Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaurens
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-09 00:20
Heb even de bron erbij gezocht: hier.
So the verdict is, if you’re looking to get an RPi just to run XBMC you should wait. So far the package is promising. But we record ATSC video, all of which is MPEG2. If you use MakeMKV to store your DVDs on a server, that also uses MPEG2.
Maar dat is dus niet echt correct?

[ Voor 4% gewijzigd door Blaurens op 06-07-2012 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wtrdk
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-09 11:39
Dipsausje schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 09:35:
Wow wat een respons. Bedankt!
Ik ben overstag en aan het uitzoeken wat het kost om in beperkte oplage te maken. Eerst eens kijken wat dat kost en of het dan interessant is.
Mocht het je lukken dan ben ik ook geinteresseerd! Goed werk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blaurens schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 09:47:
Hoe goed werkt xbmc hier nou op? Want heb op hackaday gelezen dat zij er niet zo over te spreken waren, maar een snelle search hier lijkt dat niet echt te bevestingen. Hoe goed trekt hij (Full)HD, en/of zijn er problemen bij sommige codecs/bitrates?
Ik heb nog geen Pi maar MPEG2/VOB (=DVD formaat) kun je volgens mij helaas (nog?) niet afspelen. Zie ook hier.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 07:46
Zo, naar gisteravond een tijdje met m'n Pi te hebben gespeelt ben ik wel verkocht! Heb XBMC erop gezet en het draait toch wel aardig. Waar ik alleen tegenaan loop dat ik mijn mpd server (die ik onderwater heb geïnstalleerd) via de analog output wil sturen en het geluid van XBMC via de HDMI poort. Nu kan ik via XBMC het geluid op HDMI zetten alleen werkt m'n ALSA output van MPD naar de analog niet meer.

Iemand hier ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

Blaurens schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 09:47:
Hoe goed werkt xbmc hier nou op? Want heb op hackaday gelezen dat zij er niet zo over te spreken waren, maar een snelle search hier lijkt dat niet echt te bevestingen. Hoe goed trekt hij (Full)HD, en/of zijn er problemen bij sommige codecs/bitrates?
De menu's zijn niet geheel vloeiend, maar daar word aan gewerkt en is in de laatste weken behoorlijke vooruitgang geboekt.

720p of 1080p/i materiaal werkt, MAAR het moet h.264 gecodeerd zijn. Dan kan de gpu het namelijk afhandelen, DTS is een probleem mee op het moment. Maar die was er in de vorige versie niet dus komt waarschijnlijk nog een fix voor.

Het is nog alpha/beta software, verwacht niet dat je het 1 keer installeert en dat het vlekkeloos werkt voor het komende jaar.

Heb je Xvid/DivX, mpeg2 of ander materiaal, dan kan je het op dit moment vergeten om met de PI het te kunnen afspelen. De CPU is te traag en de licenties voor de GPU zitten er niet in.

Er gaan wel geruchten dat er een optie komt om de codecs te kopen voor de pi, het is nog maar een gerucht en prijzen, datums en de andere details ( of het waar is bijv :+ ) is dan ook nog niet bekend.

Kortom. Heb je alleen maar h264 spul in je archief, vind je het leuk om af en toe te klooien om alles (weer) werkend te krijgen. Dan is xbmc op de pi prima. :Y

Wil je gewoon een werkend systeem, alles kunnen afspelen en geen gelazer. Dan is het er nog niet helemaal klaar voor :X ( ik mag bij elke reboot mijn overscan settings bijv. fixen :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddysleep
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 05-09 09:31
hallo tweakers,

Ik heb juist mijn raspberry pi ontvangen. Ik ben redelijk nieuw bij al dit linux gedoe. Ik heb een sd kaartje van 4gb class 4 genomen en daarop heb ik debian geinstalled. Start op en alles werkt. Nu zou ik van mijn raspberry pi een NAS willen maken die files shared via het samba protocol. Daarvoor zou ik deze tutorial willen volgen: http://www.simonthepiman....p_windows_file_server.php
Dit is enkel voor het sharen van files. Ook zou ik van mijn raspberry pi een usenet en torrent downloader willen maken. Ik weet niet hoe ik dit het best aanpak. Hopelijk kan iemand mij helpen om van mijn raspberry pi een NAS + downloader te maken.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 12-09 13:00
teddysleep schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 11:11:
hallo tweakers,

Ik heb juist mijn raspberry pi ontvangen. Ik ben redelijk nieuw bij al dit linux gedoe. Ik heb een sd kaartje van 4gb class 4 genomen en daarop heb ik debian geinstalled. Start op en alles werkt. Nu zou ik van mijn raspberry pi een NAS willen maken die files shared via het samba protocol. Daarvoor zou ik deze tutorial willen volgen: http://www.simonthepiman....p_windows_file_server.php
Dit is enkel voor het sharen van files. Ook zou ik van mijn raspberry pi een usenet en torrent downloader willen maken. Ik weet niet hoe ik dit het best aanpak. Hopelijk kan iemand mij helpen om van mijn raspberry pi een NAS + downloader te maken.

Alvast bedankt.
Voor dit heb ik helaas maar 1 antwoord: http://tinyurl.com/858h2mx

Je laat niet echt zien dat je zelf iets hebt gezocht of iets hebt geprobeerd. Je neemt een RPi wat sowieso een doe-het-zelf pakket is, dan verwachten de meeste toch wel zelf ook wat eigen inzet ervoor.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddysleep
als nas... daar heb ik al een tutorial voor. maar dat is niet om te gebruiken als usenet/torrent downloader.

Die i google it for you wijst naar IDENTIEK dezelfde site die ik al aangaf in mijn vorige post.

[ Voor 31% gewijzigd door teddysleep op 06-07-2012 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
teddysleep schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 11:16:
als nas... daar heb ik al een tutorial voor. maar dat is niet om te gebruiken als usenet/torrent downloader.

Die i google it for you wijst naar IDENTIEK dezelfde site die ik al aangaf in mijn vorige post.
Heb je ALLE links al gelezen die je ermee kreeg? Dat geloof ik namelijk niet echt. Overigens wat houd je tegen om te zoeken op raspberry pi and newsgroups of torrents (specifiek kun je ook zoeken op sabnzbd/nzbget of transmission).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
#apt-get install sabnzbdplus transmission al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddysleep
niets houdT me tegen...

Ik vraag mij gewoon af of het wel de beste manier is om de verschillende services naast elkaar te runnen en er geen all in one package is die zowel nas als usenet/torrent downloader reeds bevat.

edit:
Thanks McDavid, ik ga eerst maken dat ik remotly access krijg tot de pi en dan zal ik het proberen :)

[ Voor 20% gewijzigd door teddysleep op 06-07-2012 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Oh lol.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rmg schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 11:02:
[...]
Heb je Xvid/DivX, mpeg2 of ander materiaal, dan kan je het op dit moment vergeten om met de PI het te kunnen afspelen. De CPU is te traag en de licenties voor de GPU zitten er niet in.

Er gaan wel geruchten dat er een optie komt om de codecs te kopen voor de pi, het is nog maar een gerucht en prijzen, datums en de andere details ( of het waar is bijv :+ ) is dan ook nog niet bekend.
Niet optimaal natuurlijk, maar je kunt altijd nog je materiaal naar H.264 converteren met HandBreak.
Dat werkt best goed en met de huidige systemen ook redelijk vlot.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
teddysleep schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 11:27:
niets houdT me tegen...

Ik vraag mij gewoon af of het wel de beste manier is om de verschillende services naast elkaar te runnen en er geen all in one package is die zowel nas als usenet/torrent downloader reeds bevat.

edit:
Thanks McDavid, ik ga eerst maken dat ik remotly access krijg tot de pi en dan zal ik het proberen :)
Zoals ik al zei: het is een doe-het-zelf pakket, dus je dient zelf wat meer te doen dan dat het allemaal voorgekauwd is zoals bij een nas.

Als je wat leeswerk wilt hebben:
http://www.raspberrypi.org/phpBB3/
http://steve.dynedge.co.u...h-on-debian-raspberry-pi/
http://www.chiark.greenen...atham/putty/download.html
http://forums.sabnzbd.org/viewtopic.php?f=16&t=11036
http://robcaw.com/blog/tu...erver-and-seedbox-part-2/

Veel succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddysleep
bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
teddysleep schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 11:27:

edit:
#apt-get install openssh-server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
mcDavid schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 11:50:
[...]

#apt-get install openssh-server
Hehehe nou moet je niet het verkeerde advies geven, want met bovenstaande kom je in debian nog niet verder aangezien openssh-server al geinstalleerd is maar hij staat standaard niet aan. Mijn 2e link legt uit hoe je die automatisch laat opstarten.

http://steve.dynedge.co.u...h-on-debian-raspberry-pi/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
oh sorry, ubuntu/debian mixup :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wtrdk
Ik heb via deze tutorial een mailserver aan de praat gekregen op m'n pi. Werkt prima! (Zelfs met Ziggo ;) )
Alleen stap 3 heb ik overgeslagen, dat krijg ik niet goed werkend. Schijnt te maken te hebben dat deze tutorial voor een oudere versie van Dovecot is. Daar meot ik me nog even in verdiepen.

Leuk speelgoed, die Pi! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 05:38

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Klopt, ik heb er ook een complete webserver etc. op draaien, en ondertussen nog rustig 1080p film kijken :D

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben overstag en aan het uitzoeken wat het kost om in beperkte oplage te maken. Eerst eens kijken wat dat kost en of het dan interessant is.
Bij deze meld ik mijn interesse ook vast, RPI moet nog geleverd worden maar _/-\o_ voor je case

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rullzer
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-07 09:34
Super cool! Heb zeker interesse in zo een elegant doosje voor mijn pi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wtrdk
Firesphere schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 13:41:
Klopt, ik heb er ook een complete webserver etc. op draaien, en ondertussen nog rustig 1080p film kijken :D
Heb jij ook MySql draaien? Ik heb geprobeerd Wordpress te installeren, dat werkt, maar hij werd enorm traag. Ik heb het vermoeden dat dat aan Mysql ligt.
Ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

w.d schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 14:15:
[...]

Heb jij ook MySql draaien? Ik heb geprobeerd Wordpress te installeren, dat werkt, maar hij werd enorm traag. Ik heb het vermoeden dat dat aan Mysql ligt.
Ervaring mee?
Jep, ik draai MySQL, probleemloos.
Ik gebruik zelf de USB-disk die ik er even aan heb gehangen als storage voor de sites. Maar ik kan zonder problemen een paar Silverstripe test-sites draaien. En ik geloof dat Silverstripe zwaarder aan de database sleurt dan Wordpress.

Maargoed, het is natuurlijk denk ik toch een suboptimale oplossing, het is geen full-blown server lijkt me.

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wtrdk
Firesphere schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 14:27:
[...]

Jep, ik draai MySQL, probleemloos.
Ik gebruik zelf de USB-disk die ik er even aan heb gehangen als storage voor de sites. Maar ik kan zonder problemen een paar Silverstripe test-sites draaien. En ik geloof dat Silverstripe zwaarder aan de database sleurt dan Wordpress.

Maargoed, het is natuurlijk denk ik toch een suboptimale oplossing, het is geen full-blown server lijkt me.
Hmmm, dan ga ik nog effe sleutelen. Uiteraard is het geen full-blown server, maar wel leuk speelgoed! Ik doe het ook meer om te kijken hoe ver ik kan gaan voordat het onwerkbaar wordt ;)
Ga ik me ook eens verdiepen in die Silverstripe tests.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyDude
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-12-2024

HeyDude

Blijven lachen!

w.d schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 14:15:
[...]

Ervaring mee?
Er was in het verleden ook een SQLite vesie van Wordpress (niet officieel) en die werkt op kleine servers best aardig!

Edit: gevonden: "PDO (SQLite) For WordPress" plugin

[ Voor 6% gewijzigd door HeyDude op 06-07-2012 14:46 ]

Klik hier ! | Mijn V&A advertenties | Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wtrdk
HeyDude schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 14:42:
[...]

Er was in het verleden ook een SQLite vesie van Wordpress (niet officieel) en die werkt op kleine servers best aardig!

Edit: gevonden: "PDO (SQLite) For WordPress" plugin
Wordpress draait nu, maar alles is zo traag als dikke stront. Ik kwam er zelfs via ssh niet meer in omdat hij geen respons kreeg, maar na een paar keer proberen is het gelukt. Ik heb wordpress verwijderd en de pi gereboot en hij loopt weer als een zonnetje.
Misschien toch maar met SQlite proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Laatst online: 12-09 17:03
Ik ben voor het eerst aan het spelen met de Pi maar het wil nog niet echt lukken.

Ik heb de laatste build van Openelec binnengehaald en weggeschreven naar een Lexar 2Gb kaartje. Als ik deze in de Pi stop en de spanning erop zet krijg ik netjes het Openelec loge en na een seconde of 5 bovenin een melding:

Error in prepare_sysroot: mount_common: Could not mount /flash/SYSTEM
[ 19.064034] System Halted

Ik dacht dat dit door een nietwerkend SD kaartje kwam maar omdat dit de enige is die ik nu voorhanden heb dacht ik dat ik misschien beter Raspbmc kon gebruiken. Dus daar de installer van gedownload, SD kaartje geinstalleerd en hop in de Pi. Die begint vrolijk te ratelen en allerlei dingen te doen en daarna het kaartje te formatteren en te beschrijven. Ik krijg aan het eind de melding 'Installing Raspbmc on your SD card (go crag a coffee). Nou, dat laatste deed ik en toen ik terugkwam bij de tv was de HDMI verbinding weggevallen. De lampjes op de Pi knipperen nog wel en ik laat hem nog wel even staan zo maar dit ziet er niet goed uit vrees ik....

Ok, ik ben iets verder. Ik ben overnieuw begonnen met de RC3 van Raspbmc en ik ben nu geen koffie wezen halen maar wezen kijken wat er mis gaat.

Na de download gaat-ie eerst allerlei kernels en libraries downloaden en installeren. De meling suvvesvol komt en dan een restart. Hierna krijg ik divere errors (error -84 en -110, geen idee wat dat betekent) Dan krijg ik het logo van Raspbmc en gaat-ie door met de installatie na de eerste nieuwe opstart. Het service management wordt bijgewerkt waarna er een nieuwe build van XBMC wordt gedownlaod en geinstalleerd. Hierna krijg ik even weer het logo te zien en daarna gaat het beeld op zwart en even later de melding op de tv dat er geen signaal is.

Herstart ik de Pi dan krijg ik weer die errors die ik tijdens de installatie ook voorbij zag komen, logo en dan weer een zwart beeld.

Ik verdenk m'n SD kaartje maar ik heb geen andere :X

[ Voor 29% gewijzigd door Ferret op 06-07-2012 16:27 . Reden: meer info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venom1
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-10-2024
Als hij klaar is met installatie gebeurd dat idd, eff restarten en dan start je raspmbc op! Tenminste normaal: ). Gl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

w.d schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 15:11:
[...]

Wordpress draait nu, maar alles is zo traag als dikke stront. Ik kwam er zelfs via ssh niet meer in omdat hij geen respons kreeg, maar na een paar keer proberen is het gelukt. Ik heb wordpress verwijderd en de pi gereboot en hij loopt weer als een zonnetje.
Misschien toch maar met SQlite proberen!
Hoe draai je php? wat draai je als webserver? hoe is de geheugen verdeling voor je pi? mysql config?

met lighttpd, php-fastcgi met weinig children, een goed gestripte mysql config en wat geheugen naar je werkgeheugen ipv naar de gpu ( moet je een andere startup binary voor installeren, start.elf zoeken ) en mysql instellingen voor een low memory enviroment moet je een aardig eind komen.

Apache + php + mysql op de standaard config gaat traag worden, van een goeie usb stick draaien kan ook wel behoorlijk winst opleveren

[ Voor 3% gewijzigd door Rmg op 06-07-2012 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wtrdk
Rmg schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 16:28:
[...]

Hoe draai je php? wat draai je als webserver? hoe is de geheugen verdeling voor je pi? mysql config?

met lighttpd, php-fastcgi met weinig children, een goed gestripte mysql config en wat geheugen naar je werkgeheugen ipv naar de gpu ( moet je een andere startup binary voor installeren, start.elf zoeken ) en mysql instellingen voor een low memory enviroment moet je een aardig eind komen.

Apache + php + mysql op de standaard config gaat traag worden, van een goeie usb stick draaien kan ook wel behoorlijk winst opleveren
Gewoon de reguliere Apache, PHP5, MySql uit de repo, verder niets aan configfiles geknutseld. Wat webservers betreft ben ik een n00b.
Verder ook niets aan het geheugen van de pi gesleuteld, dus eigenlijk alles out of the box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
venom1 schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 16:24:
Als hij klaar is met installatie gebeurd dat idd, eff restarten en dan start je raspmbc op! Tenminste normaal: ). Gl
Nope, ik krijg weer een riedeltje errors, een logo en daarna niks meer.

Ik heb nog een 1Gb kaartje gevonden maar die start niet eens op in de Pi dus die kunnen we vergeten.

Het feit dat ik tijdens de installatie al van die errors krijg zint me niet want die lijken mij er niet te horen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Probeer eens RaspBMC anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Ik heb het over Raspbmc..... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Ferret schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 17:07:
Ik heb het over Raspbmc..... ;)
Heb je ook een andere voeding liggen? De voeding kan ook problemen geven als deze te weinig power heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Voeding is 1500mA dus dat is meer dan voldoende. Er blijkt ook iemand op het forum van Raspbmc hetzelfde te hebben. Eens zien wat daar uitkomt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:55
Ook ik heb vandaag mijn Pi eindelijk binnen gekregen _/-\o_ .

Meteen openelec (laatst beschikbare image) op een (2gb sandisk) SD kaartje gezet en draait als een trein. Echter loop ik nu tegen 1 probleem aan. Ik heb hem via zowel wifi (sitecom wl-608) als ethernet aangesloten op mijn thuisnetwerk waarin hij samba shares kan vinden. Deze worden netjes herkend en de bibliotheek haalt netjes alle info op.

Echter wanneer ik iets afspeel word de titel van het bestand geel (hij laat wel even eerst) en vervolgens gebeurd er niets. Dit is zowel via WLAN als LAN. Afspelen via usb stick gaat prima.

Iemand een idee waar dit misgaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 18:48

Rincewind

Take me in your arms tonight

+1 vanuit mijn optiek. Ik heb ook interesse in zo'n kastje en zoals velen met mij heb ik geen bescikking over een lasersnijder :)

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkpeters
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-07 18:43
Is er iemand die mij kan vertellen of de Airplay in Openelec werkt? Ik heb de laatste build van Openelec (OpenELEC-RPi.arm-devel-20120704203304-r11493.tar) op de Pi staan maar ik krijg deze niet aan de gang via Airfoil op de Laptop of via Honey op de (Android) telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Firesphere schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 09:50:
Bij mij werkt het prima, alleen heeft het wat moeite met DTS naar het schijnt.
Uit de Raspbmc FAQ:

Q: My BlueRayFiles/Rips/h264 with DTS sound don't work ? (No audio, stuttering etc..)
The RPi doesn't have enough horsepower to decode DTS. You need a DTS capable receiver, so you can pass it through.
Otherwise you'll have to transcode the audio stream to a more suitable format (AAC, MP3....)

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:44
henkpeters schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 19:42:
Is er iemand die mij kan vertellen of de Airplay in Openelec werkt? Ik heb de laatste build van Openelec (OpenELEC-RPi.arm-devel-20120704203304-r11493.tar) op de Pi staan maar ik krijg deze niet aan de gang via Airfoil op de Laptop of via Honey op de (Android) telefoon.
Bedoel je alleen audio? Dat werkt niet. Video werk wel, ook bij deze build, gister nog getest.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeVortex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06:56
Echt dit slat nergens op, ik heb mijn nieuwe sd kaartjes (van de compatablity list), de eerste keer launched die gelijk, is opens tijdens het installeren de HDMI weg, opnieuw opstarten werkt niet. Er gaat maar 1 lampje op de pi branden, die van pwr. Verder doet die niks, SD kaart geformateerd, opnieuw image erop. En nu weer het /bin/bash: /chroot-init No such file or directory... hoe kan dit nou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

return for a new one maybe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeVortex
Ik heb 2 pi's en het is bij beide.De eerste heeft het een klein poosje gedaan, de tweede heeft nooit gewerkt, tenminste nog nooit een lopend os gehad, die gaat alleen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LeVortex schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 20:23:
Ik heb 2 pi's en het is bij beide.De eerste heeft het een klein poosje gedaan, de tweede heeft nooit gewerkt, tenminste nog nooit een lopend os gehad, die gaat alleen aan.
Voeding is in orde?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeVortex
Enes_81 schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 22:31:
[...]

Ik had dat probleem ook als ik XBMC afsloot via de GUI, maar als ik gewoon de powerkabel eruit ruk en er weer in doe dat is dat probleem er niet.
Zover kom ik dus al niet :p wat me nu wel opvalt is dat ik de raspbmc site ook niet meer kan bereiken. Of in iedergeval niet altijd.

Op mijn computer kan ik op de site, op mijn router zelf opeens niet altijd meer, dan blijft de pagina wit (Ja mijn router is tegelijkertijd ook mijn laptop, de computer en de pi zijn hierop aangesloten.).
Zou het daardoor kunnen komen dat die er tijdens het install proces uitvliegt? Of zelfs daarvoor vlak na het booten? Hij zou gewoon internet moeten krijgen, hij krijgt in iedergeval een redelijk goed ip adres. Zo loopt mijn PC op .103 en de pi op .102 Ik kan er alleen met geen mogelijkheid bij komen met putty of filezilla en loopt die vast op downloaden van plugins. Wel kan ik de shares benaderen (1 op de 5 keer wel een vastloper tot gevolg). Zou het dan toch een internet probleem zijn?

Heb even wat statische images gedownload zoals raspbmc RC3 met vooraf geinstalleerde addons en openelec en die werken dan wel. Zei het amper, maar ze booten tenminste door. De debian image zoals op de site staat werkt dan weer niet ( Of archlinux, ik weet niet meer welke ik geprobeerd heb.)

[ Voor 75% gewijzigd door LeVortex op 06-07-2012 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Blijft lastig troubleshooten, maar ik gok dat je cardreader iets verkeerd doet. Probeer eens een boot-from-usb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 17:54

NSG

Je weet niks!

LeVortex schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 20:19:
Echt dit slat nergens op, ik heb mijn nieuwe sd kaartjes (van de compatablity list), de eerste keer launched die gelijk, is opens tijdens het installeren de HDMI weg, opnieuw opstarten werkt niet. Er gaat maar 1 lampje op de pi branden, die van pwr. Verder doet die niks, SD kaart geformateerd, opnieuw image erop. En nu weer het /bin/bash: /chroot-init No such file or directory... hoe kan dit nou?
Ik had dat probleem ook als ik XBMC afsloot via de GUI, maar als ik gewoon de powerkabel eruit ruk en er weer in doe dat is dat probleem er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stel dat je een USB disk direct aan de Pi koppelt, kun je die dat beter ext4 of ntfs formatteren?
Ext4 = snel. Ntfs = handig?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 17:42
kraades schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 09:36:
Stel dat je een USB disk direct aan de Pi koppelt, kun je die dat beter ext4 of ntfs formatteren?
Ext4 = snel. Ntfs = handig?
Voor wie is NTFS handig, voor Windows? Het ligt er maar aan welk OS je op je Pi draait en of die een driver heeft om NTFS te kunnen gebruiken. Onder Linux werkt een FS als Ext(4) altijd beter dan NTFS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
thaan schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 09:45:
[...]

Voor wie is NTFS handig, voor Windows? Het ligt er maar aan welk OS je op je Pi draait en of die een driver heeft om NTFS te kunnen gebruiken. Onder Linux werkt een FS als Ext(4) altijd beter dan NTFS.
NTFS gebruikt veel cpu in linux, dus ik denk dat je pi onbruikbaar is als je dat gebruikt. Ik denk dat je dus geen keuze hebt.

@iedereen die direct zegt dat de voeding niet het probleem kan zijn omdat deze genoeg Ampere heeft, ik heb zojuist een kwaliteitsvoeding (voltacraft) van 2A geprobeerd met de pi en die gaf ook problemen met de pi. Ik krijg de beste resultaten met een iphone oplader.

[ Voor 27% gewijzigd door DutchKel op 07-07-2012 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, je hebt gelijk ligt er maar net aan natuurlijk. En ik vergeet te zeggen dat Raspbmc erop gaat. Bij nader inzien zie ik dat nfts wordt herkend.

Edit: ok, ik ga het eens proberen. Ntfs-3g zal idd wel extra cpu power vragen.

[ Voor 21% gewijzigd door technorabilia op 07-07-2012 12:04 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Voor iedereen die interesse had in de case die ik aan het maken ben, ik heb ondertussen een inschatting van de kosten kunnen maken en volgens mij moet een kleine oplage gaan lukken. In overleg met de mods is besloten om de case in vraag en aanbod te plaatsen en daar vervolgens naar te linken, bij deze.

Nu nog hopen dat alles wil lukken komende week, anders moet het allemaal even wachten tot na mijn vakantie helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 20:08
Raspbmc stotterde nogal 's bij mij, zeker bij langere en hoge resolutie mp4 bestanden. Openelec speelt vloeiender af en was hiermee echt in minuten geinstalleerd.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreStarTrek
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-09 13:08
Wijnands schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 13:11:
Raspbmc stotterde nogal 's bij mij, zeker bij langere en hoge resolutie mp4 bestanden. Openelec speelt vloeiender af en was hiermee echt in minuten geinstalleerd.
Geweldig link thanks. Ik kon geen kant en klare img vinden van een recente openelec, hier staan meteen alle builds op geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJTP
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 16:35
Wat een service zeg, dat ze arch gewoon voor je installeren (arch installeren is het leukste wat ik ooit gedaan heb): .img op de SDkaart zetten en klaar! Hij liep in één keer!
Ook ethernet werkte out of the box, en er stonden nog wat andere leukigheidjes op.

Waar gebruiken jullie je Pi voor? Mijne hangt nu als miniservertje aan m'n switch, maar ik heb geen idee wat ik er nog meer voor leuks mee kan.

Ook heb ik m'n externe HD (een 1.5 TB Western Digital ding) er even aan gehangen, maar daar kan hij niet zoveel mee. Overdrachtssnelheden blijven steken op 2MB/s, waar hij aan m'n desktop 10-15 haalt. Of ligt dat er misschien aan dat de Pi het bestandssysteem niet zo leuk vindt (NTFS hoort hij gewoon mee om te kunnen gaan lijkt me)?

I didn't want to believe my dad was stealing from his job as a road worker. But when I came home, all the signs were there.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

HJTP schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 15:25:

Waar gebruiken jullie je Pi voor? Mijne hangt nu als miniservertje aan m'n switch, maar ik heb geen idee wat ik er nog meer voor leuks mee kan.
XBMC met Fileserver en webserver functietjes. draait prima.
Dipsausje schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 12:33:
Voor iedereen die interesse had in de case die ik aan het maken ben, ik heb ondertussen een inschatting van de kosten kunnen maken en volgens mij moet een kleine oplage gaan lukken. In overleg met de mods is besloten om de case in vraag en aanbod te plaatsen en daar vervolgens naar te linken, bij deze.

Nu nog hopen dat alles wil lukken komende week, anders moet het allemaal even wachten tot na mijn vakantie helaas.
This post requires a Thumbs up :Y
Enig idee hoeveel je er gaat maken?

[ Voor 52% gewijzigd door Firesphere op 07-07-2012 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddysleep
Hallo iedereen ik ben weer wat verder geraakt met mijn poging om een samba nas op te zetten op mijn pi.

Ik heb een samba NAS runnen en kan de files zien en openen op mijn windows7 pc. De samba server wordt opgestart bij het booten en mijn usb stick die geshared dient te worden wordt automatisch gemount. Dus wanneer ik de pi start , werkt de server.

De directory die gedeeld wordt het samba stuurprogramma op de pi is /home/shares/public/disk1
Mijn usb stick (sda1) wordt gemount op deze plek. Ik kan de files dus zien en openen maar IK KAN ZE NIET VERWIJDEREN OF BIJZETTEN (SCHRIJVEN). Windows zegt dat ik UNIX user\root permission nodig heb.

Ik dacht dat ik dit probleem kon verhelpen met een sudo chmod 777 /home/shares/public/disk1
Maar dit blijkt niet het geval te zijn.
Ik heb nog eens de config file van de samba server geupload. Het onderste deel [pi] heb ik zelf bijgetypt. Misschien zit daar een fout in?

Ik heb ook een foto geupload van de console.

https://dl.dropbox.com/u/64092960/sambaserver/raspberry.jpg
https://dl.dropbox.com/u/64092960/sambaserver/smb.txt

Ik hoop dat iemand mij kan helpen zodat ik wel kan schrijven op mijn samba server vanaf mijn windows 7 pc.

Alvat bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Voeg aan je mount opties eens umask=0 toe zodat je iets als dit krijgt:
mount /dev/sda1 -o defaults,rw,user,umask=0

umask=0 zorgt er voor dat de drive world read/writeable wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddysleep
you saved my day :)

Met de -o werkte het wel niet (wat doet deze?). Als de -o er was werd mijn disk niet gemount. Zonder de o werkt het wel, jippie :)

edit: kheb gevonden voorwa -o was in de man, toch vreemd dat het met de -o niet werkt.

[ Voor 22% gewijzigd door teddysleep op 07-07-2012 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkpeters
  • Laatst online: 16-07 18:43
ymoona schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 20:01:
[...]

Bedoel je alleen audio? Dat werkt niet. Video werk wel, ook bij deze build, gister nog getest.
Waarmee speel je de video af? Heb je nog iets speciaals aan instellingen o.i.d. gedaan?

Ik krijg het hier niet aan de gang. Heb Openelec opnieuw op de sd-kaart gezet volgens deze handleiding met de nieuwste build OpenELEC-RPi.arm-devel-20120706103907-r11504.tar.bz2. Heb de firewall en virusscanner op de computer uitgezet en de firewall in de router maar krijg geen verbinding. Heb ook al een andere computer geprobeerd maar ook dan werkt het niet. Hij geeft wel aan dat er een Airplay apparaat op het netwerk zit maar wil ik vervolgens verbinden dan krijg ik: airfoil was unable to connect to the remote speaker on openelec. Please check the firewall on the computer where openelec is running and try again.

Voor zover ik weet zit er geen firewall o.i.d. in een openelec installatie?

[ Voor 58% gewijzigd door henkpeters op 07-07-2012 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuppie007
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 06:40
Hallo, ik heb vandaag ook m'n Pi binnengekregen! vol goede moed begonnen om debian werkend te krijgen maar alles mislukte. tot aan de SD kaart klaarmaken ging alles goed, daarna begon het...

tijdens de eerste start zag ik drie keer failed staan, waarvoor weet ik niet het ging zo snel dat ik het niet kon lezen. dan deed ie een herstart en vroeg ie om een gebruikersnaam. maar m'n toetsenbord deed helemaal niets! eerst had ik draadloos set en daarna eentje met draadje allebei niks. ze stonden wel in het rijtje met werkende borden om de elinux site.

wat hebben jullie voor keyboard, en hebben jullie een aanrader? ik draai trouwens met een transcend sdhc 16gb class 10 kaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Toetsenbord, goedkoop en simpel is het beste.
Ik heb een Samsung 8GB SDHC kaart. Maar dat maakt volgens mij weinig uit. Probeer eens of je Arch kan starten, of een openelec systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuppie007
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 06:40
Ik heb openelec ook nog geprobeerd, dan zie ik ff xbmc scherm en reboot ie direct... en dat blijft ie dan ook doen

[ Voor 15% gewijzigd door wuppie007 op 07-07-2012 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:44
Misschien een slechte of non supported sd card.
Staat hij hier tussen?

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddysleep
Hallo,

Ik heb weer een probleem met mijn samba server. Ik heb hem nu werkende en kan lezen en schrijven op de server. Ik heb een account pi. En daar deel ik voor zover ik het goed begrijp (zie smb config in link) enkel de locatie /mnt/disk1/ mee. Dan heb ik juist een andere account aangemaakt sandisk genaamd. Ik heb van deze account ook een sambauser gemaakt. Nu heb ik aan deze account (voor zover ik het goed begrijp) /mnt/disk2 gedeeld.

Het vreemde is echter dat wanneer ik op mijn windows pc connect met de sandisk (\\raspberrypi\sandisk) dat ik niet gevraagd wordt voor een password :s. Ik vermoed dat windows inlogd met de pi account die ik enekel /mnt/disk1 heb toegewezen. Weet er iemand hoe je een directory toewijst aan 1 bepaalde account zonder dat de andere accounts van die samba server daarop kunnen :s ?

https://dl.dropbox.com/u/...aserver/smb%20%282%29.txt

[ Voor 3% gewijzigd door teddysleep op 08-07-2012 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:09

Nicap

Tsssk....

Case is trouwens wel aan te raden voor een Pi. Bij mij is er al een onderdeel afgebroken/vallen. Bij de microusb aansluiting zit een capacitor(kan er even niet opkomen in het nl), die nogal snel loskomt. Ik kwam er iets tegenaan en klik, eraf. Heb erna nog een film gekeken, dus hij werkt verder nog wel gewoon, maar normaal is het niet.

Zolang de voeding netjes 5V uitgeeft gaat het wel goed. Wellicht dat ik hem er nog weer op kan solderen.
Dus let op met de componenten op het bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
teddysleep schreef op zondag 08 juli 2012 @ 11:04:
Hallo,

Ik heb weer een probleem met mijn samba server. Ik heb hem nu werkende en kan lezen en schrijven op de server. Ik heb een account pi. En daar deel ik voor zover ik het goed begrijp (zie smb config in link) enkel de locatie /mnt/disk1/ mee. Dan heb ik juist een andere account aangemaakt sandisk genaamd. Ik heb van deze account ook een sambauser gemaakt. Nu heb ik aan deze account (voor zover ik het goed begrijp) /mnt/disk2 gedeeld.

Het vreemde is echter dat wanneer ik op mijn windows pc connect met de sandisk (\\raspberrypi\sandisk) dat ik niet gevraagd wordt voor een password :s. Ik vermoed dat windows inlogd met de pi account die ik enekel /mnt/disk1 heb toegewezen. Weet er iemand hoe je een directory toewijst aan 1 bepaalde account zonder dat de andere accounts van die samba server daarop kunnen :s ?

https://dl.dropbox.com/u/...aserver/smb%20%282%29.txt
Je linkje werkt niet meer, maar is er een reden dat je force user combineert met valid users?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is er geen webmin-iets voor je beschikbaar waarbij je Samba wat makkelijker kunt instellen? (i.v.m. smb.conf)

Hhmm, zonde van de resources...

[ Voor 206% gewijzigd door technorabilia op 08-07-2012 11:37 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddysleep
https://dl.dropbox.com/u/64092960/sambaserver/smb2.txt

Ik denk niet dat daar een reden voor is ksnap niet echt wat dat allemaal doet.
Ik zit ook met het volgende probleem: ik probeer een file van 70 megabyte te kopieren naar de server en die zegt dat de file te groot is voor de server :s . Usb stick zit belange nog niet vol en is geformat in fat32 (voor zover ik weet :s )
Als ik een file van 2gb naar de server wil kopieren respond de server niet meer en wordt het bestand niet gekopieerd :(

edit: ik heb valid user weg gedaan en server werkt nog, maar kheb nog steeds het probleem dat hij bij \\raspberrypi\sandisk niet vraagt naar de juiste inloggegevens.

edit2: ik heb juist gezien dat er op mijn pi staat: kernel panic met als gevolg een crash.

edit3: bij het kopieren van files wordt de raspberry pi zwaar belast https://dl.dropbox.com/u/64092960/sambaserver/raspberry.jpg ik zie dat mijn swap = 0, zou dat het probleem kunnen zijn?

edit4: als het kopieren stopt dan blijft de memory usage even hoog als tijdens het kopieren :s. maar als ik een file van 100mb kopieer geeft dit altijd de oorzaak tot een crash :s

[ Voor 55% gewijzigd door teddysleep op 08-07-2012 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Als je de USB stick eens formatteert met ext3 of ext4 dan gaat het allemaal een stuk vloeiender.

Edit:
In het kort heb ik vaak het volgende voor SAMBA ingesteld (dit gebruik ik op mijn ubuntu machines, maar zou ook op debian moeten werken), de overige opties heb ik op default staan, hieronder staan alleen de aanpassingen:
security = user
SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192
socket options = TCP_NODELAY

[movies]
comment = Movies
browseable = yes
path = /mnt/data/movies
printable = no
guest ok = no
read only = no
force user = files
force group = files
create mask = 0666
directory mask = 0755

en ik maak de user files aan met:
adduser --no-create-home --disabled-password --disabled-login files

Even de user files alle rechten geven op /mnt:
chown -R files:files /mnt/
chown -R files:files /mnt/*

En in sommige gevallen moet ik nog de user die ik wil gebruiken in samba toevoegen:
smbpasswd -a kfaessen

Om de samba configuratie te testen:
testparm

[ Voor 68% gewijzigd door DutchKel op 08-07-2012 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddysleep
okay ik zal het eens proberen, bedankt voor de tip :)

edit : ik heb de usb stick geformat naar ext3. Nu dacht ik er gemakkelijk vanaf te komen door gewoon het filesystem type van vfat naar ext3 te veranderen. (in /etc/fstab,voor automount). Helaas werkt dit niet.

https://dl.dropbox.com/u/.../New%20Bitmap%20Image.jpg

iemand die weet wat er fout is aan dat lijntje tekst om te automounten?

edit: tijdens het booten zegt hij: special device /dev/sda1 does not exist.
Dit is mijn fdisk -l :
https://dl.dropbox.com/u/64092960/sambaserver/fdgfgf.jpg
Ik denk dat er nog iets mis is want bij /dev/sda1 staat er achteraan fat32 :s

Ik heb volgende command gebruikt om de usb stick te formatte :
mkfs.ext3 /dev/sda1

en tijdens de format was het lampje van de usb stick toch wel hevig aant knipperen dus ik weet niet wat er mis is :s

[ Voor 118% gewijzigd door teddysleep op 08-07-2012 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Nou, ik heb een Sandisk class 6 4Gb sd kaartje gekocht maar die geeft nadat ik RC3 van Raspbmc er op heb gezet ook allerlei foutmeldingen.

En ik ben er inmiddels ook achter dat je hiermee wel je sd kaartjes nutteloos maakt. Je houdt namelijk maar 1 partitie over van 64 Mb en de rest kun je onder windows niet benaderen omdat deze twee andere partities onder linux zijn aangemaakt. Ik heb daar verder geen veverstand van dus dat wordt weer een uitdaging om de kaartjes van 2 en 4 Gb weer normaal te krijgen.

Eerst nog maar eens de laatste Openelec proberen, kijken wat die doet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien met diskpart.exe clean command? Let wel op dat je de juist disk kiest!

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Thanks, wellicht een optie.

Nou, Openelec doet ook niks. Ik zie alleen het logo en vervolgens een zwart scherm daarna is het hdmi signaal ook weg.

Ik baal hier wel van....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Heb je al een betere voeding geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
teddysleep schreef op zondag 08 juli 2012 @ 12:19:
okay ik zal het eens proberen, bedankt voor de tip :)

edit : ik heb de usb stick geformat naar ext3. Nu dacht ik er gemakkelijk vanaf te komen door gewoon het filesystem type van vfat naar ext3 te veranderen. (in /etc/fstab,voor automount). Helaas werkt dit niet.

iemand die weet wat er fout is aan dat lijntje tekst om te automounten?

edit: tijdens het booten zegt hij: special device /dev/sda1 does not exist.
Dit is mijn fdisk -l :
https://dl.dropbox.com/u/64092960/sambaserver/fdgfgf.jpg
Ik denk dat er nog iets mis is want bij /dev/sda1 staat er achteraan fat32 :s

Ik heb volgende command gebruikt om de usb stick te formatte :
mkfs.ext3 /dev/sda1

en tijdens de format was het lampje van de usb stick toch wel hevig aant knipperen dus ik weet niet wat er mis is :s
partitie verwijderen en opnieuw aanmaken met fdisk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJTP
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 16:35
Hoe zit het eigenlijk met temperatuur? Ik geloof niet dat het ding sensors heeft, mijne draait 24/7 en als ik m'n vinger op de CPU leg is die toch best warm soms. Hij ligt onder m'n bureau, zonder case, maar het is niet zo dat hij bloot wordt gesteld aan enorme airflow daar :)

I didn't want to believe my dad was stealing from his job as a road worker. But when I came home, all the signs were there.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
blaataaps schreef op zondag 08 juli 2012 @ 13:56:
Heb je al een betere voeding geprobeerd?
De voeding die ik gebruik is 1500 mA bij 5 volt maar ik zal eens kijken of ik iets anders kan vinden. Openelec; ik krijg alleen het logo te zien en daarna niets meer. Het rare is dus wel dat het probleem voor beide (Raspbmc en Openelec) het zelfde is; alleen een logo en daarna niets meer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Ferret schreef op zondag 08 juli 2012 @ 14:09:
[...]

De voeding die ik gebruik is 1500 mA bij 5 volt maar ik zal eens kijken of ik iets anders kan vinden. Openelec; ik krijg alleen het logo te zien en daarna niets meer. Het rare is dus wel dat het probleem voor beide (Raspbmc en Openelec) het zelfde is; alleen een logo en daarna niets meer....
Dit had ik ook met een bepaalde voeding (2A), een andere voeding (iPhone 1A voeding) loste het probleem op. De raspberry pi is erg gevoelig voor schommelingen in de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nefiorim
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-03 01:03
HJTP schreef op zondag 08 juli 2012 @ 14:07:
Hoe zit het eigenlijk met temperatuur? Ik geloof niet dat het ding sensors heeft, mijne draait 24/7 en als ik m'n vinger op de CPU leg is die toch best warm soms. Hij ligt onder m'n bureau, zonder case, maar het is niet zo dat hij bloot wordt gesteld aan enorme airflow daar :)
Zolang je je vinger er niet direct aan brandt zit je veilig :)

XBO: Michaël#3318

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
kfaessen schreef op zondag 08 juli 2012 @ 14:22:
[...]

Dit had ik ook met een bepaalde voeding (2A), een andere voeding (iPhone 1A voeding) loste het probleem op. De raspberry pi is erg gevoelig voor schommelingen in de voeding.
Ik heb het net een iPhone oplader geprobeerd en ik heb twee versies van Openelec geprobeerd en Raspbmc maar het effect is exact hetzelfde. Eigenlijk begin ik het een beetje op te geven.... Of zou een ander iPhone voeding nog kunnen? Ze zijn hetzelfde dus het lijkt mij dat dit geen verschil zou moeten uitmaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Probeer eens een andere micro-USB kabel. Sommige hebben een te hoge weerstand, waardoor de spanning instort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Ok, dat is het enige wat ik nog niet heb geprobeert. Ik heb alleen geen andere kabel.... :+ Tis om gek van te worden! Eens op zoek dan maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ferret schreef op zondag 08 juli 2012 @ 14:51:
Ok, dat is het enige wat ik nog niet heb geprobeert. Ik heb alleen geen andere kabel.... :+ Tis om gek van te worden! Eens op zoek dan maar ;)
Je kan de Pi ook via de GPIO voeden, via de 5v en GND pinnen. Heb ik ook gedaan toen ik geen micro-usb kabeltje had, 2 kabeltjes aan een headertje gesoldeerd en de Pi werkte prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

HJTP schreef op zondag 08 juli 2012 @ 14:07:
Daarom heb ik er voor de zekerheid maar even een paar van die standaard VGA-RAM koelblokjes op geplakt. Die worden ook vrij warm, maar dat betekend dat ze in ieder geval prima helpen met koelen.
Ferret schreef op zondag 08 juli 2012 @ 13:33:
En ik ben er inmiddels ook achter dat je hiermee wel je sd kaartjes nutteloos maakt. Je houdt namelijk maar 1 partitie over van 64 Mb en de rest kun je onder windows niet benaderen omdat deze twee andere partities onder linux zijn aangemaakt. Ik heb daar verder geen veverstand van dus dat wordt weer een uitdaging om de kaartjes van 2 en 4 Gb weer normaal te krijgen.
Ik had dat vrij simpel gefixt met Lexar USB Format tooltje. Die formatteerd gewoon terug naar de maximale capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddysleep
Ik heb de partititie kunnen verwijderen met fdisk. maar om een nieuwe te maken heb ik cfdisk /dev/sda gebruikt
, vervolgens heb ik gekozen voor primary. En dan moest ik 'yes' intypen, maar nu weet ik niet of het ext2,3 of 4 is of nog iets anders. Ik heb het nl. nergens kunnen kiezen. fdisk -l zegt dat het filesystem linux is :s

edit: ik heb dus met cfdisk een primary part. gemaakt. Vervolgens heb ik met : sudo mkfs -t ext3 /dev/sda1 de usb stick partitie gemaakt. Wanneer ik fdisk -l doe staat er nog steeds gewoon linux, maar ik denk wel dat het ext3 is.

edit2: helaas staat er nog steeds bij het opstarten special device /dev/sda1 does not exist. Wanneer ik fdisk -l doe staat daar wel /dev/sda1 :s

edit3: https://dl.dropbox.com/u/64092960/sambaserver/sdfsfsdfsg.jpg
cfdisk geeft aan dat het een partitie is met ext3 filesystem, of vergis ik mij :s

[ Voor 76% gewijzigd door teddysleep op 08-07-2012 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Firesphere schreef op zondag 08 juli 2012 @ 15:46:
[...]

Daarom heb ik er voor de zekerheid maar even een paar van die standaard VGA-RAM koelblokjes op geplakt. Die worden ook vrij warm, maar dat betekend dat ze in ieder geval prima helpen met koelen.

[...]

Ik had dat vrij simpel gefixt met Lexar USB Format tooltje. Die formatteerd gewoon terug naar de maximale capaciteit.
Thanks, ik ga daar even naar op zoek. Heb net met het eerder geopperde DISKPART.EXE een sd kaartje geCleaned maar daarna moest ik eerst vai computerbeheer weer een nieuwe volume aanmaken dus dat is een beetje een omweg. Dat van Lexar lijkt me makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddysleep
Okay ik kan de server accessen op mijn windows pc. er bevindt zich een lost+found map op de serverfolder als ik in windows kijk. Ik weet niet of dit normaal is maar zal wel.

Ik heb wel nog een probleem. Ik weet niet goed wat ik moet typen in fstab zodat mijn usb stick automount. Voorlopig heb ik het handmatig gemount.
Ik heb het volgende staan in /etc/fstab

Maar dit werkt vreemd genoeg niet. Iemand enig idee?

edit: ik heb een foto kunnen maken van de error die hij geeft tijdens het booten (sry voor slechte kwaliteit)
https://dl.dropbox.com/u/64092960/IMG_20120708_163233.jpg
wat die EXT4 (sda1) daar doet weet ik ook niet. want cfdisk zegt dat ik een ext3 partitie heb. :s

edit2: na het kopieren van die files blijft de ramusage nog steeds op 10mb van zijn maximum. Maar de server crasht al niet meer :)

[ Voor 28% gewijzigd door teddysleep op 08-07-2012 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Laatst online: 20-08 15:25
Heb de mijne al een tijdje zonder problemen als webservertje/SSH hub draaien.

Als ik zo alles lees hier is het fijn dat er eindelijk iets is zonder windows.... meeste hier snappen Linux niet en leren het zo.

Trouwens.. samba ... echt waar.... is altijd al een k*t programma geweest maar op een pi...?

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddysleep
ik ben mij ervan bewust dat samba niet echt zo goed is, het is meer om eens te proberen. Alles werkt nu eigenlijk. Buiten dat de raspberry pi mijn usb stick niet automatisch mount bij het booten.
/etc/fstab

/dev/sda1 /mnt/disk1 ext3 defaults,rw,user,umask=0 0 0
werkt niet :s
Maar sudo mount -rw /dev/sda1 /mnt/disk1 werkt wel :s.
Iemand een verklaring?

edit: als ik de umask=0 weglaat automount die wel bij het booten, maar dan zit ik met het probleem dat ik niet kan schrijven op de server vanaf de pc.

[ Voor 17% gewijzigd door teddysleep op 08-07-2012 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

worldfastest schreef op zondag 08 juli 2012 @ 16:57:
Heb de mijne al een tijdje zonder problemen als webservertje/SSH hub draaien.

Als ik zo alles lees hier is het fijn dat er eindelijk iets is zonder windows.... meeste hier snappen Linux niet en leren het zo.

Trouwens.. samba ... echt waar.... is altijd al een k*t programma geweest maar op een pi...?
Samba?

Nooit problemen mee gehad, heeft altijd probleemloos gewerkt. Ook op de pi trouwens nergens last van gehad nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddysleep
Tis gefixt mannen tmount automatisch en ik kan er ook op schrijven. Ik had geen chmod 777 gedaan op de map waar de usb partitie gemount werd :o

bedankt voor de hulp :), zonder dit forum en de goede mensen die mij hier helpen zou ik nu nog bezig zijn mijn pi werkende proberen te krijgen :)

[ Voor 34% gewijzigd door teddysleep op 08-07-2012 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lintweaker
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-08 14:59
Hoe zijn de ervaringen hier met USB en de Pi? Vandaag al een paar keer een crash gehad op de USB.
Ik heb mijn USB->micro usb kabel al vervangen en verder geen toetsenbord of muis aangesloten, alleen een USB geluidskaart die zijn eigen voeding heeft.
Bij afspelen muziek af en toe ook een stotter, bij hogere frequenty files wordt het erger.

Kernel en firmware zijn geheel up-to-date:
Linux raspberrypi 3.1.9+ #152 PREEMPT Fri Jul 6 18:47:16 BST 2012 armv6l GNU/Linux

./vcgencmd version
Jul 1 2012 12:48:16
Copyright (c) 2012 Broadcom
version 323014 (release)

Het gaat met iedere update gelukkig wel steeds een stukje beter. Als ik USB verder niet belast is alles stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Gebruikt RaspBMC nou de helft van het RAM als swap ofzo?
Eh?
Aangezien er volgens de specs 256 in zou moeten zitten toch?

[ Voor 12% gewijzigd door Firesphere op 08-07-2012 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij de helft system en de helft gpu.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Ah, dat klinkt wel aannemelijk logisch ja. D'oh :F
Had ik zelf kunnen bedenken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Ter informatie: Je kunt instellen hoeveel geheugen er wordt gebruikt door de gpu met rpi-update van hexxeh: https://github.com/Hexxeh/rpi-update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Ah, leuk speeltje! Als je dus je pi wil gebruiken voor pure terminal-zaken kun je er een hoop RAM bij plakken. Ideaal!

Pagina: 1 ... 15 ... 54 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1494256">Raspberry Pi: aankoop&amp;levering</a>
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1511319">~~~~~~~~~~~~~~~[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC</a>
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1514963">~~~~~~~~~~~~~~~[GPIO] Raspberry Pi</a>.

Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_USB_Wi-Fi_Adapters">geteste USB WLAN stickjes</a>
Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_Powered_USB_Hubs">geteste USB hubs</a>

~~~[/html]