Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 90778

Topicstarter
Sinds gisteren ben ik de trotse eigenaar van een Dell XPS 15 met B+RGLED scherm. Ik heb deze upgrade gekozen, omdat ik regelmatig foto's bewerk en websites ontwerp. Deze foto's worden voornamelijk op internet gezet en en afdrukken gebeurt nauwelijks.

Maar: het rood doet mij pijn aan de ogen. Niet echt prettig en het lijkt me dat de kleuren ook niet natuurgetrouw worden weergegeven. Ik weet even echt niet hoe ik dit nu het beste aan kan passen.

De onboard kaart van Intel wordt standaard gebruikt. De Nvidia geforce 420 kaart is een tweede optie. Deze kan ik bijv. in Photoshop aanzetten, of sowieso...
Vraag 1: heeft de Nvidia tov Intel voordelen voor fotobewerking?

Kleuren corrigeren/kalibreren kan ik doen:
a. in de configuratie van de Intel
b. in de configuratie van de Nvidia (tenminste, vermoed ik.. heb het nog niet kunnen vinden)
c. met de Wizard van windows 7 (nadeel is wel dat het openen van foto's in de Windows viewer daardoor vertraagt. Deze optie gebruik ik dus liever niet)
d. met software
e. met hardware (prijzig, en het geld is een beetje op)

Dan zijn er nog kleurprofielen. Op dit moment heb ik niets ingesteld, maar ik begrijp dat het voor internetgebruik het verstandigste is, om sRGB te gebruiken. De meeste browsers doen tegenwoordig aan kleurprofielen, schijnt.
2. Heeft het voordelen om in Win7 sRGB in te stellen als profiel, t.o.v. geen kleurprofiel, of alleen sRGB in te stellen in Photoshop?
3. En heeft het kiezen/gebruiken van een kleurprofiel ook maar iets te maken met het kalibreren van mijn scherm? Wordt er dan bijv. een nieuw kleurprofiel aangemaakt?

4. M.a.w.: hoe krijg ik het voor elkaar om mijn B+RGLED schermzo natuurgetrouw mogelijk kleuren te laten weergeven, die bij anderen zoveel mogelijk in de buurt van mijn weergave komt? Ik kan nl. wel met het rood minder verzadigd op mijn scherm weergeven, maar als een tomaat daardoor voor een ander alsnog knalrood wordt, hebben we er nog niets aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:30
Anoniem: 90778 schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 16:05:
[..]
e. met hardware (prijzig, en het geld is een beetje op)
[..]
Dit is wel de beste optie, kun je niet zo'n "Spyder" o.i.d. lenen van iemand (desnoods via V&A ) :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, als ik niet op het Franse platteland zou wonen, dan was dat geen probleem idd ;) Vandaar dus: prijzig; vanuit NL een berg verzendkosten, en de Fransen vragen de hoofdprijs voor 2e hands meuk.
Maar eigenlijk moet ik toch iets meer zien te begrijpen van kleurprofielen / kalibreren icm bewerken voor het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het probleem wat jij hebt is dat Windows er vanuit gaan dat je een scherm hebt dat ongeveer het sRGB kleurbereik kan reproduceren, terwijl dit scherm in werkelijkheid veel meer kleuren kan weergeven. Hierdoor krijg je sterk oververzadigd kleuren.

Om het duidelijker te maken heb ik het even gevisualiseerd, de rode driehoek is de sRGB kleurruimte (wat Windows denkt dat je scherm weer kan geven) en de witte driehoek is wat je scherm in werkelijkheid weer kan geven.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/XM2Cvc01vWPvMgOjwpd6Ovfl/full.png

Het heeft overigens geen zin om dingen op sRGB in te gaan stellen, want dat doet Windows standaard al. De beste optie is hardwarematigekalibratie, maar je zou misschien kunnen volstaan met alles op Adobe RGB in te stellen.

Overigens is een groot kleurbereik vooral nuttig als het eindresultaat drukwerk is, dan werk je namelijk eerst in Adobe RGB en ga je daarna converteren naar CMYK. Voor het web wil je eigenlijk juist het standaard sRGB bereik.

EDIT: je zou kunnen kijken of je handmatig een ICC profiel kan maken met de kleurcoördinaten:

CIE 1931 xy chromaticity diagram:

Red chromaticity......... Rx 0.676 - Ry 0.314
Green chromaticity...... Gx 0.215 - Gy 0.665
Blue chromaticity........ Bx 0.141 - By 0.069

[ Voor 12% gewijzigd door Kid Jansen op 29-03-2011 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kid, heel erg bedankt voor je uitleg! Het is mij duidelijk waarom de kleuren (mn rood en groen) zo ontzettend fel lijken (oververzadigd dus).

Toch even een vraag over kleurbeheer. Hier het kleurbeheer -> apparaten-scherm
Afbeeldingslocatie: http://i171.photobucket.com/albums/u311/dreadcat/bits/th_win-7-kleurbeheer-apparaten.jpg

Hier het kleurbeheer -> geavanceerd scherm
Afbeeldingslocatie: http://i171.photobucket.com/albums/u311/dreadcat/bits/th_win-7-kleurbeheer.jpg

Ik heb in beide schermen adobe RGB ingevuld. Maar aan het scherm verandert dat niets... is dit om het kleurprofiel mee te geven met afbeeldingen die ik bewerk, zodat de kijkertjes op internet de kleuren op de juiste manier zien? En moet ik dus alsnog mijn scherm kalibreren?

Daarnaast ontgaat het mij volkomen, wat het verschil is tussen een "profiel dat aan een apparaat is gekoppeld" (scherm 1) en een "Apparaatprofiel" bij Standaardwaarden van het Windows Kleursysteem (scherm 2).
Ik denk te begrijpen dat een kleurprofiel dat ik op mijn computer instel, aangeeft hoe de foto op een ánder apparaat weergegeven moet worden (of om het ingewikkelder te zeggen: hoe mijn beeldscherm de kleuren weergeeft, is een instructie voor een ander apparaat om het daarop juist weer te geven).
Maar ik weet echt niet wat ik waar in windows moet instellen, en laat staan in Photoshop straks bij de kleurbeheerinstellingen.
Alvast bedankt

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 90778 op 29-03-2011 20:02 . Reden: plaatjes gefixt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je nou eens in dat eerste scherm op "Als standaardprofiel instellen" klikt, gebeurt er dan wel wat?
Ik heb in beide schermen adobe RGB ingevuld. Maar aan het scherm verandert dat niets... is dit om het kleurprofiel mee te geven met afbeeldingen die ik bewerk, zodat de kijkertjes op internet de kleuren op de juiste manier zien? En moet ik dus alsnog mijn scherm kalibreren?
Nee, dat is het niet. Een profiel wat jij voor jouw beeldscherm instelt is er om er voor te zorgen dat Windows weet wat het kleurbereik van jouw scherm is, zodat de foto er op jouw scherm goed uit ziet (dus niet van die oververzadigde kleuren).
Daarnaast ontgaat het mij volkomen, wat het verschil is tussen een "profiel dat aan een apparaat is gekoppeld" (scherm 1) en een "Apparaatprofiel" bij Standaardwaarden van het Windows Kleursysteem (scherm 2).
Dat zou ik zo ook niet weten, maar in dat tweede scherm zie ik nog 2x sRGB staan, is daar geen Adobe RGB optie?
Ik denk te begrijpen dat een kleurprofiel dat ik op mijn computer instel, aangeeft hoe de foto op een ánder apparaat weergegeven moet worden (of om het ingewikkelder te zeggen: hoe mijn beeldscherm de kleuren weergeeft, is een instructie voor een ander apparaat om het daarop juist weer te geven).
Zoals ik hierboven al aangaf is dit echt voor jouw scherm, niet voor hoe het er op de beeldschermen van anderen uit ziet.
Maar ik weet echt niet wat ik waar in windows moet instellen, en laat staan in Photoshop straks bij de kleurbeheerinstellingen.
Photoshop pakt als het goed is het profiel dat voor het scherm waar het op wordt weergegeven standaard staat ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou, vandaag werkt het wel :S (vermoedelijk zat de intel software in de weg, die heb ik nu uitgeschakeld bij het opstarten). Ik hoef dus alleen in scherm A het profiel te selecteren en dan uiteraard klikken op "als standaardprofiel instellen". Ik heb zowel Adobe RGB als een kleurprofiel voor de xps15 uitgetest. Die laatste heb ik hier gevonden: http://forum.notebookrevi...ps-15-l501-thread-36.html
Beide zijn beter dan het standaard sRGB-kleurprofiel. Toch zit er een behoorlijk verschil tussen. Het wit van het xps15 kleurprofiel lijkt eigenlijk erg geel?! Adobe RGB ziet er dan een stuk beter uit.

In scherm 2 hoef ik klaarblijkelijk niets te veranderen. Toch blijft het een mysterie, waar het allemaal toe dient.

Als ik mijn scherm heb gekalibreerd aka een goed kleurprofiel daarvoor heb, zie ik het dus prima allemaal. Maar dan: in photoshop gebruik ik Save for web, zonder daarbij een kleurprofiel te embedden. Wat gebeurt er dan op andere schermen, die geen wide gamut hebben? Gebeurt daar dan niet het tegenovergestelde, dat de kleuren flets (weinig verzadigd) zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Schermen die geen wide color gamut hebben zitten vaak met het bereik rond het sRGB bereik. Dus die hebben geen kalibratie nodig, daar wordt het dus als het goed is ook gewoon goed weergegeven.

Alleen bij mensen die juist wel een scherm met een wide color gamut hebben, maar die het niet gekalibreerd hebben zullen de kleuren verkeerd worden weergegeven (oververzadigd). Maar daar kan je voor de rest weinig aan doen.

Eén mazzel, het gros van de beeldschermen is TN en daar zie je vrijwel nooit een wide color gamut. Mensen die IPS of PVA kopen hebben er vaak al meer verstand van en zullen sneller kalibreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ga denk ik toch maar een spyder 3 express aanschaffen. Ik dok toch 200 euro extra voor dit scherm, dus dan moeten we er ook alles uithalen wat er in zit.

Trouwens.. dit XPS15 FHD scherm is toch ook een TN panel? Iig geen IPS of PVA dacht ik.

Ik zie nu dat ook mijn vraag wat slecht had geformuleerd Wat ik eigenlijk wil weten: als ik met mijn gekalibreerde scherm met wide color gamut een jpg afbeelding opsla zonder embedded kleurprofiel, hoe komt dat op de normale schermen te staan? Lijkt er voor gewone internetter dan niet te weinig verzadiging in te zitten? Ik kan de vertaalslag in mijn koppie even niet maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

TN, overigens een van de weinige laptopschermen met een dergelijke gamut.

Een kleurprofiel zorgt ervoor dat de kleuren correct gemapt worden, als je in paint de meest rode kleur probeert te tekenen (255, 0, 0) tekent hij op jouw scherm iets wat eigenlijk buiten het sRGB spectrum ligt (zie plaatje omhoog), met het juiste kleurprofiel word dat "gemapt" naar het meest uiterste punt van her sRGB spectrum.

Dit betekent echter niet dat de kleur geen (255 ,0, 0) meer is, het kleurprofiel verandert (grofweg) enkel de signalen die naar jouw monitor worden gestuurt, in dit geval zal windows iets als (220, 0, 0) naar het beeldscherm slingeren. En zien de kleuren er op jouw scherm precies hetzelfde uit als iemand anders met een scherm wat enkel sRGB ondersteunt (veel laptops komen slechts tot 80% van het sRGB spectum, maar dat is niet iets waar je iets aan kan doen).

Het gaat in principe alleen fout als iemand een wide gamut monitor koopt zonder de caliberen, in dat geval zien de kleuren er op een nomaal scherm vaal uit (als je een wide-gamut monitor gebruikt om de content in kewestie te maken), of oversaturized als je een normale site met een wide-gamut monitor bekijkt.

Dus om je vraag te beantwoorden, een JPEG plaatje zonder embedded kleurprofiel kan nog steeds niet meer rood bevatten dan (255, 0, 0), en ziet er hetzelfde uit als op jouw scherm met correct kleurprofiel, uitgaande van een scherm wat "ongeveer" sRGB kan weergeven.
Ik heb overigens geen idee wat je aan een JPEG met kleurprofiel hebt...

Maar daar kan ik ook naast zitten, Kid heeft een stuk meer verstand van dit soort dingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 30-03-2011 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Overigens raad ik je aan om dan een X-Rite i1Display LT of i1 Display 2 te kopen en niet de Datacolor Spyder 3 Express, zie ook Monitorcalibratie: Spyder3 Pro of i1Display 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Darkstone: aaah, ik snap hem! Bedankt voor de uitgebreide uitleg.

Wat je aan een JPG met embedded kleurprofiel hebt, weet ik ook niet, maar de optie bestaat in PS om hetkleurprofiel te embedden en dat zal toch ergens voor bedoeld zijn... maar ik moet me nog verder verdiepen in hoe Photoshop met kleurbeheer omgaat.

@Kid, thanks. Ik kwam het net tegen idd. Even over je eerdere tip:
EDIT: je zou kunnen kijken of je handmatig een ICC profiel kan maken met de kleurcoördinaten:

Ik was deze waarden al tegengekomen in de monitor asset manager, maar hoe maak/edit je in hemelsnaam een icc profiel? In kladblok openen levert een onleesbare brei op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat vroeg ik mij ook al af :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het schijnt wel te kunnen, het moet in ieder geval in theorie kunnen, want de meeste kalibratieprogramma's die met een colorimeter/spectraal fotometer werken gebruiken dezelfde waarden.

Ik heb nog geen gratis tooltjes gevonden die het kunnen, maar X-Rite ProfileMaker 5 Platinum zou het moeten kunnen (of in ieder geval handmatig bestaande profielen kunnen wijzigen). Dat programma is alleen alles behalve gratis (maar het kan dan ook veel meer dan dat alleen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het enige wat ik kan vinden:
iccCreateCLUTInputProfile is a utility that will generate an ICC input profile from the data for a 3D look-up table. iccCreateCLUTInputProfile is a command line tool for which the source code is available in the SampleICC project.
http://www.color.org/sampleicc.xalter

Ik heb de boel gedownload, maar kan als leek weinig met de source code en command line tools. Is er een visual expert in the house die deze tool wil maken? Klinkt waarschijnlijk simpeler dan het is... Ik neem aan dat dit alles bedoeld is voor softwareontwikkelaars, die programma's maken voor calibratie e.d. Zie hier: http://sampleicc.sourceforge.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ken je deze trouwens: http://quickgamma.de/QuickMonitorProfile/indexen.html
Since a few years by now, the monitor manufacturers store information inside the monitors which is being used by the graphics card drivers. The information can be read over the "Display Data Channel" (DDC) interface. From this information normally only the monitor resolution and timing information is being used.

The monitor manufacturers also store the chromaticity values of the red, green and blue phosphors of the monitor in this information. QuickMonitorProfile can make use of the stored phosphor chromaticity data and create a monitor profile perfectly suited for the connected monitor without the need for expensive equipment.
Ik ga het zo uitproberen, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bekijk voor de grap eens [Oproep] Screenies MonitorAssetManager voor panelDB laptops, dan weet je meteen het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoi Kid, ik ken het topic, maar weet nu niet precies waar je op doelt? Het progje waar ik naar verwijs, vind ik niet terug in dat topic. Geheel terzijde, maar ik vind het een geweldig idee om info over laptopschermen te verzamelen, en ik heb zelf veel gehad aan het topic toen ik op zoek was naar een laptop met goed scherm.

Ik heb iig met QuickMonitorProfile een kleurprofiel aangemaakt, dat ik voorlopig ga gebruiken. Het verschil met Adobe RGB is trouwens minimaal.

Ik word trouwens wel een beetje gek van het feit dat kleurprofielen soms wel, en soms niet worden toegepast. Iedereen met een wide gamut monitor, én Firefox (4), zal waarschijnlijk op deze pagina hetzelfde ervaren als ik: http://www.lagom.nl/lcd-test/contrast.php

De bovenste afbeelding met de kleurbalken heeft een embedded ICC profiel, en wordt correct weergegeven.
De onderste afbeelding met de kleurbalken (de kleinere versie) heeft géén embedded ICC profiel, en het rood is daar echt knalrood. FF past hier dus niet mijn kleurprofiel toe, en doet alsof het sRGB is.
Open ik dezelfde pagina in IE8, dan zijn beide zonder kleurbeheer.
Installeer ik in FF de add-on "color management" https://addons.mozilla.or...x/addon/color-management/ , met de optie "enable color management for ALL images" (dus niet alleen die met ICC profiel), dan worden alle afbeeldingen in FF correct weergegeven.

Ik ga dus bijna denken dat het beter is om aan te rommelen met het Intel config-dingetje: dan wordt tenminste álles op mijn scherm correct weergegeven, en ben ik niet afhankelijk van of bepaalde programma's wel of niet kleurbeheer ondersteunen. Nadeel is, dat ik het dan op het oog moet doen en dat is natuurlijk verre van ideaal.

Hoe werkt het als je je scherm kalibreert met bijv. i1 Display2? Ik neem aan dat je met behulp v.d. software een ICC profiel maakt? Of zit daar ook software bij die net als mijn intel configje continu op de achtergrond meeloopt en ingestelde icc profielen in Kleurbeheer gewoon overruled, waardoor álles op mijn scherm, in elk programma correct wordt weergegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 90778 schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 14:33:
Hoi Kid, ik ken het topic, maar weet nu niet precies waar je op doelt? Het progje waar ik naar verwijs, vind ik niet terug in dat topic. Geheel terzijde, maar ik vind het een geweldig idee om info over laptopschermen te verzamelen, en ik heb zelf veel gehad aan het topic toen ik op zoek was naar een laptop met goed scherm.
Sorry, ik was een beetje lui blijkbaar en had het niet goed gelezen, ik zag "The monitor manufacturers also store the chromaticity values of the red, green and blue phosphors of the monitor in this information" en dacht meteen dat je het over een tooltje had dat de EDID data uit kan lezen. Die chromaticity values is namelijk waar [Oproep] Screenies MonitorAssetManager voor panelDB laptops voor een groot deel om gaat, daar haal ik namelijk het kleurbereik uit.
Ik heb iig met QuickMonitorProfile een kleurprofiel aangemaakt, dat ik voorlopig ga gebruiken. Het verschil met Adobe RGB is trouwens minimaal.
Het kleurbereik van dat paneel zit dan ook behoorlijk dicht bij Adobe RGB in de buurt, in ieder geval heel veel dichter dan sRGB.
Hoe werkt het als je je scherm kalibreert met bijv. i1 Display2? Ik neem aan dat je met behulp v.d. software een ICC profiel maakt? Of zit daar ook software bij die net als mijn intel configje continu op de achtergrond meeloopt en ingestelde icc profielen in Kleurbeheer gewoon overruled, waardoor álles op mijn scherm, in elk programma correct wordt weergegeven?
Met die X-Rite software weet ik het niet, maar met de Datacolor software draait er inderdaad iets mee om te zorgen dat het profiel overal wordt toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Adobe RGB vergeleken met het kleurbereik van het B+RG paneel in jouw XPS 15:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gYnzcOwuJhEVpSQgoFgJltfa/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt wederom!
Ik gebruik nu het icc-profiel dat QuickMonitorProfile heeft aangemaakt, op basis van de chromaticity-waarden, en dat ziet er goed uit.... daar waar kleurbeheer werkt. Om gek van te worden. Windows 7 maakt er, zo lijkt het, géén gebruik van en ik zie daar dus knalrode pictogrammen en miniatuurweergaven . In de picture viewer wordt wel gebruik gemaakt van het kleurprofiel en in firefox ook gedeeltelijk (afhankelijk van de instellingen van de add-on color management).
Dit terwijl ik overal lees dat een aparte LUT-loader niet meer nodig zou zijn in windows 7, omdat dit in het kleurbeheer zit van Windows 7. (zie hier bijv.: http://7fttallrussian.livejournal.com/56769.html )

Ik denk dat ik even goed op zoek ga naar extra info... wide color gamut scherm en profiel overal en altijd toegepast...

[ Voor 1% gewijzigd door Anoniem: 90778 op 01-04-2011 20:18 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat dit wel iets om in de FAQ op te gaan nemen, die kleurcoördinaten kan ik wel in een tabel zetten voor een groot aantal schermen (eventueel alleen voor panelen en dat mensen op TFT Central maar moeten kijken welk paneel er in hun scherm zit). Ik zal er binnenkort eens uitgebreid naar gaan kijken, het lijkt me in ieder geval een erg interessante optie voor mensen die geen zin hebben in een colorimeter voor €140 aan te schaffen maar wel een WCG paneel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
QuickMonitorProfile zoekt zelf de chromaticity-waarden van het scherm op, dus ik weet niet of een lijst van kleurcoördinaten dan nog zin heeft? Het kan m.i. geen kwaad om ze er op TFT central te vermelden. Hoe meer gegevens hoe beter.
Iig is QuickMonitorProfile wel het vermelden waard voor wide gamut schermen waar geen kleurprofiel bij wordt geleverd.

Ik blijf intussen stoeien met het feit dat mijn hele windows lak heeft aan mijn kleurprofiel, terwijl dat toch niet zou moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De coordinaten in het datasheet zijn nauwkeuriger dan in het paneel zelf, omdat je daar nu eenmaal te maken hebt met een beperkte precicie (8 bits, om precies te zijn.
We hebben overigens geen datasheet van dit paneel, dus dat schiet ook niet op.

Wat je ook kan doen is de .icc file van notebookcheck afhalen:
http://www.notebookcheck....FHD-Notebook.41509.0.html

...Al testen ze daar niet echt precies, het is het proberen waard,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt, maar die had ik al geprobeerd: windows 7 lijkt wel de temperatuur en helderheid aan te passen, maar niet de kleuren. Resultaat: alles wordt wat gelig en minder contrastrijk, maar het rood knalt er nog steeds uit. Het is eigenlijk geen porem met dat profiel, dus die heb ik er weer af gemikt.

In QuickMonitorProfile kun je trouwens alleen maar profielen maken op basis van de waarden die gevonden worden, je kunt ze niet editen o.i.d.. Zou leuk zijn als dat kan, zodat je de preciezere gegevens uit datasheets in kunt voeren. (ja, niet voor mijn scherm dus, maar wel voor andre waar wel datasheets van zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat kan wel, je moet dan voor het profiel custom kiezen.

Ik heb het ook even geprobeerd, maar bij mij (studio 15) lijkt het apply-en van een kleurprofiel niet eens te werken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ah ok, had ik niet eens gezien! Wel handig.

Wat het aangemaakte kleurprofiel betreft: dat wordt gewoon als standaard profiel ingesteld in het kleurbeheer van windows. Verschil zul je dan pas zien in color managed programma's. Maar er wordt wel degelijk een profiel aangemaakt en als standaard ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is raar, toen ik laast een kleurprofiel van een andere forum member probeerde kreeg mijn beeld per direct een gele waas overal, bij bit programma zie ik helemaal geen verschil.

Ik zal even kijken of ik dat kan reproduceren.

Edit: als ik het AUO11ED kleurprofiel hier download:
http://forum.notebookrevi...40-5-7-wled-monitors.html

hebik in alle applicaties een gele waas.

Edit: en wacht, het programma slaagt er niet in om mijn kleurcoordinaten goed uit te lezen, als ik het handmatig invoer komt het redelijk dicht in de buurt van wat in op het oog heb gecalibeerd (alhoewel te blauw), probeer dat eens?

De coördinaten staan in de eerste post van Kid Jansen.

[ Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 02-04-2011 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Klopt idd dat er wel een gele waas tevoorschijn kan komen als je een profiel in win7 inlaadt: win7 weet nl. wél raad met de kleurtemperatuur die in het icc profiel staat, maar corrigeert echt niet de kleuren voor alles wat op het scherm komt. Je kunt dus wel de gele waas treffen, wat niet meer is dan een een andere temperatuur. Ik heb dit zelf ook gezien met het spyder-profiel vd review dat je had vermeld. Het rood bleef onverminderd fel door de gele waas heen.

Hier is het duidelijk uitgelegd http://forum.notebookrevi...p-rgbled-settings-33.html :
All of the information in the monitor's color profile is being loaded by the windows 7 cmm/wcs system (i.e. at the OS level) but that doesn't mean that the OS itself is color-corrected. When you load a color profile in windows 7, the black level / luminance ('brightness/contrast') as well as the color temperature of the screen is changed according to the info in the profile, but the wide-gamut colors are not corrected - because the OS itself doesn't apply color-correction at the OS level. In other words, it 'calibrates' your monitor with the black level and color temperature data but it doesn't correct the wide-gamut color space. Color-correction (using the gamma lookup table) only occurs in color-managed applications (if set up correctly) and there, you'll see the corrected color space.
Edit: quickMonitorProfile leest bij mij de chromaticity-waarden goed uit. Wanneer ik een nieuw kleurprofiel van QuickMonitorprofile als standaard instel, en in photoshop een foto open, dan zie ik wel degelijk het verschil.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 90778 op 03-04-2011 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuNNiX
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-02-2024
Bedankt voor tips QuickMonitorProfile en de custom waarden. Ziet er al veel beter uit.

Nu vraag ik me af waar je allemaal het kleurprofiel moet aanpassen. Ik heb het kleurprofiel van firefox aangepast met de color management addon. Maar flash volgt kleurprofiel nog niet, hoe kan je dit bv aanpassen? Heb gegoogled maar heb enkel gevonden dat het kleurprofiel gebruiken aangevinkt kan worden tijdens het maken van een flashfilmpje.. Ik begrijp niet dat ze dit niet standaard aanzetten.

Ook zoals al gezegd irritant dat windows verkenner het kleurprofiel niet gebruikt!

Zijn er misschien betere programma's (ook betaalde) om het kleurprofiel over het hele systeem aan te passen dan dat ingebouwd programma van windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Daar ben ik ook nog hard naar op zoek. Ik las ergens dat PowerStrip óók je kleuren kan aanpassen, gebaseerd op de EDID CIE chromaticity values. Geprobeerd, maar het zag er werkelijk niet uit. Het wordt wel 'system wide' toegepast overigens, dus ingestelde kleurprofielen kun je er dan beter uit laten. Misschien het proberen waard? Maar als je hetzelfde scherm als ik hebt, wordt het ws. even leluk.

Mocht iemand een programmaatje kennen waarmee je een kleurprofiel overal kunt toepassen, dan houd ik me ook aanbevolen. Maar gezien de letterlijk 100-en forumtopics die ik hierover heb doorgelezen, vrees ik het ergste. Het zou nog eens een gouden ei kunnen zijn!

Edit: volgens mij kun je in flash (als kijker dus) geen invloed uitoefenen op de kleurweergave. Hier heb ik ook alleen met photoshop, firefox en de standaard picture viewer van windows succes geboekt. Mijn pictogrammen schreeuwen nog even hard, en zo ook de rest van de programma's. Leuk, zo'n wide gamut scherm. :/

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 90778 op 11-04-2011 22:31 . Reden: toevoeging flash ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuNNiX
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-02-2024
Was een weekje weg, maar heb nu ook eens Powerstrip geprobeerd en vind de kleuren gebaseerd op de EDID CIE chromaticity values best meevallen op m'n scherm. Gamma ramp options heb ik op sRGB gezet. Denk dat ik het voorlopig hierbij laat.

Vind het geknoei met kleurprofielen en dan vooral het verschil tussen programma's die dit wel of niet ondersteunen echt niet de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-05 23:48
Nu 3 dagen in bezit van XPS15 met HD scherm, maar ik word niet blij van de kleuren.
De kleuren zijn echt veels te fel.
Geprobeerd met de Intel tool de tint/contrast etc aan te passen, maar het wordt of een doffe kleurstelling of de kleuren zijn te "vivid"
Uiteindelijk zijn voor rood + groen veels te kleurig, druipen echt van het scherm. ;(

Is PowerStrip een extern programma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-05 16:04
lmgtfy-linkjes mag je achterwege laten. Als je iemand niet echt wil helpen, reageer dan gewoon niet. Ga dan niet van die halfbakken berichten plaatsen...

[ Voor 85% gewijzigd door Kid Jansen op 28-04-2011 12:24 ]

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan beter naar QuickMonitorProfile kijken. Lees dit topic gewoon eens helemaal door. Ik weet vrij zeker dat je er dan wel uit komt.

PowerStrip is inderdaad een extern programma van EnTech (versie 3.90 vind je hier), maar dat is meer gefocust op underscan/overscan, resoluties en timings, dan op kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutV
QuickMonitorProfile heb ik eerst geprobeerd. Zag niet echt het effect.
Ook wat bestaande (hiervoor genoemde) profielen in ../spool/color geplaatst.

Moet soms de Intel tool dan gedisabled worden, kan me voorstellen dat dit programma met eigen opgeslagen instellingen conflicteerd met de .icc profielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutV
De volgende settings gedaan:

Dank, is een stuk beter!

Tevens de "standaard" helderheid van het beeldscherm op 60% ipv 100% op netstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Ik heb de eerder genoemde opties geprobeerd maar vond het resultaat toch niet bevredigend. Als alternatief heb ik RivaTuner geïnstalleerd met de volgende settings:

Red: 1, 0, 0.76
Green: 3, 0, 0.72
Blue: 10, 0, 0.63

Misschien is er iemand die deze instellingen kan optimaliseren maar voor nu ziet dit er een stuk beter uit. Wat ik vooral fijn vind is dat ik zo ook de helderheid per kleur kan verminderen. Daarnaast klaagt Photoshop nu niet meer over corrupte kleurprofielen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Pagina: 1