Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Is een E5 Xeon van 80W een stuk minder zuiniger dan een 80W E3 ??

Bv. een vergelijk van onderstaande:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/TWLvGYeOZe31EOX9x1ElVAOQ/full.jpg

Systeem 1:
Voordelen:
- Veel meer geheugen mogelijk
- 6 core

Nadelen:
- Duurder
- Minder zuiniger dan Xeon E3
- Geen USB3.0

Systeem 2:
Voordelen:
- Goedkoper
- Zuiniger
- USB3.0

Nadelen:
- Beperkt tot 32GB geheugen
- Beperkt tot quadcore

Wat ik nog heb liggen:
5 WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB
HP NC360T PCI-E twee-poorts Gigabit
2 Samsung 840 series Pro 512GB
8 poorts Areca ARC 1882i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• triet
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Beetje off-topic maar is er wellicht iemand hier die een DH61AG heeft en me kan vertellen hoe ik de BIOS weer op m'n display kan krijgen? Ik heb in de bios iets op "OFF" gezet ipv. "AUTO" of "DVI (blue)" en nu geeft mijn systeem helemaal geen beeld meer. Ook niet met BIOS reset/recovery etc... En aangezien mijn systeem ook niet boot (dat deed'ie al niet, dus daar is niets aan veranderd) kan ik nu dus niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21-09 18:08
Hier vind je de vmxnet3.ko driver voor freebsd 9.2 voor de mensen dat freenas oid virtualiseren.

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:39

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Ik ga het toch maar eens erop wagen en hopen dat iemand me kan helpen hier.

Voor een vriend van mij ben ik bezig om een redelijke simpele/zuinige server samen te stellen om esxi te draaien.

Hiervoor heb ik onderstaande componenten bij elkaar gezocht.
Corsair Value Select - Geheugen - 8 GB
WD Red WD30EFRX - Vaste schijf - 3 TB 4x
Seasonic G-360 - Voeding
Intel Core i5 4430 / 3 GHz - 6 MB cache
ASRock Z87E-ITX - Moederbord - mini-ITX
Bitfenix Phenom Mini-ITX

Wat ik me nu afvraag is of op bovenstaande configuratie esxi zal werken met de harde schijven in de onboard raid of dat ik hiervoor een aparte controller nodig heb. Ik heb gezien dat meerdere de IBM M1015 gebruiken maar deze heeft helaas geen raid 5 wat ik graag zou willen hebben. Weet iemand misschien een variant die ongeveer even duur is (of niet veel duurder) maar wel raid 5 heeft en ook werkt in esxi?

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-09 23:14
Een paar kanttekeningen:
- 8GB is nogal weinig voor ESXi. Je hebt toch snel 16GB nodig om wat VM's te draaien. 16GB is bij de meeste mITX borden de limiet.
- Kijk of de NIC van het moederbord wel werkt met ESXi. Een mITX bord heeft maar 1 PCIe slot dus als de NIC niet werkt ben je dat slot al kwijt aan een extra NIC kaart en is er van de M1015 geen sprake meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Jormungandr schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 21:29:
Een paar kanttekeningen:
- 8GB is nogal weinig voor ESXi. Je hebt toch snel 16GB nodig om wat VM's te draaien. 16GB is bij de meeste mITX borden de limiet.
- Kijk of de NIC van het moederbord wel werkt met ESXi. Een mITX bord heeft maar 1 PCIe slot dus als de NIC niet werkt ben je dat slot al kwijt aan een extra NIC kaart en is er van de M1015 geen sprake meer.
Ik zie dat ik per ongeluk niet x2 achter het geheugen had gezet. Dit was wel de bedoeling. De lan kaart is een intel I217V welke met wat aanpassingen aan de bootcd zou moeten werken.

Ik ben meer bezorgt over de onboard raid aangezien ik het liefste die wil gebruiken ipv een extra kaart.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 11:06
Onboard RAID werkt nooit met ESXi.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

FireDrunk schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 22:24:
Onboard RAID werkt nooit met ESXi.
Daar was ik al bang voor. Als ik echter voor de Super Micro X10SL7-F met natuurlijk de bijhorende hardware zou gaan moet het toch wel mogelijk zijn omdat deze de losse LSI controller heeft of heb ik het hier ook mis?

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Nee, dan geef je 1 controller door via vt-d en gebruik je deze om een zfs afgeleide VM te maken. De andere controller gebruik je voor je datastore. Dit heeft niets met onboard raid te maken trouwens.

[ Voor 197% gewijzigd door A1AD op 05-01-2014 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

A1AD schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 23:27:
[...]

Nee, dan geef je 1 controller door via vt-d en gebruik je deze om een zfs afgeleide VM te maken. De andere controller gebruik je voor je datastore. Dit heeft niets met onboard raid te maken trouwens.
Ah ok, in plaats van de raid om je vm's op te slaan gebruik je dan in principe de zfs opslag waarop je dat doet.

Ik ga er vanuit dat ditzelfde geldt voor moederborden zoals de asrock C2750D4I aangezien die ook meerdere controllers heeft. Ik vindt de xeon oplossing namelijk nogal prijzig aan het worden op deze manier. Ik had het liefste dit bovenstaande bereikt met een standaard moederbord welke in raid draaide of alles doorluste voor een zfs opslag systeem.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yamahabest
  • Laatst online: 18-09 20:09
Nee, dat is niet waar.

Op de X10SL7-F zitten twee controllers, de ene is de Intel® C222 Express PCH (1), de andere is LSI 2308 (2).

Esxi installeer je op een USB stick en daar boot je van. Op controller 1 sluit je een HD aan voor de datastore. Controller 2 geef je via VT-D door aan een virtual machine. Daar kan je dan een ZFS machine van maken, maar volgens mij kan je ook prima de controller "gewoon" gebruiken met losse HD's of een of andere soft-raid oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

yamahabest schreef op zondag 05 januari 2014 @ 12:27:
Nee, dat is niet waar.

Op de X10SL7-F zitten twee controllers, de ene is de Intel® C222 Express PCH (1), de andere is LSI 2308 (2).

Esxi installeer je op een USB stick en daar boot je van. Op controller 1 sluit je een HD aan voor de datastore. Controller 2 geef je via VT-D door aan een virtual machine. Daar kan je dan een ZFS machine van maken, maar volgens mij kan je ook prima de controller "gewoon" gebruiken met losse HD's of een of andere soft-raid oplossing.
Dat bedoelde ik ook eigenlijk. De eerste onboard voor de datastore en de andere doorlussen naar zfs.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat kan, maar die LSI heeft eigenlijk ook geen RAID5 (misschien met een advanced feature key) maar dat wil je sowieso niet. De RAID5 implementatie van die goedkope adapters leunt heel zwaar op de CPU, en dat is eigenlijk niet wat je wil in een VM.

ZFS is dus inderdaad de beste oplossing. De tweede controller naar IT-mode draaien en gaan met die banaan! :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

FireDrunk schreef op zondag 05 januari 2014 @ 14:03:
Dat kan, maar die LSI heeft eigenlijk ook geen RAID5 (misschien met een advanced feature key) maar dat wil je sowieso niet. De RAID5 implementatie van die goedkope adapters leunt heel zwaar op de CPU, en dat is eigenlijk niet wat je wil in een VM.

ZFS is dus inderdaad de beste oplossing. De tweede controller naar IT-mode draaien en gaan met die banaan! :)
Ja precies. Alleen ik ga denk ik voor de asrock waar ik de marvell controller doorlus naar zfs en de onboard intel gebruik voor de datastore.

Nu vraag ik me alleen af wat ik nog met die resterende 5 poorten op de intel controller kan doen. Zou ik daar een aparte store of iets van kunnen maken wat ook doorgelust is naar zfs. Let wel er zit een ssd op voor de datastore.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Marvell en ZFS zou ik even goed mee uitkijken, niet elke controller werkt even goed. Als de controller puur AHCI ondersteund zou ik het geen probleem vinden, maar niet elke controller van Marvell doet dat geloof ik.

Misschien dat CiPHER scherp heeft welke controllers van Marvell wel goed werken.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Ik zou het natuurlijk ook kunnen omdraaien mits het niet werkt. Op de intel doorlussen naar zfs en dan de 1 van de 2 marvels als data gebruiken. Dan zou ik nog een extra controller beschikbaar hebben.

Dit lijkt me zelfs handiger aangezien die asrock 2xmarvel heeft. Ik kan namelijk niet direct vinden of die ahci hebben. Wel heeft het moederbord esxi ondersteuning dus daar mag het probleem al niet zitten.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik vraag me af of die Marvells onder ESXi werken... Ik verwacht het niet.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Wat ik zo snel vindt is dat de 2 marvels wel ondersteunt worden door zfs omdat ze ahci hebben. Op de site van asrock staat dat dit bordje gecertificeerd is voor esxi 5.1. Ik mag er toch vanuit gaan dat ze daarmee het hele bordje bedoelen en niet alleen het intel gedeelte.

Er is helaas niet zoveel bekend over de asrock dus het wordt lastig oordelen of die esxi ook daadwerkelijk ondersteunt.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yamahabest
Ik heb even naar de BBG van Firedrunk zitten te kijken en hij aadt de Intel DC S3500 240 GB aan.
Daarna zag ik de Zuinige fileserver BBG van mux en hij raadt de Crucial M500 240 GB aan.

Waarom zou je voor de een of de ander kiezen? Beide hebben powercaps. Enige verschil wat ik in de prijswatch zo kan zien is "Schrijven (random 4K)", de Intel doet 7.500IOPS, de Crucial doet 60.000IOPS.

Oh, en gelijk nog een vraag, is er een aanrader voor een bepaalde USB stick om Esxi vanaf te booten, of maakt dat niet uit?

[ Voor 13% gewijzigd door yamahabest op 05-01-2014 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Als je het verschil wil weten, moet je meerdere benchmarks lezen, alleen kijken naar een iops getal is echt onzinnig.

De Intel DC's zijn gemaakt voor langdurig gebruik en halen 24/7 7.500 IOPS. Die Crucials halen dat never nooit.

Lees deze review maar eens goed door: http://www.storagereview....c_s3500_enterprise_review

Als het je echt alleen om de power caps te doen is is de M500 inderdaad goed genoeg voor normaal gebruik. Wil je rock solid performance onafhankelijk van hoeveel VM's je tegelijk draait, moet je voor de Intel gaan.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Ik zie nu net dat de asrock C2750D4I helemaal geen vt-d ondersteunt. Dit betekent dus weer terug naar de tekentafel.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yamahabest
Firedrunk, interessant artikel, thanks!

Yagermeister, het Asrock bordje is 380 euro.
Het Supermicro bordje is 227,5 euro en E3-1220 is 183 euro, dat is een totaal van 410 euro.

Dan praat je over 30 euro verschil. Ik zou het wel weten...
Heb je wel een quad core cpu in plaats van een octa core cpu, voor een octa core E3 betaal je 217 euro.

Heeft iemand nog een antwoord op mijn USB stick vraag?

[ Voor 14% gewijzigd door yamahabest op 05-01-2014 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Yagermeister schreef op zondag 05 januari 2014 @ 18:30:
Ik zie nu net dat de asrock C2750D4I helemaal geen vt-d ondersteunt. Dit betekent dus weer terug naar de tekentafel.
asrock e3c226d2i met een zuinige E3 een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
FireDrunk schreef op zondag 05 januari 2014 @ 14:20:
Ik vraag me af of die Marvells onder ESXi werken... Ik verwacht het niet.
Ik meen me te herinneren vibs gezien te hebben voor 5.5.

Edit: Hierzo

[ Voor 17% gewijzigd door A1AD op 05-01-2014 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

yamahabest schreef op zondag 05 januari 2014 @ 19:23:
Firedrunk, interessant artikel, thanks!

Yagermeister, het Asrock bordje is 380 euro.
Het Supermicro bordje is 227,5 euro en E3-1220 is 183 euro, dat is een totaal van 410 euro.

Dan praat je over 30 euro verschil. Ik zou het wel weten...
Heb je wel een quad core cpu in plaats van een octa core cpu, voor een octa core E3 betaal je 217 euro.

Heeft iemand nog een antwoord op mijn USB stick vraag?
Ik kwam gister al op ruim 1300 terwijl ik eerst op 1100 zat. Wel had ik toen onder andere de quad core en volgens mij ook de losse ibm kaart wat niet nodig is. Ik zal nog eens opnieuw tellen en kijken waar ik uitkom.
SndBastard schreef op zondag 05 januari 2014 @ 19:49:
[...]

asrock e3c226d2i met een zuinige E3 een optie?
Dat ziet er wel leuk uit maar dan moet ik een aparte raid kaart erbij pakken om een losse zfs te kunnen maken aangezien ik niet kan zeggen 1 poort van de 6 niet doorlussen.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orbit
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 18:36
Dit weekend net mijn eerste ESXi servertje in elkaar geflanst. Nadat het hergebruiken van nog rondslingerende hardware geen succes bleek heb ik het besluit genomen dan toch maar nieuwe HW aan te schaffen.

De server moet vooral gaan dienen om volgend schooljaar de practica mijn laatste module netwerkbeheer in avondonderwijs vlot te laten verlopen. Criteria waren dus vooral draagbaarheid (ik moet het ding regelmatig meezeulen naar de labo's) en zo goedkoop mogelijk, en daar hoort stroomgebruik natuurlijk ook bij. Stiekem had ik liever server class hardware gekocht om mijn innerlijke nerd te plezieren, maar dat was absoluut niet te rijmen met bovenstaande eisen.

Onderstaande is het dus geworden waarbij ik de HD en voeding reeds in mijn bezit had en de CPU nieuw/2ehands heb gekocht van iemand die verkeerd had besteld.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6300 Black Edition€ 80€ 80
1Gigabyte GA-78LMT-USB3€ 48,50€ 48,50
1Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Core 1000 USB 3.0€ 33,10€ 33,10
1Cooler Master Hyper TX3 Evo€ 18,25€ 18,25
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 105,55€ 105,55
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 285,4

Na montage en installatie van ESXi 5.5 (met injected drivers voor de onboard realtek kaart) kwam ik tot de aangename conclusie dat dit geheel in idle maar 65 watt verstookt.

Kortom, missie geslaagd wat mij betreft. Lekker handzaam, minder dan 300 euro geïnvesteerd en nog aardig zuinig ook. Hopelijk verloop hetgeen ik erop moet implementeren even vlot :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:21
Heb je al gespeeld met een power saving optie? Ik mis het referentiepunt met een FX-6300, maar 65W op zich vind ik nog best veel met slechts één hdd.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orbit
Voor zover ik weet staan inderdaad alle powersaving opties aan in het bios. Van andere tweaks ben ik niet op de hoogte.

65w is als absoluut getal natuurlijk geen record, maar in relatie tot de investering en de prestaties ben ik er toch best tevreden mee. Het hebben van maar 1 HD maakt waarschijnlijk bitter weinig uit in spindown, niet?

Mogelijks ga ik volgend weekend nog wat verder finetunen. De kast is namelijk ook nog iets te luid naar mijn smaak dus ook daar wil ik nog iets aan verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:21
In ESXi heb je ook nog een powersaving optie, tenminste, in 5.1. Ik neem aan dat die ook in 5.5 zit. Met de ene HDD bedoel ik eigenlijk te zeggen dat ik met 65W idle zonder spindown meer schijven had verwacht om aan die 65W te komen. Die ene HDD is de klap niet.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:31

sphere

Debian abuser

A1AD schreef op zondag 05 januari 2014 @ 20:13:
Ik meen me te herinneren vibs gezien te hebben voor 5.5.

Edit: Hierzo
Dan kan je dus hopelijk op een asrock b75 pro3-m de datastore op een op een asmedia 1061 poort prakken (ssd) en de intel poorten RDM'en voor een ZFS guest. Yummie!

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Yagermeister schreef op zondag 05 januari 2014 @ 21:20:

[...]

Dat ziet er wel leuk uit maar dan moet ik een aparte raid kaart erbij pakken om een losse zfs te kunnen maken aangezien ik niet kan zeggen 1 poort van de 6 niet doorlussen.
Ik dacht ESXi op een USB stick en de hele controller doorgeven, maar weet niet of dat gaat werken.
Alternatief is het de ASRock E3C224D4I-14S, die nog een aparte LSI controller heeft met 8 SAS2 poorten, maar dat bord heb ik in NL nog niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
sphere schreef op zondag 05 januari 2014 @ 23:41:
[...]

Dan kan je dus hopelijk op een asrock b75 pro3-m de datastore op een op een asmedia 1061 poort prakken (ssd) en de intel poorten RDM'en voor een ZFS guest. Yummie!
RDM'en kan je altijd hé, daar heb je geen 2de controller voor nodig. Ik neem aan dat je vtd'en wil zeggen. :P

Hou er rekening mee dat je geen intel pantherpoint controller meer kan doorgeven met ESX5.5...

edit: typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orbit
Ik kon het niet laten en heb nog wat getweaked en het verbruik is nu gezakt tot 59W Idle. -10% door enkele bios setings te manipuleren.

- C1e state geënabled
- printerpoort, seriele poort en audio disabled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Mij rest nog eigenlijk 1 vraag maar ik weet alleen niet zeker of die hier geplaatst mag worden.

Namelijk het volgende. Ik heb nu een redelijk mooie setup samen gesteld met 3x3tb en 1x240gb ssd waarvan die 240gb voor de datastore is. Wat ik me nu afvraag is of die datastore wel zo groot moet zijn. Wat ik ervan gelezen heb staan hier alleen maar wat iso's en templates op. Klopt deze redenering of staat nog meer op die schijf. Is er misschien een andere reden om perse voor die 240gb te gaan ipv een 120gb?

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
Net de "trigger" overgehaald voor mijn tweede ESX whitebox:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570S Boxed€ 165,80€ 165,80
1ASRock Q87M vPro€ 96,50€ 96,50
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 105,55€ 105,55
1Mini-box picoPSU 150€ 41,-€ 41,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 408,85

De PicoPSU had ik al. Deze whitebox komt ter aanvulling van mijn eerste (zelfde CPU, 16GB, mITX bord).
Wat gaan we draaien:
- EMC Avamar 7.0 Virtual Edition (0.5TB)
- EMC ViPR 1.0/1.1
- EMC vVNX en vISILON
- EMC DPA
- Web/database
- Download server
- AD/DNS (mandatory stuff)

De bedoeling is dus om gewoon heel veel te testen :P .

Ik vermoed dat deze niet veel hoger gaat uitvallen dan mijn eerste whitebox qua stroomverbruik. De twee extra latjes RAM zullen wel merkbaar zijn, maar voor de rest denk ik niet dat het mobo een gigantische invloed zal hebben. Waarschijnlijk woensdag meer cijfertjes!

[ Voor 5% gewijzigd door Jormungandr op 06-01-2014 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yamahabest
Yagermeister schreef op maandag 06 januari 2014 @ 21:12:
Mij rest nog eigenlijk 1 vraag maar ik weet alleen niet zeker of die hier geplaatst mag worden.

Namelijk het volgende. Ik heb nu een redelijk mooie setup samen gesteld met 3x3tb en 1x240gb ssd waarvan die 240gb voor de datastore is. Wat ik me nu afvraag is of die datastore wel zo groot moet zijn. Wat ik ervan gelezen heb staan hier alleen maar wat iso's en templates op. Klopt deze redenering of staat nog meer op die schijf. Is er misschien een andere reden om perse voor die 240gb te gaan ipv een 120gb?
Alle virtual machines komen er op te staan. Stel je hebt 6 virtual machines van 20 gig (misschien wel groot), dan ben je al 120 gig kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

yamahabest schreef op maandag 06 januari 2014 @ 21:49:
[...]

Alle virtual machines komen er op te staan. Stel je hebt 6 virtual machines van 20 gig (misschien wel groot), dan ben je al 120 gig kwijt.
Die komen toch vooral op de extra store te staan die ik via de vm met zfs maak of mis ik nu iets? Ik dacht dat als ik een vm met zfs heb waar alle storage aanhangt dat ik die gewoon aan de esxi kan hangen als remote storage en daar dan de vm's op plant. Dit zou ook inhouden dat alleen die basis installatie van zfs daar zou staan. Ik meen me zelfs ergens te herrinneren gelezen te hebben dat usb pass through ook mogelijk is waardoor er zelfs niks van data op zou moeten staan buiten de config. Kan iemand dit bevestigen en dan bedoel ik vooral het stuk van de zfs machine waarop de vm's komen te staan.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
"Absolutely must virtualize FreeNAS!" ... a guide to not completely losing your data.
Do not try to have the virtualization host mount the FreeNAS-in-a-VM for "extra VM storage". This won't work, or at least it won't work well, because when the virtualization host is booting, it most likely wants to mount all its datastores before it begins launching VM's. You could have it serve up VM's to other virtualization hosts, though, as long as you understand the dependencies. (This disappoints me too.)
Met andere woorden, dat gaat waarschijnlijk niet werken... Je kunt de storage van je ZFS-VM niet aanbieden aan dezelfde host als waardie VM op draait.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yamahabest
Volgens mij gaat dat ook niet werken hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Paul schreef op maandag 06 januari 2014 @ 22:48:
"Absolutely must virtualize FreeNAS!" ... a guide to not completely losing your data.

[...]

Met andere woorden, dat gaat waarschijnlijk niet werken... Je kunt de storage van je ZFS-VM niet aanbieden aan dezelfde host als waardie VM op draait.
Sorry maar dit is bullshit niet waar. Dit artikel is hier al meerdere malen langs gekomen en mag je met een stevige pot zout nemen. Ik (en nog andere) draai al maanden een freenas zfs vm die iscsi terug geeft naar zijn host esx als data store. Hebben jullie dit topic wel gelezen??

[ Voor 7% gewijzigd door A1AD op 06-01-2014 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Yagermeister schreef op maandag 06 januari 2014 @ 22:08:
[...]

Die komen toch vooral op de extra store te staan die ik via de vm met zfs maak of mis ik nu iets? Ik dacht dat als ik een vm met zfs heb waar alle storage aanhangt dat ik die gewoon aan de esxi kan hangen als remote storage en daar dan de vm's op plant. Dit zou ook inhouden dat alleen die basis installatie van zfs daar zou staan. Ik meen me zelfs ergens te herrinneren gelezen te hebben dat usb pass through ook mogelijk is waardoor er zelfs niks van data op zou moeten staan buiten de config. Kan iemand dit bevestigen en dan bedoel ik vooral het stuk van de zfs machine waarop de vm's komen te staan.
Bij deze bevestigd. Je ssd zal wel performanter zijn. Ik zou je zwaardere guests (veel io) op de SSD plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

A1AD schreef op maandag 06 januari 2014 @ 22:54:
Sorry maar dit is bullshit niet waar. Dit artikel is hier al meerdere malen langs gekomen en mag je met een stevige pot zout nemen. Ik (en nog andere) draai al maanden een freenas zfs vm die iscsi terug geeft naar zijn host esx als data store. Hebben jullie dit topic wel gelezen??
En op welke datastore staat je freenas vm?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
sphere schreef op maandag 06 januari 2014 @ 23:02:
[...]

En op welke datastore staat je freenas vm?
Op de SSD uiteraard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
A1AD schreef op maandag 06 januari 2014 @ 22:54:
Hebben jullie dit topic wel gelezen??
Beste A1AD, zoals je misschien wel gezien hebt is dit topic ontzettend groot, met veel uiteenlopende aandachts- en interessegebieden. Het spijt me dan ook verschrikkelijk dat ik me niet alle 6442 individuele posts voor de geest kan halen...

Blijkbaar werkt het bij jou wel, mooi zo. Bij jgreco werkte het zo te lezen niet, en tja, die heeft nu eenmaal een bepaalde reputatie. Vind je het dan heel gek dat mensen hem quoten?

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Gezien de reacties denk ik dat ik het beste van 2 werelden ga pakken.

Ik heb namelijk de supermicro aangeraden met de aparte controller waar in dit geval de zfs machine mee gaat werken. De datastore houdt ik even op 240gb en dit zal op de onboard intel controller plaatsvinden. Op diezelfde intel controller is er echter ook nog plek zat voor extra ruimte. Hiermee zou ik dan de datastore in de toekomst groter kunnen maken mits het nodig blijkt te zijn.

Ik ben zelfs zover aan het denken om de datastore op 1 van de marvels te plaatsen omdat deze maar 2 poorten heeft. Met die 2 poorten kun je zat op ruimte krijgen voor alle vm's door een eventuele ssd/hdd combinatie maar zoals gezegd dit is toekomst.

Op de intel heb ik dan 6 plekken vrij om eventueel de zfs nog groter te maken.

Ik mag er vanuit gaan dat esxi de mogelijkheid ondersteunt om vm's te laten wachten met opstarten. Op die manier zou je dan kunnen zeggen dat de zfs machine als eerste start en daarna pas de rest. Ook dit is echter wat uitzoekwerk van mijn kant uit. Ik zal in ieder geval de voor en tegens even doorlezen aangezien ik veel lees dat esxi/zfs combi prima werkt maar hier zie ik dan weer tegens ervoor.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Standaard start ESXi geen enkele VM op, dat moet je zelf instellen :) En ja, dan kun je inderdaad de VM met FreeNAS als eerste laten starten en een delay instellen.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-09 19:50
I.v.m problemen met m'n Be Quiet L7 300 heb ik afgelopen weekend een PicoPSU in m'n server gezet:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3330 Boxed€ 148,20€ 148,20
1MSI B75MA-P45€ 51,99€ 51,99
3Samsung SpinPoint M8 HN-M101MBB, 1TB€ 55,-€ 165,-
1Delock USB 2.0 Nano 4GB Zwart€ 12,30€ 12,30
2Kingston ValueRAM KVR1333D3S9/8G€ 64,42€ 128,84
1Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 48,50€ 48,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 554,83

Onboard NIC werkt, VT-D voor de onboard controller, sil3112 PCI kaartje voor de datastore.
Verbruikt ongeveer 28W idle. 40W bij het starten van de VMs. :9~

[ Voor 0% gewijzigd door RudolfR op 07-01-2014 16:14 . Reden: PCI-e moet PCI zijn. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Paul schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 07:43:
[...]
Het spijt me dan ook verschrikkelijk.
Het is u vergeven >:)
Paul schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 07:43:
[...]
Blijkbaar werkt het bij jou wel, mooi zo. Bij jgreco werkte het zo te lezen niet, en tja, die heeft nu eenmaal een bepaalde reputatie. Vind je het dan heel gek dat mensen hem quoten?
Hier, al vind ik niet zo meteen meer juist waar, is het famauze artikel ook al besproken door mensen met een bepaalde reputatie. Het komt er op neer dat als je weet wat je aan het doen bent je perfect je nas kan virtualizeren.

Diezelfde jgreco heeft ook dit geschreven by the way: http://forums.freenas.org...y-losing-your-data.12714/
RudolfR schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 09:34:
sil3112 PCI-e kaartje voor de datastore.
Heb je dat kaartje dan ook in een PCI-e uitvoering?

[ Voor 20% gewijzigd door A1AD op 07-01-2014 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Euhm, dat is het artikel waar ik naar link :P En dat die specifieke clausule (storage presenteren aan jezelf lukt niet) hier behandeld is heb ik gemist... Kan het zo ook niet terugvinden overigens...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Paul schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 14:07:
Euhm, dat is het artikel waar ik naar link :P
Whoeps, ik moet vroeger gaan slapen blijkbaar. ik dacht dat het over dit artikel ging: http://forums.freenas.org...-a-virtual-machine.12484/

Het spijt me verschikkelijk O-)
Paul schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 14:07:
En dat die specifieke clausule (storage presenteren aan jezelf lukt niet) hier behandeld is heb ik gemist... Kan het zo ook niet terugvinden overigens...
Wel het werkt hier heel goed. Je moet na de start van freenas een minuutje wachten tot de iscsi connectie tot stand is gebracht.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2172654/iscsi-2.PNG

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2172654/iscsi-1.PNG

De vm's met "FN_" ervoor draaien op de freenas vm

[ Voor 49% gewijzigd door A1AD op 07-01-2014 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

A1AD schreef op maandag 06 januari 2014 @ 10:43:
RDM'en kan je altijd hé, daar heb je geen 2de controller voor nodig. Ik neem aan dat je vtd'en wil zeggen. :P

Hou er rekening mee dat je geen intel pantherpoint controller meer kan doorgeven met ESX5.5...

edit: typo
Nope, ik wilde een ssd aan de asmedia hangen en dan de schijven aan de intel controller RDM'en aan een ZFS guest met ESXi 5.5, omdat daar nu mogelijk een betrouwbare implementatie in zit voor ahci. Maar tot nu toe zie ik niet veel mensen die dit aandurven, behalve Firedrunk die het losvast getest heeft.

Dat het doorgeven van de pantherpoint niet meer werkt in 5.5 is niet erg, dat was toch al niet echt een optie met alle matige pci-e 4x sata3 kaarten die er dan overblijven om de ssd aan te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
[...]

Heb je dat kaartje dan ook in een PCI-e uitvoering?
Volgens mij niet, ik heb 'm in ieder geval niet. Scherp, meteen aangepast.

[ Voor 6% gewijzigd door RudolfR op 07-01-2014 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
sphere schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 15:46:
[...]

Nope, ik wilde een ssd aan de asmedia hangen en dan de schijven aan de intel controller RDM'en aan een ZFS guest met ESXi 5.5, omdat daar nu mogelijk een betrouwbare implementatie in zit voor ahci. Maar tot nu toe zie ik niet veel mensen die dit aandurven, behalve Firedrunk die het losvast getest heeft.

Dat het doorgeven van de pantherpoint niet meer werkt in 5.5 is niet erg, dat was toch al niet echt een optie met alle matige pci-e 4x sata3 kaarten die er dan overblijven om de ssd aan te hangen.
Ik heb dit momenteel draaien op mijn 2de host 8) , dit is mijn backup host. Staat vcenter5.5 en backup freenas op. De backupnas heeft 3*1.5TB schijfen via RDM in RAIDZ0 draaien (deze doet snapshot replication van de main nas). De 4de sata aansluiting wordt gebruikt als datastore. Na enkele weken nog geen problemen te bespeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Kan je die setup managen zonder betaalde vsphere? Dat is ook nog zo'n issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
sphere schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 18:33:
Kan je die setup managen zonder betaalde vsphere? Dat is ook nog zo'n issue.
Idd, alle nieuwe features worden gemanaged door vcenter server via de webclient.
Keys zijn op het net te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

sphere schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 15:46:
[...]

In een verleden is dit gelukt op basis van een Asrock B75 Pro3-M en ESXi 5.0/5.1 , zie deze thread. De OI vm draait nog steeds en de data array op de RDM disks doet het zonder problemen. De enige onhebbelijkheid is dat een kopieer actie vanuit OS X middels 'drag and drop' soms met een foutmelding stopt en 'copy/paste' wel vrolijk werkt.
Klopt, als je dat dan wilt doen, kun je net zo goed een deftige HBA doorgeven (IBM M1015 oid).

Ik heb even terug gelezen om te zien welke hardware je gebruikt.Het doorgeven van de Pantherpoint controller op de B75 Pro3-M heeft als gevolg dat de AsMedia controller ook mee gegeven gaat worden en dat de ESXi bootstrap stopt met de melding: "No datastore found". Dit is al eerder hier besproken/getest.

[ Voor 14% gewijzigd door Pantagruel op 08-01-2014 14:37 ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzxtquad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 14:35
Ik ben aan het kijken om een zuinige ESXi server te bouwen voor thuis. Ik zou deze gebruiken om zaken te testen, enkele linux machines te draaien (sickbeard, SabNZB etc) en te gebruiken om te werken met virtuele netwerk apparatuur (Nexus 1000V).

In verband met de plek waar deze server zou komen te staan (meterkast) heb ik iets nodig in de Mini-ITX maten, dit beperkt je mogelijkheden nogal.

Ik heb enkele vragen over de inrichting van deze server, welke CPU+moederbord (heb ik VT-D nodig?) en wat ik het beste kan doen met betrekking tot storage.

Ik zat te denken aan onderstaande setup

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620€ 64,95€ 64,95
2WD Red SATA 6 Gb/s WD20EFRX, 2TB€ 86,45€ 172,90
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 65,60€ 65,60
2Corsair CMV8GX3M1A1333C9€ 64,99€ 129,98
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 38,40€ 38,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 471,83

Ik heb alleen nog een moederbord nodig, enkele aanraders voor een Mini-ITX moederbord welke goed samenwerkt met ESXi?
Daarnaast nog de vraag over storage, kan ik 2 lokale schijven gebruiken, hier een datastore van maken en hier de VM's op draaien? Ik heb geen behoefte aan VFS achtige oplossingen qua storage.

Denken jullie dat dit deze hardware krachtig genoeg is om mijn activiteiten aan te kunnen? (ik ben niet op zoek naar super performance, vandaar de G620 maar het moet ook weer niet te langzaam zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ruil de voeding in voor de pricewatch: be quiet! System Power 7 300W, is bijna dezelfde voeding intern en extern alleen heeft deze wel fatsoenlijk condensators en die niet.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzxtquad
Bedankt the mask, heb hem geruild voor de voeding die je aanraad.

Ik heb ondertussen ook een moederbord gevonden en 1 van de HDD's vervangen voor een SSD, daarmee komt de hardware lijst op:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620€ 64,95€ 64,95
1Asus H87I-PLUS€ 95,-€ 95,-
1WD Red SATA 6 Gb/s WD20EFRX, 2TB€ 86,45€ 86,45
1Corsair CMV8GX3M1A1333C9€ 64,99€ 64,99
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,48€ 32,48
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 113,03€ 113,03
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 522,50

Wat vinden jullie van deze configuratie voor thuis en test gebruik?

[ Voor 95% gewijzigd door nzxtquad op 09-01-2014 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DXaroth
  • Laatst online: 24-08 19:58
Ok,

Ik ben (nog steeds) bezig een systeem aan het samenstellen voor in mijn patch rek.

Nu zeg ik patch rek, en dat is ook precies een van de problemen; deze is maar 35cm diep, maar behuist wel al mijn netwerk apparatuur.. het is niet echt mogelijk om de server elders op te hangen, omdat dit huis nogal gehorig is (komt uit de jaren 60), en wij hier geen zin hebben om de hele nacht door gebrom te horen van een server.

Nu heb ik al vernomen dat Silverstone een expander bay uit gaat brengen voor 8 disks, wat precies is wat ik zoek voor mijn opslag benodigdheden; in het begin wil ik hier 4x4tb in hangen, maar dit kan dan later 8x4tb worden zodra de nood daarvoor is.

Nu is dus het laatste probleem om een 1u systeem te vinden die als ESXi host kan fungeren, waaronder een ZFS-on-linux systeem komt te hangen.

Nu heb ik de volgende componenten gevonden die eventueel de taak kunnen volbrengen:

Qua case en andere 'standaard' componenten'

#Item
1Supermicro SuperChassis 510-203B
1Supermicro RSC-RR1U-E8 ( riser kaart )

Hierbij moet ik nog een goede SAS interface kaart vinden die het liefst een M1015 is met 2 externe poorten.. anders bij gebrek moet ik uitvogelen hoe ik 2 SFF-8087 => SFF-8088 kabels uit de case laat komen ( ik zie nl geen andere ruimte om een adapter kaart in de case in te bouwen zodat ik SFF-8088 connectoren heb aan de buitenkant ).. dus mocht iemand een goed advies hebben....

Vervolgens heb ik 2 setups waar ik nog tussen zit: (Hoeveelheid ram ben ik nog niet uit)

#Item
1Intel Xeon E3-1220 v2
1Supermicro X9SCM-F
NKingston ValueRAM KVR13LE9/8EF

of

#Item
1Intel Celeron G1620
1Supermicro X9SCM-F
NKingston ValueRAM KVR13LE9/8EF

Nu is het voor mij een afweging tussen prijs (Celeron goedkoper) en performance (Xeon aanzienlijk beter) .. persoonlijk zou ik neigen naar de Xeon, maar daar komt een klein probleem de hoek om zetten waar iemand wellicht wat op weet:
De Xeon heeft volgens intel een TDP van 69W, maar ik zie dat het chassis meld dat men rekening moet houden met een TDP van max 65W ... gaat dit letterlijk er om dat de rail van de voeding meer niet aan gaat kunnen, of gaat het er om dat ze verwachten dat CPU + RAM + HDD gezamelijk de PSU zal overbelasten?
Als ik nl zo zit te rekenen, maar ik zie niet hoe deze build in de buurt gaat komen van het limiet van de PSU..

Daarnaast; In hoeverre is bekend hoe SATA schijven het doen in aan SAS? je hoort verschillende berichten, waarbij de een roept dat dat onmogelijk is (terwijl de specificatie het wel ondersteunt), vervolgens roept iemand dat het alleen maar problemen geeft.. ik heb nl niet echt zin om 1200 euro uit te geven aan 4 disks, als dat ook voor 500 kan...

Mochten mensen trouwens andere ideeen hebben qua hardware hou ik me altijd aanbevolen.. ik verwacht de silverstone expanders niet beschikbaar voor Q2, dus tot die tijd heeft het weinig nut om te bestellen (en zal ik vrolijk doorzoeken naar andere (betere) opstellingen qua hardware )

[ Voor 3% gewijzigd door DXaroth op 09-01-2014 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
glennabraas schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 19:46:

Wat vinden jullie van deze configuratie voor thuis en test gebruik?
Je hebt processor met socket 1155 en een mobo met socket 1150 gekozen.

Voor de rest is dit voldoende voor wat jij er mee wil. Boot/OS partities op de SSD en de HD voor extra data storage.

[ Voor 54% gewijzigd door A1AD op 09-01-2014 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
En zelfs een oude Sandy Bridge CPU gekozen...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzxtquad
Bedankt A1AD en FireDrunk, ik heb de processor geruild voor een G3220 en de SSD geruild voor een Samsung Evo (250Gb)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 49,89€ 49,89
1Asus H87I-PLUS€ 95,-€ 95,-
1Corsair CMV8GX3M1A1333C9€ 64,99€ 64,99
1Samsung 840 EVO 250GB€ 140,-€ 140,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 534,41

Zijn er misschien nog goedkopere, (voor ESXi geschikte) Mini-ITX moederborden te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
Asrock B85M-itx. VT-d capable en kost niet veel. Maxt uit op 16GB zoals de meeste mITX borden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-05 13:55

slb

Bwoah......

@glennabraas: je hebt mail...

Bordjes gebaseerd op de nieuwe Atom (Avaton en Rangeley) SoCs zijn ook erg interessant voor servers.

Zuinig, maar toch krachtig. STH heeft ze gebenchmarkt, hier en hier, en ze slaan echt geen gek figuur.
Gemiddeld zo'n beetje de helft van de Xeon E3 1230V3 prestaties.

En dan de featureset:
20W TDP
8 cores
64 GB RAM te adresseren
4x 2.5 GbE
6 x SATA.

SuperMicro heeft een aantal modellen met 4 LAN poorten (+1x dedicated voor IPMI) en ook Asrock is van de partij, die heeft er nog 6 SATA poorten extra in gehangen (dmv Marvel controller) dus in totaal 12 x SATA.

Jammer genoeg in Nederland wat prijzig,in Duitsland zijn ze een stuk goedkoper....

[ Voor 4% gewijzigd door slb op 10-01-2014 01:10 ]

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzxtquad
@slb

Heb even gekeken naar de Atom bordjes/CPU's. Ze zijn inderdaad (nog?) erg aan de prijs, je zegt dat ze in duitsland een stuk goedkoper zijn, heb je misschien een voorbeeld van winkels in Duitsland waar ze ze verkopen?

Met de prijs die ze hebben in Nederland kom ik boven mijn budget uit, ze zijn echter wel veel krachtiger dan de G3xxx serie, met een lagere prijs zou ik ze overwegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
Duitse prijzen check ik via http://geizhals.eu/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
De 2550 van ASRock is hier goedkoper dan daar? 283 vs 300...
Overigens zou ik ze niet *veel* krachtiger dan een G3220 noemen... Meer cores, maar de single core performance is een stuk lager.

[ Voor 52% gewijzigd door FireDrunk op 10-01-2014 13:18 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzxtquad
Dat klopt inderdaad ook weer, denk je het aantal cores extra echt gaat merken in VMware (meer cores om te dedicaten aan 1 VM?, in plaats van 2 cores die gedeeld moeten worden door, zeg 4-6 vm's?)

de VM's zullen 99% van de tijd staan te idlen, dat wel.

Heb even gekeken naar de 2550 van ASRock, ziet er interessant uit, en inderdaad goedkoper in NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Een VM heeft veel meer aan single core performance. Liever 1 snelle core op een VM dan 2 trage.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Meer vCPU's toekennen aan een VM zonder aantoonbare noodzaak is een slechte zaak, vanwege de manier waarop VMware resources beschikbaar stelt / moet stellen aan VM's :)

http://www.vmsources.com/...ment-in-vmware-vsphere-51

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzxtquad
MIjn vraagstelling was niet wat ik bedoelde te vragen, dat het slecht is om meer vCPU's toe te kennen weet ik. Dan staan ze op elkaar te wachten en zorgt vaak voor vertraging ivm een versnelling
ik bedoelde het volgende:

2 fysieke CPU's verdelen over 6 VM's: 6 VM's hebben allen 1 vCPU, wat betekend dat ze 2 fysieke CPU's moeten verdelen.

8 fysieke CPU's verdelen over 6 VM's: 6 VM's met allemaal 1 vCPU, ze kunnen alle 1 fysieke CPU aanspreken.

Is deze gedachtegang correct of mis ik iets? (waarschijnlijk mis ik iets..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Tenzij je VM's constant veel aan het doen zijn heb je meer aan 2 snelle cores dan aan 8 langzame :) Stel je zit 90% van de tijd onder de 5% CPU, dan wil je dat die ene keer dat een VM power nodig heeft dat deze het ook krijgt :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzxtquad
De VM's zullen 90+% van de tijd staan te idlen, dan wordt het een Pentium G3420, daarmee wordt dit de volledige hardware lijst:

Edit: Nu met 1600Mhz geheugen ipv 1333Mhz

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420€ 54,-€ 54,-
1ASRock B85M-ITX€ 66,05€ 66,05
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 105,54€ 105,54
1Samsung 840 EVO 250GB€ 140,-€ 140,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 550,12

[ Voor 3% gewijzigd door nzxtquad op 10-01-2014 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

glennabraas schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 11:00:
@slb

Heb even gekeken naar de Atom bordjes/CPU's. Ze zijn inderdaad (nog?) erg aan de prijs, je zegt dat ze in duitsland een stuk goedkoper zijn, heb je misschien een voorbeeld van winkels in Duitsland waar ze ze verkopen?

Met de prijs die ze hebben in Nederland kom ik boven mijn budget uit, ze zijn echter wel veel krachtiger dan de G3xxx serie, met een lagere prijs zou ik ze overwegen
Paar prijzen in Duitsland
Ik denk dat de quadcore (C2550) voor een hoop toepassingen ook prima zal zijn.

Dat krachtiger hangt uiteraard wel van de toepassing af. De G3420 heeft maar 2 cores, maar die draaien wel op een hogere frequentie (3,2 GHz).

edit:
Oops... deze had ik nog niet gelezen.

[ Voor 11% gewijzigd door slb op 10-01-2014 19:53 ]

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ixus74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-09 10:01
@glennabraas

Dat ASRock moederbord heeft een Qualcomm Atheros AR8171ethernet adapter, wordt die die door ESXI ondersteund? Of ga je nog een extra adapter plaatsen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:23

thof

FP ProMod
Ben al enige maanden/jaren aan het kijken naar een eigen ESXI (5.5) server en beetje bij beetje heb ik al wat onderdelen verzameld om een ESXI ZFS All-in-one op te gaan zetten. De exacte uitwerking is er nog niet, maar onderstaand wat de situatie momenteel is.

Reeds in bezit
#ProductPrijsSubtotaal
6SFF-8087 Mini SAS 36Pin to Mini SAS 36P Data Transfer Cable (50 a 60 cm)----
1HP NC364T PCI Express Quad Port Gigabit Server Adapter€ 145,20€ 145,20
1Icydock MB994SP-4S€ 66,50€ 66,50
2IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x€ 127,05€ 254,10
1Samsung 830 series Notebook Upgrade Kit 128GB€ 317,50€ 317,50
1Samsung 840 series Pro 512GB€ 378,-€ 378,-
1APC Smart-UPS 3000VA USB & Serial RM 2U 230V€ 1.056,05€ 1.056,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.217,35

Wellicht aan te schaffen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E5-2620 Boxed€ 354,99€ 354,99
1Supermicro X9SRL-F€ 265,04€ 265,04
6Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB€ 133,-€ 798,-
1Ri-vier 4U 16bay storage chassis mini SAS backplane - RV-4316-03A€ 0,-€ 0,-
1Supermicro SNK-P0050AP4€ 33,99€ 33,99
1Noctua NF-B9 PWM, 92mm€ 13,50€ 13,50
6Noctua NF-R8 PWM, 80mm€ 14,52€ 87,12
2Kingston ValueRAM KVR16R11D4/16€ 153,50€ 307,-
1Seasonic G-Serie 550Watt€ 79,95€ 79,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.939,59

Wat is het doel van de server:
- In principe 24/7 online
- ZFS al bulk storage m.b.v. 4TB disks
- SSD('s) voor VM's, lekker snel maar vooral omdat dan de bulk storage in spin-down kan.
- VM's draaien, zowel windows (8, 2012), linux als bsd. Waarbij een BSD variant voor ZFS en pfSense voor firewall/dns/filtering etc. De windows vm's zijn voor development en voor thuis-apps/services :) Ook komt er 1 download vm voor couchpotato sabnzb etc.
- Natuurlijk data serververen aan tablets, laptops, raspberry pi's (met xbmc).

Openstaande punten:
- Zuinigheid: een Xeon E5 is niet echt zuinig en verwacht ook niet zoveel rekenpower nodig te hebben, maar de enige reeks die >32GB ECC ram ondersteund.
- Voeding: Aan de hoge kant naar mijn idee, maar nog niet helemaal duidelijk of staggered spin-up gaat werken met deze set-up. Lees veel gemixte ervaringen (controller, blackpane, hdd afhankelijk).
- VM storage wel of niet via ZFS-vm laten lopen gezien performance. Redundantie is ook een issue, maar daar zullen gewoon back-ups van gemaakt gaan worden.
- Geheugen, in eerste instantie volstaat 32GB meer dan prima, maar om meteen maxed-out te gaan zitten lijkt mij niet wenselijk zeker niet met ZFS en windows VM's. Support voor meer geheugen zorgt alleen wel voor Xeon E5 cpu's en servergrade boards.

Alle feedback is welkom, voor mijn gevoel zit ik vast in een tunnel visie :X

[ Voor 0% gewijzigd door thof op 10-01-2014 21:50 . Reden: 32GB ram i.p.v. 16GB ]

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Je hebt nu nog maar 16GB geheugen in je lijst.

Ik heb zelf ook een poos gekeken naar een S2011 systeem, ik ben erg benieuwd naar het verbruik!

[ Voor 51% gewijzigd door FireDrunk op 10-01-2014 21:48 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof

thof

FP ProMod
Geheugen is gecorrigeerd, stond inderdaad onjuist aantal, moest 2x zijn.

Wat is de reden dat je niet voor een S2011 systeem bent gegaan? Is dat puut i.v.m. verbruik of zaten daar nog andere afwegingen achter? Zelf ook benieuwd naar het verbruik, ben alleen bang dat het aan de hoge kant gaat zijn vandaar dat ik nog een beetje zoekende ben naar een iets goedkopere/zuinigere oplossing.

Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzxtquad
Jormungandr schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 16:57:
Asrock B85M-itx. VT-d capable en kost niet veel. Maxt uit op 16GB zoals de meeste mITX borden.
Ik had eerst de ASUS H87I-PLUS pricewatch: Asus H87I-PLUS

Zijn er mensen die problemen hebben gehad met de Asrock B85M-itx? Of is de ASUS bijvoorbeeld gewoon beter? Als er betere ervaringen zijn met de ASUS ben ik best bereid om die €30,- extra uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
thof schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 21:31:
Wellicht aan te schaffen:
Openstaande punten:
- Zuinigheid: een Xeon E5 is niet echt zuinig en verwacht ook niet zoveel rekenpower nodig te hebben, maar de enige reeks die >32GB ECC ram ondersteund.
Mogelijk wil je dan een E5-1620 v2 overwegen :) Quad-core ipv Hexa, maar wel 3.7 GHz (3.9 GHz boost) en een stukje goedkoper. Op je mobo past er toch maar één en de E5-2xxx-serie komt pas bij de serieus dure exemplaren bij 3 GHz uit. Nu weet ik niet waar je allemaal storage aan uit wilt delen maar Samba is single-threaded en heeft dus baat bij meer GHz ipv meer cores.
- Geheugen, in eerste instantie volstaat 32GB meer dan prima, maar om meteen maxed-out te gaan zitten lijkt mij niet wenselijk zeker niet met ZFS en windows VM's. Support voor meer geheugen zorgt alleen wel voor Xeon E5 cpu's en servergrade boards.
Ik heb nog de nodige reepjes liggen O-) :P

Ik ben as we speak aan het schroeven aan de volgende setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E5-1620 v2 Tray€ 296,67€ 296,67
5Seagate STx000VN000, 4TB€ 155,90€ 779,50
1be quiet! Shadow Wings PWM, 92mm€ 12,-€ 12,-
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 54,99€ 54,99
1Intel Postville X25-V SSDSA2MP040G2R5 40GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.442,19

Ik heb het idee dat mijn Conrad Energy Check 3000 aan de hoge kant meet (als er iemand in Tilburg zijn exemplaar voor een paar uur kan / wil uitlenen dan kan ik dat testen) gezien het verbruik van mijn G1610 op een PicoPSU, maar ik zal posten wat het geheel verbruikt :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof

thof

FP ProMod
Paul schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 22:26:
Mogelijk wil je dan een E5-1620 v2 overwegen :) Quad-core ipv Hexa, maar wel 3.7 GHz (3.9 GHz boost) en een stukje goedkoper. Op je mobo past er toch maar één en de E5-2xxx-serie komt pas bij de serieus dure exemplaren bij 3 GHz uit. Nu weet ik niet waar je allemaal storage aan uit wilt delen maar Samba is single-threaded en heeft dus baat bij meer GHz ipv meer cores.
Die had ik in eerste instantie ook geselecteerd, maar de hoge TDP maakte mij wel wat zorgen (die is 130W). Vandaar dat ik ook wat verder ben gaan kijken en ook de 2620 als optie ben gaan zien. Goed punt wat je aangeeft m.b.t. met single-threaded samba daar had ik nog niet aan gedacht. Wellicht toch maar de 1620V2 ipv E2620. Is ook meteen weer een generatie nieuwer :)
Ik heb nog de nodige reepjes liggen O-) :P
Vast geen 16GB 1600mhz modules die je zelf niet nodig hebt? ;)
Ik ben as we speak aan het schroeven aan de volgende setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E5-1620 v2 Tray€ 296,67€ 296,67
5Seagate STx000VN000, 4TB€ 155,90€ 779,50
1be quiet! Shadow Wings PWM, 92mm€ 12,-€ 12,-
1Intel Postville X25-V SSDSA2MP040G2R5 40GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.442,19
Ziet er inderdaad aardig vergelijkbaar uit. Wil je ook gebruik gaan maken van een all-in-one ZFS setup? Dan vraag ik mij af of je niet beter voor de HDD.15 kan gaan aangezien de NAS-variant TLER heeft en dus minder lang gaat proberen een bad sector te fixen. Bewuste keuze geweest?
Ik heb het idee dat mijn Conrad Energy Check 3000 aan de hoge kant meet (als er iemand in Tilburg zijn exemplaar voor een paar uur kan / wil uitlenen dan kan ik dat testen) gezien het verbruik van mijn G1610 op een PicoPSU, maar ik zal posten wat het geheel verbruikt :)
Heb je een verwachting van wat jouw of mijn setup zou kunnen gebruiken met disks in spindown?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
thof schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 22:41:
Die had ik in eerste instantie ook geselecteerd, maar de hoge TDP maakte mij wel wat zorgen
TDP is 'maar' een maximum :) Ik lees overal dat al die processoren idle (ongeveer) hetzelfde gebruiken. At full speed is de 1620 v2 ook een stuk sneller klaar dan de 2620 :) Als ik die twee met hun TDP op elkaar deel (wat een _hele_ grove manier is) dan is de 1620 v2 ongeveer 26% zuiniger per instructie :P
Vast geen 16GB 1600mhz modules die je zelf niet nodig hebt? ;)
Je eigen lijstje heeft een niet-V2, die 'draaien' op 1333 :P
Wil je ook gebruik gaan maken van een all-in-one ZFS setup?
Yup. Alleen ga ik (hoogstwaarschijnlijk) de pool niet aanbieden aan VMware als datastore, vooralsnog enkel de SSD.
Dan vraag ik mij af of je niet beter voor de HDD.15 kan gaan aangezien de NAS-variant TLER heeft en dus minder lang gaat proberen een bad sector te fixen. Bewuste keuze geweest?
Eerlijk gezegd niet echt, voor zover ik het begrepen hebt repareert ZFS bad sectors en is TLER vooral van invloed op echte RAID-controllers. Ik heb nergens iets gelezen (maar ik kan het over het hoofd gezien hebben) dat TLER-schijven slecht zouden zijn voor ZFS.
Heb je een verwachting van wat jouw of mijn setup zou kunnen gebruiken met disks in spindown?
Het is meer een wild guess dan een educated guess maar ik hoop een beetje onder de 40 watt te blijven, al is 50 misschien wat realistischer. Daar komt echter het vertrouwen dat ik niet echt in mijn Energy Monitor heb aangezien deze op mijn G1610 / Pico / Seasonic Level V / ESX als 30W (en 60 VA) aangeeft...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

MaNdM

1000-dingen-doekje

Ik zit met een dilemma. Via Marktplaats heb ik bij een bedrijf een Xeon gekocht. Dit zou de L5530 zijn (ark.intel.com) maar ik kreeg de E5530 (ark.intel.com) geleverd.

Technisch zijn beide CPU's identiek op de max TDP na en de L5530 is natuurlijk een low-voltage cpu en de E5530 niet.

De financiën laat ik hier even buiten beschouwing. Waar ik over twijfel is in hoeverre de L-versie qua zuinigheid echt veel verschil gaat maken tegenover de E-versie.

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Wanneer je ze in ARK met de compare vegelijkt is de TDP 60W vs 80W. Door het lagere voltage heb je een lager verbruik. De verhouding is grofweg 60/80 = 3:4, maar of je dat zo lineair kunt doortrekken is maar de vraag.

Het zal sowieso een paar Watt schelen en aangezien elke 24/7 Watt op jaarbasis bijna € 2,- kost, zal het verschil best meevallen.

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
VID range is hetzelde dus je zou in theorie prima een 60W versie kunnen krijgen met een hogere spanning als de 80W versie.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
Ik zie heel veel mensen kiezen voor een Seasonic G serie voeding. De Cooler Master VS serie is nog ietsjes beter, vooral bij lage belasting en ripple waardes.

Check test van HW.info: http://nl.hardware.info/r...st-een-prima-basis-ripple

@hieronder: kan zijn, probleem is dat de voeding nieuw is en er niet veel reviews te vinden zijn.

Kan je dan ook aangeven wat ze mis doen ?

Nog 2 reviews die de VS serie zeer goed vinden.

http://www.techpowerup.co...oolerMaster/V550S/11.html
http://www.hardwareluxx.d...rmasterv550s.html?start=5

Ik denk toch zeker te zeggen dat Cooler Master voedingen een goede naam hebben. Heb in mijn hoofd PC een Cooler Master Silent Pro M2 520W, ook een zeer goede voeding.

[ Voor 47% gewijzigd door abusimbal op 12-01-2014 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
HWI reviews zou ik niet naar kijken al helemaal niet van voedingen, ze hebben geen idee wat ze doen...

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wopie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-06 20:08
thof schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 21:31:

.................

Wat is het doel van de server:
- In principe 24/7 online
- ZFS al bulk storage m.b.v. 4TB disks
- SSD('s) voor VM's, lekker snel maar vooral omdat dan de bulk storage in spin-down kan.
- VM's draaien, zowel windows (8, 2012), linux als bsd. Waarbij een BSD variant voor ZFS en pfSense voor firewall/dns/filtering etc. De windows vm's zijn voor development en voor thuis-apps/services :) Ook komt er 1 download vm voor couchpotato sabnzb etc.
- Natuurlijk data serververen aan tablets, laptops, raspberry pi's (met xbmc).

Openstaande punten:
- Voeding: Aan de hoge kant naar mijn idee, maar nog niet helemaal duidelijk of staggered spin-up gaat werken met deze set-up. Lees veel gemixte ervaringen (controller, blackpane, hdd afhankelijk).
- VM storage wel of niet via ZFS-vm laten lopen gezien performance. Redundantie is ook een issue, maar daar zullen gewoon back-ups van gemaakt gaan worden.

Alle feedback is welkom, voor mijn gevoel zit ik vast in een tunnel visie :X
Misschien dat je hier wat aan hebt (je hebt vast zelf ook al het een en ander gelezen), AMD heeft by default ondersteuning voor ECC-RAM, je zou dus relatief cheap op basis van een 990FX chipset (Asus M5a-99FX Pro R2.0 met support voor ECC) icm een AMD FX6300 AM3+ cpu en unbufferd ECC-RAM (op dit moederbord tot 32GB max supported) een iommu-capable ESXi -doos kunnen bouwen. kost je iets van 400,-

Mocht je meer willen qua RAM, dan is E5 niet de enige optie, denk hier eens aan:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Opteron 4334 Boxed€ 173,83€ 173,83
1Supermicro H8SCM-F€ 212,09€ 212,09
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 385,92

- Support tot 128GB middels RDIMM's >:)
- Ik durf niet te zeggen wat dit idle doet, het web is er schaars over qua info.
- Relatief betaalbaar.

Ik sta zelf voor dezelfde keuze (ben inmiddels ook alweer iets van een maand of 4 aan het kijken en volg de discussie tussen jou en Paul met interesse.
- Ik zou graag zien dat E3-platform idd meer RAM uitgerust kan worden, indien je een all-in-one wilt bouwen ben je minimaal al 8GB kwijt aan je ZFS VM, dan blijft er nog "maar" 24 over voor de rest.

Ik zie zelf meerdere opties:
- E5 voor toekomstperspectief maar duurieduurie
- E3 voor ken net qua RAM maar geen uitbreidingsmogelijkheden in de toekomst
- C32 lost het RAM issue op, echter idle minder zuinig en minder single-thread-performance
- multi-systeem, meest flexibele oplossing denk ik, maar minder zuinig (aangezien je 2 nodes hebt). Tijdens m'n eigen zoektocht kwam ik op het volgende idee, 2x Supermicro X10SLL-F + 2x Intel G3220 (deze support ECC), 1 node voor de VM's met een SSD als local-storage die de VM's serveert, de andere node biedt ZFS over NFS of ISCSI. zo heb je volledige 32GB voor je vm's vrij.

Ik neig tot nu toe toch naar een E3 oplossing icm een Supermicro X10SL7-F (met onboard LSI SAS die naar IT-mode te flashen is), dit zou voor mij net voldoende moeten zijn (zou nog 4GB vrij houden voor spielerij :) ). Mocht ik in de toekomst meer nodig hebben zie ik dan wel weer (kan dan altijd nog een 2e node erbij zetten)

Ik lees over het E5 platform (servethehome.com) in hun Power-tests dat de 1620 (non-V2) idle 63 watt doet, dit zie je bij verschillende 1600 -serie cpu's, dus is denk ik redelijk betrouwbaar (natuurlijk afhankelijk van wat je er zelf dan nog bij aan hangt).

Ik volg de ontwikkelingen van jullie builds iig met nieuwsgierigheid, mocht ik de knoop hebben doorgehakt laat ik het weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:25

OMX2000

By any means necessary...

Ik merk dat ik steeds meer uit de "voegen" van mijn server loop qua performance. Ik heb nu een i3 Sandy Bridge met ESXi 5.1. Een paar Linux VM's voor web en NAS, en een Windows VM voor .NET testen/benchen/hosten/whatever. Draait goed, en niks te klagen qua functionaliteit, maar ik merk dat ie bijv. met transcoden (Plex) toch wel wat moeite heeft als ik meerdere clients in gebruik heb. Ik heb dus geen accute noodzaak om te upgraden, maar ik hou wel een beetje in de gaten of er een leuke deal langs komt.

Nu zag ik toevallig op eBay deze "cloud server" van Dell. http://www.ebay.com/itm/D...-Ram-Tested-/281240753332 Voor $599. Dat leek mij een nette deal. Maar sla ik de plank mis, is deze bak verre weg van zuinig bijvoorbeeld?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM
  • Nu online

MaNdM

1000-dingen-doekje

OMX2000 schreef op zondag 12 januari 2014 @ 22:56:
Ik merk dat ik steeds meer uit de "voegen" van mijn server loop qua performance. Ik heb nu een i3 Sandy Bridge met ESXi 5.1. Een paar Linux VM's voor web en NAS, en een Windows VM voor .NET testen/benchen/hosten/whatever. Draait goed, en niks te klagen qua functionaliteit, maar ik merk dat ie bijv. met transcoden (Plex) toch wel wat moeite heeft als ik meerdere clients in gebruik heb. Ik heb dus geen accute noodzaak om te upgraden, maar ik hou wel een beetje in de gaten of er een leuke deal langs komt.

Nu zag ik toevallig op eBay deze "cloud server" van Dell. http://www.ebay.com/itm/D...-Ram-Tested-/281240753332 Voor $599. Dat leek mij een nette deal. Maar sla ik de plank mis, is deze bak verre weg van zuinig bijvoorbeeld?
Mooie machine, maar dit soort servers zijn "zuinig" als je binnen het segment kijkt. In vergelijking met jouw huidige setup zal dit veel meer verbruiken.

Ter illustratie, mijn HP DL360 G5 verstookte 300W met 1 CPU en 12GB.

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farg0
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-09 14:41
Je mag voor die 2 nodes toch rekenen op een 375 watt qua verbruik. Qua geluid woon je nog liever vlak naast Schiphol ...Heb er zo 3 in de kelder draaien gehad voordat ik ze in colocatie heb weggestoken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM
  • Nu online

MaNdM

1000-dingen-doekje

Farg0 schreef op zondag 12 januari 2014 @ 23:19:
Qua geluid woon je nog liever vlak naast Schiphol
Daarom stonden ze bij mij bijvoorbeeld in de schuur achter in de tuin. In huis is het inderdaad niet te doen.

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
Ivm de C6100, op ServeTheHome is er een groot topic over dit beestje.

Dat er trouwens niet meer mensen een picoPSU nemen voor een zuinige ESXi server is mij een raadsel. Je zit al heel snel aan 20W en dat is toch een domein waar de picoPSU een stuk beter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:25

OMX2000

By any means necessary...

Jormungandr schreef op maandag 13 januari 2014 @ 08:45:
Ivm de C6100, op ServeTheHome is er een groot topic over dit beestje.

Dat er trouwens niet meer mensen een picoPSU nemen voor een zuinige ESXi server is mij een raadsel. Je zit al heel snel aan 20W en dat is toch een domein waar de picoPSU een stuk beter is?
Ah cool. Daar ff grasduinen. En de rest hierboven ook bedankt voor inzicht verbruik. Een doos die 300+ Watt verbruikt kost jaarlijks toch een euro of 600 aan energiekosten. En het lawaai is ook niet echt een plus punt. Hoewel ik hem hier ook in de schuur kwijt kan heb ik hem liever in huis staan.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obscurax
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

Obscurax

carpe noctem

Het wordt tijd om mijn NAS up te graden, ik kom storage te kort. Ik zou ook graag mijn andere hardware servers buitengooien, mbt het energieverbruik. Ik zou dus graag de NAS met OpenIndiana ombouwen tot ESXi server.

Dit is hoe de NAS er momenteel uit ziet:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon L3426 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Supermicro X8SIL-F€ 174,54€ 174,54
6Hitachi Deskstar 5K3000, 2TB€ 144,99€ 869,94
2Western Digital Scorpio Blue WD1600BEVT, 160GB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 0,-€ 0,-
4Kingston 8GB 1333MHz DDR3€ 89,50€ 358,-
1Intel RAID Controller SASUC8I€ 134,50€ 134,50
1Corsair VX450W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.536,98

Nu zou ik er een ESXi all-in-one ZFS server van willen maken:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon L3426 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Supermicro X8SIL-F€ 174,54€ 174,54
6Hitachi Deskstar 5K3000, 2TB€ 144,99€ 869,94
6Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB€ 133,-€ 798,-
1Sandisk Cruzer Blade 4GB Zwart€ 5,70€ 5,70
4Kingston 8GB 1333MHz DDR3€ 89,50€ 358,-
1IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x€ 127,05€ 127,05
1Intel RAID Controller SASUC8I€ 134,50€ 134,50
1Corsair VX450W€ 0,-€ 0,-
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 119,10€ 119,10
1Kingston SSDNow V300 60GB€ 46,85€ 46,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.633,68

Het wordt de bedoeling dat ESXi boot van de USB stick, ZFS OS (wss SmartOS) van de 60GB SSD en de VM's op de 240GB staan. Ik weet dat er geen redundantie is maar ik zal de VM's backuppen en de USB disk clonen, dit is toch geen productieserver dus enige downtime kan geen kwaad.
Ik ben ook van plan om synchronous writes uit te zetten, aangezien dit geen productieserver is en ik over een UPS beschik.
Ik zal waarschijnlijk ook de voeding moeten upgraden, iemand aanraders? Ik zal ook voldoende aansluitingen moeten hebben, namelijk 5x molex voor de Norco backplanes en 2x sata's voor de SSD's.
Nu nog een probleem, ik heb totaal geen ervaring met ESXi. Ik heb dus enkele vragen. Hoe verdeel ik het geheugen? Ik heb ook 2 NIC's, hoe verloopt dat?
Als iemand nog andere opmerkingen/aanraders heeft hoor ik het graag, dank u voor de aandacht :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-09 19:36
http://nl.hardware.info/n...il-celeron-van-supermicro

Afhankelijk van de prijs is dit een instap toppertje:) 4 threads(TDP 10W), 2 intel nics, 6x Sata en mSata

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robain
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-09 10:04
Ik heb volgend systeem samengesteld :

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed€ 216,59€ 216,59
1ASRock E3C226D2I€ 191,30€ 191,30
2WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 109,90€ 219,80
1Kingston ValueRAM KVR13LE9/8EF€ 77,-€ 77,-
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 72,04€ 72,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 897,32

Doel is om een ZFS OS te draaien voor NAS, Plex Media Server en Veeam om het boeltje te monitoren.
Verder geeft het mij nog wat speelruimte om zelf wat te experimenteren als ik eens een VM zou nodig hebben voor iets.

Wat denken jullie hiervan? Tips, suggesties, aanvullingen?
Eigenlijk is het de bedoeling een zo zuinig én zo goedkoop mogelijk systeem te bouwen dat toch VT-d en ECC ram aan boord heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Is 8GB RAM niet wat karig? Ik heb al 8GB gereserveerd voor alleen m'n ZFSGuru VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Die 8GB is meer dan genoeg. ZFS heeft echt geen 8GB nodig, 4-5GB is meer dan prima. Meer geheugen is puur nice to have qua performance maar er is geen technische noodzaak toe.
Ik heb 8GB in mijn machine waarvan 5GB naar FreeNAS gaat, 2GB naar Ubuntu met alle services en dan 512MB naar OpenVPN. Heb nog 512MB over ook :)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Pagina: 1 ... 65 ... 116 Laatste

Let op:
Let op: Dit is geen 'algemeen ESxi-topic'. Ook je algemene VT vragen horen hier niet thuis!

Lees voor je begint goed de start post en blijf ontopic.