Migratie van Hyper-V naar ESXi zonder draaiende Hyper-V host

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:50
Hallo,

Ik heb een hele tijd een Server 2008 R2 met de Hyper-V role draaiend gehad hier thuis. Ik wil graag overstappen naar ESXi. Van de Server 2008 R2 installatie heb ik een image gemaakt met Acronis.

De schijf waar Server 2008 op stond heb ik ingericht als datastore in ESXi.

Helaas is de backup niet helemaal jofel, want na het terugzetten zit de PC in een rebootloop. Ik zie ook helemaal geen bootlogo of een BSOD o.i.d.. Erg vreemd.

Maargoed ik heb de .vhd voor het omzetten al omgezet naar .vmdk. Beide heb ik nog beschikbaar. Ik dacht dat ik de .vmdk zo kon kopieren met de vSphere Client. Dit werkt echter niet, bij een XP virtuele machine krijg ik een 'Schijfleesfout'. Dit blijkt volgens internet te komen doordat de storage controller op IDE ingesteld staat in Hyper-V, maar in ESXi is dit SCSI.

Ik lees op internet wel truukjes dat je de .vmdk handmatig moet editen, maar daar heb ik geen zin in, want het is erg foutgevoelig.

Hoe krijg ik nu de machines op de ESXi server? De VMWare Converter zorgt normaalgesproken voor het reconfigureren van de VM, zodat de storage controller van IDE > SCSI gezet wordt...maarja die converter pakt weer geen .vhd bestanden.

Of zal ik gewoon een schone installatie van Server 2008 R2 doen op m'n desktop PC, dan stuk voor stuk de virtuele machines weer aanmaken, en de bijbehorende .vhd's koppelen? Ik zit alleen met het RAM geheugen e.d. per VM,die instellingen weet ik echt niet meer

|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-07 19:52
Of je gaat voor optie 3 : hyper-v 3 (server 2012), echt een flinke verbetering tov hyper-v uit 2008r2, vooral op het gebied van dynamic memory enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Hoe heb je geconverteerd? Ik heb altijd succes met deze tool:
http://www.starwindsoftware.com/converter

Wat het in de achtergrond knutselt weet ik niet maar VM's booten zonder problemen na conversie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-07 20:42
Of aan de Xp de scsi driverfloppy mounten via vm-> settings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Killah_Priest schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 21:11:
Of je gaat voor optie 3 : hyper-v 3 (server 2012), echt een flinke verbetering tov hyper-v uit 2008r2, vooral op het gebied van dynamic memory enzo.
Mmmm nee ik wil toch echt liever naar ESXi. Dan kan ik ook m'n USB devices doorgeven enzo :)
wagenveld schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 21:42:
Hoe heb je geconverteerd? Ik heb altijd succes met deze tool:
http://www.starwindsoftware.com/converter

Wat het in de achtergrond knutselt weet ik niet maar VM's booten zonder problemen na conversie.
Ik heb ze geconverteerd met WinImage. Op de pagina van die tool die jij linkt zie ik letterlijk staan:
- Sector by sector copy
- Does not modify source image

Dus die gaat ook niet heel veel verschil maken denk ik.
DJSnels schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 22:47:
Of aan de Xp de scsi driverfloppy mounten via vm-> settings
Goed idee, maar daar doet XP tijdens een normale boot toch niks mee? Alleen als je Windows installeert kun je die drivers inladen via floppy lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-07 20:45
Lastig, je had inderdaad de controller moeten wijzigen voor je naar ESXi ging.
Wat je kan doen is op je desktop/laptop als je Windows 8 hebt de Hyper-V rol daar proberen te gebruiken om de vm te laden. Daarna even met VMware vCenter converter de VM 'live' migreren.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ben inmiddels bezig met VMWare Player op m'n desktop. Daar kan ik iig de VM's booten. Nu even kijken of ik de boel overgezet krijg met de VMWare Converter inderdaad.

Iemand trouwens een idee hoe dit met Ubuntu server werkt? Ik weet niet goed hoe ik die moet overzetten, die is namelijk ook ingesteld op een IDE disk. Ik lees op internet verhalen dat je daar de VMWare converter ook op kunt installeren, maar echt duidelijk is het niet. En de data van de huidige install overzetten naar een schone Ubuntu install snap ik ook niet goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Die kan je gewoon booten volgens mij. Ubuntu heeft een kernel module voor PVSCSI in zijn initrd image zitten, dus dat gaat wel goed. Het kan wel zijn dat je de UDEV rules even moet wissen naderhand om je netwerkkaarten weer werkend te krijgen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Will try.... overzetten gaat allemaal niet zo snel. VM van 20GB overzetten duurt 25min, dus kan niet alles direct testen :P

Heb trouwens een XP vm nu over gezet, in de VMWare Converter aangegeven dat hij de VM moest instellen op LSI Logic controller, maar na het overzetten op ESXi toch een bluescreen. Toen de .vmx aangepast van "lsilogic" naar "buslogic", en toen wou de VM wel booten... Kan ik hem nu op de LSI Logic krijgen door de driver daarvan in XP te installeren, en dan de .vmx weer terug te editten naar "lsilogic" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Een tweede disk toevoegen met die andere controller, drivers installeren, en dan rebooten, daarna de vmx file editen en die controller wijzigen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Het is uiteindelijk gelukt :) Ubuntu deed inderdaad niet moeilijk, die bootte gelijk door. Voor XP was het de controller van "IDE" > "Buslogic" veranderen zodat ik kon booten, en daarna idd 2e virtuele schijf toevoegen op de LSI Controller, driver installeren voor de LSI controller, VM afsluiten, 2e virtuele disk verwijderen, en de boot schijf omzetten van Buslogic > LSI controller
Pagina: 1