Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsjuuh23
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-06 11:56
Ik heb eigenlijk nog een vraag je over dat 1080p scherm: Werkt het scherm niet nadelig bij het gamen?
Omdat het zo'n hoge resolutie is kunt je spellen toch niet op een hoge config spelen?
Is het scherm werkelijk zo goed, want ik ben er over aan het twijfelen aangezien ik eerst een Acer heb gehad met een niet-hd scherm en dat beviel me eigenlijk ook altijd al goed dus is het eigenlijk niet overkill om dan zo'n 1080p scherm te pakken?

Gr. Niels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gambieter schreef op zondag 17 juli 2011 @ 02:46:
Je eisen zijn niet realistisch. Hoge resolutie en klein scherm, quadcore en 5 jaar meegaan, en goedkoop. Je hebt geen i7 nodig voor wat je wilt doen.

Je kunt nog beter een goedkopere laptop kopen en over 2-3 jaar een nieuwe. Maar ga eerst terug en formuleer je eisen wat beter :)
Ja klopt... Je hebt ergens wel gelijk denk ik. Maar dat van die "hoge resolutie en klein scherm" lijkt me best wel realistisch. Heb al vaak "betere" laptops van 14" gezien met 1600x900 en 15.6" met 1920x1080 gezien.

Het klopt waarschijnlijk ook dat een gewone i5 wel volstaat voor me dan, dus die eis van een quadcore kan ik best laten vallen.

Ook niet aan al m'n "eisen" hoeft voldaan te worden, denk ik. Het is anders inderdaad nogal onrealistisch geloof ik. Maar dat is gewoon een opsomming van dingen die belangrijk voor me zijn.

En van die 5 jaar... Zou niet iedereen graag hebben dat z'n laptop 5 jaar mee gaat? :p
Wist niet dat dat zo veeleisend was, al verschillende laptops gehad in dit huis. Gingen allemaal wel een tijd mee. Werd wel goed zorg voor gedragen.. En werden niet overmatig gebruikt... Daarvoor heb je nog steeds je desktop vind ik.

Maar wat denk jij van een 14", heb je daar ervaring mee? Dat is denk ik m'n belangrijkste keuze die ik moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Wat betreft stevige laptops, neem in ieder geval een zakelijke laptop. Consumentenlaptops zijn meestal zo gebouwd dat ze er mooi uitzien maar snel uit elkaar vallen (bij sommige laptops... letterlijk).

Persoonlijk zou ik waarschijnlijk voor een Thinkpad T420 gaan, licht, snel genoeg voor alles wat je wil doen. En naar mijn ervaring zijn Thinkpads nog steeds de meest stevige laptops die je gaat vinden (vol glas drinken over het toetsenbord hebben mijn laptops al 2x probleemloos overleefd).

Let er wel op dat je deze met studentenkorting besteld, dan zijn ze best betaalbaar te krijgen. Anders zijn ze al snel erg duur.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 17 juli 2011 @ 03:07:
Ja klopt... Je hebt ergens wel gelijk denk ik. Maar dat van die "hoge resolutie en klein scherm" lijkt me best wel realistisch. Heb al vaak "betere" laptops van 14" gezien met 1600x900 en 15.6" met 1920x1080 gezien.
[Ervaringen] laptops met hoge resolutie schermen *O*

Anyway, er is niet veel keus, je hebt de xps 15, die voldoet aan al je eisen behalve de zakelijke bouwkwaliteit. Verder heb je volgens het topic hierboven 3 keuzes:

Dell Latitude E65xx en E55xx series
HP Elitebook 8000p en 8000w series
Lenovo Thinkpad T500 en W500 en L500 series.

...Daarvan val alleen de E5520 binnen het budget. En misschien de E6520 als je wat bedelt bij de lokale accountmanager :P

Tevens, een beetje laptop gaat wel 5 jaar mee, je moet hem alleen niet laten vallen en ook geen acer (generalisatie ten top) kopen, maar die zijn er sowieso niet met goed scherm :/

Je kan ook nog kijken wat er voor 14" laptop zijn in het topic hierboven. Ik vind de kandidaten niet echt geweldig. Alleen de E5420 uit het hoofd is leuk, maar er zal wel een of ander brak scherm in zitten...

Even verplaatsen.
nielsjuuh23 schreef op zondag 17 juli 2011 @ 02:59:
Ik heb eigenlijk nog een vraag je over dat 1080p scherm: Werkt het scherm niet nadelig bij het gamen?
Omdat het zo'n hoge resolutie is kunt je spellen toch niet op een hoge config spelen?
Is het scherm werkelijk zo goed, want ik ben er over aan het twijfelen aangezien ik eerst een Acer heb gehad met een niet-hd scherm en dat beviel me eigenlijk ook altijd al goed dus is het eigenlijk niet overkill om dan zo'n 1080p scherm te pakken?

Gr. Niels
Dat is niet zo'n probleem. Je kan de resolutie gewoon lager instellen.

En trouwens, ik game liever op low op een goed scherm, dan op high op een of ander low-contrast paneel...

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2011 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de reacties.

Dus als ik 14" ga is er niet veel keuze, de Thinkpad T420 of Lattitude E5420.

Bij 15.6" wel veel keuze.

Dan moet ik denk ik eerst kiezen waar ik voor wil gaan? Is hier iemand die beide heeft ervaren, en me kan adviseren welke de betere is? De laptop zal ik elke dag meenemen naar school, en enkel gebruiken op school, thuis zit ik gewoon op m'n desktop. Meer details lees je in m'n eerste post.

Ohja, en wat is die studentenkorting? Heb dit al zitten opzoeken op de site van Lenovo, maar vind er niets van. Ik woon wel in België, is dit misschien hier niet beschikbaar?..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lenovo is verschrikkelijk moeilijk te krijgen in europa. Importeren in vaak goedkoper. Neem ook eens een kijkje op ebay: http://shop.ebay.co.uk/i...._sacat=See-All-Categories
Tevens, je woont in belgie, en dell heeft verschrikkelijke deals in dat land, dat betekent dat de xps 15 ook geen optie is tenzij je hem ergens in nederland kunt shippen.

Ik zou zelf kiezen voor een 15.6" laptop. Ten eerste omdat die extra pixels heel handig zijn, en ten tweede omdat er gewoon _erg_ weinig 14" laptops te vinden zijn. Als er een is die aan jouw eisen voldoet is het wel een goede keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, ik kan best wel uit Nederland laten shippen ook. Dan heb ik wel een QWERTY-toetsenbord zeker? :P Vind ik eigenlijk niet zo erg, want ben toch van plan af te stappen van de ronduit belachelijke AZERTY. Is hopelijk niet zo moeilijk om QWERTY te leren.

Off-topic: is er een verschil tussen de QWERTY's uit Nederland of die uit bv. US, of zijn die identiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In Nederland gebruiken ze US international als standaard layout.
Je moet alleen geen nederlandse layout hebben, die gebruikt _niemand_ hier. Geen idee waarom ze die nog verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok mooi.

Heb ook even zitten kijken naar die prijzen van die Lenovo Thinkpad T420... Amai, voor zo'n simpele specs zit je al rap boven de €1500... Terwjil je laptops met die specs kan vinden voor €500. Die Dell Lattitude E5420 ben ik sterk aan het overwegen als ik voor 14" ga. Voor redelijk specs is die betaalbaar, maar zeker ook niet goedkoop (incl BTW zo'n €1000 zonder kortingen).

Dan vraag ik me af of die zakelijke laptops hun geld wel waard zijn? Ik hoor dan van mensen dat je Lenovo laptops van 3 verdiepingen mag gooien en dat er geen krasje aan is. Maarja...betwijfel dat me dat ooit zal overkomen. Ben best erg voorzichtig met m'n materiaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat idee heb ik ook altijd. Ik vind het prachtige apparaten, maar ik ga niet het dubbele betalen als dat ook voor mij voldoet. En als je hem van 3 verdiepingen laat vallen koop je gewoon een nieuwe :P Dan ben je nog even duur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aankomende week een nieuwe laptop aanschaffen:

Twijfel tussen 4 laptops:

- Dell xps15z
http://www.dell.com/nl/p/xps-15z/fs (middelste)

- Asus N53SV-SZ404V -2nd i7-2630QM
http://www.mycom.nl/Produ...404V-2nd-i72630QM/1165257

- Asus N53SV-SZ129V
http://dynabyte.nl/artike...N-SZ129V_15.6_inch_laptop

- Sony Vaio F22L1E/B -2nd i5-2410M
http://www.mycom.nl/Produ...2L1EB-2nd-i52410M/1179354

*Laptop wordt gebruikt voor:
- het kijken van films
- gebruik van media (muziek, foto, video)
- werk (word, excel etc.)
- niet specifiek games (alleen CS)

*Belangrijk is:
- de snelheid (meerdere programma's open kunnen staan)
- beeldscherm (Full HD)
- resolutie

Graag jullie mening(en) t.a.v. deze laptops en motivatie/uitleg. Welke heeft het beste scherm, is het snelst etc. Houdt rekening met een leek op gebied van specificaties en techniek. Er is wel een prijsverschil tussen de 4 laptops, maar het wordt 1 van deze 4.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2011 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zowel de N53 als F22 hebben een slecht scherm, en de xps 15z is verre van mijn favoriet.

Waarom is de xps 15 geen optie? Die kost maar €832 met i7 en het beste TN scherm wat er bestaat. Van het geld dat je overhoud kun je een SSD aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb daarnet gelezen dat Sony terug 14" laptops heeft met een 1600x900 resolutie. Kan hiervan nog niet echt reviews vinden. Maar deze laptop lijkt wel goed voor z'n geld, toch in vergelijking met de Latitude E5420. Deze biedt wat meer features aan - die ik eigenlijk wel niet echt nodig heb (zoals een grafische kaart) - voor wat minder geld. Maar dit is dan wel geen zakelijke laptop natuurlijk. Deze ben ik nu ook aan het overwegen, als ik voor 14" ga tenminste. Zou iemand deze aanraden ipv de Dell Latitude E5420?

Ik ben bijna terug overtuigd om voor 14" te gaan, tenzij er een 15.6" model is die echt geweldig is voor z'n prijs. 14" is een stuk draagbaarder, en de grootte van het scherm is niet van zo'n belang (toch voor mijn gebruik), het is eerder de hoge resolutie die het aangenamer maakt denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 17 juli 2011 @ 16:29:
Zou iemand deze aanraden ipv de Dell Latitude E5420?
Nee: de accuduur van dat ding is prut, ongeveer 3 uur, omdat sony zoals altijd heeft bespaard op de accu...
De E5420 haalt ongeveer 5uur en 3 kwartier met de 6-cel accu: http://www.notebookcheck....ial-Notebook.51970.0.html
Ik ben bijna terug overtuigd om voor 14" te gaan, tenzij er een 15.6" model is die echt geweldig is voor z'n prijs. 14" is een stuk draagbaarder, en de grootte van het scherm is niet van zo'n belang (toch voor mijn gebruik), het is eerder de hoge resolutie die het aangenamer maakt denk ik.
En er is een 15.6" model wat geweldig is voor zijn prijs: de xps 15. Er zijn gewoon weinig/geen 14" laptops die niet te duur zijn en niet teveel grote nadelen hebben. De E5420 komt het dichts in de buurt.
Als je even zoekt op ebay kom je die echt voor ongelofelijke prijzen tegen: http://cgi.ebay.com/Dell-...Nov05&hash=item4aac59e947. Veel beter dan op de dell site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke bedankt. Als ik voor een 15.6" ga wordt het dan de XPS 15. Als mijn keuze een 14" blijft wordt het de E5420.

Is Dell dan echt zo geweldig? ^^

En hoe zit het met garanties, accidental damage etc etc. Omdat ik deze laptop zelf moet betalen heb ik niet echt zin om €200+ uit te geven aan iets dat mij niets extra oplevert (heb genoeg andere dingen waaraan ik die €200 zou kunnen uitgeven). Maar verschillende mensen - die allen weliswaar hun laptop niet zelf moeten betalen - raden me sterk aan wel die extra garantie en eventueel accidental damage aan te schaffen. Is het dit echt waard?... Ik betwijfel dat er ooit wat met mijn laptop zou gebeuren, want ik ben zelf altijd erg zorgzaam voor mijn materiaal, en ik weet wat ik doe met computers. Natuurlijk kan er altijd iets gebeuren met de hardware wat ik zelf niet in de hand heb, en een laptop kan je zelf moeilijk herstellen (tenzij gewoon RAM of HDD of zo). Maar Dell is al een van de stevigste merken (dat is mijn gevoel althans), dus is die kans dan niet nog kleiner..

Laatste vraag is dan: hoe zit dat met die kortingsbonnen? Ik heb een paar maanden terug al wat onderzoek gedaan naar de Dell XPS15, dus ik weet dat je daar mogelijkheid heb tot 10% kortingsbonnen, en nog eens een €40 bon als je aan een bepaald bedrag komt. Dit is geloof ik niet identiek bij de E5420 omdat dit een business laptop is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 17 juli 2011 @ 16:45:
Oke bedankt. Als ik voor een 15.6" ga wordt het dan de XPS 15. Als mijn keuze een 14" blijft wordt het de E5420.

Is Dell dan echt zo geweldig? ^^
In dit geval wel :P

Sowieso, wat valt er te kiezen. De sony C serie kent een slechte accuduur, en de thinkpadlijn is weliswaar veel beter, de prijs... En in het 15" segment is de xps 15 zo ongeveer de enige laptop onder de €1000 die een goed scherm heeft. Wat zijn de andere kandidaten dan? Zakelijke modellen van dell, een paar dure eltitebooks, en een verdwaalde clevo. :z

De N53 en medion notebooks bevatten allemaal het vrij middelmatige B156HW01 v5 als scherm.
Dat is overigens nog een punt: er bestaat geen 14" met een goed scherm, allemaal.. middelmatig.
En hoe zit het met garanties, accidental damage etc etc. Omdat ik deze laptop zelf moet betalen heb ik niet echt zin om €200+ uit te geven aan iets dat mij niets extra oplevert (heb genoeg andere dingen waaraan ik die €200 zou kunnen uitgeven). Maar verschillende mensen - die allen weliswaar hun laptop niet zelf moeten betalen - raden me sterk aan wel die extra garantie en eventueel accidental damage aan te schaffen. Is het dit echt waard?... Ik betwijfel dat er ooit wat met mijn laptop zou gebeuren, want ik ben zelf altijd erg zorgzaam voor mijn materiaal, en ik weet wat ik doe met computers. Natuurlijk kan er altijd iets gebeuren met de hardware wat ik zelf niet in de hand heb, en een laptop kan je zelf moeilijk herstellen (tenzij gewoon RAM of HDD of zo). Maar Dell is al een van de stevigste merken (dat is mijn gevoel althans), dus is die kans dan niet nog kleiner..
Moah, als het goedkoop is zou ik het doen, zoals op de xps 15 op dit moment (€80 voor 3 jaar next-business day on-site). Maar anders niet.
Laatste vraag is dan: hoe zit dat met die kortingsbonnen? Ik heb een paar maanden terug al wat onderzoek gedaan naar de Dell XPS15, dus ik weet dat je daar mogelijkheid heb tot 10% kortingsbonnen, en nog eens een €40 bon als je aan een bepaald bedrag komt. Dit is geloof ik niet identiek bij de E5420 omdat dit een business laptop is?
Klopt. De prijs van de xps 15 kun je uitrekenen met de sheet. De prijzen van de zakelijke modellen niet, daarvoor moet je gewoon de telefoon pakken en afdingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een erg goed scherm is mooi meegenomen. Maar misschien is dit niet zo heel noodzakelijk voor me, en is een middelmatig scherm van de zakelijke modellen van Dell goed genoeg voor me? Ik doe namelijk niets van video- of fotobewerking en ook geen gaming op de laptop. Af en toe webontwikkeling, maar dat is ook niet echt design, eerder backend. Het is wel mogelijk dat ik ooit eens een filmpje zal kijken op de laptop, maar dat zie ik niet direct gebeuren, want dit jaar heb ik dat ook nooit gedaan op m'n vaders laptop. Maar in de toekomst, als ik misschien ga reizen is dat wel mogelijk.

Dus ik denk dat een prachtig scherm geen heel hoge prioriteit hoeft voor mij. Natuurlijk wel een scherm waarop het aangenaam werken is, dus anti-glare met hoge resolutie. Ik las op deze review wel dat zowat het enige minput van de Latitude E5420 het mindere scherm was (laag contrast). Misschien is dit nu al verbeterd, want ik denk dat zij een preview-model hadden, en we zijn nu ook al een paar maanden verder, dus heeft Dell dit misschien opgemerkt en verbeterd? Anderzijds als dit nog steeds zo is weet ik niet of dat echt zo een probleem is voor me, want anders spreekt alles van die Latitude E5420 me wel aan (buiten de eerder hoge prijs, maar dat heb ik er dan wel voor over). Ohja, en ook geen USB 3.0, niet zo'n heel grote zorg voor me.

Als 15.6" lijkt de XPS 15 wel een erg mooie deal, maar deze biedt wel veel functionaliteit aan die voor mij overbodig is. Zoals een redelijk goede grafische kaart, geweldige (voor laptops) 2.1 speakers, en misschien ook wel een te goed scherm (voor z'n prijs, €200 extra). Ook lees ik dat die nogal log en zwaar is... (Alhoewel, even opgezocht, 2.04kg vs 2,78kg lijkt me niet zo'n groot verschil?). Ik zal er eens goed moeten over nadenken welke het nu wordt, 14" of 15.6"..

Ik heb de laptop pas nodig tegen eind september, maar omdat ik zag dat het al snel een maand duurt voor je deze in handen krijgt, en ik daarna nog wat tijd nodig heb om deze naar m'n voorkeuren te configureren wil ik hem toch al binnen enkele weken bestellen.

Stel dat ik nog wacht tot ten laatste begin september, zou er dan nog veel veranderen in laptopland? bv. Nieuwe modellen bij Dell of zo? Of prijzen die dalen (of misschien stijgen? :o)? Ik denk niet dat er nieuwe hardware op komst is binnen zo'n korte tijd? En op 1 augustus komt er een BBG voor laptops, zal daar een laptop tussen zitten voor mijn gebruik, anders wacht ik daar nog even op.

En raadt je de E5420 wel aan als 14"? Die Elitebooks en Thinkpads zijn beter (als ik je woorden goed interpreteer), maar die vallen dan niet binnen mijn budget (maximaal echt iets van €1100-1200) toch?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2011 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 17 juli 2011 @ 18:02:
Een erg goed scherm is mooi meegenomen. Maar misschien is dit niet zo heel noodzakelijk voor me, en is een middelmatig scherm van de zakelijke modellen van Dell goed genoeg voor me? Ik doe namelijk niets van video- of fotobewerking en ook geen gaming op de laptop. Af en toe webontwikkeling, maar dat is ook niet echt design, eerder backend. Het is wel mogelijk dat ik ooit eens een filmpje zal kijken op de laptop, maar dat zie ik niet direct gebeuren, want dit jaar heb ik dat ook nooit gedaan op m'n vaders laptop. Maar in de toekomst, als ik misschien ga reizen is dat wel mogelijk.

Dus ik denk dat een prachtig scherm geen heel hoge prioriteit hoeft voor mij. Natuurlijk wel een scherm waarop het aangenaam werken is, dus anti-glare met hoge resolutie. Ik las op deze review wel dat zowat het enige minput van de Latitude E5420 het mindere scherm was (laag contrast). Misschien is dit nu al verbeterd, want ik denk dat zij een preview-model hadden, en we zijn nu ook al een paar maanden verder, dus heeft Dell dit misschien opgemerkt en verbeterd?.
Dat is het 768p scherm.
En moet je voor de lol eens kijken hoeveel laptops het kritiekpunt slecht contrast krijgen. Ik ken er uit het hoofd 3: de xps 15, xps 17, en N73 (twijfelgeval).

Het punt is, de fabrikanten lijken er vooral een specsoorlog van de maken: kijk eens naar deze lage prijs voor een i7! het verschil tussen een i3 en i7 is nauwelijks merkbaar voor de doorsnee consument (waar jij ook wel tot behoort, lijkt mij). Een goed scherm kost maar een paar euro meer, maar dell blijft de enige fabrikant die dat aanbied.
Helaas ben je dan wel min of meer verplicht tot een i7, maar dat is niet zo'n issue: de dichtstbijzijnde niet-dell concurrent is de macbook pro...
Als 15.6" lijkt de XPS 15 wel een erg mooie deal, maar deze biedt wel veel functionaliteit aan die voor mij overbodig is. Zoals een redelijk goede grafische kaart, geweldige (voor laptops) 2.1 speakers, en misschien ook wel een te goed scherm (voor z'n prijs, €200 extra). Ook lees ik dat die nogal log en zwaar is... (Alhoewel, even opgezocht, 2.04kg vs 2,78kg lijkt me niet zo'n groot verschil?). Ik zal er eens goed moeten over nadenken welke het nu wordt, 14" of 15.6"..
Het is eigenlijk 2.333 vs 2.83kg.

De logheid valt wel mee als je hem vergelijkt met vergelijkbare notebooks.
Stel dat ik nog wacht tot ten laatste begin september, zou er dan nog veel veranderen in laptopland? bv. Nieuwe modellen bij Dell of zo? Of prijzen die dalen (of misschien stijgen? :o)? Ik denk niet dat er nieuwe hardware op komst is binnen zo'n korte tijd?
Nee. AMD komt met LLano, maar dat is het tegenovergestelde van wat jij wil. En ivy bridge is vertraagd tot maart 2012. Tot die tijd komt er geen nieuwe, voor jou interessante, hardware uit.
En raadt je de E5420 wel aan als 14"? Die Elitebooks en Thinkpads zijn beter (als ik je woorden goed interpreteer), maar die vallen dan niet binnen mijn budget (maximaal echt iets van €1100-1200) toch?
Klopt. De elitebooks en thinkpad's zijn van een klasse hoger, maar als ik even de pricewatch bekijk krijg je niet veel soeps voor jouw budget. Alleen pricewatch: HP Elitebook 8460p (LG741EA). Maar dan krijg je hoogstwaarschijnlijk dit scherm: http://www.anandtech.com/...ing-but-the-screen/1.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel erg bedankt voor je tijd Darkstone, ik apprecieer je hulp erg.

Ik weet nu wat mijn opties zijn en heb nog even tijd om ze te overwegen voor ik de keuze maak.

Maar je denkt dus niet dat er nog een prijsdaling/stijging zal komen voor begin september? Ook zijn er nu kortingen voor het nieuwe schooljaar, zullen die niet weg zijn tegen september, als ik te lang wacht?

Off-topic: Ik koop en bouw toch nog steeds liever een desktop :P. Dit is de eerste laptop die ik koop voor mezelf. Wel al enkele desktops gebouwd met zelf geselecteerde stukken, en dat is toch wat makkelijk :P. Bij laptops moet je met zoveel meer rekening houden... (bouwkwaliteit, scherm, goed toetsenbord, etc etc) En bij desktops kan je iets makkelijk vervangen, laptops niet echt buiten de HDD en RAM. Ik kom er nog wel uit ^^. Ik zal binnenkort vast nog lastigvallen met meer vragen.

Nogmaals bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas, mijn glazen bol voorspelt potdichte mist. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok dat is jammer :P.

Na nog wat zoeken naar 14" laptops met 1600x900 resolutie vond ik deze. Ik had deze niet eerder gezien omdat ik eerst enkel zocht naar Elitebooks, dit is een ProBook. Is deze aan te raden ipv de E5420?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die ziet er ook heel erg goed uit. Hij is alleen niet leverbaar.

Als ik de review van de 15" variant erbij pak je de accuduur erg redelijk: http://www.notebookcheck....60b-Notebook.57262.0.html.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jup, de 15.6" versie lijkt heel erg goed volgens die review, enkel mist die USB 3.0 als minpunt. Hopelijk gebruikt de 14" versie dan wel dezelfde onderdelen, en is het scherm van even goede kwaliteit.

Inderdaad hij is niet leverbaar, maar moest ik die bij een van die sites aankopen. Zouden ze dan geen bij HP bestellen voor me (ik kan wel nog een tijdje wachten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als er een bedrijf is wat helemaal niets geeft om schermkwaliteit, dan is het HP wel.
Tevens bestaat er maar een 14(.1)" 900p scherm met schijnbaar een beetje kwaliteit, de LG LP140WD1-TLA1, en die is terug te vinden in de E6420 volgens google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke...Maar ik dacht dat de E6420 hetzelfde scherm had als de E5420... Niet dus?

En je zegt dat HP niets geeft om schermkwaliteit, maar in die 15.6" versie van die Probook die ik eerder noemde zit toch een best goed scherm, volgens die review toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt. Maar ik ben pas een paar keer écht slechte schermen tegengekomen. En dat waren wel versassend vaak HP's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, het wordt dus gokken of die 14" Probook ook een goed scherm heeft... Misschien komt er binnenkort nog een review van, want kan er op dit moment nog geen vinden.

Anders toch maar een 15.6" kopen als het echt zo moeilijk is om een goede 14" te kopen :/.

Ik zal het nu even laten bezinken. Bedankt voor alle hulp Darkstone, en die 2 andere personen ^^.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 17 juli 2011 @ 15:47:
Zowel de N53 als F22 hebben een slecht scherm, en de xps 15z is verre van mijn favoriet.

Waarom is de xps 15 geen optie? Die kost maar €832 met i7 en het beste TN scherm wat er bestaat. Van het geld dat je overhoud kun je een SSD aanschaffen.
Heeft de xps 15 van dell een goed beeldscherm? (Je geeft aan TN scherm?) De sony vaio hoor ik verschillende berichten over; je betaalt 'te veel', het scherm daarentegen schijnt goed te zijn, wat zijn jouw ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De F22 heeft een enorm goed scherm, maar alleen als je de versie met IPS scherm pakt, en die staat voor zover ik weet niet in de pricewatch. Sowieso is de F22 een pure desktopvervanger: hij is dikker, breder, dieper, en zwaarder dan de oude F. Bovendien is de accuduur braque.
Ik weet niet waar jij precies naar op zoek bent, maar als je hem wilt meenemen: niet doen.

De voornaamste reden dat ik fan ben van de xps 15 is het scherm, het scherm is by far het beste scherm wat je kan krijgen: http://www.anandtech.com/...x-now-with-sandy-bridge/6 Alleen het IPS scherm 'dreamcolor' is beter: maar die kost $550 als upgrade...

De N53 bevat dit scherm: http://www.anandtech.com/...nge-156-1080p-take-four/6
De F22 bevat overeenkomstig de reputatie van sony een nog slechter scherm, maar dat weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie inderdaad bij de F22 geen versie met IPS. Ik heb ongeveer 1000 euro te besteden en ga uit van thuisgebruik (werk: word, excel), mediagebruik (films kijken, muziek, foto's, video's). Niet zozeer gamen, alleen CS. Belangrijk is de snelheid en kwaliteit van het beeldscherm. Moet niet al te dik zijn... Ik zie dat je neigd naar de xps 15, er is nog een ander alternatief als je kijkt naar dezelfde specs en kwaliteit? Je merkt dat ik sony nog niet loslaat. Dit is dan ook geen zeker optie? http://www.mycom.nl/Produ...IO-F13S8EBi7740QM/1110117

*Ook buiten werken in de zomer (dus in de zon) zou wel fijn zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2011 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De F1x heeft vaak last van een huilende fan en daarom zou ik die niet aanraden, het matte scherm is echter wel heel erg goed. Iets slechter dan de xps 15, maar wel mat als je dat meerwaarde vind geven. (ik prefereer glans)

Het klinkt echt geel gestoord, maar er zijn weinig schermen met een goed scherm. Uit het hoofd:

xps 15 en 15z
xps 17
E6520?
vaio F Beide generaties. Alleen de high-end varianten.
vaio Z, idem beide generaties.
HP elitebook met ips scherm (+$550) en dell-equivalent.
Lenovo W520
alle macbooks
Samsung... 13" dinges, die ene met een 400cd/m scherm.

Daarvan zijn alleen de xps 15, 15z en 17 binnen je budget.

De xps 15z heb je vast over het hoofd gezien, maar ik hoor aardig wat klachten (loslatende trim, gelijmde scherm-bezels, word nog heter dan de MBP's onder load), ik zou hem niet aanraden. Liever wat dikkers wat al die nadelen niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXtreaL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:40
Hey,

Ik ga dit jaar een studie Communicatie en Multimedia Design (CMD) beginnen, en daar is natuurlijk een nieuwe laptop voor nodig! Ik weet niet precies welke programma's hier gebruikt gaan worden, maar ik moet in ieder geval Photoshop kunnen draaien, Flash en waarschijnlijk ook een aantal videobewerkingsprogramma's. Verder wil ik voor onderweg een beetje kunnen gamen (WoW en TF2 bijvoorbeeld), maar dit hoeft allemaal niet op max te draaien, daar heb ik mijn desktop voor.

Ik vroeg me af of de pricewatch: Asus K53SV-SX146V geschikt voor mij is en zo nee, welke dan wel.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je budget tussen de 580 en de 699 ligt raad ik inderdaad de K53 aan. Dat is gewoon een ijzersterke notebook voor deze prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die xps 15 is dan zeker een goede optie inderdaad, net even gekeken. Wat houdt het sandy bridge precies in, ik zie dat de xps 15 dat heeft, klopt dat?

Wat zeg je van deze laptop: http://dynabyte.nl/artike...N-SZ129V_15.6_inch_laptop
Aardige specificaties en ook volgens mij een redelijk goed beeldscherm.. ook sandy bridge en 142 ppi.

Ik zag in een andere topic een paar reacties van je staan omtrent de videokaart GT540M en GT550M... ik game niet veel dus niet verstandig daar meer geld aan uit te geven... is een GT525M ook al genoeg?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2011 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die heeft hetzelfde scherm als de N53JF. Het scherm daarin is het goedkoopste 1080p scherm wat er bestaat.
Dat klinkt een stuk dramatischer dan het is, maar als je een goed scherm zoekt: niet nemen.

Sandy bridge is de codenaam van de nieuwste processorreeks van intel Met name de quadcores bieden een grote vooruitgang tov de vorige generatie: de i7-2630QM is ongeveer 80% sneller dan de i7-740m in bepaalde taken. Ze zijn ook nog eens zuiniger.
Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2011 @ 19:46:
Ik zag in een andere topic een paar reacties van je staan omtrent de videokaart GT540M en GT550M... ik game niet veel dus niet verstandig daar meer geld aan uit te geven... is een GT525M ook al genoeg?
Als je niet gamet voldoet elke videokaart, alleen met spul van 8 jaar oud wat geen DX9 ondersteunt wil nog wel eens tegenwerken.

Tevens is de N53 heel wat duurder dan de xps 15, dus ik zie again niet waarom mensen die kopen.. Je bent alleen even bezig met kortingsbonnen.
http://configure.euro.del...c=nl&l=nl&s=dhs&cs=nldhs1 bedoel ik.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2011 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kies voor de dell xps 15, de enige vragen die mij nog resten zijn:

Welk beeldscherm? (ik neem aan de tweede)
- 15.6"(40 cm) HD WLED TL (1366x768) 720p
- 15.6"(40 cm) FHD B+RGLED TL (1920x1080) 1080p

Welke optische station? (wat maakt de 2e zoveel beter?)
- 8x optisch dvd+/-rw-station
- 8x DVD+/- RW & Blu-ray Disc™ combo drive (Blu-ray Disc™ lezen en cd/dvd lezen/schrijven)

Welke grafische kaart? (Ik neem aan dat die 1e voor mij meer dan genoeg is, ook voor het kijken van films en het spelen van cs)
- 1GB NVIDIA® GeForce® GT 525M Grafische kaart
- 2GB NVIDIA® GeForce® GT 540M Grafische kaart

Welke draadloze connectiviteit?
- Intel® Centrino® Wireless-N 1000
- Intel® Centrino® Wireless-N 1030 (1x2 b/g/n+ Bluetooth Combo Card) [meerprijs € 15,00]

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2011 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je assumpties zijn correct. Het scherm is een must (zonder zou ik een andere notebook aanraden), blu-ray is onnodig vind ik, GT540m is pure geldklopperij, en de wifi kaart... zelf beslissen, alleen leuk als je bluetooth wil voor een wireless headset oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees wat over backlit toetsenbord, ik zie die optie niet via de link (http://configure.euro.del...l&s=dhs&cs=nldhs1) die jij mij toegestuurd hebt. Ik geef daar wel de voorkeur aan, enig idee hoe ik dat kan bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Door &VW=classic achter de url te plakken. Dat staat overigens ook in [Ervaringen] Dell XPS 15 - Deel 5.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2011 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie de volgende keuzes:

- Intern toetsenbord - VS/Internationaal (qwerty)
- Internal Backlit US/International Qwerty Keyboard <----
- Intern toetsenbord - Nederlands (qwerty)

Is een US/international keyboard het meest gangbare toetsenbord op de laptops? Die tweede keuze is namelijk de enige met backlit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niets wat google niet weet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdm88
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-12-2024
Momenteel ben ik van plan een laptop aan te schaffen
Inmiddels heb ik de hardware duidelijk.

Echter zit ik nu te twijfelen tussen de Sony Viao F series en de Dell XPS 15.

Ze zijn beide te configureren met een I7 2630QM, 8GB DDR3 en de Nvida GT 540M gpu.
De prijzen ontlopen elkaar ook niet veel...

wat is dus de beste keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Reviews lezen van de niet-hardware gerelateerde onderdelen en op basis daarvan een keuze maken, dat is de beste keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rvdm88 schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 18:42:
Ze zijn beide te configureren met een I7 2630QM, 8GB DDR3 en de Nvida GT 540M gpu.
De prijzen ontlopen elkaar ook niet veel...
Prijzen ontlopen elkaar niet veel?!!?!?

De goedkoopste F22 kost pricewatch: Sony Vaio VPCF22M1E/B. Stel ik een xps 15 samen met bijna exact dezelfde specs Iets kleinere HDD, GT525m betaal je €832. De F is 50% duurder terwijl je imo nauwelijks meer krijgt. Steker nog: je krijgt minder. De F bevat waarschijnlijk een braque scherm en de accuduur is niet veel soeps. Als ik http://www.notebookcheck....-3D-Notebook.51940.0.html moet geloven.

Tevens, losse aankoopadviestopics zijn niet meer toegestaan in CSL. zie de *LET OP* - Wat moet ik kopen. Ik zal dit topic even mergen met [NBBG aanschaf] Multimedianotebook april 2011.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdm88
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-12-2024
true, ik zat al steeds meer te denken aan dell, vooral vanwege de "90 euro korting voor alles boven 1099 euro" actie en de "duurdere laptop, goedkopere/betere service" die ze aanbieden vs sony

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De service van sony is echt dramatisch de laatste tijd. Bij bepaalde, bekende issues (E series pieptoon? Binnen de gestelde specificaties. Loskomende powerjack bij de FW series? User abuse. huilende fan bij de F1x series? Binnen de gestelde specificaties....) word je de deur gewezen. En dat is gewoon not done.

Over dell hoor ik steeds meer goede dingen. Een aantal jaar terug was het minder, maar tegenwoordig zit er standaard in-home garantie op. Waar sony 2 jaar geleden een A merk was en dell een B merk zijn de rollen nu omgekeerd als je het mij vraagt: Dell, asus, HP zijn goede merken. Bij sony, acer, en msi hangt het er heel erg vanaf wat je precies koopt.

Je moet overigens niet teveel letten op kortingsbonnen. De marketingstrategie van dell omdat het creeren van zoveel mogelijk 'tijdelijke' kortingen om mensen te verleiden het te kopen. Zoals je ziet werkt dat best goed ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2011 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo iedereen.

ik ga starten aan de opleiding mederwerker beheer ict
en nu heb ik een nieuwe laptop nodig voor school. budget = €700,00+-
mijne eerste keuze ging uit naar de Asus N53SV-SZ507V

ivm de 1920x1080 resolutie en het in mijn ogen luxere design betere webcam etc
pricewatch: Asus N53SV-SZ507V

totdat ik via school terechtkwam op campusshop.nl en daar deze laptop zag staan voor €649,00
met een i7 2630qm inplaats van de i5-2410m en met 6gb ddr3 !!

http://www.campusshop.nl/ProductDetails.aspx?en=80002568

ik twijfel nu heel erg voor welke ik moet gaan is de laptop met i5 50 euro meer waard alleen voor het 1920x1080p scherm en waarschijnlijk mooiere afwerking B&O geluid en 2.0mp webcam of is het veel slimmer om die 50 euro te besparen en gewoon voor de snellere i7 gaan wat tevens ook 6gb ddr3 heeft

is het verschil in prestaties van een i7 2630qm vs i5 2410m heel duidelijk te merken met een 5400rpm toeren hardeschijf ?

ik heb de laptop heel af en toe nodig voor photoshop verder veel virtualbox etc en af en toe wat gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is marketing BS. Er is maar 1 laptop met significant beter geluid dan de middelmaat en dat is de xps 15/17. Daar hoor je gek genoeg nooit reclame van. Die is trouwens niet interessant met jouw budget, dus bespaar je de moeite.

Tevens, afhankelijk van je opleiding is een 1080p scherm een must. Ik doe zelf technische informatica en ik zie niet hoe ik dan kan doen met 768 pixels verticaal met meerdere VM's open, en dat soort dingen. Dat is heel wat meer waard dan een snellere processor waar je in de praktijk niets van gaat merken. Ik zou eerder pricewatch: Asus K53SV-SX146V + pricewatch: Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB aanraden dan de K53 met i7 die jij noemt. Het klinkt heel stoer dat je een quadcore hebt, maar mijn oude bak met SSD is 3x zo snel dan jouw 5400rpm schijf :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oke ik snap wat je bedoelt te zeggen! alleen het prijsverschil tussen de campuslaptop en de k53sv-sx146v
is 60.00 waar je 2gb ddr3 voor in de plaats krijgt en een i7 processor.
een ssd schijf staat al op mijn verlanglijstje ben binnenkort jarig maar is het niet verstandig om voor die 60 euro meer voor de campuslaptop te gaan ?

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je weinig waarde hecht aan een 1080p scherm wel.
Ik vind de N53 ook niet zo geweldig. Hij is zwaar, de accuduur is minder dan de K53, en hij is een stuk breder dan de N53. Het is dat er zero concurrentie is in dit segment. Anders zou ik hem nooit aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oke en hoe doet de gt540 het zit daar onderling nog verschil in kwa kloksnelheden etc per laptop of niet ?
ik ga denk ik dan dus maar voor de http://www.campusshop.nl/ProductDetails.aspx?en=80002568

moet de gt540m instaat zijn games als gta iv vloeiend af te kunnen spelen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja: http://www.notebookcheck....orce-GT-540M.41715.0.html
Niet dat er veel te kiezen is. Wil je een segment hoger qua grafische zit je meteen tegen de M14x aan. De rest is veel te zwaar of de accuduur te slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanmiddag bij de MM de N73SV uit de folder gehaald/ Heerlijk ding, en prima scherm met z'n FHD LED panel.

Wat ik alleen nog niet snap is hoe ik de GT540M aan de praat krijg. Tot nog toe draait alles via de interne Intel HD Graphics 3000. Waardeloos ding. Iemand zo tussendoor ff een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De nvidia kaart slaat automatisch aan als je een game opstart. Bij browsen en video's kijken heb je helemaal niets aan iets wat sneller is dan een IGP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey allemaal!
Nu mijn pc toch aan de trage kant begint te worden is het tijd voor een laptop of notebook.
Ik weet helaas barweinig over deze apparaten, dus graag jullie advies:

Het apparaat moet in staat zijn om Adobe Premiere Pro of bijvoorbeeld Adobe Photoshop makkelijk aan te kunnen. Vooral Premiere is belangrijk. De films die bewerkt worden zijn HD.

Ik heb een budget van +/- 700 euro
Naar Macbooks heb ik al gekeken, maar die zijn toch erg prijzig.
Wie kan mij adviseren over een geschikt apparaat? Of is het slim om door te sparen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik raad je aan om nog even door te sparen zodat je de xps 15 kan nemen (€814 met i7, 1080p scherm, 6GB, 750GB hdd). Als dat niet kan kom je al snel bij pricewatch: Asus K53SV-SX146V uit.

alles wat tussen die 2 notebooks zit is imo niet heel erg interessant. Je kan in plaats daarvan beter de K53 uitbreiden met een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah kijk, de xps 15 is precies wat ik zoek. Ik vind hem nog best goedkoop voor wat hij kan.
Erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Ik ben op zoek naar een laptop die aan vrij specifieke eisen moet voldoen. Hierdoor kom ik eigenlijk alleen bij Sony uit (F serie), maar die bieden als 'goedkoopste' SSD oplossing een 256 GB SSD van + € 740,00. En dat vind ik een beetje te gek worden.

Nu ben ik dus van plan om de laptop alsnog te bestellen, maar er direct een Vertex 3 in te zetten. Aangezien de harde schijf net als het geheugen een klepje heeft om er gemakkelijk bij te kunnen komen wekt dat de indruk dat dit zou mogen, maar ik weet het niet zeker.

Ik heb contact gehad met iemand van Sony, maar die meneer die mij terugbelde kwam met een zeer wazig verhaal. Om te beginnen hebben volgens hem "conventionele harde schijven" en SSD's niet dezelfde aansluitingen en ook niet dezelfde afmetingen. Op de vraag of beide opties niet gewoon een SATA interface hebben, beweerde hij van niet, *zucht*.

Maar goed om mijn lange verhaal (in de edit verwijdert) samen te vatten: ook bij Sony zelf weten ze het dus eigenlijk niet.
Dus mijn vraag is of er hier Tweakers zijn die dit hebben gedaan (binnen de garantie de harde schijf vervangen) en daarna aanspraak op de garantie hebben gemaakt, en of Sony daar moeilijk over deed?
Misschien is deze vraag iets te gespecificeert, dus vergelijkbare verhalen van andere merken zijn ook welkom.

Verder heb ik ooit een aflevering van Hardware.info TV gezien over garantie, en ik meende dat als je iets vervangt waardoor je de garantie zou verliezen, je die alleen verliest op het vervangen product. Maw ik zou alleen de garantie op de harde schijf verliezen, maar het moederbord/geheugen/scherm/etc. etc. zouden nog gewoon "beschermt" moeten blijven. Kan iemand dit bevestigen?

Mbt de "specifieke eisen" uit mijn eerste zin bedoel ik: full-hd scherm, (verlicht toetsenbord,) Win 7 Pro, Sandy Bridge CPU en < € 1500,00. Dat het scherm van Sony zo goed is, is nu eigenlijk ook een eis geworden, maar zelfs los daarvan zijn er geen concurrenten die aan bovenstaande eisen kunnen voldoen.

Edit: verhaal wat ingekort.

[ Voor 36% gewijzigd door WingsOfFury op 13-08-2011 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingsOfFury
*Schopje*

Originele post een beetje ingekort. Mijn problemen met Sony waren niet interessant.

Nogmaals de vraag, dit keer breder:
Is er hier iemand die tijdens de garantieperiode de harde schijf van zijn/haar laptop heeft vervangen, en daarna aanspraak op de garantie heeft gemaakt?
Zo ja, dan hoor ik graag of die fabrikant moeilijk deed over de niet-originele harde schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou de oude schijf gewoon bewaren, mocht er iets zijn met de laptop schroef je deze er gewoon weer terug in.

het kan natuurlijk zo zijn dat je rma wordt geweigerd, als er een harde schijf inzit die er niet in thuishoort ( origineel dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:31
Ik kan me niet meer herinneren waar ik het heb gelezen, maar wel op een forum, kan goed hier op tweakers zijn, maar het vervangen van werkgeheugen of een harde schijf is nooit een rede om garantie te laten vervallen. Pas wanneer je een laptop ECHT openschroeft, ga je met garantie spelen.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je wel eens gedacht aan Dell? Hun optioneel 15,6inch FHD scherm is erg goed namelijk. In elk geval te verkrijgen op de Dell XPS 15 en Dell M4600.

Dat je garantie vervalt bij het installeren van een andere harde schijf lijkt me niet het geval. Deze compartimenten worden toch juist zo gemaakt dat ze toegankelijk zijn voor eindgebruikers? Hetzelfde geldt voor het vervangen of toevoegen van geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meermaals zakelijke notebooks terug moeten sturen, waarvan wij altijd de HD vervangen door een groter, danwel sneller exemplaar (dat was bij die serie nu eenmaal goedkoper dan een ander model notebook aanschaffen).

We hadden ze direct vervangen: alle data van de fabrikant stond dus nog op de originele drive. Zijn er 3 van terug moeten gaan, vanwege wifi en vga problemen. Hardeschijf teruggewisseld, teruggestuurd, en gerepareerd terug gekregen, nooit iets over gehoord. Ging overigens ook om Sony Vaio notebooks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WingsOfFury schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 16:31:
Mbt de "specifieke eisen" uit mijn eerste zin bedoel ik: full-hd scherm, (verlicht toetsenbord,) Win 7 Pro, Sandy Bridge CPU en < € 1500,00. Dat het scherm van Sony zo goed is, is nu eigenlijk ook een eis geworden, maar zelfs los daarvan zijn er geen concurrenten die aan bovenstaande eisen kunnen voldoen.
XPS 15. 1080p scherm met 95% gamut, 4.5uur accuduur, i7, verlicht toetsenbord, blabla voor <€900 :)
Mat scherm? Okee. W520 vanuit VS importeren, of een xnotebooks halen.

Gewoon doen. Als er een merk is wat om verwisselde schijven gaat klagen is het sony wel... maar ik verwacht geen moeilijkheden. Er is ooit een rechtzaak geweest over de bekende 'warranty void if removed' stickers op een EEEPC, het RAM klepje als ik me het goed herinner. De rechter heeft toen geoordeeld dat de bewuste sticker niet eens rechtsgeldig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingsOfFury
Bedankt voor alle reacties. Toch zie ik in de helft ervan nog twijfel. Ja, dat klepje zit er om er gemakkelijk bij te komen, maar dat kan net zo goed voor de reparatiedienst van Sony bedoelt zijn. De aanname dat het 'dus' mag is niet waterdicht.

@kemphaas: ik dacht hetzelfde gehoord te hebben in die aflevering van HWITV, dus bedankt voor de bevestiging. Ik zal toch ook nog eens die aflevering proberen op te sporen.

Ik wilde eigenlijk de originele harde schijf in een externe behuizing plaatsen, zodat ik hem niet alleen bewaar, maar ook daadwerkelijk kan gebruiken. Op internet is de twijfel ook groot mbt de garantie (en verschilt ook nog eens per land), maar er wordt toch wel sterk aangeraden om de originele schijf in ieder geval niet te formatteren. Iets over dat de laptop retour in originele staat, hardware EN software, opgestuurd moet worden.
Iemand hier ideeen over?

Daarnaast vroeg ik mij ook af dat als het NIET is toegestaan om de harde schijf te vervangen, hoe ver een fabrikant zal gaan om dit te achterhalen? "De originele schijf in de laptop" wil namelijk niks zeggen, en met een simpel programma'tje als HD Tune kun je al het aantal uren uitlezen dat een schijf heeft gedraaid. Een (gebruikers)bekraste laptop van 10 maanden oud met een schijf die 3 uur gedraaid heeft klopt naturlijk niet helemaal. Of zie ik nu spoken en zullen fabrikanten zoiets niet testen?

De reden waarom ik zo voorzichtig ben is omdat ik (en anderen in de familie) al regelmatig genaaid zijn met garantie:
- XFX 9800GX2 gekocht met 24 maanden garantie (€ 450,00), overlijd na 15 maanden, winkel failliet, XFX zelf wilt geen garantie bieden want fabrieksgarantie is maar 12 maanden
- iPhone 4 die niet meer oplaadde, bij Apple (of hun reparatiebedrijf) beweerde ze waterschade -totaal onmogelijk- kosten > € 200,00, naar een "iPhone boer" gegaan, bleek de connector simpelweg kapot te zijn, laten reparen - kosten € 70,00
2 voorbeelden die mijn vertrouwen in garantie toch een beetje hebben beschadigd. Vandaar dat ik het liever zéker weet voordat ik de gok neem.

Edit @Darkstone:
Ik kan geen XPS 15 vinden voor < € 900,00 die aan mijn eisen voldoet hoor.
- i7-2630QM
- 500 GB 7200 rpm
- 8 GB 1333Mhz
- FHD scherm
Zit ik al op € 1184,00.
Bij Sony is dezelfde setup met een GT540M ipv een GT525M € 1222,01. En voor die € 40,00 (los van de videokaart) krijg ik dan ook een scherm dat een inch groter is en een mooier design (mening!).
Ook kan ik bij Sony voor Win 7 Pro kiezen, iets wat bij Dell onmogelijk is om een of andere reden. Daarnaast moet ik bij Dell vóór 18-08 bestellen omdat anders de korting van € 179,00 vervalt en hij dus veel duurder wordt dan de Sony.
Echter, als ik bovenstaand lijstje kan krijgen voor < € 900,00 dan wil ik de videokaart, het scherm, Win 7 Pro en het design nog wel negeren. Zou je mij dus kunnen helpen en de juiste link daar naartoe kunnen geven?

[ Voor 16% gewijzigd door WingsOfFury op 14-08-2011 05:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:48
Aangezien ik over een verlicht toetsenbord lees neem ik aan dat het over een F21 of F22 gaat(waarschijnlijk de laatste), de F1x-serie was namelijk niet standaard te leveren met verlicht toetsenbord in Nederland....

Dit verandert echter weinig aan de conclusie, ik heb zelf een F12Z gehad waarvan ik de hardeschijf direct vervangen heb door een Intel SSD. Deze kreeg echter last van dode pixels en dus heb ik hem een aantal maal laten repareren, aangezien ik echter de originele HDD in mijn PS3 gezet heb had ik geen zin om de originele terug te zetten en op de SSD stond vertrouwelijke data(NDA) dus ook die kon niet meegestuurd worden. Daarover gesproken met Sony en voor hun was het geen probleem de laptop zonder HDD/SSD op te sturen en zolang het probleem niet HDD/software gerelateerd is heeft het ook geen invloed op je garantie.(mocht je HDD of SATA aansluiting kapot zijn en je die zelf vervangen hebben dan wordt het natuurlijk wel een lastig verhaal om de schuldige aan te wijzen)

Uiteindelijk is de VAIO F12Z vanwege tijdgebrek vervangen door een F21Z(welke een F22 + 3D is) waarbij enkel de SSD is meegenomen en uiteraard is de aansluiting in de VAIO's (in ieder geval de F-series, de Z serie gebruikt bijvoorbeeld custom SSD's dus daar zal dat niet zo zijn) een gewone SATA aansluiting en passen 2.5" SSD's er zonder problemen in. Zegt echter niet dat alle SSD's even goed werken...

Zelf heb ik een Intel X25-M maar twee vrienden van mij hebben Vertex 2 in een VAIO F11M gehad en hadden beiden last van data verlies en BSOD's, de laatste heeft gelukkig nog zijn SSD om kunnen ruilen voor een Intel SSD en sindsdien geen problemen meer. Waar dit mee te maken heeft weet ik ook niet precies, maar feit is dat er een Intel chipset in de VAIO's zit en een Intel SSD dus altijd de veiligste keuze is, al zit in de F21/F22 wel een nieuwere chipset dan de F11 dus er is een grote kans dat de problemen met andere SSD's inmiddels opgelost zijn ;)
Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 00:26:
[...]
Gewoon doen. Als er een merk is wat om verwisselde schijven gaat klagen is het sony wel... maar ik verwacht geen moeilijkheden.
[...]
Waar baseer je dit op? Klinkt nogal bevooroordeeld zonder duidelijke onderbouwing... Ze maken geen klepjes die standaard onderdelen makkelijk bereikbaar maken omdat je het vooral niet mag vervangen... Volgens mij hebben ze voor dit soort praktijken Apple uitgevonden, maar daar noemen ze het 'design' 8)7 (accu, hdd of geheugen vervangen? Sloop dan eerst maar even heel je laptop/telefoon/tablet open...)

Sowieso, de PS3(zowel de originele als de Slim) hebben beiden in de handleiding staan hoe je de HDD kunt vervangen, dus dat klinkt nogal tegenstrijdig met de aanname die jij doet...

[ Voor 17% gewijzigd door Rctworld op 14-08-2011 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
kemphaas schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 23:32:
Ik kan me niet meer herinneren waar ik het heb gelezen, maar wel op een forum, kan goed hier op tweakers zijn, maar het vervangen van werkgeheugen of een harde schijf is nooit een rede om garantie te laten vervallen. Pas wanneer je een laptop ECHT openschroeft, ga je met garantie spelen.
Deels. Dar wad Asus met de Eee PC. De uitspraak van de rechter wad in de VS, dus is hier waardeloos. Nu is het afaik wel zo dat in NL consumenten wel worden beschermd op eenzelfde manier, maar dat weet ik niet zeker. Desondanks zou vervangen en origineel bewaren voor rma moeten volstaan. Asus heeft die policy iig wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rctworld schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 07:10:
Zelf heb ik een Intel X25-M maar twee vrienden van mij hebben Vertex 2 in een VAIO F11M gehad en hadden beiden last van data verlies en BSOD's, de laatste heeft gelukkig nog zijn SSD om kunnen ruilen voor een Intel SSD en sindsdien geen problemen meer. Waar dit mee te maken heeft weet ik ook niet precies, maar feit is dat er een Intel chipset in de VAIO's zit en een Intel SSD dus altijd de veiligste keuze is, al zit in de F21/F22 wel een nieuwere chipset dan de F11 dus er is een grote kans dat de problemen met andere SSD's inmiddels opgelost zijn ;)
Alles met een sandforce controller is sowieso een waardeloze keuze als ik op de ervaringen op dit forum af moet gaan. Dat is weer eens bevestigd: Zie mijn blog van gisteren: .: SSD betrouwbaarheidsonderzoek - De resultaten.
Waar baseer je dit op? Klinkt nogal bevooroordeeld zonder duidelijke onderbouwing... Ze maken geen klepjes die standaard onderdelen makkelijk bereikbaar maken omdat je het vooral niet mag vervangen... Volgens mij hebben ze voor dit soort praktijken Apple uitgevonden, maar daar noemen ze het 'design' 8)7 (accu, hdd of geheugen vervangen? Sloop dan eerst maar even heel je laptop/telefoon/tablet open...)
Ervaringen op het forum. De service van sony is echt waardeloos op sommige punten. Ze gooien productiefouten op "binnen de gestelde specificaties" (lees: pieptoon van de sony E, fan whine van de F lijn, pixeldefecten in de F lijn, kapotte power jack in de FW lijn...). Elk merk heeft zo zijn verhalen, maar sony maakt het wel heel bont. Zelfs over acer hoor ik dergelijke dingen niet. En die kosten vaak een stuk minder met dezelfde specs. (niet dat ik een acer zou kopen, hoor)
WingsOfFury schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 04:44:
Edit @Darkstone:
Ik kan geen XPS 15 vinden voor < € 900,00 die aan mijn eisen voldoet hoor.
Als je http://configure.euro.del...=dhs&cs=nldhs1&vw=classic neemt, je upgrade naar ultimate, het 1080p scherm, en het backlit toetsenbord, je gooit daar de gebruikelijke kortingsbonnen overheen zit je aan €1003.
Ik vind het het overigens niet waard om te upgraden naar de GT540m. Het verschil is vrij minimaal (zelfde kaart, 11% verschil in core clocks)

De xps 17 zit bovendien rond dezelfde prijs: € 974 met het 3D scherm, GT555m, en windows ultimate. Vervolgens koop je pricewatch: Corsair CMSO8GX3M2A1333C9 erbij voor een totaal van 12GB RAM. Er zitten ook 2 HDD slots in. Bij de xps 17 kan je echter geen backlit toetsenbord configureren.

Verder zijn er weinig laptps met een goed scherm. Je hebt de W520, maar die vind je vast niet mooi, en de envy 17, maar die bevat precies hetzelfde 3D scherm als in de xps 15 maar kost €600-900 meer 8)7. En de macbook pro reeks. Die bevatten ook een erg goed scherm (alhoewel minder dan in de xps 15, maar vergelijkbaar met de F22: http://www.notebookcheck....FHD-Notebook.58855.0.html tenzij je de 3D versie pakt van de F22.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingsOfFury
Thanks Rctworld, dat is precies het verhaal waar ik op zat te wachten! Ik zit inderdaad naar de F22 te kijken, en dan het configureerbare model.
Uiteindelijk is de VAIO F12Z vanwege tijdgebrek vervangen door een F21Z(welke een F22 + 3D is) waarbij enkel de SSD is meegenomen en uiteraard is de aansluiting in de VAIO's (in ieder geval de F-series, de Z serie gebruikt bijvoorbeeld custom SSD's dus daar zal dat niet zo zijn) een gewone SATA aansluiting en passen 2.5" SSD's er zonder problemen in. Zegt echter niet dat alle SSD's even goed werken...
Dat dit niet het geval zou zijn leek mij ook al vreemd. Kon er namelijk niks over vinden, terwijl dat van de Z serie inderdaad duidelijk vermeld staat.
Dit vind ik wel een vreemd verhaal. Ik heb in mijn desktop pc een Intel X48 chipset (Asus P5E3 Premium moederbord) en draai er nu een jaar al een Agility 2 Ex op zonder een enkel probleem. In de F22's zit trouwens een H65 chipset, maar volgens mij waren de F11's niet ouder dan mijn X48 chipset.
Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 11:27:
Alles met een sandforce controller is sowieso een waardeloze keuze als ik op de ervaringen op dit forum af moet gaan. Dat is weer eens bevestigd: Zie mijn blog van gisteren: .: SSD betrouwbaarheidsonderzoek - De resultaten.
Zelfde als hierboven: ik heb nergens last van. Ook al heeft mijn Agility 2 Ex wel een van de eerste SF controllers, dacht ik. Mijn pc staat 10-14 uur per dag aan, iedere dag, en er is nog niks verandert sinds de installatie. Maar ik ga vanavond je blog lezen, misschien wordt het dan duidelijker.
Ervaringen op het forum. De service van sony is echt waardeloos op sommige punten. Ze gooien productiefouten op "binnen de gestelde specificaties" (lees: pieptoon van de sony E, fan whine van de F lijn, pixeldefecten in de F lijn, kapotte power jack in de FW lijn...). Elk merk heeft zo zijn verhalen, maar sony maakt het wel heel bont. Zelfs over acer hoor ik dergelijke dingen niet. En die kosten vaak een stuk minder met dezelfde specs. (niet dat ik een acer zou kopen, hoor)
Tsja, zoals ik in mijn originele post al had staan was het nogal een onmogelijke opgave om uberhaupt contact met Sony te krijgen, en vervolgens konden ze mij ook nog eens geen info geven. Het is dus wel een risico dat ik neem ja... Ik weet nog wel van een paar jaar geleden toen ik bij een ICT bedrijfje werkte dat iemand met een Vaio desktop binnenkwam met een kapotte voeding. Vanwege speciale afmetingen kon deze 350 Watt voeding alleen vervangen worden door een Vaio voeding, kosten... € 300,00. Tegenover € 80 -120 van een (ander) A merk.
Uiteraard dus even naar de batterij prijzen gekeken, maar die van de Vaio is maar € 10,00 duurder ten opzichte van de Dell. Dus dit lijkt verbetert.
Als je http://configure.euro.del...=dhs&cs=nldhs1&vw=classic neemt, je upgrade naar ultimate, het 1080p scherm, en het backlit toetsenbord, je gooit daar de gebruikelijke kortingsbonnen overheen zit je aan €1003.
Ik vind het het overigens niet waard om te upgraden naar de GT540m. Het verschil is vrij minimaal (zelfde kaart, 11% verschil in core clocks)

De xps 17 zit bovendien rond dezelfde prijs: € 974 met het 3D scherm, GT555m, en windows ultimate. Vervolgens koop je pricewatch: Corsair CMSO8GX3M2A1333C9 erbij voor een totaal van 12GB RAM. Er zitten ook 2 HDD slots in. Bij de xps 17 kan je echter geen backlit toetsenbord configureren.
Dit vind ik dus zo klote bij Dell, je moet echt super goed zoeken om de beste optie te krijgen. Die XPS 15 link levert inderdaad al de i7, 8 GB, FHD opties op voor € 999,00 (lukte mij gister al niet). Maar hoe jij dan met + € 150 voor Ultimate toch op € 1003,00 uitkomt mag je mij vertellen..? O-)
De XPS 17 link ga ik vanavond bekijken van je. Maar ik kwam gister zelf ook al met de XPS 17 uit op € 1000 - 1100 voor dezelfde opties. Ik snap er niks van waarom dit zo ingewikkeld moet, maar goed.
Ik las wel ergens dat de XPS 17 een verlicht toetsenbord heeft, zelfs hier op GoT. Dus ik denk/hoop dat dat dan standaard is.
Verder zijn er weinig laptps met een goed scherm. Je hebt de W520, maar die vind je vast niet mooi, en de envy 17, maar die bevat precies hetzelfde 3D scherm als in de xps 15 maar kost €600-900 meer 8)7. En de macbook pro reeks. Die bevatten ook een erg goed scherm (alhoewel minder dan in de xps 15, maar vergelijkbaar met de F22: http://www.notebookcheck....FHD-Notebook.58855.0.html tenzij je de 3D versie pakt van de F22.)
Ik heb de W520 bekeken, maar je zei in je eerste reply al dat ik die moest importeren. Ivm eigen bedrijf is kopen in NL slimmer (BTW enzo), dus de W520 valt af.
Macbook Pro met FHD scherm kan pas vanaf de 15" versie, en die is > € 1700,00 (uit mijn hoofd), in ieder geval veel te duur.
Dat je zegt dat de XPS 15 een beter scherm heeft dan de F22 snap ik niet, vooral omdat je de link geeft die ik ook heb. Kort over de Sony:
1007:1, 286 cd/m2, en dan het plaatje met de kijkhoeken (heel mooi).
Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.net/typo3temp/pics/510915f312.jpg

Tegenover de XPS 15 http://www.notebookcheck....FHD-Notebook.41509.0.html:
558:1, 246 cd/m2, en dan het plaatje met de kijkhoeken (schrikken), en de foto's van de reflectie (nog harder schrikken).
Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.net/typo3temp/pics/fb8b8773ae.jpg
Daarnaast zie ik ook nu dat de XPS 15 geen numpad heeft, dus daardoor valt hij eigenlijk al af en wordt de XPS 17 wel een optie. Echter lijkt het erop dat de XPS 17 een ander, en slechter, scherm heeft.
Bovendien kun je bij de XPS 15 ook niet de harde schijf vervangen:
Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.net/typo3temp/pics/5cffdbda0c.jpg
Hopelijk kan dit bij de XPS 17 wel, maar dat moet ik vanavond uitzoeken, ik moet nu weg :P Bedankt voor alle hulp tot nu toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WingsOfFury schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 15:01:
Ik las wel ergens dat de XPS 17 een verlicht toetsenbord heeft, zelfs hier op GoT. Dus ik denk/hoop dat dat dan standaard is.
Dat klopt. Maar daarvoor moet je bellen. En de sales afdeling (niet de garantie afdeling) is nogal een ramp. Het hangt er heel erg vanaf wie je aan de lijn krijgt.
Dat je zegt dat de XPS 15 een beter scherm heeft dan de F22 snap ik niet, vooral omdat je de link geeft die ik ook heb. Kort over de Sony:
1007:1, 286 cd/m2, en dan het plaatje met de kijkhoeken (heel mooi).
[afbeelding]

Tegenover de XPS 15 http://www.notebookcheck....FHD-Notebook.41509.0.html:
558:1, 246 cd/m2, en dan het plaatje met de kijkhoeken (schrikken), en de foto's van de reflectie (nog harder schrikken).
[afbeelding]
Notebookcheck heeft niet veel verstand van schermen... merk op dat de hoek waarop de foto is genomen niet bij elke laptop gelijk is. Het is ongeveer zo:
xps 15: 700:1 contrast. 270cd/m helderheid, 95% gamut
F22: 1000:1 contrast, 310cd/m helderheid, 72% gamut
De F22 met 3D paneel: iets-rond-de-600:1 contrast, 310cd/m helderheid, 80%? gamut moeilijk af te lezen, IPS
en de xps 17 3D: 700:1 contrast, 400cd/m helderheid, 72% gamut, 2ms responsetijd.

Het verschil tussen 700:1 contrast en 1000:1 is echt minimaal. Dat ga je niet merken. Het verschil in gamut is wel meteen merkbaar. De F22 heeft bovendien een mat paneel, al vind ik glossy beter.

Voor beeldschermreviews kun je het beste anandtech naslaan. http://www.anandtech.com/...x-now-with-sandy-bridge/6 Helaas schittert sony door afwezigheid op deze site... En ik wacht ook nog altijd op een review van het 3D scherm in de xps 17/envy 17/toshiba startrek quosimo.
Daarnaast zie ik ook nu dat de XPS 15 geen numpad heeft, dus daardoor valt hij eigenlijk al af en wordt de XPS 17 wel een optie. Echter lijkt het erop dat de XPS 17 een ander, en slechter, scherm heeft.
Bovendien kun je bij de XPS 15 ook niet de harde schijf vervangen:
[afbeelding]
Hopelijk kan dit bij de XPS 17 wel, maar dat moet ik vanavond uitzoeken, ik moet nu weg :P Bedankt voor alle hulp tot nu toe!
Dat kan bij elke laptop wel. Bij de xps 15/17 met een schroefje, en de F2x kan ik even niet vinden. De xps 17 heeft wel als voordeel dat er 2 HDD's en 4 DIMM's in kunnen. De F22 heeft ondanks zijn grote formaat maar 1 HDD slot... raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:48
Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 15:20:
[...]

Dat kan bij elke laptop wel. Bij de xps 15/17 met een schroefje, en de F2x kan ik even niet vinden. De xps 17 heeft wel als voordeel dat er 2 HDD's en 4 DIMM's in kunnen. De F22 heeft ondanks zijn grote formaat maar 1 HDD slot... raar.
Persoonlijk vind ik dat niet zo heel vreemd, ik had hiervoor een 17" HP(DV7-1090ed) met twee HDD sloten en die was echt een bak groter en zwaarder dan mijn 16.4" VAIO F12Z, de F21Z is op zijn beurt maar een klein beetje dikker(door het scherm) dan de F12Z dus als die XPS enigszins vergelijkbaar is met mijn HP dan vind ik het niet zo heel vreemd...

Persoonlijk vind ik 16.4" wel een ideale maat, ben zelf ook aan de grote kant(1.97m) dus voor mij is een 16.4" relatief gezien waarschijnlijk net zo groot als een 15" voor "normale" mensen. Ik vind 15" in ieder geval net iets te klein terwijl ik ook nooit meer terug zou willen naar dat 17" beest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind 15.6" ideaal. De beste maat is voor mij de kleinste maat waarmee je reallistisch een hoge resolutie kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingsOfFury
Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 15:20:
Notebookcheck heeft niet veel verstand van schermen... merk op dat de hoek waarop de foto is genomen niet bij elke laptop gelijk is. Het is ongeveer zo:
xps 15: 700:1 contrast. 270cd/m helderheid, 95% gamut
F22: 1000:1 contrast, 310cd/m helderheid, 72% gamut
De F22 met 3D paneel: iets-rond-de-600:1 contrast, 310cd/m helderheid, 80%? gamut moeilijk af te lezen, IPS
en de xps 17 3D: 700:1 contrast, 400cd/m helderheid, 72% gamut, 2ms responsetijd.
Ik zag inderdaad dat de hoek niet iedere keer hetzelfde is, maar zelfs met die marge meegerekend zijn de verschillen toch wel erg groot.

Maar hoe kom jij aan de info over het Sony scherm dan? Je geeft anandtech als goede site, maar die mist Sony's. Sony zelf beweert namelijk dat de Premium schermen 100% zijn, maar dat lijkt mij sterk. Echter kwam ik hier een linkje tegen waar de discussie gaat over of het 95%, 98-99% of 100% is. Dus dat jij zegt dat het maar 72% is zou ik graag een bron van zien..?
Houd er in ieder geval rekening mee dat ze de schermen wél aanpassen, maar de namen níét. Googlen op "Vaio Premium" levert voornamelijk posts op over de oude Premium schermen, met CCFL's nog. Die post die ik hierboven noem is van 2011 en gaat wel over de nieuwe schermen.

Daarnaast valt de XPS 15 af door gebrek aan de numpad, en de XPS 17 heeft een scherm dat ook 72% is net als de Sony (volgens jou). En ik wil sowieso geen 3D scherm, ik vind die techniek nog veel te slecht om daar € 100 - 200 extra voor te betalen. Het niet-3D scherm is een FHD WLED AG, maar daar heb ik nog nooit van gehoord, dat AG?

Ik weet trouwens niet of ik het eerder al vermeld heb, maar ik heb mijn eigen bedrijf als webdesigner. Vandaar dat het scherm wel belangrijk is. Het is niet zo dat ik verwend ben en jullie lastig wil vallen, het heeft echt toegevoegde waarde voor mij :)

O ja, en mij lijkt 16.4" ook wel een mooi formaat. 17" lijkt/klinkt zo groot (slaat waarschijnlijk nergens op deze aanname), en 15" maakt vaak de laptop zo klein dat daardoor het numpad mist, zoals bij de XPS 15.

Het extra harde schijf slot in de XPS 17 zou ik niet eens weten of ik die wel wil gebruiken. Batterij duur + gewicht worden daardoor toch onnodig negatief beinvloed. Laptop zal uitsluitend (voornamelijk) zakelijk en voor studie gebruikt worden, dus een 120 GB SSD is genoeg om alles op te zetten. Films en dergelijken hoef ik er niet op te hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door WingsOfFury op 14-08-2011 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WingsOfFury schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 18:12:
[...]

Ik zag inderdaad dat de hoek niet iedere keer hetzelfde is, maar zelfs met die marge meegerekend zijn de verschillen toch wel erg groot.
Dat kan je nooit inschatten. Bij een dergelijke hoek betekent een verschil van een graad al een totaal ander beeld.
Maar hoe kom jij aan de info over het Sony scherm dan? Je geeft anandtech als goede site, maar die mist Sony's. Sony zelf beweert namelijk dat de Premium schermen 100% zijn, maar dat lijkt mij sterk. Echter kwam ik hier een linkje tegen waar de discussie gaat over of het 95%, 98-99% of 100% is. Dus dat jij zegt dat het maar 72% is zou ik graag een bron van zien..?
Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.net/uploads/pics/ICC_VaioF22S1EB_FHD_vs_sRGB_01.JPG

sRGB = 72%

Overigens zijn er bepaalde gradaties van schermen. Bijna alle schermen hebben een contrast van rond de 200-250:1, 700:1, of 1000:1. Ik heb het al vaak genoeg gezien dat notebookcheck een contrast van 550:1 mat wat uiteindelijk 700:1 bleek te zijn volgens andere sites.
Houd er in ieder geval rekening mee dat ze de schermen wél aanpassen, maar de namen níét. Googlen op "Vaio Premium" levert voornamelijk posts op over de oude Premium schermen, met CCFL's nog. Die post die ik hierboven noem is van 2011 en gaat wel over de nieuwe schermen.
Daar ben ik van op de hoogte. Overigens is een gamut van boven de pak-m-beet 75% (eigenlijk 82% in een desktopscherm, op dit moment) onmogelijk met LED, de xps 15 gebruikt B+RGled wat en door AUO ontwikkelde variant van Wled is. Het oude premium scherm gebruikt CCFL om rond de 95% uit te komen, en RGBled gaat tot rond de 110% maar is stervensduur.
Daarnaast valt de XPS 15 af door gebrek aan de numpad, en de XPS 17 heeft een scherm dat ook 72% is net als de Sony (volgens jou). En ik wil sowieso geen 3D scherm, ik vind die techniek nog veel te slecht om daar € 100 - 200 extra voor te betalen. Het niet-3D scherm is een FHD WLED AG, maar daar heb ik nog nooit van gehoord, dat AG?
Eigenlijk maar €100 met de kortingen. En je vergeet dat je daarmee het beste 17" scherm krijgt wat er bestaat. Als die diegene in de elitebook niet meerekent (RGBled IPS).
Ik vind 3D ook niet interessant, maar als ik een 17" wou zou ik vandaag nog de xps 17 met 3D kopen, simpelweg omdat dat verreweg het beste scherm is wat je voor dit budget kan krijgen. 3D is een leuke bonus.

De kwaliteit van het AG scherm ken ik nog niet. Het scherm staat wel bekend om de grote hoeveelheid klachten over de matte coating dus ik zou die persoonlijk skippen als het scherm voor jou belangrijk is...
Ik weet trouwens niet of ik het eerder al vermeld heb, maar ik heb mijn eigen bedrijf als webdesigner. Vandaar dat het scherm wel belangrijk is. Het is niet zo dat ik verwend ben en jullie lastig wil vallen, het heeft echt toegevoegde waarde voor mij :)
Het volgende is voor jou als webedesigner heel belangrijk: jij wilt GEEN scherm met een (significant) hogere gamut van 72%. Het is onmogelijk om fatsoenlijk te ontwerpen op een scherm wat de kleuren significant feller weergeeft dan Windows denkt dat het doet. Ik zou de xps 15 dan sowieso schrappen, als je dat nog niet had gedaan. Of de xps 17 een optie is met het matte scherm moet je zelf even uitzoeken. het is IIG een scherm met een vrij hoge helderheid en 72% gamut. Maar veel mensen waren ontevreden over de matte coating en ik heb geen idee wat voor contrast het scherm heeft (al schat ik de kans klein in dat het een laag contrast is. Ik heb nog nooit een scherm gezien met een laag contrast en hoger dan 60% gamut)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingsOfFury
Tsja, om heel eerlijk te zijn maakt het scherm eigenlijk helemaal niets uit voor productie werk dat op andere schermen wordt weergeven. Als ik op een super-de-luxe "professioneel" scherm van > € 5000,00 een website ontwikkel, en mijn klant bekijkt hem op een budget scherm van Dell en vind daarop de kleuren niet mooi, dan moet ik het alsnog aanpassen :P
Maar ik houd persoonlijk wel van qualiteit en wil daar graag voor betalen. Hoe het er bij de klanten uit komt te zien is altijd een gok, maar als alles wat ik doe (zelfs Word/Excel/Dreamweaver) van het scherm kan spatten dan betaal ik graag € 100,00 extra voor een scherm dat mij die extra qualiteit biedt.
Het zal wel aan mij liggen, maar hoe zie jij hier 72% in? Ik zie ook dat het < 90% is hoor, maar die precieze 72% kan ik niet vinden, ook niet in de tekst?
En ik zie trouwens ook al dat Sony het zelf over Adobe RGB heeft ipv sRGB.
Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 18:51:
Eigenlijk maar €100 met de kortingen. En je vergeet dat je daarmee het beste 17" scherm krijgt wat er bestaat. Als die diegene in de elitebook niet meerekent (RGBled IPS).
Ik vind 3D ook niet interessant, maar als ik een 17" wou zou ik vandaag nog de xps 17 met 3D kopen, simpelweg omdat dat verreweg het beste scherm is wat je voor dit budget kan krijgen. 3D is een leuke bonus.

De kwaliteit van het AG scherm ken ik nog niet. Het scherm staat wel bekend om de grote hoeveelheid klachten over de matte coating dus ik zou die persoonlijk skippen als het scherm voor jou belangrijk is...
AG zal het dan niet worden. En ja, ik had even niet meegerekend dat het scherm ook aanzienlijk verbeterd. Bij Sony zou ik ook + € 100,00 betalen, en ondanks dat de 3D nog weinig voorstelt (vooral op een 17" scherm) is het wel een bonus.
Maar je hebt het nu weer over een scherm in een Elitebook (HP), terwijl je het eerder over de W520 (Lenovo) had. Op welke Elitebook doel je nu dan, met IPS scherm? Of gaat dat over een laptop van > € 2000,00?
Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 18:51:
Het volgende is voor jou als webedesigner heel belangrijk: jij wilt GEEN scherm met een (significant) hogere gamut van 72%. Het is onmogelijk om fatsoenlijk te ontwerpen op een scherm wat de kleuren significant feller weergeeft dan Windows denkt dat het doet. Ik zou de xps 15 dan sowieso schrappen, als je dat nog niet had gedaan. Of de xps 17 een optie is met het matte scherm moet je zelf even uitzoeken. het is IIG een scherm met een vrij hoge helderheid en 72% gamut. Maar veel mensen waren ontevreden over de matte coating en ik heb geen idee wat voor contrast het scherm heeft (al schat ik de kans klein in dat het een laag contrast is. Ik heb nog nooit een scherm gezien met een laag contrast en hoger dan 60% gamut)
Als de XPS 15 geen optie is vanwege het scherm (is het sowieso om andere redenen ook niet hoor), en het matte XPS 17 scherm twijfelachtig is, hoe zit het dan met dat 3D scherm van de XPS 17? Of is die vergelijkbaar met de XPS 15 en te onrealistisch om op te werken?
Het is het beste 17" scherm van dit moment, zei je, maar "beste" is natuurlijk afhankelijk van de doelgroep. Of bedoelde je al voor webdesigners?

Daarnaast ben ik ook nog steeds benieuwd naar:
(...) je gooit daar de gebruikelijke kortingsbonnen overheen (...)
Ik heb zelf nog nooit een Dell gehad, dus ehm... welke "gebruikelijke" kortingsbonnen? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WingsOfFury schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 22:03:
Tsja, om heel eerlijk te zijn maakt het scherm eigenlijk helemaal niets uit voor productie werk dat op andere schermen wordt weergeven. Als ik op een super-de-luxe "professioneel" scherm van > € 5000,00 een website ontwikkel, en mijn klant bekijkt hem op een budget scherm van Dell en vind daarop de kleuren niet mooi, dan moet ik het alsnog aanpassen :P
Maar ik houd persoonlijk wel van qualiteit en wil daar graag voor betalen. Hoe het er bij de klanten uit komt te zien is altijd een gok, maar als alles wat ik doe (zelfs Word/Excel/Dreamweaver) van het scherm kan spatten dan betaal ik graag € 100,00 extra voor een scherm dat mij die extra qualiteit biedt.
Eigen keuze... Ik heb al genoeg mensen hierover horen klagen.
Het zal wel aan mij liggen, maar hoe zie jij hier 72% in? Ik zie ook dat het < 90% is hoor, maar die precieze 72% kan ik niet vinden, ook niet in de tekst?
En ik zie trouwens ook al dat Sony het zelf over Adobe RGB heeft ipv sRGB.
Ongeveer 72%. Het kan best een paar % meer zijn maar dat maakt weinig uit. Aangezien de meetapparatuur van notebookcheck niet bepaald exact is..
AG zal het dan niet worden. En ja, ik had even niet meegerekend dat het scherm ook aanzienlijk verbeterd. Bij Sony zou ik ook + € 100,00 betalen, en ondanks dat de 3D nog weinig voorstelt (vooral op een 17" scherm) is het wel een bonus.
Maar je hebt het nu weer over een scherm in een Elitebook (HP), terwijl je het eerder over de W520 (Lenovo) had. Op welke Elitebook doel je nu dan, met IPS scherm? Of gaat dat over een laptop van > € 2000,00?
De W520 bevat hetzelfde scherm als in de xps 15. Maar dan mat. Ongeveer €1200 geimporteerd. De elitebook en precision lijn van dell/hp kan je nemen met een RGBLED IPS scherm, maar dat kost minimaal 3x zoveel als de xps 15/17, en dat zou ik er nooit voor over hebben :X . Als budget geen issue is is dat wel de beste keus. Verreweg. Er zijn nog geen goede reviews van dat scherm, maar volgens de specificaties is dat scherm beter dan het beste desktopscherm wat er bestaat.
Als de XPS 15 geen optie is vanwege het scherm (is het sowieso om andere redenen ook niet hoor), en het matte XPS 17 scherm twijfelachtig is, hoe zit het dan met dat 3D scherm van de XPS 17? Of is die vergelijkbaar met de XPS 15 en te onrealistisch om op te werken?
Het is het beste 17" scherm van dit moment, zei je, maar "beste" is natuurlijk afhankelijk van de doelgroep. Of bedoelde je al voor webdesigners?
Het is gewoon een heel goed scherm. De helderheid is uitzonderlijk hoog, de color gamut is goed (72%. Dat lijkt naast 95% misschien weinig, maar er is ook maar 1 reallistisch geprijsd scherm wat dat heeft). En het contrast is ook gewoon goed. Ik schat hem beter in dan het scherm in de F22 (niet het 3D scherm, natuurlijk).
Daarnaast ben ik ook nog steeds benieuwd naar:

[...]

Ik heb zelf nog nooit een Dell gehad, dus ehm... welke "gebruikelijke" kortingsbonnen? O-)
Er is een bon van 10%, en een bon van 40, 60, of 90 euro. (afhankelijk van het totaal te besteden bedrag). Via de sheet die ik heb gemaakt kan je vrij makkelijk uitrekenen op welke prijs je uitkomt: Verwijderd in "[Ervaringen] Dell XPS 15 - Deel 6"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvertonPride
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-09 15:32
Hallo,

Over 2 weken begint mijn nieuwe studie (Communication Media Design) en bij deze studie moet ik een nieuwe laptop aanschaffen. Hierbij de gegevens van school waar de laptop minimaal aan moet voldoen:
Laptop met draadloze internetverbinding

Moet voorzien van een:

• 64 bits processor ivm gebruik binnen de opleiding Adobe Master Collection versie: Cs5 of CS-5.5 (CS 5.5 ondersteund CUDA)
• Windows 7, liefst ultimate ivm o.a interaction design (touchscreen apps)
• Videokaart: liefst merk NVIDIA met CUDA ondersteuning (tbv van PRemiere, Encore en After effects)
• Één FireWire poort is aanbevolen
• Wireless (802.11a,g)
• Aansluiting voor externe monitor/beamer VGA, indien Apple notebook tevens aanschaffen verloopkabel van ‘apple video out’ naar vga
• Harde schijf _> 320 MB (minimaal 5400 rpm), liefst 7200 RPM ivm editten, renderen (video en audio)
• USB-poorten, minimaal 2
• SC cardreader ivm inlezen video bestanden
• DVD burner, tbv maken backups, presentaties HD materiaal (foto, video)
• Breedbeeldscherm (hoge resolutie weergave aanbevolen), aanbevolen 15,4 inch

Let op:
• Duurzaamheid behuizing
• Draaipunt scharnieren van beeldscherm
• Werktijd batterij
• Verzekering 3 tot 4 jaar, garantie
• Duurzame laptop tas

Extra:
Ten behoeve van een regelmatige back-up (1x pweek) van al je gegevens en bestanden op je notebook wordt aanbevolen om een extra bij voorkeur schokbestendige, externe mobiele harde schijf aan te schaffen met een opslagcapaciteit van bijvoorbeeld –> 500 GB.
Verder wil ik er zelf privé mee internetten, downloaden via nieuwsgroepen en dus veel werken met ontwerpprogramma's. Games speel ik er niet op en Office 2010 zal ik ook veel gebruiken.

Verder zoek ik nog een mogelijkheid om 300+ dvd’s op een externe harde schijf te bewaren. Dat ik dan vervolgens weer kan aansluiten op mijn TV om de films af te spelen. Dus misschien handig om een externe harde schijf aan te schaffen van +1500 GB ipv de +500 wat de school adviseert?

Omdat er vele eisen zijn zou ik niet weten waar ik een geschikte laptop kan vinden.
Het liefste stel ik er eentje samen via het internet (of kan dit alleen met computerkasten?) of koop ik meteen een goede laptop op het internet dan via de winkel vanwege de prijs.

Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen.

BVD Groetjes

Rene

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Budget?

Ik vind de eisen een beetje raar. Een DVD drive, wat moet je ermee? Firewire? Dat heeft dus geen enkele non-apple notebook meer.. En CPUA ondersteuning voor videobewerken, zijn ze helemaal gek geworden? En de eis voor een hoge resolutie staat helemaal onderin :z

Ik raad je ten zeerste aan een laptop te nemen met een goed scherm. Dan kom je automatisch uit bij:
xps 15
macbook pro
bepaalde workstations. Zoals de E6520 en de W520. Die moet je helaas wel importeren uit de VS, dat scheelt je zo €500.

Dat lijkt mij een goed startpunt om te beginnen. Zie ook [Ervaringen] laptops met hoge resolutie schermen voor alle laptops met überhaubt een hoge resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvertonPride
Budget liefste onder de 1.000 euro.

We hebben deze brief ontvangen thuis en dit zijn hun eisen. Ik vind het ook een beetje vreemd dat ze dan niet wat tips geven van een laptop met de eisen van hun.

Ik zal eens rondneuzelen op bovenstaande link, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvertonPride
Op http://www.campusshop.nl/ kan ik ''goedkoper' een laptop aanschaffen omdat ik student ben.

Aangezien ik niet echt in de hardware zit kan ik eerlijk gezegd niet goed de eisen die van school worden verwacht vergelijken met de specificaties van de aangeboden laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De http://www.campusshop.nl/ProductDetails.aspx?en=80002571 is inderdaad leuk. Ik vind hem vergelijkbaar goed met de xps 15. Ik zou alleen wel even uitzoeken wat de ervaringen zijn met de 'zorgeloos leren' garantie van hun. Het klinkt heel leuk, maar in de praktijk werkt het vast anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvertonPride
Deze had ik ook op het oog. Jammer dat er op het internet zo weinig specificaties over deze laptop te vinden zijn. Zo kan ik moeilijk weten of deze geschikt is voor mijn opleiding en alle minimale spec. bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvertonPride
Het wordt waarschijnlijk deze:

pricewatch: MSI GE620DX-296NL

Ik geloof dat het deze minimale systeemeisen van mijn school wel evenaart:
15,4 inch
64 bits processor
Windows 7, liefst ultimate ivm o.a interactiondesign (touchscreen apps)
NVIDIA met CUDAondersteuning
Één FireWire poort is aanbevolen
Wireless (802.11a,g)
Aansluiting voor externe monitor/beamer VGA
Harde schijf _> 320 MB (minimaal 5400 rpm),liefst 7200 RPM ivm editten, renderen (video en audio)
USB-poorten, minimaal 2
SC cardreader ivm inlezen video bestanden
DVD burner, tbv maken backups, presentaties HDmateriaal (foto, video)

Ten behoeve van een regelmatige back-up (1x pweek) van al jegegevens en bestanden op je notebook wordt aanbevolen om een extra bij voorkeurschokbestendige, externe mobiele harde schijf aan te schaffen met eenopslagcapaciteit van bijvoorbeeld –> 500 GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind de MSI niet zo'n goede kandidaat. Hij voldoet inderdaad aan de minimumspecs maar de rest is... minder.

Er staat hiet een duitse review: http://www.notebookcheck....W7P-Notebook.58843.0.html
In het kort, er is bespaard op de accu, hij word HEEL ERG heet, en throttlet keihard... niet nemen.

In dit budget is er eigenlijk maar een optie, zoals ik al zei. De xps 15, en in mindere mate de N55.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvertonPride
Weet je wat het is, ik heb me door een 'kennis' laten informeren en hij stelde deze als voorbeeld voor.

Hij heeft persoonlijk niet zo'n hoge pet van Tweakers omdat hier meer gastjes zitten die geilen op merken zoals Apple etc.

Toch vind ik die N55 ook erg leuk eruit zien, is 2x zo goedkoop!

Mijn vraag is kan ik hier 4 jaar mee door voor de studie en prive en heeft de N55 de systeemeisen die mijn studie ook eist?

Verder geloof ik jouw mening ook zeker aangezien je moderator bent op Tweakers en wel weet waar je over praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EvertonPride schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 20:43:
Weet je wat het is, ik heb me door een 'kennis' laten informeren en hij stelde deze als voorbeeld voor.
Dan stel ik voor dat je hem die review laat zien ;)

Ik vind de systeemeisen onreallistisch, bijvoorbeeld windows ultimate, maar het zal wel voldoen. Rond de €800 kom je op een heel erg hellend vak wat prestaties betreft.

Een kleine opsomming van de N55 en xps 15:

XPS 15:
+erg goed scherm
+erg goede speakers
+beste bouwkwaliteit van de 3
+het goedkoopste.
+mogelijkheid tot backlit toetsenbord
+displayport
=geen numpad
-gedoe met kortingsbonnen

N55:
+2 jaar garantie
-groter en zwaarder dan de xps 15
-slechte accuduur
-glossy plastic om de rand van het scherm...
=numpad

De schermkwaliteit is nog onbekend, maar ik verwacht er weinig van.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2011 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperEgo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-07-2024
Ik ben ook op zoek naar een nieuw laptopje. Systeemvereisten zijn in de loop van men zoektocht al enkele keren aangepast gewest:p. Ik denk dat uiteindelijk de BTO 15CL35, Dell XPS15 en ASUS X5QSF de beste kandidaten zijn (15" dus). Voornamelijk omdat ik toch een deftige resolutie wil (900 of 1080p). Een game wordt af en toe gespeeld maar is niet de hoofdfunctie (het is leuk ze op hoge settings te kunnen draaien maar is geen must als dat teveel ten koste gaat van andere zaken (scherm, batterij, toetsenbord, ...).

Kan er iemand wat extra licht laten schijnen op mijn keuzemogelijkheden? Uiteraard volg ik de ervaringen-topics van de bovengenoemde modellen al.

Even kort ook een opsomming geven van wat ik (tot nu toe) denk wat de + en - zijn van elke laptop.

Dell XPS15:

+beste scherm
+goede speakers
+zeer sterkte batterijduur
+bouwkwaliteit is ok

-geen goede reputatie ivm garantie/helpdesk
-bepaalde aanpassingen zijn onevenredig duur!
-HDD is slecht bereikbaar waardoor latere upgrade (SSD) lastig wordt, vooral dan die plastic klemmetjes en impact daarvan op bouwkwaliteit (kan lastig terug te plaatsen zijn, past niet goed meer etc)
-slechtste GPU

BTO 15CL35

+uitgebreid aan te passen!
+ook nog vrij goed scherm
+goede specs/GPU
+HDD makkelijk te vervangen, al zal dat minder nodig zijn want ik kan al uit veel opties kiezen!
+service en garantie zijn zeker in orde

-slechte batterij?
-bouwkwaliteit ok maar afwerking wat minder
-niet veel info over te vinden, geen reviews

ASUS X5QSF

+goedkoop/gunstige aanbieding van campusshop
+goede specs/GPU
+NBD garantie
+makkelijk te vervangen HDD

-garantie/campusshop betrouwbaar?
-nog weinig gebruikservaringen mee/geen reviews
-kwaliteit scherm, batterij, bouw?(eig vorige punt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SemperEgo schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 21:27:
-bepaalde aanpassingen zijn onevenredig duur!
Het is nog steeds de goedkoopste met €814 met i7, 6GB, 750GB hdd, en het 1080p scherm. Bovendien is de GT540m niet zoveel beter dan de GT525m: je kan hem zelf overclocken.
BTO 15CL35
Dit is ook de duurste. Zie hier een review:
http://www.anandtech.com/...130-geforce-gt-425m-1080p
Grootste minpunten zijn de bouwkwaliteit die toch iets minder is dan de xps, en de waardeloze toetsenbordlayout.
ASUS X5QSF

-garantie/campusshop betrouwbaar?
De accuduur is matig, dat is punt een. Het 2e punt is de vraag of campusshop goede garantie heeft. Ik hoor er niet al te goede dingen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secalt
  • Laatst online: 04-06 12:24
Hallo allemaal ik heb de Asus N73SV-TZ094V besteld maar die wordt niet meer geleverd. Wat is een heel goed opvolger / alternatief waar ook 2 hardeschijven in kunnen? alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperEgo
  • Laatst online: 18-07-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 21:34:
[...]
Het is nog steeds de goedkoopste met €814 met i7, 6GB, 750GB hdd, en het 1080p scherm. Bovendien is de GT540m niet zoveel beter dan de GT525m: je kan hem zelf overclocken.

[...]
Dit is ook de duurste. Zie hier een review:
http://www.anandtech.com/...130-geforce-gt-425m-1080p
Grootste minpunten zijn de bouwkwaliteit die toch iets minder is dan de xps, en de waardeloze toetsenbordlayout.

[...]

De accuduur is matig, dat is punt een. Het 2e punt is de vraag of campusshop goede garantie heeft. Ik hoor er niet al te goede dingen over.
Bedankt

Dell XPS 15

Ik ben wel Belg, dus het zal wel iets duurder zijn. Dat de GT525 upgraden niet echt de moeite is heb ik nog gehoord. Maar dat is ook een beetje het punt, de GT555 is wel een pak beter. Of ik gamen nog belangrijk genoeg vind moet ik nog eens over nadenken.
Gaat dat overclocken wel makkelijk?(nog nooit gedaan). Kan de koeling dat aan?
Zijn de rest van mijn minpunten van Dell correct? Is de garantie/helpdesk ondermaats? En is de HDD echt zo lastig te vervangen met (veel) kans op schade aan de laptop?

BTO 15CL35

Toetsenbord layout maakt voor mij niet uit want k hoef niet per se een numpad en gebruik page-up/down etc nooit. Bouwkwaliteit is idd jammer, maar tweakers in het ervaringen topic hebben er weinig problemen mee?

ASUS X5QF

vreesde ik al voor. In ieder geval is het voor deze afwachten tot er meer ervaringen zijn en er ook reviews zijn van de N55SF waar ie op gebaseerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonk
  • Laatst online: 12-09 16:26
Wordt een beetje gek van de keuzes. Wil een nieuwe laptop. Ik kijk films op laptops. Gebruik internet. Doe af en toe aan fotobewerking (photoshop). Doe ook wel eens wat met word en excel. Niet zozeer games. coding ...los van een incidenteel scripje doe ik niet Hij moet als desktop backup gaan dienen. Ik heb er nu 1, maar met wat kinderen in huis wordt dit toch een beetje problematisch. Ik vind belangrijk: schermkwaliteit...die blijft toch matig als je video bekijkt..en die dat irritante afstellen van laptopscherm..zodat je er precies loodrecht op kijkt..een beetje aardig geluid is ook leuk. Verder moet ie stevig zijn (heb eenasus bekeken..vond ik een beetje slap)..en met name mobiel in huis...dus hoef er buitenshuis niet veel mee te slepen. Eerst dacht ik aan de XPS15 met fhd scherm, goed geluid i5 processor..prima. Echter ik ben er aan het twijfelen gebracht. Ik ben niet van kleine letters..Ben ver over de 40...need I say more..En ja...je kan het niet even in de winkel bekijken. (trouwens ik internet wel op mijn HTC desire :-). Ik weet wel dat je in windows en IE kan zoomen of tekstgrootte kan aanpassen, maar weet niet hoe handig dat werkt. Misschien dan toch de XPS17..is wel wat groter. Maar dan moet ik wel een stuk meer uitgeven voor het 3D scherm en die bril schaf ik voorlopig toch niet aan...enfin..twijfel/twijfel. Ik vind het design van de XPS wel erg mooi...die rondingen...zou trouwens toch wel meerwaarde hebben als je eens een DELL HD in levende lijve zou kunnen zien en uitproberen.

[ Voor 8% gewijzigd door demonk op 16-08-2011 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secalt
  • Laatst online: 04-06 12:24
Hallo allemaal ik heb de Asus N73SV-TZ094V besteld maar die wordt niet meer geleverd. Wat is een heel goed opvolger / alternatief waar ook 2 hardeschijven in kunnen 17 inch en i7? alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SemperEgo schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 22:07:
[...]

Bedankt

Dell XPS 15

Ik ben wel Belg, dus het zal wel iets duurder zijn. Dat de GT525 upgraden niet echt de moeite is heb ik nog gehoord. Maar dat is ook een beetje het punt, de GT555 is wel een pak beter. Of ik gamen nog belangrijk genoeg vind moet ik nog eens over nadenken.
ongeveer 40% sneller denk ik.
Gaat dat overclocken wel makkelijk?(nog nooit gedaan). Kan de koeling dat aan?
Ja :) Anders zou dell hem toch niet met de GT540m leveren?
Zijn de rest van mijn minpunten van Dell correct? Is de garantie/helpdesk ondermaats? En is de HDD echt zo lastig te vervangen met (veel) kans op schade aan de laptop?
Ik vind de garantie niet slecht. Het is een jaar, ja. Maar bij dell doen ze niet moeilijk over een moederbord vervangen aan huis. Bij de andere merken moet je hem opsturen.
BTO 15CL35

Toetsenbord layout maakt voor mij niet uit want k hoef niet per se een numpad en gebruik page-up/down etc nooit. Bouwkwaliteit is idd jammer, maar tweakers in het ervaringen topic hebben er weinig problemen mee?
Ik zei dat de bouwkwaliteit minder is. Niet slecht :)
Secalt schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 22:05:
Hallo allemaal ik heb de Asus N73SV-TZ094V besteld maar die wordt niet meer geleverd. Wat is een heel goed opvolger / alternatief waar ook 2 hardeschijven in kunnen? alvast bedankt
Verreweg de xps 17. Voormalijk omdat dat de enige laptop is met een goed scherm in dit segment. Hij is ook nog eens iets goedkoper dan de N73 8)7
demonk schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 22:19:
Wordt een beetje gek van de keuzes. Wil een nieuwe laptop. Ik kijk films op laptops. Gebruik internet. Doe af en toe aan fotobewerking (photoshop). Doe ook wel eens wat met word en excel. Niet zozeer games. coding ...los van een incidenteel scripje doe ik niet Hij moet als desktop backup gaan dienen. Ik heb er nu 1, maar met wat kinderen in huis wordt dit toch een beetje problematisch. Ik vind belangrijk: schermkwaliteit...die blijft toch matig als je video bekijkt..en die dat irritante afstellen van laptopscherm..zodat je er precies loodrecht op kijkt..een beetje aardig geluid is ook leuk. Verder moet ie stevig zijn (heb eenasus bekeken..vond ik een beetje slap)..en met name mobiel in huis...dus hoef er buitenshuis niet veel mee te slepen. Eerst dacht ik aan de XPS15 met fhd scherm, goed geluid i5 processor..prima. Echter ik ben er aan het twijfelen gebracht. Ik ben niet van kleine letters..Ben ver over de 40...need I say more..En ja...je kan het niet even in de winkel bekijken. (trouwens ik internet wel op mijn HTC desire :-). Ik weet wel dat je in windows en IE kan zoomen of tekstgrootte kan aanpassen, maar weet niet hoe handig dat werkt. Misschien dan toch de XPS17..is wel wat groter. Maar dan moet ik wel een stuk meer uitgeven voor het 3D scherm en die bril schaf ik voorlopig toch niet aan...enfin..twijfel/twijfel. Ik vind het design van de XPS wel erg mooi...die rondingen...zou trouwens toch wel meerwaarde hebben als je eens een DELL HD in levende lijve zou kunnen zien en uitproberen.
Klopt.. Dat is toch een groot minpunt vind ik.

Je hoeft trouwens niet veel "meer" uit te geven aan het 3D scherm. De config waar hij standaard in zit is maar €100 or so duurder. Dat vind ik een schappelijke prijs voor zo'n goed scherm.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2011 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvertonPride
Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 20:56:
[...]

Dan stel ik voor dat je hem die review laat zien ;)

Ik vind de systeemeisen onreallistisch, bijvoorbeeld windows ultimate, maar het zal wel voldoen. Rond de €800 kom je op een heel erg hellend vak wat prestaties betreft.

Een kleine opsomming van de N55 en xps 15:

XPS 15:
+erg goed scherm
+erg goede speakers
+beste bouwkwaliteit van de 3
+het goedkoopste.
+mogelijkheid tot backlit toetsenbord
+displayport
=geen numpad
-gedoe met kortingsbonnen

N55:
+2 jaar garantie
-groter en zwaarder dan de xps 15
-slechte accuduur
-glossy plastic om de rand van het scherm...
=numpad

De schermkwaliteit is nog onbekend, maar ik verwacht er weinig van.
Bedoel je de schermkwaliteit van de N55?

Ik wil best voor de XPS15 gaan, de XPS17 is niet echt duurder.. maar enige verschil is dat 3D is en systeemeisen hetzelfde? Ik wil wel graag HD scherm en dan is de XPS15 he.

Je vind de systeemeisen wat onrealistisch maar is er een systeemeis die ik niet haal met de XPS15?

Ook ik vind het lastig om een goede keuze te maken, je wilt eigenlijk zo min mogelijk minpunten hebben maar door het ruime aanbod en de verschillende meningen kom ik maar niet tot een goede keuze.

ps: http://www.laptopmag.com/review/laptops/dell-xps-15.aspx

op deze review hebben ze het ook over een 'heat' probleem

Ik hoor ook dat dat heat probleem overal wel probleem is en dat die duitse review site waarschijnlijk de MSI heeft getest zonder HDscherm maar de 1370x... scherm wat 100 euro goedkoper is. Ik wil toch wel voor een HD resolutie gaan.

De MSI of Sony VAIO (laatste wat duurder maar kwaliteit gewoon super) moet mijn keuze worden voor merk want hij heeft op één keer na (laptop op scherp stuk gevallen) een MSI gekregen voor reparatie.. de ASUS's krijgt hij wekelijks binnen voor reparatie schijnbaar.

[ Voor 34% gewijzigd door EvertonPride op 17-08-2011 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvertonPride
Dit gaat hem worden:

VPCF13L8E/H
http://www.sony.nl/produc...h#pageType=TechnicalSpecs
http://www.kieskeurig.nl/...8eh/specificaties/957937/

Alle specs wat ik nodig heb alleen harde schijf 5400 rpm ipv 7200 maar dan gaan je batterijen alleen iets minder lang mee? Ik zit zover toch op school of thuis dus dan kan ik de stopcontact gebruiken.

Zal een review geven als ik het heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NEE! :P

De sony heeft een belachelijk slecht scherm, heeft kans op een snerpende fan (fan whine), en bevat een liet blijster snelle processor van de vorige generatie. Bovendien is de service van sony... knudde.

Hij heeft wel firewire, maar voor €100 minder doet de xps 15 werkelijk alles beter. Scherm, accuduur, gpu, cpu, speakers, gewicht, bouwkwaliteit weet ik niet zeker, en dan hebben we het wel ongeveer gehad.

De N55 kan je daar ook tussen plaatsen, alleen is de schermkwaliteit onbekend, en de accuduur en speaker een orde minder.

Hes is best een leuke laptop, anderhalf jaar terug, toen we nog moesten kiezen tussen de E series, de studio 15 die ik heb, en de F serie. De F serie is echt alleen een goede laptop in combinatie met het premium scherm (wat overigens slechter is dan de xps 15, maar dat terzijde). En die zit hier niet op.
EvertonPride schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 09:46:
[...]

Bedoel je de schermkwaliteit van de N55?

Ik wil best voor de XPS15 gaan, de XPS17 is niet echt duurder.. maar enige verschil is dat 3D is en systeemeisen hetzelfde? Ik wil wel graag HD scherm en dan is de XPS15 he.

Je vind de systeemeisen wat onrealistisch maar is er een systeemeis die ik niet haal met de XPS15?
de xps 15, n53, msi, en whatever en nu verkocht word met een 1080p scherm en een i7-2630QM is ongeveer hetzelfde qua aansluitmogelijkheden, ja, de xps 15 heeft displayport in plaats van vga ( :Y ), maar daarmee heb je het wel gehad.
Ook ik vind het lastig om een goede keuze te maken, je wilt eigenlijk zo min mogelijk minpunten hebben maar door het ruime aanbod en de verschillende meningen kom ik maar niet tot een goede keuze.

ps: http://www.laptopmag.com/review/laptops/dell-xps-15.aspx

op deze review hebben ze het ook over een 'heat' probleem
Dat is de vorige generatie ;) Bovendien, volgens deze review gaat de N53 ook throttelen: http://www.notebookcheck....3SV-Notebook.43709.0.html. Daar heb ik op het forum (en dit is een erg populaire laptop) nog nooit iets over gehoord.
Ik hoor ook dat dat heat probleem overal wel probleem is en dat die duitse review site waarschijnlijk de MSI heeft getest zonder HDscherm maar de 1370x... scherm wat 100 euro goedkoper is. Ik wil toch wel voor een HD resolutie gaan.

De MSI of Sony VAIO (laatste wat duurder maar kwaliteit gewoon super) moet mijn keuze worden voor merk want hij heeft op één keer na (laptop op scherp stuk gevallen) een MSI gekregen voor reparatie.. de ASUS's krijgt hij wekelijks binnen voor reparatie schijnbaar.
sony *was* kwaliteit. Als er een merk is wat in 2 jaar tijd van top naar het afvoerputje is gegaan, is het sony wel.
Maar je moet je absoluut niet richten op merken, dell is niet zo'n geweldig merk, maar de xps lijn in gewoon subliem. En < lijn X > van dell is crap. Zo heb je elk merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvertonPride
Ik heb het met mijn kennis over gehad en hij vind Dell opzicht goede laptop (hij heeft bij Dell gewerkt) maar is uitermate negatief over de de dingen buiten de garantie, dan betaal je 3x de hoofdprijs. Schijnbaar als je een knop van je toetsenbord los raakt moet je 200 euro betalen voor een nieuwe.. toen xxodd besotnd kon je zo voor 20,- een nieuwe kopen.

Hij vind service van Sony heel goed, hij had een kapotte ereader, binnen 2 dagen terug met een heel nieuw scherm.

En ik had het voorbeeld van de fan aangekaard, hij zegt dat dat iedereen kan hebben, hangt ook af van de lagers.

Ik merk dat ik tussen 1 van jullie tips moet kiezen.. het is lastig.

Daarbuiten heeft VAIO wat ik zie aan de specs een Dual-layer, 140 GB hogere opslagcapaciteit, groter scherm (wat HD resolutie denk ik beter ten goede komt?), 0,33 GHZ meer snelheid en 1 jaar meer garantie?

[ Voor 13% gewijzigd door EvertonPride op 17-08-2011 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De xps heeft i7-2630QM, 750/7200rpm hdd, en het 1080p scherm. (€900, of €814 als je een 10% bon kan vinden) De processor is ongeveer 2x zo snel als de i5-460m Letterlijk.

En trouwens, als er een merk is waar je de hoofdprijs betaalt voor garantie is het sony wel. Een dood moderbord voor meer dan de aanschafprijs van de laptop is geen uitzondering. Mijn broer heeft trouwens ook een gratis adapter van dell gekregen na de garantie. Dus dat zegt niet zoveel... Een adapter van €20 is voor een groot bedrijf een kleine prijs om te betalen voor goede ervaringen van je klant. Een dood moederbord is een ander verhaal. (saillant detail: bij HP krijg je geen gratis adapter volgens mijn klasgenoten)

En groter scherm is trouwens niet zozeer een voordeel. Als het een voordeel was zou iedereen 18" laptops aanschaffen, maar die zijn niet te slepen ;) De F heeft kleine beizels rond het scherm en is daardoor niet veel groter dan een 15.6" laptop, wel zwaarder.

De F1x is de grootste laptop die nog in de meeste tassen past. Alles erboven is een no-go als student vind ik.

Maar ik zou sowieso geen laptop aanraden van meer dan de prijs van de xps 15, met zo'n slecht scherm. Dus...

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2011 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvertonPride
XPS15 klinkt wel heel goed zoals jij het vertelt maar ik heb het idee dat xps15 jouw enige ervaring is met laptops.. of heb ik het mis?

Een paar vraagjes nog verder:
- Welke internetshop raad je me aan om het aan te schaffen?
- Hoe kan ik een 10% bon vinden?
- 1 jaar garantie, klopt dit en is dit niet erg weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb er geen ;) Ik raad hem alleen aan om het beargmenteerbaar de beste laptop is die je kan kopen. Alles wat ik belangrijk vind ik een laptop doet hij beter dan de concurrentie. Behalve de garantie die 1 jaar is, maar dat is een kleine prijs die je betaalt voor een laptop die eigenlijk geen minpunten heeft.
Voor iets meer heb je ook de N55, met een snellere gpu, 2 jaar garantie, maar een minder goed scherm en slechtere accuduur. Toevallig zijn dat de 2 aspecten van een laptop waar ik het meest waarde aan hecht. (naast de afwezigheid van een mumpad).
EvertonPride schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 12:20:
- Welke internetshop raad je me aan om het aan te schaffen?
Dell.nl natuurlijk. Dell staat niet in de pricewatch maar word verkocht in de mycom, vobis, en dynabye. Maar niet met het 1080p scherm voor zover ik weet.
- Hoe kan ik een 10% bon vinden?
Dat is nog niet helemaal duidelijk. Ik krijg er bijna elke week een. Voor de grootste kans maak je een account aan op dell.nl, zet je iets in je mandje, en schrijf je je in voor de nieuwsbrief. Dan krijg je er denk ik gegarandeerd eentje. Je kan ook de discussie in Dell Waardebonnen Topic proberen te volgen.
Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste