mdadm? Onder FreeBSD? Of gaat dit over ZFS-on-Linux?
Kun je ze eigenlijk niet gewoon via ZFS zelf in een vdev pleuren en dan die vdev toevoegen als L2ARC of zo?
@HyperBart: Naar mijn mening is off-site backup bijna het enige soort backup wat redelijk nut heeft om naast ZFS te gebruiken.
ZFS beschermt je namelijk tegen schijfuitval, bitrot en andere corrupties, maar niet tegen onbedoeld verwijderen van je data, een ontplofte server, diefstal of brand in je huis.
ZFS snapshots kunnen je al weer beschermen tegen onbedoeld verwijderen van data, maar je zit nog steeds met het probleem dat je data toch écht weg is als je hele server boem doet.
Het gaat mij ook dan weer te ver om speciaal een tweede server neer te zetten voor backups, en daarmee vang je nog steeds het (kleine) risico van brand of diefstal niet op.
Laatst kwam ik
DataHaven tegen. Dit is een gratis backupoplossing waarmee je backupruimte deelt tussen gebruikers onder het motto "voor wat hoort wat". Als jij 100 GB ruimte aanbied voor anderen om hun backups op te gooien, mag jij ook bij anderen voor 100 GB backuppen. Uiteraard is het redundant verdeeld over meerdere gebruikers en ge-encrypt.
Als jij veel meer ruimte aanbied dan je zelf gebruikt kun je er ook nog eens geld verdienen aan je serverfarm.
Je kunt het een beetje zien alles BuddyBackup, maar dan met randoms ipv met vrienden.
Leek mij ideaal dit project, maar het is alleen jammer dat het erg klein is (niet alleen het project zelf, maar ook de community) en het niet echt werkt bij mij (
http://datahaven.net/foru...01affeb7741827229ef1c9062)
Mocht dit project trouwens doodgaan, zijn er Tweakers die geïnteresseerd zijn om aan BuddyBackup te doen?
Natuurlijk is off-site backup alleen maar interessant als er een deftige symmetrische internetverbinding ligt, maar als alles volgens planning loopt komt er hier binnenkort een 100/100 glas-lijntje
[
Voor 73% gewijzigd door
Compizfox op 12-06-2013 22:20
]