Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HyperBart schreef op zondag 11 september 2011 @ 22:32:
[...]

OK, dan ga ik je maar voor problemen behoeden: dat is dus niet het geval, effectief het aantal uitgedeelde MB/GB's aan vRAM telt... Ongeacht of ze powered on of off zijn...
Dat is spijtig :'(
Ik haalde dat echter echt niet uit het document waarnaar je verwees. Over de gratis hypervisor wordt daar alleen gezegd:
vSphere Hypervisor is entitled to 32GB of vRAM per server (regardless of the number of processors) and can be utilized on servers with up to 32GB of physical RAM.
Daarom ging ik ervan uit dat dit verder hetzelfde zou zijn als de algemene vSphere regeltjes uit het begin van het document waar wordt gezegd:
When a virtual machine is powered on, the vRAM configured to that virtual machine counts against the pooled vRAM capacity up to a maximum of 96GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:07
Ik dacht ook dat het Powered On was...
Maar ja, je kunt altijd VM's unregisteren, werkt vast ook wel :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:00
I stand corrected, in een andere paragraaf vond ik het onduidelijker en dacht ik dat het niet uitmaakte in welke powered on state het is... Blijkbaar is het dus alleen de powered on VM's die tellen, als je wil probeer ik dit thuis nog even uit met de nieuwe bakken deze week...

de betreffende paragraph:
VMware vSphere 5 is licensed on a per-processor basis with a
vRAM entitlement. Each VMware vSphere 5 processor license
comes with an entitlement to a certain amount of vRAM capacity,
or memory configured to virtual machines.
Intel server draait hier trouwens ondertussen :+

Intel Server Braaf Beestje

Moet wel nog wat aanpassingen doen, kga 'm voorlopig nog niet op 5 laten draaien, anders moet ik mijn vCenter upgraden, en daar heb ik gezien het tijdelijk (on need basis) karakter van deze server niet veel zin in voorlopig...

Morgen of overmorgen steek ik die i5-bak in mekaar, dan kan ik die test met de grafische kaart doen, en maak ik daarmee een cluster met VSA...

[ Voor 65% gewijzigd door HyperBart op 12-09-2011 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:24

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

:9~ Zorgt HT er voor dat je ook 24 vCPU's kan toewijzen of zorgt dat er uitsluitend voor dat het verdelen van meer van 12 threads beter gaat? Weet je het verbruik al wanneer dat ding niet ligt te pitten zoals nu?

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Lol, dat ding heeft zelf 6 cores of wat? Valt me nu pas op :')

Zal zodadelijk eens een VM aanmaken, kijken wat ie geeft...

http://ark.intel.com/products/47920 _O-

Enige "klote" is nu wel dat ik er even niet meer bij stilgestaan had dat als je dual-CPU hebt, dat je dan maar een VM kan aanmaken van de helft van je totale geheugen...

Nu ja, geheugen is nu ook niet meer duur
http://tweakers.net/price...wkKjLH0023C-b4wD6gYMjbN-_

:+

Moet nog eens kijken wat de exacte spec's van mijn geheugen zijn... Kan je dat ook ergens remote doen via de vSphere client? Kijken op welke frequentie het loopt enz...?

Ik wil meer cores :(

Ik ga even een topic openen: "Multifunctionele kacheltjes, hoe bouw jij je ESXi?" :P

[ Voor 133% gewijzigd door HyperBart op 13-09-2011 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Nog een topic? :+

En ik zou deze nemen...
pricewatch: Kingston KVR1066D3Q8R7SK2/16G

[ Voor 82% gewijzigd door FireDrunk op 13-09-2011 10:11 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ja, het is genoeg met de onzuinigheid hier, als er iemand nog iets wil weten over die bak, je mailt of DM't maar...

Wel nog nooit een taskmanager gezien met 24 CPU-graphjes :+ tot zonet...

Waarom dat geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaitoX
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 21:04
Zit zelf ook met het idee om een ESXi 5 server te maken. Heb momenteel ongeveer het volgende in gedachten:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230 Boxed€ 192,51€ 192,51
6Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 56,99€ 341,94
1Intel RAID Controller SASUC8I€ 131,52€ 131,52
1Antec Earthwatts EA-430D Green€ 58,15€ 58,15
1Kingston ValueRAM KVR1333D3D4R9SK2/16G€ 172,-€ 172,-
1Supermicro X9SCM-F€ 172,30€ 172,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.068,42

De controller op de moederbord zal een 1TB spinpoint krijgen (deze heb ik hier nog liggen) voor ESXi 5 (of mogelijk ESXi op een usb stick) + datapool voor virtuele machines. De 2TB spinpoints komen dan op de SASUC8I en worden met VT-d aan een VM gekoppeld (openindiana) en hier wordt een ZFS volume van gemaakt. Op de 1TB komen dus alle VMs te draaien en de ZFS volume kunnen ze gebruiken als storage. Hierdoor zou de ZFS volume kunnen downspinnen zodra die niet gebruikt wordt.

Voor het geheugen gekozen voor 2x8GB zodat dit later uit te breiden is naar totaal 32GB als dit nodig blijkt (ZFS lust wel wat geheugen).

Moederbord ondersteunt VT-d, heeft 2x intel Gbit lan en een dedicated IPMI met KVM support lan poort.

Moet nog een degelijke kast zoeken waar ik het helemaal kwijt in kan (suggesties welkom).

Als iemand verder nog suggesties of aanmerkingen heeft hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron

Nextron

Het geheugen zal sowieso niet werken; je hebt unbuffered nodig. De kosten daarvan gaan waarschijnlijk wat roet in het eten gooien voor je 32GB plannen. Afhankelijk van de hoeveelheid VM's is een SSD waarschijnlijk ook wenslijker dan een enkele HD.
Verder lijkt het behoorlijk op mijn systeem (check sig).

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaitoX
  • Laatst online: 13-09 21:04
Nextron schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 15:48:
Het geheugen zal sowieso niet werken; je hebt unbuffered nodig. De kosten daarvan gaan waarschijnlijk wat roet in het eten gooien voor je 32GB plannen. Afhankelijk van de hoeveelheid VM's is een SSD waarschijnlijk ook wenslijker dan een enkele HD.
Verder lijkt het behoorlijk op mijn systeem (check sig).
Helemaal gelijk heb je, had niet goed gekeken. Momenteel maar 4x4GB dan. SSD zou kunnen, maar ga eerst met de 1TB.

Even vergelijken met die van jou en lijkt inderdaad vrij gelijk, paar kleine verschillen. Je kast is ook wel mooi zat net zelf te kijken naar de Define XL.

• HyperBart
Volgens mijn APC Back-UPS Pro 550 is het verbruik van de combinatie UPS + mijn ESXi 45W idle... Lijkt me redelijk hoog...

Als ik mijn NAS aanzet zit het verbruik rond de 100W tesamen met de ESXi...

• FireDrunk
HyperBart schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 10:28:
Ja, het is genoeg met de onzuinigheid hier, als er iemand nog iets wil weten over die bak, je mailt of DM't maar...

Wel nog nooit een taskmanager gezien met 24 CPU-graphjes :+ tot zonet...

Waarom dat geheugen?
2x 8GB ipv 2x 4GB, en kost verhoudingsgewijs evenveel.

1066Mhz geheugen op CL7 is even snel als 1333 op CL9...

Even niets...

• HyperBart
FireDrunk schreef op woensdag 14 september 2011 @ 08:01:
[...]
1066Mhz geheugen op CL7 is even snel als 1333 op CL9...
Dat is nu echt zoiets waar ik geen knijt van af ken... En die zijn interchangeable? dus je kan 1066 en 1333 langs mekaar draaien op voorwaarde dat de timings op een bepaalde manier (in dit geval 7 itt 9) verschillen?

• FireDrunk
Als het geheugen zich echt netjes aan de JEDEC standaard houdt, zal het ook op 1066 werken, en dan vaak ook op CL7, maar soms op CL9.
Je moederbord pakt dan vaak de laagste van beide specs, dus gaat je geheugen op 1066 CL9 draaien, wat wel trager is.

Het is niet aan te raden, liever 1 soort geheugen, maar dat spreekt voor zich.

Even niets...

• Nextron

Nextron

Langzamer zal geen probleem zijn. Het is volgens mij ook dat wanneer je meer dan één bank per kanaal gebruikt, de maximum frequentie van de controller omlaag gaat. Dus twee 1333MHz latjes zullen op 1333MHz werken, maar vier 1333MHz op 1066MHz.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

• FireDrunk
Dat ligt totaal aan de geheugen controller. Bij onze Dell R710's (18 DIMM sloten) kan je 12 banken op volle snelheid gebruiken (1333) maar zodra je hem helemaal vol stopt, gaat hij naar 800.

Op een gemiddeld desktop bord blijft de snelheid volgens mij gewoon gelijk.

Even niets...

• Nextron

Nextron

Workstation 8 is vandaag released gereleaset uitgebracht, met features functies als:
  • Connect to Server enables remote connections to virtual machines running on VMware Workstation, VMware vSphere, and VMware vCenter.
  • And now for those times when you need it, virtual VT enables you to run 64-bit nested virtual machines. :P
  • Simply drag and drop a virtual machine to move it from your PC to a VMware vSphere server.
Ik heb het nog niet geprobeerd, maar vooral een alternatief voor de vSphere console lijkt me fijn.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Nextron schreef op woensdag 14 september 2011 @ 15:22:
Workstation 8 is vandaag released gereleaset uitgebracht, met features functies als:
  • Connect to Server enables remote connections to virtual machines running on VMware Workstation, VMware vSphere, and VMware vCenter.
  • And now for those times when you need it, virtual VT enables you to run 64-bit nested virtual machines. :P
  • Simply drag and drop a virtual machine to move it from your PC to a VMware vSphere server.
Ik heb het nog niet geprobeerd, maar vooral een alternatief voor de vSphere console lijkt me fijn.
Een volwaardig alternatief voor de vSphere console is het (nog) niet, performance-informatie ontbreekt in Workstation 8. Maar voor de meeste dagelijkse werkzaamheden voldoet het zeker wel, vooral omdat workstation toch al de hele dag open staat bij mij.
De sharing feature is nog veel leuker imo. Je kunt makkelijk vm's delen met collega's. Nu nog hopen dat er een Player versie komt met "Connect to server" zodat niet iedereen Workstation nodig heeft :)

[ Voor 5% gewijzigd door Zer0 op 14-09-2011 15:59 ]

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-08 14:24

ZaZ

Tweakers abonnee

Wij hadden op het werk rond 2007 een aantal 'servertjes' draaien.
Allemaal XP machines die wat automatiseringstaken uitvoerden etc.
Onderhoudbaarheid en schaalheid werden zo zoetjes aan een probleem en ik opperde het idee om te virtualiseren.
Uitkomst was dat ik een bak mocht uitzoeken. Het werd een PowerEdge 2950 met 2 quad Xeons E5430 en 16GB ram
Omdat we geen SAN hebben, ook maar volgestouwd met (veel te dure) 6 SAS 15k disks van 1 TB per stuk.
Uiteindelijk was het een dure computer, maar toch was het een goede keuze.

Nu zit dat ding een beetje op zijn plafond. Ik gooi af en toe de minst belangrijke computer uit om een nieuwe aan te kunnen maken, dus kwam ineens het verzoek "zoek maar een nieuwe uit voor erbij"
Het hoeft niet meer per se zo'n dure oplossing te zijn, maar echt bezuinigen is ook niet echt nodig.

In dit topic heb ik in de TS gekeken naar wat standaard configs en als ik daar de duurste pak en die wat upgrade met 32 GB en een wat dikkere Xeon kan ik dan probleemloos een stuk of 15 VM's tegelijkertijd draaien met gemiddeld 2GB ram per stuk?
Ik heb niet echt een idee wat slim is nog. Als ik vrolijk rond ga klikken bij Dell dan heb ik voor ik het weet een eindbedrag van 10.000 te pakken. Een 100GB SSD vragen ze daar €1500 voor ofzo. Waarom dat is, geen idee, maar dat hoeft voor een small business niet echt heb ik het idee.

Als iemand mij een duwtje in de goede richting wil geven zou ik dat zeer op prijs stellen.

Lekker op de bank

• FireDrunk
Ik denk dat je vooral veel geheugen wil, qua CPU zit je eigenlijk bijna nooit tegen het dak aan...

Vuistregel hier is 1 quadcore per 32GB ram. Wij draaien 2950's met 32GB ram en 1 Xeon 2.8Ghz QC en R710's met 72GB ram en 2 2.8Ghz QC's.

R710 of HP G7 is je vriend :)

Even niets...

• ejsinke
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-09 12:44
Nextron schreef op woensdag 14 september 2011 @ 15:22:
Blijkbaar is dit met Vsphere5 ook gewoon mogelijk...

http://www.virtuallyghett...ort-for-nested-64bit.html

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Zo is het wel erg moeilijk om adequaat advies te geven. Wat doen je VM's? Wat voor eisen stel je inzake performance, uitbreiding, high availability enz?

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-08 14:24

ZaZ

Tweakers abonnee

De VM's zijn Oracle machines voor ongeveer 5 concurrent users verdeeld over alle VM's
Een Exchange server en compile machine en een paar test VM's met VS 2010 erop voor development.
High availability is niet nodig. Uitbreiding kan middels ISCSI icm onze NAS voor het storage gedeelte dus dat de IOPS niet echt tellen. Verder is de prognose voor de 'groei' niet dusdanig dat schaling echt heel belangrijk is. Tegen de tijd dat we meer nodig hebben is waarschijnlijk de hardware sowieso alweer wat verouderd.
Beetje ok desktop performance is wel welkom voor de dev clients, hoewel we het niet als hoofd dev bakken gaan gebruiken.

@FireDrunk
Thanks. Ik ga eens kijken wat ik kan samenstellen met die servers als basis.

Lekker op de bank

• HyperBart
ZaZ schreef op woensdag 14 september 2011 @ 17:03:
Wij hadden op het werk rond 2007 een aantal 'servertjes' draaien.
Allemaal XP machines die wat automatiseringstaken uitvoerden etc.
Onderhoudbaarheid en schaalheid werden zo zoetjes aan een probleem en ik opperde het idee om te virtualiseren.
Uitkomst was dat ik een bak mocht uitzoeken. Het werd een PowerEdge 2950 met 2 quad Xeons E5430 en 16GB ram
Omdat we geen SAN hebben, ook maar volgestouwd met (veel te dure) 6 SAS 15k disks van 1 TB per stuk.
Uiteindelijk was het een dure computer, maar toch was het een goede keuze.

Nu zit dat ding een beetje op zijn plafond. Ik gooi af en toe de minst belangrijke computer uit om een nieuwe aan te kunnen maken, dus kwam ineens het verzoek "zoek maar een nieuwe uit voor erbij"
Het hoeft niet meer per se zo'n dure oplossing te zijn, maar echt bezuinigen is ook niet echt nodig.

In dit topic heb ik in de TS gekeken naar wat standaard configs en als ik daar de duurste pak en die wat upgrade met 32 GB en een wat dikkere Xeon kan ik dan probleemloos een stuk of 15 VM's tegelijkertijd draaien met gemiddeld 2GB ram per stuk?
Ik heb niet echt een idee wat slim is nog. Als ik vrolijk rond ga klikken bij Dell dan heb ik voor ik het weet een eindbedrag van 10.000 te pakken. Een 100GB SSD vragen ze daar €1500 voor ofzo. Waarom dat is, geen idee, maar dat hoeft voor een small business niet echt heb ik het idee.

Als iemand mij een duwtje in de goede richting wil geven zou ik dat zeer op prijs stellen.
Ik denk dat in jouw geval je best een eigen topic opent :) ... Je zoekt gewoon een performante ESXi-server, niks zuinigs en niks voor thuis... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exCite1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-09 09:17
Iemand een idee of dit bordje: ASRock H55DE3
ESXi compatible is?

Mijn Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Wat versta je onder ESXi compatible? Dat de onboard NIC werkt?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
exCite1 schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 10:00:
Iemand een idee of dit bordje: ASRock H55DE3
ESXi compatible is?
2 minuutjes op Google ;)

http://www.cintelcorp.net/asrock-x58-supercomputer-manual

en dan
dgill

Got this board for the vitualization .snoitpo Running ESX1 4.1 now without issue. draobnO NICs and RAID are not supported under ESX, but I knew that going in. Great for my home lab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elnaeth
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-09 17:47
Pff.... gisteravond een heel systeem samengesteld voor VMWare, kom ik er vanochtend achter dat ik gewoonweg bijna alle hardware heb besteld die niet compliant dan wel getest is...

i3 systeem wat in de TS staat maar eens doorgelezen, nu proberen bij azerty mijn bestelling gauw volledig te veranderen. Goddank voor 1-3 dagen levertijd op 1 onderdeel van de vorige bestelling, misschien heb ik nog net geluk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
elnaeth schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 11:20:
Pff.... gisteravond een heel systeem samengesteld voor VMWare, kom ik er vanochtend achter dat ik gewoonweg bijna alle hardware heb besteld die niet compliant dan wel getest is...

i3 systeem wat in de TS staat maar eens doorgelezen, nu proberen bij azerty mijn bestelling gauw volledig te veranderen. Goddank voor 1-3 dagen levertijd op 1 onderdeel van de vorige bestelling, misschien heb ik nog net geluk....
Wat had je besteld dan?

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elnaeth
ASUS P8H67 B3 Revision
Core i3 2100
8GB kingstom valueram
1tb samsung spinpoint f3 disk

Zo ver ik kan achterhalen wordt dat moederbord niet ondersteund. Of iig de netwerkpoort niet. Raidcontroller kan ik ook niet echt achterhalen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
elnaeth schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 11:27:
ASUS P8H67 B3 Revision
Core i3 2100
8GB kingstom valueram
1tb samsung spinpoint f3 disk

Zo ver ik kan achterhalen wordt dat moederbord niet ondersteund. Of iig de netwerkpoort niet. Raidcontroller kan ik ook niet echt achterhalen..
Die Realtek NIC vertrouw ik sowieso niet met ESXi :)

Goede leidraad:

- Intel NICs werken over het algemeen prima.
- Intel chipset met dito SATA controllers functioneren prima.
- Vrijwel alle andere major vendor (business) SATA/SAS controllers werken ook maar controlleer altijd de supported hardware list.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
8111DL werkt hier nochtans zonder problemen, weet niet hoe je daar over denkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Niet online

Zer0

redfoxert schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 11:33:
[...]
- Intel chipset met dito SATA controllers functioneren prima.
Let op, alleen de SATA functie werkt, de RAID functies niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo2005
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 15:58
Poeh net eens een beetje wezen kijken wat de kosten zijn om VSphere 5 met HA in het bedrijfsleven te verwerken. Die prijzen zijn niet mis. Denk dat me baas me een schop onder me hol gaat geven als ik met die bedragen aankom.

Also known as Oizopower | When Life Gives You Questions, Google has Answers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Even uit nieuwsgierigheid, over wat voor bedragen (incl welke licenties) praten we dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
MrOizo2005 schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 12:02:
Poeh net eens een beetje wezen kijken wat de kosten zijn om VSphere 5 met HA in het bedrijfsleven te verwerken. Die prijzen zijn niet mis. Denk dat me baas me een schop onder me hol gaat geven als ik met die bedragen aankom.
Hoeveel hosts? Essentials Plus "valt toch mee"?

http://www.vmware.com/products/vsphere/pricing.html

Djee, uiteindelijk moet je ook gewoon eerlijk zijn: nu kan je veel makkelijker dingen deployen, die prijs van die licentie heb je uiteindelijk zo terug gewonnen als je 2 fysieke servers zou moeten uitrollen van vroegah...

[ Voor 26% gewijzigd door HyperBart op 16-09-2011 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Essentials is max 3 hosts in een cluster toch? Bij meer heb je toch altijd Standard of hoger nodig?
Ik dacht dat wij hier iets van 300-600 euro per cpu socket betalen (flink wat korting).
21 servers, 2 sockets, 42 * 500 = 20,000 aan licenties.

[ Voor 42% gewijzigd door FireDrunk op 16-09-2011 12:39 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
MrOizo2005 schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 12:02:
Reken hem eens voor wat een dag downtime momenteel kost ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
redfoxert schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 12:42:
[...]

In vergelijking met vSphere 4?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
FireDrunk schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 12:44:
[...]

In vergelijking met vSphere 4?
Ik ging er vanuit dat hij nu geen virtualisatie heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo2005
HyperBart schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 12:08:
[...]
Hoeveel hosts? Essentials Plus "valt toch mee"?
http://www.vmware.com/products/vsphere/pricing.html

Djee, uiteindelijk moet je ook gewoon eerlijk zijn: nu kan je veel makkelijker dingen deployen, die prijs van die licentie heb je uiteindelijk zo terug gewonnen als je 2 fysieke servers zou moeten uitrollen van vroegah...
Deze URL had ik inderdaad niet bekeken zat te kijken naar de excel prijs sheet. Daar ging ik uit van Enterprice plus wat uitkomt op een €13.980,- voor 2 hosts

Het gaat om een SBS2008 + Win 2008 R2 + 2 linux systemen die ik dan zou virtualiseren.
redfoxert schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 12:42:
[...]
In principe is een dag downtime erg lang. Maar we werken hier vaak met 15 man tegelijk. Tegenwoordig met de Windows Backup op een Externe HD is alles zo weer draaiend (tijd geleden binnen 1,5 uur werkte het al weer). Als er hardware stuk zou gaan dan ren ik even naar de computer boer hiernaast en bel Dell op voor de next business day garantie die we hebben. (mits dit stuk hardware gedekt word).

Als de mail er uit ligt is het nog wel mogelijk om de mail af te laten vangen in een pop3 box waardoor deze gewoon gelezen / gereageerd kan worden en later weer opgehaald kan worden in Exchange.
En we hebben nog genoeg backups zodat iedereen wel zijn ding kan gaan doen. Alleen moeten we deze dan wel weer op de server omgeving zetten.
redfoxert schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 12:48:
[...]
Ik ging er vanuit dat hij nu geen virtualisatie heeft :)
Klopt, momenteel geen virtualisatie hier, maar wil het eens gaan voorstellen hier omdat ik dan makkelijker test environments kan maken o.a. + de HA. Maar ik zal daar heel wat voor nodig hebben om me baas te kunnen overhalen >:)

[ Voor 4% gewijzigd door MrOizo2005 op 16-09-2011 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
MrOizo2005 schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 13:13:
[...]

Deze URL had ik inderdaad niet bekeken zat te kijken naar de excel prijs sheet. Daar ging ik uit van Enterprice plus wat uitkomt op een €13.980,- voor 2 hosts
8)7
Het gaat om een SBS2008 + Win 2008 R2 + 2 linux systemen die ik dan zou virtualiseren.
Je zit dus met een bedrijfje van 15 man, een echte mooie kleine onderneming... Met Essentials Plus heb je al meer dan genoeg, maarre, we praten verder in een ander topic of per DM ;)

Essentials Plus biedt volgens mij in ieder geval alles wat je nodig hebt... Alleen je storage en servertjes nog... Maar dan nog kan je kijken naar 2 servers en een VSA...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
VSA is vrij duur vind ik, ik zou eerder voor een iSCSI/NFS oplossing van Synology pakken ofzo.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo2005
FireDrunk schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 13:36:
VSA is vrij duur vind ik, ik zou eerder voor een iSCSI/NFS oplossing van Synology pakken ofzo.
Ik lees dat die Synology apparaten met gigabit toch nog vaak een slechte performance halen over het netwerk.
Zelf zat ik te denken (ook voor me thuis setup) Om iets te gaan doen met FreeNAS / Openindiana en NFS (Raid 5). Naar mijn mening is het makkelijker om met NFS data te recoveren dan iSCSI Software Initiators. Maar zover ben ik nog niet. Daar ben ik me eerst goed op aan het inlezen. ideeën zijn altijd welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Pak dan ZFS RAIDZ(2), das nog beter... Daar kan je ook prima iSCSI of NFS op draaien.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exCite1
Heb net gelezen dat jouw MSI bordje compatibel is ('t is Jef btw ;-)) met vSphere 5 (incl de NIC).
Dus die aankoop gaat er mss toch nog komen dan. :)

Mijn Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
dp :(

[ Voor 97% gewijzigd door HyperBart op 16-09-2011 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
exCite1 schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 14:17:
[...]

Heb net gelezen dat jouw MSI bordje compatibel is ('t is Jef btw ;-)) met vSphere 5 (incl de NIC).
Dus die aankoop gaat er mss toch nog komen dan. :)
Ah Sels :D
Welk bordje? Dat van die bak die ik jou wou verkopen?
FireDrunk schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 13:36:
Die NAS'en van 4 disks performen toch voor geen meter? Of bedoel je dan iets deftigs zoals: pricewatch: Synology RS2211+ ?

[ Voor 31% gewijzigd door HyperBart op 16-09-2011 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exCite1
HyperBart schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 14:35:
[...]

Ah Sels :D
Welk bordje? Dat van die bak die ik jou wou verkopen?
MSI H55M-E33
Van uw ESXi bakje dus. Waarom, verkoop je 'em?

Mijn Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
exCite1 schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 14:40:
[...]

MSI H55M-E33
Van uw ESXi bakje dus. Waarom, verkoop je 'em?
Hell no :) . Dat ding draait lekker zuinig thuis...

Daar draaien mijn "productie" :+ VM's op, beneden in de kelder ligt die full flexed Intel Server nog waar ik mee kan testen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
HyperBart schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 14:37:
Die NAS'en van 4 disks performen toch voor geen meter? Of bedoel je dan iets deftigs zoals: pricewatch: Synology RS2211+ ?
Jup, zoiets bedoelde ik. Die performen prima.

http://www.synology.com/p...ance.php?lang=nld#tabs-10

[ Voor 8% gewijzigd door FireDrunk op 16-09-2011 15:01 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
I rest my case :)

Ik zou ook wel zo eens een ZFS-based machine in een bedrijfsomgeving willen zien... SSD'tje + een set spindels er achter... 24GB geheugen er in en vroem vroem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
24GB geheugen? Echt, waar heb je het in vredesnaam voor nodig :P
Het is inderdaad leuk, want dan kan je veel cachen, maar dat doet mijn linux bak ook, dus zo spannend is dat niet :P

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ik dacht dat de vuistregel bij ZFS toch was per 1TB een GB geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

HyperBart schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 15:16:
Ik dacht dat de vuistregel bij ZFS toch was per 1TB een GB geheugen?
Reactie verplaatst naar het ZFS topic, dit is bij nader inzien een minder goede plek voor deze discussie.

[ Voor 70% gewijzigd door Pantagruel op 16-09-2011 16:08 . Reden: reactie verplaatst ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Areca heeft nu ook drivers voor esxi 5:
quote: Areca support
Please download it from the following ftp.
ftp://ftp.areca.com.tw/RaidCards/AP_Drivers/VMware/ESXi_5.x/
We have started the certification process of esxi 5.

Regards
Billion Wu
Certification process kan een paar maanden duren, tot die tijd zal het wel niet in de HCL terug te vinden zijn.

Van klussen krijg je grijze haren

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
#ProductPrijsSubtotaal
4Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 56,99€ 227,96
1Cooler Master Elite 360€ 31,65€ 31,65
1Intel Core i5 2390T€ 179,27€ 179,27
1Corsair Builder CX430 V2€ 35,95€ 35,95
1Corsair XMS CMX8GX3M2A1333C9€ 37,-€ 37,-
1Gigabyte GA-H67MA-USB3-B3€ 81,71€ 81,71
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 593,54

Wil nu deze server aanschaffen maar weet niet zeker of de CPU geleverd gaat worden (is eigenlijk OEM, maar heeft wel goede specs). Wat zou een goede vervanger zijn? Ik dacht zelf aan een Xeon E3-1260L of de E3-1220L, die hebben een TDP van 35W. Die hebben dan wel weer VT-D, maar volgens mij dit mobo niet...

• FireDrunk
Zeker mooi bordje, H67 ondersteund geen VT-d voor zover ik weet. Daar moet je minimaal een Q chipset voor hebben.

Even niets...

• Nextron

Nextron

Het mobo ondersteunt sowieso de Xeon niet.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

• sloth
  • Niet online
Let er ook even op dat in de regel Gigabyte moederborden niet als energiezuinig bekend staan. Die van Intel en MSI zijn dat doorgaans wel.

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Zer0 schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 21:25:
[...]

Zo staat de intel controller bij mij in de lijst van pci devices. De vm waar hij aan gekoppeld is ziet hem volledig.
Ik heb naast dat 00:1f.2 | Intel unknown nog een onbekend device nl 00:1b.0 | Intel unknown die jij niet hebt. Enig idee wat dat is (en waarom jij die niet hebt staan)?

Ik zie dat je zowel de onboard NIC als de 3132 controller onder ESXi zichtbaar hebt. Hoe heb je dat gedaan? Met een tweede oem2.tgz in je boot.conf of heb je 2 in 1 oem.tgz geintegreerd. Dat laatste is mij nog niet gelukt...

Ook maakt de volgorde van oem.tgz (voor de onboard nic) en oem2.tgz (de 3132) bij mij uit. Ik had even even anders om en moet de schijf in een linux machine stoppen om het te herstellen...

[ Voor 62% gewijzigd door jeanj op 17-09-2011 10:16 ]

Everything is better with Bluetooth

• HyperBart
Heb hier ondertussen de i5-machine in mekaar gestoken, met de SSD en de 2TB drive... Fluisterstil :+ en dan zeker als je vergelijkt met die Intel-server... Je hoort 'm echt bijna niet...

• Pingelmonster
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ook bij mij kriebelen er weer ideën om een nieuwe ESXi-server te bouwen.
Op deze server komen een aantal VM's te draaien voor in eerste instantie oa; dc, file, exchange, web, voip. Daarnaast wil ik hem kunnen gebruiken voor wat expirimenten.
Backup naar een aparte NAS op een andere locatie.

Ik heb deze setup nu voor ogen. Zonder cd/dvdspeler of brander omdat die toch niet gebruikt gaan worden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Areca ARC-1210ML€ 266,92€ 266,92
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 22,46€ 22,46
4Seagate Barracuda Green SATA 3Gb/s Hard Drive , 1TB€ 41,99€ 167,96
1Fractal Design Core 3000€ 58,60€ 58,60
1Intel Core i5 2400€ 149,95€ 149,95
1Seasonic S12II-Bronze 430W€ 57,90€ 57,90
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 38,35€ 76,70
1Intel Desktop Board DQ67OWB3€ 96,78€ 96,78
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 897,27

Ik heb nog een aantal vraagtekens bij:
1. RAID-controller. Hoewel het een hoop geld scheelt huiver ik ervoor om de onboard controller te gebruiken.
Ik heb heel lang prima met een 3Ware 9650SE gewerkt i.c.m. ESXi maar een grof nadeel ervan vond ik het ontbreken van de quick overview over de status van de harddisks.

Ik ben benieuwd naar de pro's/con's van anderen zijn om juist wel of niet voor een aparte controller te gaan, waarom en welke dat dat dan zou moeten zijn.

2. CPU. Ik lees positieve verhalen over de i3-2100 maar ik betwijfel of deze krachtig genoeg is voor wat ik ermee doe.

3. HDD's. Ik heb er vier op het oog. Mede omdat ik er een RAID10-setup mee wil neerzetten als ik voor een RAID-controller zou gaan.

• HyperBart
CPU zal wel krachtig genoeg zijn met een i3, als je nu natuurlijk die mail-bak voor 30 man gaat gebruiken dan zou ik zeggen, ga maar voor iets pittigers... Kijk eens in mijn album, daar heb ik ergens een ESXi grafiek gepost met mijn usage... Op mijn bak draaien 6 VM's...

Wat ga je van VoIP er op draaien? Wat ik er van gelezen heb is dat niet bepaald ideaal om virtueel te draaien...

• Pingelmonster
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
HyperBart schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 15:19:
Wat ga je van VoIP er op draaien? Wat ik er van gelezen heb is dat niet bepaald ideaal om virtueel te draaien...
Wat betreft VoIP wil ik voornamelijk wat gaan testen met een Asterisk-centrale. Er zijn inderdaad wisselend positieve/negatieve verhalen over wat betreft timings maar dat wil ik zelf 's ervaren.

• Nextron

Nextron

jeanj schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 08:54:
Ik heb naast dat 00:1f.2 | Intel unknown nog een onbekend device nl 00:1b.0 | Intel unknown die jij niet hebt. Enig idee wat dat is (en waarom jij die niet hebt staan)?
Kijk anders naar het deviceID en vendorID en zoek die hier op.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Ik volg dit topic omdat ik er ook aan denk ESXi 5 omgeving thuis te gaan installeren. Deze wil ik vooral voor test doeleinden gebruiken. Wat mij opvalt is dat er nog niemand iets gezegd heeft over een laptop installatie. Een laptop is juist gebouwd om zuinig te zijn, mede omdat ze geen energie verslinende externe kaarten hebben. Daarnaast doen de huidige laptops zeker niet onder voor een volwaardige PC of Home server qua performance.
Zijn er mensen die een ESXi config hebben draaien middels een laptop ? Wat zijn hiermee de ervaringen, voordelen en nadelen ?

Ik zat zelf te denken aan een ESXi installatie op een usb stick aangekoppeld aan een i5/ i7 laptop.

Ben erg benieuwd naar de reacties hierop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Niet online

Zer0

De zuinigheid van laptops is vooral te vinden in gebruikte CPU's, GPU's en schermen. De energie-zuinige CPU's zijn ook beschikbaar voor desktops, en de GPU en het scherm heb je niet nodig voor ESXi. Heel veel valt er dus niet te halen in energie-verbruik, terwijl je wel meer betaald als voor een vergelijkbare desktop.
Daarnaast zul je vrijwel altijd naar een custom install moeten grijpen met aparte drivers voor de netwerkkaart omdat de kans groot is dat die niet standaard ondersteunt wordt (WiFi kun je vergeten, dat gaat niet werken onder ESXi). Dat betekend dat ESXi 5 al geen optie is, aangezien daar nog geen custom drivers voor zijn, uitgezonderd één voor nvidia nic's.
Voor testen van ESXi op een notebook zou ik eerder naar een VMware Workstation installatie met ESXi als VM grijpen, dan is hij ook nog voor andere doeleinden beschikbaar.

[ Voor 45% gewijzigd door Zer0 op 18-09-2011 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
De meerprijs van een laptip ga je nooit terug verdienen met minder stroomverbruik. Bovendien heb je nul uitbereidingsmogelijkheden.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutR
  • Laatst online: 13-09 09:28
Ik zit dit topic inmiddels al geruime tijd te volgen en het wordt tijd om alle opgedane kennis (waarvoor dank) te gaan gebruiken.

Onze thuisserver (P4 3Ghz, 1gb ram en Win XP) begint inmiddels kuren te vertonen. Ik had deze server ooit opgezet om bestanden te delen, wat backups kwijt te kunnnen en torrents te kunnen downloaden, maar in de loop van de tijd is deze pc ook verantwoordelijk geworden voor subversion, sql server, crashplan backup en dagelijkse backups van sql/ftp van ongeveer 20 websites.

Omdat ik een freelance software ontwikkelaar ben (.NET) zou ik graag een aantal test pc's op willen zetten.

Ik ben van plan om een ESXi server te bouwen. Er zou (in eerste instantie) het volgende op moeten gaan draaien:
- Freenas (voor backups, torrents, ftp en file sharing)
- Windows Server 2008 R2 (voor sql server, subversion, sql/ftp backup websites en online backup van freenas met crashplan)
- Windows XP x86, Windows Vista x32 en x86 en Windows 7 x86 test pc's (staan normaal uit)

Hiervoor had ik de volgende hardware setup in gedachten:

#ProductPrijsSubtotaal
2Delock Nano Memory stick 4GB Zwart€ 9,-€ 18,-
3Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 56,99€ 170,97
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 34,-€ 34,-
1Intel Core i5 2500 Boxed€ 166,50€ 166,50
1Antec Basiq BP350€ 31,75€ 31,75
2Transcend 8GB DDR3 Dual/Triple Channel Kit€ 36,62€ 73,24
1Intel Desktop Board DQ67OWB3€ 96,78€ 96,78
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 591,24

ESXi en FreeNas wil ik op de USB sticks installeren, de 3 EcoGreen schijven (van 2TB) wil ik in RAIDZ opstelling gebruiken in Freenas.

In de oude server zit een 2TB 7200rpm schijf, die ik wil gaan gebruiken voor de WIndows installaties. Tevens wil ik hier een partitie aanmaken om de torrents kwijt te kunnen (ivm de vele lees/schrijf bewerkingen). Is dit een goed idee of kan ik voor de windows installaties beter een SSD schijf pakken?

Is het voor de performance aan te raden om een extra NIC te plaatsen en deze door te geven aan FreeNas?

Zijn er mensen die bij dit moederbord de KVM-over-IP functie werkend hebben gekregen?

Als jullie je kunnen vinden in mijn opzet, ga ik op zoek naar een mooie 19" behuizing waar e.e.a. in past (iemand nog tips) en alles bestellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

Jormungandr schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 12:21:
[...]

Ik heb laatst een M1015 van Ebay kunnen prikken. 9211 formware erop en je hebt een basic IT kaart.
Jammer genoeg heb je je DM niet aan staan anders had ik dit soort huishoudelijke dingen via dm afgewikkeld.

Heb je nog een specifieke guide gebruikt of gewoonweg de firmware van de 9211 er in geflashed??

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

WORKe schreef op zondag 18 september 2011 @ 16:44:
...

Zijn er mensen die bij dit moederbord de KVM-over-IP functie werkend hebben gekregen?
Google en intel forum ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Niet online

Zer0

ESXi en FreeNas wil ik op de USB sticks installeren.
Het is in ESXi 4.x en 5 niet mogelijk om een datastore op een usb stick aan te maken, en zonder datastore kun je geen freenas vm aanmaken. Het idee is al een paar keer eerder in dit topic naar voren gekomen, maar het is niet mogelijk. Ook USB-passthrough en VT-d gaan daar niet mee helpen.
Als iemand roept dat het wel kan zou ik graag links naar een guide en/of ander bewijs van een stabiele omgeving met ESXi en FreeNAS op usb zien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron

Nextron

WORKe wil sowieso al een directe datastore gebruiken. FreeNAS op USB zetten en booten is dan wel mogelijk maar dan zou ik het direct op de datastore zetten.

Dan het je FreeNAS, Win2k8 en soms nog een andere Windows op één HD, dat zal denk ik niet een al te groot probleem zijn, tenzij je ze erg belast.

Er werd hier of in het ZFS forum volgens mij wel afgeraden om ZFS te gebruiken op VMFS-partities, dus dan moet je RDM gebruiken.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Niet online

Zer0

Nextron schreef op zondag 18 september 2011 @ 17:39:
WORKe wil sowieso al een directe datastore gebruiken. FreeNAS op USB zetten en booten is dan wel mogelijk
Graag zou ik bewijs zien... het bios van de VM's kan namelijk niet van USB booten :)
(Overigens is de enige reden om FreeNAS op een usb stick te zetten het feit dat je geen directe datastore wil gebruiken, als je wel een directe datastore gebruikt kun je net zo goed FreeNAS daar volledig op zetten, zoveel ruimte neemt het toch niet in)

[ Voor 30% gewijzigd door Zer0 op 18-09-2011 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron

Nextron

Je kan de VM wel instellen om van CD te booten, die laat je dan een ISO laden die vervolgens van USB boot. Direct booten zou mooier zijn maar de mogelijkheid is er wanneer het nodig zou zijn.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Nextron schreef op zondag 18 september 2011 @ 17:39:
WORKe wil sowieso al een directe datastore gebruiken. FreeNAS op USB zetten en booten is dan wel mogelijk maar dan zou ik het direct op de datastore zetten.

Dan het je FreeNAS, Win2k8 en soms nog een andere Windows op één HD, dat zal denk ik niet een al te groot probleem zijn, tenzij je ze erg belast.

Er werd hier of in het ZFS forum volgens mij wel afgeraden om ZFS te gebruiken op VMFS-partities, dus dan moet je RDM gebruiken.
Hold your whores, RDM gaat ook niet goed werken volgens mij... De enige deftige manier die ik tot nu toe heb gevonden en verified is via VT-d de HBA door te geven aan de VM...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutR
HyperBart schreef op zondag 18 september 2011 @ 18:02:
[...]

Hold your whores, RDM gaat ook niet goed werken volgens mij... De enige deftige manier die ik tot nu toe heb gevonden en verified is via VT-d de HBA door te geven aan de VM...
Het was ook de bedoeling om de 3 schijven via VT-d door te geven aan FreeNas ;)
Zer0 schreef op zondag 18 september 2011 @ 17:42:
Overigens is de enige reden om FreeNAS op een usb stick te zetten het feit dat je geen directe datastore wil gebruiken, als je wel een directe datastore gebruikt kun je net zo goed FreeNAS daar volledig op zetten, zoveel ruimte neemt het toch niet in.
Dacht dat het handig was om Freenas op USB te zetten omdat je dat in ongeveer iedere tutorial/manual tegenkomt. In mijn geval dus niet |:(

[ Voor 41% gewijzigd door WoutR op 18-09-2011 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron

Nextron

Met VT-d geef je niet de schijven maar de controller door aan de VM (aannemende door de onboard controller dat toelaat). Elke schrijf die je aan die controller hangt is dus uitsluitend voor de desbetreffende VM beschikbaar. Je kan dus niet de datastore aan die controller hangen.

Daarmee kom je een probleem tegen waar vele je al voorgegaan zijn :+.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutR
Nextron schreef op zondag 18 september 2011 @ 18:42:
Met VT-d geef je niet de schijven maar de controller door aan de VM (aannemende door de onboard controller dat toelaat). Elke schrijf die je aan die controller hangt is dus uitsluitend voor de desbetreffende VM beschikbaar. Je kan dus niet de datastore aan die controller hangen.

Daarmee kom je een probleem tegen waar vele je al voorgegaan zijn :+.
Bedankt dat je me voor deze fout behoedt ;) Als ik een SATA controller toevoeg die passthrough ondersteunt, zou het wel moeten kunnen?

Kunnen jullie me een controller aanbevelen? Vereiste is dus wel 3 SATA poorten...

Edit: heb inmiddels een lijstje gevonden: http://www.vm-help.com/esx40i/esx40_whitebox_HCL.php#Storage maar ook daar zit niet echt wat bruikbaars tussen...

Edit2: De interne HBA kan ik op passthrough zetten. Als ik daar 3 schijven aan hang kan ik ze aan freenas geven. Als ik een (goedkoop) pci sata kaartje erbij steek kan ik daar de 2tb schijf aan hangen met de datastores... Is dit een goede oplossing?

Edit3: Is blijkbaar al eens voorbij gekomen in dit topic. Deze kaart pricewatch: Delock SATA-300 PCI Express Card, 2 Port zou moeten werken met een aangepast oem.tgz http://www.vm-help.com/fo...?f=12&t=2096&p=6489#p6489

[ Voor 37% gewijzigd door WoutR op 18-09-2011 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Niet online

Zer0

WORKe schreef op zondag 18 september 2011 @ 19:07:
Edit3: Is blijkbaar al eens voorbij gekomen in dit topic. Deze kaart pricewatch: Delock SATA-300 PCI Express Card, 2 Port zou moeten werken met een aangepast oem.tgz http://www.vm-help.com/fo...?f=12&t=2096&p=6489#p6489
Hou er wel rekening mee dat het alleen onder ESXi 4.x werkt, voor ESXi 5 zijn er nog geen custom drivers, en die van 4.x zijn niet geschikt voor 5.
Verder doet het kaartje bij mij het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 23:11
Ik ben bezig met het samenstellen van een systeem en ik twijfel tussen de Intel i5 2500k en de i7 2600k, het verschil is 100Mhz en Hyper Threading.

De 100Mhz is de meerprijs niet waard maar ik kan geen goed antwoord vinden of Hyper Threading een goede reden is om voor de i7 2600k te gaan.

Ik ga VMware Workstation 8 gebruiken maar ik kan geen informatie vinden over de impact van Hyper Threading. Ik weet dat dit niet helemaal het juiste forum is maar ik denk dat ik hier de beste kans maak op een goed antwoord.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:05

3DDude

I void warranty's

Ik heb zelf een HP Microserver
- HP P410 (512 / 512 BWCC ding?)
- 4* 2TB WD Green
- 8GB 1333mhz Kingston

Nou kan ik wel wat draaien naast elkaar. en storage benchmark in server 2008 laat netjes zo'n 500MB/s zien van de storage.

Alleen via het LAN is het de ene keer wel redelijk snel .. (zit aan gigabit cisco slm2008 switch) en de andere keer redelijk traag (50MB/s transfer naar de VM)

Ik zit te denken om een nieuwe behuizing te halen, en mobo + cpu set + nog 8gb ram (geheugen is toch cheap) en dan de storage controller + de hdd's over te zetten

De hdds draaien nu in Raid 5 wat me 5.45TB effectieve ruimte over houd.

Oh ESX 5 draait er prima op (keygen van piraten baai :))
Iemand nog tips m.b.t een leuke maar kleine behuizing --maar waar dan wel weer 4hdds in kunnen >_<.

Ik zat te kijken naar een shuttle ofzo: Maar daar kunnen maar 2 hdd's in...

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

...
Is het voor de performance aan te raden om een extra NIC te plaatsen en deze door te geven aan FreeNas?
...
...
De onboard nic wordt niet out off the box ondersteund. Ik heb een losse nic bijgeplaatst om geen oem.tgz te hoeven gebruiken bij de installatie. Ik meen me ter herinneren dat het desondanks niet hellemaal vlekkloos ging. De max hd performance van een vergelijkbare setup (met 6 disks) staat wel in het topic, dus reken even uit of je een gigbit kan vol krijgen (reken met 10-20% overhead en 6 disk is waarschijnlijk sneller dan 3)

KVM werkt idd heel mooi, op afstand je bios bijwerken is erg handig. Of op de console van ESXi (alt-F1).
Je hebt wel losse software nodig, een speciale versie van Real VNC, er zat bij mij een coupon van 20% korting bij de processor, echter dan was het nog 80 euro.
WORKe schreef op zondag 18 september 2011 @ 19:07:
[...]
Edit2: De interne HBA kan ik op passthrough zetten. Als ik daar 3 schijven aan hang kan ik ze aan freenas geven. Als ik een (goedkoop) pci sata kaartje erbij steek kan ik daar de 2tb schijf aan hangen met de datastores... Is dit een goede oplossing?

Ik draai nu de Intel Desktop Board DQ67OWB3 op VT-D met passthough met 6 samsungs disk, dus dat werkt. (tevens lijkt het dat ik dan meer ruimte heb als bij RDM). Sterker nog, ik zie de interne controller niet meer na de oem.tgz van de 3132, hij wordt niet meer herkend onder ESXi. Mijn RDM waren niet meer bereikbaar. Ik heb niet geprobeerd ze opnieuw aan te leggen.

Echter jij kan ook met RDM werken , want je hebt genoeg poorten, ik moest wel want kwam poorten tekort!
Ook kan je nog even overwegen of je de UWB3 niet wilt nemen (USB3, 4 interne sata poorten, check ook de andere verschillen o.a. op de poorten).

Ik heb ook dat delock kaartje en dat werkt wel echter je moet wel een oem.tgz gebruiken. als je de onboard nic wil gebruiken heb je OOK een (andere) oem.tgz nodig. Ik heb nog niet de delock geprobeerd te flashen (voor verwijderen raid en het probleem met de laatste sector bij raid), weet ook niet of het nodig is. Ga het denk ik nog wel proberen. Er zijn nog meer kaarten met de 3132, zoals dezevan sweex (pci!)

je kan installeren op de bestaande controller, alleen zodra VT-d wil gaan gebruiken moet je boot schijf naar de andere controler waarbij je van te voren de oem.tgz moet aanbrengen. Dan hoef je niet te de oem.tgz aan het iso image toe te voegen. Voor de onboard nic weet ik niet meer of ik dat heb gedaan, ik heb een tweede losse nic geplaatst.

Verder heb ik de oem.tgz van de nic als eerste en de oem2.tgz als tweede (met een aanapssing in de boot.conf in /bootbank). Andere combinatie werkte bij niet en moest ik met een life linux cd de boel mounten en herstellen.
3DDude schreef op maandag 19 september 2011 @ 00:29:
....
Oh ESX 5 draait er prima op (keygen van piraten baai :))
Iemand nog tips m.b.t een leuke maar kleine behuizing --maar waar dan wel weer 4hdds in kunnen >_<.
..
Dacht dat die keys sowieso al gratis waren .....

[ Voor 72% gewijzigd door jeanj op 19-09-2011 11:00 . Reden: meer erbij gezet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elnaeth
Ik ben hard aan het denken of mijn idee uberhaupt wel mogelijk is. Ik zit een beetje met het volgende:

heb een bak hd's liggen nu (stuk of 7) waarvan het totaal op 3.1 TB binnenkomt. Deze wil ik eigenlijk via FreeNAS (als ZFS) gaan gebruiken als storage. Probleem is dat ik een i3 540 heb, die ondersteunen geen Directed I/O. Heeft iemand toevallig ervaring met het draaien van freenas op een virtual machine? Wat zijn hierbij valkuilen, maw, waar moet ik op letten, of is het uberhaupt wel mogelijk wat ik van plan ben?

Heb zo een beetje lopen zoeken, maar kom voornamelijk guides tegen mbt het installeren van freenas op een VM, en vervolgens 1 disk als iSCSI aan te bieden, maar da's totaal niet wat ik zoek :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Zoek eens even dit topic door op de volgende keywords: ZFS VM ESXi RDM ... Dan ga je onmiddellijk zien dat het zonder VT-d dikke problemen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elnaeth
Ja je hebt helemaal gelijk, ik heb net een deel van de vorige 3 pagina's doorgelezen en schrok me inderdaad kapot toen ik dat allemaal las :P Oplossing is dus om er 'gewoon' een 2e systeem naast te draaien en dan maar alles via NFS aan te bieden? Of is voor pure storage, snelheid boeit me niet veel, 30MB/sec is voldoende, de mogelijkheid er toch nog om puur datastores te gebruiken en die via NFS weer aan de host beschikbaar te stellen? (talk about nesting en dependencies >_>)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron

Nextron

Verder klinkt het ook alsof het ongelijke formaten schijven zijn. Dan moet je ze dus los of als JBOD aanbieden. Waarbij je met JBOD denk ik meer nadelen dan voordelen hebt.

Is het niet verstandiger een nieuwe 3TB schijf aan te schaffen: zuinig, eenvoud, snelheid, overzicht? Ik heb hier ook nog wat schijven liggen die waarschijnlijk nooit meer aangesloten zullen worden tenzij ik vriend/familie blij kan maken.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
elnaeth schreef op maandag 19 september 2011 @ 23:20:
heb een bak hd's liggen nu (stuk of 7) waarvan het totaal op 3.1 TB binnenkomt.
Klinkt als een lading oude, trage en vooral energie onzuinige disks. Voor weinig heb je 3x2TB met betere performance en een fractie van het energieverbruik. Daarnaast maakt dat het uitbreiden ook wat makkelijk gewoon omdat je minder SATA poorten nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elnaeth
Geloof me, graag zou ik idd 4x1 of 2x2 kopen, maar helaas moet ik dan toch echt wachten op de volgende keer dat ik geld binnen zie komen, de andere hardware voor de esxi host heeft mijn kleine studentenbeursje nogal leeggetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

HyperBart schreef op maandag 19 september 2011 @ 23:27:
Zoek eens even dit topic door op de volgende keywords: ZFS VM ESXi RDM ... Dan ga je onmiddellijk zien dat het zonder VT-d dikke problemen is...
Ik heb net even gezocht op de woorden ZFS RDM en RDM in dit topic en op RDM in het zfs topic, maar ik vind zelf maar weinig ervaringen die dit onderbouwen

Ik vind in het zfs topic 2 mensen die problemen hebben, in dit topic vind ik die maar twee of drie mensen problemen melden. Verder zijn er ook een paar mensen die melden dat het wel werkt, waarbij het niet altijd duidelijk is of ze ook zfs gebruiken en hoeveel gebruik ze er van maken.

Misschien zie ik een aantal reacties over het hoofd, maar ik vindt dit nog niet zo heel erg schokkend. Ik zou zelf ook de voorkeur geven aan een VT-D oplosisng boven RDM, maar ik heb mijn hardware bewust van te voren daarop afgestemd. Niet iedereen heeft die luxe....

> Zijn er mensen die het al een tijdje ZFS via RDM hebben draaien en het vaak gebruiken? Wat zijn jullie ervaringen?

Ik had eerst ook RDM ingericht, maar heb het nooit echt gebruik om er iets over te kunnen zeggen. Ik ben nu zelf ook naar VT-d overgegaan, maar dat kwam omdat mijn controller niet meer herkend werd in ESXi nadat ik een (tweede) oem.tgz had toegevoegd voor een Sil 3132 controller (daarvoor werd de controller plus disken wel herkend). Ik heb niet uitgezocht waarom en of het te herstellen was. De controller zit volg met 6 disken en is wel via VT-d door te geven ondanks dat ie niet meer wordt herkend. Waarom mijn controller niet meer wordt herkend is mij niet geheel duidelijk, ik vermoed een conflict in de pci of de map file (in de oem.tgz voor de SiL 3132)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik heb een hele tijd MDADM gedraaid via RDM, en dat werkte prima. Ik kon zelfs SMART data uitlezen en diskinfo opvragen met hdparm en sdparm. Ik ga er dus redelijkerwijs vanuit dat ZFS geen problemen oplevert.

Ik zal wel eens een test scenario bouwen, heb nog wel wat hardware waarmee dat kan.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:02
Ik heb geprobeerd om een ZFS pool te maken met 8 disks aan een Intel SASUI8i in pass-through mode en nog 2 disks op mijn SuperMicro mobo-controller die ik als RDMs doorgaf. Dat leverde inderdaad problemen op, de schijven op de mobo-controller klapten constant uit de pool.

Later heb ik eens ergens gelezen (dom genoeg de link niet opgeslagen) dat het te maken heeft met de manier hoe je de RDMs aanmaakt. Ik had dat gedaan met iets als:
vmkfstools -z /vmfs/devices/disks/vml.01000000002020202020202020202020203951473358423630535433353030 RDM1P.vmdk -a lsilogic

En het schijnt dat de -z niet de goede optie is. Zoals gezegd, ik heb de link niet bewaard, dus ik weet niet meer wat dan wel de goede optie is, maar misschien heb je hier iets aan als je gaat Googlen :)

Met mdadm inderdaad geen problemen trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
en de LSILOGIC optie kan je ook weglaten... Ik hing de RDM's altijd aan de Paravirtual controller... Dat werkte super!

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:02
Misschien dat dat dan ook deel van de problemen is geweest waarom ZFS met RDMs bij mij niet wilde werken.
Ik zou het toch nog eens moeten testen eigenlijk, want mocht het wel goed gaan zou ik mijn Hyper-V server kunnen opruimen, wat een stuk gunstiger voor de stroomrekening is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Na de interessante post van jeanj en deze demo op IDF 2011 wil ik meer over Intel's vPro/AMT technologie te weten komen.

Na wat opzoekwerk kwam ik bij deze paper uit.
Hierin staat welke processors en chipset compatible zijn. De i5 2400 is dit gelukkig, en een Intel Q67 chipset is ook geen straf om te nemen (zo heb je ook nog eens VT-D ondersteuning :) )

Wat me minder blij maakte is de licentie van 75 euro voor RealVNC Viewer Plus die je blijkbaar moet gebruiken om alle opties te gebruiken :/

Weet iemand of er geen goedkopere, of gratis vnc viewers zijn waarmee je features als de bios remote benaderen ook kan uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Probeer eens met TightVNC? Aangezien het allemaal VNC praat zou dat ook kunnen werken volgens mij, maar ik denk dat RealVNC dat niet zomaar over zich heen laat lopen, dus het kan zijn dat ze iets hebben ingebouwd in hun Viewer Plus (ander protocol?) dat Viewer Plus er alleen mee kan praten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Ik heb nog geen alternatieven kunnen vinden, de (oude) RealVNC die ik geinstalleerd had deed het niet. Je hebt een plus versie nodig (zal vanavond kijken wat ik ook al weer heb)

Een linkje wat wat uitleg geeft hoe te aan te zetten/gebruiken echter voor mijn bios werkte het net weer anders . Check ook youtube op "intel kvm" of KVM remote control. Het is ook bekend als AMT 6.0 Intel en hoger

Volgens de nl site van radmin (ook betaald, 37 euries) bieden zij het ook, echter ik kan niet naar de internationale site (wordt geblokked op het werk) om te controleren of ze ook de vnc ondersteunen.

[ Voor 17% gewijzigd door jeanj op 20-09-2011 17:03 ]

Pagina: 1 ... 13 ... 116 Laatste

Let op:
Let op: Dit is geen 'algemeen ESxi-topic'. Ook je algemene VT vragen horen hier niet thuis!

Lees voor je begint goed de start post en blijf ontopic.