Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:05
Nactive schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 23:32:
Mijn ervaring met linux is dat je best alles vanuit de terminal doet. Heel leuk heel die desktop omgeving, dats is goed voor uw browser op te starten maar voor de rest doe (ik in ieder geval) bijna alles met een terminal.

Btw voor een jar te laten draaiien is dat niet gewoon
Bash:
1
java -jar [Jar file Name]

Edit: Indien je spaties heb staan in je JAR file name moet je die escapen met een \ of heel de bestandsnaam tussen ".." zetten.
Moet ik in de terminal eerst navigeren waar de .jar staat, of kan ik direct "java -jar JBinUp.jar" tikken? Want als ik dat doe krijg ik de fout "unable to acces jarfile JBinUp.jar"

Ondertussen ben ik aan het kijken hoe ik sabnzb/nzbget op de pi krijg..

[ Voor 4% gewijzigd door Dacuuu op 31-05-2012 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Je moet eerst naar de map navigeren waar de jar staat dus:
cd "/media/7C7E-FD1D/JBinUp 0.90 - Beta 8 - All"

en dan dus:
java -jar JBinUp.jar

En als je nog even zin hebt is ssh wel aan te bevelen, het is hetzelfde idee als de LXTerminal die je nu hebt, maar dan vanuit windows via de netwerkverbinding van de pi.

[ Voor 33% gewijzigd door Springuin op 31-05-2012 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nactive
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Deze guide lijkt mij op het eerste zicht wel handig, klein overzichtje van wat je kan doen met de terminal en hoe het een beetje werkt: http://vic.gedris.org/Manual-ShellIntro/1.2/ShellIntro.pdf

Het is kort en bevat toch wel heel veel van de basis zaken

[ Voor 13% gewijzigd door Nactive op 31-05-2012 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Springuin schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 08:56:
Je moet eerst naar de map navigeren waar de jar staat dus:
cd "/media/7C7E-FD1D/JBinUp 0.90 - Beta 8 - All"

en dan dus:
java -jar JBinUp.jar

En als je nog even zin hebt is ssh wel aan te bevelen, het is hetzelfde idee als de LXTerminal die je nu hebt, maar dan vanuit windows via de netwerkverbinding van de pi.
Volgens mij is er echt iets mis met mijn Java..
Hier en daar een fout commando tussendoor..maar de goede zit er ook tussen :+
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/jDX1r.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nactive
  • Niet online
probeer is java met kleine j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Het werkt!!! Yes :o :o Zo bedankt!

Ps. Mijn VNC is wel erg raar. Ik werk nu met REALVNC vanuit windows, ben nu bezig op de PI. Maar op het 'echte' scherm van de pi zie ik niets wat ik in Realvnc doe..

[ Voor 32% gewijzigd door Dacuuu op 31-05-2012 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:47

Rmg

Dacuuu schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 10:21:
[...]

Het werkt!!! Yes :o :o Zo bedankt!

Ps. Mijn VNC is wel erg raar. Ik werk nu met REALVNC vanuit windows, ben nu bezig op de PI. Maar op het 'echte' scherm van de pi zie ik niets wat ik in Realvnc doe..
Dat is normaal. Je werkt namelijk niet in je desktop/lokale sessie

Je kan vast op de host je local display binden aan je vnc sessie. Als je x11vnc hebt kan je bijvoorbeeld dit doen: x11vnc -display :0

ik weet niet of tightvnc het uberhaupt kan, de vraag is ook wel een beetje waarom zou je het willen :+ gewoon je 'lokale' sessie uitloggen. Inloggen met je vncclient en mooi op die manier werken.

[ Voor 29% gewijzigd door Rmg op 31-05-2012 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Rmg schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 10:33:
[...]

Dat is normaal. Je werkt namelijk niet in je desktop/lokale sessie

Je kan vast op de host je local display binden aan je vnc sessie. Als je x11vnc hebt kan je bijvoorbeeld dit doen: x11vnc -display :0

ik weet niet of tightvnc het uberhaupt kan, de vraag is ook wel een beetje waarom zou je het willen :+ gewoon je 'lokale' sessie uitloggen. Inloggen met je vncclient en mooi op die manier werken.
Zit dat zo, nooit geweten! heb ik 1 dag voor mijn doen al aardig wat geleerd nu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-09 17:36
Joshu schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 15:53:
Ik zit er aan te denken om deze te bestellen : http://www.bitbarn.co.uk/thepishop/pihouse.htm

Toch een beetje bescherming met name als hij gewoon langs de tv staat, maar zonder de techniek de verbergen.
En ongeveer 16 euro is nog te doen.

Op dit moment staat er eentje in de woonkamer bij de tv met een OpenELEC build van 22-05-2012 en nog eentje bij mijn desktop om wat mee te klooien.
Heb Raspbmc even snel geprobeerd maar die liep niet zo lekker en heb verder nog niet veel zin gehad om er mee te klooien, OpenELEC werkt al lekker genoeg.
:D ga op een willekeurige middag naar een middelbare school, biedt een scholier 5 euro en je hebt ookz on ding. 2 plexiglazen krengen en 4 afstandhouders voor 16 euro 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:32

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Het is wel wat werk om zoiets zelf te maken met alle gaten e.d. Maar het is even wachten tot de Chinezen zich hierop storten.

Overigens: Seeed heeft een lasercutting service! Is er hier animo om meerdere housings daar te laten lasercutten? :)
http://www.seeedstudio.co...ice-p-1009.html?cPath=185

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Laatst online: 28-08 19:53
Mr_gadget schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 14:29:
Het is wel wat werk om zoiets zelf te maken met alle gaten e.d. Maar het is even wachten tot de Chinezen zich hierop storten.

Overigens: Seeed heeft een lasercutting service! Is er hier animo om meerdere housings daar te laten lasercutten? :)
http://www.seeedstudio.co...ice-p-1009.html?cPath=185
Misschien is dit wat voor je:
http://www.adafruit.com/b...aspberry-pi-case-preview/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Convoy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:39

Convoy

g44p

Nette case, mss zelf es aan de slag een mooie perspex case te maken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-08 20:33
Deze ziet er inderdaad erg chic uit. Ook leuk die kleine pootjes er onder waardoor je de case aan de onderkant ook niet te veel beschadigd.

Heb hier nu 2 Pi's staan, eentje aan de tv met OpenELEC en eentje om mee te spelen.
Maar voor ik ze echt uit ga delen als mediacenter's, met name bij (schoon-) familie, wacht ik toch even tot er wat meer gesleuteld is aan zowel de Pi's als de case.

Bij de batch die mensen nu binnen krijgen lijken ook wat meer rotte appels te zitten trouwens, die maar heel sporadisch willen booten. Ook lees je nog wel eens mensen die hun Pi's terug sturen, hoewel ik me soms afvraag hoe goed ze getest hebben voor ze het terug sturen.. Maar natuurlijk zitten er bij elk proces fouten.

Ik verwacht nog wel wat innovaties als straks de educational release er is, misschien komt er nog een board update o.i.d. (pure speculatie) en wat de cases betreft, hoe meer concurrentie hoe beter de producten zullen aansluiten op ieders wensen.

Uiteindelijk gaan ook steeds meer mensen zich richten op kleine schermpjes, zowel met en zonder touchscreen. Dan zal ook het idee van een draagbare media speler (filmpje kijken met vrienden, wie neemt zijn RPi mee?!) of een CarPC erg interessant worden of een simpele uitlezing van sensor waardes / status menu voor bijvoorbeeld de weersensoren of download stations.

Kortom, ik wacht de ontwikkelingen nog even af voor ik er echt tijd in ga steken. Ook omdat ik er nu maar weinig tijd voor heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Jingles
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-05 20:12
Ik heb het vermoeden dat mijn RPi defect is. Ik gebruik hem icm een Sandisk ultra class 6 4 GB SD-kaart.
Bij de Debian image krijg ik regelmatig een kernelpanic en loopt hij regelmatig gewoon vast.
Bij archlinux en Openelec boot hij soms, maar regelmatig krijg ik gewoon geen beeld.

Zijn er misschien meer mensen die problemen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 08:44
Mr.Jingles schreef op maandag 04 juni 2012 @ 09:33:
Ik heb het vermoeden dat mijn RPi defect is. Ik gebruik hem icm een Sandisk ultra class 6 4 GB SD-kaart.
Bij de Debian image krijg ik regelmatig een kernelpanic en loopt hij regelmatig gewoon vast.
Bij archlinux en Openelec boot hij soms, maar regelmatig krijg ik gewoon geen beeld.

Zijn er misschien meer mensen die problemen hebben?
Deze symptonen had ik ook in het begin. Ik bleek een brakke voeding te hebben. Probeer eens andere spanningsbron en kabel, ook al werkt die wel met andere apparaten. Mocht je een voltmeter hebben dan kan je meten of er genoeg spanning op het bord is. Op de wiki is daar meer over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Jingles
ranjo schreef op maandag 04 juni 2012 @ 10:07:
[...]

Deze symptonen had ik ook in het begin. Ik bleek een brakke voeding te hebben. Probeer eens andere spanningsbron en kabel, ook al werkt die wel met andere apparaten. Mocht je een voltmeter hebben dan kan je meten of er genoeg spanning op het bord is. Op de wiki is daar meer over te vinden.
Tnx, ik zal vanmiddag eens even naar een nieuwe psu gaan zoeken. Zijn er mensen die met misschien een iPad/iphone lader werken? Misschien ga ik ook maar een andere SD kaartje proberen(alhoewel mijn SD kaart in het "werkende" lijstje staat op de RPi wiki)

Er blijken in de 2e batch veel problemen te zijn volgens deze forum: http://www.raspberrypi.or...viewtopic.php?f=28&t=6822

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Vandaag even een nieuwe build van de Openelec xbmc geïnstalleerd. Werkt echt beter als de vorige build die ik had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVR123
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-06 01:20
Ik vind Raspbmc toch wat soepeler werken dan OpenElec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
DVR123 schreef op maandag 04 juni 2012 @ 18:47:
Ik vind Raspbmc toch wat soepeler werken dan OpenElec
Waar kan ik van Raspbmc de builds vinden? En zijn dat ook .img files die ik makkelijk met 1 klik naar de sd kaart kan schrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVR123
Hier heb je de image : http://download.raspbmc.c.../installer-testing.img.gz
Ja dat is een .img file. Het mooie is als hij voor de eerste keer opstart gaat hij ook nog alles updaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
DVR123 schreef op maandag 04 juni 2012 @ 18:54:
Ja dat is een .img file. Het mooie is als hij voor de eerste keer opstart gaat hij ook nog alles updaten
Dus 1 img file, is voor 'altijd' goed want hij update automatisch?

De Openelec versie draait opzich goed, 720P en 1080P draait vanaf de usb stick goed. Alleen via het netwerk trekt hij het(nog?) niet.
Nu maar eens de raspbmc proberen.

[ Voor 18% gewijzigd door Dacuuu op 04-06-2012 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVR123
Dat weet ik niet maar als ik hem opstart dan gaat hij verschillende dingen downloaden en updaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Laatst online: 11-09 18:49
Ik heb hier al even rond gezocht, maar ik heb nog niet echt een antwoord kunnen vinden. Ik wil mijn Raspberry Pi graag van internet voorzien, dit doormiddel van een USB wifi-stick. Nou kan ik me voorstellen dat lang niet alle sticks werken.

Kan iemand mij een USB wifi-stick aanbevelen? Bijvoorbeeld één die out-of-the-box meteen werkt, of met het installeren van een driver. Echt veel kennis van Linux heb ik nog niet, dus hoe makkelijker hoe beter 8)7

Mijn dank zal groot zijn (:

[ Voor 11% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 04-06-2012 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:00
q-enf0rcer.1 schreef op maandag 04 juni 2012 @ 19:13:
Ik heb hier al even rond gezocht, maar ik heb nog niet echt een antwoord kunnen vinden. Ik wil mijn Raspberry Pi graag van internet voorzien, dit doormiddel van een USB wifi-stick. Nou kan ik me voorstellen dat lang niet alle sticks werken.

Kan iemand mij een USB wifi-stick aanbevelen? Bijvoorbeeld één die out-of-the-box meteen werkt, of met het installeren van een driver. Echt veel kennis van Linux heb ik nog niet, dus hoe makkelijker hoe beter 8)7

Mijn dank zal groot zijn (:
Je kunt daarvoor beter hier kijken: http://elinux.org/RPi_VerifiedPeripherals

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Laatst online: 11-09 18:49
Bedankt voor je reactie, hier heb ik inderdaad al eerder naar gekeken. Mijn oog viel toen op deze: pricewatch: TP-Link TL-WN722N

De stick kost vrij weinig, alleen de verzendkosten zijn helaas bij alle webshops vrij hoog.

Daarnaast weet ik niet precies wat ik moet doen met het .fw bestand. Waarschijnlijk is dit de driver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Jingles
ranjo schreef op maandag 04 juni 2012 @ 10:07:
[...]

Nogmaals bedankt voor je tip! Hij draait nu wel soepel bij mij door een nieuwe lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 08:44
Mr.Jingles schreef op maandag 04 juni 2012 @ 22:24:
[...]

Nogmaals bedankt voor je tip! Hij draait nu wel soepel bij mij door een nieuwe lader.
Fijn om te horen! het heeft mij ruim een dag images opnieuw downloaden, sd's formateren etc gekost. Het irritante was dat de pi wel wilt opstarten, maar gewoon op rare momenten vastloopt. En een oplader die een telefoon prima op kan laden kon de reden niet zijn.

Mocht je bewijs willen voor dit probleem en je hebt een voltmeter (en voor andere die hun voeding willen checken) zie dit stukje:
http://elinux.org/RPi_Har...r_supply_is_inadequate.3F

Achteraf bleek inderdaad de voltage van de niet geschikte oplader inderdaad een stuk lager dan wat binnen de marges viel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
q-enf0rcer.1 schreef op maandag 04 juni 2012 @ 19:27:
[...]
Daarnaast weet ik niet precies wat ik moet doen met het .fw bestand. Waarschijnlijk is dit de driver?
Nee, dat .fw bestand heeft de driver nodig om de stick te laten werken.

Heel veel van die (goedkopere) WiFi sticks hebben geen flash rom. Die laden elke keer hun hele firmware in RAM vanaf de host. Ik denk dat dat goedkoper was ofzo.

Maar omdat die rom dus een binary is die niet onder de GPL valt, mag die niet zomaar meegeleverd worden met de distributie. En moet je die naderhand aan de driver toevoegen. Dit gaat door hem in een bepaalde map te plaatsen (waarschijnlijk /lib/firmware). In dit geval moet je ook zorgen dat de ath9k_htc driver geladen is.

Zie meer info hier.

Wellicht heeft je distro die driver al ingebouwd zitten, en moet je hem alleen even aanzetten met insmod ath9k_htc of zoiets (ik heb deze specifieke driver nog nooit bij de hand gehad dus ik weet dat laaste niet 100% zeker).

Als die module niet gevonden wordt dan zal je hem wellicht moeten compileren, of mischien kan je een vooraf gecompileerde driver installeren via het packet management van je distributie. Maar dan gaat het er vanaf hangen welke distributie je gebruikt natuurlijk, dus ik zou even googlen. Ook in dat geval zal je de firmware file er waarschijnlijk nog bij moeten plaatsen vanwege het GPL probleem.

[ Voor 26% gewijzigd door GekkePrutser op 05-06-2012 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:03
Thanks! Ik zit met smart op mijn Pi te wachten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn pi is binnen! Nu kom ik er achter (ben niet de eerste als ik het topic nog eens doorneem) dat ik een microUSB aansluiting nodig heb.... Ik heb een voeding voor 5 euro bij DX besteld en kreeg binnen 24 uur de melding dat hij verstuurd is. Nog een weekje wachten.... (of een microUSB kabeltje regelen en deze op een USB poort/hub aansluiten voor de voeding)
Is er misschien ook eregens een repository/ftp of iets dergelijks met een overzicht van alle versies? Om nu alleen maar een werkende link naar een image te verspreiden vind ik niet zo .... uhm... prettig.
Of is dat omdat het nog beta is?

Voorlopig heb ik Debian squeez op een SD kaart gezet. Eerst daar maar mee gaan spelen, xbmc komt daarna aan de beurt.

Zijn er mogelijkheden om een multiboot SD kaart te creeren? (ik ben niet bekend met ARM OS/bootproces)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2012 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-08 16:56
Archlinux ARM is ook wel prettige distributie imho. En multiboot SD? Koop gewoon paar SD kaartjes van 2 of 4 GB, dan kan je vrij makkelijk testen. Dingen kosten toch geen fluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
'k heb de pi gisteren binnengekregen en ben nu eens aan de slag gegaan met de debian image.
Ik kwam deze pagina tegen: http://laptop006.livejournal.com/56829.html en die vat mooi alle kleine dingetjes samen waarmee je de image naar eigen hand kunt zetten, zoals het goedzetten van de keyboard layout en de time zone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVR123
Bij mij werkt die nieuwe raspbmc build dus helemaal niet, mn toetsenbord en muis reageren gewoon niet, heeft iemand nog de eerste build?

EDIT: Never mind, hij update hem tijdens de eerste boot

[ Voor 17% gewijzigd door DVR123 op 05-06-2012 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshu
DVR123 schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 19:57:
Bij mij werkt die nieuwe raspbmc build dus helemaal niet, mn toetsenbord en muis reageren gewoon niet, heeft iemand nog de eerste build?

EDIT: Never mind, hij update hem tijdens de eerste boot
Dat update kun je uitzetten, vanuit het hoofdmenu ga je naar Programs -> OpenELEC OS Settings (uit mijn hoofd). Gewoon zorgen dat je hem van te voren niet aan het internet hangt.

Bij mij staan de updates op manual, zo kun je gemakkelijk updaten door de system en kernel files in de update map te zetten. Dus simpelweg RPi aanzetten en naar zijn netwerk adres gaan.
Zo kun je zelf kiezen of je een update installeert.
Zie ook http://wiki.openelec.tv/i...anually_Updating_OpenELEC

Er is een topic geopend op de RPi website door sraue, de naam die je ook vaak terug ziet op de OpenELEC Github. Zie http://www.raspberrypi.or...viewtopic.php?f=35&t=7167
Hier worden ook nog wel eens wat images gepost, eentje die ik tegen kwam post zijn images hier: https://www.box.com/s/7d6b62c42bae2cfeea9a

Persoonlijk draai ik een zelf gecompileerde R11212, die werkt redelijk soepel maar soms moet ik hem 2 keer opstarten voor hij goed afspeelt.
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 11:58:
[...]

Mijn pi is binnen! Nu kom ik er achter (ben niet de eerste als ik het topic nog eens doorneem) dat ik een microUSB aansluiting nodig heb.... Ik heb een voeding voor 5 euro bij DX besteld en kreeg binnen 24 uur de melding dat hij verstuurd is. Nog een weekje wachten.... (of een microUSB kabeltje regelen en deze op een USB poort/hub aansluiten voor de voeding)
Ben je er wel van bewust dat dergelijke voedingen en kabels niet altijd lekker werken met de RPi, omdat hij vrij kieskeurig is.
Voor mijzelf had ik een gevecht met het kabeltje. Ik gebruikte een officiele HTC voeding maar een kabeltje wat ik bij DX besteld had. Dit gaf de inmiddels bekende problemen van random freezes en ik ben daar ook veel tijd mee kwijt geraakt. Een goed kabeltje verhielp mijn probleem direct, ik geloof dat dit nu ook een officieel HTC kabeltje is.

Wil je (vrij) zeker weten dat het niet aan de voeding / het kabeltje ligt kun je even het voltage meten, zie deze wiki: http://elinux.org/R-Pi_Tr...leshooting_power_problems
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 11:58:
[...]

Is er misschien ook eregens een repository/ftp of iets dergelijks met een overzicht van alle versies? Om nu alleen maar een werkende link naar een image te verspreiden vind ik niet zo .... uhm... prettig.
Of is dat omdat het nog beta is?
Ik ben ze nog niet echt tegenkomen. Er zijn wel een aantal plekken te vinden maar die worden vaak maar half bijgehouden of zijn na een tijdje weer verdwenen. Kijk even hierboven voor een aantal recente images of hier http://sources.openelec.tv/tmp/image/openelec-rpi/ voor de laatste .tar.bz2's.
Ik geloof dat deze een scriptje bevatten die (onder linux) ook vrij makkelijk je SD kaart kan installeren.
Daar heb ik hier iets over gelezen: http://blog.thestateofme.com/2012/06/03/openelec-images/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-08 16:56
Paar dagen geleden een HD (720p) webcam aan de RPi gehangen. Hij lijkt dat maar net te trekken. Een 2e ging niet echt goed, weet niet of het met voeding te maken heeft, CPU of bandbreedte van USB chip/bus.

Kreeg ffserver helaas helemaal niet aan de praat dus gebruik nu 'motion' met motion detectie soort van uitgeschakeld. Gaat redelijk goed.

Overigens heb ik RPi gewoon aan powered USB hub gehangen en dat ging goed. Heb nu een USB wifi adapter voor weinig gekocht bij Conrad en een kleine powered USB hub. Eens kijken of ik zo een hoge resolutie Wifi webcam kan maken, nu nog in een mooi doosje proppen of zo :P.

Misschien handig voor mensen die ook willen experimenteren:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/973787/
pricewatch: Logitech HD Webcam C270 (Zwart)

Met ArchLinux ARM trouwens.
Howto's:
http://jeremyblythe.blogs.../raspberry-pi-webcam.html

N150 mini (wifi stick) doet het out of the box in Open Elec, in Debian moet je dit artikel lezen, ArchLinux ARM heb ik nog niet geprobeerd.

Bij nader inzien had ik beter de N150 nano kunnen kopen, die is kleiner en had toch al powered USB hub nodig voor de wecbam :(.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/986292/

[ Voor 6% gewijzigd door McVirusS op 05-06-2012 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVR123
Joshu schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 21:00:
[...]

Dat update kun je uitzetten, vanuit het hoofdmenu ga je naar Programs -> OpenELEC OS Settings (uit mijn hoofd). Gewoon zorgen dat je hem van te voren niet aan het internet hangt.

Bij mij staan de updates op manual, zo kun je gemakkelijk updaten door de system en kernel files in de update map te zetten. Dus simpelweg RPi aanzetten en naar zijn netwerk adres gaan.
Zo kun je zelf kiezen of je een update installeert.
Zie ook http://wiki.openelec.tv/i...anually_Updating_OpenELEC

Er is een topic geopend op de RPi website door sraue, de naam die je ook vaak terug ziet op de OpenELEC Github. Zie http://www.raspberrypi.or...viewtopic.php?f=35&t=7167
Hier worden ook nog wel eens wat images gepost, eentje die ik tegen kwam post zijn images hier: https://www.box.com/s/7d6b62c42bae2cfeea9a

Persoonlijk draai ik een zelf gecompileerde R11212, die werkt redelijk soepel maar soms moet ik hem 2 keer opstarten voor hij goed afspeelt.
Die image uit die box account werkt bij mij niet, ik krijg de melding "cannot mount /dev/mmcblk0p1"
Echt balen dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d.baars
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-01-2023
McVirusS schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 21:14:
Paar dagen geleden een HD (720p) webcam aan de RPi gehangen. Hij lijkt dat maar net te trekken. Een 2e ging niet echt goed, weet niet of het met voeding te maken heeft, CPU of bandbreedte van USB chip/bus.

Kreeg ffserver helaas helemaal niet aan de praat dus gebruik nu 'motion' met motion detectie soort van uitgeschakeld. Gaat redelijk goed.

Overigens heb ik RPi gewoon aan powered USB hub gehangen en dat ging goed. Heb nu een USB wifi adapter voor weinig gekocht bij Conrad en een kleine powered USB hub. Eens kijken of ik zo een hoge resolutie Wifi webcam kan maken, nu nog in een mooi doosje proppen of zo :P.

Misschien handig voor mensen die ook willen experimenteren:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/973787/
pricewatch: Logitech HD Webcam C270 (Zwart)

Met ArchLinux ARM trouwens.
Howto's:
http://jeremyblythe.blogs.../raspberry-pi-webcam.html

N150 mini (wifi stick) doet het out of the box in Open Elec, in Debian moet je dit artikel lezen, ArchLinux ARM heb ik nog niet geprobeerd.

Bij nader inzien had ik beter de N150 nano kunnen kopen, die is kleiner en had toch al powered USB hub nodig voor de wecbam :(.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/986292/
Je zou kunnen proberen om een actieve USB hub ertussen te hangen, zodat hij niet het volle stroomverbruik uit de RPi hoeft te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshu
Gisterenavond is mijn RPi House binnen gekomen.

House

In het begin schrok ik even. Er zit natuurlijk blauw plastic folie over de transparante delen. Maar de beschadigingen die ik dacht te zien leken ook daaronder te zitten.

Uiteindelijk viel het alles mee en ben ik best tevreden over deze case.
Er zijn wel een paar kleine beschadigingen rond de uitsparingen maar als je niet met je neus er boven hangt zie je daar niets van.

Wel moet ik opmerken dat de RPi nog "erg veel" kan bewegen, toch wel zo'n 3 tot 4mm in elke zijwaartse richting. De beweging omhoog/omlaag is minimaal dus dat zit wel goed.
Het is iets meer dan ik verwacht had en ook meer dan volgens mij nodig is om alle tolerantie op te vangen.
Maar goed, deze case is toch niet echt geschikt om veel met je aansluitingen te spelen, want hij is natuurlijk ook gevoelig voor krassen en viezigheid. Het was ook best wel een klusje om het ding in elkaar te zetten zonder overal vingerafdrukken te hebben.

House

@Ranjo, wanneer kom je de jouwe ophalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-08 14:11
Is er ergens een overzicht van welke sd cards werken met raspbmc?

Ik heb een sandisk ultra 8gb, welke niet werkt (debian/openelec/raspbmc)
een sandisk 4gb werkt met openelec, niet raspbmc
een sandisk 1gb werkt half met raspbmc, veel leeserrors.

Waar koop ik in NL een sdcard die werkt met raspbmc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVR123
Ik heb een gewone Sandisk 8GB Class 4, die werkt bij mij goed met Raspbmc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:44
Opperpanter2 schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 18:25:

http://elinux.org/RPi_VerifiedPeripherals#Working_SD_Cards

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
Ik heb er een bij de mycom gehaald: 4GB class10 ICIDU voor 6,99 en die doet het prima met de Debian image.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Laatst online: 27-08 14:11
Voor de mensen die het nog niet wisten (zoals ik dus), de RaspberryPi ondersteunt geen MPEG2 codec.
Dus DVDRips in dat formaat kun je niet kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nactive
  • Niet online
Opperpanter2 schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 21:58:
Voor de mensen die het nog niet wisten (zoals ik dus), de RaspberryPi ondersteunt geen MPEG2 codec.
Of je kan het zelf transcoderen naar h.264; maar dat is misschien redelijk veel werk :p

Maar misschien wel interessant als je een bepaalde bestand toch wil zien met de PI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

Opperpanter2 schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 21:58:
:? libavcodec/ffmpeg is er gewoon voor ARM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Opperpanter2 schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 18:25:

Ligt het niet aan je voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Rmg schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 22:18:
[...]

:? libavcodec/ffmpeg is er gewoon voor ARM.
Die trekt dat niet in software op die CPU. De hardware decoder *kan* het wel, maar er is niet voor de mpeg2-licentie betaald vanwege de kosten. Daarom is dat niet aangezet (en dat valt zo goed als niet te reverse-engineeren helaas)

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basst85
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-09 08:31
Ik heb twee images gemaakt (voor 2 en 4 GB SDcards) met de laatste OpenELEC build (r11258), je kunt ze downloaden via: http://www.basst.nl/?p=595

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

DVD's, of ander materiaal in MPEG2 formaat, gewoon omzetten naar MPEG4 (Xvid) of h264.
Neem even de tijd om dat één of twee keer goed te doen, en vervolgens ros je alles door je script wat je maar omgezet wilt hebben.
Of je gebruikt het programma Handbrake, dat is een GUI en werkt makkelijk. Tevens biedt het de mogelijkheid om batches te doen, dus je gooit alles files in de queue, druk op Go en je gaat naar bed.
Dan heb je echt flink wat materiaal omgezet, als het al niet gewoon klaar is.
DVDs zijn niet echt hoog resolutie materiaal, waardoor je af kunt met vrijwel de encoding defaults en nog steeds prima beeld hebben, dus dat gaat best vlot.

Hier overigens best tevreden. De software moet nog wat meer poets, maar het werkt best aardig.
Speelt alles af over het netwerk vanaf een NFS share van mijn router (TP-Link TL-WR1043ND met OpenWRT en 320GB USB 2.5" harddisk).

Binnenkort eens kijken of Raspbmc al vorderingen heeft gemaakt sinds de laatste keer dat ik daar naar keek.
Lijkt me net even iets handiger dan OpenELEC, als het net zo goed functioneert.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVR123
basst85 schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 22:55:
Ik heb twee images gemaakt (voor 2 en 4 GB SDcards) met de laatste OpenELEC build (r11258), je kunt ze downloaden via: http://www.basst.nl/?p=595
Welke moet ik hebben voor een 8GB kaartje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basst85
DVR123 schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 23:04:
[...]

Ik heb er nog geen gemaakt voor een 8 GB SDkaart, zal ik morgen doen.
Of je gebruikt tijdelijk die van 4 GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:30

Nicap

Tsssk....

Ik had een openelec van 3 juni en die bufferde constant. Ligt dat aan het geluid wat niet doorgestuurd wordt via hdmi? Ik zie die instelling namelijk niet van passthrough. Zodra ik verbinding maak met de constellation app wordt het nog erger( enigszins logisch).

Iemand die optimale settings heeft voor gebruik van openelec in combi met een receiver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Als XBMC aan het bufferen is (dus bovenin beeld wordt weergegeven) dan is je netwerkverbinding niet snel genoeg. Althans, dat was mijn probleem toen ik 200mbps powerline had i.p.v. 500mbps.

Geluid gaat standaard over hdmi overigens, je kunt het instellen om het over analoog te laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Netwerk is het probleem niet. Is bedraad 1Gb. De RpI heeft 100Mb, dus dat zou het niet mogen zijn. Ik had ook even op de raspberry website gezocht en het blijkt dat de passthrough over hdmi niet helemaal goed werkte. Er waren meer mensen die last hadden van bufferproblemen. Bij de laatste build lijkt het weer goed te gaan. Heb net de laatste erop gezet en het bufferen is idd weg.

Ik heb alleen nog geen idee hoe ik een fixed ip adres in xbmc kan zetten. Kan die optie nergens vinden. Zie wel wat het ipadres is, maar verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:15
Daar staat hoe je een static ip toe kunt wijzen.
http://www.penguintutor.com/blog/viewblog.php?blog=6306

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToWi1989
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:01
Mijn idee om een RPi als 'HTPC' te gaan gebruiken is in ieder geval wel de wereld uit geholpen. Ik denk niet dat het ooit snel genoeg gaat worden om soepel te draaien. Ik heb nu enkele builds van openelec en raspbmc gebruikt maar ben er nog niet van overtuigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

ToWi1989 schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 16:38:
Mijn idee om een RPi als 'HTPC' te gaan gebruiken is in ieder geval wel de wereld uit geholpen. Ik denk niet dat het ooit snel genoeg gaat worden om soepel te draaien. Ik heb nu enkele builds van openelec en raspbmc gebruikt maar ben er nog niet van overtuigd.
Vind ik raar om te horen, zeker omdat er genoeg berichten zijn van mensen die 1080i materiaal gewoon afkunnen spelen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Hier draait 1080p (dus meer dan 1080i) zonder verder problemen, inclusief subtitles etc. Heb je niet toevallig een brak model of een brakke voeding (of teveel op de usb gehangen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToWi1989
Hij speelt op zich wel prima, maar het navigeren door de menu's etc. gaat ontzettend traag. Ook terugkeren naar het menu tijdens het spelen werkt ook verre van vlekkeloos. Ik heb 4 usb kaarten geprobeerd, 2 daarvan (sandisk) werken niet, een micro usb van samsung geeft voornamelijk met raspbmc problemen. Daarom een nieuwe gehaald (kingston), die lijkt verder geen problemen te geven met de images die ik tot nu toe gebruikt heb.

Als voeding heb ik afwisselend een samsung usb adapter (van tablet) gebruikt, en een aantal van dezelfde HTC usb (telefoon) adapters, maar geen verschil qua presteren in kunnen ontdekken.

In de build van openelec die ik nu gebruik (van 06-06-2012) werken de addons eindelijk, maar ook weer afgrijselijk traag. Spelen via de youtube plugin gaat met ongeveer 1 frame per 4 sec.

[ Voor 13% gewijzigd door ToWi1989 op 07-06-2012 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Youtube heb ik nog niet geprobeerd. Ik gok dat de rendering daarvan via de cpu ipv gpu gaat.

Wat betreft menu's, deze mening kan ik inderdaad wel met je delen. De menusnelheid is niet om over naar huis te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:44
bartbh schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 18:14:
Youtube heb ik nog niet geprobeerd. Ik gok dat de rendering daarvan via de cpu ipv gpu gaat.

Wat betreft menu's, deze mening kan ik inderdaad wel met je delen. De menusnelheid is niet om over naar huis te schrijven.
Gelukkig is team XBMC bezig om het menu te optimaliseren:
In the shift from Dharma to Eden, Jezz_X was tasked with making media more easily accessible from the home screen with Confluence. Now, as more devices like the Raspberry Pi become available, the goal is to make the default skin Confluence as streamlined and efficient as possible, while continuing to make the media quickly accessible.
En heb je al geëxperimenteerd met andere, lichtere skins?
Misschien Quartz (staat in de standaard add-ons lijst)?

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToWi1989
Ik ben zelf nog niet bezig geweest met andere skins, maar zal er binnenkort eens me expirimenteren.
Is het trouwens überhaupt mogelijk om 1080p over die 100mbit poort te streamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
ToWi1989 schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 11:27:
Ik ben zelf nog niet bezig geweest met andere skins, maar zal er binnenkort eens me expirimenteren.
Mijn popcornhour A210 kan ook 1080P streamen vanaf het netwerk. Maar nu de vraag of de pi snel genoeg er voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ToWi1989 schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 11:27:
Met gemak, de meeste mkv's komen niet boven de 20mbit uit en blu rays niet boven de 60mbit. Menu is hier een tikkeltje traag, maar verder redelijk okay. Grootste punt is meer het doorspoelen binnen een film (per 30s), dan staat 'ie minutenlang te kauwen hier. Gewoon afspelen van 1080p is geen enkel probleem hier.

Waar zijn de nieuwste builds in de vorm van .img's te vinden? Die van mij is alweer een maand oud.

[ Voor 29% gewijzigd door neographikal op 09-06-2012 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToWi1989
http://sources.openelec.tv/tmp/image/openelec-rpi/ daarmee kun je de bestaande installatie updaten.

Ga naar \\ipadressrpi

De .rar extracten en de bestanden uit de map target copieeren naar de map update op \\ipadressrpi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basst85
Nieuwe .img files met OpenELEC build r11286 kun je hiero downloaden:
http://www.basst.nl/?p=612

Moet nog steeds een 8 GB versie maken, misschien vandaag... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToWi1989
Is er iemand die een 16gb .img heeft gevonden? Ik heb zelf geen verstand hoe ik dit voor mekaar kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dirty regions al ingeschakeld? Dat helpt een beetje, hier net genoeg om een vloeiender gevoel te krijgen.
Het is geen snelheidsmonster nee, maar wat wil je voor 35 euro?
Bovendien wordt er nog aan gewerkt, het is allemaal nog vrij pril qua optimalisatie, eerst functionaliteit op orde krijgen.
ToWi1989 schreef op maandag 11 juni 2012 @ 09:18:
Is er iemand die een 16gb .img heeft gevonden? Ik heb zelf nog geen verstand hoe ik dit voor mekaar kan krijgen.
Even gefixed voor je ^^
Een "Ik-heb-geen-verstand-ergens-van-dus-lossen-jullie-het-maar-op" instelling vind ik zo jammer. Je hebt ook hersenen in je hoofd, je hebt een Pi gekocht om er iets van te leren vermoed ik zo, nu nog de inzet.

Bovendien hoeft dit helemaal geen complexe stap te zijn. Je kunt elke image flashen
Het enige wat je moet doen is de partitie naderhand vergroten, gevolgd door het vergroten van het filesystem op die partitie.

Ik vermoed dat je met iets als GParted dat met een paar klikken voor elkaar krijgt.
Zoek er eens naar hoe je dit voor elkaar krijgt, dan kun je dit zelf ook.

Dit geldt voor iedereen die met dit soort vragen komt eigenlijk. Gewoon proberen, lukt het niet? Geen probleem, geef aan waar je vast loopt en wees specifiek. Daar leer je van, en zo komen we vooruit :)

Zelf werk ik overigens niet met .img files maar met .zip.
Ik heb een SD kaart één keer goed gepartitioneerd en het enige wat ik nu nog hoef te doen is files uitpakken naar de juiste plek en een paar er van de juiste naam geven.
Tegenwoordig zit er zelfs een create_sdcard script bij de officiële builds, waardoor ik dat geeneens meer hoef te doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Ultraman op 11-06-2012 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToWi1989
Kijk! Informatie waar ik wat mee kan. Ik ben inderdaad een complete linux n00b, maar experimenteren is altijd leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elpino.rv
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-09 14:52
ToWi1989 schreef op maandag 11 juni 2012 @ 14:04:
Kijk! Informatie waar ik wat mee kan. Ik ben inderdaad een complete linux n00b, maar experimenteren is altijd leuk.
Lees deze magazines eens door.. ERG goed voor als je met de RPi wilt beginnen
http://www.themagpi.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:38

Damian

Insane Obtrusion

http://squareitround.co.uk/Resources/Punnet_net_Alpha3.pdf

handig ;) Daar gaat ie in eerste instantie even in bij mij ;)

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basst85
DVR123 schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 23:04:
[...]

8GB image file (met OpenELEC r11286):
https://dl.dropbox.com/u/...penELEC-RPi_r11286_8gb.7z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

De Openelec build wordt met de dag beter hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 23:42

XanderDrake

Build the future!

Ik ben benieuwd of de Pi's met XBMC ook de TV-server plugin van Mediaportal kunnen handlen. Ik heb een TV servertje staan en die kan direct TV streamen naar clients van Mediaportal en sinds een tijdje ook XBMC.
We hebben nog een oudere analoge TV staan op de boven verdieping, Pi-tje eraan en voila cheap-ass mediacenter op de slaapkamer :)

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Is het buffer-probleem inmiddels opgelost eigenlijk?
Want met builds van begin deze maand had ik moeite om video's goed af te spelen, het was steeds een aantal seconden playback en dan bufferingen, gevolgd door weer een aantal seconden playback.
Vergroten van de buffer hielp dermate dat de tijd tussen buffer-pauzen langer werd, maar nam ze niet weg.

Terwijl ik met de build van 28 mei (r11160) een1080p met 5.1 DTS geluid kan afspelen vanaf een NFS share.
Dat is dan ook de build die ik nu primair gebruik. Is wel iets minder vlot in de menu's dan de huidige versies, maar daar kan ik wel mee leven als verder de video goed werkt. En afentoe moet de HDMI even opnieuw een verbinding opzetten, waarschijnlijk een clock sync probleem waar ik een mogelijk fix voor zie van 30 mei. Eens proberen een keer...

Het lijkt op een regressie in de ethernet performance of NFS performance, want hij leek gewoon de buffer niet vol te kunnen houden. Maar misschien is dat alweer opgelost?
Iemand hier die (weer) 1080p DTS materiaal kan afspelen?
Of moet ik gewoon komend weekend even mijn andere SD-kaartje proberen? ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Ultraman op 12-06-2012 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Laatst online: 13:17
Nadat ik eerst een poosje ben bezig geweest om zelf open elec te compilen, wat trouwens prima lukte. Heb ik toch maar voor een makkelijke upgrade gekozen.
Ik draai nu de build van 10 juni. Gewoon de bestanden uit de target map via het netwerk naar de pi/upgrade kopiëren. Rebooten en klaar.

1080p DTS streamen vanaf een win7 share werkt als een speer :-)

Ook gelijk even airplay getest vanaf mijn iPad. Video van uit uitzending gemist: video ok, maar audio hapert, steeds een stukje repetitie, klinkt als een oude computer de hangt tijdens het spelen van een spelletje. Youtube: geen beeld, keert weer terug naar het menu.
Muziek over airplay werkt ook niet, niet vanaf de iPad niet vanuit iTunes.

Na wat spelen met airplay, werkte ook de normale replay niet meer. Pi een paar keer gereboot, cold & warm. Beeld bleef stotteren. Tot dat ik ook de TV aan en uit zette (USB voeding komt van de TV) daarna werkte replay wel weer goed. HDMI sync in de war?

Edit, ik had toevallig een film met een wat lage bitrate (<5gb) Als ik een wat grotere afspeel, krijg ik toch weer buffering problemen.

Ook het tegelijk afspelen van content en door de movie librarie bladeren via het web resulteert in haperingen.

Vloeiend afspelen kan wel maar dat moet de Pi niets anders doen met een lage bitrate een film afspelen.

[ Voor 62% gewijzigd door ymoona op 12-06-2012 21:39 ]

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eoghlear
  • Laatst online: 02-06 11:04
Zouden de raspberry builds dalijk zo goed in elkaar zitten dat skins als aeon nox soepel gaan draaien? Of zijn de verwachtingen dan te hoog gespannen hier?
Een van onze IT mannen hier heeft er twee besteld en heb al aangegeven er een over te willen nemen om mee te spelen.
Verder zou boblight ook super zijn maar dat zal zeker te hoog gegrepen zijn ben ik bang.

Echter als ik zo lees op de laatste pagina's gaat de ontwikkeling wel stevig door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Zelfs op een E-350 draait de laatste versie van Aeon Nox niet 100% soepel. Daarnaast heeft Aeon Nox ook heel wat RAM nodig.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ToWi1989 schreef op maandag 11 juni 2012 @ 09:18:
Is er iemand die een 16gb .img heeft gevonden? Ik heb zelf geen verstand hoe ik dit voor mekaar kan krijgen.
Kan je niet gewoon met Gparted je partities achteraf vergroten?
http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2012 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
Of als je een mac hebt: http://exaviorn.com/raspiwrite/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowinG
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:39
Na lang wachten ook eindelijk de Pi binnen. Ik heb er meteen Raspbmc opgezet, fluitje van een cent. De img van de website downloaden, flashen naar de SD kaart en daarna booten. Tijdens het bootproces installeert alles automatisch en binnen no-time staat daar XMBC te glanzen. In het begin reageerde alles nog wel erg traag, wat kwam doordat XMBC aan het updaten was. Ook had ik wat vastlopers, maar dat was verholpen door van een 700 mA naar een 1A adapter te gaan.

De SD kaart die ik gebruik is een standaard SanDisk Ultra 8 gb (30mb/s). Functioneert verder prima, geen problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Zijn er eigenlijk mensen die al wat anders met hun RPi hebben gedaan dan alleen XBMC installeren? Volgens Upton waren er "tons of people that want to make a robot", maar hier zie ik ze nog niet zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
Ik wil er een C64 emulator van maken, die ik dan monteer in een oude MSX (don't ask) monitor. Enige uitdaging daarvoor is dat ik er een interface op moet knutselen zodat ik de oude joysticks er rechtstreeks op kan aansluiten. De rest is allemaal voorhanden. Wat dat betreft erg blij met de composiet-uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfaleader
  • Laatst online: 02-12-2024
Zou het mogelijk zijn om met een paar raspberry pi's monitors te maken die over het netwerk hun beeld krijgen?

Ik ben vj (live visuals) en het zou zeer interessant zijn om via CAT kabels meerdere monitors aan te kunnen sturen (eventueel hetzelfde beeld via multicasting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-08 15:26
Mijne is ook besteld,

Heb nog een lading PS-One schermen.
Samen met composiet eens kijken wat er allemaal mogelijk is :)
HTPC met dual screen misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 13:53
brama schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 11:37:
Ik wil er een C64 emulator van maken, die ik dan monteer in een oude MSX (don't ask) monitor. Enige uitdaging daarvoor is dat ik er een interface op moet knutselen zodat ik de oude joysticks er rechtstreeks op kan aansluiten. De rest is allemaal voorhanden. Wat dat betreft erg blij met de composiet-uitgang.
Is er niet een USB->Joystick kabeltje?
Maakt het allemaal wat makkerlijker lijkt me :P

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

mcDavid schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 11:28:
Zijn er eigenlijk mensen die al wat anders met hun RPi hebben gedaan dan alleen XBMC installeren? Volgens Upton waren er "tons of people that want to make a robot", maar hier zie ik ze nog niet zo...
Ik wil er ook een robot controller van maken. Probleem voor een hoop mensen is denk ik momenteel dat de I/O's van RPi niet heel makkelijk te interfacen zijn. Het gaat minder makkelijk dan even een mosfetje aan een arduino knopen.
Heb zelf I2C port expanders hiervoor besteld, kan er eventueel nog een blogpost over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdrop
  • Niet online
Heren, kan zijn dat hij eerder gesteld is maar kon hem zo 1-2-3 niet vinden, ik wil de Raspberry gaan gebruiken om geluid vanaf de FM band te streamen via het internet (Ja hier is vraag naar ;)), dit gebeurd op dit moment via een laptop maar naar mijn idee moet dit ook mogelijk zijn met de Raspberry, toch?

Het enige puntje is dat er GEEN 3.5mm jack voor audio IN aanwezig is, wel is het volgens de FAQ mogelijk om een 'any supported USB microphone for audio in' toe te voegen, nu is alleen mijn vraag zal DIT kastje van DX werken icm met de Raspberry en daarmee mijn probleem oplossen?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/KTFFY.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
mdrop schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 12:39:
Heren, kan zijn dat hij eerder gesteld is maar kon hem zo 1-2-3 niet vinden, ik wil de Raspberry gaan gebruiken om geluid vanaf de FM band te streamen via het internet (Ja hier is vraag naar ;)), dit gebeurd op dit moment via een laptop maar naar mijn idee moet dit ook mogelijk zijn met de Raspberry, toch?

Het enige puntje is dat er GEEN 3.5mm jack voor audio IN aanwezig is, wel is het volgens de FAQ mogelijk om een 'any supported USB microphone for audio in' toe te voegen, nu is alleen mijn vraag zal DIT kastje van DX werken icm met de Raspberry en daarmee mijn probleem oplossen?

[afbeelding]
Als daar linux-drivers voor zijn (meestal wel) moet dat prima gaan ja
alfaleader schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 11:41:
Zou het mogelijk zijn om met een paar raspberry pi's monitors te maken die over het netwerk hun beeld krijgen?

Ik ben vj (live visuals) en het zou zeer interessant zijn om via CAT kabels meerdere monitors aan te kunnen sturen (eventueel hetzelfde beeld via multicasting).
Hoe zie je dat voor je? Via een video stream ofzo? Moet kunnen, ligt er maar net aan hoe je het zelf inricht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdrop
  • Niet online
mcDavid schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 12:55:
Als daar linux-drivers voor zijn (meestal wel) moet dat prima gaan ja.
"Supports Window 98SE/ME/2000/XP/2003/Vista/Linux/Mac OS" Aldus de beschrijving, maar is proberen dan. Dank voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
frankivo schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 11:52:
[...]

Is er niet een USB->Joystick kabeltje?
Maakt het allemaal wat makkerlijker lijkt me :P
Ik heb een PC-gameport naar C64 joystick interface, en ja, je kunt een usb-naar-gameport converter kopen voor een paar tientjes. Maar het is wel een leuk klein hobby-projectje om het rechtstreeks met die GPIO-pinnetjes te doen.

Plus, beide converters aanelkaar gechaind nemen al vele malen meer plek in dan de Raspberry ;)

[ Voor 10% gewijzigd door brama op 13-06-2012 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 13:53
brama schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 14:21:
[...]

Ik heb een PC-gameport naar C64 joystick interface, en ja, je kunt een usb-naar-gameport converter kopen voor een paar tientjes. Maar het is wel een leuk klein hobby-projectje om het rechtstreeks met die GPIO-pinnetjes te doen.

Plus, beide converters aanelkaar gechaind nemen al vele malen meer plek in dan de Raspberry ;)
Gameport was het woord dat ik zocht ja.
Zelf hobbyen is natuurlijk leuker inderdaad :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebsel
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:20
alfaleader schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 11:41:

Heb zelf ook zitten denken om zoiets te maken, maar dat is niet echt afhankelijk van de RPi. De grootste uitdaging ligt m.i. in het versturen van het videosignaal. Als je feitelijk een server/client opstelling hebt (Linux based) dan kun je 't ws ook wel met de RPi als client. Zolang de RPi tenminste niets hoeft te decoden ;)

Ik kon alleen geen software vinden die een (multicast) server/client ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Kan VLC dat toevallig niet?
mdrop schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 12:39:

[afbeelding]
Van dat model is de speaker uitgang erg slecht, vervormt snel. Gebruik zelf deze Weet alleen niet hoe het met de microfooningang zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfaleader
  • Laatst online: 02-12-2024
Siebsel schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 16:31:
[...]
Heb zelf ook zitten denken om zoiets te maken, maar dat is niet echt afhankelijk van de RPi. De grootste uitdaging ligt m.i. in het versturen van het videosignaal. Als je feitelijk een server/client opstelling hebt (Linux based) dan kun je 't ws ook wel met de RPi als client. Zolang de RPi tenminste niets hoeft te decoden ;)
Ik kon alleen geen software vinden die een (multicast) server/client ondersteund.
Ik ga eens rondvragen op het vjforum, daar zitten een paar zeer slimme koppen die dit wel zouden kunnen verwezelijken!

Moet volgens mij wel haalbaar zijn met het 10/100 internet van raspberry pi. genoeg om toch zeker 720p uncompressed naar toe te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdrop
  • Niet online
Mr_gadget schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 16:48:
Van dat model is de speaker uitgang erg slecht, vervormt snel. Gebruik zelf deze Weet alleen niet hoe het met de microfooningang zit.
Dankje voor het melden, direct de eerste order geannuleerd en deze besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basst85
heb een paar koel elementjes geplaatst (op CPU/GPU en LAN Chip), want die worden toch wel best warm.
Vooral als je een hele Full HD film afspeelt dan kun je ze niet meer aanraken :) Ook als je de Raspberry Pi in een (bijna) dicht kastje plaatst dan is het wel aan te raden.

Afbeeldingslocatie: http://www.basst.nl/wp-content/uploads/2012/06/RaspPi_Koeling.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
Leuk, waar heb je die vandaan? De onderste print gebruik je om een disk te voeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basst85
ymoona schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 15:04:
Leuk, waar heb je die vandaan? De onderste print gebruik je om een disk te voeden?
Had ik nog ergens liggen, heb ze op maat gemaakt voor de Raspberry Pi.
Die print is een 12 naar 5 volt spanningsregelaar, zo kun je de Raspberry Pi aansluiten op een 12 volt accu :)
Pagina: 1 ... 11 ... 54 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1494256">Raspberry Pi: aankoop&amp;levering</a>
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1511319">~~~~~~~~~~~~~~~[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC</a>
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1514963">~~~~~~~~~~~~~~~[GPIO] Raspberry Pi</a>.

Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_USB_Wi-Fi_Adapters">geteste USB WLAN stickjes</a>
Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_Powered_USB_Hubs">geteste USB hubs</a>

~~~[/html]