F_J_K schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 22:41:
Ik heb inderdaad niet het hele topic gelezen
[...]
We doen dat al (letterlijk en

) figuurlijk sinds ver voor de Gouden Eeuw en we zijn daar als Nederland veel sterker van geworden.
Als ik van Samsung een betere TV kan kopen dan van Philips dan doe ik dat.
Tuurlijk, en als niemand ook ooit maar 1 Nederlands product of dienst zou afnemen dan zit je met feitelijk hetzelfde probleem, maar dan omgekeerd. Dan kan er geen enkel Nederlands bedrijf bestaan, en kan dus geen enkele Nederlander werken.
Toch zijn er wel wat verschillen. Als consument koop je producten zoals een TV makkelijker eenmalig. Vandaag koop ik Samsung, maar morgen koop ik toch liever weer Philips. Bij arbeid is dat flink lastiger. Een baan die naar India is gegaan komt niet zomaar meer terug.
Tevens als deze producten geïmporteerd worden, worden hier heffingen en import kosten over betaald. Vervoerskosten, hoewel gering, komen er ook nog bovenop. In veel gevallen worden er ook geen extra heffingen betaald over "virtuele arbeid" (arbeid verricht via Internet, vanuit een ander land). Door dit enigszins te belasten, zoals de import van goederen ook belast wordt, kan het prijsverschil iets rechtgetrokken worden en heeft de overheid een extra inkomstenbron om die inkomsten te compenseren die ze nu misloopt.
Ook krijgt Philips van de consument niet de opdracht om Samsung actief te leren hoe TVs te maken. Een extra zuur aspect en in veel gevallen buitengewoon schijnheilig onderdeel van outsourcing is het zogenaamde "train your own replacement": werknemers die van de werkgever de opdracht krijgen hun vriendelijke Indische collega's te trainen en in te werken, en als dat dan tot op zekere hoogte is gedaan staan ze zelf op straat.
Daarnaast, als je als consument expliciet kiest voor een Nederlands product (omdat je koopt/afneemt bij een in Nederlands gevestigd bedrijf), maar het bedrijf in Nederland is feitelijk slechts een schil omdat de daadwerkelijk arbeid virtueel in India wordt gedaan, dan voel je je toch ook wel bekocht.
Komt ook nog bij dat jij daadwerkelijk kiest voor een "betere TV", of voor misschien een mindere TV, maar eentje die een stuk goedkoper is. De manager kiest echter de arbeid niet voorzichzelf. De manager kiest de arbeid die het goedkoopste is, om op korte termijn mooiere cijfers te kunnen presenteren en dan een goede bonus te incasseren. De daadwerkelijke klant die uiteindelijk het product afneemt, de Nederlander dus die van het Nederlandse bedrijf afneemt, krijgt een inferieur product tegen dezelfde prijs.
Dat het product inferieur is, is echter niet altijd meteen duidelijk. Dat komt in de regel pas later aan het licht. En het product wordt ook niet goedkoper verkocht, want het hele concept is juist goedkoop produceren en hier duur verkopen (anders kun je het product net zo goed op de lokale Indische markt verkopen).
Dat is inderdaad een probleem maar dat heeft niets met oursourcing te maken. Het gebeurt ook te vaak dat die bestuurder is gaan golfen met de baas van %grote consultantclub%
Absoluut, en het gebeurde ook dat de markt overspoeld werd door prutsers die zich goedkoop aanboden en zich voor ervaren IT'er uitgaven puur en alleen omdat ze een muis konden bewegen. Met name tijdens de hoogtijdagen van de Internet bubble zag je dergelijk volk overal. Dat bestuurders enkel alleen naar absurde goedkoopheid kijken is dus niet nieuw.
De impact is met oursourcing echter wel groter. Op een afdeling met veel prutsers kom je als Nederlandse serieuze en hardwerkende IT'er makkelijk binnen. Je prutsende collega's kunnen wel iets minder geld vragen, maar in de regel kun jij dat ook. Jullie hebben grofweg dezelfde onkosten. Okay, dan heb je niet dat 80m2 kamer apartement met eigen balkon in buitenveldert, maar doe je het met die 60m2 op de hoek van het mercator plein. En als je aantoont dat je veel beter werk verricht kun je die prutsers er nog wel uitwerken en zelfs een beter loon krijgen. Effin, het hele principe van je opwerken.
Als een afdeling naar India verhuist wordt houdt het echter in veel gevallen op.
Jij komt daar als Nederlandse IT'er niet meer tussen. Er is geen optie meer om je op te werken, of er tussen te komen. Het is gewoon afgelopen. Je kunt dan naar een ander bedrijf gaan kijken, maar als die dan het zelfde doet dan kom je ook daar niet meer tussen. Als dit steeds meer en meer gebeurd, ontstaat er toch wel een probleem.
Dan krijg je ook een keten probleem. Als je als IT'er, maar ook met veel andere kennis jobs niet meer aan de bak komt, dan hoeft er ook niet meer voor opgeleid te worden. Dan zijn er ook geen leraren meer nodig, en dan verlies je langzamerhand steeds meer kennis. En niet zomaar kennis, maar kennis die wordt gezien als essentieel voor een moderne samenleving. Kennis en banen waarvan er algemeen geen "beter" alternatief bekend is, raak je dan keihard kwijt.
Je komt dan weer terug op mijn eerdere opmerking: je verpaupert als land.
Nu kan het allemaal nog zo eerlijk zijn voor India, en nu kunnen zij nog zo veel recht hebben op welvaart, rijkdom en roem, en het kan allemaal nog zo logisch zijn vanwege de "regels van de markt", maar als land lijkt het me niet dat je wilt dat je verpaupert. Als dit inderdaad zo doorzet, dan zul je als land toch *iets* moeten.
Vergeet niet dat eerder ook al genoemd werd dat een gedeelte van de concurrentie oneerlijk is. Nederlanders zijn duurder omdat ze maar 8 uur per dag mogen werken en recht hebben op pauze, verlof en vakantie. Omdat de huizen waarin we wonen aan regels moeten voldoen zodat ze niet zomaar instorten. Omdat gevaarlijke stoffen zorgvuldig behandeld moeten worden zodat er niet zomaar mensen ziek worden. Je mag mensen hier niet zomaar dwingen om niet te mogen verhuizen, om bij of op de fabriek te wonen (in geval van productie werk), en ook tegen fysieke mishandeling van medewerkers zijn duidelijke regels.
Dat alles heeft een prijs.
India omzeilt veel van dergelijke dingen (bewust, of onbewust omdat er simpelweg geen systeem voor in werking is) en is mede daarom goedkoper.
Ze zijn NIET zomaar goedkoper omdat ze sneller werken met inherent mindere kwaliteit, en ze zijn dus ook zeker niet aantrekkelijker omdat ze in het algemeen slimmer werken of betere kwaliteit leveren.
Wij kunnen hier dus niet zomaar goedkoper worden door beter en slimmer te werken. Om op die manier goedkoper te worden zoals dat in India of China gebeurd, moet ik mijn team van programmeurs kunnen dwingen om 16 uur te werken, af en toe een corrigerende tik te geven, en om 4 's nachts uit hun bed te halen mocht ik daar het nut van inzien.
Willen we daar mee akkoord gaan?
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.