Even niets...
Nope, het is een pricewatch: Intel Desktop Board DQ67OWB3. En in sommige USB poorten werkt het dan weer wel, maar niet in één keer. Ik krijg eerst die melding 'insert boot device and press a key' te zien. Als ik dan op spatie druk boot het systeem wel verder van USB sticktsjoender schreef op maandag 11 juli 2011 @ 08:52:
Toevallig een Gigabyte moederbord? Is die andere (werkende) stick eentje met een ander OS op een enkele partitie? Heb ik ook ruzie mee gehad. Blijkbaar zijn die Gigabyte moederborden heel kieskeurig als het op USB boot aankomt. Als je ESXi op een USB stick installeert dan is er een partitieschema met meerdere partities en een onlogische nummering. Gigabyte wil blijkbaar gewoon dat de eerste partitie 1 is en de volgende 2 etc. Met de fdisk van Linux heb je onder de advanced (of expert?) modus de optie "fix" waarmee die nummering gewoon van 1 - x loopt. Dat lostte het voor mij in ieder geval op.

Zie ook: Kan (alleen) niet opstarten vanaf OCZ ATV 4GB USB Stick
Dat is in ieder geval goed om te wetenFireDrunk schreef op maandag 11 juli 2011 @ 09:26:
Dat is het dus niet, mijn huis-tuin-en-keuken USB sticks waar ESX wel mee werkt, gebruiken dezelfde drivers.
Zou het dan ook makkelijker worden om RDM voor SATA schijven toe te passen?
[ Voor 17% gewijzigd door Priet op 12-07-2011 19:34 ]
"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"
Ben benieuwd of dit via de CPU gaat of dat meerdere VM's gebruik kunnen maken van een enkele GPU.VM Hardware Version 8 – EFI virtual BIOS, virtual CPU cores, 3D graphics
Mijn bestelling is net geplaatst. Het Supermicro moederbord was eindelijk weer ergens leverbaar en ik had geen zin om te wachten tot de Tyan ooit eens ergens in het assortiment zou komen. Meteen maar Club3D HD3450 erbij gedaan voor op passthrough, deze schijnt daarmee te werken.
Over ~4 dagen moet het binnenkomen, dan volgt de totale ingrediëntenlijst met pics wel.
Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.
* FireDrunk kan niet wachtenTHANK YOU FOR REGISTERING FOR VMWARE VSPHERE You will be notified when VMware vSphere 5 is available for download.\
http://www.ntpro.nl/blog/...torage-Appliance-VSA.html
Ik zeg, SSD's in mijn ITX bakjes, VSA er op, en een mooie VSA maken van SSD's
Joepie! Bestelling staat klaar, dus straks mijn ITX spul ophalen!
[ Voor 39% gewijzigd door FireDrunk op 13-07-2011 14:01 ]
Even niets...
VMware is een US bedrijf, ze hebben de aankondiging nu gedaan dus ze zijn verplicht om binnen een maand na aankondiging het beschikbaar te stellen... Begin augustus, midden augustus dusFireDrunk schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 08:07:
[...]
* FireDrunk kan niet wachten
Joepie! Bestelling staat klaar, dus straks mijn ITX spul ophalen!
Maar die VSA is inderdaad wel geweldig.... Voor MKB's en ons is het leuk om mee te spelen... Desnoods steek je for fun's sake thuis in een bak SSD's en in de andere tragere schijven... De SSD is dan als primary, failen die dan heb je de andere nog... (genomen dat je bakken niet onder te zware load staan en dat je alleen de SSD's hun brute kracht af en toe gebruikt).
Kan hier trouwens eigenlijk bijna niet inhouden om een tweede ESXi-bakje te zetten voor te spelen...

Maar jezus dat ding is traag voor random writes/reads... Ik storage vMotion'de overlaatst mijn VM's een per een, en ik dacht: "laat ik er eens twee proberen". Van 60 MB/s naar 5 MB/s, viel dat even tegen...
[ Voor 41% gewijzigd door HyperBart op 14-07-2011 10:24 ]
Kan iemand dat in leken termen uitleggen? VSAFireDrunk schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 08:07:
Ja, het komt er op neer dat je eigenlijk lokale storage in verschillende ESXi-hosts kunt repliceren naar mekaar EN kunt aanbieden als virtuele SAN...Priet schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 11:20:
[...]
Kan iemand dat in leken termen uitleggen? VSAKan dat een vervanger zijn van FreeNAS icm ZFS als centrale storage voor de VM's?
Waar je dus vroeger een SAN nodig had, kan je nu (vooral handig voor MKB) kan je nu storage van je hosts aanbieden als vSAN, knalt er een host uit staat de data ook op andere hosts...
Check de presentatie hierboven even, en kijk even wat je niet begrijpt...
[ Voor 6% gewijzigd door HyperBart op 14-07-2011 11:38 ]
Kijk de presentatie, die is best duidelijkPriet schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 11:20:
[...]
Kan iemand dat in leken termen uitleggen? VSAKan dat een vervanger zijn van FreeNAS icm ZFS als centrale storage voor de VM's?
Komt er heel simpel op neer dat je replicatie hebt van je lokale datastores.
En die replicatie word door een VM geregeld, die presenteert weer een geclustered volume aan je ESX host.
Even niets...
Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.
Niet dat we daar thuis last van hebben natuurlijk...

[ Voor 12% gewijzigd door HyperBart op 14-07-2011 12:25 ]
Even niets...
Even niets...
Even niets...
JE kan als ik me niet vergis een 60 dagen trial downloaden. welke je naderhand om kan zetten naar een free esxi licentie. Zo heb ik dat ook gedaan met de overgang van 3.5 naar 4.0. En ja gezien de voorgaande releases en trials verwacht ik vsphere 5 ook in augustus.FireDrunk schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 13:24:
Zeker vet, vanavond ga ik mijn clustertje opbouwen, jammer dat ik er nog niet gelijk ESXi5 op kan zetten
Overigens als je met vsa aan de slag gaat zou ik eens kijken naar de EMC VSA uber appliance. Dit werkt als een trein en heeft de volledige functionaliteit als een emc cellera
Ben nu maar even Windows 7 aan het installeren om te kijken of dat veel verschil maakt..
Even niets...
[ Voor 68% gewijzigd door sloth op 14-07-2011 19:06 ]
Klopt. De gratis versie is straks kreupel gemaakt met een 8GB limiet. Erg fijnNextron schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 12:16:
De betaalde licenties van ESXi 5 worden effectief een stuk duurder door de vRAM limiet van 32GB/CPU. De gratis licentie heeft een vast limiet van 8GB
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Jup, G620, 8GB DDR3, Biostar H61.sloth schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 19:05:
Wat is je uiteindelijke config nog geworden? Ben je voor een G620 icm dat Biostar moederbord gegaan?
Leuke weetjes alvast:
Het biostar bord ondersteund staggered spinup op de onboard sata poorten.
Het bord heeft een VT-d bios
Het is een UEFI bord
De bakjes zijn kaal geinstalleerd met ESXi 4.1U1, Zaterdag eens pogen om een mooi storage LAN op te zetten en dan maar eens een vCenter gaan maken
[ Voor 15% gewijzigd door FireDrunk op 14-07-2011 22:21 ]
Even niets...
Hyper-V heeft mogleijk ook restructies is niet gratis en met XenServer Free loop je weer tegen CPU-core beperkingen aan (http://support.citrix.com/article/CTX126524) met bepaalde OS-en.Microkid schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 19:16:
Klopt. De gratis versie is straks kreupel gemaakt met een 8GB limiet. Erg fijnIk draai nu ESXi 4.1 met een 16GB server. Dus dat wordt straks overgaan naar XenServer of Hyper-V, wil ik die 16GB nog gratis kunnen gebruiken.
[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 15-07-2011 12:34 ]
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
http://www.microsoft.com/...px?displaylang=en&id=3512
[ Voor 21% gewijzigd door FireDrunk op 15-07-2011 11:55 ]
Even niets...
Met google kom ben ik een verhaal tegen gekomen dat iemand er wel mee bezig was helaas staat er niet in het verhaal of het gelukt is. Verder kom ik mensen tegen die het gelukt is USB Tuners.
Heb het idee om ook ESXi te gaan gebruiken en dan onderanderen met een VM met Mediaportal Server met 2 keer een PVR-500.
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Even niets...
FireDrunk schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 11:48:
[...]
Kijk de presentatie, die is best duidelijk
Komt er heel simpel op neer dat je replicatie hebt van je lokale datastores.
En die replicatie word door een VM geregeld, die presenteert weer een geclustered volume aan je ESX host.
Bedankt, het is me nu duidelijkHyperBart schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 11:37:
[...]
Ja, het komt er op neer dat je eigenlijk lokale storage in verschillende ESXi-hosts kunt repliceren naar mekaar EN kunt aanbieden als virtuele SAN...
Waar je dus vroeger een SAN nodig had, kan je nu (vooral handig voor MKB) kan je nu storage van je hosts aanbieden als vSAN, knalt er een host uit staat de data ook op andere hosts...
Check de presentatie hierboven even, en kijk even wat je niet begrijpt...
Mooi *** dat ESXi 5 met een maximale geheugenlimiet van 8GB komt. Ik was van plan om een FreeNAS VM op te zetten met 4x2 TB schijven voor een RAIDZ volume van 6TB effectief. En voor zover ik weet geldt voor ZFS: hoe meer geheugen hoe beter. Mijn systeem heeft 16GB geheugen beschikbaar, dus maar hopen dat 8GB genoeg performance geeft...
Ik heb ook even naar Hyper-V gekeken als mogelijk alternatief. Het voordeel: het is een stuk makkelijker om te installeren. Passthrough op ESXi met SATA schijven is een hel, dat gaat toch een stuk makkelijker op Hyper-V. Het nadeel: je kunt maximaal 4 IDE schijven aan het systeem voeren, waarvan er al één in gebruik is om FreeNAS van te booten. En dus kan ik nog maar drie van de vier schijven aan FreeNAS toekennen.

XenServer dan maar eens proberen?
Neem bijvoorbeeld de volgende setup
Processor - Core i5-520M
Mobo - Jetway NF98-qm57.
geheugen - 8gb kingston so-dimm
enige uitdaging is de Intel 82577LM netwerk kaart. Weet niet of dit middels een aangepaste oem te fixenis?
( Dus: [TV+1e gpu+htpc os] & [(ander)beeldscherm+2e gpu+windows] ) ?
En welke mobo is geschikt voor vt-d (met een i5 2500)
[ Voor 6% gewijzigd door Achilles op 17-07-2011 16:47 ]
| Cowsmology | Met een hamer past alles, met ducktape plakt alles |
Die werkt naar mijn weten. Die kaarten werken allemaal met de E1000 driver onder unix, het enige wat je dus onder ESXi hoeft te doen is het ID van de te koppelen aan de E1000 driver.whocarez schreef op zondag 17 juli 2011 @ 14:10:
Iemand al eens gekeken naar een qm57 chipset in combinatie met een intel core i5 mobile. De chipset heeft een tdp van 3,5Watt en de processor i5-520m heeft een tdp van 35Watt. Ondersteund een pci-e22.0 x16 socket en als ik me niet vergis is er ook vt-d support aanwezig.
Neem bijvoorbeeld de volgende setup
Processor - Core i5-520M
Mobo - Jetway NF98-qm57.
geheugen - 8gb kingston so-dimm
enige uitdaging is de Intel 82577LM netwerk kaart. Weet niet of dit middels een aangepaste oem te fixenis?
Zo is 99% van alle Intel NIC's werkend te krijgen onder ESX(i).
Even niets...
Verwijderd
hier nog eenMicrokid schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 19:16:
[...]
Klopt. De gratis versie is straks kreupel gemaakt met een 8GB limiet. Erg fijnIk draai nu ESXi 4.1 met een 16GB server. Dus dat wordt straks overgaan naar XenServer of Hyper-V, wil ik die 16GB nog gratis kunnen gebruiken.
En wie van jullie heeft allemaal een legale windows? Waarom dan wel 2k betalen voor vSphere...
Laten we elkaar nou geen mietje noemen
Even niets...
Verwijderd
* meld zichFireDrunk schreef op zondag 17 juli 2011 @ 18:19:
En wie van jullie heeft allemaal een legale windows?

Windows, Office, en allerlei andere handige utilities... allemaal netjes betaaldFireDrunk schreef op zondag 17 juli 2011 @ 18:19:
En wie van jullie heeft allemaal een legale windows? Waarom dan wel 2k betalen voor vSphere...
Laten we elkaar nou geen mietje noemen
Even niets...
Verwijderd
dus je moet op zoek naar een enterprise versie ESXi 5 om 32 GB te kunnen gebruiken ..FireDrunk schreef op zondag 17 juli 2011 @ 19:41:
Nou ja, in dat geval moeten we maar een class action tegen VMware starten, dat hun product te duur is voor hobby gebruik
En dan moet je niet meer dan 32gb in totaal aan je vm's willen verstoken anders moet je er al 2 kopen.Verwijderd schreef op zondag 17 juli 2011 @ 19:49:
[...]
dus je moet op zoek naar een enterprise versie ESXi 5 om 32 GB te kunnen gebruiken ..
Verwijderd
Dan moet ik ook een ander mobootje want dat gaat maar tot 32 GB.whocarez schreef op zondag 17 juli 2011 @ 23:43:
[...]
En dan moet je niet meer dan 32gb in totaal aan je vm's willen verstoken anders moet je er al 2 kopen.

Yep, dat kost jullie straks 8 Enterprise Plus licenties per serverTrailBlazer schreef op maandag 18 juli 2011 @ 06:42:
Ik geloof dat alle ESXi servers op mijn werk 256 GB geheugen hebben. Wordt een duur grapje dan
Verwijderd
En virtuele SCSI disks toewijzen is geen optie? Ik weet niet wat voor OS er op die VMs komt te draaien, maar mits die de drivers ondersteund kun je op die manier in ieder geval veel meer disks toewijzen aan een VM.Priet schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 17:03:
[...]
[...]
k heb ook even naar Hyper-V gekeken als mogelijk alternatief. Het voordeel: het is een stuk makkelijker om te installeren. Passthrough op ESXi met SATA schijven is een hel, dat gaat toch een stuk makkelijker op Hyper-V. Het nadeel: je kunt maximaal 4 IDE schijven aan het systeem voeren, waarvan er al één in gebruik is om FreeNAS van te booten. En dus kan ik nog maar drie van de vier schijven aan FreeNAS toekennen.
Even niets...
Verwijderd
[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2011 08:00 . Reden: toevoeging ]
Even niets...
Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2011 @ 07:53:
En virtuele SCSI disks toewijzen is geen optie? Ik weet niet wat voor OS er op die VMs komt te draaien, maar mits die de drivers ondersteund kun je op die manier in ieder geval veel meer disks toewijzen aan een VM.
Het beroerde is dat FreeNAS deze SCSI disks niet 'ziet'. Het is me ook niet gelukt om dit aan de praat te krijgenVerwijderd schreef op maandag 18 juli 2011 @ 07:59:
Jup, dat is de SCSI controller. Je kunt alleen niet een VM booten van deze controller.
Daarbij is Hyper-V vreselijk irritant met geheugenbeheer: als ik een machine 8GB geheugen toewijs wil Hyper-V bij het opstarten eerst een tijdelijk bestand van 8GB opslaan. En dat gaat niet, want Hyper-V draait op een 8GB USB stick

Even niets...
Heb alleen een probleem dat ik VT-d niet werkend krijg. Om een of andere reden wil hij de vtd module niet installeren. Heb de onboard Intel nic werkend gekregen door een aangepaste oem.tgz.
- NAC Breda -
Even niets...
Ondersteunt het moederbord überhaupt vt-d? En zo ja, staat het aan in het BIOS. Op de site van Asus vind ik er niks over terug, behalve een vage vermelding in een duitse handleiding.Ritchie schreef op maandag 18 juli 2011 @ 12:09:
Heb het zaakje nu ook draaiend. een i5-2500 op een P8Q67-M DO
Heb alleen een probleem dat ik VT-d niet werkend krijg. Om een of andere reden wil hij de vtd module niet installeren. Heb de onboard Intel nic werkend gekregen door een aangepaste oem.tgz.
maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..
Dat laatste.FireDrunk schreef op maandag 18 juli 2011 @ 12:31:
VT-d module?? ESXi heeft VT-d ingebouwd? Of bedoel je dat hij de kernel module niet laad?
In de bios staan vt-d en vt-x aan , dan zou hij die module moeten laden.Zer0 schreef op maandag 18 juli 2011 @ 12:37:
[...]
Ondersteunt het moederbord überhaupt vt-d? En zo ja, staat het aan in het BIOS. Op de site van Asus vind ik er niks over terug, behalve een vage vermelding in een duitse handleiding.
Ik heb het moederbord uitgekozen voor zijn vt-d ondersteuning.
Kan het zijn dat het fout zit in mijn usb install van ESXi ?
Ik heb de iso op usb geladen dmv LiLi USB Creator.
[ Voor 7% gewijzigd door Ritchie op 18-07-2011 13:44 ]
- NAC Breda -
Op zich is dat geen probleem toch? Bedoel, je bent niet verplicht te updaten hoor naar ESXi 5. Ook met 4.0 naar 4.1 was al duidelijk dat steeds meer functies in ESXi betaald worden, nog even en de gratis variant is niet meer beschikbaar. Mede om die reden zit ik te denken terug te stappen op ESXi 4.0 en kan ik weer een (gratis) VM back-up plugin installeren.Microkid schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 19:16:
Heeft iemand trouwens ESXi via PXE boot aan de praat gekregen? Lijkt mij op zich érg interessant en heb ik niet per se een USB stick nodig om van te booten (en ben ik van wat gezeik icm mijn moederbord af).
[ Voor 33% gewijzigd door CH4OS op 18-07-2011 16:17 ]
Even niets...
Effectief kun je gewoon niet meer als 8GB gebruiken voor al je VM;s, dus al past er fysiek meer in, je hebt er simpelweg niks aan.CptChaos schreef op maandag 18 juli 2011 @ 13:49:
[...]
Overigens is de 8GB een vRAM limiet, dus niet fysiek.
maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Ik heb me rot lopen zoeken, maar ik kan het maar niet vinden. Enig idee waar die optie verstopt zit?FireDrunk schreef op maandag 18 juli 2011 @ 10:19:
Dat kan je volgens mij uitzetten... Dat is voor de suspend functie, en als je die uitzet heb je dat volgens mij niet meer nodig.
[ Voor 65% gewijzigd door Priet op 18-07-2011 19:32 ]
Wut?!Zer0 schreef op maandag 18 juli 2011 @ 17:02:
[...]
Effectief kun je gewoon niet meer als 8GB gebruiken voor al je VM;s, dus al past er fysiek meer in, je hebt er simpelweg niks aan.
Ik heb gewoon 10GB + toegewezen en in gebruik op mijn ESXi 4.1 bak...
Gaat dus effectief over vSphere 5! en niet over 4.1MadMike261 schreef op maandag 18 juli 2011 @ 20:17:
[...]
Wut?!
Ik heb gewoon 10GB + toegewezen en in gebruik op mijn ESXi 4.1 bak...
Poeh, nee dan zou ik eerst weer Hyper-V moeten installerenPriet schreef op maandag 18 juli 2011 @ 19:14:
Ik heb me rot lopen zoeken, maar ik kan het maar niet vinden. Enig idee waar die optie verstopt zit?
Even niets...
GraagFireDrunk schreef op maandag 18 juli 2011 @ 20:48:
[...]
Poeh, nee dan zou ik eerst weer Hyper-V moeten installeren
De bedoeling is dat 1 van de vm's freenas gaat draaien met een ZFS systeem, dus ik ga VT-d nodig hebben. Op de rest zal een variatie van VM's komen te draaien, ik verwacht daar wel een geheugen te kort, maar dat los ik wel op zodra 16GB goedkoper wordt....
Dus ik zit te denken aan
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel PRO/1000 GT | € 22,40 | € 22,40 |
6 | Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB | € 58,70 | € 352,20 |
1 | Cooler Master Elite 335 | € 33,90 | € 33,90 |
1 | Scythe Slip Stream SY1225SL12SL, 120mm | € 6,43 | € 6,43 |
1 | Intel RAID Controller SASUC8I | € 128,33 | € 128,33 |
1 | Intel Core i5 2400 | € 147,73 | € 147,73 |
1 | be quiet! Pure Power L7 350W | € 37,50 | € 37,50 |
2 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G | € 43,85 | € 87,70 |
1 | Intel Desktop Board DQ67OWB3 | € 92,19 | € 92,19 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 908,38 |
Waar ik nog over zit te twijfelen is
- i5 2500 ipv i5 2400
- geheugen van een ander merk bv Geil
- USB3 met een losse kaart, en zo ja welke (voor de Freenas vm dmv VT-D) of zal ik de DQ67SWB3 ipv de DQ67OWB3 nemen
Ik heb nog kabels nodig om de Intel RAID Controller SASUC8I aan te sluiten, heeft iemand daar tips voor?
Ook andere adviezen en/of opmerkingen zijn welkom
Everything is better with Bluetooth
Het verschil tussen de SW en de OW was dacht ik een stuk terug al besproken.
Verder heb je niet persé VT-d nodig om een ZFS VM te kunnen draaien hoor... Met RDM werkt dat ook prima.
Even niets...
Maar het maakt het wel een stukje makkelijk inrichten.FireDrunk schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 09:27:
Verder heb je niet persé VT-d nodig om een ZFS VM te kunnen draaien hoor... Met RDM werkt dat ook prima.
- NAC Breda -
Ja, gelezen. De module zou geladen moeten worden op het moment dat vt-d wordt gedecteerd.FireDrunk schreef op maandag 18 juli 2011 @ 14:48:
[...]
http://www.vmware.com/fil...p_4_vmdirectpath_host.pdf
Deze al eens doorgespit?
Maar het wordt dus niet gedetecteerd.
- NAC Breda -
Even niets...
Nog een linkje gevonden
http://www.intel.com/supp...s/xeon5k/sb/CS-031637.htm
[ Voor 22% gewijzigd door raymonvdm op 21-07-2011 09:21 ]
Ik heb een tijdje ghettovcb gebruikt, dat ging goed, maar ik vond laatst mksbackup, dat werkt echt fantastisch!
Het maakt onderliggend gebruik van ghettovcb maar dan met een enorm goeie schil eroverheen zodat alles naar ftp kan en dat mail reports ook werken. Het allertofste is dat je er ook meerdere fysieke esxi servers mee kunt backuppen! Het werkt heel mooi en is zeker de moeite waard! Het werkt op zowel linux als windows (ik kreeg het niet geinstalleerd op 64bit ubuntu, 32bit ging prima, maar misschien lag het aan mij)
[ Voor 4% gewijzigd door Staatslot op 21-07-2011 08:46 ]
VT-d is term voor het aanwezig zijn van een IOMMU module in een moederbord (zoek IOMMU maar op op wikipedia) (IO Virtualisatie voor devices)raymonvdm schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 01:19:
Vanavond geprobeerd te ontdekken wat het verschil tussen vt-d en vt-x is maar niet gelukt. Toch dit topic beter volgen want ik wil nog steeds VT-D voor mn FreeNAS
VT-x is een extensie in de processor die ervoor zorgt dat er meerdere Level 1 Operating Systems actief kunnen zijn. Je moet enige achtergrond kennis van operating systems hebben wil je dat begrijpen.
Mocht iemand dat echt interresant vinden kan ik dat wel een keer uitleggen.
Even niets...
Ik dacht dat IOMMU juist de AMD variant was van VT-DFireDrunk schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 09:50:
[...]
VT-d is term voor het aanwezig zijn van een IOMMU module in een moederbord (zoek IOMMU maar op op wikipedia) (IO Virtualisatie voor devices)
VT-x is een extensie in de processor die ervoor zorgt dat er meerdere Level 1 Operating Systems actief kunnen zijn. Je moet enige achtergrond kennis van operating systems hebben wil je dat begrijpen.
Mocht iemand dat echt interresant vinden kan ik dat wel een keer uitleggen.
Die instances draaiden dan wel op andere processoren en niet virtueel zoals bij VMware virtualisatie het geval is.
Virtualisatie != VMware, er bestaat nog meer Thijs...
AMD's variant van VT-d heet AMD-Vi en zit in de nieuwste S56** chipset van AMD (C32 en G32 sockets).
[ Voor 11% gewijzigd door FireDrunk op 21-07-2011 10:13 ]
Even niets...
Verwijderd
als ik de esxi server aansluit op noodvoeding en ik draai vb freebsd en nog een paar VM's.. hoe sluit de voeding dan de server af bij een stroomonderbreking ?
Verwijderd
* ben ff googlenFireDrunk schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 20:47:
vMA kan dat.
de vSphere Management Assistant .. uhhhh, kan die samenwerken met de win/linux drivers die bij zo'n (hobby) UPS geleverd worden ?
(snap dat het een speciale VM is.en dat ik nog niet ben ingelezen
[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2011 21:54 ]
Even niets...
Verwijderd
zit een rs232 poort op de ups.. die moet kunnen 'kletsen ..,.. dus drivers.. toch ?FireDrunk schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 22:26:
UPS heb je (meestal) geen drivers voor nodig, upsd van Linux kan er meestal wel mee overweg tenzij het *echt* een hokkiewokkie merk is...
voorbeeld UPS
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2011 22:51 ]
1e hit op google
http://www.apcupsd.com/
Met andere woorden, installeer apcupsd in een vMA en geef die via USB je UPS.
[ Voor 32% gewijzigd door FireDrunk op 22-07-2011 23:15 ]
Even niets...
CPU VT-x Support: Supported
CPU VT-x Status: Enabled
CPU VT-x2 Support: Not Supported
CPU VT-x2 Status: Disabled
CPU TXT Support: Supported
CPU TXT Status: Disabled
CPU VMX Status: Enabled
CPU SMX Status: Disabled
en
BIOS VT-x Support: Not Supported
BIOS VT-d Support: Supported
BIOS TXT Support: Supported
BIOS TPM Support: Not Supported
BIOS ME Support: Supported
Maar VT staat aan in de bios, ik vrees dat hier een bugje zit.
- NAC Breda -
Van Intel Forum:
VT-x2 is not an official marketing term. You can think of it simply as VT-x extensions or enhancements, including FlexMigration, FlexPriority, EPT, and VPID. All are explained on the Intel web site. These features are available on Intel Core i7 processors.
[ Voor 58% gewijzigd door FireDrunk op 23-07-2011 08:22 ]
Even niets...
Verwijderd
duidelijk.. tnxFireDrunk schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 23:15:
Met andere woorden, installeer apcupsd in een vMA en geef die via USB je UPS.
* zit ik alleen nog met de vraag ' hoe sluit ik dan tegelijk mijn qnap439 af '
Iets als:
ssh [ip-qnap] 'shutdown -h now'
[ Voor 93% gewijzigd door FireDrunk op 23-07-2011 11:28 ]
Even niets...
Verwijderd
ja dat kan (als jij het zegt klinkt het zo simpel.. gheghe)FireDrunk schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 11:27:
ssh? Je kan toch gewoon een scriptje laten runnen vanuit je vMA als dat ding detecteert dat je UPS op accu overspringt?
Iets als:
volgende week de UPS binnen dan kan ik eea in de praktijk gaan testen
Verwijderd
ik vermoed dat dit iets te simpel is :
qnappie wil wel dat je netjes als admin inlogt natuurlijk
http://www.hackinglinuxexposed.com/articles/20021226.html
[ Voor 64% gewijzigd door FireDrunk op 23-07-2011 12:08 ]
Even niets...
Voorlopig heb ik de onboard controller dusdanig geconfigureerd in de bios dat die als 2 controllers wordt weergegeven. Dit is in ESXi ook zichtbaar en die worden herkend als passthrough capable. Wanneer ik de controller waar niet de boot-SSD aan hangt op passthrough zet en reboot, staat de controller niet meer aangevinkt voor passthrough, maar er staat wel dat het apparaat in passthrough mode draait, maar dat een reboot nodig is om het te disablen: dat wil ik helemaal niet. Wanneer ik de controller aan een VM toewijs is deze echter niet zichtbaar.
De Radeon HD3450 die blijkbaar zonder problemen in passthough kan draaien, kan bij mij wel geactiveerd worden, blijft dat ook itt de HBA en is zichtbaar in VM's. Alleen in een Windows XP VM kunnen de drivers de kaart niet zien en in een Windows 7 VM krijg ik zodra de drivers geinstalleerd zijn een BSOD.
Tot nu toe dus nog weinig schik met mijn systeem, maar suggesties zijn welkom

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.
Verwijderd
heb even teruggebladerd maar had jij nou een supermicro bordje ..Nextron schreef op maandag 25 juli 2011 @ 20:05:
Het zit niet mee met mijn ESXi build.
Ik heb exact hetzelfde met mijn onboard SAS controller... Die zou passthrough capable moeten zijn (volgens ESXi) maar zodra ik dat aanvink en reboot, blijft het vinkje aan en moet ik nog een keer rebooten. En zo voorts...
Dat komt omdat bij een reboot de HyperVisor dat PCIe device een signaaltje geeft dat het in passthrough mode moet gaan draaien, als die controller weigert, maar het device erachter zegt, "Uh, ja best" dan denkt ESXi simpelweg, weet je wat, we moeten vast rebooten...
Even niets...
Mijn persoonlijke ervaring is dat pcie 2.0 eigenlijk altijd wel werkt oudere willen idd nog wel eens problemen geven. Maar dat zie je ook vaak met goedkope kaartjes.FireDrunk schreef op maandag 25 juli 2011 @ 20:43:
Wat jij probeert is ook wel tricky. De PCIe controller die voor het device zit wat je door moet geven, moet namelijk ook passthrough capable zijn. Nou willen ze daar wel eens op besparen voor onboard apparatuur, omdat dat toch (eigenlijk) nooit ge-pass-throughed (galgje anyone?) word...
Ik heb exact hetzelfde met mijn onboard SAS controller... Die zou passthrough capable moeten zijn (volgens ESXi) maar zodra ik dat aanvink en reboot, blijft het vinkje aan en moet ik nog een keer rebooten. En zo voorts...
Dat komt omdat bij een reboot de HyperVisor dat PCIe device een signaaltje geeft dat het in passthrough mode moet gaan draaien, als die controller weigert, maar het device erachter zegt, "Uh, ja best" dan denkt ESXi simpelweg, weet je wat, we moeten vast rebooten...
Even niets...
hijs fijn maar volgens mij mis je 2 aanslagen op je toboFireDrunk schreef op maandag 25 juli 2011 @ 22:22:
5 euro?maak ik er een ZFS / NFS host van voor mijn ESX clustertje
Ja: Supermicro MBD-X9SCA-F-OVerwijderd schreef op maandag 25 juli 2011 @ 20:40:
heb even teruggebladerd maar had jij nou een supermicro bordje ..
Aha, dan zal 1 chip die zich voordoet als 2 apparaten waarvan je er maar 1 op passthrough wil hebben nog moeilijker werkend te krijgen zijn. Dat wordt wachten op de andere HBA.FireDrunk schreef op maandag 25 juli 2011 @ 20:43:
Wat jij probeert is ook wel tricky. De PCIe controller die voor het device zit wat je door moet geven, moet namelijk ook passthrough capable zijn. Nou willen ze daar wel eens op besparen voor onboard apparatuur, omdat dat toch (eigenlijk) nooit ge-pass-throughed (galgje anyone?) word...
Dan ga ik voorlopig verder met m'n GPU op passthrough werkend te krijgen
Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.
Je moet bij die dingen dus het hele device aan een VM geven.
Even niets...
Alleen bij die met een dubbele tcp/ip offload controller.FireDrunk schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 07:47:
Exact, Multi Purpose Device nogwat.. Heb er wel eens wat over gelezen... Bij bijvoorbeeld een Intel Dual Port NIC kan je wel 1 NIC aan een VM geven dacht ik.
Even niets...
Verwijderd
Ik zat zelf te denken om de ESXI server te draaien om te draaien als een thuis W2k8 R2 server met
- DHCP server
- DC
- IIS
en nog een aantal test servers
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Pentium G620 | € 56,20 | € 56,20 |
6 | Hitachi Deskstar 5K3000, 2TB | € 59,- | € 354,- |
1 | Lian Li PC-V354B | € 132,54 | € 132,54 |
1 | Scythe Ninja 3 | € 32,88 | € 32,88 |
1 | XFX Pro 450W | € 44,70 | € 44,70 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G | € 37,94 | € 37,94 |
1 | Sapphire Ultimate HD 6570 1GB DDR3 | € 64,30 | € 64,30 |
1 | Asus P8H67-M Pro v3.0 | € 84,39 | € 84,39 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 806,95 |
Zelf dacht ik aan die koeler als passief koelen.
Nog aan of opmerkingen?
Neem een BeQueit voeding die is zuiniger (300 of 350 watt)
En neem een MSI bord, want de Asus borden zijn niet echt zuinig...
En waarom in vredesnaam een videokaart als je ESXi gaat draaien?
Even niets...
Verwijderd
Wil toch proberen om ook een HTPC omgeving te maken.FireDrunk schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 15:53:
Passief koelen zou ik niet doen, met 6 disks word het vast niet koud in de kast...
Neem een BeQueit voeding die is zuiniger (300 of 350 watt)
En neem een MSI bord, want de Asus borden zijn niet echt zuinig...
En waarom in vredesnaam een videokaart als je ESXi gaat draaien?
Even niets...
ArghNextron schreef op maandag 25 juli 2011 @ 20:05:
Het zit niet mee met mijn ESXi build. Ik was van plan de onboard SATA-controller op passthrough te zetten en een SSD op deze Asrock SATA3 Card controller te zetten. Die wordt dus niet ondersteund of herkend, verder zijn er ook geen custom drivers voor te vinden. Die heb ik er dus al uitgehaald en een IBM BR10i voor in de plaats besteld.

En als passthrought herkent FreeNAS 'm zeker niet meer

Zit je dan met je gloednieuwe spullen in bestelling
Let op: Dit is geen 'algemeen ESxi-topic'. Ook je algemene VT vragen horen hier niet thuis!
Lees voor je begint goed de start post en blijf ontopic.