Aangezien ik zelf niet heel veel verstand heb van de verschillende spec's bij een laptop, wil ik jullie graag even om advies vragen.

Ik ben dus op zoek naar een nieuwe laptop, het liefst rond de 15 inch. Nu heb ik een beetje gegoogeld en forums doorgespit en kwam ik tot de volgende keuze: een Sony Vaio of een Macbook pro.
Ik weet het, het is niet echt vergelijkbaar, omdat ze allebei een verschillende OS hebben. Ik kwam echter tot de conclusie, dat het besturingssysteem van de Mac toch kwalitatief beter is dan Windows? Ik heb er vandaag een beetje mee gerotzooid in de MM en het bevalt me op zich wel, wordt wel wennen natuurlijk...
Ik gebruik de laptop voor de dagelijkse gewone dingen, zoals internet,tekstverwerking en HD films kijken via een LCD TV. Verder maak ik nog gebruik van Photoshop (+tablet) en andere bewerkingsprogramma's. Gamen doe ik af en toe, zoals een mmorpg, maar het is geen pré. Ik heb begrepen dat de Mac beter voor Photoshop e.d. geschikt is? Mijn budget is niet zo heel groot, het liefst betaal ik rond de €1000,-, maar ik vind het ook niet erg om ca. €1600 neer te leggen. Dan moet de Mac echter wel een meerwaarde hebben, is het het geld echter waard? 13 inch is namelijk niet echt een optie, dus dan kom ik al gauw op de Mac van 15 inch uit, die een stuk duurder is.
Pff, misschien een beetje lange tekst zie ik nu, haha. Maar goed, hopelijk wel een duidelijke uitleg.

Het gaat dus over deze 2 laptops:
2,00-GHz MacBook Pro
-2,0-GHz quad-core Intel Core i7
-6 MB gedeeld
-4 GB (twee SO-DIMM's van 2 GB) 1333-MHz DDR3 SDRAM
-500-GB seriële ATA; 5400 rpm
-8x SuperDrive (dvd±r DL/dvd±rw/cd-rw)
-Intel HD Graphics 30005 en AMD Radeon HD 6490M met automatische grafische-processorwisseling
-256 MB GDDR5
-€1749,-
Vaio E serie, zelf geconfigureerd
-Intel® CoreTM i5-480M, 2,66GHz met 3 MB L3 Cache
-500 GB Serieel ATA (5400 rpm)
-6 GB 1066MHz DDR3-SDRAM 1 x 4096 MB + 1 x 2048 MB
-Blu-ray Disc(TM) writer leest en schrijft Blu-ray Disc(TM)
-39,4 cm LCD, 1920x1080, camera 39,4 cm (15,5-inch) VAIO Display Plus Full HD (1920 x 1080) (16:9) + met "Motion Eye" digitale camera (0,30 megapixels)
-ATI MobilityRadeon HD5650 1GB ATI Mobility Radeon(TM) HD 5650 met 1 GB exclusief toegewezen video RAM geheugen
-€959,-
Eigenlijk heeft de Vaio dus betere spec's, als ik het goed begrijp en is € 800,- goedkoper... Is de Mac het geld waard? Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen.
Andere suggestie's voor laptops die in de buurt komen, zijn natuurlijk altijd welkom.