Hulp gevraagd!
Ik heb net een paar dagen een Asrock 970 Extreme 4 board met X6 1090T processor.
Ik wil heb graag op 4Gig hebben als dit veilig mogelijk is, de processor wordt gekoeld met een Thermaltake Big.
Onbelast houdt deze de CPU op 30° bij een kamertemperatuur van 22°.
Ben begonnen met de multiplier te verogen, en steeds een Prime95 test gedaan.
Ondanks dat de temperatuur niet te hoog op liep had ik een aantal keer bij een muliplier van 20x en CPU freq van 200 (CPUv op 1,30V) een fatal error in core 6 waardoor deze er me stopte?? (in de prime95 test) terwijl de rest van de cores wel 100% belast bleven.
Toen iets de Vcore opgehoogd, alleen toen liep ik bij een prim95 test na 15 min heel even weg toen de temp nog op 55° stond, maar toen ik terug kwam stond de temp op 69°, dus gelijk de test gestopt.
Bij de volgende poging op dezelfde settings met een lagere Vcore kreeg ik een blauw scherm.
Voor alle zekerheid heb ik toen de CMOS gereset en vanuit het bios zeker gesteld dat de waardes weer op standaard stonden.
Vervolgens op de standaard instellingen even een Prim95 test gedraaid, en dat gaf geen problemen.
Ook heb ik het programma AMD OverDrive gebruikt om de core temperaturen te monitoren. Ik weet dat je hier ook in kan OC-en. Omdat een Prime95 test op standaard instellingen nu helemaal geen problemen gaf, heb ik in AMD Overdrive de "AutoClock" functie uitgeprobeerd.
Die zou met stapjes van 1 MHz OC-en, maar zodra ik op start drukte direct een blauw scherm..
Nu heb ik in het bios alles op standaard staan, echter als ik AMD OverDrive open om de boel standaard te monitoren (behalve internet explorer niks draaiend) springen de voltages op alle cores van hot naar her.. (tussen de 1,3 en 1,425V)
De multiplier verspringt ook constant van 4x naar 8x naar 16x, en dus de kloksnelheid verspringt daarmee ook van 800 naar 3200 Mhz... (Ook in CPUz).
Als ik nu de cores ga belasten op 100% met Prime95 dan blijft elke core keurig op op 3200 Mhz staat, de multiplier blijft op 16x staan, en het coltage voor elke core ook keurig op 1.3.
Is dat verder normaal?
En even voor de zekerheid, klopt het dat de volgende waarde standaard zijn?
CPU Rreq: 200 MHz
PCIE Freq: 100 Mhz
CPU Freq Multiplier: x 16.0
HT Ratio: X 10
CPU Volt: 1.3V
CPU NB Volt: 1.15V
DRAM Volt: 1.650V
NB Volt: 1.145V
HT Volt: 1.2V
SB Volt: 1.10V
[
Voor 11% gewijzigd door