Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Dan hoor ik graag wat voor snelheid je haalt met data richting die schijven schrijven. Ik ben namelijk nog op zoek naar een ESXi servertje maar ik twijfel nogal tussen de verschillende oplossing "to vt-d or not to vt-d"

Omdat VT-D alleen werkt met de Q67 chipset is de keuze mogelijk niet heel groot ( ik zie nu alleen intel of asus) kan ik misschien besparen door voor een goedkopere cpu/moederbord te gaan.

De voorkeur lijkt nu asus te zijn omdat die 6 interne sata poorten heeft

[ Voor 8% gewijzigd door raymonvdm op 04-06-2011 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odelay
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:43
raymonvdm schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 12:38:
Dan hoor ik graag wat voor snelheid je haalt met data richting die schijven schrijven. Ik ben namelijk nog op zoek naar een ESXi servertje maar ik twijfel nogal tussen de verschillende oplossing "to vt-d or not to vt-d"

Omdat VT-D alleen werkt met de Q67 chipset is de keuze mogelijk niet heel groot ( ik zie nu alleen intel of asus) kan ik misschien besparen door voor een goedkopere cpu/moederbord te gaan.
Ik laat het je weten als ik 'm geinstalleerd heb, ga NexentaStor gebruiken.
Overigens gebruik ik nu vt-d om m'n usb controller te mappen voor m'n TV Server. Ik heb er een DVB-C stick en een smargo aan hangen. dit werkt perfect met tvheadend/oscam. kan prima TV kijken en opnemen binnen xbmc.
Hier voor had ik een moederbord zonder vt-d en toen kreeg ik het niet voor elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Ik heb ook een NexentaSTOR gedownload om te zien wat dat doet. Bij NexentaCore werkt mn netwerk niet na een reboot. Omdat ik toch nog niet alle hardware heb kloot ik voorlopig nog even aan met de verschillende distributies.

Daarnaast ben ik nu aan het kijken voor een Q67 bordje waarbij een asus standaard over meer sata poorten intern beschikt.

update: NexentaStor is eigenlijk best wel cool >:) Lijkt te kunnen wat je verwacht alleen loopt nu ook de snelheid achter dus dat zal dan toch een hardware probleem zijn. (max 30mb/sec)

[ Voor 49% gewijzigd door raymonvdm op 06-06-2011 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odelay
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:43
raymonvdm schreef op zondag 05 juni 2011 @ 19:50:
Ik heb ook een NexentaSTOR gedownload om te zien wat dat doet. Bij NexentaCore werkt mn netwerk niet na een reboot. Omdat ik toch nog niet alle hardware heb kloot ik voorlopig nog even aan met de verschillende distributies.

Daarnaast ben ik nu aan het kijken voor een Q67 bordje waarbij een asus standaard over meer sata poorten intern beschikt.

update: NexentaStor is eigenlijk best wel cool >:) Lijkt te kunnen wat je verwacht alleen loopt nu ook de snelheid achter dus dat zal dan toch een hardware probleem zijn. (max 30mb/sec)
Kan je me vertellen hoe je het gemeten hebt, kan het hier even simuleren en kijken wat ik haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
odelay schreef op maandag 06 juni 2011 @ 14:35:
[...]

Kan je me vertellen hoe je het gemeten hebt, kan het hier even simuleren en kijken wat ik haal.
Ik kopieer een bestand van 1000mb.bin naar mn storage vanaf mn laptop en dan laat ubuntu zien met hoeveel mb/sec dit gaat. :*)

Ik heb vandaag nog even een intel 1000T geprobeerd maar NexentaSTOR vind dat de kaart "defect" is en schakelt hem uit. Ik moet nog ergens zo`n kaart hebben maar die kan ik even niet vinden.

Bij WindowsXP kijk ik met taakbeheer en dan haal ik 30% van de netwerkverbinding eventueel is du-meter ook te gebruiken voor Windows. Ik ga nog even testen met FTP

[ Voor 13% gewijzigd door raymonvdm op 06-06-2011 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMOD
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-08 14:48
raymonvdm schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 12:38:
...

De voorkeur lijkt nu asus te zijn omdat die 6 interne sata poorten heeft
pricewatch: Intel Desktop Board DQ67OWB3
Dit bord heb ik zelf ook, hij heeft ook 6 SATA poorten en is een stuk goedkoper. :)

(Hij heeft twee e-SATA poorten die je kunt gebruiken als normale SATA poorten)

[ Voor 24% gewijzigd door TheMOD op 07-06-2011 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
TheMOD schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 13:34:
[...]

pricewatch: Intel Desktop Board DQ67OWB3
Dit bord heb ik zelf ook, hij heeft ook 6 SATA poorten en is een stuk goedkoper. :)

(Hij heeft twee e-SATA poorten die je kunt gebruiken als normale SATA poorten)
Hoe gebruik je die als normale sata poorten dan want de connector zit extern of zitten er toch 6 poorten intern ? Of heb je een kabel van buiten het systeem naar binnen lopen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMOD
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-08 14:48
raymonvdm schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 23:02:
[...]

Hoe gebruik je die als normale sata poorten dan want de connector zit extern of zitten er toch 6 poorten intern ? Of heb je een kabel van buiten het systeem naar binnen lopen ?
Er zitten 6 poorten op het bord zelf (intern). Daarvan kun je er twee gebruiken als e-SATA maar ook als gewoon SATA. Het zijn alle 6 standaard poorten, alleen de zwarten zijn SATA-600. (Maar werken dus ook op SATA-300)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-09 12:16
Ik zie hier maximaal 4 ram stripjes. Ik kan alleen geen 1156/1155 moederborden vinden die >4 RAM sloten hebben. Tenzij je gaat kijken naar de peperdure server hardware.

24/32GB RAM is mij meer waard dan een rappe processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Sef24 schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 15:25:
Ik zie hier maximaal 4 ram stripjes. Ik kan alleen geen 1156/1155 moederborden vinden die >4 RAM sloten hebben. Tenzij je gaat kijken naar de peperdure server hardware.

24/32GB RAM is mij meer waard dan een rappe processor.
Niet netjes volgens de nettiquette om jezelf te quoten maar zowel de B65 als de H67 chipsets ondersteunen 32GB RAM, probleem is of je een quad kit kunt vinden (of twee dual kits van 16GB) die willen werken op je consumer bordje. Intel heeft bijv. voor de BD65AL slechts een handje vol modules in een lijstje staan en dan max. van 4 GB per latje. Je zult dus echt afhankelijk zijn wat de moederbord maker zegt getest te hebben anders kan het wel eens veel en frustrerend testen worden.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:10
> 2 modules per channel is volgens mij ook alleen weggelegd voor server chipsets... Al die desktop chipsets hebben maar 2 kanalen... In het geval van triple channel heb je dus 6 sloten, en in het geval van dual-channel heb je 4 sloten. Alleen de server chipsets hebben 3 dual channel kanalen, MITS je registered geheugen gebruikt. Zelfs als je 6 sloten hebt kan je maar 4 UDIMM's gebruiken...
8GB Registered DDR3 is ook niet echt goedkoop :) (> €100,-)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Zijn er nog wat mensen die een overzicht van hun stroomverbruik kunnen geven ?

Ik heb nu 96Watt met de volgende config

Asus P5LD2
Intel E2180
6 x Samsung F4 2TB
1 x LSI 8 poorts controller
Be Quit L7 voeding 350 Watt
3 x CoolerMaster 4 in 3 houder
12CM fan voor de CPU

Ik vind dit nogal veel, en vroeg me af of een i5 veel zuiniger zal zijn (vt-d wens)

96 x 24h = 2304Watt / 1000 = 2.3kwh x 0,2218 euro = x 365 = 186 Euro / 12 = 15 euro p/mnd

40 x 24h = 960Watt / 1000 = 0.96kwh x 0.2218 euro = x 365 = 77,71 Euro / 12 = 6,50 p/mnd
74 x 24h = 1776Watt / 1000 = 1.7kwh x 0.2218 euro = x 365 = 143,77 Euro / 12 = 12 euro p/mnd

Vroeger had ik een mobile cpu servertje welke 40 watt deed. Ik zag in dit topic iemand die 72 watt deed. Zie de verschillen in bovenstaande overzichtje. Minder is dus beter :p

Ik heb nu 2 machines die samen 200 watt doen dat komt dus op 372 euro per jaar, daar heb ik een i5 voor maar ik wil het verbruik van die i5 weten uit ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 15:03
Heb op dit moment een HP ml115 g5. Ideaal servertje. Hp p410 controller der in en 4 Hitach 7k1000b schijven der in. (meer passen er namelijk niet in de kast.

Vanwege die reden wil naar een grotere kast en ook maar eens gelijk kijken of het zuiniger kan. Gemiddeld zit ik op een verbruik van 100 watt. Niet slecht maar ook niet bepaald zuinig.

Omdat ik graag gebruik maak van alle features wil ik dus een volledig supporte chipset met cpu. Met die gedachte kwam ik uit op een intel xeon 1220l met een tdp van 20 watt. zijn hier hier toevallig mensen die dit ook al eens hebben overwogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Zeker, die zuinige xeon lijkt mij ook echt relaxt... Maar nog een beetje te duur voor zijn prijs/pret verhouding (dacht > 200 euro?)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
Idd hij is nog wat prijzig 170 euro voor de cpu en 170 voor het moederboard. En daar loopt het nog wat spaak want die zijn er nog niet veel. tyan, intel en supermicro hebben er een paar. maar daar blijft het bij. Tevens heb je dan ook nog ecc mem nodig maar dat is even afwachten tot iemand het getest heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
ECC geheugen heb ik al, en draai momenteel ook op een tyan bord, maar ben wel tevreden met mijn verbruik... Ik zit met 8 disks en een SSD op 90W idle. Ik zit erover te denken om wat disks eruit te halen en te vervangen voor 2TB disks... Maar of dat nog echt veel zin heeft...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
HEb zelf ook een beetje het dilema ga ik me disken vergroten. Had al gekeken naar een adaptec 6805. sata 600 en 3tb drive support.

Zit je wel weer met het geneuzel dat esxi dat niet tof vind maar middels de emc cellera vsa is dit volgens mij prima af te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Via VT-d / RDM kan je dit toch ook gewoon oplossen?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
In Princiepe wel. maar het mooie van de emc cellera optie is dat je hem kan repliceren naar een andere server. omdat het kan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Lekker belangrijk voor een thuissituatie :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
NIet zo zeer voor thuis maar voor training en test simulaties ja dan wel.

Heb het nu draaien op me ml115 daarnaast draaien er nog 2 virtuele hosts met vm's zodat vmotion mogelijk is en site recovery manager is nu te testen door de storage op te splitten over 2 vsa's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:55

Priet

To boldly do what no one has..

Argh, ik kom er niet meer uit :( Ik probeer een aangepaste ESXi installer te maken zodat de netwerkdrivers worden geladen.

Moederbord: Intel Desktop Board DQ67OWB3
Netwerk adapter: Intel 82579LM

De benodigde oem.tgz heb ik gevonden op http://www.vm-help.com/esx40i/customize_oem_tgz.php

Hoe krijg ik nu deze drivers in de installer van ESXi? Er zijn zoveel 'tutorials' te vinden die telkens een ander verhaal geven dat ik er niet veel wijzer van wordt.

Ik vond mkesxiaio waarmee je een aangepaste installatie kon maken, maar dat wordt er ook niet veel duidelijker op 8)7

Kan iemand mij een duwtje in de goede richting geven?

"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Ik ben gisteren nog even bezig geweest met FreeNAS direct als OS op de machine. En heb gemerkt dat er met het down-spinnen van de disken valt te bezuinigen. Helaas werkt dit nog niet lekker i.c.m met een LSI controller maar we houden moed

raymonvdm in "Het grote ZFS topic"

[ Voor 12% gewijzigd door raymonvdm op 13-06-2011 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs B
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
whocarez schreef op zondag 12 juni 2011 @ 18:04:
Heb op dit moment een HP ml115 g5. Ideaal servertje. Hp p410 controller der in en 4 Hitach 7k1000b schijven der in. (meer passen er namelijk niet in de kast.

Vanwege die reden wil naar een grotere kast en ook maar eens gelijk kijken of het zuiniger kan. Gemiddeld zit ik op een verbruik van 100 watt. Niet slecht maar ook niet bepaald zuinig.

Omdat ik graag gebruik maak van alle features wil ik dus een volledig supporte chipset met cpu. Met die gedachte kwam ik uit op een intel xeon 1220l met een tdp van 20 watt. zijn hier hier toevallig mensen die dit ook al eens hebben overwogen?
Je hebt nog 2x 5.25 slots, met zo'n ombouw kitje van 2euro kan je er zo nog 2 disks inhangen, cdrom heb je sowieso niet nodig met esxi. De vraag is wel of de voeding het aankan.

Heb nu een ml110 g6 met 16gb en 5x wd 1gb 7200rpm disks op een dell perc 5i controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:43
Ik heb het volgende idee in mijn hoofd, ik weet alleen niet of het mogelijk is, ik heb nog nooit eerder met ESXi of andere producten van vmWare gewerkt, alleen met VirtualBox.

Ik wil een kleine server kopen, een HP Proliant Microserver N36L. Ik stop hier een PCI-e SSD in, waar EXSi op komt samen met de virtuele harddisk bestanden van de drie VM's. Ik stop er vier harddisks in van elk 2 TB. Deze vier harddisks moeten fysiek te benaderen zijn vanuit één van mijn VM's, NexantaStor. Daar maak ik een ZFS volume. De andere VM's zijn Debian en pfSense. In Debian mount ik het ZFS volume van NexantaStor.

Ik koop ook een PCI-e dual nic. Eén poort moet direct aan pfSense worden gemount, dat wordt de WAN poort. De andere poort moet gedeeld worden, zodat pfSense (voor LAN), NexantaStor en Debian allemaal een virtuele poort krijgen.

Is het mogelijk wat ik wil, of heb ik hier veel duurdere hardware voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-08 16:07
marcop23 schreef op maandag 13 juni 2011 @ 13:57:
Ik heb het volgende idee in mijn hoofd, ik weet alleen niet of het mogelijk is, ik heb nog nooit eerder met ESXi of andere producten van vmWare gewerkt, alleen met VirtualBox.

Ik wil een kleine server kopen, een HP Proliant Microserver N36L. Ik stop hier een PCI-e SSD in, waar EXSi op komt samen met de virtuele harddisk bestanden van de drie VM's. Ik stop er vier harddisks in van elk 2 TB. Deze vier harddisks moeten fysiek te benaderen zijn vanuit één van mijn VM's, NexantaStor. Daar maak ik een ZFS volume. De andere VM's zijn Debian en pfSense. In Debian mount ik het ZFS volume van NexantaStor.

Ik koop ook een PCI-e dual nic. Eén poort moet direct aan pfSense worden gemount, dat wordt de WAN poort. De andere poort moet gedeeld worden, zodat pfSense (voor LAN), NexantaStor en Debian allemaal een virtuele poort krijgen.

Volgens mij heb je geen eens een dual-nic kaar nodig. Je maakt binnen VMware gewoon een virtuele switch aan waar alle VM's op komen. Binnen die virtuele switch ben je redelijk vrij qua inrichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobTweaks
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-08 09:06

RobTweaks

Captain Hindsight

Appel schreef op maandag 13 juni 2011 @ 14:16:
[...]

Volgens mij heb je geen eens een dual-nic kaar nodig. Je maakt binnen VMware gewoon een virtuele switch aan waar alle VM's op komen. Binnen die virtuele switch ben je redelijk vrij qua inrichting.
Klopt, gewoon een (of meerdere) Vswitch(es) toevoegen en daar hang je dan alle VM's aan.

Zo kan je met behulp van bijvoorbeeld M0n0wall of PfSense routers (ook virtueel) hele netwerken opzetten binnen je fysieke virtualisatiemachine.

[ Voor 15% gewijzigd door RobTweaks op 13-06-2011 14:53 ]

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Ik heb toch echt 2 fysieke poorten nodig, omdat ik zowel mijn modem als mijn switch aan moet sluiten. Maar de rest van mijn setup zou dus wel gewoon werken? Heeft dat bordje eigenlijk AMD-Vi (ik kan dat nergens vinden) en zo niet, kan ik dan nog wel één van de poorten direct aan pfSense geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
marcop23 schreef op maandag 13 juni 2011 @ 15:09:
Ik heb toch echt 2 fysieke poorten nodig, omdat ik zowel mijn modem als mijn switch aan moet sluiten. Maar de rest van mijn setup zou dus wel gewoon werken? Heeft dat bordje eigenlijk AMD-Vi (ik kan dat nergens vinden) en zo niet, kan ik dan nog wel één van de poorten direct aan pfSense geven?
Je kunt met alle hardware een netwerkkaart aan een VM geven. Zelf heb ik gewoon twee VM netwerken gemaakt aan de ene koppel ik de ene netwerk kaart en aan de andere de andere netwerk kaart. Hier heb je geen vt-x / vt-d of wat dan ook voor nodig. Heeft je machine al een netwerkkaart onboard dan hoef je alleen een extra netwerkkaart te plaatsen. ( Er vanuit gaande dat de onboard netwerkkaart ondersteund wordt door ESXi)

Optie B is om gebruik te maken van een switch met vlan ondersteuning en dan twee vlans aanmaken. Een voor internet en een voor LAN

Kijk trouwens of je hele machine uberhaupt op de ESXi HCL lijst staat. Daarnaast vind ik het zonde om een PCI-e SSD te nemen. Kun je niet af met een usb stick ?

[ Voor 6% gewijzigd door raymonvdm op 13-06-2011 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
marcop23 schreef op maandag 13 juni 2011 @ 13:57:

Wat jij wil kan allemaal :) Maar waarom een Dual port NIC? er zit toch al een NIC in?
@hierboven * 3... Ik bedoel dus een single poort NIC :P

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Ik ging er dus van uit dat die onboard nic niet werkt met ESXi, maar ik zal vanmiddag even kijken voor de zekerheid. De PCI-e ssd wilde ik nemen omdat ik denk dat ik anders in de knoop kom met het aantal IOPS van de drie VM's. Ik zal echter nog kijken naar USB-sticks, aangezien ik nu een 64GB stick voor 76 euro in de pricewatch zie staan. Heeft een USB stick echt genoeg snelheid voor drie VM's? Ik wil de drie HDD slots kunnen gebruiken voor 5400RPM 2TB hdd's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik weet niet wat voor load jij denkt te genereren, maar 3 VM's op een HP MicroServer is nou niet echt zwaar ofzo... Ik denk dat je eerder het CPU limiet aantikt dan een flink aantal IOPS van een simpel SSDtje.

Maar een SSD is zeker aan te raden om VM's op te draaien, en al helemaal bij de wat lichtere servers... Dat scheelt echt een hoop in de responsiveness van een VM.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMike261
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-11-2021
raymonvdm schreef op zondag 12 juni 2011 @ 17:47:

Asus P5LD2
Intel E2180
6 x Samsung F4 2TB
12CM fan voor de CPU

Ik vind dit nogal veel, en vroeg me af of een i5 veel zuiniger zal zijn (vt-d wens)

96 x 24h = 2304Watt / 1000 = 2.3kwh x 0,2218 euro = x 365 = 186 Euro / 12 = 15 euro p/mnd

40 x 24h = 960Watt / 1000 = 0.96kwh x 0.2218 euro = x 365 = 77,71 Euro / 12 = 6,50 p/mnd
74 x 24h = 1776Watt / 1000 = 1.7kwh x 0.2218 euro = x 365 = 143,77 Euro / 12 = 12 euro p/mnd

Vroeger had ik een mobile cpu servertje welke 40 watt deed. Ik zag in dit topic iemand die 72 watt deed. Zie de verschillen in bovenstaande overzichtje. Minder is dus beter :p

Ik heb nu 2 machines die samen 200 watt doen dat komt dus op 372 euro per jaar, daar heb ik een i5 voor maar ik wil het verbruik van die i5 weten uit ervaring.
Denk dat ik dat was :)
Zit op 74 watt idle met:
- Intel Q67 mobo
- i5 2400
- 6x 2TB F4
- C300 128 GB ssd
- Intel Sasuc8i
- 4x 500 rpm Scythe fan (weet zo even niet meer precies welke)

Heb me verder nog niet verdiept in het down-spinnen van de disks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Zou ik toch even naar kijken als je niet al te veel I/O op je array hebt.
Kan makkelijk zo'n 30watt in verbruik schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 13:22
raymonvdm schreef op zondag 12 juni 2011 @ 17:47:

Asus P5LD2
Intel E2180
6 x Samsung F4 2TB
12CM fan voor de CPU

Ik zit op ca 70 watt idle met:

Supermicro X8SIL-F (m-atx/ipmi)
4x Samsung HD154UI op ICH
1x Kingston SSDnow 64GB op LSI1064E controller
1x 160GB SATA 2,5" 5400 RPM op LSI1064E controller
Intel Xeon X3440 met boxed cooler
Antec Earthwatts 380w 80+ bronze
2x4 en 2x2 GB DDR3 RDIMM
1x 92MM fan

Het OS is ESX4.1 en staat op de SSD, de VM's thans operationeel:
  1. Nexenta 3.0.5 op SSD samen met een Cache van 20GB, met VTd staan de samsungs in een raidz1 pool welke middels iSCSI aan 2 wordt aangeboden.
  2. Windows 2008r2 op de 2.5" drive als file/print/media/download/terminal -server met 4TB iSCSI data disk.
  3. Windows 2003/Exchange 2003 op de SSD als mailserver voor 5 clients.
Moet nog wel een beetje tweaken en hoop er nog een watt of 5 af te halen. De max load is 120 watt gemeten bij een 100% belasting van Nexenta en opstarten van de twee Windows VM's. Ook qua performance hoop ik iets meer te halen dan de 80MB/s op het iSCSI volume, dit is alleen meer voor de cijfers dan beleving want ik kom van 3x eerdergenoemde samsungs op een ICH9r in raid5 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Waarom niet gewoon sharen met je nexenta bak? Scheelt weer wat performance...
Die kan ook gewoon SMB. En waarom een antiek OS als 2003 en niet de nieuwe fancy Exchange 2010 op 2008r2? scheelt een VM en je hebt wat om mee te spelen? :P

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:52

Jrz

––––––––––––

Thijs B schreef op maandag 13 juni 2011 @ 13:52:
[...]

Je hebt nog 2x 5.25 slots, met zo'n ombouw kitje van 2euro kan je er zo nog 2 disks inhangen, cdrom heb je sowieso niet nodig met esxi. De vraag is wel of de voeding het aankan.

Heb nu een ml110 g6 met 16gb en 5x wd 1gb 7200rpm disks op een dell perc 5i controller.
Passen 3 disks in =)
http://www.orbitmicro.com/global/br-2u18-p-4389.html
http://www.orbitmicro.com/global/tc-istorm7-p-2339.html
http://www.google.nl/sear...5+disk&aq=f&aqi=&aql=&oq=

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Mijn kacheltje loopt nu tussen de 90 en 110 watt omdat de disken niet kunnen downspinnen op mn lsi controller. Ik denk dat een andere processor en moederbord nog wel een verschil maakt, maar dat vind ik nu die 300 euro niet waard. Ik heb ook net gezien dat ik dan toch naar een moederbord met IPMI / IP-KVM wil en een i5 2400 dus ik moet opnieuw gaan kijken naar de hardware.

Voorlopig draai ik ESXi met een WindowsXP VM / FreeNAS met 6 x 2TB in ZFS) / Ubuntu 11.04 (dns/nagios/cacti)

Ik wilde nexentastor gebruiken maar die wil persee 64bit draien voor 2TB disken en dat kan mijn E2180 cpu p5ld2 moederbord niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Komt omdat je geen Intel VT hebt. Als je een Intel VT Capable CPU erin zet, ga je wel 64bit kunnen gebruiken.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:28

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

raymonvdm schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 13:45:
Ik heb ook net gezien dat ik dan toch naar een moederbord met IPMI / IP-KVM wil en een i5 2400 dus ik moet opnieuw gaan kijken naar de hardware.
Houd er wel rekening mee dat de IPMI bordjes (die ik tot nu toe ben tegengekomen) met LGA1155 alleen de Core i3 en Xeon E3 ondersteunen en niet de i5.
Ik vind de Supermicro X9SCA-F wel interessant en had net bestoten om niet voor i3 te gaan maar voor de i5 voor de 2 extra cores en VT-D: Dat gaat dus niet samen }:|. Nu maar wat Xeon reviews lezen, want de kosten van de CPU liggen maar een tientje hoger terwijl de specs toch wat gustiger lijken

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
  • Laatst online: 12-09 13:22
Waarom niet gewoon sharen met je nexenta bak? Scheelt weer wat performance...
Die kan ook gewoon SMB.
iSCSI geeft me iets meer flexibileit en is in het OS als direct attached storage beschikbaar. Ook rechten via AD toewijzen vind ik wat makkelijker op deze wijze.
En waarom een antiek OS als 2003 en niet de nieuwe fancy Exchange 2010 op 2008r2?
Niks mis met antiek doet het al meer dan 6 jaar zonder problemen en is lekker snel :P
scheelt een VM en je hebt wat om mee te spelen? :P
True, alleen het spelen met E2010 kost me atm iets te veel tijd en mijn prio's liggen meer bij hypervisor's, blades, san's en networking ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMike261
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-11-2021
sloth schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 22:40:
Zou ik toch even naar kijken als je niet al te veel I/O op je array hebt.
Kan makkelijk zo'n 30watt in verbruik schelen.
klopt, daarnaast zal de 600 watt 80+ gold voeding ook nog wel wat verliezen.
Maar momenteel draai ik maar 5-6 uurtjes per dag en heb ik teveel I/O op array.
Als hij aanstaat ben ik meestal ook aan het kutten >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Heeft iemand een goede tip om de HD's te kunnen downspinnen. Ik zit over een vergelijkbare setup als MadMike261 na te denken, echter ik zou toch graag willen dat het van 74 wat naar ergens rond of in de 50 watt gaat in idle toestand. Mijn systeem zal 24x7 draaien....

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron

Nextron

Vorige maand ben ik me wat gaan oriënteren op NAS-systemen, maar schrok van de >€1000 prijzen voor vier disk versies, die ook nog ontoereikend en zonder HD's zijn. Vervolgens naar een DIY-oplossing gezocht maar dan kom je al snel bij systemen die lopen te idleën terwijl mijn oude exdesktop-server kopje onder gaat op een paar VM's.
Nu ben ik op deze componenten gekomen voor een ESXi/NAS. CPU en MoBo zijn meer dan ik nodig heb voor de initiele VM's, maar door naar desktop componenten te gaan bespaar ik misschien €150 terwijl de performance dan of in de toekomst wellicht onvoldoende is (althans, daar ben ik mezelf nu van aan het overtuigen).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1220 Boxed€ 164,51€ 164,51
4Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 59,90€ 239,60
1Fractal Design Define R3 (Zwart)€ 87,80€ 87,80
1Fractal Design Silent Series 140mm Fan, 140mm€ 10,59€ 10,59
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,50€ 34,50
1OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 60GB€ 88,-€ 88,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3E9SK2/8G€ 94,90€ 94,90
1Supermicro SuperMicro Server MB Super Micro MBD-X9SCA-F-O€ 185,90€ 185,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 905,80

De VM's die op de SSD komen zijn:
  • Ubuntu (of een NAS-distro voor storage zonder ZFS)
  • pfSense (router/firewall)
  • Windows XP (camerabewaking)
  • Windows XP (toegangscontrole)
  • LAMP-distro (alle webconfigs ordenen)
Verder denk ik aan wat extra Windows VM's om via RDP op verschillende PC's dezelfde desktop te gebruiken.

Voorziet iemand nog problemen met deze setup (behalve dat het boven mijn budget is)?

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou niet kiezen voor de Vertex 2 SSD. Eerder zou ik gaan voor een Intel of een Crucial. Dit omdat de betrouwbaarheid van de Vertex 2 te wensen overlaat. pricewatch: Crucial m4 64GB 64GB enige nadeel is de lage sequential write snelheid. De leessnelheid is wel hoog :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:50

DukeBox

loves wheat smoothies

raymonvdm schreef op maandag 13 juni 2011 @ 22:09:
Optie B is om gebruik te maken van een switch met vlan ondersteuning en dan twee vlans aanmaken. Een voor internet en een voor LAN
Houd wel in acht dat VLAN's bedacht zijn voor management, niet voor security.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 17:01:
Ik zou niet kiezen voor de Vertex 2 SSD. Eerder zou ik gaan voor een Intel of een Crucial. Dit omdat de betrouwbaarheid van de Vertex 2 te wensen overlaat. pricewatch: Crucial m4 64GB 64GB enige nadeel is de lage sequential write snelheid. De leessnelheid is wel hoog :).
Als je Esxi gebruikt is het wel weer slim om te kijken naar de vertex kaarten omdat je geen trim hebt en dus afhankelijk bent met je garbage collection en daar zijn die vertex krengen weer heel sterk in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

whocarez schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 17:26:
[...]

Als je Esxi gebruikt is het wel weer slim om te kijken naar de vertex kaarten omdat je geen trim hebt en dus afhankelijk bent met je garbage collection en daar zijn die vertex krengen weer heel sterk in
Goed om dat op te merken. Helaas zijn ze ook goed in stuk gaan. De M4 is inderdaad volgens Anand niet geschikt voor gebruik met GC http://www.anandtech.com/...m4-micron-c400-ssd-review

@Nextron
Misschien handig om per schijf even te bekijken hoe het zit met GC. Dat weet ik namelijk ook niet.
http://tweakers.net/price...5KrVE8TjRc1J-kxUlSwVxr_QM

En als je toch voor OCZ wilt gaan kun je beter gaan voor de pricewatch: OCZ Agility 3 SATA III 2.5" SSD 60GB :).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2011 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 17:47:
[...]

Goed om dat op te merken. Helaas zijn ze ook goed in stuk gaan. De M4 is inderdaad volgens Anand niet geschikt voor gebruik met GC http://www.anandtech.com/...m4-micron-c400-ssd-review

@Nextron
Misschien handig om per schijf even te bekijken hoe het zit met GC. Dat weet ik namelijk ook niet.
http://tweakers.net/price...5KrVE8TjRc1J-kxUlSwVxr_QM

En als je toch voor OCZ wilt gaan kun je beter gaan voor de pricewatch: OCZ Agility 3 SATA III 2.5" SSD 60GB :).
Dat zou kunnen maar dan is het wel natuurlijk raadzaam om gebruik te maken van de sata 600 bus. Maar er zijn nog meer partijen in de race met de sandforce chips. corsair bijv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzaboertje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 09:53
Ik zie hier een paar keer voorbij komen dat ESXi op de SSD/HD zal worden geinstalleerd samen met de VMDK's van de virtual machines. Hier is niets mis mee. Wat ik zelf altijd doe is ESXi 4.1 op een USB stick installeren en de VMDK's gescheiden aanbieden op de SSD/HD. ESXi zal namelijk vanaf de USB stick het complete programma laden in het geheugen. Het is zonde om hier de SSD voor op te offeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron

Nextron

Er staat al een rij tabbladen open met SSD-reviews. Agility 3 lijkt inderdaad beter dan de Vertex 2, maar ik loop verdere alternatieven inderdaad ook nog 'even' na, rekening houdend met GC een Sata III.
pizzaboertje schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 22:47:
Wat ik zelf altijd doe is ESXi 4.1 op een USB stick installeren en de VMDK's gescheiden aanbieden op de SSD/HD. ESXi zal namelijk vanaf de USB stick het complete programma laden in het geheugen. Het is zonde om hier de SSD voor op te offeren.
Wanneer ESXi geen lokale opslag heeft snap ik het gebruik van USB als bootmedium. De ESXi installatie neemt echter zo'n 300MB aan schijfruimte in beslag, dat zie ik niet als een dusdanig zware last om daarvoor een USB-stick in te zetten.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08 16:22
Donderdagavond mijn nieuwe spulletjes opgehaald en vandaag de tijd gehad om alles in elkaar te zetten. Het systeem bestaat uit de volgende onderdelen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston DataTraveler G3 4GB Zwart€ 5,14€ 5,14
2Western Digital Caviar Black WD5002AALX, 500GB€ 45,-€ 90,-
1Western Digital Caviar Blue 6Gb/s WD5000AAKX, 500GB€ 31,-€ 31,-
1Cooler Master Elite 342€ 24,25€ 24,25
1Intel Core i5 2500 Boxed€ 162,-€ 162,-
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 59,50€ 119,-
1Intel Desktop Board DQ67SWB3€ 101,85€ 101,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 567,74

Eerst Windows 7 even geinstalleerd om te kijken hoe het verbruik was, met het downspinnen van de disks kwam ik op een nette 27w uit volgens mijn Voltcraft Energy Check 3000.
Hierna ESXi 4.1 U1 geinstalleerd na het toevoegen van de drivers van de onboard Intel en het systeem draait werkelijk als een zonnetje. Na het power management op Low Power gezet te hebben komt het idle verbruik uit op 45w, wat ik zeer schappelijk vind.

Ook kan ik de server via een mooie webinterface aan en uitzetten en beschikt het moederbord ook over een KVM optie waarmee je gewoon op de console kunt werken en de server dus prima headless kunt laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priet

Priet

Black_Adder schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 18:49:
Hierna ESXi 4.1 U1 geinstalleerd na het toevoegen van de drivers van de onboard Intel en het systeem draait werkelijk als een zonnetje. Na het power management op Low Power gezet te hebben komt het idle verbruik uit op 45w, wat ik zeer schappelijk vind.
Leuk systeem, lijkt op hetgeen ik nu aan het bouwen ben, maar dan met 4x 2TB Samsung schijven.

Hoe heb jij ESXi geïnstalleerd? Ik heb geen CD/DVD-speler en wilde gebruik maken van de onboard netwerkkaart. Helaas bleek dat een drama, ESXi is nogal kieskeurig. Installeren vanaf USB gaf halverwege de installatie de foutmelding dat de CD niet gevonden was (duhh, daarom ook de installatie vanaf USB 8)7) en ondanks de custom ISO met drivers wilde ESXi niks weten van de onboard kaart.

Ik heb uiteindelijk een CD/DVD-speler aan het systeem toegevoegd en een externe Intel netwerkkaart gekocht die wél standaard wordt ondersteund.

Is het jou wel gelukt of heb je ook een soortgelijke methode gebruikt?
Ook kan ik de server via een mooie webinterface aan en uitzetten en beschikt het moederbord ook over een KVM optie waarmee je gewoon op de console kunt werken en de server dus prima headless kunt laten draaien.Ook kan ik de server via een mooie webinterface aan en uitzetten en beschikt het moederbord ook over een KVM optie waarmee je gewoon op de console kunt werken en de server dus prima headless kunt laten draaien.
De webinterface van ESXi bedoel je? KVM klinkt interessant, moet ik ook even uitzoeken! Heb je toevallig een link voorhanden met meer informatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black_Adder
  • Laatst online: 31-08 16:22
Priet schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 19:26:
[...]

Leuk systeem, lijkt op hetgeen ik nu aan het bouwen ben, maar dan met 4x 2TB Samsung schijven.

Hoe heb jij ESXi geïnstalleerd? Ik heb geen CD/DVD-speler en wilde gebruik maken van de onboard netwerkkaart. Helaas bleek dat een drama, ESXi is nogal kieskeurig. Installeren vanaf USB gaf halverwege de installatie de foutmelding dat de CD niet gevonden was (duhh, daarom ook de installatie vanaf USB 8)7) en ondanks de custom ISO met drivers wilde ESXi niks weten van de onboard kaart.

Ik heb uiteindelijk een CD/DVD-speler aan het systeem toegevoegd en een externe Intel netwerkkaart gekocht die wél standaard wordt ondersteund.

Is het jou wel gelukt of heb je ook een soortgelijke methode gebruikt?

[...]

De webinterface van ESXi bedoel je? KVM klinkt interessant, moet ik ook even uitzoeken! Heb je toevallig een link voorhanden met meer informatie?
KVM als in KVM over IP idee, zit in de Q67 chipset, meer info hier. Ik heb aan de standaard ESXi 4.1 U1 installer een custom oem.tgz toegevoegd, was best makkelijk. Drivers voor de onboard netwerkkaart zijn hier te vinden. Hoe ze toe te voegen is hier te vinden.
Daarna de ISO op een CD gebrand en met een tijdelijke dvd-speler ESXi op de USB stick geinstalleerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Black_Adder op 18-06-2011 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 19:10

Ultimation

Het is als Appels en peren

Heren,

Ik heb een tijdje zitten meelezen en ben ook aan het configureren geslagen.
Als basis zat ik als iets aan dit te denken. Het TDP van de CPU is extreem gunstig. Misschien to good to be true?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1220L Boxed€ 163,80€ 163,80
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/8G€ 61,11€ 61,11
1Intel Desktop Board DQ67SWB3€ 101,-€ 101,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 360,41

En misschien nog wat intressantere CPU zou deze (http://ark.intel.com/Product.aspx?id=52275) zijn. Maar deze is nog nergens in de pricewatch opgedoken.

[ Voor 3% gewijzigd door Ultimation op 21-06-2011 01:03 ]

MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appel
Ultimation schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 00:43:
Heren,

Ik heb een tijdje zitten meelezen en ben ook aan het configureren geslagen.
Als basis zat ik als iets aan dit te denken. Het TDP van de CPU is extreem gunstig. Misschien to good to be true?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1220L Boxed€ 163,80€ 163,80
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/8G€ 61,11€ 61,11
1Intel Desktop Board DQ67SWB3€ 101,-€ 101,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 360,41

En misschien nog wat intressantere CPU zou deze (http://ark.intel.com/Product.aspx?id=52275) zijn. Maar deze is nog nergens in de pricewatch opgedoken.
Mooi dingetje die 1e CPU, je moet denk ik wel op de graphics letten. Ik weet niet precies hoet het met Sandy Bridge en video zit, maar die 1e Xeon heeft geen ingebakken GPU.

Ik hoop zelf dat voordat ik ga bestellen deze een beetje leverbaar word.
http://ark.intel.com/Product.aspx?id=53448&code=i5-2390T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik denkweet 99% zeker dat die CPU niet werkt op dat bord...
http://processormatch.int...ult.aspx?BoardName=DQ67SW

[ Voor 50% gewijzigd door FireDrunk op 21-06-2011 16:20 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 19:10

Ultimation

Het is als Appels en peren

Appel schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 07:27:
[...]

Mooi dingetje die 1e CPU, je moet denk ik wel op de graphics letten. Ik weet niet precies hoet het met Sandy Bridge en video zit, maar die 1e Xeon heeft geen ingebakken GPU.

Ik hoop zelf dat voordat ik ga bestellen deze een beetje leverbaar word.
http://ark.intel.com/Product.aspx?id=53448&code=i5-2390T
Een bordje met een leuke onboard oplossing kan prima toch.

Ik ben ook in het bezit van een Highpoint RocketRaid 3520 kaart. Zover ik weet komt deze niet voor op de HCL voor ESXi. Maar na wat ondersteunend zoekwerk heb ik wel een aantal gevallen kunnen vinden die ze werkend hebben gekregen. Hoe zijn de gedachten over het gebruik van deze RAID controller?

Daarbij ben ik ook bezig met het samenstellen van een systeem die ook zo zuinig mogelijk is. De VM's die ik wil gaan draaien zijn;
  • Windows Server 2008 (R2) voor het gebruik van KerioConnect (email voor 1 gebruiker).
  • Een nog te overwegen Linux distributie voor het draaien van een Webserver (apache/mysql/php).
  • Een nog te overwegen OS (waarschijnlijk ook gewoon Windows Server 2008) voor het draaien van een Zend Server voor ontwikkelen van diverse PHP applicaties.
  • FreeNAS VM voor het draaien van backup mogelijkheden voor de systemen in huis en het streamen/opslag van bijvoorbeeld muziek en films.
  • Testen met OSX Lion Server wanneer dit OS vrij komt.
Dat weet ik nog niet. Ik heb nog nergens configuraties gezien met deze CPU. Ik weet dat Super Micro wel support geeft voor de CPU. Ik neem aan dat zij ook wel diverse borden hebben met onboard oplossingen.

Simpel voorbeeld; ik draai een Xeon E5620 op een Rampage II Gene. Die processor komt ook niet voor op de CPU support lijst van Asus.

[ Voor 5% gewijzigd door Ultimation op 21-06-2011 16:27 ]

MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ik zou wachten tot de 1260L verschijnt in de PW, deze heeft namelijk wel Sandybridge met GPU.

[ Voor 40% gewijzigd door Megamind op 21-06-2011 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuosity1974
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-09 11:47
Dit is wel een hele leuk proc... Vier cores en 8 threads en dan maar 45 watt! Samen met een Intel DQ67O(S)WB3, 16 GB aan geheugen kan je toch een performance machine neerzetten die relatief zuinig is :9~ .
Dank je voor de tip! Ik houd hem in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Laatst online: 01-09 18:46

Quindor

Switching the universe....

Donderdagavond mijn nieuwe spulletjes opgehaald en vandaag de tijd gehad om alles in elkaar te zetten. Het systeem bestaat uit de volgende onderdelen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston DataTraveler G3 4GB Zwart€ 5,14€ 5,14
2Western Digital Caviar Black WD5002AALX, 500GB€ 45,-€ 90,-
1Western Digital Caviar Blue 6Gb/s WD5000AAKX, 500GB€ 31,-€ 31,-
1Cooler Master Elite 342€ 24,25€ 24,25
1Intel Core i5 2500 Boxed€ 162,-€ 162,-
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 59,50€ 119,-
1Intel Desktop Board DQ67SWB3€ 101,85€ 101,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 567,74

Eerst Windows 7 even geinstalleerd om te kijken hoe het verbruik was, met het downspinnen van de disks kwam ik op een nette 27w uit volgens mijn Voltcraft Energy Check 3000.

Ook kan ik de server via een mooie webinterface aan en uitzetten en beschikt het moederbord ook over een KVM optie waarmee je gewoon op de console kunt werken en de server dus prima headless kunt laten draaien.
Mag ik vragen hoe je de disks gedownspinned hebt gekregen? Ik draai een vergelijk bare setup al een tijdje, maar dat gebeurt bij mij echt niet. Juist, eerst goed lezen. Dit werkte bij jou onder Windows 7. :P Niet in VMware welke hier helaas geen voorzieningen voor heeft. :(

Met mijn oude adaptec controller werkte dat perfect. Maar helaas werkt die weer niet in moderne moederborden met EFI bios. Zucht....

In plaats van mijn setup hier te posten zal ik een linkje naar het vm-help forum posten. Mijn setup staat al in het DIY raid topic, etc.

Ik ben ook erg erg dankbaar voor de onboard NIC driver. Werkt perfect! :D Was er zelf een beetje de aanstichter van, en erg erg dankbaar voor de hulp welke ik daarbij kreeg.

Maar wist niet dat er een topic zoals dit op tweakers was. Top! Ga ik ook maar eens volgen! :D

[ Voor 4% gewijzigd door Quindor op 23-06-2011 15:24 ]

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron

Nextron

Ik zit toch nog met een probleem voor mijn ESXi/NAS hardware. Ik wil 1 SSD als ESXi datastore en voorlopig 5 HD's voor de NAS. Initieel was ik van plan de HD's via RDM aan de NAS VM te geven, maar na wat meer inlezen blijkt dit niet ideaal. De controller mappen via VT-D is beter.

De C204 chipset van het moederbord dat ik wil aanschaffen heeft 2 SATA 6Gbps en 4 3Gbps poorten. In AHCI mode zijn deze zichtbaar als 1 controller, maar in IDE mode zijn de laatste 2 poorten als aparte controller zichtbaar. Op deze manier kan ik dus 1 controller met 4 schijven aan de NAS VM geven en de SSD en een HD op de langzame poort voor ESXi houden. Dat is verre van ideaal.

Beter zou zijn om een losse 1 poorts SATA 6Gbps HBA toe te voegen waar de SSD aan hangt en ESXi bij voorkeur van boot. Tot nu toe heb ik alleen nog geen goedkoop kaartje gevonden die op de whitebox HCL staat, zonder externe drivers te gebruiken.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
In theorie zouden alle AHCI controllers moeten werken, waar die HCL vooral voor bedoeld is, zijn RAID controllers. Maar buiten dat, let goed op !

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron

Nextron

In dat geval zou de goedkoopste oplossing voor mij zijn om de complete onboard controller op passthrough te zetten een de pricewatch: Asrock SATA3 Card te kopen om de SSD als ESXi bootdisk en datastore aan te hangen.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appel
Whoei!

De hardware is besteld!

#ProductPrijsSubtotaal
2Delock Nano Memory stick 4GB Zwart€ 9,-€ 18,-
4Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 46,34€ 185,36
1Fractal Design Core 3000€ 60,40€ 60,40
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 34,-€ 34,-
1Intel Core i5 2500 Boxed€ 159,-€ 159,-
1be quiet! BN081€ 32,90€ 32,90
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 25,28€ 50,56
1Asus P8Q67-M DO (B3)€ 99,-€ 99,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 639,22

Ik heb hier nog 1 extra 1TB HD liggen, dat word de datastore voor de gewone VM's (Boot vmdk's) Op 1 usb stick komt ESXi, op de 2e komt FreeNAS. De 1TB wil ik t.z.t. wel gaan vervangen voor een SSD. Wellicht dat ik wat probleempjes ga ondervinden met de ingebouwde NIC van het mobo. maar dat neem ik voor lief. Het is het enige Q67 mobo met 6 SATA poorten. Een desktop kaartje is toch maar iets van 20 euro.

Heb mijn router ook al helemaal voorbereid met OpenWRT en Vlans dus dat gaat helemaal goed komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron

Nextron

De USB-stick met FreeNAS zet je op passthrough naar een VM die er dan van boot? De onboard SATA-controller kan je op die manier dus zonder problemen op passthrough zetten en toch een VM kunnen booten, daar was ik zelf nog niet opgekomen.

Gebruik je je router ook daadwerkelijk als router of als smartswitch met een gevirtualiseerde router?

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priet

Priet

Appel schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 19:00:
Het is het enige Q67 mobo met 6 SATA poorten. Een desktop kaartje is toch maar iets van 20 euro.
De Intel DQ67OWB3 heeft er ook zes on board :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appel
Nextron schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 19:31:
De USB-stick met FreeNAS zet je op passthrough naar een VM die er dan van boot? De onboard SATA-controller kan je op die manier dus zonder problemen op passthrough zetten en toch een VM kunnen booten, daar was ik zelf nog niet opgekomen.

Gebruik je je router ook daadwerkelijk als router of als smartswitch met een gevirtualiseerde router?
Ik ben van plan om gewoon een data-store op de 2e stick te maken en die store gebruik ik alleen voor Free-NAS. En die inzichten heb ik vooral uit dit topic gehaald, met grote kudo's aan FireDrunk!

Ik zal mijn router gewoon als router gaan gebruiken. Ik geef gewoon meerdere VLAN's door naar de vSwitch op mijn ESX bak. Ik wil namelijk nog wel de mogelijkheid houden om (mocht het gebeuren) mijn router in te kunnen SSH'en en een WOL te versturen naar mijn server. Mocht ik 'm ooit uit zetten en er toch bij willen.
Ik lees op de Intel pagina 2x SATA 300, 2x SATA 600 en 2x E-SATA. Ik maak het liefst zo min mogelijk modificaties aan mijn hardware, daarom bestel ik er gewoon lekker eentje met 6 poorten die direct klaar voor gebruik zijn :P

[ Voor 20% gewijzigd door Appel op 24-06-2011 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priet

Priet

Als je niks doet zijn ze dat ook, anders moet je zelf nog een ESATA kabel in stoppen. Standaard zijn er gewoon zes beschikbaar (heb al vijf interne apparaten aangesloten) waarbij de poorten netjes naast elkaar op het moederbord zitten en niet van elkaar zijn te onderscheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appel
Op de Intel pagina staat dat er maar 4 op zitten. Op die ASUS zitten er 6. Ik hou van zekerheid op dat gebied :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron

Nextron

Appel schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 20:17:
Ik ben van plan om gewoon een data-store op de 2e stick te maken en die store gebruik ik alleen voor Free-NAS.
In ESXi 4.1 is de USB support behoorlijk toegenomen, maar wat ik her en der lees is het expliciet niet mogelijk om USB als datastore te gebruiken.
Ik heb het net even geprobeerd en in vSphere wordt er (door ESXi 4.1u1 als VM in Workstation :+) geen USB herkend bij het toevoegen van een datastore. Via CLI geen idee.

[ Voor 4% gewijzigd door Nextron op 25-06-2011 00:01 ]

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Laatst online: 01-09 18:46

Quindor

Switching the universe....

Appel schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 22:07:
Op de Intel pagina staat dat er maar 4 op zitten. Op die ASUS zitten er 6. Ik hou van zekerheid op dat gebied :P
Ik heb dit bord en kan je met een gerust hart vertellen dat er 6 poorten op het mobo zitten zoals op het plaatje en dat je ze alle 6 tegelijk kunt gebruiken binnen ESXi 4.1u1. Zelfs geen oem.tgz modificatie nodig.

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aceke
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-09 18:45
intel heeft ook het voordeel van de intel nic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appel
Quindor schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 03:11:
[...]

Ik heb dit bord en kan je met een gerust hart vertellen dat er 6 poorten op het mobo zitten zoals op het plaatje en dat je ze alle 6 tegelijk kunt gebruiken binnen ESXi 4.1u1. Zelfs geen oem.tgz modificatie nodig.
De Asus is nu toch al besteld. En ik heb er alle vertrouwen in dat ik 'm wel aan de praat krijg. Ook al moet ik met een oem.tgz aan de slag, de procedure is mij redelijk duidelijk en dat is een 'gevecht' waar ik naar uit kijk. Maakt het extra leuk! :)
aceke schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 09:41:
intel heeft ook het voordeel van de intel nic
http://www.asus.com/Mothe...P8Q67M_DO/#specifications
Intel® 82579, 1 x Gigabit LAN Controller(s)

Zit gewoon een Intel NIC op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik vraag me vooral af wat dat bord gaat verbruiken! Want het Q67 chipset is volgens mij wel redelijk, maar vraag me af wat Asus er van gebrouwt heeft om het zuingi te maken (of juist niet :) )

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aceke
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-09 18:45
Appel schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 10:26:
[...]

De Asus is nu toch al besteld. En ik heb er alle vertrouwen in dat ik 'm wel aan de praat krijg. Ook al moet ik met een oem.tgz aan de slag, de procedure is mij redelijk duidelijk en dat is een 'gevecht' waar ik naar uit kijk. Maakt het extra leuk! :)

[...]

http://www.asus.com/Mothe...P8Q67M_DO/#specifications
Intel® 82579, 1 x Gigabit LAN Controller(s)

Zit gewoon een Intel NIC op :)
heb je ook een 2de nic want de instel wordt niet standaard ondersteund maar moet via custom oem bestand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appel
FireDrunk schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 11:04:
Ik vraag me vooral af wat dat bord gaat verbruiken! Want het Q67 chipset is volgens mij wel redelijk, maar vraag me af wat Asus er van gebrouwt heeft om het zuingi te maken (of juist niet :) )
Zodra ik het heb draaien zal ik zo'n meter kopen om te kijken wat de bende nou eigenlijk verbruikt.
aceke schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 11:23:
[...]

heb je ook een 2de nic want de instel wordt niet standaard ondersteund maar moet via custom oem bestand
Ik heb een oem.tgz gevonden die 'm zou moeten ondersteunen. Ben van plan om het bestand te injecten in de ISO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
Nextron schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 23:59:
[...]
In ESXi 4.1 is de USB support behoorlijk toegenomen, maar wat ik her en der lees is het expliciet niet mogelijk om USB als datastore te gebruiken.
Ik heb het net even geprobeerd en in vSphere wordt er (door ESXi 4.1u1 als VM in Workstation :+) geen USB herkend bij het toevoegen van een datastore. Via CLI geen idee.
Je moet hem ook niet als datastore gebruiken. Eerst op je stick het os zetten wat je wilt hebben en dan middels pass thru mappen naar de vm die je wilt booten vanaf de stick.

Een datastore op USB is even uit me hoofd niet ondersteund in esxi 4.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

UPDATEN ESXi 4.1

wellicht heb ik het verkeerd begrepen maar ik gebruik momenteel ESXi 4.1.0.

nu is er een U1 update in omloop en ik dacht dat je dan ESXi 4.1.1 zou krijgen :?

enfin : poging gedaan volgens deze tut : How to update the ESXi 4.1 free version to ESXi 4.1 Update 1

met als resultaat :

Afbeeldingslocatie: http://img843.imageshack.us/img843/4443/update41.jpg

uhh.. niks dus, geen verandering.. wat zie ik over het hoofd 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Volgens mij is Update 1 geen 4.1.1 maar 4.1.0 U1 :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FireDrunk schreef op zondag 26 juni 2011 @ 15:59:
Volgens mij is Update 1 geen 4.1.1 maar 4.1.0 U1 :)
dus ik ben up to date....... *O*

enfin, dan werken de sasuc8i controllers ook na de update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Priet schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 22:06:
Als je niks doet zijn ze dat ook, anders moet je zelf nog een ESATA kabel in stoppen. Standaard zijn er gewoon zes beschikbaar (heb al vijf interne apparaten aangesloten) waarbij de poorten netjes naast elkaar op het moederbord zitten en niet van elkaar zijn te onderscheiden.
Idd voor de DQ67OW geldt dat maar helaas niet voor de DQ67SW (die met USB 3) volgens dit plaatje

Nog tips voor een moie oplossing om de e-sate weer naar binnen te leiden? ik wil de DQ67SW nl aanschaffen vanwege de USB3 wil de 6 schijven op het moederbord via VT-d aan freenas beschikbaar stellen

[ Voor 204% gewijzigd door jeanj op 28-06-2011 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CWO
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-06-2022

CWO

Ik zit te denken aan het volgende systeem om ESXi op te draaien:

#ProductPrijsSubtotaal
1Delock Nano Memory stick 4GB Zwart€ 9,-€ 9,-
1Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 60,-€ 60,-
1Intel Core i5 2400S€ 157,81€ 157,81
1Crucial m4 SSD 64GB€ 92,-€ 92,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 50,55€ 50,55
1Intel Desktop Board DQ67SWB3€ 102,92€ 102,92
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 506,78

ESXi wil ik installeren op de USB-stick en op de SSD komt primair Windows Server 2008 R2 en 1 of 2 Linux-distributies/appliances als pfSense, Untangle (om mee te spelen). Zodra de prijzen dalen wil ik de SSD vervangen door een 128GB of 256GB variant. Het is de bedoeling om de WD HDD via RDM direct aan Windows te koppelen.

Windows wil ik gebruiken om SharePoint 2010 te draaien (max. 3 gebruikers en inclusief Active Directory, SQL Server 2008 Express en IIS). Ook wil ik Windows gebruiken om te downloaden vanaf Usenet en torrents en voor het streamen (en eventueel transcoden) van HD films.

Gaat dit lukken met bovenstaande setup of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron

Nextron

jeanj schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 14:23:
Nog tips voor een moie oplossing om de e-sate weer naar binnen te leiden? ik wil de DQ67SW nl aanschaffen vanwege de USB3 wil de 6 schijven op het moederbord via VT-d aan freenas beschikbaar stellen.
FreeNAS laat je dan van een tweede stick starten?

Mijn eerste idee was om een SATA->eSATA bracket te gebruiken. In plaats van een SATA naar buiten te leiden doe je het omgekeerde door middel van een eSATA-eSATA kabel, van je poort naar de bracket. Je hebt dan wel 4 stekkers aan de buitenkant die los kunnen gaan en waarschijnlijk kabel 'over'.

Mooier en veiliger is een eSATA-SATA kabel aan de buitenkant in te pluggen en een opening in je kant te vinden waardoor je die kabel naar binnen leidt en met je HD verbindt. Toch vind ik het riskant.
CWO schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 20:39:
Ik zit te denken aan het volgende systeem om ESXi op te draaien:
(...)
ESXi wil ik installeren op de USB-stick en op de SSD komt primair Windows Server 2008 R2 en 1 of 2 Linux-distributies/appliances als pfSense, Untangle (om mee te spelen). Zodra de prijzen dalen wil ik de SSD vervangen door een 128GB of 256GB variant. Het is de bedoeling om de WD HDD via RDM direct aan Windows te koppelen.

Windows wil ik gebruiken om SharePoint 2010 te draaien (max. 3 gebruikers en inclusief Active Directory, SQL Server 2008 Express en IIS). Ook wil ik Windows gebruiken om te downloaden vanaf Usenet en torrents en voor het streamen (en eventueel transcoden) van HD films.

Gaat dit lukken met bovenstaande setup of zie ik iets over het hoofd?
De Crucial m4 heeft een trage/voorzichtige garbage collection en ESXi heeft geen trim-ondersteuning. Dat is dus niet de beste combinatie. De Kingston SSDNow V+100 daarentegen geeft juist weer een (te) agressieve GC, juist weer mooi in de afwezigheid van trim.

RDM wordt voornamelijk gebruikt uit praktische overwegingen die volgens mij allemaal terug te leiden zijn naar een situatie waar een niet-ESXi-systeem de schijf moet benaderen, of de schijf groter is dan 2TB. De prestatiewinst is meestal verwaarloosbaar terwijl je wel functies zoals snapshots verliest.

En als laatste zie ik het voordeel van ESXi op USB, ten opzichte van de SSD niet. Voor de schijfruimte hoef je het niet te laten, dan maar 350MB minder underprovisionen.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat is iets meer... ESX neemt een percentage van je SSD voor zichzelf en voor swap :)
Dat is iets van 10GB op een 80GB SSD :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
FireDrunk schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 08:01:
Dat is iets meer... ESX neemt een percentage van je SSD voor zichzelf en voor swap :)
Dat is iets van 10GB op een 80GB SSD :)
Esxi is op 4gb te installeren zonder problemen. Het voordeel is dat het redelijk stateless is middels de usb installatie. Op de ssd ga jij ook nog andere machines draaien en wanneer de storage gedeeld word met de hypervisor heb je weer meer dingen over na te denken. Daarnaast is het makkelijker je storage aan te bieden vanuit een iscsi machine. Dan kun je nog met nested vm's vmotion ha en drs nabootsen. Zelfs Ft is dan mogelijk. Dat is dus niet mogelijk met een locale disk. En voor de performance van esxi hoef je geen ssd te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat is niet wat er bedoelt word volgens mij... Waar Nextron het over heeft, is dat hij best 350MB wil opofferen van zijn SSD zodat hij geen USB flash driveje hoeft te gebruiken.
Maar volgens mij partitioneert ESXi afhankelijk van de grootte van de disk, niet alleen maar wat hij nodig heeft.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron

Nextron

Ik ging uit van die 350MB omdat een installatie in Workstation ongeveer zo groot is. Ook op het VMware-forum las ik ook berichten van OEM-servers op 1GB stickjes met ruimte over.

Nu ik in vSphere kijk zie ik dat op een 40GB schijf, buiten de VMFS datastore, een 4MB, 4GB en 896MB FAT16 partitie is aangemaakt. Die ruimte is dus inderdaad gereserveerd en onbeschikbaar als datastore. Dan vraag ik me nu toch af: als er geen prestatieverschil is tussen USB en HD/SSD installatie, wat hebben die partities dan voor een nut?

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
Nextron schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 10:39:
Ik ging uit van die 350MB omdat een installatie in Workstation ongeveer zo groot is. Ook op het VMware-forum las ik ook berichten van OEM-servers op 1GB stickjes met ruimte over.

Nu ik in vSphere kijk zie ik dat op een 40GB schijf, buiten de VMFS datastore, een 4MB, 4GB en 896MB FAT16 partitie is aangemaakt. Die ruimte is dus inderdaad gereserveerd en onbeschikbaar als datastore. Dan vraag ik me nu toch af: als er geen prestatieverschil is tussen USB en HD/SSD installatie, wat hebben die partities dan voor een nut?
Esxi heeft een aantal partities voor logging e.d. Kwa installatie snelheid is de ssd sneller mits je bron het aan kan leveren. Kwa esxi performance is er geen verschil omdat de volledige kernel het geheugen in gaat.

Daarnaast mag de usb drive wanneer er esxi op staat niet gebruikt worden voor datastore. Dit mag dan weer wel via je ssd.
Je ssd zou je zelfs alleen kunnen gebruiken om het geheugen van je vm naar weg te schrijven. Maakt je machine wat complexer maar zo hou je meer ruimte over voor verschillende machines. Voor mij is de voornaamste reden dat ik het gescheiden hou omdat ik geen vm's op me hypervisor drive wil hebben en ik gebruik maak van vmotion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik zit me te bedenken dat ik eigenlijk 2 hele kleine machientjes wil om ESXi op te zetten, die dan weer gebruik maken van mijn normale server als NFS storage om zo een 'echt' ESX cluster te maken (voor trainingsdoeleinden) maar 2 Q67 borden word me te duur, en dat H61 bord heeft weer geen AHCI zoals ik het gelezen heb.

Welk goedkoop bordje is supported onder ESXi? Ik heb geen zin in geklooi met OEM.tar.gz want ik wil ook het automatisch uitrollen van ESXi gaan uittesten. Not supported NIC is weer niet zo heel erg, want waarschijnlijk stop ik er Dual Gbit Intel NIC's in.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:50

DukeBox

loves wheat smoothies

Voor 4.x is een 2GB usb stick het minimum. (3.x ging nog op 1GB). Een disk install neemt default 1,8GB in beslag over 4 partities. De overige ruimte op de disk kan gewoon als datastore gebruikt worden.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat gaat over ESX, niet ESXi neem ik aan?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirtkoei
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-09 13:13
Nextron schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 01:17:
[...]
RDM wordt voornamelijk gebruikt uit praktische overwegingen die volgens mij allemaal terug te leiden zijn naar een situatie waar een niet-ESXi-systeem de schijf moet benaderen, of de schijf groter is dan 2TB. De prestatiewinst is meestal verwaarloosbaar terwijl je wel functies zoals snapshots verliest.

[...]
ESXi kan niet met schijven (lees luns) overweg van groter dan 2TB ook niet mbv RDM. Ik dacht daar ook mijn oplossing mee gevonden te hebben, maar toen ik een RDM van een lun groter dan 2TB probeerde te maken kreeg ik van vmkfstools de melding terug dat de lun te groot was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron

Nextron

Grmbl, ik moet mijn informatie dan maar ergens anders vandaan gaan halen want blijkbaar "someone is wrong on the internet" :p

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
#ProductPrijsSubtotaal
2Intel Pentium G620€ 57,-€ 114,-
2Delock Nano Memory stick 4GB Zwart€ 9,-€ 18,-
2Aplus 102B€ 26,-€ 52,-
2be quiet! SFX Power 300 Watt€ 40,78€ 81,56
4Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 25,44€ 101,76
2MSI H61I-E35 (B3)€ 55,45€ 110,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 478,22

Ik heb nu dit om een klein ESXi clustertje te maken, iemand nog tips?
Nadeel is dat er alleen maar een x1 slot op dit bordje zit, en ik dus geen Dual 1GBit controller in kan prikken...

pricewatch: Asus P8H61-I

Misschien is dit dan een optie, maar of deze net zo zuinig is...

[ Voor 5% gewijzigd door FireDrunk op 30-06-2011 15:40 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Moet er zo'n "zware" voeding in? 300 watt is nog al wat watt

Een pico zal minder verbruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Heb je wel geen VT-D ondersteuning, als je dat niet nodig hebt zal het wel prima werken lijkt mij.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Die had ik eerst (een pico) maar dan moet ik weer met adapters gaan klooien... Maar je hebt gelijk, een Pico zou beter zijn... Qua prijs zal het niet zoveel schelen denk ik... Welke adapter is gewoon goed in nederland verkrijgbaar die een beetje goed werkt?

@ Tsurany, ik heb inderdaad geen VT-d nodig.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Laatst online: 12:44
Gebruik 1 atx voeding voor beide pc's of tap een 12V lijn (bv die voor de grafische kaart, heeft regelmatig een eigen 12V lijn) af voor een 2e pico psu.

* Xiphalon heeft 3 mini-itx bakjes op 1 350W atx psu en 2 pico's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
hmm, nou nog een kast waar dat in kan :)

Even niets...

Pagina: 1 ... 4 ... 116 Laatste

Let op:
Let op: Dit is geen 'algemeen ESxi-topic'. Ook je algemene VT vragen horen hier niet thuis!

Lees voor je begint goed de start post en blijf ontopic.