Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

Ik vroeg me af wie hier thuis ESXi heeft draaien en op welke hardware. Ik denk dat er heel veel mensen zijn die dit willen installeren, zoals ik, maar niet over de juiste hardware configuratie beschikken. Na enige tijd rond te hebben gegoogled, ben ik erachter gekomen dat je in iedergeval een SCSI controller nodig hebt of een RAID controller met PATA schijven, maar als je SATA schijven aan een RAID hebt hangen, is het niet zeker dat de installatie zal slagen.

Nu heb je hiervoor allerlei HCL lijsten en lijsten met hardware dat wel werkt, maar niet wordt ondersteund. Het is natuurlijk leuk om met een zo goedkoop mogelijke configuratie (ik bedoel... je hoeft geen blade ofzo aan te schaffen) toch ESX(i) te kunnen draaien. :9~

Nu vraag ik me af wat jullie als hardware config hebben en hoe dit performt.

gr- richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:19

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik zou zeggen: neem om te beginnen de HCL lijst van VMware eens door (http://www.vmware.com/resources/techresources/cat/119). Staat je hardware er op, dan zal het zeker werken. Staat het er niet op, dan is het een kwestie van trial and error. VMware is nu eenmaal vrij selectief in de ondersteunde hardware, daar zal je weinig aan kunnen veranderen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-Opensource
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-08 15:14
Ik ben zelf een tijdje bezig geweest met ES 2.5 en 3.0. Esx heeft een Linux ondergrond dus dat is in ieder geval wel positief ivm aanpassingen aan de drivers en dergelijke (<-- dit is mij verteld door een VMware man, zelf nooit geprobeerd, ben niet zo'n held wat dat betreft).

Zelf heb ik ook gemerkt dat ESX inderdaad graag een RAID kaart of SCSI ziet, simpele IDE of SATA schijven worden niet geaccepteerd tijdens de installatie.

Wel lukte het mij toendertijd (met een Asus P5W DH Deluxe mobo) om een raid set op te zetten die ESX wel accepteerde, dit met de onboard raid chip.

Voor zover ik weet is dat het grootste probleem, de schijven waar je het op draait. Toen ik dat obstakel uit de weg had, was het fairly simple eigenlijk... Na configuratie kon ik remote inloggen en machines aanmaken en opstarten... Die configuratie is ook niet altijd even makkelijk, probeer via een torrent (yes, i know...) te zoeken op een handleiding... Die zijn vrij lastig te krijgen... althans, toen...

Het performde op zich wel netjes, al helpt het wel om een dualcore (of zelfs quad) te hebben, en een flinke zooi aan geheugen... Ik draaide toendertijd op een Intel Core 2 Duo met 4 gb geheugen. Hier kon ik zo'n 4 tot 6 simpele VM's mee aan de praat houden.

"Find what you love and let it kill you"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

M-Opensource schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 09:30:
Voor zover ik weet is dat het grootste probleem, de schijven waar je het op draait.
Niet alleen dat, ook de NIC is van belang. VMware ziet het liefst een Intel of Broadcom NIC, anderen kunnen ook werken maar niets is gegarandeerd.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je toch speciaal moet registreren voor een forum wat je hier dus ook hebt gedaan, lijkt het mij handig om even bij http://www.vmug.nl te gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-Opensource
Microkid schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 09:32:
[...]

Niet alleen dat, ook de NIC is van belang. VMware ziet het liefst een Intel of Broadcom NIC, anderen kunnen ook werken maar niets is gegarandeerd.
Ja nu je het zegt, daar heb ik toen ook problemen mee gehad. Had zelf een Realtek kaart, dat vond ie ook niet fijn... Het is wel mogelijk Realtek kaarten aan de praat te krijgen, het was mogelijk om na installatie een module daarvoor te compilen... was echter niet zonder risico... als ik die nog eens tegenkom, post ik 'm hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Microkid schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 09:30:
Ik zou zeggen: neem om te beginnen de HCL lijst van VMware eens door (http://www.vmware.com/resources/techresources/cat/119). Staat je hardware er op, dan zal het zeker werken. Staat het er niet op, dan is het een kwestie van trial and error. VMware is nu eenmaal vrij selectief in de ondersteunde hardware, daar zal je weinig aan kunnen veranderen.
Ja, die HCL lijsten heb ik al lang doorgenomen, maar het is leuk om te weten van mensen die ESXi wel werkend hebben, maar geen hardware gebruiken die VMware voorschrijft of ondersteund. Ik heb zelf bijvoorbeeld een Dell Optiplex GX270. Gewoon een oud desktop pc'tje die zeker niet op de HCL staat, maar waar ESXi wel op kan draaien. Bekijk bijvoorbeeld maar deze lijst is: Motherboards and unsupported servers that work with ESX 3.5 and / or ESXi 3.5 Installable. Deze lijst wordt alleen maar groter omdat iedereen wat probeerd (trial and error). Maar dan is er wel de vereiste dat ik een SCSI of RAID controller erop aansluit (met de bijbehorende schijven 8)7 ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:40

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 09:23:
Ik vroeg me af wie hier thuis ESXi heeft draaien en op welke hardware.
Ik draai ESX3i op een dell PE2900 vanaf usbkey en ESX3 op een optiplex systeempje.
Na enige tijd rond te hebben gegoogled, ben ik erachter gekomen dat je in iedergeval een SCSI controller nodig hebt of een RAID controller met PATA schijven, maar als je SATA schijven aan een RAID hebt hangen, is het niet zeker dat de installatie zal slagen.
Het is niet noodzakelijk, er zijn meerdere opties.

Makkelijkste is een ander systeempje als iSCSI target te laten dienen, of een NAS/SAN zoals thecus 5200 die ook iSCSI target kan draaien.

Andere optie is om lokaal de hdd's via iSCSI target software, die je als module in ESX console kan draaien, aan te bieden als shared storage.

Raidcontrolers zijn er overigens niet zo heel veel die ondersteund worden maar als je het bij de bekende merken houd gaat het prima (LSI (oem: dell, ibm), Adaptec, 3Ware.
Wil je ook vMotion gaan doen dan MOET je shared storage hebben maar voor thuis is het leuk om het eens te proberen maar niet altijd even praktisch het zo te laten ;).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DukeBox schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 09:46:

Andere optie is om lokaal de hdd's via iSCSI target software, die je als module in ESX console kan draaien, aan te bieden als shared storage.
Zou je dit misschien eens nader willen toelichten? Hoe kan ik dit toepassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TAMW
  • Laatst online: 07-09 12:11
Mijn unsupported (niet op de HCL) test config's zakelijk

2x Dell 9200 ESX 3i op USB stick, Lokale storage werkt niet. Gebruik IET als Iscsi storage
Proc = Quad core Intel Q6600 2,4 GHz
Mem = 4 GB
Storage controller = ICH 8r (werkt niet)
Performance en stabiliteit is goed.

Dell 9150 ESX 3i op USB stick, Lokale storage werkt wel.
Proc = Dual core Intel Pentium D 930 3 GHz
Mem = 4 GB
Storage controller = ICH 7r
Disken = 2x 250 Gb Sata disk
Performance en stabiliteit is goed

Mijn unsupported (niet op de HCL) prive "productie" config's

Server in DC Evoswitch
Supermicro 1u Rack server ESX 3i op HD geinstalleerd.
MB Supermicro PDSMi, Lokale storage werkt wel
Proc = Quad core Xeon x3210 2,13 GHz
Mem = 8 GB
Performance is goed.
Stabiliteit is zeer goed: Had Uptime van 128 dagen met ESX 3i U1 en toen moest ESX 3i U2 geinstalleerd worden.

Server thuis
Dell PowerEdge SC440, ESX 3i op USB stick
Proc = Dual core Xeon x3050 2,13 GHz
Mem = 4 GB
Storage controller = SAS 5i
Disken = 2x 73 Gb 15 k SAS
Performance en stabiliteit is goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-09 18:40

mutsje

Certified Prutser

thuis draai ik esx3.x op een dl380g4 met 6gb ram (binnenkort 12gb). Draait wonderbaarlijk smooth en is fully hcl compliant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:31

backupdevice

Boeh!

M-Opensource schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 09:30:
Ik ben zelf een tijdje bezig geweest met ES 2.5 en 3.0. Esx heeft een Linux ondergrond dus dat is in ieder geval wel positief ivm aanpassingen aan de drivers en dergelijke (<-- dit is mij verteld door een VMware man, zelf nooit geprobeerd, ben niet zo'n held wat dat betreft).

Zelf heb ik ook gemerkt dat ESX inderdaad graag een RAID kaart of SCSI ziet, simpele IDE of SATA schijven worden niet geaccepteerd tijdens de installatie.

Wel lukte het mij toendertijd (met een Asus P5W DH Deluxe mobo) om een raid set op te zetten die ESX wel accepteerde, dit met de onboard raid chip.

Voor zover ik weet is dat het grootste probleem, de schijven waar je het op draait. Toen ik dat obstakel uit de weg had, was het fairly simple eigenlijk... Na configuratie kon ik remote inloggen en machines aanmaken en opstarten... Die configuratie is ook niet altijd even makkelijk, probeer via een torrent (yes, i know...) te zoeken op een handleiding... Die zijn vrij lastig te krijgen... althans, toen...

Het performde op zich wel netjes, al helpt het wel om een dualcore (of zelfs quad) te hebben, en een flinke zooi aan geheugen... Ik draaide toendertijd op een Intel Core 2 Duo met 4 gb geheugen. Hier kon ik zo'n 4 tot 6 simpele VM's mee aan de praat houden.
Allereerst, de drivers van ESX zitten in de Hypervisor, die kan je niet aanpassen.
Tweede puntje, ESX heeft geen Linux ondergrond.

[ Voor 7% gewijzigd door backupdevice op 01-08-2008 13:28 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-Opensource
backupdevice schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 13:27:
[...]

Allereerst, de drivers van ESX zitten in de Hypervisor, die kan je niet aanpassen.
Hier ben ik zwaar verbaasd over... maar u heeft gelijk:

Does ESX Server Run on Linux? On Windows?
ESX Server runs natively on server hardware, without a host operating system. The ESX Server virtualization layer is a highly compact and efficient operating system kernel entirely developed by VMware for optimum virtual machine performance. This allows ESX Server to fully manage the hardware resources and provide the highest levels of security and performance isolation. ESX Server also incorporates a service console based on a Linux 2.4 kernel that is used to boot the ESX Server virtualization layer. It also runs ESX Server administration applications.

Het is idd geen linux, maar een door VMware zelf ontworpen kernel. I withdraw my statement... And need to have a talk to the person who provided me with this wisdom...

Maar dat even terzijde, als ik me goed herinner komt er bij de installatie iets van Red Hat voorbij... Zit dat wel goed in m'n geheugen? Want dat was denk ik ook de reden dat ik dit geloofde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TAMW
[...]

Niet helemaal,
De driver modules die in de VMkernel gebruikt worden zijn "standaard" linux drivers die door vmware ligt getweakt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter

Check deze site. Daarin staat:

Keep in mind that VMware ESX is a modified version of Red Hat Enterprise Linux.

Dus volgens mij heeft ESX wel degelijk een Linux ondergrond! Maar idd, heel veel is getweaked en gemodified voor optimalisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TAMW
Verwijderd schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 14:49:
[...]

Check deze site. Daarin staat:

Keep in mind that VMware ESX is a modified version of Red Hat Enterprise Linux.

Dus volgens mij heeft ESX wel degelijk een Linux ondergrond! Maar idd, heel veel is getweaked en gemodified voor optimalisatie.
Nee alleen het service console is op RHEL gebaseerd,
Bij ESX 3i is er geen service console meer alleen maar een busybox schilletje dat draait op de vmkernel:

login as: root
root@10.101.1.231's password:

Tech Support Mode successfully accessed.
The time and date of this access have been sent to the system logs.

WARNING - Tech Support Mode is not supported unless used in
consultation with VMware Tech Support.

~ # uname -a
VMkernel hostname.bla.nl 3.5.0 #1 SMP Release build-103909 Jul 10 2008 20:21:37 i686 unknown
~ #

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

TAMW schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 16:32:
[...]
Nee alleen het service console is op RHEL gebaseerd,
Bij ESX 3i is er geen service console meer alleen maar een busybox schilletje dat draait op de vmkernel:
Klopt. De vmware hypervisor draait direct op de hardware en start als eerste een virtuele RHEL omgeving, de service console. Daarom denken veel gebruikers dat ESX een Linux OS is, maar dat is dus niet zo. VMware gebruikt alleen de RHEL om met de onderliggende hypervisor te communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

TAMW schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 10:01:

Server in DC Evoswitch
Supermicro 1u Rack server ESX 3i op HD geinstalleerd.
MB Supermicro PDSMi, Lokale storage werkt wel
Proc = Quad core Xeon x3210 2,13 GHz
Mem = 8 GB
Performance is goed.
Stabiliteit is zeer goed: Had Uptime van 128 dagen met ESX 3i U1 en toen moest ESX 3i U2 geinstalleerd worden.
Beetje offtopic maar zie je daar je disks los of als raid 1 set ?

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Controleer ook deze URL even: Community-Supported Hardware/Software for VMware Infrastructure.
This is a list of hardware and software components that have been reported to work with VMware Infrastructure, either by the community or by the individual vendors themselves.

VMware does not edit or endorse this list and is not liable for claims made by third parties about hardware or software that is not in the VMware compatibility guides.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TAMW
Tomsworld schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 18:47:
[...]

Beetje offtopic maar zie je daar je disks los of als raid 1 set ?
Als 2 losse disken, software/fake raid controllers zoals de intel ich x series kun je in esx niet als raid controller gebruiken enkel als single disk controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-01 21:57

Biff

waar zijn de visjes

2x Dell 9200 ESX 3i op USB stick, Lokale storage werkt niet. Gebruik IET als Iscsi storage
Mem = 4 GB
Storage controller = ICH 9r (werkt niet)
De ICH9r werkt volgens mij wel met update 2, maar zoals bij alle ICHs ziet ESX alleen de losse harde schijven en geen RAID.

Je kan wel een datastore maken die over meerdere of alle aangesloten schijven verdeeld is.

Yeah well. The Dude abides.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biff

Biff

waar zijn de visjes

Mijn eigen home ESX witte doos:
Asus P5K moederbord
Intel Q9300 CPU
8GB PC6400 Corsair geheugen
LSI MegaRaid U320 RAID1 2x 73GB SCSI voor OS
LSI MegaRaid 150-4 RAID10 4x400GB SATA voor VMFS (deze controller werkt niet goed met meer dan 4GB geheugen, komt deze week een Dell PERC 6/i voor in de plaats)
Intel dual E1000 LAN

Op zich draait het prima tot 4GB geheugen, maar het is natuurlijk niet heel erg geoptimaliseerd zo met de I/O en LAN op 32-bit PCI, dus dat wordt nog klussen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Biff schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 21:02:
LSI MegaRaid 150-4 RAID10 4x400GB SATA voor VMFS (deze controller werkt niet goed met meer dan 4GB geheugen...
Vreemd, ik heb nog een voorganger draaien LSI MegaRaid ATA100/4ch (dat is een 4 channel PATA controller (32bits, 66Mhz), ook wel bekend als de Dell CERC ATA100/4ch) welke probleemloos met 6GB werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TAMW

Mem = 4 GB
Storage controller = ICH 9r (werkt niet)
Biff schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 20:52:
[...]

De ICH9r werkt volgens mij wel met update 2, maar zoals bij alle ICHs ziet ESX alleen de losse harde schijven en geen RAID.

Je kan wel een datastore maken die over meerdere of alle aangesloten schijven verdeeld is.
Oeps in mijn Dell 9200 zit een ICH8r en geen ICH9r.

De ICH8 werkt in ieder geval ook niet met Update 2

Met de ICH 9 heb ik geen praktijk ervaring of deze werkt of niet.

[ Voor 25% gewijzigd door TAMW op 04-08-2008 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

TAMW schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 10:15:
[...]

[...]

Oeps in mijn Dell 9200 zit een ICH8r en geen ICH9r.

De ICH8 werkt in ieder geval ook niet met Update 2

Met de ICH 9 heb ik geen praktijk ervaring of deze werkt of niet.
ICH 9 (R) werkt je moet wel ff in de bios de mode AHCI veranderen in IDE, normaal moet de 8 en vroegere ook werken met dezelfde opmerking, in IDE mode niet in AHCI.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biff

Biff

waar zijn de visjes

DukeBox schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 22:52:
[...]

Vreemd, ik heb nog een voorganger draaien LSI MegaRaid ATA100/4ch (dat is een 4 channel PATA controller (32bits, 66Mhz), ook wel bekend als de Dell CERC ATA100/4ch) welke probleemloos met 6GB werkt.
Geen idee. Met 4 GB werkt hij goed als ik PCI remapping uitzet, anders krijg ik disk corruptie in de VMs. Met 8 GB gebeurt dat sowieso.

Welke revisie van de firmware heeft die van jou, en draait het met de megaraid2 driver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik draait thuis ESX 3.5 op een Dell Optiplex 755, dit is een zakelijke PC, dus lekker stil en zuinig.
In de mijne zit een Core2Duo E4400 en 4GB RAM.

De onboard NIC werkt niet, daarvoor heb ik een gigabit 3Com kaart geplaatst.
Voor de installatie op de SATA schijven moet ik even iets wijzigen voor de installatie en daarna kon ik gewoon netjes VMFS aanmaken op SATA :)

Aangezien ESX 3.5 draait zal ESXi het ook wel doen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Biff schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 23:32:
Welke revisie van de firmware heeft die van jou, en draait het met de megaraid2 driver?
Volgens openmanage: Firmware Version 6.62, denk dat het wel klopt maar mocht ik binnenkort een reboot doen zal ik het nalopen.
ESX3 gebruikt inderdaad de megaraid2 driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-09 21:10
Ik draai esx 3.5i update2 op een HP ML110G5 met sata schijven (340 euro). Dit is een minitower server. voor een paar tientjes geupgrade naar 6 gb ram
Er zit een Dual core Xeon 2,3 Ghz in
Ziet er mooi uit en is zeer stil. Het is een instapserver van hp en er zit een interne usb poort op waarvan je dus esx3i kunt booten. Even het .dd bestand uitpakken uit de iso en met winimage op je usbstick blazen, en hup je boot van usb. Werkt perfect!

Heeft iemand een NFS nas thuis draaien met esx trouwens?

http://tweakers.net/pricewatch/213778/hp-proliant-ml110.html

Afbeeldingslocatie: http://h10003.www1.hp.com/digmedialib/prodimg/lowres/c01212553.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Tomas_ op 06-08-2008 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

technonose schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 11:03:
Ik draai esx 3.5i update2 op een HP ML110G5 met sata schijven (340 euro). Dit is een minitower server. voor een paar tientjes geupgrade naar 6 gb ram
Ziet er mooi uit en is zeer stil. Het is een instapserver van hp en er zit een interne usb poort op waarvan je dus esx3i kunt booten. Even het .dd bestand uitpakken uit de iso en met winimage op je usbstick blazen, en hup je boot van usb. Werkt perfect!

[afbeelding]
Die ml 110G5 heeft die hardware raid ?
raid 1 5 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Ja hij heeft tot raid 1, maar volgens mij werkt dat niet met esx3.5i (ik heb maar 1 schijf)

SATA-modellen: Geïntegreerde 6-poorts SATA-controller met geïntegreerd RAID (4 vrij voor vaste schijven); SAS-modellen: HP SC40Ge host-bus adapter met RAID 0, 1, 1+0

Ik heb wel eens gelezen dat bij een raidconfig esx de schijven niet zag, maar sinds kort is de update 2 uit, misschien dat dat nu ook goed werkt.

[ Voor 63% gewijzigd door Tomas_ op 06-08-2008 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit over te denken om de volgende configuratie aan te schaffen:

1x Hewlett Packard ProLiant DL380G5\Xe-5420\2048MB\P400-256
2x Hewlett Packard RAM :4096MB\PC2-5300 DDR2 (2x2GB)
4x Hewlett Packard HDD :145GB\10K\SAS\

Totaal RAM: 10Gb
Totaal HDD: 290Gb (RAID 10)

De volgende VM's wil ik er op gaan draaien:

Windows Server 2003: Standaard Terminal Server
Windows Server 2003: Small Business Server
Windows Server 2003 i.c.m. Parallels
2x Windows Server 2003 als Test omgeving voor studie
Windows Server 2008 (Voor het bekend worden met Hyper-V)
2x Windows Xp Professional als test client voor diverse doeleinden

Zou dit een beetje kunnen draaien of zouden jullie een andere setup gebruiken?
Snelheid is het belangrijkste, het moet naar genoeg net zo snel zijn als of het windows op een barebone is geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik denk niet dat Server 2008 gaat werken met HyperV als het al op ESX draait.
Zelf heb ik een tijdje ESX onder Workstation 6 gedraait en dan krijg je ook vage dingen, zeker met 64 bits servers.

De rest moet er makkelijk op draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 22:30:
Windows Server 2003: Standaard Terminal Server
Terminal Servers virtualiseren is over het algemeen een slecht idee vanwege de vele context switches die plaats gaan vinden.

Verder is zonder meer informatie over de te verwachten load eigenlijk niet aan te geven hoe eea gaat performen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:07
Ik heb "server" met 2 processors en 4 GB geheugen. Ik heb al Windows 2003 Enterprise erop geinstalleerd op SATA-schijven in RAID 1 (onboard)

Is het mogelijk om een soort image van die Windows 2003 te maken en pleuren op ESXi?
Of moet ik maar opnieuw installeren nadat ESXi geinstalleerd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:44
Silver7 schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 12:31:
Ik heb "server" met 2 processors en 4 GB geheugen. Ik heb al Windows 2003 Enterprise erop geinstalleerd op SATA-schijven in RAID 1 (onboard)

Is het mogelijk om een soort image van die Windows 2003 te maken en pleuren op ESXi?
Of moet ik maar opnieuw installeren nadat ESXi geinstalleerd is?
Dat zou met VMWare converter (gratis) moeten kunnen

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Question Mark schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 12:16:
[...]
Terminal Servers virtualiseren is over het algemeen een slecht idee vanwege de vele context switches die plaats gaan vinden.

Verder is zonder meer informatie over de te verwachten load eigenlijk niet aan te geven hoe eea gaat performen.
De performance van Terminal Server onder VMware is beduidend minder inderdaad, als ik het goed heb begrepen kun je onder vmware 25 tot 30 users draaien onder één vmware omgeving. Meer users betekend meerdere VM Machines.

Dat terzijde is mijn bedoeling het sowieso voor test doeleinden en daarnaast voor 4 tot 5 gebruikers het in te richten. Neem aan dat je met 5 users op een Terminal Server in VMware wel goed moet kunnen draaien?

Maar als Terminal Server en Citrix producten qua performance zoveel haken en ogen heeft, dan zit ik toch serieus te twijfelen aan Parallels.
Parallels moet op een Windows 2003 machine draaien en die maakt instances van de Windows 2003 omgeving i.p.v. een virtuele hardware laag er tussen.

M.a.w. ik kies voor Windows 2003 Standard Nederlands, dan kan ik geen Windows 2008 draaien of Windows 2003 SBS. Dan moet ik voor elk OS een aparte server kopen of 1 server voor VMware en 1 server voor Parallels.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2008 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Question Mark schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 12:16:
[...]

Dat is wel een beetje achterhaald. Terminal services gaat prima, maar er zitten wat haken en ogen aan. Daarnaast is het zo dat Citrix met Xenserver juist een Hypervisor onder zijn terminal servers potitioneerd. Kijk eens op www.vmug.nl, daar zijn een aantal interessante topics over dit onderwerp.
Het is soms zelfs zo dat onder sommige omstandigheden de terminal server beter presteerd.
Er zijn ook scenarios waar het niet goed presteerd, afhankelijk van je applicaties

[ Voor 5% gewijzigd door Tomas_ op 07-08-2008 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-09 12:52

DJ

Ik heb ESXi (laatste build) getest op mijn DELL PowerEdce SC1430 (Dual Xeon 5110 en 4GB geheugen). Ik heb er een LSI MegaRAID 8344ELP SAS/SATA Controller in hangen met 3x 250GB SATA disken in RAID 5 (met 128MB Cache erop ;) ). Dit werkt goed en de disken worden gezien als één grote 500GB disk (de RAID 5 set).

Ik ga hem binnenkort eens helemaal opnieuw inrichten en dan definitief met ESXi.

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest
Cisco & Ubiquity powered network

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07 15:47

nzyme

terror

is er dan niemand die een simpele machine met ESXi voorzien heeft? Iets als een VIA EPIA?

| Hardcore - Terror |

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

nzyme schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 17:18:
is er dan niemand die een simpele machine met ESXi voorzien heeft? Iets als een VIA EPIA?
Het lastigste blijft storage, ik heb esx op een fujitsu esprimo geprobeerd (dat is zo'n mini pc'tje zo groot als een externe cd-rom speler) werkt prima maar moest er wel een iSCSI san aan knopen aangezien lokaal niets herkend werd.

• nzyme

nzyme

terror

klopt, het meest lees je ook over ontbrekende drivers voor of het netwerk of de lokale storage. Ik kan inmiddels via PXE de esxi laden, dus ik verwacht dat de drivers packages wel zijn uit te kleden via die weg :) oem.tgz was het geloof ik...
Een 3ware 8006-2LP werkt iig niet. Via PXE de server booten gaat prima, vervolgens met infrastructure verbinden gaat ook prima (root/blanco password) maar daarna is het gedaan omdat ie lokaal geen storage kan vinden. (iscsi ofzo is hier niet aanwezig)

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hem draaien op een OptiPlex GX755. Mooie stille machine met 8GB RAM en local storage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-09 16:46
Hier draai ik ESX 3.5.x op een Asus M2NPV-VM plank met Athlon X2 5000+, 4GB RAM en 3 niet in RAID geconfigureerde WD drives. Deze setup draait super stabiel en werkt perfect.

De NVidia SATA en LAN controllers werken allebei out-of-the-boxen. Ik heb dus geen extra Storage of LAN kaarten nodig. Heb er nog wel een Intel Pro/100+ in zitten voor het netwerk naar de buurman en die werkt ook perfect.

Tijdens het booten verschijnter wel een of andere rode tekst over .. TSC... enzo, maar daar werkt het prima om.

Wil er in de toekomst nog wel 8GB aan RAM in zetten en wat grotere schijven plaatsen, maar voorlopig gaat het prima.

[ Voor 28% gewijzigd door LeNNy op 15-08-2008 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme

nzyme

terror

LeNNy schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 12:39:
Hier draai ik ESX 3.5.x op een Asus M2NPV-VM plank met Athlon X2 5000+, 4GB RAM en 3 niet in RAID geconfigureerde WD drives. [...]
De NVidia SATA en LAN controllers werken allebei out-of-the-boxen. [...]
hm ok, gisteravond eenzelfde setup via PXE gestart met ESXi en dat mislukte (ergens, kreeg iig geen ping antwoord)... Ook een M2NPV-VM met X2 5000, 2GB en 1x 250GB onboard SATA. Jammer dat die in het DC staat en KVM beetje te duur is voor een simpele test :P

Voor het beheer van ESXi heb je trouwens die dure infrastructure client nodig (waarvan je 60dagen gratis gebruik van kunt maken, daarna is het gedaan met de pret) of je maakt zelfs iets met behulp van de API: http://www.vmware.com/support/developer/vix-api/

phpMyESXiadmin :p (maar dan met perl of c bindings)

[ Voor 21% gewijzigd door nzyme op 15-08-2008 13:17 ]

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-09 16:46
nzyme schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 13:15:
[...]

hm ok, gisteravond eenzelfde setup via PXE gestart met ESXi en dat mislukte (ergens, kreeg iig geen ping antwoord)... Ook een M2NPV-VM met X2 5000, 2GB en 1x 250GB onboard SATA. Jammer dat die in het DC staat en KVM beetje te duur is voor een simpele test :P
Ik heb de plank niet met de ESXi versie getest. De normale versie van ESX 3.5.x werkt i.i.g. prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

nzyme schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 23:53:
(iscsi ofzo is hier niet aanwezig)
iSCSI is zeker weten wel aanwezig, met de evaluation en ook met de free license.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme

nzyme

terror

ik bedoel ook niet driver support DukeBox ;) En idd, de ESXi kernel is ook stukken beperkter dus echt vreemd is het niet dat ze de NForce hebben buitengesloten.

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garak
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-05 02:05
nzyme schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 13:15:
[...]

Voor het beheer van ESXi heb je trouwens die dure infrastructure client nodig (waarvan je 60dagen gratis gebruik van kunt maken, daarna is het gedaan met de pret) of je maakt zelfs iets met behulp van de API: http://www.vmware.com/support/developer/vix-api/

phpMyESXiadmin :p (maar dan met perl of c bindings)
Bij de gratis versie van ESXi zit het gebruik van de Infrastructuur client volledig bij. De 60 dagen countdown die je ziet is waarschijnlijk omdat je de key van je gratis ESXi versie nog niet ingevoerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme

nzyme

terror

dat meen je? Ik dacht dat dat juist de draw-back was van ESXi, een limited gebruik van de infra client. Maar dan kan ik dus met ESXi alles wat ik maar wil, zolang ik het maar wil en zolang de hardware maar in orde is.

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ftpfreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:14
nzyme schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 09:16:
dat meen je? Ik dacht dat dat juist de draw-back was van ESXi, een limited gebruik van de infra client. Maar dan kan ik dus met ESXi alles wat ik maar wil, zolang ik het maar wil en zolang de hardware maar in orde is.
Die 60 dagen is inderdaad voor ESXi zelf, als je een key invoert kun je gewoon draaien. Alleen dingen als vmotion, DRS etc. heb je natuurlijk niet.
De infrastructure client is gewoon gratis te gebruiken, alleen niet VirtualCenter waarmee je meerdere servers tegelijk kan bedienen.
Maar als dat niet uitmaakt en je wilt gewoon de infrastructure client gebruiken, dan kun je gewoon alles doen wat je zou willen (op vmotion etc. na).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

nzyme schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 09:16:
Ja, sounds almost to good to be true he ? :)

• xychix
  • Laatst online: 07:37

xychix

FreeBSD Rules !

DukeBox schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 10:51:
[...]

Ja, sounds almost to good to be true he ? :)
ESXi licentie (gratis) bevat dus alles om een aantal virtuele servers te draaien (en te blijven draaien) op een stuk hardware zonder dat (voorzover bekend) er na X dagen iets gekocht moet worden ?

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Jup. Licentie verloop niet en kan je op meerdere systemen* gebruiken.

* kan dus wel handig zijn meteen het aantal cpu's in te vullen van was je max. wil gaan gebruiken in een systeem.

[ Voor 48% gewijzigd door DukeBox op 25-09-2008 15:17 ]

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
Ik heb enige tijd geleden ondenkt hoe ik op vrijwel elke machine ESX kan draaien,
echter gaat het hier om ESX 3.5, en niet om ESXi.

Voor de geïnteresseerden, ik ben als volgt te werk gegaan:
  • In de gewenste machine installeer je een supported NIC
  • In de gewenste machine installeer je een IDE controller en een SATA controller, welke officieel of onofficieel ondersteund worden, ik heb gebruik gemaakt van een promise TX133 IDE controller en een Fasttrax 2300 SATA controller.
  • Hang een cd-rom / dvd rom whatever aan de IDE controller, en hang je gewenste schijf / schijven aan de SATA controller. Letop! RAID heb ik niet werkend gekregen, ik heb 1 schijf gebruikt om ESX zelf op te installeren.
  • In het bios van het moederbord zelf je de onboard SATA & IDE controllers uit, allemaal dus.
  • Boot vanaf CD-Rom, en installeer ESX naar wens.
  • Na de installatie prik je de schijf waar je ESX op hebt geïnstalleerd op de onboard SATA controller, zet je de controller weer aan in het bios, en verwijder je de IDE en SATA contollers uit het systeem.
  • ESX starte bij mij op, zag nieuwe hardware, en reboote. Hierna liep ESX, maar was de NIC configuratie niet meer juist. Deze kan je goed zetten met wat commandline commando's, en ESX is via de client benaderbaar.
Dit is de manier waarop ik het heb gedaan, ik heb dit alles getest op P35, X38 en X48 chipsets.
Natuurlijk zijn er meerder manieren, maar deze werkte voor mij. Het nadeel is dat ik geen raid 1 kan draaien.

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fre0n
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-09 20:12
Waarom moet het perse esx zijn? Zijn er specifieke features die je daaruit wilt gebruiken die vmware server niet heeft?

https://twitch.tv/magus77nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix
  • Laatst online: 07:37

xychix

FreeBSD Rules !

fre0n schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 13:14:
Waarom moet het perse esx zijn? Zijn er specifieke features die je daaruit wilt gebruiken die vmware server niet heeft?
Ik vermoed dat alleen performance winst al een goede is.

Daarnaast heb ik erg veel routing problemen met server.

een OpenVPNd in een guest krijg ik niet stabiel als ontsluiting naar het gehele netwerk (incl. andere guests)

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

technonose schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 11:03:
Er zit een Dual core Xeon 2,3 Ghz in

[afbeelding]
Technose, je hebt het over het booten van ESXi vanaf een USB stick. Ik wil je tip volgen en ook een ML110G5 aanschaffen maar zeker weten dat ESXi de hardware herkend en ik de harde schijf en eventueel meerdere te plaatsen disken herkend.

Kun je dit bevestigen en/of hier iets over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik draai hem hier op een HP XW8400 met een 150GB SAS (1x20ESXi, en 2x60 voor OSen , 8GB geheugen, Dual Xeon 5100. Maar deze staat ook op de lijst van support.

Had ook een Q6600, maar die heb ik niet aan de praat gekregen... had ik ook geen zin meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richeh
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-11-2023
Ook hier draaid ESXi om te testen op een verouderd desktop systeempje vlekkeloos! Het bevat hier een Asus A8N-SLI Deluxe moederbordje met een single WD 200GB sata disk op een automatisch herkende onboard nvidia sata controller (non raid). Verder wordt de onboard automatisch herkende nvidia gigabit lanport gebruikt voor toegang van buitenaf 8) Voor de rest 4x 512MB PC3200 geheugen en een AMD X2 3800+ processor.

[ Voor 10% gewijzigd door richeh op 02-11-2008 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vorkie schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 18:53:
Ik draai hem hier op een HP XW8400 met een 150GB SAS (1x20ESXi, en 2x60 voor OSen , 8GB geheugen, Dual Xeon 5100. Maar deze staat ook op de lijst van support.

Had ook een Q6600, maar die heb ik niet aan de praat gekregen... had ik ook geen zin meer in.
heb je op die bak 64bit aan de praat, krijg het hier niet voor elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ftpfreak
Verwijderd schreef op donderdag 06 november 2008 @ 16:11:
[...]

heb je op die bak 64bit aan de praat, krijg het hier niet voor elkaar
Ik heb geen ervaring met die bak, maar heb je Intel VT ingeschakeld? Zonder hardware virtualisatie kan ESX bij mijn weten geen 64bit draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
ftpfreak schreef op donderdag 06 november 2008 @ 16:28:
[...]

Ik heb geen ervaring met die bak, maar heb je Intel VT ingeschakeld? Zonder hardware virtualisatie kan ESX bij mijn weten geen 64bit draaien.
Klopt, zie ook hier.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

Voor een paar mensen in deze thread misschien nuttig, esxi update 3 ondersteund nu ook ICH8 in non raid mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs B
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Dell Precision 670 Xeon workstation 2e hands gekocht.

ESXi booten van usb-stick.
op de console invoeren nocheckCPUIDLimit anders boot esxi niet, omdat je cpuid op deze Dell in de bios niet kan uitzetten.
Sata werkt voor scsi een aangepaste oem.tgz en daarna werkt alles goed.

Als je de hardware id's van een systeem opzoekt kan je bij unsupported hardware al van te voren vrij goed inschatten of het gaat werken, eventueel met wat aanpassingen.

Onderstaande link zeer nuttige info als je met unsupported hardware aan de slag gaat.
http://www.vm-help.com/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietman792
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09 22:56
Gisteren ESXi 3.5 (Update 3) geïnstalleerd op een Asus A8V Deluxe moederbord met AMD Athlon64 3000+ processor. Onboard netwerkkaart staat uit, ik heb er los een 3com 3C905B 100Mb netwerkkaart in zetten. Die netwerkkaart wordt meteen herkend.

De harde schijf wordt alleen herkend als ik hem aansluit op de onboard Promise sata controller, de onboard via satacontroller wordt niet ondersteund. Ondertussen heb ik er een aantal VM's op aangemaakt, alles reageert soepel. Ik heb dus niets hoeven aanpassen aan de ESXi installatie.

Enige jammere is dat VI client alleen voor Windows bestaat, daardoor moet ik nu Windows gebruiken om ESXi te configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Ja ik weet dat dit topic een tijdje oud is ;)

Voor een eenvoudig thuisservertje en dito schijfconfiguratie was ik van plan iets op basis van een Silicon Image 3112 of 3514 chipje (met andere woorden een eenvoudig sweex 'raid' kaartje), vooral omdat deze goedkoop zijn en raid 1 genoeg is en ook nog eens out of the box ondersteund zouden worden en performance niet een main issue is.
Waar ik echter niet helemaal zeker over ben is in hoeverre de raid-functionaliteit werkt. Wanneer ik bijvoorbeeld een raid-1 array maak van 2 schijven, gaat esx(i) dit dan zien als 1 logische disk of als 2 sata schijven aan een controller (een beetje de linux manier met fakeraid kaartjes).
Kan iemand hier een klein beetje helderheid over geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richeh
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-11-2023
Imiddels mijn ESXi servertje een upgrade gegeven :)

Van:

ESXi update 2
Asus A8N-SLI deluxe
AMD Athlon x2 3800+ (S939)
4x 512MB = 2GB PC3200
Onboard Lan out of the box
Onboard nvidia sata out of the box
1x 200GB hd

Naar:

ESXi update 3
Asus M3N78
AMD Phenom x3 8450
4x 2GB = 8GB PC6400
Promise SATA300 TX2 plus controller
2x HP Netserver 10/100TX Lan (intel chipset kaartje)
(Onboard lan & sata niet ondersteund, krijg deze ook niet aan de praat met een aangepaste oem.tgz)
2x 200GB hd

De eerste configuratie werkte goed, maar kreeg het zwaar bij meerdere virtuele machines. De nieuwe configuratie gaf wat irritatie door de matige ondersteunde hardware maar dat had ik van te voren kunnen weten. |:( Inmiddels loopt alles als een zonnetje en ben ik er zeer tevreden over! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Dit is wel een leuk topic al zeg ik het zelf.

Ik heb zojuist VMware Server 2.0 en VMware ESXi gedownload. Ik heb een servertje:

Aopen i915GMm-N http://www.aopen.nl/produ...gr=52&Auno=2454&mdstl=204
Intel® Pentium® M Processor 1.40 GHz
2 x 1GB PC3200
2 x 200GB Pata

Hier draai ik nu debian 4 op met VMware server 1.7 maar zou ESXi ook werken ? Ik wil wel upgraden naar iets met b.v. 16GB memmory, maar het moet stil / heel stil zijn. Een DL380 binnendragen wordt mn dood hier :-)

Dus bij voorkeur een:

uATX moederbord
Laptop processor
Grote trage ventilator
16GB geheugen
500GB diskspace

Wat voor hardware is dan bruikbaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Waarom in hemelsnaam een laptopprocessor? Die dingen zijn normaal gesproken een stukje zwakker dan hun desktopvarianten, duurder, je hebt er een speciaal moederbord voor nodig etc... en als geluidsproductie van koeler een argument is, je hebt ook genoeg goedkope (semi-) passieve koelelementen die icm een traagdraaiende 12cm+ fan ook genoeg koelen.

Wat de precieze hardwaredingen betreft, tsja, er werkt veel, maar ook veel niet. Maar daar zijn de officiële (en minder officiële) HCL's voor. Naar mijn idee werkt veruit ieder moederbord wel. En waarschijnlijk ben je wel slim genoeg om aan de hand van de HCL's de rest uit te kiezen :)

ps. 16GB wordt wel lastig, aangezien bordjes met meer dan 4 geheugenslotjes nogal schaars zijn, en dimms van 4GB best duur zijn. Houd ook rekening met de geheugenlimiet van je bordje/chipset. Volgens mij kan een G31-chipset max 4GB, een G33 max 8GB, een P43/P45 max 16GB en een X58 iets van 24GB.

[ Voor 19% gewijzigd door spone op 07-02-2009 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

^ Daarnaast hebben die vaak niet alle hardware virtualisatie technieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Tja kiezen blijft altijd lastig.

Ik heb nu een HP NC6320 waar ik met een USB stick ESXi 3 start. Dit werkt. Ik kan de VMware infrastructure client starten en ik kan de "server" beheren. Ik probeer nu een NFS koppeling te maken met mn debian server zodat ik ook echt een Virtual Machine kan installeren. Qua snelheid zal het niks worden. maar het gaat voor nu alleen even om de ervaring met.

Ik heb wel succesvol de datastore kunnen aanmaken. Echter als ik nu een virtual machine probeer te maken dan krijg ik de melding "File Access Error" Probeer ik bestandjes naar de datastore te kopieren dan krijg ik een I/O fout.

Conclusie ik kan niet schrijven op mn NFS mount. |:(

P.S. Ik kies ook voor een laptop processor i.v.m met stroomverbruik. Mijn huidige Intel Mobile 1.4 wil best aardig lopen met debian en is stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:07
Ook vrij lang hier mee bezig geweest en uiteindelijk via V&A een HP ML310 G4 op de kop getikt, kunnen gewoon sata schijven in, en normaal geheugen dus zo duur hoeft het dan allemaal niet te zijn. Werkt perfect, ESX draait vanaf een USB key. Sata schijven op HP400 controller, perfect ding hiervoor. Voordeel van "echte" server is o.a. dingen als ILO, waarbij je de server altijd kunt laten booten ook al is die bijvoorbeeld uitgevallen door stroom storing (Jajaja hangt een UPS aan ;) ).

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Verwijderd schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 18:46:
[...]

Technose, je hebt het over het booten van ESXi vanaf een USB stick. Ik wil je tip volgen en ook een ML110G5 aanschaffen maar zeker weten dat ESXi de hardware herkend en ik de harde schijf en eventueel meerdere te plaatsen disken herkend.

Kun je dit bevestigen en/of hier iets over zeggen?
Schijven hangt van de controller af, ik neem aan dat je RAID wilt draaien dan moet je zorgen dat er in die server een controller zit die ondersteund wordt door ESXi. Maar in principe is dat 9/10 zo bij de echte servers.

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Ik ben inmiddels ook weer een stukje verder:

De harddisk van de NC6320 kan gewoon worden toegevoegd als local scsi device, dus deze sata disk wordt wel ondersteund. Echter kan ik hem beter niet toevoegen omdat er nog gewoon data op de disk staat. Daarom start ik ook met een USB stick. Ik maak nu connectie met mijn Debian server via NFS. Deze machine krijgt best wel wat load hierdoor. Maar het concept werkt en ik snap ook hoe.

Nu maar op zoek naar hardware voor een ESXi server.

Alhoewel ik nu een Windows XP VM heb draaien op een debian bakje met VMserver 1.07. Denk ik dat dit beetjes ook wel een VMwares ESXi met Debian 4 en Windows XP moet kunnen draaien. Dan hoef ik nog geen nieuwe hardware. Al lijkt een HP ML110 ook wel wat..

[ Voor 20% gewijzigd door raymonvdm op 08-02-2009 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Laatst online: 18:07
Operations schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 21:49:
Ook vrij lang hier mee bezig geweest en uiteindelijk via V&A een HP ML380 G4 op de kop getikt, kunnen gewoon sata schijven in, en normaal geheugen dus zo duur hoeft het dan allemaal niet te zijn. Werkt perfect, ESX draait vanaf een USB key. Sata schijven op HP400 controller, perfect ding hiervoor. Voordeel van "echte" server is o.a. dingen als ILO, waarbij je de server altijd kunt laten booten ook al is die bijvoorbeeld uitgevallen door stroom storing (Jajaja hangt een UPS aan ;) ).
wel jammer dat die G4 geen VT ondersteund en je dus geen 64bit windows kan draaien (windows 2008 R2 komt alleen maar in 64bit dus die kan je al niet meer draaien....)

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Powershell schreef op zondag 08 februari 2009 @ 08:54:
[...]

wel jammer dat die G4 geen VT ondersteund en je dus geen 64bit windows kan draaien (windows 2008 R2 komt alleen maar in 64bit dus die kan je al niet meer draaien....)
Mmm, is dat zo? Daar ben ik dan niet zo blij mee. Dacht dat ik wel VT tegen kwam in de BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ftpfreak
Ik weet niet het verschil maakt, maar in dat topic gaat het over een DL380 G4 en hier gaat het over een ML380

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nose
  • Laatst online: 04-04-2018

nose

size matters

ftpfreak schreef op zondag 08 februari 2009 @ 13:17:
[...]

Ik weet niet het verschil maakt, maar in dat topic gaat het over een DL380 G4 en hier gaat het over een ML380
Die letters zijn de kast die er omheen zit. DL = rackmount, ML=zo'n staande kast. Van binnen zit er gewoon hetzelfde in.

P R N D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

nose schreef op zondag 08 februari 2009 @ 13:19:
[...]

Die letters zijn de kast die er omheen zit. DL = rackmount, ML=zo'n staande kast. Van binnen zit er gewoon hetzelfde in.
Da's niet waar. Een ML-server kan zowel rackmounted als Tower zijn. Er zijn zelfs ombouwkits verkrijgbaar. (even afgezien van het feit of de hardware gelijk is). Een ML380 bestaat bij mijn weten niet (er bestaat wel een ML370), vandaar dat ik uitga van een DL380.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nose
  • Laatst online: 04-04-2018

nose

size matters

Question Mark schreef op zondag 08 februari 2009 @ 13:23:
[...]

Da's niet waar. Een ML-server kan zowel rackmounted als Tower zijn. Er zijn zelfs ombouwkits verkrijgbaar. (even afgezien van het feit of de hardware gelijk is). Een ML380 bestaat bij mijn weten niet (er bestaat wel een ML370), vandaar dat ik uitga van een DL380.
Okee okee, je hebt gelijk. Dacht het ff simpel uit te leggen, maar dat gaat hier natuurlijk niet op. Officieel is het DL=Dense Line, ML=Medium Line. En dan heb je ook nog BL=Blade Line.

Klopt ook dat er geen ML380 is, dat is de ML370 (en die is dan weer ongeveer gelijk qua hardware aan de DL380)

P R N D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

nose schreef op zondag 08 februari 2009 @ 13:19:
[...]

Een DL360 is 1u een DL380 2u en een ML350/370 zijn allebei 5u en ook rackmountable te maken, dus verre van dezelfde machines met een andere kast.

edit: spuit11

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Vandaag is een wat mindere dag. Waar ik gisteren nog perfect ESXi op mn NC6320 kon draaien krijg ik nu regelmatig een kernel panick. Ik heb mijn pendrive nu in mn oude pc gedaan (p4 2.8) maar dit start toch wat trager dan een T5500.

Ik snap niet waarom ik een kernel panic krijg of waarom het zo instabiel is. Wat me wel opviel is dat de NC6320 het mac adres van mijn Dell D830 had overgenomen. Ik had dus 2 dezelfde mac adressen in mn netwerk. Daarom de D830 maar even via wireless verbonden. Op de P4 heb ik wel weer een ander mac adres dus daar gaat het wel goed.

Ik ben er dus nog niet helemaal uit wat voor hardware ik moet / wil hebben voor ESXi het moet in iedergeval stil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Opzich geloof ik je wel hoor, maarre ik heb mijn workstation wel gevirtualiseerd naar ESXi. Dit omdat ik een hardware upgrade wilde doen. Dit betrof Vista Ultimate x64. Betekent dit dat je wel kan virtualiseren vanaf een fysieke machine maar niet kan installeren binnen ESXi als het 64 bits OS betreft met mijn servertje (en andere server zonder VT)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Operations schreef op maandag 09 februari 2009 @ 16:45:
[...]
Betekent dit dat je wel kan virtualiseren vanaf een fysieke machine maar niet kan installeren binnen ESXi als het 64 bits OS betreft met mijn servertje (en andere server zonder VT)?
Om een 64-bit guest te draaien in ESX of ESXi ga je echt VT nodig hebben. En of 'ie dan gecloned of vers geïnstalleerd is lijkt me niet heel verschillend.

[ Voor 25% gewijzigd door spone op 09-02-2009 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
spone schreef op maandag 09 februari 2009 @ 16:47:
[...]

Om een 64-bit guest te draaien in ESX of ESXi ga je echt VT nodig hebben.
En toch echt is het zo dat mijn gevirtualiseerde Vista 64 Bits (ik heb 6GB mem dus moet wel 64 bits OS gebruiken om mem volledig te kunnen gebruiken), prima draait binnen ESXi 3.5. Dus dan kan mijn servertje toch 64 bits aan of de theorie klopt niet helemaal. Kies jij maar wat het is ;)

Fysieke machine is overigens geconverteerd met VMWare Converter. Ik kan me niet voorstellen dat VMWare Converter het Os van 64 bits naar 32 bits terug zou (kunnen) zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door Operations op 09-02-2009 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Wat voor CPU heb je dan in die G4 hangen? Ik weet niet welke CPU's HP specifiek in die dingen hangt, maar als het iets is als deze dan moet dat zoals je zelf hebt ondervonden prima lukken, die CPU doet VT keurig.

Dus als je op dit moment een 64-bit guest op de server hebt draaien (en het lijkt me inderdaad ook redelijk onmogelijk dat 64-bits binaries via converter worden omgezet naar 32-bit, al helemaal met 6GB ;)) draait de boel dus al op VT. En als er geen optie in het BIOS zit om dat aan/uit te zetten dan zal het wel standaard aan staan, vermoed ik.

[ Voor 38% gewijzigd door spone op 09-02-2009 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
spone schreef op maandag 09 februari 2009 @ 17:48:
Wat voor CPU heb je dan in die G4 hangen? Ik weet niet welke CPU's HP specifiek in die dingen hangt, maar als het iets is als deze dan moet dat zoals je zelf hebt ondervonden prima lukken, die CPU doet VT keurig.

Dus als je op dit moment een 64-bit guest op de server hebt draaien (en het lijkt me inderdaad ook redelijk onmogelijk dat 64-bits binaries via converter worden omgezet naar 32-bit, al helemaal met 6GB ;)) draait de boel dus al op VT. En als er geen optie in het BIOS zit om dat aan/uit te zetten dan zal het wel standaard aan staan, vermoed ik.
Ik denk dat we het lek boven hebben :) Adhv jouw link heb ik mijn Xeon 3050 opgezocht:

http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SL9TY

En die heeft dus gewoon VT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Da's geen CPU die er standaard in zit, je hebt geluk :)

http://h18000.www1.hp.com.../12028_div/12028_div.HTML

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Mmmm volgens de HP site wel hoor:

http://h10010.www1.hp.com...41646-241477-3201057.html

Hier staat de 3050 toch echt tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-08 20:26
-

[ Voor 99% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Operations schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 09:59:
[...]
Mmmm volgens de HP site wel hoor:

http://h10010.www1.hp.com...41646-241477-3201057.html

Hier staat de 3050 toch echt tussen.
Je link wijst naar een ML310 G4, je had toch een DL380G4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Question Mark schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 10:48:
[...]

Je link wijst naar een ML310 G4, je had toch een DL380G4?
Nee heb ik dat ergens gezegd dan? Ik snap de verwarring al, ik heb eerst gezegd dat ik een ML380 heb. Die bestaan niet toen ben jij uitgegaan van een DL380. Maar het is dus een ML310 :) Om het simpel te houden ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Operations op 10-02-2009 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:34
Ik heb onlangs een ML150 G5 Non hotplug aangeschaft met de volgende specs:
1x Xeon QC 5405
9 GB RAM (1Gb zat er bij levering, daarnaast nog 2x een 4Gb kit van Kingston gekocht)
4x 750 Gb Seagate ES2 schijven (raid 10)
1x Dell perc 5i met BBU (via marktplaats)
1x ilo kaart voor remote management
1x redundant voeding (1 stekker in de ups, 1 stekker in het lichtnet)

Ik heb er VMware esxi voor Proliant 3,5 update 3 op gezet met de laatste patches (op usbstick). Na het installeren van een Centos 5 VM haal ik een schrijf snelheid van 122 Mb/s.

De onboard netwerkkaart wordt vanaf update 3 automatisch gezien en ondersteund door Vmware.

In Vmware kan ik alles uitlezen met betrekking tot het systeem, fans, temperatuur, raidkaart, batterij status enz.

Ik ben niet voor de E200 raid kaart van HP gegaan, daar deze SATA1 is. De perc 5i was zo'n beetje de enige betaalbare hardware raid PCI-E kaart met SATA2 ondersteuning.

Voor de toekomst heb ik nog de uitbreiding naar 16 Gb ram, een extra CPU en plek voor 4 harde schijven.

Ik wilde eerst een complete Dell server kopen maar las op diverse fora dat deze nogal lawaai maken. De server die ik nu heb is zeer stil, alleen tijdens het booten gaan de fans even op full-speed en das heftig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@PisPix Bijna dezelfde setup heb ik hier staan en wil ik ook graag met ESXi gaan testen. Mag ik vragen waar je VMware esxi voor Proliant 3,5 en update 3 hebt gevonden (linkje) ?

Ik heb natuurlijk wel gezocht maar de HP site blinkt m.i. niet uit in overzichtelijkheid. Kwam nog wel een mooi overzicht van een ESXi installatie op een Proliant tegen:
http://www.techhead.co.uk...oliant-ml115-g5-quad-core

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Staat gewoon op de VMWare site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Laatst online: 18:07
wel jammer dat je (ondanks dat je hp insight manager kan configureren voor ESXi) niet de raid config van een dl360 (of ander model) uit kan lezen

temparatuur/powersupply's/cpu kan allemaal wel alleen niet de raid status :| ook niet met de HP versie

of heeft iemand anders hier een workaround voor :?

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-08 20:26
-

[ Voor 99% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Question Mark heeft in het verleden nog veel met Proliant1600's gewerkt (de voorlopers van de ML370G1). Die krengen kenden dus nul komma nul opties mbt powermanagement en fanspeed. Lekker als je een middag in het rekencentrum had lopen spelen :X

[/offtopic]

Pagina: 1 2 ... 9 Laatste