Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 21:33:
[...]
Verdiep je eens in de topic van chinese hifi....Wat noem je een ervaringentopic? De topic is doordrenkt van subjectiviteit! Er is praktisch niemand geweest die iets heeft gekocht in china, het heeft doorgemeten en dan zijn quasi semi wetenschappelijke bevindingen heeft gepost op die topic. Toch gaat het al 12 delen mee.
Is het je ook opgevallen dat niemand in dat topic beweringen doet dat de chinese HiFi beter klinkt dan weet ik veel wat...etc?
Op misschien een enkele uitzondering na, wordt daar gediscussieerd over het feit dat de chinese hardware net zo goed is als de Europese\Amerikaanse, echter tegen een fractie van de prijs. Er wordt wel wat gemod her en der, maar daar is het duidelijk dat er op elektronisch vlak iets veranderd wordt. Dat kan inderdaad hoorbare, maar ook altijd meetbare, verschillen opleveren. In mijn ogen is dat topic van geen kant te vergelijken met het Elfen topic.
@killer...je begint het te snappen...Mag ik eraan helpen herinneren dat ik op 27 maart de artikelen over OCC koper heb gepost incl. 4 artikelen van diverse universiteiten. Geen reactie. Op 5 april heb ik een aantal stukken gequoteerd uit de PDF's. Waarna door de topicleden zaken werden aangehaald dat het allemaal commercie was, de stukken afkomstig waren van producenten en wat al niet meer aan NIET wetenschappelijke opmerkingen. Noem je dat technisch georiënteerd?
Als je goed leest, kom je daar tussen ook werkelijk reacties tegen die wel degelijk een onderbouwing hebben. En het lijkt mij logisch dat als je een artikel aanhaalt, waarin een kabelfabrikant aanhaalt dat uit eigen testen is gebleken dat hun eigen kabel beter is, dat je hoongelach kunt verwachten.....Wij van W.C. Eend gevalletje. Ik heb in ieder geval inhoudelijk op dat stuk gereageerd.
Was het ook niet jij die o.a. zei dat het nog nooit gelukt was om een luistersessie te organiseren met een aantal gasten? Ik begrijp wel waarom! Die uitdaging kunnen ze niet aan omdat het quasi semiwetenschappelijke wereld onderuit gehaald zou kunnen worden.
Ja, dat was ik. En ik weet ook zeker dat de wetenschappelijke wereld ook niet onderuit gehaald wordt. In dat bewuste topic is het inderdaad niet gelukt, omdat er simpelweg geen ruimte beschikbaar was. Of mensen niet mee wilden doen, omdat men bang zou zijn van het wetenschappelijke, dan wel gouden-oortjes geloof zou afvallen, dat weet ik niet. Ik kan niet spreken voor andere mensen. Het wil echter nog niet zeggen dat die vergelijkende luistertests er nooit geweest zijn. Sterker nog, ik heb er een flink aantal georganiseerd en meegemaakt. En ik kan je uit ervaring vertellen, dat indien amplitudes gelijk getrokken worden binnen 0,1dB het tot nu toe niemand is gelukt om een kabels blind te kunnen duiden. Versterkers en cd-spelers trouwens ook niet, maar dat blik zal ik maar helemaal niet lostrekken. Maar ik kan het argument net zo goed omdraaien: Kun jij mij aantonen, dat jij in een blind luistervergelijk verschillen hoort tussen kabels? Ik kom het erg graag meemaken. Ik heb inmiddels genoeg mensen overtuigd door luistertesten, ik wil zelf wel eens overtuigd worden of iemand meemaken die het echt kan, kabels blind duiden.
Wat betreft de MIT....ik weet verdomd goed dat ik naar een aantal 'toegevoegde componenten' zit te luisteren in de kabel. Neemt niet weg dat de kabel verdomd goed klinkt. Alleen jammer dat de oude versies betaalbaar zijn en de huidige versies belachelijk duur zijn.
Zou je mij geloven als ik een identiek klinkende kabel kan fabriceren voor een bedrag onder de €15,-? Want dat is eigenlijk de essentie van het Elfen topic. Er zitten verschillen tussen kabels, qua constructie, qua uiterlijk etc. Een goede kabel hoeft niet veel te kosten en al die door Elfen bij maanlicht gesmede High-End kabels zijn vanuit een geluidstechnisch standpunt flauwekul. Dat je er desalnietemin heel blij mee kunt zijn, is geen punt van discussie.
Ik heb met name de topic opgezet omdat geen interesse heb in de gevestigde merken zoals bijv. siltec, MIT en van den Hul. Ik ben bijvoorbeeld zeer verbaasd over het merk W&M (a.k.a. choseal). Zo heb ik laatst de choseal LB-5108 aangeschaft voor 85 euro voor 2 x 2.5 meter.
[
afbeelding]
volgens de OCC productiemethode. Zie
PDF1,
PDF2,
PDF3 voor meer informatie over kopen volgens OCC methode.
Wanneer ik luister naar de kabel merk ik in eerste instantie wel een verschil met single wire en Bi-wire. Mijn MIT MH750 is een Bi-wire. Ik merk dat minder controle over de speaker en dat het laag minder gedefinieerd is en minder diep klinkt. Het middengebied en het hoog klinkt prima, wat luchtiger en opener (transparanter) dan de MIT. De Choseal is goed afgewerkt. De connectoren zijn in z'n geheel afgeschermd en de aansluiting is te wisselen tussen bananen en vorken (afdraaibaar). Ik wil nog, als ik daar de kans toe krijg, nog een stukje schrijven over de W&M AC-01 interlink.
Je kunt diverse choseal producten mooi inzien op de website
http://china-hifi-audio.com/choseal-qiuyeyuan-cables-c-16.html. Voor weinig geld een zeer fatsoenlijk product. De W&M interlink kan de concurrentie met lagere series van MIT aan.
Schud ik nu je hele wereld door elkaar, als ik je vertel dat de Choseal kabel geen OCC koper bevat, maar slechts LC-OFC koper, dat de afscherming van de koperkern uit tissuepapier bestaat, het isolatiemateriaal bestaat uit Polyethylene, met daaromheen een PVC nylon-sleeve en de produktiekosten van die kabel, zo rondom de €4,- euro zweven? Je zit te luisteren naar de spreekwoordelijke Gamma-kabel in een mooi pakketje. Daar is verder niets mis mee hoor, maar die spreekwoordelijke Gamma-kabel klinkt altijd zo slecht zegt men.
En een vergelijk tussen een kabel met componentjes erin en ééntje zonder is in mijn ogen ook een beetje vreemd vergelijk. Het feit dat jij MIT kabels lekker vindt klinken, geeft voor mij aan dat je houdt van een warme en volle sound. MIT kabels vertonen door hun netwerkje een afval in het hoog en kunnen als gevolg van datzelfde netwerkje ervoor zorgen dat versterkers met een wat lagere dempingsfaktor op passief gefilterde luidsprekers, de bas wat wolliger laten klinken. Dat moet je ding zijn, maar in mijn ogen verslechter je dan het signaal en dat is wel het laatste wat je van een kabel zou willen als high-ender zou ik zeggen.
P.S. Ik heb inmiddels de door jou aangehaalde PDF stukken doorgelezen en daaruit blijkt een hele hoop, maar er wordt geen woord gerept over de voordelen van audiosignalen. Men praat er over meetbare verschillen in de >GHz regionen.... Voor de rest wordt er geconcludeerd dat OCC koper prima geschikt is voor deformatie van plastic op microscopische schaal.
[
Voor 8% gewijzigd door
Killer op 17-04-2011 01:33
]