Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:13
Neem dan gewoon een Tyan of Supermicro bord met Remote KVM los van het chipset. Dat werkt volgens mij veel betrouwbaarder. Kost wel wat meer...

Even niets...

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 18:46

Quindor

Switching the universe....

Ik heb een Q67 bord met AMT etc. en moet zeggen, dat werkt echt goed. Zeker het mounten van ISO's en dat soort zaken is erg makkelijk. Het werkt nog niet altijd perfect, maar na een paar keer proberen gaat het meestal wel goed.

Het grootste nadeel is dat je voor RealVNC moet betalen. En aangezien ik ESXi draai, dat het uiteindelijk niet heel veel voor me toevoegt. Ik ga er dus ook niet voor betalen, RAdmin werkt minder goed vind ik en ondersteund ook niet het mounten van CD's, booten rechtstreeks naar bios, etc.

Dus tjah, wat moet ik er van zeggen. Moet je voor een Q chipset gaan? Ja, vt-D werkt prima en het remote gedeelte is leuk. Maar in combinatie met ESXi is het nut beperkt (remote).

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:15
Je kan het ook met Enterprise versie van VNC en die vind je nogal rondslingeren op het internet :+

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

FireDrunk schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 17:03:
Neem dan gewoon een Tyan of Supermicro bord met Remote KVM los van het chipset. Dat werkt volgens mij veel betrouwbaarder. Kost wel wat meer...
Yep, t intel bordje kost zo'n €115,- en een s1155 van Supermicro (X9SCM-F bijv) kost al gauw € 185,-
HyperBart schreef op woensdag 21 september 2011 @ 09:01:
Je kan het ook met Enterprise versie van VNC en die vind je nogal rondslingeren op het internet :+
Tja, dat is een optie, maar zo'n rib uit je lijf is VNC entreprise nu ook weer niet (single user license €38).

Ik kan enkel zeggen dat mij de iKVM van de Supermicro X9SCM-F zeer goed bevalt, vanaf de browser je bak aan/uitzetten/resetten en allerlei parameters uitlezen. De optie om een iso te mounten en als usb boot device voor te schotelen is meesterlijk, heb je niet eens een tijdelijke CD/DVD speler nodig om je OS te installeren. Maar zoals FireDrunk zegt, voor dat gemak betaal je dan ook iets meer.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• HyperBart
Pantagruel schreef op woensdag 21 september 2011 @ 09:59:
Tja, dat is een optie, maar zo'n rib uit je lijf is VNC entreprise nu ook weer niet (single user license €38).
Je bedoelt de plus licentie dan?

Ben trouwens nog iets interessants tegengekomen ivm mensen die toch hun ESXi scherm willen tevoorschijn toveren:

http://www.virtuallyghett...h-of-remote-color-to.html

OK OK, het is geen KVM en als ie in de shit zit kan je geen scherm overnemen, maar voor mij voldoet dit toch al... Enige wat ik zou missen bij KVM is het remote booten en off poweren...

En voor diegenen die ESXi een beetje persoonlijk willen maken of de DCUI meer info willen laten tonen: http://www.virtuallyghett...f-color-to-esxi-dcui.html

[ Voor 12% gewijzigd door HyperBart op 21-09-2011 11:07 ]

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

HyperBart schreef op woensdag 21 september 2011 @ 11:02:
[...]

Je bedoelt de plus licentie dan?

Ben trouwens nog iets interessants tegengekomen ivm mensen die toch hun ESXi scherm willen tevoorschijn toveren:

http://www.virtuallyghett...h-of-remote-color-to.html

OK OK, het is geen KVM en als ie in de shit zit kan je geen scherm overnemen, maar voor mij voldoet dit toch al... Enige wat ik zou missen bij KVM is het remote booten en off poweren...

En voor diegenen die ESXi een beetje persoonlijk willen maken of de DCUI meer info willen laten tonen: http://www.virtuallyghett...f-color-to-esxi-dcui.html
VNC Entreprise windows en dan bij quantity 1 invullen.

Die splash of color is wel gein.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Bedankt voor de reacties allemaal d:)b

FireDrunk, waarom raad je de AMT optie af? Ik vind die Tyan of Supermicro echt hele mooie bordjes, maar daar betaal je dan ook weer voor..
Voor een extra 100 euro tov de G620 waar ik eerder voor zou gaan heb je naast de remote kvm optie ook nog eens een quad-core op 3,1ghz én VT-D ondersteuning. Dat is heel wat interessanter voor me dan een duurder mobo.

Quindor, super dat je even jouw ervaringen met AMT deelt :) Je hebt gelijk dat je via ESXi er minder aan hebt, maar ik wil het voor volgende situatie gebruiken:

Een custom white box ESXi server die ook dienst doet als firewall / router. Bij calamiteiten zou ik hier remote aan willen kunnen, ongeacht wat de state van de nics is. Ook remote even een reboot of shutdown doen lijkt me erg handig, en ook tijd en geldbesparend vermits ik veel afwezig ben en een ritje naar de locatie waar het ding staat me ook geld kost.
Anders gezegd, ik wil er niet dagelijks gebruik van kunnen maken maar wél er altijd remote aankunnen via een OpenVPN tunnel op een router in het netwerk.

Dan nog over die (Real)VNC licenties, die Enterprise edition kan je toch niet voor alle out of band opties gebruiken of zie ik dat verkeerd?
Daar heb je de Plus edition voor nodig en die is helaas 2 keer zo duur :(
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Quantity    List price  Purchase
VNC Viewer Plus for Windows (License Key)

(1 unit)    

USD 99.00
    GBP 65.50
    EUR 75.27

Indien er nog iemand wat kan aanmerken om al dan niet voor een Q67 systeem icm een Intel processor die vPro ondersteuning heeft (zoals de i5 2400), shoot! En alvast bedankt hiervoor :)

• FireDrunk
Tja, mijn moederbord heeft me tweedehands 100 euro gekost... Tis maar waar je ze vandaan haalt ;)

Even niets...

• elnaeth
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-09 17:47
Zo.... hardware vandaag via een vriend zelf opgehaald uit het sorteercentrum van PostNL XD The looks on their faces... :')

Net lekker esxi 5 installed, draait gezellig op zijn usb stickje. Performance bevalt me gigantisch voor die simpele i3 540! Nu nog een mooie behuizing (http://www.salland.eu/pro...voeding-zwart-4u-500.html op het oog) en 2x2 TB kopen voor het einde van het jaar... Ben eens benieuwd wanneer ik het geld bij elkaar kan toveren :p

• FireDrunk
Veel geld voor weinig kast. Maar dat is mijn mening. Zit niets speciaals op.

Even niets...

• elnaeth
Ik sta helemaal open voor suggesties, vond het zelf nogal handig dat er behoorlijk wat harddisks in konden. Hoeft niet mooi te zijn, als het maar functioneel zwaar in orde is :p

• FireDrunk
Moet het persé een 19" kast zijn?

Even niets...

• elnaeth
Nee, dat hoeft absoluut niet. Maar de afmetingen van die kast pasten bijna precies op de plek waar ik mijn server heb staan, vandaar :)

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 13:22
elnaeth schreef op woensdag 21 september 2011 @ 22:16:
Ik sta helemaal open voor suggesties, vond het zelf nogal handig dat er behoorlijk wat harddisks in konden. Hoeft niet mooi te zijn, als het maar functioneel zwaar in orde is :p
zoiets? V&A aangeboden: Supermicro SC833T-550B (3U rackmount, 550W, 8x SAS/SATA backplane)

• FireDrunk
Ik zou naar een Rebel kijken... VEEL goedkoper, en net zo functioneel, (zo niet beter).

pricewatch: Sharkoon Rebel 9 Economic
Of een maatje groter:
pricewatch: Sharkoon Rebel12 Value Black

Even niets...

• elnaeth
Ik heb via-via een en ander in Duitsland weten te regelen, ohne Steuer (a)

De case is de CoolerMaster RC-600-KKN1-GP Gladiator geworden.

Zal van de week eens wat screenshots en foto's nemen zodra ik mijn esxi bak compleet af en ingericht heb. Tot nu toe vind ik hem helemaal te gek en heb ik alles voor elkaar kunnen krijgen dat ik voor ogen had (onder andere mijn volledige netwerk door een virtuele pfSense te beheren, zonder VT-d).

Super topic dit, echt zo vreselijk veel informatie en behulpzame mensen :)

• FireDrunk
pfSense wel met VMXNET gedaan? :) Scheelt een hoop CPU belasting :P

Even niets...

• elnaeth
Volgens mij niet, nooit van die optie gehoord uberhaupt. Net even snel gegoogled, kom ik tegen dat alleen windows servers die mogelijkheid hebben, kan dat kloppen?

Sowieso zal ik waarschijnlijk die VM opnieuw moeten installeren als ik dat nu nog wil doen, of zit ik hier fout? :P

Cpu belasting viel wel mee op de WAN interface. LAN nog niet kunnen testen, misschien kom ik nog wel terug op mijn woorden dan :p

• FireDrunk
Ah, pFsense draait op FreeBSD, das wel een lastig OS om VMXNET3 op aan de praat te krijgen, maar het schijnt te kunnen. Persoonlijk nog nooit gedaan.

Onder Ubuntu werkt VMXNET3 direct out of the box, dus het is niet Windows only ;)

Even niets...

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

FireDrunk schreef op donderdag 22 september 2011 @ 12:23:
Ah, pFsense draait op FreeBSD, das wel een lastig OS om VMXNET3 op aan de praat te krijgen, maar het schijnt te kunnen. Persoonlijk nog nooit gedaan.

Onder Ubuntu werkt VMXNET3 direct out of the box, dus het is niet Windows only ;)
Het kan wel, maar je levert wel VLAN en QOS functionaliteit in, deze zijn (nog) niet mogelijk met de VMXNET3 driver. VLAN functionaliteit is natuurlijk op te vangen is ESXi zelf, je kunt de VLAN's daar omzetten naar meerdere virtuele interfaces, maar voor QOS is geen workaround mogelijk.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• FireDrunk
Vreemd? Ik dacht dat QOS layer 3 was? Dan zou ESX zich daar toch niet mee moeten bemoeien?

Even niets...

• Zer0
  • Niet online

Zer0

FireDrunk schreef op donderdag 22 september 2011 @ 12:40:
Vreemd? Ik dacht dat QOS layer 3 was? Dan zou ESX zich daar toch niet mee moeten bemoeien?
Daar bemoeit ESXi zich ook niet mee, dat doet het betreffende OS, in dit geval FreeBSD, en die heeft daar ALTQ (https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/ALTQ) ondersteuning in de netwerkkaart driver nodig. En deze zit niet in de VMXNET3 driver.
Meer info: http://forum.pfsense.org/index.php?topic=34043.0

• FireDrunk
Aha! leerzaam!

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elnaeth
Zojuist een snelle test met ZFS gedaan, kreeg gewoon 100MB/s doorvoersnelheid op files van >4GB groot. Heb de 1tb disk gewoon als vmfs beschikbaar gesteld (wel alleen aan de freenas VM).

Voor mij is die snelheid iig meer dan genoeg vergeleken bij de 20-30MB/s die ik voorheen wel eens haalde naar mijn storage server :D

Laat wel meer weten zodra ik 5TB heb om mee te spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dus je hebt 1 VM met 1 vDisk op een 1TB fysieke disk? En in de VM heb je ZFS gebruikt en haal je 100MB/s?
Dat valt inderdaad wel mee :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elnaeth
Heb op dit moment 2 datastores. Een oudere 500GB disk puur voor de vmdisks waar de OS'en op draaien (dat gaat me later nog opbreken zodra ik meer vm's draai ivm seektimes :P), en een 1TB opslag disk.

Freenas installed op een 10GB vmdisk op de 500GB fysieke disk, en dan op de 1TB fysieke disk een vmdisk aangemaakt, en die aan freenas gehangen.

Die 1TB vmdisk heb ik vervolgens in freenas als ZFS geformatteerd, en daarna via CIFS als windows share op mijn desktop gemount. Overdracht snelheid tussen 85 en 90 MB/s, pieken naar de 100.

Ik zal eens proberen meer over te zetten dan het RAM geheugen van de freenas vm groot is, het zou kunnen dat alles gewoon tijdelijk in het geheugen gebufferd werd voordat het naar disk geschreven werd, al lijkt me dit extreem onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Hmmmm, ik ga toch ook eens beginnen met dat ZFS :)

Thuis die intel-server ESXi er uit trekken, iets OpenIndiana achtig er op en met die SSD en 2 HDD's eens een vdev'je aanmaken :)

[ Voor 56% gewijzigd door HyperBart op 23-09-2011 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
elnaeth schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 09:59:
Heb op dit moment 2 datastores. Een oudere 500GB disk puur voor de vmdisks waar de OS'en op draaien (dat gaat me later nog opbreken zodra ik meer vm's draai ivm seektimes :P), en een 1TB opslag disk.

Freenas installed op een 10GB vmdisk op de 500GB fysieke disk, en dan op de 1TB fysieke disk een vmdisk aangemaakt, en die aan freenas gehangen.

Die 1TB vmdisk heb ik vervolgens in freenas als ZFS geformatteerd, en daarna via CIFS als windows share op mijn desktop gemount. Overdracht snelheid tussen 85 en 90 MB/s, pieken naar de 100.

Ik zal eens proberen meer over te zetten dan het RAM geheugen van de freenas vm groot is, het zou kunnen dat alles gewoon tijdelijk in het geheugen gebufferd werd voordat het naar disk geschreven werd, al lijkt me dit extreem onwaarschijnlijk.
Heb je wel gelet op de verhalen over disk flushing onder ESXi?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elnaeth
Werkelijk geen idee waar je het over hebt nu. Moet ik me zorgen beginnen te maken? ;) :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Wikipedia: ZFS
Punt 7.

Even niets...

• elnaeth
Zo, heb de nieuwe kast binnen, en de 2x2 TB. Tijd om te klussen!

Net al even de eerste disk als RDM toegevoegd, is nog best makkelijk ook als je de goede guide hebt gevonden! Performance nog niet getest, maar ik vermoed dat ik het leuk ga vinden ;)

• FireDrunk
2x2TB al leuk? Jij bent snel tevreden :+

Even niets...

• elnaeth
Niet vergeten, ben student, nog niet zo veel geld over voor hobbies na vaste lasten :p Had eerst 3TB totaal, nu 5, even wat vulwerk te doen ;) In Oktober pas 50mbit internet, nu nog 20, downloaden gaat nog niet zo heul snel :+

Rond de kerst wil ik er nog eens 2x2 TB bij proppen, kun je daar al beter mee leven, 9TB totaal? ;) haha

• HyperBart
Ah, is wel leuk als je zo beetje bij beetje dit soort dingen in mekaar kan steken... Dat tijdperk ligt nog niet zo ver achter me... :+

• FireDrunk
Nu gaat het groots :P Ik koop vaak iets leuks als ik weer eens een paar weken standby heb gelopen... Daar krijg ik altijd een paar honderd euro voor, en dan verdien ik altijd wel wat extra's :)

Even niets...

• Morphix
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 08:45
Is er reden om een Q67 moederbord te verkiezen boven een H67 mobo met vt-d ondersteuning? Wil een esxi systeem in elkaar gaan zetten om te gebruiken voor server en nas. De nas ga ik regelen met ZFS dus is vt-d een vereiste. Het wringt 'm echter een beetje in de aansluitingen van de Q67 bordjes, ik zou het namelijk fijn vinden als ik mijn audio set (logitech z5500) direct kan aansluiten. Dit kan optisch of analoog (groen, oranje, zwart). Het, voor mijn geval, meest optimale bord is de Intel DQ67SW, maar deze heeft geen van beiden.
Vziw zijn er ook h67 borden met vt-d support (asrock dacht ik), maar correct me if i'm wrong. Ik heb nog nietn echt naar H67 alternatieven gekeken en ben vooral benieuwd of er buiten vt-d functies op de Q67 chipset zitten die meerwaarde bieden voor een esxi systeem.

edit: Hmm, heb even zitten zoeken naar H67 (of z68) borden met vt-d, maar het is _behoorlijk_ onduidelijk of er wel support is of niet. Het lijkt puur aan het bios te liggen of er ondersteuning is of niet, maar zeker ben ik niet. Zijn er tweakers die hier meer van weten/ervaring mee hebben?

[ Voor 15% gewijzigd door Morphix op 24-09-2011 19:06 ]

• elnaeth
Nou snap ik er niets meer van. Heb nu echt best belabberd slechte doorvoersnelheden, terwijl ik alle disks via RDM heb gehangen aan mijn freenas vm.

Kan het zijn dat ik dus echt gewoon betere performance had toen ik ze netjes als vmfs eraan had gehangen? Snap hier vrij weinig van, had echt verwacht betere doorvoer te hebben, maar mijn freenas verstookt nu bergen CPU, en ik denk ook dat daar de bottleneck nu zit, waar dat eerst dus niet was :o

Verwijderd

Morphix schreef op zaterdag 24 september 2011 @ 18:39:
Is er reden om een Q67 moederbord te verkiezen boven een H67 mobo met vt-d ondersteuning?
Er zijn geen H67 moederborden met VT-d ondersteuning. Zelfs niet alle Q67moederborden schijnen te werken. Alleen die van Intel zelf vormen blijkbaar geen probleem.
Wil een esxi systeem in elkaar gaan zetten om te gebruiken voor server en nas. De nas ga ik regelen met ZFS dus is vt-d een vereiste.
Ik plan net hetzelfde en anderen deden het ons al voor :)
Het wringt 'm echter een beetje in de aansluitingen van de Q67 bordjes, ik zou het namelijk fijn vinden als ik mijn audio set (logitech z5500) direct kan aansluiten. Dit kan optisch of analoog (groen, oranje, zwart). Het, voor mijn geval, meest optimale bord is de Intel DQ67SW, maar deze heeft geen van beiden.
Dat bord is er ééntje dat echt lijkt te werken met VT-d.
Vziw zijn er ook h67 borden met vt-d support (asrock dacht ik), maar correct me if i'm wrong.
Er zijn H67, P67en Z68 moederborden die beweren VT-d te ondersteunen. Voor zover ik hoor, werkt er niet één van. :(
Ik heb nog nietn echt naar H67 alternatieven gekeken en ben vooral benieuwd of er buiten vt-d functies op de Q67 chipset zitten die meerwaarde bieden voor een esxi systeem.
De intel Q67moederborden hebben vga on board wat ik altijd een goed punt vind voor een server (en dat is een ESXi)

• Morphix
Verwijderd schreef op zaterdag 24 september 2011 @ 19:03:

[...]

De intel Q67moederborden hebben vga on board wat ik altijd een goed punt vind voor een server (en dat is een ESXi)
Onboard graphics dus? Betekent dat dat ik een Xeon kan kopen? Want dat is meer performance voor minder geld.

Uit de officiele specs:
Over graphics:
Requires a Processor with Intel Graphics Technology: Yes
Er wordt dan toch gewoon gebruik gemaakt van de integrated graphics in de cpu, of heb ik het dan mis?

Verwijderd

Morphix schreef op zaterdag 24 september 2011 @ 19:14:
Onboard graphics dus? Betekent dat dat ik een Xeon kan kopen? Want dat is meer performance voor minder geld.

Er wordt dan toch gewoon gebruik gemaakt van de integrated graphics in de cpu, of heb ik het dan mis?
Met Xeon heb ik geen ervaring, dus op die vraag moet ik je het antwoord schuldig blijven al lijkt dat wel de logische conclusie. Ik plan zelf om een i5 2400 te gebruiken.

• Zer0
  • Niet online

Zer0

Morphix schreef op zaterdag 24 september 2011 @ 19:14:
[...]

Uit de officiele specs:

[...]

Je zou nog steeds een Xeon kunnen gebruiken, de E-12x5 modellen hebben een GPU aan boord (Wikipedia: List of Intel Xeon microprocessors)
Het moederbord moet die CPU's natuurlijk wel ondersteunen, en ze zijn duurder dan gewone Sandy Bridge CPU's

Verwijderd

Ik vraag me toch af waarom je een dure Xeon wenst te gebruiken ipv een i5. De enige reden die ik me kan bedenken is het gebruik van ECC geheugen, maar dat wordt door het genoemde moederbord niet ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphix
Het geldt blijkbaar niet voor alle Xeons, maar de E1230, vergelijkbaar met de i7 2600 is een stuk goedkoper en heeft een lager tdp. Maargoed, die heeft dan geen gpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaitoX
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 21:04
elnaeth schreef op zaterdag 24 september 2011 @ 18:41:
Nou snap ik er niets meer van. Heb nu echt best belabberd slechte doorvoersnelheden, terwijl ik alle disks via RDM heb gehangen aan mijn freenas vm.

Kan het zijn dat ik dus echt gewoon betere performance had toen ik ze netjes als vmfs eraan had gehangen? Snap hier vrij weinig van, had echt verwacht betere doorvoer te hebben, maar mijn freenas verstookt nu bergen CPU, en ik denk ook dat daar de bottleneck nu zit, waar dat eerst dus niet was :o
Je kan even op de console kijken, ik had bij freenas problemen met interrupt storms nadat ik vt-d ingeschakeld had om me controller aan freenas toe te kennen. Dit kon overigens opgelost worden door maar 1 cpu met 1 core toe te wijzen aan de freenas vm.

Zelf heb ik alleen freenas gebruikt om de zfs pool aan te maken met ashift 12, toen kon ik die niet koppelen in openindiana, dus heb ik het opnieuw moeten doen in zfsguru (of zelf zfs patchen in openindiana, maar leek het me makkelijker om even met de zfsguru life cd te doen). In zfsguru had ik ook last van interrupt storms bij het gebruik van meer dan 1 cpu/core, leek dus bij op freebsd gebaseerde OS te liggen. In openindiana 1 cpu met 4 cores toegewezen en geen problemen ondervonden.

Maar een interrupt storm zou dus wel een reden kunnen zijn van je hogere cpu gebruik. Als je via de vsphere client even de console in de gaten houdt zou je error messages voorbij moeten zien komen als je daar last van hebt.

Heb zelf nu dus 6x2TB (samsung) met ashift 12 in een zfspool met zraid2 openindiana en krijg de volgende benchmark resultaten:
dd:
10.24 GB in 27.6s = 371.01 MB/s Write
10.24 GB in 19.3s = 530.57 MB/s Read

bonnie ++ bench mark: Seq-Write 434 MB/s, Seq-Read 491 MB/s

In zfsguru met dezelfde pool:
128GB:
Read throughput : 425.4 MB/s
Read throughput : 405.7 MiB/s
Write throughput: 276.3 MB/s
Write throughput: 263.5 MiB/s

64GB:
Read throughput : 439.9 MB/s
Read throughput : 419.6 MiB/s
Write throughput: 267.7 MB/s
Write throughput: 255.3 MiB/s

16GB:
Read throughput : 378.9 MB/s
Read throughput : 361.4 MiB/s
Write throughput: 394.5 MB/s
Write throughput: 376.2 MiB/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
sloth schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 22:32:
Mooi om te zien dat de Realtek 8111DL nu out of the box ondersteuning in ESXi 5 heeft :)
Is er misschien iemand die kan testen of dit ook het geval is bij de Intel 82579V?
Antwoord: nee het werkt niet, ik ben nog zoekende naar een workaround, tot op heden niks gevonden.. ik wil 4.1 gaan installeren, maar ik kom de pagina op vmware.com niet meer op, hij blijft vragen om een inlog terwijl ik al ingelogd ben. Heeft iemand een idee waar ik esxi 4.1 met license legaal vandaan zou kunnen halen?

[ Voor 22% gewijzigd door neographikal op 26-09-2011 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik moet even zoeken, maar heb beide nog wel liggen volgens mij, stuur maar even een DM :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Installer is gelukt, nu nog een 4.1 license..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand een idee waar ik esxi 4.1 met license legaal vandaan zou kunnen halen?
ESXi 4.1 heeft toch een gratis/free license?

reg je toch met een ander mailadres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Met dank aan FireDrunk is het geregeld:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
De registraties voor 4.1 staan dicht, je kan alleen nog maar een key krijgen voor 5.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heee

ik ben me eigen ook aan het verdiepen in ESXI. heb thuis al een oude server met ESXI 4 erop. nu wil ik een nieuwe server pc kopen die ik tevens wil gebruiken als mediacenter. Dit kan als ik het goed gelezen heb met vt-d (intel) of amd-v (amd). zodat ik de pc zelf als mediacenter kan gebruiken.

Nu zag ik dat binnenkort de FX 6100 uitkomt van amd. Dat lijkt me op dit moment de beste keuze? Weet niet of jullie die ook aanraden of zouden jullie zeggen ga voor ene i5? of juist een X6?

ik wil de volgende vm's draaien
xp
server 2008
server 2008
cent OS
ubuntu

alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-08 16:07
Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 08:30:
Heee

ik ben me eigen ook aan het verdiepen in ESXI. heb thuis al een oude server met ESXI 4 erop. nu wil ik een nieuwe server pc kopen die ik tevens wil gebruiken als mediacenter. Dit kan als ik het goed gelezen heb met vt-d (intel) of amd-v (amd). zodat ik de pc zelf als mediacenter kan gebruiken.

Nu zag ik dat binnenkort de FX 6100 uitkomt van amd. Dat lijkt me op dit moment de beste keuze? Weet niet of jullie die ook aanraden of zouden jullie zeggen ga voor ene i5? of juist een X6?

ik wil de volgende vm's draaien
xp
server 2008
server 2008
cent OS
ubuntu

alvast bedankt!
VT-d icm videokaarten werken nog niet/nauwelijks van wat ik begrijp. Maar over de rest van je post... Wat heb je zelf al uitgezocht? Waarom denk jij dat de nieuwe AMD de beste keuze is?

En wat wil je er voor een VM's op gaan draaien? Een lijstje met OS'en zegt weinig als we niet weten wat die dingen gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Als je MediaCenter en VM's wil combineren kan je beter met Xen aan de slag. Dan kan je een volwaardig 'host' OS maken, en daarop een Xen Kernel installeren. Op de Host kan je MythTV / XBMC of whatever installeren, en je kan toch VM's draaien.

Dat kost je alleen wel veel tijd om te bouwen, en is niet gemakkelijk... (mijns inziens...)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke bedankt voor de snelle reacties!

xp VPN
server 2008 Sharepoint Testen
server 2008 Sharepoint Test uitproberen
cent OS Verschillende linux varianten bekijken
ubuntu of xp Xbmc sickbeard spotweb enz

Xen is misschien ook een goed idee. Ik wil het alleen eerst met ESXI proberen dit omdat ze dit bij mij op het werk gebruiken en ik dat wil leren.

Reden waarom ik voor de nieuwe amd (FX6100)keek, was omdat voor zover ik kon vinden tegenwoordig alle AMD cpu over amd-v ondersteunen. Verder heeft deze cpu 6 cores. Dus dat is beter ivm met meerdere os'en. De prijs vind ik ook erg gunstig. Ik ga er ook 16 gb geheugen in doen. verder 2 tb hdd. En als ik na de revieuws kijk wat nu op internet staat over de FX CPU's wat weinig is, is dat het wel een goede cpu is. op het gebied van snelheid. Ik wilde eindelijk vorige week een neiuwe server bestellen maar zag nu de FX langskomen dus ik wilde is vragen wat jullie de beste keuze lijkt, een I5 de FX of een Phenom II X6 1090T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 10:12:
Reden waarom ik voor de nieuwe amd (FX6100)keek, was omdat voor zover ik kon vinden tegenwoordig alle AMD cpu over amd-v ondersteunen. Verder heeft deze cpu 6 cores. Dus dat is beter ivm met meerdere os'en
Wederom, en als je even zoekt op mijn naam in dit topic vind je daar wat meer over terug. 6 cores is echt al wel redelijk veel voor thuis... Ga eerst eens kijken naar een dual-core, want je systeem zal eerder memory bound dan CPU bound zijn... Bedenk ook dat die CPU daardoor in verhouding tot een i3 bv minder energiezuinig is, en stel je dan ook de vraag eens of je al die cores nodig hebt... Met ESXi en virtualisatie moet je even een andere gedachtegang gaan volgen... In principe geef je een VM maar één vCPU (quasi gelijk aan een core), meer hebben je OS'en echt niet nodig en zo is je hele systeem schaalbaar...

Ik blijf er op hameren in dit topic dat mensen die hier een server in mekaar willen steken echt van dat "meer cores is beter" af moeten stappen... Je moet niet gaan rekenen: "ik draai X VM's dus ik wil Y cores waarbij Y zo dicht mogelijk bij X ligt...) het CPU scheduling mechanisme van ESXi gecombineerd met HyperThreading maakt een dualcore voor thuis al meer als voldoende, met als sidenote dat je geen CPU intensieve taken gaat uitvoeren... Als jij 4 machines hebt die dag en nacht staan te unrarren en parren, dan kan ik je volgen... Zoniet, blijf maar bij de dual of quadcores

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het ook in verschillende post van jou gelezen. Heb tevens je blog gezien. Reden dat ik voor deze CPU wilde kiezen was omdat dit weer een hele nieuwe CPU is en ik ervan uit ging dat ik met deze cpu weer een hele tijd vooruit kan. En tja het is altijd het idee dat de meer cores sneller is. En ik wil standaart alle os'en laten draaien en overdag werk ik in sharepoint os en savonds vaak met de mediacenter os. Maar jij vind het dus een beter plan om ipv een fx 6100 een i3 te nemen en dan van de 16 gb ram 24 te nemen ?

Tevens heb je in je intro post staan:
denk maar aan een TV-kaart of bv een PCI Wifi-kaartje met VT-D is pas ondersteund bij de i5-series en op voorwaarde dat je moederbordje natuurlijk het ondersteunt

Dat VT-D pas wordt ondersteund vanaf de I5?

op internet las ik weer dat dit tegenwoordig ook de bij nieuwe i3 ook het geval is ? maar weet niet of dit klopt

En voor zover ik het nu begrijp:

VT-X kan OS direct CPU aanspreken
VT-D kan OS direct hardware aanspreken

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2011 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 11:02:
Maar jij vind het dus een beter plan om ipv een fx 6100 een i3
Ik ken de processor (nog) niet, dus ik weet ook niet wat hij verbruikt en dergelijke, en gezien die topictitel is dat wel een leuke insteek natuurlijk :+ ;)
te nemen en dan van de 16 gb ram 24 te nemen ?
Als je de kans hebt zou ik er à volonté geheugen in steken... Ondersteunt je moederbord zoveel? Zo ja, met de huidige prijs van geheugen: VOLFROTTEN :+
Als ik moet kiezen tussen een i3 met 24GB of een i5 met 16GB (en ik heb geen VT-d nodig die de keus voor een i5 rechtvaardigt imho) dan kies ik onmiddellijk voor de i3 :)
Tevens heb je in je intro post staan:
denk maar aan een TV-kaart of bv een PCI Wifi-kaartje met VT-D is pas ondersteund bij de i5-series en op voorwaarde dat je moederbordje natuurlijk het ondersteunt

Dat VT-D pas wordt ondersteund vanaf de I5?
Op het moment van schrijven is/was dat het geval... (ik ga bij de volgende quote verder hierover)
op internet las ik weer dat dit tegenwoordig ook de bij nieuwe i3 ook het geval is ? maar weet niet of dit klopt
Zo ja, dan is de TS fout en moet iemand 'm aanpassen. Ik zoek dit even uit...
En voor zover ik het nu begrijp:

VT-X kan OS direct CPU aanspreken
VT-D kan OS direct hardware aanspreken
Ja... VT-x druk je een beetje raar uit, maar het klopt min of meer wat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weiman
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-09 09:20
HyperBart schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 11:28:
[...]

Als je de kans hebt zou ik er à volonté geheugen in steken... Ondersteunt je moederbord zoveel? Zo ja, met de huidige prijs van geheugen: VOLFROTTEN :+
Als ik moet kiezen tussen een i3 met 24GB of een i5 met 16GB (en ik heb geen VT-d nodig die de keus voor een i5 rechtvaardigt imho) dan kies ik onmiddellijk voor de i3 :)
Excusé, maar waar haal je die 24GB vandaan? :) 8GB dimms zijn er inmiddels wel geloof ik voor "gewoon" desktop, maarhaast onbetaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze is Alleen voor servers!!!
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3D4R9S/8GI

Ik had verkeerd verkeken.

Btw nog een vraag aan hyperbard hoeveel os'en heb jij draaien op je servertje dat heb ik niet kunnen ontdekken.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2011 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Verkijk je niet op dat geheugen, dat is Registered, daar heb je een S1366 of S1156 nodig. (of AMD) Er zijn (voor zover ik weet) nog geen chipsets op S1155 die Registered geheugen aankunnen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weiman
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-09 09:20
Vandaar ook mijn vraag. Misschien leuk als algeheel thema: hoe doorbreek ik de limiet van 16GB RAM zonder ook mijn budget te doorbreken? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
S1156 gebruiken, daar kan je met een Xeon en RDIMM naar 32GB.
Anders moet je naar AMD SR chipsets, die kunnen veel verder.

http://tyan.com/product_S...=MB&pid=694&SKU=600000231
Deze bijvoorbeeld, kan tot 64GB.

[ Voor 63% gewijzigd door FireDrunk op 27-09-2011 12:50 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Na wat tweaks zit ik op 21.4w idle met alleen esxi geboot, boot ik dan een FreeBSD guest, dan kom ik rond de 23w uit. Helemaal niet slecht! Dit is slechts 3watt meer dan met een getweakte Ubuntu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Welke tweaks heb je gedaan?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
De tweaks die in de startpost stonden voor ESXI, hd audio uit, grafische kaart uit in de bios :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Nog geen ESXi tweaks in Advance Config? Ik heb daar namelijk ook wat over gepost een poos terug.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Zou dat bij mij eigenlijk ook eens moeten doen :/ die bak gebruikt volgens mijn UPS nog steeds te veel (weet exacte getal niet meer...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
FireDrunk schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 15:17:
Nog geen ESXi tweaks in Advance Config? Ik heb daar namelijk ook wat over gepost een poos terug.
Ik heb deze tweaks gedaan:

http://blog.peacon.co.uk/wiki/ESXi_Custom_Power_Management

Verder niks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Die bedoelde ik, meer is ook niet (echt) nodig... je kan nog wat overbodige services uitzetten, dat scheelt CPU wake-ups. NFS en iSCSI kan je bijvoorbeeld uitzetten als je geen shared storage gebruikt.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Misschien heb ik een wat aparte oplossing bedacht (...) maar ik loop tegen een performanceprobleempje aan: ik heb 3 disks via rdm aan een freenas installatie gehangen, dat werkt als een zonnetje. Vervolgens heb ik een vswitch aangemaakt en de freenas guest aan die vswitch gehangen, samen met esxi via een vmkernel adapter. esxi ziet de freenas nfs store, kan daar schrijven, helemaal okay. Maar nu merk ik dat de schrijfsnelheid naar die nfs store erg laag ligt, terwijl samba vanaf mijn desktop vrolijk doorkachelt. Ook de cpuload op de freenasmachine is bij tijden behoorlijk hoog door nfsd. In de vsphere client zie ik ook dat de write latency een volle seconde is..

Heeft iemand zoiets al eens eerder gebouwd of ben ik nu hele rare dingen aan het doen? :P

Op zich kan ik een paar vm's ook wel op de 2.5" 160GB disk laten draaien die ook in de machine zit (daar staat ook de freenas-installatie op). Het leek me alleen wel mooi om gelijk te profiteren van de voordelen van ZFS.

[ Voor 18% gewijzigd door neographikal op 27-09-2011 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
NFS kan wel wat tuning gebruiken, je kan onder Linux heel veel instellen qua packetsize en readahead, maar of dat onder FreeNAS ook kan, weet ik niet.

Default werkt NFS met 4k reads dacht ik, maar 32k is vaak sneller voor thuissituaties.

Even niets...

• HyperBart
Hmmm, ik heb zonet eens in mijn server gekeken en daar zit dit geheugen van Crucial in:

51272BB1339
en aangezien er 24GB inzit veronderstel ik die kit van 3x 4GB en dat dan 2x...

Dat wil dan toch zeggen dat ik eender welk geheugen van deze lijst:

http://tweakers.net/price...kHsmHb8IdrJZ2T-1HthiG7bAw

Er in kan steken, correct? Maar waar zitten die prijsverschillen dan? Ze hebben allemaal dezelfde spec's, alleen de grootte of de kits verschilt...

• FireDrunk
Waarom 4G modules? Als je registered kan, ga dan gelijk voor 8G modules :)

Even niets...

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
neographikal schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 15:06:
Na wat tweaks zit ik op 21.4w idle met alleen esxi geboot, boot ik dan een FreeBSD guest, dan kom ik rond de 23w uit. Helemaal niet slecht! Dit is slechts 3watt meer dan met een getweakte Ubuntu :)
Met wat voor config is dit? Dit zijn leuke waarden, ik ben benieuwd :)

Verwijderd

FireDrunk schreef op donderdag 29 september 2011 @ 21:12:
Waarom 4G modules? Als je registered kan, ga dan gelijk voor 8G modules :)
Zo afgaand op de titel van het topic zou ik gokken dat dit vanwege de limiet van 32GB voor gratis ESXi 5 is.

• Zer0
  • Niet online

Zer0

neographikal schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 20:52:
Misschien heb ik een wat aparte oplossing bedacht (...) maar ik loop tegen een performanceprobleempje aan: ik heb 3 disks via rdm aan een freenas installatie gehangen, dat werkt als een zonnetje. Vervolgens heb ik een vswitch aangemaakt en de freenas guest aan die vswitch gehangen, samen met esxi via een vmkernel adapter. esxi ziet de freenas nfs store, kan daar schrijven, helemaal okay. Maar nu merk ik dat de schrijfsnelheid naar die nfs store erg laag ligt, terwijl samba vanaf mijn desktop vrolijk doorkachelt. Ook de cpuload op de freenasmachine is bij tijden behoorlijk hoog door nfsd. In de vsphere client zie ik ook dat de write latency een volle seconde is..

Heeft iemand zoiets al eens eerder gebouwd of ben ik nu hele rare dingen aan het doen? :P

Op zich kan ik een paar vm's ook wel op de 2.5" 160GB disk laten draaien die ook in de machine zit (daar staat ook de freenas-installatie op). Het leek me alleen wel mooi om gelijk te profiteren van de voordelen van ZFS.
Ik liep tegen soortgelijke problemen op, VM's op de NFS datastore gehost op FreeNAS-vm hebben last van een heel hoge disk latency, en waren in sommige situaties in staat de totale performance van de server omlaag te brengen. Voorlopig heb ik de vm's op een lokale disk gezet, volgende stap wordt uitvogelen waar het probleem zit.
Ik heb wat meer posts op oa het FreeNAS forum gevonden die dezelfde problemen omschrijven. Daarin wordt oa het gebruiken van iscsi aanbevolen.
Overigens hebben NFS mounts naar dezelfde server vanuit de vm's (met oa een mysql-db) geen last van hoge latencies.

• neographikal
  • Niet online
Hey dat is vreemd, ook daar heb ik last van een behoorlijk beroerde performance. Ik gooide het verkeer wel over een aparte vswitch, misschien dat daar nog een verschil in zit... Mocht je nog wat ontdekken, ik ben benieuwd :)

Een ander probleempje met Freenas is dat m'n grotere transfers er af en toe uit klappen vanaf een Win7 64bit. Ook dat schijnt vaker voor te komen.
sloth schreef op donderdag 29 september 2011 @ 22:36:
[...]

Met wat voor config is dit? Dit zijn leuke waarden, ik ben benieuwd :)
DH67BL
G620
2x4GB Kingston ddr3 1333
2.5" 5400rpm disk
USB boot voor esxi
Picopsu 120w wide range, maar met een brakke adapter

:)

[ Voor 15% gewijzigd door neographikal op 29-09-2011 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2011 @ 23:01:
[...]

Zo afgaand op de titel van het topic zou ik gokken dat dit vanwege de limiet van 32GB voor gratis ESXi 5 is.
Euh neen :+ laten we zeggen dat die limieten snel op te trekken zijn O-)

En hij heeft gelijk, ik neem die 8GB modules :)

[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 30-09-2011 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik heb laatst een artikel gelezen hoe dat komt (Trage performance van NFS op ZFS).
Het heeft te maken met dubbele commits. NFS kent het COMMIT commando en ZFS heeft ook zijn commits om data naar disk te schrijven. Het komt (volgens het artikel) regelmatig voor dat die niet helemaal synchroon lopen en daarom sommige commits eerder uitgevoerd worden dan andere. Dit nekt de performance.
Je kan het commit/flush commando van NFS uitzetten, maar dan loop je wel wat meer risico.

Hoe je dit kan doen onder FreeNAS weet ik niet.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag_Zero
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-09 20:04
Ik twijfel momenteel tussen het bouwen van een nieuwe server op basis van een intel i3/5 of het upgraden van mijn eigen pc.

Wat ik nu heb en dus een mogelijke configuratie is

m4a870td/usb3 + x6 1090t

Wat ik zou kopen indien het toch een nieuw systeem zou worden

DQ67OWB3 + i5

Gezien de prijzen ga ik sowieso voor 16gb ram

Waar ik me zorgen om maak, het amd moederbord heeft geen ondersteunde netwerkcontroller, is het zo eenvoudig als een intelcontroller er in prikken en meteen esxi volledig ondersteunt te hebben?

Frag_Zero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
De Realtek® 8111E die op het bord zit werkt volgens mij wel onder ESXi5...
En zou met een custom oem.tar.gz ook wel onder 4.1 aan de praat moeten zijn te krijgen.
Maar er zijn nog geen duidelijke redenen om niet voor 5 te gaan.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag_Zero
FireDrunk schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 09:53:
De Realtek® 8111E die op het bord zit werkt volgens mij wel onder ESXi5...
En zou met een custom oem.tar.gz ook wel onder 4.1 aan de praat moeten zijn te krijgen.
Oh ik had 4.1 geprobeerd en daar werkte het zo niet mee, vanavond eens 5 booten. Dit was wel een erg domme vraag nu 8)7

Zijn er redenen om voor intel te gaan ipv amd? Zowat iedereen heeft een intel machine maar een x6 lijkt me toch best tof voor een esxi machine

Frag_Zero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Frag_Zero schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 10:19:
[...]
Zijn er redenen om voor intel te gaan ipv amd? Zowat iedereen heeft een intel machine maar een x6 lijkt me toch best tof voor een esxi machine
HyperBart schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 10:46:
[...]

Wederom, en als je even zoekt op mijn naam in dit topic vind je daar wat meer over terug. 6 cores is echt al wel redelijk veel voor thuis... Ga eerst eens kijken naar een dual-core, want je systeem zal eerder memory bound dan CPU bound zijn... Bedenk ook dat die CPU daardoor in verhouding tot een i3 bv minder energiezuinig is, en stel je dan ook de vraag eens of je al die cores nodig hebt... Met ESXi en virtualisatie moet je even een andere gedachtegang gaan volgen... In principe geef je een VM maar één vCPU (quasi gelijk aan een core), meer hebben je OS'en echt niet nodig en zo is je hele systeem schaalbaar...

Ik blijf er op hameren in dit topic dat mensen die hier een server in mekaar willen steken echt van dat "meer cores is beter" af moeten stappen... Je moet niet gaan rekenen: "ik draai X VM's dus ik wil Y cores waarbij Y zo dicht mogelijk bij X ligt...) het CPU scheduling mechanisme van ESXi gecombineerd met HyperThreading maakt een dualcore voor thuis al meer als voldoende, met als sidenote dat je geen CPU intensieve taken gaat uitvoeren... Als jij 4 machines hebt die dag en nacht staan te unrarren en parren, dan kan ik je volgen... Zoniet, blijf maar bij de dual of quadcores
Afijn, dit pricewatch: Kingston 8GB 1333MHz DDR3 Registered ECC with Parity CL9 DIMM Quad Rank, x8 LV zou dus mooi passen bij dat Crucial geheugen?

Maar wat wil die x8 LV zeggen?

[ Voor 8% gewijzigd door HyperBart op 30-09-2011 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag_Zero
Bedankt voor het antwoord HyperBart!

Moet vooral voor mezelf uitmaken of ik voor de dure oplossing ga en mijn x6 verhuis naar een esx rig en een 2500k aanschaf of voor de goedkopere oplossing van een i3/i5 ga.

Frag_Zero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik heb al een paar dagen contact met Tyan over die QR modules, en dat schijnt nog wel eens een issue te kunnen zijn. Ik heb op een aantal borden gekeken wat ze ondersteunen, maar niet alle borden ondersteunen meer dan 2 QR modules. Ik heb dit bij Tyan neergelegd, en wacht nog op antwoord.

x2 = single rank, x4 dual rank, en x8 quad rank volgens mij
LV = Low Voltage, 1.35v ipv 1.5

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:07

Petuhr

FreeBSD

Ik heb nu ESXi 5.0 op de volgende hardware draaien ( puur toeval dat ESXi 5.0 er op draait, nml niet speciaal voor uitgezocht ) :

pricewatch: Asus E35M1-I
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1066D3N7K2/8G

Dit trekt in combinatie met ( nu nog ) 1 samsung 320gb schrijfje rond de 28 á 30 Watt.

[ Voor 17% gewijzigd door Petuhr op 30-09-2011 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
CPU? Wat verbruikt dat bakje?Lezen oetlul die ik ben... |:(

[ Voor 39% gewijzigd door HyperBart op 30-09-2011 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

FireDrunk schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 09:53:
Kan aan mij liggen, maar een limiet van 8GB geheugen maximaal vind ik toch best een domper genoeg om vooral niet voor ESXi 5 te gaan.

Scratch this, ik zie dat het opgeschroefd is naar 32GB, dan wordt het wel weer interessant om even te kijken naar ESXi 5 (ik draai nu nog 4.1).

[ Voor 19% gewijzigd door CH4OS op 13-10-2011 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-09 20:13
Mischien niet helemaal in de catogorie zuinig maar goed,

Ben nu nog aan het spelen met ESXi 4.1 (5.0 krijg ik nog niet werkend) maar als hij straks echt "live" gaat komt hij ook op de UPS te hangen. Nu is mijn UPS niet zo luxe dat die kan samen werken met ESX(i??). Wel kan ik met met USB uit lezen en instellen. Zo kan ik ook op een bepaalde nivo's van de accu's diverse script starten. Nu was mijn idee dus ook via de vSphere CLI de ESX host het command shutdown te geven. Nu begin ik steeds meer te twijfelen of het lukt met een ESXI versie. Met google kom ik tegen dat het eigenlijk niet kan maar sommige is het wel gelukt allen hoe ze het dan gedaan hebben kom ik niet verder mee of staat er niet.

Wel kom ik veel tegen dat het met een hostops.pl moet kunnen. Dus ook dat heb ik geprobeerd maar wil ook niet.

Bij de volgende 2 commando's

hostops.pl --target_host ESXi.******.** --operation enter_maintenance --url https://192.168.0.4/sdk/vimService.wsdl

hostops.pl --target_host ESXi.*****.** --operation shutdown --url https://192.168.0.4/sdk/vimService.wsdl

Krijg ik de melding dat hij dit niet wil doen omdat er nog VM guest in de lucht zijn. Die moet de schijnbaar eerst uit.

Exaxte melding is --> This operation is not allowed as one or more Virtual machines is currently power
ed On.

Om toch eens verder te testen heb ik zelf alle Guest's compleet afgesloten (dus geen suspend echt uit) als ik dan het commando afvuur om shutdown te gaan krijg ik dit -->

Can't shutdown host

SOAP Fault:
-----------
Fault string: fault.RestrictedVersion.summary
Fault detail: RestrictedVersionFault

Kan dus ook niet maar waarom? :'(

Zal waarschijnlijk iets helemaal verkeerd doen maar wat ben ik nog niet achter.
Mocht iemand een veel beter idee hebben om de ESXi host netjes down te laten gaan, sta er altijd voor open :*)

Heb ESXi wel al zo geconfigureerd dat als ik via de Console een shutdown geef dat hij eerst netje alles Guest afsluit en dan down gaat. En met opstarten kom ook de Guest weer netjes op. Nu nog zorgen dat de UPS mijn plaats over neemt voor het shutdown commando :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Je mag de SDK niet gebruiken in de free versie naar mijn weten. Je moet dan Essentials of hoger hebben volgens mij.

Je kan toch gewoon vmware-cmd gebruiken?

http://pubs.vmware.com/vs...ef.doc_50/vmware-cmd.html

vmware-cmd "pad naar vmx" stop soft

nadat al deze commando's klaar zijn loop je door de getstate heen en als ze allemaal off returnen, doe je gewoon shutdown (of reboot)

[ Voor 18% gewijzigd door FireDrunk op 13-10-2011 19:07 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
Je mag de SDK niet gebruiken in de free versie naar mijn weten. Je moet dan Essentials of hoger hebben volgens mij.
Dat kwam ik inderdaad ook tegen,

http://kb.vmware.com/self...playKC&externalId=1013193

Daar hebben ze het toch echt over ESXi 4.x dus lijkt mij dat het zou moeten werken.

vmware-cmd mee gestoeid en dat gaat me wel lukken. Test gedaan met 1 guest en die gaat in iedergeval down.
nadat al deze commando's klaar zijn loop je door de getstate heen en als ze allemaal off returnen, doe je gewoon shutdown (of reboot)
En hoe doe ik dat dan gewoon? Ziet het niet in de documentatie van vmware-cmd staan hoe ik de host een shutdown geef. Sugestie? Of mis ik iets wat ik nog niet weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
shutdown?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
Ja die waarmee? Welke opdracht? vmware-cmd - Shutdown ofzoiets?

Ben al aan het google maar kan het nog niet vinden. Dus een zetje in de goede richting is zeer welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Niet online

Zer0

Nelisj schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 17:38:
Can't shutdown host

SOAP Fault:
-----------
Fault string: fault.RestrictedVersion.summary
Fault detail: RestrictedVersionFault

Kan dus ook niet maar waarom? :'(
Dat is een beperking van de gratis versie van ESXi, op een non-free versie werkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
Daar zeg je wat. Niet meer bij stil gestaan dat er ook non-free versies zijn. Vond het al vreemd dat hij met Versie Fout kwam aan zetten.

Zal toch wel een beetje jammer zijn als je hem niet gewoon down kunt krijgen via CLI of iets dergelijks. Daar gaat de functie van de UPS ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 12:44
Ik heb een klein chippie aan de RS232poort van mijn ups hangen (met wat voeding uit usb) die de aan/uitknop 'bedient' als de spanning wegvalt. Werkt perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragor
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02 11:04
Ik mag me sinds een halfuurtje ook toevoegen aan de groep tweakers met een zuinige ESXi server :)

Ik heb nu net ESXi 4.1 Update 1 geinstalleerd op deze hardware (gebaseerd op de i5 setups in de startup):
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2500 Boxed€ 171,50€ 171,50
1XFX Pro 450W€ 49,90€ 49,90
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 86,90€ 86,90
2Transcend 8GB DDR3 Dual/Triple Channel Kit€ 40,70€ 81,40
1Intel Desktop Board DQ67SWB3€ 103,26€ 103,26
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 492,96

Ik heb eerst even Windows 7 geinstalleerd om te kijken naar het energieverbruik en dat kwam uit op +/- 28W idle (komt overeen met Black_Adder's setup in de startpost).

Daarna probeerde ik ESXi 5 te installeren, maar dat lukte me niet omdat hij de NIC niet herkende. Google leverde eigenlijk niets op om dit op te lossen, dus besloot ik maar 4.1 te installeren. Ik heb gebruik gemaakt van ESXi Customizer v2.5 om de juiste oem.tgz (dezelfde als de i5 setups in de startpost) in de ESXi iso te krijgen. Deze iso op een cd gebrand en toen op een usbstick geinstalleerd.
ESXi draait nu met een verbruik van +/- 37W idle (nog geen VM's en datastores aangemaakt).

Wat moet ik nog doen:
  • afmaken setup ESXi (data store aanmaken, vm draaien etc)
  • MDADM setup van mijn oude linux server verhuizen naar een vm op deze server
  • andere VM's opzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik wil graag mijn ESXi 4.1.0 (build 260247) upgraden naar 5.0, ik heb echter geen CD/DVD drive in de machine zitten. Is er een mogelijkheid om zónder een optical drive in de server te upgraden naar 5? Ik heb wel een filmpje gezien meen ik, maar dat is voor vCenter, die ik niet heb en ook (nog) niet gedownload krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-09 09:58
CptChaos schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 13:38:
Ik wil graag mijn ESXi 4.1.0 (build 260247) upgraden naar 5.0, ik heb echter geen CD/DVD drive in de machine zitten. Is er een mogelijkheid om zónder een optical drive in de server te upgraden naar 5? Ik heb wel een filmpje gezien meen ik, maar dat is voor vCenter, die ik niet heb en ook (nog) niet gedownload krijg?
Met een usb stick? Gewoon de iso op je usb zetten met Unetbootin werkt prima
Pagina: 1 ... 14 ... 116 Laatste

Let op:
Let op: Dit is geen 'algemeen ESxi-topic'. Ook je algemene VT vragen horen hier niet thuis!

Lees voor je begint goed de start post en blijf ontopic.