Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebe
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-05 07:34
OMX2000 schreef op maandag 11 april 2016 @ 14:43:
[...]
Maar serieus als ik dan toch upgrade dan liever een keer goed. Trouwens die ssd kan ook met zo'n pci-e adapter in het x4 slot, vreemde keus van Supermicro om het nvme slot niet x4 te maken zoals bij de Xeon D bordjes.
Je kan ook de X11SSi-LN4F overwegen. Is quasi hetzelfde bord qua specs, maar heeft wel 4 lanes voor het nvme slot. Is dan wel weer een ATX formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 18:41

|sWORDs|

vSphere/ESXi

FireDrunk schreef op woensdag 13 april 2016 @ 08:15:
Ik snap die drang om een GPU door te geven niet zo. Het is softwarematig best lastig en je moet heel goed opletten welke je koopt, bovendien gaat je verbruik er door omhoog.

Waarom kan je de 'client' in de huiskamer niet gewoon voorzien van dezelfde GPU? Voor het lawaai hoef je het tegenwoordig niet te doen, er zijn genoeg videokaarten die semi passief / onhoorbaar hun werk kunnen doen?

Tenzij je echt een hele dikke GPU wil gebruiken hiervoor en in de huiskamer muisstil wil kunnen gamen is het misschien leuk, maar dan heb je een ontzettend beefy ESXi server nodig...
Omdat de remote experience een stuk beter wordt? Omdat je een stuk meer desktop VM's op dezelfde CPU kunt draaien? En natuurlijk voor gaming of CAD achtig werk.

Tegenwoordig moet het best aardig te doen zijn nu een aantal Intel GPU's supported zijn.

Maar bij met name server workloads heb je volledig gelijk.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:27

OMX2000

By any means necessary...

tebe schreef op woensdag 13 april 2016 @ 11:32:
[...]

Je kan ook de X11SSi-LN4F overwegen. Is quasi hetzelfde bord qua specs, maar heeft wel 4 lanes voor het nvme slot. Is dan wel weer een ATX formaat.
Da's wel een beetje jammer. Of iemand moet hier een fijne case weten. Heb qua prijs niet zoveel zin om een 2U rack case aan te schaffen.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
OMX2000 schreef op woensdag 13 april 2016 @ 22:37:
[...]

Da's wel een beetje jammer. Of iemand moet hier een fijne case weten. Heb qua prijs niet zoveel zin om een 2U rack case aan te schaffen.
Wil je eigenlijk een 1U case dan? Hoe ga je die 6 disks er in proppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

renedis schreef op donderdag 14 april 2016 @ 10:34:
[...]

Wil je eigenlijk een 1U case dan? Hoe ga je die 6 disks er in proppen?
Ja ik lees dat ik vaag ben. Ik wil een goede betaalbare case waar 10 3.5 inch HDD's in kunnen en ook plek voor 2 2.5 inch SSD's disks. Als dat kan icm met een het eerder genoemde ATX bord én het is een betaalbare case (max 150 euro) dan is het voor mij een optie. Ander ga ik liever voor bijvoorbeeld een Fractal Design R4/R5.

Even verder gezocht.
Ik zag wel deze case van Supermicro : CSE-825TQ-600LPB - http://www.serverdirect.n...se825tq600lpb-p-3003.html

Daar zitten 8x 3.5" Hot-swap Bays in en 2 fixed 3.5 inch bays. Dus eigenlijk voor mij goed. Alleen wel wat prijziger.

[ Voor 22% gewijzigd door OMX2000 op 14-04-2016 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
OMX2000 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 11:01:
[...]

Ja ik lees dat ik vaag ben. Ik wil een goede betaalbare case waar 10 3.5 inch HDD's in kunnen en ook plek voor 2 2.5 inch SSD's disks. Als dat kan icm met een het eerder genoemde ATX bord én het is een betaalbare case (max 150 euro) dan is het voor mij een optie. Ander ga ik liever voor bijvoorbeeld een Fractal Design R4/R5.

Even verder gezocht.
Ik zag wel deze case van Supermicro : CSE-825TQ-600LPB - http://www.serverdirect.n...se825tq600lpb-p-3003.html

Daar zitten 8x 3.5" Hot-swap Bays in en 2 fixed 3.5 inch bays. Dus eigenlijk voor mij goed. Alleen wel wat prijziger.
Kijk eens op ebay zou ik zeggen ;)

http://www.ebay.de/itm/Su...96d443:g:lToAAOSwwpdW4FO6

Vind ik toch een nette prijs voor zo'n case en past het ATX bordje in, zelfs E-ATX.

Een 2U case tot 150,- euro heeft meestal een slechtere kwaliteit en komt zonder voeding, realiseer je dat ook..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

renedis schreef op donderdag 14 april 2016 @ 11:43:
[...]

Kijk eens op ebay zou ik zeggen ;)

http://www.ebay.de/itm/Su...96d443:g:lToAAOSwwpdW4FO6

Vind ik toch een nette prijs voor zo'n case en past het ATX bordje in, zelfs E-ATX.

Een 2U case tot 150,- euro heeft meestal een slechtere kwaliteit en komt zonder voeding, realiseer je dat ook..
Goede tip. Die gaat op het verlanglijstje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:50
Mijn ESXi-host reageert sindskort heel erg slecht via vsphere client, vaak timeouts en errors.
Als ik de machine (of gevirtualiseerde guests) ping krijg ik uitzonderlijk veel timeouts, hierdoor werken services van m'n guest (bijv. NFS) ook heel slecht.

Machine staat in de meterkast, met een kabel van 1m aangesloten op het DSL-modem.
VMs onderling hebben dit probleem niet, ook downloaden in de ene VM en dit opslaan via NFS op de andere VM lijkt goed te lopen.

Lijkt me niet heel waarschijnlijk dat dit een ESXi-probleem is?
Zijn dit voortekenen van een falende hardware; maar wat dan? NIC, (pico)PSU of mobo?

Hoe kan ik achterhalen wat het probleem is? Ik heb al wel gegoogled, maar pingen werkt meestal helemaal niet óf wel.

Kan ik met tools dit symptoom inzichtelijker maken?
Of wat zijn logische stappen om te dingen uit te sluiten? Eerst een ander OS of meteen NIC vervangen?

Laat maar, op een andere fysieke lokatie en via powerline doet ie 't weer probleemloos.
Wat het ook is/was, is zeker geen ESXi probleem.

[ Voor 7% gewijzigd door RudolfR op 14-04-2016 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:35
Hallo,

Ik ben op dit moment ook bezig om mijn eerste whitebox esxi server te vervangen met een andere. En ik kwam een beetje op dit uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 114,95€ 114,95
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 80,95€ 80,95
3WD Red WD30EFRX, 3TB€ 110,-€ 330,-
1Cooler Master Silencio 452€ 59,90€ 59,90
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 24,95€ 24,95
1Crucial CT4K8G4DFD8213€ 114,05€ 114,05
1Seasonic G-series 360 watt€ 57,95€ 57,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 148,60€ 148,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 931,35

Ik draai op dit moment 3x server 2012R2 en 2 keer Linux op mijn huidige build. Dit alles met 16GB geheugen. Draait wel aardig. Storage heb ik op dit moment staan op een SmartArray P400 controller inclusief BBU, die nog steeds goed z'n werk doet. Deze zal ik ook overzetten in mijn nieuwe build.

Nu lees ik echter dat de B150 chipset van Intel nog niet zo lekker ondersteund wordt. Heeft dit gevolgen over eventuele AHCI / SATA poorten die ik niet meer kan gebruiken?

Verder vroeg ik me af of iemand nog op of aanmerkingen op deze build heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 11:06
CPU zou ik naar een G4400 overzetten, i3 heeft HyperThreading, dat is niet iets wat je direct merkt in ESXi tenzij je de server op zijn piek gebruikt.

Geheugen zou ik omzetten naar 2*16GB, sinds DDR4 zijn 16GB DIMM's ook beschikbaar. Kan je later eventueel upgraden naar 4*16 mocht je dat willen.

Een P400 pikt toch schijven tot max 2TB? Voor >2TB heb je dacht ik minimaal een P410 nodig.

Op je vraag over de B150 chipset kan ik geen antwoord geven, ik weet het simpelweg gezien niet :)
Ik zag laatst wel weer iets voorbij komen dat ESXi 6.0U2 weer wat AHCI drivers geupdate heeft, dat zou je misschien eens kunnen googlen.

[ Voor 23% gewijzigd door FireDrunk op 19-04-2016 14:00 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:35
FireDrunk schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 13:59:
CPU zou ik naar een G4400 overzetten, i3 heeft HyperThreading, dat is niet iets wat je direct merkt in ESXi tenzij je de server op zijn piek gebruikt.

Geheugen zou ik omzetten naar 2*16GB, sinds DDR4 zijn 16GB DIMM's ook beschikbaar. Kan je later eventueel upgraden naar 4*16 mocht je dat willen.

Een P400 pikt toch schijven tot max 2TB? Voor >2TB heb je dacht ik minimaal een P410 nodig.

Op je vraag over de B150 chipset kan ik geen antwoord geven, ik weet het simpelweg gezien niet :)
Ik zag laatst wel weer iets voorbij komen dat ESXi 6.0U2 weer wat AHCI drivers geupdate heeft, dat zou je misschien eens kunnen googlen.
Thanks voor de tips! Die G4400 scheelt inderdaad weer geld. m.b.t. het geheugen: daar ga ik ook even naar kijken. Zal wellicht iets duurder zijn maar dan kun je eventueel nog naar 64GB toe. En de P400 was een foutje, ik lees nu ook idd dat die tot 2TB gaan. Die zal ik gaan vervangen met een P410, of misschien dat ik de data van de OS' en los op de 3TB disken zet en de boot disken op de SSD. Zal allicht ook weer wat schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Je kan ook de P410 weg doen, en een simpele AHCI based of IT-mode controller aanschaffen, waardoor je via VT-d een Storage VM kan maken.

Dan kan je *in* een VM elke software matige vorm van RAID gebruiken die je wil.

(Mijn persoonlijke voorkeur is ZFS, maar dat moet je zelf weten :) )

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:46
FireDrunk schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 14:10:
Je kan ook de P410 weg doen, en een simpele AHCI based of IT-mode controller aanschaffen, waardoor je via VT-d een Storage VM kan maken.

Dan kan je *in* een VM elke software matige vorm van RAID gebruiken die je wil.

(Mijn persoonlijke voorkeur is ZFS, maar dat moet je zelf weten :) )
Ik neem aan dat je de IBM M1015 (LSI9211-IT) bedoeld? Dat is de enige die ik tegen met gekomen namelijk.

Ik ben er nog altijd niet uit wat mijn toekomstige systeem gaat worden, ik neig nu meer naar een systeem met een dedicated HBA voor ZFS. Ik vind zo'n hba alleen een aanslag op het totale verbruik met circa 10-15watt (wat ik begrepen heb in ieder geval).

[ Voor 20% gewijzigd door prekz op 19-04-2016 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
prekz schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 14:39:
[...]

Ik neem aan dat je de IBM M1015 (LSI9211-IT) bedoeld? Dat is de enige die ik tegen met gekomen namelijk.

Ik ben er nog altijd niet uit wat mijn toekomstige systeem gaat worden, ik neig nu meer naar een systeem met een dedicated HBA voor ZFS. Ik vind zo'n hba alleen een aanslag op het totale verbruik met circa 10-15watt (wat ik begrepen heb in ieder geval).
Mijn IBM M1015 verbruikte 7 tot 8W in de praktijk met 4 disks. Sporadisch zal dat 14 a 15W zijn.

Je kunt ook de onboard controller gaan gebruiken. Echter moet je dan wel een NVMe SSD of iets in die richting gaan gebruiken voor je datastores.

[ Voor 6% gewijzigd door renedis op 20-04-2016 09:37 . Reden: Links toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
Van die onboard controller klopt, maar op zfs forums en het forum van freenas schijnen ze dit heel erg af te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

prekz schreef op woensdag 20 april 2016 @ 09:50:
Van die onboard controller klopt, maar op zfs forums en het forum van freenas schijnen ze dit heel erg af te raden.
Reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-05 00:46
FireDrunk schreef op woensdag 13 april 2016 @ 11:03:
VM's gebruiken geen GPU :) Die is ook gevirtualiseerd namelijk. Of de Dedicated GPU je verbruik laag houdt, hangt denk ik af of ASPM en andere power saving features nog werken tijdens het doorgeven via VT-d. Dat is maar de vraag.
Kans is redelijk groot dat als je de goede drivers laad in de VM die de GPU heeft, dat het wel goed gaat.

Ik ga er vanuit dat de GPU vrijwel niets doet op het moment dat er geen claim op ligt, maar soms heb je daar dus wel drivers voor nodig.
Ik heb ook lang geprobeerd om middels vt-d de gpu door te geven, maar ben er achter gekomen dat het 1: lastig is, vooral heel veel klooien en 2: de gpu voegt idle zo'n 10-15W toe aan een systeem dat 24/7 aan staat. Met mijn huidige setup welke 45-50W idle doet is dat toch zo'n 20% van het totale vermogen, heel erg veel dus.

Als ik dit afzet tegen de 1 uur gamen per dag of minder, dan is het verbruik relatief nog veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ik denk dat je in de war bent met datastores aanmaken op de Intel SATA controller, of raw device mapping (geen directe controller access voor Freenas) en niet VT-d passthough:
Freenas forum admin (cyberjock):
You buy an Intel board and it's virtually guaranteed to have an Intel SATA controller. These work quite well.
Freenas hardware guide:
As a general rule, the integrated chipset AHCI SATA ports have no issues when used with FreeNAS, they just tend to be limited to 10 ports (and often far fewer) on most motherboards.

[ Voor 41% gewijzigd door |sWORDs| op 20-04-2016 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
|sWORDs| schreef op woensdag 20 april 2016 @ 17:13:
[...]

Ik denk dat je in de war bent met datastores aanmaken op de Intel SATA controller, of raw device mapping (geen directe controller access voor Freenas) en niet VT-d passthough:

[...]

[...]
Dat dus.. Ik heb gewoon de volledige controller via passthrough doorgegeven.
Werkt als een malle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Zo lang je geen SAS gebruikt maar SATA is de Intel waarschijnlijk zelfs beter qua mogelijke problemen. Enige 'nadelen' zijn max 10 poorten en 3% lagere queue depth (ten opzichte van IT firmware, anders is de QD bij Intel zelfs 24% hoger).

[ Voor 22% gewijzigd door |sWORDs| op 21-04-2016 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
http://www.yellow-bricks.com/2014/06/09/queue-depth-matters/

Lees ook vooral de comments. SAS is geen garantie voor een hoge Queue Depth.
LSI2008 zit op 25 per poort, LSI2308 op 600 per poort :)

Voor vSAN bijvoorbeeld is Queue Depth van groot belang :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ik denk dat je vergeten bent wat ik doe. :)

LSI2008 heeft niet 25 per poort, dit is per 'volume' (max 2) en firmware (IT = 600 total) afhankelijk. De Intel heeft 31 per poort. Daarnaast heeft je device een queue depth, SATA is 32, SAS is 254, huidige NVMe drives 4000+.

Overigens heeft PVSCSI een default max queue depth van 64.

[ Voor 21% gewijzigd door |sWORDs| op 22-04-2016 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
|sWORDs| schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 08:23:
Ik denk dat je vergeten bent wat ik doe. :)
Waarschijnlijk, ik lees alleen wat er staat, niet wat er in je hoofd zit :)
LSI2008 heeft niet 25 per poort, dit is per 'volume' (max 2) en firmware (IT = 600 total) afhankelijk. De Intel heeft 31 per poort. Daarnaast heeft je device een queue depth, SATA is 32, SAS is 254,
Daarom zei ik dus ook: lees de comments, daar hebben mensen verschillen in performance gezien van soms wel tientallen procenten met andere firmware versies.
huidige NVMe drives 4000+.
NVMe R0eles :+
Overigens heeft PVSCSI een default max queue depth van 64.
Ook niet veel :( Misschien moeten ze maar een PVNVME adapter maken :P

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinsdale
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-06 10:07
Ik ben van plan om een zo kleine mogelijke ESXi server te bouwen op basis van een Supermicro mini-itx Xeon-D bordje. Die Supermicro bordjes komen met fan-koeling of met passieve koeling.

Heeft iemand al ervaring met het inbouwen van deze bordjes in kleine behuizingen zoals bijvoorbeeld deze:http://tweakers.net/price...k-110-vesa/specificaties/ en hoe je dan de koeling het beste kan verzorgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

FireDrunk schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 09:52:
[...]

Waarschijnlijk, ik lees alleen wat er staat, niet wat er in je hoofd zit :)
Dat stond er ook al. :)

[...]

Daarom zei ik dus ook: lees de comments, daar hebben mensen verschillen in performance gezien van soms wel tientallen procenten met andere firmware versies.
Queue depth is niet gelijk aan performance, maar wel een van de bottlenecks.
True

[...]

Ook niet veel :( Misschien moeten ze maar een PVNVME adapter maken :P
Die staat op de roadmap. (Mag ik zeggen omdat er al vaker publieke comments over gemaakt zijn.)
Overigens is de queue depth van PVSCSI aan te passen (daarom stond er default):
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\pvscsi\Parameters\Device]
"DriverParameter"="\"MaxQueueDepth=128\""
Dinsdale schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 10:56:
Ik ben van plan om een zo kleine mogelijke ESXi server te bouwen op basis van een Supermicro mini-itx Xeon-D bordje. Die Supermicro bordjes komen met fan-koeling of met passieve koeling.

Heeft iemand al ervaring met het inbouwen van deze bordjes in kleine behuizingen zoals bijvoorbeeld deze:http://tweakers.net/price...k-110-vesa/specificaties/ en hoe je dan de koeling het beste kan verzorgen?
De passieve borden zijn voor in behuizingen met een flinke airflow:
Manual:

Some X10SDV models come with an active heatsink built in while others come with a passive heatsink for rackmount systems that are chassis-fan optimized. Please follow the instructions given in your system design guide or your system user manual to provide adequate air flow to your system. The onboard BaseBoard Management Controller (BMC) monitors CPU, memory and motherboard environment temperatures for fan control and PC health management.
Note: To avoid possible system overheating, please be sure to provide adequate air flow to your system.

[ Voor 41% gewijzigd door |sWORDs| op 23-04-2016 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinsdale
Dan zou een actief gekoeld board in een verder passieve kast, zoals zo'n Antec kastje waar de fan recht voor het rooster zit, wel een optie kunnen zijn dus? Een passief gekoeld board in een kast met een extra fan wordt waarschijnlijk weer een stuk groter, lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Dinsdale schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 15:13:
Dan zou een actief gekoeld board in een verder passieve kast, zoals zo'n Antec kastje waar de fan recht voor het rooster zit, wel een optie kunnen zijn dus? Een passief gekoeld board in een kast met een extra fan wordt waarschijnlijk weer een stuk groter, lijkt me.
Zelfs de actieve borden hebben een airflow over de overige componenten (i350 chip, VRM's, M2 SSD, AST, PHY, etc) nodig. Het zal waarschijnlijk wel werken, maar ideaal is het niet.

X10SDV-4C-TLN2F FLIR thermal imaging:
Afbeeldingslocatie: http://www.servethehome.com/wp-content/uploads/2015/08/Supermicro-X10SDV-4C-TLN2F-FLIR-thermal-imaging.jpg

Supermicro X10SDV-TLN4F thermal imaging:
Afbeeldingslocatie: http://www.servethehome.com/wp-content/uploads/2015/04/Supermicro-X10SDV-TLN4F-thermal-imaging.jpg

Samsung 950 thermal imaging:
Afbeeldingslocatie: http://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=19500&admin=0a8fcaad6b03da6a6895d1ada2e171002a287bc1

[ Voor 31% gewijzigd door |sWORDs| op 22-04-2016 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinsdale
Dank je |sWORDs|, die plaatjes was ik even vergeten. Dan wordt het toch een passief gekoeld bord, en een Chieftec IX-03B kastje met 2 50mm fans naast elkaar. Dat blaast dan mooi over het hele bord heen, en dan worden alle componenten meegepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Je zou ook nog twee heatsinks met twee componenten thermal adhesive op de i350 en Aspeed of M2 kunnen plakken, ik zou dat zeker overwegen.

[ Voor 7% gewijzigd door |sWORDs| op 23-04-2016 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejsinke
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:09
Ben me ook aan het oriënteren op een nieuwe ESX build op basis van een Xeon-D bordje (X10SDV). Waar ik echter nergens voor 100% uitsluitsel over kan vinden is of je op deze bordjes de interne Sata controller via passthrough beschikbaar kunt maken voor een VM. Op servethehome is een screenshot te vinden van passthrough devices, maar daar staat de Sata controller niet tussen. Op Tinkertry word aangegeven dat Sata wel is door te geven maar alleen als ook de USB host controller word doorgegeven (op zich nog oplosbaar door ESX op een NVME disk in het M2 slot te installeren). Heeft hier iemand op dit forum toevallig al een dergelijk systeem of zou dat kunnen checken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Met de eerder geposte aanpassing moet het kunnen werken.
|sWORDs| schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 15:00:
  1. Login op de ssh console:

code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10

esxcli storage core adapter list
    HBA Name  Driver      Link State  UID           Capabilities  Description                                                                     
    --------  ----------  ----------  ------------  ------------  --------------------------------------------------------------------------------
    vmhba0    ahci        link-n/a    sata.vmhba0                 (0000:00:11.4) Intel Corporation Wellsburg AHCI Controller                      
    vmhba2    nvme        link-n/a    pscsi.vmhba2                (0000:02:00.0) Samsung Electronics Co Ltd <class> Non-Volatile memory controller
    vmhba3    intel-nvme  link-n/a    pscsi.vmhba3                (0000:82:00.0) Intel Corporation NVM-Express PCIe SSD                           
    vmhba4    intel-nvme  link-n/a    pscsi.vmhba4                (0000:81:00.0) Intel Corporation NVM-Express PCIe SSD                           
    vmhba32   ahci        link-n/a    sata.vmhba32                (0000:00:11.4) Intel Corporation Wellsburg AHCI Controller                      
    vmhba33   ahci        link-n/a    sata.vmhba33                (0000:00:11.4) Intel Corporation Wellsburg AHCI Controller                      
    vmhba34   ahci        link-n/a    sata.vmhba34                (0000:00:11.4) Intel Corporation Wellsburg AHCI Controller

Hier zie je de poorten van de Intel en de PCI ID (0000:00:11.4), dit zijn er normaal twee, maar ik heb de 6 poorts al doorgegeven.
  2. code:
    1
    2

lspci -n |grep 0000:00:11.4
    0000:00:11.4 Class 0106: 8086:8d62 [vmhba0]

Hier zie je jouw PID (8d62)
  3. Dan zet je die onderin /etc/vmware/passthru.map.
    code:
    1

8086  [PID]  d3d0     false

Hele file bij mij:
    code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27

# passthrough attributes for devices                                                                                                                                                                         
    # file format: vendor-id device-id resetMethod fptShareable                                                                                                                                                  
    # vendor/device id: xxxx (in hex) (ffff can be used for wildchar match)                                                                                                                                      
    # reset methods: flr, d3d0, link, bridge, default                                                                                                                                                            
    # fptShareable: true/default, false                                                                                                                                                                          

# Intel 82598 10Gig cards can be reset with d3d0                                                                                                                                                             
    8086  10b6  d3d0     default                                                                                                                                                                                 
    8086  10c6  d3d0     default                                                                                                                                                                                 
    8086  10c7  d3d0     default                                                                                                                                                                                 
    8086  10c8  d3d0     default                                                                                                                                                                                 
    8086  10dd  d3d0     default                                                                                                                                                                                 
    # Broadcom 57710/57711/57712 10Gig cards are not shareable                                                                                                                                                   
    14e4  164e  default  false                                                                                                                                                                                   
    14e4  164f  default  false                                                                                                                                                                                   
    14e4  1650  default  false                                                                                                                                                                                   
    14e4  1662  link     false                                                                                                                                                                                   
    # Qlogic 8Gb FC card can not be shared                                                                                                                                                                       
    1077  2532  default  false                                                                                                                                                                                   
    # LSILogic 1068 based SAS controllers                                                                                                                                                                        
    1000  0056  d3d0     default                                                                                                                                                                                 
    1000  0058  d3d0     default                                                                                                                                                                                 
    # NVIDIA                                                                                                                                                                                                     
    10de  ffff  bridge   false                                                                                                                                                                                   
    # Intel Wellsburg AHCI                                                                                                                                                                                       
    8086  8d62  d3d0     false                                                                                                                                                                                   
    8086  8d02  d3d0     false
  4. En reboot, daarna kun je hem gewoon in passthrough zetten (indien er geen datastore op in gebruik is/het jouw bootdevice bevat):
    [afbeelding]
  5. Nog een reboot en je kunt m doorgeven aan een VM en niet vergeten om op die VM reserve all memory te doen:
    [afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
code:
1
00:1f.2 SATA controller: Intel Corporation 8 Series/C220 Series Chipset Family 6-port SATA Controller 1 [AHCI mode] (rev 05) (prog-if 01 [AHCI 1.0])

Waarschijnlijk 8086:8c02.
Verder zijn er ook flexatx X10SDV borden met 4+ 16 SAS2/SATA poorten.

[ Voor 99% gewijzigd door |sWORDs| op 25-04-2016 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Laatst online: 22:30
Ik wil domoticz op één van m'n virtual machines gaan draaien maar hoe kan ik het beste het USB device (rfxcom) doorgeven aan de vm?
De hele USB controller van het moederbord dmv passtrouch ?
Komt de USB stick waarvan ESXi boot dan niet in de problemen ?
Of kan ik beter voor een losse USB controller gaan en deze direct doorgeven aan de vm ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Sommige borden hebben twee USB controllers (of worden twee controllers als je in de bios USB 3.0 modus aan/uit zet). Mijn bord heeft twee SATA en twee USB controllers, ideaal, ik geef er van beide eentje door aan een VM en kan de rest voor ESXi gebruiken.

Post eens een lspci output.
code:
1
2
3
4
5
6
lspci|grep -i 'USB\|AHCI'
0000:00:11.4 Mass storage controller: Intel Corporation Wellsburg AHCI Controller [vmhba0]
0000:00:14.0 Serial bus controller: Intel Corporation C610/X99 series chipset USB xHCI Host Controller 
0000:00:1a.0 Serial bus controller: Intel Corporation C610/X99 series chipset USB Enhanced Host Controller #2 
0000:00:1d.0 Serial bus controller: Intel Corporation C610/X99 series chipset USB Enhanced Host Controller #1 
0000:00:1f.2 Mass storage controller: Intel Corporation Wellsburg AHCI Controller [vmhba1]

code:
1
2
3
lspci -p|grep -i passthru
0000:00:1a.0 8086:8d2d 8086:7270   5/  5/0x30 C P pciPassthru  
0000:00:1f.2 8086:8d02 8086:7270  11/   /0x33 A P pciPassthru  vmhba1

[ Voor 112% gewijzigd door |sWORDs| op 25-04-2016 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
|sWORDs| schreef op maandag 25 april 2016 @ 20:02:
Sommige borden hebben twee USB controllers (of worden twee controllers als je in de bios USB 3.0 modus aan/uit zet). Mijn bord heeft twee SATA en twee USB controllers, ideaal, ik geef er van beide eentje door aan een VM en kan de rest voor ESXi gebruiken.

code:
1
2
3
[root@localhost:~] lspci|grep -i 'USB\|AHCI'
0000:00:14.0 Serial bus controller: Intel Corporation Sunrise Point-H USB 3.0 xHCI Controller
0000:00:17.0 Mass storage controller: Intel Corporation Sunrise Point-H AHCI Controller [vmhba0]

Mainbord is een MSI H110M PRO-VD.
Ik heb de usb boot stick in een usb3 aansluiting bovenop m'n kast (ivm ruimte).
Usb3 is dus ingeschakeld.
Heb in het begin veel met de usb instellingen zitten klooien omdat ik problemen had met opstarten van usb.
(o.a freenas startte niet goed op.)
Denk dat m'n mainbord maar 1 usb controller heeft. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejsinke
|sWORDs| schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:50:
Met de eerder geposte aanpassing moet het kunnen werken.

[...]

code:
1
00:1f.2 SATA controller: Intel Corporation 8 Series/C220 Series Chipset Family 6-port SATA Controller 1 [AHCI mode] (rev 05) (prog-if 01 [AHCI 1.0])

Waarschijnlijk 8086:8c02.
Verder zijn er ook flexatx X10SDV borden met 4+ 16 SAS2/SATA poorten.
Thx! Ga dan denk ik de gok toch maar wagen en voor een X10SDV bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

ComTech schreef op maandag 25 april 2016 @ 20:34:
[...]

code:
1
2
3
0000:00:14.0 Serial bus controller: Intel Corporation Sunrise Point-H USB 3.0 xHCI Controller
0000:00:17.0 Mass storage controller: Intel Corporation Sunrise Point-H AHCI Controller [vmhba0]

Heb in het begin veel met de usb instellingen zitten klooien omdat ik problemen had met opstarten van usb.
In jouw geval kun je dus waarschijnlijk het beste een los USB kaartje gebruiken of booten vanaf SATA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 112fan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-08 18:11
Ik ben van plan om mijn huidige ESXI server te upgraden. Ik kwam uit op onderstaande lijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1220 v5 Boxed€ 212,50€ 212,50
1Supermicro X11SSM-F (Bulk Pack)€ 2.812,56€ 2.812,56
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 34,95€ 34,95
4Samsung M391A2K43BB1€ 92,50€ 370,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.074,13

Voor storage gebruik ik de huidige schijven. Ook heb ik al een behuizing. ESXI wilde ik gaan draaien op een USB stick.

Ik wil mijn huidige set upgraden aangezien ik tegen mijn geheugen limiet (32GB) zit.

Heeft iemand tips om iets aan te passen of erbij te doen? Zijn er mensen die dit moederbord gebruiken / kennen?

(prijs van mobo klopt niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ta_chi79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-09 00:35
112fan schreef op woensdag 27 april 2016 @ 17:09:
Supermicro X11SSM-F (Bulk Pack)
(prijs van mobo klopt niet)
Er zitten 10 moederborden in het bulk pack, dus prijs klopt wel.
Je hebt enkel nog 9 CPU's en dergelijke nodig om die te vullen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 112fan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-08 18:11
Haha, er staat geen losse, vandaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
|sWORDs| schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 14:24:
[...]

In jouw geval kun je dus waarschijnlijk het beste een los USB kaartje gebruiken of booten vanaf SATA.
ComTech schreef op maandag 25 april 2016 @ 20:34:
[...]

code:
1
2
3

Ik geef mijn controller helemaal niet door, dat is niet nodig. Je kan ook enkel een USB device toewijzen.

Mijn Domoticz VM herkent mijn USB devices gewoon die ik aangeef in de settings terwijl ze direct aangesloten zitten op mijn ESXi bak.

Dit doe ik met zowel de RFXCOM en de P1 USB kabel voor mijn slimme meter.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/brw0LQ3QtExP6mpiqQYzePPb/full.png

En ik doe het overigens ook met een Smargo irdeto USB card reader in een andere VM.

Met het compleet doorzetten van je USB controller krijg je inderdaad problemen met je ESXi USB boot als je die gebruikt.

Toevoegen doe je als volgt:
1. Voeg een virtuele USB controller toe aan je VM via de settings.
2. Voeg je USB device toe via de settings.

Done.

[ Voor 3% gewijzigd door renedis op 27-04-2016 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
renedis schreef op woensdag 27 april 2016 @ 22:29:

Ik geef mijn controller helemaal niet door, dat is niet nodig. Je kan ook enkel een USB device toewijzen.

Toevoegen doe je als volgt:
1. Voeg een virtuele USB controller toe aan je VM via de settings.
2. Voeg je USB device toe via de settings.

Done.
Dat is het proberen waard bedankt voor de tip.
Nu moet ik alleen nog tijd ervoor zien vrij temaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Voor de mensen die nog graag een NVME drive willen hebben, de prijs van de Intel 750 is ineens 25-40% lager bij een aantal shops. Prijs/GB.

[ Voor 13% gewijzigd door |sWORDs| op 30-04-2016 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZouZou Dude
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:43
Heeft er iemand trouwens ervaring met zo'n Intel 750 (PCIe variant) op de lange termijn? Ik zit er al een tijdje aan te denken om er zo een in m'n (toekomstige) server te bouwen. Maar her en der lees ik dat TRIM/UNMAP niet correct werkt? Dus dan vraag 'k me af wat dat op de lange termijn voor de performance betekent.

https://www.second-edge.com/?p=264
https://communities.intel...ad/88647?start=0&tstart=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ik heb nog nooit een drive gehad die zo constant performed. 1000MB/s write continu (998.5-1005MB/s), geen enkele variatie te bekennen, zelfs niet na een half uur onafgebroken schrijven/wissen. Hardware.info schrijft ook 1.13TB random 4K een halfuur lang naar een 400GB drive zonder enige variatie:
Afbeeldingslocatie: http://s32.postimg.org/q9nmiid79/chart_7.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZouZou Dude
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:43
Dat ziet er inderdaad heel mooi uit :) Ik neem aan dat het in jouw geval wel onder ESXi is in tegenstelling tot hardware.info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ja, native doet ie zelfs 1050MB/s. Die 1000 is met PVSCSI Thin disk.

Als ik PVSCSI naar een max QD van 128 zet en test met een QD van 128:

Afbeeldingslocatie: http://s32.postimg.org/uc8kc9n51/Schermafbeelding_2016_05_01_om_16_44_23.png
De onderste waardes zijn lager dan je zou verwachten omdat PVSCSI nog steeds het SCSI protocol gebruikt.

pricewatch: Intel 750 SSD 2,5" PCIe 3.0 x4 400GB met Intel driver 1.0e.2.0.

[ Voor 102% gewijzigd door |sWORDs| op 01-05-2016 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18:08
ComTech schreef op maandag 25 april 2016 @ 20:01:
Ik wil domoticz op één van m'n virtual machines gaan draaien maar hoe kan ik het beste het USB device (rfxcom) doorgeven aan de vm?
De hele USB controller van het moederbord dmv passtrouch ?
Komt de USB stick waarvan ESXi boot dan niet in de problemen ?
Of kan ik beter voor een losse USB controller gaan en deze direct doorgeven aan de vm ?
Ik doe dit zo:
Rfxcom > usb openwrt > socat > tcp en in domoticz IP openwrt + poort van socat instellen bij de config van de rfxcom

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Laatst online: 19-09 19:43
Ik heb op bestel gedrukt met het volgende in mijn winkelmandje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Supermicro X10SDV-6C-TLN4F€ 658,20€ 658,20
1Supermicro CSE-721TQ-250B€ 166,-€ 166,-
2Samsung M393A4K40BB0-CPB€ 169,50€ 339,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1163,20

Opslag wil ik regelen met een aantal Samsung SM843T SSDs die hier nog liggen. NVMe is in de toekomst zeker gewenst dus daar gaan we ook voor sparen.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
A1AD schreef op zondag 01 mei 2016 @ 15:53:
[...]

Ik doe dit zo:
Rfxcom > usb openwrt > socat > tcp en in domoticz IP openwrt + poort van socat instellen bij de config van de rfxcom
Moet je wel openwrt hebben ;)
Heb het inmiddels op de manier gedaan die renedis gaf en dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18:08
ComTech schreef op zondag 01 mei 2016 @ 20:59:
[...]

Moet je wel openwrt hebben ;)
Heb het inmiddels op de manier gedaan die renedis gaf en dat werkt prima.
Dat zou ik ook gedaan hebben moest mijn server niet in de kelder staan ;)

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejsinke
hans_lenze schreef op zondag 01 mei 2016 @ 20:19:
Ik heb op bestel gedrukt met het volgende in mijn winkelmandje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Supermicro X10SDV-6C-TLN4F€ 658,20€ 658,20
1Supermicro CSE-721TQ-250B€ 166,-€ 166,-
2Samsung M393A4K40BB0-CPB€ 169,50€ 339,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1163,20

Opslag wil ik regelen met een aantal Samsung SM843T SSDs die hier nog liggen. NVMe is in de toekomst zeker gewenst dus daar gaan we ook voor sparen.
Zit ook naar zelfde setje te kijken. Waar heb je deze besteld? Kan namelijk geen enkele webshop vinden die het een indicatie heeft over de levertijd van het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ta_chi79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-09 00:35
ejsinke schreef op maandag 02 mei 2016 @ 07:45:
[...]

Zit ook naar zelfde setje te kijken. Waar heb je deze besteld? Kan namelijk geen enkele webshop vinden die het een indicatie heeft over de levertijd van het moederbord.
Ik zie 'm bij Azerty staan met levertijd 2-3 dagen: https://azerty.nl/31-3022...icro-x10sdv-6c-tln4f.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejsinke
Top! zie t nu ook. Afgelopen weken Azerty in de gaten gehouden, maar steeds niet leverbaar nu 2-3 dagen dus dat word ook bestellen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
ejsinke schreef op maandag 02 mei 2016 @ 12:14:
[...]

Top! zie t nu ook. Afgelopen weken Azerty in de gaten gehouden, maar steeds niet leverbaar nu 2-3 dagen dus dat word ook bestellen.. :)
Yup, bij Azerty.
Dit is mijn hele winkelwagentje:
Product nr. omschrijving
874969 Supermicro CSE-721TQ-250B - Chassis - Black
875828 Supermicro CBL-0473L - Spare Part
876017 Supermicro CBL-0483L - Spare Part
876084 Supermicro CBL-0157L-02 - Spare Part
930654 Supermicro X10SDV-6C-TLN4F - Moederbord - Intel Xeon D-1528 - 0 GB - 2x Gb, 2x 10Gb LAN - IPMI

Kast, voeding, backplane info kabeltje en een zooitje SATA kabels (5x 21cm voor backplane en de SSD bay, 1x 29cm voor de optical bay waar ook een SSD in gemonteerd kan worden). Naast deze spulletjes heb je dan nog geheugen en iets van opslag nodig. Toppietoppie heeft ondersteunde 32GB modules (zie V&A).

Tip voor wie het moederbordje ook wil kopen: collega's raden me aan om de "+" versie te kopen (X10SDV-6C+TLN4F) omdat die een CPU fannetje heeft. Ik wil geen 50mm herrie ding op m'n CPU hebben dus ik ga er een 12cm PWM fan boven hangen. Deze kan dan ook over het M.2 slot blazen want zo'n NVMe SSD schijnt ook heet te worden. We'll see.

[ Voor 15% gewijzigd door hans_lenze op 02-05-2016 14:28 . Reden: Edit: extra fan ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Mijn idee was (als ik een NVMe SSD koop) om er RAM koelblokjes op te plakken. Voor een paar euro heb je al snel 4 of 6 van die RAM koelblokjes, en volgens mij plakken die prima op een SSD :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
Afgelopen weekend de volgende setup binnen gekregen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 59,95€ 59,95
1ASRock B150M Pro4S€ 73,43€ 73,43
2Kingston ValueRAM KVR21N15D8/16€ 54,-€ 108,-
1Samsung 850 EVO 500GB€ 144,99€ 144,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 444,32

Dit is een (soort van) kopie uit het zuinige server topic. Hij draait onder ESXi 6.0 update 2 ongeveer 20-21 Watt zonder harddisks.(gemeten met een Voltcraft Energy Check 3000)

In de loop van de komende weken krijg ik de IBM 1015 HBA en gaat deze ook in de server met 4*4Tb disks. Ik ben benieuwt waar ik dan op uit kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

FireDrunk schreef op maandag 02 mei 2016 @ 14:36:
Mijn idee was (als ik een NVMe SSD koop) om er RAM koelblokjes op te plakken. Voor een paar euro heb je al snel 4 of 6 van die RAM koelblokjes, en volgens mij plakken die prima op een SSD :)
Ik zou er alleen eentje op de UBX chip plakken (dichtste bij de socket), zie FLIR thermal imaging een paar posts hierboven. Eventueel de RAM chip ernaast ook, maar ik denk dat die ietsje warmer wordt door de UBX chip en sowieso moet die de temperatuur wel kunnen hebben. De VNAND chips hebben aan wat airflow wel voldoende (en zullen zelfs zonder airflow het prima volhouden).

[ Voor 22% gewijzigd door |sWORDs| op 02-05-2016 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Klopt, maar als je toch een kitje koopt, waarom niet >:)

Nadeel is soms, dat zoals op dit bord: pricewatch: ASRock Z170 Extreme3 het M.2 slot achter de GPU zit... Dat laat weinig ruimte over voor RAM koelblokjes... :(

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

En dat er bij de X10SDV bordjes een Aspeed chip onder de M2 zit die ook erg heet kan worden.

Als je trouwens het maximale uit je NVME drive wil halen zul je trouwens echt minimaal een Broadwell Quad Core op 1.6GHz (Haswell 1.7GHz, etc) of hoger moeten hebben, met name voor 4K read/write. En bedenk dat die CPU dan eigenlijk al vol zit als één a twee VM's max IO trekken. Sequentieel is het een stukje lager, ongeveer twee cores.

Host 24x 2.4GHz Haswell-EP, 2vCPU VM met Windows 2012R2 en PVSCSI:
IOHost Core Load (na aftrek idle load)VM Core Load
4K Read/Write (700MB/s)3.121.56
Sequential Read (2400MB/s)1.440.48
Sequential Write (1050MB/s)0.960.28

[ Voor 108% gewijzigd door |sWORDs| op 02-05-2016 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
M'n Asus P10S-I + Xeon 1235L gaan weer de deur uit.
Is erg zuinig (21W idle met disks in spindown) maar voldoen nu al niet meer aan mijn eisen.

Ik heb onlangs wat meer eisen kwa aantallen aan VM's gekregen, moet dus flink meer gaan draaien.

Zit te kijken naar de nieuwe 2600 v4 series :9~ pricewatch: Intel Xeon E5-2620 v4 of pricewatch: Intel Xeon E5-2630 v4. Ben benieuwd wat dat gaat draaien!

[ Voor 24% gewijzigd door renedis op 02-05-2016 16:55 . Reden: links toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ik heb net twee niet bootende 2687W ES v4's terug gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
|sWORDs| schreef op maandag 02 mei 2016 @ 17:26:
Ik heb net twee niet bootende 2687W ES v4's terug gestuurd.
Wel BIOS update van te voren gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ja, sowieso had ie wel iets moeten doen. IPMI gaf zelfs aan CPU not installed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
|sWORDs| schreef op maandag 02 mei 2016 @ 15:58:
En dat er bij de X10SDV bordjes een Aspeed chip onder de M2 zit die ook erg heet kan worden.

Als je trouwens het maximale uit je NVME drive wil halen zul je trouwens echt minimaal een Broadwell Quad Core op 1.6GHz (Haswell 1.7GHz, etc) of hoger moeten hebben, met name voor 4K read/write. En bedenk dat die CPU dan eigenlijk al vol zit als één a twee VM's max IO trekken. Sequentieel is het een stukje lager, ongeveer twee cores.

Host 24x 2.4GHz Haswell-EP, 2vCPU VM met Windows 2012R2 en PVSCSI:
IOHost Core Load (na aftrek idle load)VM Core Load
4K Read/Write (700MB/s)3.121.56
Sequential Read (2400MB/s)1.440.48
Sequential Write (1050MB/s)0.960.28
Als ik NVMe SSD's zou kopen, zou het voor ZFS zijn (als SSD only array), in mijn Xeon E5-2630v3 met 64GB RAM, dus ik verwacht geen problemen.

Wel schrikken die load getallen :S Ik dacht dat pvscsi er juist voor zorgde dat de load eerder in de VM kwam te liggen omdat het "maken" van het IO request in de VM gebeurde, en de host het request 1-op-1 kon doorzetten naar de storage laag, zonder daar nog translatie op de hoeven doen.

Blijkbaar is NVMe qua driver nog CPU intensief (zal wel met het queue en threading model te maken hebben).

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
FireDrunk schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 07:46:
[...]

Als ik NVMe SSD's zou kopen, zou het voor ZFS zijn (als SSD only array), in mijn Xeon E5-2630v3 met 64GB RAM, dus ik verwacht geen problemen.

Wel schrikken die load getallen :S Ik dacht dat pvscsi er juist voor zorgde dat de load eerder in de VM kwam te liggen omdat het "maken" van het IO request in de VM gebeurde, en de host het request 1-op-1 kon doorzetten naar de storage laag, zonder daar nog translatie op de hoeven doen.

Blijkbaar is NVMe qua driver nog CPU intensief (zal wel met het queue en threading model te maken hebben).
Het zou erg interessant zijn om dezelfde getallen te zien met andere virtuele storage adapters. En die getallen dan normaliseren voor MB/s of IOps om de vergelijking eerlijk te houden.
Ik denk (hoop) dat NVMe er erg gunstig uit gaat komen door de bizarre snelheid die hij haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

hans_lenze schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 09:32:
[...]

Het zou erg interessant zijn om dezelfde getallen te zien met andere virtuele storage adapters. En die getallen dan normaliseren voor MB/s of IOps om de vergelijking eerlijk te houden.
Ik denk (hoop) dat NVMe er erg gunstig uit gaat komen door de bizarre snelheid die hij haalt.
Dan moet je het topic even lezen, die heb ik al eens gepost. PVSCSI is sneller en laagste load per GB/s.
FireDrunk schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 07:46:
[...]

Het komt volgens mij gewoon door de grote getallen. Read is 5x meer, Write is 4x meer, 4K is 2,5x meer dan een SATA drive.

[ Voor 25% gewijzigd door |sWORDs| op 03-05-2016 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Daar zit ook wel wat in, maar NVMe zou een "kleinere/kortere" stack moeten zijn tot het device. Wat weer in minder CPU cycles zou moeten resulteren, maar dat zie je dus niet direct terug.

Uiteraard is de grotere hoeveelheid data die verplaatst moet worden zwaarder voor de CPU.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Maar het is alleen NVMe tussen de host storage stack en device. VM naar storage stack is nu nog SCSI.
Vandaar dat de verminderde latency niet echt zichtbaar is en ook de extra overhead er binnen de VM nog is.
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/doci/8104/Screen%20Shot%202014-06-02%20at%2010.29.34%20PM_575px.png

700MB/s aan 4K is 180K IOPS, dus 5.6x minder dan hierboven, dan vind ik de cijfers die ik had zo gek nog niet. (23.5/5.6 = 4.2 Cores en niet 3.1, dus blijkbaar gaat er nog aardig wat afhandeling direct door, bedenk wel dat de host nog de blocks weer naar een VMFS filesystem moet schrijven en je dus weer bovenin de stack begint.)

Er was een publieke post van Intel en VMware over NVMe waarin stond dat er aan een virtuele NVME driver gewerkt wordt, die kan ik zo snel niet vinden, maar google vond wel deze op LinkedIn:

VMware
September 2014 – March 2016 (1 year 7 months)Palo Alto
• Development of the ESX storage stack to fully utilize capabilities of the new generation of high-throughput, low-latency storage devices by designing the critical data structures for lockless parallel I/O processing without breaking existing storage modules.

• Development of NUMA-aware I/O scheduler module in PSA storage stack to support multi-queue parallel feature for high performance PCIe SSDs like NVMe. Scalability design in adapter and path layers for various Flash SSDs. Dynamically scheduling IO issuing/completion worlds based on NUMA affinity.

• Involved in the emulation of virtual NVMe interface in ESX to eliminate the overhead of translations from NVMe to SCSI and back to NVMe in driver.

Er is zelfs nog meer uit te persen met PVSCSI door de ringpages en queuedepth nog wat te verhogen:
Afbeeldingslocatie: http://s32.postimg.org/r25024xed/Schermafbeelding_2016_05_03_om_11_48_09.png
196K IOPS 4K read, 219K IOPS 4K write (32GB test om zeker te weten dat de 8GB burst en elke vorm van memory caching geen invloed heeft). Bedenk ook dat VMFS niet voor 4K gemaakt is met 8KB subblocks.

[ Voor 104% gewijzigd door |sWORDs| op 03-05-2016 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Sweet, dat is wel nice idd. Als we een PVNVME driver krijgen, gaat het gas er echt flink op!
Vooral NUMA aware is wel tricky denk ik. Juist omdat NVMe direct op de PCIe bus zit, is het slim om IO te schedulen op de CPU welke de link met die specifieke NVMe SSD heeft.

Das best pittig programmeren gok ik :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Kan iemand bevestigen of deze ook werkt in ESXi 6 ?

1Conceptronic PCI Express Card SATA 600€ 29,99€ 29,99

Volgens de reviews werkt hij is ESXi maar die review is al van januari 2013.
Ik wil deze gaan gebruiken icm een SSD voor de datastore heb de datastore nu op m'n synology nas dat is niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
ComTech schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 19:48:
Kan iemand bevestigen of deze ook werkt in ESXi 6 ?

1Conceptronic PCI Express Card SATA 600€ 29,99€ 29,99

Volgens de reviews werkt hij is ESXi maar die review is al van januari 2013.
Ik wil deze gaan gebruiken icm een SSD voor de datastore heb de datastore nu op m'n synology nas dat is niet ideaal.
Beetje onderzoeken/zelf initiatief mag ook wel.. Het heeft een ASMedia ASM1061 chip zoals in het bijzonderheden veld staat.

http://www.lmgtfy.com/?q=ASMedia+ASM1061+ESXi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat is niet 100% een garantie, maar zeker een goede indicatie. Ik heb ook van die ASM chipj based controller gehad, maar die hadden een wat aparte BIOS, waardoor er toch wat mis ging bij het booten icm ESXI (PSOD).

Overigens wil je op dat kaartje geen moderne SSD hangen, je bottlenecked dat ding keihard... Voor een beetje SSD wil je minimaal PCIe 2.0 x2 of x4. PCIe 3.0 x1 kan, maar ook dan haal je nog een klein beetje van de piek van de SSD af (512MB/s).

[ Voor 6% gewijzigd door FireDrunk op 04-05-2016 07:19 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Laatst online: 22:34

sphere

Debian abuser

Nu zo'n beetje elke Skylake VT-d ondersteunt vroeg ik me af of mensen in het wild al ESX projecten on the cheap hebben gevonden in het wild die VGA passthrough doen? Iets met 2 16x sloten, een i3 6100 en 2 AMD kaarten?

Op Google kan ik weinig vinden en ik heb ook geen weet van Engelstalige forums die dit onderwerp regelmatig behandelen.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Waarom zou je twee kaarten en een i3 gebruiken? Wat is het nut? Crossfire gaat denk ik niet werken, en twee machines simultaan op een i3 voor gaming gaat ook niet vliegen.

[ Voor 46% gewijzigd door |sWORDs| op 09-05-2016 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Het nut? Sommige applicaties vereisen 3D hardware versnelling. Ik zou op een moederbord wel 4 of 6 kaarten willen prikken en dan even zoveel guests, handig voor testing.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

sphere schreef op maandag 09 mei 2016 @ 14:20:
Het nut? Sommige applicaties vereisen 3D hardware versnelling. Ik zou op een moederbord wel 4 of 6 kaarten willen prikken en dan even zoveel guests, handig voor testing.
|sWORDs| schreef op woensdag 13 april 2016 @ 15:45:
[...]

Omdat de remote experience een stuk beter wordt? Omdat je een stuk meer desktop VM's op dezelfde CPU kunt draaien? En natuurlijk voor gaming of CAD achtig werk.

Tegenwoordig moet het best aardig te doen zijn nu een aantal Intel GPU's supported zijn.

Maar bij met name server workloads heb je volledig gelijk.
Zoals je hier boven kunt zien heb ik het niet over het nut van graphics. Maar met een dual core CPU twee kaarten bezig houden lijkt me niet te doen.

Ik heb hier zelf ook een K2 en een M60, maar dan wel met twee 2690 ES v3's/ v4's (24x2.7GHz / 28x3GHz).

Afbeeldingslocatie: http://s1.postimg.org/6fbbz8v67/image.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s32.postimg.org/r50g0spq9/IMG_2499.jpg

Voordeel van Grid of AMD Multi User GPU is dat de graphics kunt delen met meerdere VM's.

[ Voor 17% gewijzigd door |sWORDs| op 09-05-2016 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Heb je wel eens geprobeerd om zoiets daadwerkelijk geleverd te krijgen met garantie en support? (ja ik heb je profiel gezien).

Ik heb een applicatie die sowieso een 3D kaart nodig heeft. Als zo'n guest 2 cores krijgt is het wel genoeg voor de meeste scenario's. GPU time slicing lijkt me vrij sub optimaal.

Voorbeeld: bak met 390X en een 5280 cpu, GPU zit vol, cpu gebruikt 1-2 threads. Om te schalen moet ik nu 4 machines optuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Grid 2 (M60) gaat je niet lukken i.v.m. extra licenties en licentie server. Maar Grid 1(K1/K2) en AMD S7150 (ongeveer 2500 single, 3500 dual GPU) moet gewoon te bestellen zijn. Wel even opletten qua cooling, K1/K2/M60/S7150 x2 zijn passive (dus heel veel airflow nodig), S7150 single is zowel active als passive leverbaar. Qua VMware licenties is er VMUG EVALExperience ($200/jaar), voor persoonlijk gebruik in niet productie omgevingen.

GPU time slicing is juist heel optimaal voor de meeste toepassingen. Een GPU heeft maar hele korte loads als je ver genoeg zoomt, terwijl het wacht op CPU of IO.
Een beetje zoals dit:

|.....|.....|.....|.....|.....|.....|.....|

Op die lege plekken passen dus heel wat taken van andere VM's. Ook moet je niet vergeten dan een VM niet altijd 1/n slice krijgt, maar dat alle VM's met actieve taken de slices verdelen en de taak die uitgevoerd wordt alle shaders kan gebruiken. VRAM is wel 1/n.

[ Voor 103% gewijzigd door |sWORDs| op 09-05-2016 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Het gaat hier niet om mijnenveger op citrix ofzo hoor :/ Bel me anders op, je kan je er duidelijk geen voorstelling bij maken. Die AMD kaarten zijn ook nog niet leverbaar trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ik had het niet over mijnenveger, maar zaken zoals CAD (wat jij wil doen weet ik niet, je zegt alleen 'een applicatie'):

In dit CATIA V5/V6 lijstje van nVidia doen ze:

TypeUsers/GPUUsers/M60vCPUvMem
Standard CAD81648
Advanced CAD48616
Advanced CAD+(Cuda/OpenCL required)12824

Bij AMD MxGPU hoef je trouwens geen 1:1 te doen voor OpenCL.
Maar kijk ook eens naar gebruikte cores en memory, dat soort cijfers is wat ik normaal zie en waarom ik niet begrijp wat je doet dat je met een i3 twee kaarten kunt vullen.

[ Voor 82% gewijzigd door |sWORDs| op 09-05-2016 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Zit je met GPU 'timing' niet heel erg met het verschil in vRAM gebruik? Stel, applicatie A wil 2GB met allemaal 0-en, en Applicatie B wil 2GB met allemaal 1-en, en je hebt maar 2GB.

Gaat hij dan bij elke time slice 2GB vRAM herschrijven? Want dat kost je bakken met performance?

(Wat veel mensen niet weten, is dat het laden van games voor een groot percentage bestaat uit het inladen van textures in vRAM...)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Nee, zo werkt het niet. Als je een GPU met 8GB aan 8 VM's geeft krijgt iedereen 1/8e van 8 = 1GB. Net als bij je normale geheugen is het geheugen niet iets wat we delen (TPS even buiten beschouwing gelaten).

Dus een nVidia M60 kaart heeft twee GPU's met ieder 8GB VRAM en 2048 cores.
Maak je 8 VM's (per GPU, 16 per kaart) aan met M60-1Q's dan heeft elke VM 2048 cores en 1GB aan VRAM.
Heeft jouw applicatie echt 2GB nodig, dan worden dat 4 M60-2Q's, etc.

Meestal zijn er voldoende gaten om 8 VM's taken op de 2048 cores uit te laten voeren zonder echt te queuen. Maar dan moet je wel echte workloads draaien en geen synthetische benchmarks (ook daar zijn gaten, maar een stuk minder).

Over het laden gesproken, een groot deel van het productie verlies bij CAD is het in/uitchecken van grote objecten. Dat is het andere voordeel van CAD machines naar datacenter, 10Gbit naar de backend en veel minder wacht tijd, daarnaast kunnen de VM's voor 3D workloads dan nog NVMe drives delen waardoor de verwerking ook nog een behoorlijke bump krijgt.

[ Voor 75% gewijzigd door |sWORDs| op 09-05-2016 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ah, dan is het minder sharing maar meer slicing inderdaad. Dan is het een veel duurdere aangelegenheid. Ik hoopte meer op een vorm van overcommitment die door middel van efficient "pagen" zou werken, maar dat zou een gigantische verantwoordelijkheid bij de drivers leggen om dat te laten blijven performen :)

CAD in the Cloud, je moet er maar een use case voor hebben :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Een CAD workstation is zo'n $5K-$8K. CATIA licenties zijn 10K tot 60K + 90% voor 5 jaar support, salaris CATIA designer is 90K.
Bedenk dan dat er geen uitval meer is (n+1), minder wachttijd (15-30% minder personeel) en je kunt het sommetje zo maken. Zelfs in het ongunstigste geval met 1:1 is er al behoorlijke winst (11K+ per user per jaar) en voor de andere gevallen loopt dat flink op.

CAD in je datacenter is juist een van de allerbeste use cases en dan hebben we het nog niet eens over remote werken gehad. De meeste automotive en aerospace bedrijven plaatsen of de workstations in de datacenters of maken gebruik van virtualisatie.

[ Voor 10% gewijzigd door |sWORDs| op 10-05-2016 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Oh, ik geloof je meteen hoor, dat het een goede vooruitgang is. Maar het zijn wel hele specifieke use cases. Voor 'wisselend' werk is het misschien weer duur. Als je het ook nog moet combineren met VDI, Citrix en andere technologieen is het weer een uitdaging.

Je verliest trouwens toch ook je vMotion capaciteit als je met die GPU sharing werkt? Dus n+1 is wel waar, maar niet zonder reboot/relogin/nieuw desktop of whatever?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Je hebt geen vMotion, maar als je Workstation stuk gaat heb je niet in een minuut een nieuwe. Voor wisselend werk heb je het meestal niet over 1:1 en gaat er een andere sommetje lopen. Voor lichte graphics workloads heb je nog kaarten zoals de K1 met 4 GPU's en 16GB VRAM, etc.

En nee het is niet voor alle use cases, maar er zijn er best veel die er van kunnen profiteren.

[ Voor 60% gewijzigd door |sWORDs| op 10-05-2016 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Klopt, maar dat maakt het lastig te combineren met stateless VDI's in zo'n geval. Maar dat maakt de usecase (in mijn ogen) niet minder aantrekkelijk :)

Ik ben van plan om een nieuwe GTX1080 te kopen, misschien eens leuk om te testen of het ding onder ESXi met GPU passthrough wil werken, en meten wat het idle verbruik is :)

[ Voor 36% gewijzigd door FireDrunk op 10-05-2016 09:14 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Natuurlijk is het prima te combineren met een non persistent VM. Zo lang de gebruiker niet uitlogt (disconnect/reconnect kan prima) blijft zijn temp folder behouden en de enige data die op de machine blijft staan is de data die momenteel uitgecheckt is. Config (UEM) en profile data gaat naar shares. En indien je het echt zou willen kun je zelfs gebruik maken van een writable volume (AppVolumes), dan heb je een non persistent machine die voor de gebruiker persistent lijkt.

Geforce gaat niet werken in passthrough, het zijn dezelfde chips maar nVidia heeft het uitgeschakeld.

[ Voor 9% gewijzigd door |sWORDs| op 10-05-2016 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Die vGPU sharing werkt niet, maar de 'gewone' GPU passthrough via VT-d zou toch wel moeten werken tegenwoordig?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
|sWORDs| schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 09:18:
Natuurlijk is het prima te combineren met een non persistent VM. Zo lang de gebruiker niet uitlogt (disconnect/reconnect kan prima) blijft zijn temp folder behouden en de enige data die op de machine blijft staan is de data die momenteel uitgecheckt is. Config (UEM) en profile data gaat naar shares. En indien je het echt zou willen kun je zelfs gebruik maken van een writable volume (AppVolumes), dan heb je een non persistent machine die voor de gebruiker persistent lijkt.

Geforce gaat niet werken in passthrough, het zijn dezelfde chips maar nVidia heeft het uitgeschakeld.
Dat is hoe wij het doen.. Met AppVolumes. werkt perfect icm met AD permissies :)
Kleine applicaties via thinapps en grote zware applicaties in de gold image met temp/user/app folder naar een netwerk folder.

En als aavulling op de GRID kaarten hebben we een Apex 2800 geplaatst. Bleek erg veel te helpen met video's afspelen.

[ Voor 6% gewijzigd door renedis op 10-05-2016 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

FireDrunk schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 09:21:
Die vGPU sharing werkt niet, maar de 'gewone' GPU passthrough via VT-d zou toch wel moeten werken tegenwoordig?
Niet voor Geforce kaarten, wel voor AMD/Intel(Haswell)/NVIDIA GRID/meeste nVidia Quadro.
renedis schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 09:22:
[...]

Dat is hoe wij het doen.. Met AppVolumes. werkt perfect icm met AD permissies :)
Kleine applicaties via thinapps en grote zware applicaties in de gold image met temp/user/app folder naar een netwerk folder.

En als aavulling op de GRID kaarten hebben de een Apex 2800 geplaatst. Bleek erg veel te helpen met video's afspelen.
Mochten jullie naar VMWorld Europe of US gaan, kom dan eens naar mijn sessies luisteren:
  • Submission ID - 9024
    Session Title - Application Packaging and Delivery Strategics
    Type - Breakout Session
    Session Abstract - In the changing world of application packaging and delivery how do you create a strategy that enables you to quickly deploy your applications without shifting effort to an end user or being unable to deploy all applications? How can you get the best out of VMware's offerings by combining two or more technologies like AppVolumes, User Environment Manager, ThinApp and Identity Manager?
  • Submission ID - 9075
    Session Title - VMware Horizon AlwaysOn
    Type - Breakout Session
    Session Abstract - Designing a solution with no single point of failure for the products in the VMware Horizon suite.
  • Title - Optimizing Windows to Fit Your VDI
    Type - Meet the Experts
    Session Abstract - By optimizing Windows OS, you can increase VDI capacity in software approach, which is easy and cost effective comparing to hardware approach. The difficult part is how to do the optimization according to specific need. Also, considering the complex of software stacks on which modern applications are built, it's not an easy task to do the optimization properly. In this session, experience about Windows OS optimization is shared, based on field experience, and experience from creating VMware OS Optimization Tool, which is one of the most popular VMware Flings.

[ Voor 180% gewijzigd door |sWORDs| op 10-05-2016 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik ben helaas al een tijdje niet meer professioneel bezig met VMware... Ik mis het wel :)
Zit momenteel in de Oracle Middleware en Continous Delivery kant.

'Vroeger' veel VMware beheer gedaan (in ESXi4/5.0 tijdperk), maar nu alleen nog maar thuis :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
|sWORDs| schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 09:22:
[...]

Niet voor Geforce kaarten, wel voor AMD/Intel(Haswell)/NVIDIA GRID/meeste nVidia Quadro.

[...]

Mochten jullie naar VMWorld Europe of US gaan, kom dan eens naar mijn sessies luisteren:
  • Submission ID - 9024
    Session Title - Application Packaging and Delivery Strategics
    Type - Breakout Session
    Session Abstract - In the changing world of application packaging and delivery how do you create a strategy that enables you to quickly deploy your applications without shifting effort to an end user or being unable to deploy all applications? How can you get the best out of VMware's offerings by combining two or more technologies like AppVolumes, User Environment Manager, ThinApp and Identity Manager?
  • Submission ID - 9075
    Session Title - VMware Horizon AlwaysOn
    Type - Breakout Session
    Session Abstract - Designing a solution with no single point of failure for the products in the VMware Horizon suite.
  • Title : Optimizing Windows to Fit Your VDI
    Type : Meet the Experts

Session Abstract
    By optimizing Windows OS, you can increase VDI capacity in software approach, which is easy and cost effective comparing to hardware approach. The difficult part is how to do the optimization according to specific need. Also, considering the complex of software stacks on which modern applications are built, it's not an easy task to do the optimization properly. In this session, experience about Windows OS optimization is shared, based on field experience, and experience from creating VMware OS Optimization Tool, which is one of the most popular VMware Flings.

Session Outline
    5 Things You Should Know About Optimizing Windows OS for VDI
    Scenario based Windows 10 optimization
    VMware OS Optimization Tool, for Horizon View, Horizon Air, and Horizon Air Hybrid
    Optimization result estimation
Erg interessant ja :) Meestal mag er maar 1 persoon gaan en dit jaar is het de beurt van mijn collega. Uiteraard hoop ik dat ik ook mag gaan maar weinig kans :(
Ik pak dan meestal een summer school o.i.d. als ik niet kan/mag gaan. Maar thanks voor de invite :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

renedis schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 09:41:
[...]

Erg interessant ja :) Meestal mag er maar 1 persoon gaan en dit jaar is het de beurt van mijn collega. Uiteraard hoop ik dat ik ook mag gaan maar weinig kans :(
Ik pak dan meestal een summer school o.i.d. als ik niet kan/mag gaan. Maar thanks voor de invite :+
Misschien kan ik er wel eentje doen tijdens SummerSchool... De eerste?

[ Voor 74% gewijzigd door |sWORDs| op 10-05-2016 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
|sWORDs| schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 09:50:
[...]

Misschien kan ik er wel eentje doen tijdens SummerSchool... De eerste?
Heb net weer de vraag bij de manager gelegd voor barcalona.
Mocht dat niet lukken houd ik mij zeker aanbevolen voor de summerschool! Ik zie overigens nog geen SummerSchool events voor 2016 op de vmware website/blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pablo_p
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:21
Als trouwe lezer van dit topic ben ik hier recent weer veel geweest om te bepalen waarmee ik mijn 1e ESXi setup ging vervangen of uitbreiden. Erg nuttig allemaal. Ik ging van simpele setups tot de Xeon D15xx of Engineering samples, prijs varieerde tussen 600 en 2000 euro. Hierbij mijn bijdrage van wat ik gekozen heb, waarom en hoe het bevalt. Dit is tenslotte een zuinige ESXI server (en niet die 150-200W varianten die hier wel eens langskomen)

Situatie
Ik heb 1 ESXi servertje dat altijd aanstaat, voor mijn firewall, terminal server, webserver en meer. Deze setup heeft 3.5 jaar probleemloos gedraaid, met 'idle' 16-20GB geheugen in gebruik en 15% CPU load.

Ik ben de laatste tijd echter meer bezig geweest met Cisco VIRL en daar liep ik snel tegen limieten aan. Voor mijn typische setups wilde VIRL graag 24-32GB geheugen hebben en die ruimte had ik niet. Als VIRL eenmaal gestart was, was de CPU load 30-40% met een typische netwerk setup. De CPU had nog wel wat headroom.

Oude setup.
Deze heeft 3.5 jaar vlekkeloos gedraaid zonder een crash oid:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3550 Boxed€ 269,-€ 269,-
1Gigabyte GA-B75M-D3H€ 0,-€ 0,-
1Kingston DataTraveler 16GB USB 2.0 Hi-Speed DataTraveler Micro (Black) 16GB€ 4,53€ 4,53
1Corsair Vengeance CML32GX3M4A1600C10€ 126,-€ 126,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 399,53

Verbruik idle met ESXi 5.5 en 0.1V undervolted geheugen, ESXi geboot, geen VM gestart: 30-35 Watt

Opties
Ik had 2 opties:
1. Vervangen door een zuinige setup met minstens 64 GB geheugen
2. Extra server bouwen, met veel performance en die alleen aanzetten indien nodig

Optie 1 zou zijn: i5 6600 + 64GB => ± 600 euro
Optie 2 zou zijn: i7-5820K + MB met 8 sloten + 64 GB (4x16GB, kon ik bijprikken indien nodig) => ± 1000 euro

Nadeel van Optie 1 was dat ik weinig extra performance had (een i5-3550 is redelijk vergelijkbaar met een i5-6600 ondanks 3 generaties verschil), zodat ik het risico bleef houden dat opstarten VIRL mijn firewall hinderde. Met resource limitaties is dat wel te regelen.
Nadeel van Optie 2 was dat het duurder was.

Keuze
Uiteindelijk heb ik voor optie 1 gekozen. Iemand anders wilde voor een paar maanden een ESXi server lenen en met optie 1 had ik mijn oude server over/vrij. Dit is denk ik de goedkoopste optie om een zuinige server met 64 GB te hebben.

Mijn configuratie is:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 224,95€ 224,95
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 81,95€ 81,95
1Antec Performance P50€ 54,18€ 54,18
1Crucial CT4K16G4DFD8213€ 222,24€ 222,24
1Antec VPF Series 450W€ 51,95€ 51,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 635,27

Verbruik met ESXi 5.5U3 gestart zonder VMs: 20 Watt

CPU zat ik te twijfelen tussen i5-6600 en i7-6700(K). Het grootste verschil is HT en dat nut schijnt beperkt te zijn met ESXi (uit reacties in dit topic). Hogere base frequentie maakt niet veel uit als de Turbo gelijk is. Op meerdere review sites zag ik dat het verschil tussen de i5 en i7 heel minimaal is. Winst tov i5-3550 is volgens cpubenchmark minimaal (7623 tov 6822)
Moederbord is bewezen door andere gebruikers in dit topic. Mijn ervaring met de Durable serie van Gigabyte (steekproef: 1) was erg goed. Met M2 slot voor later een snelle SSD.
Geheugen: gewoon het goedkoopste 2133 Mhz A-merk geheugen dat goed te verkrijgen was (levertijd 2 dagen)
Behuizing: ik vond het wel leuk om een lagere kast te hebben als je dan toch een mATX bordje hebt. Gebaseerd op een tweaker-review en een youtube-review
Voeding: Is natuurlijk overkill aan vermogen, maar een stabiele voeding is een vereiste. De keuze was gebaseerd op de review van -The_Mask-.

In mekaar zetten was inderdaad erg makkelijk met de kast (die wel erg licht is), leverde een stille setup (zelfs met Boxed cooler stil voor een server). ESXi 5.5U3 installeerde vlekkeloos zonder drivers te moeten slipstreamen voor Intel Netwerk I219V). Toen ik dat zeker wist, heb ik de USB stick van mijn oude server omgezet + alle HDs/SSDs en hield alle configuratie van storage, netwerk (alleen adapter omzetten), VM startup en licentie.

Als ik mijn oude en mijn nieuwe systeem vergelijk, dan is de energiebesparing nooit genoeg voor verantwoording van de extra kosten. Maar ik vind het wel mooi meegenomen. Meer RAM gebruikt natuurlijk ook meer stroom, maar door nieuwe CPU en DDR4 ipv DDR3 is het verbruik toch lager. Ik ben nu blij met mijn keuze.

Note: ik had recentlijk een HP DL580G5 met 4x x7350 en 128GB gekocht voor 500 euro, maar die CPU bleek zo oud dat hij geen nested virtualisatieondersteunde. Daar had ik dus niets aan voor VIRL

[ Voor 2% gewijzigd door pablo_p op 15-05-2016 10:44 . Reden: Extra toelichting keuze ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

Mooie bak! Ik heb dezelfde voeding, alleen de 350W via Amazon Duitsland.

Mijn huidige setup
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2400 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P8H67-M Pro v3.0€ 0,-€ 0,-
3HGST Ultrastar 7K4000 (SATA 6Gbps), 3TB€ 267,34€ 802,02
1Cooler Master CM 690€ 0,-€ 0,-
1Kingston DataTraveler Micro USB 2.0 8GB Zwart€ 3,38€ 3,38
1HP NC360T PCI-E twee-poorts Gigabit serveradapter (412648-B21)€ 91,54€ 91,54
2Scythe Gentle Typhoon D1225C12B4AP-14 (1450 rpm), 120mm€ 0,-€ 0,-
2Crucial Ballistix Tactical BLT8G3D1608DT1TX0€ 36,-€ 72,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 79,95€ 79,95
1Antec VPF Series 350W€ 46,-€ 46,-
1Samsung SM843T 480GB€ 0,-€ 0,-
1APC Smart-UPS 750VA USB & Serial 230V€ 412,63€ 412,63
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.507,52

Afgelopen jaar een i5 2400 erin gedaan, was goedkoop in plaats van een i3 2100. En nog 2x8GB erbij gedaan in plaats van 2x4GB waardoor ik nu 24GB heb. Daarnaast uit voorzorg de voeding vervangen, omdat ding al bijna 5 jaar 24/7 aanstaat. Misschien binnenkort naar de 32GB gaan. Bovenstaande SSD heb ik trouwens niet, maar de Samsung SV843. Heb er voornamelijk Debian VM's op draaien met PfSense erbij en nog wat VM's voor lab doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannybeuker
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-09 12:00
Bij deze mijn ervaring met mijn huidige setup.

Hardware:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 57,95€ 57,95
1Gigabyte GA-B150M-DS3P€ 85,-€ 85,-
1Sapphire HD 6450 1GB DDR3€ 32,80€ 32,80
1Kingston ValueRAM KVR21N15D8/16€ 54,-€ 54,-
1Samsung HD204UI, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Seasonic G-series 360 watt€ 0,-€ 0,-

Doel:
ESXi, 6.0u2 voor:
- algemeen prutsen / scripten tegen vCenter / product test
HTPC, Windows 10 VM:
- Youtube / browsen / PLEX / KODI op de tv
Media server, CentOS 7 VM:
- Transmission / flexget / NFS / PLEX / wiki / DNS

Of het nu PLEX server/client wordt of een fileshare met KODI ben ik nog niet helemaal uit. Ik probeer ze beide nog uit en maak later de keuze wel. Voorheen werkte ik met een Windows, uTorrent en mpc-hc op een el'cheapo htpc (G1820).

Uitgangspunten:
Stil / zuinig / compact

HTPC / Passthrough:
GA-B150M-DS3P
EFI versie: F4
onboard gpu - disabled
onboard audio - disabled

ESXi 6.0.0 build 3620759
Passthrough:
- [AMD/ATI]Radeon HD 6450 1 GB DDR3
- [AMD/ATI]Radeon HD 6450 1GB DDR3 (de hdmi audio neem ik aan)
- ASM1142 USB 3.1 Host Controller

/etc/vmware/passthru.map aangepast.
# ATI
1002 6779 link false
1002 aa98 link false

Vmx file niet aangepast.
Twee resource pools aangemaakt. Hoge shares (met wat cpu reservering), lage shares en de HTPC VM in de hoge geplaatst. Ik kreeg namelijk het "bzzzt" geluid als vCenter ergens druk mee was. Nu geen last meer van.

Windows 10
Na de installatie eerst VMware Tools geïnstalleerd. Na de reboot de PCI devices aan de VM toegevoegd. VM starten en dan lang wachten tot Windows de drivers heeft bijgewerkt. Kreeg na een paar minuten beeld.
Aan de USB 3.1 poort zit nu mijn logitech-k400 en die werkt ook prima.

Verbruik:
Een paar snelle metingen gedaan met een Brennenstuhl. De load test was geen langdurige 100% load test. Dit was meer het starten van vCenter Server Appliance en die hangt de eerste paar minuten tussen 75/100%.

onderdelen actiefidle wattidle watt 3 VMs"load" watt
CPU / RAM / 2GB USB18-20-30-32
CPU / RAM / 2GB USB / 2TB HDD22-24-32-35
CPU / RAM / 2GB USB / 2TB HDD / GPU30-3235-4040-48

Bij het uploaden van een iso naar de datastore is het nog +4 watt.
Mijn CentOS VM is op moment van meten nog een kale installatie.

Todo:
Onboard GPU passthrough testen.
Onboard audio passthrough testen.
Linux htpc bakken en beide GPU's met passthrough testen.
HDD vervangen voor een zuinige 2.5" (SSD?).
M.2 SSD aanschaffen.
Behuizing zoeken voor dit gebakje.
Uitzoeken of voltages naar beneden brengen nog wat uit gaat halen in het verbruik.

De helaasjes:
Mijn oude X-Fi kaart kreeg ik niet aan de praat met passthrough :-( het Device ID die VMware herkende was alleen al een "b" en geen 4 character code.
USB 3.1 controller is de enige die in het passthrough lijstje naar voren komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
dannybeuker schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 16:22:
Bij deze mijn ervaring met mijn huidige setup.

Hardware:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 57,95€ 57,95
1Gigabyte GA-B150M-DS3P€ 85,-€ 85,-
1Sapphire HD 6450 1GB DDR3€ 32,80€ 32,80
1Kingston ValueRAM KVR21N15D8/16€ 54,-€ 54,-
1Samsung HD204UI, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Seasonic G-series 360 watt€ 0,-€ 0,-

Doel:
ESXi, 6.0u2 voor:
- algemeen prutsen / scripten tegen vCenter / product test
HTPC, Windows 10 VM:
- Youtube / browsen / PLEX / KODI op de tv
Media server, CentOS 7 VM:
- Transmission / flexget / NFS / PLEX / wiki / DNS

Of het nu PLEX server/client wordt of een fileshare met KODI ben ik nog niet helemaal uit. Ik probeer ze beide nog uit en maak later de keuze wel. Voorheen werkte ik met een Windows, uTorrent en mpc-hc op een el'cheapo htpc (G1820).

Uitgangspunten:
Stil / zuinig / compact

HTPC / Passthrough:
GA-B150M-DS3P
EFI versie: F4
onboard gpu - disabled
onboard audio - disabled

ESXi 6.0.0 build 3620759
Passthrough:
- [AMD/ATI]Radeon HD 6450 1 GB DDR3
- [AMD/ATI]Radeon HD 6450 1GB DDR3 (de hdmi audio neem ik aan)
- ASM1142 USB 3.1 Host Controller

/etc/vmware/passthru.map aangepast.
# ATI
1002 6779 link false
1002 aa98 link false

Vmx file niet aangepast.
Twee resource pools aangemaakt. Hoge shares (met wat cpu reservering), lage shares en de HTPC VM in de hoge geplaatst. Ik kreeg namelijk het "bzzzt" geluid als vCenter ergens druk mee was. Nu geen last meer van.

Windows 10
Na de installatie eerst VMware Tools geïnstalleerd. Na de reboot de PCI devices aan de VM toegevoegd. VM starten en dan lang wachten tot Windows de drivers heeft bijgewerkt. Kreeg na een paar minuten beeld.
Aan de USB 3.1 poort zit nu mijn logitech-k400 en die werkt ook prima.

Verbruik:
Een paar snelle metingen gedaan met een Brennenstuhl. De load test was geen langdurige 100% load test. Dit was meer het starten van vCenter Server Appliance en die hangt de eerste paar minuten tussen 75/100%.

onderdelen actiefidle wattidle watt 3 VMs"load" watt
CPU / RAM / 2GB USB18-20-30-32
CPU / RAM / 2GB USB / 2TB HDD22-24-32-35
CPU / RAM / 2GB USB / 2TB HDD / GPU30-3235-4040-48

Bij het uploaden van een iso naar de datastore is het nog +4 watt.
Mijn CentOS VM is op moment van meten nog een kale installatie.

Todo:
Onboard GPU passthrough testen.
Onboard audio passthrough testen.
Linux htpc bakken en beide GPU's met passthrough testen.
HDD vervangen voor een zuinige 2.5" (SSD?).
M.2 SSD aanschaffen.
Behuizing zoeken voor dit gebakje.
Uitzoeken of voltages naar beneden brengen nog wat uit gaat halen in het verbruik.

De helaasjes:
Mijn oude X-Fi kaart kreeg ik niet aan de praat met passthrough :-( het Device ID die VMware herkende was alleen al een "b" en geen 4 character code.
USB 3.1 controller is de enige die in het passthrough lijstje naar voren komt.
Leuk verhaaltje :)

Je Onboard G4400 GPU met passthrough laten werken gaat niet lukken. Is meerdere malen geprobeerd maar simpelweg tot nu toe nog niet mogelijk.

Een SSD kan ik je zeker aanraden. Is een investering maar maakt het allemaal stukken vlotter en aangenamer!

Je kunt overigens proberen om je X-Fi aan de praat te krijgen met deze methode?
De link is bedoeld voor een SATA controller maar zou theoretisch gezien voor meerdere apparaten moeten werken (En wederom: nee, dit werkt niet voor de onboard video).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinsdale
Voor geïnteresseerden in kleine, zuinige ESXi servers heb ik een review geschreven van mijn laatste zelfbouwprojectje met een Supermicro Mini-ITX bordje met Intel Atom C2558 CPU: productreview: Supermicro A1SRi-2558F review door Dinsdale

Het is mijn eerste wat uitgebreidere review, dus ik ben benieuwd of de lezers van dit forum hier wat mee kunnen. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Pagina: 1 ... 94 ... 116 Laatste

Let op:
Let op: Dit is geen 'algemeen ESxi-topic'. Ook je algemene VT vragen horen hier niet thuis!

Lees voor je begint goed de start post en blijf ontopic.