Dat is dus ook wat ik versta onder "ietwat"redfoxert schreef op maandag 11 februari 2013 @ 19:57:
For the record, diverse tests, ook door VMware engineers gepubliceerd, wijzen uit dat Thick of Thin provisioning geen performance verschil heeft. Het verschil zit in de marge 1-2% en dat valt al redelijk binnen een meetfout-marge. Niet noemenswaardig verschil dus.
Daarnaast geldt er ook nog wel een ander principe in dit verhaal. Hier gaat het ook om iemand die performance problemen met z'n huidige Hyper-V setup heeft en dit wil omzetten naar ESXi om die problemen op te lossen. Dat wil niet aangezien o.a. de schijf waar de vm's op staan nogal traag is. Dan worden die kleine verschillen ineens heel groot qua verschil. Dat "ietwat" kan voor hem dus net het verschil uitmaken tussen iets wat net niet lekker werkt en iets wat dat wel doet. Dit is iets wat die tests, en met name die van VMware zelf, niet meenemen. Het enige wat die doen is in een simpele testomgeving 2 zaken vergelijken. Dat is dus niet hoe het in de praktijk werkt.
Daar gebruik je het vooral voor inderdaad. Er zijn echter ook een aantal andere redenen waarom een vmdk met vaste grootte handiger is.De reden waarom ik, en iedereen bij mij op het werk, toch voor Thick provisioning kiezen is het "set and forget" principe. Je wilt niet midden in de nacht gebeld moeten worden omdat er een VMFS is volgelopen doordat er teveel is provisioned binnen je VMFS.
Overigens ging het mij hier ook absoluut niet om het verschil tussen thick en thin alleen. Je hebt nog een aantal mogelijkheden wat vmdk betreft. Ze hebben allemaal hun eigen voor- en nadelen. Daar zou je mee moeten experimenteren want niet ieder z'n setup is gelijk aan die van jezelf. Sommige settings hebben op je eigen setup meer succes dan bij een ander. Ik heb bijv. niks aan powersaving settings wat schijven betreft en ook niet aan de host cache omdat ik een ssd gebruik. Die is al zuinig en snel genoeg waardoor die features niets zullen bijdragen aan het geheel. Voor iemand die hdd's gebruikt is het weer een ander verhaal.