Verzendfout in mijn voordeel: wat te doen?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraQ
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-12-2024
Vandaag gebeurde me toch iets merkwaardigs.

Voor mijn Sony NEX-5 camera heb ik deze week de 16mm prime lens besteld bij een niet nader te noemen webshop. Vandaag thuisgekomen van het werk lag er een briefje van het verzendbedrijf in de brievenbus dat het pakketje bij de buurvrouw was afgeleverd. Eenmaal opgehaald viel me wel op dat de doos nogal groot was voor alleen een lens, maar goed...nietsvermoedend de doos opengemaakt. Tot mijn grote verbazing zat daar niet de lens in die ik besteld had, maar een volledige NEX-5 kit! Dus de camera met twee lenzen (aldus de doos). De lens die ik al had en de gewenste. In eerste instantie verscheen er een dikke glimlach op mijn gezicht. echter toen ik de doos openmaakte zaten er dus helemaal geen twee objectieven in, maar was de inhoud exact hetzelfde als datgene dat ik al heb (de camera + 18-55mm zoomlens). Heb ik dus weinig aan.

Nu kan ik me voorstellen dat de leverende webshop een verzendfout (lees: inpakfout) heeft gemaakt, want op de pakbon staat wel gewoon de order die ik ook daadwerkelijk geplaatst heb. Wat ik vreemder vind is dat op de cameradoos (door Sony gemaakt en ingepakt dus) staat dat er twee lenzen bij de camera geleverd zijn, terwijl dit niet zo is.

Op zich zakelijk gezien een mooie situatie. Het geleverde is een factor 3-4 meer waard dan wat ik besteld heb, terwijl de order hier geen enkel bewijs voor levert. Ik zou het zaakje nu wel op marktplaats kunnen zetten en van dat geld alsnog mijn lens bestellen en winst overhouden, maar een gloednieuwe camera zonder aankoopbewijs is natuurlijk nogal verdacht en ik laat mij absoluut niet in met zaken als diefstal.
Ik kan natuurlijk ook netjes de webshop op de hoogte stellen van hun fout en de camera terugsturen, maar voordat ik dit doe wil ik graag weten wat mijn opties zijn. Hoe is wetgeving omtrent dit soort situaties en is dit voor de webshop nog traceerbaar? Wat zou je zelf doen?

Voor de duidelijkheid, ik ben dus niet op zoek naar tips over hoe ik gestolen waar kwijt kom (is uiteraard ook niet toegestaan), want ondanks dat de situatie misschien nogal vreemd lijkt, hou ik me gewoon netjes aan de wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Stel je voor dat het andersom was geweest, had je het dan acceptabel gevonden als de webshop zo zou hebben gedacht? Ik zou gewoon bellen en het in orde brengen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:53

g0tanks

Moderator CSA
Mwah, ik denk dat dit topic Mobiel gekocht, rembours niet hoeven te betalen?! wel ongeveer opsomt hoe de gemiddelde Tweaker er over denkt, zelfs al is het een fout van de webshop.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Eerlijkheid duurt het langst.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanthr
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-07 10:45
Ah joh,... je had het geld toch al uitgegeven voor die lens, dus waarom zou je er nog meer voor willen hebben? Ik denk dat ze je onwijs gaan mazzelen als je dit bij ze meldt! Keep us posted!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Gewoon melden bij de webshop en pas terugsturen als je de juiste bestelling ontvangen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-07 15:09
'Vroeger' meldde je dat bij de webshop, stuurde je het verkeerde terug en kreeg je datgene dat je wel besteld had.

Tegenwoordig wil men schijnbaar eerst van 300 man horen wat voor een eikel je wel niet bent als je dat niet doet, meldt men het bij de webshop, stuurt men het verkeerde terug en krijgt men datgene dat men wel besteld heeft 8)7

Ik zou me de moeite van die eerste stap besparen :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Gezien het andere topic denk ik dat melden wel netjes is.

Maar wat doet de gemiddelde Tweaker als er op de site van een webwinkel een product staat met een opvallend lage prijs, bijvoorbeeld een NEX-5 voor de prijs van een 16mm prime lens? Massaal bestellen!

En als het pakket dan voor die prijs gewoon bezorgd wordt? Ook terugsturen? Melden? Terugsturen als de winkel het een week later vraagt?

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:17
Canaria schreef op donderdag 14 april 2011 @ 18:53:
Gezien het andere topic denk ik dat melden wel netjes is.

Maar wat doet de gemiddelde Tweaker als er op de site van een webwinkel een product staat met een opvallend lage prijs, bijvoorbeeld een NEX-5 voor de prijs van een 16mm prime lens? Massaal bestellen!

En als het pakket dan voor die prijs gewoon bezorgd wordt? Ook terugsturen? Melden? Terugsturen als de winkel het een week later vraagt?
Appels en peren. Als je iets besteld voor een veel lagere prijs dan normaal (bijvoorbeeld een appel die normaal €500 kost, nu voor €100 :+), dan kan je doen alsof je het niet wist dat de prijs fout was (niet netjes, maar dat kan wel).

Maar als jij iets besteld en je krijgt een totaal ander product, waar je niet op zat te wachten (een peer, terwijl je een appel besteld hebt), dan kan je niet doen alsof je van niks wist.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Hahn schreef op donderdag 14 april 2011 @ 18:57:
[...]

Appels en peren. Als je iets besteld voor een veel lagere prijs dan normaal (bijvoorbeeld een appel die normaal €500 kost, nu voor €100 :+), dan kan je doen alsof je het niet wist dat de prijs fout was (niet netjes, maar dat kan wel). Maar als jij iets besteld en je krijgt een totaal ander product, waar je niet op zat te wachten (een peer, terwijl je een appel besteld hebt), dan kan je niet doen alsof je van niks wist.
In beide gevallen is het profiteren/misbruik maken van een fout van de webshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:17
Net zoals appels en peren allebei fruit zijn.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daPet
  • Laatst online: 28-06 08:35
Zo had ik eens een redelijke order bij Alternate staan die ik ter plekke wilde betalen. Toen ik de hardware ging afhalen stond op de bon dat ik al betaald had. Ik had die paar honderd euro in mijn zak kunnen steken maar ik wil er liever nog vaker komen en dus heb ik dat meteen aangegeven.
De klant naast me verklaarde me voor gek. Wel jammer dat Alternate mij er niet voor waardeerde door mij korting te geven ofzo, al zijn ze dat natuurlijk niet verplicht.

Jij spreekt nu over opties, terwijl je zelf aangeeft het terug te willen geven en het andere uitsluit. Wat wil je nu eigenlijk bereiken dan?

-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dit soort topics verschijnen elke paar weken weer en telkens zijn de reacties hetzelfde. Wat verwacht je nou te horen van mensen wat je niet zelf kan bedenken?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Het zijn juridisch 2 volledig gescheiden zaken. Volgens de overeenkomst heb je nog een lens tegoed. Daarnaast is er een levering gedaan waarvoor geen betaling is verricht en ben je feitelijk nooit eigenaar geworden van de geleverde camera. Het gaat hier niet om een massale huislevering zoals destijds met TV-boxen van UPC waarbij de intentie was te bewegen tot koop.

Er is nooit de intentie geweest om je een camera te leveren in plaats van een lens. De winkel heeft daarom gewoon recht op de goederen terug. Als je het verkoopt en dus niet meer hebt, hebben ze een vordering op jou ter waarde van de camera. Óók als ze hier pas maanden later achterkomen. Je kan je daarbij niet verschuilen achter een fout van de winkel omdat je redelijkerwijs moest weten dat er een fout gemaakt is.

Gewoon melden en overleggen wat te doen. Het is natuurlijk ook niet redelijk als jij voor hun fout kosten moet maken, bijvoorbeeld voor terugzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Laatst online: 09:54
g0tanks schreef op donderdag 14 april 2011 @ 18:44:
Mwah, ik denk dat dit topic Mobiel gekocht, rembours niet hoeven te betalen?! wel ongeveer opsomt hoe de gemiddelde Tweaker er over denkt, zelfs al is het een fout van de webshop.
Aan dit topic dacht ik ook gelijk :)

Overigens hoeft het niet eens een inpak fout te zijn, kan natuurlijk ook een invoer fout zijn. In het laatste geval is gewoon bekend dat er een NEX-5 aan jou is geleverd die nog betaald dient te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05:35
karma is a biatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Laatst online: 23-06 22:28

Mentalist

[avdD]

Canaria schreef op donderdag 14 april 2011 @ 18:59:
[...]

In beide gevallen is het profiteren/misbruik maken van een fout van de webshop.
Maar je weet het ook niet altijd. Zo stonden er een tijdje terug goedkope Agility SSD's in de pricewatch, van verschillende winkels. Misschien een fout van een groothandel, of gewoon een goedkope partij.

Ook waren er ooit Socket 939 CPU's voor weinig geld, maar van b.v. de 4800+ waren er dan maar 10 op voorraad ofzo. Maar was geheel legaal (en EOL). Je weet het dus lang niet altijd of het gewoon goedkoop is of een fout.

Okay, een 52" LCD TV voor €200 is wel een fout, maar die gaat de webshop nooit leveren. Meestal wanneer je zulke dingen gaat proberen krijg je toch een mailtje dat het artikel "niet meer leverbaar" is.

In dit geval, verkeerde product ontvangen: ja, ik zou hem terugsturen, na overleg met de winkel. Maarja ik ben ook gek.
Dat valt wel mee. Als je ermee weg kan komen zullen veel mensen dat ook wel gewoon doen, en karma bestaat niet. Zolang je geen last hebt van je geweten gaat het prima. Buiten je eigen geweten is er niet zoiets als karma: je kan nog zo'n goede kerel zijn en toch is je hele leven een aaneenschakeling van ongeluk. Of je bent een absolute klootzak, een nietsnut, en je krijgt alles in de schoot geworpen. Het kan allebei en je ziet het iedere dag.

Zo bekeken kan je hem het beste houden en die lens die je wou hebben morgen ergens uit een winkel jatten. Dan heb je een goedkope camera en een gratis lens. En mocht je gepakt worden 2 uurtjes schoffelen, maar dat kom je ook wel overheen.

[/zwartkijkmodus]

[ Voor 30% gewijzigd door Mentalist op 14-04-2011 23:30 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-07 17:37

Standeman

Prutser 1e klasse

De enige keer dat ik zelf niet zoiets zou terugsturen is wanneer het zoveel waarde heeft, dat ik een tropisch eiland, een zeewaardig jacht van 80m en een learjet kan kopen. Anders vind ik het de moeite niet waard.

Stel, je houd er een paar honderd euro aan over. Wat dan? Een avondje zuipen met vrienden en het is er door heen. Het klinkt misschien leuk, maar uiteindelijk schiet er bijzonder weinig mee op.
Dan kan je beter de webshop laten weten dat er ook nog eerlijke mensen bestaan op deze planeet, is imo meer waard dan het geld dat je er aan overhoud. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Standeman op 14-04-2011 23:40 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Laatst online: 09:54
Standeman schreef op donderdag 14 april 2011 @ 23:38:
De enige keer dat ik zelf niet zoiets zou terugsturen is wanneer het zoveel waarde heeft, dat ik een tropisch eiland, een jacht van 80m en een learjet kan kopen.
Een HTC Evo dus? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraQ
Dank voor de reacties. Ik zal de webshop op de hoogte stellen, maar eis wel een vergoeding voor de verzendkosten die ik moet betalen om de camera terug te sturen en zal ook aandringen op een coulancekorting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-07 13:11
Normaal licht je de webshop in. (eerlijkheid duurt het langst)

De kans is klein dat ze er achter gaan komen, maar wettelijk gezien kunnen ze het gewoon terugeisen.
(dat kan ook wel makkelijk een jaar na datum toekomen - dus je kijkt wel even tegen wat onzekerheid aan hé)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279033

Pfff....wat een reacties hier. Gewoon houden die hap. Tenzij het bedrijf contact met JOU opneemt gewoon thuis laten staan. Dat soort shops maken continu van dit soort fouten, laat ze er ook maar voor boeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:50

Pixeltje

Woo-woohoo!

Anoniem: 279033 schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 08:22:
Pfff....wat een reacties hier. Gewoon houden die hap. Tenzij het bedrijf contact met JOU opneemt gewoon thuis laten staan. Dat soort shops maken continu van dit soort fouten, laat ze er ook maar voor boeten.
Also, also also! Dat is lekker redeneren wat jij doet. Als je er zelf maar gelukkig van wordt ;)

@ TS: even bellen met de webshop, uitleggen wat er gebeurd is, pakketje terugsturen als de juiste bestelling binnen is. Ik denk dat de shop in kwestie je erg dankbaar is. Dat op zich is al genoeg waard lijkt me, als je mazzel hebt doen ze je nog een voorstel om je te bedanken.

Wat betreft die doos: Ik bestelde een 500D, die werd geleverd in een doos waar heel groot opstond 500D + 18-135 KIT. Die kitlens zat er niet bij (en anders was 'ie toch wel terug gegaan). In dit geval was er ook geen ruimte voor die kitlens, dus denk dat Canon een kit in verschillende dozen levert oid. Kan bij Sony ook wel zo zijn. Doos voor de camera en doos voor de lens/lenzen.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-07 21:41
fraQ schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 08:12:
Dank voor de reacties. Ik zal de webshop op de hoogte stellen, maar eis wel een vergoeding voor de verzendkosten die ik moet betalen om de camera terug te sturen en zal ook aandringen op een coulancekorting.
Vergoeding voor de verzendkosten lijkt mij ook bij een fout door hen gemaakt. Coulancekorting lijkt me niet dat je daar echt op hebt. Als de webshop zo aardig is om wel iets te geven, hoort dat van hun af te komen en niet van jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Laatst online: 10:07
Sorry hoor, het feit dat je twijfelt of je het zou moeten terugsturen is gewoon triest.

Tuurlijk zijn er situaties waarin ook ik zou denken: mooi, houden we. Maar dan gaat het om een betere harddisk van 45 euro geleverd krijgen ipv de 40 euro harddisk die je besteld bvb.

In dit geval had ik gewoon direct een berichtje gestuurd met de melding dat ze wat verkeerd geleverd en de oplossing aan de webshop overlaten. Verzendkosten voor de ontstane situatie zullen ze vast wel vergoeden (vooraf bespreken).

[ Voor 9% gewijzigd door coyote1980 op 15-04-2011 09:06 ]

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-07 16:44

s3.

Het feit dat je 'aandringt' op een coulancekorting zegt ook wel wat over je attitude. Lijkt wel alsof je met tegenzin iets terugstuurd. Bijna chantage zou ik zeggen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerBee
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

KillerBee

This fragster is unstoppable!

fraQ schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 08:12:
Vraag of ze een antwoordnummer hebben waar het naartoe gestuurd kan worden, dan heb je geen verzendkosten.

En coulancekorting? Voel je je wel lekker? *knip* Dit stukje flame voegt niets toe.

[ Voor 5% gewijzigd door SmartDoDo op 15-04-2011 16:53 ]

Mijn Systeem "Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

coyote1980 schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 09:05:
Sorry hoor, het feit dat je twijfelt of je het zou moeten terugsturen is gewoon triest.

Tuurlijk zijn er situaties waarin ook ik zou denken: mooi, houden we. Maar dan gaat het om een betere harddisk van 45 euro geleverd krijgen ipv de 40 euro harddisk die je besteld bvb.

In dit geval had ik gewoon direct een berichtje gestuurd met de melding dat ze wat verkeerd geleverd en de oplossing aan de webshop overlaten. Verzendkosten voor de ontstane situatie zullen ze vast wel vergoeden (vooraf bespreken).
Waarom? Het is de fout van het bedrijf? Waarom moet de TS er achteraan gaan? Het is de taak van het bedrijf om goed te leveren. Als zij dan wat anders leveren hoeft de TS daar zich geen zorgen over te maken als hij er tevreden mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-07 22:35
Ik ben ook oneerlijk genoeg om zoiets te houden.

Een hele poos geleden werd er bij mij een hele luxe koffiezetapparaat afgeleverd die volgens het internet minstens 6 of 700 euro zou kosten. Adres klopte, maar de naam niet en het was ook geen naam bekend in het appartementen complex.

Doos opzij gezet en na 1.5 maand kwam de eigenaar 'm ophalen (helaas }) ) Bleek een van de vorige bewoners te zijn geweest die z'n ordergegevens bij een webshop niet kan controleren voordat ie z'n order plaatst.

Op deze doos stond overigens helemaal geen adres waar ie vandaan kwam, dus ik had zelf ook weinig kunnen ondernemen deze terug te kunnen sturen.

Als ie na een jaar nog niet opgehaald of wat dan ook zou zijn, zou ie zeker te weten uitgepakt gaan worden ;)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-07 16:52
@fraQ,

Waarom moet jij daarop aandringen? Lijkt me een beetje de omgekeerde wereld, men is niet verplicht je iets te geven he..
Das net zoiets als dat je iemand zijn portemonnee uit de zak ziet vallen, hem oppakt en teruggeeft en gelijk je handje ophoud van "Ik ben braaf geweest, krijg ik wat"? Lijkt me niet helemaal de bedoeling van het eerlijk zijn.
Eerlijk zijn moet vanuit jezelf komen, niet om er zelf beter van te worden.

@Hierboven

Tjah, als niemand weet voor wie die wel is, of waar het apparaat vandaan komt/ is besteld, kan je het ook moeilijk terugsturen. Was het wel duidelijk bekend, had je dan wel wat laten horen?

[ Voor 19% gewijzigd door jbdeiman op 15-04-2011 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CabezaDelZorro
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2024
Ik heb zoiets 1 keer meegemaakt met iets kleiners, DVD besteld, PS2 game gekregen. Deze game was iets meer waard, echter dit verschil was zo weinig dat terugsturen (naar Play.com) me wat overdreven leek. Vooral omdat een vriend van me hem wel wilde overnemen voor de prijs die ik er voor betaald had.

In dit geval zou ik gewoon even bellen/mailen. Coulancekorting is niet echt aan de orde, behalve als ze al een regeling hebben dat je korting krijgt als je bestelling niet binnen een bepaalde termijn geleverd wordt ofzo. Deze termijn is dan mogelijk al verstreken (door een fout van de webshop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
Anoniem: 279033 schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 09:25:
[...]

Waarom? Het is de fout van het bedrijf? Waarom moet de TS er achteraan gaan? Het is de taak van het bedrijf om goed te leveren. Als zij dan wat anders leveren hoeft de TS daar zich geen zorgen over te maken als hij er tevreden mee is.
Het is nog altijd zo "de maatschappij: dat bij JIJ". Klinkt cliche, maar daar komt het wel op neer. Als iemand zich als een asociale egocentrische hork wil opstellen dan hoop ik dat zo iemand eenzelfde iets overkomt. Maar da's karma en daar geloof ik niet zo in...

Je mag best van jezelf verwachten het juiste te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-07 22:35
jbdeiman schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 09:27:
@Hierboven

Tjah, als niemand weet voor wie die wel is, of waar het apparaat vandaan komt/ is besteld, kan je het ook moeilijk terugsturen. Was het wel duidelijk bekend, had je dan wel wat laten horen?
Nee :$ Heel misschien al m'n geweten meespeelt dat (mits geen 0900 nummer) ik ze belde om te zeggen dat ze het apparaat konden ophalen. 0% kans dat ik naar het postkantoor zou gaan om dat ding af te geven.

Maar ik zei dat ik ook oneerlijk was...

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Recht op een coulancekorting is er op zich niet, maar ik vind de gedachte niet raar. Als winkel zou ik dat overigens zelf al bedenken, want je wil zoiets stimuleren, en daarnaast is het gewoon goede reclame maken van iets wat als fout begon.

Erom vragen is denk ik iets wat typisch als not-done wordt beschouwd onder Nederlanders. Hetzelfde als dat mensen hier zelfs op de markt niet afdingen. Zolang je het vriendelijk vraagt, niet op een 'ja' rekent en niet eist is er weinig aan de hand.

Een portemonnee vinden en terugbrengen is ook goed fatsoen, en toch is bij wet geregeld dat je recht hebt op vindersloon. Zoveel anders is het aangeven niet van een fout waar ze mogelijk wel of niet achterkomen. Bij gevonden voorwerpen is het ook maar de vraag of iemand zich meldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 249065

coyote1980 schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 09:51:
[...]

Het is nog altijd zo "de maatschappij: dat bij JIJ". Klinkt cliche, maar daar komt het wel op neer. Als iemand zich als een asociale egocentrische hork wil opstellen dan hoop ik dat zo iemand eenzelfde iets overkomt. Maar da's karma en daar geloof ik niet zo in...

Je mag best van jezelf verwachten het juiste te doen.
Helemaal mee eens.
Vriendin kreeg tijdje geleden na verlenging contract van Thee-mobiel een iPhone 4 opgestuurd.
Week later zelfde pakjesbezorger met nog een iPhone 4.
Volgende dag gebeld en zonder kosten retour gestuurd.
Zo blijft het naar jezelf in de spiegel kijken vooralsnog plezierig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 249065 schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 11:13:
[...]

Helemaal mee eens.
Vriendin kreeg tijdje geleden na verlenging contract van Thee-mobiel een iPhone 4 opgestuurd.
Week later zelfde pakjesbezorger met nog een iPhone 4.
Volgende dag gebeld en zonder kosten retour gestuurd.
Zo blijft het naar jezelf in de spiegel kijken vooralsnog plezierig. ;)
Feit is natuurlijk wel dat als je dat niet doet ze zorgvuldiger zullen letten op hun verzendingen en daardoor hun kwaliteit verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279033 schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 11:31:
[...]

Feit is natuurlijk wel dat als je dat niet doet ze zorgvuldiger zullen letten op hun verzendingen en daardoor hun kwaliteit verbeteren.
Dat betwijfel ik.
Door het te melden is het 100% zeker dat i.i.g. iemand binnen de organisatie op de hoogte is van deze vergissing.
Bij niet melden is het nog maar de vraag of deze fout ooit boven tafel komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:46
Anoniem: 279033 schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 11:31:
[...]
Feit is natuurlijk wel dat je op die manier stimuleert dat we toegaan naar een maatschappij waarin iedereen elkaar altijd wantrouwt en dat is voor niemand leuk.

De meeste mensen zijn prima types, waar je zonder problemen zaken mee kunt doen, waarbij je na afloop allebei tevreden bent. Mensen met een zelfde instelling als jij verpesten het helaas voor de rest, door foutjes meteen keihard af te straffen.

Als jij een foutje maakt richting een bedrijf of organisatie (of via V&A of Marktplaats), vind je het ook fijn als de tegenpartij daar coulant mee omgaat. Iedere keer dat jij dat andersom niet doet, maak je de kans echter weer een beetje kleiner dat je zelf die coulance wel krijgt. Helaas niet alleen voor jezelf, maar ook voor alle andere klanten van dat bedrijf (of die overheidsinstelling, of die particuliere verkoper via V&A of Marktplaats), die de coulance misschien wel verdiend hadden, maar hem door jouw horkerige gedrag niet krijgen. Namens all the good guys: bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Gewoon terugsturen. Ben jij nou zo iemand die profiteert van een foutje van de webshop? Nu weet ik ook hoe de TS in het echte leven is.

Ze kunnen altijd de onderdelen nog terugvragen.

[ Voor 15% gewijzigd door Rockvee2 op 15-04-2011 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:51
Het ligt er ook een beetje aan hoe de winkel er mee omgaat. Ik bestelde ooit een PC case, en daar bleek al een harddisk en een DVD-brander in te zitten (waarschijnlijk waren ze hem voor iemand anders aan het assembleren). Toen ik belde om het recht te zetten werd mij gevraagd of ik het terug wilde sturen, ze zouden mij dan de verzendkosten terugbetalen. Maar: tot maximaal € 10,-. Alles daarboven moest ik zelf betalen.

Ja, bekijk het dan maar lekker. Het kost wat het kost, als je van mij verwacht dat ik ervoor ga betalen als de verzending duurder uitvalt dan zoek je het maar uit. Ik vond het al vervelend genoeg dat ik mijn tijd moest besteden aan het naar het postkantoor gaan.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 327097

Het eerlijkste is natuurlijk om je fout aan te geven bij de webshop. Iedere tweaker zegt hier wel dat je een oelewapper bent als je "profiteert" van hun fout maar je moet gewoon doen waar je het fijnste bij voelt;).

Als je blij bent met de geleverde onderelen dan zou ik de onderdelen gewoon houden, maar jij hebt de onderdelen al en dat veranderd de zaak. Ik zou NIET de ondelen doorverkopen maar aangezien je ze al hebt gewoon terugsturen voor het juiste product.

PS: Ben benieuwd wanneer die AMDtard weer gaat huilen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-07 13:11
Ik zou eerst contact opnement met de shop => belangrijk om te weten hoe ermee om te gaan (aangetekend verzenden of niet??) + ook al wat zekerheid dat ze de verzeningskosten gaan vergoeden.

Dat laatste is niet meer als normaal.

Het kan ook zijn dat ze gewoon iemand langsturen, of aan degene die je juiste pakje komt afleveren vragen om ineens de foute bestelling terug mee te nemen.

Zomaar terugsturen kan wel eens lastig worden om je verzendkosten terug vergoedt te krijgen.

Coulance-korting ... dat vraag je niet.
Het zou de shop sieren dat ze je dat gaven, maar erachter vragen staat onbeschoft.
(Kan evengoed zijn dat ze je dan ineens een factuur sturen samen met een brief die zegt betalen of terugsturen - wat ga je dan doen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinooo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:24
Heb ooit via Ebay een USB stick besteld uit duitsland, kreeg een SSD toegestuurd.

Na wat contact met de verkoper te hebben gehad de SSD kunnen overnemen voor een leuke prijs. De USB stick werd later alsnog verstuurd.

wellicht kun je dit in dit geval ook doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraQ
Even de gemoederen sussen van de vele brave borsten die dit forum telt:

Ik heb de webshop dus al op de hoogte gesteld van hun fout en aangegeven het item te willen terugsturen. Ik wil echter wel eerst zeker weten dat de verzendkosten niet voor mijn rekening zijn en ik wil het eigenlijk bestelde artikel eerst ontvangen hebben. Daarnaast heb ik een korting voorgesteld, niet geëist. Ik zal ook uitleggen waarom:

1. Verzendkosten niet voor mijn rekening: simpel, het is niet mijn schuld. Gelukkig zijn we het daar allemaal wel zo'n beetje over eens.
2. Het artikel dat ik besteld heb wil ik eerst ontvangen, omdat de eigenlijke order en betaling daarvan administratief al zijn afgehandeld en dit soort uitzonderingssituaties in mijn ervaring vaak tot problemen en een hoop over een weer bellen leidt. Vandaar een stukje zekerheid dat ik wil hebben.

Ondanks dat deze twee punten wel eisen zijn is het zeker geen vorm van chantage. Ten eerste is dit simpelweg het verdedigen van je eigen rechtspositie en daarnaast kan het geen chantage zijn, want door kenbaar te maken dat ik een artikel van hun bezit heb dat niet rechtmatig van mij is (en dit per mail heb gestuurd) hebben zij genoeg bewijs om een rechtsprocedure in gang te zetten, mocht ik me echt 'horkerig' gaan gedragen en het artikel niet willen terugsturen (wat niet zo is, van mij mogen ze het gewoon terughebben).

3. Dat ik een coulancekorting voorstel, mag misschien niet netjes overkomen, maar het is wel zo dat ik (a) een uur later ben op of eerder van mijn werk moet om naar het postkantoor te gaan, gezien de openingstijden van het postkantoor. Daarnaast had het dus (b) ook zo kunnen zijn dat ik echt niets had gezegd en dan had dit foutje toch mooi tot ongeveer €500 verlies geleid bij hen. Misschien waren ze er zelf op den duur wel achter gekomen, misschien ook niet.

Ik vind het dan prachtig hoe negatief er wordt gereageerd op het ook maar iets zeggen over een vorm van korting in deze situatie. Intussen proberen we ook allemaal iets van de prijs af te krijgen in de electronicazaak/autodealer/meubelwinkel/etc. Alsof je dan wel recht hebt op een korting op de duidelijk gecommuniceerde verkoopprijs.

Begrijp me niet verkeerd: achteraf ben ik wel tevreden dat ik gekozen heb voor de nette oplossing, maar de manier waarop sommigen van jullie de moraalridder uithangen vind ik ook redelijk stuitend.

[ Voor 0% gewijzigd door fraQ op 15-04-2011 15:25 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraQ
chime schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 12:41:
Coulance-korting ... dat vraag je niet.
Het zou de shop sieren dat ze je dat gaven, maar erachter vragen staat onbeschoft.
(Kan evengoed zijn dat ze je dan ineens een factuur sturen samen met een brief die zegt betalen of terugsturen - wat ga je dan doen?)
Dan stuur ik het gewoon terug. Maar dan doe ik nooit meer zaken met die webshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-07 21:12
Als zij een fout maken, moeten ze dat zelf herstellen. Ze mogen blij zijn als jij zonder morren de moeite neemt om naar het postkantoor om het daar op hun kosten terug te sturen.

Als ze daar wat voor terug willen doen is dat leuk, maar dat kan je niet verwachten. Zou het persoonlijk wel normaal vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is inderdaad wel wat apart dat er zoveel negatief gereageerd wordt, terwijl hier al gezegd wordt dat de winkel geïnformeerd wordt.

Dat er even een gedachte is of je niet gewoon boft is denk ik heel menselijk. Wat telt is het uiteindelijke handelen, en het lijkt me dat dat gewoon netjes gedaan wordt?

Droog gezien hebt je geen 'recht' eerst de levering af te wachten, maar begrijpelijk is het wel en als de goederen alsnog geleverd worden is er ook niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
fraQ schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 14:23:
Even de gemoederen sussen......redelijk stuitend.
Goed gedaan toch?

Ik had zo een jaar terug een product besteld van zo rond 200€, tijdens het betalen via ideal ging er wat fout waardoor ik de betaling niet heb kunnen voldaan. Hieropvolgend kreeg ik mail van de shop met de mededeling dat de betaling was voldaan en het pakket opgestuurd zal worden. Kreeg daarna ook nog bericht dat het pakket was verzonden.

Ik heb toch de webshop op de hoogte gesteld, en het bedrag alsnog overgemaakt. Echter was een bedankje nog teveel.

Ik vind dan het ook terecht dat je een kortingvoorstel doet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

fraQ schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 14:23:
Even de gemoederen sussen van de vele brave borsten die dit forum telt:
Inderdaad: gelukkig vele brave borsten (m/v) hier.

Ik vind ze naast brave borsten voornamelijk fatsoenlijk.
Lui waar ik graag zaken mee doe.

"Hoe is wetgeving omtrent dit soort situaties en is dit voor de webshop nog traceerbaar? Wat zou je zelf doen?"

Lijkt me vrij duidelijk.
Nette mensen hebben in deze geen vragen en geen forum nodig.

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 249065 op 15-04-2011 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraQ
Anoniem: 249065 schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 15:39:
[...]

"Hoe is wetgeving omtrent dit soort situaties en is dit voor de webshop nog traceerbaar? Wat zou je zelf doen?"

Lijkt me vrij duidelijk.
Nette mensen hebben in deze geen vragen en geen forum nodig.
Waarom kies je ervoor op dit stuk uit de topicstart in te gaan terwijl uit mijn twee posts daarna al overduidelijk blijkt dat het niet meer van toepassing is? Of had je daar gewoon even zin in?

[ Voor 12% gewijzigd door fraQ op 15-04-2011 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

fraQ schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 18:15:
[...]

Waarom kies je ervoor op dit stuk uit de topicstart in te gaan terwijl uit mijn twee posts daarna al overduidelijk blijkt dat het niet meer van toepassing is? Of had je daar gewoon even zin in?
Omdat hij/zij zich kennelijk ergert aan het idee of de gedachte van de TS in de eerste post. Wat opzich niet verwonderlijk is. Feit is dat de TS al heeft aangegeven dat hij de webshop gaat inlichten en dat het geheel dus rechtgezet wordt.

Het lijkt me dan ook dat die zaak rond is nu, als we verder willen babbelen over dit soort dingen moeten we even een titelverandering aanvragen denk ik, anders heeft dit topic weinig zin meer.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

fraQ schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 18:15:
[...]

Omdat het aangeeft hoe jij er tegenaan kijkt dat je je in eerste instantie afvraagt wat je opties zijn terwijl er maar een optie is.

Echt, waarom moet er altijd zo moeilijk gedaan worden. Wat zijn m'n rechten, wat zijn hun plichten, wat kan ik eisen, blabla. Bel die tent gewoon even op en vertel wat er gebeurd is.

[ Voor 17% gewijzigd door fsfikke op 15-04-2011 18:31 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adrB
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-07-2024
Had op zijn minst de coulance aangevraagd omdat je oorspronkelijke bestelling onnodig is vertraagd..

Nu komt het nogal hebberig over terwijl een goede daad niet gepleegd behoort te worden met als uitgangspunt een tegenprestatie, maar een goed gevoel.;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraQ
adrB schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 03:10:
Had op zijn minst de coulance aangevraagd omdat je oorspronkelijke bestelling onnodig is vertraagd..

Nu komt het nogal hebberig over terwijl een goede daad niet gepleegd behoort te worden met als uitgangspunt een tegenprestatie, maar een goed gevoel.;)
Ik heb twee redenen opgegeven waarom ik graag een korting wil:
  1. Het had kunnen zijn dat ze er nooit achter waren gekomen en dan hadden ze een verlies van ongeveer €500,- (is weliswaar verkoopprijs) gehad.
  2. Ik word met extra ongemak geconfronteerd. Niet alleen een vertraagde bestelling, maar ik moet een vrij uur opnemen om naar het postkantoor te gaan.
Zoals gezegd onderhandelen wij Nederlanders wel in veel winkels op de verkoopprijs van de iets duurdere artikelen. Waarom zou je dan ineens wel recht hebben op een korting? Moreel gezien vind ik dit niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
fraQ schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 08:59:
[...]

1. Het had kunnen zijn dat ze er nooit achter waren gekomen en dan hadden ze een verlies van ongeveer €500,- (is weliswaar verkoopprijs) gehad.
  2. Ik word met extra ongemak geconfronteerd. Niet alleen een vertraagde bestelling, maar ik moet een vrij uur opnemen om naar het postkantoor te gaan.
Zoals gezegd onderhandelen wij Nederlanders wel in veel winkels op de verkoopprijs van de iets duurdere artikelen. Waarom zou je dan ineens wel recht hebben op een korting? Moreel gezien vind ik dit niet anders.
Je zou je nog kunnen opstellen op een manier van "ik stuur de verkeerd geleverde op en wil nog steeds het bestelde product, jullie vergoeden de verzendkosten voor het terugsturen? Een beetje korting/vindersloon als korting zou leuk zijn, willen jullie in dit geval nog iets met de prijs doen?"

Dan benader je een winkelier op een heel andere manier dan "en ik stuur pas iets terug als ik het juiste product geleverd krijg en ik vind bovendien dat ik om de volgende redenen recht heb op korting".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

coyote1980 schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 09:05:
[...]

Je zou je nog kunnen opstellen op een manier van "ik stuur de verkeerd geleverde op en wil nog steeds het bestelde product zijn, jullie vergoeden de verzendkosten voor het terugsturen? Een beetje korting/vindersloon als korting zou leuk zijn, willen jullie in dit geval nog iets met de prijs doen?"

Dan benader je een winkelier op een heel andere manier dan "en ik stuur pas iets terug als ik het juiste product geleverd krijg en ik vind bovendien dat ik om de volgende redenen recht heb op korting".
Dikke wijsheid :)

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraQ
coyote1980 schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 09:05:
[...]

Je zou je nog kunnen opstellen op een manier van "ik stuur de verkeerd geleverde op en wil nog steeds het bestelde product zijn, jullie vergoeden de verzendkosten voor het terugsturen? Een beetje korting/vindersloon als korting zou leuk zijn, willen jullie in dit geval nog iets met de prijs doen?"

OK, hier moet ik je gelijk in geven. Had ik inderdaad misschien wat handiger kunnen aanpakken.

Ter informatieve aanvulling op de topicstart: Wat er waarschijnlijk mis is gegaan met de order is het volgende. De lens die ik had besteld is een zogenaamde BULK versie. Op Foto Konijnenberg (niet waar ik de bestelling heb geplaatst) staat daarover:
Let op! Een BULK versie is een objectief die uit een bestaande kit is gehaald.
Wat ze dus waarschijnlijk gedaan hebben is precies het tegenovergestelde. Wel de lens uit de kit gehaald, maar vervolgens de kit (zonder gewenste lens) verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:31

Lulukai

God's gift to women

[...]Het had kunnen zijn dat ze er nooit achter waren gekomen en dan hadden ze een verlies van ongeveer €500,- (is weliswaar verkoopprijs) gehad.
Eigenlijk is het verlies van de webshop niet die verkoopprijs van €500 euro, maar ook niet hun inkoopprijs. Het werkelijke verlies ligt daar zowat tussen, omdat ze voor de belastingsdienst ook winst hebben gemaakt op die verkoop. Ze worden dus belast op winst die ze niet gemaakt hebben, integendeel, ze hebben veel geld verloren.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

ruyckske schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 10:49:
[...]

Eigenlijk is het verlies van de webshop niet die verkoopprijs van €500 euro, maar ook niet hun inkoopprijs. Het werkelijke verlies ligt daar zowat tussen, omdat ze voor de belastingsdienst ook winst hebben gemaakt op die verkoop. Ze worden dus belast op winst die ze niet gemaakt hebben, integendeel, ze hebben veel geld verloren.
Maar ze kunnen de afgedragen btw weer in mindering brengen met de betaalde btw bij inkoop als oninbare vordering. Of zoiets.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:31

Lulukai

God's gift to women

PcDealer schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 10:58:
[...]

Maar ze kunnen de afgedragen btw weer in mindering brengen met de betaalde btw bij inkoop als oninbare vordering. Of zoiets.
Dit gaat niet op, want we hebben het over het geval dat ze het niet ontdekken. Als ze de fout wel ontdekken zullen ze waarschijnlijk proberen om de goederen terug te krijgen.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivos
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-06 10:34
Wat mij nogal opvalt is dat de topicstarter gelijk onfatsoenlijk wordt genoemd, inclusief opmerkingen als "als je dit alleen al vraagt is dat moreel verwerpelijk". Hetzelfde eigenlijk voor het topic over de rembours-telefoons.

Even om wat -nmi- onrealistische standpunten aan te halen:
- "eerlijk terugsturen is effectiever als les voor een bedrijf dan houden". Moeilijk vast te stellen, financiele lessen zijn vaak het meest duidelijk voor een bedrijf. Als er ineens veel mensen niet meer bestellen, dan denkt een eigenaar niet: "goh wat mis ik dat werk nu", nee, het gaat om de gemiste inkomsten die tellen... Niet betalen zou dus mogelijk beter werken.

Echter is dit zoals heel veel mensen aangeven niet erg netjes om te doen. Inderdaad moet je jezelf de vraag stellen of je er nou echt veel gelukkiger van wordt om dit voordeel te nemen van een menselijke fout.

Verder halen nogal eens mensen hier voorbeelden erbij van hoe goed ze zelf hebben gehandeld door iets wel terug te sturen, hulde voor je eerlijke instelling natuurlijk, maar waarom etaleer je dat hier dan? Het is de vraag of het je argument nou veel sterker maakt? Behalve wellicht dat het een voorbeeld is van dat je je inderdaad goed voelt na het 'juiste' te hebben gedaan.

Wat betreft de coulance korting: veel mensen lijken het als schooien en niet netjes aan te merken. Ik denk dat het erg afhankelijk is van hoe je het brengt. Als je 't als een soort harde voorwaarde neerlegt oogt het inderdaad vrij onsympatiek. Als 't echter meer als een soort van vriendelijke hint er staat (smileytje erbij), is het al wat anders vind ik. Ik vind het niet helemaal te vergelijken met de bekende portomonnee: daar is je onderlinge relatie namelijk min of meer gelijkwaardig, vinder-eigenaar. Ik vind dat in dit geval klant-winkel anders is... je hebt andere plichten en rechten, De gemaakte fout is menselijk, maar wel vanuit het beoefenen van een functie, niet door 'pure ongelukkige pech'.

Tot slot (en ik weet dat het olie op het vuur is... sorry maar wilde het wel even noemen >:) : ik vind het erg lijken op iets bestellen als het veel te goedkoop lijkt. Ik vind dat dit behoorlijk hetzelfde straatje is, if it sounds too good to be true, then it probably is... :) .Dat is hetzelfde mechanisme van menselijke fout in een winkel -> als mensen er niet iets van zeggen, dan loopt het bedrijf winst mis als ze het niet tijdig zelf opmerken en het wel geshipped wordt. Daarbij hoor ik echter heel weinig mensen ineens zeggen dat ze de winkel even hebben gemaild om aan te geven dat het een onrealistische prijs is. En nu komt mijn punt: wie denkt er op zo'n moment nou niet: "zal ik het gewoon proberen, die 50inch tv voor weinig geld bestellen?", de meeste doen het niet omdat ze het i. onwaarschijnlijk achten dat het ding ooit komt, en ii. bovenstaande argument: het is een foutje.

Je overweegt het echter wel, en dat is dus ook wat de TS had: hij had die keuze en wilde graag discussie, wat gelukt is! Ik snap niet dat veel mensen de TS daar op afrekenen, interessante kwestie toch?

Het is toch een wat langer verhaal dan ik geplanned had, maar 't is zaterdagochtend he... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Stuur gewoon dat ding terug en ga niet lopen zeiken. Je hebt er niet voor betaald en je hebt er geen recht op.
Het product houden valt op geen enkele (etische) manier goed te praten.
Iedereen maakt wel eens een fout en bedenk goed wat jij zou doen als het andersom zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
posttoast schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 11:46:
Het ligt er ook een beetje aan hoe de winkel er mee omgaat. Ik bestelde ooit een PC case, en daar bleek al een harddisk en een DVD-brander in te zitten (waarschijnlijk waren ze hem voor iemand anders aan het assembleren). Toen ik belde om het recht te zetten werd mij gevraagd of ik het terug wilde sturen, ze zouden mij dan de verzendkosten terugbetalen. Maar: tot maximaal € 10,-. Alles daarboven moest ik zelf betalen.

Ja, bekijk het dan maar lekker. Het kost wat het kost, als je van mij verwacht dat ik ervoor ga betalen als de verzending duurder uitvalt dan zoek je het maar uit. Ik vond het al vervelend genoeg dat ik mijn tijd moest besteden aan het naar het postkantoor gaan.
Ik had gewoon verzendkosten gerekend + extra kosten voor de moeite. (20 EU totaal ofzo) Als ze daar geen zin in hebben, komen ze het maar bij mij ophalen.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:51
Gamebuster schreef op zondag 17 april 2011 @ 00:15:
[...]

Ik had gewoon verzendkosten gerekend + extra kosten voor de moeite. (20 EU totaal ofzo) Als ze daar geen zin in hebben, komen ze het maar bij mij ophalen.
Dat was wat ik toen ook zei: kom het maar halen. Maar "daar deden ze niet aan". Ja, dan houdt het op hè. Ook prima.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
fraQ schreef op donderdag 14 april 2011 @ 18:41:

Op zich zakelijk gezien een mooie situatie. Het geleverde is een factor 3-4 meer waard dan wat ik besteld heb, terwijl de order hier geen enkel bewijs voor levert. Ik zou het zaakje nu wel op marktplaats kunnen zetten en van dat geld alsnog mijn lens bestellen en winst overhouden, maar een gloednieuwe camera zonder aankoopbewijs is natuurlijk nogal verdacht
foutje bedankt, klaar.

verkopen die hap, en iets nieuws halen.

enne aankoop bon, jammer dan. het was een geschenk ofzo ( ja maar zonder garantie ).
Mijn ervaring met marktplaats is ; ze zien het product, kijken amper ergens naar, en betalen.
geen aankoopbon? jammer, maar het is wel goedkoper dan als je het nieuw koopt, dus neem je dat gemis op de koop toe, daarom kiest men marktplaats. PUNT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
Blijft diefstal.

Maargoed, men verwacht tegenwoordig blijkbaar niet anders.

Ik liep laatst nietsvermoedend met een volle boodschappentas na het afrekenen weg bij de kassa van een niet nader te noemen supermarkt, en ontdekte dat ik voor het gemak een fles cola steeds onder m'n arm had gehad zonder bij na te denken. Loop terug naar de kassa, spreek dat kind aan en vertel dat ik de cola alsnog wil afrekenen, wordt de beveiliging erbij gehaald ;)

Eerlijkheid duurt inderdaad het langst... het heeft zeker 15 min geduurd voor die gast snapte dat ik juist uit eerlijkheid ook de cola wilde afrekenen ;)

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

tss68nl schreef op zondag 17 april 2011 @ 00:42:
Ik liep laatst nietsvermoedend met een volle boodschappentas na het afrekenen weg bij de kassa van een niet nader te noemen supermarkt, en ontdekte dat ik voor het gemak een fles cola steeds onder m'n arm had gehad zonder bij na te denken. Loop terug naar de kassa, spreek dat kind aan en vertel dat ik de cola alsnog wil afrekenen, wordt de beveiliging erbij gehaald ;)

Eerlijkheid duurt inderdaad het langst... het heeft zeker 15 min geduurd voor die gast snapte dat ik juist uit eerlijkheid ook de cola wilde afrekenen ;)
Aardige mensen, hoe gaan we ermee om? :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:28

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Gumball schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 16:56:
Stuur gewoon dat ding terug en ga niet lopen zeiken. Je hebt er niet voor betaald en je hebt er geen recht op.
Iedereen maakt wel eens een fout en bedenk goed wat jij zou doen als het andersom zou zijn.
8)7 Sjeez... Anders lees je eerst het topic even voordat je reageert.
Dit punt zijn we al ruimschoots gepasseerd.

@De rest:
Verder denk ik dat iedereen die iets vindt, of een bestelling verkeerd krijgt geleverd in zijn voordeel (of soortgelijk), wel even de verschillende scenario's in het hoofd de revu laat passeren.
Wat als ik niets zeg en het gewoon houd?
Wat als ik het netjes retourneer naar de rechtmatige eigenaar?
Wat als ....
Wat als ....

Ieder weldenkend mens maakt die afwegingen in zo'n situatie. Iedereen, als je het mij vraagt.
Het kan binnen één seconde gebeurd zijn. Maar je doet het.
De TS maakte alleen de "fout" om die afweging te publiceren.

Ik heb ook een keer iets soortgelijk aan de hand gehad.
Lampje besteld bij een webshop. Krijg het verkeerde, iets duurder, geleverd.
Nog steeds niet heel veel geld. €30,- ofzo.
Ik mail de shop en vraag wat te doen. Shop belt me terug en verzekerd me vergezeld met excuses dat ik morgen het bestelde artikel in huis heb. Toen ik vroeg wat er met het andere artikel moest gebeuren vroeg hij wat het was, zocht de prijs op en zei: "Houd dat maar, retourneren en opnieuw inpakken is duurder". Ik heb hem vriendelijk bedankt en mijn dochter heeft nu een mooi gekleurd lampje op d'r kamer.

[ Voor 21% gewijzigd door remco_k op 17-04-2011 01:07 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
wat denk je van deze, hoewel te tijd wellicht nog kort is :

showroomkeuken uitgekozen, totale leegverkoop, alle overige keukens zijn overigens per BVA veiling verkocht. Voor de daadwerkelijke ophaaldatum hebben wij de keuken reeds opgehaald, en thuis geinstalleerd.
dit is nu zo'n 3 a 4 week geleden.
de kerel zei toen al eens, toen we het over naleveren van onderdelen hadden, en het onderhandelen van korting e.d. dat we vooraf al moesten betalen. maar dat was al voordat we de keuken hadden opgehaald !!!!

verder is er na het ophalen en installeren geen contact meer geweest.

en ook geen factuur gekregen !! van de gehele keuken!

- Niets op papier btw!

Wie kan mij wat maken? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Laatst online: 06-07 14:46

Twarp

just grin...

Anoniem: 27535 schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 15:11:
Droog gezien hebt je geen 'recht' eerst de levering af te wachten, maar begrijpelijk is het wel en als de goederen alsnog geleverd worden is er ook niets aan de hand.
Dat recht heeft hij dus wel, hij heeft betaald voor een item wat niet geleverd is, daarnaast is het zo dat hij de overeenkomst aangaat dat hij het verkeerd geleverde item terug stuurt bij binnenkomst van het correcte item.
Korting vragen mag altijd je heb er alleen geen recht op ;) Of ze je het gunnen is een andere zaak.
Gumball schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 16:56:
Heel droog door de bocht kan TS zeggen dat hij de lens nog niet heeft ontvangen, ondanks dat er een body gestuurd is en ontvangen. Hij kan zelfs een lens eisen in dit geval. Het is namelijk zo dat datgene wat je toegestuurd krijgt zonder er om gevraagd te hebben je eigendom wordt. (ongesolliciteerde reclame) Laat het moraal dan even in het midden. Vandaar dat er vaak een vrachtbrief bij een bestelling zit. (of factuur) Als dit niet klopt heb je de taak en de plicht dit te melden. Iets wat ook wel in de verkoopvoorwaarden genoemd kan worden. Nog sterker je kan het controleren als de bezorger het je aanbied. (tenzij het bij de buren is geleverd, dan is er vaak ook niet voor getekend, je tekend namelijk voor de inhoud en dat het klopt)
Diefstal is het in dit geval zeker niet!

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Twarp schreef op zondag 17 april 2011 @ 01:31:
[...]

Dat recht heeft hij dus wel, hij heeft betaald voor een item wat niet geleverd is, daarnaast is het zo dat hij de overeenkomst aangaat dat hij het verkeerd geleverde item terug stuurt bij binnenkomst van het correcte item.
Nee. Dat het een redelijke gedachte is, tuurlijk. Wettelijk ligt het toch echt anders, zoals eerder aangehaald zijn het twee compleet losse zaken.
Heel droog door de bocht kan TS zeggen dat hij de lens nog niet heeft ontvangen, ondanks dat er een body gestuurd is en ontvangen. Hij kan zelfs een lens eisen in dit geval. Het is namelijk zo dat datgene wat je toegestuurd krijgt zonder er om gevraagd te hebben je eigendom wordt. (ongesolliciteerde reclame)
Nee. Zoals ik in mijn post al aanhaal gaat het hier niet om de intentie om mensen te bewegen tot koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Laatst online: 06-07 14:46

Twarp

just grin...

Van een andere site geplukt ;)

Indien een levering niet overeenkomst met een bestelling is er sprake van wanprestatie. Niet nakoming van de overeenkomst geeft de klant het recht om alsnog te vragen om levering, c.q. hij dient jou een redelijke termijn te stellen om alsnog aan de leveringsverplichting te voldoen. Dit is in beginsel het geval, uitzonderingen zijn denkbaar, bijvoorbeeld indien er reeds een termijn voor levering is overeengekomen en deze inmiddels is verstreken.

Je kunt van de klant niet verlangen dat hij vooraf de goederen retour zendt, tenzij je dit expliet met hem bent overeengekomen. De klant is overigens wel gehouden de verkeerd geleverde goederen terug te leveren. Doet hij dat niet, dan heb je alsnog een vordering op hem.

...

Die vordering lukt overigens alleen als de koper aangeeft het verkeerde product te hebben ontvangen ;)

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:12
Diefstal is het niet. Dan moet je namenlijk iets WEGNEMEN met het OOGMERK het je TOE TE EIGENEN.

Je neemt niets weg, je ontvangt iets. Gezien het bovenstaande regeltje compleet moet kloppen is het dus in elk geval GEEN diefstal. Vraag me niet waar het WEL onder valt.

(1 jaar Politie opleiding, waarna ik het wel weer gezien had, nu weer in de beveiliging)

Of het netjes is is een tweede, maar het feit dat je het topic gestart hebt zegt eigenlijk al dat je het zelf niet netjes zou vinden om het te houden maar dat wel zou willen.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gingerbread
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-04 21:19
En hoe is het afgelopen?
Ben er heel benieuwd naar, omdat ik ook een redelijk vergelijkbare situatie heb meegemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirate-Bozz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-07 22:12
Thalaron schreef op zondag 17 april 2011 @ 06:37:
Diefstal is het niet. Dan moet je namenlijk iets WEGNEMEN met het OOGMERK het je TOE TE EIGENEN.

Je neemt niets weg, je ontvangt iets. Gezien het bovenstaande regeltje compleet moet kloppen is het dus in elk geval GEEN diefstal. Vraag me niet waar het WEL onder valt.

(1 jaar Politie opleiding, waarna ik het wel weer gezien had, nu weer in de beveiliging)

Of het netjes is is een tweede, maar het feit dat je het topic gestart hebt zegt eigenlijk al dat je het zelf niet netjes zou vinden om het te houden maar dat wel zou willen.
Verduistering is het in dit geval, de TS heeft het goed immers al in zijn bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-07 10:08
Gingerbread schreef op zondag 17 april 2011 @ 09:47:
En hoe is het afgelopen?
Ben er heel benieuwd naar, omdat ik ook een redelijk vergelijkbare situatie heb meegemaakt :)
Misschien een beetje offtopic; hoe is jouw verhaal afgelopen ? :)

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-07 15:04

mrc4nl

Procrastinatie expert

heb geen zin om een nieuw topic aan te maken,
maar wil ff mn ei kwijt:
ooit een pc component gezien van 160.000 euro?
http://www.takeitnow.nl/product/1408602/?c_id=972

je zal maar miljoenair zijn, en zonder verder naar de prijs te kijken dat ding bestellen :P
en als de winkel niet terug wil betalen, ja dan zit je dan....

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

mrc4nl schreef op zondag 17 april 2011 @ 15:52:
maar wil ff mn ei kwijt:
ooit een pc component gezien van 160.000 euro?
http://www.takeitnow.nl/product/1408602/?c_id=972

je zal maar miljoenair zijn, en zonder verder naar de prijs te kijken dat ding bestellen :P
en als de winkel niet terug wil betalen, ja dan zit je dan....
The Republic of Gamers consists only the best of the best.
En dat mag wat kosten. :+

Winkels mogen vragen wat ze willen, ik mag jou ook een broodje frikandel verkopen voor een miljoen. Als jij dat dan wil betalen, mooi voor mij. ;)

En je ziet toch zelf hoeveel geld je overmaakt. ;) Gelukkig kan je hem terugsturen met de wet koop op afstand. :D

Ook echt 4 euro korting als je er twee koopt. :D

[ Voor 6% gewijzigd door Mentalist op 17-04-2011 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-07 15:04

mrc4nl

Procrastinatie expert

ach ja,
er zijn gelukiig idd regels en wetten om de consument te beschermen,
ook als je zelf al zo stom bent door niet op te letten :P
t ging gewoon om de hoge prijs, vind ik grappig.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-07 14:33

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

mrc4nl schreef op zondag 17 april 2011 @ 15:52:
Dat is nog geen reden om dan maar in iemand anders zijn topic een totaal irrelevante opmerking te plaatsen. Graag weer terug ontopic...

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraQ
Ik ben in ieder geval blij dat ook een aantal mensen gereageerd hebben die zich wel kunnen verplaatsen in het feit dat ik in eerste instantie de 'wat als' scenario's wilde bespreken met jullie. Een aantal van jullie vindt dat schooierig. Dat respecteer ik, maar ik ben het niet eens met de manier waarop dat soms wordt gebracht en de argumenten die genoemd worden. Als ik bijvoorbeeld zaken doe met een persoon via bijvoorbeeld V&A of Marktplaats dan realiseer ik me dat ik handel met iemand die niet het vermogen heeft van het internationaal gevestigde miljoenenbedrijf waar ik zaken in deze situatie zaken mee doe. In theorie is het hetzelfde, in de praktijk niet (vind ik).
Buiten een stuk sociale druk vanuit de forumleden van GoT, is het ook gewoon zo dat ik niet heb gekregen wat ik heb gevraagd (en elders wel al een converter heb besteld voor die lens, waar ik nu dus niks mee kan :P) en dat het me mogelijk in de problemen kan brengen.
Goed, dat is het laatste dat ik hierover gezegd wil hebben. ;)

Ik heb de webshop vrijdagochtend gemaild, maar tot dusver geen reactie. Ik hoop vandaag iets te horen van ze, alvorens ik de conclusie trek dat ze het niet genoeg boeit. :P

[ Voor 12% gewijzigd door fraQ op 18-04-2011 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraQ
Nou, reactie gehad van de webshop. Gewoon een standaardmailtje met invulformulier voor retourneringen. Ze kunnen het apparaat op afspraak ophalen en ik kan aangeven welk artikel ik ervoor in de plaats wil. Geen woord wordt er gerept over deze specifieke situatie.
Vind het maar mager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

fraQ schreef op maandag 18 april 2011 @ 12:00:
Nou, reactie gehad van de webshop. Gewoon een standaardmailtje met invulformulier voor retourneringen. Ze kunnen het apparaat op afspraak ophalen en ik kan aangeven welk artikel ik ervoor in de plaats wil. Geen woord wordt er gerept over deze specifieke situatie.
Vind het maar mager.
Met je eens. Ze hadden op zijn minst antwoord kunnen geven op je vraag of je korting kon krijgen op de lens die je oorspronkelijk bestend hebt (worst case: NEE is ook een antwoord ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadyNetworker
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

ShadyNetworker

Cats & Whisky

Wow, weten bedrijven dan echt niet wat klantvriendelijkheid is?
Ze hebben een flinke fout gemaakt in hun nadeel, jij wijst ze erop en dan...helemaal niets?

Ikzelf had minstens een bedankje toegestuurd en uitgezocht of er een korting vanaf kon.
Jij neemt toch de moeite om hun in te lichten?

Los van wat de wet zegt, waar is het gewone gezonde verstand heen? Vooral bij bedrijven....

It's always DNS...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 08:38

Tazzios

..

@Iceman B
Gezien de winstmarge die sommige bedrijven hanteren is daar ook wel wat voor te zeggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Tazzios op 18-04-2011 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Vind het maar mager.
Nav die reactie had ik de bestelling voor je oorspronkelijke lens direct geannuleerd en ze teruggemailed "kom het apparaat maar op halen, ik hoor het wel". Wat een hufters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En daarom had je dus gewoon geen contact moeten opnemen. Dit soort bedrijven leren alleen op de harde manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 11-07 21:12
gewoon lekker laten wezen, je geld terugeisen omdat het geleverde product er niet is en laat hen maar met een oplossing komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Anoniem: 279033 schreef op maandag 18 april 2011 @ 14:23:
En daarom had je dus gewoon geen contact moeten opnemen. Dit soort bedrijven leren alleen op de harde manier.
Alleen komen ze er dan of niet achter of ze komen er later achter en dan heb jij goederen in je bezit die niet je eigendom zijn en dan heb jij een probleem :)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ivos schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 11:05:
Tot slot (en ik weet dat het olie op het vuur is... sorry maar wilde het wel even noemen >:) : ik vind het erg lijken op iets bestellen als het veel te goedkoop lijkt. Ik vind dat dit behoorlijk hetzelfde straatje is, if it sounds too good to be true, then it probably is... :) .Dat is hetzelfde mechanisme van menselijke fout in een winkel -> als mensen er niet iets van zeggen, dan loopt het bedrijf winst mis als ze het niet tijdig zelf opmerken en het wel geshipped wordt. Daarbij hoor ik echter heel weinig mensen ineens zeggen dat ze de winkel even hebben gemaild om aan te geven dat het een onrealistische prijs is. En nu komt mijn punt: wie denkt er op zo'n moment nou niet: "zal ik het gewoon proberen, die 50inch tv voor weinig geld bestellen?", de meeste doen het niet omdat ze het i. onwaarschijnlijk achten dat het ding ooit komt, en ii. bovenstaande argument: het is een foutje.

Je overweegt het echter wel, en dat is dus ook wat de TS had: hij had die keuze en wilde graag discussie, wat gelukt is! Ik snap niet dat veel mensen de TS daar op afrekenen, interessante kwestie toch?

Het is toch een wat langer verhaal dan ik geplanned had, maar 't is zaterdagochtend he... :)
Ja dat is de vergelijking die ik ook al maakte, tot ik een lading fruit op me af kreeg :P
Mensen die gewoon bestellen in zo'n geval en dat hier melden maken ook misbruik van de fout van de winkel en ze hopen stuk voor stuk dat de winkel de fout niet opmerkt en het product gewoon geleverd wordt voor de lage prijs. Het bestellen op zich wordt hier ook vrijwel niet veroordeeld. Pas als de koper begint met zeuren dat de winkel de bestelling heeft geannuleerd en als hij vindt dat hij recht heeft op het product voor de lage prijs, verliest zo'n koper de sympathie.
Als wel wordt geleverd, denkt een groot deel van de Tweakers helemaal niet meer aan de winkel en of het ethisch is of niet, maar is men blij met het 'gelukje' van de koper. Ik heb in ieder geval nog nooit gehoord dat iemand een dure lcd-tv voor 99 euro had besteld, gekregen en daarop een mailtje stuurde om de winkel attent te maken op de kennelijke fout.

Als iemand doelbewust misbruik maakt van een overduidelijk verkeerde prijs in een online winkel, vind ik dat net zo fout als het nalaten melding te maken van een onterecht ontvangen product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Vind het maar mager.
Tja kijk, zo een dingen doen me dan net lekker denken: dikke vinger, ik hou het spul, ik had dan zelfs eerder anoniem gestuurd, gezegd dat ik "een product" had besteld, maar eigenlijk iets gekregen had wat meer waard is en concreet de bedragen grosso modo er bij gezet... Hadden ze dan iets in de trant gezegd van: "Beste Mijnheer, heel fijn dat u dit meldt, wij nemen het pakketje graag terug op onze kosten" (=dat was al genoeg geweest!) dan had ik alles in detail gegeven en het hele handeltje opgestuurd. Als ze dan zo bot gereageerd hadden op mijn anonieme mailtje, dan was het voor mij heel simpel en had ik een leuke camera erbij, respect komt van twee kanten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Laatst online: 13-03 15:07
Dat waren ook wel vrij veel caps om je punt te maken, bold werkt daar ook wel goed voor

@TS
De eerste knee-jerk reactie is altijd "hee chill, ik heb meer gekregen dan ik had besteld", maar het is inderdaad wel de nette oplossing om hem terug aan te bieden. Vanzelfsprekend ga je niet akkoord als ze willen dat jij aan de retour-afhandeling ook maar iets betaald (tenminste, ik vind dat vanzelfsprekend).

Korting eisen heeft inderdaad weinig zin. Ook moreel (ja ik begin er ook mee) vind ik dat niet echt netjes om te doen. Als zij beginnen met eisen dat het voor een bepaalde tijd binnen moet zijn bij hun of ze gaan factureren, dan kan je daar wel moeiljik over doen, omdat je het doet wanneer jij tijd voor hebt (ik zou er dus geen uur voor vrijnemen).

Ik heb zelf een drietal keren gehad dat me iets vergelijkbaars overkwam, en ook alle drie de keren vermeld.

Eerste keer had ik voor mijn nieuwe bed lattenbodems ontvangen met van die elektrische motoren twv ~300 euro het stuk (op lattenbodems van 200 geloof ik). Gemeld, winkel vond het teveel moeite om ze terug te nemen dus ik mocht ze houden.

Tweede keer had ik een Full HD tv ontvangen ipv een HD ready. Gemeld, winkel vond het teveel moeite om hem terug te nemen en ik mocht hem houden.

Derde keer was wat anders, toen kreeg ik een vergoeding ziektekosten bijgestort op mijn rekening van E1500,-. Gemeld bij de verzekeringsmaatschappij dat ik alleen een opstalverzekering bij hen had lopen, vertelde de miep aan de telefoon vrolijk dat ik dit toch echt tegoed had van hun ziektekostenverzekering en dat ik het bedrag mocht houden. Het duurde een half jaar voordat ik weer van hen te horen had gekregen dat ze een fout gemaakt hadden, en of ik aub het bedrag wou retourneren. Dat heb ik vervolgens zonder morren gedaan (want ik wist dat dat toch wel ging gebeuren).

En wat de anderen zeggen, netjes handelen zorgt er inderdaad voor dat je nog in de spiegel kan kijken en tevreden kan zijn. Ik vind je afhandeling hierin nu dus ook netjes, en daar mag je best een beetje trots op zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraQ
Prachtig ook de eerste zin in de mail van de webshop, die ik nu maar gewoon bij naam zal noemen: Redcoon.
Het spijt ons te vernemen dat uw nieuwe apparaat niet aan uw wensen voldoet.
Mijn hele verhaal wordt letterlijk gezien als een retournering binnen wettelijke bedenktijd.

Als ik de camera, in theorie, zou houden dan zou dat, zelfs nadat ik ze met de neus op de feiten heb gedrukt, gewoon worden gezien als een klant die tevreden is met het door hem bestelde product. Werkelijk waar...

Ik zal het heus wel weer netjes oplossen (waarschijnlijk wel de koop ontbinden), maar je wordt zo toch bijna aangespoord om het juist niet op de nette manier te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

fraQ schreef op maandag 18 april 2011 @ 16:00:
Prachtig ook de eerste zin in de mail van de webshop, die ik nu maar gewoon bij naam zal noemen: Redcoon.

[...]

Mijn hele verhaal wordt letterlijk gezien als een retournering binnen wettelijke bedenktijd.

Als ik de camera, in theorie, zou houden dan zou dat, zelfs nadat ik ze met de neus op de feiten heb gedrukt, gewoon worden gezien als een klant die tevreden is met het door hem bestelde product. Werkelijk waar...

Ik zal het heus wel weer netjes oplossen (waarschijnlijk wel de koop ontbinden), maar je wordt zo toch bijna aangespoord om het juist niet op de nette manier te doen.
Met andere woorden; ze hebben niet gelezen of niet begrepen wat je ze gestuurd hebt :) Superhandig.

Je zou eventueel een mailtje kunnen sturen waarin je nogmaals benadrukt dat zij een verkeerd product geleverd hebben en dat jij daar nu de dupe van bent omdat dat wat je wel besteld hebt niet is geleverd.

Daar kunnen ze (nar mijn idee) niet met een standaard mail op reageren. Doen ze dat wel? > Order cancellen en laat ze die verkeerde levering maar komen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:49
Mijn ervaringen met dubbel geleverde producten:
ik bestel een boek bij Bol. Boek wordt geleverd, en ik had met CC betaald. Twee weken later ligt hetzelfde boek weer bij mij op de mat. Ik stuur het boek terug, met netjes briefje ingevuld en nog apart erbij dat het dus dubbel geleverd is.
Krijg ik een paar dagen later een mailtje: jammer dat u uw aankoop heeft geannuleerd, en weer een paar dagen het bedrag terug op mijn rekening gestort... Toen heb ik die tien hele euro's maar zelf gehouden...

Wat zouden jullie in dat geval doen, weer contact met ze opnemen?

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:56
frumper schreef op maandag 18 april 2011 @ 16:30:
Mijn ervaringen met dubbel geleverde producten:
ik bestel een boek bij Bol. Boek wordt geleverd, en ik had met CC betaald. Twee weken later ligt hetzelfde boek weer bij mij op de mat. Ik stuur het boek terug, met netjes briefje ingevuld en nog apart erbij dat het dus dubbel geleverd is.
Krijg ik een paar dagen later een mailtje: jammer dat u uw aankoop heeft geannuleerd, en weer een paar dagen het bedrag terug op mijn rekening gestort... Toen heb ik die tien hele euro's maar zelf gehouden...

Wat zouden jullie in dat geval doen, weer contact met ze opnemen?
Foutjes kunnen naar mijn mening gebeuren, maar als ze d'r zelf een puinzooi van maken en gewoon niet lezen, dan kunnen ze wat mij betreft inderdaad opzouten. Dan ga ik d'r ook geen moeite meer in stoppen.

Mijn motto is altijd: als er fouten gebeuren is dat niet zo erg, het gaat erom hoe het opgelost wordt. Nou als het dus slecht opgelost wordt zoals in jouw geval, dan ga ik d'r geen moeite meer voor doen nee.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

[...]

Dude, hou dan nu maar de hele handel, je hebt gestuurd, als zij het niet goed lezen dan is het dubbel hun fout. Ik blijf niet moeite doen als het personeel daar ook slordig is... tot tweemaal toe dan zelfs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulr84
  • Laatst online: 11-07 07:18

[...]

Ik vind het keurig dat je de camera terugstuurt. Redcoon had zich inderdaad iets meer mogen verdiepen in jouw situatie, maar ach. Je doet wat moet hè ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-07 16:16

ErA

Ik heb alleen de start post gelezen en kan het volgende tegen de TS zeggen:

Neem contact op met de webshop en zet de fout recht.

Waarom?

Omdat jij niet de persoon die kan leven met de andere optie. Anders zou je dit topic niet openen.

Je hebt diegene die een tas gevuld met € 50.000 euro naar de politie brengen en je hebt diegene die lekker op vakantie gaan ervan en een feestje bouwen zonder dat iemand er ooit achter komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
[...]

Gewoon een mailtje terug sturen dat je heel tevreden bent met het product maar dat ze het verkeerde hebben gestuurd en deze bij jou op kunnen komen halen. Dingen invullen als wat je dan wel wilt slaan natuurlijk nergens op .....

[removed]

Pagina: 1 2 Laatste