Ik heb eindelijk mijn data overgezet van meerdere raid-0 lvm's naar zfs-on-Linux op Slackware64.
Eerst ZFSguru geprobeerd, maar ik kon niet goed overweg met FreeBSD en ik houd niet zo van GUI's. ZFSguru draaide wel goed en vrij snel 85MB/sec via SMB lezen en schrijven.
Daarna de ZFS Fuse implementatie op Linux gedaan. Dat werkte wel maar was te langzaam.
Daarna nieuw moederbord+cpu gekocht : Asrock Z77Pro4M / i3-3220T / 24GB DDR3 maar ZFS-Fuse bleef langzaam.
Daarna native ZFS ingeinstalleerd en dat is wel vlot. Op SMB lees performance na, daar zoek ik nu een oplossing voor.
zfs-on-linux 0.6.1 met zfs versie 5000 (feature support). Ik zie dat er net 0.6.2 gereleased is eergisteren. Die staat er nog niet op

3 pools : 11x 2TB in RAIDZ2 , 7x3TB in RAIDZ1 en 6x4TB in RAIDZ1, geen L2ARC, geen ZIL. Boot van SSD.
Intern kopieren van pool naar pool onder X gaat met 400MB/sec, dat is goed

Schrijven van windows7 PC naar ZFS pool met SMB gaat met 110-115MB/sec : dat is perfect, Gbit vol

Lezen met windows7 PC van ZFS pool met SMB gaat met 60MB/sec : dat is te laag.
Lezen met windows7 PC van lvm raid0 met SMB ging met 110-115MB/sec : dat was dus wel goed.
Waar zou dit aan kunnen liggen?
Vroeger heb ik in de smb.conf de socket options voor send en receive opgehoogd om samba performance te verbeteren.
socket options = TCP_NODELAY IPTOS_LOWDELAY SO_KEEPALIVE SO_RCVBUF=262144 SO_SNDBUF=262144
Is het zo dat ie daar nu met ZFS niet meer naar kijkt??
Ik heb met zfs set sharesmb=on <pool> de sharing aan gezet. Ook voor nfs.
Tevens in smb.conf en /etc/exports shares gemaakt identiek als voorheen met lvm en raid 0.
Tips?
edit : als ik 2x dezelfde file transfer van ZFS naar windows dan gaat het wel snel de 2de keer. Maar dan komt het uit de cache neem ik aan. Hoewel er maar 24G geheugen is en files meestal 20-40GB zijn.
Ik heb al een nieuwe ssd liggen (Crucial M500 120G), die kan ik nog als cache drive proberen. Maar dat had ik met zfs-fuse al geprobeerd eerder en toen help het niet.
[
Voor 12% gewijzigd door
riwi op 27-08-2013 14:34
]