Het probleem zit hem er niet in dat een Indiër inherent slecht programmeert net zoals dat een Nederlander niet inherent duur is.
Het is de situatie die is ontstaan waarbij men (=de Westerse manager) niet in India werft op basis van kwaliteit, maar op basis van goedkoopte.
Met die houding krijg je overal slechte mensen. India speelt eigenlijk slechts in op de wensen van de Westerse werkgever. Die wil goedkoopte, geen kunde. Daarbij speelt dat programmeur worden enorm goed verdient. De meest knullige n00b kan al €500/maand krijgen door alleen maar te zeggen dat hij Java kent. Vergelijk dat met een taxi chauffeur die heel blij is als hij €100 naar binnen harkt.
Dit gegeven trekt sukkels aan.
Dat is niet specifiek Indisch, want tijdens de .com boom eind jaren 90 hadden wij hier precies hetzelfde. Iedereen die ook maar de muis kon bewegen was opeens "web designer" of "programmeur", kreeg een vet salaris, auto van de zaak, mobiel van de zaak (was toen heel wat) en laptop van de zaak. De instroom van mensen die geen enkel talent voor het echte IT/development/wiskundig werk hadden was dan ook fenomenaal. Zo'n 14 jaar later zijn we nog bezig om de allerlaatste restjes van de troep die men toen heeft opgeleverd op te ruimen.
Dat het dus niet specifiek Indisch is, betekent echter niet dat het daar nu niet zeker speelt. Het is een "manager truukje" om precies met die stelling te komen. Een soort racisme troefkaart als er bezwaren worden geopperd tegen de Indische kwaliteit. Ik zie ze bijna wekelijks, managers die PVV stemmen en bij de lunch nog zaten te foeteren over de Marokkanen en Polen, en "opeens" zogenaamd verontwaardigd zijn over de stelling dat India rommel oplevert.
In Nederland en het Westen in het algemeen wordt men zeker niet meer programmeur omdat het zo goed verdient. Sterker nog, de angst om outgesourced te worden zit er goed in. Dit zorgt ervoor dat veel meer de echte liefhebbers het vak ingaan, in plaats van de gelukzoekers en lui die even snel veel geld willen verdienen. Dit komt de gemiddelde kwaliteit zeker ten goede.
Verder is er nog een kwaliteitsverlagend effect in India, en dat is dat de hele cultuur erop gericht is zo snel mogelijk manager te worden. Dit betekent dat je er simpelweg geen programmeurs vindt met 10+ jaar echte hardcore ervaring. In de regel, als men na een jaar of 4 nog programmeert is het al veel.
Dit hangt wel helemaal samen met de denigrerende opmerking van Cubic X over programmeurs als "codekloppers", in plaats van een als een hoogopgeleid persoon met enorm veel kennis, talent en ervaring. Dit speelt hier al, maar speelt in India nog veel sterker. Gevolg is dat zelfs mensen met *echt* talent zich in India niet verder ontwikkelen op dit gebied dan een bepaald niveau.
Nog een effect is dat men in India de baas echt ziet als de baas. Men gaat er niet tegen in. Ook al wil de baas iets idioots of stelt de baas een idiote deadline voor, men doet het gewoon zonder morrelen. Laatst nog iets heen concreets meegemaakt wat hier op slaat: applicatie die tabels en dialogs altijd op een bepaalde manier X doen. Opeens is men in India veel tijd kwijt aan het maken van een "dialog". Als ik er naar vraag blijkt men een compleet ander soort dialog aan het bouwen te zijn. Als ik ietwat gepikeerd vraag waar men mee bezig is, krijg ik een berichtje terug "But Saskia, this is what Hans want". Blijkt dat Hans (de baas) direct heeft gecommuniceerd met hen en even snel een scherm mockup heeft geschetst over wat hij wilde. In plaats van de functionaliteit als abstract te zien heeft men tot in het extreme letterlijk de boel zo overgenomen. Het viel me nog mee dat ze niet hadden geprobeerd met CSS de elementen een "schets" look te geven
Samengevat; Indiers als individuelen kunnen best leren goed te programmeren, maar de huidige situatie in India zelf werkt dat tegen.
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.