Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hifi audio bekabeling versus beleving

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• bronco2011!
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 11-03-2014

For your information

Deze topic ging over beleving. Beleving is subjectief. Er is geen goed en geen kwaad. Wees je ervan bewust dat je mening en ervaringen een subjectieve verwoording is van je beleving.
Voor degene die van mening is dat bekabeling geen invloed heeft op het geluid verwijs ik je graag naar het topic zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5
Daar kun je samen met anderen op een quasi (semi-)wetenschappelijke manier de discussie voeren over zogenaamde voodoo van kabels. Daar heerst de stelregel 'geen meetbaar verschil, dan geen verschil in weergave'. Wetenschappelijk gezien is dit juist. Er is geen bewijs dat er verschillen zijn tussen de kabels

Verdere voorzetting

De discussie over kabels is/wordt voortgezet in topic: Zilveren HiFi kabels gesmeed door elfen bij maanlicht deel 5. Dit i.v.m. er te veel overlap is en verwarring veroorzaakt.

[Voor 86% gewijzigd door bronco2011! op 19-03-2013 14:18. Reden: teveel overeenkomsten met andere thread]

“God, in creating man, somewhat overestimated his ability.”

• KingTenteehje
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 01-05 00:03

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

Ik vind het een zeer mooie openingspost _/-\o_ mijn complimenten.

Voor degene welke zojuist gereageerd hebben, in de openingspost staat nu juist dat hij een andere discussie/advies wil dan in het andere topic.

Ik persoonlijk ben zo een kabel liefhebber. Ik ben een audioliefhebber en heb, vind ik zelf, een hele mooie set staan. Daarom heb ik ook dure kabels, want zeg nou zelf de B&W 802D verdienen beter dan een standaard 220 kabel :*)

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

• Mental
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
KingTenteehje schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 15:23:
Ik vind het een zeer mooie openingspost _/-\o_ mijn complimenten.

Voor degene welke zojuist gereageerd hebben, in de openingspost staat nu juist dat hij een andere discussie/advies wil dan in het andere topic.

Ik persoonlijk ben zo een kabel liefhebber. Ik ben een audioliefhebber en heb, vind ik zelf, een hele mooie set staan. Daarom heb ik ook dure kabels, want zeg nou zelf de B&W 802D verdienen beter dan een standaard 220 kabel :*)
Eh, het hele punt van de reacties hierboven is juist dat die discussie al tijdenlang in een ander topic gevoerd wordt. Het enige verschil met deze is dat deze topictitel iets positiever over kabelfanaten is dan de ander.

• bronco2011!
@mental en glewellyn....Het verschil zit hem in dat je op de topic 'zilveren hifi kabels gesmeed door elfen bij maanlicht' met geen mogelijkheid iets kunt roepen over de beleving/ervaring. Ik ben niet geïnteresseerd in de wetenschappelijke aanpak. Ik ben geïnteresseerd in hoe kabels 'klinken' en of ze het geluid weergeven dat ik wil horen.

Dit topic is kortom gewijd aan wat voor geluid/weergave je nastreeft! Tenslotte is geluid ook een kwestie van smaak.

• Japperrrr
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 26-04 14:33
Coaxiaal (ook wel S/PDIF genaamd) en optisch (ook wel Toslink of digital fiber optical cable genaamd).
S/PDIF is volgens mij geen type kabel maar een compressiemethode. En als je er zelf heilig in gelooft dat betere kabels voor beter geluid zorgen: vraag iemand anders om een aantal maal de kabels te verwisselen en jou te laten luisteren wanneer je niet weet welke kabels gebruikt zijn. Waarom discussiëren als je het ook gewoon kunt 'aantonen'?

• Mental
bronco2011! schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 15:27:
@mental en glewellyn....Het verschil zit hem in dat je op de topic 'zilveren hifi kabels gesmeed door elfen bij maanlicht' met geen mogelijkheid iets kunt roepen over de beleving/ervaring. Ik ben niet geïnteresseerd in de wetenschappelijke aanpak. Ik ben geïnteresseerd in hoe kabels 'klinken' en of ze het geluid weergeven dat ik wil horen.

Dit topic is kortom gewijd aan wat voor geluid/weergave je nastreeft! Tenslotte is geluid ook een kwestie van smaak.
Daar is opzich wel ruimte voor, het probleem (?) in dat topic is echter dat dat soort posts continu een bepaald soort reacties opwekt wat jij niet beoogd.
Hoe je dat wil voorkomen in dit topic is me dan ook een raadsel, wellicht een goede communicatie met een/meerdere mods maar anders ben ik zeer benieuwd wat de rel-factor van dit topic gaat worden ten opzichte van de bestaande.

• Japperrrr
Mental schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 15:30:
[...]

Daar is opzich wel ruimte voor, het probleem (?) in dat topic is echter dat dat soort posts continu een bepaald soort reacties opwekt wat jij niet beoogd.
Hoe je dat wil voorkomen in dit topic is me dan ook een raadsel, wellicht een goede communicatie met een/meerdere mods maar anders ben ik zeer benieuwd wat de rel-factor van dit topic gaat worden ten opzichte van de bestaande.
Ik denk dat het zeer moeilijk gaat worden dit topic onder controle te houden doordat de TS geen wetenschappelijke argumenten wil. Ofwel; iedereen roept maar wat.

• Mental
Als deze topic open blijft ga ik hem zeker volgen; er zullen dan vast een hoop onzin reacties tussendoor komen (als in, niet serieus bedoeld).
Voor mij prima, mag dat soort topics wel, voor de TS/serieuze posters misschien wat minder fijn.

• bronco2011!
@kingtenteehje...kijk daar het om. Ik heb een paar weken geleden een post geschreven op de elfjes topic over W&M AC-01 interlink en vond dat koper volgens de OCC productiemethode mij het gevoel gaven dat de transparantie toenam en instrumenten meer doortekend klonken.

Ik heb toen een aantal artikel toegevoegd over OCC koper en werd nog net niet gekielhaald, in vieren gedeeld en gekookt in olie. Ik geef niets om de wetenschappelijke benadering. Het helpt me ook niet verder. Ik wil lezen/horen wat mensen van hun kabels vinden.

• Japperrrr
Mental schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 15:35:
Als deze topic open blijft ga ik hem zeker volgen; er zullen dan vast een hoop onzin reacties tussendoor komen (als in, niet serieus bedoeld).
Voor mij prima, mag dat soort topics wel, voor de TS/serieuze posters misschien wat minder fijn.
Wat is wel serieus en wat is niet serieus? Iemand die met een subjectieve mening komt kan door bepaalde mensen niet serieus beschouwd worden terwijl iemand als TS mensen met wetenschappelijke feiten niet serieus neemt. De enige manier om zoiets op te lossen is door zelf te luisteren zonder dat je weet welke kabels zijn gebruikt en proberen het verschil te horen. Dus nogmaals; waarom hierover discussiëren? Niet dat het niet mag want er mag uiteraard ook gediscussieerd worden over dingen als buitenaards leven waar niemand nou echt iets vanaf weet, maar vrij zinloos is het wel.

@bronco2011!
Luister nog eens zonder dat je weet welke kabels gebruikt zijn en kom dan terug aub. Ooit gehoord van het placebo-effect? _/-\o_

[Voor 6% gewijzigd door Japperrrr op 15-04-2011 15:39]

• Mental
En daar pak je meteen het probleem er uit.. voor HEEL veel mensen is een opmerking als 'toenemende transparantie en doortekenend klinkende instrumenten' totaal nietszeggen.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen flauw idee heb wat je hier nou mee wil vertellen maar ben wel geinteresserd in dat soort 'jargon'.
Dus doe een leek een plezier en licht die opmerking eens toe zodat hij snapt wat je bedoelt :)

• Gomez12
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 01-04 12:22
Ik ben geïnteresseerd in hoe kabels 'klinken' en of ze het geluid weergeven dat ik wil horen.

En kom je dan niet gigantisch in de problemen als ik ga roepen : Monster is tha bomb, geeft perfect het geluid wat jij wil horen...

Ik denk dat ik begrijp wat je met dit topic wilt, maar ik schat dat het beter op een echt audio-forum past.
Op t.net en met jouw topicstart ("regels") kan iedere malloot hier gaan schreeuwen dat zijn dropveter bekabeling voor hem beter is dan welke andere kabel ook.
In wezen kan iedereen uit het andere topic hier ook reageren enkel hoeven ze er hier geen onderbouwing meer voor te geven, ik voorspel een puinhoop topic

• Mental
"Ik heb mijn cd's onder een hoek van 38 graden afgevijlt en vervolgens met tipp-ex de randen dichtgesmeerd.
Vervolgens heb ik met de cd-balancer het geheel uitgebalanceerd en hoor ik merkbaar verschil in de hogere segmenten van de akkoestiek.
Vooral wanneer hoge snaarinstrumenten beginnen te spelen merk ik gewoon dat het geluid een stuk ruimtelijker blijft in plaats van heel plat te blijven."

In het midden van de audiofielen, hoe ga jij bovenstaand beoordelen? Ik noem het onzin namelijk.. en met name omdat ik het ter plekke verzin.
Dit soort reacties bedoel ik dus; mensen die onzin komen kladden en vervolgens andere mensen die er serieus op in gaan.
Wederom; ik volg hem dan wel, heerlijk :)

[Voor 19% gewijzigd door Mental op 15-04-2011 15:41]

• bronco2011!
Mental schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 15:30:
[...]

Het is goed mogelijk dat de topic discussie op zal roepen. In de TS staat tenslotte te lezen dat er 'twee kampen' zijn en het vaak leidt tot discussies. Ik zie het probleem niet en heb er geen moeite mee dat er mensen zijn die geen verschillen waarnemen.

Ik vond het leuk dat ik de volgende recensie las van de W&M AC-01 interlink en met hem eens ben (van de site jouwhifi

Ik heb deze vergeleken met de rapport interlink MN800 welke ook nieuw uit de doos kwam. App: belles voor/eindversterker, DCC marantz82, bekabeling virtual dynamics nite2. speakers: Usher Dancer BE-10
Prijs W&M: 119,= euro voor 2,5 meter. Prijs Rapport 1,5 meter: 250 euro
Nadat ik de Rapport interlink vervangen had door de W&M interlink en dezelfde muziek weer opzette een oud nummer van 10CC-life is a ministrone viel een ding gelijk op; er was opeens aanmerkelijk meer hoog. Na het beluisteren van diverse soorten muziek kan ik naast de goede afwerking met WTB pluggen geloof ik, stekker die je moet aandraaien, wat de rapport ook had, het volgende wel zeggen:
De kabel van W&M is aanmerkelijk meer open, helderder dan de rapport, met een evenwichtige opbouw, bassen en midden klinken zoals ze horen te klinken, maar het hoog is naar mijn mening minder gedefinieerd dan de rapport en de klankechtheid van bekkens en andere hoge tonen is bij de rapport mooier, bij de W&M is dat alles wat harder, niet met sis klanken, maar het verschil wat je vaak hoort bij een goedkope speaker en een dure speaker in het hoog, gelukkig niet storend maar het valt wel op. (zie ook update)
Deze kabel vind ik toch beter klinken dan de Rapport waarom? na het beluisteren van vele soorten muziek vond ik deze Rapport kabel lekkere diepte geven en een zeer bescheiden maar mooi hoog, echter tevens vond ik ook dat het wel iets helderder had gemogen zoals de virtual dynamics dat doen die weliswaar honderden euro`s duurder zijn. De W&M voldoet wel aan die wens, hij is open en helder, er is diepte maar iets minder, en het hoog had wat verfijnder en meer gedefineerd mogen zijn, maar hij luistert wel lekker.
Als je vind dat je set dus te schel klinkt, of te rauw zou ik een Rapport bekabeling adviseren, maar heb je een set die helder klinkt, zou ik als je niet teveel geld wilt uitgeven zeker een W&M aanbevelen, want deze is zeker niet duur en geeft op paar kleine puntjes na een mooi en helder geluid.
nb: ik heb de kabel net ook even vergeleken met de virtual dynamics die honderden euro`s duurder zijn, op mijn cd speler aangesloten en kate melua opgezet; tsja de diepte is iets minder, de gedetailleerheid in het hoog ook en de bassen zijn iets droger verder lijkt de kabel aardig op de virtual dynamics met 1 verschil, de prijs VD is gauw een factor 10 duurder, in dat opzicht is W&M absoluut prijswinnaar en levert echt een topprestatie voor het geld.
Echt een aanrader dus

UPDATE:
nadat de kabel 100 uur heeft ingespeeld zijn er toch verschillen die mij noodzaken deze review aan te vullen.
Omdat mijn cd speler de Bow ZZ8 mijn referentie is heb ik daarop met 1 nummer mijn conclusie getrokken die ik hier schrijf; het nummer is "if you go away van patricia kaas" ooit is deze zangeres mij aangeraden door Bjorn en het is goed opgenomen muziek waarin het hele spectrum van frequenties voorbij komt, een mooie diepe bas en hele fijne hoge tonen naast de bekkens.
Mijn standaard bekabeling zoals eerder vermeld is Virtual Dynamics, hele open klinkende kabels die echter een prijskaartje hebben die ongeveer gelijk is aan Cardas.
Als je het nummer met beide kabels vergelijkt, schrik je toch wel. Tenminste ik deed dat wel. Hoe is dit mogelijk, hoe doen ze dat, bij W&M. Ja met een topset (tenminste ik mag geloof ik wel zeggen dat ik dat heb, mijn speakers kosten over de 10.000 euro... en de versterking is ook high end, hoor ik gelukkig verschillen anders zou ik mij behoorlijk bekocht voelen, maar zijn ze groot? NEE!!! de W&M is minder gedefinieerd zet het beeld iets kleiner neer, het beetje extra, het beetje meer diepte het sprankelende dat doet de Virtual D. iets beter, maar zo`n kabel kost ook rond de 1000 euro en die vergelijk ik met een kabel van rond de 100 euro!! Vergeet maar wat ik schreef over de hoge tonen, dat zit nu wel goed, de volheid in geluid is teruggekomen zoals ik dat gewend ben, de bassen klinken niet minder, zijn praktisch gelijk. Het is zelfs zo dat de hoge tonen, triangels iets harder klinken dan ik gewend ben, maar de echo van stemmen zijn iets minder.
Het is dat ik de Virtual Dynamics kabels heb, voor ik geloof 3000 euro heb ik alles bekabeld, maar had ik deze kabels nooit gehoord, dan had ik W&M bekabeling gekocht was ik aanmerkelijk goedkoper uitgeweest. Het verschil tussen beide kabels is aanwezig maar is eigenlijk klein en als je naar de prijs kijkt zijn de W&M kabels aanmerkelijk beter. Ik raad iedereen aan om op te houden met de dure Nordost, of Cardas of Audioquest en eerst deze kabels eens te proberen, zeker als je een set hebt in de mid-end prijsklasse, tenzij je natuurlijk graag teveel wilt betalen.
Deze kabels zijn te goed voor de prijs die ervoor gevraagd wordt, ik zou dus zsm deze kabels kopen voordat de fabrikant erachter komt dat ze te goedkoop zijn!
conclusie: had ik dit maar eerder geweten ze leveren een erg goede prestatie die zeker of zelfs eroverheen mee kan komen met kabels als Nordost of bijvoorbeeld Cardas, laat ze echter wel eerst inspelen, ongeveer 100 uur dan klinken ze nog beter.

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
... Ik ben niet geïnteresseerd in de wetenschappelijke aanpak. Ik ben geïnteresseerd in hoe kabels 'klinken' en of ze het geluid weergeven dat ik wil horen. ...
Dat kan alleen jij bepalen want er is intersubjectief kennelijk niets over te zeggen. Een discussietopic kan dit daarom niet worden zou ik denken. Wel een opsomtopic, dat is wat mij betreft trouwens prima.

• Mental
Even zonder grappen, zou je mij
mij het gevoel gaven dat de transparantie toenam en instrumenten meer doortekend klonken.
eens kunnen uitleggen?

Ik snap van die opmerking werkelijk geen hol

• bronco2011!
Japperrrr schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 15:47:
[...]

Fail. Hoezo reclame/manipulatie(/oplichting)?
Ik las de recensie pas nadat ik kabel had aangeschaft. Niet vooraf. En tuurlijk het commercieel belang speelt ook mee. Echter is dat een probleem dan? En natuurlijk kan iedere gek wat roepen (doe ik tenslotte ook). Ik zal geen kabels aanschaffen die meerdere honderden euro's kosten zonder ze eerst zelf te beluisteren. En aangezien een audiowinkel meer dan bereid is een demoset uit te lenen hoef je/ik niet meteen een aanschaf te doen.

Maar bijv. de W&M is 85 euro en dat kan ik gerust missen. Mocht het niets zijn geweest dan had ik hem gewoon weer verkocht. Dus wederom geen probleem.

• bronco2011!
Transparantie in de zin van precisie/plaatsing van instrumenten.
doortekening in de zin van bijv. in het geluid van een stem. Nicole Atkins heeft bijv. een krachtige volle stem met een 'schuurpapierrandje'. Op een audioset van een ander hoor ik dat minder goed of met de straight wire die ik eerst gebruikte. Met de W&M AC-01 en met de MIT 330 interlink hoor ik dat wel beter.

Joh, geluid is net zoiets als wijn. Wat de een wel ruikt of proeft hoeft een ander niet te proeven/ruiken.

• EcoR
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 04-05 16:57
laat ze echter wel eerst inspelen, ongeveer 100 uur dan klinken ze nog beter.
Que? Speakers laten inspelen kan ik me wellicht nog wat bij voorstellen, maar kabels? Die gaan toch na 100 uur niet ineens beter/sneller/completer signaal doorgeven of wat? 8)7

Verder vind ik dit soort discussie machtig interessant, temeer omdat ik zelf slechts beperkt het nut zie van monsterlijk dure kabels ten opzichte van 'normale'. Speakers en versterker zijn (in mijn ogen) honderd keer belangrijker.

[Voor 30% gewijzigd door EcoR op 15-04-2011 16:04]

• TMon
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 03-05 16:43
Dit topic komt op mij een beetje over als: In het ''Zilveren kabels... topic'' wordt ik teveel afgebrand, ik wil een topic waar ik geen tegenspraak krijg.

Kan zijn dat ik het fout heb, ik ga dit topic iig nog even volgen om te kijken waar dit op uit gaat lopen.

• begintmeta
  • Niet online
EcoR schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 16:02:
... Die gaan toch na 100 uur niet ineens beter/sneller/completer signaal doorgeven of wat? 8)7
Dat misschien niet, maar daar gaat het sowieso niet om. Ze klinken gewoon beter (in ieder geval voor de een, voor de ander hoeft dat niet zo te zijn, kan het zelfs slechter zijn).

Het is net als met bomen, de boom die de een ziet hoeft de ander nog niet te zien en andersom.

[Voor 12% gewijzigd door begintmeta op 15-04-2011 16:07]

• bronco2011!
TMon schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 16:04:
Dit topic komt op mij een beetje over als: In het ''Zilveren kabels... topic'' wordt ik teveel afgebrand, ik wil een topic waar ik geen tegenspraak krijg.

Kan zijn dat ik het fout heb, ik ga dit topic iig nog even volgen om te kijken waar dit op uit gaat lopen.
Daar is het mij niet om te doen. Ik ben gewoon benieuwd naar de ervaringen van anderen.
EcoR schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 16:02:
[...]

Que? Speakers laten inspelen kan ik me wellicht nog wat bij voorstellen, maar kabels? Die gaan toch na 100 uur niet ineens beter/sneller/completer signaal doorgeven of wat? 8)7

Verder vind ik dit soort discussie machtig interessant, temeer omdat ik zelf slechts beperkt het nut zie van monsterlijk dure kabels ten opzichte van 'normale'. Speakers en versterker zijn (in mijn ogen) honderd keer belangrijker.
Je zegt het zelf al 'normale speakerkabel' en 'monsterlijke dure kabels'. Wat is normaal en wat is monsterlijk duur? Moet ik echt schrikken van bijv. 85 euro? Misschien decadent maar dat vind ik nog prima te doen. Mijn duurste kabel is de MIT MH 750 bi-wire speakerkabel voor €225 euro. Waar ik nog steeds zeer blij mee ben.

• Aragnut
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 23:17
Ik moet zeggen dat ik het wel apart vind dat er op een technisch forum, geen wetenschappelijke vragen/stellingen gemaakt mogen worden, maar alleen op basis van subjectiviteit discussie gevoerd mag worden. Dit lijkt voor mij erg veel op de discussie of vis lekker of vies is.

Overigens vraag ik me af of de kleur van de kabels nog invloed heeft. Dit in verband met de reactie van pigment op photonen welke juist opgenomen, doorgelaten of weerkaasts worden.

• Ray
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22-04 18:57
tja ooit al eens de hele VD Master 3.0 serie gekocht (speaker, 2 x power 2x xlr) voor een 6K (retail 20k) Gewoon omdat het kon en omdat het hobby is. Vergeleken met de transparent set die ik daarvoor had waren er duidelijk verschillen.
Het lijkt me best leuk in de topic hier over van gedachten te wisselen. Ik zit echter niet op een vervolg van het 'elfen' topic te wachten.

• TMon
  • Laatst online: 03-05 16:43
Ray schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 16:19:
tja ooit al eens de hele VD Master 3.0 serie gekocht (speaker, 2 x power 2x xlr) voor een 6K (retail 20k) Gewoon omdat het kon en omdat het hobby is. Vergeleken met de transparent set die ik daarvoor had waren er duidelijk verschillen.
Het lijkt me best leuk in de topic hier over van gedachten te wisselen. Ik zit echter niet op een vervolg van het 'elfen' topic te wachten.
Als we hier geen ''elfen'' topic willen, dan moet er gewoon hard gemoderate worden en alle ''wetenschappelijke'' tegen-het-zere-been comments verwijderd worden.
Maar ik ben opzich wel benieuwd wat voor verhalen hier gaan komen.

• bronco2011!
Aragnut schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 16:18:
Ik moet zeggen dat ik het wel apart vind dat er op een technisch forum, geen wetenschappelijke vragen/stellingen gemaakt mogen worden, maar alleen op basis van subjectiviteit discussie gevoerd mag worden. Dit lijkt voor mij erg veel op de discussie of vis lekker of vies is.

Overigens vraag ik me af of de kleur van de kabels nog invloed heeft. Dit in verband met de reactie van pigment op photonen welke juist opgenomen, doorgelaten of weerkaasts worden.
Kun je ergens in de TS aantonen waar ik expliciet aangeef dat er geen vragen/stellingen gemaakt mogen worden? Het staat je vrij om dat te doen echter als je op zoek bent gelijkgestemden dan is, denk ik, de elfjes topic een betere plek. Ik leg de nadruk op de verschillen tussen kabels i.p.v. de wetenschappelijke benadering.

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Ik snap dat soort opmerkingen wel maar ik denk dat je vooral ook eens goed naar muziek moet gaan luisteren om de verschillen te horen. Om een voorbeeld te noemen ik was al bijna in de winkel voor een nieuwe versterker omdat ik het geluid van mijn logitech duet niet mooi vond klinken plat en weinig dynamiek. De duet was digitaal aangesloten op mijn Harmon Kardon versterker de winkel adviseerde sluit de duet analoog aan met een goede interlink want de DA converter van de Duet is erg goed. Gedaan en inderdaad klinkt het beter. En ja je hoort verschil tussen een standaard interlink en een dikke kopere met mijn set, dat gezegt hebbent geloof ik ook dat je met duurdere sets verdere nuance verschillen kan horen. Echter wat in mijn ogen echt elfen sprookjes zijn, zijn de verhalen over verschillen horen en zien in digitale bekabeling. Want 1 en 0 blijft het.
Analoog blijft toch een bijzonder iets, waarbij je kan afvragen of kabels € 1000,- of meer te horen is, maar ja niet bij mij thuis maar wel bij die man in zijn luisterkamer diep in het stille bos.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online
bronco2011! schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 16:27:
... Ik leg de nadruk op de verschillen tussen kabels...
Ik dacht dat het hier om de verschillen in beleving tussen de kabels en luisteraars (en eventueel luistermomenten of andere zaken) zou gaan. Voor verschillen tussen de kabels lijkt me het elfentopic de aangewezen plaats.

[Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 15-04-2011 16:33]

• mieJas
  • Registratie: april 2005
  • Niet online

mieJas

Red!

Je moet in het Onkyo-receiver-ervaringen-topic ook niet gaan roepen dat receivers van de AH goed genoeg zijn. Als je niets van dit topic moet hebben, blijf er dan van weg. Bronco (en gelijkdenkenden) doen er niet mis mee. Toch? Genoeg ervaringentopics, dus waarom deze niet?

[Voor 8% gewijzigd door mieJas op 15-04-2011 16:34]

The biggest thrill is planning and failing. The mind fills with ideas on how to improve.

• begintmeta
  • Niet online
Frogmen schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 16:30:
... dat je met duurdere sets verdere nuance verschillen kan horen ...
Mijn eigen beleving is dat de prijs niet per se iets met de beleefde kwaliteit te maken heeft.

• Gomez12
begintmeta schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 16:37:
[...]
Mijn eigen beleving is dat de prijs niet per se iets met de beleefde kwaliteit te maken heeft.
Duurder = beter volgens sommige mensen...

• bronco2011!
Ray schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 16:19:
De transparant ken ik, ik weet niet meer welke type ik had. De VD 3.0 zijn geen goedkope jongens. Wat was de grootste verschil van de VD in vergelijking tot de Transparant?
Frogmen schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 16:30:
Ik snap dat soort opmerkingen wel maar ik denk dat je vooral ook eens goed naar muziek moet gaan luisteren om de verschillen te horen. Om een voorbeeld te noemen ik was al bijna in de winkel voor een nieuwe versterker omdat ik het geluid van mijn logitech duet niet mooi vond klinken plat en weinig dynamiek. De duet was digitaal aangesloten op mijn Harmon Kardon versterker de winkel adviseerde sluit de duet analoog aan met een goede interlink want de DA converter van de Duet is erg goed. Gedaan en inderdaad klinkt het beter. En ja je hoort verschil tussen een standaard interlink en een dikke kopere met mijn set, dat gezegt hebbent geloof ik ook dat je met duurdere sets verdere nuance verschillen kan horen. Echter wat in mijn ogen echt elfen sprookjes zijn, zijn de verhalen over verschillen horen en zien in digitale bekabeling. Want 1 en 0 blijft het.
Analoog blijft toch een bijzonder iets, waarbij je kan afvragen of kabels € 1000,- of meer te horen is, maar ja niet bij mij thuis maar wel bij die man in zijn luisterkamer diep in het stille bos.
Bij mij ligt de grens voor interlinks op max 150 euro en daar kan ik voldoende mee uit de voeten. Voor speakerskabels circa 300 euro. Kabels boven dat bedrag gaat me te ver.
begintmeta schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 16:31:
[...]

Ik dacht dat het hier om de verschillen in beleving tussen de kabels en luisteraars (en eventueel luistermomenten of andere zaken) zou gaan. Voor verschillen tussen de kabels lijkt me het elfentopic de aangewezen plaats.
wat je zegt klopt niet en dat weet je. Ik riep iets over OCC koper, geef aan dt er voor mij hoorbare verschillen waren en dat werd al onzin afgedaan. Het elfentopic is niet het geschikt voor het benoemen van verschillen en hoe je het geluid ervaart van kabels.
begintmeta schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 16:37:
[...]

Klopt helemaal!! Ik heb nu in feite een kabel W&M AC-01 die ik mooier vind klinken dan de MIT's en die vele malen duurder. Ergens is het misverstand dat het per definitie moet gaan om zo duur mogelijke kabels. Ik hoop juist door dit topic te horen of iemand goedkope kabels heeft die hij/zij mooi vind klinken

[Voor 9% gewijzigd door bronco2011! op 15-04-2011 16:51]

• Tazzios
  • Laatst online: 20:09
bronco2011! schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 16:27:
[...]

..Ik leg de nadruk op de verschillen tussen kabels i.p.v. de wetenschappelijke benadering.
Nadruk op de verschillen tussen de kabels en de wetenschappelijke benadering zijn geen 2 verschillende dingen.

verschillen tussen de kabels aangeven kun je het best objectief doen = wetenschappelijk.
Indien je het niet wetenschappelijk benadert krijg je monologen waarbij iedereen vertelt hoe goed zijn(/haar) aankoop wel niet was.
Heeft iemand dezelfde kabels als jou dan kun je elkaar complimenteren met elkaars aankoop.
mieJas schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 16:33:
[...]

Je moet in het Onkyo-receiver-ervaringen-topic ook niet gaan roepen dat receivers van de AH goed genoeg zijn. Als je niets van dit topic moet hebben, blijf er dan van weg. Bronco (en gelijkdenkenden) doen er niet mis mee. Toch? Genoeg ervaringentopics, dus waarom deze niet?
Je mag het er best roepen, maar aangezien de meeste mensen daar een Onkyo hebben staan moet je met goede argumenten komen. Simpel weg roepen "AH receivers zijn goed genoeg" is gewoon een troll.
Bij receivers zijn daarbij harde specificaties te noemen (aantal aansluitingen).

• begintmeta
  • Niet online
bronco2011! schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 16:39:
...
wat je zegt klopt niet en dat weet je. Ik riep iets over OCC koper, geef aan dt er voor mij hoorbare verschillen waren en dat werd al onzin afgedaan.
Dat is ook niet goed, ik heb geen enkele reden te twijfelen aan je beleving. Maar een discussie over de oorzaken van deze bepaalde beleving hoef je denk ik ook niet uit de weg gaan.
Het elfentopic is niet het geschikt voor het benoemen van verschillen en hoe je het geluid ervaart van kabels.
Daarom schreef ik ook dat dit topic me geschikt lijkt voor het uiten van de beleving van kabels (en zo interpreteer ik de OP ook).

Of dit topic zo geschikt is voor het bespreken/bediscussieren van verschillen tussen kabels weet ik niet. In ieder geval lijkt het me bepaald niet geschikter dan het andere kabeltopic. Daar zag je IMHO ook onder andere wel aan de 'gitaarkabeldiscussie' dat er best ruimte is voor verschillende meningen over de betekenis van verschillen tussen kabels (en de 'beleving' ervan) en uitwisseling van gedachten daarover.

[Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 15-04-2011 16:52]

• Nerpissad
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 05-05 16:03

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

mieJas schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 16:33:
[...]

dus dit topic zou een autonoom eilandje voor gelijkgestemden moeten worden?
sowieso, ongetwijfeld hebben mensen die verschillen in kabels kunnen horen niet de intentie om 'iets mis te doen'. dat neemt niet weg dat het geaccepteerd hoeft te worden wanneer je het er fundamenteel niet mee eens bent.
het kan niet zo zijn dat je maar gewoon iets mag roepen en je er vanaf kunt maken met een "Not intended to be a factual statement."

• bronco2011!
@tazzios....het ligt eraan. Ik heb ooit een audioquest kabel gehad. Was helaas in mijn set geen succes en heb dat ook toegegeven. Dus ook kabels die tegenvallen kunnen toch gewoon besproken worden?

• Gomez12
Nerpissad schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 16:52:
[...]
dus dit topic zou een autonoom eilandje voor gelijkgestemden moeten worden?
...
het kan niet zo zijn dat je maar gewoon iets mag roepen en je er vanaf kunt maken met een "Not intended to be a factual statement."
Waarom niet?
Als daar behoefte aan is? Zoals ik al eerder zei vind ik het meer op zijn plek op een audio forum, maar dat betekent niet dat het hier helemaal niet op zijn plaats is.

Enkel krijg je hier iets meer tegenspraak...

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 05:24

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

franssie schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 16:43:
Mij lijkt het het onderscheid tussen de topics vrij duidelijk aangezien dit topic in AUD/HiFi staat en het elfen topic in electronica. Hier moet toch ruimte en belangstelling voor zijn. Mooie TS overigens.
Eh, zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5 staat ook gewoon in Audio en Hifi hoor ;)
Maar kijken het even aan met dit topic , welke kant het op gaat en of er niet te veel overlap gaat komen met zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• bronco2011!
@nerpissad. Hoe kom je daarbij dat dit een eilandje moet worden? Het is alleen zo dat als je op zoek bent naar een wetenschappelijk benadering van het geheel de elfjes topic zich daar beter voor leent.

Op zich is wat Gomez zegt leuk...
Gomez12 schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 16:55:
[...]
Enkel krijg je hier iets meer tegenspraak...

• bronco2011!
begintmeta schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 16:56:
[...]

Bedoel je besproken of genoemd?
Waar wil je heen?? Wat bedoel je? Ik ben voor nu even bezig om de topic 'af te bakenen' want dat roept al voldoende vragen op, zo te merken. Als je wil dat ik beschrijving geef van de kabel dan kan dat.
FeaR1986 schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 16:57:
[...]

Eh, zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5 staat ook gewoon in Audio en Hifi hoor ;)
Maar kijken het even aan met dit topic , welke kant het op gaat en of er niet te veel overlap gaat komen met zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5.
Ik ben het daar totaal mee eens! Ik zoek de overlap niet. Ik denk dat de topic-leden daar invloed op hebben.

[Voor 43% gewijzigd door bronco2011! op 15-04-2011 17:07]

• Hooglander1
  • Registratie: september 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik heb HDMI kabels van de Action, toslink en coax kabels van een paar euro bij een webshop. En het klinkt echt waanzinnig. Wel eens duurdere kabels gehad, maar die heb ik gewoon teruggestuurd, vond ik echt zonde van mijn geld.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Struikrover
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 04-05 07:31

Struikrover

Discussiewinnaar 2015

Ten eerste kudo's dat je het hier uberhaupt aandurft zo'n on-wetenschappelijk topic te openen, gezien de hoeveelheid tweakers die hier juist heel erg wetenschappelijk te werk gaat normaliter :P.

Verder, aan iedereen die begint te ranten dat dit topic al bestaat: even de TS lezen. Nee echt, lezen. Er staat duidelijk wat bronco er mee aan wil. Als er inderdaad een doelgroep op dit forum is dan is er misschien een kleine kans dat het topic bestaansrecht krijgt. Ik persoonlijk denk van niet, maar goed.

Like brothers on a hotel bed

• begintmeta
  • Niet online
bronco2011! schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 17:04:
... Waar wil je heen?? Wat bedoel je? Ik ben voor nu even bezig om de topic 'af te bakenen' ...
Met dat afbakenen ben ik ook bezig. Ik denk dat dit topic heel geschikt is voor users die hun beleving van een kabel willen uiten/noemen. Voor het bespreken van belevingen of kabels lijkt mij zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht geschikter.

• bronco2011!
@Begintmeta....Onzin, daar is men er gewoon op uit het standaard verhaal dat iedereen al kent af te draaien en monddood te maken als je niet het standaard mee afdraait. Daar is geen ruimte voor het bespreken van kabels.

@struikrover.....de topic chinese hifi heeft toch niets te maken met wetenschap en bestaat al 12 delen lang.

[Voor 10% gewijzigd door bronco2011! op 15-04-2011 17:15]

• brama
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Struikrover schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 17:06:
Ten eerste kudo's dat je het hier uberhaupt aandurft zo'n on-wetenschappelijk topic te openen, gezien de hoeveelheid tweakers die hier juist heel erg wetenschappelijk te werk gaat normaliter :P.

Verder, aan iedereen die begint te ranten dat dit topic al bestaat: even de TS lezen. Nee echt, lezen. Er staat duidelijk wat bronco er mee aan wil. Als er inderdaad een doelgroep op dit forum is dan is er misschien een kleine kans dat het topic bestaansrecht krijgt. Ik persoonlijk denk van niet, maar goed.
Wat hij wil is duidelijk, maar ik vraag me af wat de toegevoegde waarde is. Het is in principe dus een ervaringen-topic voor hifi-enthousiastelingen die puur over de bijbehorende gevoelens willen praten.

Nou is de doelgroep van tweakers.net best ruim tegenwoordig (er schijnen zelfs mensen bij te zitten die nog nooit hun pc-case hebben gemod ;) ), maar dit is wel een beetje de limiet opzoeken IMHO. Echt 'des tweakers' zou ik dit niet durven noemen, maar in bronco's verdediging geldt dat wel voor veel meer topics tegenwoordig. Anything Goes?

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• begintmeta
  • Niet online
bronco2011! schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 17:13:
@Begintmeta....Onzin, daar is gewoon erop uit het standaard verhaal dat iedereen al kent. Daar is geen ruimte voor het bespreken van kabels.
Dat zie ik anders (zie ook mijn gitaarkabelvoorbeeld van eerder), in ieder geval lijkt me dit topic niet geschikt voor het bespreken van kabels (wel bij uitstek voor het uiten van ervaringen).

Misschien moet er dan nog een aanvullend, neutraal topic voor het bespreken van kabels komen, want dat er nogal wat vooringenomenheid is in het andere kabeltopic ben ik wel met je eens. Maar dat andere topic gaat, zoals ik in dat topic al aangaf, ook niet echt alleen over kabels...

'Achtergronden van verschillende beleving van Hifi-kabels' zou den misschien een goede topictitel daarvan zijn.

[Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 15-04-2011 17:21]

• bronco2011!
@brama....ik moet eerlijk toegeven dat ik niet wist dat er quasi wetenschappelijke op GoT mogen. De Chinese hifi topic is, in mijn ogen, niet wetenschappelijk maar wel erg leuk als je bijv. een buizenversterker zoekt voor weinig geld. De 'Europese' buizenversterkers kosten op zijn minst tenslotte 5 x zo veel en doen het qua prestaties niet beter of onder voor de chinese.

@Gustav Mahler...Mahler was bij mijn weten een componist en geen psycholoog. Bedankt voor je constructieve bijdrage als amateur psycholoog, daar hebben we in Nederland al 16 miljoen van.

• brama
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Als je Het Andere topic omdoopt in 'Kabels: Wetenschappelijke benadering' en dit in 'Kabels: Opinie', dan lijkt het al meer op zijn plek. Nu zit in het Elfjes-topic ook veel opinie, dat kan dan mooi hierheen verkassen.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• bronco2011!
@Brama...goed idee.

@begintmeta...op zich een punt. Een kabel en wat het doet in je audioset heeft geen tegenstelling. Echter kabels hebben invloed op de weergave en derhalve op de beleving. Een letterlijke tegenstelling is er niet. Het is figuurlijk bedoelt.
Hooglander1 schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 17:05:
Ik heb HDMI kabels van de Action, toslink en coax kabels van een paar euro bij een webshop. En het klinkt echt waanzinnig. Wel eens duurdere kabels gehad, maar die heb ik gewoon teruggestuurd, vond ik echt zonde van mijn geld.
Welke duurdere HDMI kabels heb je gehad? Plus dat ik met name denk dat de verschillen goed (hoorbaar) waarneembaar zijn in de analoge kabels. Kortom analoge interlinks en speakerskabels. Niet zozeer in de digitale interlinks en HDMI is digitaal.

Ik moet helaas weg...ik lees het allemaal nog wel :)

[Voor 143% gewijzigd door bronco2011! op 15-04-2011 17:41]

• begintmeta
  • Niet online
bronco2011! schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 17:32:
... Echter kabels hebben invloed op de weergave en derhalve op de beleving. ...
Dit is denk ik bij uitstek een 'gevaarlijk punt' voor dit topic. En iets dat meer in een ander topic thuis zou horen.

Over dat 'kabels' invloed hebben op de beleving volgt niet automatisch dat dat door een invloed op de weergave komt. Het kan natuurlijk wel.

• Struikrover

Struikrover

Discussiewinnaar 2015

bronco2011! schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 17:13:
@struikrover.....de topic chinese hifi heeft toch niets te maken met wetenschap en bestaat al 12 delen lang.
Dat is een ervaringentopic over chinese hifi. Hoe kun je dat uberhaupt vergelijken met je eigen topic? Je koopt het of je koopt het niet, je kunt de kwaliteit gewoon controleren, daar is niks 'onmeetbaars' aan, in tegenstelling tot de door jou aangedragen theorieen over kabels.

Maar goed, ik kom hier niet om te ranten.

• lukaon
  • Registratie: maart 2009
  • Niet online
Hulde voor je openingspost. Al was het leuker als je het niet tot kabels alleen beperkt voor een verbetering van de geluidsbeleving maar ook de akoestiek van de kamer en plaatsing van speakers. Daar is vaak veel meer winst te behalen in de kwaliteit van de beleving dan alleen met kabels is mijn ervaring.

Goede kabels zijn absoluut belangrijk maar wel met een plafond. Daarboven is het verschil alleen nog voer voor de puristen en die zijn niet zo talrijk vertegenwoordigd op tweakers denk ik zo :)

Want waar houdt het op, er zijn van die lieden die zelfs hun hele elektrische bekabeling in de muren tot de meterkast strippen voor de betere geluidsbeleving en eigenlijk de meterkast ook nog willen meenemen...

• pierredorado
  • Laatst online: 22-02 17:22
Ik gebruik zelf vergulde tulp stekkers van 20 euro voor mijn geluid, ben hier wel tevreden mee, maar ben wel benieuwd hoe het klinkt met kabels van 100 euro oid, anyhow, leuk topic!

40D | 18-55 IS | 50 1.8 | 48-AF

• Taigu
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 03-05 11:43
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, wat is ieders plafond en welke kabels hebben de beste prijs/beleving verhouding? En hoe worden die prachtige transparante kabels zonder afscherming beleefd?

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• martijn_tje
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 20:57
lukaon schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 19:06:
Hulde voor je openingspost. Al was het leuker als je het niet tot kabels alleen beperkt voor een verbetering van de geluidsbeleving maar ook de akoestiek van de kamer en plaatsing van speakers. Daar is vaak veel meer winst te behalen in de kwaliteit van de beleving dan alleen met kabels is mijn ervaring.
Ik denk dat er over het nut van een redelijke akoestiek minder discussie is als over het nut van redelijk prijzige kabels. In iedergeval zal je mij als amateur trompettist niet snel horen zeuren als het over akoestiek gaat (al is een ideale akoestiek in een luister ruimte heel anders als die van een concertzaal).

Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

• Ray
op zich, mits er op een leuke manier interesse voor is, kan dit topic best wat worden. Hoewel ik het elfen topic vaak als een boksbal heb ervaren.

Ik heb zelf ruime ervaring met: Siltech (tot de emporer toe) Transparent (tot de reference) Purist Audio Desing (tot de dominus) Virtual Dynamics (tot de master 3.0) en nog tientallen andere versies en merken. De laatste jaren is er minder tijd helaas voor de hobby maar vroeger zaten we regelmatig bij elkaar om een leuke avond te hebben en kabels te vergelijken.

• Gomez12
Ray schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 21:28:
op zich, mits er op een leuke manier interesse voor is, kan dit topic best wat worden. Hoewel ik het elfen topic vaak als een boksbal heb ervaren.
Als ik even een tip mag geven dan.

1 : Bedenk een topicwarning die het omvat
2 : Schiet even een mod aan die het opschoont en de topicwarning plaatst ( alhoewel ik gok dat die meer voelt voor een nieuw topic dan deze opschonen )
3 : Blijf het topic zelf goed in de gaten houden en plaats actief TR's als er weer een offtopic reactie is.

Als je het namelijk op t.net hierover wilt hebben moet je namelijk het geheel wel strak gemodereerd houden, ik schat zomaar dat de verhouding iets is van 99,9% criticus vs 0,1% audiofiel.

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 00:38

franssie

Save the albatross

ik schat toch meer richting de 80/20, het elfen topic is niet uitnodigend voor 'audiophiles', dus wellicht komen er hier nog een hoop 'uit de kast' ;)
Ook als ik zo nu en dan eens een blik werp in een 'post je home cimema' topic staan er wel setups die ook niet van puur gamma kabel aan elkaar hangen schat ik (naast een hoop zolderhoekjes).

on-topic: Ik heb vandaag mijn 1,5mm2 luidsprekerkabel vervangen door 4mm2 en ik denk een verschil te horen, ik ga morgen weer terug (eindelijk banaan pluggen gekocht en aangesloten) om eea te vergelijken. Maar ik denk dat het grootste verschil komt door een iets andere plaatsing van de luidsprekers tgv een grotere TV.

Keep Calm, Carry On Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Killer
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 25-03 14:27

Killer

Hatseflats!

Ik kan mij op zich nog wel vinden in de opzet van dit topic. Ik heb alleen moeite te begrijpen wat je precies wilt bereiken. Ik ben zo iemand die denkt dat het gehoormatige verschil in kabels zijn oorzaak vindt in andere zaken dan de puur technische kant. Hoe je het in mijn ogen ook wend of keert, blijft de klank die men met kabels associeert een hoogst persoonlijke ervaring.

Er is stomweg geen technische verklaring voor de geclaimde verschillen. Daarmee wil ik de ervaren verschillen niet ontkennen, maar aangezien een technische verklaring ontbreekt, moet het dus zo zijn dat er andere oorzaken zijn. Deze oorzaken bevinden zich tussen de oren van de luisteraar. En ook daarmee zeg ik niet dat dat onzin of iets anders is, maar daarmee maak je het wel persoonlijk en zo ook de beschrijving van de ervaring.
Zaken als transparanter, doortekend, het zwart tussen de instrumenten, timbre, dynamisch etc. etc. hebben voor iedereen een andere betekenis. Als ik dus schrijf dat een kabel van het type X, zo mooi doortekend, transparant en dansbaar klinkt, kan volgens mij niemand daar wat mee. Ten eerste is mijn beleving niet die van andere en vervolgens omschrijf ik die beleving ook nog eens in termen die iedereen anders interpreteert.

Ik denk wel dat ik de bedoeling van je topic snap, maar dat je daarvoor op dit forum op de verkeerde plek bent. Jij wil volgens mij geen discussie of kritische houding, maar een leuk gesprek met gelijkgezinden over een, in ieder geval op technisch vlak, zeer discutabel onderwerp. En dat zou hetzelfde zijn als een topic, waarin we allen maar mogen praten over AMD en waar Intel uit den boze is, puur en alleen maar, omdat TS zo'n voorkeur heeft voor AMD. Het feit dat je in het Elfen topic je ei niet kwijt kunt, komt niet omdat men je daar kielhaalt, maar omdat men daar stevige onderbouwing wil van geclaimde feiten. En die kunnen tot nu toe niet gegeven worden. Maar om het zuiver te houden, moet ik toegeven dat de non-believers in dat topic vaak ook wel sterk uit de hoek komen en zeer overtuigend te werk gaan. Dat maakt de discussie soms wat gekleurd, maar zover ik kan nagaan wordt deze wel met respect en open vizier gevoerd. Alleen moet je daar denk ik tegen kunnen als je deelneemt aan een discussie op dit forum, het is tenslotte grotendeels een technisch georiënteerd forum. En door juist die technische deur dicht te gooien, verwordt dit topic tot een ja-knik sessie in mijn ogen en dat kan niet de bedoeling zijn.

Maar goed, dat zijn slechts mijn gedachten hierover. En om dan toch te proberen een reactie te geven, die wel in het uitgangspunt van je topic past: Realiseer je jezelf, dat als je praat over de MIT 330, je het niet hebt over een kabel, maar over een kabel met een paar actieve componenten erbij in gesleuteld? Als je dat gaat analyseren, dan praat je niet meer over de kabel, maar over de invloed die de actieve componenten in die kabel, die de signaaloverdracht beïnvloeden?

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• KingTenteehje
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 01-05 00:03

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

Ik snap het standpunt wel wat veel mensen hier zeggen/aanhalen over een niet wetenschappelijk topic op GoT. Aan de andere kant snap ik niet waarom een topic als dit geen kans van slagen krijgt terwijl er ook over godsdiensten gediscussieerd wordt op GoT. Laten we wel zeggen als iets niet wetenschappelijk onderlegd is is het wel geloof. Of ga ik nu een stap te ver door te zeggen dat ze in dat topic ook moeten gaan spammen/trollen over de wetenschappelijke achtergrond van geloof?

Laten we wel even voorop stellen dat het niet mijn intentie is om "panora's box" te openen. Ik ben zelf ook een audio freak welke van dure kabels etc. houdt.

[Voor 14% gewijzigd door KingTenteehje op 16-04-2011 16:35]

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

• martijn_tje
KingTenteehje schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 16:33:
Ik snap het standpunt wel wat veel mensen hier zeggen/aanhalen over een niet wetenschappelijk topic op GoT.
Is het wel een volledig tech vrij topic? dat vraag ik me af. Of zit een deel van de lezers snel op de kast om dat er dingen als waarheid gepresenteerd worden die recht tegen de technische achtergrond kennis van een deel van de lezers in gaan. Een nieuwe/andere theorie wordt nooit meteen geaccepteerd. Het heeft ook een tijdje geduurt voordat iedereen overtuigd was dat de aarde rond was.
Aan de andere kant snap ik niet waarom een topic als dit geen kans van slagen krijgt terwijl er ook over godsdiensten gediscussieerd wordt op GoT. Laten we wel zeggen als iets niet wetenschappelijk onderlegd is is het wel geloof. Of ga ik nu een stap te ver door te zeggen dat ze in dat topic ook moeten gaan spammen/trollen over de wetenschappelijke achtergrond van geloof?
Het geloof heeft in de basis geen wetenschappelijke achtergrond. De bijbel is een verzameling (mogenlijk op waarheid gebaseerde) verhalen door verschillende schrijvers samengesteld waar men wel of geen verdere betekenis of symboliek aan toe kent. De kerk heeft eeuwen lang wetenschappers vervolgd. Probeer de eerste kabel fabrikant zoeken die zich niet van (semi) watenschappelijke onderbouwing probeert te voorzien om laten we eerlijk zijn vrij pittige bedragen voor zijn of haar kabel te rechtvaardigen.
Laten we wel even voorop stellen dat het niet mijn intentie is om "panora's box" te openen. Ik ben zelf ook een audio freak welke van dure kabels etc. houdt.
Hou je van mooie kabels voor de look feel en status of ben je er oprecht van overtuigd dat er in kabels van boven de pak em beet 20 euro nog enorm grote verschillen zitten.

Ieder z'n goed recht ik hou ook van mooie spullen en zou er zo nog 3 trompetten ter waarde van ruimt een half maandloon met elk net een ander karakter er bij willen. Terwijl het scheurijzer dat ik nu heb zo waanzinnig flexibel van klank is dat er echt geen noodzaak voor is. Even een klein stukje paralel aan dit topic er is ook een trompet bouwer die zich beroept op onduidelijk gedefinieerde eigenschappen en ondertussen wel 14.000 euro per instrument durft te vragen. Een professioneel topmodel kost bij de meeste merken ongeveer 3.000 euro, een goede middenklasser ongeveer de helft daar van.

[Voor 26% gewijzigd door martijn_tje op 16-04-2011 17:53]

Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

• Struikrover

Struikrover

Discussiewinnaar 2015

Ik vind ook dat je de beleving van audiokabels niet direct kunt vergelijken met de religie van mensen.
Tenslotte was die religie er al veel en veel eerder dan de wetenschap, en is het niet zo dat religieuze mensen leentjebuur spelen bij diezelfde wetenschap, maar hier dan zaken aan toevoegen die niet wetenschappelijk te bewijzen is.

Stel je maar eens voor dat er een bedrijf zou opstaan dat beweert dat 'God' een manifestatie is in de ruimte tussen atomen in, en dat je deze manifestatie zelfs kunt ervaren door bepaalde rituelen uit te voeren en middelen te kopen (die vanzelfsprekend erg, erg duur zijn want ze maken gebruik van de meest geavanceerde wetenschappelijke toepassingen). Maar wanneer wetenschappers deze verschijnselen vervolgens proberen te meten of te analyseren vinden ze niks, geen verschillen ten opzichte van een neutrale situatie. Echter beweert wel een significante hoeveelheid mensen toch écht een verschil te ervaren, en god te hebben ervaren. Dat is mijns inziens een betere vergelijking met een religieus onderwerp.

Verder sluit ik mij wel redelijk aan bij de reactie van Killer een paar posts hierboven.

• iThinkSo
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 04-05 10:18

iThinkSo

Ik heb deze tekst en jij niet!

Hooglander1 schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 17:05:
Hdmi, Digitaal? een 1 is aan het andere eind van de kabel hoogstwaarschijk nog steeds een 1. dat is met (bijna) alle kabels nog, dus zo dure hdmi heb je volgens mij niet nodig. Ik vind dikke, goed geisoleerde kabel voor de luidsprekers en tulp wel belangrijk, omdat dat analoog is: daar kan 0,1 volt (ik zeg maar wat) aan het eind van de kabel opeens 0,11 volt zijn, wat weer flink uitversterkt word. de volgende keer is het 0.99 volt, enz. hierdoor heb je meer spanningswisselingen en een minder zuiver geluid. dit is meer een zilveren hifi-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht aanpak, maar het is wel hoe ik erover denk :)

P.S. Probeer maar eens een telefoon aan te sluiten over een lang (10 m) dun koperdraadje en bel eens iemand. je zult verbaast staan van wat er allemaal voor radio dat draadje binnenspoelt.

[Voor 11% gewijzigd door iThinkSo op 16-04-2011 21:26. Reden: Iets toegevoegd]

• bronco2011!
Struikrover schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 18:15:
[...]
Dat is een ervaringentopic over chinese hifi. Hoe kun je dat uberhaupt vergelijken met je eigen topic? Je koopt het of je koopt het niet, je kunt de kwaliteit gewoon controleren, daar is niks 'onmeetbaars' aan, in tegenstelling tot de door jou aangedragen theorieen over kabels.

Maar goed, ik kom hier niet om te ranten.
Verdiep je eens in de topic van chinese hifi....Wat noem je een ervaringentopic? De topic is doordrenkt van subjectiviteit! Er is praktisch niemand geweest die iets heeft gekocht in china, het heeft doorgemeten en dan zijn quasi semi wetenschappelijke bevindingen heeft gepost op die topic. Toch gaat het al 12 delen mee.

@killer...je begint het te snappen...Mag ik eraan helpen herinneren dat ik op 27 maart de artikelen over OCC koper heb gepost incl. 4 artikelen van diverse universiteiten. Geen reactie. Op 5 april heb ik een aantal stukken gequoteerd uit de PDF's. Waarna door de topicleden zaken werden aangehaald dat het allemaal commercie was, de stukken afkomstig waren van producenten en wat al niet meer aan NIET wetenschappelijke opmerkingen. Noem je dat technisch georiënteerd? Was het ook niet jij die o.a. zei dat het nog nooit gelukt was om een luistersessie te organiseren met een aantal gasten? Ik begrijp wel waarom! Die uitdaging kunnen ze niet aan omdat het quasi semiwetenschappelijke wereld onderuit gehaald zou kunnen worden.

Wat betreft de MIT....ik weet verdomd goed dat ik naar een aantal 'toegevoegde componenten' zit te luisteren in de kabel. Neemt niet weg dat de kabel verdomd goed klinkt. Alleen jammer dat de oude versies betaalbaar zijn en de huidige versies belachelijk duur zijn.

Ik heb met name de topic opgezet omdat geen interesse heb in de gevestigde merken zoals bijv. siltec, MIT en van den Hul. Ik ben bijvoorbeeld zeer verbaasd over het merk W&M (a.k.a. choseal). Zo heb ik laatst de choseal LB-5108 aangeschaft voor 85 euro voor 2 x 2.5 meter.

volgens de OCC productiemethode. Zie PDF1, PDF2, PDF3 voor meer informatie over kopen volgens OCC methode.

Wanneer ik luister naar de kabel merk ik in eerste instantie wel een verschil met single wire en Bi-wire. Mijn MIT MH750 is een Bi-wire. Ik merk dat minder controle over de speaker en dat het laag minder gedefinieerd is en minder diep klinkt. Het middengebied en het hoog klinkt prima, wat luchtiger en opener (transparanter) dan de MIT. De Choseal is goed afgewerkt. De connectoren zijn in z'n geheel afgeschermd en de aansluiting is te wisselen tussen bananen en vorken (afdraaibaar). Ik wil nog, als ik daar de kans toe krijg, nog een stukje schrijven over de W&M AC-01 interlink.

Je kunt diverse choseal producten mooi inzien op de website http://china-hifi-audio.com/choseal-qiuyeyuan-cables-c-16.html. Voor weinig geld een zeer fatsoenlijk product. De W&M interlink kan de concurrentie met lagere series van MIT aan.

Kortom, de ervaringen met 'goedkope', niet bekende merken lijkt me interessant. Ik zal never nooit 2000 euro betalen voor een metertje kabel. Maar ik wil het wel beluisteren wanneer ik de kans daartoe krijg. :)

• Taigu
bronco2011! schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 21:33:
[...]
de stukken afkomstig waren van producenten en wat al niet meer aan NIET wetenschappelijke opmerkingen. Noem je dat technisch georiënteerd? Was het ook niet jij die o.a. zei dat het nog nooit gelukt was om een luistersessie te organiseren met een aantal gasten? Ik begrijp wel waarom! Die uitdaging kunnen ze niet aan omdat het quasi semiwetenschappelijke wereld onderuit gehaald zou kunnen worden.
Nu haal je je eigen topic onderuit imho door de discussie op te starten die gevoerd kan worden in het elfjes topic. Ik ben juist benieuwd naar de meningen van andere audiofielen waarom zij gaan voor de dure kabels, dit zonder zich hoeven te verdedigen.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• bronco2011!
@Taigu....Nee, ik geef aan dat die luistersessie nooit heeft plaatsgevonden en ook niet zal plaatsvinden op de elfjes topic. Verder geef ik aan waar mijn grenzen liggen voor wat ik uit wil en kan geven voor kabels. Mocht er mensen zijn, zoals ray, die bijv. de virtual dynamics 3.0 heeft gehad dan ben ik benieuwd wat ze van de kabel vinden. En bijv. ten opzichte van andere kabels.

In mijn ogen is de hele kabelkwestie en....ik herhaal mezelf steeds....net zoiets als wijn. Het is rood (of wit) en komt van druiven. Wil nog niet zeggen dat het één smaak heeft. En ja...nu zal ik weer onder uit geschopt worden. Want bodemgesteldheid, de aantal zonuren, de vinificatie, lagering e.d. spelen ook een rol (ik heb een wijncertificaat van SVH...ik weet er 'iets' van af).

• Ray
Sterker nog ik heb nog de speaker kabel van VD master 3.0 en een custom powercord uit die serie. Daarnaast ben ik importeur geweest van Electra Glide kabels (en ken de ranzige details :) ) Ook heb ik Jim van PAD diverse malen gesproken en ook de CEO van VD (de bastard...). Niet dat dit zo bijzonder is overigens.
Daarnaast jarenlang vrijwel wekelijks met kabels en natuurlijk de overige hardware aan het 'spelen' geweest (zie vanaf elfen topic1 ) helaas heeft mij echte hobby > het bezoeken van concerten naar het lijkt mijn gehoor geen goed gedaan helaas.
Hoe het technisch zit boeit me terdege maar ik kan met zekerheid stellen dat verschillen configuraties van kabels en hardware wel degelijk verschil maakt. Of dat nu meetbaar is of niet boeit me niet zo zeer. In het dagelijks leven werk ik alleen maar met rationele zaken en cijfers en daar is alles verklaarbaar. IMHO werkt dat in audio lang niet altijd op die manier

• Killer

Killer

Hatseflats!

[...]

Verdiep je eens in de topic van chinese hifi....Wat noem je een ervaringentopic? De topic is doordrenkt van subjectiviteit! Er is praktisch niemand geweest die iets heeft gekocht in china, het heeft doorgemeten en dan zijn quasi semi wetenschappelijke bevindingen heeft gepost op die topic. Toch gaat het al 12 delen mee.
Is het je ook opgevallen dat niemand in dat topic beweringen doet dat de chinese HiFi beter klinkt dan weet ik veel wat...etc?
Op misschien een enkele uitzondering na, wordt daar gediscussieerd over het feit dat de chinese hardware net zo goed is als de Europese\Amerikaanse, echter tegen een fractie van de prijs. Er wordt wel wat gemod her en der, maar daar is het duidelijk dat er op elektronisch vlak iets veranderd wordt. Dat kan inderdaad hoorbare, maar ook altijd meetbare, verschillen opleveren. In mijn ogen is dat topic van geen kant te vergelijken met het Elfen topic.
@killer...je begint het te snappen...Mag ik eraan helpen herinneren dat ik op 27 maart de artikelen over OCC koper heb gepost incl. 4 artikelen van diverse universiteiten. Geen reactie. Op 5 april heb ik een aantal stukken gequoteerd uit de PDF's. Waarna door de topicleden zaken werden aangehaald dat het allemaal commercie was, de stukken afkomstig waren van producenten en wat al niet meer aan NIET wetenschappelijke opmerkingen. Noem je dat technisch georiënteerd?
Als je goed leest, kom je daar tussen ook werkelijk reacties tegen die wel degelijk een onderbouwing hebben. En het lijkt mij logisch dat als je een artikel aanhaalt, waarin een kabelfabrikant aanhaalt dat uit eigen testen is gebleken dat hun eigen kabel beter is, dat je hoongelach kunt verwachten.....Wij van W.C. Eend gevalletje. Ik heb in ieder geval inhoudelijk op dat stuk gereageerd.
Was het ook niet jij die o.a. zei dat het nog nooit gelukt was om een luistersessie te organiseren met een aantal gasten? Ik begrijp wel waarom! Die uitdaging kunnen ze niet aan omdat het quasi semiwetenschappelijke wereld onderuit gehaald zou kunnen worden.
Ja, dat was ik. En ik weet ook zeker dat de wetenschappelijke wereld ook niet onderuit gehaald wordt. In dat bewuste topic is het inderdaad niet gelukt, omdat er simpelweg geen ruimte beschikbaar was. Of mensen niet mee wilden doen, omdat men bang zou zijn van het wetenschappelijke, dan wel gouden-oortjes geloof zou afvallen, dat weet ik niet. Ik kan niet spreken voor andere mensen. Het wil echter nog niet zeggen dat die vergelijkende luistertests er nooit geweest zijn. Sterker nog, ik heb er een flink aantal georganiseerd en meegemaakt. En ik kan je uit ervaring vertellen, dat indien amplitudes gelijk getrokken worden binnen 0,1dB het tot nu toe niemand is gelukt om een kabels blind te kunnen duiden. Versterkers en cd-spelers trouwens ook niet, maar dat blik zal ik maar helemaal niet lostrekken. Maar ik kan het argument net zo goed omdraaien: Kun jij mij aantonen, dat jij in een blind luistervergelijk verschillen hoort tussen kabels? Ik kom het erg graag meemaken. Ik heb inmiddels genoeg mensen overtuigd door luistertesten, ik wil zelf wel eens overtuigd worden of iemand meemaken die het echt kan, kabels blind duiden.
Wat betreft de MIT....ik weet verdomd goed dat ik naar een aantal 'toegevoegde componenten' zit te luisteren in de kabel. Neemt niet weg dat de kabel verdomd goed klinkt. Alleen jammer dat de oude versies betaalbaar zijn en de huidige versies belachelijk duur zijn.
Zou je mij geloven als ik een identiek klinkende kabel kan fabriceren voor een bedrag onder de €15,-? Want dat is eigenlijk de essentie van het Elfen topic. Er zitten verschillen tussen kabels, qua constructie, qua uiterlijk etc. Een goede kabel hoeft niet veel te kosten en al die door Elfen bij maanlicht gesmede High-End kabels zijn vanuit een geluidstechnisch standpunt flauwekul. Dat je er desalnietemin heel blij mee kunt zijn, is geen punt van discussie.
Ik heb met name de topic opgezet omdat geen interesse heb in de gevestigde merken zoals bijv. siltec, MIT en van den Hul. Ik ben bijvoorbeeld zeer verbaasd over het merk W&M (a.k.a. choseal). Zo heb ik laatst de choseal LB-5108 aangeschaft voor 85 euro voor 2 x 2.5 meter.
[afbeelding]
volgens de OCC productiemethode. Zie PDF1, PDF2, PDF3 voor meer informatie over kopen volgens OCC methode.

Wanneer ik luister naar de kabel merk ik in eerste instantie wel een verschil met single wire en Bi-wire. Mijn MIT MH750 is een Bi-wire. Ik merk dat minder controle over de speaker en dat het laag minder gedefinieerd is en minder diep klinkt. Het middengebied en het hoog klinkt prima, wat luchtiger en opener (transparanter) dan de MIT. De Choseal is goed afgewerkt. De connectoren zijn in z'n geheel afgeschermd en de aansluiting is te wisselen tussen bananen en vorken (afdraaibaar). Ik wil nog, als ik daar de kans toe krijg, nog een stukje schrijven over de W&M AC-01 interlink.

Je kunt diverse choseal producten mooi inzien op de website http://china-hifi-audio.com/choseal-qiuyeyuan-cables-c-16.html. Voor weinig geld een zeer fatsoenlijk product. De W&M interlink kan de concurrentie met lagere series van MIT aan.
Schud ik nu je hele wereld door elkaar, als ik je vertel dat de Choseal kabel geen OCC koper bevat, maar slechts LC-OFC koper, dat de afscherming van de koperkern uit tissuepapier bestaat, het isolatiemateriaal bestaat uit Polyethylene, met daaromheen een PVC nylon-sleeve en de produktiekosten van die kabel, zo rondom de €4,- euro zweven? Je zit te luisteren naar de spreekwoordelijke Gamma-kabel in een mooi pakketje. Daar is verder niets mis mee hoor, maar die spreekwoordelijke Gamma-kabel klinkt altijd zo slecht zegt men.

En een vergelijk tussen een kabel met componentjes erin en ééntje zonder is in mijn ogen ook een beetje vreemd vergelijk. Het feit dat jij MIT kabels lekker vindt klinken, geeft voor mij aan dat je houdt van een warme en volle sound. MIT kabels vertonen door hun netwerkje een afval in het hoog en kunnen als gevolg van datzelfde netwerkje ervoor zorgen dat versterkers met een wat lagere dempingsfaktor op passief gefilterde luidsprekers, de bas wat wolliger laten klinken. Dat moet je ding zijn, maar in mijn ogen verslechter je dan het signaal en dat is wel het laatste wat je van een kabel zou willen als high-ender zou ik zeggen.

P.S. Ik heb inmiddels de door jou aangehaalde PDF stukken doorgelezen en daaruit blijkt een hele hoop, maar er wordt geen woord gerept over de voordelen van audiosignalen. Men praat er over meetbare verschillen in de >GHz regionen.... Voor de rest wordt er geconcludeerd dat OCC koper prima geschikt is voor deformatie van plastic op microscopische schaal.

[Voor 8% gewijzigd door Killer op 17-04-2011 01:33]

• Ossi
  • Laatst online: 22:32
sinner2stroke schreef op zondag 17 april 2011 @ 00:50:
hoe kun je nou met droge ogen beweren dat iets WEL hoorbaar, maar technisch NIET meetbaar is?!
Zijn 'concert-oren' worden beter als ie dure kabels gebruikt ;)

Uiteindelijk is het een discussie die je nooit gaat winnen, net als als geloof vs atheisme.

@bronco, ik snap niet waarom je dit topic persee op tweakers wil hebben staan. Op het htforum zul je honderden medestanders vinden en hier voornamelijk weerstand. Wil je mensen hier overtuigen van je gelijk? Het moet toch alleen maar frustrerend zijn om hier telkens tegen een muur van ongeloof aan te lopen?
Ik snap dat het leuk is op tweakers, maar gespecialiseerde onderwerpen buiten computers e.d. Kun je beter op de bijbehorende fora behandelen. :)
Ik wil je niet weg hebben ofzo, ik snap alleen de strijd niet. Het lijkt mij vreselijk frustrerend om telkens weer argumenten op te gaan zitten zoeken voor niet gelovigen :)

• bronco2011!
Killer schreef op zondag 17 april 2011 @ 01:11:

[...]
Als je goed leest, kom je daar tussen ook werkelijk reacties tegen die wel degelijk een onderbouwing hebben. En het lijkt mij logisch dat als je een artikel aanhaalt, waarin een kabelfabrikant aanhaalt dat uit eigen testen is gebleken dat hun eigen kabel beter is, dat je hoongelach kunt verwachten.....Wij van W.C. Eend gevalletje. Ik heb in ieder geval inhoudelijk op dat stuk gereageerd
Ik heb gewoon toentertijd een aantal PDF's gedownload en waren niet afkomstig van sites van kabelproducenten. Dat ze onder meer de testen e.d. hebben gefinancierd zal ik niet ontkennen. Ze halen 1 keer audioquest aan en zeggen ook dat niet bewezen is. Daar laten ze het verder bij. Je leest de PDF's te gekleurd.
Zou je mij geloven als ik een identiek klinkende kabel kan fabriceren voor een bedrag onder de €15,-? Want dat is eigenlijk de essentie van het Elfen topic. Er zitten verschillen tussen kabels, qua constructie, qua uiterlijk etc. Een goede kabel hoeft niet veel te kosten en al die door Elfen bij maanlicht gesmede High-End kabels zijn vanuit een geluidstechnisch standpunt flauwekul. Dat je er desalnietemin heel blij mee kunt zijn, is geen punt van discussie.
Dan zou ik daar blij mee zijn! Ik sta open voor jouw argumenten en voor een luistertest. Kan ik blind kabel uiteen houden? Nee, waarschijnlijk niet. Kan ik een Cabernet Sauvignon uit de Medoc en Saint Emilion op een middag proeven uiteen houden? waarschijnlijk ook niet. Kan ik een voorkeur hebben voor een van beide? Denk van wel, de ene zal wat betreft mijn persoonlijke voorkeur mij beter liggen dan de andere. Wat voor smaak opgaat gaat, in mijn visie, ook op voor geluid of 'sound'. Laten we het op sound houden omdat ht meer een subjectief geheel is en smaak weergeeft.
Schud ik nu je hele wereld door elkaar, als ik je vertel dat de Choseal kabel geen OCC koper bevat, maar slechts LC-OFC koper, dat de afscherming van de koperkern uit tissuepapier bestaat, het isolatiemateriaal bestaat uit Polyethylene, met daaromheen een PVC nylon-sleeve en de produktiekosten van die kabel, zo rondom de €4,- euro zweven? Je zit te luisteren naar de spreekwoordelijke Gamma-kabel in een mooi pakketje. Daar is verder niets mis mee hoor, maar die spreekwoordelijke Gamma-kabel klinkt altijd zo slecht zegt men.
.

Zou je de bron aan kunnen geven waar je hebt gelezen dat de choseal geen OCC maar LC-OFC koper is? Ik ben benieuwd. Verder heb ik even gekeken naar LC-OFC koper kabels. Kwam o.a. de Van Damme tegen die niet veel hoeft te kosten kost, Zie PDF als voorbeeld of de site van een groothandel VDC. Of zie de meest uitgebreide PDF van Van Damme. Met een beetje googelen moet het wel goedkoper te vinden zijn.

Overigens is een gamma kabel niet zozeer bij me opgekomen om te kopen. Ik moet binnenkort het een en ander halen bij de Gamma. Ik zal een interlink meenemen. Ik mag aannemen dat we het dan wel hebben over de wat betere versies? En niet zozeer over de dropveters.
En een vergelijk tussen een kabel met componentjes erin en ééntje zonder is in mijn ogen ook een beetje vreemd vergelijk. Het feit dat jij MIT kabels lekker vindt klinken, geeft voor mij aan dat je houdt van een warme en volle sound. MIT kabels vertonen door hun netwerkje een afval in het hoog en kunnen als gevolg van datzelfde netwerkje ervoor zorgen dat versterkers met een wat lagere dempingsfaktor op passief gefilterde luidsprekers, de bas wat wolliger laten klinken. Dat moet je ding zijn, maar in mijn ogen verslechter je dan het signaal en dat is wel het laatste wat je van een kabel zou willen als high-ender zou ik zeggen.
Ik zal niet ontkennen dat ik van een warm en vol geluid houd. Naast dat MIT die eigenschappen heeft, vind ik dat de kabel een ruimtelijk effect heeft (nee, geen echo-achtige zaken) maar het gevoel geeft dat het geluidsbeeld groter is. De bas kan inderdaad wollig gaan klinken. Naar mijn mening moet je derhalve niet je gehele set bekabelen met MIT. Ik had eerst een MIT 330 interlink en kocht later de MH750 speakerkabel. Toen werd het laag te wollig. Ik heb toen de interlink er tussenuit gehaald en de straight wire tussen gedaan. Dat ging prima.

• Stoney3K
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 07:20

Stoney3K

Flatsehats!

sinner2stroke schreef op zondag 17 april 2011 @ 00:50:
hoe kun je nou met droge ogen beweren dat iets WEL hoorbaar, maar technisch NIET meetbaar is?!
Dit vraag ik me ook nog steeds af. Veel termen die hier voorbij komen ('ruimtelijk stereobeeld', 'sprankelend hoog', 'betere plaatsing', 'meer dynamiek') kan ik als geluidstechnicus prima naar meetbare waarden afleiden.

Als je het over dynamiek hebt, dan gaat het vooral om demping in de kabel (als gevolg van ohmse weerstand) waardoor je SNR aan het uitende van het ding nu eenmaal minder wordt dan de SNR van het apparaat wat je erin stopt. Dus die -10dBV aan signaal wordt 3dB zachter, en dan heb je goed kans dat de onderkant in de ruisvloer verdwijnt.

Termen als 'sprankelend hoog' doen me meer denken aan bandbreedte en amplitude-respons van kabels. Als een kabel voorbij de 15kHz al af gaat vallen, dan raak je een hoop hoog kwijt en dat ga je zeker horen. Net zoals wanneer een kabel niet 100% vlak is over zijn (gespecificeerde) bereik, waardoor het geluid gekleurd wordt.

Als je het over 'betere plaatsing' en 'ruimtelijk stereobeeld' hebt, dan komen we op een plek waar je veel hobby-audiotechnici ziet steigeren: Fase. Een kabel die een prima vlakke amplitute-respons heeft van nul tot 400kHz maar een waardeloze faserespons, zal nog altijd klinken alsof je er een schoenveter tussen hebt geknoopt. In het ergste geval staan de strijkers (op het hoog) bijvoorbeeld in tegenfase met de contrabas (op het laag), waardoor het klinkt alsof die strijkers van achteren vandaan komen in plaats van voor je.

Het goed kunnen plaatsen van instrumenten en een strak stereobeeld krijg je door je kabels hierop te kiezen en niet op allerlei voodoo van de fabrikant. Kabels die bijvoorbeeld voor links en rechts niet goed gematched zijn (of last hebben van overspraak) kunnen je stereobeeld compleet verpesten en dan verbaas je je er ineens over dat die 2de violisten op de wat duurdere set ineens op stage-left zitten in plaats van net uit het midden. :+

Again, zaken als weerstand, capaciteit, bandbreedte en fasegedrag van kabels (en van connectors!) zijn gewoon meetbare eigenschappen. Als ik een kabel van 15 euro doormeet en die tegen een kabel van 150 euro leg, en er komen dezelfde getallen uit, dan gaat ook niemand dat in die ABX test merken.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• bronco2011!
@Stoney3K...De vraag is of faserespons te horen zal zijn, gezien dat er geen lange lengtes kabel gebruikt wordt in de thuissituatie. Ik kan me voorstellen dat bij lange lengtes dit het geval is.

Verder geef je aan dat weerstand, capiciteit e.d.meetbare eigenschappen zijn. Klopt! Wat ik vaak hoor(lees) dat wanneer er geen verschillen tussen 2 kabel zal zijn de uitkomst gelijk is. Kan kloppen.
Er wordt veel gesproken over ALS de kabels wordt doorgemeten. Ik zou graag een meetrapport willen van een 15 euro kabel en een MIT kabel. 's kijken wat er eruit komt. Kan zijn dat de MIT inderdaad slechtere 'meetwaarden' heeft t.o.v. de 15 euro kabel. En dan 's luisteren en kijken of de verschillen waarneembaar zijn. Dat zou 's leuk zijn.

• Stoney3K
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 07:20

Stoney3K

Flatsehats!

bronco2011! schreef op zondag 17 april 2011 @ 11:56:
@Stoney3K...De vraag is of faserespons te horen zal zijn, gezien dat er geen lange lengtes kabel gebruikt wordt in de thuissituatie. Ik kan me voorstellen dat bij lange lengtes dit het geval is.
Verschillen in fasegedrag zul je denk ik meer horen in luidsprekers dan in bekabeling, als je tenminste de moeite neemt om je CD-speler niet met een telefoonsnoer aan te sluiten. ;)

Overigens ben je in de war met delay, waardoor het geluid dus (in zijn geheel) later aankomt. Waar je bij bekabeling en luidsprekers op moet letten is de group delay, ofwel de relatieve verschuving van een bepaald frequentiegebied.

Bovendien denk ik dat de 'goeie-kabels-zijn-duur' mentaliteit nogal snel wordt aangescherpt door de lui die met vinyl draaien, omdat de signaalniveaus daar veel lager liggen en je het over laagohmige kabel hebt (itt hoogohmig RCA lijnsignaal) merk je een verschil in kabelcapaciteit daar veel eerder op.

Een kabel is in principe een RLC netwerk met een R, L en een C die (als het goed is) bedroevend klein horen te zijn, zodat de bandbreedte groot blijft en de frequentierespons zo vlak mogelijk. Maar zelfs 1 dB verschil tussen het laag en het hoog of die 4 graden fasedraaiing ga je wel horen. Als het in tienden of in hondersten loopt wordt het natuurlijk wel een andere situatie.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Modbreak:Dit topic blijft open aangezien de opzet en insteek anders is dan we bij zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5 zien. Gathering of Tweakers is en blijft een discussieforum en daar is ook plaats voor topics over de beleving en opinie betreffende dit onderwerp.

Laten we het alleen wel gezellig houden. Dus geen overdaad aan botte reacties en/of flames naar elkaar. Natuurlijk zullen er meningen verschillen, dat is inherent aan het onderwerp. Maar dat kan ook op een nette manier.

Succes en veel plezier :)

• bronco2011!
@Fear/moderator....naar mijn idee wordt er niet zozeer geflamed of bot gedaan. Ik ben zelfs van mening dat er fatsoenlijker met elkaar wordt omgegaan dan bij de elfjes topic. Het verhaal van stoney is prettig te lezen en minder oordelend.

Plus ik of we hebben een kabel gevonden van Van Damme bestaande uit UP OFC koper die wel interessant zou kunnen zijn....Ik ga het bestellen en laat het nog weten hoe die klinkt ten opzichte van de W&M AC-01.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

bronco2011! schreef op zondag 17 april 2011 @ 20:20:
@Fear/moderator....naar mijn idee wordt er niet zozeer geflamed of bot gedaan.
Ik ben het liever voor dan dat het te laat is ;)
Plus ik heb het topic een beetje opgeschoond en het was niet allemaal even netjes wat er werd gezegd. Maar vanaf nu beginnen we dus met een schone lei.

• bronco2011!
als je wilt ben ik zondermeer bereid zaken aan te passen in de TS zodat de scheiding tussen beide topics duidelijker wordt...je kunt me daarvoor mailen en/of DM sturen. Ik ben niet zozeer uit 'gedonder'. :)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Als het goed is heb je al een DM van mij...

• Killer

Killer

Hatseflats!

bronco2011! schreef op zondag 17 april 2011 @ 10:10:

Ik heb gewoon toentertijd een aantal PDF's gedownload en waren niet afkomstig van sites van kabelproducenten. Dat ze onder meer de testen e.d. hebben gefinancierd zal ik niet ontkennen. Ze halen 1 keer audioquest aan en zeggen ook dat niet bewezen is. Daar laten ze het verder bij. Je leest de PDF's te gekleurd.
Ik denk dat dat wel meevalt hoor, dat gekleurd lezen, in ieder geval in mijn geval. Buiten de link van audioquest zelf (gehaald uit het Elfen topic) kan ik uit de door jou gequoteerde links geen enkele informatie vinden die ook maar enigszins relateert of verwijst naar frequenties in het audiospectrum. Ik lees veel over het extreem monokristalijne oppervlak en hoe geschikt dat is als pressiemetaal voor kunststof en wat metingen bij zeer hoge frequenties (ver >Mhz). Er staat simpelweg geen informatie in over audiofrequenties, of ik lees er strak overheen.
Dan zou ik daar blij mee zijn! Ik sta open voor jouw argumenten en voor een luistertest. Kan ik blind kabel uiteen houden? Nee, waarschijnlijk niet. Kan ik een Cabernet Sauvignon uit de Medoc en Saint Emilion op een middag proeven uiteen houden? waarschijnlijk ook niet. Kan ik een voorkeur hebben voor een van beide? Denk van wel, de ene zal wat betreft mijn persoonlijke voorkeur mij beter liggen dan de andere. Wat voor smaak opgaat gaat, in mijn visie, ook op voor geluid of 'sound'. Laten we het op sound houden omdat ht meer een subjectief geheel is en smaak weergeeft.
Ik wil best een kabelvergelijk met je opzetten. Daar zitten een paar randvoorwaarden aan wat mij betreft. We gaan geen kabels met actieve componenten vergelijken met passieve kabels. Tussen die kabels zitten meetbare en hoorbare verschillen, dat is niet zo nuttig. Voor de rest moeten we kabel vergelijken die ongeveer hetzelfde meten, of zorgen voor apparatuur waarmee we weerstandverschillen kunnen opheffen. Dit om te zorgen dat we puur en alleen naar het geluid luisteren en niet naar volume verschillen. En het luisteren dient blind te gebeuren.

Niet blind vergelijken heeft in mijn ogen geen zin, omdat je dan geen zaken als voorkennis e.d. uitsluit. Je wilt de kabels tenslotte alleen op hun geluidsmatige kwaliteiten beoordelen. Maar met die randvoorwaarden wil ik mijn best doen hoor. Als je de kabels blind niet uit elkaar kunt houden in een ABX test, dan zijn de verschillen als ze er al zijn, in ieder geval miniem. Als je niet blind test, doe je in mijn ogen geen eerlijk vergelijk. Je hoeft bij een ABX de kabel niet te herkennen (als in...dit is kabel A of kabel B ), maar allen maar te duiden of de kabel X die je hoort een andere is als kabel A of kabel B die je daarvoor gehoord hebt. Alleen zul je denk ik wel versteld staan dat je dan ineens geen verschil meer kunt horen tussen een kleerhanger en een deftige interlink-kabel. Dat kan soms heel confronterend zijn.
Zou je de bron aan kunnen geven waar je hebt gelezen dat de choseal geen OCC maar LC-OFC koper is? Ik ben benieuwd.
KLIK en KLIK waarbij de laatste klik hun top kabel is.
Verder heb ik verregaand inzicht in de productie van (audio)bekabeling. Daarvan heb ik geen links die ik kan\wil delen of meer info die ik hier in het openbaar kan\wil delen.

Jou kabel is gemaakt van LC-OFC, wat zoveel wil zeggen als Large Crystal kabel, wat iets heel anders is als Ohno Continues Cast (OCC) kabel met een mono-kristalijne structuur. Voorwaar geen slechte kabel hoor, dat wil ik er niet mee beweren. Sterker nog, ik gebruik ze zelf ook als luidsprekerkabel. Bij mij waren de criteria alleen dat ze er mooi uitzagen en voorzien waren van hele deugdelijke connectoren en heel goedkoop waren.
Overigens is een gamma kabel niet zozeer bij me opgekomen om te kopen. Ik moet binnenkort het een en ander halen bij de Gamma. Ik zal een interlink meenemen. Ik mag aannemen dat we het dan wel hebben over de wat betere versies? En niet zozeer over de dropveters.
Ik bedoelde de Gamma-kabel spreekwoordelijk. Ik ben niet op de hoogte van het kabelassortiment van de Gamma. Ik doelde daarmee op dit soort kabels.
Ik zal niet ontkennen dat ik van een warm en vol geluid houd. Naast dat MIT die eigenschappen heeft, vind ik dat de kabel een ruimtelijk effect heeft (nee, geen echo-achtige zaken) maar het gevoel geeft dat het geluidsbeeld groter is. De bas kan inderdaad wollig gaan klinken. Naar mijn mening moet je derhalve niet je gehele set bekabelen met MIT. Ik had eerst een MIT 330 interlink en kocht later de MH750 speakerkabel. Toen werd het laag te wollig. Ik heb toen de interlink er tussenuit gehaald en de straight wire tussen gedaan. Dat ging prima.
Dat je het mooi vindt klinken zal ik niets over zeggen, dat is een persoonlijke smaak, maar wat je effectief met die kabels doet is je hoogweergave en in veel gevallen ook de laagweergave naar de knoppen helpen. Het hoog valt bij deze kabels vanaf ongeveer 17KHz af en met versterkers met een gemiddelde dempingsfactor, gaat je laagweergave op de schop. Vanuit een technisch oogpunt gezien is dat een drama, maar dat je het mooi vind klinken is een ander punt. Maar dat kun je ook bereiken door een spoeltje en een weerstand extra in je wisselfilter te bouwen. Dat kan voor onder de euro per luidspreker en onzichtbaar, je kunt dan elke normale luidsprekerkabel gebruiken en de euro's die je in je zak houdt aan muziek spenderen.Dat laatste is overigens mijn eigen mening. Je mist dan namelijk wel het genot van het gevoel eigenaar te zijn van hele dure kabels. Maar dat genot ontgaat mij altijd en is derhalve geen punt voor mij.

Voor jou misschien een leuk startpunt om je eens in te lezen in de wereld van de audiokabels en de hele heisa eromheen. Gaat je wat tijd kosten en er komt redelijk wat wis en natuurkunde om de hoek, maar mijns inziens prima leesbaar en begrijpbaar.

[Voor 5% gewijzigd door Killer op 17-04-2011 23:52]

• martijn_tje
Killer schreef op zondag 17 april 2011 @ 23:29:

Ik wil best een kabelvergelijk met je opzetten. Daar zitten een paar randvoorwaarden aan wat mij betreft. We gaan geen kabels met actieve componenten vergelijken met passieve kabels. Tussen die kabels zitten meetbare en hoorbare verschillen, dat is niet zo nuttig. Voor de rest moeten we kabel vergelijken die ongeveer hetzelfde meten, of zorgen voor apparatuur waarmee we weerstandverschillen kunnen opheffen.
Klinkt als een verdedigbare set voorwaarden.

In het geval van speaker kabels zou het verschil in weergegeven volume tussen de verschillende (passive) kabels verwaarloosbaar klein moeten zijn. (letop; zou moeten zijn)

[Voor 5% gewijzigd door martijn_tje op 18-04-2011 20:18]

• servies
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 19:51

servies

Veni Vidi Servici

FeaR1986 schreef op zondag 17 april 2011 @ 19:07:
[MODBREAK]Dit topic blijft open aangezien de opzet en insteek anders is dan we bij zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5 zien. Gathering of Tweakers is en blijft een discussieforum en daar is ook plaats voor topics over de beleving en opinie betreffende dit onderwerp.

Laten we het alleen wel gezellig houden. Dus geen overdaad aan botte reacties en/of flames naar elkaar. Natuurlijk zullen er meningen verschillen, dat is inherent aan het onderwerp. Maar dat kan ook op een nette manier.

Succes en veel plezier :)[/]
Als ik het dus goed begrijp moet dit dus een topic worden waar 'audiofielen' elkaar kunnen ophitsen met allerlei (on)zin over kabels zonder dat ze door anderen met de neus op de feiten worden gedrukt...
En dit is dan voor de moderatoren ter overweging:
Binnenkort krijg je dus allemaal verwijzigingen naar dit topic vanuit de 'audiofiele' wereld als bewijs dat kabel A van €1000 euro per centimeter beter klinkt dan dezelfde kabel van slechts €10 per meter... Oftewel de geloofwaardigheid van tweakers.net wordt hiermee onderuit gehaald.

• Mental
bronco2011! schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 16:00:
Transparantie in de zin van precisie/plaatsing van instrumenten.
doortekening in de zin van bijv. in het geluid van een stem. Nicole Atkins heeft bijv. een krachtige volle stem met een 'schuurpapierrandje'. Op een audioset van een ander hoor ik dat minder goed of met de straight wire die ik eerst gebruikte. Met de W&M AC-01 en met de MIT 330 interlink hoor ik dat wel beter.

Joh, geluid is net zoiets als wijn. Wat de een wel ruikt of proeft hoeft een ander niet te proeven/ruiken.
Dank voor de toelichting, 90% komt ook daadwerkelijk binnen (met een nodige dosis gezonde scepsis) en die overige 10% scharen we dan maar onder de noemer niet-belangrijk.

Ik zal me verder passief in dit topic gedragen aangezien ik toch een hoop meningen niet deel en het leven veel te kort is voor zoveel discussie waar niemand op zit te wachten, desondanks wordt het vast een leuk topic om te volgen :)

• ST10©DE
  • Laatst online: 21:53

ST10©DE

Dus.............

Ik heb thuis een simpel 5.1 setje (nad t737, nad t587, 4 wharfedales, een canton centre en een canton sub). Nu lijkt het alsof mijn rechterachterspeaker een stuk doffer klinkt dan de linkerachterspeaker. De voorspeakers zijn aangesloten met een Taralabs helix8 biwire 2,5m kabel, de centre met een 2m 1,5mm2 kabel. De achterspeakers zijn aangesloten met een 2,5mm2 OCC kabel, alleen is de lengte verschillend vanwege de lokatie. Zou het doffer klinken kunnen komen door het verschil in lengte van de kabels?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• begintmeta
  • Niet online
Verschilt de locatie ook of is alles (kamer/inhoud/opstelling) perfect symmetrisch enzo?

• ST10©DE
  • Laatst online: 21:53

ST10©DE

Dus.............

begintmeta schreef op woensdag 20 april 2011 @ 22:21:
Verschilt de locatie ook of is alles (kamer/inhoud/opstelling) perfect symmetrisch enzo?
Yep, dat is allemaal redelijk symmetrisch.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• pannekoek141
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 07-02 17:48
Ik heb nooit Probleem gehad met draad
Ik heb al mijn speakers aan gesloten met 2,5 mm Fasedraad.
Easy as it is :D

Suh dude

• Ossi
  • Laatst online: 22:32
P. Mekes schreef op woensdag 20 april 2011 @ 22:30:
[...]

Yep, dat is allemaal redelijk symmetrisch.
Staat er 1 in de hoek? Dat kan behoorlijk uitmaken.
Lengteverschil van kabel zou opgepakt moeten worden door de versterker. Meestal kun je de speakers instellen met een meetmicrofoontje. Hoewel het niet perfect is komt het wel aardig in de buurt.

• hansvk
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 05-05 14:48
P. Mekes schreef op woensdag 20 april 2011 @ 22:10:
[message=35903905,noline] Zou het doffer klinken kunnen komen door het verschil in lengte van de kabels?
Makkelijk te testen (overigens zal het verschil in lengte niet de oorzaak zijn). Wissel de speakers eens om.

[Voor 16% gewijzigd door hansvk op 21-04-2011 09:52]

• bronco2011!
@killer....ik kom terug op je luistertest! Lijkt me leuk om te doen. Ik ben nu helaas zeer druk met een verhuizing en de verbouwing van de keuken. Ik kom gewoon tijd te kort.

Weet verder iemand adres voor Van Damme 'Black series Tour Grade speaker kabels' enwel in de Biwire 4 x 4mm versie? Ik heb gewoon benieuwd of zogenaamde UFC koper voor resultaat geeft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bronco2011!
Inmiddels via ebay 10 meter Van Damme Black series Tour Grade Biwire speakerkabels besteld voor € 75,00 (op de site Van Damme Cables is de productline terug te vinden).
Via de site www.nakamichiplug.com heb ik 14 spades (type 0515H) en 8 bananen (type 0575G) gekocht voor € 30. Als laatste voor € 13,75 (incl. verzending) een setje Biwire krimpkousen via de site www.hifisupply.nl gekocht. Op zich kon ik ook normale krimpkousen gebruiken. Ik vond het wel geinig dat op de krimpkousen 'high en low' staat.

Afgerond voor € 114 alles rond. Kennelijk worden de Van Damme kabels in diverse opnamestudio's gebruikt. Ze doen weinig aan marketing. Op diverse Britse sites is men nogal te spreken over Van Damme Kabels. Ik wacht af....

[Voor 11% gewijzigd door bronco2011! op 02-05-2011 18:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Je weet dat Nakamichi niet meer het merk is wat het vroeger was? Vroeger was Nakamichi één van de beter merken in de wereld van de audio. Nu is het gewoon een Chinees plakmerk. Dus banaanstekkers van een paar cent per stuk met een duurdere naam er op. Overigens is Nakamichi voor een schijntje te krijgen op bijvoorbeeld Ebay: 24 stuks voor 12 euro of iets in die trant. Die aankoop matchted dan toch niet echt met de aanschaf van je dure kabels...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Taigu
Alternatief voor de van Damme : http://www.connectronics.uk.com/speakercable.htm

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bronco2011!
@Fear....Tuurlijk realiseer ik me dat het chinese connectoren zijn waar een merkje op geplakt is (had net zo goed van medevoort op kunnen staan) Echter, ik heb nogal wat gegoogled en kwam oftewel retedure connectoren tegen waarvan ik me afvraag of die beter/minder zijn dan de aangeschafte connectoren of ik kwam gelijkwaardige connectoren tegen..

Ik moet zeggen dat ik dat het wel het lastige vond, goeie connectoren vinden zonder dat ze prijs overstijgen van de kabels. Ik zie wel even, ik zeg niet meteen dat ik de Nakamichi connectoren daadwerkelijk ga gebruiken. Overigens ik vind 6 euro per meter niet echt duur voor een kabel...

@taigu...Leuk alternatief, iets goedkoper dan de Van Damme. Ik heb de 4 x 4mm versie i.p.v. de 2.5mm

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

bronco2011! schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 08:18:
@Fear....Tuurlijk realiseer ik me dat het chinese connectoren zijn waar een merkje op geplakt is (had net zo goed van medevoort op kunnen staan) Echter, ik heb nogal wat gegoogled en kwam oftewel retedure connectoren tegen waarvan ik me afvraag of die beter/minder zijn dan de aangeschafte connectoren of ik kwam gelijkwaardige connectoren tegen..
Ach, als je connectoren neemt van bijvoorbeeld Norstone, Weber & Maurer, ViaBlue, et cetera neemt dan heb je connectoren van betere kwaliteit dan die van Nakamichi en welke niet extreem veel duurder zijn. Kosten lopen een beetje uiteen, maar ik zou het niet "reteduur" noemen. W&M gaat veelal voor €5 - €8 per paar weg en ViaBlue heeft echter prijzen van 22 euro, echter is dat voor twee paar dus dat vertekent wel iets. Meerwaarde van duurdere connectoren zitten in het betere systeem om de kabel vast te zetten en de algehele kwaliteit en pasvorm is net wat beter. Vond het alleen zo apart dat je toch redelijk dure kabels koopt en er dan van die goedkope banaanpluggen op zet. Al wil je puur audiofiel gezien natuurlijk helemaal geen pluggen gebruiken. Je hebt dan weer een extra schakel in de keten welke je eigenlijk niet wilt. Maar goed, eigenlijk is dat te verwaarlozen. Idem met de extra weerstand van zo'n banaanstekker. Zeker als je verzilverde of rhodium stekkers neemt. Ikzelf heb ook no-name pluggen gehad en die ingeruild voor een paar W&M, dan merk je dat het toch wat beter kan. Maar ik merk ook dat ik - voor banaanpluggen - nu de max heb behaald voor wat ik er voor uit wil geven. Ik zie de meerwaarde van banaanstekkers van vijftig euro per paar echt niet in.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bronco2011!
@Fear...ik vraag me of de W&M connectoren beter zijn dan de Chinese groothandelconnectoren die ik heb gekocht. Ik ga eerst de kabel 'bare' in de aansluitingen doen en daarna met de connectoren. 's kijken welke verschillen er zijn.

Ik heb inmiddels de kabel binnen en krimpkousen. Nu de connectoren nog.

• DasHMauL
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 20-01 13:42
Het hele high end kabelgebeuren is imho puur merkbeleving.
Vergelijkbaar met die mooie Nike gympen die lekkerder lopen dan een paar van de Zeeman.
Ook grappig: laat bierkenners eens een dubbel blinde test uitvoeren, wedden dat men tussen de merken geen verschil proeft? En altijd maar roepen dat Bavaria niet te zuipen is, en Jupiler het lekkerst is.

Als iemand bv. 500euro uitgeeft voor een stel kabels, dan zorgt merkbeleving er voor dat die persoon het ook daadwerkelijk beter vind klinken.*

Heb zelf ook wel eens duurdere kabels gekocht (qed, oehlbach, ixos, canare) voornamelijk vanwege het uiterlijk en het feit dat ze niet zo snel kapot zullen gaan. Vorige week een andere subwoofer kabel gehaald (canare), en de sub klinkt nu veel beter volgens mij :o
Terwijl ik weet dat als iemand bij mij thuis midden in de nacht stiekem weer de oude kabel inplugt, ik het hoogstwaarschijnlijk niet door zou hebben.

*of niet natuurlijk ;)

[Voor 17% gewijzigd door DasHMauL op 28-09-2011 20:52]

• Gomez12
DasHMauL schreef op woensdag 28 september 2011 @ 20:43:
Ook grappig: laat bierkenners eens een dubbel blinde test uitvoeren, wedden dat men tussen de merken geen verschil proeft? En altijd maar roepen dat Bavaria niet te zuipen is, en Jupiler het lekkerst is.
Wedden dat menigeen wel verschil proeft...

Maar dat is ook simpelweg vanwege andere ingrediënten / andere markten / andere doelstellingen etc. etc.

Niet alles is marktwerking hoor... Bij biermerken wordt er actief aan gewerkt om een eigen smaak te creëren...

• DS4
  • Laatst online: 03-11-2011
Het moet niet gekker worden... nu lopen zelfs alle schoenen hetzelfde, ook al zijn er overduidelijk meetbare verschillen... :o

• DasHMauL
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 20-01 13:42
Gomez12 schreef op woensdag 28 september 2011 @ 21:56:
[...]

Wedden dat menigeen wel verschil proeft...

Maar dat is ook simpelweg vanwege andere ingrediënten / andere markten / andere doelstellingen etc. etc.

Niet alles is marktwerking hoor... Bij biermerken wordt er actief aan gewerkt om een eigen smaak te creëren...
Doe deze week maar eens zelf de test, en post dan je bevinding hier :)
Laat iemand jou drie glazen voorzetten, bijv. schültenbrau, euroshopper en jupiler (of heineken of brand of...)
Goeie vent als jij het "A merk" eruit pikt.
Ik heb het bij menig self proclaimed bierkenner geprobeerd

• Gustav Mahler
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 06-02-2016
Het verschil tussen gewoo kraanwater en Spa rood proef je ook niet. :*)
Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True