Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 18:41

|sWORDs|

vSphere/ESXi

renedis schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 20:31:
[...]

Leuk verhaaltje :)

Je Onboard G4400 GPU met passthrough laten werken gaat niet lukken. Is meerdere malen geprobeerd maar simpelweg tot nu toe nog niet mogelijk.

Een SSD kan ik je zeker aanraden. Is een investering maar maakt het allemaal stukken vlotter en aangenamer!

Je kunt overigens proberen om je X-Fi aan de praat te krijgen met deze methode?
De link is bedoeld voor een SATA controller maar zou theoretisch gezien voor meerdere apparaten moeten werken (En wederom: nee, dit werkt niet voor de onboard video).
Haswell kan sinds U2 trouwens wel.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Boll
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:47

Red Boll

Kick Ass!

Ook ik wil graag gaan starten met een ESXi host.

Doel is in ieder geval het vervangen van zaken die nu draaien op een MS Home Server 2011 (Intel Core i5-2500 (TDP 95W) @ 3.30GHz) en diverse Synology nassen. Denk aan een FTP server, simpele website, Plex, NZBget, Spotweb, MariaDB/mySQL, ….

Hiernaast wil ook aan de slag met MS Windows Server & MS SQL Server ter lering en vermaak en waarschijnlijk ook wat Linux distro's omdat dat kan (hoop ik) met daarop bijvoorbeeld een Ubiquiti Unify Controller en iets met Domotica.

Budget is 500-600 Euro om mee (op) te starten.

Graag wil ik af van de grote Corsair kast die ik nu heb met een ATX moederbord en heb daarom gekozen voor een mATX configuratie op basis van componenten die ik eerder voorbij heb zien komen in eerdere posts.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 308,01€ 308,01
1ASRock B150M Pro4S€ 72,25€ 72,25
1Corsair Carbide Air 240 Wit€ 85,95€ 85,95
1Kingston ValueRAM KVR21N15D8K2/32€ 107,50€ 107,50
1Seasonic G-series 360 watt€ 57,95€ 57,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 631,66
  • Ik heb gekozen voor een i7 omdat ik minimaal 3 Plex streams tegelijk wil kunnen aanbieden naast de overige VM's. Ondanks dat het niet de meest zuinige processor is hoop ik dat deze iets zuiniger is dan mijn huidige i5.
  • Om het geheugen indien wenselijk uit de kunnen breiden wil ik starten met 2 x 16GB geheugen modules.
  • Eventueel/indien nodig zou er later nog een Intel/HP 2 of 4 ports NIC bij kunnen komen.
  • Voor opslag zit ik nog te twijfelen tussen een lokale SSD of op een Synology 1815+ (met nu nog HDD's)
  • Verder heb ik nog twijfels met betrekking tot de stock processor koeler.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen met een soortgelijke setup en hoor graag of ik iets ben vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 11:06
Ik zou met een i7 niet voor stock koeler gaan. Idle werkt dat prima, maar met 3 Plex streams gaat dat ding wel staan loeien.

Een paar VM's op HDD's is al snel stront-door-een-trechter. Liever 1 lokale SSD, en dan misschien wat idle VM's op de Synology, mocht je echt diskspace tekort komen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-09 22:51
Red Boll schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 23:04:
Ook ik wil graag gaan starten met een ESXi host.
[..]
Budget is 500-600 Euro om mee (op) te starten.
Je zit nu al 5% boven e bovengrens van je budget en je hebt nog geen SSD... Als je de CPU vervangt door de pricewatch: Intel Core i5-6500 Boxed heb je maximaal € 80 voor een SSD: pricewatch: Crucial BX200 240GB

Als je die 30 euro boven budget (wat mogelijk al niet helemaal klopt ivm verzendkosten) niet zo'n probleem vindt kun je ook voor de pricewatch: Crucial BX200 480GB gaan om meer VM's lokaal op te kunnen slaan.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gbonny
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 12:45
Ik zit te denken voor een ESXi 5.5 mini ITX systeem aan de volgende hardware.

Aan te schaffen:Hergebruik:Zien jullie problemen in het gebruik van bovenstaande MoBo i.c.m. ESXi 5.5 (op internet nog weinig/niets over te vinden)? Zelf zag ik dat Gigabyte GA-H110M-S2H (micro atx) werkend te krijgen was in dit topic. Zou het nog meerwaarde hebben om een i3-6300T te nemen (1MB cache meer en 100MHz per core)? Evt. nog een Scythe Kozuti Low Profile cooler voor minder geluid.

(Heb momenteel een Asrock J1900 16GB bordje met Win7+VMware player als 'hypervisor' en daarin ESXi.. omdat ESXi niet op het bordje regelrecht draaiend te krijgen is..)

[ Voor 47% gewijzigd door gbonny op 18-05-2016 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Waarom 5.5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Boll

Red Boll

Kick Ass!

Bedankt voor jullie feedback!
FireDrunk schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 08:02:
Ik zou met een i7 niet voor stock koeler gaan. Idle werkt dat prima, maar met 3 Plex streams gaat dat ding wel staan loeien.
Goed punt, had daar ook al mijn twijfels bij. Zal nog op zoek gaan naar een deftige en degelijke koeler. 3 streams is wel de echt max hoor.
FireDrunk schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 08:02:Een paar VM's op HDD's is al snel stront-door-een-trechter. Liever 1 lokale SSD, en dan misschien wat idle VM's op de Synology, mocht je echt diskspace tekort komen.
In het begin zal ik niet te veel VM's draaien dus dat zou ik nog even aan kunnen zien. Het is niet de traagste NAS en er zitten nu 7 HDD's in dus spindles genoeg om mee op te starten (hoop ik).
Wens is om er een DX513 aan te gaan hangen en die op termijn op te vullen met SSD's om daar onder andere de VM's te plaatsen. Food for thought in ieder geval.
Paul schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 10:22:
[...]
Je zit nu al 5% boven e bovengrens van je budget en je hebt nog geen SSD...
Okay, misschien kunnen we dit onder ons houden :X voordat het Ministerie van Financiën alhier hier lucht van krijgt. :( Misschien waren deze getallen meer een wens dan een correcte inschatting van de kosten. :'(

Volgende week weet ik hoe rekbaar mijn budget is, ondertussen zal ik op zoek gaan naar een processor koeler en mijn lijstje bijwerken inclusief een SSD voor lokale storage indien haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Red Boll schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 21:25:
Volgende week weet ik hoe rekbaar mijn budget is
Ik lees: Volgende week weet ik hoeveel vakantiegeld ik binnen krijg >:)

Anyway, SSD is echt aan te raden! Het geeft je VM's een goede boost.

Ik zou zoals eerder aangegeven toch voor een iets tragere (en goedkopere) CPU gaan om het budget wat meer behapbaar te maken. Want, ga je nu echt 3 streams tegelijk doen? Ik had dat beeld ook altijd voor mij, maar in de praktijk kwam het echt nóóit voor.

[ Voor 11% gewijzigd door renedis op 19-05-2016 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebe
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-05 07:34
Ik was net nog aan het kijken naar de SSD prijzen en kwam dit tegen :9 8)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel 750 SSD Half Height PCIe 3.0 x4 800GB€ 337,92€ 337,92

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:24
Als ik nu in ESXI een ssd bijplaats en mijn VMs omzet naar de ssd moet ik dan een herinstallatie doen of niet?
Of is er dan geen snelheidswinst t.o.v. de hdd waar ze nu op staan?

PSN: McMillan0984

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Boll

Red Boll

Kick Ass!

renedis schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 10:29:
[...]
Ik lees: Volgende week weet ik hoeveel vakantiegeld ik binnen krijg >:)
:|

Tja, ik zal niet ontkennen dat het er iets mee te maken zou kunnen hebben. 8)

Lijstje is aangepast net als het budget, nu 800 Euro. Het was anders echt niet haalbaar:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 308,01€ 308,01
1ASRock B150M Pro4S€ 71,25€ 71,25
1Corsair Carbide Air 240 Wit€ 85,95€ 85,95
1Noctua NH-D9L€ 46,95€ 46,95
1Kingston ValueRAM KVR21N15D8K2/32€ 107,50€ 107,50
1Seasonic G-series 450 watt€ 72,95€ 72,95
1Crucial BX200 480GB€ 110,-€ 110,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 802,61

Volgens mij heb ik alleen nog een USB stick nodig voor ESXi

Wat is er anders:
Voeding, gekozen voor een ander type met gedeeltelijk modulaire kabels om onnodige meuk te voorkomen
Er is een redelijk lage processor koeler van Noctua bijgekomen net als een SSD voor lokale opslag.

Volgens de informatie die ik heb kunnen vinden moet deze koeler van Noctua passen in deze case zonder een geheugen/PCI slot te blokkeren van het moederbord.Wat is er hetzelfde:
De rest dus, de i7 is wel gebleven ondanks dat het misschien overkill zou kunnen blijken te zijn. De tijd zal leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik zie hier heel veel mensen de Crucial BX200 adviseren, waarschijnlijk vanwege de prijs/kwaliteit verhouding.

In hoeverre loopt de performance van de BX200 achter met de MX200? Ik heb diverse reviews gezien waarbij de IOps bij hogere queuedepths ver achter lopen met andere SSD's, vwb de BX200.

Ik zit zelf op het vinkentouw om mijn huidige SSD's (antieke trage Samsung PM800's) te vervangen voor twee nieuwe maar ik twijfel nog tussen de BX200 en MX200.

Misschien geef ik zelf mijn antwoord al maar de workloads qua IOps bij mij zijn relatief laag maar wel vrij piek gevoelig. Soms zie ik latency op de datastores van ruim 1500ms op de SSDs en een IOps vraag van ruim 1200.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
asing schreef op zondag 14 september 2014 @ 19:57:
[...]

Ik heb een Realtek op mijn mobo zitten en uiteraard is die niet supported op 5.5 :'( . Echter, als je de online update doet, dan blijven de drivers bewaard en doet hij het wel! Ik kwam van een werkende 5.1 omgeving.
Ik heb het uiteindelijk werkend gekregen voor 6.0u2 door met esxi optimizer een driver in de iso te patchen. Dat werkt standaard niet meer met windows 10, maar ik heb de os check maar verwijderd en dan werkt het gewoon..

Ik kan van alles vinden over esxi, maar zeer weinig over een basis opzet. Dit bedoel als hoe richt ik datastores in etc.

Ik wil maar 2 VM's draaien.
1) windows 2012r2 met een acces point managment tool
2) linux unbuntu voor een test met een license plate scanner (alpr)

Het is maar een 2 core 1.1 GHz celeron 847 met 16 GB ram, maar beide VM's hebben ook niet veel nodig denk ik.

Die accespoint manager heeft onduidelijke requirements.
Voor 500 access point heb je een i5 met 4 Gb ram en 2TB hdd nodig. Ik wil het voor 3 gebruiken.. De hdd space zal wel de bottleneck zijn voor een database.

Die ALPR software heeft weinig resources nodig, alleen meer cpu geeft snellere image processing. Aangezien ik het wil testen maakt de snelheid weer minder uit.

Er zit een 64 GB SSD in die machine, en ik kan er een maat bij zetten die nodig is.

Heeft iemand een link naar een basis setup framework hoe de zaak in te richten.
De hypervisor loopt, ik kan er via de vsphere client bij etc.

[ Voor 24% gewijzigd door jacovn op 20-05-2016 06:48 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
jacovn schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 06:10:
[...]
Heeft iemand een link naar een basis setup framework hoe de zaak in te richten.
De hypervisor loopt, ik kan er via de vsphere client bij etc.
Voor twee VM's zou ik het zo plat mogelijk houden. Datastore, netwerk, geen reservations voor de VM's. Gewoon VM's aanmaken en installeren van het OS en de software. Backups vanuit de VM's laten regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
redfoxert schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 10:33:
geen reservations voor de VM's
Reservations zou ik sowieso pas instellen als je merkt dat je host het niet meer helemaal trekt en je voor een (of meer) cruciale VM's wilt verzekeren dat ze niet helemaal omkomen van de dorst (omdat het met het shares-systeem nog steeds niet genoeg resources krijgt bijvoorbeeld), maar dan nog zou ik eigenlijk eerder kijken of je alle VM's wel per se (tegelijkertijd) nodig hebt :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
redfoxert schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 10:33:
[...]

Voor twee VM's zou ik het zo plat mogelijk houden. Datastore, netwerk, geen reservations voor de VM's. Gewoon VM's aanmaken en installeren van het OS en de software. Backups vanuit de VM's laten regelen.
Ik had inmiddels een youtube gevonden die het voor mij iets inzichtelijker maakt: YouTube: How to Set up DataStores and create Virtual Machines in ESXi 5

De datastore ruimte voor esxi zal dan maar 4 GB zijn, en dan een datastore directory voor de .iso files voor de install van win 2012r2 en linux wellicht ook maar 6-8 GB

Dan moet elke vm een eigen datastore directory krijgen neem ik aan, en het hangt vast af van de iops die ik wil halen hoe dat eruit moet zien fysiek (ssd, raid volume van hdd etc.)

Maar er lijkt geen beperking te zijn om het esxi systeem, de iso's en de windows en linux partitie op die 64 GB ssd te zetten.
Dan zou de database voor die applicatie op een losse 240 of 480 GB ssd kunnen.

[ Voor 2% gewijzigd door jacovn op 22-05-2016 08:58 . Reden: Gebruikte Termen gecorrigeerd.. ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
jacovn schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 11:43:
[...]

Ik had inmiddels een youtube gevonden die het voor mij iets inzichtelijker maakt: YouTube: How to Set up DataStores and create Virtual Machines in ESXi 5

De datastore voor esxi zal dan maar 4 GB zijn, en dan een datastore voor de .iso files voor de install van win 2012r2 en linux wellicht ook maar 6-8 GB

Dan moet elke vm een eigen datastore krijgen neem ik aan, en het hangt vast af van de iops die ik wil halen hoe dat eruit moet zien fysiek (ssd, raid volume van hdd etc.)

Maar er lijkt geen beperking te zijn om het esxi systeem, de iso's en de windows en linux partitie op die 64 GB ssd te zetten.
Dan zou de database voor die applicatie op een losse 240 of 480 GB ssd kunnen.
De datastore is de ruimte waarop je VM's komen. Deze moet je niet te krap sizen want dan kan je geen snapshots meer maken. Daarom, gewoon de volledige ruimte gebruiken die je ter beschikking hebt. Binnen de datastore worden door VMware zelf folders aangemaakt waarin de files van de VM's komen. De ISO's kan je naar een zelfgemaakte folder op de datastore uploaden en vervolgens gebruiken voor je VM's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
jacovn schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 11:43:
De datastore voor esxi zal dan maar 4 GB zijn, en dan een datastore voor de .iso files voor de install van win 2012r2 en linux wellicht ook maar 6-8 GB
Ik denk dat je termen door elkaar haalt. Een datastore is (plat gezegd) een fysieke harde schijf waar vShpere (Hypervisor) zijn data op kwijt kan.

ESXi (wat al enige tijd vSphere Hypervisor heet) zelf neemt wel wat ruimte in, dit kan op een harde schijf, het kan ook op een USB-stick. Zelf ben ik wel fan van de USB-stick, scheelt weer ruimte op je SSD :P

Je kunt gewoon van een SSD één datastore maken en daar alles (ISO's en VM's) op zetten. De hypervisor staat zelf niet op een datastore, maar de resterende ruimte op de schijf (of SSD, maar niet van de USB-stick!) kun je wel gebruiken als datastore maar je ziet op die datastore niet de hypervisor zelf staan :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Sorry voor misbruik van de termen ;)

Ik ging de mist in in die video, daar gebruiken ze virtuele disks via iscsi.
Dat zou dan op fysieke sdd of hdd overeenkomen met partities.

Maar goed, de hypervisor installeren op een USB klinkt logisch omdat die in ram draait toch ? Dus alleen bij een (her)start van de server wordt er van gelezen.
Dan hele ssd in een datastore zetten, en de iso directory aanmaken en de vm structuur komt daar dan ook terecht dus.

Thx.

Update: beide VM's geinstalleerd en systeem op usb stick.

Pc doet 26 watt bij bootup, en 20 watt als de beide vm/OS draaien.
Pc heeft moederbord msi c847ms-e33 met 2x 8 gb ram, 64 gb ssd.
Zit in Silverstone Sugo 09 met seasonic platinum fanless 400 watt.
Qua fans die standaard grote fan en een 80 mm die in de case zit standaard.

Zit wel te twijfelen over kleinere behuizing, maar dan moet er een pico psu in.
Dus 90€ investeren voor paar watt besparing hooguit vrees ik.

[ Voor 34% gewijzigd door jacovn op 23-05-2016 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ta_chi79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:35
tebe schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 21:05:

#ProductPrijsSubtotaal
Helaas blijkt dit bij die ene winkel de goedkopere 400GB versie te zijn als je doorklikt :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:08

Compizfox

Bait for wenchmarks

Klein vraagje: Ik heb laatst een (thin) disk vergroot zoals hier staat uitgelegd.

Het vergroten is wel gelukt, maar de disk is niet meer thin. Tenminste, daar lijkt het op. De disk is nu 40 GB groot en hij neemt de 40 GB in, terwijl de disk in de VM bij lange na niet voor 100% vol zit.

Ik heb al geprobeerd de disk opnieuw om te zetten naar thin met vmkfstools -i in.vmdk -d thin out.vmdk maar dat doet ook niets. De output daarvan neemt ook gewoon de volle 40 GB in beslag.

Kan ik dit nog weer terugkrijgen naar thin? Mijn SSD zit een beetje vol op deze manier :P

[ Voor 7% gewijzigd door Compizfox op 24-05-2016 23:52 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

sdelete -z in VM en dan vmkfstools -K in de shell. Thindisks groeien, maar krimpen nooit, daarom doe ik dit altijd voor mijn templates na disk clean.

[ Voor 49% gewijzigd door |sWORDs| op 25-05-2016 04:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volture
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 13:02
Kort vraagje. Ik ben bezig met de samenstelling van een eigen ESX host. Ik wil daarvoor de volgende hardware gaan gebruiken:
#ProductPrijsSubtotaal
1HP Intel Xeon E5-2630L v4€ 827,64€ 827,64
1Supermicro X10SRH-CLN4F€ 468,54€ 468,54
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.296,18

Nu is de CPU enkel in de HP variant te krijgen. Zit er nog verschil tussen de HP en de Intel processor? Het is toch enkel een label dat HP eraan toegevoegd heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
Wat is er mis met de snellere en goedkopere pricewatch: Intel Xeon E5-2630 v4 ?

De L achter het typenummer staat voor "Kreupel", "Langzaam", of "Laptop". Het is niks anders dan een limiet op de hoeveelheid stroom die hij mag gebruiken, dus tenzij je voeding of je koeling het niet trekken is er geen reden om een L-variant te nemen :)

Hij zal vooral langer doen over dezelfde hoeveelheid werk waardoor je onder de streep nog steeds net zoveel kWh afrekent. Netto betaal je dus meer voor het ding, en mag je vervolgens langer wachten...

Voor wat betreft het moederbord, ik kan het op de Supermicro-site niet vinden maar het ziet er naar uit dat je een koeler nodig hebt met Narrow ILM in plaats van Square ILM, iets om rekening mee te houden :)

[ Voor 14% gewijzigd door Paul op 25-05-2016 10:23 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volture
Paul schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 10:18:
...
De L achter het typenummer staat voor "Kreupel", "Langzaam", of "Laptop". Het is niks anders dan een limiet op de hoeveelheid stroom die hij mag gebruiken, dus tenzij je voeding of je koeling het niet trekken is er geen reden om een L-variant te nemen :)
...
Tja, voor mij is het stroomverbruik ook een dingetje. Er zijn uiteraard ook zuinigere Xeon systemen (mITX) maar die hebben dan niet de performance van de E5. Als ik bij de concurrent(hardwarinfo) zie dat een E5 2699 (85W TDP) idle 82W trekt is die 30 watt zuinigere CPU interessanter voor de energierekening.
Paul schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 10:18:
...
Voor wat betreft het moederbord, ik kan het op de Supermicro-site niet vinden maar het ziet er naar uit dat je een koeler nodig hebt met Narrow ILM in plaats van Square ILM, iets om rekening mee te houden :)
Thanks for that reminder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Volture schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 11:14:
[...]

Tja, voor mij is het stroomverbruik ook een dingetje. Er zijn uiteraard ook zuinigere Xeon systemen (mITX) maar die hebben dan niet de performance van de E5. Als ik bij de concurrent(hardwarinfo) zie dat een E5 2699 (85W TDP) idle 82W trekt is die 30 watt zuinigere CPU interessanter voor de energierekening.

[...]
De 2630L is geen gekke CPU. De base frequency is 1.8 vs 2.6, maar de base is eigenlijk alleen van toepassing als de koeling niet goed is (bij een L loop je mogelijk wel tegen de TDP, ik heb nog geen turbo bin testen gezien van een L). De all core turbo is 2.5 vs 2.8 en de 4 core turbo is 3.1 vs 3.2.
De 2699 is trouwens 145Watt, geen 85.

Maar je leest die hardware.info review wel verkeerd, die 81,6W is voor het hele systeem (server met twee CPU's), twee 2650L v3's (65W) halen maar 7,6W minder idle. De performance per Watt is zelfs beter bij de 2699 v4's. Het totale stroomverbruik voor een Povray benchmark is minder met de 2699 v4's. Zie race to idle.

De C state power is trouwens gelijk:
2630L v42630 v42650L v32699 v42699 v4 ES2650 v3 ES2630 v4 ES
TDP55W85W65W145W145W105W85W
Max Power110W170W130W290W290W210W170W
Cores10101222221010
Base Frequency1.82.21.82.22.12.22.2
All Core Turbo Frequency2.52.82.13.02.42.52.3
4 Core Turbo Frequency3.13.22.23.72.4?2.5?2.3?
C1E35W35W38W55W55W?43W?35W?
C325W25W38W35W38W?33W?25W?
C112W12W13W14W14W?13W?12W?
Price$612$667$1329$4115$939$175$199

Het laatste probleem met de CPU is dat de 2630L eigenlijk wat goedkoper moet zijn dan de 2630, maar hier is ie (veel) duurder.

Als je echt wil besparen op stroom, waarom neem je dan een board met een LSI3008 en quad Gbit? Mocht je passthrough willen doen kun je ook de 10 C610 poorten in 6 en 4 knippen. En als het je enige server in huis is, hoe ga je dan ooit meer dan 2 Gbit lijnen vol trekken?

[ Voor 72% gewijzigd door |sWORDs| op 25-05-2016 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ta_chi79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:35
CPU is maar 1 onderdeel in het geheel, het zou me niks verbazen dat chipsets en wat er nog meer op het mobo gesoldeerd zit daar ook wel een behoorlijk aandeel in kan hebben.
Tenminste de idle verschil tussen E5 platform en E3/core platformen is dusdanig dat ik me haast niet voor kan stellen dat dat volledig voor rekening van de CPU komt aangezien die onderling niet veel verschillen al moet je wel een generatie terug kijken voor E3/core platform.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
Als ik bij de concurrent(hardwarinfo) zie dat een E5 2699 (85W TDP) idle 82W trekt
Het is een beetje makkelijk om die twee aan elkaar te koppelen omdat ze zo dicht bij elkaar liggen maar dat zijn twee compleet andere getallen. De TDP is het punt waarop de CPU zichzelf gaat beperken, het idle-verbruik uit die test is het complete verbruik aan het stopcontact van een dual-CPU-opstelling met 128 GB RAM, een voeding, een moederbord met server-grade (lees: niet direct ontwikkeld om zuinig te zijn) componenten en (waarschijnlijk, maar ze zeggen niet wat precies) één of meer harde schijven. Dat is een beetje de hoeveelheid benzine die er in de tank van de ene auto past vergelijken met hoeveel liter de andere auto verbruikt om 100km te rijden :)

Zo'n beetje alle CPU's van dezelfde generatie treken idle ongeveer evenveel stroom. Daar kan geen 30 Watt tussen zitten omdat het idle verbruik van ALLEEN de CPU überhaupt al niet bij de 30 Watt in de buurt komt.

Ik denk trouwens wel dat ik naar een andere review zit te kijken dan jullie: in http://nl.hardware.info/r...k-en-performance-per-watt is het idle-verschil kleiner en wint de L-variant het toch op performance/watt?

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Dat is v3, hier is v4 vs L v3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Dat is dezelfde? Ik denk dat je de verkeerde link geplakt hebt :P

http://nl.hardware.info/r...k-en-performance-per-watt ?

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volture
Paul schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 13:35:
[...]
...

Zo'n beetje alle CPU's van dezelfde generatie treken idle ongeveer evenveel stroom. Daar kan geen 30 Watt tussen zitten omdat het idle verbruik van ALLEEN de CPU überhaupt al niet bij de 30 Watt in de buurt komt.

...
Duidelijk verhaal, waarvoor dank.
|sWORDs| schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 12:02:
[...]
...

Als je echt wil besparen op stroom, waarom neem je dan een board met een LSI3008 en quad Gbit? Mocht je passthrough willen doen kun je ook de 10 C610 poorten in 6 en 4 knippen. En als het je enige server in huis is, hoe ga je dan ooit meer dan 2 Gbit lijnen vol trekken?
Hmm, niet gezien dat het een dual socket setup betrof. Het is uiteraard zo dat hetgeen op het MB zit ook de nodige stroom vreet. Over het netwerk heb je sowieso gelijk. Daar zou ik beter met een pricewatch: Supermicro X10SRH-CF af kunnen zijn. Het liefste wil ik niet al te veel performance kwijt raken aan storage. Vandaar de keuze voor dit moederbord. De LSI controller is een koopje t.o.v. een losse kaart.

C610/X99: ik wil graag IPMI op het systeem. Zover ik kan zien heeft alleen Asus dat: pricewatch: Asus X99-WS/IPMI

[ Voor 15% gewijzigd door Volture op 25-05-2016 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Volture schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 16:01:
[...]

[...]

Hmm, niet gezien dat het een dual socket setup betrof. Het is uiteraard zo dat hetgeen op het MB zit ook de nodige stroom vreet. Over het netwerk heb je sowieso gelijk. Daar zou ik beter met een pricewatch: Supermicro X10SRH-CF af kunnen zijn. Het liefste wil ik niet al te veel performance kwijt raken aan storage. Vandaar de keuze voor dit moederbord. De LSI controller is een koopje t.o.v. een losse kaart.

C610/X99: ik wil graag IPMI op het systeem. Zover ik kan zien heeft alleen Asus dat: pricewatch: Asus X99-WS/IPMI
Maar waarom wil je überhaupt een LSI? Ga je voor SAS of meer dan 6 schijven doorgeven aan een VM en SATA datastores gebruiken? Als je performance wilt dan kun je beter in een Intel 750 investeren.
Waarom vertel je niet precies wat je er mee gaat doen en welke eisen je waarom hebt?

[ Voor 7% gewijzigd door |sWORDs| op 25-05-2016 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

|sWORDs| schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 04:43:
sdelete -z in VM en dan vmkfstools -K in de shell. Thindisks groeien, maar krimpen nooit, daarom doe ik dit altijd voor mijn templates na disk clean.
Thanks. Dat sdelete -z is voor Windows begrijp ik? Het betreft een FreeBSD-VM.

Ik kwam iets tegen met dd (/dev/zero naar een file schrijven totdat je disk vol zit) maar dat werkt niet in mijn geval omdat ik ZFS met compressie gebruik. Ik kan dus honderden GBs aan nullen wegschrijven (terwijl de disk maar 40 GB groot is) met dd zonder dat de used space ook maar iets verandert.

Ik heb al vmkfstools -K gedaan zonder die stap ervoor maar dat heeft geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Werkt wel als je even een nieuwe dataset maakt in je pool waar je de compressie niet op inherited laat staan maar uitzet :)

[ Voor 10% gewijzigd door Paul op 25-05-2016 22:19 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

ZFS in een vmdk? Is dat niet vragen om problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Paul schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 22:18:
Werkt wel als je even een nieuwe dataset maakt in je pool waar je de compressie niet op inherited laat staan maar uitzet :)
Ah, goed idee :)

|sWORDs| schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 23:38:
ZFS in een vmdk? Is dat niet vragen om problemen?
ZFS != RAID-Z.

Het doel van die VM is inderdaad storage, maar de 'storageschijven' (die wel in RAID-Z staan) worden gewoon gepassthrought.

Maar het OS zelf moet natuurlijk binnen een VMDK omdat ESXi alleen van VMDKs kan booten. En ja, daar gebruik ik ook ZFS als filesystem, root-on-ZFS dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Volture schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 16:01:
[...]

[...]

Een SuperMicro is verre van energie zuinig kan ik je vertellen. De IPMI van SuperMicro trekt zo maar 10W extra. Asus doet dat beter.

Asus heeft nog meer bordjes met IPMI. Ik zou niet met een X99 chipset gaan bemoeien maar eerder zoiets met een C612 chipset:
http://tweakers.net/price...717;447786;453081;451483/

Ik zelf heb de Asus Z10PA-D8. De IPMI functie zit gebundeld met de ASMB8-iKVM. Deze zit er bij aanschaf bij in plaats van "optioneel" zoals vaak aangegeven. De Volledige PCI-E lanes zijn gekoppeld op de eerste CPU, geen beperkingen daar op dus met het dual socket. En toch heb ik de mogelijkheid om in de toekomst gemakkelijk te upgraden met een extra CPU.

M'n disks gaan via passthrough naar een VM. Ik heb helemaal geen HBA kaart nodig.. Heb ik extreem hoge IOPS? Nee, maar heb ik dat ook nodig thuis? Nee.

ASrock kan je ook nog overwegen maar heb ik persoonlijk geen ervaring mee. Wel weet ik dat ASRock nog niet actief BIOS updates uit heeft gebracht voor v4 Xeons, dat is er wel eentje om in het achterhoofd te houden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Asrock was super snel met v4 bios, dag van de aankondiging van beschikbaarheid Xeon E5 2600 v4:

2.10 3/31/2016 BIOS Instant Flash 4.20MB Support Broadwell-EP(E5-2600v4) CPU

[ Voor 69% gewijzigd door |sWORDs| op 26-05-2016 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
|sWORDs| schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 11:30:
Asrock was super snel met v4 bios.
Niet op hun website iig.. Was voor mij de reden om weer voor Asus te kiezen. Wellicht dat ze het nu wel op orde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ik zat te kijken voor een nieuw board (meerdere bekeken) en ze stonden er echt al. Asus en Supermicro hadden ze al eerder, maar ik vind de dag van aankondiging echt snel genoeg. Maar misschien keek jij net naar een board die ze vergeten waren bij te werken?

[ Voor 24% gewijzigd door |sWORDs| op 26-05-2016 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
|sWORDs| schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 11:33:
Ik zat te kijken voor een nieuw board en ze stonden er echt al. Asus en Supermicro hadden ze al eerder, maar ik vind de dag voor aankondiging echt snel genoeg.
Pak ik er eentje bij, de ASRock EPC612D8A:

Ne pas de v4:

http://www.asrockrack.com...?Model=EPC612D8A#Download

http://www.asrockrack.com...l.asp?Model=EPC612D8A#CPU

Misschien dat het OOTB werkt met BIOS v1.40 van 27-10-2015, maar dat risico vond ik te groot.

Edit:

Deze er nu bij gepakt:
http://www.asrockrack.com...del=EP2C612D8-8R#Download

Die heeft wel (beperkt?) v4 ondersteuning sinds BIOS update vanaf 31-03-2016.

[ Voor 14% gewijzigd door renedis op 26-05-2016 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Dat is het verschil, ik keek bij de serverborden, dit zijn workstationborden (met audio). Ik heb trouwens ook geen ervaring met Asrock C612 borden, wel met Asus, maar daar ben ik helemaal niet positief over, echter kan dat exemplarisch zijn.

[ Voor 48% gewijzigd door |sWORDs| op 26-05-2016 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
|sWORDs| schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 11:39:
Dat is het verschil, ik keek bij de serverborden, dit zijn workstationborden (met audio). Ik heb trouwens ook geen ervaring met Asrock C612 borden, wel met Asus, maar daar ben ik helemaal niet positief over, echter kan dat exemplarisch zijn.
Ja ik zit nu ook hier en daar te kijken. Wel apart dat het onder de 2650's niet meer ondersteund wordt..

Wat zijn je negatieve ervaringen met Asus (server) bordjes dan? Ik ben er tot nu toe zéér tevreden over.

[ Voor 72% gewijzigd door renedis op 26-05-2016 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

IPMI werkte niet (bios bleef bij elke tweede boot hangen op initializing) en met IPMI uit wilde esxi niet starten zonder de IPMI module uit te schakelen, paar PSOD's, etc. Vervangen voor Supermicro en vrijwel geen problemen meer (alleen geen power off).
Om het extra erg te maken: Bij het CPU's verwijderen voor RMA sturen kwam mijn telefoonbotje iets tegen; CPU viel met een hoek op de socket: Bent en broken pins. Bord (Z10PE-D16 WS) ligt hier nog steeds in een hoek. Het is de tweede socket, dus in principe is het nog steeds bruikbaar, maar met kapotte IPMI, boot opties aan moeten passen om te booten en niet echt stabiel ga ik me er niet meer aan wagen.

Een deze dagen komen mijn nieuwe v4 CPU's (2x 2697 ES, 18x 2.2GHz, 2.6GHz All Core Turbo) binnen. Ik weet nog niet wat ik met de oude (2690 v3 ES, 12x 2.4GHz, 2.6GHz All Core Turbo) ga doen, verkopen of misschien twee extra single socket servers (met de nieuwe CPU's) bouwen. De Asrock's staan dan op mijn shortlist.

[ Voor 34% gewijzigd door |sWORDs| op 26-05-2016 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
De Z10PE-D16 WS is dan ook geen server bord en gericht op OC'en met een volgens hun een "unieke" BIOS.

Maar duur geintje kerel :( Ik heb er ook zo eentje (MSI H110 ECO) maar toen was het geintje niet zo duur in vergelijking met die van jou. Bent pins kan je nog een poging doen, maar broken pins, forget it.

Lijkt mij dat er maar 1 socket defect is, dan kan je er natuurlijk nog wel iets mee?

Dat dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:29

3DDude

I void warranty's

tebe schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 21:05:

#ProductPrijsSubtotaal
Staat hier nog steeds in bestelling (sinds 15 mei), al betaald kom op bol.com leveren die ssd :)
Bestelstatus:
Bezorging
Verwacht rond: 31-05-2016

Hij heeft zelfs een dag voor 70 euro gestaan begreep ik. Maar was toen snel weer verwijderd.

[ Voor 3% gewijzigd door 3DDude op 26-05-2016 12:17 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
3DDude schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 11:59:
[...]

Staat hier nog steeds in bestelling, al betaald kom op bol.com

Hij heeft zelfs een dag voor 70 euro gestaan begreep ik. Maar was toen snel weer verwijderd.
Die 70,- euro was 80,- euro.. En bij het plaatsen van je bestelling kwam je op een error uit.
Trust me, ik heb het meerdere malen geprobeerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

Kennis van mij heeft er 2 voor 80 euro dan besteld in ieder geval ;) (was dus wel gelukt :*) )

Is kijken of ik er een kan overnemen :X

[ Voor 34% gewijzigd door 3DDude op 26-05-2016 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Lucky bastard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
80 euro voor een 800GB Intel 750? Waar kan ik er 10 bestellen? :D

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Boll

Red Boll

Kick Ass!

dujour schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 19:50:
Nu heb ik ESXi erop geïnstalleerd en het systeem gebruikt continue 50 % cpu.

PS. Ik heb al een case ingediend bij Asrock
Ik ben vandaag gestart met hetzelfde moederbord (B150M Pro4S) en heb dit ook. :| Is er nog iets uit je case gekomen?

In de vmkernel.log zie ik veel meldingen als deze:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
ACPI Exception: AE_NOT_FOUND, while evaluating GPE method [_L6F]2016-05-27T12:37:39.214Z cpu2:32803) (20120215/evgpe-680)
ACPI Error: [PGRT] Namespace lookup failure, AE_NOT_FOUND2016-05-27T12:37:39.216Z cpu2:32803) (20120215/psargs-464)
ACPI Error: Method parse/execution failed [\_GPE._L6F] (Node 0x430062508730), AE_NOT_FOUND2016-05-27T12:37:39.216Z cpu2:32803) (20120215/psparse-632)
ACPI Exception: AE_NOT_FOUND, while evaluating GPE method [_L6F]2016-05-27T12:37:39.216Z cpu2:32803) (20120215/evgpe-680)
ACPI Error: [PGRT] Namespace lookup failure, AE_NOT_FOUND2016-05-27T12:37:39.217Z cpu2:32803) (20120215/psargs-464)
ACPI Error: Method parse/execution failed [\_GPE._L6F] (Node 0x430062508730), AE_NOT_FOUND2016-05-27T12:37:39.217Z cpu2:32803) (20120215/psparse-632)
ACPI Exception: AE_NOT_FOUND, while evaluating GPE method [_L6F]2016-05-27T12:37:39.217Z cpu2:32803) (20120215/evgpe-680)
ACPI Error: [PGRT] Namespace lookup failure, AE_NOT_FOUND2016-05-27T12:37:39.219Z cpu2:32803) (20120215/psargs-464)
ACPI Error: Method parse/execution failed [\_GPE._L6F] (Node 0x430062508730), AE_NOT_FOUND2016-05-27T12:37:39.219Z cpu2:32803) (20120215/psparse-632)

Met ESXTOP zie ik:

code:
1
2
3
4
5
6
7
12:21:35pm up 13 min, 479 worlds, 0 VMs, 0 vCPUs; CPU load average: 0.29, 0.29, 0.00
PCPU USED(%): 108 0.3 1.0 0.0 0.0 5.8 1.7 0.1 AVG:  14
PCPU UTIL(%):  99 0.9 1.0 0.1 0.0 5.4 1.6 0.1 AVG:  13
CORE UTIL(%):  99     1.0     5.3     1.6     AVG:  26

ID      GID NAME             NWLD   %USED    %RUN    %SYS   %WAIT %VMWAIT    %RDY   %IDLE  %OVRLP   %CSTP  %MLMTD  %SWPWT
       9        9 helper            156  108.11   99.33    0.00 15500.76       -    0.00    0.00    0.06    0.00    0.00    0.00

Het systeem is nu idle terwijl de processor op 4Ghz staat te draaien. Ook is er al een behoorlijke hap uit het geheugen genomen:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/LsxaCU5XSsBPFIWXzwqAGNi5/full.jpg

Heb al de nodige aanpassingen, reboots en zoektochten op het internet achter de rug maar heb het nog niet kunnen oplossen.

Wat extra info:
  • De moederbord firmware staat nu op P1.80
  • CPU C States Support staat uit op het moederbord
  • Installatiebron: VMware-VMvisor-Installer-6.0.0.update02-3620759.x86_64.iso
  • ESXi Power Management Policy heb ik op zowel Balanced en High performance gehad zonder resultaat
  • ESXi draait op een USB stick
  • Boot Option Priority heb ik op zowel USB als UEFI uitgevoerd
Ik ga eerst maar eten :9 en dan weer verder rommelen :X

EDIT: Omdat het kan net een herinstallatie uitgevoerd met helaas hetzelfde resultaat... :|

EDIT: Nog heel veel verder lopen klooien maar nog geen oplossing helaas.
Nog voor de fun een poging met Xenserver gedaan i.p.v. ESXi maar ik die heeft met deze configuratie vastlopende Linux VM's (Ubuntu & Fedora) nog voordat ik ermee aan de slag kan gaan, dat gaat ook niet helemaal lekker.

For future reference nog een ESXTOP: issue lijkt met helper0-0 te zijn:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
11:42:51am up  3:39, 372 worlds, 0 VMs, 0 vCPUs; CPU load average: 0.28, 0.28, 0.28
PCPU USED(%):  15 2.7 2.6 1.9 6.4 5.1 3.3  97 AVG:  16
PCPU UTIL(%):  14 3.1 4.3 1.2 6.7 5.6 6.2  92 AVG:  16
CORE UTIL(%):  16     5.3      11      93     AVG:  31

ID      GID NAME             NWLD   %USED    %RUN    %SYS   %WAIT %VMWAIT    %RDY   %IDLE  %OVRLP   %CSTP  %MLMTD  %SWPWT
   32804        9 helper0-0           1  104.83   99.14    0.00    0.80       -    0.08    0.00    0.06    0.00    0.00    0.00
   32805        9 helper1-0           1    0.00    0.00    0.00  100.00       -    0.00    0.00    0.00    0.00    0.00    0.00
   32806        9 helper1-1           1    0.00    0.00    0.00  100.00       -    0.00    0.00    0.00    0.00    0.00    0.00
   32807        9 helper1-2           1    0.00    0.00    0.00  100.00       -    0.00    0.00    0.00    0.00    0.00    0.00
   32808        9 helper2-0           1    0.00    0.00    0.00  100.00       -    0.00    0.00    0.00    0.00    0.00    0.00
   32809        9 helper3-0           1    0.00    0.00    0.00  100.00       -    0.00    0.00    0.00    0.00    0.00    0.00
   32810        9 helper3-1           1    0.00    0.00    0.00  100.00       -    0.00    0.00    0.00    0.00    0.00    0.00
   32811        9 helper3-2           1    0.00    0.00    0.00  100.00       -    0.00    0.00    0.00    0.00    0.00    0.00

[ Voor 22% gewijzigd door Red Boll op 28-05-2016 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volture
renedis schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 11:24:
[...]
...
M'n disks gaan via passthrough naar een VM. Ik heb helemaal geen HBA kaart nodig.. Heb ik extreem hoge IOPS? Nee, maar heb ik dat ook nodig thuis? Nee.
...
Eindelijk weer tijd om te reageren op mijn vragen en diens reactie. Allereest de behoeft: ik heb een thuis server nodig voor de volgende doelen:
  • Cisco VIRL
  • Cloud storage (OwnCloud)
  • NAS
  • Testen van virtual appliances (Palo Alto, Check Point, F5, Infoblox, etc
  • Terminal servertje
  • Eigen DNS
  • Eigen mail
  • Eigen webhosting
  • Diverse zaken, zoals bijv. een Minecraft servertje voor de kleine
Voor de NAS/Owncloud heb ik 4x 2TB aan opslag die ik in RAID5 wil plaatsen. De Datastore van VM zou ik daar ook op kunnen draaien. Ik wil niet het risico lopen dat uitval van een schijf zal leiden tot dataverlies. Ik moet ook geen tijd kwijt zijn aan het maken van backups naar externe (USB) opslag. Overigens zal de cloud storage/NAS met name voor foto's en video's gebruikt gaan worden. Geen Usenet/torrens.

Voor VIRL wil ik tussen de 32 en 64 GB aan intern geheugen beschikbaar stellen, omdat complexe labs dat vereisen. Ik wil dus 96 of 128 GB aan geheugen plaatsen.

Terugkomend op de vragen:

Maar waarom wil je überhaupt een LSI? Geen specifieke voorkeur voor merk.

Ga je voor SAS of meer dan 6 schijven doorgeven aan een VM en SATA datastores gebruiken?
De RAID5 array moet storage aan VM's leveren. De boot-partitie van VM's wil ik initieel op twee SSD's met RAID0 laten draaien. Ik wil de VM's backupen naar de RAID5 array. Dus boot performance en applicaties via de SSD's. Data van die applicaties via een mount op de RAID5 array.

Als je performance wilt dan kun je beter in een Intel 750 investeren.
Behoort tot de mogelijkheden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Red Boll schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 12:41:
[...]

Ik ben vandaag gestart met hetzelfde moederbord (B150M Pro4S) en heb dit ook. :| Is er nog iets uit je case gekomen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
ACPI Exception: AE_NOT_FOUND, while evaluating GPE method [_L6F]2016-05-27T12:37:39.214Z cpu2:32803) (20120215/evgpe-680)
ACPI Error: [PGRT] Namespace lookup failure, AE_NOT_FOUND2016-05-27T12:37:39.216Z cpu2:32803) (20120215/psargs-464)
ACPI Error: Method parse/execution failed [\_GPE._L6F] (Node 0x430062508730), AE_NOT_FOUND2016-05-27T12:37:39.216Z cpu2:32803) (20120215/psparse-632)
ACPI Exception: AE_NOT_FOUND, while evaluating GPE method [_L6F]2016-05-27T12:37:39.216Z cpu2:32803) (20120215/evgpe-680)
ACPI Error: [PGRT] Namespace lookup failure, AE_NOT_FOUND2016-05-27T12:37:39.217Z cpu2:32803) (20120215/psargs-464)
ACPI Error: Method parse/execution failed [\_GPE._L6F] (Node 0x430062508730), AE_NOT_FOUND2016-05-27T12:37:39.217Z cpu2:32803) (20120215/psparse-632)
ACPI Exception: AE_NOT_FOUND, while evaluating GPE method [_L6F]2016-05-27T12:37:39.217Z cpu2:32803) (20120215/evgpe-680)
ACPI Error: [PGRT] Namespace lookup failure, AE_NOT_FOUND2016-05-27T12:37:39.219Z cpu2:32803) (20120215/psargs-464)
ACPI Error: Method parse/execution failed [\_GPE._L6F] (Node 0x430062508730), AE_NOT_FOUND2016-05-27T12:37:39.219Z cpu2:32803) (20120215/psparse-632)

Met ESXTOP zie ik:

code:
1
2
3
4
5
6
7
12:21:35pm up 13 min, 479 worlds, 0 VMs, 0 vCPUs; CPU load average: 0.29, 0.29, 0.00

9        9 helper            156  108.11   99.33    0.00 15500.76       -    0.00    0.00    0.06    0.00    0.00    0.00

Het systeem is nu idle terwijl de processor op 4Ghz staat te draaien. Ook is er al een behoorlijke hap uit het geheugen genomen:
[afbeelding]

Heb al de nodige aanpassingen, reboots en zoektochten op het internet achter de rug maar heb het nog niet kunnen oplossen.

Wat extra info:
  • ESXi Power Management Policy heb ik op zowel Balanced en High performance gehad zonder resultaat

EDIT: Omdat het kan net een herinstallatie uitgevoerd met helaas hetzelfde resultaat... :|

Nog voor de fun een poging met Xenserver gedaan i.p.v. ESXi maar ik die heeft met deze configuratie vastlopende Linux VM's (Ubuntu & Fedora) nog voordat ik ermee aan de slag kan gaan, dat gaat ook niet helemaal lekker.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
11:42:51am up  3:39, 372 worlds, 0 VMs, 0 vCPUs; CPU load average: 0.28, 0.28, 0.28

32804        9 helper0-0           1  104.83   99.14    0.00    0.80       -    0.08    0.00    0.06    0.00    0.00    0.00
   32805        9 helper1-0           1    0.00    0.00    0.00  100.00       -    0.00    0.00    0.00    0.00    0.00    0.00
   32806        9 helper1-1           1    0.00    0.00    0.00  100.00       -    0.00    0.00    0.00    0.00    0.00    0.00
   32807        9 helper1-2           1    0.00    0.00    0.00  100.00       -    0.00    0.00    0.00    0.00    0.00    0.00
   32808        9 helper2-0           1    0.00    0.00    0.00  100.00       -    0.00    0.00    0.00    0.00    0.00    0.00
   32809        9 helper3-0           1    0.00    0.00    0.00  100.00       -    0.00    0.00    0.00    0.00    0.00    0.00
   32810        9 helper3-1           1    0.00    0.00    0.00  100.00       -    0.00    0.00    0.00    0.00    0.00    0.00
   32811        9 helper3-2           1    0.00    0.00    0.00  100.00       -    0.00    0.00    0.00    0.00    0.00    0.00
Als ik het zo lees lijkt het een ACPI probleem te zijn. Kan je in het BIOS/UEFI de ACPI versie veranderen? zit vaak een beetje verstopt, maar soms kan je kiezen tussen ACPI v1.0/v2.0 en v3.0. Misschien daar eens mee klooien.

Je kan ook op de ESXi boot commandline ACPI uitzetten. Dan verlies je shutdown (geen echte poweroff meer) maar je kan wel even kijken of je CPU gebruik lager is.

(ACPI uitzetten is alles behalve bevorderlijk voor het stroomverbruik, maar dan weet je wel zeker dat het daar aan ligt :) )

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedis
Volture schreef op maandag 30 mei 2016 @ 12:58:
[...]

Eindelijk weer tijd om te reageren op mijn vragen en diens reactie. Allereest de behoeft: ik heb een thuis server nodig voor de volgende doelen:
  • Cisco VIRL
  • Cloud storage (OwnCloud)
  • NAS
  • Testen van virtual appliances (Palo Alto, Check Point, F5, Infoblox, etc
  • Terminal servertje
  • Eigen DNS
  • Eigen mail
  • Eigen webhosting
  • Diverse zaken, zoals bijv. een Minecraft servertje voor de kleine
Voor de NAS/Owncloud heb ik 4x 2TB aan opslag die ik in RAID5 wil plaatsen. De Datastore van VM zou ik daar ook op kunnen draaien. Ik wil niet het risico lopen dat uitval van een schijf zal leiden tot dataverlies. Ik moet ook geen tijd kwijt zijn aan het maken van backups naar externe (USB) opslag. Overigens zal de cloud storage/NAS met name voor foto's en video's gebruikt gaan worden. Geen Usenet/torrens.

Voor VIRL wil ik tussen de 32 en 64 GB aan intern geheugen beschikbaar stellen, omdat complexe labs dat vereisen. Ik wil dus 96 of 128 GB aan geheugen plaatsen.

Terugkomend op de vragen:

Maar waarom wil je überhaupt een LSI? Geen specifieke voorkeur voor merk.

Ga je voor SAS of meer dan 6 schijven doorgeven aan een VM en SATA datastores gebruiken?
De RAID5 array moet storage aan VM's leveren. De boot-partitie van VM's wil ik initieel op twee SSD's met RAID0 laten draaien. Ik wil de VM's backupen naar de RAID5 array. Dus boot performance en applicaties via de SSD's. Data van die applicaties via een mount op de RAID5 array.

Als je performance wilt dan kun je beter in een Intel 750 investeren.
Behoort tot de mogelijkheden :)
Je wilt je niet bezig houden met backups en geen risico lopen op dataverlies door een schijf.
Waarom dan wel RAID0? Die logica snap ik dan even niet.

Je hebt 4x 2TB. Met de onboard C612 heb je 10 sata poorten tot je beschikking. Je kunt met passthrough deze onder verdelen in 2 stukken, 4x sata en 6x sata. Nog steeds geen HBA nodig dus.

Echter als het je een beter en veiliger gevoel geeft om een HBA te nemen, wie ben ik om te zeggen dat het niet verstandig is. Weet niet meer of het eerder is gezegd, de HBA neemt zo'n 7W tot 15W extra op zich in een systeem.

IMO zou ik in jouw geval voor het volgende gaan:
- Dual CPU mobo (desgewenst eerst met 1 CPU)
- Intel 26xx v4 CPU ('s)
- 4x 32GB geheugen
- 4x @TB bestaande disks
- 2x SSD (Samsung Pro 950 of 951) in 256/512GB (intel 750 misschien iets te prijzig?)

Als je veel over het netwerk gaat praten kan je nog een extra quad NIC overwegen. De Dell MY-0H092P quad NIC verbruikt 7W. Heb ik destijds voor 40/50 euro op de kop weten te tikken.

Ik heb gisteren trouwens eens mijn stroom verbruik gemeten met mijn nieuwe setup.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E5-2620 v4€ 450,-€ 450,-
1Asus Z10PA-D8€ 336,25€ 336,25
1Samsung M393A4K40BB0-CPB€ 164,50€ 164,50
1Addonics ADM2PX4 M2 PCIe SSD adapter€ 23,05€ 23,05
1SuperMicro PWS-505P-1H€ 137,20€ 137,20
1Samsung SM951 (NVMe) 512GB€ 237,50€ 237,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.302,25

Trekt met IPMI actief en ESXi 6 U2 4 VM's aan 31W. Heb nog niet gespeeld met de energie instellingen.
En erg blij met de koeling!

Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/y7emo5jov/temps.png

[ Voor 1% gewijzigd door renedis op 01-06-2016 13:59 . Reden: Screenshot toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
31W??? Wauw, dat is wel nice zeg.... Wat voor meter gebruik je?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
FireDrunk schreef op maandag 30 mei 2016 @ 14:58:
31W??? Wauw, dat is wel nice zeg.... Wat voor meter gebruik je?
Conrad Energy logger 3500 (Voltcraft). Heb met deze setup wel afscheid moeten nemen van mijn PicoPSU. De SuperMicro PWS-505P-1H doet zijn werk fantastisch :) (fan gaat pas aan bij 50% belasting en is daarnaast erg klein!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat is echt geniaal laag zeg. Asus wint echt weer een paar streepjes bij mij. Eerst de P10S-I, en nu dit bordje weer. Echt goed hoor...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dujour
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-09 11:54
Red Boll schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 12:41:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9

Met ESXTOP zie ik:

code:
1
2
3
4
5
6
7

[afbeelding]

Wat extra info:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14

Hi,

Er is helaas niets uit de support van Asrock gekomen.
De persoon in Taiwan kon het niet reproduceren en gooide ze het op een defect component.
Welke dat zou moeten zijn moest ik zelf uitzoeken.
Uiteindelijk heb ik proxmox erop gezet, dit is een gewone linux kernel en daar kun je de melding uitzetten.

Ik heb evt. wel mijn serienummer van mijn mainbord voor je. Dan kun je daar aan verwijzen als je een case maakt bij Asrock.
Dit kun je doen doormiddel van een formulier op de website.
Laat maar even weten mocht je dat willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Boll

Red Boll

Kick Ass!

dujour schreef op maandag 30 mei 2016 @ 20:41:
[...]
Er is helaas niets uit de support van Asrock gekomen.
De persoon in Taiwan kon het niet reproduceren en gooide ze het op een defect component.
Hmmm, dat ze het niet kunnen reproduceren zou kunnen maar dat wil niet zeggen dat er iets niet helemaal lekker werkt.
dujour schreef op maandag 30 mei 2016 @ 20:41:
[...]
Ik heb evt. wel mijn serienummer van mijn mainbord voor je. Dan kun je daar aan verwijzen als je een case maakt bij Asrock.
Misschien dat een case nummer voldoende is, stuur me die maar dan start ik zelf ook een support verzoek op en zien we wel hoe groot het kluitje gaat worden bij mij. ;)

Heb ook naar Proxmox VE gekeken maar en het er even opgezet. Was niet direct onder de indruk, helemaal niet van alle overbodige(?) subscription NAG screens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Boll

Red Boll

Kick Ass!

FireDrunk schreef op maandag 30 mei 2016 @ 14:25:
[...]
Kan je in het BIOS/UEFI de ACPI versie veranderen? zit vaak een beetje verstopt, maar soms kan je kiezen tussen ACPI v1.0/v2.0 en v3.0. Misschien daar eens mee klooien.
Heel veel opties zijn daar niet helaas niet:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/xzfEcnB.jpg
[...]
Je kan ook op de ESXi boot commandline ACPI uitzetten. Dan verlies je shutdown (geen echte poweroff meer) maar je kan wel even kijken of je CPU gebruik lager is.
Dit staat er nu in mijn boot.cfg (gepikt van iemand anders...):

code:
1
kernelopt= installerDiskDumpSlotSize=2560 no-auto-partition ACPI=FALSE powerManagement=FALSE
[...]
(ACPI uitzetten is alles behalve bevorderlijk voor het stroomverbruik, maar dan weet je wel zeker dat het daar aan ligt :) )
Tja, idle op 4Ghz blazen is ook niet alles. ;) Helaas ook na de reboot nog dezelfde verschijnselen inclusief de ACPI Exception en ACPI Error meldingen in de log. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Heb je al geswitched tussen UEFI en BIOS boot?

Deze kwam ik ook nog tegen online:
In BIOS, you need to disable MMIO above 4B feature. i.e., BIOS > Advance > PCI configuration> MMIO above 4GB > disable.
Gaat wel om een Intel plank, dus geen idee of je die feature kan vinden.

[ Voor 73% gewijzigd door FireDrunk op 31-05-2016 09:42 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasminos
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
al een tijdje draai ik op 2 maal een shuttle DS81. Vandaag heeft een van de 2 waar ik een mailservertje op draai het begeven. HA stond aan dus netjes automatisch over gegaan naar de ene die nog wel werkt. Als het goed is heb ik nog garantie. Er komt een vreemde geur uit dus waarschijnlijk het moederbord wat het heeft begeven. Dus tijdelijk op een host draaien maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Boll

Red Boll

Kick Ass!

FireDrunk schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 09:40:
Heb je al geswitched tussen UEFI en BIOS boot?
Jazeker, net nog maar een keer gedaan, je weet het maar nooit. Helaas zonder succes: nog steeds lappen tekst in mijn logging en een idle CPU utilisatie van 30% (6% (1.78GB) van het geheugen is ook al in gebruik na opstarten)
FireDrunk schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 09:40:
Deze kwam ik ook nog tegen online:

[...]

Gaat wel om een Intel plank, dus geen idee of je die feature kan vinden.
Nope, helaas niet. Blijkbaar is dit moederbord niet deftig genoeg. :+

Net voor de vorm een call bij ASRock aangemaakt inclusief een referentie naar de call van mede tweaker dujour. Maar zien of ze er iets mee gaan doen.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval! Alle tips en hints zijn nog steeds welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postmen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-09 15:22
Op zoek naar informatie over een energie zuinige ESXi server kwam ik dit topic tegen. Helaas zie ik hier nog niet veel ervaringen met de nieuwe Intel NUC. Zijn er mensen die ervaring hier mee hebben en weten hoe deze performed met ESXi 6 en 2-3 Windows VM's en misschien nog 1-2 Linux machines? Ik heb de volgende configuratie op het oog:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC6i5SYH€ 371,95€ 371,95
1Kingston HyperX Impact HX421S13IBK2/32€ 116,-€ 116,-
1Samsung SM951 (AHCI) 256GB€ 122,-€ 122,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 609,95

Heeft iemand daar nog een mening of suggesties voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40
Niet met nieuwe NUC's, maar ik heb ESXi 6u2 op een NUC DC3217IYE draaien en dat werkt erg goed. Heb er een stuk of 5 a 6 VM's op draaien, allemaal Ubuntu. Met een SSD erin werkt snapshots maken e.d. lekker vlot. Enige wat ik mis eigenlijk is nog een tweede netwerkkaart, dan had ik het ding ook als router kunnen gebruiken.
Stroomverbruik zit bij mij rond de 15W, met die nieuwere modellen is dat waarschijnlijk nog zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Als je een managed switch hebt kun je hem prima als router gebruiken met een trunk. Anders kun je een single of dual nic in de mini pcie plaatsen met een flex kabel.

Van de Brix zijn trouwens ook modellen met twee NICs.

[ Voor 14% gewijzigd door |sWORDs| op 05-06-2016 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

FireDrunk schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 13:30:
80 euro voor een 800GB Intel 750? Waar kan ik er 10 bestellen? :D
Òm hier op terug te komen, Bol.Com heeft deze geannulleerd, in het kader van een prijsfout. (die van 80 euro dus)

En ze doen er nu alles aan om mijn intel 750 - 800GB (die ik voor 337 euro heb besteld) te annuleren.

Ze hebben pas een intel 535SSD van 56GB geleverd hier.

Dus ik heb een factuur van Bol.com, door de foute levering, product staat er wel goed op.
Gebeld naar bol.com; ik kon het product retour sturen; dan annuleren ze de order voor me en krijg ik geld terug, want hij is niet meer beschikbaar bij de leverancier.

Niet mee akkoord gegaan, s 'avonds gekeken, de intel 750 - 800GB staat gewoon op de site alleen dan voor ~600 euro leverancier - Bol.com. Tjsah niet mijn probleem, ik heb al een factuur - leveren BOL >:)

Dus ik hoop dadelijk hem in mijn ESXI te kunnen stoppen :)

[ Voor 5% gewijzigd door 3DDude op 05-06-2016 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikCornelissen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-09 13:06
Postmen schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 22:28:
Op zoek naar informatie over een energie zuinige ESXi server kwam ik dit topic tegen. Helaas zie ik hier nog niet veel ervaringen met de nieuwe Intel NUC. Zijn er mensen die ervaring hier mee hebben en weten hoe deze performed met ESXi 6 en 2-3 Windows VM's en misschien nog 1-2 Linux machines? Ik heb de volgende configuratie op het oog:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC6i5SYH€ 371,95€ 371,95
1Kingston HyperX Impact HX421S13IBK2/32€ 116,-€ 116,-
1Samsung SM951 (AHCI) 256GB€ 122,-€ 122,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 609,95

Heeft iemand daar nog een mening of suggesties voor?
Ik heb hier NUCi3SYH met 32GB intern geheugen en een Samsung SM951 (NVMe!! Is sneller) 512GB SSD.
Draait super goed met 10 VMs (Windows en linux). Daarnaast een Synology NAS voor shared storage.

Enige nadeel dat ik kan noemen, is het ontbreken van een tweede NIC. Maar daarvan ben ik nog niet tegen de limieten aan gelopen.

Al met al is het een stukje hardware met een hoge WAF factor. Met de VESA beugel kan je hem ook makkelijk ergens uit het zicht ophangen (Lees: meterkast oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postmen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-09 15:22
Ik heb inmiddels de set met SM951 met NVMe besteld. Zag inderdaad dat dat een performancewinst van 25% kan opleveren t.o.v. AHCI. Bedankt voor het delen van jullie ervaringen.

Voorlopig probeer ik het met 256 GB, wanneer dit toch te weinig blijkt, kan ik er altijd nog een extra SSD bij in hangen, vandaar ook de NUC met type SYH.

[ Voor 31% gewijzigd door Postmen op 05-06-2016 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gbonny
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 12:45
gbonny schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 16:08:
Ik zit te denken voor een ESXi 5.5 mini ITX systeem aan de volgende hardware.

Aan te schaffen:Hergebruik:Zien jullie problemen in het gebruik van bovenstaande MoBo i.c.m. ESXi 5.5 (op internet nog weinig/niets over te vinden)? Zelf zag ik dat Gigabyte GA-H110M-S2H (micro atx) werkend te krijgen was in dit topic. Zou het nog meerwaarde hebben om een i3-6300T te nemen (1MB cache meer en 100MHz per core)? Evt. nog een Scythe Kozuti Low Profile cooler voor minder geluid.

(Heb momenteel een Asrock J1900 16GB bordje met Win7+VMware player als 'hypervisor' en daarin ESXi.. omdat ESXi niet op het bordje regelrecht draaiend te krijgen is..)
Het is geworden, nieuw:hergebruikt:ESXi 5.5 update 3b geinstalleerd, piek belasting met opstarten ongeveer 26watt (voltcraft 4000) en idle rond de 17watt. Powered off ~1 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormtraxx
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-08-2020
Hallo,

Ik wil een zo zuinige mogelijke esxi server samen stellen. Dit is geen productie, maar labomgeving.

Volgende zaken wil ik draaien:
  1. 1 AD
  2. 2 SQL Servers
  3. 1 TVHeadend
  4. 2 XenApp servers
  5. 1 XenDesktop server
  6. 2 AppSense servers
  7. 1 Citrix Storefront server
  8. 2 Citrix PVS Servers
  9. 1 XPenology
  10. 1 FreeNAS (ZFS)
  11. 1 pfsense
Volgende feature is een must: IPMI

Dit had ik in gedachten als configuratie:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon Processor E3-1260L v5€ 312,-€ 312,-
1Supermicro X11SSH-LN4F€ 275,60€ 275,60
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 101,95€ 101,95
1Supermicro SNK-P0046P€ 22,51€ 22,51
2Samsung M391A2K43BB1€ 81,51€ 163,02
1IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x€ 213,61€ 213,61
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.088,69

#ProductPrijsSubtotaal
7WD Green SATA 3 Gb/s, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Antec TruePower Quattro 850€ 0,-€ 0,-
1Samsung 850 Pro 1TB€ 426,03€ 426,03
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 426,03

Alvast bedankt voor jullie feedback !

[ Voor 24% gewijzigd door Stormtraxx op 05-06-2016 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedis
Stormtraxx schreef op zondag 05 juni 2016 @ 18:29:
Hallo,

Ik wil een zo zuinige mogelijke esxi server samen stellen. Dit is geen productie, maar labomgeving.

Volgende zaken wil ik draaien:
  1. 1 AD
  2. 2 SQL Servers
  3. 1 TVHeadend
  4. 2 XenApp servers
  5. 1 XenDesktop server
  6. 2 AppSense servers
  7. 1 Citrix Storefront server
  8. 2 Citrix PVS Servers
  9. 1 XPenology
  10. 1 FreeNAS (ZFS)
  11. 1 pfsense
Volgende feature is een must: IPMI

Dit had ik in gedachten als configuratie:
#ProductPrijsSubtotaal
1IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x€ 213,61€ 213,61
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.088,69

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec TruePower Quattro 850€ 0,-€ 0,-
1Samsung 850 Pro 1TB€ 426,03€ 426,03
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 426,03

Alvast bedankt voor jullie feedback !
Als je TVHeadend actief gebruikt zoals ik gaat deze setup niet lekker werken kan ik je uit ervaring vertellen. Ik had drop-outs van 3 a 4 seconden, iedere avond weer tijdens het tv kijken een stuk of 2 keer.
2 keer lijkt niet veel, maar als vrouwlief tv kijkt (en ikzelf ook) en ze mist 4 seconden van der favoriete serie op tv dan kan dat als extreem vervelend worden ervaren. Mijn vermoeden was dat het aan de CPU lag, ik had namelijk dit issue daarvoor nog erger met een 1235L. Nu overgestapt op 2011-3 socket en nergens last van.

De SuperMicro's (IPMI) zijn overigens rete stabiel maar "vreten" wel stroom, energiezuinig zijn ze dus niet.
Verder wel erg mooie bordjes en de SATA controller kan je als je wilt mooi via passthrough naar bijvoorbeeld je FreeNAS VM zetten. Die HBA heb je dus wellicht niet nodig als je voor een NVME ssd gaat ;)

Vraag mij wel af waarom je een XPenology VM en een Freenas VM wilt, wil je dan die VMDKs op je datastore gaan zetten? FreeNAS vind dat helemaal niet fijn kan ik je vertellen, het hele doel van een ZFS systeem gaat dan aan zich voorbij.

Op bovenstaande 2 punten na (en stroomverbruik voor lief nemen) is het verder een mooie setup. Alhoewel ik denk dat het voor jou niet geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormtraxx
renedis schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:32:
[...]

Als je TVHeadend actief gebruikt zoals ik gaat deze setup niet lekker werken kan ik je uit ervaring vertellen. Ik had drop-outs van 3 a 4 seconden, iedere avond weer tijdens het tv kijken een stuk of 2 keer.
2 keer lijkt niet veel, maar als vrouwlief tv kijkt (en ikzelf ook) en ze mist 4 seconden van der favoriete serie op tv dan kan dat als extreem vervelend worden ervaren. Mijn vermoeden was dat het aan de CPU lag, ik had namelijk dit issue daarvoor nog erger met een 1235L. Nu overgestapt op 2011-3 socket en nergens last van.

De SuperMicro's (IPMI) zijn overigens rete stabiel maar "vreten" wel stroom, energiezuinig zijn ze dus niet.
Verder wel erg mooie bordjes en de SATA controller kan je als je wilt mooi via passthrough naar bijvoorbeeld je FreeNAS VM zetten. Die HBA heb je dus wellicht niet nodig als je voor een NVME ssd gaat ;)

Vraag mij wel af waarom je een XPenology VM en een Freenas VM wilt, wil je dan die VMDKs op je datastore gaan zetten? FreeNAS vind dat helemaal niet fijn kan ik je vertellen, het hele doel van een ZFS systeem gaat dan aan zich voorbij.

Op bovenstaande 2 punten na (en stroomverbruik voor lief nemen) is het verder een mooie setup. Alhoewel ik denk dat het voor jou niet geschikt is.
Bedankt Renedis voor uw feedback!

Een 2011-3 is boven mijn budget dus zal ik TVHeadend maar schrappen.

Corrigeer me als ik verkeerd ben: de HBA heb ik nodig om de 7 HDD's aan FreeNas door te geven. Deze gaat mijn huidige QNAP NAS vervangen.

Als datastore voor VM'sneem ik de 1TB SSD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedis
Stormtraxx schreef op maandag 06 juni 2016 @ 12:07:
[...]

Bedankt Renedis voor uw feedback!

Een 2011-3 is boven mijn budget dus zal ik TVHeadend maar schrappen.

Corrigeer me als ik verkeerd ben: de HBA heb ik nodig om de 7 HDD's aan FreeNas door te geven. Deze gaat mijn huidige QNAP NAS vervangen.

Als datastore voor VM'sneem ik de 1TB SSD.
Je hoeft TVHeadend niet te schrappen opzich.. Het draait echt wel als je het als test gebruikt. Het is echter niet productie-waardig met je huidige wensenlijst.

Je kunt de onboard Intel C236 chip gebruiken voor passthrough waardoor een extra HBA niet nodig is.

Echter vervalt je optie voor de 1TB sata SSD dan ook, die zul je moeten vervangen voor een NVMe exemplaar als je deze route kiest.

[ Voor 8% gewijzigd door renedis op 06-06-2016 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormtraxx
renedis schreef op maandag 06 juni 2016 @ 12:24:
[...]

Je hoeft TVHeadend niet te schrappen opzich.. Het draait echt wel als je het als test gebruikt. Het is echter niet productie-waardig met je huidige wensenlijst.

Je kunt de onboard Intel C236 chip gebruiken voor passthrough waardoor een extra HBA niet nodig is.

Echter vervalt je optie voor de 1TB sata SSD dan ook, die zul je moeten vervangen voor een NVMe exemplaar als je deze route kiest.
Bedankt voor je feedback renedis !!

Dit zal het dan worden:
#ProductPrijsSubtotaal
1Seasonic G-series 360 watt€ 56,95€ 56,95
1Samsung SM951 (NVMe) 512GB€ 236,49€ 236,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.168,52

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Nog iemand feedback of comments? :) Alvast bedankt.

[ Voor 11% gewijzigd door Stormtraxx op 06-06-2016 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusG
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
renedis schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:32:
[...]

Off-topic\: Lijkt me sterk dat dit aan de CPU ligt. Ik kan stabiel 3 HD streams via TVHeadend kijken via een Raspberry PI2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Verschil zal hem misschien zitten in Drivers en GPU transcoding (ofwel offloading). Als je een Pi goed inricht moet dat kunnen, maar als je op enig punt gaat transcoden kakt het heel snel in elkaar.

Blijkbaar zit bij BertusG alles op de GPU en/of er wordt geen enkele vorm van transcoding gedaan :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusG
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
FireDrunk schreef op maandag 06 juni 2016 @ 15:42:
Verschil zal hem misschien zitten in Drivers en GPU transcoding (ofwel offloading). Als je een Pi goed inricht moet dat kunnen, maar als je op enig punt gaat transcoden kakt het heel snel in elkaar.

Blijkbaar zit bij BertusG alles op de GPU en/of er wordt geen enkele vorm van transcoding gedaan :)
Transcoding gaat niet op de PI, dus dit is alleen standaard gebruik. Over transcoding wordt hierboven ook niet gesproken, maar dan nog is bovenstaande CPU zoveel meer dan wat er in een Pi2 ligt..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Het zal je vies verbazen hoe duur transcoding is. Ik denk dat mijn server (Xeon E5-2630v3) wel 1000 streams kan doen waar er geen transcoding hoeft te gebeuren. Maar dat hij bij 4-5 transcoding streams al snel inkakt :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

BertusG schreef op maandag 06 juni 2016 @ 15:08:
[...]

Off-topic\: Lijkt me sterk dat dit aan de CPU ligt. Ik kan stabiel 3 HD streams via TVHeadend kijken via een Raspberry PI2.
Er bestaan offtopic-tags ;)
code:
1
[offtopic]tekst[/]

offtopic:
Wat voor hardware gebruik je eigenlijk als DVB-C(?) ontvanger en welke distro? Maakt het qua performance trouwens nog uit of het encrypted is of niet?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
BertusG schreef op maandag 06 juni 2016 @ 15:08:
[...]

Raven schreef op maandag 06 juni 2016 @ 16:01:
[...]

Er bestaan offtopic-tags ;)
code:
1
[offtopic]tekst[/]

offtopic:
Wat voor hardware gebruik je eigenlijk als DVB-C(?) ontvanger en welke distro? Maakt het qua performance trouwens nog uit of het encrypted is of niet?
Het is icm een DVB-C HDHomerun en Ubuntu 14.04 LTS met de reguliere distro's. Ik heb overigens ook Debian Jessie geprobeerd wat geen oplossing bood. Het kijken zelf ging prima op het eerste gezicht. Alleen ongeveer 2 keer op een avond viel de uitzending voor een gedurende van 3 a 4 seconden uit, encrypted of free2air, dat maakte niet uit. Als ik iets intensief ging doen op een andere VM gebeurde het overigens sneller/langer/vaker. Mijn vermoeden is ook dat VMWare iets met dit te maken heeft en dat pure CPU kracht in dit verhaal het probleem makkelijker verbergt.

Aan de Kodi media speler lag het ook niet. Dat is een pricewatch: Intel NUC NUC5i5RYK met 64GB mSata SSD en 8GB DDR3L geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmaster
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09 17:28
Wellicht interessant, ik heb mijn cpu in mijn server geupgrade van een 4170HE naar een 4365EE ivm de AES instructies. (pfsense vind dat wel leuk met ipsec :) ). Voor mensen die dat niet nodig hebben, mijn oude cpu zit in de veilig.

Het systeem gebruikte samen met een supermicro H8SCM-F, 16GB ECC Reg Ram. en 2x 2.5" schijven 50 Watt gemiddeld.

V&A aangeboden: AMD Opteron 4170 HE Tray

[ Voor 14% gewijzigd door 3dmaster op 15-06-2016 16:40 ]

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:53
Ik ben voor iemand aan het kijken naar een zelfbouw NAS als alternatief voor een Synology. Het idee is om een ESXi NAS te bouwen met enerzijds XPenology als gebruikersvriendelijke en bekende beheertool en daarnaast FreeNAS voor ZFS storage. Het ESXi en FreeNAS gedeelte zet ik mede op, de XPenology komt dan voor rekening van hem. Performance is niet echt een heel belangrijk punt.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 59,80€ 59,80
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 78,95€ 78,95
1Fractal Design Node 804€ 102,-€ 102,-
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 28,95€ 28,95
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 50,95€ 50,95
1Delock MiniPCIe I/O PCIe full size 2 x SATA 6 Gb/s€ 19,51€ 19,51
1Seasonic G-series 450 watt€ 73,95€ 73,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 414,11

Wat ik me nu afvraag. Voor ESXi heb je twee controllers nodig. Een voor de ESXi en een om door te geven aan de VM's. Krijgen VM's dan ook weer complete controllers of kan je in ESXi ook individuele schijven aan de VM's geven? Stel dat ik 8 schijven aan een controller heb. Kan ik dan in theorie 4 schijven doorgeven aan de XPenology en 4 aan FreeNAS?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

De controller wordt doorgegeven aan 1 vm, dus alle disken die eraan zitten

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dus als ik hier lees dat mensen veel verschillende VM's draaien, dan hebben ze ook een hele duts controllers in gebruik. Dat lijkt niet erg efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Tuurlijk niet. Je geeft de controller door aan 1 VM welke daarna iets van ZFS of BTRFS doet.
Daarna share je vanaf die VM je storage weer terug naar de ESXi host dmv iSCSI of NFS.

Dat gaat daarna nooit meer over echt netwerk, dat is alleen maar in-memory, dus snel zat voor 99% van de gevallen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Je kan ook een NVME SSD kopen waar je van kan booten en je core VM's op kan zetten. Dan kan je daarna de onboard HBA doorgeven aan een VM.

Dan heb je een mooie tradeoff tussen performance/verbruik/extra componenten/complexiteit.

(De goedkoopste NVME ssd is er al vanaf 90 euro ofzo, dus niet echt extreem duur.)

[ Voor 15% gewijzigd door FireDrunk op 20-06-2016 09:12 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Het betreffende moederbord heeft maar 6 SATA poorten. Als je het M.2 slot gebruikt, dan verlies je één van de standaard SATA poorten. Dat is geen optie.

Verkeerde moederbord voor ogen :p

[ Voor 12% gewijzigd door CurlyMo op 20-06-2016 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik heb op eBay voor (2x)7 euro (2x)een PCIe x4 -> NVME SSD adapter gekocht. Als extra'tje zit er zelfs een supercap op, waardoor je nog weer iets beter beveiligd bent tegen stroomuitval :)

Ik gebruik ze nog niet, dus je kan er ook wel 1 overnemen als je wil

[ Voor 23% gewijzigd door FireDrunk op 20-06-2016 09:23 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik zit ook even vanuit dit moederbord te denken:
pricewatch: ASRock Z87E-ITX

Op de achterkant zit een mSATA/full mini-PCIe. Als je die echter gebruikt voor mSata, dan verlies je een normale SATA poort. Jij zegt dus dat ik er wel een NVME SSD in zou kunnen stoppen om daarmee gelijk de tweede controller voor ESXi te creëeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Jup, let wel op dat er moederborden rond zwerven die wat moeilijk doen over het doorgeven van de onboard AHCI controller. maar ik dacht dat |sWORDs| er iets op gevonden had.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Die lokale AHCI/HBA truc kan je hier vinden.

Onthoud dat niet elk moederbord fysiek/softwarematig NVME ondersteund in een mini-pci-express/mSata slot. Neem dus eerst de handleiding door voordat je dat moederbord koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Dan zal ik nu gelijk deze nog eens beantwoorden. (Over Intel SATA passthrough)
nagasy schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 15:35:
Swords,

Ga je de setup behouden met de bovenstaande instellingen?
Interessant om misschien na te gaan wat het verschil in verbruik is en hoe stabiel het draait op die manier.

Nogmaals dank voor het (leuke?) test- en uitzoekwerk
Ja het draait hier al drie maanden geheel probleemloos, geen prestatieverschil merkbaar met een LSI.

Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/yze0jkbij/Schermafbeelding_2016_06_20_om_12_34_14.png

[ Voor 8% gewijzigd door |sWORDs| op 20-06-2016 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
|sWORDs| schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:32:
Dan zal ik nu gelijk deze nog eens beantwoorden. (Over Intel SATA passthrough)

[...]

Ja het draait hier al drie maanden geheel probleemloos, geen prestatieverschil merkbaar met een LSI.

[afbeelding]
Wat voor interface is dat? XPenology?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

FireDrunk schreef op maandag 20 juni 2016 @ 13:06:
[...]

Wat voor interface is dat? XPenology?
Ja, XPenology met juiste MAC, SN en diskconfig (geen problemen met boots en vmdk moeten vervangen). Disks gaan ook keurig in standby en haal ongeveer 400MB/s.
Moet ik daar ook nog een howto van maken?
Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/u85eti5fv/Schermafbeelding_2016_06_20_om_14_49_28.png

SMB2, van NAS SATA naar NVMe (Virtueel, VMXNET3):
Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/o6hzrne1n/Schermafbeelding_2016_06_20_om_14_51_49.png

SMB2, van NVMe naar NAS SATA (Virtueel, VMXNET3):
Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/ii5q6zmqt/Schermafbeelding_2016_06_20_om_14_54_58.png

SMB3, van NAS SATA naar NVMe (Virtueel, VMXNET3):
Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/m20ui4x97/Schermafbeelding_2016_06_21_om_12_54_11.png

Screenshots zijn niet helemaal representatief omdat hij niet volledig idle was, meestal is up en down met SMB2 zo'n 395-420MB/s.

[ Voor 94% gewijzigd door |sWORDs| op 21-06-2016 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Het is jaren geleden dat ik XPenlogy gezien heb, de interface ziet er eigenlijk best netjes uit :)
Misschien voor de lol maar eens installeren.

Goede howto's zijn altijd welkom btw :)

[ Voor 12% gewijzigd door FireDrunk op 20-06-2016 14:53 ]

Even niets...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

FireDrunk schreef op maandag 20 juni 2016 @ 14:52:
Het is jaren geleden dat ik XPenlogy gezien heb, de interface ziet er eigenlijk best netjes uit :)
Misschien voor de lol maar eens installeren.

Goede howto's zijn altijd welkom btw :)
OK:

1) Installeer OSFMount en open xpenology.img FAT partitie zonder readonly:

Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/qj5lzrnwr/Schermafbeelding_2016_06_21_om_08_47_37.png

Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/me2z2q4hn/Schermafbeelding_2016_06_21_om_08_43_50.png

2) Bewerk syslinux.cfg zodat op elke append regel er
code:
1
 sn=[SN} mac1=[MAC_ZONDER_DUBBELE_PUNT] rmmod=ata_piix

bij komt te staan met een SN en MAC uit deze excel file en save de file en unmount en sluit OSFMount:
Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/lp16n3nrv/Schermafbeelding_2016_06_20_om_15_30_27.png

3) Installeer StarWind Converter en converteer de IMG naar VMDK en plaats deze op een datastore.

Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/djfv9mzkb/Schermafbeelding_2016_06_20_om_16_04_50.png

4) Maak nu een nieuwe VM met een VMXNET3 NIC die je dezelfde MAC geeft, een existing harddisk op een IDE controller, die je wijst naar de VMDK op de datastore.

Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/rqpis0akl/Schermafbeelding_2016_06_20_om_16_06_52.png

5) Nu kun je of een PVSCSI virtuele data disk maken of een controller in passthrough (zie mijn guide hier voor Intel) toevoegen. Hierna schakel je de VM in.
Afbeeldingslocatie: https://s30.postimg.org/iit74c2cx/Schermafbeelding_2016_03_17_om_15_08_47.png

6) Gebruik http://find.synology.com of Synology Assistent om de PAT file te installeren.
Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/qpqnov37f/image.png

7) Installeer open-vm-tools via Package Center en stel je updates zo in dat alleen DSM5 patches binnen komen en hij vraagt voor updates.

Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/p8d0ii62z/Schermafbeelding_2016_06_20_om_16_00_38.png

Als je wil spelen met DSM6 kan dat ook, alleen moet je dan een E1000 nic gebruiken en kun je alleen SATA controllers gebruiken (Dus geen SCSI/LSI!) met deze OVF en deze open-vm-tools.

[ Voor 25% gewijzigd door |sWORDs| op 24-06-2016 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormtraxx
FireDrunk schreef op maandag 20 juni 2016 @ 09:07:
Tuurlijk niet. Je geeft de controller door aan 1 VM welke daarna iets van ZFS of BTRFS doet.
Daarna share je vanaf die VM je storage weer terug naar de ESXi host dmv iSCSI of NFS.

Dat gaat daarna nooit meer over echt netwerk, dat is alleen maar in-memory, dus snel zat voor 99% van de gevallen.
Kan FreeNas dit trekken met 20 vm's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
Ja hoor, waarom niet? Gewoon meer vCPU's en geheugen geven als hij het niet trekt :)
Uiteraard heb je een klein beetje penalty van virtueel draaien, maar dat is verwaarloosbaar.

Even niets...

Pagina: 1 ... 95 ... 116 Laatste

Let op:
Let op: Dit is geen 'algemeen ESxi-topic'. Ook je algemene VT vragen horen hier niet thuis!

Lees voor je begint goed de start post en blijf ontopic.