Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:25
VT-d is Mobo EN cpu.

Misschien moeten we dat opnemen in de startpost (welliswaar buiten de scope van zuinig maar dat is het hele topic al langer) want deze vraag komt toch wel elke pagina terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat me opvalt dat er vrijwel geen _zuinige_ servers op basis van AMD voorkomen. Heeft AMD nu zo'n probleem met een zuinige CPU/MoBo combi?

Ik zoek nog even door voor een combi van een NAS met ESXi in een zo zuinig mogelijke vorm. NAS mag dan als VM waar dan het volume weer terug gegeven wordt aan ESXi....

Doel:
- centrale backup/opslag
- Thuis server (LDAP, Gateway, Intrusion Detection etc....) op basis van Zentyal Server.
- Extra VM's voor testdoeleinden.
- Een Windows client voor applicaties die niet onder Wine draaien.

Ik denk dat ik aan Intel vastgebakken zit (i3 of i5)
Verder ben ik wel gecharmeerd van SuperMicro maar die zijn wel prijzig. Ik wil wel minimaal 2 netwerkaansluitingen hebben. Liefst 3 zodat er een aparte nic (subnet) voor management is.

Adviezen zijn welkom.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 20:58
Het hangt er vooral vanaf welke features je zoekt. AMD Brazos is (naar mijn mening) superieur aan Intel Atom, alleen qua processorkracht is dat natuurlijk geen hoogvlieger. AMD Llano is ook wel zuinig, maar mis je bepaalde virtualisatiezaken. AMD Bulldozer valt tegen qua idle verbruikt, maar heeft wel leuke features. Daar staan knappere Intel processoren tegenover.
Persoonlijk heb ik lange tijd enkel en alleen AMD gebruikt voor mijn nas en server. Qua zuinigheid aardig en ze hebben allemaal ECC. Alleen ben ik recent overgegaan naar een ander OS en out of the box zijn de drivers daarvoor niet goed genoeg, waardoor het verbruik een heel stuk hoger ligt. Helaas heb ik de komende tijd te beperkt tijd om mij daar echt in te verdiepen, dus koos ik voor Intel. Simpelweg het gevolg van het feit dat een moderne Intel toch een eindje onder AMD blijft (en zeker vergeleken met mijn oude setjes) en out of the box onder *nix zuiniger zijn door betere ondersteuning. Helaas voel je dat wel weer in de portemonnee, zeker als ik dat combineer met wensen als ECC en VT-d.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:36

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
Nou, ik ben er uit. Mijn nieuwe setup wordt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Mugen 3 Rev. B€ 34,95€ 34,95
1Intel Core i7 3770 Boxed€ 265,-€ 265,-
1Corsair Vengeance CML32GX3M4A1600C10€ 203,60€ 203,60
1Gigabyte GA-B75M-D3H€ 72,70€ 72,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 576,25

edit: Toch maar het Gigabyte mobo. Die hebben wat mooiere technology voor power saving, Ultra Durable, power failure, high temperature enz.
Kan ik weer 4-5 jaar mee vooruit :)
Ik vervang alleen mobo+cpu+mem, kast enz heb ik al en herbruik ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Microkid op 07-07-2012 08:15 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven_Vdb
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:48
HyperBart schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 20:31:
[...]

Kies wat je wil, eentje die makkelijk is, daar ga je genoeg reviews van vinden...

[...]

Die staat al vast? Waarom die? Welk type? Pull van een vorige setup ofzo? Ga je niet beter voor een 300W?

[...]

Eerst je moederbord kiezen lijkt me geen slecht plan...

[...]

Intel? OCZ? Samsung?
Allemaal merken van SSD's... Waarom een Crucial, heb je gelet op een SSD met goede garbage collection die het gemis aan TRIM een beetje goedmaakt wat ESXi niet kan?

[...]

Ga je ze in RAID hangen? Zo ja, welke controller? Onboard gaat niet werken... Als je voor RAID gaat, let je dan op TLER disken of niet? Qua zuinigheid kan je dus al voor 5900RPM's gaan... Beetje in het topic hier zoeken op merken zal je al laten zien bij welke HDD's er positief over zuinigheid wordt gepraat...

[...]

Als je die tv kaart wilt gebruiken in een VM ga je VT-d (Intel) of IOMMU (AMD) moeten hebben... Google hier al maar eens op... Er zijn al een heel deel setups voorbij gekomen...

[...]

Net DE twee belangrijkste componenten heb je nog niet besloten? Zou je die eerst eens niet beginnen kiezen?

Dus, begin bij het begin:

Je zegt dat je al 16GB geheugen nodig hebt, je wilt later niet uitbreiden naar 32GB? Het gaat snel hoor als je wat VM's aanmaakt... Ik liep tegen die grens aan...

Aangezien je niet te zware taken gaat draaien lijkt een dualcore al genoeg voor jou... Quadcore is leuk maar gaat ten koste van de zuinigheid...

Je gaat een setup moeten kiezen met een moederbord en CPU die VT-d ondersteunt... Bij Intel moet je dan voor zover ik me herinner zowieso voor de i5-reeks gaan... Dat zijn meestal quadcores...

Heb je al eens gezocht wie al TV-kaarten heeft doorgegeven? Doe dat ook al eens...
Het probleem is juist dat ik het hardware totaal niet meer volg, en ik dus bijgevolg ook nie echt weet waar ik rekening moet mee houden.
Heb inderdaad wel nog maar weinige gevonden die het draaiende krijgen onder esxi :(

Misschien anders denken aan een Tuner Card die je op het netwerk kan inpluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 20:40
Ik heb wel eens een TV-kaart doorgegeven via VT-d, dat werkt prima, wat wil je erover weten?

[ Voor 5% gewijzigd door FireDrunk op 07-07-2012 00:39 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 09:14
Zo machine zit in elkaar en draait inmiddels.. nog wel zonder de IBM M1015 welke over +/- een week geleverd gaat worden..

De Yeong Yang met het moederbord
Afbeeldingslocatie: http://www.stefank.eu/images/yeongyang/DSC_1658.JPG

De dozen..
Afbeeldingslocatie: http://www.stefank.eu/images/yeongyang/DSC_1670.JPG

ESX Console
Afbeeldingslocatie: http://www.stefank.eu/images/yeongyang/esx.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Waarom nog geen ESXi 5.0? En wat verbruikt het ding? :)

[ Voor 37% gewijzigd door FireDrunk op 08-07-2012 13:54 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Voor op een klein kantoortje (maximaal 7 man tegelijk aan het werk) wil ik een servertje bouwen. Aanvankelijk gaat het beestje alleen een pfSense router draaien, en een fileserver. In de toekomst wellicht meer, maar dat is nu niet van belang.
Wat wel van belang is, is dat het ding niet te duur wordt, niet te luidruchtig, en lekker zuinig. Hoe noodzakelijk gaat VT-d of AMD IOMMU in dit geval zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Niet, VT-d is alleen om devices door te geven. Als je een hele simpele (ondersteunde) RAID controller vind, en daarop VMFS maakt kan je prima 2 VM's draaien voor een schappelijke prijs.

Voor pfSense en een simpele Fileserver heb je nou ook niet echt een monster nodig. Een Celeron voldoet dan prima (G540 ofzo). En daar nog een zuinig ITX bordje bij in een mini kastje, met 2 x 2.5" schijfjes, en het is klein, stil, zuinig en flexibel.

Wil je er persé 2 netwerkkaarten in hebben (vanwege WAN<->LAN) of is het een VPN server ofzo waarbij 1 NIC voldoende is?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:20

DukeBox

loves wheat smoothies

TommyboyNL schreef op zondag 08 juli 2012 @ 16:13:
Voor op een klein kantoortje (maximaal 7 man tegelijk aan het werk) wil ik een servertje bouwen. Aanvankelijk gaat het beestje alleen een pfSense router draaien, en een fileserver.
Is dan een goede firewall (bijv. ASA 5505) i.c.m een NAS (bijv. synology / thecus / qnap) niet veel handiger (en goedkoper) dan iets unsupported bij elkaar rapen ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
pfSense wordt echt als router (en als VPN server) ingezet, dus twee netwerkkaarten zijn wel nodig.
Wat betreft twee dedicated apparaten kopen: Das natuurlijk minder leuk, en ik wil toch wel RAID5 gaan draaien over 3 disks (in de toekomst meer, als dat nodig blijtk te zijn), en dan worden fatsoenlijke prefab NAS oplossingen toch minimaal 150 (250 als je niet de goedkoopste koopt...) euro. Als daar ook nog eens een goede firewall/router bij moet, ben je weer 100 a 150 euro verder.
Als ik dan voor een paar tientjes extra een volledig servertje neer kan zetten, welke ik bijvoorbeeld nachtelijks incrementele backups weg kan laten schrijven naar een externe disk, externe server, of wat dan ook, dan is me dat meer dan waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
FireDrunk schreef op zondag 08 juli 2012 @ 13:53:
Waarom nog geen ESXi 5.0? En wat verbruikt het ding? :)
Omdat ik nog geen goeie variant heb van ESX5.0.... zodra die er is zal het geupdate worden, qua verbruik heb ik geen idee heb zelf geen meetapparatuur om dat te meten maar veel zal het op dit moment niet zijn gezien er nog geen disks inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Je kan de nieuwste versie gewoon van VMware.com downloaden? ESXi is gratis (met de goede licentie)...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
FireDrunk schreef op zondag 08 juli 2012 @ 17:34:
Je kan de nieuwste versie gewoon van VMware.com downloaden? ESXi is gratis (met de goede licentie)...
Hmm net Hyperviser 5.0 gedownload zo maar eens testen..

edit: en geinstalleerd

[ Voor 4% gewijzigd door LightStar op 08-07-2012 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven_Vdb
In de begin post staat bij 1 setup dat volgend moederbord "Intel DQ67SWB3" een werkende onboard nic heeft. Bij de andere setup niet! Wat is hier het verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 23:50

Zenix

BOE!

Mijn setup is ook bijna klaar voor ESXi moet alleen nog wachten totdat ik mijn SSD binnenkrijg en dan kan ik alles overzetten naar ESXi.

Heb een mooie APC Smart-UPS 750VA kunnen regelen aangezien ik graag een ups wou met een pure sinwave en de APC back-ups dat niet hebben, koste in totaal 75 euro met nieuwe accu's. Moet nog wel kijken hoe ik de vm's kan laten afsluiten in geval de stroom uitvalt maar daar heb ik wel wat over gelezen in dit topic.

Eerst dacht ik over om mijn twee Intel Postville 80GB ssd's erin te zetten maar aangezien de Samsung 830 256GB stuk in prijs gedaald was toch gekozen voor snellere Samsung SSD met meer ruimte.

Als eventuele upgrade als de i3 2100 niet snel genoeg is zie ik de i5 3330 die nog uit moet komen. Maar eerlijk gezegd verwacht ik dat de i3 2100 wel snel genoeg is.

VM's

- huidige 2008 r2 download/fileserver
- openvpn
- ubuntu gameserver ( 12x wolfenstein enemy territory, 2x CoD4, teamspeak 3 en znc )
- ubuntu webserver
en dan nog wat testspul

#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston DataTraveler 8GB USB 2.0 Hi-Speed DataTraveler Micro (Black) 8GB€ 4,90€ 4,90
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 23,60€ 23,60
3Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 97,45€ 292,35
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 18,50€ 18,50
1Cooler Master CM 690€ 0,-€ 0,-
1APC Smart-UPS 750VA USB & Serial 230V€ 255,61€ 255,61
2Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm€ 3,65€ 7,30
1Intel Core i3 2100€ 101,90€ 101,90
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 33,95€ 33,95
1Samsung 830 series 256GB€ 165,-€ 165,-
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 41,95€ 83,90
1Asus P8H67-M Pro v3.0€ 85,80€ 85,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.072,81

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Zenix schreef op zondag 08 juli 2012 @ 21:32:
Mijn setup is ook bijna klaar voor ESXi moet alleen nog wachten totdat ik mijn SSD binnenkrijg en dan kan ik alles overzetten naar ESXi.
Paar vraagjes:
- waarom de DVD lezer? In praktijk zal je hem niet gebruiken omdat alles tegenwoordig ISO is.
- ik zie 3 harde schijven. Je weet dat ESXi geen software raid ondersteund? En is 3 schijven niet een beetje veel voor 4 VM's?
- De onboard Realtek 8111E wordt als het goed is ondersteund in ESXi 5. Waarom dan die Intel NIC?
- Het geheugen kan max 1333 doen. Er zijn ook mobo's (o.a. Gigabyte) die 1600 doen. Altijd fijn, wat sneller :)

[ Voor 20% gewijzigd door Microkid op 08-07-2012 22:43 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
Microkid schreef op zondag 08 juli 2012 @ 22:38:
[...]
- De onboard Realtek 8111E wordt als het goed is ondersteund in ESXi 5. Waarom dan die Intel NIC?
1 nic in een ESX machine is wel weinig hoor.... je wilt niet al je verkeer door 1 kaart hebben, ik heb nu 2 nics en vind dat al te weinig... zelf wil ik nog een Intel Quad Gbit kaart erbij hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:32
LightStar schreef op maandag 09 juli 2012 @ 09:48:
[...]

1 nic in een ESX machine is wel weinig hoor.... je wilt niet al je verkeer door 1 kaart hebben, ik heb nu 2 nics en vind dat al te weinig... zelf wil ik nog een Intel Quad Gbit kaart erbij hebben.
Ligt er ook maar net weer aan wat je doet... In bedrijfsomgevingen wil je idd graag minimaal 4 NIC's om storage, management en lan verkeer uit te splitsen...

Thuis is maar net hoe gek je het maakt... LAN en Mgmt gaat vaak over hetzelfde, storage liefst apart... Ga je al wat meer performance-gericht werken thuis kan je je storage verkeer dubbelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Microkid schreef op zondag 08 juli 2012 @ 22:38:
[...]

Paar vraagjes:
- waarom de DVD lezer? In praktijk zal je hem niet gebruiken omdat alles tegenwoordig ISO is.
- ik zie 3 harde schijven. Je weet dat ESXi geen software raid ondersteund? En is 3 schijven niet een beetje veel voor 4 VM's?
- Het geheugen kan max 1333 doen. Er zijn ook mobo's (o.a. Gigabyte) die 1600 doen. Altijd fijn, wat sneller :)
- DVD-brander is het zelfs, die heb ik omdat ik dat plaatje voor de cm690 niet meer had en in tegenstelling tot de meesten gebruik ik weleens cd-rw's en dvd-rw's omdat ik die nog heb liggen.
- Storage voor downloads de schijven waren jaar geleden ook maar 65 euro p/s en op de SSD komen de VM's te staan dat lijkt me logisch anders kunnen de hardeschijven niet downspinnen.
- Deze setup heb ik voor het grootste gedeelte al sinds maart vorig jaar, toen was de Realtek nog niet ondersteund en omdat een Intel nic gewoon beter is dan een Realtek nic ik gebruik de Realtek nic gewoon als backup. Door de huidige pvc buis passen maar 2 UTP en ik heb er 1 voor mijn server en desktop, als dit een koophuis was zou ik dat kunnen aanpassen en dan een mooie trunk maken.
- i3 2100 ondersteund max 1333MHz officieel en een jaar geleden was dit geheugen goedkoper en ik had dus geen enkele reden om sneller geheugen te nemen, nu alleen naar 8GB geupgrade.

Als ik nu een setup moest maken zou ik ook heel compleet andere setup nemen, maar dit is prima lijkt mij.
In principe heb ik mijn Zuinige server geüpgraded naar een Zuinige ESXi server ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Zenix op 09-07-2012 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:11
Sven_Vdb schreef op zondag 08 juli 2012 @ 20:28:
In de begin post staat bij 1 setup dat volgend moederbord "Intel DQ67SWB3" een werkende onboard nic heeft. Bij de andere setup niet! Wat is hier het verschil?
Dit is waarschijnlijk gedaan met een custom driver.

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Rooke schreef op maandag 09 juli 2012 @ 13:14:
[...]

Dit is waarschijnlijk gedaan met een custom driver.
Dat was wel zo in 4.1, ik heb met 5 nog geen ervaring dus weet dat niet uit mijn hoofd

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristianD
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 17:11
LightStar schreef op zondag 08 juli 2012 @ 13:48:
Zo machine zit in elkaar en draait inmiddels.. nog wel zonder de IBM M1015 welke over +/- een week geleverd gaat worden..

De Yeong Yang met het moederbord
[afbeelding]

De dozen..
[afbeelding]

ESX Console
[afbeelding]
Resource pools in vmware zijn niet bedoeld om een folder structuur te maken. Vanuit performance zou ik je afraden om dit niet te gebruiken om je hosts optisch in te delen. Als je vms optisch wil ondelen kun je folders aanmaken onder vms en templates.

Zelf zit ik te denken aan de volgende configuratie:
#ProductPrijsSubtotaal
1Adata Superior S102 Pro 16GB Grijs€ 15,-€ 15,-
1Silverstone SST-SG02W-F (Wit)€ 59,-€ 59,-
1Silverstone Nitrogon NT06 Evolution€ 36,-€ 36,-
1Intel Core i7 3770S Boxed€ 284,01€ 284,01
1Intel Core i7 3770T Boxed€ 0,-€ 0,-
1Huntkey Jumper 300G€ 62,70€ 62,70
4Corsair Vengeance CMZ8GX3M1A1600C10€ 51,80€ 207,20
1Intel Desktop Board DQ77MK€ 127,50€ 127,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 791,41

Heeft iemand al ervaring met de Intel DQ77MK? De intel vPro evoor remote kvm en de dual nic zijn erg interessant.

Ook twijfel ik nog tussen de 3770s en t. De t is nergens leerbaar maar heeft wel een lagere tdp.

[ Voor 66% gewijzigd door ChristianD op 11-07-2012 15:37 ]

bla di bla bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
ChristianD schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 15:32:
[...]
Ook twijfel ik nog tussen de 3770s en t. De t is nergens leerbaar maar heeft wel een lagere tdp.
Staar je niet blind op de TDP. Dit geldt alleen bij full load. Als je server het grootste deel van de tijd idle of normaal gebruikt wordt zullen de verschillen in verbruik niet zo groot zijn. De T is ook langzamer. Vergelijk:

3770T = 2,5Ghz, 45W (18W per Ghz)
3770S = 3,1Ghz, 65W (21W per Ghz)
3770 = 3,4Ghz, 77W (22,6W per Ghz)

Ik denk dat een idle 3770 nauwelijks meer gebruikt dan een 3770T, en wel een stukkie sneller is :)

En je weet dat ESXi 5.0 niet goed werkt met de Q77 chipset?
http://communities.vmware.com/message/2050078

[ Voor 7% gewijzigd door Microkid op 11-07-2012 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wat zijn jullie ervaringen met ESXi en een SSD als datastore?

Ik dub al een tijdje tussen een zuinige 2,5" hdd en een ssd als ESXi datastore.

Het grote nadeel lijkt me het ontbreken van TRIM in ESXi, waardoor de performance (in theorie) in elkaar kan storten na een tijdje gebruik.

Daarnaast zijn ze per GB nog altijd flink duurder. Met het vooropgestelde budget van 65 euro kijk je dan naar een 64GB SDD, terwijl je voor een tientje minder al een 320GB hdd hebt.

Een doorsnee SSD verbruikt ongeveer een 2-tal watt. Een 2,5" hdd zit daar zelfs net onder. Voor het zuinige aspect moet je het dus ook niet doen.

Voordelen voor een SSD zijn uiteraard de snelheid, en al helemaal de veel snellere random read en write snelheid en het aantal IOPS die je bij je ESXi guests goed kan gebruiken.
Ook de volledige stilte i.t.t. een hdd spreekt me wel aan.

Alles samen lijkt me een HDD toch een betere keuze op dit moment. Hoe denken jullie hier over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Ik heb zelf een 60GB SSD waar m'n vswp bestanden op staan, ik heb hem ingericht als host cache in ESXi. Helft is voor host cache, anders helft voor swap enz. Werkt prima.

[ Voor 21% gewijzigd door Microkid op 11-07-2012 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 10:35
Wat is dan nu precies het voordeel van een SSD het begint voor me prive nu ook wel te kriebelen.
Op de zaak is het essentieel maar voor thuis....

En welke merken zijn nu geschikt enz.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Funny, afgezien van de CPUID setting heb ik op mijn x77 Barebone niks hoeven wijzigen voor ESXi 5.0U1 install....
djkavaa schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 22:28:
Wat is dan nu precies het voordeel van een SSD
[...]
Not sure if serious.

Anywaus. Als je je bedenkt dat in vette clusters waar veel IOPS worden gegenereerd SSD als Cache wordt ingezet kun je je wel bedenken wat voor voordelen aan SSD's zitten en dus ook wat voor merk/type je wil hebben (geen Vertex dus bijvoorbeeld).

[ Voor 41% gewijzigd door alt-92 op 11-07-2012 22:44 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
djkavaa schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 22:28:
Wat is dan nu precies het voordeel van een SSD het begint voor me prive nu ook wel te kriebelen.
Op de zaak is het essentieel maar voor thuis....

Anders lees je even 2 post boven je en Het grote SSD topic ~ Deel 9 om te starten? :X

Een beetje eigen inzet mag wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Klopt zoals jullie lezen heb ik ervaring met ssd op het werk maar wat is dan het voordeel omer thuis een te nemen.
Ik draai zelf op black disken van western digital dus die zijn al erg snel.
Dus dan zou ik het als ik het puur als cache gebruik er al winst uithalen.
En als ik er een complete vm op draai al helemaal. Puur het os de data dan op een normale disk.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alt-92 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 22:41:
[...]

Funny, afgezien van de CPUID setting heb ik op mijn x77 Barebone niks hoeven wijzigen voor ESXi 5.0U1 install....
[...]

Not sure if serious.

Anywaus. Als je je bedenkt dat in vette clusters waar veel IOPS worden gegenereerd SSD als Cache wordt ingezet kun je je wel bedenken wat voor voordelen aan SSD's zitten en dus ook wat voor merk/type je wil hebben (geen Vertex dus bijvoorbeeld).
laat ik nou net een 30Gb Vertex over hebben die ik wilde inzetten als cache en een 96Gb V100+ als datastore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
djkavaa schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 22:50:
Klopt zoals jullie lezen heb ik ervaring met ssd op het werk maar wat is dan het voordeel omer thuis een te nemen.
Dude, meen je het echt? Wat voor ervaring heb je er dan in hemelsnaam mee, want het klinkt alsof je de beginselen van HDD vs SSD nog niet mee hebt?

Meer IOPS, delays om data te fetchen (latency) is kleiner, troughput hoger, random I/O is beter...
Ik draai zelf op black disken van western digital dus die zijn al erg snel.
Die zijn prut, rotzooi, BAGGERTRAAG ten opzichte van SSD's qua snelheid :')

YouTube: Intel 80GB SSD G2 VS WD 1TB Caviar Black HDD
Dus dan zou ik het als ik het puur als cache gebruik er al winst uithalen.
Als cache, als manuele scheiding SSD + HDD, als caching met een chipset die dynamische caching ondersteund, whatever, een SSD gebruiken voor de juiste dingen versnelt je prestaties algemeen...
En als ik er een complete vm op draai al helemaal. Puur het os de data dan op een normale disk.
Ja

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 12-07-2012 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markverhoef
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-10-2020
Ik heb het volgende systeem samengesteld om esxi te draaien met Windows 7 / server 2008 / Ubuntu server en overige systemen voor test doeleinden:

#ProductPrijsSubtotaal
2Western Digital Green WD10EARS, 1TB€ 84,99€ 169,98
1Antec New Solution NSK1380€ 98,28€ 98,28
1Intel Core i5 2400S€ 179,80€ 179,80
1Transcend 8GB DDR3 Dual/Triple Channel Kit€ 37,45€ 37,45
1Intel Desktop Board DQ67OWB3€ 108,-€ 108,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 593,51

Mijn vraag is of dit ten eerste in de kast gaat passen ;) en of ik op deze manier esxi via een usb stick kan installeren en de 2 drives in raid 1 draaien ?

Ook weet ik niet of de voeding in de kast goed genoeg is voor dit systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
ESXI kent volgensmij geen software raid, dus dan zou dit échte hardware raid moeten zijn.
Wel kun je op een USB stick installeren en daarvan booten (doe ik zelf ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:41
markverhoef schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 19:30:
... en de 2 drives in raid 1 draaien ?

Ook weet ik niet of de voeding in de kast goed genoeg is voor dit systeem.
ESXi kent geen software RAID. Moderne chipsets als de Intel ICHXXR kunnen inderdaad RAID aan, maar dat altijd in combinatie met een stukje software in de driver. ESX heeft die driver niet, en ziet dus ook geen RAID volume maar twee losse disks.

Nu heb je 1 of 2 opties. Wil je je VMFS volume mirroren, dan heb je maar 1 optie. Koop een ondersteunde hardwarematige RAID kaart en maak daarop je RAID1 aan. Wil je RAID1 in een VM, dan is er een truucje om die 2 losse disks via een Raw Device Mapping naar je VM door te geven. Die ziet dan ook 2 losse disks. In het OS maar je daar weer een RAID1 set van. Uiteraard kan je ze ook aan een hardware RAID kaart hangen en via een RDM doorgeven.

Er zijn calculatie sites waar je je hardware opgeeft en zij geven vervolgens je energieopname weer. 8)

[ Voor 4% gewijzigd door asing op 12-07-2012 20:40 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yamahabest
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 20:09
Ik ben ook wat aan het rond kijken voor een ESXI server, en ik heb al wat lopen zoeken, maar ik vraag me af of je zo'n ESXI server ook in standby kan zetten, en dan met WOL weer aan kan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
yamahabest schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 22:35:
Ik ben ook wat aan het rond kijken voor een ESXI server, en ik heb al wat lopen zoeken, maar ik vraag me af of je zo'n ESXI server ook in standby kan zetten, en dan met WOL weer aan kan zetten?
ESX kent geen standby, wel "uit" :) WOL moet op zich kunnen als je dat in de BIOS goed configureert. Ik denk alleen dat je je doel voorbij schiet als je je host elke keer moet opstarten, daarna je VM's en dan wachten tot alles draait. Tenzij je het natuurlijk niet vaak nodig hebt, maar dan zou ik misschien toch iets anders verzinnen.

[ Voor 22% gewijzigd door redfoxert op 12-07-2012 22:43 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
redfoxert schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 22:41:
[...]

ESX kent geen standby, wel "uit" :) WOL moet op zich kunnen als je dat in de BIOS goed configureert. Ik denk alleen dat je je doel voorbij schiet als je je host elke keer moet opstarten, daarna je VM's en dan wachten tot alles draait. Tenzij je het natuurlijk niet vaak nodig hebt, maar dan zou ik misschien toch iets anders verzinnen.
Ja dat kan ehh kon. :X

Uiteraard kan je je ESX host aanzetten met WOL. Als je een cluster hebt kan VMWare dat zelf al als je Distributed Power Management aanzet. 's Nachts worden alle machines naar 1 host ge-vmotioned en als het drukker wordt springen de ESX servers aan en wordt de load verdeeld. Dat is handig om flink op je energierekening te besparen.

Eenzelfde truucje KON met vSphere 5. Er zit een optie in om de VM's in volgorde weer op te starten. Echter, deze optie werkt in de free version niet meer na update 1. Dat is niet bedoeld, maar iets wat ze per ongeluk gemold hebben. Het komt wel weer terug maar het is niet bekend wanneer. Als je het wilt gebruiken kan je alle patches installeren tot Update 1.

[ Voor 8% gewijzigd door asing op 12-07-2012 22:54 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K4F
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:08

K4F

asing schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 22:53:
[...]

Ja dat kan ehh kon. :X

Uiteraard kan je je ESX host aanzetten met WOL. Als je een cluster hebt kan VMWare dat zelf al als je Distributed Power Management aanzet. 's Nachts worden alle machines naar 1 host ge-vmotioned en als het drukker wordt springen de ESX servers aan en wordt de load verdeeld. Dat is handig om flink op je energierekening te besparen.

Eenzelfde truucje KON met vSphere 5. Er zit een optie in om de VM's in volgorde weer op te starten. Echter, deze optie werkt in de free version niet meer na update 1. Dat is niet bedoeld, maar iets wat ze per ongeluk gemold hebben. Het komt wel weer terug maar het is niet bekend wanneer. Als je het wilt gebruiken kan je alle patches installeren tot Update 1.
Ik wilde vanavond een ESXi host updaten maar hield het nog even af. Zeg je nou dat auto power-on niet meer werkt bij update1? Ik dacht nog wel dat update 1 er was om wat andere klunzige foutjes op te lossen... :z

Zijn er trouwens ook al mensen die een 'zuinige' Xeon E5 opstelling hebben draaien? Die cpu's zijn nog steeds Sandy Bridge-e, hebben een onwijs hoog TDP (geen idee wat het idle verstookt), maar naast die nadelen ook een aantal leuke i/o functies welke handig kunnen zijn voor virtualisatie.
Natuurlijk is er nog steeds het 32gb RAM limiet voor ESXi, maar daarvoor is KVM uitgevonden :X , ehh, kan ik een licentie overwegen. Er bestaat zeker niet zoiets als license sharing aangezien de goedkoopste licenties al voor een meervoud hosts is? (correct me if i'm wrong)

[ Voor 21% gewijzigd door K4F op 13-07-2012 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yamahabest
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 20:09
redfoxert schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 22:41:
[...]

Ja, inderdaad, het heeft weinig zin om inderdaad de host op te starten, en daarna de VM's weer.

Het kon zijn dat je de server kon laten "slapen", en als je hem dan weer nodig was, dat hij dan in enkele seconden weer up was, maar dat kan dus blijkbaar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
K4F schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 23:26:
[...]

Ik wilde vanavond een ESXi host updaten maar hield het nog even af. Zeg je nou dat auto power-on niet meer werkt bij update1? Ik dacht nog wel dat update 1 er was om wat andere klunzige foutjes op te lossen... :z
http://blogs.vmware.com/v...aks-with-50-update-1.html

Daar is het officiele statement. Ze gaan het waarschijnlijk wel fixen, maar in de update van juni zit het nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
@ hierboven : lang leve Twitter :)

Voor zij die het aanbelangt: http://technodrone.blogsp...ation-walkthrough_14.html

[ Voor 14% gewijzigd door HyperBart op 13-07-2012 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermdevries
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:48
Wie heeft er nu succesvol een spindown voor elkaar binnen FreeNAS?
Ik heb een tijdje geleden een Sil3132 gebaseerde controller gekocht met de gedachten om de onboard controller van mijn moederbord door te geven aan FreeNAS, maar helaas zijn er geen drivers voor ESXi 5 voor de Sil3132 te vinden.

Nu heb ik nog een oude Adaptec 2610SA liggen, maar zodra ik deze aan mijn FreeNAS controller doorgeef, eindigt het starten van mijn FreeNAS installatie in een kernel panic (exact melding weet ik even niet uit mijn hoofd). Nu zou ik deze Adaptec ook als hoofdcontroller kunnen gebruiken en de onboard kunnen doorzetten, maar ik ben benieuwd welke setup in ieder geval werkend is. Ik zie wel regelmatig de BR10i langskomen, maar heeft iemand dit nu goed werkend met FreeNAS en spindown?

Of een andere controller succesvol draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
petermdevries schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 09:48:

Nu heb ik nog een oude Adaptec 2610SA liggen, maar zodra ik deze aan mijn FreeNAS controller doorgeef, eindigt het starten van mijn FreeNAS installatie in een kernel panic (exact melding weet ik even niet uit mijn hoofd). Nu zou ik deze Adaptec ook als hoofdcontroller kunnen gebruiken en de onboard kunnen doorzetten, maar ik ben benieuwd welke setup in ieder geval werkend is. Ik zie wel regelmatig de BR10i langskomen, maar heeft iemand dit nu goed werkend met FreeNAS en spindown?

Of een andere controller succesvol draaien?
Ik gebruik de onboard controller, en maak gebruik van RDM om 4 disks aan FreeNAS te geven. Volgens mij i het onmogelijk deze een spindown te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phasis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-06 17:58
Interessant linkje thx voor sharing. Ik draai nu ZFSguru.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phasis
ESXi 5 werkt niet helemaal naar behoren.
Ik heb het nu een paar dagen draaien. Maar als ik nu op F2 of F12 druk reageert deze nergens op.

Nu denk ik dat ik erachter ben waarom dit komt. Ik heb 2x USB Host Controller ge-passtroughed

code:
1
2
00:1a.0 Intel Corporation 5 Series/3400 Series Chipset USB2 Enhanced Host Controller
00:1d.0 Intel Corporation 5 Series/3400 Series Chipset USB2 Enhanced Host Controller

Mijn moederbord Supermicro X8SIL-F heeft 3 usb poorten waarvan 1 op het moederbord zelf. Hier zit een 8GB usb stick waarop ESXi is geïnstalleerd. Nu is het de bedoeling de overige 2 usb poorten te passtroughen naar een vm.

Ik weet alleen niet welk ik van de 2 moest hebben dus heb ik beide ge-passtroughed ik denk dat het hier fout gaat. De 2 uitvinken bij passtrough en rebooten werkt niet. Na de reboot staan ze er nog steeds tussen.
Nu mijn vraag hoe kom ik er nu achter welk van de 2 ik moet hebben?

[ Voor 5% gewijzigd door Phasis op 14-07-2012 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Heeft een van jullie ervaring met deze ssd voor esxi?

samsung mz-7pc128bww

En word deze ondersteund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

:X
Met de beste wil van de wereld kan ik niet anders concluderen dat in tegenstelling tot je eerdere beweringen je compleet geen idee hebt wat een Solid State Disk nu inhoudt.

Anders zou je zo'n basic vraag echt niet stellen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Toch heb ik dat wel maar aangezien het nogal lastig is om een goeie keuze te maken met de drivers enz die esxi heeft.
En ik heb zeker ervaring met esxi maar vragen staat toch vrij of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Gast, je hebt geen DRIVERS nodig voor je SSD maar voor je Storage Controller. Een SSD gedraagd zit gewoon als een normale harddisk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Klopt met de ssd bedoelde ik ook de controller. Dus alles.
Maar ik heb op het werk wel eens gehad dat esxi de ssd niet herkend vandaar die vraag.
Dat wil ik dus voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dan herkent ESXi je disk controller niet..

Basic 101 hardware support vraagje. Zelfs bij een non-Hypervisor OS heb je dat.
Maar goed.
Nu je dus wederom gewezen bent op het punt dat je SSD met de juiste controller support wel gaat werken kun je nu zelf verder zoeken naar het inzetten van een SSD als cache drive en aan de hand van de eisen een geschikte SSD uitzoeken.

Zal vast wel iets op VMKB over te vinden zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door alt-92 op 14-07-2012 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Volgens mij vroeg ik als eerste of iemand ervaring had met deze ssd maar goed.
Het zal wel aan mij liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
djkavaa schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 15:07:
Volgens mij vroeg ik als eerste of iemand ervaring had met deze ssd maar goed.
Het zal wel aan mij liggen.
Als je had gevraagd naar de Samsung 830 SSD dan had je misschien een zinnig antwoord gekregen. De cryptische omschrijving voor een SSD die je nu geeft is niet relevant en we houden hier niet van zelf zoeken, dat mag je zelf doen.

[ Voor 17% gewijzigd door redfoxert op 14-07-2012 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Ga hem bestellen.
Sorry hoor maar ik vond het type relevanter.
En ik heb zelf gezocht en ook gevonden en hier
Dus naar ervaring gevraagd maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven_Vdb
Pff, ben nu al een week/ 2 weken verschillende personen (oa. FireDunk, hier op het forum) aan het raadplegen. Maar ik kom er toch nog niet uit.

Moederbord : ASUS P8C-WS ( zou vt-d ondersteunen vanaf bios 0505 ) iemand ervaring hiermee?
Processor : XEON E3-1245V2 ( ondersteund vt-d )
Geheugen: Gewoon geheugen, niets spectaculair
Voeding: Simpele voeding, geen speciale voeding.
Case: Sharkoon Rebel 12
HDD's: Seagate ofwel Western digital
Tv tuner: WINTV-HVR-2250

Heb ook aan het denken geweest aan MSI Z77A-GD-80 moederbord met i7-3770 maar dit werd dan weer door iemand afgeraden.
Dan werd er door iemand ook aangeraden om de P9X-reeks van asus te kiezen.

Maar ik weet het niet meer. Wat kies ik nu het beste? Het probleem is ik heb zeker VT-D ondersteuning nodig om de TV-Tuner door te geven naar een Win 7 systeem( streaming van tv signaal ). Voor de rest gaan er enkele Linux bakken draaien. Waarvan 1 tje streaming doet van al het andere materiaal.

De rest zijn testbakken ( zowel linux als windows )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
Sven_Vdb schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 20:07:
Pff, ben nu al een week/ 2 weken verschillende personen (oa. FireDunk, hier op het forum) aan het raadplegen. Maar ik kom er toch nog niet uit.

Moederbord : ASUS P8C-WS ( zou vt-d ondersteunen vanaf bios 0505 ) iemand ervaring hiermee?
Ik weet wel dat de P8B-WS VT-D ondersteund (deze heb ik zelf ook namelijk en werkt perfect!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Maar ik weet het niet meer. Wat kies ik nu het beste? Het probleem is ik heb zeker VT-D ondersteuning nodig om de TV-Tuner door te geven naar een Win 7 systeem( streaming van tv signaal ).
Dan kun je toch ook nog voor moederborden van Supermicro en Intel gaan? Ook die fabrikanten hebben moederborden met VT-d, dus waarom beperk je jezelf MSI en (voornamelijk) Asus?

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phasis

Processor : XEON E3-1245V2 ( ondersteund vt-d )
Geheugen: Gewoon geheugen, niets spectaculair
Voeding: Simpele voeding, geen speciale voeding.
HDD's: Seagate ofwel Western digital
Tv tuner: WINTV-HVR-2250

Heb ook aan het denken geweest aan MSI Z77A-GD-80 moederbord met i7-3770 maar dit werd dan weer door iemand afgeraden.
Dan werd er door iemand ook aangeraden om de P9X-reeks van asus te kiezen.

Maar ik weet het niet meer. Wat kies ik nu het beste? Het probleem is ik heb zeker VT-D ondersteuning nodig om de TV-Tuner door te geven naar een Win 7 systeem( streaming van tv signaal ). Voor de rest gaan er enkele Linux bakken draaien. Waarvan 1 tje streaming doet van al het andere materiaal.

De rest zijn testbakken ( zowel linux als windows )
Waarom wil je juist een PCI-e TV Tuner. Als je een USB TV tuner gebruik kan je gewoon USB aan je vm koppelen en heb je dus geen vt-d nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Gokje: hij heeft 'm al een tijd.

[ Voor 16% gewijzigd door alt-92 op 14-07-2012 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phasis
alt-92 schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 20:25:
Gokje: hij heeft 'm al een tijd.
:) Daar zeg je wat.

Mocht dat niet zo zijn is dat misschien een keuze wat goedkoper kan zijn.
Kijk anders idd eens voor intel of supermicro. Als je het forum een beetje volgt zie je dat er veel kiezen voor intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven_Vdb
Zijn meestal dan moederborden die al enige tijd op de markt zijn ( lees Q1-2011 ). Heb liefst materiaal dat toch nog wel even support heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven_Vdb
LightStar schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 20:09:
[...]

Ik weet wel dat de P8B-WS VT-D ondersteund (deze heb ik zelf ook namelijk en werkt perfect!)
Standaard ? Of eerst upgrade nodig van bios? En de B3 versie? Of ...
Welke processor gebruik je daarbij?
En NIC ook? Of heb je extra nic nodig?

[ Voor 9% gewijzigd door Sven_Vdb op 15-07-2012 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
Sven_Vdb schreef op zondag 15 juli 2012 @ 16:27:
[...]

Standaard ? Of eerst upgrade nodig van bios? En de B3 versie? Of ...
Welke processor gebruik je daarbij?
En NIC ook? Of heb je extra nic nodig?
Nee niet standaard moet geupdate worden daarna komt de optie in de bios te voorschijn.

CPU op het moment de Xeon E3-1220, en op dit moment nog geen extra nics zitten 2 intel pro's onboard. (wil nog wel een 4poort kaart extra hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven_Vdb
LightStar schreef op zondag 15 juli 2012 @ 18:31:
[...]

Nee niet standaard moet geupdate worden daarna komt de optie in de bios te voorschijn.

CPU op het moment de Xeon E3-1220, en op dit moment nog geen extra nics zitten 2 intel pro's onboard. (wil nog wel een 4poort kaart extra hebben)
Het is dan misschien niet standaard, maar ik ben dan nu wel zeker dat het echt wel werkt. :) Je draait nu ook Esxi 5 ( denk het wel uit je vorige berichten ). Ik zou voor de E3-1245V2 willen gaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
Sven_Vdb schreef op zondag 15 juli 2012 @ 21:54:
[...]

Het is dan misschien niet standaard, maar ik ben dan nu wel zeker dat het echt wel werkt. :) Je draait nu ook Esxi 5 ( denk het wel uit je vorige berichten ). Ik zou voor de E3-1245V2 willen gaan. :)
Klopt draai idd nu versie 5 wat prima werkt, mischien dat ik in de toekomst upgrade na een snellere cpu maar tot nu bevalt deze prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Is de VT-d de enige reden om voor de Xeon te kiezen? Want dat is ook gewoon een Ivy Bridge CPU, alleen met wat meer features (Zoals ondersteuning voor ECC).

Voor VT-d hoef je dus geen Xeon te nemen, daar voldoet een i5-3550 ook voor.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

FireDrunk schreef op maandag 16 juli 2012 @ 10:19:
Is de VT-d de enige reden om voor de Xeon te kiezen? Want dat is ook gewoon een Ivy Bridge CPU, alleen met wat meer features (Zoals ondersteuning voor ECC).

Voor VT-d hoef je dus geen Xeon te nemen, daar voldoet een i5-3550 ook voor.
Sterker nog: i5 2500 heeft óók VT-d. Je moet wel rekening houden met het feit dat het moederbord het ook moet ondersteunen.

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 16-07-2012 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven_Vdb
Er is geen specifieke reden om de xeon te kiezen. Maar iemand had mij deze aangeraden. Als ik dan de de compare functie ga bekijken op de site van intel is er inderdaad niet zoveel verschil.

Het grootste verschil dat ik zie is de hyperthreading! Maar dit heeft esxi niet nodig veronderstel ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Klopt, ESXi heeft er nagenoeg geen voordeel bij, internet staat er vol over. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Sven_Vdb schreef op maandag 16 juli 2012 @ 12:09:
Er is geen specifieke reden om de xeon te kiezen. Maar iemand had mij deze aangeraden. Als ik dan de de compare functie ga bekijken op de site van intel is er inderdaad niet zoveel verschil.

Het grootste verschil dat ik zie is de hyperthreading! Maar dit heeft esxi niet nodig veronderstel ik?
CptChaos schreef op maandag 16 juli 2012 @ 12:23:
Klopt, ESXi heeft er nagenoeg geen voordeel bij, internet staat er vol over. ;)
De enige plus die de Xeon heeft boven een desktop CPU met VT-d is de ondersteuning van ECC. In het verleden zat je min of meer vast aan ECC regged geheugen als je een flinke slok RAM wilde. Inmiddels kun je relatie goedkoop aan 32 GiB DDR3 komen. Aangezien de vrije variant van ESXi 5 niet verder gaat dan 32 GiB fysiek in de machine heeft meer RAM weinig nut (licenties vanaf ca. €500,- als ik me niet vergis)

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:58

OMX2000

By any means necessary...

Misschien mis ik wat maar what about de zuinigheid van bordjes? Ik snap best dat sommige desktop bordjes gebruikt kunnen worden. Maar ik meen dat dit topic ook over zuinigheid gaat. En ik begreep dat bijv. Asud niet echt zuinig was (is?)

Compleet andere vraag. Klopt t dat upgraden naar Esxi U1 bij de gratis versie niet via vMA gaat?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:20

DukeBox

loves wheat smoothies

Ja, als je geen vCenter hebt moet je hem middels de CLI tools patchen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Of via de vMA. (ook een vorm van CLI, maar iets anders)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Hoe maken jullie backups van je guests?

Op dit moment heb ik een datastore op een oude hdd staan die ik niet meer vertrouw.
Daarom maak ik geregeld een backup van de guests met Veeam backup free edition.

Is het echt slechts een kwestie van een nieuwe disk te plaatsen, deze als datastore beschikbaar maken en vervolgens je gebackupte vm's te restoren? Heeft iemand hier ervaring mee?:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
OMX2000 schreef op maandag 16 juli 2012 @ 15:35:
Misschien mis ik wat maar what about de zuinigheid van bordjes? Ik snap best dat sommige desktop bordjes gebruikt kunnen worden. Maar ik meen dat dit topic ook over zuinigheid gaat. En ik begreep dat bijv. Asud niet echt zuinig was (is?)
Inmiddels zijn er wel wat ontwikkelingen, ik heb ook al wat zuinige moederborden van Gigabyte gezien. Nu winnen ze het veelal niet van Intel en MSI, maar als het dichtbij genoeg is en je daardoor bepaalde features krijgt dan kun je ook onder het mom van zuinigheid voor een Asus moederbord gaan. Uiteindelijk draait het erom dat je op een zo efficiënt mogelijk manier bezig bent. En als je met een Asus moederbord vijf Watt meer verbruik krijgt, maar wel een alles in één bord krijgt en niet voor dat andere Asus moederbord gaat dat vijftien Watt meer verbruikt dan ben je een eind op de goede weg. (Vanuit de oorspronkelijke gedachte van dit topic gedacht.)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
OMX2000 schreef op maandag 16 juli 2012 @ 15:35:
Compleet andere vraag. Klopt t dat upgraden naar Esxi U1 bij de gratis versie niet via vMA gaat?
Yup, via vCLI zoals hier beschreven: Patching ESXi from the Command Line. Vergeet ook niet om de nieuwste patch te installeren, die fixt het niet autoshutdownen en autostarten van de vm's als je de ESXi machine reboot (zie eerder in dit topic, HyperBart heeft de link gepost).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
ppl schreef op maandag 16 juli 2012 @ 16:56:
[...]

Yup, via vCLI zoals hier beschreven: Patching ESXi from the Command Line. Vergeet ook niet om de nieuwste patch te installeren, die fixt het niet autoshutdownen en autostarten van de vm's als je de ESXi machine reboot (zie eerder in dit topic, HyperBart heeft de link gepost).
Deze is nog wat makkelijker :)
http://www.itadmintools.c...vsphere-esxi-50-free.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_japie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-12-2023
Je linkt werkt niet:

Dit is de juiste :)
http://www.itadmintools.c...vsphere-esxi-50-free.html

Fritzbox 7490, 1x Netgear GS108E, 2x TP-Link SG105E, HP2520-8G-POE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven_Vdb
Momenteel zal het dit systeem worden. Denk wel dat die alles kan wat ik nodig heb. Het was een zware bevalling. :)

Moederbord: ASUS P8B-WS
CPU: i5-3550
Geheugen: CMV16GX3M2A1333C9
Voeding: Corsair CX500
HDD's : ST3000DM001 3TB ofwel WD's
Tv Tuner: WintTV-HVR-2250
Raid controller: ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
De link werkt prima hoor, jou en mijn links zijn 100% identiek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudduif
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Wie kan mij verder helpen/
Ik heb laatst een systeem aangeschaft met de volgende spec's

MSI-Z77A-GD65
CPU Core i7 2600
32GB geheugen
4x2Tb HDD
1x 64GB SDD

Nu lukt het me niet om de panther point Sata IDE controler met behulp van Passtrough in mijn Nas werkend te krijgen, ik heb het op verschillende soorten NAS getest, maar ik krijg de disken niet zichtbaar.

Nu kan ik ze wel door middel van vmkfstools -r /vmfs/devices/disks/t10.ATA aan de NAS toewijzen, maar dan werkt SMART volgens mij niet goed.

Nu vraag ik me af, weet iemand hier een oplossing voor, of kan ik beter een (ja welke) pcie controler kopen, die geschikt is voor een ZFS NAS.

Of is het koppelen van de HDD via vmkfstools -r /vmfs/devices/disks/t10.ATA eigenlijk voor wat betreft snelheid, en veiligheid ook wel goed te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Zit de IDE controller achter een PCI controller of een PCIe controller?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudduif
  • Niet online
de sata disken zitten gewoon op he moederbord aangesloten
Device details:
This device is running in passthrough mode
Device name Panther Point Sata IDE Controler vendor name Intel Corporation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Uh, wacht... Je probeert je onboard controller door te geven aan een VM?
De controller waar ESX ook gebruik van maakt?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

*doet oren dicht en wacht op ellende die komen gaat*

Daganiewerknienee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
I lolled :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudduif
  • Niet online
Dit MSI bord beschikt over twee Panther Point Sata ide controlers
de een staat als
00:1F.2 | Intel Corporation Panther Point Sata IDE controler
00:1F.5 | Intel Corporation Panther Point 2 port Sata IDE controler [vmhba1]

De eerste heb ik middels device passtrough aan mijn NAS toegewezen. Deze ziet hem echter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Kijk even in je BIOS of de controller op AHCI of Combined mode staat. Zoals het er nu op lijkt, staat hij op Combined (Vandaar de IDE). (En hij moet dus op AHCI)

[ Voor 8% gewijzigd door FireDrunk op 17-07-2012 11:18 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudduif
  • Niet online
En als ik dan toch een nieuwe controler aan moet schaffen, welke zou ik dan het beste kunnen kopen?

Ik heb nog een PCIe 2.0 slot, en 3 PCIe 3.0 sloten vrij.

Zit hier voor wat betreft stroom verbruik en performance nog veel verschil in? En wat ksten deze dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Als ze gescheiden zijn (SATA2 en SATA3 op eigen controller) kan je waarschijnlijk wel 1 van de 2 doorgeven.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Goudduif schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 11:03:
Dit MSI bord beschikt over twee Panther Point Sata ide controlers
de een staat als
00:1F.2 | Intel Corporation Panther Point Sata IDE controler
00:1F.5 | Intel Corporation Panther Point 2 port Sata IDE controler [vmhba1]

De eerste heb ik middels device passtrough aan mijn NAS toegewezen. Deze ziet hem echter niet.
Even voor de duidelijkheid, je hebt hem ook als PCI device in je VM NAS geinstalleerd? enkel sec doorsteken is niet voldoende om de controller bruikbaar te maken.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Ben gisteren begonnen met ESXi te configureren etc.
Het viel mij op dat er in dit topic of SSD topic amper benchmarks zijn van een SSD op ESXi.

Dus ik heb een benchmark gedaan van de Samsung 830 256GB op een Windows Server 2008 R2 VM

Afbeeldingslocatie: http://hyperion-gaming.net/files/ssdesxi.png

Ter vergelijking dezelfde SSD op een desktop

Afbeeldingslocatie: http://hyperion-gaming.net/files/bench/ssd.png

Op het moment van de benchmark had ik 4 VM's draaien.

Ben nu aan het spelen met VMWare Data recovery als backup optie naast ghettovcb.
Ik moet zeggen dat werkt wel lekker en kost weinig ruimte ( 35GB eerste backup voor 4VM's van 150GB )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Nadeel is alleen dat het persé naar SMB moet toch? of hebben ze dat alweer veranderd?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

FireDrunk schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 14:01:
Nadeel is alleen dat het persé naar SMB moet toch? of hebben ze dat alweer veranderd?
Dat klopt, maar dat vind ik geen probleem. Ghetto en VDR maken op totaal andere manieren backup een combinatie van beiden vind ik wel lekker werken.

[ Voor 21% gewijzigd door Zenix op 17-07-2012 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phasis
Ik weet niet of het toegestaan is dit te vragen aangezien het niet echt een ESXi gerelateerde vraag is.

Ik heb een Sitecom CN-029 USB 2.0 PCI Card gekocht deze net aan me ESXi server gehangen.
Alleen als ik de power button indruk gebeurt er niks.
Als ik de PCI card weer disconnect, start deze gewoon netjes op.

Moederbord Supermicro X8SIL-F
Pagina: 1 ... 29 ... 116 Laatste

Let op:
Let op: Dit is geen 'algemeen ESxi-topic'. Ook je algemene VT vragen horen hier niet thuis!

Lees voor je begint goed de start post en blijf ontopic.