfaessen schreef op maandag 16 juli 2012 @ 20:00:
Hoera, vandaag heb ik 2 modmypi cases ontvangen via de post. Ze zien er echt perfect uit en al helemaal voor die prijs.
Je krijgt er ook nog 4 antislip steuntjes bij.
En natuurlijk heb ik daarmee het slaapkamer project tot een einde kunnen brengen. De foto's:
[afbeelding]
Hier hangt de Raspberry Pi in de meterkast, het gat eronder gaat direct naar de slaapkamer toe.
De kabels die er doorheen gaan zijn:
-Stroomkabel van de TV.
-Antenne kabel voor de TV.
-USB Power van de TV naar de Raspberry Pi.
-USB Kabel voor de Microsoft Infrarood Remote.
-HDMI Kabel van de Raspberry Pi naar de TV.
[afbeelding]
De TV lijkt zo helemaal draadloos te zijn, onder de tv zie je de Microsoft infrarood ontvanger (deze is uit 2005 geloof ik).
[afbeelding]
Hier zie je het gat achter de TV waar alle kabels doorheen gaan.
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
ook blijk ik een php nodig te hebben en een webserver
[ Voor 27% gewijzigd door teddysleep op 17-07-2012 17:19 ]
Waarom koop je niet gewoon een simpele goedkope mediastreamer?teddysleep schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 17:04:
het enigste dat ik uit die readme kan halen is dat ik die .zip moet extracten ...
https://niels.nu
Leren over linux doe je vooral door heel veel op internet te zoeken en te lezen.teddysleep schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 17:24:
Ik zou het graag eerst is zien werken op de pi. Later kan ik dan altijd nog een goedkope mediastreamer kopen. Ik wil graag wat meer leren over linux.
In het kort even getest: De TV zegt CEC, maar kan geen ondersteund apparaat vinden. Dus ik moet me nog even inlezen over hoe ik dat aanzet. Maar kan ik daarmee dan ook ALLES bedienen van xbmc? incl die extra menu items?Janoz schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 17:03:
[...]
Ondersteund je TV geen CEC? Dan heb je die infrarood ontvanger ook niet meer nodig
@teddysleep: We zijn inderdaad geen helpdesk die je kant en klare handleidingen gaan geven, je dient zelf ook wat te willen onderzoeken. Desondanks wil ik je deze google zoekwoorden niet onthouden: how-to linux php apache
Daar kom je waarschijnlijk al een heel eind mee.
[ Voor 24% gewijzigd door DutchKel op 17-07-2012 18:06 ]
Toevallig een (oudere) Bravia? Ik heb het zelfde gezeur met mijn PS3. De Pi is er nog niet.kfaessen schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 17:48:
[...]
In het kort even getest: De TV zegt CEC, maar kan geen ondersteund apparaat vinden. Dus ik moet me nog even inlezen over hoe ik dat aanzet. Maar kan ik daarmee dan ook ALLES bedienen van xbmc? incl die extra menu items?
@teddysleep: We zijn inderdaad geen helpdesk die je kant en klare handleidingen gaan geven, je dient zelf ook wat te willen onderzoeken. Desondanks wil ik je deze google zoekwoorden niet onthouden: how-to linux php apache
Daar kom je waarschijnlijk al een heel eind mee.
Ik dacht zelf aan een oude HDMI kabel?
Nee, ik heb een 2 jaar oude samsung UE32C350 (via firmware naar UE32C450 geflashed). Het kan bij mij wel aan de kabel liggen. Ik wil er echter niet teveel moeite in steken, de RPi werkt zo prima en als ik CEC nog makkelijk aan het werk krijg dan gebruik ik dat nog, ik zag op internet dat ik een speciale build moet hebben ervoor (bericht van 2 weken geleden). Of dit nog het geval is weet ik niet, mijn build is van afgelopen donderdag of vrijdag als ik me niet vergis.zAo schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 18:06:
[...]
Toevallig een (oudere) Bravia? Ik heb het zelfde gezeur met mijn PS3. De Pi is er nog niet.
Ik dacht zelf aan een oude HDMI kabel?
Ik ga me er wel eens bij inlezen als ik wat meer tijd heb.
Nu moet ik eerst nog bedenken wat ik ermee ga doen, want ik heb eigenlijk nog geen idee. Een mediacenter heb ik al helemaal voor elkaar. Heeft iemand nog andere leuke ideeën?
Wat mij tof lijkt is de Pi vastmaken aan een scherm, die aan de muur hangen en daarop nieuws, weer en verkeer langs te laten komen, wat je bij openbare gelegenheden wel 's ziet. Dat is gewoon even een hersenspinsel, want ik heb geen idee hoe ik dat voor elkaar zou kunnen krijgen. Welk programma of welke site?
Iemand suggesties voor deze twee vragen?
Alle onderdelen heb ik als het goed is al, nu alleen nog tijd vinden om wat te solderen.
ik had eerst volgende gevolgd, maar dat lukte niet vanaf iphone.
Bij wat rondzoeken las ik dat gewone pptp met iphone (apple algemeen) een probleem kon zijn.
Bijgevolg heb ik deze geprobeerd.
Maar dat lukte ook niet (grotendeels omdat ik er niet in slaag om dat opnieuw te compilen (errors bij make
Dit geprobeerd?Promy schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 18:34:
Heeft er al iemand vpn draaidende gekregen waar je met een iphone op kunt inloggen?
ik had eerst volgende gevolgd, maar dat lukte niet vanaf iphone.![]()
Bij wat rondzoeken las ik dat gewone pptp met iphone (apple algemeen) een probleem kon zijn.
Bijgevolg heb ik deze geprobeerd.
Maar dat lukte ook niet (grotendeels omdat ik er niet in slaag om dat opnieuw te compilen (errors bij make)
Een robot die je aan world domination helpt. Alles minder dan dat en je bent een mietjeBobbus schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 18:26:
Iemand suggesties voor deze twee vragen?
Ik ben van plan om vanaf m'n Pi m'n AVR boardje aan te gaan sturen. Dat wordt dan een 'domme' IO controller die motoren e.d. aan kan sturen en m'n Pi doet dan 't intelligentere werk. Heb vandaag van conrad al een pakketje binnengekregen met onder andere een motor driver en 2 kleine 5V motortjes om 't allemaal te testen.
[ Voor 40% gewijzigd door Hydra op 17-07-2012 20:16 ]
weet iemand trouwens een manier om een complete image te kunnen maken van je SD kaartje? als je niet zo thuis bent in linux en je doet wat fout dan is dat eenvoudig weer terug te draaien....
[ Voor 30% gewijzigd door wuppie007 op 17-07-2012 21:18 ]
Valt alarm! Dankzij APOCALYPSE werkt het weer
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 21:57:
[...]
Ik had vanmiddag precies hetzelfde van alles geprobeerd maar het mocht niet baten. Toen heb ik de image opnieuw op de sd kaart gezet en toen deed die het weer. Als je dat dus nog niet hebt geprobeerd dan zou je kunnen kijken of dat werkt.
[ Voor 61% gewijzigd door hostler op 18-07-2012 00:09 ]
Net geprobeerd, maar het probleem blijft (die zaken heb ik toegevoegd aan /etc/ppp/pptpd-options en ook aan /etc/ppp/options)
Je kunt win32diskimager gebruiken om een image op een sd kaart te zetten, maar ook om een image van een sd kaart te makenwuppie007 schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 21:09:
weet iemand trouwens een manier om een complete image te kunnen maken van je SD kaartje? als je niet zo thuis bent in linux en je doet wat fout dan is dat eenvoudig weer terug te draaien....
https://launchpad.net/win32-image-writer
http://www.sinfest.net | Q: Does it ever get windy in Australia? I have never seen it rain on TV, so how do the plants grow? (UK) A: We import all plants fully grown and then just sit around watching them die
Bekijk ook de rest van de tutorials op die site eens.
Succes.
(op OpenELEC maar algemener mag ook...)
👉🏻 Blog 👈🏻
Als de Pi sensors had wel jakraades schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 09:58:
Is het mogelijk om de temperatuur sensors uit te lezen. Ik zou dit graag vanaf de command line bekijken.
Bedanktw.d schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 08:19:
@teddysleep http://fusionstrike.com/2...ache2-raspberry-pi-debian
Bekijk ook de rest van de tutorials op die site eens.
Succes.
Ik heb apache er weer afgegooid en lighttpd er op gezet, scheelt aardig wat geheugen zegt men.teddysleep schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 11:31:
[...]
Bedankt. Ik heb ondertussen al apache en php draaien op mijn pi. Nu weet ik wel niet hoe ik nzbgetweb moet installeren en hoe ik dat moet 'linken' aan apache en php
Ik las eerst te snel, maar je doelt op interne sensors, die de Pi niet heeft.kraades schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 09:58:
Is het mogelijk om de temperatuur sensors uit te lezen. Ik zou dit graag vanaf de command line bekijken.
Aangaande wat je er mee wilt doen, ik heb ondertussen mijn Pi zover dat hij mijn Youless energie meter uitleest en daarnaast heb ik Domotiga draaien. Het plan is zodra mijn RfxCom binnen is om mijn weer sensors uit te lezen, diverse KiKu apparaten te schakelen en meer van dat soort dingen.
De cpu blijft lekker laag met Domotiga heb ik gezien, en ik kan via VNC via mij tablet het geheel besturen als ik wil.
1 heeft een kernel panic ivm cannot find init
1 heeft kernel panic ivm defect blocks
1 reageert helemaal niet
2 gaan goed.
Vanavond redsleeve op een sd kaartje proberen.
Sommige kaartjes doen herlocatie als je een lowlevel check doet.init6 schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 16:43:
5 exact dezelfde type / merk sd kaartjes klaar gezet via dd de img erop gezet (debian versie) voor mijn 4 PI's
1 heeft een kernel panic ivm cannot find init
1 heeft kernel panic ivm defect blocks
1 reageert helemaal niet
2 gaan goed.
ow boy ow boy
Vanavond redsleeve op een sd kaartje proberen.Leuk dit, alleen ff wennen aan debian (/etc/sysconfig) werk zelf alleen met RHEL
zAo schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 16:53:
[...]
Sommige kaartjes doen herlocatie als je een lowlevel check doet.
Heb ik al geprobeerdNick Name schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 23:17:
[...]
Je kunt win32diskimager gebruiken om een image op een sd kaart te zetten, maar ook om een image van een sd kaart te maken
https://launchpad.net/win32-image-writer
Weet je dat zeker? Hij maakt idd 75mb aan partitie die je op windows kan zien, maar tevens maakt hij een 1.5gb groot volume en de rest unassigned hij.wuppie007 schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 17:29:
[...]
Heb ik al geprobeerd, dan maakt ie gewoon een image van de partitie die windows kan "zien" ( ~75mb), dus niet het hele kaartje....
Weet je dat zeker? Hij maakt idd 75mb aan partitie die je op windows kan zien, maar tevens maakt hij een 1.5gb groot volume en de rest unassigned hij.wuppie007 schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 17:29:
[...]
Heb ik al geprobeerd, dan maakt ie gewoon een image van de partitie die windows kan "zien" ( ~75mb), dus niet het hele kaartje....
met dd doet hij namelijk exact die 75mb + 1.5gb
Volgens mij denk je te moeilijk.init6 schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 17:34:
[...]
Weet je dat zeker? Hij maakt idd 75mb aan partitie die je op windows kan zien, maar tevens maakt hij een 1.5gb groot volume en de rest unassigned hij.
Als er iets fout gaat, gewoon opnieuw de image er op zetten. Ik gebruik USBIT, maar ook met win32diskimager werkt het.
Dan gaat bij de eerste boot op de pi, de installatie de zooi wel correct partitioneren.
Als je een backup wilt hebben, heb je volgens mij gewoon genoeg aan het backuppen van je .conf bestanden. Boot ff naar een Linux Live CD en je kan die confs zo van je sd-card af halen, sd-card herinitialiseren en na eerste pi-boot de confs weer terug zetten.
Of, maak een image met een Linux Live CD, maar ik denk dat je te drastisch denkt voor iets vrij simpels.
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
of misschien denk ik te veel op z'n "windows", gewoon systeemimage terugzetten en weer draaien.Firesphere schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 17:38:
[...]
Volgens mij denk je te moeilijk.
Als er iets fout gaat, gewoon opnieuw de image er op zetten. Ik gebruik USBIT, maar ook met win32diskimager werkt het.
Dan gaat bij de eerste boot op de pi, de installatie de zooi wel correct partitioneren.
Als je een backup wilt hebben, heb je volgens mij gewoon genoeg aan het backuppen van je .conf bestanden. Boot ff naar een Linux Live CD en je kan die confs zo van je sd-card af halen, sd-card herinitialiseren en na eerste pi-boot de confs weer terug zetten.
Of, maak een image met een Linux Live CD, maar ik denk dat je te drastisch denkt voor iets vrij simpels.
maar hoe zit het dan met al je programma's, zijn die altijd al geïnstalleerd dan? omdat je alleen je confs terug gaat zetten....
Als je bijvoorbeeld apache conf hebt gebackupped, kwestie van apache installeren, conf er overheen denderen en klaar, kan trouwens ook gewoon via ssh.wuppie007 schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 17:55:
[...]
of misschien denk ik te veel op z'n "windows", gewoon systeemimage terugzetten en weer draaien.
maar hoe zit het dan met al je programma's, zijn die altijd al geïnstalleerd dan? omdat je alleen je confs terug gaat zetten....
Telkens een complete image maken van het systeem is voor de Pi te moeilijk doen voor iets simpels.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
maar toch zou ik het graag doen.... maar is het nu mogelijk of niet? zo ja, wie kan mij vertellen hoe het moet?Firesphere schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 17:58:
[...]
Als je bijvoorbeeld apache conf hebt gebackupped, kwestie van apache installeren, conf er overheen denderen en klaar, kan trouwens ook gewoon via ssh.
Telkens een complete image maken van het systeem is voor de Pi te moeilijk doen voor iets simpels.
(ik moet toegeven, beetje eigenwijs aangelegd ben ik wel...
Dan zou ik toch echt ff een Linux Live cd'tje of USB'tje er in stouwen, die is daar iets makkelijker in.wuppie007 schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 18:25:
[...]
maar toch zou ik het graag doen.... maar is het nu mogelijk of niet? zo ja, wie kan mij vertellen hoe het moet?
(ik moet toegeven, beetje eigenwijs aangelegd ben ik wel...
Dan is't een kwestie van
1
| sudo dd if=/dev/[Your Card Reader's Location] of=./[Your Desired Name].img |
In het geval van een Debian-based systeem.
En na het maken van de image natuurlijk even naar een fysieke harddisk verplaatsen, anders ben je'm na reboot weer kwijt
Zou ook niet al te ingewikkeld moeten zijn, maar nogmaals, je bent moeilijk aan't denken
[ Voor 8% gewijzigd door Firesphere op 18-07-2012 18:36 ]
Hij heeft nu dus ook niet alle films in de library staan (11 stuks terwijl het er zo'n 50 zijn. Wel alle TV-afleveringen)De informatie kan niet worden gedownload
Geen verbinding mogelijk met remote server.
Wilt u doorgaan met scannen?
Ja/Nee.
En op de Pi/XBMC onder Systeem -> Netwerk -> Internet: Nee, niet verbonden met internet. Controleer uw netwerkinstellingen.
Ik heb op onze router (TP-Link TL-WR1043ND) en ik heb daar onder DHCP -> Address Reservation de Pi een vast IP-adres gegeven (Bij het MAC-adres van de Pi geeft de router steeds een vast IP-adres).
Dat heb ik uitgezet, de router én Pi opnieuw opgestart maar nog geen internet. Weet iemand waar dit aan kan liggen?
[ Voor 6% gewijzigd door Piet91 op 18-07-2012 18:56 ]
is dit direct na rebooten of na verloop van tijd?
Staan er geen hints in /var/log/messages?
P.S.
Ik gebruik deze build:
http://sources.openelec.t...0704203304-r11493.tar.bz2
Andere vraag:
Laten jullie de Pi met XBMC gewoon continu aan staat?
[ Voor 11% gewijzigd door technorabilia op 18-07-2012 19:19 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Ik heb nooit internetverbinding.kraades schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 19:16:
Ik draai dezelfde configuratie en heb geen problemen.
is dit direct na rebooten of na verloop van tijd?
Hoe kom ik daar?Staan er geen hints in /var/log/messages?
Kan dat met de Pi zelf of moet dat met een andere pc/laptop? Met WinSCP o.i.d.?
Ik gebruik r11535.img.zip van hier. Zit er verschil tussen die van jou en mij?
Oh, en als je een nieuwe update/image erop wil zetten (bijv. in mijn geval r11550.img.zip van bovenstaande site), dan moet je zekers alles in XBMC weer opnieuw instellen toch?
Ik voed de Pi met de USB-poort van de tv. Maar dat werkt niet goed.Andere vraag:
Laten jullie de Pi met XBMC gewoon continu aan staat?
Hij start wel op (alle lampjes branden) en ik kan HDMI2 op m'n tv ook wel selecteren maar hij krijgt geen signaal; praktijk is dus dat ik 'm gewoon handmatig even van de voeding moet halen en weer opnieuw opstarten. Wel jammer, maar niet onoverkomelijk.
Via ssh bv. door PuTTY op Windows te gebruiken. Login is root en default password is openelec.Piet91 schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 19:38:
Hoe kom ik daar?![]()
Kan dat met de Pi zelf of moet dat met een andere pc/laptop? Met WinSCP o.i.d.?
Dan vi /var/log/messages.
Zal wel anders zijn maar dit zal wel niet de oorzaak zijn.Ik gebruik r11535.img.zip van hier. Zit er verschil tussen die van jou en mij?
Oh, en als je een nieuwe update/image erop wil zetten (bijv. in mijn geval r11550.img.zip van bovenstaande site), dan moet je zekers alles in XBMC weer opnieuw instellen toch?
De rest van de settings in XBMC dns, gateway e.d. zien er wel goed uit?
Er is een folder userdata waar je settings staan.
find / -name userdata
Is dat wel genoeg mA om alles te voeden?Ik voed de Pi met de USB-poort van de tv. Maar dat werkt niet goed.
Hij start wel op (alle lampjes branden) en ik kan HDMI2 op m'n tv ook wel selecteren maar hij krijgt geen signaal; praktijk is dus dat ik 'm gewoon handmatig even van de voeding moet halen en weer opnieuw opstarten. Wel jammer, maar niet onoverkomelijk.
👉🏻 Blog 👈🏻
Ik zoek iets lichts waarbij ik op een remote Pi direct nzb's kan downloaden/par/rar i.p.v. remote ftp naar de Pi toe.
👉🏻 Blog 👈🏻
Daar voldoen ze allebei aan.kraades schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 21:09:
Ik zie wel wat sabnzbd/nzbget verhalen. Zijn er nog alternatieven?
Ik zoek iets lichts waarbij ik op een remote Pi direct nzb's kan downloaden/par/rar i.p.v. remote ftp naar de Pi toe.

meer fotokes
Vind ik toch wel de mooiste die ik heb gezien van alle cases. Niet zo hoekig.
[ Voor 24% gewijzigd door Firesphere op 18-07-2012 21:48 ]
Ehm, SABnzbd staat niet echt bekend als een lichte applicatie...
Maar je hebt dit draaien op de RaspPi?
👉🏻 Blog 👈🏻
Die van Dipsausje is mega vet en mooi design, kan ModMyPi niet aan tippen. Maar mijn Rapsberry Pi komt straks bij de omvormer van mijn zonnepanelen in de garage te hangen, dus dan hoeft het geen Design te zijnFiresphere schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 21:46:
Ik heb de Dipsausje-case.
Vind ik toch wel de mooiste die ik heb gezien van alle cases. Niet zo hoekig.
Ik gok dat hij gaat meten hoeveel stroom de zonnepanelen opleveren, daar heb je geen TV voor nodig.Firesphere schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 22:00:
Wat wil je met je pi doen bij de omvormer? Lange kabel naar TV, of heb je er een doel voor?
Bedankt. Ik heb nu verbinding met de PI d.m.v. PuTTY. Nog geen idee hoe ik verder (naar mappen toe en bekijken e.d.) ga maar dat moet ik morgen maar uitzoeken.kraades schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 21:06:
Via ssh bv. door PuTTY op Windows te gebruiken. Login is root en default password is openelec.
Dan vi /var/log/messages.
In mijn ogen is dat allemaal prima idd. Zou i.i.g. niet weten wat daar fout aan kan zijn.Zal wel anders zijn maar dit zal wel niet de oorzaak zijn.
De rest van de settings in XBMC dns, gateway e.d. zien er wel goed uit?
Er is een folder userdata waar je settings staan.
find / -name userdata
Het werkt verder prima. Zou zo niet weten wat er niet goed werkt. Alleen jammer dat XBMC dus niet direct goed opstart en ik dus handmatig nog een keer moet opstarten. Maar ach, dat is de moeite ook niet.Is dat wel genoeg mA om alles te voeden?
EDIT: jeuj, ik ben binnen d.m.v. WinSCP. 'ns verder loeren...
[ Voor 11% gewijzigd door Piet91 op 19-07-2012 00:17 ]
Verwijderd
Verwijderd
ok en eentje via compositie, is dat een optie?TommyboyNL schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 01:40:
Zelf een DSI paneel kiezen en aan je Pi knopen gaat niet werken, daar moeten speciale drivers voor geschreven worden, en daar heb je broadcom voor nodig. Gaat niet happennen. Je kan dan beter voor 60 euro een goedkope tablet uit china halen.
Wat wil je met je pi doen bij de omvormer? Lange kabel naar TV, of heb je er een doel voor?
Goed gegokt ! Ik ga de opbrengst van mijn zonnepanelen monitoren met de Pi, meest energiezuinige en goedkope oplossing. En een leuke uitdaging het onder Linux aan de gang te krijgen.kfaessen schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 22:40:
[...]
Ik gok dat hij gaat meten hoeveel stroom de zonnepanelen opleveren, daar heb je geen TV voor nodig.

http://uk.rs-online.com/w...development-kits/7644389/
dat ziet er gelikt uit, helemaal voor die prijs!
Die heb ik voor m'n Pi besteld, alleen nog wachten wanneer dat hij binnen komt!steffex schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 09:09:
iemand deze al voorbij zien komen:
[afbeelding]
http://uk.rs-online.com/w...development-kits/7644389/
dat ziet er gelikt uit, helemaal voor die prijs!
Thinkpad T500 | Synology HowTo's (CouchPotato, Sickbeard, Periscope, Headphones)
Zelfde hierBrickman schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 09:17:
[...]
Die heb ik voor m'n Pi besteld, alleen nog wachten wanneer dat hij binnen komt!
En als deze bevalt bestel ik nog een case voor m'n case-loze Pi van Farnell
Een heel ander verhaal, heeft iemand weleens bedacht om de OS van Synology DSM te 'porten' naar een raspberry?
Ik denk niet dat het opensource is, daarom is het niet zo simpel te poorten.-LA- schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 09:34:
[...]
Zelfde hierVerbaast me ook hoe weinig je ze nog voorbij ziet komen.
En als deze bevalt bestel ik nog een case voor m'n case-loze Pi van Farnell![]()
Een heel ander verhaal, heeft iemand weleens bedacht om de OS van Synology DSM te 'porten' naar een raspberry?
En als het je zelfs lukt om het te poorten, de pi zal denk ik enorm veel problemen hebben om een software raid te draaien, dus denk niet dat dit zeer vlot zal gaan.
Kwestie van smaak denk ik, denk dat in zijn algemeenheid gezegd wordt dat OpenELEC iets stabieler is, en Raspbmc nog wat meer bèta, denk wel dat de mogelijkheden in Raspbmc wat uitgebreider zijn, maar dan moet je wel meer zin hebben om zelf te knutselenwesseln schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 11:16:
Welke is op dit moment beter? Raspbmc of Openelec?
Openelec is al iets volwassener denk ik ja. Ik gebruik het in de woonkamer. Maar omdat Raspbmc echt dedicated voor de Pi is neig ik daar meer naar. Ik zal toch nog moeten afwachten tot augustus....MrCostanzo schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 11:22:
[...]
Kwestie van smaak denk ik, denk dat in zijn algemeenheid gezegd wordt dat OpenELEC iets stabieler is, en Raspbmc nog wat meer bèta, denk wel dat de mogelijkheden in Raspbmc wat uitgebreider zijn, maar dan moet je wel meer zin hebben om zelf te knutselen
Is by the way ook erg jammer dat mpeg2 alleen software matig kan, welke nog niet vloeiend loopt. Als ze het dadelijk werkend hebben ben ik benieuwd als er nog voldoende power is om te deinterlacen.
Ik ben benieuwd als ik de raspberry pi nog ooit voor dit doel kan inzetten. Ik verwacht dat oa. de chinese android spelertjes veel beter ondersteunt gaan worden.
[ Voor 19% gewijzigd door PSU_freak op 19-07-2012 11:38 ]
[...]
Ik heb apache er weer afgegooid en lighttpd er op gezet, scheelt aardig wat geheugen zegt men.
Okay bedankt
De Pi is ontwikkeld met het idee dat men er van kan leren om mee te programmeren door een low budget machine te leveren, dus wie weet komt dat nog. En anders staat het je vrij om zelf een gooi te doen.PSU_freak schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 11:32:
Ik vind het persoonlijk erg jammer dat XBMC-PVR nog door niemand geport lijkt te zijn. Ik zou de raspberry graag als client gebruiken voor IPTV.
Is by the way ook erg jammer dat mpeg2 alleen software matig kan, welke nog niet vloeiend loopt. Als ze het dadelijk werkend hebben ben ik benieuwd als er nog voldoende power is om te deinterlacen.
Ik ben benieuwd als ik de raspberry pi nog ooit voor dit doel kan inzetten. Ik verwacht dat oa. de chinese android spelertjes veel beter ondersteunt gaan worden.
vi /var/log/messages is als volgt: http://dl.dropbox.com/u/15549721/messages.txt
En onder userdata (ofwel guisettings.xml): http://dl.dropbox.com/u/15549721/guisettings.txt
Ik heb nog niet zo veel verstand van dit soort zaken. Ziet iemand iets hieraan wat niet klopt en waardoor ik geen internet toegang heb maar wel gewoon netwerktoegang?
Je hoeft trouwens je local ip niet te scramblen hoor. De halve wereld heeft 192.168 in hun thuisnetwerk
Lekker op de bank
Of je DNS naar je eigen router zetten.Piet91 schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 14:41:
Om terug te komen op m'n niet aanwezige internetverbinding. Dit zie ik op met XBMC: http://i.imgur.com/68A3F.jpg
vi /var/log/messages is als volgt: http://dl.dropbox.com/u/15549721/messages.txt
En onder userdata (ofwel guisettings.xml): http://dl.dropbox.com/u/15549721/guisettings.txt
Ik heb nog niet zo veel verstand van dit soort zaken. Ziet iemand iets hieraan wat niet klopt en waardoor ik geen internet toegang heb maar wel gewoon netwerktoegang?
Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***
1
2
3
| Jan 1 01:00:09 openelec daemon.info connmand[820]: eth0 {add} route 192.***.*.0 gw 0.0.0.0 scope 253 <LINK> Jan 1 01:00:09 openelec daemon.info connmand[820]: eth0 {add} route 192.***.*.1 gw 0.0.0.0 scope 253 <LINK> Jan 1 01:00:09 openelec daemon.info connmand[820]: eth0 {add} route 0.0.0.0 gw 192.***.*.* scope 0 <UNIVERSE> |
Kan je eens een
1
| netstat -rn |
geven?
DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards
Je DNS server staat op localhost ingesteld. Dat gaat niet echt werken denk ikPiet91 schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 14:41:
Om terug te komen op m'n niet aanwezige internetverbinding. Dit zie ik op met XBMC: http://i.imgur.com/68A3F.jpg
*edit* volgende pagina lezen

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.
8.8.8.8. heb ik al geprobeerd en werkte ook niet. De gateway staat is zoiets als 192.168.1.1. toch?ZaZ schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 15:02:
Je DNS staat op localhost. Zet 'm eens naar je gateway of probeer gewoon eens keihard 8.8.8.8
Maar dat werkt ook niet.
Tja, ik weet niet precies welke dingen ik wel af moet schermen dus heb ik het maar zo gedaanJe hoeft trouwens je local ip niet te scramblen hoor. De halve wereld heeft 192.168 in hun thuisnetwerk
Dus bijv. 192.168.1.1.?stuffer schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 15:05:
Of je DNS naar je eigen router zetten.
Dit komt eruit:DiedX schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 15:06:
Klopt het dat je twee gateways pushed?
code:
1 2 3 Jan 1 01:00:09 openelec daemon.info connmand[820]: eth0 {add} route 192.***.*.0 gw 0.0.0.0 scope 253 <LINK> Jan 1 01:00:09 openelec daemon.info connmand[820]: eth0 {add} route 192.***.*.1 gw 0.0.0.0 scope 253 <LINK> Jan 1 01:00:09 openelec daemon.info connmand[820]: eth0 {add} route 0.0.0.0 gw 192.***.*.* scope 0 <UNIVERSE>
Kan je eens een
code:
1 netstat -rn
geven?
1
2
3
4
| Destination Gateway Genmask Flags MSS Window irtt Iface 0.0.0.0 192.168.1.1 0.0.0.0 UG 0 0 0 eth0 192.168.1.0 0.0.0.0 255.255.255.0 U 0 0 0 eth0 192.168.1.1 0.0.0.0 255.255.255.255 UH 0 0 0 eth0 |
EDIT:
Ik heb op m'n router weer ingesteld dat de router de Pi weer een IP-adres geeft. (Ik heb combinatie van MAC-adres i.c.m. zelfde IP-adres uitgezet).stuffer schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 15:56:
Ik heb zelf (nog, nog 5 dagen:-)) geen RBP en heb ook niet heel veel ervaring met XBMC maar kan je de netwerksettings niet op DHCP zetten? Of de instellingen overnemen uit je laptop/computer? op het ip na want die is uniek.
EDIT #2: Ik ga wel even de SD-kaart formatteren, nieuwste OpenElec image erop zetten en dus met een schone lei beginnen. 'ns kijken wat dat oplevert...
[ Voor 16% gewijzigd door Piet91 op 19-07-2012 16:07 ]
*** NIKS ***
Navigeer in XBMC naar Network en.... Internet: Connected

De Pi krijgt nou uit zichzelf als telkens dezelfde IP-adres van m'n router, maar om dat IP-adres vast te zetten met de router (TP-Link TL-WR1043ND) welk van de twee manieren moet ik dan gebruiken?:
DHCP -> Address Reservation en daar MAC met IP-adres vastzetten
of
IP & MAC binding -> Binding Settings en daar een MAC- met IP-adres vastzetten?
Je zou het kunnen testen en na het verlopen van de lease zou je RBP nog steeds het zelfde adres moeten hebben.
*** NIKS ***
ARM Instruction Sets and Architectures
At this point it’s worth explaining these version numbers. There are two numbers used to describe the ‘version’ of an ARM processor.
The first is the instruction set version, which on the Pi is ARMv6. Most newer devices use ARMv7, and ARMv8 will be the next version.
The second is the ARM processor design version, which on the Pi is 11. ARM11 introduced the ARMv6 instruction set. The next version was the Cortex A, which introduced the ARMv7 instructions. Your smartphone will probably have a processor with an ARM11 or an ARM Cortex A.
Each processor design comes in several variants depending upon which optional features it includes. The Raspberry Pi uses the ARM1176JZF-S, with the F meaning that it includes the Vector Floating Point (VPF) instruction set.
The Raspbian distribution is in essence the Debian source recompiled for the ARMv6 instruction set with direct access to the VPFv2 instructions. There are also some other minor changes to make things work better on the Raspberry Pi, such as optimised implementations of memcpy() and memset() but no real changes to the distribution. It’s intended to optimise the genuine Debian installation as much as possible for the Raspberry Pi.
MEt name in media handling zitten er flinke verschillen.

Hoop dat die jongens die de kant en klare openelec images doen dit ook lezen.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Gedaan en werkt.stuffer schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 16:33:
Geen ervaring met die router maar als ik het zo lees DHCP -> Address Reservation en daar MAC met IP-adres vastzetten.
Je zou het kunnen testen en na het verlopen van de lease zou je RBP nog steeds het zelfde adres moeten hebben.
Krijg alleen XBMC subtitles niet aan de praat; add-on wil niet echt downloaden. Youtube add-on wil wel installeren...
Is dat ook te installeren buiten XBMC om? Ofwel met PuTTY of WinSCP?
EDIT: en ik las dat dirtyregions kan helpen in het vlotter maken van het menu, maar met dit:
1
2
3
4
5
6
| advancedsettings> <gui> <algorithmdirtyregions>1</algorithmdirtyregions> <nofliptimeout>1000</nofliptimeout> </gui> </advancedsettings |
...kan de Pi niet omgaan (zwart scherm en bij scrollen krijg je alleen kort de menubalk te zien.
EDIT #2: Subtitles is nu geïnstalleerd maar lekker werkt het niet. Veel te traag
Hopelijk is XBMC snel goed werkend op Android en dan is de Pi snel weg
[ Voor 38% gewijzigd door Piet91 op 19-07-2012 21:23 ]
Wat werkt dat HDMI-CEC mooi met OpenElec (build 19 juli)! Echt geweldig dat dat vrijwel out-of-the-box werkt. Wel even zoeken naar de knopjes op de afstandsbediening, die heeft er namelijk niet zo wel en dan kan het navigeren door XBMC wel lastig zijn. Kwestie van finetunen verwacht ik.
Bij mij gaat helaas het afspelen van 1080p niet soepel, elke paar seconden een hapering. Zowel via het netwerk als via een 3.5" USB3 hardeschijf. Hopen dat dat nog beter wordt, helaas ook nog geen ISO playback. Misschien de complete filmcollectie eens converteren naar mkv's i.v.m. streaming.
Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
Harde schijf geformatteerd als EXT3/4? En netwerkstream via NFS? Dat zijn namelijk de minst zware manieren om films mee af te spelen.thof schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 23:08:
Vandaag ook mijn Raspberry Pi mogen ontvangen en al de hele middag en avond mee aan het spelen.
Wat werkt dat HDMI-CEC mooi met OpenElec (build 19 juli)! Echt geweldig dat dat vrijwel out-of-the-box werkt. Wel even zoeken naar de knopjes op de afstandsbediening, die heeft er namelijk niet zo wel en dan kan het navigeren door XBMC wel lastig zijn. Kwestie van finetunen verwacht ik.
Bij mij gaat helaas het afspelen van 1080p niet soepel, elke paar seconden een hapering. Zowel via het netwerk als via een 3.5" USB3 hardeschijf. Hopen dat dat nog beter wordt, helaas ook nog geen ISO playback. Misschien de complete filmcollectie eens converteren naar mkv's i.v.m. streaming.
Afspelen van 1080p H.264 formaat met DTS vanaf een USB WD MyPassport 500 GB disk gaat bij mij goed. Geformatteerd op ext4. Ook OpenELEC.thof schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 23:08:
👉🏻 Blog 👈🏻
Verwijderd
Ik kan die via SAMBA perfect benaderen op mijn Windows PC en de inhoud ervan bekijken/afspelen, maar een file via Windows op de USB Drive kopieren wilt gewoon niet lukken, krijg altijd de melding dat de Disk vol zou zijn maar er is zeker nog 1TB over!
Weet er iemand de oplossing, of een andere oplossing om makkelijk vanuit windows content te kopieren naar de USB Drive die aan de RPI hangt en dit alles in combinatie met XBMC.
Zomaar een wilde gok: is je USB Drive toevallig FAT32 geformatteerd en probeer je een betand te copyeren welke groter is dan 4,3 gb?Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 08:13:
Ik heb ook een vraagje ik heb XBMC geïnstalleerd (vind dat het behoorlijk werkt!) en aan de RPI hangt mijn USB Drive met al mijn films op.
Ik kan die via SAMBA perfect benaderen op mijn Windows PC en de inhoud ervan bekijken/afspelen, maar een file via Windows op de USB Drive kopieren wilt gewoon niet lukken, krijg altijd de melding dat de Disk vol zou zijn maar er is zeker nog 1TB over!
Weet er iemand de oplossing, of een andere oplossing om makkelijk vanuit windows content te kopieren naar de USB Drive die aan de RPI hangt en dit alles in combinatie met XBMC.
Dirty regions is in zowel openelec als raspbmc al standaard aangepast (op 3 geloof ik, 1 werkt idd niet goed).Piet91 schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 20:13:
[...]
Gedaan en werkt.
Krijg alleen XBMC subtitles niet aan de praat; add-on wil niet echt downloaden. Youtube add-on wil wel installeren...
Is dat ook te installeren buiten XBMC om? Ofwel met PuTTY of WinSCP?
EDIT: en ik las dat dirtyregions kan helpen in het vlotter maken van het menu, maar met dit:
code:
1 2 3 4 5 6 advancedsettings> <gui> <algorithmdirtyregions>1</algorithmdirtyregions> <nofliptimeout>1000</nofliptimeout> </gui> </advancedsettings
...kan de Pi niet omgaan (zwart scherm en bij scrollen krijg je alleen kort de menubalk te zien.
EDIT #2: Subtitles is nu geïnstalleerd maar lekker werkt het niet. Veel te traag...
Hopelijk is XBMC snel goed werkend op Android en dan is de Pi snel weg
En hier werkt XBMC subtitles echt heerlijk, nooit zoveel gemak gehad bij het downloaden van een sub
Denk toch dat je nog iets niet goed ingesteld hebt staan.
Verwijderd
Nee zelfs een bestand van 200Kb gaat niet, schijf is in NTFS geformatteerdscrappy.doo schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 08:44:
[...]
Zomaar een wilde gok: is je USB Drive toevallig FAT32 geformatteerd en probeer je een betand te copyeren welke groter is dan 4,3 gb?
Verwijderd
En ook op mijn SD-Kaartje 8gb waar XBMC opstaat kan ik geen files schrijven van groter dan 1GB dat is toch ook niet normaal?
Wat mij betreft het probleem van dualboot en het mixen van schijven: je kan alleen FAT32 gebruiken, maar dat ondersteund files van max 4GB, een redelijke MKV gaat dus al niet.Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 09:47:
Welke extra software kan ik dan gebruiken op XBMC , want ik zou deze harde schijf nog steeds willen gebruiken op windows ook en dat gaat niet via ext3/4.
En ook op mijn SD-Kaartje 8gb waar XBMC opstaat kan ik geen files schrijven van groter dan 1GB dat is toch ook niet normaal?
Waarom niet gewoon EXT4 gebruiken en je Windows machine via FTP laten schrijven op de disk?
Verwijderd
Even mijn eigen quoten:zAo schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 10:27:
[...]
Wat mij betreft het probleem van dualboot en het mixen van schijven: je kan alleen FAT32 gebruiken, maar dat ondersteund files van max 4GB, een redelijke MKV gaat dus al niet.
Waarom niet gewoon EXT4 gebruiken en je Windows machine via FTP laten schrijven op de disk?
Welke extra software kan ik dan gebruiken op XBMC , want ik zou deze harde schijf nog steeds willen gebruiken op windows ook en dat gaat niet via ext3/4. Soms heb ik deze HD nodig op mijn Windows PC of deze van mijn vriendin op verplaatsing dus en dat gaat niet zomaar via FTP
En ik draai geen dualboot allen XBMC staat op het SD-Kaartje en Ik weet dat FAT32 geen files ondersteund groter dan 4GB daardom dat ik dus ook zei dat zelf filtje van 1GB niet gekopieerd kan worden...
En FTP gaat denk ik zelfs niet met de OpenElec Build voor RPI, of ik heb het toch nog niet gevonden op mijn XBOX met XBMC werkte dat wel gewoon...
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2012 10:39 ]
-edit-
Ik heb gisteravond trouwens even met de RPi van mijn huisgenoot zitten spelen. OpenELEC erop enzo. Moet zeggen dat ik verrast ben hoe makkelijk dat was en hoe goed het werkt! De menu's e.d. werken haast soepeler dan op mijn atom HTPC (maar daar draai ik XBMC in Ubuntu12.04, dus da's wel andere koek). Playback ging ook allemaal goed al heb ik het geluid nog niet kunnen testen.
[ Voor 87% gewijzigd door mcDavid op 20-07-2012 10:45 ]
Dat werkt, maar heb je het geprobeerd met de CPU van de Pi?mcDavid schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 10:39:
NTFS-3G moet je dan hebben.
Met een device als dit moet je er toch niet op rekenen dat je tijdens het kijken van HD-video nog iets anders kunt doen, dus schrijven naar je NTFS-disk moet dan maar even wachten.
Dit topic is gesloten.
~~~[html]Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1494256">Raspberry Pi: aankoop&levering</a>
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1511319">~~~~~~~~~~~~~~~[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC</a>
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1514963">~~~~~~~~~~~~~~~[GPIO] Raspberry Pi</a>.
Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_USB_Wi-Fi_Adapters">geteste USB WLAN stickjes</a>
Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_Powered_USB_Hubs">geteste USB hubs</a>
~~~[/html]