De vraag zelf is dikgedrukt, de rest van het verhaal is situatieomschrijving.
Ik zit met een klein vraagstukje. Zelf ben ik bezig met het migreren van mijn VM's naar een ZFS storage doos, en als dat gelukt is heb ik 2x een samsung 830 256GB vrij, zelf was ik van plan om deze in te zetten als L2ARC, SLOG en ZIL in raid 0. Ik zit echter met een klein vraagstukje met betrekking tot de hoeveelheid geheugen opgeslokt gaat worden. Ik heb namelijk de volgende tabel gevonden op hardforum:
Example maximum L2ARC sizes with 1GiB RAM dedicated to L2ARC:
128KiB recordsize -> 1GiB RAM = 640GiB L2ARC (SSD)
64KiB recordsize -> 1GiB RAM = 320GiB L2ARC (SSD)
32KiB recordsize -> 1GiB RAM = 160GiB L2ARC (SSD)
16KiB recordsize -> 1GiB RAM = 80GiB L2ARC (SSD)
8KiB recordsize -> 1GiB RAM = 40GiB L2ARC (SSD)
4KiB recordsize -> 1GiB RAM = 20GiB L2ARC (SSD)
Example RAM requirements to fully utilize L2ARC of 100GiB:
128KiB recordsize -> 100GiB L2ARC = 160MiB RAM
64KiB recordsize -> 100GiB L2ARC = 320MiB RAM
32KiB recordsize -> 100GiB L2ARC = 640MiB RAM
16KiB recordsize -> 100GiB L2ARC = 1,25GiB RAM
8KiB recordsize -> 100GiB L2ARC = 2,5GiB RAM
4KiB recordsize -> 100GiB L2ARC = 5,0GiB RAM
Maar het probleem is dat ik niet helemaal snap hoe het precies met record size en block size zit. Want voor zover ik weet heeft zfsguru standaard een recordsize van 128k, dus zou er 0,7GB ram gebruikt worden voor het indexeren van de L2ARC. Maar het probleem is dat dit - als ik het goed begrepen heb - een ideale situatie is. Ik heb namelijk wat kunnen lezen over een 'average record size', en over het feit dat ZFS bij bestanden kleiner dan 128K kleinere blocks cq recordsizes gebruikt.
In hoeverre zou dit betekenen dat er meer dan 0,7GB aan RAM wordt gebruikt voor indexing van L2ARC? In tabellen die ik zag, was het ram gebruik tot maar liefst 40% van het L2ARC gebruik, bij een average blocksize van 0,5K.
NB: het geheel hangt aan een UPS, en bij stroomuitval wordt de zaak gewoon netjes afgesloten bij x aantal % accuvermogen, dus de 'onveilige' sdd's lijken me een afgewogen risico.
Karakteristieken van het systeem zijn overigens als volgt:
fysiek:
48GB ram, waarvan 24 voor ZFSguru
512GB solid state storage voor ZFSguru
10x4TB schijven, 10x2TB schijven
48TB netto storage, 40,7TiB in windows zichtbaar. (Zal minder zijn als NFS-share groter wordt)
Softwarematig:
Storage wordt voornamelijk gebruikt voor statische, oncompressed data
De VM's, waar de L2ARC voor bedoeld is, zullen waarschijnlijk oncompressed even groot zijn als de L2ARC zelf. Op de NFSshare voor ESXi staat overigens GZIP-1 aan, aangezien het vele vrij identieke server 2012 servers zullen betreffen. Op deze manier zouden ze sneller moeten zijn. (CPU-kracht is voldoende)