Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:34

Pierre

Van nature lui!

Alpha89 schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 14:21:
Vond dat board er toch maar fragiel uitzien. Heb de oude trouwe rode lego brandweerkazerne gesloopt...

Dit is het resultaat.

[afbeelding]

[afbeelding]

Klik voor groot :)

Heb nu nog debian Squeeze erop zitten. Wil vanavond eens gaan klooijen met XBMC :)
Ik heb geen Pi maar dit is briljant _/-\o_ _/-\o_

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:29

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Wegens tijdgebrek om lekker te kunnen stoeien, ga ik mijn Pi niet bestellen.
Ik heb wel een activatie code en kan hem bij RS bestellen.
Als er iemand is die hem via mij wil bestellen, dan mag die persoon zich melden. 8)
Ik woon in Leeuwarden, voor de "dicht bij besteller"

Edit hij is voor Nikeo.

[ Voor 14% gewijzigd door Armageddon_2k op 21-05-2012 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:50

Nikeo

Jawelles

Ik heb je gedmd! Mooi kado heb ik in gedachten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:25
Haha thanks all. Idee heb ik niet zelf verzonnen. Op het blog van Raspberry Pi is dat een keer voorgekomen. Had nog een shitload lego liggen dus daar heb ik nu dankbaar gebruik van gemaakt. Was wel een hele uitdaging om genoeg rode blokjes te vinden die om de Pi heen gingen.

Als de Pi de hele dag aanstaat wordt de case nouwelijks warm. Heb voldoende open ruimtes gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:29

Hoogie2004

Whohooooo

Raspbmc (xbmc) voor de Raspberry Pi is nu in Beta:
http://www.raspbmc.com/

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Afgaande op de reacties in dit feedbacktopic werkt het voor een beta al erg goed :)
I'm seriously loving this. Every movie, even 1080p, insanely huge files, are running silky smooth. My 15GB rip of King Kong was my test and it's just perfect.
Is het gezien de grote belangstelling voor de Raspberry Pi icm Xbmc / als HTPC mogelijk beter hier een apart topic voor aan te maken?

[ Voor 25% gewijzigd door sloth op 22-05-2012 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik ben nu aan het klooien met xbmc op de pi, de video draait vloeiend, maar wat tegenvalt is de performance in de UI en bij het vooruitspoelen in de film (met stappen van 30s). Dit was met OpenElec, ik zal raspbmc eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 19:58
Alpha89 schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 14:21:
Vond dat board er toch maar fragiel uitzien. Heb de oude trouwe rode lego brandweerkazerne gesloopt...
Haha wel leuk gedaan. _/-\o_ Ik zie echt overal cases voor de raspberry pi opduiken, maar is dit nou eigenlijk echt wel nodig? Die pcb's kunnen toch meestal behoorlijk wat hebben of is dat bij de pi minder? Zelf heb ik hier meerdere arduino's liggen die ook al honderd keer op de grond zijn gevallen en overal naar toe worden gesleept, maar ze werken nog steeds. Hetzelfde geld voor mijn extra test xbox die ook gewoon open en bloot op mijn bureau ligt. Zelf wil ik de raspberry pi gewoon achter mijn tv plaatsen en ik dacht dan ook niet dat een case echt nodig was.

[ Voor 5% gewijzigd door zynex op 22-05-2012 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:47

Rmg

zynex schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 10:02:
[...]

Haha wel leuk gedaan. _/-\o_ Ik zie echt overal cases voor de raspberry pi opduiken, maar is dit nou eigenlijk echt wel nodig? Die pcb's kunnen toch meestal behoorlijk wat hebben of is dat bij de pi minder? Zelf heb ik hier meerdere arduino's liggen die ook al honderd keer op de grond zijn gevallen en overal naar toe worden gesleept, maar ze werken nog steeds. Hetzelfde geld voor mijn extra test xbox die ook gewoon open en bloot op mijn bureau ligt. Zelf wil ik de raspberry pi gewoon achter mijn tv plaatsen en ik dacht dan ook niet dat een case echt nodig was.
mja wat kan er kapot, tis allemaal solid state chip spul :X :P ik ga hem ook gewoon achter de tv tapen ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-08 16:56
Is er al ergens goedkoop een simpele case beschikbaar?

Ben eigenlijk ook op zoek naar compatible USB webcam en touchscreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d.baars
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-01-2023
McVirusS schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 14:17:
Op eBay zijn er al veel cases te vinden, van allerlei verschillende maten en materialen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
neographikal schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 10:01:
Ik ben nu aan het klooien met xbmc op de pi, de video draait vloeiend, maar wat tegenvalt is de performance in de UI en bij het vooruitspoelen in de film (met stappen van 30s). Dit was met OpenElec, ik zal raspbmc eens proberen.
De laatste loopt dus vast, ah fijn, op zoek naar de volgende optie. SPDIF via de TV (die weer in aangesloten op de HDMI van de Pi) werkt iig goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Gebeurd volgens het supporttopic op het Raspbmc forum wel vaker.
Schijnt niet lekker samen te werken met bepaalde SD cards.

Oplossing voor velen is gewoon erg lang te wachten / veel geduld te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martindo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-06 14:34
Als ik er een in mijn bezit heb, hoop dat er een stabiele release voor Fedora is zodat ik met een bekende GUI kan werken. Tot die tijd zal ik het doen met Debian/LXDE.

Daarnaast ga ik wat onderzoekjes doen naar snelheids verschillen (USB hub in een USB hub).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVR123
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-06 01:20
Waar kan je eigenlijk de raspbmc beta downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
DVR123 schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 15:29:
Waar kan je eigenlijk de raspbmc beta downloaden?
Linkje staat paar posts hierboven;
http://www.raspbmc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVR123
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-06 01:20
Bij downloads staat alleen een link naar de raspberry pi website

EDIT: voortaan iets beter lezen xD
dit is hem dus: http://download.raspbmc.c.../installer-testing.img.gz

[ Voor 54% gewijzigd door DVR123 op 22-05-2012 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
Klopt :D.

Jammer dat ik alleen een 1920x1200 monitor beschikbaar heb en dat niet werkt :/. Eens kijken hoe ik dat kan fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

McVirusS schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 15:42:
Klopt :D.

Jammer dat ik alleen een 1920x1200 monitor beschikbaar heb en dat niet werkt :/. Eens kijken hoe ik dat kan fixen.
xorg config aanpassen. Daar kan je de resolutie aanpassen, alleen stretchen je xmbc skins waarschijnlijk wel.

Maar krijg je helemaal geen beeld? op de meeste monitoren zou je gewoon onder en boven 60pixels zwart krijgen namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
Krijg bootscreen wel te zien en zo, maar niet XBMC. Heb nu resolutie even op VGA gezet via config.txt. Kijken of dat wat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
Hmm, lijkt te werken :D. Hij boot tenminste wel naar XBMC. Eens kijken hoe nu verder :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honmashinsei
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-08 01:54
McVirusS schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 14:17:

Ben eigenlijk ook op zoek naar compatible USB webcam en touchscreen.
Check www.modmypi.com !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
Heb nog niet uitgebreid RaspBMC kunnen testen maar een korte test lijkt veelbelovend. Interface werkt best soepel en 720p (had even geen 1080p content voor handen) afspelen vanaf mijn NAS werkt heerlijk soepel.

Best indrukwekkend :D. Cool ding.

Heb alleen nog beetje ruzie met aspect ratio ;).

Valt me trouwens best wel tegen hoe weinig informatie er beschikbaar is over Raspberry Pi. Op forum lopen echt tientallen topics over touchscreens maar er is niet gewoon een duidelijke pagina hierover op een Wiki of iets dergelijks (of desnoods sticky topic in dat forum).

Hoop dat als er meer RPi's zijn verkocht dat er meer informatie beschikbaar komt over met name geschikte randapparatuur (zoals webcams, touchscreens of displays of iets dergelijks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:36
Foutje.

[ Voor 104% gewijzigd door Dacuuu op 24-05-2012 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-09 21:46
Is het eigenlijk mogelijk om van de Raspberry PI een downloadbak(je) te maken? Dit wil zeggen dat ie via torrents en via nieuwsgroepen kan downloaden op een usb schijf. De raspberry PI is namelijk erg energiezuinig dus 24/7 aan laten staan zou geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 05:38

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Argh! Ligt bij de douane in afwachting van waardering of ik moet bijbetalen! Heb ik weer!

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimako_
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:40

dimako_

Vogel

hm hoe kan dat dan?
Is binnen EU niet vrij van handelen en dus geen gedoe met douane?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeVortex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:34
dimako_ schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 21:41:
hm hoe kan dat dan?
Is binnen EU niet vrij van handelen en dus geen gedoe met douane?
Alles komt langs de douane denk ik, volgens mij hoef je alleen nooit importheffing of btw of wat dan ook te betalen binnen de EU. Zal vast drugs checkje zijn of iets lijkt me.

(daarnaast komt het er natuurlijk sowieso langs voordat het uit het land mag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:25
Nice vandaag ook XBMC via http://www.raspbmc.com/ aan de gang gekregen! Aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb 'm gister ook binnen gekregen, en gisteravond ook even tijd gehad om er mee te stoeien. Heb wat met Debian gestoeit en met Raspbmc, zowel via RCA als HDMI. Leuk speelgoed :) Stroomvoorziening heb ik geregeld via de USB van de TV, maar ik betwijfel of die genoeg stroom kan leveren (min 0.7A) om hem op volle toeren te houden.

Alleen alvast een eerste vraag, bij het afspelen via Raspbmc staat er de gehele tijd een tekst linksbovenin beeld. Iets in de strekking van "Raspbmc hdmi=1 dts=0". Weet iemand hoe ik die (log?)tekst uit kan zetten?

Niet dat dat er nu heel veel toe doet, want volgens mij had ik gisteravond de installatie van Raspbmc alweer gemold ;)

[ Voor 11% gewijzigd door bartbh op 25-05-2012 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Alpha89 schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 23:21:
Nice vandaag ook XBMC via http://www.raspbmc.com/ aan de gang gekregen! Aanrader!
Makkelijk aan de praat te krijgen onder windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

bartbh schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 08:24:

Alleen alvast een eerste vraag, bij het afspelen via Raspbmc staat er de gehele tijd een tekst linksbovenin beeld. Iets in de strekking van "Raspbmc hdmi=1 dts=0". Weet iemand hoe ik die (log?)tekst uit kan zetten?
Wachten op de release, dit is een bekend ' probleem ' in de beta staat ook op het forum en in de posts op de mainpage bij rbmc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1
  • Laatst online: 11-09 12:26

Dennisb1

VCDS 058

EnerQi schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 21:34:
Is het eigenlijk mogelijk om van de Raspberry PI een downloadbak(je) te maken? Dit wil zeggen dat ie via torrents en via nieuwsgroepen kan downloaden op een usb schijf. De raspberry PI is namelijk erg energiezuinig dus 24/7 aan laten staan zou geen probleem moeten zijn.
Mwa denk dat het geheugen hier NET iets te weinig voor is.
Ik gebruik zelf 350mb aan ram geheugen voor couchpotato, sabnzbd en sickbeard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:00
Dennisb1 schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 09:34:
[...]

Mwa denk dat het geheugen hier NET iets te weinig voor is.
Ik gebruik zelf 350mb aan ram geheugen voor couchpotato, sabnzbd en sickbeard
Dat je 350MB virtueel geheugen in gebruik hebt betekend niet dat je dat perse nodig hebt als hardware geheugen, er is ook nog iets als swap voor de geheugenblokken die niet veel gebruikt worden.

Ik denk dat het heel goed te gebruiken is als het compileerd op een ARM cpu.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Rmg schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 08:49:
[...]

Wachten op de release, dit is een bekend ' probleem ' in de beta staat ook op het forum en in de posts op de mainpage bij rbmc
Thanks :) Ik had het ook net gelezen op de site, volgende keer beter googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:37

D4NG3R

kiwi

:)

Firesphere schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 21:37:
Argh! Ligt bij de douane in afwachting van waardering of ik moet bijbetalen! Heb ik weer!
Waar heb je hem besteld? Als je bij Element14 bestelt heb je hier namelijk al voor betaald.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:40
Ze worden toch vanuit de UK verscheept; EU-vrije-handels-zone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 13:53
kfaessen schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 09:41:
[...]

Dat je 350MB virtueel geheugen in gebruik hebt betekend niet dat je dat perse nodig hebt als hardware geheugen, er is ook nog iets als swap voor de geheugenblokken die niet veel gebruikt worden.

De cpu is misschien wel wat traag voor het parren en unrarren.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
frankivo schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 10:05:
[...]

De cpu is misschien wel wat traag voor het parren en unrarren.
Dat klopt, maar dat kun je ook door een client laten doen of je laat het gewoon rustig zijn werk doen.

Als ik 's ochtends een download aanzet dan mag die daar de hele dag over doen en 's avonds dan mag die er de hele nacht voor nemen (en de volgende dag nog).

Ik wil hem ook als download server inzetten. De NAS kan dan mooi alleen in de avond uren aan staan wat behoorlijk wat stroom bespaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 13:53
kfaessen schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 10:30:
[...]

Dat klopt, maar dat kun je ook door een client laten doen of je laat het gewoon rustig zijn werk doen.

Als ik 's ochtends een download aanzet dan mag die daar de hele dag over doen en 's avonds dan mag die er de hele nacht voor nemen (en de volgende dag nog).

Ik wil hem ook als download server inzetten. De NAS kan dan mooi alleen in de avond uren aan staan wat behoorlijk wat stroom bespaart.
Jij hebt er blijkbaar al wel over nagedacht, maar dat geldt van niet voor iedereen :P

Ik hoop er zelf irssi en xmbc op te kunnen draaien, en verder zie ik wel hoe ver ik kom :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xesxen
  • Laatst online: 11-09 22:12
En hopelijk is mijn RasPi binnen een paar weken binnen :)

Wachten duurt zo lang :(

Rare vogel in spe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1
  • Laatst online: 11-09 12:26

Dennisb1

VCDS 058

kfaessen schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 09:41:
[...]

Ik heb het hier over daadwerkelijk gebruikt geheugen en zonder swap want als je gaat swappen met je download client doe je iets goed mis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Dennisb1 schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 13:15:
[...]

Ik heb het hier over daadwerkelijk gebruikt geheugen en zonder swap want als je gaat swappen met je download client doe je iets goed mis
Vrijwel elk OS swapt en bijna allemaal zijn ze daar intelligent mee bezig en swappen alleen maar het geheugen wat minder vaak wordt aangesproken, dus ook delen van de download clients die niet vaak veranderen in het geheugen (of wat ouder is en niet recent is aangesproken). Swappen houd niet automatisch in dat het een drastische performanceverlies is. Sommige dingen in het geheugen zijn statisch (denk bijvoorbeeld aan configuratiebestanden die in het geheugen worden geladen), binaries etc., hetgeen wat vaak veranderd in het geheugen is niet zo heel groot.

@FrankTM: Ik heb er inderdaad over nagedacht, maar ben ook programmeur van beroep dus het past bij mij ook prima in mijn straatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

EnerQi schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 21:34:
Ik had CouchPotato, Sabnzbd, Sickbeard & Spotweb (dus ook mysql, php, apache) draaien op een nas draaien (1ghz/265MB ram)

Eigenlijk te krap, niet meer mee te werken.

Sab heb ik ingeleverd voor nzbget, spotweb + nzbgetweb staan nu op een externe server (dus ook mysql, php, apache)

Het scheelt een hoop ademruimte. Mijn oplossing hiervoor was swapspace aanmaken en geduld hebben :+
Afhankelijk van wat je erbij wilt word het krap op een Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-08 20:33
Ik zit er aan te denken om deze te bestellen : http://www.bitbarn.co.uk/thepishop/pihouse.htm

Toch een beetje bescherming met name als hij gewoon langs de tv staat, maar zonder de techniek de verbergen.
En ongeveer 16 euro is nog te doen.

Op dit moment staat er eentje in de woonkamer bij de tv met een OpenELEC build van 22-05-2012 en nog eentje bij mijn desktop om wat mee te klooien.
Heb Raspbmc even snel geprobeerd maar die liep niet zo lekker en heb verder nog niet veel zin gehad om er mee te klooien, OpenELEC werkt al lekker genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowinG
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:39
Joshu schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 15:53:
Ik zit er aan te denken om deze te bestellen : http://www.bitbarn.co.uk/thepishop/pihouse.htm

Toch een beetje bescherming met name als hij gewoon langs de tv staat, maar zonder de techniek de verbergen.
En ongeveer 16 euro is nog te doen.

Op dit moment staat er eentje in de woonkamer bij de tv met een OpenELEC build van 22-05-2012 en nog eentje bij mijn desktop om wat mee te klooien.
Heb Raspbmc even snel geprobeerd maar die liep niet zo lekker en heb verder nog niet veel zin gehad om er mee te klooien, OpenELEC werkt al lekker genoeg.
Wat vind je van deze? http://www.modmypi.com/products.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Joshu schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 15:53:

Is er een beetje een makkelijke manier om open ELEC xbmc te installeren? Ben zelf niet heel bekend met linux en de how to op de wiki page is nog een beetje abacadabra voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:17
je kan ook een precompiled build pakken, onderaan het wiki artikel staat een linkje. http://www.numan1617.com/rpi/openelec/builds/ (voor de luie mensen onder ons)
die kan je gelijk naar een SD kaarten schrijven zoals elke andere distributie

[ Voor 30% gewijzigd door Mr_x007 op 25-05-2012 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Mr_x007 schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 16:54:
je kan ook een precompiled build pakken, onderaan het wiki artikel staat een linkje. http://www.numan1617.com/rpi/openelec/builds/ (voor de luie mensen onder ons)
die kan je gelijk naar een SD kaarten schrijven zoals elke andere distributie
Ah thnx, nu aan het dlen :+

Edit: Hmz. de Debain was een .iso die ik heel simpel zo met Win32DiskImager er op kon knallen. Dit zijn losse bestanden :9

[ Voor 14% gewijzigd door Dacuuu op 25-05-2012 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Niet onder Windows toch? Of mis ik nu wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshu
Dacuuu schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 17:11:
[...]

Ah thnx, nu aan het dlen :+

Edit: Hmz. de Debain was een .iso die ik heel simpel zo met Win32DiskImager er op kon knallen. Dit zijn losse bestanden :9
Ik moet eerlijk zeggen dat ik gewoon mijn eigen builds maak, dat doe ik aan de hand van deze wiki http://wiki.openelec.tv/i...OpenELEC_for_Raspberry_Pi

Ik ben de links van deze builds echter wel tegen gekomen op de RPi forum: http://www.raspberrypi.or...wtopic.php?p=77774#p77774
In deze post staan 3 links, maar ze zijn niet allemaal goed te zien. Volgens de posts daar zou je het moeten kunnen gebruiken via http://openelec.tv/news/i...meets-raspberry-pi-part-1 en http://openelec.tv/news/i...meets-raspberry-pi-part-2
De cases kun je alleen nog maar pre-orderen, en worden dan "ergens" in juni afgeleverd. Als het goed is wordt mijn PiHouse (vandaag besteld) binnen 48 uur verzonden (even los van het weekend).
Ook moet ik zeggen dat ik de RPi graag in het zicht heb liggen.
Hij staat hier beneden langs de 42 inch tv en dat is wel een mooi contrast met het kleine PCBtje.

Ben je echter op zoek naar een stevige behuizing voor je RPi dan vindt ik die case van Modmypi een hele mooie case waar je je voor 12 a 13 euro geen buil aan kan vallen.
Echter is het wel zo dat je met zo'n dichte case geen toegang hebt tot je gpio pins, wat dan (in mijn ogen) de inzetbaarheid weer tegenwerkt.
Daarbij moet ik wel zeggen dat ik nog geen enkele dichte behuizing ben tegengekomen waarbij je acces hebt tot die pins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Joshu schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 09:58:
Daarbij moet ik wel zeggen dat ik nog geen enkele dichte behuizing ben tegengekomen waarbij je acces hebt tot die pins.
Er staat bij dat je dat blokje kunt uitsnijden, dus zal het daar denk ik wat dunner plastic zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theMob
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-11-2024
Joshu schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 09:58:

The case van Marco Alici op deze pagina: http://elinux.org/RPi_Cas..._Mylar_Sheet_Fold-up_Case

Is duur via shapeways, maar je krijgt wel veel hogere kwaliteit dan als iemand een case met een RepRap gaat printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshu
theMob schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 10:35:
[...]

The case van Marco Alici op deze pagina: http://elinux.org/RPi_Cas..._Mylar_Sheet_Fold-up_Case

Is duur via shapeways, maar je krijgt wel veel hogere kwaliteit dan als iemand een case met een RepRap gaat printen.
Dan heb je wel een case van 35 euro, dat vind ik op dit moment nog erg veel geld.
Dan wacht ik liever even af wat de community nog meer voor mooie cases gaat bedenken en waarmee de organisatie zelf mee komt als ze overgaan op de educational release.

Ik heb zelf ook een Punnet behuizing gebouwd, van papier http://www.raspberrypi.org/archives/1310
Hierbij heb ik zelf een aantal gaten aan moeten passen e.d, ook om te zorgen dat de Pi er nog e.v.t. uit te halen was zonder het papier kapot te maken.
Deze in afwachting op de echte case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Joshu schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 11:45:
[...]

Dan heb je wel een case van 35 euro, dat vind ik op dit moment nog erg veel geld.
Dan wacht ik liever even af wat de community nog meer voor mooie cases gaat bedenken en waarmee de organisatie zelf mee komt als ze overgaan op de educational release.

Ik heb zelf ook een Punnet behuizing gebouwd, van papier http://www.raspberrypi.org/archives/1310
Hierbij heb ik zelf een aantal gaten aan moeten passen e.d, ook om te zorgen dat de Pi er nog e.v.t. uit te halen was zonder het papier kapot te maken.
Deze in afwachting op de echte case.
De case is dan duurder dan de Pi zelf, de meeste mensen kopen de Pi juist omdat deze zo goedkoop is, ik zie dus ook niet echt gebeuren dat die case een bestseller wordt ;).

Kortom zoals jij denkt zal waarschijnlijk bijna iedereen denken die de Pi koopt :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Nou als de hype over is er ook maar eens 1 bestellen :D
Lijkt toch wel erg leuk speelgoed :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 21:52

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Bijj shapeways heb je veel behuizingen maar idd redelijk duur, het is me ook niet duidelijk hoeveel de ontwerpers opstrijken (sowieso zal het printen ook duur zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 23:32
Onlangs las ik dat er voor de Pi ook een camera module in de maak was. Het prototype was 14Mp maar het uiteindelijke ging wat minder zijn (5MP ofzo).
Nu vroeg ik me af of het mogelijk was om met de Pi een soort van beveiligingscamera te maken, maar dan van een goeie resolutie. (de meeste ip camera's hebben maar 2MP of zijn duur >500euro)
Is er toevallig al een dergelijk project?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-08 10:43
Promy schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 23:45:
Onlangs las ik dat er voor de Pi ook een camera module in de maak was. Het prototype was 14Mp maar het uiteindelijke ging wat minder zijn (5MP ofzo).
Nu vroeg ik me af of het mogelijk was om met de Pi een soort van beveiligingscamera te maken, maar dan van een goeie resolutie. (de meeste ip camera's hebben maar 2MP of zijn duur >500euro)
Is er toevallig al een dergelijk project?
ja dat is idd een goed idee. maar er zijn wat Linux software pakketjes voor ip beveiliging, waarom niet een simpele USB webcam als IP cam gebruiken in combinatie met de Raspberry Pi? powered USB hubje erbij, dan krijg je al snel een stuk of 4 1080P hd webcams in je camera opstelling op 1 PI...

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:32
Zeker een goed idee!

Wifi stickje, powered usb hup, paar webcam's en voila :)

Het is ook nog eens extreem zuinig!

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Check http://www.raspberrypi.or.../viewtopic.php?f=5&t=5779 voor meer informatie over webcams op de Pi (vooral de laatste reactie is wel handig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
De reden om een webcamera rechtstreeks aan de Pi te hangen is dat webcams een beperkte resolutie hebben. Ik heb hier nu een Microsoft lifecam studio webcam. Blijkbaar heeft dat ding native 720p (en geen 1080).
De resolutie is dus maximum 2MP. Het beeld is goed, maar wat meer detail zou handig zijn (inrit is 40m lang), vandaar dat ik een 5MP of meer camera op een Pi wel een goed idee vond >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Promy schreef op maandag 28 mei 2012 @ 10:12:
De reden om een webcamera rechtstreeks aan de Pi te hangen is dat webcams een beperkte resolutie hebben. Ik heb hier nu een Microsoft lifecam studio webcam. Blijkbaar heeft dat ding native 720p (en geen 1080).
De resolutie is dus maximum 2MP. Het beeld is goed, maar wat meer detail zou handig zijn (inrit is 40m lang), vandaar dat ik een 5MP of meer camera op een Pi wel een goed idee vond >:)
Webcams hebben geen beperkte resolutie, dat ligt gewoon aan wat jij wilt uitgeven. Mijn webcam kan prima met 1080p overweg voor video en voor foto's is het een 5MP cam. Het aantal MP bepaald niet waarmee hij kan opnemen als video, maar dat is de resolutie voor de foto's. Hoe hoger de resolutie, hoe minder beelden per sec er over de lijn heen kunnen. Misschien heb je met die 14MP waarmee ze demonstreerde wel 1 foto per 2 sec. Ik kan me dus voorstellen dat die camera die ze willen ontwikkelen op 720P werkt als je er video's mee wilt opnemen met 25fps en misschien 10fps voor 1080p, ik noem maar wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Jingles
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-05 20:12
ZoneMinder is ook wel mooie software voor dit soort praktijken.
http://www.zoneminder.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
  • Laatst online: 15:35
Mr.Jingles schreef op maandag 28 mei 2012 @ 12:07:
ZoneMinder is ook wel mooie software voor dit soort praktijken.
http://www.zoneminder.com/
De vraag is of de rPI CPU dat gaat trekken.
Zoiets vreet best wel (CPU) resources, betwijfel dat de rPI die kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
@kfaessen: die webcam van mij kostte al 100 euro, en was de duurste van de winkel als ik me goed herinner... en ik kon er niet direct met hogere resolutie vinden. Welke geeft er meer met streaming (bv 10fps)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Promy schreef op maandag 28 mei 2012 @ 16:58:
@kfaessen: die webcam van mij kostte al 100 euro, en was de duurste van de winkel als ik me goed herinner... en ik kon er niet direct met hogere resolutie vinden. Welke geeft er meer met streaming (bv 10fps)?
Ik heb een redelijk simpele van logitech (C615, €50,-). Alleen de meeste software is niet 1080p compatible dus het meeste is in een lagere resolutie (denk aan de chat programma's). Maar er zijn ook software pakketten die wel met 1080p kunnen omgaan. Dus of je webcam is behoorlijk oud of de winkel waar je was had maar een beperkt assortiment. Er zijn veel meer webcams die gewoon 1080p doen, zet de filter maar eens aan op: http://tweakers.net/pricewatch/cat/289/webcams.html.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yotem
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-07-2024
Ik heb me ook geregistreerd voor de Pi! Nu maar hopen dat ik z.s.m. de kans krijg er een te bestellen!
Ik ben van plan hem op mijn tv aan te sluiten (HDMI) en er dan wat films op te kijken.

Nou was ik benieuwd of het beeld via de Composiet uitgang ook prima is. Zou ik dus op een oude analoge tv prima films kunnen kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Composiet is wel ruk-kwaliteit in het algemeen. Ik heb vroeger htpc's gehad die zo werkten, en dat was niet echt om aan te zien op een oude tv. Met bewegende beelden gaat het nog wel, dus in die zin zal het toch wel goed genoeg zjin. Computerbeeld zelf is volstrekt waardeloos echter.

Die van mij zou Real Soon Now binnen moeten komen, besteld op 16 mei bij RS met een verwachte shipping termijn van 7 werkdagen. Ik ga die van mij in een oude MSX-monitor monteren en ook via composiet aansluiten. Commodore 64 / Amiga-emulator erop met een hoop spelletjes, nog even uitvogelen hoe ik de oude analoge joysticks erop kan aansluiten, en klaar is de retro all-in-1 game-console.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Laatst online: 12:50

Nikeo

Jawelles

Composiet is zoals Scart kwaliteit. Films dan. Als je een beeldbuistv hebt is het prima voor films. Foto's is erg lelijk. Je moet zoals brama zegt wel bewegend beeld hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Nikeo schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 14:07:
Composiet is zoals Scart kwaliteit. Films dan. Als je een beeldbuistv hebt is het prima voor films. Foto's is erg lelijk. Je moet zoals brama zegt wel bewegend beeld hebben :)
Een Scart aansluiting kan meerdere videosignalen bevatten, tussen Composiet (slechtst) via S-Video (beter) naar RGB (Best). Scart sockets die RGB ondersteunen zijn vaak blauw (maar vaak ook niet).

Dus er is niet echt zoiets als 'Scart kwaliteit'.. Composiet ziet er op TV's die beide ondersteunen een stuk slechter uit dan RGB, vooral de kleuren zijn veel minder afgebakend, ze 'bibberen' een beetje terwijl ze bij RGB mooie vaste pixels hebben. Maar helaas ondersteunt de Pi dat niet, en het wordt natuurlijk wel steeds minder relevant nu mensen upgraden naar HD. Maar ik heb zelf ook nog steeds een ouwe CRT in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yotem
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-07-2024
Ok dan, bedankt voor jullie reacties! Was al bang dat het niet super zou zijn aangezien een eerdere ervaring ook al niet zo geweldig was.

Hebben jullie enig idee van de totale kosten? Een Pi + adaptertje? incl. shipping naar NL?
Heb het topic deels al doorgelezen maar 39 pagina's is teveel van het goede ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrameWork.
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:40
Bij RS components kost de Pi €39,16 zonder accessoires maar wel incl. verzendkosten. Adapter was, meen ik, €6,92

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:33
Als adapter kan je gewoon een usb lader gebruiken met een micro-usb kabeltje. Ik gebruik die van mijn oude telefoon. Wel moet je gelijk voor een powered hub zorgen. Die poorten op de pi zelf zijn echt ruk. Een muis kan nog wel, maar een (draadloos) toetsenbord is al teveel gevraagd. Zelfs een oud ps/2 toetsenbord met een convertertje werkt amper. (toetsen werken niet en blijven hangen.) Verder heb ik hem met een hdmi-dvi kabel aangesloten op een 1080p scherm. Werkt perfect.

Wat ook werkt is om een usb-verlengkabletje open te snijden en de power en datakabeltjes verdelen over twee stekkers. Op het moment heb ik een unpowered hub op die manier aangesloten. de data gaat naar de Pi en de voeding zit in een 5000mah-accupack. Deze heeft twee poorten waarvan de 500mah naar de power van de pi loopt en de 1ah naar de hub. Ook dit werkt als een zonnetje en het scheelt weer een hoop gedoe met stekkers.

Van 1080p streamen moet je niet teveel verwachten. De Pi speelt het af maar er zit nog veel geschok en screen-tearing tussen. 720p streamen via raspbmc gaat prima en ook mkv's speelt die af. (dag ps3)

Ik heb de mijne trouwens bij Farnell vandaan. Al komt er ook eentje van RS mijn kant op :9 Verder heb ik over betalingen nooit meer wat van Farnell gehoord, weten jullie daar toevallig wat van?

[ Voor 8% gewijzigd door svenvv2 op 29-05-2012 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
svenvv2 schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 16:30:
Als adapter kan je gewoon een usb lader gebruiken met een micro-usb kabeltje. Ik gebruik die van mijn oude telefoon. Wel moet je gelijk voor een powered hub zorgen. Die poorten op de pi zelf zijn echt ruk. Een muis kan nog wel, maar een (draadloos) toetsenbord is al teveel gevraagd. Zelfs een oud ps/2 toetsenbord met een convertertje werkt amper. (toetsen werken niet en blijven hangen.) Verder heb ik hem met een hdmi-dvi kabel aangesloten op een 1080p scherm. Werkt perfect.

Wat ook werkt is om een usb-verlengkabletje open te snijden en de power en datakabeltjes verdelen over twee stekkers. Op het moment heb ik een unpowered hub op die manier aangesloten. de data gaat naar de Pi en de voeding zit in een 5000mah-accupack. Deze heeft twee poorten waarvan de 500mah naar de power van de pi loopt en de 1ah naar de hub. Ook dit werkt als een zonnetje en het scheelt weer een hoop gedoe met stekkers.

Van 1080p streamen moet je niet teveel verwachten. De Pi speelt het af maar er zit nog veel geschok en screen-tearing tussen. 720p streamen via raspbmc gaat prima en ook mkv's speelt die af. (dag ps3)

Ik heb de mijne trouwens bij Farnell vandaan. Al komt er ook eentje van RS mijn kant op :9 Verder heb ik over betalingen nooit meer wat van Farnell gehoord, weten jullie daar toevallig wat van?
Farnell boekt het geld af op het moment dat ze het opsturen, hiervan heb je bericht gehad als het goed is bij de bestelling. Je krijgt niet nogmaals een bericht dus je zou het als het goed is bij de CC afschrift moeten zien. Zo had ik het in elk geval begrepen, maar dit hoort eigenlijk in het aankoop en leveringen topic thuis.

Overigens heb je de usb poorten geprobeerd met 500mah of met 1ah? Op 1ah zal die waarschijnlijk iets meer kunnen...

Ik zit me nog te bedenken hoe ik 2 usb HD's ga aansluiten, het voordeel is wel dat ze beide 2 usb stekkers hebben 1 voor data+stroom en 1 voor alleen stroom (indien de 1e stekker te weinig stroom krijgt). Waarschijnlijk kijk ik of ik een adapter kan regelen met meerdere usb uitgangen voor stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elpino.rv
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-09 14:52
kfaessen schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 17:02:
[...]
Ik zit me nog te bedenken hoe ik 2 usb HD's ga aansluiten, het voordeel is wel dat ze beide 2 usb stekkers hebben 1 voor data+stroom en 1 voor alleen stroom (indien de 1e stekker te weinig stroom krijgt). Waarschijnlijk kijk ik of ik een adapter kan regelen met meerdere usb uitgangen voor stroom.
Dat kun je toch gewoon met een extern gevoede hub gaan doen? Vanuit de RPi 1 USB kabel naar een hub (die extern gevoed wordt) en daaraan je 2 HDD's, toetenboard, muis etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
elpino.rv schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 17:27:
[...]

Dat kun je toch gewoon met een extern gevoede hub gaan doen? Vanuit de RPi 1 USB kabel naar een hub (die extern gevoed wordt) en daaraan je 2 HDD's, toetenboard, muis etc.
Dat kan ook, maar dan moet die voeding wel heel wat power hebben om 2 HDD's van stroom te kunnen voorzien meestal is dat ook gelimiteerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:03
Ik heb hier een adapter 5 volt levert bij 1500mA. Is dat teveel voor een Pi of is deze prima te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Ferret schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 19:29:
Ik heb hier een adapter 5 volt levert bij 1500mA. Is dat teveel voor een Pi of is deze prima te gebruiken?
Hoe meer hoe beter, zolang het maar 5V is. Alle mA wat teveel is wordt niet gebruikt, wat te weinig is geeft problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Laatst online: 17:37

D4NG3R

kiwi

:)

Ferret schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 19:29:
Zolang het 5V gelijkstroom is maakt het _niks_ uit hoe hoog het ampère is (Mits het minimum maar behaald is).

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elpino.rv
kfaessen schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 18:54:
[...]

Dat kan ook, maar dan moet die voeding wel heel wat power hebben om 2 HDD's van stroom te kunnen voorzien meestal is dat ook gelimiteerd...
Ik weet niet wat voor HDD's het zijn, maar ik neem aan portable 2,5''. Die zijn vaak rond 500mA.
Dus als ik het even schat voor je: 2xHDD, 1xkeyboard, 1xmuis moet je aan 5Vdc/2A echt wel genoeg hebben.

Zie hier USB hubs met voeding:
http://tweakers.net/price...ZBICi0wB7OWuQ_lk95rjZzzBw

helaas zag ik zo snel niet bij de specs op de site van 2 willekeurige hubs (belikin en sitecom) welke voeding te mee leverden, maar met google wel een HL gevonden van die van Belkin:
http://snpi.dell.com/sna/manuals/A0639950.pdf

daar zit volgens die HL een 4A voeding bij, dus dat moet makkelijk kunnen met je HDD's!
evt kun je eens bellen / langsgaan bij een winkel..

of natuurlijk zelf gaan hobbyen als tweaker met een leuke voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 21:52

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

kfaessen schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 19:44:
[...]

Hoe meer hoe beter, zolang het maar 5V is. Alle mA wat teveel is wordt niet gebruikt, wat te weinig is geeft problemen.
Het gekke is dat het kaartje met instructies van RS wat ik erbij kreeg ook een maximum geeft. Ze geven aan dat hij 700-1200 mA moet leveren. Maar die upper limit lijkt me een beetje onzin, hoewel misschien bij 1.2A dingen warm beginnen te worden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Nop, hij gebruikt zoveel hij nodig heeft. Al kan het 100A leveren, nog steeds geen probleem (uiteraard ervan uitgaande dat hij niet gemaakt is voor een bepaald belasting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nactive
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ben nu geen elektronica specialist maar zaken als voltage regulators, indien die erop zitten, hebben wel effectief een maximum stroom, dus een voeding van >1.2A er aan hangen is geen probleem. Als je dan effectief meer als 1.2A gaat trekken kan het zoals Mr_gradget zegt misschien wel is aan de warme kant beginnen te worden ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Er zit natuurlijk wel een kanttekening aan, de 2 usb poorten kunnen dus ook stroom verbruiken, als dat erg veel is dan kan het soldeersel te warm worden, ik neem aan dat het stroom van de usb poorten 1 op 1 worden doorgegeven. Maar als je het niet gebruikt dan kan het geen kwaad.

Edit: met stroom verbruiken bedoel ik de apparaten die eraan hangen, ik heb het inderdaad over 2 2,5" HDD's die ik eraan wil hangen. Meestal is dat rond de 500-800mA als ik me niet vergis, een USB hub lost inderdaad het stroomprobleem op, maar voor mij is ook een stekker met 3 usb poorten een oplossing (aangezien beide hdd's dus 2 usb stekkers hebben).

[ Voor 38% gewijzigd door DutchKel op 29-05-2012 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik heb mijne net vandaag gekregen (hoewel hij al eerder is aangekomen, alleen bij mijn ouders, die hem voor me hadden besteld omdat ik op skivakantie was toen hij werd gereleased.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

2.5" HDD direct aan de Pi zelf kun je vergeten, dat gaat niet werken.
De poorten van de Pi zijn gemaakt om tot 100mA te leveren, niet meer.

Ik heb er hier bij wijze van test ook een keer een 2.5" HDD aan gehangen, dat werkt niet.
USB sticks en een bedrade muis gaan hier wel prima.

Ik heb mijn 2.5" HDD aan de router gehangen welke nu middels NFS die disk op het netwerk beschikbaar maakt. Dat werkt uitstekend zowel voor de Pi als andere Linux machines.
Borromini schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 22:18:
[...]

Hoe responsief is de UI? Enig zicht op geheugengebruik? Hoe vlot loopt het afspelen en terug/voortspoelen bij 720p/1080p h.264 content?
Ik kom hier even op terug, want hier is vooruitgang geboekt.
En als je gebruikt maakt van de "dirty_regions" optie in advancedsettings.xml dan wordt het zelfs nog wat beter. Want in plaats van elk frame het volledige scherm opnieuw te tekenen worden dan enkel de verandere pixels opnieuw getekend. Daarbij komt gelijk een beetje CPU vrij. :)
Ultraman schreef op zondag 13 mei 2012 @ 12:26:
• 1080p hangt af van je materiaal. AC3 en DTS worden niet hw accelerated, op dit moment, dus als je 1080p met 5.1 DTS geluid aan hem voert dan wil het nog wel eens hakkelen omdat alles dan over de ARM core moet. Ik probeer mij even te bedenken wat ik hem 1080p gevoerd heb... volgens mij nog niet veel. Gisteren wel 1080p h264 met 8-kanaals DTS geprobeerd, dat ging 5 seconden goed, gevolgd door 1 seconde stil, en weer 5 seconden goed, en weer opnieuw. Dat was wel een file van 14GB, dus hoge bitrate allemaal.
Ik moet eens wat meer 1080p proberen, voordat ik er wat voer kan zeggen.
Dit stukje informatie breidt ik even uit.
Van het weekend heeft de Pi mij namelijk verrast!

Ik heb een film van hoge kwaliteit weer eens geprobeerd. Die 14GB file 1080p h264 L4.1 (bitrate approx. 10Kbps) met 5.1 DTS geluid, met 1536k bitrate.
Ik gebruik echter 2-kanaals geluid omdat gebruik maak van mijn hifi speakers.
En ineens speelt het wel goed af!

Terwijl dit vanaf de eerder gebruikte USB-stick niet goed ging.
Maar nu vanaf een NFS share wel.

Ik heb hier dus lekker kunnen genieten, bijna geen stottertjes door de film heen hier van het weekend.
Incl subtitles trouwens :)

[ Voor 8% gewijzigd door Ultraman op 30-05-2012 20:02 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Ultraman schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 19:53:

Ik heb er hier bij wijze van test ook een keer een 2.5" HDD aan gehangen, dat werkt niet.

Ik heb mijn 2.5" HDD aan de router gehangen welke nu middels NFS die disk op het netwerk beschikbaar maakt. Dat werkt uitstekend zowel voor de Pi als andere Linux machines.
Daarom hebben mijn usb schijven dus ook 2 usb aansluitingen, 1 voor stroom en 1 voor data. Ik denk dat het dan wel gaat werken zonder hub. Ik heb geen router welke usb slikt (tenzij ik een hamer gebruik maar dat lijkt me niet verstandig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Jingles
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-05 20:12
Ultraman schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 19:53:

[...]

Ik kom hier even op terug, want hier is vooruitgang geboekt.
En als je gebruikt maakt van de "dirty_regions" optie in advancedsettings.xml dan wordt het zelfs nog wat beter. Want in plaats van elk frame het volledige scherm opnieuw te tekenen worden dan enkel de verandere pixels opnieuw getekend. Daarbij komt gelijk een beetje CPU vrij. :)

[...]

Dit stukje informatie breidt ik even uit.
Van het weekend heeft de Pi mij namelijk verrast!

Ik heb een film van hoge kwaliteit weer eens geprobeerd. Die 14GB file 1080p h264 L4.1 (bitrate approx. 10Kbps) met 5.1 DTS geluid, met 1536k bitrate.
Ik gebruik echter 2-kanaals geluid omdat gebruik maak van mijn hifi speakers.
En ineens speelt het wel goed af!

Terwijl dit vanaf de eerder gebruikte USB-stick niet goed ging.
Maar nu vanaf een NFS share wel.

Ik heb hier dus lekker kunnen genieten, bijna geen stottertjes door de film heen hier van het weekend.
Incl subtitles trouwens :)
Welke OS gebruik je? Rasbmc of Openelec?

Is er iemand die sickbeard & sabnzbd al geprobeerd heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Mr.Jingles schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 20:03:
[...]

Welke OS gebruik je? Rasbmc of Openelec?

Is er iemand die sickbeard & sabnzbd al geprobeerd heeft?
Op dit moment OpenELEC.

Ik wil in de toekomst zeker Raspbmc proberen, omdat daar een vrijwel volwaardige Debian gebruikt wordt.
Itt tot het een meer gestripte Linux die de onderlaag van OpenELEC vormt.

Voor de power user kan Raspbmc dus erg interessant zijn als het OpenELEC weet te evenaren in stabiliteit en performance. Want je hebt naast de XBMC ook nog een "normale" Debian installatie om mee te spelen, wat veel mogelijkheden geeft :)
kfaessen schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 19:58:
[...]

Daarom hebben mijn usb schijven dus ook 2 usb aansluitingen, 1 voor stroom en 1 voor data. Ik denk dat het dan wel gaat werken zonder hub. Ik heb geen router welke usb slikt (tenzij ik een hamer gebruik maar dat lijkt me niet verstandig).
Lees je wat ik schrijf?

De USB poorten van de Pi leveren volgens specificatie 100mA (per poort).
Al combineer je die twee: met 200mA krijg je geen 2.5" harddisk aan het spinnen.
Een normale PC is overigens in staat om tot 500mA te leveren op een USB poort.

Dus ga er niet van uit dat je USB disk gaat werken direct aan de Pi.
Je hebt zeer waarschijnlijk een powered hub nodig.

[ Voor 35% gewijzigd door Ultraman op 30-05-2012 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Ultraman schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 20:04:
[...]

Lees je wat ik schrijf?

De USB poorten van de Pi leveren volgens specificatie 100mA (per poort).
Al combineer je die twee: met 200mA krijg je geen 2.5" harddisk aan het spinnen.

Dus ga er niet van uit dat je USB disk gaat werken direct aan de Pi.
Je hebt zeer waarschijnlijk een powered hub nodig.
Ja ik lees wat jij schrijft, maar blijkbaar praten we naast elkaar, ik wil niet beide poorten gebruiken voor 1 schijf aangezien ik 2 schijven heb, maar wil met een adapter die losse usb stekker aansluiten zoiets als dit: http://www.conrad.nl/ce/n...otionareaSearchDetail=005

Dat gaat vast wel werken... 1 stekker voor de data en 1 stekker voor de power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

kfaessen schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 20:08:
[...]

Ja ik lees wat jij schrijft, maar blijkbaar praten we naast elkaar, ik wil niet beide poorten gebruiken voor 1 schijf aangezien ik 2 schijven heb, maar wil met een adapter die losse usb stekker aansluiten zoiets als dit: http://www.conrad.nl/ce/n...otionareaSearchDetail=005

Blijkbaar, want ik had niet in de gaten dat je gebruik gaat maken van een losse voeding.
Als je daarmee je disken van sap kunt voorzien, dat zal het inderdaad wel werken.
Vanaf die adapter zou je dan schijven en de Pi kunnen voorzien van stroom :)

Hoe ga je de Pi bedienen als je beide USB poorten bezet hebt?
Via het netwerk? Middels bijv web-interface of remote control app?
Of via een andere manier? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elpino.rv
kfaessen schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 20:08:
[...]

Voor 23euro (of zelfs voor de helft) heb je ook een powered hub met 7poorten/4A voeding. Je, moet het zelf weten, maar daar zou ik voor gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Ultraman schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 20:12:
[...]

Blijkbaar, want ik had niet in de gaten dat je gebruik gaat maken van een losse voeding.
Als je daarmee je disken van sap kunt voorzien, dat zal het inderdaad wel werken.
Vanaf die adapter zou je dan schijven en de Pi kunnen voorzien van stroom :)

Hoe ga je de Pi bedienen als je beide USB poorten bezet hebt?
Via het netwerk? Middels bijv web-interface of remote control app?
Of via een andere manier? :)
Het besturen zal inderdaad via het netwerk zijn, ik heb de Pi nog niet maar ik ben wel goed bekend met linux in de console interface (SSH) en er zijn natuurlijk ook voor veel toepassingen web interfaces. Het wordt bij mij een download bak met waarschijnlijk alleen transmission en sabnzbd. Nu heb ik daar een atom systeempje voor met ubuntu erop, maar dat ding vreet meer uit zijn neus dan dat die werkt en verbruikt 60W. Deze atom heeft overigens ook geen toetsenbord/muis en monitor aangesloten.

Edit: Overigens zijn die voedingen vast heel wat goedkoper te krijgen, ik wilde er alleen verduidelijken wat ik bedoelde.

Edit 2: Eigenlijk zat ik me net te bedenken dat je de Pi natuurlijk ook via UART zou moeten kunnen bedienen via hyperterminal (dat heeft natuurlijk wel een hoog tweakersgehalte, maar is best nutteloos).

[ Voor 13% gewijzigd door DutchKel op 30-05-2012 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Zelfde hier, ook goed bekend met de terminal :)

Als je het inderdaad als downloadmachine inzet kun je hem lekker ergens wegwerken en benaderen over SSH en Samba/NFS om maar iets te noemen.

Overigens vind ik 60W voor een Intel Atom systeem redelijk aan de hoge kant. Toevallig nog een ouder type met de oude 945G chipset? Of een minder efficiente voeding er aan hangen op dit moment?

Misschien kan dit nog wel wat zuiniger, maar het niveau van de Pi zul je niet halen.
Dus qua verbruik ga je er zeker op vooruit :) (nouja... achteruit, net hoe je het bekijkt :P )

[Edit]
Met SSH werkend... waarom dan nog UART?
Als recovery en "omdat het kan"? ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Ultraman op 30-05-2012 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Ik heb net tightvncserver geïnstalleerd, kan nu handig de pi besturen via RealVNC. Ben nog een totale leek op het gebied van Linux dus.

Nu wil ik het programma http://www.jbinup.com/ installeren op de pi, Om bestanden naar usenet te uploaden. voor Jbinup moet je JAVA installed hebben. Dit heb ik gedaan met het commando "openjdk-6-jdk""

Ik heb nu 2 Java dingen in mijn lijstje staan, maar dit zijn niet de goede geloof ik. Kan iemand mij helpen?

"Openjdk java 6 console"
&
"Openjdk java 6 Policy tool"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Ultraman schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 20:25:
Zelfde hier, ook goed bekend met de terminal :)

Als je het inderdaad als downloadmachine inzet kun je hem lekker ergens wegwerken en benaderen over SSH en Samba/NFS om maar iets te noemen.

Overigens vind ik 60W voor een Intel Atom systeem redelijk aan de hoge kant. Toevallig nog een ouder type met de oude 945G chipset? Of een minder efficiente voeding er aan hangen op dit moment?

Misschien kan dit nog wel wat zuiniger, maar het niveau van de Pi zul je niet halen.
Dus qua verbruik ga je er zeker op vooruit :) (nouja... achteruit, net hoe je het bekijkt :P )

[Edit]
Met SSH werkend... waarom dan nog UART?
Als recovery en "omdat het kan"? ;)
Het is inderdaad nog een van de eerste atoms een 330, wel met een nvidia chipset (maar die is ook niet al te zuinig dus). De voeding is een 300W van be-quiet en is ook niet al zo heel zuinig. Alles bij elkaar met 3 HD's erin is toch wel een energieslurper. Aangezien dat ding meer niets aan het doen is kan ik prima overweg met minder cpu power, alleen het memory is heel wat minder 256MB ipv 2GB.

En met UART is natuurlijk omdat het kan, als recovery pak ik dat ding zo op en sluit hem zo aan op een tv oid met keyboard. Dat is veel makkelijker dan de hele interface via uart maken en aansluiten.

De eerste pi gebruik ik als zuinige downloadmachine met waarschijnlijk de volgende pakketten:
-Transmission
-SABNZBd
-Samba
(Misschien ook nog gekoppeld aan de slimme meter met een P1 connector, maar dit is dan eerder een hobby project)

Het geheel hang ik in de meterkast op via klitteband (indien nodig is het zo los te halen) en in de meterkast is het mooi uit het zicht en daar heb ik ook alle aansluitingen zitten, alleen de HDD's moet ik kijken hoe ik die ophang, misschien ook via klitteband.

De 2e (wanneer die ook mag komen) gebruik ik of als carpc (met xbmc) of op de slaapkamer met xbmc. Ik denk eerder in de slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Dacuuu: met het installeren van openjdk-6-jdk zou je java moeten hebben. Wat gebeurt er als je in een terminal doet:
java -version

Krijg je dan iets als:
java version "1.6.0_24"
OpenJDK Runtime Environment (IcedTea6 1.11.1) (6b24-1.11.1-4ubuntu3)
OpenJDK Server VM (build 20.0-b12, mixed mode)

Zo ja dan is in ieder geval je java goed geinstalleerd. Wat bedoel je precies met "in mijn lijstje"?

Verder nog een tip voor mensen die vanaf hun Windows pc op de Raspberry Pi willen werken: installeer Xming, open met putty een ssh verbinding naar je Raspberry Pi, maar let er dan op dat je bij de X11 opties "Enable X11 forwarding" aanzet voordat je de verbinding opent. Als je dan op de Raspberry Pi een grafisch programma start in je putty venster dan wordt de grafische in- en output over je SSH verbinding verstuurd naar Xming en die regelt dan dat de vensters en alles wat er bij hoort als Windows venstertje verschijnt. Zo hoef je niet meteen het hele scherm over te nemen zoals je dat met VNC doet, en het is in principe sneller.

Nog een paar beginners tips: als je dus volgens het bovenstaande een programma hebt gestart kun je met je putty venster niets meer omdat het programma daar op de voorgrond draait. Om dat te voorkomen kun je het programma starten met een ampersand teken erachter, zo:
xclock &

Het programma start dan op de achtergrond en je command prompt is weer vrij om andere dingen te doen.
Heb je nu het programma al gestart zonder die &, dan kun je het volgende doen: <ctrl-z>, daarmee pauzeer je het lopende programma en krijg je de prompt weer terug. Dat ziet er zo uit:
ik@pc:~$ xclock
^Z
[1]+  Gepauzeerd              xclock
ik@pc:~$ 

Die [1] betekent dat dit job nummer 1 is geworden. Vervolgens type je:
ik@pc:~$ bg 1

dan verschijnt:
[1]+ xclock &

En hup, die job nummer 1 draait nu op de achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Springuin schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 21:33:
Dacuuu: met het installeren van openjdk-6-jdk zou je java moeten hebben. Wat gebeurt er als je in een terminal doet:
java -version

Krijg je dan iets als:
java version "1.6.0_24"
OpenJDK Runtime Environment (IcedTea6 1.11.1) (6b24-1.11.1-4ubuntu3)
OpenJDK Server VM (build 20.0-b12, mixed mode)

Zo ja dan is in ieder geval je java goed geinstalleerd. Wat bedoel je precies met "in mijn lijstje"?

Verder nog een tip voor mensen die vanaf hun Windows pc op de Raspberry Pi willen werken: installeer Xming, open met putty een ssh verbinding naar je Raspberry Pi, maar let er dan op dat je bij de X11 opties "Enable X11 forwarding" aanzet voordat je de verbinding opent. Als je dan op de Raspberry Pi een grafisch programma start in je putty venster dan wordt de grafische in- en output over je SSH verbinding verstuurd naar Xming en die regelt dan dat de vensters en alles wat er bij hoort als Windows venstertje verschijnt. Zo hoef je niet meteen het hele scherm over te nemen zoals je dat met VNC doet, en het is in principe sneller.

Nog een paar beginners tips: als je dus volgens het bovenstaande een programma hebt gestart kun je met je putty venster niets meer omdat het programma daar op de voorgrond draait. Om dat te voorkomen kun je het programma starten met een ampersand teken erachter, zo:
xclock &

Het programma start dan op de achtergrond en je command prompt is weer vrij om andere dingen te doen.
Heb je nu het programma al gestart zonder die &, dan kun je het volgende doen: <ctrl-z>, daarmee pauzeer je het lopende programma en krijg je de prompt weer terug. Dat ziet er zo uit:
ik@pc:~$ xclock
^Z
[1]+  Gepauzeerd              xclock
ik@pc:~$ 

Die \[1] betekent dat dit job nummer 1 is geworden. Vervolgens type je:
ik@pc:~$ bg 1

dan verschijnt:
[1]+ xclock &

En hup, die job nummer 1 draait nu op de achtergrond.
SSH wacht ik nog even mee, even 1 voor 1 :+

Ik heb even een version screenshot gemaakt, em links onder kan je zien dat ik de .jar bestand met de console of met de policy tool kan openen. Rechts zie je dat de console en de policy tool in het 'lijstje' staat.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/JNPMZ.png

Als ik de .jar met de teminal open krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/5iNV3.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nactive
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Mijn ervaring met linux is dat je best alles vanuit de terminal doet. Heel leuk heel die desktop omgeving, dats is goed voor uw browser op te starten maar voor de rest doe (ik in ieder geval) bijna alles met een terminal.

Btw voor een jar te laten draaiien is dat niet gewoon
Bash:
1
java -jar [Jar file Name]

Edit: Indien je spaties heb staan in je JAR file name moet je die escapen met een \ of heel de bestandsnaam tussen ".." zetten.

[ Voor 16% gewijzigd door Nactive op 31-05-2012 07:45 ]

Pagina: 1 ... 10 ... 54 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1494256">Raspberry Pi: aankoop&amp;levering</a>
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1511319">~~~~~~~~~~~~~~~[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC</a>
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1514963">~~~~~~~~~~~~~~~[GPIO] Raspberry Pi</a>.

Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_USB_Wi-Fi_Adapters">geteste USB WLAN stickjes</a>
Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_Powered_USB_Hubs">geteste USB hubs</a>

~~~[/html]