Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
HBA?

edit: over het koppelen via RDM zijn goeie en duidelijk handleiding beschikbaar, die moet geen probleem zijn indien je geen ervaring hebt.

[ Voor 34% gewijzigd door Deveon op 11-10-2012 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phasis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-06 17:58
edit

[ Voor 99% gewijzigd door Phasis op 12-10-2012 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Escapee
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-09 21:05
Deveon schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 14:18:
[...]

HBA?

edit: over het koppelen via RDM zijn goeie en duidelijk handleiding beschikbaar, die moet geen probleem zijn indien je geen ervaring hebt.
Host Bus Adapter, bvb een Fibre Channel kaart.

DRM ga ik is proberen met een andere 1TB disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 20:40
Host bus adapter kan ook een harddisk controller zijn zonder RAID functionaloteit. Daar doelde ik meer op...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-09 09:46
Escapee schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 14:15:
Sure, voor thuisgebruik kan het voor die prijs er zeker nog bij ... :)
En ik dacht dat Virtual Machine Manager duur was.
De trail is gratis. Omdat de database netjes in SQL Express blijft staan kun je na het verlopen van de trail zonder verlies van data een nieuwe trail starten. Is een beetje werk om de x maanden. Met een beetje zoekwerk vind je mensen die dit proces netjes gescript hebben. Deze scripts doen het dan automagisch voor je om de zoveel tijd.

Volgens mij werken de meeste ITers thuis met een 'geleende' key van een werkgever/klant/bekende...

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je hebt het nu over een spoor/pad terwijl je een probeerversie bedoelt. Als je de a en de i van positie veranderd (trial) zit je weer op het juiste spoor (trail) :P

Het trial verhaal gaat trouwens ook enigszins op voor Windows. Je kunt de 30 dagen trial vaak verlengen tot 90 of zelfs 120 dagen (afhankelijk van welke Windows versie). Handig voor als je het een en ander wil testen voor langere tijd. Het is wat lastiger om te beheren omdat je steeds weer een nieuwe installatie moet doen. Aan de andere kant...je hebt dan wel steeds weer een schone installatie om mee te testen. Voor een homelab vind ik dit soort licentiemogelijkheden ideaal. Ik vraag me alleen af in hoeverre dit legaal is. Zo'n trial is natuurlijk bedoeld voor die beperkte periode. Hoe doet de rest dit met hun homelab?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ppl schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 15:41:
[...] Hoe doet de rest dit met hun homelab?
Gewoon een Technet abonnement. Kost niet zo ontzettend veel en je hebt steeds toegang tot de nieuwste software (vaak voor het op de markt komt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:31

OMX2000

By any means necessary...

Heeft hier iemand het voor elkaar gekregen om een Smart UPS (ik heb de 750) aan de praat te krijgen in een vMA? Ik heb de fysieke seriele poort doorgegeven aan de VM, maar krijg het op geen manier voor elkaar dat powerchute business de UPS ziet. Helaas is USB+Powerchute in Linux niet ondersteund.

Ik heb nu als alternatief de USB poort toegewezen aan een Windows vm, en dat werkt wel. Maar nu moet ik nog ESXi laten shutdownen vanuit Windows. Dus ff scripten via SSH.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07:19
ppl schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 15:41:
Hoe doet de rest dit met hun homelab?
Hier zowel een TechNet als een MSDN subscription.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 18:17:
[...]

Gewoon een Technet abonnement. Kost niet zo ontzettend veel en je hebt steeds toegang tot de nieuwste software (vaak voor het op de markt komt).
Dat "kost niet zo ontzettend veel" is maar heel betrekkelijk. Als ik zie dat het goedkoopste abo het eerst jaar 213 euro kost en het volgende 160 euro dan zit je aan iets van 18 en 13 euro per maand. Dan heb je alleen nog maar evaluatie licenties wat op zich voor een homelab dan weer niet zo erg is maar qua pricing... Het is dan weer wel een stuk goedkoper als een losse Windows Server kopen (doorgaans dan, er is wel aardig wat verschil in licentieduur). Interessante optie, maar eens verder in duiken, thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07:19
ppl schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 20:32:
[...]
Dat "kost niet zo ontzettend veel" is maar heel betrekkelijk.
Klopt. Voor mij is het vooral het gemak alles bij de hand te hebben; zowel oudere als de nieuwste software (soort van 'software assurance') en de 2 support calls per jaar heb ik ook gebruik van gemaakt.

Naast de standaard subscriptions zijn er ook Academic en Dreamspark programma's. De eerste wordt in Nederland overkoepelend via Surf als MSDN abbonnement aangeboden; vaak kun je via HBO of Uni heel veel software gratis gebruiken of tegen sterk gereduceerd tarief losse licenties kopen.

Dreamspark kan voor heel veel Tweakers die geen HBO/WO opleiding volgen best interessant zijn.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Die opties kende ik inderdaad al maar houd er rekening mee dat niet iedere werkgever het waardeert als je van hun abo gebruik gemaakt privé. Met name bij onderwijsinstellingen kunnen ze hierover nogal erg bureaucratisch doen. Ik zou het vooraf eerst even vragen of dat mag onder het mom van "kennis up to date houden en uitbreiden ten einde betere support op werk te kunnen geven". Vaak vindt men het dan wel best want het mes snijdt aan 2 kanten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ppl schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 20:32:
[...]

Dat "kost niet zo ontzettend veel" is maar heel betrekkelijk. Als ik zie dat het goedkoopste abo het eerst jaar 213 euro kost en het volgende 160 euro dan zit je aan iets van 18 en 13 euro per maand. Dan heb je alleen nog maar evaluatie licenties wat op zich voor een homelab dan weer niet zo erg is maar qua pricing... Het is dan weer wel een stuk goedkoper als een losse Windows Server kopen (doorgaans dan, er is wel aardig wat verschil in licentieduur). Interessante optie, maar eens verder in duiken, thnx!
Inderdaad betrekkelijk, maar aangezien ik professioneel gezien dag in dag uit met Microsoft (server) producten werk, vind ik het goede investering in mezelf.

Ik heb momenteel een permanent home-lab draaien met zo'n 30-40 servers (gelukkig virtueel, anders zouden de stroomkosten de licentiekosten waarschijnlijk overstijgen :) ) en ik heb geen omkijken naar het in de gaten houden van vervallen van trial keys etc. Als alternatief kan je ofwel je spullen illegaal halen (maar daar doe ik niet aan mee) ofwel eventueel van je werkgever (maar aangezien je tegenwoordig niet alleen meer VLK hebt, maar ook MAK is dit niet zo eenvoudig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Ik ben het kijken voor een nieuw ESXi servertje, en wilde graag jullie gebruiken als klankbord. Performance heb ik niet veel van nodig, echter iets zuinig en klein wel.

Mijn wenslijstje voor nu is als volgt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3220 Boxed€ 109,45€ 109,45
1Asrock B75 Pro3-M€ 58,40€ 58,40
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 65,90€ 65,90
1Fractal Design Core 1000€ 30,20€ 30,20
2TP-Link TG-3468€ 8,59€ 17,18
1Kingston ValueRAM KVR13N9K2/16€ 61,25€ 61,25
1be quiet! Straight Power E9 400W€ 64,99€ 64,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 407,37

CPU: Lijkt me okee gezien prijs/prestatie, plus laag idle verbruik.
Mobo: Veel instelbare power features, en 4 rambankjes.
HDD: Over de harddisk twijfel ik nog. De Seagate heeft een goede performance, ik denk dat wel nodig te hebben, maar weet het niet helemaal zeker. Kan natuurlijk ook gaan voor een laptopschijf. Iemand suggesties?
De kast: Simpel maar doeltreffend, en niet geheel onbelangrijk: hij past in m'n meterkast.
NIC: Deze TP-Link kaartjes hebben Realtek chips. Heb al ergens gelezen dat dit specifieke model gewoon door ESXi ondersteunt wordt. Lijkt me prima dus, kan niet helemaal bedenken waarom ik 3x zoveel voor een Intel moet uitgeven. Misschien iets betere performance, maar ik ga ook geen NAS draaien ofzo. Wat denken jullie?
Geheugen: 16GB is wel genoeg voor nu, en kan met dit mobo altijd nog gaan naar 32GB. Kingston gekozen vanwege de compatibiliteit. Of zijn er vanuit energiezuinigheid betere opties hier?
Voeding: Ik denk dat deze 80-Plus Gold z'n geld uiteindelijk wel terug zal verdienen, gezien de positieve reacties her en der over de efficiency bij lage load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:18

DarkSide

theres no place like ::1

Dit is ongeveer wat ik ook in gedachte heb. Heb iig 2tb had in gedachte.
Volgens mij idd leuke prijs kwaliteit verhouding

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
DarkSide schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 21:35:
Dit is ongeveer wat ik ook in gedachte heb. Heb iig 2tb had in gedachte.
Volgens mij idd leuke prijs kwaliteit verhouding
Ah ok. Ga je op korte termijn bestellen, of wacht dat nog op iets?

2TB kan ook als je dat nodig hebt natuurlijk, let wel op als je diezelfde Seagate 7200.14 in 2 TB uitvoering kiest, want daar heb je een snelle versie van (met 2 maal 1TB platters) en een langzame (3 maal 666GB). En die hebben allebei dezelfde typenummers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:18

DarkSide

theres no place like ::1

Ik wacht nog even. Moet ook goed kijken wat ik precies wil. Of een i5 nodig is. Of dat ik met eeni3 uit de voeten kan. Zie ook dat mijn htpc storage vol loopt. Dus misschien maar meteen 2x 2tb.

goede tip van de hd. Ben zelf niet meer bekend met seagate hd's. Heb altijd WD's gehad.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Wat betreft merken ben ik ook niet echt trouw, heb hier van alle grote fabrikanten wel wat in huis. Seagate's laatste serie is een beste performer, mits je dus 1 TB per platter hebt te pakken. Bij de 1 TB en 3 TB weet je dat zeker, maar met de 2 TB moet je dus even oppassen. Ze zijn ook nog best zuinig ook, één van de zuinigste 3,5" disk op het moment. Daarom is Seagate ook compleet gestopt met hun 'Green' editie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-09 15:36

Valkyre

Kitesurf FTW!

Oef na zo een beetje het hele topic door gelezen te heb ik nog niet een idee of ik de mogelijkheid zal hebben om HDD's down te spinnen:

1. Kan dit nu alleen via RDM's?
2. Voor een RDM heb ik geen VT-d nodig?

De configuratie wat ik momenteel heb draaien is met windows 2008r2, maar nu ik het virtualisatie licht gezien heb wil ik meer :D

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 2100 Boxed€ 105,-€ 105,-
1MSI H67MS-E23 (B3)€ 79,50€ 79,50
4Western Digital Green WD20EARS, 2TB€ 169,99€ 679,96
1Corsair XMS CMX8GX3M2A1333C9€ 32,45€ 32,45
1Huntkey Jumper 300G€ 64,74€ 64,74
1Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 64GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 961,65

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
1. De laatste keer dat ik dat met mijn disks geprobeerd heb, werkte spindown gewoon (zolang je OS het maar ondersteund.)
2. Voor RDM heb je inderdaad geen VT-d nodig.

Hoe ga je de disks indelen?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

Nou nu heb ik een windows 2008 r2 draaien met een raid 5 volume over de 4x 2tb's.
Ik ben nog even in dubio wat ik ga doen:
A. windows 2008 RDM naar het bestaande raid 5 volume, volgens mij kan ik dan zonder te hoeven te backuppen de schijven RDM mounten en dan word het volume weer herkent.

Maar goed ik lees ook wel dingen als bitrot, en om flexibeler te zijn dacht ik aan:
B. Freenas + ZFS dit kon voorheen niet omdat ik maar 1 machine in de kast wou stoppen.

Wat ik hier ook nog las en nog ga uitvoeren is een +-100gig 2.5 inch laptop schijfje voor inkomende downloads.

Indeling:
* SSD = VM's met thin provisioning denk ik dat ik wel Freenas en 2 windows 2k8r2 servers (File server & DC) er op kwijt kan.
* 2.5, 2 datastores 1 voor inkomende downloads, en 1 voor test vm's
* 4x 2tb RDM

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
abusimbal schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 15:54:
Voor iemand die nog een dual lan mini-itx bordje zoekt, ik heb onderstaande besteld.
http://www.jetwaycomputer.com/NF9E.html
Ondersteund vt-d.
Tevreden over dit board? En waar gekocht?
Ik zit er ook aan te denken deze te halen.
De form factor, 2x Intel Gbit, 6x Sata en dat Q77 chipset spreken mij aan.
Q77 chipset heeft veel features op het gebied van remote beheer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Vandaag mijn nieuwe test esxi gebouwd en geinstalleerd.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/22W1tmNoXdz0hNLMz0XNUOCa/medium.jpg

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770S Boxed€ 274,45€ 274,45
1Gigabyte GA-H77N-WIFI€ 110,30€ 110,30
1Antec ISK 300-150€ 71,60€ 71,60
1Corsair CMX16GX3M2A1600C11€ 62,50€ 62,50
1Crucial m4 CT512M4SSD2 512GB€ 344,69€ 344,69
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 863,54

@duncanvdlinden
Ga die Jetway niet gebruiken. Had hem juist thuis toen ik de Gigabyte zag.
Jetway is een fantasch bord, met maar 1 groot nadeel voor Esxi, de Intel 82579LM netwerkkaart. (en COM poorten die je niet gebruikt)
De Gigabyte heeft ook 2 netwerkkaarten maar Realteks 8111E's. Worden beide standaard gezien door Esxi.

@FireDunk: de S om de 150W voeding niet te stressen (bij zware belasting)

[ Voor 10% gewijzigd door abusimbal op 25-10-2012 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Waarom de 3770S?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

FireDrunk schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 09:32:
1. De laatste keer dat ik dat met mijn disks geprobeerd heb, werkte spindown gewoon (zolang je OS het maar ondersteund.)
2. Voor RDM heb je inderdaad geen VT-d nodig.

Hoe ga je de disks indelen?
uit intresse vanwaar de vraag? en eventueel nog suggesties / opmerkingen voor wat ik van plan ben? :)
Ik moet nog even op mijn werk wachten tot het wat rustiger is zodat ik daar voor een weekend of avond mijn data kan opslaan :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
duncanvdlinden schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 21:36:
Tevreden over dit board? En waar gekocht?
Ik zit er ook aan te denken deze te halen.
De form factor, 2x Intel Gbit, 6x Sata en dat Q77 chipset spreken mij aan.
Q77 chipset heeft veel features op het gebied van remote beheer :)
Houdt er rekening mee dat het voor ESXi maar 1x Intel Gbit wordt omdat alleen de 82574L door ESXi wordt herkend. De andere Intel Gbit nic gebruikt een andere chip die niet door ESXi ondersteund wordt. Middels vt-d kun je deze nic echter wel doorgeven aan een vm zodat die daar gebruik van kan maken. Als dat geen probleem is dan heb je een prima bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimm
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-08 19:34
Ik ben bezig met het samenstellen van een esxi server, denk dat het stukje zuinig wel weg mag bij deze configuratie, ik twijfel echter aan de gekozen voeding.

Er komen namelijk ook 8x 1tb schijven aan te hangen. Wat denken jullie?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/DwZEW.png

Zou er nog iets beter te optimaliseren zijn?
De raid controller is compatible met esxi dus dat gaat wel werken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Zanniebal schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 11:59:
De prijs?

Met 8 disks denk ik dat je iets van vt-d wilt gaan doen. Maar waarom niet een losse NAS? Blijf je ook flexibeler naar de toekomst, en hoeft niet duurder te zijn dan wat je nu hebt samengesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 08:50
Waarom zo'n dure cpu (en dus ook moederbord)? Een 3770k zal even snel zijn, maar wel veel goedkoper. Quad channel heb je niet nodig en ivy bridge is ook veel zuiniger :) Het enige is vt-d, maar daarvoor zou je eventueel een xeon processor kunnen pakken?

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Vt-d zit op heeel veel i5 en i7 CPU's alleen nooit op -K versies.

Dit systeem is _zwaar_ overkill voor ESXi...

Bovendien is een losse videokaart nutteloos.

[ Voor 17% gewijzigd door FireDrunk op 26-10-2012 17:44 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
FireDrunk schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 17:43:
Bovendien is een losse videokaart nutteloos.
Nou het lijkt mij wel een nuttige toevoeging eigenlijk. :P

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Zanniebal schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 11:59:
Ik ben bezig met het samenstellen van een esxi server, denk dat het stukje zuinig wel weg mag bij deze configuratie, ik twijfel echter aan de gekozen voeding.

Er komen namelijk ook 8x 1tb schijven aan te hangen. Wat denken jullie?

[afbeelding]

De raid controller is compatible met esxi dus dat gaat wel werken. :)
Je hebt helemaal niks aan de combinatie moederbord, cpu en geheugen omdat ESXi (de gratis VMware HyperVisor) een HARDE limiet heeft van 32GB geheugen. Als je dit wilt gaan draaien zul je een vCenter licentie moeten nemen om het geheugen te kunnen gebruiken.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Dat verhaal klopt niet. ESXi ondersteund veel meer geheugen. ESXi is namelijk de hypervisor die in alle vSphere versies wordt gebruikt. Het is alleen de licentie die bepaald hoeveel geheugen dat is en welke andere features je mag gebruiken. Bij de gratis vSphere variant (aka vSphere Hypervisor wat niet meer dan ESXi + vSphere client is met een licentie die het aantal features fors beperkt) heb je inderdaad de limiet van 32GB aan geheugen. Dat is in zijn geval helemaal niet erg want dat is ook exact de hoeveelheid die op zijn lijstje staat ;) Er kan dus niet meer in geheugen worden uitgebreid tenzij men daar de juiste vSphere licentie voor aanschaft.

Ik zie dat men nu al advies gaat geven zonder te weten waarvoor die setup wordt gebruikt, dus: wat wil je allemaal met die setup gaan doen qua virtualisatie Zanniebal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
ppl schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 22:38:
Dat is in zijn geval helemaal niet erg want dat is ook exact de hoeveelheid die op zijn lijstje staat ;) Er kan dus niet meer in geheugen worden uitgebreid tenzij men daar de juiste vSphere licentie voor aanschaft.
Er staat een 2 voor het aantal 32GB kits, hoeveel maakt dat in totaal?

En vooruit, ESXi is inderdaad de gratis hypervisor maar hij heeft het ook nergens over een vCenter licentie dus ik ging er gemakshalve van uit dat hij het bij de gratis uitvoering wil houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
ppl schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 21:46:
[...]

Houdt er rekening mee dat het voor ESXi maar 1x Intel Gbit wordt omdat alleen de 82574L door ESXi wordt herkend. De andere Intel Gbit nic gebruikt een andere chip die niet door ESXi ondersteund wordt. Middels vt-d kun je deze nic echter wel doorgeven aan een vm zodat die daar gebruik van kan maken. Als dat geen probleem is dan heb je een prima bordje.
En door er zelf een driver in te modden? Is wel een tegenvaller heb hem namelijk al besteld :S
En 2x gbit lan was 1 van de redenen om toch deze relatief wat duurdere board te kiezen.

[edit] Lees op een ander forum dat iemand een driver heeft gemaakt die werkt voor de Intel 82579LM die wel werkt. http://hardforum.com/show...p=1038022084&postcount=80

[ Voor 11% gewijzigd door duncanvdlinden op 27-10-2012 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
redfoxert schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 22:44:
Er staat een 2 voor het aantal 32GB kits, hoeveel maakt dat in totaal?
Ah crap, kleine lettertjes/cijfertjes waar je te gemakkelijk overheen kijkt :(
duncanvdlinden schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 09:00:
En door er zelf een driver in te modden? Is wel een tegenvaller heb hem namelijk al besteld :S
En 2x gbit lan was 1 van de redenen om toch deze relatief wat duurdere board te kiezen.

[edit] Lees op een ander forum dat iemand een driver heeft gemaakt die werkt voor de Intel 82579LM die wel werkt. http://hardforum.com/show...p=1038022084&postcount=80
Yup, die link geeft aan hoe je die driver erin mod. Ik kan tot dusver geen nieuwere versie van die driver vinden en zoals je in het topic al hebt kunnen lezen werkt het lang niet altijd even stabiel. Je kunt het er op wagen maar als je er achteraf geen netwerkkaart bij in kunt zetten is dat misschien niet zo handig en kun je beter annuleren en wat anders bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypetrax
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 15:29
Hallo,

Na veel lezen in dit topic ben ik ook maar eens begonnen aan een ESX server. Mijn idee is om het zo klein mogelijk te houden maar wel dat het zo snel mogelijk is met veel capaciteit. Het volgende heb ik besteld en ik wacht momenteel nog op de raidcontroller die naar mij wordt opgestuurd *D

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G540 Boxed€ 36,45€ 36,45
1Asus P8H77-I€ 90,40€ 90,40
1Transcend SDHC 32GB Class 10€ 21,02€ 21,02
4Hitachi Deskstar 5K3000, 2TB€ 97,99€ 391,96
1Chenbro ES34069€ 175,50€ 175,50
1Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 64,60€ 64,60
1Dell Perc 5/i Internal SAS Controller Card€ 0,-€ 0,-
1OCZ Vertex 2 60GB€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 868,93

Bedoeling is dat ik straks ESXi5 ga draaien op de SDHC kaart, ik weet dat 32gb voor alleen de boot een dikke overkill aan data is, maar daar kwam ik helaas later pas achter. Hierover straks nog een vraag.
Als eerste VM wil ik FreeNAS gaan draaien, bedoeling is dat ik de raid arrays door ga sturen naar FreeNAS en vanuit daar de storage kan uitdelen / sharen. Opzet hierachter is dat ik voor verschillende diensten aparte server wil gaan draaien zodat het geheel modulair opgezet is. > één voor sabnzbd, sickbeard, couchpotato, spotweb, windows home server?, etc. etc.. Natuurlijk weet ik dat dit prima op één server kan, maar dat terzijde. Daarnaast probeer ik graag nog wel eens wat uit en dat kan dan weer simpel opgebouwd / afgebroken worden. Voor de boot heb ik nog een 60GB SSD liggen. Voor de storage heb ik 't volgende in gedachten, en ik vroeg me af als dit ook wel mogelijk is en als de performance hiervan wel goed is? 4x2TB > 4x1.5TB in RAID0 en 4x0.5TB in RAID5. Wat denken jullie over deze setup? Doen of niet? Op die stripe set komen alleen downloads en test-vm's en op de RAID5 [*raid is geen backup] komt mijn "belangrijke" data plus backup's van de VM's die opgeslagen staan op m'n SSD.

Nu heb ik echter nog een paar vraagtekens hoe ik dit het beste kan aanpakken.

- Hoe kan ik het beste straks mijn raidcontroller (Perc5i) aanbieden aan FreeNAS?
- Kan dit het beste met RDM of hier andere tooling voor beschikbaar?
- Is spindown van de schijven mogelijk?
- Is "Host Cache Configuration" een optie ipv SSD als bootdisk voor de VM's te gebruiken?
- En hoe zou jij het aanpakken als je in mijn situatie stond?
- Kan ik ruimte van mijn SDHC kaart alloceren voor bijv een datastore voor ISO's?

Bedankt voor het lezen, alle tips zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

Op je laatste vraag, draai ESX vanaf een usb sick (is alleen voor het booten noodzakelijk daarna draait esx vanuit het memory), dan kun je de volledige data alloceren als een datastore.

mits je CPU vt-d ondersteunt kun je je raid controller direct assigen aan je freenas vm.

qua spindown durf ik het niet te zeggen maar ik denk van wel.

iets naar boven heb ik mijn configuratie staan welke ik giseren naar ESX overgezet heb icm RDM's werd mijn raid 5 array zonder problemen herkend. nu heb ik vanochtend alleen wat teveel overcommit waardoor mijn fileserver down ging en ik nu 4x 2tb raid 5 array moet syncroniseren :(

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
hypetrax schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 00:38:
Bedoeling is dat ik straks ESXi5 ga draaien op de SDHC kaart
- Kan ik ruimte van mijn SDHC kaart alloceren voor bijv een datastore voor ISO's?

Bedankt voor het lezen, alle tips zijn welkom!
Weet je zeker dat de SDHC controller voor je kaartje uberhaubt wel supported is door ESX? Ik kreeg het namelijk niet voor elkaar met een SD kaartje in mijn laptop waarop wel gewoon ESX op geinstalleerd was (via VMware Workstation). Ook USB3.0 controllers zijn niet zonder meer gegarandeerd te werken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
ebia schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 17:44:
Ik ben het kijken voor een nieuw ESXi servertje, en wilde graag jullie gebruiken als klankbord. Performance heb ik niet veel van nodig, echter iets zuinig en klein wel.

Mijn wenslijstje voor nu is als volgt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3220 Boxed€ 109,45€ 109,45
1Asrock B75 Pro3-M€ 58,40€ 58,40
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 65,90€ 65,90
1Fractal Design Core 1000€ 30,20€ 30,20
2TP-Link TG-3468€ 8,59€ 17,18
1Kingston ValueRAM KVR13N9K2/16€ 61,25€ 61,25
1be quiet! Straight Power E9 400W€ 64,99€ 64,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 407,37

CPU: Lijkt me okee gezien prijs/prestatie, plus laag idle verbruik.
Mobo: Veel instelbare power features, en 4 rambankjes.
HDD: Over de harddisk twijfel ik nog. De Seagate heeft een goede performance, ik denk dat wel nodig te hebben, maar weet het niet helemaal zeker. Kan natuurlijk ook gaan voor een laptopschijf. Iemand suggesties?
De kast: Simpel maar doeltreffend, en niet geheel onbelangrijk: hij past in m'n meterkast.
NIC: Deze TP-Link kaartjes hebben Realtek chips. Heb al ergens gelezen dat dit specifieke model gewoon door ESXi ondersteunt wordt. Lijkt me prima dus, kan niet helemaal bedenken waarom ik 3x zoveel voor een Intel moet uitgeven. Misschien iets betere performance, maar ik ga ook geen NAS draaien ofzo. Wat denken jullie?
Geheugen: 16GB is wel genoeg voor nu, en kan met dit mobo altijd nog gaan naar 32GB. Kingston gekozen vanwege de compatibiliteit. Of zijn er vanuit energiezuinigheid betere opties hier?
Voeding: Ik denk dat deze 80-Plus Gold z'n geld uiteindelijk wel terug zal verdienen, gezien de positieve reacties her en der over de efficiency bij lage load.
Bestelling gedaan, ik hoop hem volgend weekend in elkaar te kunnen zetten. Zal dan ook het energieverbruik eens meten voor de geïnteresseerden.

Kast, moederbord, cpu, en hardeschijf zijn hetzelfde gebleven. Wel ben ik gegaan voor een iets andere voeding, de Seasonic G-360. En de Kingston RAM-latjes die geschikt zijn voor 1600mhz.

Tot slot heb ik voor nu even de netwerkkaarten niet meebesteld. Uiteindelijk wil ik straks dit ding ook als firewall inzetten en daarbij ook wat serieuzer mijn LAN gaan inrichten, maar eerst gewoon even goed aan de praat krijgen voor nu. Als het goed is wordt de onboard Realtek 8111 ondersteund door ESXi, en zo niet dan kan ik altijd nog iets anders bestellen.

Ben wel blij met deze set-up. Hopelijk zuinig maar toch vlot. Mobo ondersteund VT-d, wat misschien ooit nog eens van pas kan komen in de toekomst (heb een i5-3550 in mijn dekstop zitten, die wellicht ooit in de ESXi server belandt). Al met al wat flexibiliteit voor naar de toekomst dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
ppl schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 23:20:
[...]

Ah crap, kleine lettertjes/cijfertjes waar je te gemakkelijk overheen kijkt :(

[...]

Yup, die link geeft aan hoe je die driver erin mod. Ik kan tot dusver geen nieuwere versie van die driver vinden en zoals je in het topic al hebt kunnen lezen werkt het lang niet altijd even stabiel. Je kunt het er op wagen maar als je er achteraf geen netwerkkaart bij in kunt zetten is dat misschien niet zo handig en kun je beter annuleren en wat anders bestellen.
Ik ga het er toch op wagen. Ik kan geen ander alternatief vinden met 6x sata en 2x Lan, alleen Asus heeft er 1, maar dan heb ik niet het voordeel van 2x LAN, ik wil er eigenlijk gewoon even mee spelen :p
Ik ga denk ik in eerst instantie maar de netwerkkaart via VT-D toewijzen aan een VM. Netwerkkaart erbij prikken kan ook, er zit een pci-e slot op, maar dat is natuurlijk zonde want dan had ik beter een goedkoper board kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

duncanvdlinden schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 05:02:
[...]

Ik ga het er toch op wagen. Ik kan geen ander alternatief vinden met 6x sata en 2x Lan, alleen Asus heeft er 1, maar dan heb ik niet het voordeel van 2x LAN, ik wil er eigenlijk gewoon even mee spelen :p
Ik ga denk ik in eerst instantie maar de netwerkkaart via VT-D toewijzen aan een VM. Netwerkkaart erbij prikken kan ook, er zit een pci-e slot op, maar dat is natuurlijk zonde want dan had ik beter een goedkoper board kunnen nemen.
Waarom prat gaan op die 2 ingebouwde netwerkkaarten?
Neem je toch pci of pci-e netwerkkaarten, afhankelijk van moederbord layout.
Goedkoper/ander bord met meerdere pci-e sloten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-05 00:46
Ik ben zelf ook aan het kijken naar zuinig moederbord, en supermicro's out of band management zie ik wel zitten, aangezien mijn machine op een godsonmogelijke plek staat (vraag niet waarom)

ik zie alleen dat de X9SCM-F geen core i5 lijkt te ondersteunen, en dus ook geen vd-t ? wie heeft hier zelf ervaring mee?

en ook belangrijk zijn die supermicro's beetje zuinig? Dat kan ik eigenlijk niet zo 123 terug vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 07:34:
[...]

Waarom prat gaan op die 2 ingebouwde netwerkkaarten?
Neem je toch pci of pci-e netwerkkaarten, afhankelijk van moederbord layout.
Goedkoper/ander bord met meerdere pci-e sloten....
Mini-ITX is een vereiste. Ik heb een Fractal Design R2 Array kast. Daar kan alleen maar een Mini-ITX board in dus maximaal 1x pci-e 16x slot. Ik had het Asus board kunnen pakken, daar zit 1x Realtek LAN in, en dan een extra insteekkaart erin met 1x 1Gbit, maar dan zit hij ook echt vol. Verder vond ik het een leuke extra dat er een PCI Express Mini Card in kan. Q77 chipset is ook handig voor remote beheren van de server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 80000
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-09 01:28

80000

mrox

xelnaha schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 08:42:
Ik ben zelf ook aan het kijken naar zuinig moederbord, en supermicro's out of band management zie ik wel zitten, aangezien mijn machine op een godsonmogelijke plek staat (vraag niet waarom)

ik zie alleen dat de X9SCM-F geen core i5 lijkt te ondersteunen, en dus ook geen vd-t ? wie heeft hier zelf ervaring mee?

en ook belangrijk zijn die supermicro's beetje zuinig? Dat kan ik eigenlijk niet zo 123 terug vinden
Ik heb sinds een maand X9SCM-ii-F (deze heeft 2 INtel NIC's die out of the box ondersteund worden esxi). Daar gaan xeon's, welke vt-d ondersteunt.
Verbruik is met een i3-1220v2, 4x 2Tb hitachi, 2x 1 TB samsung, 1x SSD en een UPS ongeveeer 70 watt.
(en ja ik ben echt blij met IPMI, zelfs dat die onder mijn bureau staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
80000 schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 10:49:
[...]

Ik heb sinds een maand X9SCM-ii-F (deze heeft 2 INtel NIC's die out of the box ondersteund worden esxi). Daar gaan xeon's, welke vt-d ondersteunt.
Verbruik is met een i3-1220v2, 4x 2Tb hitachi, 2x 1 TB samsung, 1x SSD en een UPS ongeveeer 70 watt.
(en ja ik ben echt blij met IPMI, zelfs dat die onder mijn bureau staat)
is dat idle? of full load? 70W is nou niet echt zuinig nee....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 80000

80000

mrox

xelnaha schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 10:55:
[...]

is dat idle? of full load? 70W is nou niet echt zuinig nee....
Idle, met 6 VM's waaronder een Oracle database. Ik kwam van veel hoger, dus ik ben er al blij mee. Ik vermoed dat mijn voeding te groot is voor wat er nu draait (660W), gekocht voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
70W voor een server met 6 disks niet slecht hoor?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
FireDrunk schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 11:01:
70W voor een server met 6 disks niet slecht hoor?
ah,

ik las hier dat mensen idle wel rond 25 - 40W lag, op zich wel mooi laag :)

ik zie nu op de ARK dat de E3-1220LV2 een TDP van 17W heeft, da's wel erg mooi. volgens mij moet het verbruik daar mee verminderd worden.

uiteraard is dit wel een dual core ipv quad core

[ Voor 27% gewijzigd door xelnaha op 30-10-2012 11:15 . Reden: extra info gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoordTer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-09 07:50
80000 schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 11:00:
[...]

Idle, met 6 VM's waaronder een Oracle database. Ik kwam van veel hoger, dus ik ben er al blij mee. Ik vermoed dat mijn voeding te groot is voor wat er nu draait (660W), gekocht voor de toekomst.
Wat voor servers draai je erop Windows of enkel Linux ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 80000

80000

mrox

NoordTer schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 13:16:
[...]

Wat voor servers draai je erop Windows of enkel Linux ?
Mix: 1x Openindiana, 1x xp, 2x debian, 2x ubuntu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik ben bezig met de laatste wijzigingen te leggen op m'n hardware en zag dat de Asrock B75 Pro3-M niet genoeg pci-e lanes kan geven. Ik heb effectief een pci-e v1 x8 nodig en één pci-e v2 x8 en dat doet de b75pro3 niet, er is echter wel een Asrock H77 Pro 4. Enig idee of dit verstandige wissel is, ik weet dat het niet verstandig is om expansion kaarten te gebruiken als je het verbruik wilt terugdraaien. Is die asrock ook nog een beetje zuinig of zijn er betere m-atx bordjes met genoeg pci-e lanes voor socket 1155?

Owja, krijg de indruk dat nog niet iedereen heeft vernomen dat ESXi 5.1 geen 32GB limitatie meer heeft voor de gratis versie.

[ Voor 9% gewijzigd door analog_ op 30-10-2012 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Volgens mij ben je nu in de war met het droppen van het vRAM verhaal voor alle vSphere producten en dus ook de gratis versie. Op het VMware forum is het antwoord heel duidelijk: gratis versie heeft geen vRAM limiet maar wel een limiet van 32GB aan fysiek geheugen: ESXi 5.1 Free Version RAM limitation?. Even voor de duidelijkheid: in dat topic verwijst men naar het document omtrent pricing. VMware heeft gezegd dat dit allemaal nog van toepassing is op het vRAM verhaal na, dat is komen te vervallen (iets wat ze bijv. ook boven de EULA aan geven).

[ Voor 69% gewijzigd door ppl op 30-10-2012 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Niet online
ppl schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 21:02:
Volgens mij ben je nu in de war met het droppen van het vRAM verhaal voor alle vSphere producten en dus ook de gratis versie. Op het VMware forum is het antwoord heel duidelijk: gratis versie heeft geen vRAM limiet maar wel een limiet van 32GB aan fysiek geheugen: ESXi 5.1 Free Version RAM limitation?. Even voor de duidelijkheid: in dat topic verwijst men naar het document omtrent pricing. VMware heeft gezegd dat dit allemaal nog van toepassing is op het vRAM verhaal na, dat is komen te vervallen (iets wat ze bijv. ook boven de EULA aan geven).
Ja, my bad. Weer wat geleerd. Overigens is het toch wel opmerkelijk dat VMware zelf voor SMB feitelijk gevirtualiseerde storage aanbied :VSA. bespreking van de twee goedkoopste licenties is wel handig mocht je in SMB omgeving zitten waar een klein budget is. vergelijking van de kits

[ Voor 4% gewijzigd door analog_ op 30-10-2012 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Is het ook mogelijk om een met een CPU zonder VT-D (i3 3220T) een RS232 poort te gebruiken van een ESXi 5.1 host in een VM? Deze CPU ondersteund wel VT-X.

Dat het met USB kan heb ik kunnen lezen in dit topic, maar een RS232 poort?
Het is voor een cardreader die ik gebruik (digitale tv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
RS232 en USB kunnen inderdaad zonder VT-d volgens mij.

Overigens is een -T model onzin, tenzij je een mini-ITX build gaat maken die speciale koeling nodig heeft.

[ Voor 50% gewijzigd door FireDrunk op 30-10-2012 22:42 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
FireDrunk schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 22:41:
RS232 en USB kunnen inderdaad zonder VT-d volgens mij.

Overigens is een -T model onzin, tenzij je een mini-ITX build gaat maken die speciale koeling nodig heeft.
Ik heb de Fractal Design R2 Array, de ruimte tussen de drivecage en moederbord is best gering. Bij de T modellen zit een plattere cooler. En wil graag inzetten op zo zuinig mogelijke server.

Ben het wel deels met je eens Idle is een T versie niets zuiniger, alleen full load. Dus eigenlijk betaal je hetzelfde geld ongeveer voor een tragere CPU. Maar dat neem ik wel voor lief, wil het zo cool en zuinig mogelijk hebben graag.

Twijfel dus nu om niet meer uit te geven voor de i5 3470T, deze is maar iets sneller als de i3 3220T, zelfde TDP ongeveer, maar wel VT-D....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Tja, dat ligt helemaal aan je doel...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
analog_ schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 21:28:
Overigens is het toch wel opmerkelijk dat VMware zelf voor SMB feitelijk gevirtualiseerde storage aanbied :VSA.
Dat doet zelfs Microsoft nog middels DFS. Dat is geen gevirtualiseerde storage, het is gewoon gedistribueerde opslag en in het geval van VMFS is het een cluster file system. Iets waar VMFS voor ontwikkeld is, het zit er al standaard in maar je kunt het niet gebruiken in iedere vSphere versie. Het zijn juist dit soort features waarvoor je de additionele licenties zoals Essentials, Essentials Plus, etc. nodig hebt. Veel mensen die de gratis versie draaien hebben al genoeg aan de features en een aantal zou er genoeg aan hebben als het 64GB aan geheugen zou ondersteunen. Of je ook gebruik zou willen maken van die additionele features zoals VMFS in een cluster is nog maar de vraag. Een centrale storage omgeving voor vm's (liefst met VAAI support, scheelt in performance) die je middels NFS of iSCSI aan de vSphere servers hangt is misschien wel een betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Ik heb de i5 3570T voor mijn energiezuinige compacte ESXi servertje besteld.
Moet nog wel even wachten, cpu is niet echt goed leverbaar.

Als ik hem binnen heb ziet mijn setup er als volgt uit:
-Intel i5 3570T (Quadcore 45watt TDP)
-Jetway NF9E Q77
-2x 8GB geheugen
-Fractal Design Array R2
-2x 3TB WD Green
-1x Samsung 830 64GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buell
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05:11
Ik ben wel benieuwd wat het verbruik gaat worden van deze setup Duncan! Laat het even weten hiero ook voor de andere tweakers!

ERSD-VM2D / PUHZ-SW75-YAA / SMA-tripower 6 /

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
buell schreef op donderdag 08 november 2012 @ 12:55:
Ik ben wel benieuwd wat het verbruik gaat worden van deze setup Duncan! Laat het even weten hiero ook voor de andere tweakers!
Doe ik! De CPU is vandaag op de bus gegaan, heb ik denk ik Zaterdag of Maandag.
Kan een energie metertje lenen van collega. Zal hem in eerst instantie testen met alleen de SSD Tweaks die hier op het forum te vinden zijn om het verbruik lager te krijgen.

Heb getwijfeld tussen de i5 3470T (DualCore met HT 35W TDP) en de 3570T (Quadcore zonder HT 45W TDP).
Uiteindelijk toch voor de 25 euro duurdere gegaan. Het performance verschil is toch wel aanzienlijk.
In eerst instantie wil ik 2 VM's draaien, maar dat zouden er best wel eens 4 kunnen zijn in de toekomst. Ik heb dan wel wat meer speling.

Er zit 1 NIC (van de 2) op het moederbord die nog niet goed ondersteund wordt door ESX 5.1. Tenminste niet in combinatie met de andere die er ook op zit. Ik hou wel van een uitdaging dus ik ga gewoon de ontwikkelingen volgen en testen of ik het aan de praat krijg.
Zoniet dan gebruik ik VT-D om de 2e NIC deticated aan een VM te koppelen, ook niet verkeerd!

Sowieso vind ik het een fantastisch board die Jetway waar ik leuk mee kan experimenteren. Er zit namelijk ook een Q serie chipset in wat je leuke remote beheer features geeft. VNC server zit er in, maar ook handig voor remote installaties (virtueel ISO's laden) etc...
2x Intel LAN, de seriele poorten die erop zitten ga ik ook gebruiken. 6x SATA, echt super natuurlijk voor een Mini-ITX board :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
duncanvdlinden schreef op donderdag 08 november 2012 @ 11:26:
Ik heb de i5 3570T voor mijn energiezuinige compacte ESXi servertje besteld.
Moet nog wel even wachten, cpu is niet echt goed leverbaar.

Als ik hem binnen heb ziet mijn setup er als volgt uit:
-Intel i5 3570T (Quadcore 45watt TDP)
-Jetway NF9E Q77
-2x 8GB geheugen
-Fractal Design Array R2
-2x 3TB WD Green
-1x Samsung 830 64GB
waar heb je hem gekocht en wat eigenlijk voor betaald?

wat ik me ook afvraag, volgens de specs worden xeon procs niet ondersteund, maar een E3-1220LV2 met max tdp van 17w zou wel uitermate interessant zijn :)

[ Voor 13% gewijzigd door xelnaha op 09-11-2012 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Ik heb Moederbord en CPU uit Duitsland gehaald. Zoek maar eens op: http://www.heise.de/preisvergleich/

Of de Jetway die genoemde Xeon ondersteund weet ik niet, maar je kan een mailtje naar ze wagen. Hij ondersteund namelijk wel Xeon E3-1290/3.7G, zie:
http://www.jetway.com.tw/...ctid=977&proname=NF9E-Q77

Dit is weer een andere CPU support lijst als die weer op jetwaycomputers.com staat, dus echt consistent zijn de de lijsten niet. Zou ze gewoon zelf even mailen om te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Ik heb ook nog een Jetway NF9E Q77 thuis liggen, wilde die eerst gebruiken voor ESXi, maar toch een Gigabyte ga-z77n-wifi gekocht. Moet de Jetway eens te koop zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
abusimbal schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 13:06:
Ik heb ook nog een Jetway NF9E Q77 thuis liggen, wilde die eerst gebruiken voor ESXi, maar toch een Gigabyte ga-z77n-wifi gekocht. Moet de Jetway eens te koop zetten.
Waarom toch die Gigabyte in gebruik genomen? Prijsoverweging?
Kwa specs is de Jetway toch wel intressanter?
Heeft 2 Sata poorten meer, tenminste als je ze kan gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
duncanvdlinden schreef op donderdag 08 november 2012 @ 19:13:
[...]

Doe ik! De CPU is vandaag op de bus gegaan, heb ik denk ik Zaterdag of Maandag.
Je spulletjes al binnen? ben erg benieuwd hoe het draait en werkt ! en of je vt-d werkt naar behoren en je overall verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Nog even voor de mensen die een soortgelijke configuratie overwegen. Een tijdje terug kocht ik het volgende:

ASRock B75 Pro3-M
Kingston 16 GB Ram
1x Seagate 7200.14 1GB
Fractal Design Core 1000
Seasonic G-360

Ik liep al snel tijdens in het elkaar schroeven tegen een probleem. Het moeder past onder geen mogelijkheid goed in de kast. De 5,25" bays steken net te ver uit, zodat je het moederbord er niet in krijgt zonder het IO shield eruit te laten. Die bay heb ik dus een stuk bij moeten vijlen om passende te krijgen.

Voor de rest was het starten lopen. Het mobo heeft een Intel s-ata controller met 6 poorten, waarbij alleen de eerste op sata-600 is. Er zijn door middel van een Asmedia chipje 2 extra sata-600 poorten bij geplaatst, deze worden echter niet herkent in ESXI (mogelijk met andere drivers wel, maar dat heb ik niet geprobeert).

Ook kreeg ik het niet voor elkaar om de casefan in de core 1000 kast langzamer te laten lopen. Gecheckt, zat wel degelijk op een pwm gestuurt header op het mobo. Misschien dat ik nog een andere header had moeten testen, maar had daar eigenlijk geen zin in. Heb hem maar helemaal losgekoppeld, denk niet dat het echt boeiend is.

Tot slot het stroomverbruik. Ik heb hier verder nog niks aan getweaked, zowel niet in het BIOS of in ESXi. Met ESXi aan zonder VM's aan en disk op idle is het verbruik 28 watt gemeten op de bekende Cresta. Denk dat dat nog wel iets omlaag kan met de nodige tweaks, maar daar ga ik weer een andere keer naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
duncanvdlinden schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 12:29:
Of de Jetway die genoemde Xeon ondersteund weet ik niet, maar je kan een mailtje naar ze wagen.
het antwoord aldus jetway:

Dear sir :

Yes , the NF9E mainboard should be can work fine on 1155 pin Xeon processor ,
we had been test the 1155 Xeon CPU at here .

But our NF9E mainboard specification didn't guarantee Server 1155 Xeon CPU .
so if it had any problem , we really can't do anything for you . sorry !

Best regards
From JETWAY FAE support team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

ebia schreef op zondag 11 november 2012 @ 20:26:
Nog even voor de mensen die een soortgelijke configuratie overwegen. Een tijdje terug kocht ik het volgende:

ASRock B75 Pro3-M
Kingston 16 GB Ram
1x Seagate 7200.14 1GB
Fractal Design Core 1000
Seasonic G-360

Ik liep al snel tijdens in het elkaar schroeven tegen een probleem. Het moeder past onder geen mogelijkheid goed in de kast. De 5,25" bays steken net te ver uit, zodat je het moederbord er niet in krijgt zonder het IO shield eruit te laten. Die bay heb ik dus een stuk bij moeten vijlen om passende te krijgen.
Leuke setup. heb min of meer t zelfde op dit moment op tafel liggen (test fase). Jammer van de Fractal Design Core 1000 behuizing , had hem zelf min of meer in gedachten, maar gezien jouw ervaring wellicht toch voor een iets ruime behuizing gaan.
Voor de rest was het starten lopen. Het mobo heeft een Intel s-ata controller met 6 poorten, waarbij alleen de eerste op sata-600 is. Er zijn door middel van een Asmedia chipje 2 extra sata-600 poorten bij geplaatst, deze worden echter niet herkent in ESXI (mogelijk met andere drivers wel, maar dat heb ik niet geprobeert).
Het is inderdaad jammer dat ESXi geen natieve ondersteuning voor die ASMedia ASM1061 chipset heeft. Anders was het een goede kandidaat voor de OS schijf en had je de 6 Intel SATA poorts mbv VT-d door kunnen geven. Nu moet je aan de slag met RDM.
Ook kreeg ik het niet voor elkaar om de casefan in de core 1000 kast langzamer te laten lopen. Gecheckt, zat wel degelijk op een pwm gestuurt header op het mobo. Misschien dat ik nog een andere header had moeten testen, maar had daar eigenlijk geen zin in. Heb hem maar helemaal losgekoppeld, denk niet dat het echt boeiend is.
Geien t verbruik wat je hieronder vermelst zal het wel los lopen met de opwarming in de kast.
Tot slot het stroomverbruik. Ik heb hier verder nog niks aan getweaked, zowel niet in het BIOS of in ESXi. Met ESXi aan zonder VM's aan en disk op idle is het verbruik 28 watt gemeten op de bekende Cresta. Denk dat dat nog wel iets omlaag kan met de nodige tweaks, maar daar ga ik weer een andere keer naar kijken.
Ik heb nog niet gemeten aan de setup, de gebruiksmeter is kaduk (was dus inderdaad een knaken ding van de 'Gammel') en ik zit nog te wachten op een leuke actie in de hoop een goedkopere Voltcraft te scoren.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
xelnaha schreef op maandag 12 november 2012 @ 08:10:
[...]

het antwoord aldus jetway:

Dear sir :

Yes , the NF9E mainboard should be can work fine on 1155 pin Xeon processor ,
we had been test the 1155 Xeon CPU at here .

But our NF9E mainboard specification didn't guarantee Server 1155 Xeon CPU .
so if it had any problem , we really can't do anything for you . sorry !

Best regards
From JETWAY FAE support team
Ondersteunen ze uberhaupt wel VT-d? Want dat is vaak wat ze niet willen testen...
(en ECC geheugen...) Zijn van die dure tests...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

FireDrunk schreef op maandag 12 november 2012 @ 10:17:
[...]

Ondersteunen ze uberhaupt wel VT-d? Want dat is vaak wat ze niet willen testen...
(en ECC geheugen...) Zijn van die dure tests...
Vlgs de spec's pagina wel, mits voorzien van de juiste CPU (waarvoor ze uiteraard richting Intel wijzen).

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Aha, goede kans dat ze gewoon de UEFI van Intel ge-copy-paste hebben :)

Dan werken de meeste dingen.

Wel een tof bordje overigens!

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

FireDrunk schreef op maandag 12 november 2012 @ 10:31:
Aha, goede kans dat ze gewoon de UEFI van Intel ge-copy-paste hebben :)

Dan werken de meeste dingen.

Wel een tof bordje overigens!
Ja, een leuk bordje, jammer genoeg nauwelijks verkrijgbaar in Nederland en prijs is minder absoluut minder aangenaam ca. € 160

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Poeh, dat is inderdaad minder leuk... Veel te weinig value-for-money...

Voor 75-100 euro was het nog interesant geweest...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Niet online
Waarom dan niet het standaard intel bordje? DQ77BP dacht ik. Ben van plan een dergelijke bordje + mini itx moederbord als router in te zetten. Overpowered, maar klein en schattig.

[ Voor 49% gewijzigd door analog_ op 12-11-2012 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
FireDrunk schreef op maandag 12 november 2012 @ 10:38:
Poeh, dat is inderdaad minder leuk... Veel te weinig value-for-money...

Voor 75-100 euro was het nog interesant geweest...
dit is voor mij ook de reden om toch maar even verder te kijken. Intel bordje heb je al voor kleine 100E, terwijl er niet significant minder op zit qua functies.

Jammer alleen dat er geen informatie te vinden is, in het algemeen, over het verbruik van de borden zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

analog_ schreef op maandag 12 november 2012 @ 12:27:
Waarom dan niet het standaard intel bordje? DQ77BP dacht ik. Ben van plan een dergelijke bordje + mini itx moederbord als router in te zetten. Overpowered, maar klein en schattig.
xelnaha schreef op maandag 12 november 2012 @ 12:49:
[...]
dit is voor mij ook de reden om toch maar even verder te kijken. Intel bordje heb je al voor kleine 100E, terwijl er niet significant minder op zit qua functies.

Jammer alleen dat er geen informatie te vinden is, in het algemeen, over het verbruik van de borden zelf
De Intel Desktop Board DQ77KB kost toch ookal gauw €125,- , je hebt al mini-ITX s1155 bordje vanaf ca. 50,- (ECS bijv.). Een bordje met een B75/H77 chipset tussen de €75 en €115 .

Mbt de verbruikscijfers is zoeken en de fora afstruinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Die DQ77 ITX heeft mux, dat is het zuinigste bord ter wereld volgens mij :)

De DQ77MK heb ik, die is ook erg goed :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
FireDrunk schreef op maandag 12 november 2012 @ 13:17:
Die DQ77 ITX heeft mux, dat is het zuinigste bord ter wereld volgens mij :)
Na de modificaties die hij gemaakt heeft vast en zeker ;)

zal eens kijken, was eerder naar ander bord je aan kijken, namelijk DQ67OWB3. Die heeft wel ouder chipset, en dus misschien minder zuinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Van zichzelf zijn de DH61AG en DQ77KB min of meer de zuinigste borden die je kunt kopen idd. Met modificaties nog heel veel zuiniger, maar dat is weer een ander verhaal. Mooie van de DQ77KB is dat je dual intel gigabit krijgt én twee mPCIe-slots, wat voor servers best fijn werkt. En met mijn mSATA-SATA/USB-converter kun je dan ESXi van een interne usb-stick draaien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
mux schreef op maandag 12 november 2012 @ 13:28:
Van zichzelf zijn de DH61AG en DQ77KB min of meer de zuinigste borden die je kunt kopen idd. Met modificaties nog heel veel zuiniger, maar dat is weer een ander verhaal. Mooie van de DQ77KB is dat je dual intel gigabit krijgt én twee mPCIe-slots, wat voor servers best fijn werkt. En met mijn mSATA-SATA/USB-converter kun je dan ESXi van een interne usb-stick draaien ;)
Helaas ben ik geen electrotechneut zoals jij, en denk niet dat me dat zo 123 gaat lukken die modificaties, ook al zou ik het graag doen! Ik zit meer in de netwerken te harken zo dag in dag uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
De DQ77MK deed hier met een i5-3550 op een BeQuiet L7 300W al 19W idle... Met een PicoPSU zal dat vast richting de 13-15W gaan. En dat is zonder enige modificatie.

[ Voor 12% gewijzigd door FireDrunk op 12-11-2012 13:40 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• effsec
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-02 17:59
Ik heb een zeer zuinige ESXi 5.1 server werkend. Deze configuratie is compatible met VT-d en VT-x. De configuratie gebruikt ca. 12 watt in idle. De processor snelheid kan hierdoor teruglopen naar 6 mHz.

De volgende hardware heb ik gebruikt:
- ASrock Q77M vPro
- Xeon E3 1220Lv2
- Cooler Master Hyper 212 Evo (Alleen koelblog geplaatst zonder Fan).
- Samsung 830 Series MZ-7PC128B
- 2 stuks Kingston ValueRAM - Geheugen - 4 GB
- USB stick 1Gb gebruikt als ESXI boot.

De onboard netwerk kaart wordt niet standaard ondersteunt door ESXi. Met de volgende informatie heb ik deze eenvoudig werkend gekregen: http://www.ivobeerens.nl/...i-5-whitebox-nic-support/

Aangezien de processor geen geïntegreerde grafische ondersteuning heeft, zal je een PCIe grafische kaart tijdens de installatie moeten gebruiken. Deze kan je na de installatie verwijderen. Hierdoor gebruik je ook geen energie voor onnodige grafische processor.

Deze Xeon processor wordt ondersteund vanaf bios versie 1.20

[ Voor 23% gewijzigd door effsec op 14-11-2012 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Hele mooie CPU, zou hem wel willen hebben, maar heb al een i5-3550 ;)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
effsec schreef op woensdag 14 november 2012 @ 14:20:
Idle zal dat geen probleem zijn, maar wat is die server een tijdje op full load zou draaien? Heb je kans dat ie uitschakeld, en dat is het laatste wat je natuurlijk wilt als het ding 'productie' draait.
Niet een beetje weinig voor een virtualisatie bak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Die Xeon heeft een Thermal Dissipation van 17W.. Das niet echt veel... Koelblok met misschien een case fan zou wel genoeg zijn.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• effsec
Ebla,

Bij het configureren van de Bios draait de CPU op volledige snelheid. De hoogste temperatuur was 45 graden. Alleen de onderkant van het koelblok wordt een beetje warm. Ik heb het bord zonder behuizing in de meterkast gebouwd. Ik heb dus geen enkele geforceerde koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
In het bios draait 1 core voluit. Niet je hele CPU...

Even niets...

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
effsec schreef op woensdag 14 november 2012 @ 14:20:
Ik heb een zeer zuinige ESXi 5.1 server werkend. Deze configuratie is compatible met VT-d en VT-x. De configuratie gebruikt ca. 12 watt in idle. De processor snelheid kan hierdoor teruglopen naar 6 mHz.

De volgende hardware heb ik gebruikt:
- ASrock Q77M vPro
- Xeon E3 1220Lv2
- Samsung 830 Series MZ-7PC128B
- USB stick 1Gb gebruikt als ESXI boot.
Dat verbruik klinkt erg goed! Dit moederbord staat nu ook op mijn wenslijst. Die ~12W is dat met UEFI undervolt tweaks of alles met de defaults? Met welke meter heb je dit gemeten?

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 20:58
Dat is dan 12W DC? Zeker als het 12W AC is dan moet het wel om een brakke meter gaan.

[ Voor 65% gewijzigd door Dadona op 15-11-2012 10:59 ]

De CSL/OT kroeg !

• FireDrunk
Waarom is dat onhaalbaar?

Even niets...

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 20:58
AC? Omdat je dan al automatisch naar een PicoPSU kijkt met iets van een 60W adapter. Die zou dan op 20% load een efficiëntie moeten hebben van 90%. Dan heb je het over een opstelling die DC 10,8W verbruikt. En die opstelling heeft SATA, USB en LAN actief en draait ESXi. ESXi is tegenwoordig best netjes met verbruik, maar het is niet zoals een Windows bak met alle optimale drivers.

Bij DC is het al beter voor te stellen en is het ook te verklaren waarom de voeding niet is genoemd. Die is dan irrelevant. Dan nog is 12W laag, gegeven ESXi, maar dat zou misschien nog wel kunnen. Bij AC dan heb ik het idee dat het om een Cresta gaat.

De CSL/OT kroeg !

• iBurger
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-08 23:05
Heeft iemand een goed idee of dit board van Gigabyte ook daadwerkeilijk ESXi ondersteunt? Ik kan dit zelf niet goed vaststellen. (heb een vaag verhaal hier in duits maar dat snap ik niet).

GA-Q77M-D2H

[nb] http://www.amazon.de/Gigabyte-GA-Q77M-D2H/dp/B008TZXRB2

[ Voor 17% gewijzigd door iBurger op 15-11-2012 19:45 ]

• effsec
Het gaat inderdaad om een Cresta meter. Daarnaast maak ik gebruik van een PicoPSU. Bij mijn atom bord d510mo en een 3,5" harde schijf werd 27 watt gemeten.
Als alleen mijn router linksys wrt610n en Powerwalker UPS aansluit, dan wordt 10W gemeten. Plaats ik daar de nieuwe server bij, dan wordt 22 watt gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

iBurger schreef op donderdag 15 november 2012 @ 19:45:
Heeft iemand een goed idee of dit board van Gigabyte ook daadwerkeilijk ESXi ondersteunt? Ik kan dit zelf niet goed vaststellen. (heb een vaag verhaal hier in duits maar dat snap ik niet).

GA-Q77M-D2H

[nb] http://www.amazon.de/Gigabyte-GA-Q77M-D2H/dp/B008TZXRB2
Je bedoelt VT-d?

2 tellen google levert me de volgende post op vmware fora: (this has the Q77 chipset that supports VT-d according to the following:
http://ark.intel.com/products/64027/Intel-BD82Q77-PCH)

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• effsec
Zie voor een vergelijking van de verschillende Chipsets en compatibiliteit:
Wikipedia: LGA 1155

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

Daar staat geen VT-d (en VT-x) in opgenomen.

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
Roeligan schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 11:56:
Daar staat geen VT-d (en VT-x) in opgenomen.
Je kunt gewoon op de intel site kijken:

http://ark.intel.com/

kun je helemaal op los gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBurger
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-08 23:05
Q77. Natuurlijk, daarom wil ik dit board.

Maar ik lees ook:

"The following chipsets have VT-d capability in theory, but most OEMs (such as Asus and Gigabyte) do not have it enabled on boards based on these:" lnk

Hierdoor was ik een beetje verontrust.
Pagina: 1 ... 35 ... 116 Laatste

Let op:
Let op: Dit is geen 'algemeen ESxi-topic'. Ook je algemene VT vragen horen hier niet thuis!

Lees voor je begint goed de start post en blijf ontopic.