De GTX 460 legt qua performance veel sneller het loodje. De kaart is ongeveer een jaar oud, maar ik twijfel bijvoorbeeld of de 768mb versie nog wel op 1080p @ Medium kan draaien bij een spel zoals Battlefield 3. Waarschijnlijk niet. Dus na ongeveer 1,5 jaar is de GTX 460 al onder gemiddeld.
Dus als gamen op Medium quality een beetje je richtlijn is (lijkt mee een redelijke statement), heb je meer aan een High end card van twee generaties geleden, dan een mid-range card van de vorige generatie.
Een nieuwe midrange card is trouwens vaak de helft van de prijs van een highend card, je zou dus wel vaker kunnen upgraden voor hetzelfde geld. Maar als je een High end card koopt kan je in het begin wel op ULTRA settings spelen

Toch wel leuk.
en ja de koeling is vast wel beter maar hoeveel? en hoeveel scheelt de dubbele hoeveelheid geheugen bij de 30" resolutie? volgens mij niet zo heel veel hoor. hoewel ik hier natuurlijk geen cijfers van heb...
Soms scheelt het weinig, maar bij een aantal games heb je een geheugen hoeveelheid bottleneck. Dan maakt het minder uit wat voor GPU je hebt, als je moet swappen met het RAM geheugen, stort de performance in. GPU's met een dubbele hoeveelheid vRAM kunnen dan nog wel doorhobbelen.
Voorbeeldje:

en
Normaliter is de HD 5870 een stuk sneller dan de GTX 470, vanwege de GPU, maar bij de onderste grafiek zie je dat de GTX 470 wint van de HD 5870 op zeer hoge resoluties. Dit ligt vrijwel zeker aan de hoeveelheid vRAM.
Dingen zoals AA op hoge resoluties vereisen BERGEN vRAM. Daarvoor koop je die extreme high-end cards

begrijp me niet verkeerd: ik vind dit gave kaarten (vooral omdat ze zo lekker lomp zijn)maar het nut/de toegevoegde waarde ervan ontgaat me een beetje.
Sja. Ik heb in een computer winkel gewerkt, en toch een redelijk aantal keer kreeg ik klanten die gewoon één keer in de 5 jaar een PC kopen. Dan leggen ze snel €2000 neer voor het zwaarste wat ze kunnen kopen. Aan upgraden doen ze niet. Teveel gedoe.
Als ze dan na 4-5 jaar merken dat spellen echt beginnen te happeren, doen ze weer hetzelfde
Met zon insteek is er wat voor te zeggen om zo'n GTX 580 MARS II te kopen
En begrijp
mij niet verkeert, IK zou zeker geen MARS II kopen
voor dat geld. Ik upgrade wel en denk vaak lang na voor ik overga op de verkoop.