thof schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 21:31:
.................
Wat is het doel van de server:
- In principe 24/7 online
- ZFS al bulk storage m.b.v. 4TB disks
- SSD('s) voor VM's, lekker snel maar vooral omdat dan de bulk storage in spin-down kan.
- VM's draaien, zowel windows (8, 2012), linux als bsd. Waarbij een BSD variant voor ZFS en pfSense voor firewall/dns/filtering etc. De windows vm's zijn voor development en voor thuis-apps/services

Ook komt er 1 download vm voor couchpotato sabnzb etc.
- Natuurlijk data serververen aan tablets, laptops, raspberry pi's (met xbmc).
Openstaande punten:
- Zuinigheid: een Xeon E5 is niet echt zuinig en verwacht ook niet zoveel rekenpower nodig te hebben, maar de enige reeks die >32GB ECC ram ondersteund.
- Voeding: Aan de hoge kant naar mijn idee, maar nog niet helemaal duidelijk of staggered spin-up gaat werken met deze set-up. Lees veel gemixte ervaringen (controller, blackpane, hdd afhankelijk).
- VM storage wel of niet via ZFS-vm laten lopen gezien performance. Redundantie is ook een issue, maar daar zullen gewoon back-ups van gemaakt gaan worden.
- Geheugen, in eerste instantie volstaat 32GB meer dan prima, maar om meteen maxed-out te gaan zitten lijkt mij niet wenselijk zeker niet met ZFS en windows VM's. Support voor meer geheugen zorgt alleen wel voor Xeon E5 cpu's en servergrade boards.
Alle feedback is welkom, voor mijn gevoel zit ik vast in een tunnel visie

Misschien dat je hier wat aan hebt (je hebt vast zelf ook al het een en ander gelezen), AMD heeft by default ondersteuning voor ECC-RAM, je zou dus relatief cheap op basis van een 990FX chipset (Asus M5a-99FX Pro R2.0 met support voor ECC) icm een AMD FX6300 AM3+ cpu en unbufferd ECC-RAM (op dit moederbord tot 32GB max supported) een iommu-capable ESXi -doos kunnen bouwen. kost je iets van 400,-
Mocht je meer willen qua RAM, dan is E5 niet de enige optie, denk hier eens aan:
- Support tot 128GB middels RDIMM's
- Ik durf niet te zeggen wat dit idle doet, het web is er schaars over qua info.
- Relatief betaalbaar.
Ik sta zelf voor dezelfde keuze (ben inmiddels ook alweer iets van een maand of 4 aan het kijken en volg de discussie tussen jou en Paul met interesse.
- Ik zou graag zien dat E3-platform idd meer RAM uitgerust kan worden, indien je een all-in-one wilt bouwen ben je minimaal al 8GB kwijt aan je ZFS VM, dan blijft er nog "maar" 24 over voor de rest.
Ik zie zelf meerdere opties:
- E5 voor toekomstperspectief maar duurieduurie
- E3 voor ken net qua RAM maar geen uitbreidingsmogelijkheden in de toekomst
- C32 lost het RAM issue op, echter idle minder zuinig en minder single-thread-performance
- multi-systeem, meest flexibele oplossing denk ik, maar minder zuinig (aangezien je 2 nodes hebt). Tijdens m'n eigen zoektocht kwam ik op het volgende idee, 2x Supermicro X10SLL-F + 2x Intel G3220 (deze support ECC), 1 node voor de VM's met een SSD als local-storage die de VM's serveert, de andere node biedt ZFS over NFS of ISCSI. zo heb je volledige 32GB voor je vm's vrij.
Ik neig tot nu toe toch naar een E3 oplossing icm een Supermicro X10SL7-F (met onboard LSI SAS die naar IT-mode te flashen is), dit zou voor mij net voldoende moeten zijn (zou nog 4GB vrij houden voor spielerij

). Mocht ik in de toekomst meer nodig hebben zie ik dan wel weer (kan dan altijd nog een 2e node erbij zetten)
Ik lees over het E5 platform (servethehome.com) in hun Power-tests dat de 1620 (non-V2) idle 63 watt doet, dit zie je bij verschillende 1600 -serie cpu's, dus is denk ik redelijk betrouwbaar (natuurlijk afhankelijk van wat je er zelf dan nog bij aan hangt).
Ik volg de ontwikkelingen van jullie builds iig met nieuwsgierigheid, mocht ik de knoop hebben doorgehakt laat ik het weten