Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

@Relaxed2000 Persoonlijk zou ik een aparte NAS aanschaffen en die als NAS gebruiken. Niet combineren met je hypervisor op 1 apparaat. Het kan, maar het maakt zaken nodeloos gecompliceerd.

Je vm's kun je vervolgens prima via NFS of iSCSI vanaf je NAS draaien. Werkt als een tierelier. NFS schijnt wel preferred te zijn als je met ESXi aan de slag gaat.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:40
Eens, maar kost wel wat meer geld vaak.
NFS is 'makkelijker' dan iSCSI, iSCSI is in veel gevallen iets sneller. Dus even kijken wat voor jou belangrijk is.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

FireDrunk schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 11:38:
Eens, maar kost wel wat meer geld vaak.
Klopt en ook qua zuinigheid lever je in.
Persoonlijk vind ik de nadelen van alles op 1 doos niet opwegen tegen de voordelen van alles gescheiden en dus een losse NAS en losse hypervisor(s). Ook al kost dat wat meer stroom en is de aanschaf (fors) duurder.
NFS is 'makkelijker' dan iSCSI, iSCSI is in veel gevallen iets sneller. Dus even kijken wat voor jou belangrijk is.
In mijn beleving worden dat soort snelheidsverschillen mogelijk pas interessant in heel grote omgevingen en dan nóg kun je d'r voor kiezen het voor lief te nemen. In hobbysetups waar het hier over gaat merk je het verschil in de praktijk denk ik niet, of is het niet relevant.

Op kantoor draaien we ook alles via NFS. Gaat prima. Daar gaat het om in totaal rond de 70 server-vm's en nog eens dat getal aan desktop VM's (VDI), verdeeld over in totaal 2 storage clusters en 8 hypervisors. Net even een iets andere orde van grootte dan wat de gemiddelde thuisgebruiker thuis heeft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:41

|sWORDs|

vSphere/ESXi

unezra schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 11:34:
[...]
NFS schijnt wel preferred te zijn als je met ESXi aan de slag gaat.
Dat is een heel hardnekkig gerucht maar pertinent niet waar.
Wat wel waar is, voor sommige storage systems wordt door de vendor NFS aanbevolen.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

|sWORDs| schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 12:19:
[...]
Dat is een heel hardnekkig gerucht maar pertinent niet waar.
Ah, kijk. Dat wist ik ook niet.
Wat wel waar is, voor sommige storage systems wordt door de vendor NFS aanbevolen.
Door sommige hypervisor vendors word voor zover ik weet ook NFS aangeraden.
Ik meen dat VMWare zelf ook NFS prefereert boven iSCSI.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

unezra schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 12:26:
[...]

Ik meen dat VMWare zelf ook NFS prefereert boven iSCSI.
Als een van de mensen die de best practices guides, white papers en reference architectures schrijven bij VMware: Nope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Juist NFS is bij thuisgebruik wel problematisch. NetApp's doen echt veel coole shit icm NFS, (dat is zo'n storage provider waar NFS preffered is). En in hele grote omgevingen gaat het toch om gemiddelde response tijden, en niet om dat ene piekje op je HyperVisor terwijl je er op zit te wachten (zoals thuis in hobby omgevingen vaak het geval is).

NFS is bijna altijd sync writes, en mensen die thuis op SSD's draaien, voelen dat zeer zeker. Bij iSCSI honoreert ESXi keurig de syncs van het guest filesystem, en heb je dus een veel 'eerlijkere' performance.

iSCSI vs NFS op disks is weinig verschil, maar bij een beetje flinke queue en flinke threading icm veel async en sync door elkaar, wint iSCSI het veelvuldig (en dat heb ik echt _veel_ getest :P )

(Zelfs NFS 4.1 met multipathing is trager).

Grootste voordeel van NFS is dat het minder configuratie vereist, en gewoon een simpele daemon is die op bijna alle operating systems werkt. Daarnaast is het altijd thin provisioned, en is iSCSI dat niet overal.
Ook kan je met NFS makkelijker in je datastore kijken.

Ik gebruikte beiden (toen ik nog vmware gebruikte), (readonly) NFS voor ISO's, updates etc, en iSCSI voor disks van VM's.

[ Voor 33% gewijzigd door FireDrunk op 12-12-2017 12:47 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relaxed2000
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-07 21:02
FireDrunk schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 11:31:
Met welke software / hardware wil je RAID doen? ESXi zelf doet geen RAID, dus moet je een NAS VM maken. Heb je daar al over nagedacht? (Er zijn meerdere opties)

Ik ben het met @unezra eens dat RAID5 niet zo'n goede optie is (een beetje verouderd), liever ofwel RAID1 met goede backup, en/of RAID6 (met goede backup :) )
In de NAS VM kan ik dan neem ik aan de HDD Controller koppelen en daarin een raid maken of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Relaxed2000 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 15:59:
[...]
In de NAS VM kan ik dan neem ik aan de HDD Controller koppelen en daarin een raid maken of niet?
Vast, maar waarom zou je die constructie willen?

Even los van eerder geposte dat ik voor een losse NAS zou gaan, zou ik als je dat niet doet, je NAS data lekker op een disk image zetten en helemaal in die vm niet met RAID aan de slag gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

unezra schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 16:16:
[...]

Even los van eerder geposte dat ik voor een losse NAS zou gaan, zou ik als je dat niet doet, je NAS data lekker op een disk image zetten en helemaal in die vm niet met RAID aan de slag gaan.
Ik doe het ook zo. Voordeel is dat je een RAID array kunt maken, VM's de shares intern (dus geen netwerk limiet) benaderen en je geen VMFS/virtuele controller overhead hebt, naast het voordeel van directe toegang (SMART, etc). Maar deze NAS gebruik ik alleen voor data en niet voor virtuele machines.

[ Voor 5% gewijzigd door |sWORDs| op 12-12-2017 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
unezra schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 16:16:
[...]

Die snap ik niet, waarom zou je je data niet in een VM op een RAID array zetten? Mocht er iets mis zijn met je hypervisor, trek je de controller er uit, inc schijven, boot je een linux (of bsd) live cd, en kan je gewoon bij je data? (Of als de controller onboard is, en je hebt een goede software raid, is de controller niet eens nodig)

Zit dat in een VMFS / QEMU / VirtualBox disk image structuur, heb je weer andere issues...

[ Voor 6% gewijzigd door FireDrunk op 12-12-2017 18:20 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan Klok
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:06
unezra schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 11:51:
[...]

Klopt en ook qua zuinigheid lever je in.
Persoonlijk vind ik de nadelen van alles op 1 doos niet opwegen tegen de voordelen van alles gescheiden en dus een losse NAS en losse hypervisor(s). Ook al kost dat wat meer stroom en is de aanschaf (fors) duurder.
Al een tijdje volg ik het forum als het gaat om zuinige servers. Dit omdat ik straks in ons nieuwbouw huis alles goed wil gaan aanpakken, wil ik daar ook een eigen server wil gaan draaien. Deze server wil ik oa gaan gebruiken met een aantal VM's voor het volgende:
- Pfsense
- Openflixr (Home assistant, Ubiquiti, plex, nzbget, etc)
- Linux bak/server
- windows bak/server
- nas

Op dit moment heb ik een Qnap Ts-251 met 8gb geheugen, welke ik nu gebruik als (media)opslag, nzbget en voor Kodi via HDMI op de tv. Deze zou in eerste instantie soort van overbodig worden. Maar als ik jullie goed begrijp zou het beter zijn als ik deze gewoon laat draaien en via ISCSI/NFS aan de nieuwe server koppelen?

Daarnaast zou het mij erg leuk lijken om deze server te kunnen gebruiken voor rdp (vandaar de linux en windows bak/server) voor Chromebooks. Zodat je je gewone browser dingen kunt doen, maar je eventueel ook echte windows dingen kunt uitvoeren via rdp op de Chromebook. Nu is dat mogelijk via Citrix/Xen en VMware, maar volgens mij alleen met dure licenties... heeft iemand daar ervaring mee? Want eigenlijk denk ik heel erg in de richting van Proxmox (unezra je hebt me best enthousiast gemaakt...)

En verder is dan natuurlijk nog de vraag naar welke hardware. Kan zo'n server met wat ik net schets het doen met een G4620 of moet ik naar een i7 kijken? het totale budget moet onder de 1000 euro blijven.
Volgens Openflixr zit ik aan de i5 - i7, maar ik vraag mij dat af: http://www.openflixr.com/...dware-specs-for-openflixr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Wat wil je bereiken met RDP, want dat is een protocol? Je kan prima RDPen naar een Linux machine bijvoorbeeld. Wil je met de Chromebooks verbinding kunnen maken naar je centrale server zodat je wat meer power hebt? Dat kan prima met een Linux VM.

G4620 zit relatief onderaan in het spectrum (alleen de Celeron is nog trager), en een i7 helemaal bovenaan?
Daar zit nog een i3, en een i5 tussen, dus ik zou zeggen, wat denk je nodig te hebben? Jouw eisen zijn niet super duidelijk.

Wil je bijvoorbeeld dat Plex gaat transcoden? Dat maakt namelijk nogal veel uit, en helemaal als je dat op de CPU doet (er zijn specifieke versies die GPU transcoding ondersteunen dacht ik.)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan Klok
Het rdp verhaal is een beetje geïnspireerd door dit filmpje: YouTube: Maine Township + Citrix
Hoe bedoel jij "Wil je met de Chromebooks verbinding kunnen maken naar je centrale server zodat je wat meer power hebt? Dat kan prima met een Linux VM."

Haha, ja het was ook bewust dat ik 2 uitersten gaf... ik heb namelijk geen idee wat er nodig is.
Wat ik wel weet is dat het eigenlijk niet de bedoeling is om te gaan transcoden.
Zelf denk ik aan een i5/i7 in het kader van, liever over dan net te weinig.

[ Voor 14% gewijzigd door Arjan Klok op 13-12-2017 16:38 ]

• FireDrunk
Zo'n Chrombookje is vaak niet echt een super snel ding. Als je graag zit te werken met programma's die iets meer CPU power vereisen, kan het soms fijn zijn om via RDP naar een server te verbinden (vanaf je chromebook) die dus meer power heeft. Dan is de applicatie sneller, en gaat de batterij van je Chromebook langer mee, omdat de CPU van de Chromebook niet zo hard hoeft te werken (RDP is niet echt zwaar voor de client)

Als je specifieke doel alleen is, ik wil Windows applicaties kunnen draaien op een VM omdat ze het niet doen op mijn Chromebook, en de performance is helemaal niet belangrijk, dan is die G4620 voldoende.

Even niets...

• Arjan Klok
Nee, ik wil zoals je schets ook zwaardere programma's (zoals adobe primiere) kunnen draaien op de chromebook via rdp, en dus meer power. dus zal ik naar i5/i7 moeten, prima. maar dan is de vraag:
Hoe kan ik daar verbinding mee maken? Zoals al aangegeven kan ik alleen iets vinden over Citrix/Xen (https://chrome.google.com...adagjlijoggckpgfnoeiflnem) en Vmware Horizon (https://chrome.google.com...lfajmgaipljfamclkinbjdnma), met achterliggende betaalde licenties.

En blijf ik nog steeds zitten met de vragen, hoe om te gaan met het nas gedeelte? Oude nas houden en blijven gebruiken, of het geheel integreren in de nieuwe server? en Openflixr gebruiken, op een andere manier de dingen installeren? (via Containers iod). En Moet ik gaan voor ESXi of Xen of Proxmox?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik gebruik xrdp (http://www.xrdp.org/), dat werkt prima icm CentOS7, en (als het goed is) Ubuntu. Het werkt iets lastiger icm Fedora, want daar is Wayland al de default, en daar werkt het (nog) niet mee.
Oh wacht, je wil Adobe Premiere doen, dus je wil naar een 'echte' Windows VM connecten, dat is natuurlijk geen enkel probleem, zolang de Chromebook maar een RDP Client heeft (en die heeft ie volgens mij).

Horizon en Citrix moet je ver weg houden, is veel te groot voor wat je wil.

Je tweede vraag is echt niet zomaar te beantwoorden, dat is puur afhankelijk van je eisen. Proxmox is in die zin gewoon een OS waar een GUI voor KVM (en LXC) op draait. Je kan dus prima een NAS maken (met de hand) op een Proxmox host. Daar kan je dus gewoon schijven in hangen, en zelf een Software RAID maken (dmv MDADM, LVM en/of ZFS). Maar dat is handwerk.

Wil je graag FreeNAS, XPenology draaien, is de setup iets ingewikkelder, onder Proxmox kan dat dmv:
- VT-d
Prima oplossing, vereist niet perse een tweede controller, want Proxmox kan (in tegenstelling tot ESXi) wel VM's op USB draaien, waardoor je de onboard controller wel kan doorgeven terwijl er geen 2e controller in het systeem zit)
- Een container met LXC Passthrough mounts (maar dat zou ik niet aanraden)

Onder ESXi kan dat dmv:
- RDM (niet aan te raden)
- VT-d (prima oplossing, maar vereist een tweede controller, omdat je geen VM's op USB kan draaien )

Welk guest OS je wil draaien hangt een beetje af wat je graag wil. ZFS kost meer geheugen dan XPenlogoy, en is iets lastiger te beheren (maar ook dat is prima te doen dmv FreeNAS). XPenology is iets gebruikersvriendelijker, maar heeft niet zo'n goede bescherming als ZFS (het is volgens mij MDADM of BTRFS, wat beide inferieur is :) ).

Xen is vooral voor grote enterprises en niet echt iets voor thuisgebruik.

Als je graag docker wil, kan ik je aanraden om Portainer te installeren naast Proxmox. Dat werkt erg fijn.

[ Voor 5% gewijzigd door FireDrunk op 14-12-2017 10:10 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-08 22:11
Had zelf gedacht aan een i7-7700.
Iemand aanbevelingen voor een mobo ? VGA is een vereiste :-)
ASRock B250M-HDV ?

[ Voor 28% gewijzigd door devastator83 op 15-12-2017 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 23:36
FireDrunk schreef op donderdag 14 december 2017 @ 10:09:
Ik gebruik xrdp (http://www.xrdp.org/), dat werkt prima icm CentOS7, en (als het goed is) Ubuntu. Het werkt iets lastiger icm Fedora, want daar is Wayland al de default, en daar werkt het (nog) niet mee.
Oh wacht, je wil Adobe Premiere doen, dus je wil naar een 'echte' Windows VM connecten, dat is natuurlijk geen enkel probleem, zolang de Chromebook maar een RDP Client heeft (en die heeft ie volgens mij).

Horizon en Citrix moet je ver weg houden, is veel te groot voor wat je wil.

Je tweede vraag is echt niet zomaar te beantwoorden, dat is puur afhankelijk van je eisen. Proxmox is in die zin gewoon een OS waar een GUI voor KVM (en LXC) op draait. Je kan dus prima een NAS maken (met de hand) op een Proxmox host. Daar kan je dus gewoon schijven in hangen, en zelf een Software RAID maken (dmv MDADM, LVM en/of ZFS). Maar dat is handwerk.

Wil je graag FreeNAS, XPenology draaien, is de setup iets ingewikkelder, onder Proxmox kan dat dmv:
- VT-d
Prima oplossing, vereist niet perse een tweede controller, want Proxmox kan (in tegenstelling tot ESXi) wel VM's op USB draaien, waardoor je de onboard controller wel kan doorgeven terwijl er geen 2e controller in het systeem zit)
- Een container met LXC Passthrough mounts (maar dat zou ik niet aanraden)

Onder ESXi kan dat dmv:
- RDM (niet aan te raden)
- VT-d (prima oplossing, maar vereist een tweede controller, omdat je geen VM's op USB kan draaien )

Welk guest OS je wil draaien hangt een beetje af wat je graag wil. ZFS kost meer geheugen dan XPenlogoy, en is iets lastiger te beheren (maar ook dat is prima te doen dmv FreeNAS). XPenology is iets gebruikersvriendelijker, maar heeft niet zo'n goede bescherming als ZFS (het is volgens mij MDADM of BTRFS, wat beide inferieur is :) ).

Xen is vooral voor grote enterprises en niet echt iets voor thuisgebruik.

Als je graag docker wil, kan ik je aanraden om Portainer te installeren naast Proxmox. Dat werkt erg fijn.
Bij esxi kun je vm's zeker wel dan draaien vanaf een usb datastore. Alleen kun je dan geen usb apparaten door geven aan vm's. De service die dit regelt moet je namelijk uit schakelen voordat je usb datastores kunt configureren. Het configureren van de usb datastore moet wel via de command line maar hiervoor zijn meerdere work arounds van te vinden op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Aha! Goed om te weten, dan is het zeker wat makkelijker om VT-d te doen icm een onboard controller. NVMe zou nog steeds mijn voorkeur hebben omdat je dan je andere VM's op snelle storage hebt staan, maar dat is mijn voorkeur. :+

Misschien handig om een linkje te posten?

[ Voor 11% gewijzigd door FireDrunk op 16-12-2017 10:38 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

FireDrunk schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 10:37:
Aha! Goed om te weten, dan is het zeker wat makkelijker om VT-d te doen icm een onboard controller. NVMe zou nog steeds mijn voorkeur hebben omdat je dan je andere VM's op snelle storage hebt staan, maar dat is mijn voorkeur. :+

#USB in de startpost van "Het grote ESXi/vSphere Topic"

[ Voor 11% gewijzigd door |sWORDs| op 16-12-2017 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Hmm, heb ik niet opgeslagen blijkbaar :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

FireDrunk schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 12:49:
Hmm, heb ik niet opgeslagen blijkbaar :+
Met UASP moet dat best te doen zijn voor een paar VMs (Zonder UASP zou ik niet meer dan een enkele VM doen). Zeker als het alleen een bootdevice voor een NAS is, maar met meerdere zwaardere VM's zou ik het zeker niet doen, net als dat ik daar geen NAS storage voor zou gebruiken.

[ Voor 15% gewijzigd door |sWORDs| op 16-12-2017 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
devastator83 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 18:48:
Had zelf gedacht aan een i7-7700.
Iemand aanbevelingen voor een mobo ? VGA is een vereiste :-)
ASRock B250M-HDV ?
Iemand opmerkingen over deze setup ?
Kan niet zoveel vinden over het doorgeven van de iGPU :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
devastator83 schreef op maandag 18 december 2017 @ 20:09:
[...]

De 6 core cpu die je hebt gekozen heeft een IGP aan boord (630). Ik zie geen probleem tenzij je bijvoorbeeld 4k wilt weergeven op 60 Hz. Daarvoor heb je HDMI 2.x of DisplayPort 1.2 nodig.

Wat betreft "aanleg" voor zuinigheid ziet dit moederbord er op het oog (ongetest) prima uit. Geen zware heatsinks over de fasen en maar 5 fasen. Duidelijk niet bedoeld voor zware toepassingen, dat is meestal gunstig voor zuinigheid. Het is een business (B250) chipset, meestal betekent het dat typische overklok aanpassingen in de BIOS beperkt zijn.

Kun je uitleggen wat je er mee wilt doen? ESXi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
mrmrmr schreef op maandag 18 december 2017 @ 20:39:
[...]

Kun je uitleggen wat je er mee wilt doen? ESXi?
Thanks voor je reactie !

De "zwaartste" VM zou BlueIris draaien (een pakket voor ip cameras). Dat draait nu op een dedicated I5-3330 met een load van ongeveer 30%. Let wel, de belasting is hier zo laag omdat ik de integrated GPU kan gebruiken. Doordat het SW pakket intel quicksync ondersteund, wordt de load op de CPU lager.

Verder zullen er een aantal niet zware VM's draaien: domotica (homeseer), download VM, ...

Verbruik en de mogelijkheid om de iGPU door te geven aan een VM (zonder dat ik nog een extra videokaart moet kopen) zijn de belangrijkste eisen.

Heb je misschien voorbeelden van energiezuinige moederborden voor die chipset ?
Ik ben een beetje beperkt in afmetingen owv mijn case...

[ Voor 14% gewijzigd door devastator83 op 18-12-2017 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Interesting little note, ESXi 6.5 now supports pass-through of Intel HD graphics.

Ik gebruik ESXi niet vaak, dus ik laat deze en overige VM vragen over aan de deskundigen hier.

Wat betreft het B250 moederbord: er zijn helaas niet veel vergelijkbare testgegevens over het verbruik, maar dit moederbord ziet er zoals gezegd uiterlijk prima uit, kan moeilijk beter. Ook een aantrekkelijke prijs.

Als je zoveel mogelijk energieverbruik wilt besparen, kijk dan ook eens naar de standaard 12cm ventilator in de gekozen behuizing. Soms verbruikt die al meer dan 1W, in rack mount behuizingen soms nog meer omdat ze behoorlijk hard draaien. In mijn zuinige server builds vervang ik altijd de ventilator. Die laat ik op 7V of 5V draaien, met 4-pin PWM. Of ik schakel hem uit als er al een andere ventilator aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josvds
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-08 20:42
De afgelopen tijd ben ik in mijn huis wat home-automation aan het ontwikkelen. Voor dit project wil ik verschillende linux systemen draaien op een ESXi server waarbij iedere server een eigen functie heeft. Dit omdat ik zo de machine individueel kan upgraden, verplaatsen, vervangen, etc.

Nu heb ik een oude PC werkend met:
- Intel Xeon E3110 (dual core 3.0Ghz, 65w)
- 4GB DDR2
- ESXi 5.5

Op het systeem staan inmiddels 9 virtuele debian machines. Deze lopen uit een van unifi controller, git server, database, etc. Op het moment 146 Mhz in gebruik van de 2x 2.995 Ghz. Wel heeft het systeem 3729MB ram toegewezen van de 4095.11MB.

Echter heb ik enkele punten die me nu niet bevallen.
1) De PC heeft te weinig geheugen en kan maximaal 8GB (limiet is jammer en investeren is zonde)
2) De PC heeft een stroom verbruik van 100w gemeten
3) De PC is oud dus kan er een deze dagen een keer mee stoppen

Nu heb ik enkele lijstjes opgesteld en daarbij gelet op het volgende:
1) Prijs tussen de 400 en 500 euro
2) Ondersteuning voor virtualisatie (ESXi)
3) Stroomverbruik zo laag mogelijk (besparing die zichzelf terug verdiend)
4) Uitbreidingsmogelijkheden m.b.t. geheugen en CPU
5) Een systeem wat zo ver mogelijk al een geheel is (geen volledige zelf bouw)

Optie 1 - HPE Proliant
Dit systeem heb ik opgenomen omdat
- Het is een standaard server wat bedoeld moet zijn voor 24/7 doeleinden
- Het systeem is goed uitbreidbaar (geheugen en disks)
- De ondersteuning ESXi was er wel voor de Gen8 (en waarschijnlijk Gen10 ook in de toekomst)
- Het stroom verbruik van deze versie zou ongeveer rond de 50 watt liggen volgens de site later genoemd
Nadeel van het systeem vind ik wel:
- De processor is niet erg snel, als ik deze vergelijk op CPUBenchmark.net komt die met 2335 mark wat 200 hoger ligt dan mijn huidige CPU uit 2008.
- De processor is wel te vervangen indien nodig maar heeft geen standaard socket als ik het goed zie.
http://www.virten.net/201...oliant-microserver-gen10/
#ProductPrijsSubtotaal
1HGST 7K1000, 1TB€ 53,-€ 53,-
1Crucial CT8G4WFS824A€ 89,13€ 89,13
1HPE ProLiant MicroServer Gen10 (873830-421)€ 257,15€ 257,15
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 399,28

Optie 2 - Intel NUC
Een andere goede optie is de Intel NUC deze heb je in verschillende generaties en verschillende processoren. Deze heb ik opgenomen omdat:
- Deze is kwa prijs te vergelijken met de overige systemen
- Is op CPUbenchmark.net 3785 gemarkeerd wat 1600 hoger is dan mijn huidige CPU
- Heeft een laag energie verbruik (ongeveer 30 wat volgens de ondergenoemde site)
Nadeel van het systeem vind ik voornamelijk:
- De processor zit onboard je kunt nu kiezen voor de i3 maar vind je die in de toekomst te traag dan moet je de gehele nuc vervangen
http://www.virten.net/201...-gen-intel-nuc-kaby-lake/
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC7i3BNH€ 251,50€ 251,50
1Kingston ValueRAM KVR24SE17D8/16€ 173,99€ 173,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 478,49

Optie 3 - ASRock
Dit vond ik persoonlijk ook een heel mooie optie
- Apparaat vergelijkbaar met de NUC
- Heeft een processor die te vervangen is
- Zou met ESXi out-of-the-box moeten werken volgens de forum antwoorden hieronder
- Stroom verbruik zou erg mee moeten vallen (16 watt idle)
https://communities.vmware.com/thread/546352
https://www.techspot.com/...k-deskmini-110/page7.html
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100T Boxed€ 117,50€ 117,50
1ASRock DeskMini 110€ 133,-€ 133,-
1Kingston ValueRAM KVR24SE17D8/16€ 173,99€ 173,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 477,49

Vergelijking van de processoren.
Afbeeldingslocatie: http://www.josjr.nl/afbeeldingen/ESXiCPUCompareThumb.PNG

Persoonlijk zou ik denk ik voor de ASRock moeten gaan omdat deze het meest flexibel is in de uitbreiding. Mocht de CPU te traag zijn, upgrade je die, mocht de disk te traag zien, upgrade je die, etc. Je kan tot 32GB ram geheugen aan dus kies je nu voor 16GB kun je deze altijd uitbreiden.

De Intel NUC kun je de CPU niet uitbreiden dat vind ik wel jammer, hierdoor moet ik nu kiezen voor een i5 of misschien wel i7 waarbij ik wellicht altijd overkill heb.

De HPE vind ik ook een heel mooi systeem. Echter vraag ik me af hoe makkelijk ik hiervan de CPU kan vervangen mocht ik deze willen upgraden. Ik heb wel wat films gekeken op youtube maar bedoel meer in de zin van waar vind je de CPU en wat kost deze dan wel niet. HP kennende hebben ze nog al een strikt schema waar je jezelf aan moet houden bij het vervangen van componenten als CPU en geheugen combinaties.

Wat zouden jullie mijn adviseren?

[ Voor 0% gewijzigd door Josvds op 18-12-2017 23:04 . Reden: Processor vergelijking toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Josvds schreef op maandag 18 december 2017 @ 22:57:
[...]

Nu heb ik enkele lijstjes opgesteld en daarbij gelet op het volgende:
1) Prijs tussen de 400 en 500 euro
2) Ondersteuning voor virtualisatie (ESXi)
3) Stroomverbruik zo laag mogelijk (besparing die zichzelf terug verdiend)
4) Uitbreidingsmogelijkheden m.b.t. geheugen en CPU
5) Een systeem wat zo ver mogelijk al een geheel is (geen volledige zelf bouw)

[...]

Wat zouden jullie mijn adviseren?
Even wachten op een nieuwe deskmini met een H310 chipset, of optie 5 opgeven (in vergelijking met een barebone hoef je alleen maar het moederbord in de kast te schroeven):
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 112,51€ 112,51
1ASRock Z370M Pro4€ 119,-€ 119,-
1Chieftec FN-03B€ 64,76€ 64,76
1Crucial CT16G4DFD824A€ 159,25€ 159,25
Totaal€ 508,52

Dubbele hoeveelheid cores (70% meer performance), te upgraden naar 64GB en mocht je over een paar maanden iets volledig anders willen een veel hogere restwaarde. Eventueel met een andere kast/voeding.

[ Voor 5% gewijzigd door |sWORDs| op 19-12-2017 01:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 12:55

doc

Je kiest in al je config's voor een 1TB HDD, ik zou dan toch eerder voor een 500GB SSD gaan of nog even doorsparen voor een 1TB SSD, liefst op basis van NVMe ipv SATA (maar dat is nog iets meer sparen). Zeker omdat je zegt heel veel kleine VM's te gaan draaien, dan heb je flink voordeel van een SSD en eventueel de hogere queue depth van NVMe.

(of een kleinere SSD voor de OS disk van de VM's en een HDD voor je data)

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
@doc
Op het systeem staan inmiddels 9 virtuele debian machines. Deze lopen uit een van unifi controller, git server, database, etc. Op het moment 146 Mhz in gebruik van de 2x 2.995 Ghz.
Hij heeft dus amper CPU usage met 9 VM's, als zijn IO profiel hoog geweest was, had je dat wel teruggezien in CPU usage (geen enkele IO kan gebeuren zonder inmenging van je CPU, dus die gaan gezamelijk omhoog).

Dus hoewel ik je advies goed snap, denk ik dat @Josvds geen NVMe perse nodig heeft, een (goede) sata SSD zou al prima zijn, als hij zelf genoegen neemt met de snelheid van de HDD, zou dat eigenlijk ook wel prima zijn.

Persoonlijk kan ik niet meer zonder mijn SSD's :+

[ Voor 12% gewijzigd door FireDrunk op 19-12-2017 08:22 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
devastator83 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 19:45:
Thanks !
Over wat voor verbruik spreken we dan ?
@|sWORDs| over wat voor verbruik hebben we het dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

devastator83 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 08:33:
[...]

@|sWORDs| over wat voor verbruik hebben we het dan ?
Qua CPU is het lood om oud ijzer, qua voeding kan het wel een verschil maken (vandaar de opmerking eventueel met een andere behuizing/voeding), maar ik heb geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:49
Al een tijdje mee aan het lezen hier, maar kom er niet helemaal uit.

Zoek dus een zuinige server voor ESXi, maar die toch ook wel wat performance heeft.

Wat moet gedraaid kunnen worden:
-Windows VM met 1 applicatie (kleine Access db)
-Linux VM voor Ubiquiti Video controller (IP Cams en kleine storage van beelden)
-Linux VM voor Eve-ng labje
-eventueel kleine Website
-eventueel nog andere VMs om mee te spelen

Dacht lange tijd aan een Intel NUC Skull Canyon maar gezien de hoge totaalprijs en beperkingen overweeg ik nu toch wat anders.

Het systeem hierboven genoemd door @|sWORDs| als reactie op Josvds spreekt me wel aan.
Echter zou ik dan liever voor een SSD (NVMe) gaan.
Maar gaat dit een beetje werken op een i3? Niet beter een i5 of i7 nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat ligt een klein beetje aan de load, en welke NVMe SSD je neemt. Wil je het ding helemaal tot het bot kunnen belasten, zul je inderdaad een flink hoog geclockte CPU moeten nemen.

Wil je gewoon goede lage responsetijden, en een makkelijke form factor (M.2) kan je best toe met een nieuwe i3 (die quadcore variant), of een simpele i5.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josvds
@|sWORDs| Wat zou het stroomverbruik van dat systeem zijn dan? Ik ga er namelijk van uit dat zo`n systeem minder geoptimaliseerd is op stroomverbruik

@doc Ik heb inderdaad gekozen voor een standaard harddisk omdat ik minimaal 500gb nodig heb. Er zit nu een HDD in en de performance is goed, een SSD is direct een stuk duurder en is altijd nog een upgrade optie. De 40 euro voor de HDD nu is dan geen dure investering vind ik persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Josvds schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 12:51:
@|sWORDs| Wat zou het stroomverbruik van dat systeem zijn dan? Ik ga er namelijk van uit dat zo`n systeem minder geoptimaliseerd is op stroomverbruik
Een 6100T of een 8100 hebben idle ongeveer een gelijk verbruik, bij continue volle belasting is een 6100T zuiniger (maar dan lever je dus flink prestaties in), bij af en toe piek belasting kan een 8100 zelfs zuiniger zijn door dat de machine weer eerder idle is.
Exact verbruik ga ik me niet aan wagen, de verschillen per bord en voeding zijn daar te groot voor, naast de workload.
loyske schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 12:12:
[...]

Het systeem hierboven genoemd door @|sWORDs| als reactie op Josvds spreekt me wel aan.
Echter zou ik dan liever voor een SSD (NVMe) gaan.
Maar gaat dit een beetje werken op een i3? Niet beter een i5 of i7 nemen?
Een i3 8100 = 'i5 7600 + 100Mhz - Turbo' voor half geld (maar je moet een iets duurder bord hebben).

[ Voor 24% gewijzigd door |sWORDs| op 19-12-2017 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
devastator83 schreef op maandag 18 december 2017 @ 20:09:
[...]

@|sWORDs| Enig idee of dit zou werken ivm het doorgeven van de interne GPU ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

devastator83 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 16:47:
[...]

@|sWORDs| Enig idee of dit zou werken ivm het doorgeven van de interne GPU ?
Waarschijnlijk niet zonder tweede GPU. Heel misschien kun je de console vrij geven, maar dat is een long shot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
Maar dat zou dus wel gaan met die Xeon setup ?

Als alternatief zou ik nog Hyper V overwegen, en dan de VM die de GPU moet gebruiken maar in het host OS installeren ...

[ Voor 57% gewijzigd door devastator83 op 19-12-2017 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josvds
Weet iemand of de "HPE ProLiant MicroServer Gen10 (873830-421)" eenvoudig te upgraden is m.b.t. CPU? Ik kan namelijk geen CPU vinden die ik zou kunnen vervangen en ook geheugen heeft veel eisen volgens mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Volgens mij zit er geen socket in de Gen10, maar is de CPU gesoldeerd op het moederbord.

Geheugen is DDR4 UDIMM (ECC, not registered duss), dat zou niet super moeilijk moeten zijn.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 23:36
FireDrunk schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 10:37:

heb zelf op deze manier een nas vm draaien die start vanaf de datastore op de usb stick en die via pass through direct de hds kan benaderen. Belangrijk is wel dat je bij installatie dan voor de usb installatie kiest vooral als je mobo alleen maar usb2 ondersteunt en ook komt het de levensduur van de usb stick ten goede omdat dan vaak de sofware vanuit een soort van ramdisk draait. ESXI kan dan via NFS/iscsi bij de opslag op de nas. Voordeel is dan ook dat je dan gebruik kunt maken van het virtuele 10gbit netwerk

[ Voor 8% gewijzigd door jwvdst op 20-12-2017 14:50 ]

• devastator83
Denk dat ik ga wachten op de i7-8700 ipv nu de i7-7700 te nemen, prijsverschil is ter verwaarlozen.
Wat denken jullie ?

• ifrenken
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 15:48
Ik wil mijn esxi server build gaan uitbreiden met een SSD disk. Op dit moment draai ik mijn vm's van nfs (was uit kosten besparing), maar ik wil van die afhankelijkheid af dat de machines uit kunnen gaan als de nas uitvalt. Daarnaast wil ik ook op snelheid winst behalen. Wat is een goede (prijs/kwaliteit) SSD?

Alvast bedankt voor een reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

devastator83 schreef op donderdag 21 december 2017 @ 09:24:
Denk dat ik ga wachten op de i7-8700 ipv nu de i7-7700 te nemen, prijsverschil is ter verwaarlozen.
Wat denken jullie ?
Ik zou voor de i3 8100 gaan. Is gelijk aan een i7 7700, maar dan zonder turbo/hyper threading en met 6 ipv 8MB cache. Ongeveer 1/3e van de prijs van een 7700/8700. Nu beschikbaar, maar ook bij een i3 kan het de moeite waard zijn om te wachten, omdat de goedkopere chipsets nog komen.

Mocht je aan 4 cores waarschijnlijk niet voldoende hebben dan is het natuurlijk een ander verhaal.

CPUCoresThreadsFrequencyTurbo FrequencyCacheEuroPerformancePerformance/Euro
i3-8100443.63.66107.5817776.07
G4600243.63.6373514270.44
i5-8400662.84.091851170363.26
G4620243.73.7395527055.47
i7-87006123.24.6123291541546.85
i5-7500443.43.86180810545.03
i5-7400443.03.56165741244.92
i5-7600443.54.16215.5888542.23
i7-7700483.64.282931080236.87

[ Voor 70% gewijzigd door |sWORDs| op 21-12-2017 15:07 ]

• devastator83
Thanks voor je reply @|sWORDs| .

Dan zou ik komen tot hetvolgende. Heb ik het juiste geheugen ?

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Z370M-ITX/ac€ 138,95€ 138,95
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2666C16R€ 374,65€ 374,65
1Seasonic G-series 450 watt€ 65,84€ 65,84
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 691,95

[ Voor 92% gewijzigd door devastator83 op 21-12-2017 16:33 ]

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

devastator83 schreef op donderdag 21 december 2017 @ 15:48:
Thanks voor je reply @|sWORDs| .

Dan zou ik komen tot hetvolgende. Heb ik het juiste geheugen ?

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Z370M-ITX/ac€ 138,95€ 138,95
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2666C16R€ 374,65€ 374,65
1Seasonic G-series 450 watt€ 65,84€ 65,84
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 691,95
Ik zou denk ik gewoon 2x zoiets nemen:
pricewatch: Crucial CT16G4DFD824A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1245 v6 Boxed€ 291,20€ 291,20
1Fujitsu D3417-B2€ 150,-€ 150,-
1Seagate Barracuda Compute 3,5", 4TB€ 99,90€ 99,90
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 97,01€ 97,01
1Kingston ValueRAM KVR21E15D8/16€ 175,25€ 175,25
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 79,95€ 79,95
1Intel 600p 128GB€ 60,95€ 60,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 954,26

Bovenstaande config voor < 1000 euro lijkt me redelijk optimaal. Enige waar nog wat gevonden kan worden lijkt me de "Xeon" server processor vervangen door een desktop processor. Maar Xeon is in theorie wat degelijker dan een desktop processor volgens Intel. En je krijgt volgens mij een mooie sticker om op je server te plakken :)

De kast ken ik en de grootte is geen probleem, maar juist handig voor uitbreiding/werkruimte.

Ik heb nog 50 euro over, misschien de stock koeler vervangen (is die luidruchtig?). Of een wat grotere SSD.

Suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 12:42:
[...]
Maar Xeon is in theorie wat degelijker dan een desktop processor volgens Intel.
[...]
The power of marketing. Net als "enterprise flash geheugen". Het zijn gewoon dezelfde chips, er zijn beter keuzes qua bang for a buck (al zou ik bij Ryzen weg blijven, er zit altijd een Intel CPU binnen 1% en de compatibiliteit is daar wel 100%):
Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/mcl8ie1uj/Screen_Shot_2017-12-23_at_1.15.12_PM.png

Een i3 8100+bord mag in 5 jaar gemiddeld 21 Watt meer verbruiken om qua geld gelijk uit te komen, een i5 8400 12Watt. Beide lijken mij een betere deal.
Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 12:42:
#ProductPrijsSubtotaal
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 79,95€ 79,95
1Intel 600p 128GB€ 60,95€ 60,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 954,26

[...]

De kast ken ik en de grootte is geen probleem, maar juist handig voor uitbreiding/werkruimte.

Ik heb nog 50 euro over, misschien de stock koeler vervangen (is die luidruchtig?). Of een wat grotere SSD.

Suggesties?
Het bord wat je gekozen hebt is echt heel zuinig, maar ik verwacht niet dat je hem nog kunt krijgen, de twee shops die hem nog aanbieden hebben staan niet bekend om juiste data. ;)

Ik zou niet voor een Intel 600p gaan, Silicon Motion controllers zijn niet heel denderend.

[ Voor 116% gewijzigd door |sWORDs| op 23-12-2017 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank voor de feedback. Ik heb nu 2 builds gemaakt eentje gebaseerd op het Fujitsu mobo (blijft mijn voorkeur) en eentje gebaseerd op een supermicro plankje. Ook feedback verwerkt over de voeding en ssd.

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master V Series V550€ 92,95€ 92,95
1Samsung 960 EVO 250GB€ 123,10€ 123,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.029,41

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1240 v6 Boxed€ 277,50€ 277,50
1Supermicro X11SSL-F€ 187,32€ 187,32
1Delock PCI Express Card > 1 x internal M.2 NGFF€ 23,35€ 23,35
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.076,38

Volgens mij ben ik er nu redelijk uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 16:20:
Dank voor de feedback. Ik heb nu 2 builds gemaakt eentje gebaseerd op het Fujitsu mobo (blijft mijn voorkeur) en eentje gebaseerd op een supermicro plankje. Ook feedback verwerkt over de voeding en ssd.

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.029,41

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1240 v6 Boxed€ 277,50€ 277,50
1Supermicro X11SSL-F€ 187,32€ 187,32
1Delock PCI Express Card > 1 x internal M.2 NGFF€ 23,35€ 23,35
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.076,38

Volgens mij ben ik er nu redelijk uit :)
En zoiets dan? Dit bord is een van de zuinigste z370 borden:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte Z370-HD3€ 121,-€ 121,-
1Crucial CT16G4DFD824A€ 158,65€ 158,65
Totaal€ 805,12

In Duitsland is er wel een winkel met het Fujitsu bord op voorraad:
https://www.reichelt.nl/M...OUPID=6127&ARTICLE=197236

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@|sWORDs| Dank voor het meedenken, ik ga de 'desktop class' componenten ook nog wel eens onderzoeken, maar het moet wel ECC geheugen zijn. Voor de rest gaat betrouwbaarheid van het mainbord boven toeters-en-bellen. Ik vind vooral het Fujitsu board heerlijk sober, bijna ouderwets, zeker vergeleken met de "gestylede" boards van merken als Asus/MSI/Gigabyte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 18:42:
@|sWORDs| Dank voor het meedenken, ik ga de 'desktop class' componenten ook nog wel eens onderzoeken, maar het moet wel ECC geheugen zijn. Voor de rest gaat betrouwbaarheid van het mainbord boven toeters-en-bellen. Ik vind vooral het Fujitsu board heerlijk sober, bijna ouderwets, zeker vergeleken met de "gestylede" boards van merken als Asus/MSI/Gigabyte.
Het Fujitsu bord is ook voor desktops.
Ik ben zelf heel benieuwd of er Coffee Lake Xeon E3’s gaan komen, het prijsverschil is nu te groot met i3/i5/i7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josvds
De samenstelling is compleet en heb toch gekozen voor de ASRock. De spullen zijn besteld en komen volgende week binnen. Dan kan ik de onderdelen in elkaar zetten en ESXi gaan overzetten van mijn oude naar het nieuwe systeem. Ik ben benieuwd wat het stroom verbruik zal zijn van deze machine, hopelijk is deze lager dan mijn huidige 100w. Ik ga er in ieder geval kwa hardware op vooruit ;).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100T Boxed€ 116,99€ 116,99
1Seagate Laptop Thin HDD (7200rpm), 500GB€ 45,90€ 45,90
1ASRock DeskMini 110€ 133,-€ 133,-
1Crucial CT16G4SFD8213€ 159,25€ 159,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 455,14

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Josvds
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100T Boxed€ 116,-€ 116,-
1Seagate Laptop Thin HDD (7200rpm), 500GB€ 45,25€ 45,25
1ASRock DeskMini 110€ 132,-€ 132,-
1Crucial CT16G4SFD8213€ 160,-€ 160,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 453,25

Na een aantal dagen is zijn alle onderdelen binnen. Het systeem nog voor de laatste punten in elkaar gezet en de installatie kon beginnen.

Afbeeldingslocatie: http://www.josjr.nl/downloads/fotos/esxi/IMG_20171229_174908_thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.josjr.nl/downloads/fotos/esxi/IMG_20171229_175034_thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.josjr.nl/downloads/fotos/esxi/IMG_20171229_175251_thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.josjr.nl/downloads/fotos/esxi/IMG_20171229_181935_thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.josjr.nl/downloads/fotos/esxi/IMG_20171229_182753_thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.josjr.nl/downloads/fotos/esxi/IMG_20171231_091250_thumb.jpg

De gratis versie van ESXi 6.5 gedownload en geinstalleerd zonder enige problemen. CPU met virtualisatie werd direct erkend, de netwerk kaart was gelijk gevonden, alles werkte out-of-the-box.

Daarna het overzetten van de VM van de oude ESXi host naar de nieuwe. Even was het zoeken hoe ik dit moest doen, maar heb het uiteindelijk gedaan met de export functie die in de web applicatie zit van ESXi 5.5 (rechtermuisknop op de VM en export). Daarna kun je in de nieuwe host deze weer toevoegen.

Let op! Belangrijk hierbij is wel dat je geen ISO meer aan de machine hebt gekoppeld anders werkt de export in sommige gevallen niet.

Alle machines op beide systemen aangezet en de vergelijking kon beginnen.
Oude ESXi had een geluid productie van 15-20db en een stroom verbruik van 113w
Nieuwe ESXI heeft een geluid productie van 10-15db en een stroom verbruik van 27w

Afbeeldingslocatie: http://www.josjr.nl/downloads/fotos/esxi/ESXi_OldVsNew_thumb.png

Conclusie: Tot nu toe ben ik zeer tevreden of de ASRock

Update 07-01-2018
Na wat aanpassingen in de BIOS (uitschakelen geluidskaart etc. en inschakelen van CPU States voor power saving) bleef het stroom verbruik op 27w. Echter na het uitzetten van één virtuele machine (die ik als test voor bitcoins had) is het stroomverbruik wel verminderd. Nu gebruikt het systeem 15w.

Dus doel behaald voorheen (zonder de bitcoin machine) 90w en nu 15w dus flinke energie besparing.

[ Voor 5% gewijzigd door Josvds op 07-01-2018 19:28 . Reden: Minder stroomverbruik ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
Gisteren ESXi installed op een NUC7i5BNH op usb stick, werkt prima.
Enige wat niet werkt is de Samsung 960 EVO M2 SSD.
De NUC lijkt hem niet te zien. Al vanalles geprobeerd wat ik via google gevonden heb, maar geen succes.
Samsung Update Utility vindt hem ook niet.
Laatste NUC BIOS 60 en 2 versies lager geprobeerd.

Iemand hier bekend mee? Of is die Samsung gewoon stuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

loyske schreef op zondag 31 december 2017 @ 10:46:
Gisteren ESXi installed op een NUC7i5BNH op usb stick, werkt prima.
Enige wat niet werkt is de Samsung 960 EVO M2 SSD.
De NUC lijkt hem niet te zien. Al vanalles geprobeerd wat ik via google gevonden heb, maar geen succes.
Samsung Update Utility vindt hem ook niet.
Laatste NUC BIOS 60 en 2 versies lager geprobeerd.

Iemand hier bekend mee? Of is die Samsung gewoon stuk?
Als de BIOS op UEFI staat en je hem niet in de bootlist ziet dan zal of de Samsung of het M.2 slot stuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
@Josvds 27W vind ik eigenlijk nog best veel. Dat moet denk ik nog lager kunnen. BIOS al eens doorgelopen op power saving features?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
|sWORDs| schreef op zondag 31 december 2017 @ 11:36:
[...]

Als de BIOS op UEFI staat en je hem niet in de bootlist ziet dan zal of de Samsung of het M.2 slot stuk zijn.
Nou het werkt nu....

Heb naast de nvme ook een sata ssd erbij gezet die ik toevallig had liggen. Pas toen werd ook de nvme zichtbaar. Heb hem in ESXi als datastore toegevoegd en de sata ssd weer uitgebouwd.
Hierna blijft het werken. Echt vaag! |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josvds
@FireDrunk ik heb verschillende instellingen aangepast maar krijg het stroom verbruik niet echt omlaag. Dit zijn de default instellingen, heb er even een foto van gemaakt. Ik weet niet of jij zo instellingen ziet van daar ligt het aan maar ik heb de volgende geprobeerd.
- Onboard HD Audio: Disabled
- Onboard HDMI Audio: Disabled
- WAN Radio: Disabled
- Good Night LED: Enabled
- CPU C State Support: Enabled
- Enhanced Halt State (C1E): Enabled
- CPU 3 State Support: Enabled
- CPU 6 State Support: Enabled
- CPU 7 State Support: Enabled
- Package C State Support: Enabled

Afbeeldingslocatie: http://www.josjr.nl/tweakers/89c2b34d-205d-41be-9c78-cd3a1ad2360a_thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.josjr.nl/tweakers/1ecc982f-484c-4af4-9501-b4805bdf36f7_thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.josjr.nl/tweakers/581418d0-746a-4806-a44a-bb2858b424a8_thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.josjr.nl/tweakers/0969e832-df5c-47d1-a2e8-cb67803da2ac_thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.josjr.nl/tweakers/04c153fe-6e69-4e02-93e3-637b9c133e17_thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.josjr.nl/tweakers/785c4106-48ee-4af8-8f0b-7c25a40a7d87_thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.josjr.nl/tweakers/be7b006d-64d2-4839-9f7e-32c18709a405_thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.josjr.nl/tweakers/902cf97d-429a-470d-a968-8f8fc8e756d2_thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.josjr.nl/tweakers/7cb0f8c2-1fdd-45fb-9235-e7cb960e28ea_thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.josjr.nl/tweakers/cf0bb329-cd9a-42c4-894c-a3da06f639ba_thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.josjr.nl/tweakers/24ac7c25-b3b8-44fa-8501-c02e343d3c12_thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.josjr.nl/tweakers/1e75ca07-1552-4888-9cc4-4e3c1d1dba27_thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.josjr.nl/tweakers/3a58e9ff-6f88-4add-bc02-ff2e48dd1dec_thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.josjr.nl/tweakers/d1e04015-e4ee-44a8-b746-2ea9e5fc9a53_thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.josjr.nl/tweakers/b7e7780b-2f85-4aab-93c6-d5ea67049207_thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.josjr.nl/tweakers/9b218a98-f358-4cec-9044-c7b123fac577_thumb.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Josvds op 03-01-2018 21:15 . Reden: Extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:00

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Heb thuis een 2de pc op zolder staan, wil deze graag gaan ombouwen naar ESXi host.
Specs: Intel i5 3570 (s1155), 8GB mem, Intel Desktopboard itx, SSD/HDD.
Deze staat de meeste tijd stof te happen helaas, wil op termijn deze upgraden naar 16GB intern.
Heb een andere case + dual Intel netwerkkaart op het oog.
Wil graag op deze machine ESXi 6 draaien en een aantal virtuele machines, waaronder primair een Sophos XG voor het interne netwerk.

Iemand een idee hoeveel deze machine idle zal verbruiken?
@FireDrunk Ga gebruik maken van een pico 105W psu, desnoods ga ik op zoek naar een zuinigere cpu mocht dat nodig zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Harmen op 15-01-2018 12:34 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik gok ergens tussen de 15 en 25W.

[ Voor 78% gewijzigd door FireDrunk op 15-01-2018 12:34 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Besloten om mijn ‘oude’ desktop om te bouwen naar ESXi host. Vorige week nieuwe case gekocht en alles van de week omgebouwd.
Specs: Intel DH67CF, i5-3570, 8GB mem, SSD, 2,5” HDD, Pci-e intel pro 1000. (UEFI, AHCI sata)

Gisteren vrolijk aan de slag gegaan en heb de laatste ISO geïnstalleerd (6.5.0 Update 1 (Build 7388607)
Systeem werkt naar behoren en lijkt het prima te doen, echter stuit ik op het punt van de hardware, deze is niet uit te lezen.
(This system has no IPMI capabilities, you may need to install a driver to enable sensor data to be retrieved.)

Is er een alternatief? Heb al heel wat topics doorgelezen op verschillende websites, nog geen oplossing gevonden. Oa volgende topic: https://communities.vmware.com/thread/547244

Heb gelezen dat WBEM standaard is uitgezet in 6.5, dat je vanaf nu zelf op zoek moet naar een CIM provider.
Kan ik beter downgraden naar een oudere ESXi?

@FireDrunk Host, Monitor, Hardware lijst is leeg. Vroeg mij af of het optimaal gaat werken op deze manier. (wattages etc)

[ Voor 6% gewijzigd door Harmen op 23-01-2018 10:54 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Wat bedoel je met "de hardware uitlezen", wat wil je zien?
Dat hoort zo, alleen supported hardware komt eigenlijk in dat lijstje. Maar heel veel nuttige info zie je er niet.
Voor supported raid controllers kan je de status zien, maar veel meer dan dat is er niet echt.
Temperaturen misschien, maar die van je CPU staat er waarschijnlijk wel tussen.

[ Voor 72% gewijzigd door FireDrunk op 23-01-2018 10:55 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Volgende setup al iets langer als 2,5 jaar in gebruik:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 171,-€ 171,-
1ASRock Z87E-ITX€ 0,-€ 0,-
1WD Red WD20EFRX, 2TB€ 74,50€ 74,50
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 76,31€ 76,31
1Noctua NF-F12 PWM, 120mm€ 17,95€ 17,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 136,95€ 136,95
1Delock MiniPCIe I/O PCIe full size 2 x SATA 6 Gb/s€ 20,50€ 20,50
1Mini-box picoPSU-150-XT€ 50,51€ 50,51
1Samsung 850 EVO 1TB€ 285,-€ 285,-
1Samsung 850 EVO 500GB€ 142,01€ 142,01
1Aeon Labs Z-Stick USB Adapter op Batterijen€ 0,-€ 0,-
1Rfxcom RFXtrx433E USB 433.92MHz Transceiver€ 109,75€ 109,75
1FTDI Slimme meter kabel€ 19,95€ 19,95
1OpenTherm Gateway USB Kit€ 52,95€ 52,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.104,43

Ubuntu 16.04 - Firefly-iii
Ubuntu 16.04 - Domoticz
Ubuntu 16.04 - Grafana
Ubuntu 16.04 - LMS en NZBget
Ubuntu 16.04 - Nas
Ubuntu 16.04 - Testserver&Rammelbak
Ubuntu 16.04 - Pi-Hole
Win10 - Windows 10

Verbruik ongeveer 30watt in idle.De aanwezige i5 wordt bijna niet belast (alles staat uit zijn neus te eten) en de hoeveelheid memory is ook zeker nog voldoende met wat ik er mee doe.

Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/kv4lag9j1/VMware.jpg

Nu heb ik de laatste tijd wat vage issue's waardoor ik aan de betrouwbaarheid van het moederbord zit te twijfelen.

Tijd voor een nieuw idee dus:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC7i5BNH€ 333,-€ 333,-
1Kingston KCP421SD8/16€ 138,-€ 138,-
1Samsung 850 EVO M.2 500GB€ 158,90€ 158,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 629,90

of:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC7i3BNH€ 243,25€ 243,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 540,15

Ik twijfel een beetje omdat de huidige i5 die ik nu heb overbemeten is echter vind ik het appels met peren vergelijken omdat ze niet van het zelfde type zijn en er ook een paar generaties tussen zit:

https://www.cpubenchmark....php?cmp[]=2993&cmp[]=2230

Verder heb ik de optie voor de i3 er bij gezet. Scheelt nu toch €89,- met de NUCi5 maar graag jullie advies/ervaring.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

stuffer schreef op zondag 4 februari 2018 @ 15:33:
Volgende setup al iets langer als 2,5 jaar in gebruik:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 171,-€ 171,-
1ASRock Z87E-ITX€ 0,-€ 0,-
1WD Red WD20EFRX, 2TB€ 74,50€ 74,50
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 76,31€ 76,31
1Noctua NF-F12 PWM, 120mm€ 17,95€ 17,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 136,95€ 136,95
1Delock MiniPCIe I/O PCIe full size 2 x SATA 6 Gb/s€ 20,50€ 20,50
1Mini-box picoPSU-150-XT€ 50,51€ 50,51
1Samsung 850 EVO 1TB€ 285,-€ 285,-
1Samsung 850 EVO 500GB€ 142,01€ 142,01
1Aeon Labs Z-Stick USB Adapter op Batterijen€ 0,-€ 0,-
1Rfxcom RFXtrx433E USB 433.92MHz Transceiver€ 109,75€ 109,75
1FTDI Slimme meter kabel€ 19,95€ 19,95
1OpenTherm Gateway USB Kit€ 52,95€ 52,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.104,43

Ubuntu 16.04 - Domoticz
Ubuntu 16.04 - Grafana
Ubuntu 16.04 - Nas
Ubuntu 16.04 - Pi-Hole
Win10 - Windows 10

Verbruik ongeveer 30watt in idle.De aanwezige i5 wordt bijna niet belast (alles staat uit zijn neus te eten) en de hoeveelheid memory is ook zeker nog voldoende met wat ik er mee doe.

[afbeelding]

Nu heb ik de laatste tijd wat vage issue's waardoor ik aan de betrouwbaarheid van het moederbord zit te twijfelen.

Tijd voor een nieuw idee dus:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC7i5BNH€ 333,-€ 333,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 629,90

of:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 540,15

Ik twijfel een beetje omdat de huidige i5 die ik nu heb overbemeten is echter vind ik het appels met peren vergelijken omdat ze niet van het zelfde type zijn en er ook een paar generaties tussen zit:

https://www.cpubenchmark....php?cmp[]=2993&cmp[]=2230

Verder heb ik de optie voor de i3 er bij gezet. Scheelt nu toch €89,- met de NUCi5 maar graag jullie advies/ervaring.
Bij de U CPU's maakt het erg weinig uit of je een i3, i5 of i7 hebt. Het grootste voordeel van de i5 is de turbo, maar die zul je niet vaak kunnen benutten met ESXi, net als de betere GPU.

Een 7100U is iets meer dan een halve 4460, met Spectre patches waarschijnlijk een stukje meer (.7?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Laatst online: 15-09 22:04
Ik ben op dit moment ook een beetje aan het rondneuzen voor een Nuc voor Esxi, maar zoals je aangeeft is de processor minder van belang ?
Het is waarschijnlijk belangrijker om er zoveel mogelijk geheugen in te stoppen ?

Ik moet nog rondkijken wat ik nog wil dus kom daar nog wel eens op terug.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

|sWORDs| schreef op zondag 4 februari 2018 @ 16:07:
[...]

Bij de U CPU's maakt het erg weinig uit of je een i3, i5 of i7 hebt. Het grootste voordeel van de i5 is de turbo, maar die zul je niet vaak kunnen benutten met ESXi, net als de betere GPU.

Een 7100U is iets meer dan een halve 4460, met Spectre patches waarschijnlijk een stukje meer (.7?).
Dank, je haalt mijn twijfels weg.

Dat lijkt mij de i3 7100U genoeg voor wat ik nu wil: de vm's draaien die nu hun taak hebben hier in huis en wellicht dat ik het storage gedeelte nog eens los trek. Als ik naar het CPU verbruik kijk staat de i5 echt niks te doen.

Nu geef ik de 1TB SSD en de 2TB HDD door middels passtrough. De 2TB HDD gaat vervallen (is nu backup target) en eigenlijk zou ik nog wel eens (mss nog wel 2e hands) een Synology willen aanschaffen. Puur vanwege het gemak (en gebrek aan zin/tijd vanwege vaderschap) om onze bestanden via het netwerk beschikbaar te houden.

Met andere woorden: genoeg CPU-power voor de taken die de 7100U dan voor z'n kiezen krijgt. Klein, compact en waarschijnlijk ook energiezuinig.

Hebben jullie een idee over het energieverbruik van de i3 (met de 1TB SSD uit oude systeem):

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung 850 EVO 1TB€ 292,95€ 292,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 833,10
MdO82 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 16:19:
Ik ben op dit moment ook een beetje aan het rondneuzen voor een Nuc voor Esxi, maar zoals je aangeeft is de processor minder van belang ?
Het is waarschijnlijk belangrijker om er zoveel mogelijk geheugen in te stoppen ?

Ligt denk ik ook aan gebruik. Alle Ubuntu VM's staan altijd te idle'n en de Windows 10 VM gebruik ik eigenlijk als login bak vanaf bv mijn werk of als ik bij mijn ouders echt iets nodig zou hebben. Dus echt druk is ie niet.

Als ik hem heb besteld en heb draaien post ik wel het verbruik met het zelfde verbruik zoals ik dat nu doe.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Laatst online: 15-09 22:04
Welk OS gebruik je eigenlijk als basis ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

MdO82 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 17:52:
Welk OS gebruik je eigenlijk als basis ?
Voor de VM's:

Ubuntu 16.04 - Domoticz
Ubuntu 16.04 - Grafana
Ubuntu 16.04 - Nas
Ubuntu 16.04 - Pi-Hole
Windows10 - RDP-bak

Alles staat altijd aan. Verbruik nu is ongeveer 30 watt met de setup zoals hierboven staat en een aantal USB devices die ook altijd zijn aangesloten.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

MdO82 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 16:19:

Als we het over Caby Lake en desktop CPU's hebben is het verschil groter:
i3 - 2 cores HT, geen turbo, 4 MB cache
i5 - 4 cores, geen HT, turbo, 6 MB cache
i7 - 4 cores, HT, turbo, 8 MB cache

Bij de U CPU's zijn het allemaal 2 cores met HT en is het verschil een paar honderd MHz, 4MB + Turbo (i5/i7)/3MB + Geen Turbo (i3).

Geheugen heb je niets aan als je het niet gebruikt, dus ik zou niet zeggen dat het belangrijker is, maar in de meest lab situaties kom je eerder geheugen dan CPU te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Naar aanleiding van een vraag heb ik ook ESXi 6.5.0 free getest in een OS vergelijking met het Fujitsu D4317-B2 moederbord. Zonder VM's. "Balanced" en "Low power" geven beide in dezelfde energieverbruiksresultaten. Is er iets wat ik nog kan doen om het verbruik lager te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

@mrmrmr, ben ook wel benieuwd of het nog zuiniger kan. Mijn host met 1x Sophos XG (2 cores, 4GB ram) trekt tussen de 26-30Watt.

Deze staat inmiddels op zolder omdat hij in het tv meubel te warm werd. Netwerk gaat nu van beneden (ziggo > wan esxi Sophos XG > LAN) naar boven en weer terug. (schat zo'n 30m kabellengte). Werkt zonder issues.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

mrmrmr schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 18:40:
Naar aanleiding van een vraag heb ik ook ESXi 6.5.0 free getest in een OS vergelijking met het Fujitsu D4317-B2 moederbord. Zonder VM's. "Balanced" en "Low power" geven beide in dezelfde energieverbruiksresultaten. Is er iets wat ik nog kan doen om het verbruik lager te maken?
Zonder VM's verwacht ik ook geen verschil tussen Balanced en Low Power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17-09 19:49
mijn huidige setup bevalt al erg goed.

erg simpel en doet het prima:
HP desktop HP Elite 8000 SFF
Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz
extra dual NIC
16gb ram
SATA HDD 500 Gb
ESXi 6.5 vanaf USB

Nic voor iScsi naar QNAP NAS
Nic voor management
Nic voor VM's

Linux VM's
1 vm voor Ubiquiti Controller en Unifi NVR en diverse andere zaken tbv downloads
1 vm voor Pi Hole, VPN gateway
1 vm desktop Ubuntu 16.04, Apple Air print

Heeft weinig tot niks te doen, opnames unifi video naar iSCSI NAS werkt perfect.
NAS heeft maar 1 1gb nic dat is wel jammer maar nog voldoende.

klein en simpel :)

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

NielsvdBeek schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 12:56:
mijn huidige setup bevalt al erg goed.

erg simpel en doet het prima:
HP desktop HP Elite 8000 SFF
Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz
extra dual NIC
16gb ram
SATA HDD 500 Gb
ESXi 6.5 vanaf USB

Nic voor iScsi naar QNAP NAS
Nic voor management
Nic voor VM's

Linux VM's
1 vm voor Ubiquiti Controller en Unifi NVR en diverse andere zaken tbv downloads
1 vm voor Pi Hole, VPN gateway
1 vm desktop Ubuntu 16.04, Apple Air print

Heeft weinig tot niks te doen, opnames unifi video naar iSCSI NAS werkt perfect.
NAS heeft maar 1 1gb nic dat is wel jammer maar nog voldoende.

klein en simpel :)
Als je een QNAP met een PCIe slot hebt kun je daar een NIC bij plaatsen en twee NICs op je ESXi host voor management/iSCSI gebruiken.
4 poort groepen:
Management - NIC1/2 active (NIC3 unused)
iSCSI1 - NIC1 active (NIC2/3 unused)
iSCSI2 - NIC2 active (NIC1/3 unused)
VM - NIC3 active (NIC1/2 unused)

De software iSCSI adapter koppel je dan aan iSCSI1 en ISCSI2.

[ Voor 11% gewijzigd door |sWORDs| op 17-02-2018 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17-09 19:49
|sWORDs| schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 13:15:
[...]

Als je een QNAP met een PCIe slot hebt kun je daar een NIC bij plaatsen en twee NICs op je ESXi host voor management/iSCSI gebruiken.
4 poort groepen:
Management - NIC1/2 active (NIC3 unused)
iSCSI1 - NIC1 active (NIC2/3 unused)
iSCSI2 - NIC2 active (NIC1/3 unused)
VM - NIC3 active (NIC1/2 unused)

De software iSCSI adapter koppel je dan aan iSCSI1 en ISCSI2.
dank, zal dan eerder 2de hands er 1 met 2 nics op de kop tikken.
maar zeker een optie (helaas niet voor mijn qnap)
iScsi werkt beter dan ik verwacht had en is een goedkope optie voor mij config.
De desktop pc is in ieder geval tav power consumptie ok

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

NielsvdBeek schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 13:33:
[...]

dank, zal dan eerder 2de hands er 1 met 2 nics op de kop tikken.
maar zeker een optie (helaas niet voor mijn qnap)
iScsi werkt beter dan ik verwacht had en is een goedkope optie voor mij config.
De desktop pc is in ieder geval tav power consumptie ok
Ik zou er geen NAS voor aanschaffen, dan zou ik eerder de NAS in de ESXi machine integreren.
Q8300 en zuinig is niet wat ik zou verwachten, die staan er zeker niet om bekend. (idle volledige machine 100W+?)
Het zou me niet verbazen als je de aanschaf van een nieuwe machine er in 3 jaar uit hebt, al zou ik momenteel even tot begin 2019 wachten.

[ Voor 20% gewijzigd door |sWORDs| op 17-02-2018 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fryslanboy
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 13:31
Hoi heren,

Laat ik hierbij ook even een gil geven, met waar ik mee bezig ben. Moet nog op bepaalde onderdelen wachten, zoals de IBM kaart, schijven en de kast.

De bedoeling is om ESXi te gaan draaien, wat draait, met daarop 2 VM's. 1 FreeNAS en de andere Windows. 10 over Server, nog niet over uit. De Sandisk is als bootdisk en voor de virtuele schijven, en de Crucial zal als SLOG gaan dienen. Meningen zijn verdeeld of het nou echt nodig is of niet, als het eenmaal zit, hoeft het achteraf niet meer..

De 4 Seagates komen aan de IBM kaart, welke ik eerst flash naar IT. Daarna geef ik die kaart een passthrough in ESXi. De Sandisk komt op het moederbord. Nu moet de SLOG ook een passthrough krijgen, dus deze zal op de Delock kaart komen, als dat ook net zo goed lukt als de IBM.. Anders kan ik die alsnog op de IBM aansluiten, heb 2 paar SAS > 4xSATA kabels erbij..

Nu ben ik benieuwd hoe 'zuinig' dit zal zijn, al is dat niet het eerste doel geweest. Maar met een aantal tweaks, zoals ik hier al zag valt er misschien het een en ander aan te passen.

Hieronder hetgeen wat er nu in gaat. Prijzen zijn niet belangrijk, gezien ik een hoop al had liggen / via V&A / eBay aangeschaft heb.

Ik zal ongetwijfeld tegen zaken aan gaan lopen.. We gaan 't zien!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed€ 247,85€ 247,85
1Supermicro X10SLM+-LN4F€ 219,91€ 219,91
4Seagate IronWolf, 4TB€ 109,51€ 438,04
1Fractal Design Node 804€ 113,14€ 113,14
2Sandisk Ultra Fit 16GB Zwart€ 9,95€ 19,90
1Cryorig C7€ 28,-€ 28,-
2Crucial CT102472BD160B€ 92,69€ 185,38
1Delock PCI Express Card > 2 x intern SATA 6 Gb/s€ 30,79€ 30,79
1IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x€ 0,-€ 0,-
1Seasonic G-series 360 watt€ 64,-€ 64,-
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 132,95€ 132,95
1Sandisk SSD Plus (MLC) 240GB€ 81,85€ 81,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.561,81

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Fryslanboy schreef op zondag 18 februari 2018 @ 11:28:
Hoi heren,

Laat ik hierbij ook even een gil geven, met waar ik mee bezig ben. Moet nog op bepaalde onderdelen wachten, zoals de IBM kaart, schijven en de kast.

De bedoeling is om ESXi te gaan draaien, wat draait, met daarop 2 VM's. 1 FreeNAS en de andere Windows. 10 over Server, nog niet over uit. De Sandisk is als bootdisk en voor de virtuele schijven, en de Crucial zal als SLOG gaan dienen. Meningen zijn verdeeld of het nou echt nodig is of niet, als het eenmaal zit, hoeft het achteraf niet meer..

De 4 Seagates komen aan de IBM kaart, welke ik eerst flash naar IT. Daarna geef ik die kaart een passthrough in ESXi. De Sandisk komt op het moederbord. Nu moet de SLOG ook een passthrough krijgen, dus deze zal op de Delock kaart komen, als dat ook net zo goed lukt als de IBM.. Anders kan ik die alsnog op de IBM aansluiten, heb 2 paar SAS > 4xSATA kabels erbij..

Nu ben ik benieuwd hoe 'zuinig' dit zal zijn, al is dat niet het eerste doel geweest. Maar met een aantal tweaks, zoals ik hier al zag valt er misschien het een en ander aan te passen.

Hieronder hetgeen wat er nu in gaat. Prijzen zijn niet belangrijk, gezien ik een hoop al had liggen / via V&A / eBay aangeschaft heb.

Ik zal ongetwijfeld tegen zaken aan gaan lopen.. We gaan 't zien!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed€ 247,85€ 247,85
1Supermicro X10SLM+-LN4F€ 219,91€ 219,91
4Seagate IronWolf, 4TB€ 109,51€ 438,04
1Fractal Design Node 804€ 113,14€ 113,14
2Sandisk Ultra Fit 16GB Zwart€ 9,95€ 19,90
1Cryorig C7€ 28,-€ 28,-
2Crucial CT102472BD160B€ 92,69€ 185,38
1Delock PCI Express Card > 2 x intern SATA 6 Gb/s€ 30,79€ 30,79
1IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x€ 0,-€ 0,-
1Seasonic G-series 360 watt€ 64,-€ 64,-
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 132,95€ 132,95
1Sandisk SSD Plus (MLC) 240GB€ 81,85€ 81,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.561,81
Waarom de SLOG niet ook gewoon aan de IBM? En vanwaar de twee USB sticks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fryslanboy
Is ook zo. Gisteren schoot me ineens te binnen, van dat verhaal met de SLOG en de passthrough.
Misschien wel te snel dat ding van DeLock gehaald. Kan inderdaad net zo goed via de IBM kaart.
Autistischt tik, dat alles gescheiden moet zijn.

USB wil ik als een soort backup gebruiken, voor configs, virtuele boot disks. Als dat gaat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Fryslanboy schreef op zondag 18 februari 2018 @ 13:17:
Is ook zo. Gisteren schoot me ineens te binnen, van dat verhaal met de SLOG en de passthrough.
Misschien wel te snel dat ding van DeLock gehaald. Kan inderdaad net zo goed via de IBM kaart.
Autistischt tik, dat alles gescheiden moet zijn.

USB wil ik als een soort backup gebruiken, voor configs, virtuele boot disks. Als dat gaat :)
Liever aan een LSI dan aan een Marvell controller, al zijn er ergere controllers te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fryslanboy
Begrijpelijk. En die LSI kaart is toch dedicated aan FreeNAS voor wat betreft de passthrough van zowel de 4 schijven als van de SLOG schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:38
Zonder alle 10000 posts door te lezen, ik zoek eigenlijk een NUC of Brix met 2 netwerk interfaces. Ik kwam deze tegen: https://www.anandtech.com...l-lan-skylake-brix-review

Maar die zie ik niet in de pricewatch terug.

Tevens, ik heb een Synology DS716+ met 2x 4TB WD RED. Ik wil in de ESXI bak eigenlijk geen storage, behalve bootdisk voor ESXI en de de storage vanaf de NAS doen. Iemand daar ervaring mee met de performance met een vergelijkbare setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Je vraag is een beetje te kort door de bocht, want er zijn nogal wat gaten in je setup die wij niet weten. Welk protocol praten we over? Wat is de use-case? Welk OS? Gebruik je beide netwerkverbindingen waar je het over hebt, of zijn die alleen voor scheiding van Storage verkeer en LAN verkeer?

Netwerk is trager dan local storage. Performance wise, is netwerk nooit snel, zelfs niet met SSDs.
(Ok, ok, SSDs over netwerk benaderen kan sneller zijn dan lokale harddisks uit het jaar nul, maar of je dat wil...)

Dus YMMV als het gaat om subjectieve performance. De vraag is vooral: Wat wil je bereiken, en wat is 'goed genoeg' in jouw verhaal.

[ Voor 10% gewijzigd door FireDrunk op 28-02-2018 09:07 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
FireDrunk schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 09:05:
Je vraag is een beetje te kort door de bocht, want er zijn nogal wat gaten in je setup die wij niet weten. Welk protocol praten we over? Wat is de use-case? Welk OS? Gebruik je beide netwerkverbindingen waar je het over hebt, of zijn die alleen voor scheiding van Storage verkeer en LAN verkeer?

Netwerk is trager dan local storage. Performance wise, is netwerk nooit snel, zelfs niet met SSDs.
(Ok, ok, SSDs over netwerk benaderen kan sneller zijn dan lokale harddisks uit het jaar nul, maar of je dat wil...)

Dus YMMV als het gaat om subjectieve performance. De vraag is vooral: Wat wil je bereiken, en wat is 'goed genoeg' in jouw verhaal.
Je hebt gelijk, ik heb wat te weinig info gegeven. Ik wil hem vooral gebruiken voor testdoeleinden van diverse netwerk applicaties (pfsense, fortigate, fortimanager, clearpass, prime infrastructure, prtg, cucm, wlc’s etc etc) nogal uiteenlopende zaken dus die in productie best wat resources vragen, in een lab kan het vaak met veel minder af maar je wilt natuurlijk niet na elke klik een minuut hoeven wachten.

De extra netwerkinterface wil ik vooral om met firewall zaken wat meer opties te hebben met routeringen testen. Gewoon een extra interface die bijvoorbeeld direct aan een fw gemapped kan worden zonder het risico dat ik mezelf buitensluit.

Hiernaast zou ik hem ook gebruiken voor wat lichte development hobby projectjes, lichte Linux dozen dus denk dat dit niet zo snel een probleem zou vormen.

Maar daarnaast ook lichte Linux vm’s voor iets als Home assistant of andere hobby dingen.

En als laatste nog een Windows 10 doos voor wat tooling voor de rest van de omgeving.

Het meeste hoeft dus overigens ook niet permanent te draaien maar kan ik aan of uitzetten als ik het nodig heb.

Qua protocol, ik ken vooral iSCSI, overige nog niet echt ervaring mee. Dus nog niet echt een idee wat handig is. Zolang de Synology het maar kan leveren :)

Ik bedenk net dat ik ook nog een case heb liggen die ingezet kan worden. Weet alleen even niet meer welk type dat was (mini ITX of mATX) ligt al jaren ergens in een doos dus weet ook niet meer welk merk/type. Dat eerst maar eens uitzoeken.

[ Voor 5% gewijzigd door Shinji op 28-02-2018 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Shinji schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 21:25:
Zonder alle 10000 posts door te lezen, ik zoek eigenlijk een NUC of Brix met 2 netwerk interfaces. Ik kwam deze tegen: https://www.anandtech.com...l-lan-skylake-brix-review

Maar die zie ik niet in de pricewatch terug.
NOFI, maar dan heb je niet goed gezocht : Vooral bijvoorbeeld AsRock of Zotac moeten elk minimaal één model hebben die bij je eisen past ;)

Verder was er geloof ik ook een model van ECS, maar ik weet niet of die hier tekoop is...

Ik kan me in ieder geval aardig wat modellen herinneren van meerdere merken met 2 NIC's achterop :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
nero355 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 01:02:
[...]

NOFI, maar dan heb je niet goed gezocht : Vooral bijvoorbeeld AsRock of Zotac moeten elk minimaal één model hebben die bij je eisen past ;)

Verder was er geloof ik ook een model van ECS, maar ik weet niet of die hier tekoop is...

Ik kan me in ieder geval aardig wat modellen herinneren van meerdere merken met 2 NIC's achterop :Y)
Die AsRock Beebox ziet er op zich netjes uit, maar ik zie op hun site niet zo snel een model met dual NIC.

Zotac kom ik inderdaad wel een paar tegen:
https://www.amazon.com/ZO...ANO-U/dp/B076HFM1MR/?th=1

Maar buiten die Gigabyte Brix die vermoedelijk in Nederland niet direct te leveren is ben ik dan wel benieuwd welke opties jij in gedachten had, ze zijn er in ieder geval niet in overvloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Shinji schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 22:43:
[...]

Je hebt gelijk, ik heb wat te weinig info gegeven. Ik wil hem vooral gebruiken voor testdoeleinden van diverse netwerk applicaties (pfsense, fortigate, fortimanager, clearpass, prime infrastructure, prtg, cucm, wlc’s etc etc) nogal uiteenlopende zaken dus die in productie best wat resources vragen, in een lab kan het vaak met veel minder af maar je wilt natuurlijk niet na elke klik een minuut hoeven wachten.

De extra netwerkinterface wil ik vooral om met firewall zaken wat meer opties te hebben met routeringen testen. Gewoon een extra interface die bijvoorbeeld direct aan een fw gemapped kan worden zonder het risico dat ik mezelf buitensluit.

Hiernaast zou ik hem ook gebruiken voor wat lichte development hobby projectjes, lichte Linux dozen dus denk dat dit niet zo snel een probleem zou vormen.

Maar daarnaast ook lichte Linux vm’s voor iets als Home assistant of andere hobby dingen.

En als laatste nog een Windows 10 doos voor wat tooling voor de rest van de omgeving.

Het meeste hoeft dus overigens ook niet permanent te draaien maar kan ik aan of uitzetten als ik het nodig heb.

Qua protocol, ik ken vooral iSCSI, overige nog niet echt ervaring mee. Dus nog niet echt een idee wat handig is. Zolang de Synology het maar kan leveren :)

Ik bedenk net dat ik ook nog een case heb liggen die ingezet kan worden. Weet alleen even niet meer welk type dat was (mini ITX of mATX) ligt al jaren ergens in een doos dus weet ook niet meer welk merk/type. Dat eerst maar eens uitzoeken.
Veel VM's aan SATA is niet echt een goed plan, net als veel VM's aan spinning storage of dual Gbit (MPIO) iSCSI. De combinatie van die drie dan al helemaal niet.
Alleen als je weinig VM's draait met erg lichte storage loads en de Windows VM's goed optimized kun je er mee weg komen, maar zelfs dan voel je het nog wel. Als je vandaag de dag een enkele fysieke desktop met Windows 10 op een HD draait dan is dat al niet erg snel, dus als je dat begint te delen met andere machines en netwerk overhead/latency toevoegt, dan wordt dat alleen maar erger.

Ik zou dan ook voor een wat grotere NVMe disk gaan waarop je de meeste VM's draait. De Synology zou ik gebruiken voor data en backup. Een alternatief is een wat grotere machine, de Synology verkopen en XPenology als een VM draaien.

Jezelf buitensluiten voorkomen kan ook met een enkele NIC en een managed switch (VLANs), aangezien je netwerk zaken wil testen neem ik aan dat je een managed switch gaat gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door |sWORDs| op 01-03-2018 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
De Zotacs had ik al gevonden inderdaad, de Brixen lijken slecht / niet echt leverbaar hier (geen vermelding in de pricewatch). ECS kende ik als merk niet, maar max 8GB voor een ESXi bak is niet heel erg veel.
|sWORDs| schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:26:
[...]

Veel VM's aan SATA is niet echt een goed plan, net als veel VM's aan spinning storage of dual Gbit (MPIO) iSCSI. De combinatie van die drie dan al helemaal niet.
Alleen als je weinig VM's draait met erg lichte storage loads en de Windows VM's goed optimized kun je er mee weg komen, maar zelfs dan voel je het nog wel. Als je vandaag de dag een enkele fysieke desktop met Windows 10 op een HD draait dan is dat al niet erg snel, dus als je dat begint te delen met andere machines en netwerk overhead/latency toevoegt, dan wordt dat alleen maar erger.

Ik zou dan ook voor een wat grotere NVMe disk gaan waarop je de meeste VM's draait. De Synology zou ik gebruiken voor data en backup. Een alternatief is een wat grotere machine, de Synology verkopen en XPenology als een VM draaien.

Jezelf buitensluiten voorkomen kan ook met een enkele NIC en een managed switch (VLANs), aangezien je netwerk zaken wil testen neem ik aan dat je een managed switch gaat gebruiken.
Ga dan toch de case eens opsnorren en kijken of ik niet toch iets zelf kan bouwen met local storage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Die 8GB moet je denk ik met een korreltje zout nemen. Als de CPU het slikt, zou het gewoon moeten werken.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
FireDrunk schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 12:59:
Die 8GB moet je denk ik met een korreltje zout nemen. Als de CPU het slikt, zou het gewoon moeten werken.
De SOC slikt ook maar 8GB, dus weet niet wat je met een korrel zout zou willen nemen maar hij gaat het met meer waarschijnlijk gewoon niet doen:

https://ark.intel.com/pro...00-2M-Cache-up-to-2_5-GHz
https://ark.intel.com/pro...50-2M-Cache-up-to-2_2-GHz
https://ark.intel.com/pro...50-2M-Cache-up-to-2_4-GHz

[ Voor 16% gewijzigd door Shinji op 01-03-2018 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Shinji schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 13:06:
[...]

De SOC slikt ook maar 8GB, dus weet niet wat je met een korrel zout zou willen nemen maar hij gaat het met meer waarschijnlijk gewoon niet doen:

https://ark.intel.com/pro...00-2M-Cache-up-to-2_5-GHz
https://ark.intel.com/pro...50-2M-Cache-up-to-2_2-GHz
https://ark.intel.com/pro...50-2M-Cache-up-to-2_4-GHz
De SOC support 8GB, maar werkt ook met 16GB. Toch zou ik Atom based CPU's nooit overwegen als een desktop, laat staan als hypervisor voor meerdere VM's waaronder een desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Shinji schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 08:01:
Die AsRock Beebox ziet er op zich netjes uit, maar ik zie op hun site niet zo snel een model met dual NIC.

Zotac kom ik inderdaad wel een paar tegen:
https://www.amazon.com/ZO...ANO-U/dp/B076HFM1MR/?th=1

Maar buiten die Gigabyte Brix die vermoedelijk in Nederland niet direct te leveren is ben ik dan wel benieuwd welke opties jij in gedachten had, ze zijn er in ieder geval niet in overvloed.
Blader/zoek eens dit door : https://nl.hardware.info/nieuws

Ik kan me echt een heleboel interessante modellen herinneren die ik bijvoorbeeld zonder enig probleem als pfSense apparaat zou inzetten :)

Mocht je toch iets van een PC gaan bouwen die zuinig moet zijn dan zou ik lekker aan de gang gaan met de Intel G4560 : Des te meer reviews ik lees waarin die CPU wordt meegenomen, des te meer ik fan word van dat gekke ding _O_

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

nero355 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:39:
[...]

Blader/zoek eens dit door : https://nl.hardware.info/nieuws

Ik kan me echt een heleboel interessante modellen herinneren die ik bijvoorbeeld zonder enig probleem als pfSense apparaat zou inzetten :)

Mocht je toch iets van een PC gaan bouwen die zuinig moet zijn dan zou ik lekker aan de gang gaan met de Intel G4560 : Des te meer reviews ik lees waarin die CPU wordt meegenomen, des te meer ik fan word van dat gekke ding _O_
Ik gebruik deze 6 poorts passieve NUC achtige als fysieke pfSense firewall (maar kan ook prima voor ESX). Is er ook als een echte (niet Atom based) Pentium of i5, of als 4 poorts wel Atom based.

[ Voor 15% gewijzigd door |sWORDs| op 01-03-2018 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

|sWORDs| schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 17:57:
Ik gebruik deze 6 poorts passieve NUC achtige als fysieke pfSense firewall (maar kan ook prima voor ESX). Is er ook als een echte (niet Atom based) Pentium of i5, of als 4 poorts wel Atom based.
:o Het mag wat kosten zullen we maar zeggen...

Maar wel leuk speelgoed inderdaad! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

nero355 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 19:32:
[...]

:o Het mag wat kosten zullen we maar zeggen...

Maar wel leuk speelgoed inderdaad! :)
Op Ali kun je ze ook vinden voor ongeveer 2/3e van de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Mocht iemand nog wat zuniger met zijn disks willen gaan, ik verkoop mijn 4x 2.5" 4TB disks:

V&A aangeboden: Seagate Laptop HDD, 4TB (4 stuks)
Pagina: 1 ... 109 ... 116 Laatste

Let op:
Let op: Dit is geen 'algemeen ESxi-topic'. Ook je algemene VT vragen horen hier niet thuis!

Lees voor je begint goed de start post en blijf ontopic.