Een caddy heeft geen snelheid, alleen een verbinding. En die is voor zowel SATA1, 2, en 3 hetzelfde.
Hmm vreemd, dan waren die mensen op macrumors domme dingen aan het zeggen!
Het is wel mogelijk dat de DVD drive via SATA-1 is aangesloten, (omdat er bijvoorbeeld maar 2 SATA2 poorten beschikbaar zijn) maar daar gaat een caddy niets aan veranderen.
Ik zit heel erg te twijfelen tussen een i7-2630QM en een i5-2410M. Prjs verschil in de configs die ik nu heb is 167 euro.
Is de i7 zoveel sneller? Ik denk dan ook vooral aan de houdbaarheid van de laptop, mijn huidige xpsm1710 heeft het 5 jaa prima gedaan alleen is nu wel echt toe aan vervanging
Is de i7 zoveel sneller? Ik denk dan ook vooral aan de houdbaarheid van de laptop, mijn huidige xpsm1710 heeft het 5 jaa prima gedaan alleen is nu wel echt toe aan vervanging
Dat ligt eraan wat jij met je xps gaat doen, als jij continu alle core's 100% belast zou ik voor een i7 gaan, anders zet je lekker die 170-270euro op een spaarrekening en neem je een i3 of i5 cpu, heb je al een leuk bedrag zodat je eerder kunt upgraden naar een octo core xps ofzoDracula schreef op zondag 17 april 2011 @ 10:29:
Ik zit heel erg te twijfelen tussen een i7-2630QM en een i5-2410M. Prjs verschil in de configs die ik nu heb is 167 euro.
Volgens mij is het prijsverschil maar €100?Dracula schreef op zondag 17 april 2011 @ 10:29:
100? hmm dan doe ik denk ik iets fout bij het samenstellenAnoniem: 303530 schreef op zondag 17 april 2011 @ 12:47:
[...]
Volgens mij is het prijsverschil maar €100?

http://www.dell.com/nl/p/xps-l502x/fs
Model van €699 en €799. Als het verschil maar €100 is zou ik zeker de i7 nemen.
Model van €699 en €799. Als het verschil maar €100 is zou ik zeker de i7 nemen.
Is er, behalve door het scherm te calibreren m.b.v. hardware, een manier om het kleurprofiel op de XPS 15 wat aan te passen bij het FHD scherm? Ik wordt een beetje gestoord van die oversaturated kleuren, elke keer als ik van mijn scherm opkijk lijkt het wel alsof de hele kamer een blauwe waas heeft. Ik heb ooit een topic gelezen over de XPS 15 en kleurprofielen, alleen kan ik deze niet meer vinden en ik werd eerlijk gezegd ook niet veel wijzer van dat topic.
Laat maar, betreffende topic inmiddels gevonden: Dell XPS15 B+RGLED: kalibreren? Kleurprofielen?
Laat maar, betreffende topic inmiddels gevonden: Dell XPS15 B+RGLED: kalibreren? Kleurprofielen?
[ Voor 12% gewijzigd door VanRoyal op 17-04-2011 19:09 ]
Je kan relatief simpel via de videokaart de kleuren omlaag draaien. Wel via de intel kaart doen.
Het topic wat je bedoelt is dit: Dell XPS15 B+RGLED: kalibreren? Kleurprofielen?
Het topic wat je bedoelt is dit: Dell XPS15 B+RGLED: kalibreren? Kleurprofielen?
Daar heb ik al wat mee zitten spelen, maar dat is zo lastig als je niet weet wat 'goed' is. Op zich zien de kleuren er prima uit, alleen is het allemaal redelijk fel. Ik had gehoopt dat er gewoon een simpele beproefde fix was in de vorm van "Zet je rood op -5, je groen op -2 en je blauw op -1 en dan kloppen de kleuren".Anoniem: 303530 schreef op zondag 17 april 2011 @ 19:09:
Je kan relatief simpel via de videokaart de kleuren omlaag draaien. Wel via de intel kaart doen.
Tsja, daarvoor heb je apparatuur nodig.
Ik kalibreer altijd adhv http://www.lagom.nl/lcd-test/ . Maar ik heb geen wide-gamut scherm.
Standaard is mijn scherm echter veel te blauw, dus ik "moet" ook kalibreren.
De spelling van het woord "calibratie" zuigt overigens... Het kan zowel met c of k, maar vervoegingen kunnen volgens mijn spellingscontrole alleen met een k
Ik kalibreer altijd adhv http://www.lagom.nl/lcd-test/ . Maar ik heb geen wide-gamut scherm.
Standaard is mijn scherm echter veel te blauw, dus ik "moet" ook kalibreren.
De spelling van het woord "calibratie" zuigt overigens... Het kan zowel met c of k, maar vervoegingen kunnen volgens mijn spellingscontrole alleen met een k

[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 17-04-2011 19:31 ]
Op de dell windows dvd die je er los bij kan bestellen, is dat een recovery cd met alle voor geinstalleerde programma meuk? Of is dat net als vroeger (windows xp bij mijn xps m1710) gewoon een windows 7 oem en kan je al die meuk los installeren (als je dat al zou willen)
Het is een schone DVD, maar ik prefereer de downloadmethode in combinatie met een externe schijf of USB stick.
http://adionsoft.net/misc/XPS15BGRFHD-Half_Brightness.zipVanRoyal schreef op zondag 17 april 2011 @ 19:11:
[...]
Daar heb ik al wat mee zitten spelen, maar dat is zo lastig als je niet weet wat 'goed' is. Op zich zien de kleuren er prima uit, alleen is het allemaal redelijk fel. Ik had gehoopt dat er gewoon een simpele beproefde fix was in de vorm van "Zet je rood op -5, je groen op -2 en je blauw op -1 en dan kloppen de kleuren".
Dit is het profiel dat ik met een Spyder Express 2 gemaakt heb voor mijn XPS.
Ik vond het zelf echt noodzakelijk om een beetje natuurlijke kleuren te krijgen. Zonder was vooral het rood veel te extreem.
Anoniem: 395864
Ff een vraag:
Ik wil een XPS 15 kopen, maar ik heb nog niet eerder iets bij Dell gekocht.
Heeft het zin om die "Dvd met hulpbronnen: media met besturingssysteem (MUI) Windows® 7 Home Premium (64-bits) [meerprijs € 5,00]" erbij te nemen? Staan daar bijvoorbeeld zaken op die niet down zijn te loaden? Stel dat ik een nieuwe installatie wil doen, heb ik die DVD dan nodig?
/edit
Oh, excuus, ik zie dat m'n vraag hierboven al min of meer beantwoord is door Darkstone: het is een installatie-DVD met Windows 7 erop. Dan heb ik meteen een volgende vraag, want dat is me niet helemaal duidelijk: is deze installatie-DVD ook gewoon te downloaden van de Dell-site? En hoe gaat dat dan in z'n werk?
Ik wil een XPS 15 kopen, maar ik heb nog niet eerder iets bij Dell gekocht.
Heeft het zin om die "Dvd met hulpbronnen: media met besturingssysteem (MUI) Windows® 7 Home Premium (64-bits) [meerprijs € 5,00]" erbij te nemen? Staan daar bijvoorbeeld zaken op die niet down zijn te loaden? Stel dat ik een nieuwe installatie wil doen, heb ik die DVD dan nodig?
/edit
Oh, excuus, ik zie dat m'n vraag hierboven al min of meer beantwoord is door Darkstone: het is een installatie-DVD met Windows 7 erop. Dan heb ik meteen een volgende vraag, want dat is me niet helemaal duidelijk: is deze installatie-DVD ook gewoon te downloaden van de Dell-site? En hoe gaat dat dan in z'n werk?
[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 395864 op 18-04-2011 00:54 ]
Nee, je kan hem hiervandaan plukken:Anoniem: 395864 schreef op maandag 18 april 2011 @ 00:47:
is deze installatie-DVD ook gewoon te downloaden van de Dell-site? En hoe gaat dat dan in z'n werk?
http://www.mydigitallife....ssional-and-home-premium/
Als dat niet werkt, kies een willekeurige torrentsite en download een OEM licentie, wel opletten dat het een schone versie is.
Thanx alot. En de key staat gewoon op de laptop?Anoniem: 303530 schreef op maandag 18 april 2011 @ 01:07:
[...]
Nee, je kan hem hiervandaan plukken:
Als dat niet werkt, kies een willekeurige torrentsite en download een OEM licentie, wel opletten dat het een schone versie is.
Ik heb trouwens al een Win 7 64 home premium licentie, maar een refund voor het OS zit er geloof ik bij Dell niet meer in.
Het schijnt dat je de key onder de batterij kan vinden. Dus openschroeven, batterij even loshalen en dan moet je je key kunnen zien.Anoniem: 395864 schreef op maandag 18 april 2011 @ 01:30:
[...]
Thanx alot. En de key staat gewoon op de laptop?
Ik heb trouwens al een Win 7 64 home premium licentie, maar een refund voor het OS zit er geloof ik bij Dell niet meer in.
XBO: Michaël#3318
De key zit gewoon op een sticker aan de onderkant hoor, niks geen geschroef. Dit plaatje in de topicstart geeft het weer:

Sowieso: de accu gaat er ook zonder schroefjes wel uit hoor, het is geen mac! Dan kun je de standaard en een 9cells uitbreiding meenemen en nóg langer op de accu (verbaast me overigens hoe lang deze laptop op z'n accu kan zolang je maar niet de nVidia kaart "aanstoot", overigens: 3G uitzetten helpt, zelfs áls er geen SIM kaart in zit!)

Sowieso: de accu gaat er ook zonder schroefjes wel uit hoor, het is geen mac! Dan kun je de standaard en een 9cells uitbreiding meenemen en nóg langer op de accu (verbaast me overigens hoe lang deze laptop op z'n accu kan zolang je maar niet de nVidia kaart "aanstoot", overigens: 3G uitzetten helpt, zelfs áls er geen SIM kaart in zit!)
[ Voor 30% gewijzigd door Umbrah op 18-04-2011 09:34 ]
Thanks! Ik heb dit profiel - volgens mij - geinstalleerd, maar ik vind het moeilijk om te zeggen of er nu iets veranderd is. Ik heb het idee van niet, maar dat kan komen omdat ik het profiel niet goed heb ingesteld. Ik ben naar 'color management' gegaan, daar heb ik 'Use my settings for this device' aangevinkt en vervolgens het profiel toegevoegd via 'Add'. Nu staat jouw profiel als 'default' ingesteld. Daarna opnieuw opgestart.Adion schreef op zondag 17 april 2011 @ 22:21:
[...]
http://adionsoft.net/misc/XPS15BGRFHD-Half_Brightness.zip
Ik vond het zelf echt noodzakelijk om een beetje natuurlijke kleuren te krijgen. Zonder was vooral het rood veel te extreem.
Edit: Ik heb nu ook bij de tab 'Advanced' de 'Device profile' op 'Spyder2' gezet.
Zou dit het moeten zijn, of ben ik iets vergeten? Wat is er trouwens in jouw profiel aangepast? Alleen de brightness of ook de kleuren zelf?
[ Voor 4% gewijzigd door VanRoyal op 18-04-2011 09:48 ]
Als je het vinkje 'Use my settings for this device' aan- en uitvinkt hoor je onmiddelijk het verschil te zien in kleuren. (wit gaat duidelijk van een blauwe tint naar iets warmer wit onder andere)
Bij advanced staat alles bij mij overigens op 'System default', ik denk dus niet dat het nodig is daar iets te wijzigen.
Bij advanced staat alles bij mij overigens op 'System default', ik denk dus niet dat het nodig is daar iets te wijzigen.
Ah excuus! De mijne moet straks binnenkomen vandaar... De info die ik van hierboven had heb ik dan denk ik verwisseld met andere Dell modellen waar de sticker wel onder de accu zit.Umbrah schreef op maandag 18 april 2011 @ 09:30:
De key zit gewoon op een sticker aan de onderkant hoor, niks geen geschroef. Dit plaatje in de topicstart geeft het weer:
[afbeelding]
Haha, viel me nu pas op: de ingebouwde GPS sensor is behoorlijk compatible en werkt zelfs zonder SIM-kaart; ik heb in de betonnen bunker van het CIT op de Zernike campus nu een GPS fix. Het viel me op omdat de weer-widget van Windows automatisch de locatie bij houdt aan de hand van deze sensor.
Doet ie dat niet aan de hand van wifi locaties?Umbrah schreef op maandag 18 april 2011 @ 10:54:
Haha, viel me nu pas op: de ingebouwde GPS sensor is behoorlijk compatible en werkt zelfs zonder SIM-kaart; ik heb in de betonnen bunker van het CIT op de Zernike campus nu een GPS fix. Het viel me op omdat de weer-widget van Windows automatisch de locatie bij houdt aan de hand van deze sensor.
Tnx! Jouw profiel verschilt wel aanzienlijk van het profiel dat op het notebookreview forum te downloaden is. Persoonlijk vind ik die van jou mooier... die andere lijkt overdreven geel.Adion schreef op zondag 17 april 2011 @ 22:21:
[...]
Vreemd, er gebeurt bij mij helemaal niets als ik dat uit en aanvink.Adion schreef op maandag 18 april 2011 @ 10:16:
Als je het vinkje 'Use my settings for this device' aan- en uitvinkt hoor je onmiddelijk het verschil te zien in kleuren. (wit gaat duidelijk van een blauwe tint naar iets warmer wit onder andere)
Even nog de stappen die ik heb doorlopen:
1) Rechtermuis op profiel -> Install profile
2) Start -> Color Management
3) Tab 'Devices' -> vinkje bij 'Use my settings for this device'
4) Druk op 'Add', selecteer 'Spyder2Express'
Dan gebeurt er dus helemaal niks.
[ Voor 21% gewijzigd door VanRoyal op 18-04-2011 11:09 ]
Volgens mij werkt een kleurprofiel alleen als de applicatie color managed is, bij microsoft hebben ze het zo bedacht dat de interface zelf niet color managed is...
Als je zo'n clean instal doet, werkt dan alles gewoon, en merk je dat in de performance?Anoniem: 303530 schreef op maandag 18 april 2011 @ 01:07:
[...]
Nee, je kan hem hiervandaan plukken:
Ik wil eigenlijk wel graag van al de onnodige rotzooi af, maar durf het niet goed aan.
Ray...
Anoniem: 268409
Is het iemand gelukt om een XPS15 te bestellen met de volgende kortingscodes;
4323K1QRGMSWVG (10% korting)
N9P4V1DGC5XLT6 (€ 90 korting vanaf € 1099)
en vervolgens via een medewerker het backlit-keyboard erbij te voegen (want dit kan alleen per telefoon/chat) en deze kortingen te behouden?
En is het iemand gelukt om via een medewerker de TV-tuner te bestellen? Via US-site en DE-site wel mogelijk.
N9P4V1DGC5XLT6 (€ 90 korting vanaf € 1099)
en vervolgens via een medewerker het backlit-keyboard erbij te voegen (want dit kan alleen per telefoon/chat) en deze kortingen te behouden?
En is het iemand gelukt om via een medewerker de TV-tuner te bestellen? Via US-site en DE-site wel mogelijk.
Ik durfde het ook niet aan, maar het valt heel erg mee qua drivers, alleen de nVidia drivers zijn wat "moeilijk": Optimus lijkt eerder een last dan een lust, hoewel ALS het eenmaal werkt, werkt het ook goed. Ik moest de drivers van Dell zelf halen en kon dus niet zomaar een willekeurige nVidia driver pakken.
Performance is significant beter, alle irritante logo's en bloatware zijn weg, je hebt gewoon één uniforme partitie (minus natuurlijk 100mb standaard Windows boot/recovery zut), en de achtergrond van je aan/afmeld schermen zien er ook niet meer als de Windows 7 Béta logo's uit.
Oh, nog een pluspunt: zeker als je vanaf USB installeerd is de gewone setup sneller dan de Dell preinstall configuratie. En ja. Dat is INCLUSIEF driver installatie achteraf waar ik het beleid genomen heb om "zo min mogelijk" van Dell zelf af te trekken.
Noot van advies:
Kale Windows 7 pakt zowel geen W-Lan als Kabel-NIC. Zet je W-Lan/Ethernet driver van te voren op een USB stick!!!
Directe link voor de Intel W-Lan Nic: Link
De bovenste is de driver-only, iets wat je misschien wel wilt als je net als ik gek bent om Windows standaard de W-Lan te laten beheren ipv de Intel 3rd party tool.
Misschien een leuke voor de topicstart:
Tenzij iemand dit ontkracht tegenover mij valt te stellen dat dit een "Windows only laptop" is. Waarom? Nvidia. Dell zelf zegt aan de telefoon dat je hem met een oude Quadro kaart krijgt als je hem met Ubuntu besteld. De reden hiervoor is de Optimus technologie. Je moet dit als volgt zien:

In andere woorden: een app die niet specifiek door de optimus module die in de nVidia Windows driver zit naar de nVidia kaart gestuurd wordt zal de nVidia kaart niet eens zien. Een OS waar geen nVidia driver voor is die Optimus ondersteunt, zal de nVidia kaart niet eens zien. Sterker nog: onder Windows wil de nVidia driver niet installeren totdat de Intel driver aanwezig is. En dan het lullige: nVidia heeft aangekondigd NIET met een Optimus-compatible Linux driver te komen. De nouveau mensen zijn er mee bezig, maar ik frons wel een beetje, de Intel kaart staat hardcoded als dominant en levert ook de DAC/output; de nVidia kaart levert alleen rekenkracht en features als die aangesproken wordt waardoor een game die start ook niet "zwart" zal gaan.
Voorbeeldje:

Als ik deze applicatie uitvoer met "alleen Intel" zal hij geen nVidia GPU kunnen zien!!!
Als ik hem uitvoer met de "krachtige nVidia GPU" (over marketing gesproken), dan ziet hij beide kaarten.
Performance is significant beter, alle irritante logo's en bloatware zijn weg, je hebt gewoon één uniforme partitie (minus natuurlijk 100mb standaard Windows boot/recovery zut), en de achtergrond van je aan/afmeld schermen zien er ook niet meer als de Windows 7 Béta logo's uit.
Oh, nog een pluspunt: zeker als je vanaf USB installeerd is de gewone setup sneller dan de Dell preinstall configuratie. En ja. Dat is INCLUSIEF driver installatie achteraf waar ik het beleid genomen heb om "zo min mogelijk" van Dell zelf af te trekken.
Noot van advies:
Kale Windows 7 pakt zowel geen W-Lan als Kabel-NIC. Zet je W-Lan/Ethernet driver van te voren op een USB stick!!!
Directe link voor de Intel W-Lan Nic: Link
De bovenste is de driver-only, iets wat je misschien wel wilt als je net als ik gek bent om Windows standaard de W-Lan te laten beheren ipv de Intel 3rd party tool.
Misschien een leuke voor de topicstart:
Tenzij iemand dit ontkracht tegenover mij valt te stellen dat dit een "Windows only laptop" is. Waarom? Nvidia. Dell zelf zegt aan de telefoon dat je hem met een oude Quadro kaart krijgt als je hem met Ubuntu besteld. De reden hiervoor is de Optimus technologie. Je moet dit als volgt zien:

In andere woorden: een app die niet specifiek door de optimus module die in de nVidia Windows driver zit naar de nVidia kaart gestuurd wordt zal de nVidia kaart niet eens zien. Een OS waar geen nVidia driver voor is die Optimus ondersteunt, zal de nVidia kaart niet eens zien. Sterker nog: onder Windows wil de nVidia driver niet installeren totdat de Intel driver aanwezig is. En dan het lullige: nVidia heeft aangekondigd NIET met een Optimus-compatible Linux driver te komen. De nouveau mensen zijn er mee bezig, maar ik frons wel een beetje, de Intel kaart staat hardcoded als dominant en levert ook de DAC/output; de nVidia kaart levert alleen rekenkracht en features als die aangesproken wordt waardoor een game die start ook niet "zwart" zal gaan.
Voorbeeldje:

Als ik deze applicatie uitvoer met "alleen Intel" zal hij geen nVidia GPU kunnen zien!!!
Als ik hem uitvoer met de "krachtige nVidia GPU" (over marketing gesproken), dan ziet hij beide kaarten.
[ Voor 34% gewijzigd door Umbrah op 18-04-2011 12:26 ]
Ik heb op 9 maart een XPS15 besteld vioa de chat/mail met behoud van de 10% en er een backlit-keyboard bij besteld.Anoniem: 268409 schreef op maandag 18 april 2011 @ 12:01:
Is het iemand gelukt om een XPS15 te bestellen met de volgende kortingscodes;
Ray...
Ik had vrijdag een offerte aangevraagt bij Mo haddad het was blijkbaar druk dus moest ik hem maar een mail sturen.(Mohammed_Haddad@DELL.com). Prima ik wou dus graag de standaard configuratatie van €799
Alleen wou ik inplaats van 6gb ram een 4gb ram module en wou ik graag een hd scherm en backlit keyboard us/international. Ik had later in de avond een offerte gekregen. Maar zoals ik al eerder heb gelezen in deze topics. Blijkt het dat die mensen gewoon niet goed lezen of misschien de verkeerde vertaling binnen krijgen.

Waardoor ik de russian keyboard in mn offerte kreeg
nja vandaag nog maar is een keer geprobeert en nu ook nog met de vraag of hij de korting er nog op kan zetten. 
Oke maar met die kleine fout een prijs van €997(zonder korting) met porto dus best netjes al zeg ik het zelf. Heeft iemand anders nog een andere configuratie die het zelfde is maar goed koper ?
Alleen wou ik inplaats van 6gb ram een 4gb ram module en wou ik graag een hd scherm en backlit keyboard us/international. Ik had later in de avond een offerte gekregen. Maar zoals ik al eerder heb gelezen in deze topics. Blijkt het dat die mensen gewoon niet goed lezen of misschien de verkeerde vertaling binnen krijgen.

Waardoor ik de russian keyboard in mn offerte kreeg

Oke maar met die kleine fout een prijs van €997(zonder korting) met porto dus best netjes al zeg ik het zelf. Heeft iemand anders nog een andere configuratie die het zelfde is maar goed koper ?
kan jij zien waarom ik dan 110 euro duurder ben. ik zie door de bomen het bos niet meer namelijk
€799 config
+1080p scherm
+10% korting
+€40 kortingbon
=€888,11
€110 lijkt mij wel een erg glorieuze prijs voor een paar ledjes en minder RAM...
+1080p scherm
+10% korting
+€40 kortingbon
=€888,11
€110 lijkt mij wel een erg glorieuze prijs voor een paar ledjes en minder RAM...
[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 18-04-2011 13:33 ]
oke word dus ongeveer 920 +/- als ik nog een clicklet keyboard wil ?
hehe ja idd 
edit:
dan ben ik erg benieuwt wad die Mo me straks weer voorschotelt
edit:
[ Voor 73% gewijzigd door Martijn Meijer op 18-04-2011 13:39 ]
Anoniem: 179986
Met deze laptop (en eigenlijk alle Sandy Bridge laptops met een nvidia kaart erin) zit je vast aan Intel onder Linux ja, gelukkig maar dat zij hun drivers wel op orde hebben anders zou het helemaal een drama zijn. Ik wens de ontwikkelaars van nouveau veel succes bij het reverse engineeren van de Optimus crap.Umbrah schreef op maandag 18 april 2011 @ 12:06:
Een OS waar geen nVidia driver voor is die Optimus ondersteunt, zal de nVidia kaart niet eens zien. Sterker nog: onder Windows wil de nVidia driver niet installeren totdat de Intel driver aanwezig is. En dan het lullige: nVidia heeft aangekondigd NIET met een Optimus-compatible Linux driver te komen.
Die Mo kan redelijk belabbert nederlands praten en heeft mij een XPS17 offerte voorgeschotelt toen ik om een XPS15 vroegMartijn Meijer schreef op maandag 18 april 2011 @ 13:36:
Slechter dan dat kan hij 't niet doen gok ik zo...
net weer ff een gesprek gehad met Mo.

we gaan het zien en ik hoop ook dat hij de goede kortingen maakt. Weten jullie anders mischien iemand die wel wat meer behulpzamer is ?
duurt overigens wel lang ik had een mail gestuurd het duurde hem ongeveer 10 minuten om een mailtje van ongeveer 20 regels te lezen

we gaan het zien en ik hoop ook dat hij de goede kortingen maakt. Weten jullie anders mischien iemand die wel wat meer behulpzamer is ?
duurt overigens wel lang ik had een mail gestuurd het duurde hem ongeveer 10 minuten om een mailtje van ongeveer 20 regels te lezen
idd geloof ik ook niet neeAnoniem: 303530 schreef op maandag 18 april 2011 @ 14:19:
Die 'Mo' is heus niet met 1 klant tegelijk bezig.
btw Darkstone ik had die 10% vergeten aan de config toe te voegen nadat ik dit heb gedaan kom ik ook uit op 888 euro ongeveer dus heel wat beter dan 997

Nou de mijne heb ik zojuist besteld! 
Ik ga voor die i5 met 6/640GB van 699 met 10% korting. Was nog bijna voor die i7 quadcore van 799 gegaan, maar bedacht me dat ik eigenlijk meer dan zat zou hebben aan een P6000 met 3GB en onboard vga. Wat ik nu gekocht heb is dus al dikke overkill, maar ik kon het gewoon niet laten.
Nou maar eens kijken hoelang het duurt. Ik moet de orderbevestiging nog ontvangen.

Ik ga voor die i5 met 6/640GB van 699 met 10% korting. Was nog bijna voor die i7 quadcore van 799 gegaan, maar bedacht me dat ik eigenlijk meer dan zat zou hebben aan een P6000 met 3GB en onboard vga. Wat ik nu gekocht heb is dus al dikke overkill, maar ik kon het gewoon niet laten.
Nou maar eens kijken hoelang het duurt. Ik moet de orderbevestiging nog ontvangen.
Heb net de mijne ook besteld. Zou zo'n 980 euro worden in totaal. Dat is inclusief Full HD scherm, 1x4096 ipv 2x2048 (voor 10 euro meer), backlit toetsenbord (voor 40 euro meer) en ook inclusief 10% korting.
Kennelijk hadden ze bij de afdeling in India waar ze alle offertes goed keuren communicatieproblemen welke nu zijn opgelost. De 10% korting zou gewoon mogelijk moeten zijn via telefonische bestellingen zolang de aanbieding geldig is.
Kennelijk hadden ze bij de afdeling in India waar ze alle offertes goed keuren communicatieproblemen welke nu zijn opgelost. De 10% korting zou gewoon mogelijk moeten zijn via telefonische bestellingen zolang de aanbieding geldig is.
Tsja, da's een mooiere dan de mijne.XilenceSR schreef op maandag 18 april 2011 @ 15:52:
Heb net de mijne ook besteld. Zou zo'n 980 euro worden in totaal. Dat is inclusief Full HD scherm, 1x4096 ipv 2x2048 (voor 10 euro meer), backlit toetsenbord (voor 40 euro meer) en ook inclusief 10% korting.
Nou... Eindelijk is ie binnen... Ik moet zeggen de reinstall had ik mezelf wat meer vlekkeloos voorgesteld. Standaard was er geen enkele admin account te bereiken, dat moest allemaal via safemode gekloot en weet ik veel wat. Storend hoe ze laptops tegenwoordig dichttimmeren.
Verder wat eerste indrukken... Zeer mooi scherm (FHD). Dat was ook de reden dat ik van een macbook 13" over ben gestapt. Maar eerlijk is eerlijk, de afwerking van de macbook pro vind ik toch nog wel weer een maatje beter dan deze XPS... (Ook een prijscategorie hoger natuurlijk)
Darkstone: Hoe betrouwbaar is dat Open Hardware Monitor? Ik krijg waarden van 28 ghz (geen typo) als CPU frequenties
. In eerste instantie wou ie de warmtesensoren ook niet uitlezen (nu wel).
Verder begint de fan nu stiller te worden, maar vooral in het begin klonk het me toch iets te "ratelig".
Overigens, voor diegenen die een wlan upgrade overwegen: Heb er compleet niet op gelet bij aanschaf, maar je moet dus een half-size mini pcie kaart hebben. Anders moet je bijv. de mobile broadband dinges gaan vervangen, maar de wlan kabeltjes komen net niet ver genoeg. Van die wlan kabeltjes heb ik er overigens nu 1 die niets doet, dus mocht je een kaart willen installeren die 3 antennes kan gebruiken (5300/6300 bijv.) dan zou dat denk ik prima moeten lukken. Of dat kabeltje moet heel ergens anders voor zijn...
Verder wat eerste indrukken... Zeer mooi scherm (FHD). Dat was ook de reden dat ik van een macbook 13" over ben gestapt. Maar eerlijk is eerlijk, de afwerking van de macbook pro vind ik toch nog wel weer een maatje beter dan deze XPS... (Ook een prijscategorie hoger natuurlijk)
Darkstone: Hoe betrouwbaar is dat Open Hardware Monitor? Ik krijg waarden van 28 ghz (geen typo) als CPU frequenties
Verder begint de fan nu stiller te worden, maar vooral in het begin klonk het me toch iets te "ratelig".
Overigens, voor diegenen die een wlan upgrade overwegen: Heb er compleet niet op gelet bij aanschaf, maar je moet dus een half-size mini pcie kaart hebben. Anders moet je bijv. de mobile broadband dinges gaan vervangen, maar de wlan kabeltjes komen net niet ver genoeg. Van die wlan kabeltjes heb ik er overigens nu 1 die niets doet, dus mocht je een kaart willen installeren die 3 antennes kan gebruiken (5300/6300 bijv.) dan zou dat denk ik prima moeten lukken. Of dat kabeltje moet heel ergens anders voor zijn...
Zo. Heb maar even een review geschreven. Tenminste, "even" was het idee, het duurde wel even wat langer dan dat
.
Indien er op- of aanmerkingen zijn, dan hoop ik dat bij de review zelf te horen, ik ben van plan om het als levend document te beschouwen en als ze niet té onzinnig zijn draai ik benchmarks op verzoek.
productreview: Dell XPS 15 review door Umbrah
Ik heb uiteraard met bronvermelding een paar posts en tweakers in dit topic ook aangehaald, waaronder Adion en zijn kleurprofiel.
Indien er op- of aanmerkingen zijn, dan hoop ik dat bij de review zelf te horen, ik ben van plan om het als levend document te beschouwen en als ze niet té onzinnig zijn draai ik benchmarks op verzoek.
productreview: Dell XPS 15 review door Umbrah
Ik heb uiteraard met bronvermelding een paar posts en tweakers in dit topic ook aangehaald, waaronder Adion en zijn kleurprofiel.
[ Voor 13% gewijzigd door Umbrah op 18-04-2011 16:27 ]
LOL die variant met 640GB is meteen verdwenen van de site. Blijkbaar had ik zo'n beetje de laatste.
Ik zal hem meteen toevoegen aan de starpost
Relaxte boottimes trouwens, als er iets is waar ik me aan irriteer is het wel het bios van mijn studio 15: die doet er 13 seconden over om te POST-en. Dat verlengt de boot tijd aardig

Ik heb vanmiddag met iDeal betaald (rabobank). Is het normaal dat ik niet meteen een orderbevestiging krijg?
Ik heb wel per mail een ontvangstbevestiging gekregen en een mail over de iDeal-betaling aan GlobalCollect.
Ik heb wel per mail een ontvangstbevestiging gekregen en een mail over de iDeal-betaling aan GlobalCollect.
Bij mij heeft dit een dag gekost. Kwam bij dat ik meteen na afhandeling van iDeal een fout kreeg op de Dell website. "Dat zien we wel vaker, mijnheer."Anoniem: 395864 schreef op maandag 18 april 2011 @ 16:41:
Ik heb vanmiddag met iDeal betaald (rabobank). Is het normaal dat ik niet meteen een orderbevestiging krijg?
Naja, geen reden om je ongerust over te maken
Sinds vrijdag mijn XPS 15 in huis, ding werkt perfect en is rete snel (2630QM). De ingebouwde gps en 3g modem waren een leuke verrassing. De fan gaat net als bij velen bij mij ook de hele tijd aan en uit, maar dat is opgelost met een zuinige powerplan voor plekken waar je stil moet zijn.
Ik heb echter wel 1 aanmerking: mijn scherm is niet netjes uitgelijnd, zoals te zien op deze foto:

(links en onder zit het paneel tegen de bezel aan terwijl rechts en boven er een zwarte rand tussen zit)
Is dit normaal of moet ik hier over bellen? Ik heb gewoon basis garantie dus zou mijn laptop moeten opsturen als dit inderdaad niet normaal is en verholpen dient te worden... Graag tips!
Ik heb echter wel 1 aanmerking: mijn scherm is niet netjes uitgelijnd, zoals te zien op deze foto:

(links en onder zit het paneel tegen de bezel aan terwijl rechts en boven er een zwarte rand tussen zit)
Is dit normaal of moet ik hier over bellen? Ik heb gewoon basis garantie dus zou mijn laptop moeten opsturen als dit inderdaad niet normaal is en verholpen dient te worden... Graag tips!
Oké, niks aan de hand dus, gewoon even geduld hebben. Bedankt.Nefiorim schreef op maandag 18 april 2011 @ 16:43:
[...]
Bij mij heeft dit een dag gekost. Kwam bij dat ik meteen na afhandeling van iDeal een fout kreeg op de Dell website. "Dat zien we wel vaker, mijnheer."
Naja, geen reden om je ongerust over te maken
Over die GPS nog, ik heb 'm nu geenabled in het Control Panel, maar die weer widget zegt nogsteeds Amsterdam, en als ik naar de opties van dat ding ga is de 'Locatie automatisch bepalen' optie greyed out.
Zijn er ook andere programma's beschikbaar die gebruik maken van die GPS?
Zijn er ook andere programma's beschikbaar die gebruik maken van die GPS?
Ik heb een Dell XPS M1210 met W7 64-bit die ik gecalibreerd heb. Als de desktop zichtbaar is geworden bij het opstarten zie ik de foto die ik als achtergrond gebruik na een paar seconden opeens veel warmer worden, dus als het profiel geladen wordt. Maw, de desktop is wel degelijk color managed.Anoniem: 303530 schreef op maandag 18 april 2011 @ 11:12:
Volgens mij werkt een kleurprofiel alleen als de applicatie color managed is, bij microsoft hebben ze het zo bedacht dat de interface zelf niet color managed is...
Maar ik denk ook niet dat je voor de Spyder 'mijn settings voor dit apparaat gebruiken' moet aanvinken oid, want dat heeft dan schijnbaar betrekking op de puck en niet op het beeldscherm. Het profiel staat als het goed is in "C:\Windows\System32\spool\drivers\color" en moet aangezet worden als standaard profiel in "Configuratiescherm/Kleurbeheer" bij de betreffende monitor.
Zou iemand misschien zo vriendelijk willen zijn om een tutorial te maken van het instellen van de kleurprofielen? Ik krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar.
1. Download profiel (.icc) (bijv. deze van Adion)
2. Rechts klikken op icc file >> Profiel installeren
3. Rechtsklikken op bureaublad >> Schermresolutie >> Geavanceerde instellingen
4. Kleurbeheer >> Kleurbeheer...
5. Toevoegen... >> Selecteer het zojuist geïnstalleerde profiel >> ok
6. Aanklikken in lijst >> als standaardprofiel instellen.
Je ziet de kleuren meteen verspringen.
[ Voor 11% gewijzigd door Bozozo op 18-04-2011 20:06 ]
Je ziet de kleuren meteen versprinven, maar ik meen dat windows alleen de kleurtemperatuur aanpast, niet de kleuren zelf.
Rood is na de bovenstaande procedure in niet color-managed apps dus nog steeds 'te rood'. Zie bijv http://www.lagom.nl/lcd-test/contrast.php.
Rood is na de bovenstaande procedure in niet color-managed apps dus nog steeds 'te rood'. Zie bijv http://www.lagom.nl/lcd-test/contrast.php.
Het hangt er van af of je een wide-gamut monitor hebt, dan kunnen kleuren een overdreven verzadiging krijgen in niet color-managed programma's. Maar dat lijkt mij met de XPS geen issue?
De term 'kleurtemperatuur' wordt wel gebruikt voor monitoren maar is eigenlijk niets anders dan dat men de basiskleur van 'wit' veranderd en dan veranderen alle kleuren mee. Je hebt in een monitor alleen R,G en B om in te stellen en niet nog weer een aparte mogelijkheid om iets anders te veranderen.
In calibratieprogramma's kan je de kleurtemperatuur instellen om het 'wit' (lees: de basiskleur) van de monitor aan de kleur van het licht in de omgeving aan te passen.
Edit: het gaat erom dat Windows er van uitgaat dat je kleuren (foto's) in sRGB staan. Een wide-gamut monitor kan de kleurruimte van aRGB weergeven, die veel groter is dan sRGB. Ga je nu een foto bekijken op de desktop die in aRGB staat dan gaat het mis met de kleuren. Staat deze in sRGB dan is er niets aan de hand, maar gebruik je niet het hele potentieel van de monitor. Heb je een coplor-managed app die aRGB begrijpt dan gaat dit wel goed.
De term 'kleurtemperatuur' wordt wel gebruikt voor monitoren maar is eigenlijk niets anders dan dat men de basiskleur van 'wit' veranderd en dan veranderen alle kleuren mee. Je hebt in een monitor alleen R,G en B om in te stellen en niet nog weer een aparte mogelijkheid om iets anders te veranderen.
In calibratieprogramma's kan je de kleurtemperatuur instellen om het 'wit' (lees: de basiskleur) van de monitor aan de kleur van het licht in de omgeving aan te passen.
Edit: het gaat erom dat Windows er van uitgaat dat je kleuren (foto's) in sRGB staan. Een wide-gamut monitor kan de kleurruimte van aRGB weergeven, die veel groter is dan sRGB. Ga je nu een foto bekijken op de desktop die in aRGB staat dan gaat het mis met de kleuren. Staat deze in sRGB dan is er niets aan de hand, maar gebruik je niet het hele potentieel van de monitor. Heb je een coplor-managed app die aRGB begrijpt dan gaat dit wel goed.
[ Voor 25% gewijzigd door theMob op 18-04-2011 20:39 ]
Anoniem: 403969
Ik zie iedereen voor duurdere configs gaan. Is de standaard 599 ook aan te raden, deze: http://www.dell.com/nl/p/...42276316205620&redirect=1
Of zijn er dingen die hun geld ruim waard zIjn? Ik zie Darkstone het beeldscherm veelvuldig aanraden, zijn er ook nog andere dingen een must?
Of zijn er dingen die hun geld ruim waard zIjn? Ik zie Darkstone het beeldscherm veelvuldig aanraden, zijn er ook nog andere dingen een must?
Ik raad het scherm aan. Maar zal wel niet in je budget passen 
De standaardconfig is ook niet mis. Houd er rekening mee dat de i3-2340m even snel is als de i3-370m iets trager i3-380m. Voordat je er meteen blindelings vanuit gaat dat de nieuwe generatie sneller is.
De standaardconfig is ook niet mis. Houd er rekening mee dat de i3-2340m even snel is als de i3-370m iets trager i3-380m. Voordat je er meteen blindelings vanuit gaat dat de nieuwe generatie sneller is.
De CPU upgrade vind ik persoonlijk de moeite waard, de standaard i3 is niet slecht maar de 2410 i5 is een stuk beter.
En zonder het scherm zal ik hem niet nemen; 768 pixels in de hoogte is om comfortabel te kunnen werken wat mij betreft te laag. "vroegâh" hadden de lage resolutie laptops 1280*800; de pixels in de breedte extra zijn er in de hoogte afgehaald tegenwoordig. De 1080-pixels hoogte is wel ongeveer het minimum om lekker te kunnen werken.
Als werken niet belangrijk is voor je; en de CPU ook niet, dan is de basis config goed genoeg.
Vraag je af: wat ga ik er mee doen?
En zonder het scherm zal ik hem niet nemen; 768 pixels in de hoogte is om comfortabel te kunnen werken wat mij betreft te laag. "vroegâh" hadden de lage resolutie laptops 1280*800; de pixels in de breedte extra zijn er in de hoogte afgehaald tegenwoordig. De 1080-pixels hoogte is wel ongeveer het minimum om lekker te kunnen werken.
Als werken niet belangrijk is voor je; en de CPU ook niet, dan is de basis config goed genoeg.
Vraag je af: wat ga ik er mee doen?
ik merk geen verschil bij mijAdion schreef op zondag 17 april 2011 @ 22:21:
[...]
Hoe zet je de 3G uit?Umbrah schreef op maandag 18 april 2011 @ 09:30:
Persoonlijk zeg ik, neem de i5-2410Anoniem: 403969 schreef op maandag 18 april 2011 @ 22:09:
Ik zie iedereen voor duurdere configs gaan. Is de standaard 599 ook aan te raden, deze: http://www.dell.com/nl/p/...42276316205620&redirect=1
Bij de dual cores heb je vanaf i5-2520M ook VT-d extensies. Bij VT-d wordt hardware zoals netwerk kaarten, USB poorten, grafische kaart, etc direct beschikbaar gemaakt aan virtuele machines.
Maar wat heb je daar eigenlijk aan? Met USB sticks is het al mogelijk (nu ja, door een laag drivers heen. Maar met 35MB/s is dat geen issue), en ik zie het nut van het toewijzen van netwerkkaarten aan een specifieke machine niet. Dat levert weliswaar performancewinst op, maar ik kan me niet voorstellen dat dat belangkijk is op een laptop buiten productieomgeving.
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 18-04-2011 23:52 ]
Vandaag dan toch eindelijk ook mijn xps15 binnen gekregen mét 6230 kaart. Tot een uur of 2 geleden geen problemen ondervonden met het internet (8 MB/s aangetikt over 802.11n 5Ghz).
Toen echter, begon de muziek die ik aan het streamen was over het netwerk ineens vreselijk te haperen totdat deze volledig wegviel. Daarbij werkte internet maar bij wijlen. Op de momenten dát het werkte, was het vreselijk traag (als ik een site ging pingen verloor het ruim de helft van de pakketten). Uiteindelijk viel mijn gedeelde netwerk in zijn geheel weg, terwijl ik nog wel 'internettoegang' bleef houden (welke in werkelijkheid dus niet meer werkte). Msn viel logischerwijs ook weg en gaf als error dat de standaard gateway offline was. Dit vond ik echter vreemd aangezien mijn desire geen problemen had om op internet te komen. Daarnaast had mijn bedrade desktop nog wel gewoon verbinding met het gedeelde netwerk en kon dus ook gewoon muziek streamen van de hdd die aan de router gekoppeld zat.
Heeft iemand van jullie een geniale ingeving hoe ik dit op kan lossen, want ik zit nu dus inmiddels al een paar uur met een manke xps15. Het betreft overigens een clean install, waar mij is opgevallen dat er een stel 'microsoft virtual wifi miniport adapters' bij gekomen zijn als netwerkverbindingen. Waar deze vandaag komen is mij een raadsel.
Alvast bedankt voor eventuele reacties/tips!
Toen echter, begon de muziek die ik aan het streamen was over het netwerk ineens vreselijk te haperen totdat deze volledig wegviel. Daarbij werkte internet maar bij wijlen. Op de momenten dát het werkte, was het vreselijk traag (als ik een site ging pingen verloor het ruim de helft van de pakketten). Uiteindelijk viel mijn gedeelde netwerk in zijn geheel weg, terwijl ik nog wel 'internettoegang' bleef houden (welke in werkelijkheid dus niet meer werkte). Msn viel logischerwijs ook weg en gaf als error dat de standaard gateway offline was. Dit vond ik echter vreemd aangezien mijn desire geen problemen had om op internet te komen. Daarnaast had mijn bedrade desktop nog wel gewoon verbinding met het gedeelde netwerk en kon dus ook gewoon muziek streamen van de hdd die aan de router gekoppeld zat.
Heeft iemand van jullie een geniale ingeving hoe ik dit op kan lossen, want ik zit nu dus inmiddels al een paar uur met een manke xps15. Het betreft overigens een clean install, waar mij is opgevallen dat er een stel 'microsoft virtual wifi miniport adapters' bij gekomen zijn als netwerkverbindingen. Waar deze vandaag komen is mij een raadsel.
Ik heb ook het idee dat mijn verbinding hapert ... En ik heb ook de vertual wifi miniport adap... En die zijn ook niet te wissen ...databit schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 00:02:
Vandaag dan toch eindelijk ook mijn xps15 binnen gekregen mét 6230 kaart. Tot een uur of 2 geleden geen problemen ondervonden met het internet (8 MB/s aangetikt over 802.11n 5Ghz).
Klopt inderdaad. Als je in explorer de thumbnails van foto's bekijkt zijn die ook veel te rood, maar de standaard photo viewer waarmee je ze kan openen doet het wel goed.Anoniem: 303530 schreef op maandag 18 april 2011 @ 20:11:
Je ziet de kleuren meteen versprinven, maar ik meen dat windows alleen de kleurtemperatuur aanpast, niet de kleuren zelf.
Hmmm, leuke test pagina. Heeft iemand anders met het FHD scherm (niet kijken als je epilepsie hebt!) ook de "knipper" bij patroon 4A bij de inversion(pixel walk) test? Onderaan staat een full-screen test waar je door kunt bladeren door middel van next; 4A is de enige die bij mij knippert:
http://www.lagom.nl/lcd-test/inversion.php#invpattern
http://www.lagom.nl/lcd-test/inversion.php#invpattern
Hij knippert bij mij ook, maar ik heb nog nooit een LCD scherm gezien wat niet knipperde bij een van die tests.
Bij mij knippert b2 ook een heel klein beetje, maar alleen als ik de helderheid heel hoog zeg.
Bij mij knippert b2 ook een heel klein beetje, maar alleen als ik de helderheid heel hoog zeg.
Yup, elk scherm een beetje, ze leggen het er duidelijk uit. Valt me mee dat hij wat "knipper" betreft heerlijk standaard is, verder is hij als je de rest van deze niet-wetenschappelijke test volgt nog steeds een monster-LCD. Valt me nu pas op hoe mager de Samsung Syncmaster 2443BW eigenlijk is in vergelijking met dit scherm
[ Voor 4% gewijzigd door Umbrah op 19-04-2011 09:50 ]
Fullscreen knipperd hij bij mij ook, windowed is het juist 4b die knipperd; zal wel door het upscalen komen.
Umbrah / andere, zouden jullie mij kunnen vertellen of jullie scherm op de zelfde manier niet gecentreerd is?Shyva schreef op maandag 18 april 2011 @ 16:49:
Sinds vrijdag mijn XPS 15 in huis, ding werkt perfect en is rete snel (2630QM). De ingebouwde gps en 3g modem waren een leuke verrassing. De fan gaat net als bij velen bij mij ook de hele tijd aan en uit, maar dat is opgelost met een zuinige powerplan voor plekken waar je stil moet zijn.
[afbeelding]
Mijn scherm heeft links en rechts evenveel ruimte (zal een mm schelen, hooguit), aan de bovenkant is wát meer ruimte dan aan de onderkant. Mogelijk is het scherm een paar micron scheef (heb het gevoel, kan het niet meten dat er linksboven wat meer ruimte is dan rechtsboven), maar ik kan elke pixel zien en de afwijking is ver binnen maximale parameters.
Hoewel ik je foto van een gekke hoek genomen vind (linkerkant is van linksvoor, net zoals rechterkant waardoor je sowieso wat meer de bezel "in kijkt") en het dus niet helemaal goed kan beoordelen neig ik er toch naar om te zeggen dat mijn scherm meer in het midden licht dan jouwe.
Hoewel ik je foto van een gekke hoek genomen vind (linkerkant is van linksvoor, net zoals rechterkant waardoor je sowieso wat meer de bezel "in kijkt") en het dus niet helemaal goed kan beoordelen neig ik er toch naar om te zeggen dat mijn scherm meer in het midden licht dan jouwe.
Goed punt, daar heb ik niet echt over na gedacht toen ik de foto's nam! Echter ziet het er in het echt net zo uit als op de foto en heeft de hoek weinig invloed daar op gehad.Umbrah schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 10:04:
Ik ga dell maar even mailen/bellen denk ik. Het is geen groot probleem of zo, want het zal wel wennen, maar het is wel enig sinds slordig, juist voor het scherm betaal je dik!
Super, met deze code een XPS 15 met HD scherm besteld!
Gisteren inderdaad ook gedaan. Nog even office 2010 toegevoegd en ook nog de code voor 70 euro extra korting gebruikt. Was uiteindelijk 950 kwijt voor de i7 met HD scherm, Office en b/g/n netwerk kaart. Leverdatum staat nu op 2 mei.ArnoutV schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 13:08:
[...]
Super, met deze code een XPS 15 met HD scherm besteld!
Bij een andere webshop nog de Ultrasharp U2311H besteld. Toch een erg leuke set voor minder dan 1200 euro.
Met VT-d omzeil je de virtualisatie van hardware. Je verschuift de "workload" naar de hardware ipv een stukje software. Je kunt een VM helemaal onafhankelijk maken van de host (isoleren), en op volle performance laten draaien (hardware versnelling). Sommige OS'en willen nog wel priviliges/rechten, DMA, of Interrupts beheren, bij deze moet de Virtual Machine Monitor nog een beetje bijspringen om het OS te bevredigen (voor de gek te houden). Op de desktop zijn vooral CPU, GPU en USB (HDD isolatie; printers?) interessant met VT-d. Netwerkkaarten op deze manier gebruiken is vooral interessant in server virtualisaties ipv op de desktop.Anoniem: 303530 schreef op maandag 18 april 2011 @ 23:42:
Maar wat heb je daar eigenlijk aan? Met USB sticks is het al mogelijk (nu ja, door een laag drivers heen. Maar met 35MB/s is dat geen issue), en ik zie het nut van het toewijzen van netwerkkaarten aan een specifieke machine niet. Dat levert weliswaar performancewinst op, maar ik kan me niet voorstellen dat dat belangkijk is op een laptop buiten productieomgeving.
Bijvoorbeeld voor ontwikkelaars en 3D software gebruikers is vooral de isolatie door VT-d interessant. Extra grafische kaart insteken, exclusief toewijzen aan de VM (gelijk geïsoleerd, DMA/Interrupt remapping), originele driver van de grafische kaart in de VM installeren (voor hardware versnelling), dan bijvoorbeeld GPU programmering.
Voor 3D content, kun je bijvoorbeeld Maya, 3DS Max, etc met volle hardware versnelling in een VM gebruiken.
Dit is nog lang niet alles.
Het beste voorbeeld voor de desktop is Parallels Workstation Extreme.
Voor een notebook (of desktop met één grafische kaart) :
Ieder OS met hardware versnelde desktop (Windows 7, Mac OS X, Linux + Compiz etc) geinstalleerd in een VM profiteert van hardware versnelling via VT-d. Weliswaar niet volledig geisoleerd van de host, maar wel hardware versneld.
(Voorbeeld met Citrix XenClient Xen Virtualization & Intel VT-d: Direct Hardware Access to Graphics Card by Windows Virtual Machines)
Xen clients idem.
Verder als je de Turbo Boost van je CPU in een VM beschikbaar/werkend wil hebben, heb je ook VT-d nodig. Of dit inmiddels (vlekkeloos) werkt moet ik nog uitvinden.
Uiteindelijk moet het ook stroombesparing ten goede komen. Wat daarvan werkt weet ik helaas niet.
VT-d wordt bij lange na nog niet optimaal benut door virtualisatie software. Men verwacht dat dat in de komende 1-2 jaar wel gaat gebeuren.
Als je een bestelling doet en je betaald niet binnen 10 dagen komt hij weer te vervallen toch? Wil namelijk laptop bestellen alleen wil eigenlijk ook even de nieuwe aanbieding van donderdag afwachten
Gister mijn laptop binnen gekregen heerlijk dingetje...
Alleen zit ik nog te klooien met games te spelen want bij mij wil het me niet lukken om GTA IV op de GT540 te laten spelen.
Heb in het Nvidia configuratie scherm al aangezet dat die automatisch op de GT540m draait.
Heb zojuist de nieuwste nvidia drivers van de dell site gehaald maar dit heeft ook geen nut gehad.
Weet iemand nog een oplossing?
thx
Alleen zit ik nog te klooien met games te spelen want bij mij wil het me niet lukken om GTA IV op de GT540 te laten spelen.
Heb in het Nvidia configuratie scherm al aangezet dat die automatisch op de GT540m draait.
Heb zojuist de nieuwste nvidia drivers van de dell site gehaald maar dit heeft ook geen nut gehad.
Weet iemand nog een oplossing?
thx
Bedoelt je met "b/g/n netwerk kaart" dat kaartje met bluetooth? Want "b/g/n" is die andere (die goedkopere die er standaard in zit) ook.bassio schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 13:38:
[...]
Gisteren inderdaad ook gedaan. Nog even office 2010 toegevoegd en ook nog de code voor 70 euro extra korting gebruikt. Was uiteindelijk 950 kwijt voor de i7 met HD scherm, Office en b/g/n netwerk kaart. Leverdatum staat nu op 2 mei.
Bij een andere webshop nog de Ultrasharp U2311H besteld. Toch een erg leuke set voor minder dan 1200 euro.
Ach, ik had een FHD scherm op m'n D800 (1920x1200). Hardstikke prachtig hoor, daar niet van. Maar in de praktijk werkte ik altijd bij een veel lagere resolutue van 1280x800. Ik mankeer niks aan m'n ogen, maar dat werkte gewoon prettiger.Anoniem: 303530 schreef op maandag 18 april 2011 @ 22:18:
Ik raad het scherm aan. Maar zal wel niet in je budget passen
Anoniem: 343358
Dan wordt je beeld toch hartstikke wazig? Dan kun je beter gewoon de tekengrootte aanpassen, zodat je wel een haarscherp beeld hebt.
Mijn broer had zijn laptop al anderhalf jaar toen ik hem eens gebruikte, en ik vond het beeld toch wel erg wazig. Ik kijk even kijken en ja hoor, stond ie op 1024x800 (oid) ipv 1280x800. Had ie nooit gemerkt...
Ach ja het was ook zijn eerste laptop.
Mijn broer had zijn laptop al anderhalf jaar toen ik hem eens gebruikte, en ik vond het beeld toch wel erg wazig. Ik kijk even kijken en ja hoor, stond ie op 1024x800 (oid) ipv 1280x800. Had ie nooit gemerkt...
Nee, dat viel heel erg mee, nagenoeg geen wazigheid. Bij dit scherm althans, want ik heb inderdaad ook weleens anders gezien. Misschien omdat de verhoudingen precies klopten ofzo.Anoniem: 343358 schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 22:01:
Dan wordt je beeld toch hartstikke wazig? Dan kun je beter gewoon de tekengrootte aanpassen, zodat je wel een haarscherp beeld hebt.
Mijn broer had zijn laptop al anderhalf jaar toen ik hem eens gebruikte, en ik vond het beeld toch wel erg wazig. Ik kijk even kijken en ja hoor, stond ie op 1024x800 (oid) ipv 1280x800. Had ie nooit gemerkt...Ach ja het was ook zijn eerste laptop.
Het aanpassen van de tekengrootte heb ik uiteraard ook geprobeerd, maar dat vind ik niet zo goed werken.
800p op een 1200p scherm werkt best goed, omdat je dan een 2:3 verhouding hebt, ofwel 3*3 pixels tonen de informatie van 2*2 pixels.
Als je een 1080p scherm gaat schalen naar 900p krijg je een 5:6 verhouding, en worden 5*5 pixels ge-upscaled naar 6*6, wat er theoretisch 4x zo wazig uit ziet.
Als de verhouding niet meer klopt word het al helemaal een trieste boel, de text raakt dan verschrikkelijk vervormd...
Als je een 1080p scherm gaat schalen naar 900p krijg je een 5:6 verhouding, en worden 5*5 pixels ge-upscaled naar 6*6, wat er theoretisch 4x zo wazig uit ziet.
Als de verhouding niet meer klopt word het al helemaal een trieste boel, de text raakt dan verschrikkelijk vervormd...
Ik bedoel deze inderdaad:Anoniem: 395864 schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 21:21:
[...]
Bedoelt je met "b/g/n netwerk kaart" dat kaartje met bluetooth? Want "b/g/n" is die andere (die goedkopere die er standaard in zit) ook.
Intel® Centrino® Wireless-N 1030 (1x2 b/g/n+ Bluetooth Combo Card)
1920x1200 en 1280x800 hebben beide een 16:10 verhouding. 1280x800 is zelfs scherp op een monitor met 2560x1600 resolutie (ook 16:10). Alleen wel mega groot.Anoniem: 395864 schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 21:42:
[...]
Ach, ik had een FHD scherm op m'n D800 (1920x1200). Hardstikke prachtig hoor, daar niet van. Maar in de praktijk werkte ik altijd bij een veel lagere resolutue van 1280x800. Ik mankeer niks aan m'n ogen, maar dat werkte gewoon prettiger.
1280x800 is ook precies een kwart van een 2560x1600 paneel.
[ Voor 5% gewijzigd door NxCPU op 20-04-2011 02:30 ]
Bedankt. Did deed ik dus al, maar er gebeurt bij mij helemaal niets. Ik moet ook eerst 'use this device' aanvinken voordat ik een profiel kan 'toevoegen' (stap 5). Irritant dit...Bozozo schreef op maandag 18 april 2011 @ 20:05:
1. Download profiel (.icc) (bijv. deze van Adion)
Edit: Ik zie nu wel verschil, maar alleen als ik de contrast test bekijk in Firefox. In IE9 zie ik nog de 'oude' kleuren en in Windows zelf verandert ook niets. Ik moet zeggen dat met het profiel van Adion blauw een soort paars wordt. Dan vind ik de oversaturated kleuren toch nog wat mooier.
[ Voor 19% gewijzigd door VanRoyal op 20-04-2011 09:41 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dell Waardebonnen Topic.
Dell Waardebonnen Topic.