De afgelopen tijd ben ik in mijn huis wat home-automation aan het ontwikkelen. Voor dit project wil ik verschillende linux systemen draaien op een ESXi server waarbij iedere server een eigen functie heeft. Dit omdat ik zo de machine individueel kan upgraden, verplaatsen, vervangen, etc.
Nu heb ik een oude PC werkend met:
- Intel Xeon E3110 (dual core 3.0Ghz, 65w)
- 4GB DDR2
- ESXi 5.5
Op het systeem staan inmiddels 9 virtuele debian machines. Deze lopen uit een van unifi controller, git server, database, etc. Op het moment 146 Mhz in gebruik van de 2x 2.995 Ghz. Wel heeft het systeem 3729MB ram toegewezen van de 4095.11MB.
Echter heb ik enkele punten die me nu niet bevallen.
1) De PC heeft te weinig geheugen en kan maximaal 8GB (limiet is jammer en investeren is zonde)
2) De PC heeft een stroom verbruik van 100w gemeten
3) De PC is oud dus kan er een deze dagen een keer mee stoppen
Nu heb ik enkele lijstjes opgesteld en daarbij gelet op het volgende:
1) Prijs tussen de 400 en 500 euro
2) Ondersteuning voor virtualisatie (ESXi)
3) Stroomverbruik zo laag mogelijk (besparing die zichzelf terug verdiend)
4) Uitbreidingsmogelijkheden m.b.t. geheugen en CPU
5) Een systeem wat zo ver mogelijk al een geheel is (geen volledige zelf bouw)
Optie 1 - HPE Proliant
Dit systeem heb ik opgenomen omdat
- Het is een standaard server wat bedoeld moet zijn voor 24/7 doeleinden
- Het systeem is goed uitbreidbaar (geheugen en disks)
- De ondersteuning ESXi was er wel voor de Gen8 (en waarschijnlijk Gen10 ook in de toekomst)
- Het stroom verbruik van deze versie zou ongeveer rond de 50 watt liggen volgens de site later genoemd
Nadeel van het systeem vind ik wel:
- De processor is niet erg snel, als ik deze vergelijk op CPUBenchmark.net komt die met 2335 mark wat 200 hoger ligt dan mijn huidige CPU uit 2008.
- De processor is wel te vervangen indien nodig maar heeft geen standaard socket als ik het goed zie.
http://www.virten.net/201...oliant-microserver-gen10/
Optie 2 - Intel NUC
Een andere goede optie is de Intel NUC deze heb je in verschillende generaties en verschillende processoren. Deze heb ik opgenomen omdat:
- Deze is kwa prijs te vergelijken met de overige systemen
- Is op CPUbenchmark.net 3785 gemarkeerd wat 1600 hoger is dan mijn huidige CPU
- Heeft een laag energie verbruik (ongeveer 30 wat volgens de ondergenoemde site)
Nadeel van het systeem vind ik voornamelijk:
- De processor zit onboard je kunt nu kiezen voor de i3 maar vind je die in de toekomst te traag dan moet je de gehele nuc vervangen
http://www.virten.net/201...-gen-intel-nuc-kaby-lake/
Optie 3 - ASRock
Dit vond ik persoonlijk ook een heel mooie optie
- Apparaat vergelijkbaar met de NUC
- Heeft een processor die te vervangen is
- Zou met ESXi out-of-the-box moeten werken volgens de forum antwoorden hieronder
- Stroom verbruik zou erg mee moeten vallen (16 watt idle)
https://communities.vmware.com/thread/546352
https://www.techspot.com/...k-deskmini-110/page7.html
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i3-6100T Boxed | € 117,50 | € 117,50 |
1 | HGST 7K1000, 1TB | € 53,- | € 53,- |
1 | ASRock DeskMini 110 | € 133,- | € 133,- |
1 | Kingston ValueRAM KVR24SE17D8/16 | € 173,99 | € 173,99 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 477,49 |
Vergelijking van de processoren.
Persoonlijk zou ik denk ik voor de ASRock moeten gaan omdat deze het meest flexibel is in de uitbreiding. Mocht de CPU te traag zijn, upgrade je die, mocht de disk te traag zien, upgrade je die, etc. Je kan tot 32GB ram geheugen aan dus kies je nu voor 16GB kun je deze altijd uitbreiden.
De Intel NUC kun je de CPU niet uitbreiden dat vind ik wel jammer, hierdoor moet ik nu kiezen voor een i5 of misschien wel i7 waarbij ik wellicht altijd overkill heb.
De HPE vind ik ook een heel mooi systeem. Echter vraag ik me af hoe makkelijk ik hiervan de CPU kan vervangen mocht ik deze willen upgraden. Ik heb wel wat films gekeken op youtube maar bedoel meer in de zin van waar vind je de CPU en wat kost deze dan wel niet. HP kennende hebben ze nog al een strikt schema waar je jezelf aan moet houden bij het vervangen van componenten als CPU en geheugen combinaties.
Wat zouden jullie mijn adviseren?
[
Voor 0% gewijzigd door
Josvds op 18-12-2017 23:04
. Reden: Processor vergelijking toegevoegd ]