Je gaat dus migreren van Ubuntu naar iets anders, maar wat dan? Je noemt verder FreeNAS, dus ik neem aan BSD platform + ZFS?
Als systeem heb ik 8GB geheugen, een intel g530 en.... een
Highpoint 640L
Je zult moeten kijken of die controller geschikt is. Meestal zijn Marvell chips niet zonder problemen. Maar je kan geluk hebben. Belangrijk is of deze als AHCI controller werkt of het een RAID chip is. In dat laatste geval heb je mogelijk minder geluk. Je kunt kijken hoe je controller herkend wordt, door te kijken naar de dmesg (kernel messages).
- Zijn er behalve met hdparm -I (op ubuntu) het serial nummer uitlezen en dat mappen tussen de /dev's en de fysieke hardeschijven, nog manieren om deze mapping te doen voor 't geval er een schijf uitvalt?
Ja, gewoon je disks een naam geven. Samsung1, samsung2, samsung3... en dat als label op je disks plakken bijvoorbeeld. Dan heb je het mooi geregeld. UUIDs, GPTIDs en serial numbers zijn niet echt praktisch of handig, vind ik.
- Gaat 't hierboven gelinkte kaartje goed overweg kunnen met FreeNas?
Dat is dus de vraag.
- Storage zal ongetwijfeld lukken, ik heb nu alleen de volgende services draaien waarbij ik me afvraag of dit ook in FreeNAS kan;
- Torrents (al dacht ik dat op het forum al te zien)
- Crashplan daemon
- (Zou leuk zijn; Virtualbox. Performance boeit weinig)
- Ssh server
- ( Zou leuk zijn; Nagios, Puppet)
- ( Zou leuk zijn; Boinc )
- Ngix /Apache (liefst beide)
- ( Zou leuk zijn; Tomcat)
- (Zou leuk zijn; git / git servertje )
FreeNAS is niet het gemakkelijkst als je er meer op wilt draaien, omdat FreeNAS een beperkte distributie is met dingen eruit gestript. Crashplan werkt volgens mij niet onder BSD, al kun je dat virtualisen. Andere dingen lijken mij wel kunnen. ZFSguru is wellicht makkelijker, ook omdat git, boinc, binnenkort komen en nagios, apache, virtualbox, openssh en torrents op dit moment al beschikbaar zijn.
Je kunt natuurlijk alvast uitproberen onder Virtualbox op je desktop, gewoon een fake installatie doen en kijken hoe moeilijk het is om de extra dingen onder FreeNAS werkend te krijgen. Onder ZFSguru is dit allemaal toch wat makkelijker. Allereerst omdat veel dingen al als kant en klare service zijn te installeren, anderzijds omdat het een volledige BSD distro is en je dus gewoon via de portstree dingen kunt installeren, zonder gare guides te gebruiken die vrij vies buiten de package manager om dingen gaan installeren. Equivalent daarvan is handmatig .dlls naar je Windows system32 dir kopiëren, dat is ook niet hoe het hoort. Maar het kan wel werken.
Vooral uitproberen dus wat je het gemakkelijkst vindt. En als het niet lukt lekker virtualisen!