Laat ik ook eens iets nuttigs posten

. Ik heb de zoekfunctie gebruikt, en het kwam op het forum niet eens voor.
Ik heb zelf een ESXi host met een paar VMs. Dat is een heterogeen gebeuren met Windows en Linux. Het opzetten ervan is redelijk wat werk, dus ik heb geen zin om het overnieuw te moeten doen. Dus ik wilde een backup hebben. Liefst gescheduled, liefst gratis en liefst 1 pakket voor alles. Nu kan je Windows Backup gebruiken, maar die kan weer geen linux, of bacula maar dat is een draak om goed te laten werken. En de Windows binaries worden weer niet onderhouden.
Van de week kwam ik bij toeval de
Virtual Appliance van Unitrends tegen. Zoals het zegt, het is een virtuele machine. Het mooie is, het werkt zowel op een betaalde als een gratis versie van ESXi en Hyper-V. Als je een betaalde versie van ESXi hebt, dan zijn de storage API's beschikbaar. Heb je de gratis versie, dan werkt het met een agent op de client. De storage API's zijn dan niet beschikbaar.
Ik zei het al, het is gratis

! Dat wil zeggen, je mag 8 VM's backuppen. Je kan geen fysieke machine backuppen en je kan ook geen applicaties backuppen zoals SQL, Exchange en dat soort dingen.
Heb je nu VMWare of Microsoft certificaten, dan kom je in aanmerking voor de NFR versie. Je mag dan 2 applicaties en 2 extra fysieke servers backuppen. De licentie is een jaar geldig, en je kan gratis verlengen als je kan aantonen dat je certificering is bijgewerkt. Ook heb je recht op extra support. Ik heb mijn MCP opgegeven en binnen een paar uur kwam de licentie.
Na een weekend testen vond ik echter een probleempje : de VM vrat constant CPU en was ook steeds op de disk bezig. Dat bleek te komen door data deduplication. Als je een enterprise omgeving hebt dan snap ik dat. Maar ik met mijn kleine omgeving heb dat helemaal niet nodig dus geef terug!

De documentatie is wat wazig op dit punt, maar diep in de settings, in de general cofiguration [advanced] vind je de optie filededup. Daar "EnableDeduplication" op No zetten en het staat uit.
Unitrends doet wat je van een modern pakket verwacht, en maakt een disk to disk backup. Full, incremental, differential, bare metal, database backup met transactielogs etc. Archiveren van de backup kan naar USB, tape, NAS, iSCSI en FC. Het ondersteunt Windows, Linux, Solaris, Novell, Mac, FreeBSD, HP-UX en nog een zooi anderen.
Er zijn veel filmpjes van te vinden, maar bijna allemaal hebben ze een soort computer-stem wat niet fijn is om naar te luisteren. Ik vond wel deze van de interface, om jullie een idee te geven :
YouTube: Unitrends Recovery-943 Overview
En hier een blog van iemand die het getest heeft
http://blog.mwpreston.net...rprise-backup-in-the-lab/
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month