Ik gebruik mijn WNDR3700 met OpenWrt nu als network storage (met een USB schijfje van 320GiB),
maar aangezien deze toch wat power tekort komt om
services te draaien zoals Sickbeard en Couchpotato ben ik op zoek naar een iets krachtiger oplossing.
Al een tijdje rondgekeken in de synology en qnap topics, omdat deze vooral kwa zuinigheid interessant zijn,
maar ik wilde toch liever iets zelf in elkaar zetten om meer mogelijkheden te hebben en makkelijker te kunnen uitbreiden.
Nu is de behoefte aan storage nog niet zo heel groot, maar de USB schijf is steeds vaker vol, en bovendien zou ik graag backups op
de storage plaatsen, en bij sommige data vind ik een vorm van redundantie wel prettig.
Snapshot RAID zou voldoende zijn omdat het vooral statische data is.
Het liefst zou ik voor de storage/mediaserver/downloadmachine een linux-distributie gebruiken; freenas (o.i.d) voor storage en ubuntu voor de downloadmachine,
maar omdat ik de machine ook wil gaan inzetten als PVR met Mediaportal is Windows weer handiger.
Dus daarom lijkt virtualiseren mij zo gek nog niet.
Een setup met een 620 lijkt me wel interessant, omdat daarmee, zeker in combinatie met een PicoPSU, een behoorlijk laag gebruik kan worden behaald.
Performance is ondergeschikt, omdat er maar één of bij uitzondering twee mediaclients tegelijk streamen, met meestal SD content en af en toe 'ns 720p.
Maar dat is wel aan't verschuiven in het voordeel van 720p.
Deze ondersteunt geen VT-D, in hoeverre is dit een nadeel als ik een VM wil gebruiken als storage?
(Vergelijkbaar met zoiets:
http://www.napp-it.org/doc/downloads/all-in-one.pdf)
Kom ik dan weg met RDMs vanaf de on-board SATA poorten?
Ook als ik van één schijf mijn VMs wil draaien?
En hoe zit dat met tunerkaarten? Is Passthrough alleen weggelegd voor SAS/RAID kaarten e.d?
Want dan worden het sowieso USB tuners en is de behoefte aan VT-D compatibele hardware nog kleiner.
Dus:
- Biedt virtualisatie voordelen in voor de door mij geschetse situatie?
- Heb ik dan een losse SAS kaart nodig?
- Is het verstandig om hardware te kiezen die VT-D ondersteunt?