Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:02
vmware tools installeren, of nog even laten?

dist-upgrade gedaan...

deze voeg ik nu toe: http://wiki.sabnzbd.org/install-ubuntu-repo om de meest recente versie altijd te hebben bij update/upgrade

het eerste commando faalt, dus ik doe het via het tweede...

die repo toegevoegd, ik doe nu:

sudo apt-get install sabnzbdplus

The following extra packages will be installed:
  javascript-common libjs-excanvas libjs-mochikit libtidy-0.99-0 par2
  python-cheetah python-configobj python-feedparser python-libxml2
  python-utidylib python-yenc sabnzbdplus-theme-classic
  sabnzbdplus-theme-plush sabnzbdplus-theme-smpl unrar unzip wwwconfig-common
Suggested packages:
  apache2 httpd python-markdown python-pygments python-memcache
  sabnzbdplus-theme-mobile zip mysql-client postgresql-client
The following NEW packages will be installed:
  javascript-common libjs-excanvas libjs-mochikit libtidy-0.99-0 par2
  python-cheetah python-configobj python-feedparser python-libxml2
  python-utidylib python-yenc sabnzbdplus sabnzbdplus-theme-classic
  sabnzbdplus-theme-plush sabnzbdplus-theme-smpl unrar unzip wwwconfig-common

[ Voor 145% gewijzigd door HyperBart op 23-08-2011 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:08
prima, je hebt inderdaad javascript + python nodig...
Ik zou ook zip unzip rar en unrar installeren...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
en vmware tools dan nog even laten?
Sab installed, gegevens ingevoerd, op zich is het nu dus een kale Ubuntu installatie volledig up to date met openssh en Sabnzbd+

met het script van Mar2zz ook CP en SB geïnstalleerd... CP geconfigureerd, Sick Beard moet ik nog doen...

[ Voor 24% gewijzigd door HyperBart op 23-08-2011 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HyperBart schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 13:37:
en vmware tools dan nog even laten?
Sab installed, gegevens ingevoerd, op zich is het nu dus een kale Ubuntu installatie volledig up to date met openssh en Sabnzbd+

met het script van Mar2zz ook CP en SB geïnstalleerd... CP geconfigureerd, Sick Beard moet ik nog doen...
vmware tools zou ik wel even installen.. geeft oa een betere respons beeld/muis met vSphere client

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 14:20:
[...]

vmware tools zou ik wel even installen.. geeft oa een betere respons beeld/muis met vSphere client
Niet dat ik dat veel doe op mijn headless server :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

' synchronization of time in the guest operating system with time on the host ' .. kan soms handig zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
In principe heb je onder Ubuntu 10 en 11 geen vmware tools meer nodig, Ubunu levert standaard Guest Shutdown en Paravirtual drivers. Die time sync werkt denk ik niet, maar daar hoef je bij Linux niet zo bang voor te zijn als bij Windows. Wel een NTP server instellen natuurlijk :)

Als je persé VMware tools wil, kan je ook open-vm-tools gebruiken.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

idd die open-vm-tools zijn ook prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Enige wat ik nu zie is dat in de client mijn VM gedefined is als Ubuntu 32-bits terwijl het eigenlijk een 64bits is...
FireDrunk schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 14:47:
In principe heb je onder Ubuntu 10 en 11 geen vmware tools meer nodig, Ubunu levert standaard Guest Shutdown en Paravirtual drivers. Die time sync werkt denk ik niet, maar daar hoef je bij Linux niet zo bang voor te zijn als bij Windows. Wel een NTP server instellen natuurlijk :)

Als je persé VMware tools wil, kan je ook open-vm-tools gebruiken.
Guest shutdown werkt hier niet zonder de tools...

[ Voor 68% gewijzigd door HyperBart op 23-08-2011 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Vreemd, bij mij werkte dat, misschien ben ik in de war met open-vm-tools. Dat gebruikte ik altijd. Geen geneuzel met compilen enzo.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HyperBart schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 15:29:
Enige wat ik nu zie is dat in de client mijn VM gedefined is als Ubuntu 32-bits terwijl het eigenlijk een 64bits is...
dat zal je zelf hebben ingesteld bij keuze gast OS bij aanmaken VM 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2011 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Really Sherlock? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:02
Zoveel doet dat er verder niet toe toch?
Volgens mij wordt dat alleen gebruikt om bijvoorbeeld de default waarde voor toegewezen geheugen te zetten (die je dan toch weer zelf aanpast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Binnen 1 OS zal er niet zoveel verschil zijn, maar met bijvoorbeeld Solaris worden er wel degelijk andere ACPI tabellen gegeven aan je VM volgens mij... Kan de bron zo 1,2,3 niet vinden...

[ Voor 3% gewijzigd door FireDrunk op 23-08-2011 16:23 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
ALERT

VMWare ESXi 5 is uit (met dank aan FireDrunk voor het melden) en het is via minder legale weg te verkrijgen... O-)

Ik heb zonet mijn SATA disk losgekoppeld, via UNETBOOTIN de ISO bootable gemaakt naar een USB-stickje, een ander USB stickje er in gestoken en op dat ander USB-stickje geïnstalleerd...

En het werkt :)
:+ _/-\o_ :D :9~ O+ }:O :o :*) d:)b :w *O* :Y

meer zelfs :D , mijn onboard NIC wordt automatisch gedetecteerd zonder prullen met oem.tgz...

ESXi 5

Voor de rest niet zo veel spannend op eerste zicht... SSD zou wel leuk zijn, eens kijken wat ie daar mee doet... En het begint natuurlijk te kriebelen om een ander hostje er even langs te zetten :)

[ Voor 48% gewijzigd door HyperBart op 23-08-2011 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:24

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Werkt vSpere Client nog steeds zo baggertraag onder Windows 7?

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Nextron schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 19:05:
Werkt vSpere Client nog steeds zo baggertraag onder Windows 7?
Baggertraag? Ok dat ding heeft even tijd nodig om op te starten, maar wat noem je traag? Ik kan hier toch perfect werken met die vSphere client zonder hinderenswaardige vertraging...

Ben wel happy, ik weet dat ik nu zonder problemen en supersnel kan overstappen naar de 5... Zelfs zonder shit met mijn NIC :o

VM's motionen naar de NAS (ok, das een werk van lange adem), stick er in, twee disks formatten (altijd leuk een extra datastore), VM's terug motionen naar DAS en we zijn klaar :)

Hmmm, binnenkort komt er een bakje binnen op met een i5 met een SSD en een HDD en een aparte grafische kaart op basis van het OWB3-bordje van Intel...

VT-d voor de grafische kaart: here I come :) .

[ Voor 14% gewijzigd door HyperBart op 23-08-2011 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron

Nextron

Opstarten duurt inderdaad lang, maar ook nu het zichtbaar maken na het minimaliseren zie ik 4 seconde GUI-elementen knipperen en zwart worden. Wanneer ik een andere VM in die boomstructuur (met de wazige letters) selecteer kan ik zo'n 5-10 seconde naar een lichtshow kijken. CPU verbruik laat echter niets zien.
Het werkt snel wanneer je een snelkoppeling maakt met 'Bureaubladsamenstelling uitschakelen' actief, maar dat wordt dan op alle vensters toegepast en is lelijk :P.

Sowieso een projectje voor het weekend erbij...

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Heee? Al die die dingen die jij hier beschrijft heb ik allemaal niet...

Als ik van VM verwissel springen ook een beetje de schermen, maar das 2 seconden en dan is het scherm opgebouwd... (ik bedoel met verwisselen, als ik de summary van een andere VM opvraag dan diegene waar ik op stond)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetXtreme
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 14:46
HyperBart schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 19:10:
[...]

Baggertraag? Ok dat ding heeft even tijd nodig om op te starten, maar wat noem je traag? Ik kan hier toch perfect werken met die vSphere client zonder hinderenswaardige vertraging...

Ben wel happy, ik weet dat ik nu zonder problemen en supersnel kan overstappen naar de 5... Zelfs zonder shit met mijn NIC :o

VM's motionen naar de NAS (ok, das een werk van lange adem), stick er in, twee disks formatten (altijd leuk een extra datastore), VM's terug motionen naar DAS en we zijn klaar :)

Hmmm, binnenkort komt er een bakje binnen op met een i5 met een SSD en een HDD en een aparte grafische kaart op basis van het OWB3-bordje van Intel...

VT-d voor de grafische kaart: here I come :) .
Heb mijn meuk in bestelling gezet. Hopelijk komt vSphere 5 Hypervisor binnenkort uit zodat ik deze direct kan gebruiken... Dan zullen we zien of m'n HD 5450 bruikbaar is in ESXi (4.1U1 of 5) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-09 09:58
Zeker nu de eerste versies op internet rondzwevem ben ik erg benieuwd naar alle nieuwe ervaringen met vsphere5! Wordt dit topic meteen nieuw leven ingeblazen, lijkt me leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Laatst online: 07:02

Hoicks

Techno!

Komt het doordat de HP Proliant microserver geen vt-d ondersteunt dat ik geen USB disken kan zien via de vSphere client? Ik probeerde voor de gein even of ik een usb disk als datastore kan mounten, maar hij ziet de fysieke disk niet.

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Lees de startpost nog eens door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
NetXtreme schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 20:20:
[...]

Heb mijn meuk in bestelling gezet. Hopelijk komt vSphere 5 Hypervisor binnenkort uit zodat ik deze direct kan gebruiken... Dan zullen we zien of m'n HD 5450 bruikbaar is in ESXi (4.1U1 of 5) :)
Echt goed heb je de laatste posts toch niet gelezen he :P , kijk eens naar die van mij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 14:39
Ik wil graag binnenkort een thuis-servertje installeren met ESXi. De server moet mijn huidige HTPC vervangen. Hierop draai ik nu een torrentclient en xbmc onder ubuntu. Ook wil ik wat meer harde schijven installeren (daarom vervang ik mijn huidige HTPC). Ik wil dus in een tweede virtuele machine iets als FreeNAS ofzo gaan draaien om van de 5 harde schijven één RAIDZ1 array te maken. Daarnaast moet het geheel een beetje energiezuinig zijn.

Ik wil het volgende aanschaffen:
#ProductPrijsSubtotaal
5Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 56,91€ 284,55
1Cooler Master Elite 335€ 33,90€ 33,90
1Huntkey Jumper 300€ 55,80€ 55,80
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 36,30€ 36,30
1Asus E35M1-M€ 98,-€ 98,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 508,55

Ik heb al een boel gelezen over ESXi, ZFS en weet ik veel wat nog meer. Dat ESXi te installeren is op dit moederbord is bijvoorbeeld hier te vinden. Toch heb ik nog wat vragen. Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.
Kan Ubuntu/XBMC gebruik gaan maken VDPAU zoals het ook zou kunnen als je geen ESXi er op had staan. Als ik de tweede post van dit topic lees zou ik denken van wel... maar just a check :)
Ook heb ik nog wat vragen over de NAS die ik zou willen virtualiseren. Ik zou een oude harde schijf gebruiken voor de OS'en en de 5 nieuwe sata-schijven willen gebruiken als array die door bijvoorbeeld FreeNAS beheerd zal worden. Nu heb ik wat gelezen over raw device mapping. Mij lijkt dat dat is wat ik zoek. Er staat alleen in de handleiding dat RDM alleen werkt voor Fibre Channel of iSCSI. Hoe zit dat nu precies? En niet onbelangrijk... als ik het beheer van die harde schijven aan FreeNAS geef, zullen ze dan ook gebruik kunnen maken van de energiebesparende functies? Ik neem aan dat FreeNAS dat wel kan. ESXi schijnt daar namelijk niet zo goed mee te zijn.
Hopelijk is het duidelijk wat ik wil. Als jullie nog vragen of opmerkingen/tips hebben, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag! TIA

Was ik maar rijk en niet zo knap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat processortje moet nogal wat gaan doen.. hd film afspelen via xbmc / ESXi / ZFS met FreeNAS / torrentclient .. als dat maar goed gaat :X en daar bedoel ik mee.. slechte performance

(wat in ieder geval niet goed zal gaan is dat ene slot inzetten met een raidkaart in geval je RDM niet lekker gaat werken)

[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2011 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
HyperBart en Zer0, bedankt voor jullie reacties _/-\o_
De performance degradatie die het je kost bij intensief netwerkverkeer wat transfersnelheden en latency betreft, en de extra CPU cycles die het je kost doordat je gevirtualiseerd werkt.
Of is deze overhead zo laag dat dit te verwaarlozen valt?

Mooi om te zien dat de Realtek 8111DL nu out of the box ondersteuning in ESXi 5 heeft :)
Is er misschien iemand die kan testen of dit ook het geval is bij de Intel 82579V?

Sjeik schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 21:50:
Als jullie nog vragen of opmerkingen/tips hebben, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag! TIA
Om te beginnen zou ik voor een ander platform gaan op basis van een zuinige socket 1155 build. Even zuinig of zelfs zuiniger als dat Asus board, maar je krijgt er een berg meer performance voor in de plaats. Ook voor de kostprijs hoef je dit niet te laten.
Kijk hiervoor eens in de TS voor enkele voorbeelden en in Nieuwe Zuinige Server (discussie)
De Huntkey zou kwalitatief iets beter zijn dan de bekende be quiet! Pure Power L7 300W, maar is wel zo'n 20 euro duurder.
Het verschil in stroomverbruik ga je wel niet snel terugverdienen, dus kan je ook voor de be quiet! gaan, dat is een persoonlijke keuze.

Je vraag over disk spindown kan je in de TS terugvinden, lees die eens door.

[ Voor 9% gewijzigd door sloth op 23-08-2011 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
En dan vraag ik me af hoe je dat beeld voor je htpc via een beeldkaart krijgt doorgemapt... Zoals gezegd is er hier nog niemand die dat werkend heeft gekregen... Nu ja ik probeer het binnen een a twee weken uit met een tijdelijke setup hier...

Je beseft toch dar je hier wel een beetje het principe van zuinigheid en 'server' voorbij gaat, toch? Je bouwt en een nas en een htpc en een downloadbak in mekaar en je wilt nog eens zuinig zijn? Mja als je al die functies kan draaien op een machine draai je inderdaad zuinig... Absolujt gezien niet. Bedenk ook dat zfs heel leuk is en een beestig FS is, maar dat rdm's en zfs nu niet bepaald verliefd zijn op mekaar... Disks die opeens verdwijnen, trager toch... Je moet eens gaan kijken hier of in het grote zfs topic en zoeken op mijn naam, ik was dat ook van plan maar heb er voorlopig van af gezien.

Nog een vraagje voor allen hier, is er nog iemand geinteresseerd in een chipje wat je rechtstreeks op de pinout van je moederbord kan steken en wat een interne usb poort voorziet? In principe kosten ze 9 euro maar afhankelijk van de vraag kan ik een custom quote aanvragen...

Of we doen het tweakerwaardig: http://www.justblair.co.uk/adding-an-internal-usb-port.html

[ Voor 17% gewijzigd door HyperBart op 24-08-2011 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron

Nextron

Ik heb jaren geleden deze gekocht, maar dan zit er wel een kabeltje aan. Wat was dat een ramp om zo'n ding te vinden:
Afbeeldingslocatie: http://pcpartsandcables.com//images/listpic13cm.jpg
pcpartsandcables.com: £3,50

Mijn server is net netjes weggewerkt en ik heb geen zin om de HD's los te maken om ESXi5 te proberen. Zojuist dus in Workstation een nieuwe VM gemaakt, ISO gemount, USB stick mee verbonden en ESXi5 op geïnstalleerd. Morgen maar eens in de server prikken en proberen, tot dan draait het in Workstation (boot van USB via CD-iso).

Edit: Blijkbaar heeft de ESXi5 installatie niet automatisch een datastore gemaakt van de virtuele HD.

Zo, Workstation geïnstalleerd in Windows XP... die draait in ESXi5... die draait in Workstation... op Windows 7. Ik heb nog geheugen vrij, do I need to go deeper?
Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/312x0et.jpg
:P

[ Voor 11% gewijzigd door Nextron op 24-08-2011 02:01 ]

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 23:02
Met het oog op mijn VCP en Avamar expert ben ik nu aan het zoeken naar een zuinige edoch krachtige ESX server. Het probleem is een beetje dat ik wat twijfel of een i3 de volgende VM's aankan:
- EMC Avamar virtual edition.
- EMC Celerra virtual edition.
- EMC Atmos virtual edition.
- 2tal windows clients.

Storagewise is er geen beperking aangezien ik reeds een linux nas heb waarover ik via NFS een datastore kan providen. CPU en memory daarentegen zijn heel andere koek.

Is mijn idee juist dat ik hier eerder naar een Xeon moet neigen ipv een i3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Wat doen de emc vm's? Zijn dat zware cpu use vm's dan is een i5 aan te raden, zoniet ga lekker voor de i3... Als die dingen af entoe wat cpu nodig hebben en de hele boel niet plat of stronttraag gaat omdt je cpu goed belast wordt is een i3 perfzct hoor...

Nextron: die kabeltjes had ik ook al gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
Avamar is dedup backup, Celerra is NAS en Atmos is object based cloud computing. Vooral Avamar en Atmos zouden hier wel eens de grote schuldige kunnen wezen ivm resources.

De Avamar required specs zijn als volgt:
Supports VMware ESX server 3.x, 3.5, 3i, 4.0, and 4i
• Disk space - minimum of 785 GB
• Physical memory dedicated to virtual appliance – minimum of 3 GB
• Processor – two 3.0 GHz processors or greater available to virtual appliance

Atmos vraagt officieel minimum 8GB ram en 60GB harde schijfruimte.

Als we dit samen nemen gaan we al snel naar 16GB ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Hoicks schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 21:19:
Komt het doordat de HP Proliant microserver geen vt-d ondersteunt dat ik geen USB disken kan zien via de vSphere client? Ik probeerde voor de gein even of ik een usb disk als datastore kan mounten, maar hij ziet de fysieke disk niet.
Dat komt omdat ESXi 4.x geen USB devices als datastore kan gebruiken afaik.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Hoicks schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 21:19:
Komt het doordat de HP Proliant microserver geen vt-d ondersteunt dat ik geen USB disken kan zien via de vSphere client?
Zoals gezegd, voor USB door te geven aan een VM heb je geen VT-d nodig...
Ik probeerde voor de gein even of ik een usb disk als datastore kan mounten, maar hij ziet de fysieke disk niet.
Een USB-stick als datastore gebruiken lijkt me niet echt ideaal, maar je kan het proberen: http://communities.vmware.com/thread/162962 .

Wat je wel kan, en dat is bij design zo gemaakt is die USB-disk doorgeven aan een VM...
Nextron schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 00:48:

Zo, Workstation geïnstalleerd in Windows XP... die draait in ESXi5... die draait in Workstation... op Windows 7. Ik heb nog geheugen vrij, do I need to go deeper?
[afbeelding]
:P
Wait wut :+

Dus van hardware tot hypervisor:
HARDWARE
Windows 7
VMware Workstation
ESXi 5
Windows XP
VMware Workstation

8)7

[ Voor 27% gewijzigd door HyperBart op 24-08-2011 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
Na ongeveer een hele dag allerhande sites en lijstjes door te nemen lijkt dit zowat het idee te worden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1220 Boxed€ 161,60€ 161,60
1be quiet! Pure Power L7 350W€ 37,50€ 37,50
1Kingston 8GB 1333MHz DDR3 Registered ECC with Parity CL9 DIMM Quad Rank, x8 LV€ 68,81€ 68,81
1Supermicro X9SCM-F€ 167,90€ 167,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 435,81

Ik had ook een Opteron config doorgenomen (Q-core) maar waar de Xeon & bord ongeveer evenveel kosten zijn bij AMD de cpus goedkoper maar de borden idioot duur. Uiteindelijk kwam ik op hetzelfde uit met een 10 euro verschil in het voordeel van de Intel setup.

Doel was een beetje om zo dicht mogelijk bij de 400 euro te geraken met 500 als een absoluut "dat-halen-we-beter-niet" plafond.

Een case is een heel ander verhaal :P. Mijn vader liet vallen dat hij wel zo'n klein rack op de kop kon tikken. Ik natuurlijk blij want ik zag het al voor me: ESXi en Linux NAS elk in zo'n norco case, 19" switchje ertussen en gaan met die banaan.

Ik heb intussen de EMC Atmos VM al afgehaald en ga meteen op mijn desktop eens proberen hoe die reageert met minder dan 8GB geheugen in Workstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
pricewatch: Supermicro X8SIL-F met de Xeon 3440 uit mijn sig niks voor jou? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

LOL, Sleepie's 'aggressieve' benadering om van z'n Xeon 3440 af te komen.

Inderdaad een leuk bordje en een Xeon voor een strakke prijs.
Jammere blijft dat een C204 socket 1155 bordje (Supermicro X9SCM-F) min of meer hetzelfde kost als de genoemde x8sil-f en de Xeon 1220 ca €165 kost (geheugen min of meer vergelijkbare prijs).
En ik vrees dat een rechtgeaarde tweaker toch voor t nieuwere spul gaat

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
Ach, wie niet waagt..... ;)

Maar ik gooide in mijn hoofd ook wat proc types door elkaar, waarbij ik dacht dat de 3440 meer cores had.
Dus uit dat oogpunt was het ook gewoon goed bedoeld :)

Maar nee dus, ik had het fout in mijn hoofd, dus vergeet dat aanbod maar.
Dan ga ik nog maar een bordje bij mijn Xeon kopen en er een ESX bakje van maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron

Nextron

Ik zou heel snel ander geheugen kiezen: Bij dat bord heb je unbuffered ECC nodig.
Een paar weken geleden stonden alleen deze in de pricewatch:
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3E9SK2/8G
pricewatch: ICIDU Value DDR3,1333-8GB KIT
(Het is even zoeken aangezien de filter [Error Correcting Code AND NOT registered] wel registered weergeeft)

Misschien werkt de tweede NIC van dat mobo ook wel standaard onder ESXi 5.

[ Voor 21% gewijzigd door Nextron op 24-08-2011 23:27 ]

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Waarom werkt dat bord niet met Registered geheugen? Tis toch een C204 chipset? En als hij er een Xeon in kwakt...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron

Nextron

Supermicro X9SCM-F
# Supports up to 32 GB DDR3 ECC Un-Buffered memory (UDIMM)
# 1333/1066MHz
Mooi nieuw bord met mooi nieuw, onbekend en duur geheugen. (Ok, 2x4GB is nu wel te doen, 2x8GB moet je >€300 aftikken).

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
FireDrunk schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 23:07:
Waarom werkt dat bord niet met Registered geheugen? Tis toch een C204 chipset? En als hij er een Xeon in kwakt...
Dat had ik ook verwacht ja, maar ik heb net even de manual gedownload en inderdaad ook daar staat UDIMMs only.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

Nextron schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 23:18:
[...]

Mooi nieuw bord met mooi nieuw, onbekend en duur geheugen. (Ok, 2x4GB is nu wel te doen, 2x8GB moet je >€300 aftikken).
Klopt, dat is de enige afzakker aan het geheel. Als je nu 16 GiB RAM tegen een redelijke prijs wilt, frot je al je slots vol met 4 GiB reepjes en draai je een geheugen uitbreiding de nek af. :(

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:41

OMX2000

By any means necessary...

Yihaaaa... Eindelijk spindown van mijn harde schijven voor elkaar. Ik heb mijn Time Machine niet meer op automatisch staan, Couchpotato/Sickbeard om de 24 en 4 uur laten checken, en ontwikkelsstuff weer lokaal gezet.

Nu in Idle doet mijn machine ca. 45 Watt in tegenstelling tot 55-60 Watt met opgespinde disks.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• Pascal Saul
  • Laatst online: 07-07 17:03
ESXi 5 out now: http://downloads.vmware.c...ucture/vmware_vsphere/5_0

Veel succes ermee!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:20
Ik geraak niet tot bij de download, ik ben nochtans ingelogd:
Please login or create an account to access VMware vSphere Hypervisor license and downloads

• Staatslot
Vreemd hier geen problemen hoor kon er zo bij...

• Pantagruel

Pantagruel

Staatslot schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 10:52:
Vreemd hier geen problemen hoor kon er zo bij...
Het enige probleem is dat na het aanmaken een registratie, je enkel de 60 dagen test versie kunt downloaden. Kijken wat daar aan te doen is.

[ Voor 6% gewijzigd door Pantagruel op 25-08-2011 11:46 ]

• Nextron

Nextron

Je licentie in de 60-dagen versie invullen daardoor het geen 60-dagen versie meer is?

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

• Zer0
  • Niet online

Zer0

Nextron schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 11:52:
Je licentie in de 60-dagen versie invullen daardoor het geen 60-dagen versie meer is?
Er worden nog geen ESXi 5 keys gegenereerd bij de download, en de ESXi 4 keys werken niet.

• BlackShadow
Het testen kan beginnen:

Net een virtual machine geconfigureerd en nu probeerde ik de SAS controller door te geven maar krijg de volgende fout:
Reason: Thin/TBZ disks cannot be opened in multiwriter mode..
Cannot open the disk '/vmfs/volumes/4e557a4c-6cd10700-3f39-00e081da4d6e/vDC-01/vDC-01.vmdk' or one of the snapshot disks it depends on.
VMware ESX cannot open the virtual disk "/vmfs/volumes/4e557a4c-6cd10700-3f39-00e081da4d6e/vDC-01/vDC-01.vmdk" for clustering. Verify that the virtual disk was created using the thick option.
Ik dacht dat deze fout sloeg op het feit dat mijn datastore disk ook aan deze controller hangt, dit is nu niet meer het geval maar de fout blijft.

[ Voor 25% gewijzigd door BlackShadow op 23-12-2023 10:15 ]

• Ultimation
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:21

Ultimation

Het is als Appels en peren

Ik ben weer terug van vakantie, tijd om weer hier mee bezig te gaan. Eerst maar eens alles voor school regelen en daarna ga ik in ieder geval de volgende onderdelen bestellen om te gaan kijken of ESXi daarop wil draaien. Gelukkig dat je op de gratis licentie wel meer dan 8GB geheugen kan gebruiken.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1260L Tray€ 257,90€ 257,90
1Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB€ 90,38€ 90,38
2Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/8G€ 46,10€ 92,20
1Supermicro X9SCA-F€ 180,61€ 180,61

Ik heb een iets andere processor uitgekozen. Ik denk dat iets meer cores en cache wel welkom is voor ESXi.

Ik weet het alleen nog niet zeker van de SSD. Ik ga in de toekomst mijn pc ook nog verkopen. Daar zitten nu 4x Intel X25-M Postville 80GB SSD's in. Kan ik die beter gebruiken voor de datastore? Het zij 1 of 2 in RAID1?

MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]

• Pantagruel

Pantagruel

Nextron schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 11:52:
Aangezien dit de eerste keer is dat ik, als hobbyist, met ESX ga spelen, beschik ik nog niet over een licentie.

Inmiddels even verder gezocht op de VMware site de plek gevonden om een licentie aan te vragen.

• Nextron

Nextron

BlackShadow schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 12:36:
Ik dacht dat deze fout sloeg op het feit dat mijn datastore disk ook aan deze controller hangt, dit is nu niet meer het geval maar de fout blijft.
Daar dacht ik ook direct aan, heb je hier nog iets aan?
Ultimation schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 12:47:
Ik ben weer terug van vakantie, tijd om weer hier mee bezig te gaan. Eerst maar eens alles voor school regelen en daarna ga ik in ieder geval de volgende onderdelen bestellen om te gaan kijken of ESXi daarop wil draaien. Gelukkig dat je op de gratis licentie wel meer dan 8GB geheugen kan gebruiken.

#ProductPrijsSubtotaal

Ik heb een iets andere processor uitgekozen. Ik denk dat iets meer cores en cache wel welkom is voor ESXi.

Ik weet het alleen nog niet zeker van de SSD. Ik ga in de toekomst mijn pc ook nog verkopen. Daar zitten nu 4x Intel X25-M Postville 80GB SSD's in. Kan ik die beter gebruiken voor de datastore? Het zij 1 of 2 in RAID1?
Ik zou me nog wat verder inlezen voor je gaat inkopen:
  • Dat geheugen gaat niet werken, een pagina terug komt dat ter sprake,
  • Je kiest nu voor een dure CPU voor de relatieve zuinigheid, niet de snelheid.
  • Voor de lokale datastore zou ik sowieso een SSD nemen, dus niet wachten.
  • Hoe wil je die SSD's in raid zetten?

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

• Zer0
  • Niet online

Zer0

#ProductPrijsSubtotaal

Waarom een E3-1260L? Een gewone E3-1230 bijvoorbeeld is 100 euro goedkoper, een stuk sneller en heeft evenveel cores, threads en cache. Natuurlijk verbruikt hij op vol vermogen meer, maar iddle zal het niet veel schelen.
Daarnaast heeft hij ook nog eens ingebouwde graphics, die je op het gekozen moederbord niet nodig hebt.

Verwijderd

BlackShadow schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 12:36:

Net een virtual machine geconfigureerd en nu probeerde ik de SAS controller door te geven maar krijg de volgende fout:

[Verify that the virtual disk was created using the thick option..]
tijdens het aanmaken van de VM heb je thin aangevinkt blijkbaar, je kan hem ook een x aantal gb's geven, heeftie liever zo te zien .

• MrOizo2005
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 15:58
Sorry, at the moment you are not authorized to download VMware ESXi 5.0 Installable
Is hij nog niet gratis beschikbaar?

Also known as Oizopower | When Life Gives You Questions, Google has Answers

• Pantagruel

Pantagruel

Ondanks dat t topic: "Zuinige ESXi Server" heet, wil ik toch even jullie mening checken mbt ESXi op de volgende hardware:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230 Boxed€ 182,90€ 182,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3E9SK2/8G€ 64,97€ 64,97
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 415,77

Niet de meest zuinige (als in onder de 30W verbruik) oplossing, maar wel in staat om de 3 machines die nu ieder hun ding staan te doen in één groot virtueel hok te plaatsen.

Thanks

[ Voor 5% gewijzigd door Pantagruel op 25-08-2011 14:09 ]

• Pascal Saul
MrOizo2005 schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 13:59:
[...]

Is hij nog niet gratis beschikbaar?
Jawel, alleen moet je via de goede ingang erin geraken...

Probeer eens met IE: https://www.vmware.com/tryvmware/index.php

Log-in en dan bij Binaries...

• Zer0
  • Niet online

Zer0

Pantagruel schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 14:03:
Ondanks dat t topic: "Zuinige ESXi Server" heet, wil ik toch even jullie mening checken mbt ESXi op de volgende hardware:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 415,77

Thanks
Draait al een trein, hou er wel rekening mee dat je voor één van de onboard nics een custom oem.tgz nodig hebt. Of dat voor ESXi 5 ook nodig is weet ik (nog) niet.
inventaris: ESXi Server

• Pantagruel

Pantagruel

Zer0 schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 14:09:
[...]

Draait al een trein, hou er wel rekening mee dat je voor één van de onboard nics een custom oem.tgz nodig hebt. Of dat voor ESXi 5 ook nodig is weet ik (nog) niet.
inventaris: ESXi Server
Thanks.

Ik heb ESXi 5 net gedowned.

Een snelle Google gaf aan dat ESXi 4.1 wel te porren is om de Intel 82579LM en de Intel 82574L te ondersteunen.

• MrOizo2005
Pascal Saul schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 14:05:
[...]

Probeer eens met IE: https://www.vmware.com/tryvmware/index.php

Log-in en dan bij Binaries...
Ah super nu lijkt het wel te werken ! moet je ook maar weten.
alleen nu zit je dus met een 60 dagen evaluatie. of kijk ik verkeerd en moet daar ook de gratis esxi variant staan?

• HyperBart
Pantagruel schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 14:03:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 415,77

Niet de meest zuinige (als in onder de 30W verbruik) oplossing, maar wel in staat om de 3 machines die nu ieder hun ding staan te doen in één groot virtueel hok te plaatsen.

Thanks
Dit zijn nu net de posts (of eigenlijk de toon die in de eerste zin wordt gezet ;) ) die ik wil vermijden...

Cru gezegd apprecieer ik het niet als dit topic "gehijacked" wordt met "kijk mijn setup eens na, ik wil 'm zo bestellen ook al kijk ik niet naar het zuinige aspect". Niettemin staat het iedereen altijd vrij om zijn setup te onderbouwen en de factor zuinigheid hierin te verwerken... (en dat doe je ook, alleen laat de eerste zin wel een andere toon merken ;) ). Ik ben dus ook geïnteresseerd in je verbruik... :)

En hiermee wil ik toekomstige posters ook niet afbijten, ik sta er voor open dat iedereen hier zijn setup post en onderbouwt en dan ben je hier meer als welkom!

Jouw argument van de machines die je nu virtueel draait en daardoor zuiniger zijn is een algemeen gegeven van virtualisatie en laat ik voorlopig liever uit de discussie... Al is dit voor thuisgebruikers nu net wel HET argument om te virtualiseren, wij gaan eerder naar de kern, namelijk de hardware en hetgeen er absoluut gezien uit het stopcontact wordt getrokken...
MrOizo2005 schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 14:18:
[...]

Ah super nu lijkt het wel te werken ! moet je ook maar weten.
alleen nu zit je dus met een 60 dagen evaluatie. of kijk ik verkeerd en moet daar ook de gratis esxi variant staan?
VMware kennend zal binnenkort de gratis licentie gegenereerd worden, en hierboven was iemand die 'm al handmatig had aangevraagd dacht ik...
Pascal Saul schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 14:05:
[...]
Dat is niet alleen bij VMware zo :+

[ Voor 14% gewijzigd door HyperBart op 25-08-2011 14:35 ]

• MrOizo2005
Super, zoiets dacht ik stiekem al, dan wachten we dat nog even af. Nu vanavond eerst eens even kijken of ik VMWare ESXi 5 op een USB kan zetten met winimage.

• HyperBart
Check de startpost nog even, kopje "installeren", ik heb het nog maar pas gedaan op die manier en draait als trein... :)

Kan wel zijn dat je 'm nog eens opnieuw moet downloaden en dat bij vmware dan pas de procedure wordt gestart voor een key te genereren...

#ProductPrijsSubtotaal

Ik ben het eens met Zer0 dat je beter voor de non-L variant gaat... Je CPU gaat slechts zelden op full load draaien, dat is hier in dit topic al meerdere malen (ja ik hamer daar nog al op...) voorbij gekomen... Ik wil je gerust nog eens een graph posten van mijn CPU-usage (of je kan even kijken in mijn foto-album), maar met een dual-core zit je sneller aan je memory-grens en disk I/O grens dan aan je cpu-grens...

Kijk ook even na of je SSD's zelf een aggressieve garbage collection hebben... Het SSD topic en Google helpen je daar wel een heel stuk in verder...

[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 25-08-2011 14:36 ]

• BlackShadow
Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 13:38:
[...]

tijdens het aanmaken van de VM heb je thin aangevinkt blijkbaar, je kan hem ook een x aantal gb's geven, heeftie liever zo te zien .
Die staat op thick, ik denk dat ik iets anders fout doe/vergeet...
Bij Advanced Settings heb ik mijn LSI Logic toegevoegd en die staat als "running in passthrough mode"
Dan in mijn Virtual Machine Settings heb ik een SCSI Controller 0 LSI Logic SAS en die staat op Physical.

Maar dit is naar mijn gevoel niet correct :)

Edit:

Ik kan ook geen 2e SCSI Device toevoegen:
"There are no non-disk SCSI devices available on the host"

[ Voor 8% gewijzigd door BlackShadow op 25-08-2011 14:41 ]

• HyperBart
BlackShadow schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 14:36:
[...]

Die staat op thick, ik denk dat ik iets anders fout doe/vergeet...
Bij Advanced Settings heb ik mijn LSI Logic toegevoegd en die staat als "running in passthrough mode"
Dan in mijn Virtual Machine Settings heb ik een SCSI Controller 0 LSI Logic SAS en die staat op Physical.

Maar dit is naar mijn gevoel niet correct :)

Edit:

Ik kan ook geen 2e SCSI Device toevoegen:
"There are no non-disk SCSI devices available on the host"
Lijkt me toch wel, die controller wordt gepasstroughed dus in de VM settings staat dat die rechtstreeks een physical door krijgt...

• BlackShadow
HyperBart schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 14:46:
[...]

Lijkt me toch wel, die controller wordt gepasstroughed dus in de VM settings staat dat die rechtstreeks een physical door krijgt...
Maar ik heb het idee dat mijn virtuele "hard disk" waar ik van hier ook aan hangt en ik daardoor die fout krijg?
Want die LSI SAS staat er standaard bij, die heb ik niet apart geselecteerd bij aanmaak machine

• Nextron

Nextron

Die 'SCSI Controller 0 LSI Logic SAS' is een virtuele controller. Je hebt die denk ik geconfigureerd als RDM terwijl die schijf ook door ESXi wordt gebruikt ofzo. Dat lijkt iig op wat dat KB artikel dat ik postte aangeeft. Je moet sharing waarschijnlijk op 'None' zetten.
Voor je passthrough controller moet je er een PCI device in hebben staan.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

• Ritchie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-09 07:46
Misschien een beetje offtopic,( misschien ook niet, aangezien ik dit topic als het grote esxi topic zie ;) ) is het met die bovenstaande download ook mogelijk om 4.1 te upgraden naar 5.0?

- NAC Breda -

• BlackShadow
Nextron schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 14:58:
Die 'SCSI Controller 0 LSI Logic SAS' is een virtuele controller. Je hebt die denk ik geconfigureerd als RDM terwijl die schijf ook door ESXi wordt gebruikt ofzo. Dat lijkt iig op wat dat KB artikel dat ik postte aangeeft. Je moet sharing waarschijnlijk op 'None' zetten.
Voor je passthrough controller moet je er een PCI device in hebben staan.
Klopt, bedankt!
Die LSI SAS die erin staat, daar hangt zogezegd mijn virtuele Boot schijf aan en is dus ook volledig virtueel.
Via PCI vind ik netjes de 'echte' LSI controller.

• sloth
  • Niet online
Misschien moet er toch even nagedacht worden welke richting we met dit topic uit willen?

-Bespreken van de hardware van DIY zuinige whitebox ESXi (zowel 4.1 als 5.0) systeempjes

-Een algemeen topic waar alle ervaringen over ESXi uitgewisseld kunnen worden

Dit vooral ook omdat je nog [Ervaringen] hardware voor VMware ESXi* en Het grote thuis-virtualisatie topic hebt waardoor je wel erg veel verschillende topics over ESXi krijgt die elkaar dreigen te overlappen...

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:44
Ik ben topic op de achtergrond beetje aan het volgen hoe ik het goedkoopste een ESXi capable server kan samenstellen. Maar dat doe ik ook in de andere topics. (Daar kijk ik ook zo nu en dan mee)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Pascal Saul
https://www.vmware.com/pr...ade-center/licensing.html
vSphere 5 Upgrade Entitlements Timing
Upgrades will be available on the licensing portal by the end of the week. vSphere 5 license keys with active support and subscription contracts with an end date on or after vSphere 5 General Availability are eligible for upgrade. If you have questions, please contact support by phone or online.

• HyperBart
sloth schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 15:11:
Misschien moet er toch even nagedacht worden welke richting we met dit topic uit willen?

-Bespreken van de hardware van DIY zuinige whitebox ESXi (zowel 4.1 als 5.0) systeempjes

-Een algemeen topic waar alle ervaringen over ESXi uitgewisseld kunnen worden

Dit vooral ook omdat je nog [Ervaringen] hardware voor VMware ESXi* en Het grote thuis-virtualisatie topic hebt waardoor je wel erg veel verschillende topics over ESXi krijgt die elkaar dreigen te overlappen...
Dat heb ik in enkele posts al eens uitgezet. Ik weet dat er een whitebox topic is, dat is ook geanimeerd, maar hier merk je toch duidelijk een andere insteek...

Verder mag het topic imho zo doorgaan, er wordt gepraat over ESXi en de nieuwe features, true, en dat mag ook voor mijn part :)

• Pantagruel

Pantagruel

HyperBart schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 14:26:
[...]

Dit zijn nu net de posts (of eigenlijk de toon die in de eerste zin wordt gezet ;) ) die ik wil vermijden...

Cru gezegd apprecieer ik het niet als dit topic "gehijacked" wordt met "kijk mijn setup eens na, ik wil 'm zo bestellen ook al kijk ik niet naar het zuinige aspect". Niettemin staat het iedereen altijd vrij om zijn setup te onderbouwen en de factor zuinigheid hierin te verwerken... (en dat doe je ook, alleen laat de eerste zin wel een andere toon merken ;) ). Ik ben dus ook geïnteresseerd in je verbruik... :)

En hiermee wil ik toekomstige posters ook niet afbijten, ik sta er voor open dat iedereen hier zijn setup post en onderbouwt en dan ben je hier meer als welkom!

Jouw argument van de machines die je nu virtueel draait en daardoor zuiniger zijn is een algemeen gegeven van virtualisatie en laat ik voorlopig liever uit de discussie... Al is dit voor thuisgebruikers nu net wel HET argument om te virtualiseren, wij gaan eerder naar de kern, namelijk de hardware en hetgeen er absoluut gezien uit het stopcontact wordt getrokken...

[...]

VMware kennend zal binnenkort de gratis licentie gegenereerd worden, en hierboven was iemand die 'm al handmatig had aangevraagd dacht ik...

[...]

Dat is niet alleen bij VMware zo :+
HyperBart,

Het is helemaal niet mijn bedoeling om dit topic te gijzelen door mijn beoogde bestelling te 'spammen'.
Mocht mijn lijstje echter zo'n steen des aanstoots zijn, dan zou ik zeggen: voel je vrij om hem te verwijderen.

Voor mij is de ESXi machine een afweging tussen voldoende krachtig maar toch voldoende zuinig. Absoluut gezien kan het zuiniger (core i3-2100/H61 bordje/handje RAM) en daarom zet ik zelf bewust een vraag teken bij mijn geplande bak.

Ik wil best aan de wens tegemoetkomen om 't verbruik te bepalen. De harde waren zijn in bestelling, wat rest is een betere energy logger bestellen (Conrad heeft die dingen) want de huidige bokkiewokkie Watt meter van de bouwmarkt is niet zo'n beste.
Wie weet waag ik er nog wel een blogje aan als de boel eenmaal in elkaar zit, ESX geïnstalleerd is en de VM's naar mijn zin zijn.

• Nextron

Nextron

Meh.. Ik ben ter voorbereiding van het HTPC experiment wat USB-apparaten aan een VM aan te bieden. Ik had bij de hand:
  • een media-afstandbediening (identificeert zich als muis, toetsenbord en wat HID spul),
  • webcam,
  • audioadapter.
Resultaten (met ESXi 4.1):
  • De afstandsbediening wordt helemaal niet herkend, ook werkt het niet in de hypervisor-console, terwijl het technisch oa gewoon een toetsenbord is.
  • Bij het tegelijk aansluiten van de webcam en audioadapter werd alleen de audioadapter gedetecteerd, maar die gaf erg krakend geluid. Na het verwisselen van de twee apparaten op dezelfde twee poorten werden ze beiden herkend en werkten probleemloos.
  • Bij het verwijderen van de afstandsbediening (die dus niets deed), crashte ESXi met een PSOD.
USB-ondersteuning heeft dus blijkbaar ook nog zijn problemen, dan maar hopen dat passthrough van een USB controller beter werkt.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

• MrOizo2005
Zojuist (force) migrate gedaan van ESXi 4.1 naar ESXi 5 en gelukkig lijkt alles goed te gaan.
Mijn installatie bestond uit een ESXi 4.1 waarvan ik de .dd image file op een USB heb gezet.

Ik heb geboot van de VMWare ESXi 5 CD en deze gaf me aan om te migraten. hierna kreeg ik wel de optie dat ik het moest forceren anders kon het niet doorgaan. Maar gelukkig ging alles super snel en goed !

Als je het dan achteraf bekijkt... Piece of Cake.

Nu vroeg ik mij af, hadden ze in v5 geen web based management gemaakt? ik kan niets terug vinden. Zie ik iets over het hoofd?

edit: Echt blij met deze update ik zie dat de onboard Realtek 8169 het nu ook doet :)
Even te vroeg gejuigd, na het aansluiten van een netwerk kabel eraan is de NIC opeens verdwenen

[ Voor 26% gewijzigd door MrOizo2005 op 25-08-2011 20:07 ]

• Nextron

Nextron

De webclient is onderdeel van vSphere Center, niet de client.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

• HyperBart
Pantagruel schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 16:38:
[...]

HyperBart,

Het is helemaal niet mijn bedoeling om dit topic te gijzelen door mijn beoogde bestelling te 'spammen'.
Mocht mijn lijstje echter zo'n steen des aanstoots zijn, dan zou ik zeggen: voel je vrij om hem te verwijderen.
Absoluut niet, ik geef ook aan in mijn post dat je het netjes onderbouwt, dus voor mij geen probleem. :)

offtopic:
Posts verwijderen is niet mijn taak en mijn machtiging :+
Voor mij is de ESXi machine een afweging tussen voldoende krachtig maar toch voldoende zuinig. Absoluut gezien kan het zuiniger (core i3-2100/H61 bordje/handje RAM) en daarom zet ik zelf bewust een vraag teken bij mijn geplande bak.
En waarom kies je niet voor een i3? Maw, is er een reden waarom je eigenlijk een heel stuk zuinigheid thuis inlevert ten voordele van in mijn ogen relatief minder prestatie ten opzichte van het hogere energieverbruik?
Ik wil best aan de wens tegemoetkomen om 't verbruik te bepalen. De harde waren zijn in bestelling, wat rest is een betere energy logger bestellen (Conrad heeft die dingen) want de huidige bokkiewokkie Watt meter van de bouwmarkt is niet zo'n beste.
Graag, en hij die zonder zonden is gooie de eerste steen, ik weet ook nog altijd niet wat mijn exact verbruik is, maar met een UPS die in aantocht is moet dat ongeveer te zeggen kunnen zijn...

• Pantagruel

Pantagruel

HyperBart schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 19:57:
[...]

Absoluut niet, ik geef ook aan in mijn post dat je het netjes onderbouwt, dus voor mij geen probleem. :)

offtopic:
Posts verwijderen is niet mijn taak en mijn machtiging :+

[...]

En waarom kies je niet voor een i3? Maw, is er een reden waarom je eigenlijk een heel stuk zuinigheid thuis inlevert ten voordele van in mijn ogen relatief minder prestatie ten opzichte van het hogere energieverbruik?

[...]
Graag, en hij die zonder zonden is gooie de eerste steen, ik weet ook nog altijd niet wat mijn exact verbruik is, maar met een UPS die in aantocht is moet dat ongeveer te zeggen kunnen zijn...
De keuze voor de Xeon is omdat de bak met termijn ook als ZFS fileserver dienst gaat doen (afhankelijk of ZFSGuru/OpenIndiana en anders FreeBSD 9 wil werken onder ESXi). Een doorsnee i3 systeem biedt zelden PCIe 4x en/of PCIe 8x slots voor 't plaatsen van een RAID controller.

Ach dat van die stenen, dat geeft zo'n rotzooi.

• Zer0
  • Niet online

Zer0

Pantagruel schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 20:34:
[...]

De keuze voor de Xeon is omdat de bak met termijn ook als ZFS fileserver dienst gaat doen (afhankelijk of ZFSGuru/OpenIndiana en anders FreeBSD 9 wil werken onder ESXi). Een doorsnee i3 systeem biedt zelden PCIe 4x en/of PCIe 8x slots voor 't plaatsen van een RAID controller.

Ach dat van die stenen, dat geeft zo'n rotzooi.
Openindiana en FreeBSD 9 zijn geen enkel probleem. Wat betreft RAID, ZFS gebruikt juist geen hardware-raid, een goede HBA is een betere keuze.

• Pantagruel

Pantagruel

Zer0 schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 21:08:
[...]

Openindiana en FreeBSD 9 zijn geen enkel probleem. Wat betreft RAID, ZFS gebruikt juist geen hardware-raid, een goede HBA is een betere keuze.
Dat was mijn vermoeden al, met FreeBSD 9 had ik geen enkel probleem verwacht.

Mbt de HBA zit ik te denken aan een ande volgende kaartjes en dan voorzien van initiator-target firmware:

#ProductPrijsSubtotaal
1LSI SAS 9211-8i (SAS9211-8I/SGL)€ 208,90€ 208,90
1LSI LSI SAS3081E-R-SGL€ 186,90€ 186,90
1Intel RAID Controller SASUC8I€ 124,27€ 124,27
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 520,07

Een IBM BR10i is ook wel aardig, wederom een LSI bastaard kaartje en via Ebay redelijk goed verkrijgbaar..

• HyperBart
Vraagje, ik heb zonet een VM waar wat dingen in draaien (met dank aan Mar2zz) maar die gaat in de toekomst te klein zijn (ubuntu x64 11.04 server met 20GB diskspace thin provisioned)... Ik heb die in de vsphere client al omhoog getrokken naar 50GB, maar wat moet ik nu doen om mijn partitie groter te krijgen binnen Ubuntu? Binnen Windows is dat met GUI een fluitje...

Verwijderd

Pantagruel schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 22:05:
[...]

Mbt de HBA zit ik te denken aan een ande volgende kaartjes en dan voorzien van initiator-target firmware:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 520,07

Een IBM BR10i is ook wel aardig, wederom een LSI bastaard kaartje en via Ebay redelijk goed verkrijgbaar..
let op dat de prima maar wat verouderde sasuc8i geen 3 TB disks ondersteund.

• Sleepie
HyperBart schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 22:06:
Vraagje, ik heb zonet een VM waar wat dingen in draaien (met dank aan Mar2zz) maar die gaat in de toekomst te klein zijn (ubuntu x64 11.04 server met 20GB diskspace thin provisioned)... Ik heb die in de vsphere client al omhoog getrokken naar 50GB, maar wat moet ik nu doen om mijn partitie groter te krijgen binnen Ubuntu? Binnen Windows is dat met GUI een fluitje...
Je moet even met parted aan de slag, zie hier:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1389429
(Let wel goed op wat je doet overigens).

Maar 20GB te weinig voor een Ubuntu Server install, wat draai je daar dan allemaal op joh? :)

[ Voor 10% gewijzigd door Sleepie op 25-08-2011 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Tja, naar het schijnt kan die DB nogal snel groeien van Newznab...

Djee, ik heb zelfs nog een Ubuntu install van 100GB, maar dat dient als buffer voor mijn downloads... Ziekjes er over als ik er bij stil sta... Want iedere nacht liep er een script dat alle voltooide downloads overzet naar mijn NAS...

Dat ga ik morgen weer instellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
Ah, ok Newznab gebruik ik zelf niet, was gewoon nieuwsgierig aangezien mijn NAS een tijdje op Ubuntu met mdadm heeft gedraaid (inclusief sabnzbd, sickbeard en couchpotato) op een virtueel 8GB diskje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Tja, als er niets verandert en de service zelf blijft statisch.. Nu ja, ik had ook mijn DB op een andere partitie kunnen zetten...

Ik heb hier nu trouwens nog iets gek aan de hand... Ik heb mijn oude downloadbak in powered off state gestoragevmotioned naar mijn NAS, die een NFS-share exporteerde waar mijn ESXi gebruik van maakte, ik heb geen aparte storage-lan, alles gaat over hetzelfde subnet, zelfde IP als mgmt en gewoon LAN-verkeer van de VM's zelf...

Nu wilt die VM niet meer booten, hij start het splashscreen van VMware nog, maar dan krijg ik een streepje te zien linksboven en dan reset de VM zichzelf... Alles staat dus nog op de NAS en wegens plaatsgebrek ga ik dat ook zo even houden, morgen hang ik er een extra SATA disk aan om te kijken of hetzelfde zich nog voordoet als ik 'm storage vmotion naar die tweede sata disk... Iemand een idee waar dit aan kan liggen? ik kan folders aanmaken op de NAS NFS-share...

Wait... de VM die nu op de NAS staat heet "Pyro_old" en is een clone van "Pyro", die ik opnieuw geïnstalleerd heb...

[ Voor 81% gewijzigd door HyperBart op 26-08-2011 02:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 22:19:
[...]

let op dat de prima maar wat verouderde sasuc8i geen 3 TB disks ondersteund.
Klopt, daarom ook de LSI SAS 9211-8i (SAS9211-8I/SGL) in t lijstje staan. 3TB en 6Gb/s per poort voor die prijs is niet onaardig.

Via Ebay is de IBM M1015 ook wel te vinden. Staat te boek als een LSI SAS9220-8i welke je kunt cross-flashen naar een LSI SAS9240-8i of een LSI SAS9210-8i. De 9210-8i kun je wederom naar IT mode flashen en hem dan als pure HBA in combi met ZFS gebruiken (gebruikt de mpt_sas driver)

De LSI SAS3081E-R-SGL beperkt de capaciteit van een 3TB disk eveneens tot 2.2 GiB, een mindere keuze met oog op een toekomstige uitbreiding. Om dezelfde reden vallen de IBM BR10i ook af (is een rebranded LSI SAS3082E-R).

Maar we dwalen af, terug richting ESXi.

[ Voor 47% gewijzigd door Pantagruel op 26-08-2011 11:41 . Reden: typo en extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo2005
HyperBart schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 22:06:
Je moet idd met GParted aan de gang, gewoon een bootable USB of CD maken. Dan moet je op het eind de SWAP partitie verwijderen en dan de data partitie vergroten.

Hierna moet je wel weer je swap partitie aanmaken, dat stond ook ergens in het menu van GParted.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
Pantagruel schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 22:05:
[...]

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 520,07

Ik heb laatst een M1015 van Ebay kunnen prikken. 9211 formware erop en je hebt een basic IT kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snipepins
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-06-2024
Als je een VM aanmaakt met bijv OpenIndiana/Napp-Itt en een controller via passthrough er aan aanhangt, wat gebeurd er dan als je ESXi draait maar je start die VM niet?
Zijn de disks dan aan het spinnen of starten die enkel als je de VM start?
Ik vind daar nergens info over en dit lijkt mijn interessant om weten ivm verbruik.
Als je de NAS VM niet nodig hebt dan is het zuiniger dat die disks niets verbuiken, anders is het waarschijnlijk interessanter om de NAS op een aparte "bak" te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staatslot
HyperBart schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 02:40:
Tja, als er niets verandert en de service zelf blijft statisch.. Nu ja, ik had ook mijn DB op een andere partitie kunnen zetten...

Ik heb hier nu trouwens nog iets gek aan de hand... Ik heb mijn oude downloadbak in powered off state gestoragevmotioned naar mijn NAS, die een NFS-share exporteerde waar mijn ESXi gebruik van maakte, ik heb geen aparte storage-lan, alles gaat over hetzelfde subnet, zelfde IP als mgmt en gewoon LAN-verkeer van de VM's zelf...

Nu wilt die VM niet meer booten, hij start het splashscreen van VMware nog, maar dan krijg ik een streepje te zien linksboven en dan reset de VM zichzelf... Alles staat dus nog op de NAS en wegens plaatsgebrek ga ik dat ook zo even houden, morgen hang ik er een extra SATA disk aan om te kijken of hetzelfde zich nog voordoet als ik 'm storage vmotion naar die tweede sata disk... Iemand een idee waar dit aan kan liggen? ik kan folders aanmaken op de NAS NFS-share...

Wait... de VM die nu op de NAS staat heet "Pyro_old" en is een clone van "Pyro", die ik opnieuw geïnstalleerd heb...
Je moet toch altijd zorgen dat je je OS en je data scheidt?
Zeker met het oog op snapshots is een groot OS niet handig, en al helemaal niet omdat het vmware is en dus vmdk bestanden zijn waar je niet lekker bij kunt. Ik heb mijn 10 Ubuntu Vm's gewoon allemaal 5gb gegeven en ze gebruiken de storage van de storage VM (via RDM) om data heen te schrijven..
Veel beter te behappen, en met MKSbackup zijn de backups lekker simpel en doeltreffend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ja, dat heb ik nu nog niet gedaan, mijn kennis in Linux is nog niet vertrouwd genoeg om zo te zeggen van "okido, ik kan mijn DB even op een partitie plaatsen daar enz...".

Ik begrijp de basic van partitioning onder Linux (swap, /home, /) en dat je die twee laatste kan scheiden enzo, maar voor de rest ken ik bv de manier van devices /dev/sdbaweetikveel nog niet en zo op 1 2 3 lukt dat ook nog niet, om dan ineens te gaan kloten met een machine die "in productie" draait, heb ik voorlopig nog niet zo veel zin in...

Niettemin heb je gelijk en zou ik idd VM's van enkele GB's moeten aanmaken...

Maar heb je al eens gezien naar een Windows machine? Die hebben met winsx ofzoiets de laatste tijd er een goed handje van weg om de GB's te vreten alsof het koekjes zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
WINSXS bedoel je, dat lijkt meer dan het is, maar idd, het is niet weinig :)
Wel rete handig voor developers als je eenmaal weet wat het kan...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Het zijn verwijzingen naar alle systeembestanden en gedeelde bestanden... Dat 'vreet' geen GBs weg, dat is daadwerkelijk Windows zelf :P

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Er zit iets meer achter, maar kort door de bocht ja...
Applicaties kunnen ook gewoon WinSXS gebruiken hoor, zolang je je applicatie maar in .NET 4.0 bouwt :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Wat denken jullie van deze low-budget zuinige ESXi config?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620€ 53,90€ 53,90
1Western Digital Scorpio Black WD1600BEKT, 160GB SATA-300, 16MB, 7200rpm€ 36,83€ 36,83
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 18,49€ 18,49
1Intel Desktop Board DH67BL (B3)€ 79,37€ 79,37
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 188,59

Motivatie:

Intel Pentium G620: goedkoop, zuinig in idle, en IIRC op het ontbreken van HT gelijk aan een i3 2100 die het in veel builds goed doet.
Western Digital Scorpio Black WD1600BEKT: hier twijfel ik aan. Op deze disk komen de VMFS' te staan en zal dus haast 24/7 in werking zijn. Daarom hecht ik er waarde aan dat ie wat zuinig is, en ook betrouwbaar. In deze post heb ik mijn motivatie voor deze hdd al eens neergeschreven, feedback hierop zou erg welkom zijn :)
Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G: 1 x een 4GB DIMM om zo 3 slots voor upgrades vrij te houden. Verder komt dit geheugen erg vaak in configuraties terug, dus lijkt het me wel een veilige keuze.
Intel Desktop Board DH67BL (B3):zuinig getest, heeft 6*sata (waarvan 1x esata), een intel nic, usb 3.0,en sata 600 op 2 ports wat me handig lijkt voor een toekomstige upgrade naar een SSD.
De NIC is wel niet out of the box compatible met ESXi 4.1 (en 5.0 helaas) maar voor 4.1 bestaat een custom driver, en ik heb hier nog een netwerkkaartje liggen dat wél ondersteunt wordt.
Jammer genoeg stond dit boardje een tijdje terug voor 60 EUR in de pricewatch, mocht iemand een goedkoper alternatief vinden is dat ook altijd welkom.

Wat wil ik er mee doen?

ESXi (duh :P ) met daarop 2 "productie" VM's in een kleine thuisomgeving.
Een daarvan doet routing/firewalling dmv pfSense, wat haast geen resources vergt. De andere is een Debian NAS / download machine met nog wat daemons waaraan ik via RDM de datadisks wil geven.

Mijn verwachting is dan ook dat de machine veel idle zal draaien, wat de keuze van bovenstaande config hopelijk kan verklaren.

Ook nog belangrijk: mijn doel is idle onder de 30 watt uit te komen. jeroen__online haalt met bijna dezelfde config en een PicoPSU 16 watt (!) idle wat me hoop geeft mijn doel icm een ATX voeding en ESXi als host OS te halen.

Jullie zijn alvast bedankt voor het lezen en tips zijn altijd welkom _/-\o_
Pagina: 1 ... 11 ... 116 Laatste

Let op:
Let op: Dit is geen 'algemeen ESxi-topic'. Ook je algemene VT vragen horen hier niet thuis!

Lees voor je begint goed de start post en blijf ontopic.