Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 13:56

Ultimation

Het is als Appels en peren

De volgende hardware besteld voor een ESXi 5 machine.
Nu heb ik nog een RR3520 liggen maar ik kan bijna geen gevallen vinden van mensen die hem gebruiken onder ESXi. Toch maar de verkoop doorzetten denk ik.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 23,15€ 23,15
1Cooler Master Silencio 550€ 64,-€ 64,-
1Cooler Master Hyper 412S€ 29,95€ 29,95
3Scythe Slip Stream SY1225SL12SL, 120mm€ 6,70€ 20,10
1Intel Core i5 3550 Boxed€ 182,03€ 182,03
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 34,95€ 69,90
1MSI B75MA-P45€ 59,95€ 59,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 550,03

MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:06
Die RR3520 zou je door middel van VT-d kunnen doorgeven aan een VM, maar ik heb geen idee of het B75 chipset dit ondersteunt.

====

Even wat anders: Als we het hebben over Write Amplification, welke SSD is dan het beste om veel VM's op te draaien onder ESXi? Ik ben aan het kijken naar 1 of 2 SSD's van 256GB om een complete Windows AD omgeving op te bouwen (ten behoeve van certificeringen), maar ik vrees een beetje voor de levensduur.
Hoewel het maar test VM's zijn en dus weinig IO doen, vraag ik me toch af welke SSD ik het beste kan nemen.

Iemand een goede tip?

Ik zat eerst aan een Intel 320 te denken, maar die is toch wel prijzig. Een Samsung 830 is een stuk goedkoper bijvoorbeeld. Een Crucial M4 is ook een optie.

[ Voor 70% gewijzigd door FireDrunk op 29-05-2012 08:17 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilverMane
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 14:59
FireDrunk schreef op maandag 28 mei 2012 @ 18:08:
Die RR3520 zou je door middel van VT-d kunnen doorgeven aan een VM, maar ik heb geen idee of het B75 chipset dit ondersteunt.

====

Even wat anders: Als we het hebben over Write Amplification, welke SSD is dan het beste om veel VM's op te draaien onder ESXi? Ik ben aan het kijken naar 1 of 2 SSD's van 256GB om een complete Windows AD omgeving op te bouwen (ten behoeve van certificeringen), maar ik vrees een beetje voor de levensduur.
Hoewel het maar test VM's zijn en dus weinig IO doen, vraag ik me toch af welke SSD ik het beste kan nemen.

Iemand een goede tip?

Ik zat eerst aan een Intel 320 te denken, maar die is toch wel prijzig. Een Samsung 830 is een stuk goedkoper bijvoorbeeld. Een Crucial M4 is ook een optie.
Vt-d wordt ondersteund op dat bord zie:
http://www.silentpcreview...php?f=28&t=64354&p=559670
MSi B75MA-P45 (B75 (Chipset)
Intel Core i5 3550
24GB Ram

First impressions are very, very favorable. With the system running 11 VMs, the performance increase is impressive and the power consumption is about 30% lower than the dual core:

~28 watts at idle
~34 - 38 watts at light load

Measured with kill-a-watt @220v. Figure aren't comparable to Windows mind, there's an ~10w ESXi idle tax even with a custom power profile.

The supplied Intel fan is LOUD though, its right next to me as I type and its seriously irritating even with the case closed. Once Id updated to ESXi 5.0U1 (didn't do this before swapping the board, not smart) all SATA controllers were detected and VT-d/device passthrough was available, despite the option not being present in BIOS.

Full system specs are now:

MSi B75MA-P45 (B75 (Chipset)
Intel Core i5 3550
24GB Ram
Pico PSU 90w 12V
Trust (yeah I know) 120w brick
Intel Desktop CT GB LAN card
Onboard Realtek GB LAN for MGMT traffic enabled (crazy, but for ESXi Realtek is an advantage...)
1 x WD 128 GB SSD
1x OCZ 120 GB SSD
1x 1TB Samsung 2.5"
1x 640GB Samsung 2.5"
Het is een goedkoop en zuinig moederbord, ik zit er ook aan te denken om deze te gaan gebruiken.

[ Voor 34% gewijzigd door SilverMane op 29-05-2012 10:57 ]

(=<`#9]~6ZY32Vx/4Rs+0No-&Jk)"Fh}|Bcy?`=*z]Kw%oG4UUS0/@-ejc(:'8dc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackorobot
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-09 13:03

====

Iemand een goede tip?

Die van samsung en crucial zijn zeker een stuk goedkoper en sneller, maar als je gaat kijken naar betrouwbaarheid dan winnen alle Intel SSD's hands-down.
Als zijn ze met hun laatste series wel een stuk sneller geworden.
Voor nog een stapje meer degelijkheid een SSD nemen met slc flash kan ook, maar dan lopen de prijzen echt snel op!

Ik draai nu bijna een jaar op 2x Intel 320 120GB SSD's in raid 0, en ik moet zeggen dat ik nog geen enkel ding tegen ben gekomen die mij niet aanspraken, ze vertonen nog geen kuren en de snelheid is zeer goed.

Nogmaals, voor betrouwbaarheid moet je echt bij intel aankloppen (ze zijn ook de enige met 5 jaar garantie op SSD's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Nadeel (of nou ja nadeel...) is dat ik (nog) geen Sata3 heb, en dus niets aan die hogere sequentiele doorvoersnelheden heb. Juist Random IO is belangrijk vanwege de concurrency van de VM's.

Een Intel 330 of een 520 is dan eigenlijk overdreven, en eerlijk gezegd vind ik het wel een heel erg groot verschil.
#ProductPrijsSubtotaalPrijs / GB
1Crucial m4 CT256M4SSD2 256GB€ 201,90€ 201,900.79
1Intel 330 180GB€ 179,-€ 179,-0.99
1Intel 520 120GB€ 147,90€ 147,901.23
1Samsung 830 series 256GB€ 204,-€ 204,-0.80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 732,80

Bovendien is die 330 controller een SandForce controller...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
FireDrunk schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 14:40:
Bovendien is die 330 controller een SandForce controller...
Wel een Intel firmware, dat zou het verschil maken :)

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Mwoh, ik ben eerlijk gezegd nog niet overtuigt...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
FireDrunk schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 15:10:
Mwoh, ik ben eerlijk gezegd nog niet overtuigt...
Ik ook niet, maar dat is wel het idee er achter. SandForce blijf ik mijden als de pest om heel eerlijk te zijn. Dan ga ik nog liever voor de Crucial of Samsung SSD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Drie jaar geleden heb ik 2 stuks Vertex 250GB ssd's (die met de Indilinx Barefoot controller) gekocht waarvan er eentje in mijn desktop zit en een ander in mijn laptop. Beide machines heb ik veelvuldig voor virtualisatie ingezet middels VMware Fusion. Heb er ook aardig wat vaak mee zitten downloaden e.d. (ik ben alleen niet zo'n groot verbruiker, het beperkt zich tot wat muziek, nieuwe iso files voor diverse Linux distro's, Solaris, etc. en dat soort zaken). De ssd's gaan nog prima met de tijd mee. Ze zijn nog steeds erg snel en ook uiterst stabiel (qua firmware zijn ze inmiddels ook wel aardig uitgekristalliseerd).

Die ervaring was voor mij dan ook de reden om een Samsung 830 te kopen voor mijn ESXi machine. Ik heb niet voor een Crucial M4 gekozen om een heel eenvoudige reden: ik wilde graag een ssd met een echt grote capaciteit zoals 512GB. Bij de webshops waar ik heb gezocht kwam ik alleen de 512GB versie van de Samsung 830 tegen, de Crucial M4 hield op bij de 256GB. Beide ssd series zijn een hele goede, ze zijn erg vergelijkbaar, verschillen zijn miniem. Het maakt eigenlijk ook niet uit welke van de 2 je neemt.

Wat betreft de Intel ssd's is daar wel een kanttekening bij te maken. Hoewel de Intel 320 een goede serie is moeten de nieuwe series zich nog maar bewijzen. Zij bevatten de omstreden Sandforce controller die zich bij diverse andere merken nou niet bepaald als betrouwbaar en handig heeft getoond. Met handig doel ik op het feit dat dit de enige controller is die onderscheidt maakt tussen comprimeerbare en niet-comprimeerbare data. Dat eerste zorgt bij Sandforce voor hoge snelheden, dat tweede voor een flinke reductie in snelheid terwijl diverse anderen de hoge snelheid voor ieder type data weet te behouden. Die laten zich daardoor makkelijker te benchmarken maar ook makkelijker te voorspellen. Is bij Sandforce ssd's wat lastiger. Intel stapt alleen wel op het juiste tijdstip in want de vele bugs die er zijn geweest zijn inmiddels vrijwel allemaal geplet door firmware updates. Juist vanwege het gedoe met niet-comprimeerbare data vind ik ssd's met een Sandforce controller nou niet bepaald een aanrader. Kun je beter de Intel 320, Samsung 830 of Crucial M4 nemen. Die hebben zich inmiddels wel goed bewezen. Intel firmware of eender welk ander firmware dan ook verhelpt niets aan dat comprimeerbaar vs niet-comprimeerbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Just as i thought... Even kijken of ik een keer een aanbieding zie voor een Intel, anders word het een Samsung of een Crucial afhankelijk van welke het beste leverbaar is.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:24

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Misschien van te voren wat reviews bekijken waarin de prestaties zonder trim evalueren.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation

Ultimation

Ik heb een geval gevonden waarop VT-d het deed in combinatie met dit moederbord, vandaar ook de duurdere CPU. De goedkopere modellen in de reeks hebben geen VT-d.

Ik wil de het liefste met SATA600 schijven en controllers aan de gang gaan. Gewoon om het gehele systeem met "moderne" hardware uit te rusten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Sata600 is leuk voor SSD's maar heeft nog geen meerwaarde t.o.v. Sata300. Een F4EG 2TB doet 140MB/s sequential read, en dan is Sata300 ruim voldoende.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-09 09:58
vast weer een stomme vraag, maar hoe weet ik wat voor cooler er past op de Xeon E5620 in een 2U case?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Volgens mij alle stock coolers die erbij geleverd kunnen worden. (Je hebt een active en een passive versie)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staatslot
Ok in kon namelijk inderdaad niet vinden welke stock cooler met welke hoogte geleverd werd..
Ik sta op het punt de duurste uitgave aan een hobby ooit te doen dus wil alles wel even zeker weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik heb zelf ook E5620's en daar zitten coolers bij waarvan ik verwacht dat ze in elke 2U case passen.
Mocht je dus verkeerde koelers krijgen, kunnen we ruilen, want ik heb geen Rackmount maar gewoon een tower ;)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staatslot
Geweldig, daarom hou ik zo van tweakers! Enige waar ik nu nog op vastloop is of de voeding die ik bij de case wil bestellen, deze, wel de juiste kabels heeft voor mn moederbord.. Volgens Richard van ri-vier zijn de psu's compatible met standaard moederborden maarja, wat is standaard..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Welk bord heb je op het oog, met welke voeding?
Ik heb zelf een Seasonic 580 Gold gekocht, en nog geen seconde spijt van, ding is fluisterstil (fan blijft uit tot ~400W belasting).

===

* FireDrunk heeft een Samsung 830 256GB besteld, keuze is op Samsung gevallen vanwege *zeer* lage stroomverbruik :)

[ Voor 27% gewijzigd door FireDrunk op 30-05-2012 13:09 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staatslot
Even een beknopt overzicht:

Hosts 1 & 2
Ik koop 2x jouw moederbord, de Intel S5520HCR.
Daarop was ik van plan 2x de Saesonic 520W 2u EPS SS-460H2U te plaatsen.
Alles in een Norco RPC-2008

Host 3
MSI H55M-E33 met Seasonic OEM 500W ATX-SS-500ES.
Edit: ik zie dat hier gewoon een ATX voeding past, die heb ik nog dus die bouw ik dan over
In een Norco RPC-231

Storage, ZFS
Intel S1200BTS, daarop zou ik de Seasonic OEM 500W ATX SS-500ET plaatsen.
Hierin komt de SAS 9211-8i die ik ga flashen naar IT firmware.
Ik moet nog even kijken welke verdeling ik voor mn schijven maak, heb 2 sets van 3 disks die gaan er waarschijnlijk in. 1setje met EARS en 1 setje met EARX.
Dit komt in een Norco RPC-3116.

Volgens de Intel website kan er 32GB geheugen in, maar helaas blijkt dat dat niet kan (op 1 bepaalde samsung module na, die natuurlijk niet verkrijgbaar en onbetaalbaar is). Dus houd ik het op 4x4GB geheugen..

Voorzie je hierin enige problemen, of heb je nog aanvullend advies?
Ik vind het een beetje vreemd dat ik op de site van Ri-vier nergens iets lees over welke kabels er bij die voedingen zitten.. :?

[ Voor 44% gewijzigd door Staatslot op 30-05-2012 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 22:26
Ultimation schreef op maandag 28 mei 2012 @ 16:28:
De volgende hardware besteld voor een ESXi 5 machine.
Nu heb ik nog een RR3520 liggen maar ik kan bijna geen gevallen vinden van mensen die hem gebruiken onder ESXi. Toch maar de verkoop doorzetten denk ik.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 23,15€ 23,15
1Cooler Master Silencio 550€ 64,-€ 64,-
1Cooler Master Hyper 412S€ 29,95€ 29,95
3Scythe Slip Stream SY1225SL12SL, 120mm€ 6,70€ 20,10
1Intel Core i5 3550 Boxed€ 182,03€ 182,03
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 34,95€ 69,90
1MSI B75MA-P45€ 59,95€ 59,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 550,03
@Ultimation
Zou je VOORDAT je die RR3520 de deur uitdoet 'ns willen kijken of je RR3520 in je x16 slot kunt prikken om te zien of ESXi dat leuk vindt..?
(schijnt nogal een probleem te zijn om "RAID" kaartjes aan de praat te krijgen als er op het mobo slecht 1 x16 PCI-e slot aanwezig is..!
(als bron: CptChaos in "Zuinige ESXi Server" )

Man man wat een gepuzzel om m'n setup bij elkaar te zoeken..wil pas wat posten als ik er echt niet meer uit kom :)

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
NIK0 schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 22:13:
[...]

@Ultimation
Zou je VOORDAT je die RR3520 de deur uitdoet 'ns willen kijken of je RR3520 in je x16 slot kunt prikken om te zien of ESXi dat leuk vindt..?
(schijnt nogal een probleem te zijn om "RAID" kaartjes aan de praat te krijgen als er op het mobo slecht 1 x16 PCI-e slot aanwezig is..!

Man man wat een gepuzzel om m'n setup bij elkaar te zoeken..wil pas wat posten als ik er echt niet meer uit kom :)
Er zijn toch maar twee factoren die echt uitmaken: NIC en storage controller? Voor de rest kan je zo'n beetje alles gebruiken. Daarna kan je nog gaan voor VT-x en/of ECC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
analog_ schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 22:15:
[...]

Er zijn toch maar twee factoren die echt uitmaken: NIC en storage controller? Voor de rest kan je zo'n beetje alles gebruiken. Daarna kan je nog gaan voor VT-x en/of ECC.
Ik bedoel dat ik nogal wat berichten las dat wanneer je een storage controller (LSI, RR etc) aansluit op mobo's met 1 x16 PCIe slot je machine fijn gaat rebooten dus dan kom je nog niet eens bij ESXi uit.. :)
(Ik heb zelf nog een IBM BR10i -> LSI IT firmware kaartje liggen) en ik het zou enorm fijn zijn om te weten of een kaartje werkt in een x16 slot zonder dat je video problemen gaat krijgen.

Het liefst dus in combinatie met de MSI B75MA-P45 of een Intel DQ67OWB3 (dit is nog mede onderdeel van de zoektocht :) )

[ Voor 23% gewijzigd door NIK0 op 31-05-2012 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron

Nextron

analog_ schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 22:15:
Daarna kan je nog gaan voor VT-x en/of ECC.
VT-x is de CPU-virtualisatie en praktisch essentieel. VT-d is de geheugenvirtualisatie die passthrough medemogelijk maakt en meer een luxe is.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation

Ultimation

[...]

@Ultimation
Als het goed is kan ik alle hardware morgen verwachten, als ze er op tijd zijn. Zal dan eens kijken en mijn bevindingen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Ultimation schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 19:08:
[...]

Als het goed is kan ik alle hardware morgen verwachten, als ze er op tijd zijn. Zal dan eens kijken en mijn bevindingen delen.
COOL..!!! alvast bedankt.. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Nextron schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 23:41:
[...]

VT-x is de CPU-virtualisatie en praktisch essentieel. VT-d is de geheugenvirtualisatie die passthrough medemogelijk maakt en meer een luxe is.
Het is geen geheugenvirtualisatie. Het gaat om IOMMU oftwel I/O Memory Management Unit wat vaak beter bekend staat als PCI passthrough omdat het uiteindelijk daar toch op neer komt: het doorgeven van PCI(e) kaarten aan een vm zodat deze ze kan gebruiken zoals in een fysieke computer. Handig als je een fileserver/nas wilt maken als vm vanwege de betere performance en bepaalde features die je bij zo'n controller/raidkaart hebt.

Als je 64 bit OS's wilt draaien als vm dan is vt-x een vereiste. Wil je ESXi als vm draaien dan betekent dat hij geen vt-x heeft en je alleen 32 bit OS's kunt draaien. Maarrrr...ook vt-x kun je passthroughen naar de vm waardoor je ESXi in een vm kunt draaien waarin je weer vm's kunt maken met een 64 bit guest OS. Erg handig als je wat ESXi dingen wilt testen zoals een HA setup (denk aan dingen als vMotion en zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Nog een algemene ESXi vraag zo even tussendoor, kan dat? :+

Ik wil een hdd tijdelijk volledig aan een linux guest toekennen via RDM. Niet zo spannend op zich, alleen staat er een ntfs volume op waarvan ik de data intact wil houden. (zie ook dit draadje)
Kan je dit zomaar doen zonder dataverlies?

hier en hier beweren ze van wel, maar better be safe than sorry..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zolang ntfs3g je schijf in tacgt houdt gaat het goed. Dit staat verder los van RDM, dat werkt normaal gesproken vlekkeloos (ik heb het nog niet op problemen kunnen betrappen)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2012 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:52

Zenix

BOE!

Ik heb nu al jaar hier een server draaien op 2008 R2 x64. Heb op dit moment ook VMware workstation daar op staan om wat simpele linux servers te draaien maar dat is natuurlijk niet zo'n mooie oplossing.

wenslijst: sandybridgeserver
Dit is mijn systeem, uit mijn desktop haal ik de 2 SSD's.

Wat ik van plan ben:
- Mijn fysieke 2008 R2 server converteren naar een VM en de 3x2TB via RDM aansluiten. Op dit moment is dat de ftp/download/backup/webserver/fileserver
- Ubuntu gameserver/voiceserver/bouncer, zo'n 12 gameservers cod4/wolfenstein enemy territory.
- Ubuntu webserver
- OpenVPN AS server

Bestanden aanbieden aan de rest van de machines d.m.v. van NFS. Ik vraag me alleen af of dat verstandig is om dat te doen met 2008 R2? Ik de toekomst ga ik alles omzetten naar brtfs met ubuntu als dat stabiel blijkt.

Voor backup van de virtuele machines ga ik een externe esata hdd gebruiken in combinatie met mksbackup en daar dagelijks backups naar maken, heb het virtueel getest en werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
NFS op 2008R2 werkt bij ons op het werk prima. Je zit alleen een beetje met rechten. Windows rechten en Unix rechten zijn niet echt compatible en Windows heeft zo zijn eigen manier om dat voor NFS op te lossen. En je raad het al, dat is vaak in favor of Windows :).
Voor de snelheid moet je het overigens niet doen, die valt een beetje tegen, maar dat is logisch :P

(Voor de experts: NFS is geen Kernel protocol zoals SMB dat wel is...)

[ Voor 9% gewijzigd door FireDrunk op 03-06-2012 20:38 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation

Ultimation

[...]

@Ultimation

Getest. Het systeem start gewoon ESXi op, geen reboots of andere problemen. Ik kan de RR3520 (nog) niet aanroepen/zien binnen ESXi zelf. Maar daar gaan we nog even een oplossing voor zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Werkt de RAID bios? Wat krijg je als je lspci uitvoert op de commandline?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation

Ultimation

De RAID bios werkt, is ook zichtbaar voor de POST.
lspci geeft 2 storage controllers aan:

- Intel Corporatoin Panther Port AHCI Controller (onboard)
- Triones Technologies, INC (RocketRAID?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
sloth schreef op zondag 03 juni 2012 @ 18:49:
Kan je dit zomaar doen zonder dataverlies?
Het magische woord lijkt mij: backup 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Ultimation schreef op zondag 03 juni 2012 @ 22:28:
De RAID bios werkt, is ook zichtbaar voor de POST.
lspci geeft 2 storage controllers aan:

- Intel Corporatoin Panther Port AHCI Controller (onboard)
- Triones Technologies, INC (RocketRAID?)
Geweldig Ultimation enorm bedankt voor het uitzoeken..! _/-\o_
Lijkt erop dat dat MSI bordje een prima alternatief is voor dat Intel bord waarbij standaard de NIC niet werkt onder ESXi..!

Wat ik zo snel kon vinden:
Triones Technologies Inc. = (HighPoint) STORAGE DEVICES

Wat zij nu verder je bouwplannen..?

[ Voor 16% gewijzigd door NIK0 op 04-06-2012 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation

Ultimation

NIK0 schreef op maandag 04 juni 2012 @ 12:04:
[...]

Geweldig Ultimation enorm bedankt voor het uitzoeken..! _/-\o_
Lijkt erop dat dat MSI bordje een prima alternatief is voor dat Intel bord waarbij standaard de NIC niet werkt onder ESXi..!

Wat ik zo snel kon vinden:
Triones Technologies Inc. = (HighPoint) STORAGE DEVICES

Wat zij nu verder je bouwplannen..?
Even uitzoeken waarom ik niet in de BIOS van het moederbord kan komen: MSI B75MA-P45 BIOS hangt

1. Uitzoeken of ik deze controller werkend ga krijgen onder ESXi. Ben er nog niet zo ervaren mee.
1.1 Kijken of ik, ondanks dat ESXi hem niet ondersteund, de controller kan gebruiken in een FreeNAS VM.

2. Windows Server 2008 VM met KerioConnect voor mail installeren.

3. Ubuntu (iets) VM voor SickBeard, Couch, SabNSB etc.

4. Debian/CentOS VM voor Apache + FTP.

5. Debian/CentOS VM voor MySQL Server.

6. Windows Server 2008 voor MSSQL server.

7. pfSense voor VPN.

8. OSX Lion Server, kijken wat dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Let er wel op dat RocketRAID bekend staat om zijn niet juist werkende JBOD icm ZFS en niet juist werkende RAID als het gaat om disks uit arrays kicken...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation

Ultimation

FireDrunk schreef op maandag 04 juni 2012 @ 18:35:
Let er wel op dat RocketRAID bekend staat om zijn niet juist werkende JBOD icm ZFS en niet juist werkende RAID als het gaat om disks uit arrays kicken...
Ik heb de disk enkel aangesloten als legacy disk. Geen JBDO of RAID config. Daarom zou ik de controller ook liever willen verkopen. Er is volgens mij ook zo geen speciale firmware voor ZFS van de RR3520.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:27

OMX2000

By any means necessary...

Ultimation schreef op maandag 04 juni 2012 @ 18:15:
[...]

Even uitzoeken waarom ik niet in de BIOS van het moederbord kan komen: MSI B75MA-P45 BIOS hangt

1. Uitzoeken of ik deze controller werkend ga krijgen onder ESXi. Ben er nog niet zo ervaren mee.
1.1 Kijken of ik, ondanks dat ESXi hem niet ondersteund, de controller kan gebruiken in een FreeNAS VM.

2. Windows Server 2008 VM met KerioConnect voor mail installeren.

3. Ubuntu (iets) VM voor SickBeard, Couch, SabNSB etc.

4. Debian/CentOS VM voor Apache + FTP.

5. Debian/CentOS VM voor MySQL Server.

6. Windows Server 2008 voor MSSQL server.

7. pfSense voor VPN.

8. OSX Lion Server, kijken wat dat is.
OSX Lion Server op ESXi op niet Apple hardware?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation

Ultimation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 19:43
Nee...

Van de site die je geeft:
August 24, 2011

Apple Mac OS X Server

The release of vSphere 5 introduces support for Apple's Mac OS X Server operating system on ESXi 5.0, with the following support considerations:

To run Mac OS X in a virtual machine, ESXi must be running on Apple branded hardware.
ESXi 5.0 introduces hardware support for Apple's Xserver 3,1 server.
Supported versions include Snow Leopard 10.6 through update 10.6.8 with supplemental update v1.1.
Installation instruction for Mac OS X 10.6 can be found here http://partnerweb.vmware.com/GOSIG/MacOSX_10_6.html
For more information about software and hardware support, please check the VMware Compatibility Guide

Probleem:
Tijdens het opstarten wordt er een code vanaf de SMC chip op het Apple moederbord in het geheugen geladen. Een Mac OS VM weigert te starten als deze code niet aanwezig is in het geheugen.

Oplossing:
Installeer een SMC hack die tijdens het opstarten van ESXi een nep SMC code in het geheugen plaatst. De SMC hack is volledig legaal en geen probleem. MAAR: het starten van een Mac OS machine op niet-Apple hardware schendt de EULA van Mac OS.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Ik was aan het kijken naar het zo zuinig maken van mijn toekomstige ESXi server maar deze link http://blog.peacon.co.uk/wiki/ESXi_Custom_Power_Management werkt niet
Met Google de pagina ook niet kunnen vinden in de cache, heeft iemand ergens de instellingen die daar staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation

Ultimation

hans_lenze schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 01:11:
[...]
Oplossing:
Installeer een SMC hack die tijdens het opstarten van ESXi een nep SMC code in het geheugen plaatst. De SMC hack is volledig legaal en geen probleem. MAAR: het starten van een Mac OS machine op niet-Apple hardware schendt de EULA van Mac OS.
Hackintosh schendt dan toch ook die EULA van Mac OSX? Waarom doet Apple daar dan niets tegen?

EDIT: Ik wil gewoon wat testen met OSX Server.

Je mag niet achter de kerk piesen maar om een of andere reden stinkt het er toch..

[ Voor 12% gewijzigd door Ultimation op 05-06-2012 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron

Nextron

De EULA is toch een grijs gebied... de gebruiker voorwaarden opleggen nadat het product in gebruik is genomen.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Zenix schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 21:14:
Ik was aan het kijken naar het zo zuinig maken van mijn toekomstige ESXi server maar deze link http://blog.peacon.co.uk/wiki/ESXi_Custom_Power_Management werkt niet
Met Google de pagina ook niet kunnen vinden in de cache, heeft iemand ergens de instellingen die daar staan?
Ik ken die blogger een beetje en wat ik ervan heb begrepen was 'ie een beetje klaar met VMWare nadat ze in v5 het licentiemodel drastisch hebben aangepast (lees: duurder). Ik heb 'm onlangs nog gevraagd of de artikels weer teruggezet kunnen worden, mocht ik nog wat horen dan laat ik dit wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

:? Bij de meeste klanten ben ik juist goedkoper uit.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
ik geloof je maar vergeet niet dat VMware echt wel wat sh!t over zich heen heeft gehad. (weet jij ook wel. :) )
die blogger is dat toen in het verkeerde keelgat geschoten en dat is zn goed recht. bericht wat ik heb gekregen is dat ALS zn blog nog terugkomt het over Hyper-V zal gaan jammer maar het is niet anders. ik hoop ook dat iemand anders die info nog ergens heeft staan aangezien zijn artikels van hoog nivo zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:30
DukeBox schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 10:24:
[...]

:? Bij de meeste klanten ben ik juist goedkoper uit.
Ik hier zakelijk ook :P betaal nu nog maar 25%

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Nextron schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 00:56:
De EULA is toch een grijs gebied... de gebruiker voorwaarden opleggen nadat het product in gebruik is genomen.
Dan heb jij dus geen enkele ervaring met het product. De licentie krijg je vooraleer er iets geinstalleerd wordt. Dat is toch echt vooraf en niet nadat het product in gebruik is genomen! Idem voor als je een Mac koopt. Ook dan moet je eerst de license accepteren alvorens je met het ding aan de slag kunt.

In geval van OS X op ESXi is het vrij simpel: als je het op non-Apple hardware doet dan loopt de boel bij het grijze opstartscherm al muurvast. Gelukkig kun je tegenwoordig eigenlijk zonder aanpassingen al ESXi op een Mac mini draaien (wel ESXi 5 op een Mac mini 2011, aka de huidige versies van beiden). Ook dat is weer een superzuinige ESXi server :)

@hierboven: ja, VMware heeft veel gelazer gekregen met hun licentiebeleid wat ze in een week na de bekendmaking ook weer drastisch hebben aangepast. Het is nu een beleid waar velen mee kunnen leven. Met name dat hele gedoe rondom vRAM zette kwaad bloed. Het heeft ze ook wat klanten gekost omdat die nu naar Citrix XenServer zijn geswitcht.

[ Voor 16% gewijzigd door ppl op 07-06-2012 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:03

DarkSide

theres no place like ::1

hoeveel machienes hebben jullie op jullie esxi bak draaien?
zit er ook over te denken om mijn oude park te virtualiseren. Maar geen idee of dat een beetje draait.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Is afhankelijk van wat de vm draait aan OS en zoal doet. Met een simpel thuis dns servertje op debian heb je nou niet echt veel system resources nodig. Een Windows bak met Exchange is weer een heel ander verhaal. Waar zat je zelf aan te denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

een 2008 dc, met dhcp, dns, dfs en file sever.
een freenas
een win7 testbak.
en iets van win8

dat op een i3 2400 met 16 gb geheugen

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Dat moet toch wel lukken. Ik zit nu al met win7, win8, 2 nog in te richten Windows 2012 vm's, eentje van FreeBSD en Ubuntu 12.04 (desktop versie). Dat wil prima maar ik heb dan ook een ssd wat nogal veel kan uitmaken. Er zijn echter zat anderen die heel wat meer doen zonder problemen. Vergeet ook niet dat je het nodige aan geheugen en cpu resources kunt instellen (resource pool aanmaken bijv.).

Overigens heb ik ook 16GB aan geheugen en een E3-1260L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

ja idd met resource pools kan ik wel eea instellen.
en mooi om te horen. Dan toch maar eens kijken om eea samen te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 08:50
Hoe zit het bij jullie met latency's van de datastores? Ik heb het idee dat mijn VM's vaak blijven 'hangen' terwijl er niks aan de hand is... In die perioden zie ik wel dat mijn datastore een hoge access tijd heeft terwijl er dan qua data niks wordt weggeschreven... Mijn schijf is wel een 5400 rpm schijfje; een Western Digital Caviar Green WD15EADS

Afbeeldingslocatie: http://i42.photobucket.com/albums/e331/stefanovic45/access.png

[ Voor 10% gewijzigd door Stefanovic45 op 07-06-2012 21:02 ]

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron

Nextron

ppl schreef op zondag 03 juni 2012 @ 00:53:
Het is geen geheugenvirtualisatie. Het gaat om IOMMU oftwel I/O Memory Management Unit wat vaak beter bekend staat als PCI passthrough omdat het uiteindelijk daar toch op neer komt: het doorgeven van PCI(e) kaarten aan een vm zodat deze ze kan gebruiken zoals in een fysieke computer. Handig als je een fileserver/nas wilt maken als vm vanwege de betere performance en bepaalde features die je bij zo'n controller/raidkaart hebt.

Als je 64 bit OS's wilt draaien als vm dan is vt-x een vereiste. Wil je ESXi als vm draaien dan betekent dat hij geen vt-x heeft en je alleen 32 bit OS's kunt draaien. Maarrrr...ook vt-x kun je passthroughen naar de vm waardoor je ESXi in een vm kunt draaien waarin je weer vm's kunt maken met een 64 bit guest OS. Erg handig als je wat ESXi dingen wilt testen zoals een HA setup (denk aan dingen als vMotion en zo).
Ik gaf in een paar kernwoorden het verschil aan tussen VT-x en VT-d aangezien het contextueel fout werd gebruikt. Vervolgens corrigeer je mij met een uitweidende overeenkomende uitleg?
ppl schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 19:46:
Dan heb jij dus geen enkele ervaring met het product. De licentie krijg je vooraleer er iets geinstalleerd wordt. Dat is toch echt vooraf en niet nadat het product in gebruik is genomen! Idem voor als je een Mac koopt. Ook dan moet je eerst de license accepteren alvorens je met het ding aan de slag kunt.
Mijn ervaringsperiode met Macs is het best in minuten uit te drukken, maar bedankt dat je mijn aanname bevestigt. Je krijgt de EULA te zien na aanschaf. De geldigheid van beperkende voorwaarden opgelegd na afronding van de koop is op zijn best twijfelachtig.
StefanvanGelder schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 20:56:
Hoe zit het bij jullie met latency's van de datastores? Ik heb het idee dat mijn VM's vaak blijven 'hangen' terwijl er niks aan de hand is... In die perioden zie ik wel dat mijn datastore een hoge access tijd heeft terwijl er dan qua data niks wordt weggeschreven... Mijn schijf is wel een 5400 rpm schijfje; een Western Digital Caviar Green WD15EADS

[afbeelding]
Mijn SSD-latency-max komt in het afgelopen uur niet boven de 1ms uit. De 7200RPM HDD zit op <40ms met maar één actieve VM.
Ik herken het wel van mijn workstation die met HDD's op een bepaalde SATA-poort regelmatig erg traag is: 20 seconde voordat een directorylisting van een paar bestanden voltooit. Wellicht dus een hardwareprobleem in plaats van zoekende VM's? Buiten dat zal je voor een datastore hoge IOPS willen hebben en een eco-HDD is dan niet de eerste keuze.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[afbeelding]
Als je hier een SSD voor pakt, dan gaat dat gegaradeerd schelen. Die Crucial in m'n laptop lijkt alleen maar blijer te worden van meer load met kleine files, een paar VM's kunnen ook behoorlijk wat random traffic veroorzaken. Zo duur zijn SSD's nu ook niet meer :) Zodra ik m'n server echt full time in bedrijf ga nemen (ik krijg glasvezel in m'n nieuwe woning *O* *O* ), dan gaat er ook een mooie SSD in :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2012 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk

[afbeelding]
Die waardes van jou zijn bizar hoog... Zelfs de minimale waarde (189ms) is *veel* te hoog...
Mijn SSD komt ook niet boven de 15ms 6ms uit, zelfs niet onder extreme load (2 datastore migraties)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
De latencies zijn inderdaad bizar hoog. Het lijkt ook voor te komen als er totaal geen load is. Het zou nog kunnen liggen aan compatibiliteit of een brakke schijf... Ik ga straks eens uitsluiten of het ook voorkomt wanneer er geen load door alle vm's uit te zetten. Maar ik vind het vooral vreemd dat ik ook hoge latencies heb wanneer er praktisch geen lees- of schrijfacties zijn. Zie daarvoor ook deze screen:

Afbeeldingslocatie: http://i42.photobucket.com/albums/e331/stefanovic45/esxperformance.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Staat het ding niet te swappen ofzo? (Hoewel ik me niet voor kan stellen dat daardoor onafhankelijke Datastores afgeremd worden... Maar je weet het maar nooit).

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staatslot
Ik heb al mn spullen binnen, maar zoek alleen nog een cpu cooler voor de Xeon 5620, die goed koelt, stil is en in een 2u behuizing past.. Bij deze cpu's zit namelijk standaard geen cooler :( Hebben jullie tips/advies, anders ga ik voor de STS100A denk ik..

[ Voor 33% gewijzigd door Staatslot op 08-06-2012 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:30
Scythe shuriken.

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staatslot
Thanks, uiteindelijk na veel wikken en wegen gekozen voor de Intel STS100C, omdat de andere coolers niet lijken te passen op het moederbord..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
FireDrunk schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 10:25:
Staat het ding niet te swappen ofzo? (Hoewel ik me niet voor kan stellen dat daardoor onafhankelijke Datastores afgeremd worden... Maar je weet het maar nooit).
Mhh een hele goede suggestie. Je bedoeld dat vmware zelf aan het swappen is? Ik heb inderdaad niet bijster veel geheugen, 4GB om precies te zijn. Maar volgens de summary zit die echt nog niet vol. Het lijkt eerder te komen door een bepaalde VM, namelijk mijn freenas 7.2, terwijl die geen gebruik maakt van een swap file.

Binnenkort de schijven maar eens testen en de boel upgraden met een ssd voor mijn vm's en wat kleine storage :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Firedrunk hoe is de performance van jouw postville nu die een tijd zonder trim heeft gedraaid onder ESXi? Ben daar wel benieuwd naar.

Ben zelf van plan voordat ik ze in gebruik neem om een secure erase uit te voeren. Misschien ook verstandig om dat gewoon elk half/jaar te doen zodat ze goed blijven performen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Nextron schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 01:08:
[...]
Ik gaf in een paar kernwoorden het verschil aan tussen VT-x en VT-d aangezien het contextueel fout werd gebruikt. Vervolgens corrigeer je mij met een uitweidende overeenkomende uitleg?
Nee. Je hebt het over virtualisatie van het geheugen terwijl dat juist helemaal niet is wat VT-d doet. VT-d doet heel wat anders. Geheugen wordt standaard al gevirtualiseerd, daar heb je geen VT-x en geen VT-d voor nodig. M.a.w. je doet exact hetzelfde als degene die je "verbetert".
Mijn ervaringsperiode met Macs is het best in minuten uit te drukken, maar bedankt dat je mijn aanname bevestigt. Je krijgt de EULA te zien na aanschaf. De geldigheid van beperkende voorwaarden opgelegd na afronding van de koop is op zijn best twijfelachtig.
Goed we hebben hier dus iemand die niet eens weet wat een Mac is en zich in een discussie stort die kennelijk z'n pet te boven gaat. Nou niet bepaald slim. Ik herhaal mezelf nog maar een keer (en weerspreek ten tweede male jouw incorrecte aanname): je krijgt de EULA VOORAF te zien want je MOET hem accepteren wil je ook maar iets kunnen doen. Anders verwoord: een Mac kun je alleen gebruiken wanneer de EULA is geaccepteerd. Geen acceptatie EULA = Mac niet kunnen gebruiken. Punt. Einde "discussie". Het doet dan ook exact hetzelfde als ieder andere Windows computer en houdt zich daarmee keurig aan alle wet- en regelgeving. Iets wat door een aantal juristen al eens eerder is geconcludeerd en waarbij men vaak verwijst naar de blog van Arnoud Engelfriet.

Er staat wettelijk nergens geregeld dat dit vooraf geaccepteerd moet worden. Er is wettelijk wel geregeld dat je vooraf kennis moet kunnen vernemen van de voorwaarden. Dat heb je sneller bij een Mac dan bij Windows. Op de doos wordt het nodige geprint, je kunt het online inzien maar de verkopende partij dient je dat ook te vertellen. Tot slot kent de wet ook nog iets anders: eigen verantwoordelijkheid. Dat houdt in dat de consument zelf ook verantwoordelijk is om zich te informeren. Je zult dus je huiswerk moeten doen en naar dingen moeten vragen. Laat je dit na dan is het "eigen schuld, dikke bult". Dat mensen de tekst op de doos e.d. niet lezen is dus niet het probleem van de fabrikant en niet het probleem van de verkoper maar alleen dat van zijzelf. Het bekende verhaal van de kleine lettertjes.

Het enige twijfelachtige is de kromme en zeer kort door de bocht interpretatie van wetgeving door sommige mensen. Het verhaal is lang zo eenvoudig niet als je schetst, er komt heel wat meer bij kijken. Feit blijft dat Apple het niet anders doet als de rest waaronder Microsoft en Oracle. Die doen dat al heel wat jaren (enkele decennia). Niemand die je daar over hoort terwijl Microsoft diverse malen onderwerp van antitrust onderzoek is geweest (zie ook de beruchte Xbox zaak, de huidige gang van zaken hebben we daar aan te danken). Hoe zou dat nou toch komen?!

Btw, bovenstaande is alleen van toepassing op consumenten, niet op bedrijven wat men ten onrechte vaak wel denkt.
FireDrunk schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 10:25:
Hij staat eigenlijk altijd te swappen. VMware producten hebben hun geheugenefficiency aan o.a. dit principe te danken. Binnen ESXi heb je de optie om een ssd voor deze swap toe te wijzen. Dat kan in Configuration > Host Cache Configuration. Als je gehele datastore al op een ssd staat is dit een totaal zinloze optie om te gebruiken omdat je dan toch al van de snelheid (iops, latency, enz.) van de ssd gebruik maakt. Dit is handig voor wie een goedkope setup wil of wat meer performance zonder alles lokaal te hebben staan. Je kunt hiermee je datastore op hdd's (raid array of niet) of shared storage (iSCSI, NFS) laten staan maar 'm lokaal laten swappen op een goedkope ssd van 64GB o.i.d. Handig dat op dit moment de Crucial M4 en Samsung 830 ssd's in de aanbieding zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Yup, heb er ook last van. Aangezien ik 'm niet vaak reboot/shutdown en de reboots/shutdowns alleen onderhoudszaken zijn heb ik er voor gekozen om vooraf alles op suspend te zetten en dan een reboot/shutdown uit te voeren. Als de machine weer up is zet ik alles handmatig weer aan. Je kunt dit ook automatiseren, moet je het in een of ander scriptje in ESXi zetten en dat staat dan weer in 1 van de linkjes in die blog entry vermeld (eentje naar het topic op het VMware forum en eentje naar een blog entry van VMware).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 12:07
Ik heb dit nu geautomatiseerd via rc.local. Werkt als een trein.
Wil namelijk niet in de situatie komen dat als ik niet thuis ben (op vakantie bijv.) dat ik geen vpn kan opbouwen naar huis plus ik draai ook nog een simpel webservertje voor familie die ik graag up wil laten blijven.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
ppl schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 20:39:
[...]

Hij staat eigenlijk altijd te swappen. VMware producten hebben hun geheugenefficiency aan o.a. dit principe te danken. Binnen ESXi heb je de optie om een ssd voor deze swap toe te wijzen. Dat kan in Configuration > Host Cache Configuration. Als je gehele datastore al op een ssd staat is dit een totaal zinloze optie om te gebruiken omdat je dan toch al van de snelheid (iops, latency, enz.) van de ssd gebruik maakt. Dit is handig voor wie een goedkope setup wil of wat meer performance zonder alles lokaal te hebben staan. Je kunt hiermee je datastore op hdd's (raid array of niet) of shared storage (iSCSI, NFS) laten staan maar 'm lokaal laten swappen op een goedkope ssd van 64GB o.i.d. Handig dat op dit moment de Crucial M4 en Samsung 830 ssd's in de aanbieding zijn.
Maar dan zou ik niet de enige zijn die ervaart dat alle VM's traag worden, kort door de bocht gezegd. Ik heb 5400 rpm schijven die weinig iops bieden.Elk kwartier krijg ik weer hoge accestijden. Als ik mijn VM's niet belast stijgen de acces tijden naar 150 - 300 ms, maar als ik actief bezig ben zijn access tijden boven de 1000 ms geen uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Zenix schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 20:24:
Firedrunk hoe is de performance van jouw postville nu die een tijd zonder trim heeft gedraaid onder ESXi? Ben daar wel benieuwd naar.

Ben zelf van plan voordat ik ze in gebruik neem om een secure erase uit te voeren. Misschien ook verstandig om dat gewoon elk half/jaar te doen zodat ze goed blijven performen?
Prima, ik haalde laatst in een VM nog iets van 90% van de hoogst mogelijk performance. Hoeveel procent daarvan verlies is vanwege de virtualisatie laag, en hoeveel procent door degradatie kan ik niet uitzoeken.
ppl schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 20:39:
Uh, altijd te swappen? Dat lijkt me sterk, alleen als er concurrentie is op geheugen gebied... Ik wil toch echt geen byte geswapped zien... Dat maakt de boel én heel traag, én het is slecht voor mijn SSD.

Het is inderdaad wel een handige feature.

Waar ik een beetje bang voor ben, is dat ESXi prioriteit geeft aan Memory acties boven IO acties.
Met andere woorden, als je VM heel actief is in geheugen, krijgen de IOps een lagere prioriteit omdat die geheugen acties je SSD belasten.

Dat kan voor een fikse vertraging zorgen.
Nee, nieuwste patches zouden dit volgens mij al op moeten lossen.
Bij mij werkt autostart als een trein, gister nog getest.
StefanvanGelder schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 17:56:
Mhh een hele goede suggestie. Je bedoeld dat vmware zelf aan het swappen is? Ik heb inderdaad niet bijster veel geheugen, 4GB om precies te zijn. Maar volgens de summary zit die echt nog niet vol. Het lijkt eerder te komen door een bepaalde VM, namelijk mijn freenas 7.2, terwijl die geen gebruik maakt van een swap file.

Binnenkort de schijven maar eens testen en de boel upgraden met een ssd voor mijn vm's en wat kleine storage :)
Je hebt je VM's op 5400 RPM disks liggen en de swap op een SSD?
Heb je ook nog swap gedefinieerd in de VM zelf?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Nee nee. Ik heb helemaal geen ssd. Ik heb alle vm's op 1 datastore staan, ook staat daar wat data op die niet veel performance vergt. Bijv. een mijn documenten mapje. Deze kopieer ik naar mijn 2de datastore om schijfuitval tegen te gaan en daar heb ik minder belangrijke bulk data op staan, maar wat wel veruit de meeste data aan GB op staat.

Het ligt trouwens ook niet aan mijn FreeNas server. Deze is vannacht uitgeweest en toen ik vanmorgen inlogde waren er nog steeds pieken te zien van 150 tot 300 ms die zich elk kwartier herhaalden. In de FreeNas zelf staat geen swap gedefinieerd. Wel op windows trouwens.... Zal die eens uitzetten voor de zekerheid.

Andere mensen hebben dus geen last van het fenomeen dat elk kwartier je access tijden omhoog schieten?

[ Voor 8% gewijzigd door Stefanovic45 op 09-06-2012 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Nope, geen last van, maar mijn ESXi zit (momenteel) niet aan een vCenter, dus ik kan niet verder terugkijken dan een uur.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvc2001
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-09 18:22
FireDrunk schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 10:49:
Nope, geen last van, maar mijn ESXi zit (momenteel) niet aan een vCenter, dus ik kan niet verder terugkijken dan een uur.
Veaam One Free Edition installeren op een VM en je kan langer teruggaan
http://www.veeam.com/virtual-server-management-one-free.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
FireDrunk schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 09:45:
Uh, altijd te swappen? Dat lijkt me sterk, alleen als er concurrentie is op geheugen gebied... Ik wil toch echt geen byte geswapped zien... Dat maakt de boel én heel traag, én het is slecht voor mijn SSD.
VMware producten hebben een hele efficiënte manier om met geheugen om te gaan. Het swappen werkt dan ook iets anders als dat van bijv. Windows. Het maakt de boel niet trager, het zorgt er voor dat iedere vm datgene krijgt wat ie nodig heeft. Het systeem zit wat complexer in elkaar dan ik hier zo kort vertel, er zijn complete whitepapers van.

Dat slecht zijn voor de ssd is een fabeltje wat een aantal jaar geleden gestart is omdat mensen als de dood waren dat het aantal p/e cycles dusdanig hoog lag dat de ssd binnen een paar maanden stuk was omdat de NAND chips door hun max aantal p/e cycles waren gejaagd. Nu ruim 3 jaar later weten we dat dit overdreven was en het allemaal niet zo'n vaart loopt. Je zult heel erg veel GB's per dag moeten gaan schrijven en dat is nogal een uitdaging. Je wil juist swap op je ssd omdat deze zo rap is en je daardoor ook stukken minder last hebt van enige traagheid. Daarom zit die feature ook in ESXi en kent iets als ZFS iets vergelijkbaars (L2ARC).
Waar ik een beetje bang voor ben, is dat ESXi prioriteit geeft aan Memory acties boven IO acties.
Met andere woorden, als je VM heel actief is in geheugen, krijgen de IOps een lagere prioriteit omdat die geheugen acties je SSD belasten.

Dat kan voor een fikse vertraging zorgen.
Ik denk dat je hiervoor het beste eens wat verder in de materie van VMware producten moet gaan duiken. Ze hadden destijds een filmpje waarin een VMware engineer het e.e.a. uitlegt. Ik kan er helaas niet op komen dus die heb je nog tegoed, moet daar verder naar zoeken.

Edit: *zucht* staat het gewoon in mijn Firefox bookmarks 8)7 Het gaat om de volgende link die weliswaar op VMware Fusion gericht is en alweer een jaar of 4 oud is maar het geeft je nog steeds een goed idee hoe het in elkaar steekt: Fusion Geek Speak: Shawn Morel Talks About Virtualization at C4 Mac Dev Conference.

Edit2: nog een paar handige links:
- Hypervisor Memory Management Done Right.
- Ballooning And Hypervisor Swapping – Common Misunderstandings.

Mocht je swap van een vm willen verplaatsen: Storing a virtual machine swap file in a location other than the default.
Nee, nieuwste patches zouden dit volgens mij al op moeten lossen.
Bij mij werkt autostart als een trein, gister nog getest.
Interesting aangezien vrijwel iedereen die de patches installeert meldt dat het voor hun niets heeft veranderd aan de autostart (hij doet het dus nog steeds niet).

@Stefanvangelder: misschien dan toch eens wat schijf tools draaien om te kijken of die niet fouten vertonen.

[ Voor 18% gewijzigd door ppl op 09-06-2012 16:43 . Reden: toevoeging linkjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
FPTEST is powered on
info
9-6-2012 17:16:52
FPTEST
root

FPTEST is starting
info
9-6-2012 17:16:52
FPTEST
root

FPDC01 is powered on
info
9-6-2012 17:16:42
FPDC01
root

FPDC01 is starting
info
9-6-2012 17:16:42
FPDC01
root

FPRT02 is powered on
info
9-6-2012 17:16:32
FPRT02
root

FPRT02 is starting
info
9-6-2012 17:16:32
FPRT02
root

FPWWW01 is powered on
info
9-6-2012 17:16:22
FPWWW01
root

FPWWW01 is starting
info
9-6-2012 17:16:22
FPWWW01
root

Host has booted.
info
9-6-2012 17:16:21
CRAVUESX01
Versie: 623860, dus ik zit op kaal U1, en niet eens de patches daarna...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Het geldt alleen voor wie de gratis ESXi 5u1 versie gebruikt en het blijkt dat dan ook lang niet iedereen er last van heeft. Een klein aantal ontspringt de dans. Er gaan geruchten dat VMware pas ergens volgend jaar met een update komt die dit oplost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Gratis of niet gratis maakt niets uit. Is alleen maar licentie verschil... De CD/ISO is exact hetzelfde...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Poeh de zoektocht naar het ideale microatx moederbord gaan nog steeds door. Ik deel mijn research hier even voor iedereen en als reminder voor mezelf.

Het plan is om 3 hosts te gaan bouwen allemaal op basis van ESXi.
1 Host die de storage doet :Ik wil graag een mobo met de mogelijkheid om HBA kaart EN een dual port nic aan te sluiten (liefst met PCi-e wat betekent dat ik 2 pci express sloten nodig die minimaal x4 zijn aangezien ik gelezen heb dat dual port nics minimaal een x4 slot nodig hebben).

2 Hosts waarop de VM's runnen, zou kunnen volstaan met een dual port nic

Tot nu toe heb ik deze lijst samengesteld:

MSI B75MA-P45
1 x PCI Express x16 slot, running at x16 (PCIEX16)
1 x PCI-Express 2.0 x1
1 x PCI slot

Voordeel:Onboard NIC zou moeten werken met ESXi
32GB RAM max
VT-D optie aanwezig in BIOS

Nadeel:
Slechts 1 PCI Express x16 slot

Zuinig:
Ja: 28 Watt idle met een Core i5 3550

Gigabyte GA-B75M-D3P
1 x PCI Express x16 slot, running at x4 (PCIEX4)
1 x PCI-Express 2.0 x1
1 x PCI slot

Voordeel:
extra x16 slot op x4
Onboard NIC zou moeten werken met ESXi
32GB RAM max

Nadeel:
Geen VT-D in BIOS

Zuinig:
? geen idee, Volgens http://nl.hardware.info/p...5m-d3h#tab:testresultaten
Haalt een broertje van dit mobo, 27,6W idle

ASRock B75 Pro3-M
1 x PCIe 3.0 x16
1 x PCIe 2.0 x16(x4)
2 x PCI sloten

Voordeel:
extra x16 slot op x4
VT-D optie aanwezig in BIOS
Onboard NIC zou moeten werken met ESXi
32GB RAM max

Nadeel:
Weinig over bekend, nog geen testen van gezien, support van ASRock schijnt niet geweldig te zijn. (geen eigen support forum iig)

Zuinig:
Ook geen idee, nergens testen te vinden, weet niet wat ASRock voor naam heeft op dit gebied

Zoals ik het nu zie, valt de GigaByte af vanwege gebrek aan VT-D optie in het mobo (is iig nergens terug te vinden in de BIOS opties van de handleiding)
De MSI zou ik kunnen gebruiken voor de 2 hosts aangezien die maar 1 pci-express port nodig hebben.

De ASRock zou ik kunnen gebruiken voor m'n storage machine alleen nog geen idee of er een HBA te prikken valt in dat x16 slot. (Je kunt in de BIOS wel aangeven wat je als primaire videooutput gebruikt) dus het zou moeten werken.

Mocht iemand nog aanvullende info dan graag.. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Zijn er mensen die een desktop SSD gebruiken voor VM's? Ik zit er aan te denken om een SSD te kopen omdat ik zo nu en dan wat iops te kort kom.

Nadeel is dat er geen TRIM support is.. vraag me af hoe langzaam het systeem dan gaat worden na verloop van tijd..

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
FireDrunk schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 20:49:
Gratis of niet gratis maakt niets uit. Is alleen maar licentie verschil... De CD/ISO is exact hetzelfde...
Dan heb je het verhaal niet goed gelezen: het gratis vs niet gratis is hetgeen dat nu net het verschil maakt ongeacht of het nou dezelfde iso is of niet. Er zit dus kennelijk een of andere bug die bij het herkennen van de licentie die autostart uitschakelt of zo. Dat is heel erg vervelend omdat die autostart feature ook de autoshutdown doet. Voor die autostart is er nog wel een eenvoudige workaround middels dat rc.local maar de autoshutdown heeft dat niet. Dan moet je aardig wat gaan scripten en een eigengemaakte shutdown script maken die eerst alles suspend en daarna de ESXi host een reboot of shutdown geeft. Als je dat doet betekent dat wel dat je niet de shutdown functie in de vSphere client kunt gebruiken.

@workaholic: ik gebruik een Samsung 830 wat zich wel als desktop ssd classificeert. Heb er nog niet uitgebreid mee getest maar tot dusver merk ik niet dat ie rare dingen doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Workaholic schreef op zondag 10 juni 2012 @ 17:02:
Zijn er mensen die een desktop SSD gebruiken voor VM's? Ik zit er aan te denken om een SSD te kopen omdat ik zo nu en dan wat iops te kort kom.

Nadeel is dat er geen TRIM support is.. vraag me af hoe langzaam het systeem dan gaat worden na verloop van tijd..
Zijn er volgens mij wel wat, FireDrunk gaf aan dat hij een Intel Postville 80GB gebruikt en die nog goed is.
Ik zou het gewoon doen ga dan wel voor een betrouwbaar merk zoals Crucial/Samsung of eventueel Intel.
Om te zorgen dat de performance goed blijft zou je eventueel elke jaar een secure erase kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online

In mijn virtualisatie laptop (HP Elitebook 8540W met 16GB mem en een Core i7-740M) heb ik twee stuks Samsung PM-800 zitten. Niet de snelste SSD's ooit maar zeker wel genoeg om ESX op te hosten. Ik kom aan IO kant niks te kort, wel geheugen.

Heb ze nog niet zo heel lang draaien dus ik kan nog niks over performance degradatie zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik heb in mijn 2 'demo' hosts een ook een intel 80GB postville zitten die ik als host cache gebruik met name om wat meer te kunnen overcommitten qua geheugen (en dan dus niet op mijn iSCSI targets te swappen) omdat er maar 16GB in zit. Ik gebruik ze niet als datastore.
Merk dat vmotions ook een stuk sneller gaan met de SSD als host cache.

[ Voor 29% gewijzigd door DukeBox op 10-06-2012 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 09:40
@redfoxert: Ik kan je vertellen dat die PM-800 SSD's echt ruk zijn! Doe maar eens een AS SSD test, dan zie je waarom, die kan niet eens afgemaakt worden. Ik heb hem zelf ook, met de laatste firmware (TRIM-support), maar dan nog hapert dat ding echt regelmatig. Maar goed, da's eigenlijk off-topic hier althans als je je afvraagd waarom de performance niet stabiel is, kijk hier eens naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
rookie no. 1 schreef op zondag 10 juni 2012 @ 23:29:
@redfoxert: Ik kan je vertellen dat die PM-800 SSD's echt ruk zijn! Doe maar eens een AS SSD test, dan zie je waarom, die kan niet eens afgemaakt worden. Ik heb hem zelf ook, met de laatste firmware (TRIM-support), maar dan nog hapert dat ding echt regelmatig. Maar goed, da's eigenlijk off-topic hier althans als je je afvraagd waarom de performance niet stabiel is, kijk hier eens naar.
Testen gaat lastig, ze zijn in gebruik als datastore :)

Dat ze niet geweldig zijn weet ik maar AS SSD kon voorheen wel gewoon gedraaid worden. Ze zijn overall nog altijd sneller dan spinner disks. Haperen doen ze (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 10:35
Welke Raid kaart kan ik het beste nemen voor mijn setup.

Bord: pricewatch: Supermicro X8DT3-LN4F
CPU: XEON 5620

Heb nu een RocketRaid 3220 uit mijn vorige server maar krijg um standaard niet werkend
Heeft een van jullie hier ervaring mee?

En welke Raid kaart zou ik kunnen gebruiken in plaats van de RocketRaid.
Mag low budget zijn hoeft ook geen echt raid te hebben.

Als hij maar 8 poorten heeft en ondersteund wordt in ESXi.
Liefst onder de 200 euro moet lukken?

Zat zelf te denken aan een van deze 2:

pricewatch: IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x

Of:

pricewatch: Intel RAID Controller SASUC8I

Ik hoor graag van jullie, zie echt door de boompjes het bos niet meer.
En aangezien dat ik dit weekend me nieuwe server in elkaar gezet heb moet ik dus snel een nieuwe controller hebben of de oude aan de praat krijgen.

Ik weet ook dat er hier veel voorbij zijn gekomen maar wil toch zeker weten dat hij werkt op mijn config.

[ Voor 4% gewijzigd door Kavaa op 11-06-2012 00:20 ]

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Die twee controllers zijn onderwater hetzelfde (allebei gebaseerd op LSI2008 chip) en hebben alleen maar andere firmware.

Wat voor RAID engine wil je er op draaien? Wil je de kaarten doorgeven via VT-d? of wil je in ESXi met VMDK's / RDM's gaan werken?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Als het kan wil ik hem gewoon via ESXi laten werken.
Passtrough kan ook maar heb nu via de onboard kaart van me moederbord ook met RDM.
Dus dat moet geen probleem zijn.
Ik wil er geen raid voor gebruiken heb mijn raidsets in server 2008R2 die ik nodig heb.

Dus beide controllers werken met ESXi 5.0?

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ze werken sowieso als je ze naar IT mode flasht met een LSI firmware (dan word namelijk gewoon de LSI driver gebruikt).

Ik weet niet of ze werken met hun eigen firmware (IBM en Intel) hoewel ik het wel verwacht.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
En flashen moet ik neem ik aan doen onder het booten (Nog nooit gedaan:$)

Maar dan ga ik 1 van die 2 bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Neem de IBM, die zijn (voor zover ik weet) het makkelijkst te flashen.
En nee dat is niet 'tijdens' het booten, maar met een DOS boot medium (CD/USB/whatever).

Er zijn legio handleidingen van te vinden op internet. Servethehome en Hardforum hebben goede handleidingen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Dan ga ik die bestellen.
Bedankt ik elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

FireDrunk schreef op maandag 11 juni 2012 @ 08:15:
Ik weet niet of ze werken met hun eigen firmware (IBM en Intel) hoewel ik het wel verwacht.
Er wordt gewoon naar de vendor en device ID gekeken bij het laden van de esx driver, deze zou normaal gesproken niet anders zijn ondanks dat er voor ibm of intel aangepaste firmware op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Klopt, maar ik heb bijvoorbeeld een Fujitsu kaart waar dat wel het geval is. het VendorSubId is anders, waardoor ik de kaart ook niet naar IT mode kan flashen, terwijl het wel een LSI2008 based controller is :(

offtopic:
Dus als iemand weet hoe je een VendorID kan faken :P

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 23:32
FireDrunk schreef op maandag 11 juni 2012 @ 11:33:
Klopt, maar ik heb bijvoorbeeld een Fujitsu kaart waar dat wel het geval is. het VendorSubId is anders, waardoor ik de kaart ook niet naar IT mode kan flashen, terwijl het wel een LSI2008 based controller is :(

offtopic:
Dus als iemand weet hoe je een VendorID kan faken :P
Kan je dan die driver niet laden zoals ik deed bij mijn blog? Simpel gezegd: je zegt tegen je ESXi dat die voor een bepaalde PCI-ID een bepaalde driver moet laden...

Als het toch hetzelfde apparaat is maakt dat geen fluit uit

Deze blogpost: The Hyperactive Blog: Zuinig virtualiseren met ESXi

[ Voor 10% gewijzigd door HyperBart op 11-06-2012 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Nee, want ik krijg er geeneens IT-mode firmware op... Drivers laden zal misschien wel lukken, maar er staat nog vieze IR mode firmware op :P

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zormik
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-02-2023
NIK0 schreef op zondag 10 juni 2012 @ 15:55:
Poeh de zoektocht naar het ideale microatx moederbord gaan nog steeds door. Ik deel mijn research hier even voor iedereen en als reminder voor mezelf.

Het plan is om 3 hosts te gaan bouwen allemaal op basis van ESXi.
1 Host die de storage doet :Ik wil graag een mobo met de mogelijkheid om HBA kaart EN een dual port nic aan te sluiten (liefst met PCi-e wat betekent dat ik 2 pci express sloten nodig die minimaal x4 zijn aangezien ik gelezen heb dat dual port nics minimaal een x4 slot nodig hebben).

2 Hosts waarop de VM's runnen, zou kunnen volstaan met een dual port nic

Tot nu toe heb ik deze lijst samengesteld:

MSI B75MA-P45
1 x PCI-Express 2.0 x1
1 x PCI slot

Voordeel:Onboard NIC zou moeten werken met ESXi
32GB RAM max
Geen VT-D in BIOS

Nadeel:
Slechts 1 PCI Express x16 slot

Zuinig:
Ja: 28 Watt idle met een Core i5 3550

Mocht iemand nog aanvullende info dan graag.. _/-\o_
Ter info,

Ik heb de volgende config:

MSI B75-MA P45
core i5 3550
2 x 4GB DDR3 1600Mhz. @ 1.35v (Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9W)
Western Digital Scorpio Black WD3200BEKT. 320GB SATA-300. 16MB. 7200rpm
4x hitachi 5K3000 2TB
Huntkey Jumper 300G
3 fans

en ik idle op +/- 22W
Pagina: 1 ... 26 ... 116 Laatste

Let op:
Let op: Dit is geen 'algemeen ESxi-topic'. Ook je algemene VT vragen horen hier niet thuis!

Lees voor je begint goed de start post en blijf ontopic.