Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 20:40
Nadeel is dus, dat er heel veel info in dit topic staat die dus volgens Microkid offtopic is.
Willen we dat verhuizen of niet?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:32
Dan zou ik het wel verhuizen ja, absoluut... Het klopt wel dat de factor zuinigheid een beetje lager op de prio komt de laatste tijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ads door Google
Red Hat Ent Virtualisatie
Het alternatief voor VMWare. Bespaar minimaal 70%
Hmm, misschien een algemeen virtualisatie topic? :P

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorze
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-09 13:36
Met AMD-V krijg ik de discrete GPU niet op "passthrough" naar mijn Win7 VM. Beeld blijft zwart. Hoe zit dit met een Sandy Bridge IGP? Kun je deze wel succesvol doorgeven? Ik zit te kijken naar een Q67 bord.

Ik wil dan geen discrete GPU toevoegen ivm zuinigheid.

[ Voor 12% gewijzigd door Phorze op 25-06-2012 11:16 . Reden: relevantie zuinigheid toevoegen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Discrete GPU? Dat is er eentje die niet te veel doorverteld of? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
HyperBart schreef op maandag 25 juni 2012 @ 10:01:
Dan zou ik het wel verhuizen ja, absoluut... Het klopt wel dat de factor zuinigheid een beetje lager op de prio komt de laatste tijd...
Dat is dan geregeld, wie start Het grote algemene ESXi ervaringen-topic? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:11
En gelijk deeltje 2 van het zuinige :) Kunnen alle mooie setupjes in de OP om gelijk al wat vragen te elimineren.

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:34

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

FireDrunk schreef op maandag 25 juni 2012 @ 08:46:
Nadeel is dus, dat er heel veel info in dit topic staat die dus volgens Microkid offtopic is.
Willen we dat verhuizen of niet?
Het zou me niet verbazen als het aantal zuinigheidsgerelateerde posts minder dan 10% is. Het lijkt me ook niet dat een mod zin heeft 2700+ posts te beoordelen en eventueel te verhuizen.

Is het dan niet logischer dit topic te hernoemen naar een algemeen ESXi topic? Is er überhaupt nog behoefte aan een speciaal zuinig ESXi topic? Die sporadische vragen passen namelijk prima in een algemeen topic.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik heb even een topicreport gedaan.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
HeSitated schreef op zondag 24 juni 2012 @ 22:20:
[...]

Er zijn hier meerdere voorbeelden de revue gepasseerd die het tegendeel bewesen hebben. Je hoeft geen superdeduper systeem te hebben om een redelijke performance te halen. Zeker voor iemand prive.
Ja en dat had ik dus al uitgelegd... Daarnaast is "redelijke performance" een veel te vage omschrijving die uiterst subjectief is. Wat de een als "redelijk" verstaat vindt een ander abominabel of juist super geweldig.
Ik heb (prive) voor de 4.0 Essentials € 500,= betaald, dat vond ik een redelijk bedrag, toendertijd. Ik heb geen idee wat ze voor 5.0 kosten, ik heb geen behoefte te upgraden.
Vanaf versie 5 is heel het licentiemodel op de schop gegaan en daarmee ook de prijzen. Ik denk dat die 500 euro er alleen niet zo gek veel vandaan zit maar dan nog, het is best een flink bedrag. Zeker voor iemand die al aangeeft niet gecharmeerd te zijn van de prijzen van ECC geheugen.
Heb ik beweerd dan dat de vraagsteller MOET virtualiseren? Uiteraard is alles een kwestie van keuzes maken, en dat kan betekenen bij fysiek blijven. Máár ook virtualiseren (met of zonder een NAS)....
Je reactie slaat op totaal iets anders dan het citaat wat je gebruikt en haalt ook nog eens een verwijt aan die helemaal nergens is te vinden. Als je iemand woorden in de mond wil leggen doe je dat maar lekker bij jezelf, het siert je in ieder geval niet.

Het citaat waar je op reageert meldt niets over virtualiseren maar alleen over mogelijke performance van een database op een externe storage omgeving. Zoals ik hier al eens eerder heb uitgelegd is bijv. je netwerk ook zeer bepalend in wat de performance van je storage omgeving zal zijn. Daarnaast brulde je ook maar iets in de rondte want de onderbouwing waarom je het op een externe storage zou moeten zetten ontbreekt volledig. Plus dat storage bij MS SQL Server ook lang niet het enige component is die bepalend is voor de performance. Zomaar iets doen is wat een prutser zou doen, een systeembeheerder denkt daar toch wel even over na. Laten we dat wild dingen brullen hier maar achterwege laten, dat is leuk voor bijv. een brainstorm sessie. Je moet beter na gaan denken bij de dingen die je hier neerzet.

Bottomline is: er is niet echt een goedkope, zuinige ESXi server die heel veel performance kan leveren die de vraagsteller nodig denkt/lijkt te hebben voor MS SQL Server. Hij moet dan ook concessies gaan doen. Enige wat wij kunnen doen is in ieder geval wat advies geven waar de schoen zal wringen met MS SQL Server. Dan mag hij zelf besluiten of ie nog steeds voor virtualisatie gaat met ESXi of iets anders. XenServer kan natuurlijk ook net als Hyper-V.

Edit: er was ooit eens een VMware vSphere ervaringen topic. Voor de rest kun je ook gewoon binnen dat forum (=Serversoftware en Windows Servers) zoeken op ESXi, kom je zat topics tegen die over ESXi zelf gaan maar niet meer zo'n algemeen centraal topic. We hebben er wel 2 voor hardware (het showen van je virtualisatie en dit topic).

[ Voor 7% gewijzigd door ppl op 25-06-2012 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Vmware.com
VMware vSphere Essentials Kit
Server consolidation with enterprise-class virtualization on the smallest budget VMware vSphere 5 Essentials Kit for 3 hosts (Max 2 processors per host) and 192 GB vRAM entitlement EUR 445.50
m.a.w. 3 hosts, max 192GB geaddresseerd geheugen (dus physiek mag het minder zijn).

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
abusimbal schreef op zondag 24 juni 2012 @ 22:24:
Heb het in het Engels gezet nu.
[afbeelding]

Nog steeds geen passthrough
[afbeelding]

@asing: dat had ik daarstraks al gedaan van versie 1.02 naar 1.13
Euhm... Je hebt VT-d niet enabled maar wil wel VT-d gebruiken in ESXi :+

En zet die VT-x ook eens heel snel aan... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 20:58
Nextron schreef op maandag 25 juni 2012 @ 13:15:
[...]
Is het dan niet logischer dit topic te hernoemen naar een algemeen ESXi topic? Is er überhaupt nog behoefte aan een speciaal zuinig ESXi topic? Die sporadische vragen passen namelijk prima in een algemeen topic.
Dit topic mag wel het algemeen ESXi Server topic worden, maar ik zou juist graag een Zuinige ESXi Server topic zien. Dat soort informatie wil je graag bij elkaar hebben staan. Niet verstopt in een algemeen topic. Vervolgens in topicreports aangeven dat er een ander topic is over zuinigheid/algemene vragen.
Dat één van de twee dan veel minder hard zal lopen maakt niet uit. Zolang het topic maar te vinden is dan is het prima.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
HyperBart schreef op maandag 25 juni 2012 @ 16:51:
[...]

Euhm... Je hebt VT-d niet enabled maar wil wel VT-d gebruiken in ESXi :+

En zet die VT-x ook eens heel snel aan... :X
Als die nu op enable of disable staan ESXI blijft zeggen "Host does not support passthrough configuration"

Zal toch de Geforce 430 moeten verwijderen en opnieuw installeren, of zie ik iets over het hoofd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ja, kijk, of de dingen ZELF die je wilt passtroughen het nu ondersteunen of niet maakt geen zak uit, een ding is wel zeker: VT-d moet aan... Dat is het "passtrough" mechanisme van je CPU/moederbord dat je MOET enablen

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 25-06-2012 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 10:35
Hierbij dan ook mijn nieuwe server:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E5620 Boxed€ 354,90€ 354,90
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 22,02€ 22,02
4Hitachi Deskstar 7K1000.C, 500GB€ 62,50€ 250,-
6Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 74,90€ 449,40
10Western Digital Caviar Black WD1002FAEX, 1TB€ 100,80€ 1.008,-
1Norcotek RPC-4220€ 446,13€ 446,13
1Enermax ETS-T40-TB€ 33,-€ 33,-
1Scythe Slip Stream SY1225SL12M, 120mm€ 6,66€ 6,66
1IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x€ 114,24€ 114,24
1Nexus RX-7000€ 78,90€ 78,90
6Kingston 8GB 1333MHz DDR3 Registered ECC with Parity CL9 DIMM Quad Rank, x8 LV€ 60,79€ 364,74
1Supermicro X8DT3-LN4F€ 495,73€ 495,73
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.623,72

Ben overgegaan van een i3 naar een nieuwe server omdat ik en een NAS had en een VMWARE server en wou naar wat snellers en compacter toe dus heb ik gekozen voor een alles in een oplossing.

Hiervoor heb ik dus gekozen voor een Norco 4220 Case om de disken te huis vesten deze heb ik opgedeeld nu in 4 voor VMWARE en 16 voor NAS (server 2008)

Hieronder een aantal foto's

Nieuwe Server op zijn plaats

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/yWZCbtTJ1tb7nL59e4kSy5Ea/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/FdLaJTskHbkTsDhkRaOZIOlo/medium.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hV9IIKKFjJiZb2JOokqujZaE/medium.png

Sas Kabels hebben ook net net net genoeg plaats

Overview Console

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron

Nextron

Daar passen een paar VM's op :9 Hoe zijn de HDD's geconfigureerd? Individueel of als RAID?

offtopic:
Lol @ zuinig & license

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Nextron schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 17:52:
Daar passen een paar VM's op :9 Hoe zijn de HDD's geconfigureerd? Individueel of als RAID?

offtopic:
Lol @ zuinig & license
Uhm Schaam Allemaal individueel.
Ik heb een full back-up staan op me werk waar ze allemaal draaien met een dubbele raid 5 dus ja thuis een diskje kapot is geen ramp dus gewoon lekker alles apart...

spoiler:
Licentie heb ik hum.... hum.... jullie weten genoeg.

En ik vind hem voor zijn doen toch best zuinig met wat die allemaal heeft draaien enz enz.

[ Voor 8% gewijzigd door Kavaa op 26-06-2012 17:56 ]

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Als ik het zo uitreken heb je een gemiddeld verbruik van 170W? Das toch best veel...?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Klopt, tegenover mijn oude servers is dat een groot verschil ik ben van 300-400 terug gegaan naar 170.
Zou niet weten hoe ik hem zuiniger kan krijgen.
Disken in spindown werkt niet (heb je op skype) [djkavaa]

Dus denk dat het wel goed is zo zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Met twintig schijven kun je wel wat verwachten.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Dat is ook weer waar, en vooral met de Black schijven die trekken ook al wat meer dan de gewone natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ahja, das waar... Black == 7W per stuk ofzo geloof ik...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
FireDrunk schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 18:18:
Ahja, das waar... Black == 7W per stuk ofzo geloof ik...
Hoger dan geen gewone disk bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Nee, totaal... Een Green disk doet iets van 4 a 5W.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Oke, ik zou het in elk geval niet weten aangezien ik de disken niet in spindown krijg hoe ik hem nu zuiniger moet maken.
Maar ja 10 black disken x 7 watt is toch al 70 watt dusja... dan is er 100 over voor de rest dan is hij op zicht best zuinig als je het zo bekijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron

Nextron

Waarom ben je voor 1TB's gegaan?

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Omdat ik ze al had en 2TB een beetje duur vond nog voor 2TB Server disken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 08:50
Je gebruikt niet de gratis varaint van ESXi? Een betaalde variant lijkt me niet te betalen voor thuisgebruikers...? :*)

[ Voor 4% gewijzigd door Stefanovic45 op 26-06-2012 19:31 ]

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Zie de spoiler... Maar ik heb 10 posts terug ofzo nog de prijs van de goedkoopste VMware license gepost (450,- voor 192GB vRAM op 3 hosts...)

[ Voor 78% gewijzigd door FireDrunk op 26-06-2012 19:17 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zo leuk speelgoed! Wat heb/ga je erop draaien? Of is het eigenlijk alleen een nas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
FireDrunk schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 19:17:
Zie de spoiler... Maar ik heb 10 posts terug ofzo nog de prijs van de goedkoopste VMware license gepost (450,- voor 192GB vRAM op 3 hosts...)
Vind ik zo spijtig dat ze op zijn minst die HA al eens wat goedkoper maken (Essentials Plus). Als je dan vergelijkt met Hyper-V moet men gewoon toegeven dat Hyper-V, met de SC-stack goedkoper is. Zonde, want technisch blijft VMware gewoon beter... Al is het maar "omdat er geen Windows je infra verzorgt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
HyperBart schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 20:27:
[...]

Vind ik zo spijtig dat ze op zijn minst die HA al eens wat goedkoper maken (Essentials Plus). Als je dan vergelijkt met Hyper-V moet men gewoon toegeven dat Hyper-V, met de SC-stack goedkoper is. Zonde, want technisch blijft VMware gewoon beter... Al is het maar "omdat er geen Windows je infra verzorgt"
Dat is zeker waar, daarom draaien we op het werk ook met hyper-V en draai ik thuis op vmware haha.

Stabieler en meer mogelijkheden om mee te klooten.
Zo leuk speelgoed! Wat heb/ga je erop draaien? Of is het eigenlijk alleen een nas?
Er draait al genoeg op zoals Exchange AD enz enz.
De nas is gewoon een vm die de 16 disken aan roept en die weer deelt.
Dus het is gewoon een all in one.
uitbreidingen mogelijkheden
Disken upgraden
CPU
RAM
SAN (NAS Met ISCSI)

Dus nog genoeg om even mee bezig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
* FireDrunk heeft een nieuw AMD C32 setje op de kop getikt (Thanks to Hardware Junk) om eens met AMD + ESXi te speulen.

Volgens hem deed het setje 30W idle, maar ik ben benieuwd wat een andere voeding weet te halen :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Even ontbrekende delen van het verhaaltje van Firedrunk aanvullen: :+

Mobo:
Supermicro H8SCM-F Opteron C32
CPU:
4164EE, 32W ACP 6-Core. Is een relatief zeldzame
Gemeten met
Denver cost control. Deed 30W idle in win 7. Wel basic en 1x SSD. Dit op een recenter type voeding (enige verschil dat ik merkte is dat de voedingsvin zichzelf uit kon zetten onder bepaalde load). Op een normale zuinige 200W-er zal hij dan rond de 32W idlen.
:+ :+

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Die ja :+ :+

[ Voor 4% gewijzigd door FireDrunk op 26-06-2012 21:35 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Dadona schreef op maandag 25 juni 2012 @ 17:23:
[...]
Dit topic mag wel het algemeen ESXi Server topic worden, maar ik zou juist graag een Zuinige ESXi Server topic zien. Dat soort informatie wil je graag bij elkaar hebben staan. Niet verstopt in een algemeen topic.
Volgens mij was er ook nog een algemeen topic over zuinige servers. Daar zou je meer het hardwarematige aspect in kunnen behandelen. Natuurlijk zou het ook in een algemeen ESXi topic passen omdat je specifiek hardware zoekt voor ESXi (die daarin best kieskeurig is).
HyperBart schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 20:27:
Vind ik zo spijtig dat ze op zijn minst die HA al eens wat goedkoper maken (Essentials Plus).
Het is echt een compleet non-issue. Leuk dat je vm's verhuisd worden als de server het af laat weten maar wat nou als je een probleem in de vm zelf hebt? De HA wil je nou juist op de services die je aanbiedt hebben zitten want die moeten in de lucht blijven. Als je dan iets van MySQL draait kun je beter een 2e MySQL vm hebben waarbij er tussen beide MySQL servers een sync plaatsvindt. Valt er eentje weg dan blijft de ander gewoon nog draaien. Het is nota bene nog iets wat Microsoft zelf aanraadt voor vrijwel al haar serverproducten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Als je dan iets van MySQL draait kun je beter een 2e MySQL vm hebben waarbij er tussen beide MySQL servers een sync plaatsvindt.
MySQL heeft nog geen (goede) Active-Active clustering, je hebt nog steeds table wise locking.

En zo geld dat voor bijna alle applicaties. Het leuke van VMware HA is dat je VM in case of hardware failure gewoon op een andere host gestart word. Niet meer, EN niet minder.

Hoe vaak ik wel niet gezien heb dat cluster resources tussen machines klapperen, dat is echt ruk (vooral bij Microsoft Clustering).

Je wil 1 mechanisme wat onafhankelijk van het OS gewoon werkt. En dat is HA :)

Voor dingen als maintenance is Windows Clustering weer veel beter omdat je dan gewoon de VM aan kan houden terwijl je op een andere machine lekker kan klussen :)

Elluk voordeel hep zun nadeel...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
ppl schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 21:39:
[...]
Volgens mij was er ook nog een algemeen topic over zuinige servers. Daar zou je meer het hardwarematige aspect in kunnen behandelen. Natuurlijk zou het ook in een algemeen ESXi topic passen omdat je specifiek hardware zoekt voor ESXi (die daarin best kieskeurig is).
Uiteindelijk zal er wel sprake van wat dubbeling zijn, maar ik heb het idee dat een zuinig ESXi topic bestaansrecht heeft. Vooral omdat het specifieker is en toch nog een behoorlijke doelgroep heeft.

Het werkt twee kanten op. Je hebt voor ESXi bepaalde hardware nodig en daarnaast wil je dat die bepaalde hardware ook nog efficiënt is. Maar daarnaast wil je eigenlijk ook nog dat ESXi de zaak zo efficiënt mogelijk laat draaien. Daarvoor wil je bepaalde tuning kunnen toepassen.

In het zuinige server topic is nu zo'n beetje een standaard hardware keuze ontstaan. Daar gaat het om de basiszaken als processorsnelheid, hoeveelheid geheugen en het aantal pci-e lanes. En op software vlak is de discussie eigenlijk al helemaal 0. Teveel verschillende besturingssystemen en daarnaast zijn daarvoor specifieke topics. (Zuinige Linux...iets. Lekkere mede-topicstarter. :+)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
In hoeverre is esx 5 eigenlijk nog hardware specifiek? Als je geen interesse hebt in vt-d (wat nog erg experimenteel is moet ik zeggen) dan in is het enige waar je rekening mee moeten houden dat je netwerkkaart en raidcontroller ondersteund wordt, maar voor een klein beetje tweakers.net is het al geen probleem om zo een driver toe te voegen als je een beetje mainstream en nieuwe hardware hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Deveon schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 22:06:
In hoeverre is esx 5 eigenlijk nog hardware specifiek? Als je geen interesse hebt in vt-d (wat nog erg experimenteel is moet ik zeggen) dan in is het enige waar je rekening mee moeten houden dat je netwerkkaart en raidcontroller ondersteund wordt, maar voor een klein beetje tweakers.net is het al geen probleem om zo een driver toe te voegen als je een beetje mainstream en nieuwe hardware hebt.
Wat is dat anders dan met ESXi4? Daar hoefde je ook alleen maar op te letten of je netwerkkaart en RAID controller ondersteund waren? Héél af en toe kwam er nog eens een CPU langs die niet supported was, maar dat is/was zeer zeldzaam.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Deveon schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 22:06:
Als...geen probleem...als.
Het is niet direct hardware specifiek, maar niet alles is (direct) compatibel en daarnaast moet je tegen sommige zaken toevallig aanlopen. Je haalt nu vt-d weg, laat daar nu al een deel zitten dat in de specificaties zit, maar niet altijd geïmplementeerd is. En ook netwerkkaarten willen op recente hardware nog wel eens een drama zijn. Ik kan mij dan best voorstellen dat een beetje Tweaker toch tegen problemen kan aanlopen, als die Tweaker een (machtige) Tweaker is op andere gebieden. :)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
@djkavaa
Welke UPS heb je ?
Hoe stuur je die aan ? Via Vmware ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
abusimbal schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 08:23:
@djkavaa
Welke UPS heb je ?
Hoe stuur je die aan ? Via Vmware ?
Heb een APC Back UPS 1500 LCD.
Ik heb hem nu nog op een Windows 7 bak als passtrough en die stuurt mee een mail als de stroom uit valt.
Dan heb ik nog dik 25 minuten om of de stroom weer aan te krijgen of de server uit te gooien.
(Modem en Router zitten ook op de UPS)
Dus ik moet het nog even fixen dat die op VMWARE komt maar nog geen tijd gehad om het uit te vogelen iemand tips? of Tuto's?

[ Voor 8% gewijzigd door Kavaa op 27-06-2012 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:58

OMX2000

By any means necessary...

DrDoo schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 11:29:
Wil je dan toch VM's draaien kun je wellicht beter gewoon VMware Server draaien.
Maak je zover ik weet toch gebruik van alle power saving features.

Performance zal niet net zo goed zijn als een esx(i) maar voor de meeste zal dit ruim voldoende zijn.
Volgens mij is ESXi goed zuinig re krijgen. En kun je je HDD's in je guest os laten downspinnen. Ik heb een verbruik van ca. 50 Watt met een i3 540,16GB, Ssd en 4x 2 TB schijven en 2 netwerkkaarten.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
OMX2000 schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 08:53:
[...]

Volgens mij is ESXi goed zuinig re krijgen. En kun je je HDD's in je guest os laten downspinnen. Ik heb een verbruik van ca. 50 Watt met een i3 540,16GB, Ssd en 4x 2 TB schijven en 2 netwerkkaarten.
Ja dat klopt maar ik heb Black schijven van western digital en die trekken een beetje meer.
die 10 keer dan hebben we het toch over 70 watt alleen al voor de black disken.
En ik krijg mijn disken niet in de spindown, vraag me niet waarom in server 2008 kan ik de slaap stand zeg maar aanzetten voor de hdd's maar dan gaan ze nog niet down na 20 min.

Dus als iemand zin heeft om te kijken zijn ze welkom om me een DM te sturen.
Ben stiekem ook wel benieuwd hoe zuinig ik hem kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Als ze in een Software RAID volume zitten is Windows niet zo goed in spindown de laatste keer dat ik dat probeerde... Verder kan je eens kijken of de disks zelf in standby kunnen gaan als ze niet aangesproken worden.
Dus disk-initiated (dat kan je met DOS bootdisks regelen en tooltjes als WDIDLE).

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
FireDrunk schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 09:34:
Als ze in een Software RAID volume zitten is Windows niet zo goed in spindown de laatste keer dat ik dat probeerde... Verder kan je eens kijken of de disks zelf in standby kunnen gaan als ze niet aangesproken worden.
Dus disk-initiated (dat kan je met DOS bootdisks regelen en tooltjes als WDIDLE).
Heb ze niet in RAID staan dus gewoon allemaal los.
Ik zal eens kijken naar het tooltje.
Werkt dat tooltje ook voor disken die niet van Western Digital zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door Kavaa op 27-06-2012 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Nee.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Dan Weet ik niet of het verstandig is omdat niet al mijn disken Western digital zijn...

Weet niet wat die met mijn samsung disken doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Gewoon om-en-om doen... Alle WD's aansluiten, tooltje runnen en gaan.
Of het met Samsung ook kan, geen idee. Nooit nodig gehad, bij mij werkt OS level spindown gewoon.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Zie hier me power settings zou niet weten wat ik nog meer zou aan moeten passen voor een spindown.
Helaas kan k de disken niet lostrekken nu maar kan het wel eens proberen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ZlCpJjIaltkkaqBzGYRoWJUG/medium.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik zou hem sowieso op Balanced zetten ipv Performance.
Heb je de disks via RDM of VT-d doorgegeven?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Als ik hem op Balanced zet dan doet die het zelfde dan gaan ze ook niet in spindown.
En ik heb 8 disken in RDM en 8 Disken op me IBM Raid controller zitten die je laatst met me geflashed hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Heb je die controller via VT-d doorgegven of heb je de disks die daaraf komen ook met RDM doorgegeven?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
FireDrunk schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 13:00:
Heb je die controller via VT-d doorgegven of heb je de disks die daaraf komen ook met RDM doorgegeven?
Controller zit rechtstreeks aan de VM dus VT-d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Hier nog mensen die af en toe problemen hebben met netwerk en VM's?

Ik heb een W7 VM met een vmxnet3, statisch IP'tje, netjes in DNS...

Als ik vanaf een VPN probeer te RDP'en: niks, ping ook niet. Als ik de vsphere client open: dan staat dat hij geen IP adres heeft (uitgelezen via vSphere Client). Open ik heel even de console dan populate hij opeens dat veld en dan is het allemaal koek en ei en kan ik RDP'en... Andere servers: no problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik heb het anders gedaan, ik heb een ssh verbinding naar een linux servertje (in de vm), en dan een tunnel openen naar de W7 VM, maar verder geen problemen met ip's.

Kun je trouwens wel andere netwerkservices benaden op de W7 VM? Fileshares enzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Zo ik ben helemaal blij en een klein beetje verrast :D

Ik heb mijn Atheros AR8151 netwerkkaart (Asrock 890GM Pro3 R2.0) werkend onder ESXi. Ik las hier meldingen dat die niet compatible was, en dat was die ook niet, maar na een zoekactie op google kwam ik er achter dat er mensen zijn die hem wel werkend hebben gekregen. Inmiddels is het mij ook gelukt door de drivers toe te voegen. De meeste moeite ging hem nog zitten in het zoeken van de juiste drivers. Maar uiteindelijk heb ik die toch gevonden! Ik heb de drivers in mijn dropbox staan, als er mensen zijn die ze willen hebben kan ik wel een download linkje toesturen. Vraag er dan even naar in een PB.

Het toevoegen aan de ESXi image is een fluitje van een cent met ESXi Customizer :) Na het maken van de eerste image kreeg ik het paarse scherm van ESXi, maar nadat ik hem nog een keer had gebakken werkt mijn image wel feilloos. Ik had het spul op een usb stick geïnstalleerd, dus grote kans dat daar iets mis is gegaan.

Het grootste voordeel is natuurlijk dat ik mijn Intel netwerk kaart niet meer hoef te gebruiken, is toch een beetje overbodig en het scheelt weer een paar watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
HyperBart schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 16:59:
Hier nog mensen die af en toe problemen hebben met netwerk en VM's?

Ik heb een W7 VM met een vmxnet3, statisch IP'tje, netjes in DNS...

Als ik vanaf een VPN probeer te RDP'en: niks, ping ook niet. Als ik de vsphere client open: dan staat dat hij geen IP adres heeft (uitgelezen via vSphere Client). Open ik heel even de console dan populate hij opeens dat veld en dan is het allemaal koek en ei en kan ik RDP'en... Andere servers: no problem
Power Management -> Allow this machine to put this network card in standby.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb ook een raar netwerkprobleem.

als dit te offtopic gaat start ik wel een eigen topic

Net een nieuwe debian guest aangemaakt om wat te testen, maar al het netwerkverkeer voelt erg langzaam aan.
Als test dan maar even een pingtest gedaan:

[code]
PING google.nl (74.125.230.223) 56(84) bytes of data.
64 bytes from par08s09-in-f31.1e100.net (74.125.230.223): icmp_req=1 ttl=57 time=36.0 ms
64 bytes from par08s09-in-f31.1e100.net (74.125.230.223): icmp_req=2 ttl=57 time=36.8 ms
64 bytes from 74.125.230.223: icmp_req=3 ttl=57 time=36.3 ms
64 bytes from par08s09-in-f31.1e100.net (74.125.230.223): icmp_req=4 ttl=57 time=36.3 ms
64 bytes from par08s09-in-f31.1e100.net (74.125.230.223): icmp_req=5 ttl=57 time=36.5 ms

--- google.nl ping statistics ---
5 packets transmitted, 5 received, 0% packet loss, time 25258ms
rtt min/avg/max/mdev = 36.092/36.449/36.884/0.293 ms
[/code]

Het duurt maar liefst 25 seconden om deze simpele ping opdracht uit te voeren 8)7

Vanaf een andere guest op dezelfde server, ook debian:

[code]
PING google.nl (74.125.230.223) 56(84) bytes of data.
64 bytes from par08s09-in-f31.1e100.net (74.125.230.223): icmp_req=1 ttl=57 time=36.4 ms
64 bytes from par08s09-in-f31.1e100.net (74.125.230.223): icmp_req=2 ttl=57 time=36.5 ms
64 bytes from par08s09-in-f31.1e100.net (74.125.230.223): icmp_req=3 ttl=57 time=36.6 ms
64 bytes from par08s09-in-f31.1e100.net (74.125.230.223): icmp_req=4 ttl=57 time=36.3 ms
64 bytes from par08s09-in-f31.1e100.net (74.125.230.223): icmp_req=5 ttl=57 time=36.6 ms

--- google.nl ping statistics ---
5 packets transmitted, 5 received, 0% packet loss, time 4005ms
rtt min/avg/max/mdev = 36.347/36.544/36.690/0.171 ms
[/code]

Moet ik dit bij de configuratie van de nieuwe guest zoeken, of kan het probleem bij esxi liggen?

Solved, bleek aan brakke dns instellingen te liggen :$

[ Voor 3% gewijzigd door sloth op 27-06-2012 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik verwacht niet dat je probleem in ESXi zit, tenzij je netwerkkaart niet goed functioneert op driver level, maar als ESX zegt dat het werkt, zal dat het wel niet zijn.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
FireDrunk schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 21:45:
[...]

MySQL heeft nog geen (goede) Active-Active clustering, je hebt nog steeds table wise locking.

En zo geld dat voor bijna alle applicaties.
Mja, het was ook maar een voorbeeld, er zijn zat andere databases die het allemaal wel goed voor elkaar hebben. Ook andere niet-database applicaties trouwens.
Het leuke van VMware HA is dat je VM in case of hardware failure gewoon op een andere host gestart word. Niet meer, EN niet minder.
Als je het op service niveau doet heb je dat soort dingen dus ook met daarbij nog dat er in de vm ook heel wat mag gebeuren. Of nou de hardware of de gehele vm offline gaat maakt niet uit.
Hoe vaak ik wel niet gezien heb dat cluster resources tussen machines klapperen, dat is echt ruk (vooral bij Microsoft Clustering).
Ik kom meer vanuit een Linux hoek en heb dan ook exact tegenovergestelde ervaringen: clustering werkt uitstekend. Bij Microsoft kan het inderdaad nogal een PITA zijn hoewel het ook daar erg keurig werkt. Het is niet zoals met Netware 5.1 destijds waar vrijwel niemand in de wereld de HA werkend wist te krijgen.
Je wil 1 mechanisme wat onafhankelijk van het OS gewoon werkt. En dat is HA :)
Dan moet je de HA in ESXi dus niet gebruiken want dat is afhankelijk van het OS (je moet het namelijk compleet binnen ESXi optuigen met allerlei ESXi tools) ;) Hetgeen ik voorstel is niet alleen onafhankelijk van de hardware, het is ook onafhankelijk van het OS omdat je de service redundant uitvoert. Om weer op dat MySQL terug te komen...dat draait zowel op Windows als op Linux als OS X als op FreeBSD, etc. Natuurlijk zul je omwille van beheer alles op hetzelfde OS willen houden (beheer is aanzienlijk eenvoudiger waardoor het ook weer efficiënter en goedkoper kan). Als het echt heel erg stuk gaat leent dit zich vaak nog voor allerlei noodmaatregelen als snel een computertje ergens vandaan halen, OS'je erop met overige software, de config terugzetten en gaan.
Voor dingen als maintenance is Windows Clustering weer veel beter omdat je dan gewoon de VM aan kan houden terwijl je op een andere machine lekker kan klussen :)
Men moet niet vergeten dat men wel bezig is in een productieomgeving en helaas wordt dat bijna altijd vergeten met als gevolg dat er fikse storingen zijn. Er is zo geen vangnet. Onderhoud plan je dan ook zorgvuldig. Het kunnen doordraaien van een service is natuurlijk erg prettig maar dat weerhoudt je er niet om in te plannen dat iets tijdens het onderhoudsvenster gewoon niet beschikbaar is.
Elluk voordeel hep zun nadeel...
Yeps maar het draaien van een non-Windows systeem helpt al veel wat die voordelen betreft :P
Dadona schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 21:51:
Het werkt twee kanten op. Je hebt voor ESXi bepaalde hardware nodig en daarnaast wil je dat die bepaalde hardware ook nog efficiënt is. Maar daarnaast wil je eigenlijk ook nog dat ESXi de zaak zo efficiënt mogelijk laat draaien. Daarvoor wil je bepaalde tuning kunnen toepassen.
Zoiets zou ik inderdaad ook graag zien: hardware is 1 ding maar er zijn ook heel wat softwarematige tweaks die je kunt toepassen. Denk alleen al aan die resource pools.
djkavaa schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 08:49:
Dus ik moet het nog even fixen dat die op VMWARE komt maar nog geen tijd gehad om het uit te vogelen iemand tips? of Tuto's?
Ik zit zelf ook met zo'n soort setup (een APC SmartUPS 750XL) met daarop een aantal dingen zoals een Mac Pro, switch en de ESXi doos. Ik heb nu nog apcupsd draaien op mijn Mac Pro maar ik denk dat ik hier anders maar gewoon een simpel kaal FreeBSD vm opricht met daarin alleen apcupsd. Ik kan dan met de agent op de Mac Pro daarmee verbinding maken. Dat kan ook voor allerlei andere vm's enzo. Kun je ook een shutdown actie laten uitvoeren bij een bepaalde threshold. Geen idee in hoeverre dat met ESXi gaat werken, wellicht dat ik toch iets met een Linux vm en de esxicli moet gaan doen. Het zou wel fijn zijn als de vm's automatisch gesuspend worden waarna de ESXi doos uitgezet wordt. Straks toch vakantie dus mooi tijd om hiermee te gaan knutselen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Ik zit zelf ook met zo'n soort setup (een APC SmartUPS 750XL) met daarop een aantal dingen zoals een Mac Pro, switch en de ESXi doos. Ik heb nu nog apcupsd draaien op mijn Mac Pro maar ik denk dat ik hier anders maar gewoon een simpel kaal FreeBSD vm opricht met daarin alleen apcupsd. Ik kan dan met de agent op de Mac Pro daarmee verbinding maken. Dat kan ook voor allerlei andere vm's enzo. Kun je ook een shutdown actie laten uitvoeren bij een bepaalde threshold. Geen idee in hoeverre dat met ESXi gaat werken, wellicht dat ik toch iets met een Linux vm en de esxicli moet gaan doen. Het zou wel fijn zijn als de vm's automatisch gesuspend worden waarna de ESXi doos uitgezet wordt. Straks toch vakantie dus mooi tijd om hiermee te gaan knutselen :)
De shutdown commando's van ESXi ken ik wel maar ben absoluut geen kei in linux dus weet niet hoe ik die kan doorsturen naar ESXi CLi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
ppl schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 23:22:
Ik kom meer vanuit een Linux hoek en heb dan ook exact tegenovergestelde ervaringen: clustering werkt uitstekend. Bij Microsoft kan het inderdaad nogal een PITA zijn hoewel het ook daar erg keurig werkt. Het is niet zoals met Netware 5.1 destijds waar vrijwel niemand in de wereld de HA werkend wist te krijgen.
True, Linux is een ander verhaal ;)
Dan moet je de HA in ESXi dus niet gebruiken want dat is afhankelijk van het OS (je moet het namelijk compleet binnen ESXi optuigen met allerlei ESXi tools) ;) Hetgeen ik voorstel is niet alleen onafhankelijk van de hardware, het is ook onafhankelijk van het OS omdat je de service redundant uitvoert. Om weer op dat MySQL terug te komen...dat draait zowel op Windows als op Linux als OS X als op FreeBSD, etc. Natuurlijk zul je omwille van beheer alles op hetzelfde OS willen houden (beheer is aanzienlijk eenvoudiger waardoor het ook weer efficiënter en goedkoper kan). Als het echt heel erg stuk gaat leent dit zich vaak nog voor allerlei noodmaatregelen als snel een computertje ergens vandaan halen, OS'je erop met overige software, de config terugzetten en gaan.
Wat je zegt klopt, maar het mooie van VMware HA is juist dat het niet afhankelijk is van vCenter, of een quorum disk, of een cluster service ofzo. Het enige waar het van afhankelijk is, is de HyperVisor. Een kleinere afhankelijkheid is er denk ik niet... Bovendien is een HA licentie goedkoper dan elke VM dubbel uitvoeren.
Men moet niet vergeten dat men wel bezig is in een productieomgeving en helaas wordt dat bijna altijd vergeten met als gevolg dat er fikse storingen zijn. Er is zo geen vangnet. Onderhoud plan je dan ook zorgvuldig. Het kunnen doordraaien van een service is natuurlijk erg prettig maar dat weerhoudt je er niet om in te plannen dat iets tijdens het onderhoudsvenster gewoon niet beschikbaar is.
OTA(P) omgevingen zijn in veel gevallen *veel* te duur, dus een simpel cluster zo dat je om-en-om kan pathcen/maintenance kan doen, zijn veel goedkoper. Total cost of ownership met het risico op downtime is dan beter in verhouding met wat de klant wil.
Uiteraard wil je dat wel als je een 99.99999999% uptime wil garanderen.
Yeps maar het draaien van een non-Windows systeem helpt al veel wat die voordelen betreft :P
I couldn't agree more, maar ja... Wij hebben het niet voor het zeggen :D

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marmotje
Een paar weken geleden heb ik hier al advies gevraagd, maar nu na de vakantie is duidelijk geworden dat het budget er nog steeds is dus ik kan gaan bestellen :)

Zit zelf nu met volgende lijst.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3550 Boxed€ 182,95€ 182,95
1OCZ Vertex 2 E SATA II 2.5" SSD 60GB€ 48,67€ 48,67
1Samsung 830 series 128GB€ 94,-€ 94,-
1Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 107,87€ 107,87
1TP-Link TL-PA211€ 18,-€ 18,-
1TP-Link TL-PA211 Starter Kit€ 28,90€ 28,90
1MSI B75MA-P45€ 59,95€ 59,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 540,34

De powerline en de 60 GB ssd zijn voor andere doeleinde. Volgens mij ondersteund deze config vt-d. Op termijn komt er nog een br10i of zoiets in die gepassthrought wordt naar een VM voor NAS functionaliteit.

Kast en voeding heb ik hier nog.

Kan eigenlijk niet vinden of het geheugen ondersteund wordt, maar zie wel de 4GB reepjes van deze soort in de QVL staan...Iemand ervaring ?

apt-get moo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Goede kans dat het geheugen werkt, Ivy Bridge ondersteund 8GB DIMM's voor zover ik weet.
Wat doe je met storage? Of wil je alleen de SSD gebruiken?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marmotje
FireDrunk schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 11:09:
Goede kans dat het geheugen werkt, Ivy Bridge ondersteund 8GB DIMM's voor zover ik weet.
Wat doe je met storage? Of wil je alleen de SSD gebruiken?
Storage indd de SSD. Heb nog een 2tb, een 1 TB en een 320 GB schijf liggen dus daar kunnen test vmtjes op. Niet het meest veilige, maar voorlopig prima. Backups wil ik naar een van bovenstaande disken wegschrijven.

apt-get moo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Duidelijk, dan ben ik benieuwd naar de resultaten :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:26
Marmotje schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 11:06:

Kan eigenlijk niet vinden of het geheugen ondersteund wordt, maar zie wel de 4GB reepjes van deze soort in de QVL staan...Iemand ervaring ?
Je kunt de corsair memory tool gebruiken om compatible dimms te vinden voor je mobo:
http://www.corsair.com/learn_n_explore/

Al lijkt het erop dat die b75 er nog niet bij staat... tijd om bij te werken corsair ..!

[ Voor 11% gewijzigd door NIK0 op 28-06-2012 12:25 ]

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
FireDrunk schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 09:36:
Bovendien is een HA licentie goedkoper dan elke VM dubbel uitvoeren.
Dat zou ik niet zo hard stellen. Ligt er maar net aan wat jij (of beter gezegd: de grote baas) acceptabele risico's vindt. Die dubbele vm kun je ook inzetten voor loadbalancing waardoor je inspeelt op zaken als performance en beschikbaarheid van je service. Dat kan al met al een stuk goedkoper uitpakken dan alleen die HA licentie. Je moet alleen zelf uitzoeken wat voor jouw situatie het beste en goedkoopste is om te doen.
OTA(P) omgevingen zijn in veel gevallen *veel* te duur, dus een simpel cluster zo dat je om-en-om kan pathcen/maintenance kan doen, zijn veel goedkoper. Total cost of ownership met het risico op downtime is dan beter in verhouding met wat de klant wil.
Uiteraard wil je dat wel als je een 99.99999999% uptime wil garanderen.
Daarmee dek je dan wel alleen de hardware en onderhoud aan ESXi af. Het beheer van wat er in de vm draait is hier helemaal niet mee afgedekt. Als je daar iets wilt doen heb je niets aan het kunnen verplaatsen van die vm. Dan heb je liever een 2e vm die de taken van die 1e vm overneemt. Zoals je zegt kunnen kosten (voornamelijk aanschafskosten) een struikelblok vormen en daar zul je over na moeten denken. Risico's inschatten en daar beslissingen over nemen. En dat is dus beleid maken en dingen inplannen. Dat inplannen van onderhoud wordt ineens een heel stuk crucialer als je geen omgeving hebt om op terug te vallen (een 2e vm bijv.). Je risico's nemen dan toe.

Overigens bedoel je hier beschikbaarheid en niet uptime. Een service heeft namelijk een prima uptime als de netwerkkabel eruit ligt maar de klant/gebruiker kan het niet gebruiken en gaat (terecht) mopperen. Uitgangspunt is beschikbaarheid richting de klant/gebruiker aangezien IT de bedrijfsprocessen moet ondersteunen (ondanks dat de praktijk vaak anders is :X).
I couldn't agree more, maar ja... Wij hebben het niet voor het zeggen :D
Dat hebben wij ict'ers wel vaker niet helaas :'( Aan de andere kant...de big bosses mogen beslissen hoe kwetsbaar hun IT is dus als het mis gaat en de boel is 1 grote berg stront kunnen we lekker roepen "told you so!".
Marmotje schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 11:40:
Storage indd de SSD. Heb nog een 2tb, een 1 TB en een 320 GB schijf liggen dus daar kunnen test vmtjes op. Niet het meest veilige, maar voorlopig prima. Backups wil ik naar een van bovenstaande disken wegschrijven.
Neem de ssd dan niet te klein en/of zet hem niet te vol (aparte disk voor de test vm's is een goeie, kun je ook doen voor bijv. de iso files). Hoe voller de ssd des te slechter de performance zal zijn en dat zou weer zonde zijn van de investering die je hebt gedaan. Het is ook handiger om die backups op een externe schijf (DAS, NAS, SAN, online backup, tape, wat je wilt) te zetten. Mocht er iets aan die machine stuk gaan of het ding vlam vatten dan heb je de backup elders staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Ik ben benieuwd naar het energie verbruik van andere mensen met een Ahtlon II, ik vind dat van mij namelijk nog vrij hoog. Ik zit idle op ongeveer 55W... Ik heb zitten spelen met de power settings in vmware maar het lijkt allemaal niks uit te maken. Via SSH en het commando esxtop heb ik ook gekeken of mijn processor zich terug klokt, en dat is gewoon het geval... Harde schijven blijven gewoon draaien, maar die krijg ik niet uit, en ik vermoed dat ze daarvoor ook teveel gebruikt worden (1 harde schijf sowieso). Mijn setup:

#ProductPrijsSubtotaal
2Western Digital Caviar Green WD15EADS, 1.5TB€ 0,-€ 0,-
1Recom RC-MC1€ 0,-€ 0,-
1Scythe Big Shuriken€ 0,-€ 0,-
1AMD Athlon II X3 415e Boxed€ 0,-€ 0,-
1OCZ Silencer 370 ATX€ 0,-€ 0,-
1Crucial m4 CT256M4SSD2 256GB€ 188,38€ 188,38
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 18,45€ 36,90
1Asrock 890GM Pro3 R2.0€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 225,28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik denk dat het aan je voeding ligt.. Jouw setje zou wel minder moeten halen volgens mij.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Mn voeding heeft gewoon een 80 Plus bronze certificaat, wel wat veel vermogen maarja... van 370W naar 300W lijkt me niet echt veel op te leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Zag eerder in dit draadje dat de HP Microserver N40L rond de 40w verbruikt met 8GB ram. Nu schijnt hij ook 16GB te ondersteunen, dan zou ie toch nog steeds onder de 45w moeten blijven? Zo ja, heb je een goedkoop en vrij zuinig servertje dat ook redelijk uitbreidbaarheid is... Geinig ding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
@StefanvanGelder, de ene voeding is de andere niet... 80Plus zegt niks over zulke verbruiken, dat gaat over 20%-100% belasting, niet over 10-13% waar jij op zit. En laat daar nou de grafiek absoluut niet door te trekken zijn.

@Wian: 8GB geheugen gebruikt echt geen 5W hoor, hooguit 1 a 2W.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
djkavaa schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 08:49:
[...]

Heb een APC Back UPS 1500 LCD.
Ik heb hem nu nog op een Windows 7 bak als passtrough en die stuurt mee een mail als de stroom uit valt.
Dan heb ik nog dik 25 minuten om of de stroom weer aan te krijgen of de server uit te gooien.
(Modem en Router zitten ook op de UPS)
Het is niet makkelijk een APC UPS in ESXI via USB aan de praat te krijgen. APC's met een netwerkkaart zijn wel makkelijker.

Dit is wat ik gevonden heb:
http://www.blasterspike.i...-usb-ups-monitoring-tool/
http://www.sheenaustin.co...ware-ups-shutdown-script/
http://daytrip.me/blog/?p=368
http://vsential.com/2011/09/esxi-5-0-apc-smartups-1000/
http://www.pjb.cc/?p=4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Bedankt voor de info ik zal er eens naar kijken...

Ik ben er alleen aan het denken om als ik er een tegen kom er een te nemen met een netwerkkaart.
Dit was een koopje via tweakers 95 euro en 100% in orde ook de accu's zijn nog super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
FireDrunk schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 20:21:
@StefanvanGelder, de ene voeding is de andere niet... 80Plus zegt niks over zulke verbruiken, dat gaat over 20%-100% belasting, niet over 10-13% waar jij op zit. En laat daar nou de grafiek absoluut niet door te trekken zijn.
Maar mijn voeding is dan ook weer niet zo slecht dat er heel veel te halen is. Ik denk dat je er maximaal 5W uit haalt. Dan zit ik nog niet op het volgende:
Workaholic schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 18:38:
[...]

Een tijd geleden wou ik mijn server eigenlijk wegdoen, maar met de komst van spotweb en het kunnen draaien van je eigen firewall (upc cisco modem is bridge) blijft erg prettig.

Ik draai de laatste versie van esxi/vpshere op de volgende hardware :

MD Athlon II X4 600e Quadcore Energy efficient
8GB DDR2 Memory
Asus M4A785D-M PRO
300GB Velociraptor (primary VM's)
2TB Western Digital (Download & test VM's)
Coolermaster Elite 342
Be Quiet L7 300Watt voeding
2x Intel Pro 1000 GT PCI Nics
1x PCI-e Intel 1000 nic

Bevalt erg goed.. het betreft een ESXi (vpshere 4.1) whitebox. Er draaien 6 VM's op en de load is ongeveer 59watt max. (rond de 40-45 idle) met de vmware energy saving features ingeschakeld.
En ik verwacht dan nog niet dat er veel verschil tussen mijn en zijn voeding zal zitten. Maar ik ga wel eens verder rondkijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 09:14
Niet omdat het heel zuinig is (maar zuinig genoeg voor mij) maar meer omdat het VT-D ondersteund... mijn nieuwe ESXi Servert... :D

#ProductPrijsSubtotaal
8Seagate Barracuda ST2000DM001, 2TB€ 99,-€ 792,-
2Adaptec mSASx4 (SFF-8087) to SATA (4)x1 Cable (2236700-R)€ 31,-€ 62,-
1Intel Core i5 2300 Boxed€ 158,40€ 158,40
1be quiet! Pure Power L8 530W€ 61,70€ 61,70
1Asus P8B WS€ 183,-€ 183,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.371,34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

LightStar schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 13:35:
Niet omdat het heel zuinig is (maar zuinig genoeg voor mij) maar meer omdat het VT-D ondersteund... mijn nieuwe ESXi Servert... :D

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.371,34
Als ik de spec's moet geloven doet die i5 geen VT-d maar slechts VT-x (Intel spec's), kan en probleem opleveren bij hardware re-mapping.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik zit in dubio, ik wil namelijk meer VM's kunnen draaien met toch wel minimaal 4GB RAM aan boord en zit daarom te kijken naar mijn mogelijkheden om te upgraden. Aangezien ik vSphere 5 draai, heb ik een limiet van 32GB RAM en dat is ook méér dan voldoende op het moment, in theorie kan ik dan 8 VM's tegelijk draaien. Momenteel heb ik een i5 2500 Desktop en mijn server op S775 (met 8GB RAM). Ik kan dus bij wijze van spreken een i5 35xx kopen voor mijn desktop, met bijbehorend moederbord en dan dus de huidige i5 met moederbord (en extra RAM, die dan dus tegelijk aangeschaft moet worden) in het moederbord steken. Nu is mijn vraag echter: wat zouden jullie doen?

Een i5 2500 aanschaffen met mobo en 32GB RAM, zodat dat gelijk de server in kan, of zouden jullie de desktop PC lichtelijk upgraden van Sandy Bridge naar Ivy Bridge? De desktop PC gebruik ik vooral voor gaming en surfen.
Pantagruel schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 14:14:
Als ik de spec's moet geloven doet die i5 geen VT-d maar slechts VT-x (Intel spec's), kan en probleem opleveren bij hardware re-mapping.
Vreemd, heb laatst op de ARK bij de 2500 gekeken, die heeft wel VT-d? Alleen zijn er weinig desktop moederborden die het ondersteunen.
LightStar schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 13:35:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.371,34
Ik neem aan dat dit een upgrade voor jouw huidige hardware is? Zo nee, dan mis je namelijk nog RAM geheugen.

[ Voor 72% gewijzigd door CH4OS op 30-06-2012 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Laatst online: 19:23

TF

bla bla

ik zie sommige samengestelde servers voorbij komen die de 1k euro makkelijk passeren. Wat is het omslagpunt om te kiezen voor bijv een HP server? (ivm garantie / compatibiliteit / iLo etc)

Ik ben voornemens om mijn samengestelde ESX5 host te vervangen door een ML110 of ML350.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Mijn server kostte niet in 1 keer 1000,-, maar in stapjes... Bij zo'n HP moet je toch in 1 keer een hoop geld neerleggen. Bovendien heb ik heeel veel 2e hands en dat scheelt een hoop in prijs.
Ik heb niet iets gekocht op het moment dat ik het echt nodig had, maar op het moment dat ik een aanbieding langs zag komen :) Dat scheelt uiteindelijk veel geld.

Mijn server is ongeveer het equivalent van een HP DL380G7 van >2500,- En ik heb aan de ruwe hardware misschien 1100 euro uitgegeven...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Omslagpunt zit hem voor de mensen in dit topic eerder bij de invloed die je hebt op het zuinig krijgen van de server. Met een zelf samengesteld systeem is die invloed veel groter dan bij een server van HP of Dell. Ik heb daar ook eens naar gekeken. Beiden verkochten servers die bijna hetzelfde waren als wat ik bij elkaar had gesprokkeld met als uitzondering de cpu. Bij Dell kon ik alleen de E3-1230 kiezen en niet de zuinigere E3-1260L.
Eenzelfde kun je zeggen over de geluidsproductie hoewel ik denk dat niet veel mensen hier daar echt iets mee doen.

Iets anders wat je opvalt aan de configs hier: ze zijn niet compleet. Mensen bestellen iets van 75% aan onderdelen die je nodig hebt voor een server omdat ze de overige 25% al in huis hebben. Hergebruik van oude onderdelen dus.

Btw, zo'n ILO kun je ook verkrijgen door een moederbord te kiezen met IPMI zoals de Supermicro X9-SCM-F die hier al vaker de revue is gepasseerd. Garantie is gewoon de normale weg als je het als consument koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pablo_p
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 23:07
Ik wil mijn bestaande zuinige server vervangen door een ESXi 5 machine (gratis licentie). Deze machine zal normaal lichte taken hebben (5 lichte servers), maar ik wil hem ook gebruiken voor Cisco lab simulaties en Virtual Appliances van fabrikanten.. dan heb ik al snel 10-15GB of meer RAM nodig. Ik wil wel wat lokaal storage (4-6TB) hebben, mijn externe NASsen voor backup zijn the traag voor filesharing. Voeding, kast en primaire storage (SSD) heb ik nog liggen.

Ik denk aan:
#ProductPrijsSubtotaal
2Seagate Barracuda ST3000DM001, 3TB€ 138,-€ 276,-
2Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 108,-€ 216,-
1Intel Desktop Board DQ77MK€ 124,-€ 124,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 798,95

Mijn vragen:
- het moederbord heeft LAN KVM access en dual Gbit Intel LAN, dat vind ik interessant. Heeft iemand al ervaring met die bord en ESXi 5?
- Ik heb geheugen gekozen dat door Corsair wordt aangeraden voor de Intel DQ67SW. Ik kon zo snel geen Q77 moederbord vinden. Is er reden deze combi mobo-RAM niet te vertrouwen?

Als antwoord op de vraag over aanschaf complete server hardware: de server staat 24x7 aan en komt in een stil gemodde 3U rack behuizing. Het rack staat naast de slaapkamer van mijn vrouw en mij. Geen server behuizing is stil genoeg en rack mountable. En desktops hebben of te weinig plaatst voor uitbreiding of zijn niet goed in mijn volle rack te plaatsen. Dus zelfbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:26
Even een zuinig vraagje:
Iemand een idee wat zuiniger is, 1 pci-e dual-port nic of 2 pci-e single nics..?

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
NIK0 schreef op zondag 01 juli 2012 @ 15:37:
Even een zuinig vraagje:
Iemand een idee wat zuiniger is, 1 pci-e dual-port nic of 2 pci-e single nics..?
Maakt nauwelijks uit waarschijnlijk. Die PCIe Dual NIC's hebben gewoon 2 van diezelfde chipjes als zo'n single port heeft. Voordeel KAN zijn dat er maar 1 keer voltage regulators op zitten enzo (die chips werken vaak op minder dan 3.3V / 5V wat uit het PCIe slot komt.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

pablo_p schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 23:55:
Ik wil mijn bestaande zuinige server vervangen door een ESXi 5 machine (gratis licentie). Deze machine zal normaal lichte taken hebben (5 lichte servers), maar ik wil hem ook gebruiken voor Cisco lab simulaties en Virtual Appliances van fabrikanten.. dan heb ik al snel 10-15GB of meer RAM nodig. Ik wil wel wat lokaal storage (4-6TB) hebben, mijn externe NASsen voor backup zijn the traag voor filesharing. Voeding, kast en primaire storage (SSD) heb ik nog liggen.

Ik denk aan:
#ProductPrijsSubtotaal
2Seagate Barracuda ST3000DM001, 3TB€ 138,-€ 276,-
2Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 108,-€ 216,-
1Intel Desktop Board DQ77MK€ 124,-€ 124,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 798,95

Mijn vragen:
- het moederbord heeft LAN KVM access en dual Gbit Intel LAN, dat vind ik interessant. Heeft iemand al ervaring met die bord en ESXi 5?
- Ik heb geheugen gekozen dat door Corsair wordt aangeraden voor de Intel DQ67SW. Ik kon zo snel geen Q77 moederbord vinden. Is er reden deze combi mobo-RAM niet te vertrouwen?

Als antwoord op de vraag over aanschaf complete server hardware: de server staat 24x7 aan en komt in een stil gemodde 3U rack behuizing. Het rack staat naast de slaapkamer van mijn vrouw en mij. Geen server behuizing is stil genoeg en rack mountable. En desktops hebben of te weinig plaatst voor uitbreiding of zijn niet goed in mijn volle rack te plaatsen. Dus zelfbouw.
Een waarschuwing: kijk uit met Intel planken die slechts 1 (één) PCIe-slot hebben! Deze planken gaan er vaak vanuit dat in de PCIe-sloten ALLEEN VIDEOKAARTEN aangesloten worden! In het verleden heb ik een Intel plank gehad en kreeg ESX 4 destijds niets aan de gang. Na veel en lang zoeken uiteindelijk gevonden waar het hem in zat: Intel planken met 1 PCIe-slot verwachten er alleen videokaarten en supporten dus ook alleen dat. Een RAID-controller wordt daarin dus NIET geaccepteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven_Vdb
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:48
Ik ben dus opzoek naar een systeem dat werkt op ESXI 5.
Maar het is dus niet makkelijk om een deftig systeem bij elkaar te zoeken,
dat dan ook alles doet wat ik wil.

Hetgeen ik er wil mee doen:
- Er zal 1 host ( Windows ) geen idee W7 / WHS2011 / ... deze zal gebruikt worden als TV server. De Tv kaart zelf heb ik ook niet dus die moet ook nog aangekocht worden. ( Let wel op, ik kom uit België, dus niet digitaal maar gewoon via analoge kabel ).

- Er zal 1 (of meerdere) host aangemaakt worden die onder linux draaien waarop dan SABnzbd , CouchPotato, Sickbeard, ... en dergelijke op zal draaien.

- Daarnaast kunnen er nog andere systemen aangemaakt worden.

Welke onderdelen te kiezen?

- Case: Had ik gedacht aan de sharkoon rebel 12
- Voeding: een corsair voeding van 500W
- Geheugen: 16 GB , nog geen idee welk merk
- SSD: Crucial ? Deze zal ik gebruiken om de host op te plaatsen
- HDD: geen idee welke ik daarvoro ga kiezen WD / Seagate
- TV kaart: Nog geen idee welk type ik ga moeten kiezen en welke compatibel is
- Moederbord: Nog geen idee
- CPU: Nog geen idee

Zoals je kan zien, heb ik voor de belangrijke onderdelen nog geen idee. Ben niet meer zo mee met de hardware nieuwigheden.
Iemand die me wat kan helpen hierbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:34
Ik probeer een Areca kaart werkend te krijgen op ESXi 5.0

Ik krijg allen met geen mogelijk heid de drivers geinstalleerd. Krijg de hele tijd de volgende melding als resultaat als ik het probeer te installeren.

Installation Result
Reboot Required: false
VIBs Installed:
VIBs Removed:
VIBs Skipped: VMware_bootbank_scsi-arcmsr_1.20.00.15.110622-1vmw.500.0.0.472560

Ik kan/begrijp niet waarom hij die VIB install skipped. Google helpt me eigenlijk ook niet echt verder als ik hier op zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Sven_Vdb schreef op zondag 01 juli 2012 @ 23:12:
Ik ben dus opzoek naar een systeem dat werkt op ESXI 5.
Maar het is dus niet makkelijk om een deftig systeem bij elkaar te zoeken,
dat dan ook alles doet wat ik wil.

Hetgeen ik er wil mee doen:
- Er zal 1 host ( Windows ) geen idee W7 / WHS2011 / ... deze zal gebruikt worden als TV server. De Tv kaart zelf heb ik ook niet dus die moet ook nog aangekocht worden. ( Let wel op, ik kom uit België, dus niet digitaal maar gewoon via analoge kabel ).

- Er zal 1 (of meerdere) host aangemaakt worden die onder linux draaien waarop dan SABnzbd , CouchPotato, Sickbeard, ... en dergelijke op zal draaien.

- Daarnaast kunnen er nog andere systemen aangemaakt worden.

Welke onderdelen te kiezen?

- Case: Had ik gedacht aan de sharkoon rebel 12
Kies wat je wil, eentje die makkelijk is, daar ga je genoeg reviews van vinden...
- Voeding: een corsair voeding van 500W
Die staat al vast? Waarom die? Welk type? Pull van een vorige setup ofzo? Ga je niet beter voor een 300W?
- Geheugen: 16 GB , nog geen idee welk merk
Eerst je moederbord kiezen lijkt me geen slecht plan...
- SSD: Crucial ? Deze zal ik gebruiken om de host op te plaatsen
Intel? OCZ? Samsung?
Allemaal merken van SSD's... Waarom een Crucial, heb je gelet op een SSD met goede garbage collection die het gemis aan TRIM een beetje goedmaakt wat ESXi niet kan?
- HDD: geen idee welke ik daarvoro ga kiezen WD / Seagate
Ga je ze in RAID hangen? Zo ja, welke controller? Onboard gaat niet werken... Als je voor RAID gaat, let je dan op TLER disken of niet? Qua zuinigheid kan je dus al voor 5900RPM's gaan... Beetje in het topic hier zoeken op merken zal je al laten zien bij welke HDD's er positief over zuinigheid wordt gepraat...
- TV kaart: Nog geen idee welk type ik ga moeten kiezen en welke compatibel is
Als je die tv kaart wilt gebruiken in een VM ga je VT-d (Intel) of IOMMU (AMD) moeten hebben... Google hier al maar eens op... Er zijn al een heel deel setups voorbij gekomen...
- Moederbord: Nog geen idee
- CPU: Nog geen idee
Net DE twee belangrijkste componenten heb je nog niet besloten? Zou je die eerst eens niet beginnen kiezen?

Dus, begin bij het begin:

Je zegt dat je al 16GB geheugen nodig hebt, je wilt later niet uitbreiden naar 32GB? Het gaat snel hoor als je wat VM's aanmaakt... Ik liep tegen die grens aan...

Aangezien je niet te zware taken gaat draaien lijkt een dualcore al genoeg voor jou... Quadcore is leuk maar gaat ten koste van de zuinigheid...

Je gaat een setup moeten kiezen met een moederbord en CPU die VT-d ondersteunt... Bij Intel moet je dan voor zover ik me herinner zowieso voor de i5-reeks gaan... Dat zijn meestal quadcores...

Heb je al eens gezocht wie al TV-kaarten heeft doorgegeven? Doe dat ook al eens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
TV-kaarten zijn heel vaak PCI (dus niet PCIe) en standaard PCI kan niet via VT-d doorgegeven worden. (Heeft te maken met DMA ondersteuning en zo). Voor zover ik het getest heb (alweer een poos geleden) werkte het prima, maar moet je dus wel een PCie TV-kaart gebruiken.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:47
Kan-ie niet beter voor een USB DVB-C tuner gaan?
Dan hoef je niet te investeren in een VT-D compatible setup, voor mobo zal dat niet bijster veel schelen, maar de CPU tikt aardig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

RudolfR schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 22:48:
Kan-ie niet beter voor een USB DVB-C tuner gaan?
Dan hoef je niet te investeren in een VT-D compatible setup, voor mobo zal dat niet bijster veel schelen, maar de CPU tikt aardig aan.
Heb je nog wel Directed I/O nodig, wat volgens mij onderdeel is van VT-d. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Voor USB heb je geen VT-d nodig. Maar inderdaad die usb dingen gebruiken heel veel CPU.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08-2021
Onderstaande setup besteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2€ 17,10€ 17,10
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 167,-€ 167,-
1Samsung 830 series 128GB€ 93,-€ 93,-
1Corsair CMX16GX3M2A1600C11€ 99,30€ 99,30
1MSI B75MA-P45€ 59,95€ 59,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 436,35

Deze gaat mijn Gigabyte D525-TUD atom setup vervangen, daar zat 4x1gb ddr3 800 in, 5x2tb WDEARS en nog een SIL3114 kaartje voor de disken. Voeding is volgens mij een 80+ gold unit maar kan het merk even niet opzoeken, kast is compleet ingebouwd met allerlei troep erbovenop:)
Systeem gebruikte gemiddeld zo'n 55watt, dit was met win2k8, sabnzbd, utorrent, couchpotatoe, sickbeard etc.. Hopelijk is het nieuwe systeem zuiniger of net zo zuinig en kan ik er lekker ESXi op draaien voor allerlei spielerij:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

CptChaos schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 11:18:
Ik zit in dubio, ik wil namelijk meer VM's kunnen draaien met toch wel minimaal 4GB RAM aan boord en zit daarom te kijken naar mijn mogelijkheden om te upgraden. Aangezien ik vSphere 5 draai, heb ik een limiet van 32GB RAM en dat is ook méér dan voldoende op het moment, in theorie kan ik dan 8 VM's tegelijk draaien. Momenteel heb ik een i5 2500 Desktop en mijn server op S775 (met 8GB RAM). Ik kan dus bij wijze van spreken een i5 35xx kopen voor mijn desktop, met bijbehorend moederbord en dan dus de huidige i5 met moederbord (en extra RAM, die dan dus tegelijk aangeschaft moet worden) in het moederbord steken. Nu is mijn vraag echter: wat zouden jullie doen?

Een i5 2500 aanschaffen met mobo en 32GB RAM, zodat dat gelijk de server in kan, of zouden jullie de desktop PC lichtelijk upgraden van Sandy Bridge naar Ivy Bridge? De desktop PC gebruik ik vooral voor gaming en surfen.
Op dit stuk heb ik nog geen antwoord gekregen, wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08-2021
CptChaos schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 12:52:
[...]
Op dit stuk heb ik nog geen antwoord gekregen, wat zouden jullie doen?
ik zat een beetje met hetzelfde probleem. Heb zelf een I5 2500K en zojuist de setup besteld die hierboven staat. Ik dacht eerst om gelijk een betere cpu voor mezelf te scoren maar uiteindelijk toch maar iets goedkopers besteld. Wat ga je allemaal draaien op die server? Voor mij is het spielerij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

IRCfreAk schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 12:55:
ik zat een beetje met hetzelfde probleem. Heb zelf een I5 2500K en zojuist de setup besteld die hierboven staat. Ik dacht eerst om gelijk een betere cpu voor mezelf te scoren maar uiteindelijk toch maar iets goedkopers besteld. Wat ga je allemaal draaien op die server? Voor mij is het spielerij..
Heb momenteel een aantal Linux en een enkele Windows VM er op draaien. Vooral als web-, mail-, media- server en download machine. Af en toe een dedicated server qua gaming draaien, vooral spielerij, maar ook (zelf)studie.

Tevens nog een andere vraag: VT-d hoeft alleen in de CPU te zitten, niet per se (ook) in het moederbord?

[ Voor 55% gewijzigd door CH4OS op 04-07-2012 16:44 ]

Pagina: 1 ... 28 ... 116 Laatste

Let op:
Let op: Dit is geen 'algemeen ESxi-topic'. Ook je algemene VT vragen horen hier niet thuis!

Lees voor je begint goed de start post en blijf ontopic.