Ik zit een beetje in een dubio.
Ik heb de volgende 2 systemen (gebaseerd op de BBG) op het oog.
HP ESX:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
4 | Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB | € 60,- | € 240,- |
1 | HP Smart Array P400/256-MB | € 160,65 | € 160,65 |
2 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G | € 32,82 | € 65,64 |
1 | HP Proliant Microserver N36L | € 220,15 | € 220,15 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 686,44 |
Intel ESX:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
4 | Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB | € 60,- | € 240,- |
1 | Fractal Design ARRAY R2 MINI ITX NAS CASE W/ 300W SFX PSU | € 157,81 | € 157,81 |
1 | Scythe Big Shuriken | € 26,75 | € 26,75 |
1 | HP Smart Array P400/256-MB | € 160,65 | € 160,65 |
1 | Intel Core i3 2120 | € 109,- | € 109,- |
2 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G | € 32,82 | € 65,64 |
1 | MSI H67MA-E45 (B3) | € 85,20 | € 85,20 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 845,05 |
Alle hardware zou compatible moeten zijn met ESX volgens deze
website. Maar ik zit toch nog met een aantal puntjes waar ik nog niet helemaal zeker over ben.
Eerst, de VM's die ik tot nu toe in de planning heb staan.
(1) Een FreeNAS VM. Deze zal voor NAS en Nieuwsgroepen downloader gaan spelen.
(2) Ubuntu Server. Er staat nu op mijn wensenlijstje dat deze lokale DNS, SSH en OpenVPN gaat draaien.
(3) Ubuntu Server. Deze zal voor Sickbeard en Couchpotatoe gaan zorgen.
Storage:
Ik wil op de RAID kaart 4 schijven aansluiten. Deze gaan in RAID 5 draaien. Dan heb ik een array van 6.1 TB waarvan 5.7 TB bruikbaar is.
Een ESX host kan niet omgaan met een LUN dat groter is als deze groter is als 2 TB. Volgens mij zou het mogelijk moeten zijn om 1 RAID array en daar meerdere LUNs op te parkeren. Zoals volgens
deze vraag op het VMware forum.
Maar er is wel een work-around. Je kan een datastore extenden over meerdere LUNs. De situatie die ik van plan ben om te creëren is als volgt.
LUN1 (2048 GB - 512 bytes)
LUN2 (2048 GB - 512 bytes)
LUN3 (Alles wat over is. +/- 1700 GB)
Daarop wil ik 2 datastores aanmaken.
(LUN3) Store 1 (Bootfiles VM's + lokale storage Ubuntu servers)
(LUN1 + LUN2) Store 2 (Data partitie NAS)
Ik heb het vermoeden dat dit wel gaat werken, maar loop ik hier tegen een complete misconfiguratie aan en/of ga ik hier aanzienlijke performance inleveren.
Dit kan ik eventueel ook nog omzeilen door een extra HD aan het moederboard te knopen en hier de datastores voor de VMs op te zetten. Daarna zou ik de RAID kaart direct aan de NAS aan kunnen bieden. Daar heb ik volgens mij wel een andere CPU voor nodig, maar daar ga ik nu mee verder.
CPU:
Op de specificaties pagina van de i3 CPU staat dat deze geen VT-d ondersteund. Gaat dat überhaupt uitmaken aangezien ik een aparte RAID controller gebruikt met zijn eigen CPU? Ik wil deze RAID controller niet direct gaan aanbieden op een VM. Al zou dat wel mijn max 2TB probleem oplossen.
Ik kan ook nog een andere CPU uitzoeken die wel VT-d kan. Een moederboard en CPU die AMD IOMMU ondersteunen is ook geen probleem. Maar het is laat en ik doe al veel te lang over deze post. Hoe het in zijn werk gaat op de HP server heb ik helaas ook nog niet uit kunnen zoeken.
Om een lang verhaal kort te maken. Ik weet nog niet helemaal zeker voor welke configuratie ik moet gaan.
HP Server:
Voordelen: Prijs, Verbruik
Nadelen: CPU preformance, Case ruimte
Zelfbouw server
Voordelen: CPU preformance, Case ruimte
Nadelen: Prijs, Verbruik
Welk systeem het word durf ik zelf wel aan, tips erover zijn natuurlijk meer als welkom. Maar ik zit erg met het storage verhaal in mijn maag.
Edit op het hele storage verhaal:
Damn.... ik moet niet meer na een gezellig avond over VMware gaan nadenken.... Een RAID controller die direct in een machine zit heeft helemaal geen LUN
Ik kan gewoon direct met datastores beginnen en die aan mijn VM's hangen. Doh!
[
Voor 1% gewijzigd door
Appel op 14-05-2011 10:12
. Reden: Ik had teveel gezopen.... ]